Software RAID(1) is toch tegenwoordig op elk OS beschikbaar, zelfs met een Next, Next, Finish interface?Dadona schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:07:
Juist met Raid1 met twee schijven zijn de extra kosten van die extra schijf en de controller relatief hoog. Natuurlijk verschuift dit iets als je naar software RAID gaat, maar niet iedereen wil daaraan of kan daaraan met het oog op het OS.
Op WHS2011 gebruik ik het ook (nou ja, duplicated shared dan natuurlijk) en is het nog lekker energiezuinig ook (we zitten immers in het Zuinige Server Topic) omdat de schijven na 5min in standby gaan, en alle lopende zaken op de OS schijf (SSD) gedaan worden, waarvan 2x per dag een (incrementele) time-line backup op een aparte backup schijf wordt gemaakt...
Mijn essentiele data staat dus al verspreid over 3 schijven, en voor het geval de pleuris uitbreekt wordt er dagelijks ook nog een incrementele off-site backup gemaakt.
Ik ben dus redelijk goed beschermd tegen uitvallende schijven (duplicated shares), uitvallende computer (schijf in ander systeem drukken, desnoods via SATA/USB dock) en gebruikers fouten als per ongeluk verwijderen van bestanden (dankzij time line backup en off-site backup die ook versiebeheer ondersteund).
Kan geen reet-5/6/10 systeem tegen op
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs