Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dadona schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:07:
Juist met Raid1 met twee schijven zijn de extra kosten van die extra schijf en de controller relatief hoog. Natuurlijk verschuift dit iets als je naar software RAID gaat, maar niet iedereen wil daaraan of kan daaraan met het oog op het OS.
Software RAID(1) is toch tegenwoordig op elk OS beschikbaar, zelfs met een Next, Next, Finish interface?

Op WHS2011 gebruik ik het ook (nou ja, duplicated shared dan natuurlijk) en is het nog lekker energiezuinig ook (we zitten immers in het Zuinige Server Topic) omdat de schijven na 5min in standby gaan, en alle lopende zaken op de OS schijf (SSD) gedaan worden, waarvan 2x per dag een (incrementele) time-line backup op een aparte backup schijf wordt gemaakt...

Mijn essentiele data staat dus al verspreid over 3 schijven, en voor het geval de pleuris uitbreekt wordt er dagelijks ook nog een incrementele off-site backup gemaakt.

Ik ben dus redelijk goed beschermd tegen uitvallende schijven (duplicated shares), uitvallende computer (schijf in ander systeem drukken, desnoods via SATA/USB dock) en gebruikers fouten als per ongeluk verwijderen van bestanden (dankzij time line backup en off-site backup die ook versiebeheer ondersteund).

Kan geen reet-5/6/10 systeem tegen op :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Ja, maar jij hebt dan ook een backup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50
Offsite backup beats every form of RAID...

Ik probeer ondertussen een kansberekening te doen op de annual failure rate van een PC.

Ik ben echt slecht in kansberekening, maar misschien is het leuk om eens uit te rekenen.

Als de je de failure rates pakt van individuele componenten, hoe bereken je dan de failure rate van een complete PC.

Daarna wil ik uitrekenen wat de totale kosten zijn per component per procent van de failure rate.

Daaruit kan je (in mijn ogen) herleiden of het het waard is om een bepaald component dubbel uit te voeren om daarmee de gemiddelde failure rate structureel omlaag te krijgen.

Stel dat de PSU in 3 jaar tijd 100% faalt, en een redundant systeem in 3 jaar tijd 60% en de kosten zijn 5 euro, win je met 5 euro dus 40%. dus 8% per euro (die je aan een voeding besteed).

En nu dat op het hele systeem :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Momenteel heb ik een ch3mnas waarin 2x 2TB inzit. Beestje draait funplug met sab. Ik draai thuis nu 2 mediaplayers met XBMC die gevoed worden vanaf de ch3mnas. De 500mhz proc en geheugen trekken dit niet echt.

Ik wil nu een server hebben die makkelijk kan downloaden (sab, sickbeard, headphones)/parren/unrarren. Ook moet ie als pruts/hobby webserver/mySQL server kunnen fungeren.

Na wat uitzoekwerk kom ik tot de conclusie dat ik met onderstaande mezelf moet kunnen behelpen, en dit ook nog enigszins energiezuinig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620 Boxed€ 55,50€ 55,50
3Kingston DataTraveler 109 4GB Wit€ 5,83€ 17,49
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 51,60€ 103,20
2Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,- (al in bezit)
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/8G€ 32,50€ 32,50
1Eolize SVD-NC11-4€ 138,50€ 138,50
1Intel Desktop Board DH61BEB3€ 67,29€ 67,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,48

Ik zal het OS in RAID-1 op een USB stick draaien dmv:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRxN5TKs3iJLZEqkq2qHwOkK7NCyDVizHV8hd96CsgqZwixuitg2aoITg

Dit omdat de 4 andere disks dan in spindown kunnen om energie te besparen.

Mijn belangrijke data (foto's, documenten etc.) zal op de 1TB schijven in RAID-1 komen te draaien (met uiteraard elke week een back-up naar externe 1TB disk).

Dan wil ik op OS niveau (LVM) van de 2x 2TB disk een 4TB pool maken waar mijn media (muziek, films, tv shows) op staan.

Sla ik ergens de plank finaal mis?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerten
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:22
Roeligan schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:18:

Volgens mij gaat dat moederbord niet passen in die kast. Kast is Mini-ITX MB = Micro-ATX.

"Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Sjoerten schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:30:
[...]

Volgens mij gaat dat moederbord niet passen in die kast. Kast is Mini-ITX MB = Micro-ATX.
Da's best lastig jah :+

Damn ik had volgens mij een desktop board mini-itx met H61 en 4x sata gevonden... Handig als je 22273636 tabs open hebt staan, verkeerde naar mijn wenslijst gestuurd :P

[edit]
Enig idee voor een zuinig mini-itx board met 4x sata?

[ Voor 7% gewijzigd door Roeligan op 17-10-2012 15:45 ]

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijnisch
  • Laatst online: 27-12-2019
Hi Tweakers,

Mijn zus heeft mij de opdracht gegeven om bezig te gaan met een server voor haar. Aangezien mijn verstand van computers eigenlijk min of meer ophoudt bij google ga ik toch even hier vragen.
Haar eisen voor de server kwamen neer op: HD films kijken, veel hardeschijfruimte, wel modern genoeg om programma's als spss te draaien en hij moet extern bureaublad kunnen naar windows/android.
Kunnen jullie me een duwtje in de goede richting geven?
Ik had het idee dat de Intel Core i3 3225 processor ook prima werk doet als videokaart, maar is misschien niet de zuinigste oplossing?

Sorry als ik hier een beetje te naief over kom. Ik sta open voor elk advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Laatst online: 11-08-2024
Ik zou dan gewoon voor een kant-en-klare HP Microserver (oid) gaan...
Maar als jouw kennis ophoudt bij Google, vraag ik me af waarom je het klusje aangenomen hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tijnisch schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 17:15:
Hi Tweakers,

Mijn zus heeft mij de opdracht gegeven om bezig te gaan met een server voor haar. Aangezien mijn verstand van computers eigenlijk min of meer ophoudt bij google ga ik toch even hier vragen.
Haar eisen voor de server kwamen neer op: HD films kijken, veel hardeschijfruimte, wel modern genoeg om programma's als spss te draaien en hij moet extern bureaublad kunnen naar windows/android.
Kunnen jullie me een duwtje in de goede richting geven?
Ik had het idee dat de Intel Core i3 3225 processor ook prima werk doet als videokaart, maar is misschien niet de zuinigste oplossing?

Sorry als ik hier een beetje te naief over kom. Ik sta open voor elk advies!
1. voor RDP heb je minimaal een business editie van windows nodig , home gaat niet werkenm
of je moet een alternatief programma hebben.
2.spss, iets van een vaag statstish programma(teminste wat google me vertelde) .wil je het op een server draaien om berekeningen te versnellen?
3.Intel igp's zijn zeer zuinig. daar hoef je je niet druk om te maken. 2d performance is meer dan genoeg.

toch even een opmerking, moeten er echt server taken worden gedaan? (of andere taken die in de achergrond moeten draaien)
anders installeer je gewoon windows en dat je zus die als main-pc gebruikt.
de hardware voor een zuinige server kan je hier prima voor gebruiken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Op dit moment heb ik volgende setup thuis nog draaien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 Boxed€ 213,99€ 213,99
1Supermicro X9SCA-F€ 201,24€ 201,24
1Antec New Solution VSK-2000-EC€ 58,25€ 58,25
23Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 15,20€ 30,40
2Kingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 128,80€ 257,60
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 118,58€ 118,58
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 36,-€ 36,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 916,06

Maar ik had daar graag een set van 5 van deze disks: pricewatch: Hitachi Deskstar 7K3000, 3TB aan toegevoegd samen met één of twee SSD's...

Trekt een 300W voeding dat nog zo een beetje? :/ Of ga ik in de problemen komen bij booten vooral?

Het bakje draait nu voorlopig nog wel goed met een setje van 4 x 80GB en zelfs nog 2 x 320GB, maar die 80GB zijn oudere, lagere RPM schijven dan de Hitachi's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Piekstroom van 2.0A voor die schijven, ruwweg 10A voor de rest, dus je kijkt naar over de 20A piek. Dat trekt hij net.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
mux schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 12:17:
Piekstroom van 2.0A voor die schijven, ruwweg 10A voor de rest, dus je kijkt naar over de 20A piek. Dat trekt hij net.
Let's try it :)

Dan draait de voeding tegen dan dus eigenlijk ook op zijn efficiëntst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Het wordt steeds makkelijker om een heel zuinige server te maken!

In mijn speurtocht om voor iemand wat onderdelen te verzamelen voor een passief gekoelde HTPC kwam ik nog een tweetal leuke ITX bordjes tegen, één voor Intel en ééntje voor AMD.

Beide configuraties zijn met mobo, CPU, RAM, SSD en een PicoPSU, dus best goed vergelijkbaar.

Beide configs doen met wat undervolten 10-11W idle in de Windows desktop!

AMD Setup:
- Mobo: Gigabyte GA-A75N-USB3
- APU : AMD A6-3500
- RAM : 2*4Go DDR3 1600Mhz
- SSD : Corsair F40 40Go (re-use)
- PSU: PicoPSU 90W XLP

Intel Setup:
- Mobo: Asrock B75M-ITX
- CPU: Intel Celeron G540 Dual-Core
- RAM: 1x 4GB G.Skill Sniper 1600Mhz 1,25V @ 1066Mhz @ 1,24V
- SSD: Intel G2 80GB
- PSU: PicoPSU-90-XLP an einem EOS LFZVC90NS12E

Zo'n Intel ding is dan natuurlijk wel erg lekker als je passief wilt koelen gezien het zeer lage MAX verbruik tov wat AMD verbruikt...

Ben zeer benieuwd of Haswell daar volgend jaar nog veel vanaf weet te krijgen. Ik had zelf tot voor kort de illusie dat je een Haswell gewoon in een Ivy Bridge mobo kunt prikken, maar helaas, Intel heeft weer een nieuw socket verzonnen, dus die vlieger gaat niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:01:
[...]

Let's try it :)

Dan draait de voeding tegen dan dus eigenlijk ook op zijn efficiëntst
Enige wat jij doet is de server uit en aanzetten?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:57:
AMD Setup:
- Mobo: Gigabyte GA-A75N-USB3
- APU : AMD A6-3500
- RAM : 2*4Go DDR3 1600Mhz
- SSD : Corsair F40 40Go (re-use)
- PSU: PicoPSU 90W XLP
In de eerste reactie van het topic van de Intel opstelling laat che new dit ook al zien:
APU: AMD A8-3820 (65W TDP), VID 1,3875V
Mainboard: Gigabyte GA-A75N-USB3 (ITX), Bios F3c
RAM: 2 x 4GB Samsung DDR3L-1600 CL9 (~1,18V)
SSD: Corsair P64 64GB
NT#1: PicoPSU-80-WI-32V (rot, 80W)
NT#2: Seasonic SSA-0601D-12 (60W)
Kühler: Noctua NH-L12 (nur 120mm PWM-Lüfter)
Tastatur: Cherry Cymotion Pro (USB)
Maus: Logitech OEM RX 250 (USB)
Voordeel is dat Che iets nauwkeuriger is en daarnaast meer opstellingen in handen heeft (gehad). Een vergelijking is dan ook iets beter te maken. Maar inderdaad, ik heb het al eerder gezegd, het is niet zo dat Intel AMD op dit vlak heeft weggevaagd. Zeker aangezien velen met deze processorkracht een server aan zullen treffen die het grootste deel van de tijd niets staat te doen kan een mooie deal bij AMD ook zeer interessant zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Dadona op 18-10-2012 17:10 . Reden: Vooruit...linkje toegevoegd. ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
-The_Mask- schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:03:
[...]

Enige wat jij doet is de server uit en aanzetten?
Ik dacht nog bij mezelf: ik ga er het volgende niet bijzetten:

Ik kan niet meer erbij hangen, want dan trekt hij het niet bij piekbelasting, tenzij ik staggered spinup gebruik. Dus als je het even langs een andere kant bekijkt draait deze voeding op zijn efficiëntst...

Volg je nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 15:08

ShockWave

Lost it somewhere

Roeligan schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:18:
Momenteel heb ik een ch3mnas waarin 2x 2TB inzit. Beestje draait funplug met sab. Ik draai thuis nu 2 mediaplayers met XBMC die gevoed worden vanaf de ch3mnas. De 500mhz proc en geheugen trekken dit niet echt.

Ik wil nu een server hebben die makkelijk kan downloaden (sab, sickbeard, headphones)/parren/unrarren. Ook moet ie als pruts/hobby webserver/mySQL server kunnen fungeren.

Na wat uitzoekwerk kom ik tot de conclusie dat ik met onderstaande mezelf moet kunnen behelpen, en dit ook nog enigszins energiezuinig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board DH61BEB3€ 67,29€ 67,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,48

Ik zal het OS in RAID-1 op een USB stick draaien dmv:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRxN5TKs3iJLZEqkq2qHwOkK7NCyDVizHV8hd96CsgqZwixuitg2aoITg
Dit omdat de 4 andere disks dan in spindown kunnen om energie te besparen.

Jouw actie met een verloopplug van intern USB3 naar extern usb3 gaat niet werken op dit bord

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:29:
[...]

Ik dacht nog bij mezelf: ik ga er het volgende niet bijzetten:

Ik kan niet meer erbij hangen, want dan trekt hij het niet bij piekbelasting, tenzij ik staggered spinup gebruik. Dus als je het even langs een andere kant bekijkt draait deze voeding op zijn efficiëntst...

Volg je nog?
Ik snap wat je bedoeld maar het klopt niet wat je zegt. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, juist met veel 3,5" harde schijven ga je een harde schijf het meest efficiënt te laten draaien. Als je uitgaat van 20W bij spinup, dan benader je grofweg de 25-30% load bij 'oneindig' veel schijven. (De rest van de hardware speelt dan namelijk geen rol meer.) Jij gaat hooguit het maximale uit de voeding halen (piek belasting), gegeven deze manier van werken, maar dat is toch echt iets anders dan de maximale efficiëntie behalen.

Zeker als het aantal schijven gaat toenemen en je overweegt om niet de minimale ATX voeding te nemen (of buiten de adapter zou groeien), dan is het interessant om eens te kijken wat de schijven nu werkelijk (moeten) doen.
De simpele rekensom van 20W per schijf en dan even vermenigvuldigen is de absolute worstcase. Je neemt aan dat de piekbelasting door de harde schijven precies tegelijk valt. Zelfs zonder staggered spinup is die niet perfect gelijk. Maar goed, dan ga je het wel op de marges spelen.
Maar daarnaast kun je je ook afvragen of alle schijven überhaupt tegelijk aan moeten slaan. De pin-11 discussie is al eerdere geweest. Combineer dat met een opsplitsing is misschien twee kleinere arrays. Een 20 disc Raid6/Raiz2 is leuk, maar...hoe gebruik je de data? Ga je jouw DVD rips daarvan streamen? Dan blijf je ook 20 schijven bezig houden.

Aan het einde van de rit is het dus heel goed mogelijk om meer schijven aan één voeding te hangen, zolang je maar voorkomt dat er teveel 'tegelijk' aanslaan. Op die manier is het aantal schijven per Watt vermogen van de voeding een gunstigere. Één waarbij de spin-up een mindere impact op het vereiste vermogen heeft. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Dat dus ^^ .

Ik zit nu op de grens van mijn voeding als ik worst case reken door telkens de maximale belasting op een punt in de tijd te nemen, terwijl eigenlijk die (piek)belastingen gespreid kunnen worden... Vanuit dat oogpunt is mijn voeding nog niet efficïent genoeg belast. Dat wou ik dus eigenlijk zeggen, maar zat even op het werk dat snel snel te typen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dadona schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:09:
[...]
In de eerste reactie van het topic van de Intel opstelling laat che new dit ook al zien:

[...]
Voordeel is dat Che iets nauwkeuriger is en daarnaast meer opstellingen in handen heeft (gehad). Een vergelijking is dan ook iets beter te maken. Maar inderdaad, ik heb het al eerder gezegd, het is niet zo dat Intel AMD op dit vlak heeft weggevaagd. Zeker aangezien velen met deze processorkracht een server aan zullen treffen die het grootste deel van de tijd niets staat te doen kan een mooie deal bij AMD ook zeer interessant zijn.
Die had ik nog niet gevonden. Mijn dank daarvoor. Che test inderdaad heeeeeel veel mobo's...

Ben benieuwd of Trinity ook dit soort idle cijfers kan neerzetten. Het verbruik onder load zal vooralsnog wel veel hoger dan Intel blijven totdat de AMD engineers daar het ei vinden.

Voor een HTPC waar je ook nog wat games op zeg max 720p wilt spelen wordt zo'n A10-5700 wel erg aantrekkelijk, maar dat terzijde. Aan de andere kant zie je steeds vaker een NAS/HTPC combi opduiken, en dan zijn lage idle waardes gekoppeld aan een lekker sterke iGPU natuurlijk perfect.

En dan stop ik nu maar ff met tweakeren, want het is net of ik in de zaklamp app zit te kijken op mijn iPad, maar nee, het is de nieuwe Tweakers 7, aka Koppijn website 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

shockwae schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:30:
[...]

Jouw actie met een verloopplug van intern USB3 naar extern usb3 gaat niet werken op dit bord
Iemand had me er ook al op gewezen dat dit bord niet past in de kast :+ Ben nog aan het zoeken naar een Intel mini-itx bordje met 4x sata (en inderdaad usb pinout op mobo).

Thx voor het opletten iig :)

Ander bordje gevonden. In de PW staat niet altijd het juiste aantal sata poorten en/of USB3 pinouts vermeld zie ik al.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620 Boxed€ 54,50€ 54,50
1Sapphire Pure Platinum H61 (IPC-CI7S10H61)€ 53,49€ 53,49
2Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,- (al in bezit)
2Western Digita Green WD15EARS, 1.5TB€ 54,89€ 109,78
3Kingston DataTraveler 109 4GB Wit€ 5,81€ 17,43
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/8G€ 32,50€ 32,50
1Eolize SVD-NC11-4€ 138,50€ 138,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 406,20

[ Voor 76% gewijzigd door Roeligan op 19-10-2012 09:31 ]

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdl
  • Laatst online: 16:20

gdl

Ik zie dat er nog steeds gekozen wordt voor de G600/G800 serie processoren van Intel, waarom kiezen jullie niet voor de nieuwe Ivy Bridge G2120?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Vooralsnog prijs. € 55,- vs € 85,-

Voor een data serveerder / downloader is de G620 meer dan voldoende. Of heb jij andere argumenten?

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik zit te denken aan een AMD Trinity A6-5400k server.
De mogelijk voordelen tegen over een Intel Gxx/I3 zijn de nieuwe instructie sets. Waarbij de AES-NI een flinke boost kan geven bij disken/7z-cryptie voor local en cloud backups maar ook voor SCP en OpenVPN.

Doel van me huidige server is TVHeadend, NAS, WWW, SSH, OpenVPN, DLNA.
Opzich is me huidige N270 genoeg voor deze dingen, behalve encryptie is tie te traag voor.

Helaas zijn er nog maar weinig reviews en gebruikers ervaringen met de A6-5400k

Ik zag aan deze setup te denken.
pricewatch: AMD A6-5400K Boxed
pricewatch: MSI FM2-A55M-E33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 10:21

Proximus

100% OC

Ten einde mijn honger naar meer TB's te stillen orienteer ik mijzelf al enige tijd op een relatief zuinige NAS. Uiteindelijk bleek dat ik voor de doeleinden die ik ermee heb beter een server kan bouwen.

In eerst instantie wil ik er op downloaden, unrarren/parren en dit vervolgens zonder enige vorm van recoding/encoding naar mijn HTPC sturen (iets wat mijn huidige NASje van 150 euro ook prima kan).

Echter wil ik er in de toekomst ook graag Plex Mediaserver op kunnen draaien en wat 720p/1080p content kunnen streamen naar mijn iPad3 (enkele stream). Ik wil er Windows Server op draaien. Zelf kwam ik op het onderstaande uit waarbij in gedachte gehouden moet worden dat ik er in toekomst nog 3x 3 TB bij wil. Ik beschik nog over een 128GB SSD (Kingston V100) deze wil ik als OS-schijf gebruiken.

Graag jullie mening!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630 Boxed€ 53,45€ 53,45
1Asus P8H77-I€ 90,40€ 90,40
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 131,70€ 131,70
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 127,90€ 127,90
1Kingston 4GB DDR3-1333 (KTA-MB1333/4G)€ 18,02€ 18,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,47

Edit:

Nog even wat meer uitleg. Ik beschik momenteel ook nog over een HTPC met een X4 (AMD B555 unlocked) 4GB en 890GX moederbord. Daar zit een HD4290 in (GPU) en een Corsair 115GB SSD.

Wellicht kan het uit om gewoon een NAS te bouwen met een i5 en de NAS te combineren met een HTPC? Dan zit ik te denken aan de bovenstaande config maar met een i5 processor (welk model?). Dat scheelt weer een uur of tien in de week een extra PC aanzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Proximus op 21-10-2012 14:20 ]

Xeon X5650 - Asus P6T Deluxe - 9GB DDR3 - R9 280X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Om nog even terug te komen op deze post van mij om een zuinige HTPC configuratie te vinden die evt. ook als zeer zuinige server kan dienen (evt via externe hdd bays) is er nog een kleine eis bijgekomen, nl dat de moderne games er ook redelijk op gespeeld moeten kunnen worden (op de tv dus).

Dat betekent dus een energieslurpende vga kaart erin, of toch niet?

Na wat zoeken blijkt er sinds augustus een Radeon 7750 te bestaan die het voor elkaar krijgt om met scherm uit (dus als server) een belachelijke 1,11W te verbruiken door alle cores uit te schakelen!!
In idle (windows desktop) is het 5W, en max. trekt de kaart een 45W, dus geen extra stekker nodig.

Ik vermoed dat als je de IGP van een Intel uitschakelt dat het best zo kan zijn dat deze combi met een picootje ook de 10-11W idle kan halen _/-\o_

Wie weet met Windows 8 met daarop in Hyper-V3 WHS2011 en wat hdds erbij en je hebt een zuinige pc die als server, HTPC en gemiddelde game bak kan dienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mux schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 16:25:
Goh, wat toevallig dat ik die in mijn bbg dan ook aanraadde ;)
Nou ja bijna dan hè, er zit toch wel wat verschil tussen de 7750 en de 7770 hoor!
De 7770 is bijna 30% sneller dan de 7750, maar blijft met zijn 73W piekvermogen nog maar net binnen de PCIe spec, waar de 7750 met 43W tevreden is...

Idle doet de 7750 het ook net een wattje beter, maar een kniesoor die daar op let!

Verder is de 7770 dacht ik niet als single slot low profile te krijgen, en dat is in dit geval wel een eis (Streacom FC8 EVO), maar daar kan ik me in vergissen :F

[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 21-10-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, die idle-metingen die zeggen dat de 7770 1W afwijkt van de 7750 (en een paar reviews zeggen ook weer andere dingen) gooide ik maar op meetfout. In principe zijn het allebei nagenoeg identieke southern island chips, en de 7770 geeft wat meer 'bang for buck' in een kast waar je geen speciale eisen (zoals half-height) hebt - zonder dat je een miljoen extra kabels vanaf je voeding moet trekken.

Maar een 7750 heeft ook z'n plaats. Bij het opstellen van de BBG waren ze er nog niet, maar Trinity APUs zijn voor dat doel ook best een goed idee. Ruwweg 75% van de performance van een 7750 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mux schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 16:55:
Mja, die idle-metingen die zeggen dat de 7770 1W afwijkt van de 7750 (en een paar reviews zeggen ook weer andere dingen) gooide ik maar op meetfout. In principe zijn het allebei nagenoeg identieke southern island chips, en de 7770 geeft wat meer 'bang for buck' in een kast waar je geen speciale eisen (zoals half-height) hebt - zonder dat je een miljoen extra kabels vanaf je voeding moet trekken.

Maar een 7750 heeft ook z'n plaats. Bij het opstellen van de BBG waren ze er nog niet, maar Trinity APUs zijn voor dat doel ook best een goed idee. Ruwweg 75% van de performance van een 7750 :)
Jou BBG had ik ff gemist, maar wel handig omdat je ook het verbruik meeneemt itt de Tweakers BBGs
Voor dit topic zou dat ook leuk zijn, maar dat is al eerder wat mislukt: wat verschillende configs die lekker zuinig zijn en als basis voor diverse systemen kan dienen door het toevoegen van hdds, vga etc.

Ik heb de laatste jaren een hekel gekregen aan fan lawaai en grote kasten, dus tracht alles in zo klein mogelijke ITX kasten te krijgen en het liefst ook nog fanless. En dan is het max vermogen wel van belang om of volledig passief te koelen, of met minimaal gebruik van fans alles koel en stil te houden.

Vwb Trinity neem ik aan dat je op de 5800K doelt? Idle lekker, maar ik zit zelf tegen die TDP van 100W aan te hikken. In de praktijk is het wel wat minder, maar iha nog altijd een factor 2 verschil met een Intel ding.

Kijk ik naar het totaal aantal wattjes dan trekt een simpele Pentium G nog wat icm een 7750/7770 minder dan zo'n 5800K tegen een stuk meer performance.

Het in elkaar zetten van een zuinig basissysteem levert nu een pc op met een idle verbruik van 10-15W (sterk afhankelijk van het mobo) en een mogelijke max (sterk afhankelijk van de cpu) van 30-40W.
Een eventele vga kaart en het aantal disken is dan gewoon wat wattjes erbij tellen.

Ik ben benieuwd of Haswell hier nog een sterke verandering in gaat brengen volgend jaar. :D, maar op dit moment neem ik een Intel of Asrock mITX mobo (zuinig en een CIR header!!), een Intel cpu, wat ram, ssd en de basis is klaar. Voor een server kast een Lian-Li Q25, en voor een HTPC of desktop een Streacom FC8 EVO (passief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus

Proximus

100% OC

@Mars Warrior;

Wat had je concreet voor Asrock ITX bord ingedachten & Intel cpu m.b.t. htpc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Proximus schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:49:
@Mars Warrior;

Wat had je concreet voor Asrock ITX bord ingedachten & Intel cpu m.b.t. htpc?
In de basis is elke zuinige server combi (mobo, cpu, ssd) een goede basis om ee HTPC of desktop op te bouwen. Idle zit je dan op een 10-11W. Daarna hangt het natuurlijk af van je budget en eisen, maar zo voor de vuist weg:
  1. Als je veel budget hebt: hier heeft iemand een vet systeem (3570K, HD 7750, Streacom)
  2. Met minder is het al eerder genoemde Asrock B75M-ITX bord een mooi en na undervolten een zeer zuinig bord. Vwb de CPU, daar kun je een Pentium G6/G8 nemen, of zelfs een Celeron G540 als je enkel film wilt kijken. Wil je ook nog wat simpele games draaien, dan zul je een cpu met HD4000 moeten nemen. Wil je echt nog meer dan zul je een losse vga kaart moeten nemen, en dan is de Radeon 77xx serie (zie ook blog van mux) een zuinige en toch relatief krachtige oplossing.
Voor de afstandbediening (icm de CIR header heb je ook wake on S5) zijn wat meerdere keuzes:En anders kun je op het XBMC Forum nog de nodige inspiratie opdoen:
Your Very First HTPC? But Where do You Start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus

Proximus

100% OC

Bedankt Mars!

Overigens zijn ze bij hardware.info begonnen aan een reeks van reviews van een aantal interessante ITX-moederborden. De eerste review staat inmiddels online en is te vinden via deze link.
In een reeks van drie artikelen bekijken we in totaal 20 modellen. Binnenkort publiceren we tests van Mini ITX bordjes met AMD Socket FM1 en Intel Socket 1155 processvoet. Vandaag bekijken we in deel 1 negen Mini ITX moederborden met geïntegreerde CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrijdag ga ik een nieuwe adapter voor m'n picopsu ophalen. De oude inefficiente laptopadapter heeft nu eindelijk het loodje gelegd, tijd voor een nieuwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
Wellicht een gekke gedachte, maar heeft iemand ooit eens gekeken naar de xbox voeding als input voor een picopsu ?
De laatste versie (slim) is een 135W 12V (10A). En, als ik het goed lees, heeft deze ook een 5V 1A output.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSIl8Ld3Bl8WTYe7_bwwxakSY76v3Fc6SR310AXHAXfZMAkvt5MRQ

Al eens wezen zoeken naar efficiency cijfers, maar kon niet iets vinden.
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:44:
Vrijdag ga ik een nieuwe adapter voor m'n picopsu ophalen. De oude inefficiente laptopadapter heeft nu eindelijk het loodje gelegd, tijd voor een nieuwe :)
Ben zeer geinteresserd in merk + type + efficiency cijfers ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Rayures op 22-10-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:44:
Heb er zelf 2 in bestelling staan, de GS60A15-P1J en GS40A15-P1J, een 40W en 60W variant omdat ik dan een reserve heb en omdat ik nog niet weet wat mijn nieuwe in aanbouw zijnde server samen met de laadstroom van de PicoUPS nou exact verbruikt. Zodra ze er zijn eens kijken hoeveel mijn servertje (met een op het moederbord ingebouwde DC input) met die 2 verbruikt. Waarschijnlijk minder dan de andere 2 adapters die ik heb getest, die werden namelijk totaal niet zwaar belast en dat doet de efficientie geen goed vermoed ik :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Rayures schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:49:
Wellicht een gekke gedachte, maar heeft iemand ooit eens gekeken naar de xbox voeding als input voor een picopsu ?
De laatste versie (slim) is een 135W 12V (10A). En, als ik het goed lees, heeft deze ook een 5V 1A output.

[afbeelding]

Al eens wezen zoeken naar efficiency cijfers, maar kon niet iets vinden.

[...]

Ben zeer geinteresserd in merk + type + efficiency cijfers ;)
Ik heb die vraag al eens bij Mux neergelegd, maar die kon mij vertellen dat die adapters vaak slecht geproduceerd worden, en vooral goedkoop. De slim versie is door Delta Electronics geproduceerd, dus potentieel van goede kwaliteit.

Ik heb er wel een, maar niet de goede plugjes om de adapter te testen zonder de kabel te slopen, en daar wil ik liever nog niet aan.

Bovendien heeft mijn PicoPSU schijnbaar de geest gegeven :(

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:42:
[...]

Heb er zelf 2 in bestelling staan, de GS60A15-P1J en GS40A15-P1J, een 40W en 60W variant omdat ik dan een reserve heb en omdat ik nog niet weet wat mijn nieuwe in aanbouw zijnde server samen met de laadstroom van de PicoUPS nou exact verbruikt. Zodra ze er zijn eens kijken hoeveel mijn servertje (met een op het moederbord ingebouwde DC input) met die 2 verbruikt. Waarschijnlijk minder dan de andere 2 adapters die ik heb getest, die werden namelijk totaal niet zwaar belast en dat doet de efficientie geen goed vermoed ik :P
Opmerkelijk Voltage. Was de opgegeven efficiëntie de trigger of weet je dat de adapters echt goed zijn?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik moet rekening houden met het laadcircuit van de PicoUPS dat een minimaal voltage nodig heeft, 12 en 13v zijn te laag, een adapter van 14v heb ik volgens mij nog nooit gezien, daarna komt 15v.
Ehm, ik heb geen idee of ze goed zijn, ik lette op de efficiëntie.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch interessant om daar even iets van tijd in te steken. De opgegeven efficiëntie-waarden zijn 99 van de 100 keer 'typical' efficiency waarden, ofwel op het meest gunstige deel van de efficiëntiecurve. Als je toch naar >12V gaat dan zou ik vooral de laptop adapters eens bekijken en dan met name de 19V adapters. Per slot van rekening begint de fysieke grootte (en gewicht) van een adapter nu ook een punt van aandacht te worden. En een mooie manier om dat goed te krijgen (zonder ladingen terug te krijgen) is door een efficiënte adapter te gebruiken (minder warmte, ... rest kun je zelf ook wel afmaken. :P)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is weer te veel :P , de PicoUPS verwacht 13-18V ("13.5V – 16V ideal").

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, PicoUPS...sorry. Dan moet je even zelf nadenken en het deel dat niet meer relevant is wegdenken en/of aanpassen. Diverse laptops hebben een 16V adapter. :P

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar goed, heeft het vanuit het oogpunt van efficientie gezien eigenlijk zin om een voeding te gebruiken die een hogere spanning levert?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voedingen die een hogere spanning leveren zijn i.h.a. efficiënter, maar je zult niet opeens hele watts besparen door van 15 naar 16V te gaan ofzo. Gerommel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is duidelijk met mux-mode uit...anders zijn delen van een Watt een big-big deal. :+

Ik zou niet direct kijken naar het voltage op zich, zoals mux al aangeeft, maar vooral kijken welke adapters je daarin kunt verkrijgen en hoe goed die adapters zijn. Een uitstekende 12V wint het wel van een rampzalige 19V. En in jouw geval gaat dit op kleinere schaal nog extremer op. Zoek een beetje rond in diverse topics welke adapters goed zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat er niet een aantal Oosterburen het gebied van 13.5-16V zelf ook hebben bekeken, misschien zelfs met dezelfde reden.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 20:15
Waarom wordt er overigens regelmatig gekozen voor de Intel Pentium G620 en G630 processors i.p.v. eentje uit de G800 serie? Qua prijs maakt het weinig verschil en ze lijken mij in prestaties beter. Is er een speciale reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de extra prestaties toch niet nodig hebt kun je daar een tientje of twee besparen. En je schaaft een klein beetje van het maximumverbruik af, wat handig is als je computer altijd stil moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Een paar tientjes niet eens. Zuiniger zou dan de norm kunnen zijn.

G620 (2.6 GHz): € 54,50
G630 (2.7 GHz): € 52,95
G840 (2.8 GHz): € 56,95
G850 (2.9 GHz): € 58,95
G860 (3 GHz): € 58,45

[ Voor 7% gewijzigd door Roeligan op 23-10-2012 15:34 ]

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Daar valt wat voor te zeggen inderdaad, al vind ik het nog lastig om helder te krijgen 'welke prestaties je nodig hebt'. Zelf probeer ik nu ook wat onderdelen bij elkaar te zoeken om een thuisserver te maken, maar zit hier nog wel over te dubben. Zou een mobo met onboard processor bijv. niet al voldoende zijn, of verlies je dan weer teveel prestaties.

Wat ik er mee van plan ben:
- data server
- media streamen naar tv/devices
- downloaden (vrij beperkt)
- evt. in de toekomst een zelfgebakken applicatie op hosten ofzo

Ik zit zelf nog volop in de onderzoeksfase, maar iedere tip is welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt op zich gelijk v.w.b. de G6xx- en G8xx-serie - die zitten zo dicht bij elkaar dat je net zo goed de snelste kunt nemen. Ze zitten ook extreem dicht bij elkaar qua prestaties, trouwens. Het grote verschil is de G530, die maar 36ish euro kost tegen de eerstvolgende optie die 53ish euro kost.

Verder is het eigenlijk niet zo moeilijk om een proc te kiezen. Als je transcoding moet doen heb je, zeker als je dit over 3 jaar nog steeds met op dat moment gangbare codecs wil doen, nog steeds een héle dikke proc nodig, bijv. een i5-3450. Ook als je specifieke processorfeatures zoals cryptografische functies (AES-NI) nodig hebt ben je al gauw gebonden aan de duurdere procs. Als je dat niet hoeft kun je de cheapste sandy bridge nemen, want het verschil tussen de allergoedkoopste SB (G530) en de eerste significante stap voorwaarts (i3 21xx) is in prestaties maar iets van 25%, maar in prijs een factor 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Je hebt nu inderdaad een aantal prijs'clusters' om het zo maar te noemen:
- Celeron SB G5xx ~~€38
- Pentium SB G6/G8 ~~ €55
- Pentium IB G21xx ~~ €83

Het is elke keer maar een paar tientjes, dus niet echt schokkend, maar het verschil in performance is zoals mux aangeeft ook niet echt groot.

De crux zit hem in het transcoden van video. Ik trek met het grootste gemak mijn 3570K naar de 100% bij het live transcoden van een film naar een iDevice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben ook op zoek naar een zuinige server om eigenlijk voornamelijk Exchange op te draaien. Nu kom ik dan denk ik niet weg met de goedkopere/zuinigere CPU's. Toch?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exchange heeft meer dan genoeg aan de lichtste proc. Maar hij wil wel zoveel mogelijk geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
mux schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:45:
Je hebt op zich gelijk v.w.b. de G6xx- en G8xx-serie - die zitten zo dicht bij elkaar dat je net zo goed de snelste kunt nemen. Ze zitten ook extreem dicht bij elkaar qua prestaties, trouwens. Het grote verschil is de G530, die maar 36ish euro kost tegen de eerstvolgende optie die 53ish euro kost.

Verder is het eigenlijk niet zo moeilijk om een proc te kiezen. Als je transcoding moet doen heb je, zeker als je dit over 3 jaar nog steeds met op dat moment gangbare codecs wil doen, nog steeds een héle dikke proc nodig, bijv. een i5-3450. Ook als je specifieke processorfeatures zoals cryptografische functies (AES-NI) nodig hebt ben je al gauw gebonden aan de duurdere procs. Als je dat niet hoeft kun je de cheapste sandy bridge nemen, want het verschil tussen de allergoedkoopste SB (G530) en de eerste significante stap voorwaarts (i3 21xx) is in prestaties maar iets van 25%, maar in prijs een factor 3.
Als ik het goed begrijp is een lichte processor dus niet voldoende als ik video wil streamen naar een device die het formaat niet ondersteunt (en er transcoding plaats moet vinden). Voor streamen van een ondersteund formaat is dit niet aan de orde dan toch?

Uiteindelijk scheelt het 80 euro, maar zal het je ook wat extra verbruik en herrie door koeling opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jep, dat is de crux van het verhaal. De herrie kun je op zich wel oplossen met aftermarket koeling, kost wel weer ~30 euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
mux schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:45:
Jep, dat is de crux van het verhaal. De herrie kun je op zich wel oplossen met aftermarket koeling, kost wel weer ~30 euro extra.
of je stop de server zo ver mogelijk weg, heb je ook geen last meer van herrie.
de mijne maakt flink wat kabaal maar draait hier aan jaar of 5 in de kelder.
je hoort er op de begane grond niets van (wel oppassen met vochtigheid)

maar de hele transcoding verhaal, dat snap ik nog niet echt.
waarom word dit gedaan, ik neem aan dat de huidige telefoons en tablets de video wel kunnen schalen.
of heeft dit meer met bandbreedte te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:23
Telefoons hebben maar een beperkt aantal codecs die ze ondersteunen. Met transcoding wordt een niet- ondersteund videoformaat geconverteerd naar eentje die de telefoon/ tablet wel begrijpt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar moet dat nu echt allemaal realtime? Zorg ervoor dat de bestanden in het juiste formaat beschikbaar zijn. En mocht dat niet het geval zijn dan heb je gelijk een leuk klusje voor de nacht. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dadona schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:50:
Maar moet dat nu echt allemaal realtime? Zorg ervoor dat de bestanden in het juiste formaat beschikbaar zijn. En mocht dat niet het geval zijn dan heb je gelijk een leuk klusje voor de nacht. :)
is ook een optie, ruimtegebrek lijkt me zelden een probleem

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Of je download gewoon in 1 keer een met een goede codec :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Ik wilde graag een low power systeem met meer power en AES-NI voor encryptie.
Ter vervanging van me huidige ATOM N270. Doet het prima maar encryptie dingen is het waardeloos.

Ik heb zelf gekozen voor een AMD A6-5400K Servertje.
Ik heb wel een gook genomen want over de A6 is maar weinig bekend.
De reviews gaan meestal over de nieuwe A8/A10, de A6 wordt wel eens genoemd.

Mijn keuze kwam uit op een A6.
Dit door de lage prijs en ondersteuning voor de nieuwere instructies zoals AES-NI, XOP, AVX enzo.
De A6 heeft door de multiplier unlock ook de mogelijkheid om te underclocken.

Dit wordt de totale setup.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 60,96€ 60,96
1MSI FM2-A55M-E33€ 47,75€ 47,75
1Samsung Spinpoint M7 HM321HI , 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 48,30Al in bezit
1Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 169,99Al in bezit
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 88,80Al in bezit
1CT-3650 CI€ 78,95Al in bezit
1Corsair CML4GX3M1X1600C7€ 40,60€ 40,60
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,85

Nu ligt alleen nog maar de MB, CPU, MEM, andere 2,5" 100GB 7200RPM HD en PSU op tafel om te testen.
De voorlopige cijfers zien er goed uit. (Maar 1 uurtje gespeeld.)

Specs:
Xorg desktop
Resolutie: Full HD.
Power meter: Cresta RCE1106

Idle: 28-30 Watt.
Avg: ~50 watt.
Peak: 80 Watt.

Doel van de server:
- OpenVPN, SFTP
- HTTP/HTTPS
- Streaming DLNA
- PVR, TvHeadend (Ziggo)
- NAS
- Router

[ Voor 1% gewijzigd door vDorst op 24-10-2012 10:08 . Reden: Meer info toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uitstekende combo wat mij betreft, nette waarden ook voor een nagenoeg ongetuned systeem. Ik verwacht eigenlijk dat je deze waardes ook wel moet halen incl. 3,5" hdd's. Trinity zou idle erg zuinig moeten zijn, en het moederbord zou ook niet teveel problemen op dat punt moeten veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Dadona schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:50:
FireDrunk schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:27:
Of je download gewoon in 1 keer een met een goede codec :+
Transcoden is toch makkelijker, je hebt één goed bestand wat je ook op je grote TV kan tonen maar ook kan transcoden naar bijvoorbeeld een tablet of je telefoon.
Anders zou je verschillende versies van je bestanden moeten hebben en dat is helemaal een bewaar-nachtmerrie.
Nog even los van het extra werk om "maar de juiste versie" te gaan zoeken.
Nu is het gewoon een 1080p mkv downloaden en klaar is kees.

[ Voor 33% gewijzigd door psy op 24-10-2012 11:15 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:03:
Exchange heeft meer dan genoeg aan de lichtste proc. Maar hij wil wel zoveel mogelijk geheugen.
En wat is handig om er in te proppen dan? 8? 16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
psy schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 11:13:
[...]

[...]

Transcoden is toch makkelijker, je hebt één goed bestand wat je ook op je grote TV kan tonen maar ook kan transcoden naar bijvoorbeeld een tablet of je telefoon.
Anders zou je verschillende versies van je bestanden moeten hebben en dat is helemaal een bewaar-nachtmerrie.
Mijn tablet en mijn telefoon kunnen beide 1080p MKV aan... Dus dat is voor mij hetzelfde :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennusB schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 11:14:
[...]

Gezien geheugen bijna letterlijk niks kost vandaag de dag, 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

psy schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 11:13:
Precies. Sommige telefoons/tablets kunnen wel wat meer, maar vaak ben je dan weer gebonden aan bepaalde profielen (DTS, AC3, high profile, of 10bit kan dan weer niet bijv.). Laat staan dat die dingen DVD's snappen, of bepaalde rare DivX/XVid formaten...

Verder is place-shifting ook heel leuk (hetzij via WiFi, hetzij 3G), en ook daar heb je transcoding voor nodig, al is het maar om de bandbreedte te beperken tot je eigen upload of 3G beperking...
mux schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 11:26:
[...]
Gezien geheugen bijna letterlijk niks kost vandaag de dag, 16GB.
Hangt wel even af van het OS dat je gebruikt. WHS2011 gebruikt max. 8GB, dus...
Bij mij is dat overigens zat zo blijkt (5-6GB vrij) ondanks het draaien van een webserver, ownCloud, diverse MySQL databases, Plex Media Server, PS3 Media Server, Boxee Media Server, ORB, HomeSeer, etc...

[ Voor 19% gewijzigd door Mars Warrior op 24-10-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
Jaap-Jan schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:14:
Telefoons hebben maar een beperkt aantal codecs die ze ondersteunen. Met transcoding wordt een niet- ondersteund videoformaat geconverteerd naar eentje die de telefoon/ tablet wel begrijpt.
misschien dat xbmc for android daar wel verandering in zal brengen
nieuws: XBMC voor Android aangekondigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:15:
[...]

Hangt wel even af van het OS dat je gebruikt. WHS2011 gebruikt max. 8GB, dus...
Bij mij is dat overigens zat zo blijkt (5-6GB vrij) ondanks het draaien van een webserver, ownCloud, diverse MySQL databases, Plex Media Server, PS3 Media Server, Boxee Media Server, ORB, HomeSeer, etc...
Zover ik weet draait Exchange niet eens op WHS2011. Daar naast zal ik ESXi installeren met daar op wat virtuele machines, dan is 16GB denk ik wel handig :)
Edit: Voor een machine met ESXi en wat bakkies (Exchange & webserver om te beginnen), welke CPU kan ik dan beter pakken?
Een Intel Core i5 3470 Boxed of een Intel Pentium G860 Boxed?
Als mobo ga ik vrij wel zeker voor een Asrock B75 Pro3-M met 16GB RAM!

[ Voor 18% gewijzigd door DennusB op 24-10-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennusB schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 11:14:
[...]

Begin met 8GB en zorgt dat je het kan uitbreiden naar 16GB.

Edit: met VM's erbij kan 16GB wel handig zijn idd.

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 24-10-2012 22:40 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
-The_Mask- schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:39:
[...]

Begin met 8GB en zorgt dat je het kan uitbreiden naar 16GB.

Edit: met VM's erbij kan 16GB wel handig zijn idd.
Het moederbord wat ik pak ondersteunt toch 32GB, dus uitbreiden kan altijd nog verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:47
Mooie test van een Intel G620T op een Gigabyte H61N-USB3 ITX bordje
http://www.pcreview.co.uk...ance-review-t4042972.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Petje72 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:35:
Mooie test van een Intel G620T op een Gigabyte H61N-USB3 ITX bordje
http://www.pcreview.co.uk...ance-review-t4042972.html
Leuke test van de G620T, maar met een totaal verbruik in die configuratie van 29W allesbehalve energiezuinig te noemen. Geen idee of het het mobo is, of de voeding (of beide) die hiervoor verantwoordelijk is...

Voor een erngiezuinig intel ITX mobo moet je nog steeds bij Intel of Asrock zijn op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Ik wil in mijn setup (zie vorige pagina geloof ik) 2 volumes hebben:

2x 1.5TB in RAID1 waar mijn foto's en belangrijke documenten komen (welke ook 1x per week naar externe USB worden gebackuped)

2x 2TB waar mijn media (films, tv shows en muziek) op komt.

Ik ben gecharmeerd van freenas vanwege de vele plugins en de makkelijke interface, maar voor zover ik kan achterhalen ondersteund freenas geen LVM. Ik heb een disk tekort voor raidz of raid 5.

Mijn vraag is dan; ik kan wel met mirrored vdevs of raid0 gaan werken, maar is dit aan te raden. Ik heb nu een ch3mnas waarin de 2x 2TB in jbod staan. Is de kans op falen van een disk in jbod/lvm net zo groot als bij striping? Of is de kans op falen daar groter vanwege grotere aantal reads/writes?

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Roeligan schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:20:
Ik wil in mijn setup (zie vorige pagina geloof ik) 2 volumes hebben:

2x 1.5TB in RAID1 waar mijn foto's en belangrijke documenten komen (welke ook 1x per week naar externe USB worden gebackuped)

2x 2TB waar mijn media (films, tv shows en muziek) op komt.

Ik ben gecharmeerd van freenas vanwege de vele plugins en de makkelijke interface, maar voor zover ik kan achterhalen ondersteund freenas geen LVM. Ik heb een disk tekort voor raidz of raid 5.

Mijn vraag is dan; ik kan wel met mirrored vdevs of raid0 gaan werken, maar is dit aan te raden. Ik heb nu een ch3mnas waarin de 2x 2TB in jbod staan. Is de kans op falen van een disk in jbod/lvm net zo groot als bij striping? Of is de kans op falen daar groter vanwege grotere aantal reads/writes?
freenas is toch BSD, en die kan toch ook ZFS draaien? dat is dynamischer dan normale RAID waar de schijf in zn geheel in de array staat. ZFS is software raid en kan je per partitie aangeven hoe de date verdeeld moet worden.
note: dit is te minste hoe ik het had begrepen, ik kan het mis hebben

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Ik zou ook wel graag raidz draaien, maar dan moet ik een extra schijf hebben, die moet minimaal 3 disks hebben. Dat gaat weer niet met de nas behuizing die ik graag wil hebben. (komt in de meterkast, ruimte is enigszins beperkt).

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Mars Warrior schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:52:
[...]

Leuke test van de G620T, maar met een totaal verbruik in die configuratie van 29W allesbehalve energiezuinig te noemen. Geen idee of het het mobo is, of de voeding (of beide) die hiervoor verantwoordelijk is...

Voor een erngiezuinig intel ITX mobo moet je nog steeds bij Intel of Asrock zijn op dit moment.
Zo zie je maar weer dat het niet meevalt de ultieme zuinige server in elkaar te knutselen. Je zou eigenlijk eens een winkel zo gek moeten kunnen krijgen om 4 a 5 mainboards en cpu's zelf te mogen testen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Petje72 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:06:
[...]
Zo zie je maar weer dat het niet meevalt de ultieme zuinige server in elkaar te knutselen. Je zou eigenlijk eens een winkel zo gek moeten kunnen krijgen om 4 a 5 mainboards en cpu's zelf te mogen testen :9
Ga je gang zou ik zeggen. Je kunt zonder problemen spullen terugbrengen (afhankelijk van de winkel 7-30 dagen termijn), maar kijk wel uit met Intel sockets: de pennetjes verbuigen nogal snel bij het plaatsen van de CPU, en dan is het terugbrengen (en geld terugkrijgen) wat lastiger 8)

Het testen kun je gerust met één CPU doen, want het mobo (en de voeding) bepaald in grote mate het onderscheid in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:52:
[...]

Voeding, moederbord vast ook wel wat en zijn meter zal ook wel niet al te precies zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Roeligan schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 14:53:
Ik zou ook wel graag raidz draaien, maar dan moet ik een extra schijf hebben, die moet minimaal 3 disks hebben. Dat gaat weer niet met de nas behuizing die ik graag wil hebben. (komt in de meterkast, ruimte is enigszins beperkt).
Je kunt ZFS ook heel goed gebruiken voor een mirror opstelling of een enkele disk. Ikzelf gebruik een SSD als systeem disk (ZFS) en een RAIDZ2 array van 6 disks. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Het is uiteindelijk dit geworden :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120T Boxed€ 108,95€ 108,95
1MSI B75MA-P45€ 54,45€ 54,45
2Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 90,99€ 181,98
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 25,30€ 25,30
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 15,91€ 31,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,-

En dan de behuizing, dit is eens wat anders dan anders :9
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8192/8105959367_bde681e2d9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8475/8105973544_bf25eee380_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8326/8105981362_342c036404_m.jpg

Toch maar gekozen voor iets meer CPU-power met de i3-2120T, deze is ook 35W net zoals de G620T die ik eerst in gedachte had. Ik ga er Ubuntu opzetten, ik weet nog niet of ik de gewone Desktop versie installeer of Server, mijn eerste gedachte gaat uit naar Server. De taken van de thuisserver worden:

1) Media streamen / DNLA server
2) Downloaden/uitpakken (SABNZB, Sickbeard, etc)
3) Bestanden delen (met Windows PC en Mac)
4) IPTV "server" (vandaar 2e NIC)
5) Websitetje draaien
6) (my)SQL database
7) wellicht nog DHPC en Firewall

Ikheb vrijwel geen ervaring met Ubuntu maar ik lees er goed dingen over en het is een mooie uitdaging de server op te zetten, stabiel te laten draaien en zo energiezuinig mogelijk te maken. Windows 7 dat ik eerst wilde gebruiken is zooo 2009 ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Petje72 op 29-10-2012 09:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt daar echter wel regel 1 van zuinige servers gebroken: koop nooit een -T of -S processor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
mux schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:01:
Je hebt daar echter wel regel 1 van zuinige servers gebroken: koop nooit een -T of -S processor ;)
Waarom juist geen T ? volgens de specs van Intel zouden ze zuiniger moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
Petje72 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:38:
[...]

Waarom juist geen T ? volgens de specs van Intel zouden ze zuiniger moeten zijn
Hij is lager geklokt dus inderdaad zuiniger maar hetzelfde effect kun je bereiken door een gewone versie lager te klokken.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En daarnaast: een non-T/S versie is sneller met zijn taken klaar, en biedt meestal meer performance per watt (efficiënter).

De enige reden om een -T of -S versie te nemen is als:
- Je voeding het vermogen niet kan leveren
- Je behuizing zo klein of slecht geventileerd is dat je processor oververhit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
mux schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:44:
En daarnaast: een non-T/S versie is sneller met zijn taken klaar, en biedt meestal meer performance per watt (efficiënter).

De enige reden om een -T of -S versie te nemen is als:
- Je voeding het vermogen niet kan leveren
- Je behuizing zo klein of slecht geventileerd is dat je processor oververhit
Bedankt voor de tips, Audiojunk ook, maar ik blijf toch bij de T versie. Aangezien hij toch in een aparte behuizing zit zal de ventilatie niet optimaal zijn. Daarnaast zie ik wel, als ik hem gebouwd heb ga ik hem tunen en meten. Als ik dan na een tijd niet happy wordt van de performance kan altijd nog overwegen een andere CPU te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Dat is wel een mooie behuizing, ben benieuwd naar het resultaat ;)

Overigens zit ik nu te kijken naar de mogelijkheden van W8 om als Home Server te draaien, zijn verschillende guides van op internet. Iemand die hier al naar heeft gekeken/ervaring misschien al mee heeft?

[ Voor 90% gewijzigd door Cyleo op 29-10-2012 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Nou ik heb wat spul besteld hoor :D

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 57,95€ 57,95
1Asrock B75 Pro3-M€ 58,30€ 58,30
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 1TB€ 47,79€ 47,79
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 57,50€ 57,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 221,54

Heb al een 2U 19" Antec rack op de kop getikt en heb nog een Recom voeding liggen om mee te beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyleo schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:51:
[...]

Dat is wel een mooie behuizing, ben benieuwd naar het resultaat ;)

Overigens zit ik nu te kijken naar de mogelijkheden van W8 om als Home Server te draaien, zijn verschillende guides van op internet. Iemand die hier al naar heeft gekeken/ervaring misschien al mee heeft?
Min of meer identiek aan W7 als home server. Ik heb Windows 7 enterprise als NAS/server draaien. Zolang je geen specifieke features uit andere versies nodig hebt voldoet alles wel. Alles wat op 7 draait, draait ook prima op 8. En zolang je met powershell/cli/desktop werkt heb je ook geen last van Metro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Cyleo schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:51:
[...]
WGS heeft een leuke (betaalde) guide. Gezien echter de disfunctionele (tov de oude DE en nieuwe DE vervangers) Storage Spaces zag ik het nut van W8 niet en heb WHS2011 gebruikt die OOTB veel meer biedt als server / remote toegang / webserver / client backup & restore etc.

Daarbij kost WHS2011 nog geen €40!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Ik heb de AMD A6 Server helemaal in elkaar gezet.

Dit is nu de totale lijst.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 62,95€ 62,95
1MSI FM2-A55M-E33€ 48,84€ 48,84
1Samsung Spinpoint M7 HM321HI , 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 48,30€ 48,30
1Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 169,99€ 169,99
1CT-3650 CI€ 78,95€ 78,95
1Corsair CML4GX3M1X1600C7€ 41,10€ 41,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,63

Power getallen:
Idle: (3,5" HD spindown): 33-35 watt.
Idle/light load: 35-40 watt.
Full load: 65-75 watt.

Tweaks:
- Laden van de AMD grafische driver. Hierdoor worden de powersaving features van de videokaart aangezet. Dat schilt al 10watt.
- Uitzetten van de videooutput. (vbetool dpms off): Schilt ~1-2watt.
- TV kaart gebruikt stiekem ook veel: ~2 watt.
- 3.5" HD gaat naar x min in standby: ~3 watt besparing.
- Geheugen van 1600Mhz naar 1333Mhz (Nog niet gedaan): ~1 watt.

Eerste gevoel:
De getalllen het netjes. Ik denk dat er nog wel meer te schaven is aan de power getallen.
Door de CPU/MEM te onderclock/volten. Mogelijk betere drivers met goede powersaving functies.
De snelheid is een hele verbetering met de ATOM N270. De ATOM N270 wint het wel met stroom verbruik. Die meter gaf met de zelfde hardware rond de 25-30 watt.
Ik kam mogelijk de TV hardware matig modificeren, zodat deze minder gaat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:51
Petje72 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:55:
Het is uiteindelijk dit geworden :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120T Boxed€ 108,95€ 108,95
1MSI B75MA-P45€ 54,45€ 54,45
2Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 90,99€ 181,98
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 25,30€ 25,30
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 15,91€ 31,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,-

En dan de behuizing, dit is eens wat anders dan anders :9
[afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]

Toch maar gekozen voor iets meer CPU-power met de i3-2120T, deze is ook 35W net zoals de G620T die ik eerst in gedachte had. Ik ga er Ubuntu opzetten, ik weet nog niet of ik de gewone Desktop versie installeer of Server, mijn eerste gedachte gaat uit naar Server. De taken van de thuisserver worden:

1) Media streamen / DNLA server
2) Downloaden/uitpakken (SABNZB, Sickbeard, etc)
3) Bestanden delen (met Windows PC en Mac)
4) IPTV "server" (vandaar 2e NIC)
5) Websitetje draaien
6) (my)SQL database
7) wellicht nog DHPC en Firewall

Ikheb vrijwel geen ervaring met Ubuntu maar ik lees er goed dingen over en het is een mooie uitdaging de server op te zetten, stabiel te laten draaien en zo energiezuinig mogelijk te maken. Windows 7 dat ik eerst wilde gebruiken is zooo 2009 ;)
Cool, zoiets draait al maanden bij mij maar dan een 620 zonder T (fundafoto's onder de tv:Afbeeldingslocatie: http://cloud.funda.nl/valentina_media/031/962/294_groot.jpg en dit op Windows 2012 tot volle tevredenheid. ik heb er ook een 6 kanaals klasse d-versterker in zitten en muiswieltjes aan de volumeknoppen!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Kort vraagje : Vandaag mijn nieuwe moederbord (AsRock B75 Pro3-M) binnen gekregen. Het mobo heeft een 24 pins EN een 8 pins 12v aansluiting. Kan hij ook alleen draaien op de 24 pins aansluiting? Mijn voeding heeft namelijk geen 8 pins aansluiting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
DennusB schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:09:
Kort vraagje : Vandaag mijn nieuwe moederbord (AsRock B75 Pro3-M) binnen gekregen. Het mobo heeft een 24 pins EN een 8 pins 12v aansluiting. Kan hij ook alleen draaien op de 24 pins aansluiting? Mijn voeding heeft namelijk geen 8 pins aansluiting..
Nee, maar als het goed is kan je wel de 4 pins aansluiting gebruiken op de 8 pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Klopt het dat ik met een 12V/80W PicoPSU en een 200W laptop voeding toch 200W kan trekken, ervan uitgaande dat ik niet de 5V/3.3V lijnen teveel belast, maar voornamelijk de 12V gebruik???

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sort of not really... er zit een schakelaar (MOSFET) op de 12V, en deze is vrij zwakjes uitgevoerd, zeker op de 80W. Je kunt er waarschijnlijk wel voor korte tijd wat meer stroom doorheen gooien, maar 100ish watt is wel het maximum wat je wil doen zonder er een fannetje op te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
technopeuter schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:23:
[...]

Cool, zoiets draait al maanden bij mij maar dan een 620 zonder T (fundafoto's onder de tv:[afbeelding] en dit op Windows 2012 tot volle tevredenheid. ik heb er ook een 6 kanaals klasse d-versterker in zitten en muiswieltjes aan de volumeknoppen!
Ah, ik zag toevallig dat ik via DreamSpark toegang had tot Windows 2012. Hoe zijn de mogelijkheden hiervan (in vergelijking met anderen, of heb je daar geen ervaring mee? Ik wou namelijk de linux weg weer op gaan omdat ik hier ervaring mee heb, maar W2012 ziet er wel intressant uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Cyleo schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:32:
[...]

Ah, ik zag toevallig dat ik via DreamSpark toegang had tot Windows 2012. Hoe zijn de mogelijkheden hiervan (in vergelijking met anderen, of heb je daar geen ervaring mee? Ik wou namelijk de linux weg weer op gaan omdat ik hier ervaring mee heb, maar W2012 ziet er wel intressant uit).
ik gebruik het zelf voor windows gedeelde mappen, en dat werkt prima.
hangt er natuurlijk erg vanaf wat je wil doen, maar het is een volwaardig server OS. maar evt een vm draaien is geen probleem.
het zijn een hoop beheerdertools erbij en wat andere programmaatjes eraf.
(zoals foto vieuwer) paint er er nog wel :)

ora et labora

Pagina: 1 ... 99 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.