Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Moet alleen nog zien uit te vissen hoe die zuiniger te maken, maar dat kan ook aan mijn hardware liggen.
*en weer terug naar lees-modus*
Die jongens moeten eens upgraden... De primaire reden dat ik het een jaar of 2 terug gedumpt heb en naar Ubuntu overgestapt ben. LTS versies van Ubuntu zijn net zo stabiel.
Even niets...
Erger nog: 2.6.32-279.11.1.el6.x86_64FireDrunk schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:41:
CentOS loopt toch nog steeds op kernel 2.3.38.018743509284375029384750293847039487532048?
Die jongens moeten eens upgraden... De primaire reden dat ik het een jaar of 2 terug gedumpt heb en naar Ubuntu overgestapt ben. LTS versies van Ubuntu zijn net zo stabiel.
CentOS heb ik gekozen omdat ik veel met RPM-based distro's werk, dus dat was voor mij het makkelijkste.
Ik gebruik 'm voor de volgende zaken:
- Virtualisatie middels VirtualBox
- SSH server
- "NAS" (als in: 4*1TB schijven in Linux RAID5)
Helaas heb ik die luxe niet, ik zit met een ClearOS installatie die momenteel op een oude versie draait. (Versie 5.2.) ClearOS is gebaseerd op CentOS, dus daar ga je al.
Is 6.2 or 6.3 ready for a production environment?
-To an extent depends what your production environment is??
Ik snap de gedachtegang achter het antwoord, voor bepaalde productie omgevingen zijn potlood en papier nog niet stabiel genoeg, maar als je dat toch leest. Geef voor dat achterlopen op z'n minst ook wat mee dat de zaak te vertrouwen is.
Oh, het is ook niet moeilijk om op te zetten, denk ik. Voornamelijk wennen aan apt-get ipv yum, maar dat moet wel lukken.Dadona schreef op woensdag 07 november 2012 @ 12:32:
Dat is met een Debian en Ubuntu installatie ook nog wel heel simpel op te zetten, mogelijk zelfs alles met een apt-get. In ieder geval ssh en mdadm zijn kinderspel. Als dit werkelijk alles is dan zou ik toch wel echt sterk overwegen overgaan naar een wat recentere omgeving.
De vraag is: hoeveel voordeel ga ik er uit halen?
Tsja, heb ik weer AMD, das dan weer jammer... ;-)Dadona schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:02:
Start eens een Ubuntu live disc en je ziet ongetwijfeld een lager verbruik. Zeker bij Intel. Powertop project laat de impact van de kernel op het verbruik aardig zien. Daarnaast natuurlijk de recente drivers doe een impact kunnen hebben.
Nou ja... dat wordt dan eens een keer een avondje inplannen :-)
Thanks voor de reactie!
Bovendien zijn heel veel functionaliteiten (Web Proxy Reports bijvoorbeeld) zijn nog niet ge'port' naar 6.2.
* FireDrunk is nu over op Zentyal
Even niets...
Zentyal ziet er wel interessant uit, mooie basis (ik had persoonlijk liever Debian) en wat zaken die ook met ClearOS 6 zouden komen die hier al inzitten. Hoe lang ben je over? Lang genoeg voor een goede indruk?
Heb de nieuwe distro nog niet op een LAN gebruikt. En zoals het er nu naar uit ziet, gaat het nog wel even duren voordat hij een 'Productie'-test ondergaat.
Maar ik heb lokaal (draai hem virtueel) al wel getest met 2 * een pijp naar mijn eigen internet.
En je zag netjes balancing
Even niets...
Met andere woorden, de basis waar je het over hebt is gelijk.
En als je minder stabiliteit wilt dan kan je altijd nog gewoon Debian Testing of Unstable draaien.
Alles wat niet 'basis' is installeer ik liever ook vanaf source dan uit een repository.
Anders, namelijk... Debian (testing).
- knip -
Het proces van de import uit Debian staat beschreven op https://wiki.ubuntu.com/DebianImportFreeze
Op Launchpad is te vinden hoeveel van de 20040 packages in Ubuntu 12.10 verschillen hebben t.o.v. de Debian Wheeze packages waar de distro op gebaseerd is:
17560 packages with differences (438 needing attention)
953 packages only in Wheezy
2210 packages only in Quantal
Software de dus.
[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 07-11-2012 15:39 ]
ora et labora
Respect wel hoor....ik vind uitzoeken en pielen net zo lang tot het goed werkt heel leuk, maar ik kan het echter zeker niet opbrengen om dat voor een ander OS te doen, vind het met Windows al meer dan genoeg werk naast het beheren van je data.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
"Welk OS verbruikt het minste energie in Idle, load stand etc".
Op http://www.linuxtech.net/...view_atom_power_draw.html kun je wat verschillen zien bij een specifiek systeem. Nu geeft dat alleen een idee voor dat systeem, maar je kan wel zien dat het OS wel degelijk uit kan maken.goodfella schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:48:
Ik zou liever willen zien, zeker in context van dit draadje.
"Welk OS verbruikt het minste energie in Idle, load stand etc".
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Als ik mux goed begrepen heb is W8 nog zuiniger dan W7SP1 door een lagere tickrate in idle.Raven schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:03:
[...]
Op http://www.linuxtech.net/...view_atom_power_draw.html kun je wat verschillen zien bij een specifiek systeem. Nu geeft dat alleen een idee voor dat systeem, maar je kan wel zien dat het OS wel degelijk uit kan maken.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Intel i3-3220
16GB Ram (corsair, 2*8 GB)
Geen dedi videokaart
500 watt Enermax Liberty voeding
500GB 2,5" WD hdd
Lite-on dvd brander
standaard out of the box verbruikt hij 34 watt idle (schermen uit), na wat tweaken kom ik op 30-32 watt uit.
Maar zou een kleinere voeding veel helpen om het verbruik te beperken? Ik weet niet hoe goed/slect mijn voeding presteert vergeleken met een BeQuiet L7.
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
Goed plan! Altijd interessant om verschillende configs te bekijken en af en toe een idee over te nemen.mrc4nl schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:37:
Als ik de reacties van zo lees denk dat er een hoe richt richt jij jou home server in topic moet komen.
Software de dus.
Dat lijkt mij erg interessant, er zijn daar zoveel mogelijkheden voor en het is in het begin lastig om door de bomen het bos te zien.mrc4nl schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:37:
Als ik de reacties van zo lees denk dat er een hoe richt richt jij jou home server in topic moet komen.
Software de dus.
Maar waar moet ik dan aan denken? Ik gebruik WHS2011 en installeer daarop gewoon de software (next, next, finish) die ik wil gebruiken. Niks meer, niks minder...Cyleo schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:53:
[...]
Dat lijkt mij erg interessant, er zijn daar zoveel mogelijkheden voor en het is in het begin lastig om door de bomen het bos te zien.
Behalve dat je de applicatie zelf soms moet configureren hoef ik aan WHS2011 iha niks te doen
Ik heb de vraag bij een moderator neergelegd, ik wil eerst zijn mening weten over een topic in the CSCyleo schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:53:
[...]
Dat lijkt mij erg interessant, er zijn daar zoveel mogelijkheden voor en het is in het begin lastig om door de bomen het bos te zien.
ora et labora
Even mezelf quoten:Ben.Hahlen schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:18:
[...]
Tsja, heb ik weer AMD, das dan weer jammer... ;-)
Nou ja... dat wordt dan eens een keer een avondje inplannen :-)
Thanks voor de reactie!
"Een avondje inplannen" is denk ik iets te optimistisch geweest... Ben nu in een VM aan het kijken wat er allemaal aangepast moet worden, maar alleen al de Apache Config Files wordt al een heel uitzoek werk.
En dan heb ik het nog niet eens over package-compatibiliteit tussen de twee Distro's
Even niets...
Nog niet
Alles zit bij CentOS "gewoon" in de httpd.conf, maar bij Ubuntu is het blijkbaar zaak om al je VirtualHosts in de /etc/apache2/sites-available te zetten, oid.
Dat worden dus ongeveer 10/15 bestanden ofzo.
Daarnaast moet ik nog alle andere Apache config uitzoeken, waar wat dan weer hoort, zoals te laden modules enzo
Daar komt bij: ik had, toen ik nog Fedora als server draaide, allemaal scripts gefabriceerd, die automatisch m'n server configureerde (apache, postfix, iptables, samba, etc, etc) na een minimal install, dus ben aan het kijken in hoeverre dat te hergebruiken is.
Ach, het is iig weer een uitdaging
En je kan die file zelfs in sites-enabled zetten...
Normaliter is idd losse files per virtual host in sites-available, en symlinks maken in sites-enabled.
Even niets...
Ja, dat klopt, dat moet ik ook nog doen, maar ik ben dan zo iemand die gelijk gaat kijken wat het voor verdere gevolgen heeft.Dadona schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:14:
Het idee was om je eerst eens te laten kijken naar het verbruik.Of heb je geen energiemeter?
Live CD'tje maak ik van het weekend.
Ach ja, voor het overzicht en de "netheid" is meerdere bestanden (1 per site) wel zo handig, maar dat kan ook langzaamaan gebeurenFireDrunk schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:36:
Je bent niet verplicht om losse bestanden te maken... Kan ook gewoon in 1 file hoor...
En je kan die file zelfs in sites-enabled zetten...
Normaliter is idd losse files per virtual host in sites-available, en symlinks maken in sites-enabled.
- Windows Homeserver 2011
- Amahi
- OpenMediaVault

Vraagje aan de Intel i3 bezitters: maakt bij jullie de standaard meegeleverd CPUkoeler ook meer herrie als hij verticaal is gemonteerd? toen het mainboard tijdens testen horizontaal lag maakte de koeler bijna geen herrie.

Reactie van Emile:
#alseenbaas
[ Voor 3% gewijzigd door Dadona op 08-11-2012 23:22 ]
Nee, geen last van hier. Althans, niet dat ik me herinnerPetje72 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:12:
Hardware van de thuisserver zit in de radio! nog een paar kleine dingen en dan ga ik wat OSen testen en verbruik meten. Het volgende ga ik testen de komende weken:[afbeelding]
- Amahi
- OpenMediaVault
Vraagje aan de Intel i3 bezitters: maakt bij jullie de standaard meegeleverd CPUkoeler ook meer herrie als hij verticaal is gemonteerd? toen het mainboard tijdens testen horizontaal lag maakte de koeler bijna geen herrie.
Ik zal de B75-Pro3M met de i3 vanavond eens op zijn kantje zetten en luisteren, ligt nu open en bloot op zijn ruggetje te duurtesten op de tafel.Petje72 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:12:
Hardware van de thuisserver zit in de radio! nog een paar kleine dingen en dan ga ik wat OSen testen en verbruik meten. Het volgende ga ik testen de komende weken:[afbeelding]
- Amahi
- OpenMediaVault
Add.
In verticale positie maakt de CPU koeler nauwelijks meer geluid dan bij horizontaal gebruik.
[ Voor 5% gewijzigd door Pantagruel op 12-11-2012 14:21 ]
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Gefeliciteerd!

Dus dan verliezen we nog 'maar' tot zestig procent?Energieverbruik computers kan flink omlaag
Wie een computer gebruikt, verliest tot negentig procent van de energie bij omzetting van stroom uit het stopcontact. Het project ‘Ontwikkeling van zeer efficiënte computeronderdelen’ wil dat met dertig procent terugbrengen.
Vooral dat woordje "tot" is zo fijn. Je hoeft maar één stokoude computer te vinden met een voeding die in idle slechts een rendement van 10% heeft en het is nog min of meer waar ook wat je opschrijft.
Wie schrijft dat soort verhalen toch?
Misschien een idee eerst zijn Tweakblogs te lezen alvorens je zo zuur uit de hoek komt over een - onwijs mooi - project van een gewaardeerde medetweaker.CaptJackSparrow schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 08:57:
[...]
[...]
Dus dan verliezen we nog 'maar' tot zestig procent?
Vooral dat woordje "tot" is zo fijn. Je hoeft maar één stokoude computer te vinden met een voeding die in idle slechts een rendement van 10% heeft en het is nog min of meer waar ook wat je opschrijft.
Wie schrijft dat soort verhalen toch?
Het zuur zal eerder zijn over de papieren 'waarheid' en niet de kwaliteit van mux zijn project.vistu schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 09:23:
[...]
Misschien een idee eerst zijn Tweakblogs te lezen alvorens je zo zuur uit de hoek komt over een - onwijs mooi - project van een gewaardeerde medetweaker.
De schrijver van het artikel/blog stukje maakt het meer dan 'een beetje bont' en rekt de de boel ongeloofwaardig op.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Gefeliciteerd mux!
@petje: Ben benieuwd naar je ervaringen, vooral hoe Amahi is gegroeid
Mja, het werkt ongeveer zo:CaptJackSparrow schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:14:
Het heeft inderdaad niets met het product van mux te maken maar puur met de vreemde beweringen die er in die tekst gemaakt worden. Zulke inaccurate verhalen halen naar mijn mening de standing van het project/de competitie omlaag waar ik als ik organisator was niet blij mee zou zijn. Het komt onprofessioneel over.
- normale computer verbruikt ruwweg 50W
- fluffy2 5,9W
- ergo 90% besparing
In zekere zin is het waar, of kan ik het waar maken, maar het is niet echt de kern van wat ik doe met MADPSU. Maar laten we blij zijn dat de marketingmachine nu eindelijk kan stoppen en het ding gemaakt kan worden
Maar goed. Voor jou is het belangrijkste dat je nu aan een volgende fase in het project kunt beginnen.
Gefeli dus nog even.

Gefeliciteerd Mux. zijn m'n stemmen toch nog goed terecht gekomenmux schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:36:
Dankje, en bedankt aan iedereen in dit topic!
Ik heb tot nu toe dit, van Mux' BBG:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G530 Boxed | € 37,40 | € 37,40 |
1 | MSI H61I-E35 (B3) | € 65,08 | € 65,08 |
1 | LC-Power LC-1320mi | € 39,20 | € 39,20 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 32,95 | € 32,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 174,63 |
Twijfel alleen nog over de harddisk. Is een kleine SSD een goed idee? Het wordt echt puur een web/appserver, een fileserver heb ik al.
Mother north, how can they sleep while their beds are burning?
Gefeli!
\me plaatst alvast 2 madpsu's in zijn winkelwagen
Maar begrijp ik het nu goed, dat Mux de prijs heeft gewonnen obv zijn plan en pitch? En niet via de publieksprijs (dmv de online stemmen), welke COLT heeft gewonnen ?
haha, we liepen bij KPN tegen aan dat er niet zo veel externe IP's in gebruik zijn....Dadona schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:01:
Correct, jouw schuld, jij hebt niet genoeg lopen spammen in je directe omgeving.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Kun je deze functionaliteit niet integreren met je fileserver dan?Down schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:38:
Ik ben bezig om een simpele applicatie- en webserver te configureren. Gaat een variant van Windows Server op draaien voor ASP.NET en nog wat zooi.
Ik heb tot nu toe dit, van Mux' BBG:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G530 Boxed € 37,40 € 37,40 1 MSI H61I-E35 (B3) € 65,08 € 65,08 1 LC-Power LC-1320mi € 39,20 € 39,20 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G € 32,95 € 32,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 174,63
Twijfel alleen nog over de harddisk. Is een kleine SSD een goed idee? Het wordt echt puur een web/appserver, een fileserver heb ik al.
Nee, dat is een Qnap, en ik moet een Windows server hebben..mux schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:20:
[...]
Kun je deze functionaliteit niet integreren met je fileserver dan?
Qnap verpatsen, schijven in je nieuwe server stoppen. Grote kans dat je dan nog quitte speelt en met als voordeel minder verbruik, want 2 apparaten verbruiken meer dan 1.Down schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:51:
[...]
Nee, dat is een Qnap, en ik moet een Windows server hebben..
Bedankt voor het meedenken, maar ik ben gesteld op mijn QNAP dus die zal niet de deur uit gaan.GioStyle schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 16:20:
[...]
Qnap verpatsen, schijven in je nieuwe server stoppen. Grote kans dat je dan nog quitte speelt en met als voordeel minder verbruik, want 2 apparaten verbruiken meer dan 1.
Iemand?Beerkeeper schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:28:
Afijn, mijn pc draait nu al een paar weken met het volgende:
Intel i3-3220
Geen dedi videokaart
500GB 2,5" WD hdd
Lite-on dvd brander
standaard out of the box verbruikt hij 34 watt idle (schermen uit), na wat tweaken kom ik op 30-32 watt uit.
Maar zou een kleinere voeding veel helpen om het verbruik te beperken? Ik weet niet hoe goed/slect mijn voeding presteert vergeleken met een BeQuiet L7.
Heb je Speedstep wel aanstaan?
Vaak staat dat een beetje cryptisch opschreven in het bios als:
C1E of EIST bijvoorbeeld.
Check dan ook even in je OS wat de clockfrequentie is.
Als het juist functioneert dan moet hij idle de helft van je standaard klokfrequentie draaien.
Het is overigens een Asrock Pro-4 Z77 moederbord
Verwijderd
Inside Intel's Next Unit of Computing (DC3217BY)
Wat relevante gegevens:Intel Core i3-3217U
2 SO-DIMM slots
Gigabit ethernet of thunderbolt.
Voor de non-tweaker: niet gek naar mijn mening.Under heavy load the fan will kick in, but it's barely audible from more than 18" away from the chassis. The top of the plastic chassis does get quite warm (48.7C) while the CPU is running full tilt. The 65W power adapter will pull around 10W for the full system at idle and peak power consumption for the NUC tops out at 19.3W when running our x264 HD test.
Lekker klein, best zuinig (slechter dan mux zijn systemen, maar toegegeven, hun r&d budget is lang niet zo groot als die van mux met zijn wereld-van-morgen budget), en relatief stil volgens anand dusVerwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 22:45:Inside Intel's Next Unit of Computing (DC3217BY)
Wat relevante gegevens:
Intel Core i3-3217U
2 SO-DIMM slots
[...]
Voor de non-tweaker: niet gek naar mijn mening.
Je hebt allleen geen sata, dat vind ik toch wel een misser. Je moet nu een msata ding erin proppen.
Verwijderd
verder: ik heb aan de mods gevraagd over de haalbaarheid van een hoe richt jij jou homeserver in topic:Cyleo schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:53:
[...]
ze waren postief, ik heb de ts in SM gesplaatst totdat ie af is:
mijn oproep, zijn er misschien een paar mensen die mij willen helpen met de topicstart?
stuur maar een DM als je interesse hebt
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 10-11-2012 13:28 ]
ora et labora
Wat voor OS draai je? Kun je zien wat de CPU frequentie is als je systeem idle is?Beerkeeper schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 22:40:
Speedstep staat inderdaad gewoon aan.
Het is overigens een Asrock Pro-4 Z77 moederbord
Overbodige zaken die je toch niet gebruikt op je moederbord ook gewoon uitschakelen. Ik bedoel als je toch geen audio gebruikt hoeft het ook niet aan te staan toch.
Een 500w voeding is in idle verbruik altijd (tenzij je een goede efficiënte hebt) wel wat minder efficiënt als bijvoorbeeld een Pico PSU, maar zoveel drastisch hoger verbruik heb je eigenlijk nooit.
Stiekem klokt je Asrock hem niet over ook?
Vind het verbruik eigenlijk nog vrij hoog onder idle. De Zotac AMD systemen van een jaar geleden verbruikten minder, de CPU was ook minder, maar de gpu juist weer beter. Ben nog niet echt weg geblazen in ieder geval.Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 22:45:Inside Intel's Next Unit of Computing (DC3217BY)
Wat relevante gegevens:
Intel Core i3-3217U
2 SO-DIMM slots
[...]
Voor de non-tweaker: niet gek naar mijn mening.
Voor de volledigheid, mijn config ziet er zo uit:
1 | AMD Athlon II X4 615e Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung EcoGreen F3, 1TB | € 66,98 | € 66,98 |
3 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 75,98 | € 227,94 |
1 | Western Digital Caviar Blue WD1600AABS, 160GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Chieftec DA-01B-D | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 | € 33,90 | € 33,90 |
1 | Samsung SH-D162D | € 0,- | € 0,- |
1 | HKC USP-3430 | € 38,95 | € 38,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 367,77 |
Deze config trekt op dit moment ~115W uit het stopcontact.
Belangrijk om hierbij te vermelden, is dat dit inclusief een oude LCD (~20W), een Netgear WNDR3700 (~10W) en een Netgear switch (~5W). Dus er gaat ongeveer 35W vanaf van alle randzaken, gok ik, dus dan kom ik op 75W uit.
Na het opstarten van Ubuntu Live CD, zat het verbruik op ~120W, dus dat maakt niet heel erg veel verschil, maar daar valt dan misschien met PowerTop nog wat aan te sleutelen.
Ik heb er overigens eerst Fedora op gehad, maar het verschil tussen Fedora en CentOS qua verbruik was niet heel erg groot, maar heb het toen ook niet echt bijgehouden.
Wat ik mij dus eigenlijk afvraag: is 75W acceptabel voor deze config, of te hoog?
nee, serious, hoe doen jullie dat?Beerkeeper schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:28:
Intel i3-3220
Ik heb Asrock E-350 mini-ITX + 8 MB RAM + Sweex 80+ 450W voeding en die gebruikt 35-40W zonder HDD...
Ik heb expliciet voor E-350 gekozen voor de zuinigheid. Anders zou ik echt de Pentium of i3 kiezen.
Of ligt het aan de voeding?
Ik meet met cresta verbruiksmeter, en ook de Power Factor blijft op 0.7-0.8, niet hoger.
In andere woorden,
Dat dacht ik ook al. Ik heb deze destijds ook niet in elkaar gezet met als doel zuinig te zijn, maar gezien de stroomrekening ben ik er meer naar gaan kijken.mux schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:57:
Het is begrijpelijk voor de hardware die erin zit, maar het komt niet in de verste verte in de buurt avn een zuinige server. Dit is stereotype onzuinige server, eigenlijk.
Overigens net even zonder rand-apparatuur gekeken: ik kom uit op ~88W wat er uit het stopcontact getrokken wordt.
Ik denk ook niet dat ik deze veel zuiniger kan krijgen, misschien een andere voeding, maar dat zal denk ik maar marginaal zijn.
Toch langzaamaan maar eens gaan kijken naar een server+NAS combinatie, om zo wat zuiniger te worden.
Verwijderd
Een sweex voeding kopen, en vervolgens vragen of het aan de voeding ligt?andru123 schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:57:
[...]
nee, serious, hoe doen jullie dat?
Ik heb Asrock E-350 mini-ITX + 8 MB RAM + Sweex 80+ 450W voeding en die gebruikt 35-40W zonder HDD...
Ik heb expliciet voor E-350 gekozen voor de zuinigheid. Anders zou ik echt de Pentium of i3 kiezen.
Ik meet met cresta verbruiksmeter, en ook de Power Factor blijft op 0.7-0.8, niet hoger.
In andere woorden,

Ga daar maar van uit, ja. De producten van sweex zijn doorgaans bagger. Ik gebruik zelfs regelmatig 'sweex voeding' als vervanger voor 'zeer slechte voeding'.
Zeker voor een 24/7 systeem kun je dit ding best kosteneffectief veel zuiniger krijgen door simpelweg overnieuw te beginnen. Helemaal als je bereid bent tweedehands hardware te gebruiken. Oude hardware verkopen, nieuwe ervoor in de plaats. Voldoende voorbeelden te vinden in het topic. Je kunt voor wat richtlijnen ook altijd goed terecht in m'n BBGs (zie sig)Ben.Hahlen schreef op zondag 11 november 2012 @ 13:05:
[...]
Dat dacht ik ook al. Ik heb deze destijds ook niet in elkaar gezet met als doel zuinig te zijn, maar gezien de stroomrekening ben ik er meer naar gaan kijken.
Overigens net even zonder rand-apparatuur gekeken: ik kom uit op ~88W wat er uit het stopcontact getrokken wordt.
Ik denk ook niet dat ik deze veel zuiniger kan krijgen, misschien een andere voeding, maar dat zal denk ik maar marginaal zijn.
Toch langzaamaan maar eens gaan kijken naar een server+NAS combinatie, om zo wat zuiniger te worden.
[ Voor 3% gewijzigd door mux op 11-11-2012 13:10 ]
Mijn AsRock E350 systeem doet op het moment 20W. Dat is wel op het moment dat de 3,5 inch data HDD stilgevallen is. Het OS staat op een Samsung 830 128GB SSD.andru123 schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:57:
[...]
In andere woorden,
Het scheelde bij mij 10W om de Zalman 600W voeding die ik gebruikte te vervangen door een 60W PicoPSU achtige voeding.
Je config bestaat uit vijf harde schijven zo te zien. Die 88W is dat op het moment dat die disken allemaal gewoon draaien? Een normale 7200rpm 3,5 inch HDD zal namelijk ongeveer 8-10W gebruiken. Dat keer 5 in jouw geval en daar heb je al bijna de helft van je verbruik te pakken.Ben.Hahlen schreef op zondag 11 november 2012 @ 13:05:
[...]
Dat dacht ik ook al. Ik heb deze destijds ook niet in elkaar gezet met als doel zuinig te zijn, maar gezien de stroomrekening ben ik er meer naar gaan kijken.
Je kunt nog even kijken hoeveel Watt je optical drive verbruikt, deze heb je meestal maar 0,01% van de tijd nodig en kan soms nog wel eens een paar Watt verstoken zonder dat deze echt in gebruik is. Wellicht is het raadzaam om daar de stekkers gewoon uit te trekken zolang je hem niet nodig hebt.
Wanneer meet je het verbruik?andru123 schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:57:
[...]
In andere woorden,
als je geen hdd hebt aangesloten lijkt me dat je deze in de bios en tijdens het opstarten meet.
dit verbruik kan anders zijn als je een os geladen hebt.
Hey ... maar dan heb je ook wat!
Dus het was ~30W met een "normale" voeding? Ok, phew. Dus voor die range picopsu kan wel verschil maken (10W 24*7*365 = 20eur/jaar)EdwinB schreef op zondag 11 november 2012 @ 16:22:
Mijn AsRock E350 systeem doet op het moment 20W. Het scheelde bij mij 10W om de Zalman 600W voeding die ik gebruikte te vervangen door een 60W PicoPSU achtige voeding.
Ik meet in de BIOS (geen OS geinstaleerd).
Ik heb vandaag toevalig met 2 andere vodingen (80+ en 80+gold) gemeeten:
Asrock E-350, 8GB DDR3
Sweex 450 80+ | beQuiet 300 80+ | beQuiet 400 F1 Gold | |
OFF | 2W | 1W | 0W |
Idle | 33 (25-38)W | 27 (26-32)W | 26 (23-35)W |
Max | 45W | 37W | 35W |
PF | 0.40-0.59 | 0.77-0.82 | 0.79-0.88 |
+2 HDD | 51 (37-61)W | 49 (46-53)W | 45 (42-55)W |
Voor mijn "normale" computer (core2duo) Sweex 450 of BeQuiet 300 maken geen verschil (idle =90W). Aleen PF is veel hoger bij beQuiet 0.94. BeQuiet 400 F1 Gold is wel beter idle = 80W (10W minder) en PF =0.98
Core2duo E6300,2 HDD,HD6670, 4GB DDR2, 2 DVD-RW:
Sweex 450 80+ | beQuiet 300 80+ | beQuiet 400 F1 Gold | |
OFF | 3-5W | 1-2W | 1-2W |
Idle | 88W | 88W | 79W |
Max | 150W | 134W | 123W |
PF | 0.82-0.91 | 0.94-0.97 | 0.98-0.99 |
Dus duidelijk zo'n 80+Gold voeding is all-around beter. (allen wat ik negatif vind: bij beQuiet de fan is altijd AAN, en bij Sweex de fan gaat AAN alleen als temperatuur >40 of load >120W). Dat scheelt.
Die van mij tikte constant de 4W aan, ligt er nu uit, nergens voor nodigEdwinB schreef op zondag 11 november 2012 @ 16:26:
[...]
Je kunt nog even kijken hoeveel Watt je optical drive verbruikt, deze heb je meestal maar 0,01% van de tijd nodig en kan soms nog wel eens een paar Watt verstoken zonder dat deze echt in gebruik is. Wellicht is het raadzaam om daar de stekkers gewoon uit te trekken zolang je hem niet nodig hebt.
Aan de andere kant is het op zich wel fijn dat de BQ niet explodeert als je ernaar kijktandru123 schreef op zondag 11 november 2012 @ 18:11:
[...]
Dus duidelijk zo'n 80+Gold voeding is all-around beter. (allen wat ik negatif vind: bij beQuiet de fan is altijd AAN, en bij Sweex de fan gaat AAN alleen als temperatuur >40 of load >120W). Dat scheelt.
Ben inderdaad aan het kijken om opnieuw te beginnen.mux schreef op zondag 11 november 2012 @ 13:09:
[...]
Zeker voor een 24/7 systeem kun je dit ding best kosteneffectief veel zuiniger krijgen door simpelweg overnieuw te beginnen. Helemaal als je bereid bent tweedehands hardware te gebruiken. Oude hardware verkopen, nieuwe ervoor in de plaats. Voldoende voorbeelden te vinden in het topic. Je kunt voor wat richtlijnen ook altijd goed terecht in m'n BBGs (zie sig)
Ik virtualiseer op m'n thuisserver (op dit moment: 1x CentOS WebServer, 1x Fedora 17 "desktop", 1x Windows Werk Desktop; hier komt nog bij: 1x Windows Privé Desktop, 1x Linux voor tests).
Ik wil dus iig genoeg geheugen hebben, 16GB, met nog de optie om uit te breiden, naar meer, als nodig.
Een Quad Core lijkt mij nodig voor deze setup, zodat er nog wat ruimte is met alle VM's.
Zodoende kom ik uit op:
1 | Intel Core i5 3570 Boxed | € 184,50 | € 184,50 |
1 | MSI B75MA-P45 | € 54,95 | € 54,95 |
1 | Fractal Design Core 1000 | € 30,20 | € 30,20 |
1 | Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 | € 65,20 | € 65,20 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 334,85 |
Wat ik me alleen afvraag: Kan ik hiervoor beter een SSD gebruiken, of een gewone HD, die wat groter is? Qua performance en zuinigheid zal het voordeel naar de SSD gaan, maar dan moet je ook nog het prijsverschil meenemen natuurlijk, is dat het dan waard?
Incidentele VM's kan ik natuurlijk vanaf de NAS draaien (die er dan bij komt) en die 's nachts uit gaat, maar de "permanente" VM's draaien gewoon vanaf de interne HD zelf.
Kloppen die overwegingen, of snap ik het niet? ;-)
Deze zal gebruikt worden voor kleine website, ventrilo server en eventueel nog een minecraft/andere kleine games server.
Het game server gedeelte zal pas later komen. Eerst zal het vooral om een kleine website en ventrilo gaan.
Na veel doorlezen heb ik het volgende besteld:
1 | Intel Pentium G860 Boxed | € 56,30 | € 56,30 |
1 | Asus P8H61-I | € 67,05 | € 67,05 |
1 | Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 | € 33,90 | € 33,90 |
1 | be quiet! Pure Power L7 350W | € 40,45 | € 40,45 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 197,70 |
Ik had thuis nog een oude 500 gb hdd liggen, dus die ga ik eerst gebruiken. Verder heb ik nog een willekeurige behuizing waar ik het in ga monteren.
Aangezien ik nog nieuw ben hiermee en met het hele server gebeuren heb ik een paar simpele vragen.
Het eerst en belangrijkste, welk OS.
Ik heb al wat door gelezen, en heb een neiging naar Linux, maar welke distro dan? Ik ben van plan niet vanalles met de server te doen, en hem neerzetten als file-server gaat er het komende jaar toch niet van komen! Op dit moment Ubuntu server gedownload, want dat is de enige linux waar ik wat bekend mee ben(wel van desktop editie, maar toch).
Een SSD, is dat handig? Ik heb in mijn normale desktops ook nog geen 1 zitten, want zie het voordeel nog niet helemaal. Ik heb de tijd, en of mijn desktop nou in 6 sec opstart, of 30. Ik kan me daar niet druk om maken.
Maar, op server uitzicht. Kan zo'n SSD echt een groot verschil uitmaken? Voor games lijkt het me nog wel, vanwege sneller map switchen e.d.
Maar maakt het uit voor website?
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden! Zelf volg ik dit topic al eventjes, en zoek ik veel rond met google voor mijn vragen. Maar ik hoop dat ik van de experts hier een antwoord te kunnen krijgen waar ik gewoon verder mee kan
Ik heb hiervoor een speciaal topic geopend:Hortz schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:04:
Aangezien ik nog nieuw ben hiermee en met het hele server gebeuren heb ik een paar simpele vragen.
Het eerst en belangrijkste, welk OS.
Ik heb al wat door gelezen, en heb een neiging naar Linux, maar welke distro dan? Ik ben van plan niet vanalles met de server te doen, en hem neerzetten als file-server gaat er het komende jaar toch niet van komen! Op dit moment Ubuntu server gedownload, want dat is de enige linux waar ik wat bekend mee ben(wel van desktop editie, maar toch).
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden! Zelf volg ik dit topic al eventjes, en zoek ik veel rond met google voor mijn vragen. Maar ik hoop dat ik van de experts hier een antwoord te kunnen krijgen waar ik gewoon verder mee kan
[Algemeen]Hoe richt jij jouw home server in?
ora et labora
Kijk, die bestond nog niet zolang zo te zien.mrc4nl schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:24:
[...]
Ik heb hiervoor een speciaal topic geopend:
[Algemeen]Hoe richt jij jouw home server in?
Begint op dit moment aardig te vullen, met ook zinvolle informatie.
Bedankt!
Zolang je die 5 harddisken uit je huidige config hier gewoon bij gaat proppen en die 1TB disken in een RAID config zet zonder dat de disken in spindown gaan zul je naar mijn idee echt geen of amper winst gaan boeken op het stroomverbruik.Ben.Hahlen schreef op maandag 12 november 2012 @ 09:16:
[...]
Ben inderdaad aan het kijken om opnieuw te beginnen.
Ik virtualiseer op m'n thuisserver (op dit moment: 1x CentOS WebServer, 1x Fedora 17 "desktop", 1x Windows Werk Desktop; hier komt nog bij: 1x Windows Privé Desktop, 1x Linux voor tests).
Ik wil dus iig genoeg geheugen hebben, 16GB, met nog de optie om uit te breiden, naar meer, als nodig.
Een Quad Core lijkt mij nodig voor deze setup, zodat er nog wat ruimte is met alle VM's.
Zodoende kom ik uit op:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 3570 Boxed € 184,50 € 184,50 1 MSI B75MA-P45 € 54,95 € 54,95 1 Fractal Design Core 1000 € 30,20 € 30,20 1 Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 € 65,20 € 65,20 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 334,85
Wat ik me alleen afvraag: Kan ik hiervoor beter een SSD gebruiken, of een gewone HD, die wat groter is? Qua performance en zuinigheid zal het voordeel naar de SSD gaan, maar dan moet je ook nog het prijsverschil meenemen natuurlijk, is dat het dan waard?
Incidentele VM's kan ik natuurlijk vanaf de NAS draaien (die er dan bij komt) en die 's nachts uit gaat, maar de "permanente" VM's draaien gewoon vanaf de interne HD zelf.
Kloppen die overwegingen, of snap ik het niet? ;-)
Een SSD heeft op deze manier zeker voordeel. Waarschijnlijk ga je het stroomverbruik niet terugverdienen, maar alles wat op die SSD staat start echt zo ontzettend snel op.
De HD's uit mijn huidige config gaan zeker niet mee. Het idee is om hier een NAS naast te nemen, voor de backups en documenten e.d. Deze kan dan 's nachts uit, wat ook weer het e.e.a. gaat schelen.EdwinB schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 10:25:
[...]
Zolang je die 5 harddisken uit je huidige config hier gewoon bij gaat proppen en die 1TB disken in een RAID config zet zonder dat de disken in spindown gaan zul je naar mijn idee echt geen of amper winst gaan boeken op het stroomverbruik.
Een SSD heeft op deze manier zeker voordeel. Waarschijnlijk ga je het stroomverbruik niet terugverdienen, maar alles wat op die SSD staat start echt zo ontzettend snel op.Mocht je een zo laag mogelijk idle verbruik willen hebben dan is het wel een must. Het gaat je echt zo'n 10 Watt schelen omdat een 3,5 inch 7200 rpm disk niet zinloos rondjes aan het draaien is om 1x in de zoveel minuten een read/write te doen.
Zeker de huidige Synology's lijken een laag verbruik te hebben, dus dat is ook weer mooi meegenomen.
Ik zou dan de NAS functionaliteit door die server laten doen en zorgen dat de disks in spindown gaan na een x aantal minuten. Op dat moment heb je 0 Watt extra verbruik en hoef je ook geen Synology NAS te kopen. Win-win situatie zou ik zeggen.Ben.Hahlen schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 13:10:
[...]
De HD's uit mijn huidige config gaan zeker niet mee. Het idee is om hier een NAS naast te nemen, voor de backups en documenten e.d. Deze kan dan 's nachts uit, wat ook weer het e.e.a. gaat schelen.
Zeker de huidige Synology's lijken een laag verbruik te hebben, dus dat is ook weer mooi meegenomen.
Belangrijke data back-up zou ik sowieso niet binnenshuis op een NAS doen. Daarvoor zou je een mooie on-line dienst kunnen afnemen. Zelf heb ik mijn backup met Microsoft Skydrive geregeld. Die is het goedkoopste op het moment dat je boven de 25 GB aan data komt.
[ Voor 16% gewijzigd door EdwinB op 13-11-2012 13:39 ]
Mja... De NAS komt er voornamelijk vanwege het gebruiksgemak, ook voor mijn vriendin. Dan kan die er ook gewoon mee omgaanEdwinB schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 13:37:
[...]
Ik zou dan de NAS functionaliteit door die server laten doen en zorgen dat de disks in spindown gaan na een x aantal minuten. Op dat moment heb je 0 Watt extra verbruik en hoef je ook geen Synology NAS te kopen. Win-win situatie zou ik zeggen.
Belangrijke data back-up zou ik sowieso niet binnenshuis op een NAS doen. Daarvoor zou je een mooie on-line dienst kunnen afnemen. Zelf heb ik mijn backup met Microsoft Skydrive geregeld. Die is het goedkoopste op het moment dat je boven de 25 GB aan data komt.
Dat is de extra investering wel waard
Je bent je wel bewust dat je in het 'Zuinige Server' topic bent? Hier proberen we natuurlijk het maximale te halen uit een zo laag mogelijk energieverbruik.Ben.Hahlen schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:33:
[...]
Mja... De NAS komt er voornamelijk vanwege het gebruiksgemak, ook voor mijn vriendin. Dan kan die er ook gewoon mee omgaan
Dat is de extra investering wel waard
Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat er mag worden gekozen voor gebruiksgemak voor de inwonende niet-tweakers onder on ;-)EdwinB schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:45:
[...]
Je bent je wel bewust dat je in het 'Zuinige Server' topic bent? Hier proberen we natuurlijk het maximale te halen uit een zo laag mogelijk energieverbruik.
Interessant. Zou je kunnen uitleggen wat er dan gebruiksvriendelijker is aan een NAS tov een Home Server?Ben.Hahlen schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:53:
[...]
Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat er mag worden gekozen voor gebruiksgemak voor de inwonende niet-tweakers onder on ;-)
Voor mij zie ik in beide gevallen een x-aantal shares met data...
Skydrive is voor de meesten al niet gratis boven de 7 GB heEdwinB schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 13:37:
[...]
Ik zou dan de NAS functionaliteit door die server laten doen en zorgen dat de disks in spindown gaan na een x aantal minuten. Op dat moment heb je 0 Watt extra verbruik en hoef je ook geen Synology NAS te kopen. Win-win situatie zou ik zeggen.
Alleen de "oudere" gebruikers hebben 25 GB gratis.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Klopt, als je het heel basaal bekijkt.Mars Warrior schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:16:
[...]
Interessant. Zou je kunnen uitleggen wat er dan gebruiksvriendelijker is aan een NAS tov een Home Server?
Maar het beheer van de Synology is een stuk simpeler dan van een Linux bak, dankzij de interface. Ik moet er niet aan denken dat ik aan mijn vriendin moet gaan uitleggen hoe zij bepaalde rechten dingen in Linux kan wijzigen. Ze zal het wel snappen, maar je moet daar iets simpels voor hebben.
Twee aannames: 1) het gaat over smb/ cifs, 2) je bedoeld bestandsrechten.Ben.Hahlen schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:10:
[...]
Klopt, als je het heel basaal bekijkt.
Maar het beheer van de Synology is een stuk simpeler dan van een Linux bak, dankzij de interface. Ik moet er niet aan denken dat ik aan mijn vriendin moet gaan uitleggen hoe zij bepaalde rechten dingen in Linux kan wijzigen. Ze zal het wel snappen, maar je moet daar iets simpels voor hebben.
In dat geval kun je die zaken regelen vanuit Windows, net zoals je rechten regelt op je lokale mappen. Je hoeft je vriendin niet te vragen om met SSH in te loggen om met chown, chmod en setfacl aan de slag te gaan.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Hier staat 'het antwoord'. Het topic is gestart door iemand die beide kanten gezien heeft (een gigantische zelfbouw NAS / Server en aan de andere kant een kant en klare maar zware opstelling). En eigenlijk zie je in het topic reacties vanuit allerlei invalshoeken, met een redelijk compleet antwoord als gevolg.Mars Warrior schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:16:
[...]
Interessant. Zou je kunnen uitleggen wat er dan gebruiksvriendelijker is aan een NAS tov een Home Server?
Het kan aan mij liggen, maar het 'redelijke complete antwoord' kan ik niet vinden.Dadona schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:19:
[...]
Hier staat 'het antwoord'. Het topic is gestart door iemand die beide kanten gezien heeft (een gigantische zelfbouw NAS / Server en aan de andere kant een kant en klare maar zware opstelling). En eigenlijk zie je in het topic reacties vanuit allerlei invalshoeken, met een redelijk compleet antwoord als gevolg.
Te veel warrige tekst, ben halverwege pag.1 al afgehaakt en wilde al een link naar de taalwinkel erbij zetten
Dus misschien kun je een tipje van de sluier oplichten?
Andere vraag: ik zoek nog een 12V/150W adapter voor een PicoPSU160 met een 5.5/2.5mm plug.
Nu heb ik deze gevonden, maar dat merk zegt me niks. De FSP variant kan ik in NL niet vinden. Kent iemand nog alternatieven?
[ Voor 18% gewijzigd door Mars Warrior op 14-11-2012 13:03 ]
De kant en klare oplossingen zijn dan doorgaans wat mooier en makkelijker voor de persoon die de zaak niet heeft aangelegd. Je komt de grenzen misschien wat sneller tegen, maar ze kunnen tot dat moment de zaak wel zelf.
En ook als beheerder heeft het soms het voordeel dat gewoon iets niet kan en dat je iemand anders de schuld kunt geven / aan het werk kunt zetten. Met je eigen brouwsel dan moet je soms zelf klooien. Er zijn legio mensen die qua technische vaardigheden makkelijk een super setup zelf in elkaar kunnen zetten en die meer zelf kan dan de prutser zelf ooit voor elkaar krijgt. Maar als ze 40+ uur per week voor hun werk al problemen willen oplossen, dan is dat moment debuggen thuis een brug te ver. Thuis moet 'het' gewoon werken. En het kan zijn dat jij hier (nog) niet aan voldoet, maar het kan zeker voor sommigen hier op gaan.
Ik denk dat dat een beetje de samenvatting is van het geheel. Wil je de zaak opengooien voor anderen, moeten ze zelf dingen kunnen regelen (dus een share opzetten, een nieuw iets toevoegen) of moeten ze wachten op jou? En heb je er zelf een probleem mee om een issue te debuggen of wil je thuis geen gelazer meer en ga je liever voor het kant en klare gebeuren, met als gevolg dat legio mensen dezelfde opstelling hebben, met alle voordelen van dien.
[ Voor 3% gewijzigd door Dadona op 14-11-2012 14:30 ]
Dit dus...Dadona schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:59:
Dat is ook waarom er 'het antwoord' stond. Het is echt hoe je er zelf inzit, specifiek in gevallen dat het iets minder loopt of er iets bijzonders moet gebeuren en welke persoon er betrokken is.
De kant en klare oplossingen zijn dan doorgaans wat mooier en makkelijker voor de persoon die de zaak niet heeft aangelegd. Je komt de grenzen misschien wat sneller tegen, maar ze kunnen tot dat moment de zaak wel zelf.
En ook als beheerder heeft het soms het voordeel dat gewoon iets niet kan en dat je iemand anders de schuld kunt geven / aan het werk kunt zetten. Met je eigen brouwsel dan moet je soms zelf klooien. Er zijn legio mensen die qua technische vaardigheden makkelijk een super setup zelf in elkaar kunnen zetten en die meer zelf kan dan de prutser zelf ooit voor elkaar krijgt. Maar als ze 40+ uur per week voor hun werk al problemen willen oplossen, dan is dat moment debuggen thuis een brug te ver. Thuis moet 'het' gewoon werken. En of jij die persoon bent die hieraan voldoet, dat is niet te beoordelen.
Ik denk dat dat een beetje de samenvatting is van het geheel. Wil je de zaak opengooien voor anderen, moeten ze zelf dingen kunnen regelen (dus een share opzetten, een nieuw iets toevoegen) of moeten ze wachten op jou? En heb je er zelf een probleem mee om een issue te debuggen of wil je thuis geen gelazer meer en ga je liever voor het kant en klare gebeuren, met als gevolg dat legio mensen dezelfde opstelling hebben, met alle voordelen van dien.
Mijn dank voor de samenvatting.Dadona schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:59:
Dat is ook waarom er 'het antwoord' stond.
Als ik wat eerdere posts lees over dit dillemma, dan lijkt het op een vergelijking tussen de vriendelijkheid van een NAS en een Linux commandline en dat valt natuurlijk niet te vergelijken.
Als ik iets met Linux (commandline) zou moeten doen zou ik ook direct afhaken en een NAS kopen, maar ik gebruik WHS, en dan heb ik moeite het verschil te zien vwb gebruikersvriendelijkheid tussen een dashboard (direct opvraagbaar vanaf elke PC/MAC) om een user of share (incl. rechten) toe te voegen vs een webinterface op een NAS die hetzelfde laat zien...
maw WHS2011 is voor mij net als een NAS een set-and-forget systeem, itt een Linux derivaat wat voor mij gelijk staat aan onbegrijpelijke commando's en net zo lang config files moeten editten totdat het werkt

Dit topic is gesloten.
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>
Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.
Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.