Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
De fan van een nieuwe voeding vervangen zou wat mij betreft niet nodig mogen zijn.
Jammer dat de MSI Z77MA-G45 er niet echt uitspringt qua verbruikscijfers.
De Asus P8Z77-M zit op ongeveer hetzelfde niveau: vergelijking
Persoonlijk ben ik benieuwd wat de Intel DH77EB (μATX) doet: verhaaltje
Het scheelt in ieder geval de uPD720200- en PCI-controller t.o.v. voorganger DH67BL, die al leuk idle't (maar onder load m.i. nog te veel opsoupeert).
Een ASUS P8H61-M REV 3.0 H61 B3 Revision. Ik wou eigenlijk een m-itx plankje van Intel (of Asus), maar deze kon ik voor slechts 20 euro krijgen tweedehands en het is een leuke basis, upgraden kan altijd nog
\edit:Weet iemand hoe de chipsets (61/67/77) zich tot elkaar verhouden wat betreft zuinigheid, of is de bouw van het moederbord van groter belang? Bordjes met 77 zijn nog niet goed verkrijgbaar maar de Asus P8H77-I ziet er interessant uit
[ Voor 19% gewijzigd door DisasterMaster op 09-05-2012 10:57 ]
In the middle of every difficulty lies opportunity ~ Albert Einstein
Zodra de pc aangaat gaat de fan op zijn volle toeren blazen. Heb de voeding opengemaakt en zonder te gaan solderen kan ik de fan helaas niet vervangen; ik ben geen soldeerexpert. Volgens mij hoort het zo, want als je de voeding neerzet, dan zit de ventilator aan de bovenkant. Hij moet dus lucht naar beneden blazen, die vervolgens door de voeding naar buiten gaat. Dan heb je wel wat aardig luchtdruk nodig lijkt me.CaptJackSparrow schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 18:07:
Typisch dat die Huntkey zoveel lawaai maakt. Ik kan me niet herinneren dat er in de review info die ik gelezen heb melding werd gemaakt van opvallende geluidsproductie. Misschien is het exemplarisch en zou je het door omruiling ook kwijt zijn. Ik meen tenminste te begrijpen dat het je al bij vrij geringe belasting (<50%) opvalt.
De fan van een nieuwe voeding vervangen zou wat mij betreft niet nodig mogen zijn.
Ik wacht nog op mijn kast, met een beetje geluk is het geluid goed te onderdrukken, maar we zullen zien.
Het zou wel eens kunnen dat mijn recent aangeschafte FSP Aurum Gold 400 mijn eerste voeding is met geregeld toerental van de ventilator afhankelijk van de load dus veel deskundigheid wil ik niet claimen maar die heb ik sinds de ingebruikname nog niet gehoord. Zolang de load bij die onder de 50% zit draait de fan op het laagste toerental. Aangezien ik daar niet bovenuit kom heeft die dus nog niet harder gedraaid dan dat en dan is ie onhoorbaar stil. Ik zou een soortgelijke functionaliteit bij de Huntkey ook verwachten vandaar dat ik rekening hou met de mogelijkheid dat jouw exemplaar niet deugt.
Bron.While the HuntKey 300W is audible at high loads, the 1200RPM fan isn't loud. In a typical PC with a closed case, this PSU will be quieter than most CPU, GPU, and chipset fans. If you're after absolute silence, Seasonic's X-400FL will be the better choice, but most users will be quite happy with the low noise from the Jumper 300G. At 10% load (i.e. for a low power HTPC), the fan rotates at less than 650RPM and reaches the limits of our noise monitoring equipment.
Misschien heb je wel gelijk.
Nee, want de sticker waarop het vermogen staat is nu goed leesbaar. Als ik de ventilator naar beneden laat wijzen, dan staat alles op zijn kop. Momenteel staat de voeding op zijn zijkant op het bureau, want mijn kast is RMA gestuurd.Dadona schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:47:
[...]
Ik denk dat ik weet waarom die fan op volle toeren blaast....Als jij de ventilator aan de bovenkant hebt zitten dan heb je...de voeding op z'n kop. De outtake van de voeding is aan de kant waar de AC stekker zit. En of je de voeding nu boven of onderin de kast hebt, de intake is dan altijd aan de onderkant. Dat is het meest efficiënt omdat daar de koelere luchtstroom zit. Scheelt luchtdruk enz... Heb je de voeding onderin de kast zitten dan is dit alles ook handig omdat de voeding dan volledig is afgesloten van de lucht van andere onderdelen in de kast. Je hebt dan niet dat de warmte van de cpu / videokaarten die in de kast kan blijven hangen een uitwerking heeft.
Neemt niet weg dat ik in één kast de voeding heb omgedraaid. De voeding zit onderin de kast en ik zuig de lucht in de kast aan, niet van buiten de kast. Dat doe ik omdat één van mijn kasten geen fatsoenlijk stoffilter heeft en relatief dicht bij de grond staat.
Op de doos zelf staat letterlijk:
Heeft iemand enig idee hoe deze in zijn werk gaat? Is dat intern geregeld? Heeft het te maken met het moederbord die temperaturen doorgeeft? Anders ga ik wel even verder in het Voedingentopic.Extreme silence with intelligent-thermal fan control technology
[ Voor 58% gewijzigd door GioStyle op 09-05-2012 13:15 ]
Ik denk dat ik weet waarom die fan op volle toeren blaast....GioStyle schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:28:
[...]
Zodra de pc aangaat gaat de fan op zijn volle toeren blazen. Heb de voeding opengemaakt en zonder te gaan solderen kan ik de fan helaas niet vervangen; ik ben geen soldeerexpert. Volgens mij hoort het zo, want als je de voeding neerzet, dan zit de ventilator aan de bovenkant. Hij moet dus lucht naar beneden blazen, die vervolgens door de voeding naar buiten gaat. Dan heb je wel wat aardig luchtdruk nodig lijkt me.
Neemt niet weg dat ik in één kast de voeding heb omgedraaid. De voeding zit onderin de kast en ik zuig de lucht in de kast aan, niet van buiten de kast. Dat doe ik omdat één van mijn kasten geen fatsoenlijk stoffilter heeft en relatief dicht bij de grond staat.
Het heeft ook totaal geen impact op het verbruik.
Dat klinkt interessant, de MSI H77MA-G43 lijkt vooralsnog weinig potten te breken t.o.v. de Intel DH67BLB3, volgens hardware.info doet de MSI 39.7W tegen 37W idle bij het Intel bord (zie "Benchmarks (Core i5 2500K, Int. graphics, Win7 x64)"). Dan ga ik er blind vanuit dat de rest van het geteste systeem gelijk is, maar dat weet ik uiteraard niet zeker.Dav1d schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:48:
[...]
Het scheelt in ieder geval de uPD720200- en PCI-controller t.o.v. voorganger DH67BL, die al leuk idle't (maar onder load m.i. nog te veel opsoupeert).
Intel's DH77EB ziet er inderdaad goed uit, enige nadeel vind ik het ontbreken van een PCI-slot, bijv. voor een (goedkope) extra netwerkkaart. De DH77KC (ATX, 3x PCI) is dan weer te groot helaas.
Hmmm. Dan zou die 21,8W zomaar 18-19W worden. Is procentueel toch wel een flinke besparing!audiojunk schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 17:40:
[...]
Ik mijn Seasonic SII 330W vervangen voor een be quiet Efficient F1 350W en dat scheelde zo'n 3-4W idle,hij is ook nog stiller dan de Seasonic(de be quiet hoor ik niet).
Met 3 hdds in idle (4W per hdd) zou je dan zomaar onder de 30W uitkomen voor best dikke server
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Lijkt me niet goed dat bij een voeding de fan gelijk op z'n maximale toeren gaat lopen,lijkt wel of de temperatuur sensor niet werkt.GioStyle schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:28:
[...]
Zodra de pc aangaat gaat de fan op zijn volle toeren blazen. Heb de voeding opengemaakt en zonder te gaan solderen kan ik de fan helaas niet vervangen;
Dat lijkt me iets te optimistisch,zowel de Huntkey als de be quiet zijn gold voedingen en eigelijk zou de Huntkey iets efficienter kunnen zijn omdat dat een 300W voeding is terwijl de be quiet een 350W.Mars Warrior schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:50:
[...]
Hmmm. Dan zou die 21,8W zomaar 18-19W worden. Is procentueel toch wel een flinke besparing!
Met 3 hdds in idle (4W per hdd) zou je dan zomaar onder de 30W uitkomen voor best dikke server
[ Voor 39% gewijzigd door audiojunk op 09-05-2012 15:13 ]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Het gaat om de vergelijking tussen de Seasonic en de F1, niet met de Huntkey... (het Asus bord).audiojunk schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 15:10:
[...]Dat lijkt me iets te optimistisch,zowel de Huntkey als de be quiet zijn gold voedingen en eigelijk zou de Huntkey iets efficienter kunnen zijn omdat dat een 300W voeding is terwijl de be quiet een 350W.
Dank je voor het antwoord, dan ga ik gewoon voor geheugen dat op 1,35V draait. Dat zou dan gewoon moeten werken, denk ik (Ik heb overigens het MSI H61MA-E35 (B3) bord op het oog).mux schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:31:
Dan moet je allereerst H61 borden vinden waar je het geheugen op 1.25V kunt instellen. Ik ken er geen. Er zullen er vast wel een paar zijn, maar dat kan best wel eens niet overeen komen met het bord dat je het liefst wil gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door Munchkin op 09-05-2012 15:52 ]
Specs:
Intel DQ67OWB3 nieuw
Xeon 1260L nieuw
8GB DDR3 DC nieuw
1x Intel X-25m G2
4x WD 1TB Scorpio 2,5" 5200rpm
2x intel Gbit pci-e
Ik wil er archlinux op gaan draaien met pfsense router in een vm(vt-d), downloadbak, raid10 voor fileserver en nog wat andere vm's om mee te prutsen. Nu vraag ik me dus of die pico dit gaat halen en ik weet dat die xeon erg duur is en dat tdp niet veel zegt over eventeel stroom verbuik maar ik wil dus dat ie er niet uit klapt onder een te zware load. Wat denken jullie?
Alleen lijkt me die hdd-constructie een erg dure oplossing. RAID10 lijkt me echt niet nuttig (waarom RAID10 met laptopschijfjes en niet gewoon RAID1 als je persé een hot spare wil?). Persoonlijk zou ik zelfs gewoon helemaal voor één schijf kiezen met een koude backup elders in het netwerk of liefst nog in een ander huis. De discussie is al vaak gevoerd, maar RAID heeft maar een heel beperkte, zelden gebruikte functie in de wereld van computers. Zeker als je iets aan zuinigheid wil doen hoort RAID eigenlijk niet thuis in je computer. RAID10 is daarbij ook nog een extreem inefficiënte vorm van RAID, zeker met zulke dure schijfjes zonder schijnbaar enig ander voordeel.
[ Voor 6% gewijzigd door mux op 09-05-2012 23:54 ]
Over die proc ik neem liever geen risico's en ik wil er misschien nog een hdd bij hangen voor wat vm's dus dan heb ik nog wat speel ruimte, bedankt voor de hulp
Asus P8H77-I
Pentium G630
8 gb ram ddr-1333. kwam er nu pas achter dat de cpu niet meer dan 1066 ondersteunt. ach...
Mijn cheapo cresta energie meter geeft als laagste 25 aan, maar meestal 27watt idle.
ga je echt wat doen ermee, dan schiet de meter wel naar de 30-40 en max 53 bij boot.
sabnzbd downloaden: 30-33watt
sabnzbd unrar: schommelt tussen 31-35 met af en toe uitschieters naar 40+
Valt me niet tegen, had dit ongeveer wel verwacht. Mijn vorige bord met een d510 slurpte ongeveer 23watt.
Het geheel zit in een InWin BM639 met een standaard 160watt voeding. geen 80plus certificering (dat heeft de 180watt variant daarvan overigens wel) maar niet onaardig.
Heb nu een MSI Z77A-GD65 dit betreft dus de uitgebreide ATX versie. Deze heb ik gekocht omdat mijn oude DH67BL kapot is gegaan en waarschijnlijk ook mijn i7-2600 heeft gesloopt. Dat wordt dus 2x RMA.
Uit reviews las ik dat die MSI toch wel een bijzonder zuinig Z77 bordje was en hij heeft ook nog eens 8 sata aansluitingen waardoor ik waarschijnlijk afscheid kan gaan nemen van mijn Highpoint RAID kaart wat ook weer een boel scheelt.
Ik geef toe dat ik wel twijfel om dit als server te gaan gebruiken en om hem misschien als desktop bord in te zetten maar dat zien we later wel. Is ook een beetje afhankelijk van hoe de RMA gaat verlopen van dat Intel bord.
Eigenlijk wilde ik deze MSI Z77A-GD65 weer meteen gaan uitrusten met die i7-2600 maar er is toch iets mis met die i7, de onboard vga lijkt deels defect te zijn waardoor ik heel rare fouten kreeg op die MSI.
Omdat ik wel door wil ik dus maar weer een i3-2100 gekocht ook omdat dit wel een fijne vergelijkings-cpu is qua verbruik.
Onlangs heb ik eenzelfde cpu getest op een MSI H67MA-E35 met een Seasonic SII330W (met 4 GB ram en Crucial ssd) en kwam toen uit op 21 Watt.
Nu heb ik een Be-quiet L7 Pure Power 300W (ook al gekocht vanwege die ontplofte DH67BL)
Ik heb Windows 2008 R2 geinstalleerd en kom nu uit op 26 Watt wat ik eigenlijk maar matigjes vind.
Dus met:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3 2100 | € 97,60 | € 97,60 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 36,40 | € 36,40 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 104,72 | € 104,72 |
4 | Corsair CMV4GX3M1A1333C9 | € 18,89 | € 75,56 |
1 | MSI Z77A-GD65 | € 164,05 | € 164,05 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 478,33 |
Verder niets.
Ik vermoed toch dat deze voeding bij bijzonder lage belasting net iets minder zuinig is als die Seasonic.
[ Voor 39% gewijzigd door psy op 17-05-2012 00:06 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Firewire disabled, en ook de 2e SATA600 controller. Maar die maakten beide niets uit.
CPU idlet nu ook op 1,6 GHz dus de speedstep werkt.
Net even gemeten met 1 x 4 GB, dan kom ik uit op 24 Watt.
EDIT:
Ok heb een "grootverbruiker" gevonden, de CPU fan ging voluit.
Aangezien ik die met de kast dicht niet hoorde dacht ik er niet aan.
Heb hem nu op 25% gezet onder de 40 graden (is zo'n grote Scythe Mugen 2 Rev. B met een 12cm fan dus passief zou zelfs wel kunnen denk ik)
Nu is het opeens 22 Watt
En dat is dus ongeveer gelijk aan mijn oude mATX H67 bord terwijl dit een uitgebreid Z77 ATX bord is. Dat is toch wel goed gedaan van MSI.
Met weer 4 x 4 GB kom ik uit op 24 Watt.
Ik ga binnenkort wel nog even de Seasonic eraan hangen en misschien ook nog Windows 7 erop zetten ipv Windows server.
[ Voor 106% gewijzigd door psy op 16-05-2012 23:08 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
USB3 en onboard audio uitschakelen zou ook nog wel wat schelen.
Ben je tevreden met de performance van de is-2100?
Ben zelf orrienterend om een energie zuinige server op te zetten voor virtual machines (eigen test omg) te kunnen draaien.
Is jouw opstelling hier wel geschikt voor?
grt,
Michel
Dat zijn ongeveer dezelfde waardes als mijn MSI Z77A-G45, 22 watt idle.
tHe_BiNk in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"
/edit
Heb nu ook een review geschreven van de Antec EA-450 watt Platinum voeding. Die heeft een efficiency tot 93%. Erg (duur) mooi spul.
productreview: Antec Earthwatts EA-450 Platinum review door tHe_BiNk
[ Voor 50% gewijzigd door tHe_BiNk op 18-05-2012 07:28 ]
APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.
alleen nog zo'n green power western digital van 2TB. Als de disk prijzen weer verder dalen komt daar nog wel wat bij.DisasterMaster schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 15:48:
Nice, ik zat er zelf ook aan te denken die Asus te kopen, al vind ik hem wel aan de prijs. Wat voor hardware heb je er verder omheen met dat energieverbruik (schijven etc)? Mijn Atom systeempje trekt ook 23w, maar dat is alleen voor mobo+cpu+ram en verder helemaal niks.
Heb tevens de be quit L7 300watt besteld, ben benieuwd of dat nog wat uitmaakt. Zal dit weekend hier weer waarden van posten. De voeding past niet in de kast, maar daar komt later nog wel iets van een lian-li voor in de plaats. Eerst maar eens kijken of het wel nut heeft.
Dat kan ik nog niet zeggen.mvank schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 23:45:
@PSY,
Ben je tevreden met de performance van de is-2100?
Ben zelf orrienterend om een energie zuinige server op te zetten voor virtual machines (eigen test omg) te kunnen draaien.
Is jouw opstelling hier wel geschikt voor?
Zo op het eerste "gevoel" lijkt de i3-2100 vrijwel even snel als de i7-2600 (!) maar ik belast hem ook nauwelijks. Bij booten merk ik geen echt verschil, gaat razendsnel. In een paar seconden heb ik het aanmeldscherm al voor me. De i3-2100 heb ik alleen gekocht als tijdelijke vervanging maar misschien blijft hij wel :-)
Heb nog geen virtiual machines aangemaakt, wil er wel minimaal 3 (Hyper-V, domain, TMG/ISA, fileserver, Exchange) op gaan draaien maar in mijn situatie maakt het volgens mij geen zak uit. Gewoon voor thuis. Jammer is wel dat de Hyper-V machines in het geval van de i7 maximaal tot 4 cores gaan, de nieuwe server 8 editie heeft dit beter voor elkaar.
Dat had ik eerder ook al gelezen jij zelfs met een quadcoretHe_BiNk schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 07:26:
@PSY
Dat zijn ongeveer dezelfde waardes als mijn MSI Z77A-G45, 22 watt idle.
tHe_BiNk in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"
[ Voor 13% gewijzigd door psy op 18-05-2012 13:08 ]
Waarom eigenlijk de L7 300 en niet de F1 350 ? Die zou toch een stukje zuiniger moeten zijn.sharkzor schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 09:48:
[...]
Heb tevens de be quit L7 300watt besteld, ben benieuwd of dat nog wat uitmaakt. Zal dit weekend hier weer waarden van posten. De voeding past niet in de kast, maar daar komt later nog wel iets van een lian-li voor in de plaats. Eerst maar eens kijken of het wel nut heeft.
prijsMars Warrior schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 13:34:
[...]
Waarom eigenlijk de L7 300 en niet de F1 350 ? Die zou toch een stukje zuiniger moeten zijn.
maar als hij onzuiniger is dan mn huidige voeding, gaat hij gewoon terug.
Nu heb ik een Corsair Builder CX430 V2 tweedehands voor een nette prijs kunnen overnemen.
In dezelfde setup (i5 3570K / MSI Z77MA-G45 / 16GB ram / Crucial M4 256GB) haalde ik met de Huntkey 21,9 watt idle. Nu heb ik dus de voeding vervangen door een Corsair Builder CX430 V2 en raad eens? Idle waarde precies hetzelfde. 21,9 watt gemeten met een Voltcraft Energy Logger 4000.

Dat is toch een beetje vreemd. De corsair doet het redelijk goed op lage loads, zo'n 77% op 10% load, maar dat-ie op nog geen 5% load de 300w Huntkey nog verslaat, tja...GioStyle schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 19:38:
De Huntkey Jumper 300G is terug vanwege het ontbreken van een kabel en de luidruchtige fan.
Nu heb ik een Corsair Builder CX430 V2 tweedehands voor een nette prijs kunnen overnemen.
In dezelfde setup (i5 3570K / MSI Z77MA-G45 / 16GB ram / Crucial M4 256GB) haalde ik met de Huntkey 21,9 watt idle. Nu heb ik dus de voeding vervangen door een Corsair Builder CX430 V2 en raad eens? Idle waarde precies hetzelfde. 21,9 watt gemeten met een Voltcraft Energy Logger 4000.
Hmmm. Volgens Anandtech doet de Huntkey nog 85% bij 10% load. De Corsair kan het dus eigenlijk nooit winnen. Zou jij gewoon een rotte Huntkey hebben gehad, niet alleen qua herrie maar ook qua efficientie ?
Ander onderwerp: @mensen met een Asus P8H77-I: kun je de max multiplier voor de cpu instellen? Oftewel kan ik bijv. van een 2400 een 2400S maken door de max lager te zetten??
[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 19-05-2012 11:24 ]
[ Voor 43% gewijzigd door mux op 19-05-2012 11:45 ]
Ik wilde bijna zeggen dat ik geen chinees kan lezen, maaar sinds 15 mei is nu ook de Engelse handleiding van het bord te downloaden. En als ik deze lees dan lijkt het te kunnen, het verlagen van de max. multiplier.mux schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:44:
Volgens mij kan dat alleen met een K-versie. Je hebt geen controle over de VID en FID bij non-K versies. Dat gezegd hebbende zijn er wel een aantal moederborden waarop je de proc lager kunt instellen volgens reviews, dus ik zou zeggen: duik eens in het BIOS/EFI.
Het likt erop dat je ook de max. TDP in kunt vullen, maar erg duidelijk is het niet in de hl aangegeven.
Het zal dit bord wel worden voor mijn nieuwe server want er is eigenlijk geen keus als je 6 sata wilt. Gigabyte had zo'n bord (H67 itx), maar een H77 variant heb ik nog niet gezien...
Tool zegt PASS toch heb ik behoorlijke twijfels want ik heb met deze cpu vreemde problemen met dit moederbord. Zo kan ik geen Legacy USB gebruiken anders werkt een warm reset niet; en kan ik de Intel drivers voor de VGA niet gebruiken want dan krijg ik geen beeld meer nadat Windows wil gaan booten en loopt hij gewoon vast.
Daar heb ik allemaal geen last van met mijn 2100
Enfin dat is een beetje offtopic hier.
Wel ontopic is het idle verbruik, dat is nu 28 Watt in plaats van 24 Watt.
Had eigenlijk geen 4 Watt meerverbruik verwacht. Maarja met een CPU die ik niet helemaal vertrouw qua werking
Nieuwe metingen gedaan, ten opzichte van de vorige keer is de picoPSU vervangen voor een 300W Be Quiet. Verder heb ik nu 2 WD20EARX schijven in RAID-1 draaien.
Config :
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 23,15 | € 23,15 |
2 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 102,- | € 204,- |
1 | Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm | € 91,40 | € 91,40 |
1 | Scythe Samurai ZZ | € 19,95 | € 19,95 |
1 | Noctua NF-B9, 92mm | € 12,90 | € 12,90 |
1 | Intel Core i3 2100 | € 99,- | € 99,- |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 36,30 | € 36,30 |
1 | Intel 320 80GB | € 124,85 | € 124,85 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 39,- | € 39,- |
1 | Intel Desktop Board DH67CF (B3) | € 97,46 | € 97,46 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 748,01 |
Verbruik gemeten met een Cresta meter :
Idle met disken in standby : 18-19W.
Met alle disken actief : 38-39W.
Booten is max 60W.
Het i915 rc6 kernel argument scheelde trouwens enorm.
Verder heb ik de standaard bekende stroombesparende parameters in m'n rc.local staan. Ik wil volgende week nog een test doen of het met Fedora 17 en een recentere kernel nog scheelt. Draai nu CentOS 6.2 met 2.6.32.
[ Voor 43% gewijzigd door B2 op 19-05-2012 22:27 ]
Zodra ik 'Cresta' lees dan neem ik de waarden ook altijd met een korreltje zout.
Heb exact hetzelfde in mijn verlanglijstje staan,DisasterMaster schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:48:
een MSI H61-MA-E35 (B3) met een Celeron G530
alleen dan met een be quiet! Pure Power L7 300W.
Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt.
Ik ben alleen benieuwd, als ik USB schijven aan die server hang, kan ik daar dan ook een RAID array van maken? Of kan dat alleen met interne schijven?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Beide metingen in het OS, XBMCBuntu.psy schreef op maandag 21 mei 2012 @ 07:50:
Zijn beide metingen gedaan in het BIOS of in Windows?
Zal vanmiddag als mn server weer helemaal draait en opgebouwd eens wat meer meter en voor/na posten incl. specsGoVegan schreef op maandag 21 mei 2012 @ 08:57:
[...]
Heb exact hetzelfde in mijn verlanglijstje staan,
alleen dan met een be quiet! Pure Power L7 300W.
Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt.
In mijn server zit nu nog een P3 (celeron 900mhz) , dus alles zal wel sneller aanvoelenDisasterMaster schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:57:
[...]
het voelt allemaal heel veel sneller dan mijn Atom en de G530 is heel gunstig geprijst
In eerste instantie gaat het me om de zuinigheid, zit nu op 40 watt idl met 1 ata actief en 1 sata schijf.in standby.
De G530 is puur op performance-per-euro basis waarschijnlijk de beste cpu ooit op de markt gebracht.
[ Voor 30% gewijzigd door Dreamvoid op 21-05-2012 12:35 ]
Klopt die meting wel?B2 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 22:07:
Verbruik gemeten met een Cresta meter :
Idle met disken in standby : 18-19W.
Met alle disken actief : 38-39W.
Booten is max 60W.
Het i915 rc6 kernel argument scheelde trouwens enorm.
20W erbij voor actieve disken is wel heel veel. Het zijn Greens dus voor die 2 3.5" en die ene 2.5" zou ik niet meer dan 8-9W rekenen tov standby. Lijkt erop dat je CPU oid ook nog wat extra's doet ??
Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat dit 5 watt of meer kan zijn, wat relatief een erg grote onnauwkeurigheid is.
De idle meting klopt, met in acht neming van de eventuele afwijking van de Cresta. Bij de 39W met disken actief kan er inderdaad meer gelopen hebben qua CPU, dit kon ik op dat moment niet nagaan.Mars Warrior schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:29:
[...]
Klopt die meting wel?
20W erbij voor actieve disken is wel heel veel. Het zijn Greens dus voor die 2 3.5" en die ene 2.5" zou ik niet meer dan 8-9W rekenen tov standby. Lijkt erop dat je CPU oid ook nog wat extra's doet ??
Het ging mij er meer om dat het toevoegen van het i915 rc6 argument behoorlijk scheelde. Daarvoor was het verbuik ongeveer 24-26W in idle.
Vind ik wel erg kort door de bocht. De afwijking is echt geen 10W.sloth schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:52:
Meting kan nooit kloppen met een Cresta meter, zit altijd een grote afwijking op.
Het geeft een indicatie, niet iedereen heeft een Voltcraft.
Intel gebeld en ze sturen een nieuwe i7-2600. Moest wel uitgebreid toelichten wat ik allemaal geprobeerd had maar ok dat vind ik niet meer dan logisch.psy schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 20:11:
Heb de (beschadigde?) i7-2600 nog eens teruggeplaatst nadat ik van Intel te horen had gekregen dat ik eerst een of ander checktooltje moest draaien voor ik RMA aanvroeg.
Tool zegt PASS toch heb ik behoorlijke twijfels want ik heb met deze cpu vreemde problemen met dit moederbord. Zo kan ik geen Legacy USB gebruiken anders werkt een warm reset niet; en kan ik de Intel drivers voor de VGA niet gebruiken want dan krijg ik geen beeld meer nadat Windows wil gaan booten en loopt hij gewoon vast.
Daar heb ik allemaal geen last van met mijn 2100
Enfin dat is een beetje offtopic hier.
Wel ontopic is het idle verbruik, dat is nu 28 Watt in plaats van 24 Watt.
Had eigenlijk geen 4 Watt meerverbruik verwacht. Maarja met een CPU die ik niet helemaal vertrouw qua werking
De defecte wordt zelfs gratis opgehaald. Top service hoor
Opmerking: Bij de Atom waren de gemeten waardes zeer stabiel, maar bij mijn nieuwe setup schommelen ze nogal. Daar staat dan ook min./max. W, i.p.v. één getal. Ik moet er wel bij zeggen dat het een verse install is (XBMCbuntu), en dat ik nog niks heb ingesteld aan powersaving ed. Verder staat de USB3.0 controller nog aan terwijl die niet gebruikt is (scheelt misschien een watt?) en zit er een Intel stock koeler op de Celeron, terwijl de Atom passief werd gekoeld. Ik heb het idee dat er nog wel wat valt te winnen, er valt in het bios van MSI ontzettend veel in te stellen maar ik heb geen idee waar te beginnen.
Oude server | Nieuwe server | |
Kast | AOpen H300A | Idem |
CPU | Atom 330 | Intel Celeron G530 |
Moederbord | ASUS AT3IONT-I | MSI H61-MAE35 (B3) |
RAM | 1x 4 GB DDR3 (GeIL Value Plus) | Idem |
CPU | BeQuiet! PurePower TFX 300W | Idem |
Hard drive | 3x Samsung HD204UI 2TB (Software RAID5 MDADM) | Idem |
Hard drive | 1x Samsung 750GB (OS en downloads) | Idem |
OS | XBMCbuntu (11.0 "Eden") | Idem |
Power metingen | ||
Situatie | Verbruik oud | Verbruik nieuw |
---|---|---|
Tijdens booten (piek) | 88 W | 112 W |
Idle | 44 W | 48/54 W |
Idle (excl. schijven) | 25 W | 38 W |
HD film kijken | 48 W | 54/62 W |
Onder Windows moet je in zo'n setup de 20 Watt kunnen halen zonder hardisks.
Met 1 ssd kom ik easy al uit op 20-21 Watt op een H67 bord van MSI en een i3-2100.
Kan je niet tijdelijk even win7 installeren met 1 harddisk, dan weet je wat in ieder geval mogelijk is met die setup.
Overigens maakt het wel veel uit of al die harddisk kunnen downspinnen. Vooral dat RAID5 array natuurlijk. Opgespind verbruikt dat wel wat veel. Een gedownspinde schijf gebruikt normaal iets onder de 1 Watt dus daar valt wel winst te halen.
[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 21-05-2012 23:10 ]
WinPE (oftewel windows Live cdDisasterMaster schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:15:
Als iemand mij kan uitleggen hoe ik snel een kloon (image) maak van mn OS schijf zodat ik even snel Windows 7 erop kan zetten en daarna linux makkelijk terug kan plaatsen wil ik het wel even proberen want ik been heel erg nieuwsgierig nu
Kan je niet een partitie resizen ? IMHO als je 10 tot 30gb vrij kan maken .. kan je windows installeren ..
als je daarna virtualbox vmware workstation pakt kan je die partie ook RAW mounten en windows + linux tegelijkertijd draaien ..
[ Voor 23% gewijzigd door vso op 21-05-2012 23:40 ]
Tja vanalles
stroom verbruik is met 2/3de afgenomen. Ook omdat ik de grafische kaarten heb vervangen door passief gekoelde varianten. (2 workstations en 6 "servers" op 1 machine .. 4 monitoren ..
werkt als een trein
Tja vanalles
Dat heeft dan ook alles te maken met de oudere nVidia-drivers die nog HDMI audio ondersteunen en alleen maar met oudere kernels werken. Je kan een recente Ubuntu-versie en dito nVidia-driver installeren, maar dan heb je geen HDMI audio meer. Da's de enige reden.Dreamvoid schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:05:
Crystalbuntu draait bv nog op een 2 jaar oude Ubuntu versie.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
[ Voor 42% gewijzigd door Dreamvoid op 22-05-2012 09:47 ]
Ik heb wat gelezen over ZFS waardoor ik zou overwegen voor FreeBSD met ZFS. Ik heb het DIY RAID nas topic en dit topic eens doorgelezen. Ik denk nu dus aan een systeem rond de G530 of G620 met een MSI mobo met de H67 chipset vanweg het laag energieverbruik.
Ik lees hier en daar dat een idle verbruik van 20 W mogelijk is. Maar is een laag idle verbruik (<40W) ook mogelijk met FreeBSD of Debian als OS? Of maakt enkel windows gebruik van de power saving options?
Indien het idle verbruik hoog oploopt bij een non-windows OS, zou ik opteren voor systeem rond de AMD E-350 omdat daar de TDP laag is en dus het idle verbruik laag zal zijn.
Ik heb totaal geen ervaring in deze materie. Vandaar mijn vraag.
Alvast hartelijk bedankt!
[edit]
nu lees ik dit:
Iemand toevallig ervaring met het verschil in verbruik tussen een mobo met de H67 en P67 chipset?However, it is not the final verdict yet. Like other processors with Sandy Bridge microarchitecture, Pentium G850, G840 and G620 can lower their power consumption in idle mode. In order to accomplish this you will need an Intel P67 based mainboard. These mainboards can disconnect integrated graphics from the power supply completely, which will allow lowering the power consumption by about 4-5 W.
[ Voor 20% gewijzigd door TomVH2 op 23-05-2012 05:59 ]
Zoals GioStyle zegt is het behoorlijk onpraktisch om de P-chipsetroute te gaan bewandelen.
Het is een lange periode waar veel gegevens die nu geldig zijn kunnen veranderen.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan ZFS on Linux, nieuwe zuinigere hardware architecturen, prijsdalingen, ...
Linux en zuinigheid, veel leesplezierTomVH2 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:58:
Ik wil binnen dit en pakweg 1 jaar mijn oude ubuntu 10.04 NAS (transmissonBT, Samba, OpenVPN, SABnzbd+) vervangen (AMD athlon XP). Het elektriciteitsverbruik is te hoog en de opslagcapaciteit is iets te beperkt geworden. Momenteel verbruikt deze 100W in idle met 400 GB opslagcapaciteit d.m.v. partities voor DATA en OS in raid 1 (mdadm).
Ik heb wat gelezen over ZFS waardoor ik zou overwegen voor FreeBSD met ZFS. Ik heb het DIY RAID nas topic en dit topic eens doorgelezen. Ik denk nu dus aan een systeem rond de G530 of G620 met een MSI mobo met de H67 chipset vanweg het laag energieverbruik.
Ik lees hier en daar dat een idle verbruik van 20 W mogelijk is. Maar is een laag idle verbruik (<40W) ook mogelijk met FreeBSD of Debian als OS? Of maakt enkel windows gebruik van de power saving options?
[...]
Verwijderd
8 W is 16 EUR per jaar. Als niet expert, ga ik geen tijd en energie steken in die laatste 20 EUR besparing per jaar. Ik zal dus voor FreeBSD gaan met ZFS rond de G530 en MSI mobo met H67 chipset.Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:04:
Met FreeBSD kom ik echter wel wat hoger uit (watt of 8 ), ook na het tunen.
Bedankt voor de reacties!
Is er een reden om niet voor een H61 chipset te gaan? Zulke moederborden zijn veel goedkoper.TomVH2 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 13:21:
[...]
8 W is 16 EUR per jaar. Als niet expert, ga ik geen tijd en energie steken in die laatste 20 EUR besparing per jaar. Ik zal dus voor FreeBSD gaan met ZFS rond de G530 en MSI mobo met H67 chipset.
Bedankt voor de reacties!
[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 23-05-2012 23:46 ]
met ZFS wil je toch liever 4
idd te weinig SATA poorten.lujo schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 23:05:
[...]
Is er een reden om niet voor een H61 chipset te gaan? Zulke moederborden zijn veel goedkoper.
2 sloten is voldoende voor mijn situatie denk ik. Met 3TB aan opslagcapaciteit heb ik méééér dan voldoende en later eventueel uitbreiden met 3TB.psy schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:13:
en vrijwel altijd met slechts 2 ram sloten
met ZFS wil je toch liever 4
Aanrader, ik heb dat bord nu sinds een week in mijn bezit en hij bevalt prima! Het bord heeft vier SATA 3gb/s poorten (aangestuurt door de Intel chipset), en twee 6gbp/s SATA poorten op een aparte controller op het moederbordlujo schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:06:
Misschien is MSI H61MA-E35 een optie: 6 sata poorten en vanaf 52 euro te koop.
Even niets...
Om hier even op terug te komen: 13 watt in idleDav1d schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:48:
(i5-3570K, geen fans, 2x 2GB RAM, mini-PCIe SSD, PicoPSU/150w)
http://www.silentpcreview...opic.php?p=559710#p559710
Kijk, dat zijn getallen waar wij blij van worden!Dav1d schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:08:
[...]
Om hier even op terug te komen: 13 watt in idle
Ik ben helaas nogsteeds niet tevreden met mijn bordje. In een poging het energieverbruik te verlagen, heb ik een aantal features in de BIOS aangezet. Ik heb nu bijvoorbeeld Intel C State en C1E support aanstaan. Het energieverbuik is echter niet merkbaar omlaag gegaan en is nogsteeds te hoog. Tevens heb ik nu Ubuntu server 12.04 draaien met de nieuwe 3.2 kernel, die eindelijk goede support bied voor het Sandy Bridge platform ( http://www.phoronix.com/s...tem=linux_2638_aspm&num=1 ). Maar alsnog is mijn stroomverbruik niet veel omlaag gegaan en is de idle toestand nogsteeds te hoog. Tevens zit ik nu met een extra probleem wat ik hiervoor nog niet had: onder (ook een klein beetje) load is een heel duidelijke coil whine / singing capactitors te horen, ook wel bekend als het geluid wat bijv. laptop adapters maken als je je oor er dichtbij houd. Iemand ervaring met MSI bordjes en coil whine, en met stroomverbruik?psy schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:47:
38 watt lijkt mij echt te hoog zonder de harddisks. Lijkt eerder dat er in XBMCbuntu nog niets is ingesteld qua powersaving.
Onder Windows moet je in zo'n setup de 20 Watt kunnen halen zonder hardisks.
Met 1 ssd kom ik easy al uit op 20-21 Watt op een H67 bord van MSI en een i3-2100.
Kan je niet tijdelijk even win7 installeren met 1 harddisk, dan weet je wat in ieder geval mogelijk is met die setup.
Overigens maakt het wel veel uit of al die harddisk kunnen downspinnen. Vooral dat RAID5 array natuurlijk. Opgespind verbruikt dat wel wat veel. Een gedownspinde schijf gebruikt normaal iets onder de 1 Watt dus daar valt wel winst te halen.
/edit: Als ik in een terminal zit heb ik wel coil whine, maar zodra ik (idle) in XBMC zit, is het op een magisch verdwenen!
Even niets...
Dat is zeker netjes!Dav1d schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:08:
[...]
Om hier even op terug te komen: 13 watt in idle
Denk dat hij met 1.25v ram ipv 1.65v er nog wel 2w af weet te krijgen.
Aan de andere kant is het wel een minimaal systeem, zo zonder hdd en fans.
Hdd erbij +4w, 2 zuinige noiseblocker fans +2w en je komt met de pico rond de 17-19w uit.
Vraag me af wat dat dan met een gold atx voeding wordt tov die pico 150w.
En nog steeds geen fatsoenlijke tests te vinden van de mItx variant, die deze waardes toch ook wel moet halen!
En de hdd prijzen stijgen ook weer langzaam. Hitachis zijn zelfs 'onbetaalbaar' aan het worden: 3tb al richting de €200, terwijl Seagate en WD nog rond de €150 blijven hangen...
correctie http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/7890/fluffy2-een-zuinige-ivy-bridge-quadcore-all-in-one.html
[ Voor 42% gewijzigd door technopeuter op 30-05-2012 15:32 ]
diskeltische lurker
Om hier nog even op aan te haken, ik wist dat mijn meerverbruik van de niet geinstalleerde videodriver moest komen daar heb je op je blog ook wel eens over geschreven dat die wel belangrijk kan zijn.mux schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:16:
Het is waar dat het verschil in opgenomen vermogen bij een IGP die helemaal uitstaat ongeveer 4-5W is (bij een ATX PSU, met een picopsu is het verschil ongeveer 3W). Maar het is niet waar dat je dit van de chipset moet laten afhangen. Op een H-chipset kan dit net zo goed als op een P-chipset, want de IGP wordt ook uitgezet zodra je een monitor afkoppelt of je de monitor automatisch laat uitgaan. Dit hangt wel af van driversupport...
Ik heb net mijn nieuwe i7-2600 binnengekregen (RMA razendsnel van Intel). Mijn vervelende resetproblemen zijn nu verleden tijd. Nu kon ik weer verder met mijn nieuwe server setup.
Met de Z77A-GD65 haalde ik in combinatie met een i3-2100 een minimaal verbruik van 22 Watt.
Maar ik wil een i7-2600 plaatsen dus die weer erop gezet.
Ik gebruik dus Windows 2008R1 server -> driver problemen.
Liep nu ook weer constant tegen het probleem aan dat ik de videodriver van Intel niet kon installeren. Dát lag dus niet aan de oude cpu maar ook aan de nieuwe. Mijn verbruik met de nieuwe 2600 maar de standaard Windows videodriver kwam hoe dan ook niet lager uit dan 27 Watt wat ik eigenlijk nog te hoog vond.
Even goed kijken in device driver, USB3 was niet geinstalleerd. Met hangen en wurgen uiteindelijk wel gelukt, verbruik zakte naar 25,3 Watt. Nog niet tevreden.
Zou die niet geinstalleerde videodriver dan toch dat ene verschil maken? De i3-2100 heb ik namelijk wel kunnen meten met de Intel videodriver.
Dan maar handmatig vanuit Device manager de .inf file opgezocht en proberen te installeren. Geen foutmelding! Rebooten....en terug in Windows en nog steeds beeld
Verbruik nu.... 22,7 Watt!
Dus een meerverbuik van slechts 0,7 Watt voor een i7-2600 in plaats van een i3-2100
Dus de USB driver ging van 27 naar 25,3 Watt
En de VGA driver ging van 25,3 naar 22,7 Watt
Ik zou nog de meest recente MSI drivers kunnen proberen.
Qua PCI-E videokaart ben ik er nog niet helemaal uit, behalve dat deze zo weinig mogelijk stroom mag verstoken. Een S3 PCI 2MB videokaart heb ik eventueel ook nog wel liggen.
Nu volg ik dit topic al voor langere tijd. Toch heb ik nog een aantal vraagjes:
- Bestaan er PCI-E videokaarten die zuiniger zijn dan een S3 PCI 2MB videokaart? Zo ja, welke? (Of toch voor onboard video gaan)
- Iemand ervaring met het stroomverbruik van de AMD Athlon II X2 270u in idle?
[ Voor 4% gewijzigd door frapex op 03-06-2012 14:34 . Reden: technopeuter: ga jij je mond eens spoelen joh ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
gastfrapex schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 14:54:
Voor een Linux homeserver zit ik er over na te denken om een AMD Athlon II X2 270u Tray (25W TDP) op een MSI 870-C45 (AM3, 770, ATX, 4x DDR3, 3x PCI, 3x PCI-e, 6x SATA-300) (of MSI 870A-G54 (AM3+, 870, ATX, 4x DDR3, 3x PCI, 3x PCI-e, 6x SATA-600)) te prikken. Uiteraard moet deze set zo weinig mogelijk stroom verbruiken.
Qua PCI-E videokaart ben ik er nog niet helemaal uit, behalve dat deze zo weinig mogelijk stroom mag verstoken. Een S3 PCI 2MB videokaart heb ik eventueel ook nog wel liggen.
Mijn vragen:
- Bestaan er PCI-E videokaarten die zuiniger zijn dan een S3 PCI 2MB videokaart? Zo ja, welke? (Of toch voor onboard video gaan)
- Iemand ervaring met het stroomverbruik van de AMD Athlon II X2 270u in idle?
diskeltische lurker
Ik heb toch maar een tweetal nieuwe WD hdds (2.5TB en 3TB) gekocht voor de nieuwe server. En weet nu ook zeker dat 'iemand' flink verdiend aan de verkoop van hdds met als excuus de overstromingen in Thailand...Mars Warrior schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 19:27:
[...]
En de hdd prijzen stijgen ook weer langzaam. Hitachis zijn zelfs 'onbetaalbaar' aan het worden: 3tb al richting de €200, terwijl Seagate en WD nog rond de €150 blijven hangen...
Die dingen doen net over de €100 in de tussenhandel en gaan met wat marge zo naar de computerwinkels werd mij verteld...

De keuze voor het mobo is de Asus P8H77-I geworden met zijn 6 sata aansluitingen. Verder komt er 1.25v 8GB ram in (max voor WHS2011). Cpu is nog even afwachten. Ik zou een i5 3470 variant willen hebben. Die zijn net door Intel aangekondigd en nog niet verkrijgbaar. Als dat te lang duurt toch maar een 3450 of 3550.
Voeding in eerste instantie een simpele BQ L7 300, want die heb ik nog liggen.
Ik hoop met een Velociraptor als systeemschijf en de dataschijven in standby richting de 20w idle uit te komen, maar mogelijk is dat iets te optimistisch, zelfs met dat zuinige ram. Ik heb nl. geen idee hoe goed de voeding werkelijk is bij zulke lage belastingen...
Ben ook bezig met mijn build: MSI B75+G530+ 8Gb en 64Gb ssd waar W8 RC op komt.
Helaas werkt na het aanzetten van Hyper-V de hele speedstep of C-states niet meer, dus dat is wel jammer, toch maar iets anders verzinnen dan Hyper-V...
diskeltische lurker
Echt?? Dat is wel bagger nieuws zeg, kan je dat eens laten zien?Helaas werkt na het aanzetten van Hyper-V de hele speedstep of C-states niet meer, dus dat is wel jammer, toch maar iets anders verzinnen dan Hyper-V...
Even niets...
technopeuter schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:33:
Mux vind dat low-voltageRAM niets helpt dus ik ben benieuwd, heb het zelf ook gekocht (2x 4GB 1,25V) omdat het kan!
Ben ook bezig met mijn build: MSI B75+G530+ 8Gb en 64Gb ssd waar W8 RC op komt.
Helaas werkt na het aanzetten van Hyper-V de hele speedstep of C-states niet meer, dus dat is wel jammer, toch maar iets anders verzinnen dan Hyper-V...
je bedoelt dat hyper-v mijn CPU beperkt? daarom komt hyper-v er ook niet op! Heb het gisteren ook gecheckt bij Windows2012 en ook daar zijn alle Speedstep en C-states uitgeschakeld als Hyper-V word aangezet. Echt unbelievable dat ze dat anno 2012 niet beheersen.mux schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:38:
[...]
wel LV ram kopen, maar vervolgens dé reden waarom moderne PCs zuinig zijn helemaal weggooien
of bedoel je wat anders?
Windows 8 heeft trouwens naast goed cpu powersetting ook enorm veel RAM opties gekregen, Na de cpu was RAM aan de beurt hoorde ik al van mensen uit het serverteam.
[ Voor 13% gewijzigd door technopeuter op 07-06-2012 13:21 ]
diskeltische lurker
De laatste keer dat ik esxi probeerde was het idle verbruik ook veeeel hoger dan de overeenkomstige WHS of W7 setup. Er is blijkbaar iets heel moeilijk als je gaat virtualiseren...technopeuter schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:20:
[...]
je bedoelt dat hyper-v mijn CPU beperkt? daarom komt hyper-v er ook niet op! Heb het gisteren ook gecheckt bij Windows2012 en ook daar zijn alle Speedstep en C-states uitgeschakeld als Hyper-V word aangezet. Echt unbelievable dat ze dat anno 2012 niet beheersen.
Bij VMWare Server heb ik dat probleem vziw niet gehad, maar dat is een oud en overleden product...
technopeuter schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:33:
Bij mij blijft het anders allemaal gewoon werken hoor nadat ik de role Hyper-V heb aangezet en een virtuale installatie heb gestart.technopeuter schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:20:
[...]
je bedoelt dat hyper-v mijn CPU beperkt? daarom komt hyper-v er ook niet op! Heb het gisteren ook gecheckt bij Windows2012 en ook daar zijn alle Speedstep en C-states uitgeschakeld als Hyper-V word aangezet. Echt unbelievable dat ze dat anno 2012 niet beheersen.
Je ziet op de afbeelding duidelijk dat de i7-2600 teruggeklokt is naar 1600 Mhz zoals het hoort, plus het voltage staat op de lage stand (0,96V). Ik zie het ook op mijn Energycheck, nog steeds ongeveer 24 Watt.
Dus er is bij jou iets anders aan de hand?
[ Voor 35% gewijzigd door psy op 07-06-2012 20:44 ]
Heb je gewoon de feature toegevoegd en verder niets? bij mij is onder de powersettings alle cpu-trotelingopties weg
mijn nieuwe ^^^^ build doet trouwens nu ca. 22Watt onder W8.
diskeltische lurker
Het uitschakelen van C states en speedstepping is by design! Je wilt in een productie omgeving absoluut geen stroombesparende dingen aan hebben op je Intel Nehalem/Core i CPU.technopeuter schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 22:28:
hmmm. op mijn eigen laptop ervoor en erna goed gecheckt, daarna op de hyper-v server bij een collega thuis. We hadden beide dezelfde resultaten...
Heb je gewoon de feature toegevoegd en verder niets? bij mij is onder de powersettings alle cpu-trotelingopties weg
mijn nieuwe ^^^^ build doet trouwens nu ca. 22Watt onder W8.
Zie ook link. En soms werkt het zelfs helemaal niet en eindigt het met blauwe schermen: link.
Op mijn ML110g6 worden de C states en Speedstepping netjes uitgezet bij het activeren van de Hyper-V rol in Windows 2012 Release Preview.
[ Voor 6% gewijzigd door hans_lenze op 08-06-2012 00:12 . Reden: Natuurlijk wel netjes vertellen welk OS ik zelf gebruik. ]
while (! ( succeed = try ()));
ik vind het ook een nogal rare gedachte dat een ECHTE server zoals die Proliant geen stroombesparende functionaliteit zou mogen hebben in het bedrijfsleven is economisch gezien elke bespaarde euro op stroom ook zeker welkom. Als dat leidt tot crashende systemen is Microsoft toch niet goed bezig
[ Voor 83% gewijzigd door psy op 08-06-2012 07:19 ]
Mogelijk afhankelijk van mobo? Of van mobo settings in relatie tot de c-states?psy schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 07:14:
En waarom kan ik het dan wel gewoon gebruiken?
ik vind het ook een nogal rare gedachte dat een ECHTE server zoals die Proliant geen stroombesparende functionaliteit zou mogen hebben in het bedrijfsleven is economisch gezien elke bespaarde euro op stroom ook zeker welkom. Als dat leidt tot crashende systemen is Microsoft toch niet goed bezig
Het bleek dat als je de powersavingfeatures uitzette de performance met ruim 20% verbeterde...
Even niets...
Even niets...
Dit topic is gesloten.
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>
Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.
Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.