Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:20
CaptJackSparrow schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:58:
[...]

Alhoewel op de webpagina van mijn A75 mobo alleen RAID 0,1,10 en JBOD genoemd worden noemt de helpinfo van de RaidXpert software in Windows in aanvulling daarop er toch ook RAID 5 bij:

[...]

Geen idee wie er nou gelijk heeft.
Ja op sommige sites had ik het ook gelezen maar ik denk dan neem ik toch maar het zekere voor het onzekere. En daarnaast is het prestatie verschil niet super groot. Dus ik hoop er geen last van te krijgen.
Dreamvoid schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:45:
Die Conroe is voor server taken qua snelheid nog prima, het verbruik is alleen (naar huidige maatstaven) vrij hoog. Voor 100 euro heb je een nieuw mobo+ram+cpu (Celeron op een simpel MSI/Intel H61 bordje, ietsje sneller) die zo'n 20W minder in idle verbruikt. Is dat het waard? Als de server 24/7 aan staat betekent dat zo'n 40 euro per jaar aan stroombesparing. Voor die Core 2 Duo+ram+mobo krijg je misschien nog iets van 3 tientjes op de tweedehands markt? Al met al ga je er niet spectaculair veel mee terugverdienen, maar het is op zich geen stomme investering.
De pc met de E8400 is gewoon een pc die hier thuis staat, dat is niet de actuele server. Ik heb Mezzmo daar alleen even op geïnstalleerd om te kijken wat de cpu belasting zou zijn bij 2 streams.

[ Voor 43% gewijzigd door tweakG5 op 12-04-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:54
Aangestoken door dat getweak alhier ben ik maar eens begonnen te gaan kijken hoe laag ik mijn huidige setje krijg. Ga het helemaal strippen een voor een en dan eens kijken wat de cresta aangeeft.

Van de ene kant heb ik wel de pee in als het verbruik te hoog is. Mijn hele huis (net gebouwd, slurpt momenteel nog aardig wat van mijn resources op) is gebouwd op energiezuinigheid, een aangezien de server waarschijnlijk erg veel aan zal staan zou het wel cool zijn als deze weinig verbruikt.

Als ik dan zie wat een i3 doet en mijn conroe is dat toch wel een groot verschil..... |:(

Momenteel verbruikt mijn systeem inclusief schijfactiviteit tussen de 125 en de 109 watt (power factor 85) 7(8)7
Om de setup maar eens te noemen (als jullie het niet interessant vinden geef ff aan dan haal ik het er weer af)

Besturingssysteem
MS Windows XP Professional 32-bit SP3
Processor http://ark.intel.com/prod...he-2_13-GHz-1066-MHz-FSB)
Intel Core 2 Duo E6400 @ 2.13GHz
Conroe 65nm Technologie
RAM
1,00 GB Single-Kanaal DDR2 @ 266MHz (4-4-4-12)
Moederbord http://www.msi.com/produc...latinum.html#/?div=Detail
MSi-7238 (CPU 1) P965 Platinum
Graphics http://www.msi.com/product/vga/NX7600GT-T2D256EZ.html
256MBGeForce 7600 GT (MSI)
Harde schijven
977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103UJ (SATA) 36 °C
1954GB Western Digital WDC WD20EARS-00MVWB0 (SATA) 38 °C
161GB Hitachi HDS722516VLSA80 (SATA) 45 °C
120GB Maxtor Maxtor 6Y120M0 (SATA) 50 °C
Optische schijven
NEC DVD_RW ND-3540A SCSI CdRom Device
TSSTcorp CD/DVDW SH-S183A
Audio
Realtek High Definition Audio
TVkaart
Voeding
Xilence power XP450.12 450W-passive pfc

Plan de campagne:
Verplaats alle data naar de WD20EARS, formatteer de 1 tb HD103UJ leg beide antiquiteiten bij het bewaar en never return back doosje.
Vervolgens W7 op de 1Tb plaatsen.
Een Optische disk eruit halen
De TVkaart eruit halen
Dan eens kijken wat het idle verbruik is

Vervolgens eens kijken wat er allemaal mogelijk is om de processor zichzelf (dynamisch) terug te klokken
Check idle verbruik

vervolgens eventueel een ssd erin doen om de prestaties te laten toenemen (alle program files komen daar op, de storage blijft op de harddisks.)

Zeg ik nu domme dingen of denken jullie dat dit wel een nuttige exercitie is? Overigens heel erg bedankt voor jullie replys so far, echt super!

jan

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
wowly schreef op donderdag 12 april 2012 @ 21:11:
Vervolgens eens kijken wat er allemaal mogelijk is om de processor zichzelf (dynamisch) terug te klokken
Check idle verbruik
Daar hoef je niet al te veel voor te doen, als je geen gekke dingen in t BIOS/energiebeheer instellingen hebt gedaan dan valt daar niet heel veel meer aan te tweaken. De grote winst gaat m zitten in het weghalen van al die overbodige hardware :)

Of dit een nuttige exercitie is, tsja...je kan ook gewoon beginnen met een nieuwe server kopen, je weet na een beetje inlezen ongeveer wel wat je winst qua verbruik gaat zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 12-04-2012 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
wowly schreef op donderdag 12 april 2012 @ 21:11:
Ga het helemaal strippen een voor een en dan eens kijken wat de cresta aangeeft.
Haal eerst een betrouwbare energiemeter, anders kan je gaan strippen zoveel je wilt doordat je onbetrouwbare meetwaarden hebt.

Ik spreek hierbij uit eigen ervaring, afwijkingen van meer dan 20% zijn geen uitzondering bij de cresta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:28
Ik heb een be quiet! Efficient F1 350W Gold voeding gekocht ter vervanging van mijn Seasonic S12II-330 Plus voeding en bevalt prima idle verbruik is gezakt van 26-27W naar 23-24W wat net zo goed is als een PicoPSU 150W en een Dell DA-1 die ik ook heb gehad.
Stressed doet het zo'n 60W(Blendtest) terwijl de Seasonic op 74W en de Pico op 68W (zelfde systeem alleen het geheugen is van 2x2GB naar 2x4GB gegaan).

Intel i3 2100,MSI H67MA-ED55,Crucial DDR3 2x4GB,OCZ Onyx 32GB,WD EARS 1,5GB

Als ook het beeldscherm uitstaat dan zakt het verbruik naar 20-21W,alles gemeten met de Cresta(wacht nog steeds op een aanbieding van Conrad).

[ Voor 10% gewijzigd door audiojunk op 14-04-2012 16:38 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik krijg net ineens een idee wat de keuze voor een nieuw zeer zuinig server-/router-combo systeempje wat makkelijker kan maken. Het punt wat de keuze nogal beperkt is de dual onboard Gb LAN eis. Een extra kaartje met een Gb NIC is geen optie omdat het enige PCI(e) uitbreidingsslot van de behuizing gebruikt gaat worden door het bracket van de antennes van het wifi-kaartje.

Maar wat als ik 3 gaatjes in de behuizing boor en daar de pigtails van de antennes in vastschroef? Dan is het PCI(e) slot van de behuizing beschikbaar en zou ik een Gb NIC kunnen plaatsen zodat 1 onboard NIC genoeg is.

En dan wordt pricewatch unsorted: Intel BOXDN2800MT Mini-ITX NM10 MB Boxed (verbruik) ineens heel erg interessant :). Die heeft echter helaas geen seriële compoort aan de achterkant, maar goed, dan moet dat maar met een USB adapter.

Zit echter wel met 1 dingetje wat ik niet zo 123 in de manual kan terugvinden. Een van de 2 SATA poorten is gemultiplexed met het full-size mini PCIe slot
One internal SATA 3.0 Gb/s port (multiplexed with an mSATA
port, routed to the PCI Express Full-/Half-Mini Card slot)

If you install an mSATA drive in the board’s PCI Express Full-/Half-Mini Card slot, SATA
port 1 (gray) will be disabled.
Kunnen die wel tegelijk gebruikt worden dan? De 2e SATA-poort voor HDD nr 2 en het mini PCIe slot voor wifi.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Raven schreef op zondag 15 april 2012 @ 10:55:
Maar wat als ik 3 gaatjes in de behuizing boor en daar de pigtails van de antennes in vastschroef? Dan is het PCI(e) slot van de behuizing beschikbaar en zou ik een Gb NIC kunnen plaatsen zodat 1 onboard NIC genoeg is.
Ik denk ook in die richting. Alleen vind ik op Pricewatch geen PCIe mini kaartjes met drivers die host-functionaliteit mogelijk maken.
En dan wordt pricewatch unsorted: Intel BOXDN2800MT Mini-ITX NM10 MB Boxed (verbruik) ineens heel erg interessant :). Die heeft echter helaas geen seriële compoort aan de achterkant, maar goed, dan moet dat maar met een USB adapter.
Ja dat is een interessant bordje, ook omdat je geen ATX voeding meer nodig hebt - dag dure PicoPSU. Een laptop-adapter is waarschijnlijk goed genoeg. Mag ik vragen wat je met die seriele poorten wil doen?
Zit echter wel met 1 dingetje wat ik niet zo 123 in de manual kan terugvinden. Een van de 2 SATA poorten is gemultiplexed met het full-size mini PCIe slot
[...]
Kunnen die wel tegelijk gebruikt worden dan? De 2e SATA-poort voor HDD nr 2 en het mini PCIe slot voor wifi.
Voor zover ik het begrijp, hebben deze bordjes twee SATA aansluitingen en ondersteunen ze ook mSATA. Maar, de chipset (of processor) kan niet meer dan twee (m)SATA-aansluitingen aan, dus als je een mSATA aansluiting gebruikt dan vervalt een van de reguliere SATA-aansluitingen.
Verder, wederom alleen mijn begrip, is een schijf met een mSATA-aansluiting een stuk kleiner: acht keer kleiner dan een 2,5" schijf, je kan hem niet in een reguliere bay kan plaatsen. In plaats daarvan plaats je hem op de uitsparing van een mini PCIe slot.

Anders gezegd: gebruik je een mSATA disk, dan verlies je een reguliere SATA-poort en een mini PCIe slot.

[ Voor 3% gewijzigd door Free rider op 16-04-2012 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb deze in mijn IPFire router zitten: http://www.sparklan.com/p...php?func=view&prod_id=181 , doet dienst als WAP, geen idee of die onder Windows ook als WAP gebruikt kan worden.
Misschien de makers van http://www.virtual-ap.com/ maar even mailen. (Edit: Done.)

Seriële poort is voor weerstation ;)

Maar er staat helaas niet bij of je naast 2 gewone SATA drives een mini PCIe kaartje kunt gebruiken. En dat is nu net wat ik wil weten.

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 16-04-2012 14:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:54
Nou, ben een hele dag bezig geweest, wat zeg ik, bijna 2 dagen bezig geweest om mijn netwerkservert in orde te krijgen. Resultaat: Idle in 80 watt.Heb nu wel 2 hd's minder, en de twee die erin zitten maken, nu het bestuursysteem op een recentere schijf staat, het wel allemaal een heel stuk sneller, zelfs met W7 erop ipv de xp haha.

Oftewel; het heeft geen bal uitgehaald alles bij elkaar. Conclusie: een andere core en moederbord zijn noodzakelijk om het verbruik omlaag te krijgen :-(

btw: die cresta heb ik juist aangeschaft omdat ie in verschillende test oa bij hardwareinfo/kassa erg goed uit de bus kwam. Wat zijn jouw ervaringen dan, heb je er veschillende getest?

Ik ga even in stealth odus dit draadje volgen

in ieder geval bedankt voor ale reply's

jan

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Dat heb ik inderdaad.

Ik bedoel dit niet verkeerd - maar een beetje eigen inzet / zoekwerk wordt wel gewaardeerd!

Vul je rechtsboven op deze pagina bij quicksearch 'cresta' in dan kan je zien dat deze vraag al vaak aan bod kwam, en het antwoord al tot treurens toe herhaald is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
  • Laatst online: 17-09 22:52
al een tijdje volg ik af en aan dit topic, maar nu is het ineens heel aktueel geworden : vanavond is mijn oude via-servertje overleden aan een lekke condensator.

nu zag ik de setup van tony_clifton voorbij komen met het intel DH61AG bordje, en van dat soort idle verbruik, samen met toch wel een krachtige proc, word ik wel blij. echter, omdat mijn servertje als nas / ap / mail / web / firewall en ook nog een beetje dev-server moet fungeren mis ik de 2e nic. meer sata aansluitingen zou leuk zijn, maar dat is secundair (heb er nu 2 in gebruik). een eventueel pci-e slot zou ik nog wel vrij willen houden voor de toekomst. een wireless kaartje is een must, maar kan bij dit bord in een mini pci slot.

atom heb ik overwogen, maar ben bang dat de peak performance (alhoewel zeker beter dan mijn huidige via) me al snel te laag zal zijn. intel heeft verder wel de voorkeur (mainly vanwege de i3).

mijn vragen :
• kent iemand gelijkwaardige bordjes (qua verbruik) met 2 nics ? ik zie ze eigenlijk niet. mini-itx is eigenlijk wel erg handig, kwa grootte en dan heb ik al een kast.
• hoe belangrijk is de onboard psu ? klinkt zuinig, maar is een goed brick met picopsu niet net zo zuinig ? dan is de keuze wellicht makkelijker
• ik kan natuurlijk een nic aan usb hangen, wan is adsl dus geen gigabit nodig. maar is dat stabiel ? als ik er zo over lees zijn de ervaringen (al niet makkelijk te vinden) niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Er zijn wel diverse atom bordjes met 2xLAN, en als je voor jetway kiest kun je met een dochterbordje zelfs tot 5x LAN gaan!

Edit:
Een simpele pricewatch search levert:
pricewatch: Intel DBS1200KP
pricewatch: Zotac Z68-ITX WiFi

Die Zotac is ook low power volgens xbitlabs.

[ Voor 46% gewijzigd door Ploink op 18-04-2012 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hij is er weer... de Voltcraft Energy Logger 4000

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/308xeoo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Zo heb ik gister eindelijk mn setje binnengekregen. Ik zal later vandaag de voorderingen posten voor de mensen die erin geinteresseerd zijn. Maar eerst een vraag.

Zelf werk ik op mac en vond op het internet diverse plaatjes van de home server connector software vor mac. Maar ik kan de software nergens downloaden. Als ik naar SERVER/connect ga dan wordt de pagina op mijn mac helemaal niet geladen. Kan ik de software ergens anders vandaan halen of staat deze ergens op de server? Want op het internet kan ik alles behalve de plaatjes en de tekst vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op maandag 16 april 2012 @ 12:12:
Ik heb deze in mijn IPFire router zitten: http://www.sparklan.com/p...php?func=view&prod_id=181 , doet dienst als WAP, geen idee of die onder Windows ook als WAP gebruikt kan worden.
Misschien de makers van http://www.virtual-ap.com/ maar even mailen. (Edit: Done.)

Seriële poort is voor weerstation ;)

Maar er staat helaas niet bij of je naast 2 gewone SATA drives een mini PCIe kaartje kunt gebruiken. En dat is nu net wat ik wil weten.
Volgens de fabrikant van het wifi-kaartje bieden de Windows drivers geen mogelijkheid voor WAP :/ , dat houd dus in dat ik Linux als host zou moeten gebruiken. Helaas zit ik met een Windows-only downloadprogramma die ik niet kwijt wil.
offtopic:
En er blijkt ook nog eens een regio-/country-lock bij te zitten :r . Het wifi-kaartje kan niet als WAP gebruikt worden op 2.4Ghz kanalen 12 en 13, maar ook de hele 5Ghz band is geen optie. :|
"regulatory domain" anyone?....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sorry maar die 2,4 GHz is een hardwarematige beperking. 't Is niet omdat je een andere landinstelling definieert dat je ineens automagisch wel op de 5 GHz-band kan :P.

En er is een reden waarom er nauwelijks netwerkapparatuur op Windows draait... De ontwikkelaars van Wireshark bv. raden af om Windows te gebruiken, aangezien de drivers op Windows minder mogelijkheden bieden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het betreffende kaartje ondersteund zowel de 2.4 als 5ghz band ;)
En ik ben niet de enige die hier tegen aan loopt...
Hier wat linkjes: http://forum.aircrack-ng.org/index.php?topic=7826.0 , https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=29786 , http://www.mail-archive.c...s.ath9k.org/msg06600.html , http://forum.ubnt.com/showthread.php?p=75536 , http://forums.gentoo.org/...ostorder-asc-start-0.html

Hmm, okee.

[ Voor 61% gewijzigd door Raven op 18-04-2012 10:49 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmmm.... nee, helaas pindakaas. Daar valt een héle hoop op af te dingen.

Ja, de windows-netwerkstack is een zootje en ja, de linux-netwerkstack is marginaal beter (hoewel het een eindeloos gekloot blijft met delen van de stack die onherroepelijk vastzitten aan de kernel ipv driver). Maar als je het hebt over compatibility en support is Windows wel echt een miljoen keer beter dan Linux voor netwerkapparatuur. Voor letterlijk alles worden Windows-drivers gemaakt, terwijl je met Linux juist moet oppassen of er wel support is (en of die up-to-date is). De meer high-end kaarten (10Gbit-T, Infiniband, etc.) hebben allemaal wel Linux-support, maar in de consumentensfeer kun je beter gokken op Windows dan Linux.

Dat de drivers minder mogelijkheden bieden komt binnen Windows ook voor een deel simpelweg doordat de drivers zijn gemaakt voor Windows en consumententoepassingen. Dit geldt dan ook vooral voor windows-exclusive NICs, waaronder een hele hoop draadloze netwerkkaarten. Vergeet ook niet dat een USB WLAN NIC van zichzelf al minder wireshark-relevante features heeft dan een intern verbonden NIC doordat USB geen transparante interface voor dit soort dingen biedt. Een meer server-gerichte, op PCIe aangesloten NIC (zoals bijvoorbeeld een Intel Gigabit CT adapter) heeft dezelfde mogelijkheden in de WIndows-implementatie als in de Linux-implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Ik denk dat het juist voor WiFi drivers anders ligt - Linux-drivers zijn beter ontwikkeld. Denk aan al die draadloze routers die in omloop zijn, ze draaien volgens mij allemaal een *nix variant. Verder zullen juist die drivers allemaal de hostap functies bevatten, waar Raven over spreekt.

Ik moet wel zeggen dat het lastiger is om uit te zoeken of een kaart op *nix zal werken. Zoals ik eerder stelde zoek ik ook een WiFi kaartje voor mini-PCIe. Ik wil FreeBSD gebruiken, en daar staat: Atheros is het meest getest en hostap functionaliteit is ondersteund. Meer staat er eigenlijk niet. Op PriceWatch zal je zulke kaartjes niet vinden. Op Ebay wel, niet duur overigens, maar kijk je of nou precies dat model wordt ondersteund dan vind je hoogstens berichten van testers die in een bepaalde beta een probleem hadden, of dat zij een probleem in de hardware van die kaart vermoeden. Daar komt bij dat ik vast zit aan een oudere versie van FreeBSD die wellicht niet de nieuwste hardware ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Raven schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:34:
Het betreffende kaartje ondersteund zowel de 2.4 als 5ghz band ;)
Ok :P. Ik heb hier Atheros-hardware die probleemloos op 5 GHz draait (mijn hele WLAN eigenlijk, en da's 100% Linux). Intel 6200 in de laptop, WNDR3700 op OpenWrt.

Mijn initiële OpenWrt-builds hadden de regulatory domain hack, de latere niet meer. Het Belgsiche spectrum is ook redelijk beperkt (al helemaal op 5 GHz :( ).
Hmm, okee.
Ik volg niet :P.

[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 18-04-2012 11:41 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De Atheros 9380 is het trouwens die ik als WAP in een mITX systeem en in een andere pc als client gebruik. Mijn laptop heeft ook een Intel 6200 :)

Ah kijk, ik had al wat over OpenWRT gelezen toen ik zocht op het probleem dat ik heb. Bij OpenWRT is het opgelost, maar de link naar de patch (zodat ik kan zien wat er precies verandert moet worden) werkt helaas niet meer. Maar daar zit het probleem in ieder geval, dat regulatory domain gezeur. Op het forum van IPFire was er nog een die er mee bezig is geweest, maar bij IPFire ligt alles natuurlijk net even iets anders, het is nog niet bekend wat daar precies aangepast moet worden om het werkend te krijgen.

Beperkt? Hmm, in hoeverre? Hier in NL mag je op de 2.4Ghz kanalen 1 tot 13 gebruiken en voor 5Ghz, zie Wikipedia: List of WLAN channels

Die Hmm okee slaat op het 2e deel van jouw vorige bericht ;)
Free rider schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:37:
Ik denk dat het juist voor WiFi drivers anders ligt - Linux-drivers zijn beter ontwikkeld. Denk aan al die draadloze routers die in omloop zijn, ze draaien volgens mij allemaal een *nix variant. Verder zullen juist die drivers allemaal de hostap functies bevatten, waar Raven over spreekt.

Ik moet wel zeggen dat het lastiger is om uit te zoeken of een kaart op *nix zal werken. Zoals ik eerder stelde zoek ik ook een WiFi kaartje voor mini-PCIe. Ik wil FreeBSD gebruiken, en daar staat: Atheros is het meest getest en hostap functionaliteit is ondersteund. Meer staat er eigenlijk niet. Op PriceWatch zal je zulke kaartjes niet vinden. Op Ebay wel, niet duur overigens, maar kijk je of nou precies dat model wordt ondersteund dan vind je hoogstens berichten van testers die in een bepaalde beta een probleem hadden, of dat zij een probleem in de hardware van die kaart vermoeden. Daar komt bij dat ik vast zit aan een oudere versie van FreeBSD die wellicht niet de nieuwste hardware ondersteunt.
FreeBSD.... De FreeBSD tegenhanger van de ath9k driver ondersteund N features nog altijd niet voor zover ik weet en die driver werkt niet eens goed bij een aantal mensen. De "stuck beacon problem" kreeg ik hier telkens, http://madwifi-project.org/wiki/StuckBeacon , was niet de enige die daar ook last van had.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
die zotac had ik inmiddels idd ook gevonden (zocht in eerste instantie naar H61/H67 bordjes). dat xeon-bordje klinkt leuk, maar ook nogal exotisch en duur.

van de atom-bordjes lijkt alleen die intel D2500CC interessant, maar daar zijn verder geen verbruikscijfers te vinden. de vergelijkbare Jetway JNC9KDL-2700 schijnt buggy te zijn.

ik zoek nog ff verder, bedankt voor 't meedenken iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Raven schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:07:
De Atheros 9380 is het trouwens die ik als WAP in een mITX systeem en in een andere pc als client gebruik. Mijn laptop heeft ook een Intel 6200 :)

Ah kijk, ik had al wat over OpenWRT gelezen toen ik zocht op het probleem dat ik heb. Bij OpenWRT is het opgelost, maar de link naar de patch (zodat ik kan zien wat er precies verandert moet worden) werkt helaas niet meer. Maar daar zit het probleem in ieder geval, dat regulatory domain gezeur. Op het forum van IPFire was er nog een die er mee bezig is geweest, maar bij IPFire ligt alles natuurlijk net even iets anders, het is nog niet bekend wat daar precies aangepast moet worden om het werkend te krijgen.

Beperkt? Hmm, in hoeverre? Hier in NL mag je op de 2.4Ghz kanalen 1 tot 13 gebruiken en voor 5Ghz, zie Wikipedia: List of WLAN channels
[misplaatste patsermodus]
Op Linux is dat heel simpel te checken :P

Check:
$ iw reg get
country BE:
	(2402 - 2482 @ 40), (N/A, 20)
	(5170 - 5250 @ 40), (N/A, 20)
	(5250 - 5330 @ 40), (N/A, 20), DFS
	(5490 - 5710 @ 40), (N/A, 27), DFS

[/misplaatste patsermodus]

Als je weet dat een kanaal 20 MHz 'breed' is, dan heb je acht kanalen tussen 5170 en 5250 MHz. Daarvan zijn alleen de kanalen 36, 40, 44 en 48 bruikbaar.

Een iets uitgebreidere print:
$ iw phy0 info|grep MHz
			* 2412 MHz [1] (15.0 dBm)
			* 2417 MHz [2] (15.0 dBm)
			* 2422 MHz [3] (15.0 dBm)
			* 2427 MHz [4] (15.0 dBm)
			* 2432 MHz [5] (15.0 dBm)
			* 2437 MHz [6] (15.0 dBm)
			* 2442 MHz [7] (15.0 dBm)
			* 2447 MHz [8] (15.0 dBm)
			* 2452 MHz [9] (15.0 dBm)
			* 2457 MHz [10] (15.0 dBm)
			* 2462 MHz [11] (15.0 dBm)
			* 2467 MHz [12] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS)
			* 2472 MHz [13] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS)
			* 5180 MHz [36] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS)
			* 5200 MHz [40] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS)
			* 5220 MHz [44] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS)
			* 5240 MHz [48] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS)
			* 5260 MHz [52] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5280 MHz [56] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5300 MHz [60] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5320 MHz [64] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5500 MHz [100] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5520 MHz [104] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5540 MHz [108] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5560 MHz [112] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5580 MHz [116] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5600 MHz [120] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5620 MHz [124] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5640 MHz [128] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5660 MHz [132] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5680 MHz [136] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5700 MHz [140] (15.0 dBm) (passive scanning, no IBSS, radar detection)
			* 5745 MHz [149] (disabled)
			* 5765 MHz [153] (disabled)
			* 5785 MHz [157] (disabled)
			* 5805 MHz [161] (disabled)
			* 5825 MHz [165] (disabled)

Alles waar radar detection bij staat = vergeet het. Tenzij DFS ondersteund wordt, en ik neem aan dat zowel client als AP dat moeten ondersteunen. Ik heb geen flauw idee hoe het zit met ondersteuning daarvan in Windows.

Die link van jou toont trouwens ook dat je maar 4 kanalen op 5 GHz vrij kan gebruiken in Europa. De rest is beperkt. Onder OpenWrt werkt DFS sowieso al niet, dus dat is uitgesloten. Ik denk dat het op Linux tout court niet werkt eigenlijk. Dus dan zit je met vier kanalen op 5 GHz, waar je er al twee van gebruikt als je de volledige spec gebruikt (40 MHz wide channels om 300 Mbps link speed te halen).

802.11n op 5 GHz is een beetje een doodgeboren kind. 802.11ac gaat blijkbaar exclusief de 5 GHz band gebruiken, en zou nog bredere kanalen toestaan. Met een beperkt aantal kanalen ter beschikking zal dat uiteindelijk weer 2,4 GHz-toestanden opleveren...

[ Voor 56% gewijzigd door Borromini op 18-04-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
De server begint behoorlijke vormen aan te nemen nu ik al mijn software en op heb kunnen zetten. Het meeste draait soepel, de bestanden zijn van buitenshuis beschikbaar, de films, muziek en foto's worden getranscode, en de films zijn we lekker aan het binnenhengelen.

De films haal ik binnen met Usenet. Maar daar heb ik dus een probleempje mee. De download is wel ok maar er zijn nogal fluctuaties in de verbindingssnelheid:

Internet fluctuatie

Ik heb al proberen de drivers opnieuw te installeeren en de router te resetten maar dat helpt niet.

Daarnaast vroeg ik me af of er ondertussen al een mogelijkheid was gevonden om Osx Lion te backuppen naar WHS 2011? Want ik kom dan uit op Orbitals, maar die ondersteunt geen Lion en FreeNas gaat op een of andere manier ook tegerend langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 20:40
Disk IO bottleneck? Misschien is je usenet client wel aan het wachten op je disk.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
FireDrunk schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 11:29:
Disk IO bottleneck? Misschien is je usenet client wel aan het wachten op je disk.
Zou kunnen maar lijkt me niet logisch. Hij verplaatst de bestanden naar 4 disks in raid5 wat een theoretische snelheid van minimaal 150MB/s moet opleveren. Dus 6MB/sec moet wel lukken denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Borromini schreef op woensdag 18 april 2012 @ 21:32:
Alles waar radar detection bij staat = vergeet het. Tenzij DFS ondersteund wordt, en ik neem aan dat zowel client als AP dat moeten ondersteunen. Ik heb geen flauw idee hoe het zit met ondersteuning daarvan in Windows.

Die link van jou toont trouwens ook dat je maar 4 kanalen op 5 GHz vrij kan gebruiken in Europa. De rest is beperkt. Onder OpenWrt werkt DFS sowieso al niet, dus dat is uitgesloten. Ik denk dat het op Linux tout court niet werkt eigenlijk. Dus dan zit je met vier kanalen op 5 GHz, waar je er al twee van gebruikt als je de volledige spec gebruikt (40 MHz wide channels om 300 Mbps link speed te halen).

802.11n op 5 GHz is een beetje een doodgeboren kind. 802.11ac gaat blijkbaar exclusief de 5 GHz band gebruiken, en zou nog bredere kanalen toestaan. Met een beperkt aantal kanalen ter beschikking zal dat uiteindelijk weer 2,4 GHz-toestanden opleveren...
Die "radar detection" staat bij 15 van de 24 selecteerbare 5GHz kanalen hier. Bij de rest "passive scanning, no IBSS" , bij kanaal 12 en 13 van de 2.4GHz band "passive scanning", 14 is disabled.

Dat is niet veel zeg... Vraag me af waarom de rest niet mag.
(Hier gaat het trouwens om 450Mbps, niet 300 ;) , al ondersteunen een aantal clients maar tot 300Mbps.)

Pffff, dus uiteindelijk krijgen we weer een overvolle frequentieband als er niet meer kanalen gebruikt mogen worden in de 5GHz band?

edit:
Raven schreef op zondag 15 april 2012 @ 10:55:
Ik krijg net ineens een idee wat de keuze voor een nieuw zeer zuinig server-/router-combo systeempje wat makkelijker kan maken. Het punt wat de keuze nogal beperkt is de dual onboard Gb LAN eis. Een extra kaartje met een Gb NIC is geen optie omdat het enige PCI(e) uitbreidingsslot van de behuizing gebruikt gaat worden door het bracket van de antennes van het wifi-kaartje.

"One internal SATA 3.0 Gb/s port (multiplexed with an mSATA
port, routed to the PCI Express Full-/Half-Mini Card slot)

If you install an mSATA drive in the board’s PCI Express Full-/Half-Mini Card slot, SATA
port 1 (gray) will be disabled."

Antwoord gekregen op het forum van Intel, dat hele multiplex gebeuren zou geen problemen op moeten leveren :) Nu maar op zoek naar een PCIe X1 riser, heb hier een X16 die niet op dat bordje past maar wel op de huidige omdat die een X16 slot heeft. Helaas heeft de winkel die de huidige riser verkoopt (een die al erg lastig te vinden was) geen X1 variant daarvan en flexcables passen niet ivm te weinig ruimte tot de zijkant van de kast.

[ Voor 40% gewijzigd door Raven op 20-04-2012 20:20 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Raven schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 19:50:
[...]

Die "radar detection" staat bij 15 van de 24 selecteerbare 5GHz kanalen hier. Bij de rest "passive scanning, no IBSS" , bij kanaal 12 en 13 van de 2.4GHz band "passive scanning", 14 is disabled.

Dat is niet veel zeg... Vraag me af waarom de rest niet mag.
Omdat die kunnen interfereren met radars, blijkbaar.
(Hier gaat het trouwens om 450Mbps, niet 300 ;) , al ondersteunen een aantal clients maar tot 300Mbps.)
Da's mooi, maar zelfs met een 450 Mbps client zal je nauwelijks winst zien tegenover de 300 Mbps versies :P. Elke tot nu toe geteste 450 Mbps router kan die claim niet hard maken, de snelheidsverschillen bij een volledige 450 Mbps-opstelling tegenover een 300 Mbps-opstelling zijn miniem.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 20-04-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, okee.

Dat had ik eigenlijk al een beetje verwacht, maar goed :P Maar ik kan je vertellen, ten opzichte van voorheen is het wel een verademing. Toen haalde ik 0,2kBps (kilobyte ja :X ) bij G en nu rond de 6MBps zonder aanpassingen, heb dus nog niet eens gekeken of de antennes anders positioneren nog kan helpen en heb de (lege) 5GHz band nog niet kunnen proberen. Aangezien die helemaal leeg is vermoed ik dat het daar nog iets sneller gaat, maar dan moet het wel werken :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er zit trouwen echt erg weinig verschil tussen de G530, G630, G850 (behalve de prijs). Voor een kleine server is de G530 echt ideaal, kost je nog geen 40 euro. Daar kan naar mijn idee geen atom, brazos of via setup tegen op. Zo een G530 geen je enorm veel power voor nog geen 20 watt idle.

http://ark.intel.com/compare/53483,53491,53414

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat is ook mijn favoriete CPU :). Met een G530, drie 3,5" harde schijven en nog een dikke geluidskaart (Xonar Essence STX) haal ik 35W idle (met twee van de drie schijven in spindown). Dat zijn toch nette waarden denk ik zo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Momenteel ben ik in het bezit van dit bord: Intel D945GSEJT. Een low profile variant dus. Nu ben ik daar wel een beetje op uitgekeken en dus op zoek naar iets nieuws. Alleen het eisenpakket is nogal... strak.

- Low profile
- passief gekoeld
- on board DC/DC voeding
- 2 SATA aansluitingen
- m-ITX formaat
- sneller dan wat ik had :)

Een van de weinige mogelijkheden die ik dan tegenkom is: Intel® Desktop Board DN2800MT

Is er iemand die een alternatief heeft? Een plank met iets meer processorkracht misschien?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Intel heeft het thin mini-itx initiatief: mITX-bordjes die totaal maar 2.4cm dik zijn. Momenteel zijn er nog niet echt geweldige koelers/behuizingen voor beschikbaar, maar het volgende voldoet aan je eisenpakket:

- Intel DH61AG
- Pentium G530
- Scythe Kozuti
- Mini-box M350

Helemaal passief zou ik niet doen, simpelweg omdat je dan op een of andere manier moet garanderen dat er genoeg airflow is. Ik heb het wel gedaan met mijn core 2 mini-itx build, maar dat is echt op het randje (proc wordt 75-80 graden onder max belasting na een tijdje, southbridge 95 graden)

Als je een paar weken wil wachten kun je dit ook in ivy bridge-variant gooien, maar ik denk dat je dan wel te ver over budget zult gaan:

- Intel DQ77KB
- Core i3 3220
- rest het zelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Momenteel heb ik al een behuizing (klik). Maar dus geen plek voor een voeding. Vandaar dat de DC/DC converter onboard moet zitten.

Maargoed, als de processor op die plankjes een beetje goed gepositioneerd zit, zou ik daar zelf wel even een aluminium custom koelblokje voor kunnen frezen. Het geheel zou dan gekoeld worden door de casefan.

In ieder geval bedankt voor de extra mogelijkheden :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb van de week mijn nieuwe MSI Z77A-G45 ATX moederbord binnengekregen, ter vervanging van mijn oude kapotte Z77A.

Idle+kb,mouse,utp+Samsung 830 128GB+2500k doe ik 23.5 watt op dit nieuwe bord in Windows 7, met mijn oude OCZ StealthXStream 400W voeding.

Volgens de buren moet de G65 versie van dit moederbord nog (ongeveer 5 watt) zuiniger zijn. Ben benieuwd of iemand op 18 watt idle kan komen met een "full spec" ATX bord. Zonder bord modificaties.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat zijn mooie getallen! Ik had dat niet verwacht van het Z77 chipset ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Zometeen even mijn pakketje bij de buren ophalen:

- Intel DesktopBoard 2500CC (dual gigabit lan)
- 4GB RAM
- LC-Power LC-1320MI

Hij moet mijn huidige server vervangen (19" PowerEdge), die dienst doet als router, middels pfSense.
Dus ik ga sowieso besparen, moet alleen kijken of die voeding wat is.

Hoe meten jullie eigenlijk, laten jullie iets een dagje draaien en halen dan weer de meter er tussen uit?

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Tha_Butcha schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:54:
- Intel DesktopBoard 2500CC (dual gigabit lan)
- 4GB RAM
- LC-Power LC-1320MI
Kan dat wel, een passief gekoeld bordje in een behuizing zonder fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Tha_Butcha schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:54:

Hoe meten jullie eigenlijk, laten jullie iets een dagje draaien en halen dan weer de meter er tussen uit?
Computer opstarten en wachten tot je harddisk slaapt om het idle verbruik te meten en daarna een programma als Prime95 of Orthos je systeem laten stressen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
audiojunk schreef op zondag 22 april 2012 @ 13:12:
[...]
.. en wachten tot je harddisk slaapt ...
Wie linux draait kan direct een slaapmiddel toedienen met
# hdparm -y /dev/sda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Kan in Windows ook maar ik heb het op 10 minuten ingesteld(standaard 20 minuten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Nu online
Ik heb mijn iets oudere server eens gemeten.
Specs:

Gigabyte mobo 740G chipset
AMD x2 4050E
2x2GB DDR2 800Mhz
Intel NIC pcie + onboard Realtek
Intel SASUC8I raid controller ( geen disken op dit moment aangesloten )
4x2TB Samsung F4 disken
1x160GB 2,5inch Samsung 5400rpm OS disk
2 Casefans

Startup max: 87watt
Idle: 48watt ( geen spin-down )
File kopieeren: +/- 65watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Free rider schreef op zondag 22 april 2012 @ 13:02:
[...]

Kan dat wel, een passief gekoeld bordje in een behuizing zonder fans?
Don't know, om eerlijk te zijn had ik daar nog niet zo over nagedacht. Ach ja, we'll see.
Had wat in de gauwigheid bij elkaar geklikt. Heb heel lang een soekris bordje gehad, maar
die had maar 100mbit (heb hier 120mbit liggen), dus toen moest vervangen worden.

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
voor iedereen die denkt 'Intel DH61AG, leuk bordje !' beware : ik heb bij twee webshops besteld omdat-ie op voorraad stond. na betaling prompt niet leverbaar. name en shame : afuture en azerty. shopreview gaat zeker volgen. bij de derde nu eerst maar gevraagd of-ie ook echt leverbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb net een bestelling voor een DH61AG geannuleerd bij micro-mail. Hij zou vandaag verstuurd worden, dus neem even contact met ze op..

[ Voor 19% gewijzigd door wian op 24-04-2012 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
ik heb micro-mail gemaild. hij checked het even voor me, want het bord was nog niet binnen. ook webwinkel nummer drie heeft nu zijn status bijgesteld van 2-3 dagen (op voorraad in magazijn) naar 7+ werkdagen. was vast niet hun eigen magazijn...

voorraadweergave in webwinkels is geloof ik gewoon een grote leugen...

edit:
en ook webwinkel nummer vier verandert zijn status na vragen via mail van 2-3 dagen naar 12+ dagen...

[ Voor 15% gewijzigd door tech-no-logical op 24-04-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 19:33
Al die webshops zijn dovenschuivers en afhankelijk van leveranciers. Als de leveranciers de voorraden slecht bijhouden of doorgeven dan krijg je dit soort taferelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het is inderdaad niet meer dan dat. Dat heb ik ook gemerkt toen ik mijn laptop bestelde (modellijn die stopgezet was) - elke webwinkel had 'm zogezegd op voorraad; tot ik hen vroeg wanneer ze 'm konden binnenhebben, dan bleken ze 'm allemaal niet meer te kunnen krijgen bij de leverancier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Proberen in Duitsland/Frankrijk dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
micro-mail heeft ook niks meer laten horen, dus ik neem aan dat hun leverancier ze ook genaaid heeft. ik heb 'm nu maar bij amazon.de besteld, die zeiden er nog 1 te hebben (en na mijn bestelling zeggen ook zei dat-ie niet meer op voorraad is, maar amazon vertrouw ik dan iets meer). die order kan ik iig op elke moment voor verzenden annuleren _zonder_ dat ik dan tien dagen op m'n geld moet wachten.

maar goed, dozenschuivers of niet (er zijn er ook genoeg met eigen voorraad overigens), als je geen voorraadinfo kunt geven, doe dat dan ook niet. of neem iig contact op met je klant in plaats van niks te zeggen (ja azerty en afuture, hiermee bedoel ik jullie).

ik heb hier genoeg over gezegd. ik ga me nu verheugen op een nieuw servertje. ik ben benieuwd of ik die 13-14 watt idle die hier genoemd werd ook ga halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Balen dat micro-mail toch niet kon leveren.

Welke componenten heb je verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
ik snap het ook niet. ze waren erg behulpzaam, maar klaarblijkelijk hebben ze toch niks binnengekregen... verder gaat er op/aan het bordje :

- 2x 4Gb 1.35v so-dimm
- i3 2120T
- Atheros 9280 half-size mini-pci-express wifi card (300 Mbit)
- usb <-> ethernet dongle (voor de adsl-kant)
- 2x samsung spinpoint 1TB
- cooler master na 90 brick voeding

die 2 harddisks komen nog uit mijn overleden server en zullen tzt nog worden vervangen. de dongle komt van de wii :) ik hoop met 1 disk in spindown (= backup-disk, maar geen raid) op of onder 20W te komen, voor zover ik weet doet 1 zo'n disk idle 5.5W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat ligt een beetje aan de serie, is het een F1, F2 of een F3? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
hmm, een F1... zo te zien is idle dan een watt of 7... dan zal het eerder richting de 25W worden al met al. maar goed, die hd's staan ook op de nominatie vervangen te worden. liefst door wat 2.5" diskjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En als je een echte baas bent plak je dan vervolgens die 2.5" schijf ergens op een random plek in je kast ;)

10W sandy bridge NAS met UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
hehe, creatief, ook met die voeding en battery-packs (?). alleen airflow lijkt wat moeilijk in dat kastje... is dat de definitieve versie van je 8.5W systeem ?

ik heb overigens een erg ruime kast met 2x3.5" en 1x2.5" bay en dan nog ruimte over. lelijk, maar hij staat toch verborgen in de meterkast. als ik 'm ooit ook als mediacentertje wil gebruiken komt er wel een betere kast,

bedenk me dat ik straks nog meer ruimte heb : de (verschrikkelijk slechte) interne psu moet ik er nog uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Airflow is nauwelijks nodig, hele systeem doet 35W max. Het is m'n nieuwe sandy bridge NAS, draait inmiddels al een paar weken. Idle 10W, op de UPS-batterij kan hij ~5 uur idlen. Er komt nog een korte blog over, maar ik dacht dat ik hem alvast even zou showen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

mux schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 23:08:
En als je een echte baas bent plak je dan vervolgens die 2.5" schijf ergens op een random plek in je kast ;)
Precies, waarom moeilijk doen!
En het kan nog erger: ik heb eens 4 disken domweg met velcro / tie wraps op de (binnen) zijkant van een kast gezet. Was nog lekker trillingsvrij ook 8) Een simpel fannetje voor de koeling en klaar.

In de nieuwe Lian Li kastjes is het wat professioneler: daar heb je op de bodem nog een extra uitneembaar plat frame voor 2.5/3.5" hdds zodat je in een 28cm hoog mITX kastje 9 hdds kwijt kunt...

Maarre, 10W is wel erg netjes. Ben benieuwd in hoeverre je het mobo weer flink hebt moeten strippen of dat het deze keer beter na te bouwen is :?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook idd de ervaring dat HDDs een stuk stiller te maken zijn als je ze kunt ontkoppelen van de kast. Strak ergens in een cage schroeven zorgt voor extra lawaai, maar ergens in plakken, aan elastiekjes hangen, klitteband, etc. is eigenlijk al een oplossing voor het grootste deel van het lawaai. In deze case is de fan het luidste, en dan nog moet je er echt met je oor naast zitten om iets te horen. Best goed voor een intel HSF, ik had verwacht dat ik ook hier custom koeling moest aanleggen om het stil te krijgen.

Maar wat betreft het verbruik: het viel eigenlijk bar tegen, ik mikte op 5W (ex. hdd+fan). Dat is nu 8.0W geworden. Naar nu blijkt is Sandy Bridge net even een tikkeltje minder zuinig te maken dan Westmere (core i3 5xx-serie). Daarnaast heb ik de fan en hdd ook permanent aangezet (omdat ik responsiviteit van m'n NAS toch wel erg belangrijk vind) en zit er een iets minder zuinige SSD in als bootschijf, waardoor het totaal op 10-10.5W uit het stopcontact (7.5-8.0W DC) komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
hehe, in mijn oude server hingen de hd's in 5.25" bays waarin ik touwtjes had gespannen. werkte idd prima :)

en dat verbruik klinkt vooralsnog prima, afhankelijk van hoeveel je ervoor hebt moeten doen dan iig. ik kom daar zonder modden wrs. niet in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:38
Ik maak gebruik van een HP Micro server:

1x HP ProLiant N40L MicroServer AMD Athlon II Neo K145-1.5GHz 2GB DDR3 250GB HDD
1x HP P212/256
2x 4GB DDR3 (2GB ram vervangen)
4 x Western Digital Caviar Green WD20EADS - 2TB (WD20EADS)
1x Corsair Flash Voyager GT 16GB, USB3.0

Op de USB stick staat mijn ESXi 5 installatie
Om ESXi te kunnen draaien in een raid systeem heb ik de standaard controller vervangen door een HP P212

Dit alles gebruikt tussen de 75 en 80 Watt

Ik ben nu als Client ook aan het testen met een Asus EEE EB1501p welke met een windows 7 installatie ongeveer 20 watt verstookt (met 8GB DDR3 en een SSD)

Misschien is dit ook wel een goede optie voor een server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

pricewatch: Intel Desktop Board DN2800MT is binnen, samen met 2 pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1066D3S8S7/2G modules. Nu heb ik deze in de (mem)testopstelling tijdelijk voorzien van deze 150W Universele Voeding 12-24V voor stroomvoorziening en een Voltcraft Energy Check 3000 om het verbruik te meten. Het gekke is, de meter geeft niets aan. Dus of 't ding is stuk, onlangs deed ie het nog gewoon, of het verbruik is zo laag dat ie het niet kan meten :o

Maar goed, er zijn volt-/ampere-meter kitjes onderweg voor een PicoUPS (niet te verwarren met PicoPSU) project, daarmee kan ik direct aan de DC input van dat bordje de hoeveelheid spanning en stroom aflezen om daarna het exacte verbruik te kunnen berekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 28-04-2012 16:26 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan denk ik eerder dat je meter stuk is, hoewel de Energy Check veel moeite heeft (zoals bijna alle andere cheapo metertjes) met een verbruik <20W met een lage power factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als memtest een tijdje heeft gedraaid zal ik de meter ergens anders op aansluiten, maar dat ie onder de 20W moeite zou kunnen hebben is misschien ook een mogelijkheid. Dan zou ik er dus iets zwaarders op aan moeten sluiten in combinatie met en zonder het moederbord, maar goed, eerst memtest zijn werk laten doen.

edit: de meter is gelukkig niet kapot, ik kan alleen geen apparaat (bijv. lamp/monitor/stofzuiger/speakers/etc) vinden dat een constant verbruik heeft, met schommelend verbruik valt het verbruik van het bordje niet af te lezen. Dat wordt dan maar wachten tot de volt/ampere meter kitjes er zijn.

edit2: Kreeg een helder moment, heb een rondslingerende HDD (pricewatch: Hitachi Deskstar 7K160 HDS721616PLA380, 160GB) aangesloten op het moederbord voor extra belasting, de voeding voor de HDD loopt via het moederbord, nu geeft de meter wel wat aan: precies 26W.
Uit de datasheet van de HDD in kwestie:
Dissipation
Startup current (max. A): 1.9 A (12V) & 1.3 A (5V)
Idle (W): 5.9
Als ik de HDD echter rechtstreeks, met een 230Vac->12/5V DC adapter, aansluit op een stopcontact: 7W idle

Maar zal het nog wel even nameten zodra ik een meter heb die direct aan de DC-input van het moederbord kan meten. De CPU klokt zich pas terug als er een OS aanwezig is, dat is nog niet aanwezig, dus het verbruik kan nog naar beneden.

[ Voor 72% gewijzigd door Raven op 29-04-2012 17:49 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
afgelopen weekend mijn nieuwe servertje in elkaar gezet. intel dh61ag, i3 2120T, 2x4GB so-dimm. verbruik is alleen raar, het maakt niet zoveel uit wat ik doe, mijn meter geeft altijd tussen de 28 en 32 watt aan. hd erin, hd eruit, idle, of load, onboard devices aan of uit, het scheelt allemaal heel weinig. de meter lijkt wel gewoon te werken (standby geeft-ie 0.7 watt aan, tijdens het opspinnen van de disks piekt het vermogen naar 45 watt).

ik ga nog wel ff wat(t) experimenteren, maar vind 't wel wat vreemd cq. jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 17:01:
edit: de meter is gelukkig niet kapot, ik kan alleen geen apparaat (bijv. lamp/monitor/stofzuiger/speakers/etc) vinden dat een constant verbruik heeft, met schommelend verbruik valt het verbruik van het bordje niet af te lezen. Dat wordt dan maar wachten tot de volt/ampere meter kitjes er zijn.
Je hebt niet nog ergens een ouderwetse gloeilamp of halogeenlamp staan die je even kan gebruiken? Die zijn erg stabiel in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De lamp die ik heb geprobeerd is een gloeilamp, halogeen hebben we hier niet.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

mux schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 23:08:

[afbeelding]
Zou ik toch niet helemaal lekker vinden, accu's in de kast..als er wat fout gaat (component faalt o.i.d) en de temperatuur loopt op dan kunnen die accu's ontploffen of een goede brandbom vormen :P
Maar benieuwt naar de blogpost! :)
MikeT80 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 19:04:

Dit alles gebruikt tussen de 75 en 80 Watt

Misschien is dit ook wel een goede optie voor een server?
Is niet heel zuinig. Maar virtualisatie is per definitie minder zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
Mr_gadget schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 12:20:
[...]
Is niet heel zuinig. Maar virtualisatie is per definitie minder zuinig.
[...]
Even nuanceren.. Een machine die virtuele machines host is misschien per definitie minder zuinig, maar virtualisatie an sich is natuurlijk per definitie juist wel zuiniger.. Als je 5 machines draait en je kunt er 4 uitzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
nog wat geexperimenteerd : idle met 0/1/2 disks is grofweg 26w/28w/30w. knap, als de disks idle 7w zouden moeten doen. met 2 drives en cpu-stress op alle cores 33w. ook knap, met een tdp van 35w...
cosphi is stabiel 0.5. toch de meter stuk ? heb eigenlijk niet zo'n zin om weer dik 40 euro voor een nieuwe neer te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
TDP != Verbruik. TDP is Warmte dissipatie.

Wikipedia: Thermal design power

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DisasterMaster
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 14:14

DisasterMaster

Echt wel.

mux schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:39:
Airflow is nauwelijks nodig, hele systeem doet 35W max. Het is m'n nieuwe sandy bridge NAS, draait inmiddels al een paar weken. Idle 10W, op de UPS-batterij kan hij ~5 uur idlen. Er komt nog een korte blog over, maar ik dacht dat ik hem alvast even zou showen :)
Wauw, ik vind dit echt geniaal! Ik heb je blog met veel plezier gelezen, en velen met mij! Wel heb ik een vraagje wat betreft de i3. Ik begrijp dat je er op dit moment Windows 7/XP op draait omdat de drivers iets beter zijn wat betreft power managment, klopt dat? Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar de iGPU van de i 530, en dan met name HD content afspelen. Hoe gaat de iGPU van de 530 hier mee om? Dit zou hem zeer geschikt maken voor een zuinige HTPC namelijk :)

In the middle of every difficulty lies opportunity ~ Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat plaatje is wel van een nieuwere build, maar in principe is sandy bridge (Pentium G620) niet zoveel verschillend van westmere (i3 530).

Stock, zonder te klooien, is in de regel windows 7 aanmerkelijk zuiniger op een aantal punten dan Linux. Maar ongeveer een jaar geleden heb ik met Dadona dit topic geopend, wat hier een hoop licht op werpt. En daarnaast heeft phoronix er veel over te zeggen. Als je bereid bent een beetje te tweaken - en dit hoeft echt geen weken te duren - kan linux erg dicht in de buurt van w7 komen qua zuinigheid. Met als voorbehoud dat sommige hardware slecht ondersteund wordt in Linux.

Verder kunnen de intel-IGPs sinds de intel 4-serie prima overweg met HD content. Ik heb een G45-based computer (één generatie vóór de i3's dus) die twee 30Mbps h.264 streams kan decoderen zonder problemen. Alle nieuwere generaties zijn nog een orde-grootte sneller doordat meer van de decoding-meuk in hardware is gestopt. Prima geschikt als HTPC dus, ook als er in de nabije toekomst nog wat hogere resolutie videoformaten komen.
tech-no-logical schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:04:
nog wat geexperimenteerd : idle met 0/1/2 disks is grofweg 26w/28w/30w. knap, als de disks idle 7w zouden moeten doen. met 2 drives en cpu-stress op alle cores 33w. ook knap, met een tdp van 35w...
cosphi is stabiel 0.5. toch de meter stuk ? heb eigenlijk niet zo'n zin om weer dik 40 euro voor een nieuwe neer te leggen...
Voor 3.5" schijven klopt hier niks van. Ik weet dat het zuur is, maar het is al tientallen keren voorbij gekomen in dit topic: cheapo metertjes geven je onbetrouwbare metingen. Als je het echt belangrijk vindt kun je weer wachten op een aanbieding van de Voltcraft Energy Logger voor 20 euro, anders denk ik dat het gewoon jammer is. Dan maar geen nauwkeurige metingen.

ik woon trouwens in de buurt, als ik weer eens zin heb om te fietsen kan ik altijd even langskomen met de logger

[ Voor 28% gewijzigd door mux op 02-05-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DisasterMaster

DisasterMaster

Echt wel.

mux schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:59:
Dat plaatje is wel van een nieuwere build, maar in principe is sandy bridge (Pentium G620) niet zoveel verschillend van westmere (i3 530).

Stock, zonder te klooien, is in de regel windows 7 aanmerkelijk zuiniger op een aantal punten dan Linux. Maar ongeveer een jaar geleden heb ik met Dadona dit topic geopend, wat hier een hoop licht op werpt. En daarnaast heeft phoronix er veel over te zeggen. Als je bereid bent een beetje te tweaken - en dit hoeft echt geen weken te duren - kan linux erg dicht in de buurt van w7 komen qua zuinigheid. Met als voorbehoud dat sommige hardware slecht ondersteund wordt in Linux.
[...]
Hoe verhouden de i3-5xx en de Pentium G620 zich in zuinigheid? Ik lees hele wisselende berichten op fora, maar over het algemeen wordt de Pentium aangeraden omdat hij een stukje nieuwer is (Sandy Bridge). De i3-530 zou wat sneller zijn, de Pentium zou een betere iGPU hebben. Aangezien ze elkaar niet veel ontlopen wat betreft performance, welke zou jij kiezen vanuit zuinigheid gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sandy/Ivy Bridge is sowieso een heel stuk zuiniger idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mux zegt net dat het wel meevalt (en dat ze bijna gelijk zijn), heb je een bron?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DisasterMaster

DisasterMaster

Echt wel.

@Mux: Ik ben benieuwd naar je nieuwe build, kun je ons een teaser geven ;)?

Wat ik gelezen heb is dat de G620 eigenlijk een soort gestripte versie van de Sandy Bridge i3 is (de 2100 dan als ik me niet vergis). Ze hebben een aantal zaken als HyperThreading, QuickSync, etc uitgeschakeld om dezelfde cpu met minder fratsen te verkopen, gericht op een low-budget markt.

Wat mijn situatie betreft: de G620 heeft een iets betere (recentere) iGPU dan de i3-540, zou naar horen zeggen minder stroom verbruiken. Idle scheelt het niet zoveel, onder load scheel het aardig wat (haha). Dat laatste zou logisch zijn als technologiën als HT zijn uitgeschakeld en de performance ietsje minder is.

Volgens deze review scheelt idle weinig, maar is de Pentium onder load een stukje zuiniger: http://www.legitreviews.com/article/1665/15/
http://www.xbitlabs.com/a...0-g840-g620_10.html#sect0

De G620 zou dus niet veel trager zijn (afhankelijk van wat je er mee doet, bij multitasken en video decoden zou de 'oude' i3 het winnen), goedkoper in aanschaf, en een stukje zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dan ga ik es moeten graven... Ik herinner me dat te hebben gelezen en nog gevloekt te hebben (want ik heb een laptop met een i3 380-M :().

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn G620 is bijna precies even snel als mijn i3-530, maar dat komt doordat de enige benchmarks waar de i3-530 voordeel zou moeten hebben geheugengelimiteerd zijn, en die bak loopt op ddr3-800 (ipv 1066) terwijl de G620 stock geheugensnelheden gebruikt. In de praktijk zou het verschil in de buurt van de 10-15% moeten zijn, wat precies op het randje is van merkbaar. De IGP is in allebei de gevallen van - voor zover ik weet - dezelfde HD decoding engine voorzien en zou dus geen verschil in een HTPC moeten maken. Je kunt sowieso op allebei een stuk of 20 streams tegelijk decoderen, dus die performance zit wel snor.

Sandy bridge is wel mijn voorkeur om één simpele reden: zoooo veel goedkoper (nieuw en tweedehands). Een G530 of G620 krijg je inmiddels tweedehands voor een appel en een ei, terwijl i3-5xx'jes, een jaar ouder, de laatste twee keer op V&A voor 50 euro werden verkocht. Zelfde geldt voor moederborden, je krijgt prima MSI H61 mobootjes voor 40 euro ofzo.

Wat betreft verbruik: ik heb dus Fikki3 (i3 530) die 8W idle en 45W met OCCT+Furmark verbruikt, en Floppy2 (G620) die 10W idle en 40W load verbruikt. Het hogere idle-verbruik van Floppy2 komt door de extra HDD, fan die altijd aanstaat en minder zuinige ssd. Ja, de G620 is zo'n 5W zuiniger onder load. Idle is hij absoluut niet zuiniger, in de meeste gevallen waarschijnlijk iets minder zuinig omdat de H61/H67 chipset meer verbruikt dan H55. We spreken hier wel over iets van 1W verschil, veel in mijn wereld, weinig voor de meeste andere mensen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Duly noted. Ik ben nog altijd erg blij met mijn G530 :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DisasterMaster

DisasterMaster

Echt wel.

Lijkt me duidelijk dat de voorkeur van Mux naar de G620 gaat ;-) Als ik de nodige discussies op internet mag geloven is de G620 tevens prima in staat om 1080p te decoden. Ach, het zal in ieder geval nog stukken sneller zijn dan mijn Atom 330 :X

@Mux: Heb je nog aanraders wat betreft goede (lees: zuinige) moederborden? Ik ben niet van plan hardware mods uit te voeren, maar wat bios tweakjes zoals undervolten zijn mooi meegenomen om de boel lekker zuinig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Intel en MSI zijn blijkbaar de zuinigere producenten, ondervolten zou nauwelijks winst meer opleveren met moderne processoren omdat er al zoveel wordt uitgeschakeld in idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DisasterMaster

DisasterMaster

Echt wel.

Klopt, als ik zou undervolten dan doe ik dat vooral om te besparen op load gebruik, en een beetje voor de sport natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was blij verrast om te zien dat MSI's H61 bordjes inmiddels een aantal 'mods' die ik in m'n blogs heb beschreven al hebben geïntegreerd op het bord zelf. Verder ben ik wel te spreken over de - iets minder zuinige maar nog steeds prima - Asus P8H61-bordjes. MSI is zuiniger en goedkoper, Asus is betere kwaliteit.

Undervolten helpt helemaal niks. Je kunt bijna niks op softwareniveau doen om deze generatie borden zuiniger te maken. Het enige dat werkt is zuinige hardware bij elkaar zoeken of meteen in de hardwaremods te duiken. Zorg dat je zo min mogelijk andere hardware nodig hebt: geen RAID-kaarten, aparte GPUs, overbodige hoeveelheden HDDs. Verder helpt een picopsu, maar die zijn in Nederland relatief duur waardoor je beter voor een kast+pico kunt gaan, zoals de Antec ISK-300-65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb een G620 op een Biostar H61-ITX bord geprikt in die kast (Antec ISK300-65) maar kwam niet lager dan 23W. Dit was met een Intel x25-M 80GB, WIndows 7 en DIPM aan (voor zover ik weet ;) ).

Zal vast aan dat Biostar bord liggen overigens ;) (of aan mijn tweak kunsten :+ )

[ Voor 18% gewijzigd door FireDrunk op 02-05-2012 18:15 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
mux schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:59:
Voor 3.5" schijven klopt hier niks van. Ik weet dat het zuur is, maar het is al tientallen keren voorbij gekomen in dit topic: cheapo metertjes geven je onbetrouwbare metingen.
ik ken de problemen met goedkope meuk, daarom heb ik destijds deze gekocht : http://www.conrad.nl/ce/nl/product/125331/ die logt danweliswaar niet, maar zou toch ook goed moeten zijn ? hij was iig duur zat... maar ik ben het met je eens, de metingen geven eigenlijk onzin weer.
ik woon trouwens in de buurt, als ik weer eens zin heb om te fietsen kan ik altijd even langskomen met de logger
dat zou tof zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm, de energy monitor zou prima moeten zijn. Ik heb vaker gehoord dat die meter ermee nokt en troep gaat geven, dus het zou zomaar kunnen dat hij stuk is. ik dacht dat je een energy check had, pardon. Heb je nog garantie?

DM me maar, dan kunnen we wat afspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:12
Ik weet niet of ik nog goed zit, DM anders maar, dan verplaats ik het zelf. Maar ik wil toch even mijn kritiek uiten op de BBG van Mei. Er wordt namelijk gekozen voor een bord met vier slots voor geheugen, en 2x2GB ram.

Zeker als je als onderbouwing steld dat er ruimte genoeg is voor eventuele uitbreiding, vind ik eigenlijk dat het dan geld over de balk smijten is. Na aanleiding van deze link:

http://www.tomshardware.c...L-PROCESSING,1705-11.html

Wordt duidelijk dat het verschil tussen dualchannel en singlechannel minimaal is, misschien zelfs binnen de foutmarge. Als je uitbreidbaarheid als voordeel stelt, moet je geen overbodige kosten maken, want voor hetzelfde geld, misschien zelfs wat goedkoper, heb je een reepje van 4GB. Dat komt de uitbreidbaarheid ten goede (je hoeft tenslotte geen 2x2 eruit te halen wanneer je 16GB erin wilt zetten) en zeker omdat €250 als grens is gesteld, en er nu een systeem van €212 uit komt rollen, kan er net zo goed 2x4GB in worden gezet.v

Just my 2 cents. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat is een keuze die je maakt. Ik heb van de week een mATX bord besteld met 4 sloten en 2x 8GB geheugen. Mocht ik willen uitbreiden met nog 2x 8GB dan heb ik 32GB in totaal. :) 2x 8GB geheugen kost je net over de 100 euro; 4x 4GB geheugen kost je nog geen 80 euro, maar dan kan je niet meer uitbreiden zonder modules weg te halen. Keuzes, keuzes, keuzes.

Op zich heb je wel een valide punt; ik zou inderdaad ook eerder gaan voor 1x 4GB dan 2x 2GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik had gehoopt dat de bekende websites zich massaal op het testen van de nieuwe Intel H77/Z77 bordjes zouden storten, en dan speciaal de mITX varianten, maar blijkbaar is het nog te vroeg O-)

Vwb de H67 bordjes was volgens xbitlabs het Intel DH67CF duidelijk de zuinigste van de 8 geteste bordjes (Let op: DC verbruik!!).

Met de wens voor een zuinig mITX H77/Z77 bord met minimaal 5 maar liever 6 SATA poorten is de keuze vooralsnog niet echt groot. Enkel het Asus P8H77-I bord komt voorlopig in aanmerking wat mij betreft als het om het aantal SATA poorten gaat.

Wel is het zo dat een aantal aangekondigde H77 bordjes met een mini-PCIe slot zijn uitgerust, waaronder de opvolger van de DH67CF, de Intel DH77DF, en daar kun je een leuk kaartje met 2 SATA aansluitingen in duwen waarmee ik totaal ook op 6 interne SATA aansluitingen kom.

Maar goed. Reviews zullen moeten uitwijzen of het verschil in verbruik nog steeds (zwaar) in het voordeel van Intel uitvalt, want zo'n uitbreidingskaartje kost ook het nodige en daarbij komt ook nog dat het Intel bord flink duurder is dan het Asus bord...

Een pluspunt voor Intel is voor mij wel dat mijn huidig mITX server bord (DG45FC) met WHS v1 nu 4jr probleemloos functioneert, iets wat ik van mijn Asus mobo's in de desktops niet kan zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Het aanbod en reviews van H77 bordjes valt mij ook tegen,MSI heeft er maar één.
Z77 is te duur en helaas ondersteund mijn MSI H67 geen Ivy Bridge processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DisasterMaster

DisasterMaster

Echt wel.

Zo, vandaag een G530 bestelt en een m-atx plankje, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
DisasterMaster schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:00:
Zo, vandaag een G530 bestelt en een m-atx plankje, ben benieuwd!
welk moederbord heb je gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Vandaag mijn spulletjes opgehaald en even wezen testen. Mijn set-up wordt een workstation/Hyper-v bak in 1, maar ik denk dat sommige mensen wel geïnteresseerd zijn in wat de Z77 chipset brengt qua zuinigheid. Echt hoge verwachtingen heb ik niet.

Als moederbord een MSI Z77MA-G45. Het is een mATX-bord; ik twijfelde tussen mITX en mATX. Echter voor mATX gekozen, omdat deze form factor toch net wat meer uitbreidmogelijkheden heeft (4x PCI-e sloten vs 1, 4 geheugensloten vs 2).

Als processor gekozen voor de Intel i5 3570K, omdat deze HD4000 graphics heeft. Ik weet dat de K versies geen VT-D ondersteunen, maar dat is in mijn situatie niet relevant.

Qua geheugen heb ik gekozen voor 2x 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz, zodat ik alsnog de stap naar 32GB kan maken als ik dat nodig zou hebben in de toekomst.

Qua voeding heb ik voor de Huntkey 300G gekozen en als bootschijf een Crucial M4 256GB.

Aan de set-up hangen 2x 2312HM door middel van DVI & DVI -> HDMI. Vervolgens nog een USB-stick voor draadloos toetsenbord en muis en een netwerkkabel. Als OS ga ik Windows 8 gebruiken, omdat deze ook Hyper-V aan boord heeft. Ik ga er vanuit dat Windows 8 net zoals Windows 7 goed gebruikt maakt van energiezuinige maatregelen.

Vervolgens Windows 8 geïnstalleerd, drivers geïnstalleerd en in de bios standje energie-zuinig aangeklikt, voor de rest niets veranderd. Alles loopt stock.

Ik had echt hoge verwachtingen van de Huntkey 300G, maar hij is mij behoorlijk luidruchtig en voelt best cheap aan in vergelijking met de Seasonic S12-II 330W.

Alles is gemeten met een Voltcraft Energy Logger 4000:

Idle zonder randapparatuur + geheugen @ 1333Mhz, 1,35V: 21,9 watt
Idle met randapparatuur, alles stock: 25,3 watt.
Boot: 59,3 watt.
Max CPU load: 77,8 watt.

Vergeleken met de vorige generatie verschilt het in idle mode eigenlijk nauwelijks, onder load is de boel wel een stuk zuiniger.

Asus P8H67-I / i5 2400 / 16GB ram / Seasonic S12-II 330W / Windows 7 : idle zonder randapparatuur: 21,8 watt, load (met randapparatuur): 110,5 watt
MSI Z77MA-G45 / i5 3570K / 16GB ram / Huntkey 300G / Windows 8 : idle zonder randapparatuur: 21,9 watt, load (met randapparatuur): 77,8 watt.

Zal van de week de post aanvullen met meer data.

[ Voor 15% gewijzigd door GioStyle op 08-05-2012 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

GioStyle schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:41:
Vandaag mijn spulletjes opgehaald en even wezen testen. Mijn set-up wordt een workstation/Hyper-v bak in 1, maar ik denk dat sommige mensen wel geïnteresseerd zijn in wat de Z77 chipset brengt qua zuinigheid. Echt hoge verwachtingen heb ik niet

[...]

Idle: 25,3 watt.
Boot: 56,6 watt.

Nog geen schokkende cijfers, maar wel interessant om te lezen! Ben benieuwd naar je verdere ervaringen, net als naar de H77 (ook nog nauwelijks reviews van), maar ik hoop eigenlijk vooral dat de prijzen voor de H67 door de introductie van de nieuwe serie wat omlaag gaan. Dat zou het voor mij weer interessanter maken om m'n huidige HTPC te vervangen voor iets dat ~20W ipv 40W idle verstookt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:53
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar aangezien het hier om zuinige servers gaat...
Ik heb nu een Windows 2008 R2 Domain controller draaien (gebaseerd op een AMD BE-4850e). Deze verbruikt zo'n 40W idle. Nu vind ik dat toch nog redelijk veel (hiervoor gebruikte ik een notebook die 18W deed), en ik vroeg mij af of het niet mogelijk is om de server in suspend / sleep te laten gaan wanneer er geen netwerk activiteit is.
Het instellen van het power management om de server in sleep te laten gaan is makkelijk. Echter ik ben er nog niet achter hoe ik de zaak zo kan instellen dat zodra er netwerk activiteit is (bv. een client die zich wil aanmelden op het domein), de server weer terug in actie komt. Ik heb WOL aangezet in het bios, en tevens op de driver van de nic in windows. Helaas lijkt dat niet te werken. Iemand een soortgelijke setup die dit wel voor elkaar heeft gekregen? Zo ja, hoe?
Verder heb ik gezien dat er voor WHS een plugin is die Lights out heet, en iets soortgelijks doet. Bestaat er ook zoiets voor Windows 2008 R2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

GioStyle schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:41:
Asus P8H77-I / i5 2400 / 16GB ram / Seasonic S12-II 330W / (Windows 7): idle zonder randapparatuur: 21,8 watt, load (met randapparatuur): 110,5 watt
MSI Z77MA-G45 / i5 3570K / 16GB ram / Huntkey 300G / (Windows 8) : idle zonder randapparatuur: 21,9 watt, load (met randapparatuur): 77,8 watt.

Ik zou het verschil in die voedingen wel eens willen zien. Kun je de Seasonic en de Huntkey nog een keertje omwisselen zodat we deze onderling kunnen vergelijken ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Mars Warrior schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:44:
[...]

Ik zou het verschil in die voedingen wel eens willen zien. Kun je de Seasonic en de Huntkey nog een keertje omwisselen zodat we deze onderling kunnen vergelijken ??
Bronze vs Gold,ik schat zo 2-3W idle in het voordeel van de Huntkey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
Gisteren besteld:
Asus P8H77-I
Pentium G630

Ter vervanging van mn d510 atom systeem.
Ik post energie metingen zodra het binnen is.
Vooral benieuwd hoe dit in vergelijking staat met de waarden die GioStyle gemeten heeft.

Raar dat weinig mensen in dit topic voor een atom systeem kiest. opzich werkt deze prima en is minder duur. Draai er van alles op:
ubuntu> sabnzbd, sickbeard,spotweb, couchpotato, subsonic, samba, afp, apache (LAMP), timemachine en dat gaat als een raket.
downloaden gaat met de volle 120mbit en rarren/parren duurt ook niet echt lang.
Ik ga nu alleen upgraden om grote job's beter aan te kunnen en om transcoding van plex mogelijk te maken.
Afspelen in huis doe ik overigens met 2 apparte ION doosjes met openelec erop. Gaat prima met alle soorten content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik denk dat de meeste mensen ook gewoon lekker virtualiseren, en dan is wat meer CPU-power nooit weg natuurlijk.
Mars Warrior schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:44:
[...]

Ik ben helaas niet van plan om op korte termijn de Seasonic uit de kast te halen, heb het setje namelijk in een Lian Li PC-Q11B zitten, met alle kabels netjes vastgezet en weggewerkt.

Volgens mij is de Seasonic iets beter op hele lage idle waardes. Ik geloof dat ik bij de Seasonic bij ongeveer 20 watt load een powerfactor had van 0,7. Bij de Huntkey is het bij dezelfde load alweer 0,6. Een beetje jammer. Daarnaast vind ik de bouwkwaliteit (aan de buitenkant) de Seasonic de betere kandidaat. De Seasonic voelt solide (zwaar) aan met een stevig afgewerkte behuizing. De Huntkey laat toch hier en daar net wat minder afgewerkte randjes zien die niet meegespoten zijn en daarnaast is de fan echt luidruchtig. Ik ben sowieso van plan om de fan te gaan vervangen. Aan de binnenkant durf ik geen uitspraken te doen, want van electronica zelf heb ik geen kaas van gegeten.

[ Voor 29% gewijzigd door GioStyle op 08-05-2012 16:58 ]

Pagina: 1 ... 88 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.