Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

flitspaal.nl schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:42:
[...]
Klopt, een dualcore 2ghz variant zonder harddisk kost 400 euro ex btw.Nog een 750gb 2,5" schijf erbij voor 80 euro en je bent klaar. Ik heb daarnet een netbook bekeken, dan komt de fitpc beter uit met 6 USB poorten. Voor het dataloggen heb ik er al 3 nodig.

En elke Watt minder verbruik is mooi meegenomen.
Dan zit je incl. btw en een dik tegen de €600 aan, daar kun je bijna 3 nettops voor kopen :D

Overigens is de Z550 volgens Intel een single core + ht en geen dual core. De N550 in mijn nettop is wel een echte dual core + ht, dus 4 cores in Windows.

De meeste nettops hebben 3 usb aansluitingen, dus dan zul je een usb hubje van €10 nodig hebben. Dat is wel het mooie van zo'n fitpc: heel veel aansluitingen in een heel klein doosje _/-\o_

Ik heb eerder nog naar een Sheeva/Guruplug etc. gekeken als mini server, maar die zijn met hdd net zo duur als een nettop en het verbruik is niet eens lager (nou ja, mogelijk 1 watt) dan een nettop.

Veel lager uitkomen in wattage is nog steeds een uitdaging, tenzij die $25 computer iets wordt...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mars Warrior schreef op zondag 17 juli 2011 @ 19:51:
[...]

Dan zit je incl. btw en een dik tegen de €600 aan, daar kun je bijna 3 nettops voor kopen :D

Overigens is de Z550 volgens Intel een single core + ht en geen dual core. De N550 in mijn nettop is wel een echte dual core + ht, dus 4 cores in Windows.

De meeste nettops hebben 3 usb aansluitingen, dus dan zul je een usb hubje van €10 nodig hebben. Dat is wel het mooie van zo'n fitpc: heel veel aansluitingen in een heel klein doosje _/-\o_

Ik heb eerder nog naar een Sheeva/Guruplug etc. gekeken als mini server, maar die zijn met hdd net zo duur als een nettop en het verbruik is niet eens lager (nou ja, mogelijk 1 watt) dan een nettop.

Veel lager uitkomen in wattage is nog steeds een uitdaging, tenzij die $25 computer iets wordt...
Welke heb jij exact? En waar heb je die gekocht? Dan ga ik daar ook eens naar kijken _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

flitspaal.nl schreef op maandag 18 juli 2011 @ 07:44:
[...]
Welke heb jij exact? En waar heb je die gekocht? Dan ga ik daar ook eens naar kijken _/-\o_
Ik heb een Samsung NF210-A01NL, tweedehands op Marktplaats gekocht van een paar maanden oud. Nieuw was dat ding iets van €300 volgens de bon, inmiddels rond de €275 meen ik, maar tweedehands dus zo'n €200.

Draait wel Windows Starter (die van mij was geupgrade naar Home Premium door de vorige eigenaar), dus ik weet niet wat jij erop wilt draaien.

Standaard zat ik rond de 8W idle, na disablen LAN (gebruik ik niet, gebruik WiFi) was het al 1.6W lager. Met een knop op het toetsenbord kun je het scherm uitzetten (Samsung rulez!) en als je Windows dan ook nog insteld dat-ie het scherm na x-minuten moet uitzetten dan scheelt het dus nog wat meer en kom ik idle uit op 5,4W.

Daarmee hangt deze mini server qua verbruik in tussen mijn ADSL modem (8W) en 8-poorts switches (2W als geen LAN actief) in, iets wat ik erg netjes vind gezien de functionaliteit.

Met downloaden trek ik mijn ADSL lijn volledig dicht (20MBit) en files copieren naar een andere PC gaat met zo'n 60-100MBit. Verder dient-ie als logger voor diverse draadloze sensoren en als personal cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
Hmm, maar performance zal hij niet echt hebben, gebruik je torrents of usenet? Want parren en rarren zal wel huilen zijn :)

Offtopic:
Word het niet eens tijd voor een Deel 2? 1000 Posts was toch de normale maximale grootte van een topic? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De Atom N550 in die netbook is misschien 'maar' een Atom, maar ligt wel in de orde van een singlecore P4 @ 3.4 GHz of een Athlon 64 3200+.

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 19-07-2011 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Traag dus :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Niet vergeleken met de cpu's in die router en ADSL modem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is zeker waar, en als het werkt, dan werkt het ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickb90
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 23:30
Ik vroeg me af of onderstaande configuratie zuinig is (volgens mij wel, core i3 heeft 9.7watt idle volgens mij en 33.6 onder full load?) en of de voeding het aankan. Er komen 6 hardeschijven in, de 5 die er niet in staan zijn ecogreen schijven van WD en draaien op 5400RPM. Een 300 watt voeding moet dan toch voldoende zijn?
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1Antec Three Hundred€ 47,95€ 47,95
1Intel Core i3 2100€ 92,90€ 92,90
1be quiet! System Power 300W 80plus€ 32,81€ 32,81
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 43,85€ 43,85
1Asus P8H67-M LX€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,51

Zijn er verder nog op/aanmerkingen op de pc? Ik ga er het volgende mee doen:
  • VPN server
  • Download server
  • FTP server
  • 2 Virtuele windows 7 machine's
  • NAS functie doormiddel van NFS

[ Voor 68% gewijzigd door nickb90 op 19-07-2011 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

FireDrunk schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:15:
Hmm, maar performance zal hij niet echt hebben, gebruik je torrents of usenet? Want parren en rarren zal wel huilen zijn :)
Dat gaat natuurlijk niet snel nee, maar daar heb ik geen last van als ik slaap.
Voor echt grote downloads van usenet heeft mijn quadcore + velociraptor het overigens ook al best moeilijk.
Dreamvoid schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:10:
De Atom N550 in die netbook is misschien 'maar' een Atom, maar ligt wel in de orde van een singlecore P4 @ 3.4 GHz of een Athlon 64 3200+.
En dan te bekenken dat ik nu op het werk nog op een P4@3GHz zit te werken (Dell uit 2005 met 1GB ram) :X
FireDrunk schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:40:
Dat is zeker waar, en als het werkt, dan werkt het ;)
En dat doet het voor wat het moet doen. Ook JeroenH zal hier ruim voldoende aan hebben voor wat logging en evt. een webserver en fileserver over WiFi

Wil je meer power dan kom je toch direct in de 10-15W cijfers qua idle verbruik, cijfers waar je in het P4 tijdperk alleen nog maar van kon dromen. Mijn netbook moet ik overigens vol belasten om die 15W te halen...

Grofweg is het voor mij op het ogenblik als volgt als het gaat om idle verbruik (zonder al te veel tuning):
  • < 10W servers: netbook of ARM achtige zaken;
  • < 20W servers: Brazos of bijv. een i3-2100T (met goed mobo + psu);
  • < 30W servers: keus te over _/-\o_
De invloed van de hoeveelheid disken op het idle verbruik wordt daarmee ook steeds groter.

Zie net dat men voor een tweedehands NF210 tegenwoordig een €265 durft te vragen op marktplaats, terwijl ie bij Paradigit nieuw te koop is voor €268. En mensen bieden ook nog vrolijk €250 |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Mars Warrior op 19-07-2011 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Naar aanleiding van dit topic heb ik m'n server geupgrade, deze bestaat nu uit de volgende hardware:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Intel Pentium G620 (2.6Ghz Dualcore, boxed koeler)
Intel DH67BLB3 (H67 chipset)
2x 4GB DDR3 1333Mhz (1.5V) @ 1066Mhz
Intel X25-V 40GB SSD
Samsung EcoGreen 1.5TB (HD153WI)
WD GreenPower 1TB (WD10EARS-22Y)
10/100Mbit PCI Ethernetkaart (Realtek 8139B chipset)
2x 12cm Casefan
PicoPSU 120W

Dit alles draait op Debian Squeeze met een custom compiled 3.0.0-rc7 kernel, met wat tips uit het Linux en zuinigheid topic. Het OS draait op de SSD, de HDD's staan (gedeeltelijk) in software RAID 1 en zijn puur voor opslag en backup. De i915 module is geladen, dus ik denk niet dat er nog veel vanaf kan.
Ik meet met een Voltcraft EnergyCheck 3000, welke niet bekend staat om z'n efficiënte metingen bij laag verbruik. Ik heb getest met een Trust 120W adapter en een Hi-Power AD 1280HB (80W), hieronder de resultaten:

Trust 120W:
Idle verbruik met HDD's draaiend: 28W
Idle verbruik met HDD's in spindown: 18W
(niet getest op full load)

Hi-Power 80W:
Idle verbruik met HDD's draaiend: 27W
Idle verbruik met HDD's in spindown: 16W
100% CPU load: 45W (HDD's spindown)
Full load: 65W (CPU en HDD's stressed, piek)

De 3 fans (2x 12cm en Boxed CPU fan) zijn samen goed voor ongeveer 3W, de SSD verbruikt bijna niets (<1W) en de HDD's voegen waarschijnlijk nog 2-3W toe in spindown. Al met al niet verkeerd, zeker gezien de toegenomen performance ten opzichte van m'n oude Athlon X2 4850e (2.5Ghz), welke idle ~32W deed met dezelfde hardware eraan :) De kosten vielen me ook mee: 200eu voor CPU, moederbord en geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je het bord eigenlijk vandaan gehaald, kan hem niet vinden in de pricewatch :) Zou iets als pricewatch: MSI H67MS-E23 (B3) ook net zo goed presteren? :)
Dreamvoid schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:21:
Is er een reden dat je geen H61 bord hebt genomen?
Dat was mijn tweede vraag :)

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@neo: Als je geen haast hebt en zuinigheid voorop stelt, zou ik even wachten op de Intel DH61AG. Daar zit al een 'picopsu' in verwerkt. Goedkoper in aanschaf dan elke H61+pico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
En bijzonder leuke features, met name die HDMI-CEC header en mini-PCIe slot (voor bv een wifi kaartje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:16:
Waar heb je het bord eigenlijk vandaan gehaald, kan hem niet vinden in de pricewatch :) Zou iets als pricewatch: MSI H67MS-E23 (B3) ook net zo goed presteren? :)

[...]

Dat was mijn tweede vraag :)
Ik heb 'm bij Informatique vandaan, staat ook gewoon in de pricewatch :) De MSI zal waarschijnlijk ongeveer net zo goed presteren, misschien is het nog wel marginaal zuiniger omdat het geen USB 3.0 support heeft. Er is een kleine kans dat ik ooit USB 3.0 ga gebruiken, dus als het tegen weinig meerprijs mogelijk was wilde ik het erop. Twee geheugensloten vs. vier stuks was ook een overweging, m'n oude hardware heeft maar 2 slots en dat bleek wat minder aantrekkelijk voor een geheugenupgrade (hoewel meer RAM uiteraard ook wat meer verbruikt).
Dreamvoid schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:21:
Heb ik zeker naar gekeken, maar ik wilde zeker zijn van AHCI support. Daarnaast vind ik SATA 3.0 ook wel interessant, mocht ik ooit upgraden naar een SSD die meer dan 3Gb/s fijn vindt. Vandaar dus mijn keuze voor de DH67BLB3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:51:
@neo: Als je geen haast hebt en zuinigheid voorop stelt, zou ik even wachten op de Intel DH61AG. Daar zit al een 'picopsu' in verwerkt. Goedkoper in aanschaf dan elke H61+pico.
Interessant bord, zeker, maar ik zoek eigenlijk iets met 6 SATA aansluitingen. 3 is helaas wel erg weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 28-08 16:52
mux schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:51:
wow, dat is zeer interessant voor een server. Helemaal aangezien ik nog een aantal originele Dell en HP adapters heb liggen (die zullen vast best aardig presteren)

Echter, wellicht minder voor een HTPC ( "Internal S/PDIF header and front panel audio header"). Alleen een header... ook verloopstukje?

[ Voor 15% gewijzigd door Rayures op 22-07-2011 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Gigabyte heeft er ook eentje aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik zit nog steeds te kijken of ik mijn huidige werkstation (LGA775) & server (LGA775) kan combineren tot één systeem waarbij het server gedeelte (WHS2011, licentie kost tegenwoordig niks meer) virtueel zal moeten gaan draaien (VMWare Workstation is nu het idee) en de WHS2011 disken raw/physical zullen worden aangesloten.

Het ultieme systeem ziet er als volgt uit:
  • Minimaal zelfde performance als nu (dus dual/quad core als CPU)
  • Maximaal zelfde stroomverbruik op jaarbasis. 24/7 zou heel erg mooi zijn, maar 18/7 ('s nachts uit) zou ook al zeer mooi zijn. Ik weet nl. nog niet hoe ik het hoofdsysteem en het virtuele systeem qua aan/uit moet synchroniseren namelijk...
  • Fysiek alles in één zo klein mogelijke kast en uitbreidbaar (een Lian-Li V354 is mooi)
Wat draai ik nu:
  • Ik draai nu WHSv1 met totaal 4 disken. Deze disken doen niet/nauwelijk aan spin down als de server aanstaat heb ik gemeten. Denk dat dat door DE komt die de disken actief houdt.
  • Middels Lights-out draait de server on-demand en staat daardoor niet langer dan 20%-30% van de tijd aan en trekt dan een 40-45W in idle.
  • Een deel van die aan-tijd is onnodig: DE maakt de server elke 2u automatisch wakker om de disken te balanceren. Gemiddeld gaat de server dan na 15-20min weer terug in standby.
  • Mijn werstation pakt ook 40W idle, wordt max. 2u/dag gebruikt en voegt daarmee maar een 1-2W toe (op basis van 24/7 verbruik) aan het jaarlijkse stroomverbruik.
Wil een 24/7 systeem het totale stroomverbruik benaderen dan moet deze onder de 15W idle uitkomen:
  • Dat dit kan laat men hier zien, alleen dan wel met PicoPSU's natuurlijk en met de aanname dat de disken wel down spinnen, iets wat WHS2011 in ieder geval zonder DE zal doen heb ik begrepen.
  • Dit systeem levert echter totaal niet de power die ik voor het werkstation nodig heb, laat staan om lekker HD video on-the-fly te transcoden door de server (zowel WHS2011 native als via AirVideo).
Ga ik uit van een 18/7 systeem dan moet deze onder de 20W idle uitkomen:
  • Een Intel 2100T of sneller lijkt dan een goede kandidaat: snel & zuinig. Idle verbruik met disken in spin down en een PicoPSU komt rond de 15W uitkomen als ik Xbitlabs mag geloven.
  • Met een normale PSU zal ik dus wel naar de 20W idle gaan.
De voorkeur lijkt dus daarmee op een Intel systeem uit te komen.
Het principe zelf (combi werkstation + VMWare Workstation + WHS2011 + wat disken) wil ik op een oud P5B systeem gaan uittesten alvorens dit überhaupt samen te gaan stellen.

Wat ik me nog wel afvraag is of het echt noodzakelijk is om voor een LGA1155 systeem te gaan of dat een LGA1156 domweg ook voldoet: die laatste zijn nl. lekker 2dehands te krijgen en dus qua aanschaf een stuk goedkoper :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rayures schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:14:
[...]
Echter, wellicht minder voor een HTPC ( "Internal S/PDIF header and front panel audio header"). Alleen een header... ook verloopstukje?
Verloopstuk kan je voor een paar euro op Ebay of DealExtreme scoren. Dus dat moet niet zo een probleem zijn.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://nl.hardware.info/n...d-en-bronze-voedingen-aan

350 Watt Gold semi modulaire voeding van Seasonic? Teken ik voor ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de prijsstelling nou net even wat gunstiger wordt dan de FSP Aurum zou het helemáál interessant zijn. Die kans zal wel klein zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ook met een 350W uitvoering is het de vraag wat dat ding doet bij DC belastingen van 15W.
Zuiver op de labels gebaseerd zou deze 10% zuiniger kunnen zijn dan een simpele 80plus Bronze voeding en dan zou je het over een verschil van 2W AC hebben:

15W / 0,8 = 18.75W versus 15W / 0,9 = 16.66W, oftewel ~~2W verschil (circa €4 / jaar bij 24/7 bedrijf)...

Maar ja, die 15W is natuurlijk verre van de 20% belasting van zo'n voeding...
Wie weet doet zo'n voeding nog maar 60% (25W AC) of 70% (bijna 22W AC).

Wat mij betreft kan het best zo zijn dat beide voedingen bij 15W belasting net zo goed/slecht presteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na heel lang wikken en wegen heb ik de volgende configuratie samangesteld.
Een MSI Z68MA-ED55 met een core i5-2500, 2 stuks Kingston value ram totaal 8 Gig.
2 HDD's een WD20EARX, en een WD20EARS had ik nog.
Met een Huntkey 300 Watt gold voeding.
Het verbruik is ongeveer 30 Watt Idle, gemeten met een Conrad energy monitor 3000.
De power factor is dan 0,73!!!!!
Mijn oude Antec Earthwatt 380 voeding doet daar wat het verbruik betreft niet veel voor onder.
De power factor is zelfs veel beter.
Exactere gegevens van het stroomverbruik volgen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 11:40:
Na heel lang wikken en wegen heb ik de volgende configuratie samangesteld.
Een MSI Z68MA-ED55 met een core i5-2500, 2 stuks Kingston value ram totaal 8 Gig.
2 HDD's een WD20EARX, en een WD20EARS had ik nog.
Met een Huntkey 300 Watt gold voeding.
Het verbruik is ongeveer 30 Watt Idle, gemeten met een Conrad energy monitor 3000.
Zeer interessant! Zeker als de 30W die je noemt met disken in idle (~~2x5W=10W ??) is!

Kom maar op met die detailmetingen _/-\o_

PS. Zie bij Anand dat deze voeding bij 10% load (de 30W die jij meet) nog de 85% haalt. Mooi ding dus.
Dat zou betekenen dat jou systeem een 25W DC pakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Mars Warrior op 29-07-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou daar komt i dan.
Ik heb de MSI Z68MA-ED55 in combinatie met de i5 2500, en met 1 HDD de WD20EARX en 2 reepjes Kingston value RAM gemeten.
Het valt overigens niet mee om het laagste verbruik te meten, het fluctueert enorm.
De internetkabel losgemaakt, de draadloze USB muis eruit.
Ik heb de combinatie met 3 verschillende voedingen gemeten.

Met de slechtste een 5 jaar oude Sweex 350W (dual fan) Idle:

32,3W power factor 0,52, met monitor aan.
31,4W power factor 0,51, met monitor uit na automatische uitschakeling.

Met een Antec Earthwatts 380W 80plus Idle:

29,4W pf=0,82, monitor aan.
28,5W pf=0,81, monitor uit.

En een nieuwe Huntkey 300W gold Idle:

27,6W pf=0,70, monitor aan.
26,7W pf=0,69, monitor uit.

Alle waardes zijn tenminste een seconde of 10 lang op de enegy monitor 3000 weergegeven, en dat zonder grote verschillen hooguit een paar 10de watt.
De computer moet er minstens een minuut of 10 aan staan voor deze waardes.
Alsof er delen van het moederbord afgeschakelt worden.
Ik zie nu tijdens het typen van dit bericht 32 tot 33Watt, met 1HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ondertussen even aan het kijken naar een nieuwe adapter voor mijn picopsu. Ik gebruik nu een oude laptopadapter (ik heb zo'n wide range picopsu, 12-24v), maar die wordt behoorlijk warm is denk ik niet bijzonder efficient. Ik heb al even zitten googlen en ik weet dat er 1 op meisterkuehler.de een vergelijk heeft gepost, maar ik kan weinig terugvinden: zijn er efficiente adapters te krijgen (80-90w zou voldoende moeten zijn) voor een beetje leuke prijs (100 euro om 3 watt te winnen is een beetje onzinnig), iemand tips?

Mijn Asrock ION moederbordje draait nu met een laptopdisk op zo'n 25w idle, dat moet vast lager kunnen (als voorbereiding op de G620+H67 combi die ik tzt. wil gaan kopen) :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 18:03:
Nou daar komt i dan.
Ik heb de MSI Z68MA-ED55 in combinatie met de i5 2500, en met 1 HDD de WD20EARX en 2 reepjes Kingston value RAM gemeten.
Het valt overigens niet mee om het laagste verbruik te meten, het fluctueert enorm.
De internetkabel losgemaakt, de draadloze USB muis eruit.
[...]
En een nieuwe Huntkey 300W gold Idle:

27,6W pf=0,70, monitor aan.
26,7W pf=0,69, monitor uit.

Alle waardes zijn tenminste een seconde of 10 lang op de enegy monitor weergegeven, en dat zonder grote verschillen hooguit een paar 10de watt.
De computer moet er minstens een minuut of 10 aan staan voor deze waardes.
Alsof er delen van het moederbord afgeschakelt worden.
Ik zie nu tijdens het typen van dit bericht 32 tot 33Watt, met 1HDD.
Nette waardes moet ik zeggen. Van dit bord zijn nog maar weinig ervaringen op dit gebied. Krijg wel het idee dat een H67 bord van MSI of Intel toch nog wat zuiniger is.

Verders:
  • Is die 26,7W dan met disk in standby (omdat je aangeeft dat je 10min wacht om die waardes voor elkaar te krijgen) oid omdat je al typend op een 32W zit en meld dat het met 1 HDD is, of is dat een foute aanname van mij?
  • Welk OS gebruik je en met welke power instellingen?
  • Nog iets in de BIOS ingesteld (C-states)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@neographikal: Als je 'tzt' een G620 combi gaat kopen, betekent het dat je eventuele upgrades op dit systeem niet lang zult gebruiken. Gebruiksduur is van grote invloed op de terugverdientijd/economical sense van je keuze. Weet je zeker dat je ermee door wil gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De picopsu kan ik gewoon weer gebruiken voor het G620 systeem, idem voor de adapter. Misschien dat ik naar een 100w exemplaar toe moet ivm opspinnen van de disks, maar that's about it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Is die 26,7W dan met disk in standby (omdat je aangeeft dat je 10min wacht om die waardes voor elkaar te krijgen) oid omdat je al typend op een 32W zit en meld dat het met 1 HDD is, of is dat een foute aanname van mij?
• Welk OS gebruik je en met welke power instellingen?
• Nog iets in de BIOS ingesteld (C-states)?

Het systeem draait op Windows 7, niks in de bios veranderd.
Maar 1 HDD aangesloten, power instelling: geballanceerd.
HDD uitschakelen na 60min.
Beeldscherm uitschakelen na 5min, en verder geen wijzigingen.
Die 26,7W is dus met een draaiende HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Volgens mij zal Win7 die schijf nooit echt op standby zetten omdat het OS erop staat maar die WD's schakelen wel over op een lage energieverbuiksmodus als er niets gebeurt....dacht ik

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 19:49:
Het systeem draait op Windows 7, niks in de bios veranderd.
Maar 1 HDD aangesloten, power instelling: geballanceerd.
HDD uitschakelen na 60min.
Beeldscherm uitschakelen na 5min, en verder geen wijzigingen.
Die 26,7W is dus met een draaiende HDD.
Ok. Dat is dan erg mooi, die 26,7W met een disk erbij, al is die WD drive 'maar' 2.5W DC in idle.

Je hebt in de BIOS dus niets veranderd.
Vraag me af hoe in je BIOS "Green Power", CPU Phase Control staat ingesteld. Ik vermoed op APS mode, en niet op Intel SVID. Sommigen (wel een MSI H67 bord, maar ach) melden dat de Intel SVID mode zo'n 4W scheelt in Idle tov APS mode.
Zou je dat nog kunnen uitproberen?

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 29-07-2011 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat de schijf met het OS erop uit zou schakelen lijkt mij ook niet, maar voor de zekerheid maar een lange tijd ingesteld voor het uitschakelen van de schijf.
Met 2 schijven aangeloten trekt het systeem ongeveer in Idle 3W meer, en als de extra schijf in slaap gaat nog ongeveer 1W meer.
Dit heb ik niet precies gemeten.
En de APS werkt, met 6 leds op het MB is te zien hoeveel phases er werken.
In rust brand er 1 led, en als er wat meer word gevraagd dan gaan de andere 6 ook aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 20:22:
En de APS werkt, met 6 leds op het MB is te zien hoeveel phases er werken.
In rust brand er 1 led, en als er wat meer word gevraagd dan gaan de andere 6 ook aan.
Het switchen van de leds wordt ook door anderen gemeld als het bewijs dat APS is ingeschakeld en dus ook werkt, maar uit reviews begrijp ik dat intels SVID wat aggressiever is dan MSI's eigen APS en daardoor het verbruik in idle verder omlaag weet te brengen.

Ben (nog steeds) nieuwsgierig of dat bij jou ook zo is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben (nog steeds) nieuwsgierig of dat bij jou ook zo is 8)
Ben ik ook benieuwd naar, maar hoe krijg ik hem in die mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 21:06:
[...]
Ben ik ook benieuwd naar, maar hoe krijg ik hem in die mode?
vziw (heb het bord niet nl) in de BIOS, tabje/onderdeel "Green Power". Daar heb je als het goed is maar één instelling, en dat is CPU Phase Control. Die kun je instellen op APS, Intel SVID en disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja het bord staat in de intel SVID mode, dus dat zou optimaal moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
Vraagje...heeft iemand ervaring met het moederbordje van Intel; DH61WW?
Ik kan geen NIC drivers vinden voor Windows Server 2008 R2 :(
De Win7 x64 drivers doen het niet... (de exe niet maar ook niet 'update driver')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
Dr Pro schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 22:33:
Vraagje...heeft iemand ervaring met het moederbordje van Intel; DH61WW?
Ik kan geen NIC drivers vinden voor Windows Server 2008 R2 :(
De Win7 x64 drivers doen het niet... (de exe niet maar ook niet 'update driver')
De NIC word standaard niet ondersteund in Windows 2008 (R2) omdat het een value bordje is met een 'value' nicje. Er is wel een workaround zoals hieronder beschreven:

http://communities.intel.com/message/126033

Deze post is interessant:
Download and extract the intel pro winx64 installer package with winrar.

http://downloadcenter.int...gabit+Ethernet+Controller

Instead of running the installer, you should (from device manager) browse to the extracted \PROWin7_64_v16.2\PRO1000\Winx64\NDIS62 folder and choose the driver for 82579LM (ignore the warnings)

After you get the NIC running, run the installer to get all the driver options added to the driver settings.

[ Voor 7% gewijzigd door Black_Adder op 29-07-2011 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
Monster Google Skills!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand nog op zoek naar een PicoPSU?

V&A aangeboden: Mini-box PicoPSU 120-WI-25

Het is niet mijn advertentie, ik bedoel het ook niet als spam ofzo hoor, maar ik weet dat sommige mensen het Wide Input model moeilijk konden vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:47
Whahaha, dat is mijn advertentie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heh, ik heb hem je ook nog zien kopen ;) goede deal had je gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Hij is alweer verkocht, ik hoop dat een andere Tweaker er blij mee word. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 18:48:
Ik ben ondertussen even aan het kijken naar een nieuwe adapter voor mijn picopsu. Ik gebruik nu een oude laptopadapter (ik heb zo'n wide range picopsu, 12-24v), maar die wordt behoorlijk warm is denk ik niet bijzonder efficient. Ik heb al even zitten googlen en ik weet dat er 1 op meisterkuehler.de een vergelijk heeft gepost, maar ik kan weinig terugvinden: zijn er efficiente adapters te krijgen (80-90w zou voldoende moeten zijn) voor een beetje leuke prijs (100 euro om 3 watt te winnen is een beetje onzinnig), iemand tips?

Mijn Asrock ION moederbordje draait nu met een laptopdisk op zo'n 25w idle, dat moet vast lager kunnen (als voorbereiding op de G620+H67 combi die ik tzt. wil gaan kopen) :P
je kunt misschien wat adapters kijken op electronica-online.nl. Ik heb overigens ook een 12V 60W adapter gevonden voor een paar euro's bij de action. Je krijgt er dan wel een luchtpomp bij ;)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Komen er dit jaar nog energiezuinige nieuwigheden die het wachten waard zijn?

Zo'n DH61AG bordje dat enkele pagina's terug besproken werd vind ik bijvoorbeeld een mooie ontwikkeling. Helaas wel prijzig, slechts 2 onboard sata en een beperkt aantal expansion slots.

Bestaat de kans er in dat door de komst van Bulldozer AMD een alternatief voor de zuinig maar toch erg performante combinatie van een G620 (of i3 540) en een zuinig MSI / Intel socket 1155 board brengt?

Belangrijk voor mij hierbij is een laag idle verbruik, performance wanneer je het nodig, de nodige uitbreidingsmogelijkheden en een betaalbare aanschafprijs om de TCO laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
sloth schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 04:41:
Bestaat de kans er in dat door de komst van Bulldozer AMD een alternatief voor de zuinig maar toch erg performante combinatie van een G620 (of i3 540) en een zuinig MSI / Intel socket 1155 board brengt?
Bulldozer komt nog lang niet naar de low-end, maar er zijn wel twee interessante Llano cpu's die dit jaar nog komen: de A4 (tegenover de Pentiums) en de E2 (tegenover Intel's Celeron). Er komt ook een E-450, een iets hoger geklokte versie van de E-350. Van Intel komt er mogelijk een Sandy Bridge Celeron (nog niet bevestigd, maar dat zal afhangen van wanneer de E2 er is), en eind dit jaar de nieuwe Cedar Trail Atoms (dat is wel zeker). Dat zijn allemaal geen revolutionaire zaken, je kan nu al vrij eenvoudig becijferen hoeveel die zullen gaan verbruiken, kosten en performen. We hebben met Brazos, Llano en Sandy Bridge net een complete vernieuwingsslag gezien in de low-end/HTPC markt, nu is het even rustig.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 01-08-2011 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M2M schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 23:21:
[...]

je kunt misschien wat adapters kijken op electronica-online.nl. Ik heb overigens ook een 12V 60W adapter gevonden voor een paar euro's bij de action. Je krijgt er dan wel een luchtpomp bij ;)
Maar dan weet ik nog niet of de adapter efficient is :P

Hoe zit het trouwens met de idle verbruiken van de Sandy Bridge quadcores, zoals de i5 2400. Ik vind moeilijk vergelijkingen van dat verbruik t.o.v. zo'n i3 2100/G620 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost344
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 02:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Voor de miniITX liefhebbers: 8 geteste H67 bordjes!

Wel even schrikken dat de idle DC waardes (na de PSU!) varieren van 8 tot 15W.
Intel wint het natuurlijk weer...

[ Voor 27% gewijzigd door Mars Warrior op 03-08-2011 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Interesant! Jammer dat ze mijn Biostar niet getest hebben.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 22:05:
Voor de miniITX liefhebbers: 8 geteste H67 bordjes!

Wel even schrikken dat de idle DC waardes (na de PSU!) varieren van 8 tot 15W.
Intel wint het natuurlijk weer...
Van die link: "The graphs below show the full power draw of the computer (without the monitor) measured after the power supply. It is the total of the power consumption of all the system components. The PSU's efficiency is not taken into account."

"After the power supply" is maar net vanaf welke kant je het bekijkt. Ze zeggen verder "without monitor" en "The PSU's efficiency is not taken into account.". Het lijkt er hier op dat ze dus AC waardes hebben gemeten? Is de tekst onduidelijk of had ik beter eerder kunnen gaan slapen vandaag? ;)

Toevoeging, ze hebben een Tagan TG880-U33II (880 W) gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door BounceMeister op 03-08-2011 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

BounceMeister schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 22:41:
[...]Is de tekst onduidelijk of had ik beter eerder kunnen gaan slapen vandaag? ;)
Ja, je had eerder moeten gaan slapen 8)

Dat Intel bordje zou met zijn 8W en een 70% efficiente PSU 11W AC trekken, da's toch wel errug strak.
Alleen jammer dat-ie maar 4 SATA poortjes heeft, met 6 was het het ultieme server bordje geweest.
De enige die er 6 hebben zijn de Asus en de Zotac. Beide op 11-12W DC, dus zo op de 17W AC.

Geen idee eigenlijk wat zo'n extra SATA PCIe kaartje aan stroom verbruikt. Als dat maar 1-2W is dan kom je met het Intel bord nog steeds een stuk(je) lager uit.

Mijn server pakt nu 45W met 4 hdds in idle. Hier kan dus 20W vanaf:
Intel bord + 4x zuinige hdd idle (3W elk) = 8+12 = 20W DC --> 80% efficiency -> 25W AC :9~ :9~ :9~

Het Zotac bordje heeft overigens staggered spinup in de BIOS, dus ook met veel hdd is een picootje goed te doen. Alleen weer jammer dat dat bord slechte koeling heeft en een hoog verbruik bij belasting...

Het ideale bord:
- Verbruik ala Intel
- 6 SATA poorten
- BIOS instellingen ala Asus
- Staggered spinup ala Zotac

Misschien dat Sinterklaas of de Kerstman zo'n bordje weet te scoren aan het eind van het jaar O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn PCI 2-poorts satakaartje doet zo'n 1watt AC, dus dat is nog wel te overzien. Geen idee hoe dat zit met pci-e varianten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 08:55:
Mijn PCI 2-poorts satakaartje doet zo'n 1watt AC, dus dat is nog wel te overzien. Geen idee hoe dat zit met pci-e varianten...
Dat is te verwaarlozen inderdaad. Daarmee wordt het DH67CF bord wel erg aantrekkelijk voor een zeer zuinige maar toch ook snelle server met 5TB aan opslagruimte:
  • DH67CF + i3 2100T --> 8W DC
  • 1TB 2.5" HDD (OS + Downloaddisk) --> 2W DC
  • WD Green 2TB (2x) --> 2x3.3W idle, 2x21W spin-up, 2x0.7W standby
  • PicoPSU
  • Hele goede 12V adapter...
Als basis zit je dan aan 8+2+2x0,7 = 11,4W DC, mogelijk 13-14W AC in idle _/-\o_ _/-\o_

Onder volledige belasting, dus een volledig belaste CPU (35W) + 2x spin-up (42W) + mobo (10W) zou deze combi maximaal zo'n 87W nemen :9~
Heb je toch nog een redelijke PicoPSU (120-150-160W) nodig om de piek aan te kunnen veroorzaakt voornamelijk door de opspinnende hdds. Met staggered spin-up kun je zomaar een 90W PicoPSU-XL (Green, volgens eigen zeggen ook zeer zuinig bij 5-15W loads) gebruiken, laat staan met een aantal 2.5" 1TB hdds, maar dat is tov 3.5" hdds toch wel een flink hogere investering. :(

Met dit soort lage basiswattages (8-10W) wordt het nu dus echt vechten op de vierkante Watt: zelfs een ventilator voor de broodnodige koeling betekent procentueel een aanzienlijke toename in het verbruik |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als iemand me een goede adapter kan aanwijzen, dan ben ik ook geholpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik ben aan het brainstormen over een server, doel is een zo zuinige mogelijke en stille server met +- 14TB storage te bouwen voor +- 1250 euro.

Wil er de volgende taken mee uitvoeren;
  • Airvideo (transcoding en streaming)
  • DLNA
  • Apache (weinig load, persoonlijke site)
  • MySQL (weinig load, persoonlijke site)
  • Sickbeard, Couchpotato en Spotweb
  • Sabnzbd+
  • File server (8*2TB in SW R5)
  • VPN
  • FTP
Nu denk ik dat ik met mijn huidige configuratie dit wel aan kan, zien jullie nog mogelijkheden om energie te sparen binnen dit kader? Ik heb al zuinige HD's en een goede voeding. Ik denk dat een Atom te licht voor de genoemde taken is, ook zijn er geen Atom borden met 8 x S-ATA onboard.
Afbeeldingslocatie: http://ser-ver.nl/GoT/server.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Is er, behalve de extra SATA-poort, nog een reden om H67 te verkiezen boven H61? Ik ben bezig met een NAS (Linux en mdadm) gebaseerd op een i3-2100T en een mITX mobo . Het Intel H61 bordje heeft 3 SATA-poorten, het Intel H67 bordje 4. Beiden te weinig voor een RAID5 setup incl. download disk, dus er moet sowieso een SATA-kaartje bij voor 2 extra poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je gebonden aan micro-itx? Er zijn ook H67 borden met 6 sata poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Mja, ik had deze kast op het oog: pricewatch: Lian Li PC-Q08B en daar past alleen mITX in. Als je mij een mATX-kast kan aanraden die niet al te groot is (meterkast-proof zeg maar) die dezelfde mogelijkheden heeft (7 plekken voor drives), dan hou ik me aanbevolen :)

En mITX is ook lekker zuinig uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door Frank Martin op 05-08-2011 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Bartjeee schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:09:
Ik ben aan het brainstormen over een server, doel is een zo zuinige mogelijke en stille server met +- 14TB storage te bouwen voor +- 1250 euro.

Wil er de volgende taken mee uitvoeren;
  • Airvideo (transcoding en streaming)
  • DLNA
  • Apache (weinig load, persoonlijke site)
  • MySQL (weinig load, persoonlijke site)
  • Sickbeard, Couchpotato en Spotweb
  • Sabnzbd+
  • File server (8*2TB in SW R5)
  • VPN
  • FTP
Nu denk ik dat ik met mijn huidige configuratie dit wel aan kan, zien jullie nog mogelijkheden om energie te sparen binnen dit kader? Ik heb al zuinige HD's en een goede voeding. Ik denk dat een Atom te licht voor de genoemde taken is, ook zijn er geen Atom borden met 8 x S-ATA onboard.
Met een Atom ga je er inderdaad niet komen, zeker niet met Airvideo.
Ik heb zelf een E7500 in mijn server zitten die perfect in staat is om een HD stream te transcoden, dus zoveel power is er ook weer niet voor nodig: Een moderne, S1155 Pentium G840 rent die E7500 er al uit 8)

Verder is mij niet duidelijk waarom je voor een 1156 platform kiest met een losse videokaart en een dikke quadcore als je een zo zuinig mogelijk systeem wilt...

Je wint al heel wat wattjes door voor een goed H67 (MSI/Intel) bord te gaan en een i5-2400/2500: veel zuiniger (alleen al omdat je geen aparte videokaart nodig hebt) en nog eens sneller ook dan de oudere generatie i5 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartjee, Voor jou is het geen oplossing, maar je kunt ook voor een Brazos gaan waar wel een pci-e poort op zit, waardoor je er gewoon een controller in kunt zetten om wel 8 of meer SATA poorten te krijgen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Dadona schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:10:
Bartjee, Voor jou is het geen oplossing, maar je kunt ook voor een Brazos gaan waar wel een pci-e poort op zit, waardoor je er gewoon een controller in kunt zetten om wel 8 of meer SATA poorten te krijgen.
Zit er sterk aan te denken om een oude energieslurpende P4 3,4Ghz Airvideo te draaien wanneer nodig via WOL (zal toch niet heel vaak zijn). De rest van de taken zou een Atom of Brazos makkelijk uit moeten kunnen voeren met genoeg geheugen.

Sabnzbd vraagt wel resources maar ik scheduele hem gewoon om s'nachts te draaien, dan is het niet intressant of hij er wat langer over doet. De reden voor dit MOBO en CPU is puur en alleen omdat dit MOBO 8 x SATA onboard heeft. MOBO heet geen onboard VGA dus vandaar die videokaart. De quadcore had ik gedaan voor een mogelijk Hyper-V of Esxi verhaal, waar ik denk toch vanaf zie.

Die diensten die de server aanbied zullen maximaal door vijf gebruikers aangesproken worden, en waarschijnlijk niet eens simultaan. Ik wil de boel zuinig houden en stabiel (meer software aangelegenheid). Dit weekend ga ik de boel is een goed onder de loep leggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bartjeee op 05-08-2011 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als een P4 3.4Ghz het aan kan, kan een brazos het ook wel aan.. Dat scheelt niet zoveel...

Een i5 is dan weer zwaar overkill... Goede middenmoot: i3-2100...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

De hoeveelheid SATA onboard zou eigenlijk geen probleem moeten zijn. Goedkope SATA kaartjes zijn snel ingebouwd en kosten niet veel extra stroom. Tenzij je natuurlijk voor een groot array wil gaan met al je harde schijven, waar ik de rede eigenlijk ook niet van zie. RAID op een atom of brazos platform voegt niet veel performance toe. Je netwerk is gelimiteerd op 100MB/s, wat een enkele schijf tegenwoordig al haalt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
M2M schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:10:
[...]

De hoeveelheid SATA onboard zou eigenlijk geen probleem moeten zijn. Goedkope SATA kaartjes zijn snel ingebouwd en kosten niet veel extra stroom. Tenzij je natuurlijk voor een groot array wil gaan met al je harde schijven, waar ik de rede eigenlijk ook niet van zie. RAID op een atom of brazos platform voegt niet veel performance toe. Je netwerk is gelimiteerd op 100MB/s, wat een enkele schijf tegenwoordig al haalt.
Het idee is middels SW Raid 5 een volume te maken, dit is voor mij een stuk makkelijker. Performance is niet gruwelijk intressant ~25MB/sec lezen en schrijven is al voldoende. En ik verwacht met een brazos, atom of i3 toch wel 1000mbit te halen (100MB/sec). Alles zal toch via het netwerk (wss de bottleneck) benaderd worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Bartjeee op 05-08-2011 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Nou, wat mij betreft gaat dit hem dan worden (Ubuntu; in de toekomst SW Raid 5). De voeding wordt waarschijnlijk PicoPSU.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 57,-€ 57,-
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 58,70€ 58,70
1Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 43,-€ 43,-
1Lian Li PC-Q08B€ 88,90€ 88,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,33€ 20,33
1MSI H61I-E35 (B3)€ 56,48€ 56,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semetrix
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Nieuwe zuinige server:

Intel Core i3 2100
MSI H67MA-E35
Kingston ValueRam 8GB (2x 4GB) DDR3 1333
be quiet! Pure Power BQT L7 300W
3x Noctua BF-S12B FLX
Intel Pro 1000PT PCIe Desktop Adapater
1x WD10EADS
2x WD20EARS (oude versie)
3x WD20EARS (nieuwe versie)

MS Windows Home Server 2011

Turn off hard disks: 30min

Idle: 25W (Te zien op de display van een APC Back-UPS RS550-VA BR550GI)

Oude server:

AMD Athlon II X2 240
MSI 785GTM-E45
Kingston ValueRam 2GB (2x 1GB) DDR2 800
Zalman ZM360B-APS 360W
2x fans uit Antec Mini P180
2x WD10EVDS

MS Windows Home Server v1

Turn off hard disks: Never.

Idle: 45W (Gemeten met Cresta meter)

[ Voor 4% gewijzigd door Semetrix op 05-08-2011 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Waarom een losse NIC als ik het vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Omdat de onboard Realtek rommel is en hij waarschijnlijk zijn gigabitverbinding ten volle wil benutten? :P

* Borromini zijn volgende server wordt een Intel DH67CF bordje, net omdat dat een Intel gigabitcontroller aan boord heeft

[ Voor 38% gewijzigd door Borromini op 05-08-2011 20:05 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 10:47

OMX2000

By any means necessary...

Borromini schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 20:03:
Omdat de onboard Realtek rommel is en hij waarschijnlijk zijn gigabitverbinding ten volle wil benutten? :P
Ik draai ESXi 4.1 en heb deze week een driver voor mijn onboard realtek geinstalleerd. Maar ik ben niet te spreken over die Realtek. De intel kaart is een stuk stabieler. De vm's die ik via realtek aan mijn netwerk had hangen hadden een nogal shaky netwerk verbinding. Gek eigenlijk, want realtekje op mijn Gigabyte moederbord in mijn desktop draait gewoon altijd goed.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Heeft meer met de ESX driver voor realtek te maken... Is een beetje een gehackte driver... Onder windows is dat ding veel stabieler...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Semetrix schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 18:44:
Nieuwe zuinige server:

Intel Core i3 2100
MSI H67MA-E35
Kingston ValueRam 8GB (2x 4GB) DDR3 1333
be quiet! Pure Power BQT L7 300W
3x Noctua BF-S12B FLX
Intel Pro 1000PT PCIe Desktop Adapater
1x WD10EADS
2x WD20EARS (oude versie)
3x WD20EARS (nieuwe versie)

MS Windows Home Server 2011

Turn off hard disks: 30min

Idle: 25W (Te zien op de display van een APC Back-UPS RS550-VA BR550GI)
Mooi mooi, staan de schijven in raid of ...?
En bevalt die whs 2011 je wat?

Heb zowat dezelfde config in gedachten daarmee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semetrix
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Frank Martin schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 19:39:
Waarom een losse NIC als ik het vragen mag?
Ik ondervond wat problemen met het netwerk. Verschillende PC's konden bijvoorbeeld de netwerk shares amper bereiken (lees: 5min wachten op respons). Met deze Intel NIC heb ik geen problemen meer.
Dimitri_Jetair schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 22:26:
[...]

Mooi mooi, staan de schijven in raid of ...?
En bevalt die whs 2011 je wat?

Heb zowat dezelfde config in gedachten daarmee...
De bedoeling was om RAID 5 te gaan draaien maar vanwege onderstaande punten maar niet gedaan:

- seq. schrijfsnelheiden van 25mb/s is mij te traag (gemeten met CrystalDiskMark), wellicht kunnen verbeteren door geadvanceerde opties las ik later maar ja...
- horror verhalen van kapotte RAID 5's door WD20EARS desktop disks.
- minder zuinig omdat alle disks die tot de RAID 5 behoren moeten draaien.

Dus draai nu lekker RAID 1 voor de "belangrijke" data.

Het is ff wennen zonder drive extender maar ik moest 64-bit OS hebben voor 64-bit virtuele machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashu
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-01 14:49
Ik ben van plan om een HTPC/server upgrade te doen die zuiniger is dan mijn huidige E8400 bak.

Ik vind de algemene consensus best goed als setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken€ 26,50€ 26,50
1Intel Core i3 2100€ 89,50€ 89,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,50€ 35,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,33€ 20,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 171,83

Met nog een moederbord erbij te kiezen, waar ik nog niet uit ben. Iig. H67 ivm 6xSATA.

Probleem is alleen een beetje dat ik teveel HDD's heb, telkens bijgekocht als de ruimte op was. Op dit moment nog de volgende in gebruik (alles Samsung):

- 1x HD103UJ (1TB, 7200rpm heethoofd als bootschijf)
- 3x HD103SI (1TB 5400 Ecogreen dinges)
- 1x HD203WI (2TB 5400 vroege serie 2TB schijf)
- 2x HD204UJ (2TB 5400 Ecogreen)

De snelle rekenaar zal het opvallen dat 7 schijven niet gaat passen zonder extra HDD controller.
Mijn eerste idee was de 103UJ te bumpen en een 204UJ als bootdisk te gebruiken, maar dit is merkbaar veel trager, wat ik niet echt acceptabel vind. Evt. dus een andere vervanger voor 103UJ aanschaffen.
Verder zit ik met de issue dat ik eigenlijk nog wat extra opslagruimte erbij wil, maar het lijkt er op dat ik dan OF heel veel geld voor een HDD controller uit moet trekken (bijv:),
#ProductPrijsSubtotaal
1Highpoint RocketHybrid 1220€ 51,60€ 51,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 51,60
of mijn 1TB schijfjes weg moet doen, terwijl ik nog best tevreden met ze ben.

Vraag is dus wat de betere optie is, Controller ter waarde van een 2TB HDD erbij prikken, of 1TB schijfjes vaarwel zeggen en extra 2TB schijfjes aanschaffen. Qua energieverbruik zou 2TB schijven kopen natuurlijk beter zijn.

Zoals boven al aangegeven ben ik er nog niet uit welk mobo hier mooi bij zou gaan, word een beetje dol van de hoeveelheid merken en types...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Mashu schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 14:40:
Vraag is dus wat de betere optie is, Controller ter waarde van een 2TB HDD erbij prikken, of 1TB schijfjes vaarwel zeggen en extra 2TB schijfjes aanschaffen. Qua energieverbruik zou 2TB schijven kopen natuurlijk beter zijn.
En andere optie is je OS van USB stick of memory card te draaien. Of dat een mogelijkheid is ligt natuurlijk aan de software die je wilt gaan gebruiken. DIt heeft tevens het voordeel dat alle hdd's een spin down kunnen doen terwijl het os actief is, wat weer stroom bespaart.

[ Voor 11% gewijzigd door Zer0 op 06-08-2011 17:30 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vandaag eens gekeken naar het verbruik van mijn huidige "pc in de meterkast".

Dit is een Intel Atom D945GCLF2 bordje, samen met een Samsung HD501LJ harddisk en gevoed door een Zalman ZM-400B-APS voeding. Gemeten met de Cresta RCE1106 is het idle verbruik 50 Watt!.

Behoorlijk hoog. Het meeste verlies zit waarschijnlijk in de voeding. Deze heeft een efficiency van 75%, maar dat zal vast niet bij laag verbruik behaald kunnen worden.

Dit topic volg ik al een tijdje omdat ik deze pc een nieuwe rol wil gaan geven. Mijn doel is om met Windows Home Server 2011 films, series, muziek beschikbaar te stellen welke ik afspeel middels de AppleTV in de woonkamer. Ook wordt deze pc ingezet als download machine wat met sabnzbd+ zal gebeuren.

Ik denk aan het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
3Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 58,70€ 176,10
1Samsung Spinpoint M7 HM641JI , 640GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 43,-€ 43,-
1Intel Core i3 2100T€ 104,90€ 104,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 37,75€ 37,75
1Intel Desktop Board DH67CF (B3)€ 97,01€ 97,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,76

De 3 Samsung 2TB schijven wil ik in RAID 5 zetten zodat mijn data tegen een disk-failure is beschermd. Ik kan geen vergelijking vinden van het verbruik tussen de Samsungs en WDs.
De 2.5inch harddisk is vervolgens voor het OS (WHS2011). Helaas heeft WHS2011 minimaal 160GB nodig, anders had ik daarvoor graag in de plaats een SSD genomen. Keuze op deze 2.5inch is meer vanwege de prijs gedaan.
De Intel Core i3 2100T is volgens deze review zuinig is gebruik. Dit dan in combinatie met de Intel DH67CF welke volgens deze review erg goeie idle cijfers laat zien.
Helaas heeft het moederbord maar 4 SATA aansluitingen, deze zijn met deze setup al meteen in beslag genomen en is dus niet bestand tegen de groei van mijn collectie. Dan is het nodig om in de PCI-e een SATA adapter te plaatsen, maar hoe gaat dat dan met de RAID setup? Het liefst zie ik meer SATA poorten zodat ik nog een 4de Samsung 2TB erbij kan plaatsen. Ik ben hierin niet beperkt tot een Mini-ITX moederbord het kan ook Full-ATX zijn. Het verbruik van een Full-ATX is alleen vaak hoger :(

Tot welk verbruik zal dit systeem ongeveer komen in idle? Zijn er zuinigere setups?

Het is voor mij alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik bezig ben geweest met hardware selecteren. Ik zou daarom graag jullie input willen krijgen :)

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
The_FrankO schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 21:05:

De 3 Samsung 2TB schijven wil ik in RAID 5 zetten zodat mijn data tegen een disk-failure is beschermd. Ik kan geen vergelijking vinden van het verbruik tussen de Samsungs en WDs.
De 2.5inch harddisk is vervolgens voor het OS (WHS2011). Helaas heeft WHS2011 minimaal 160GB nodig, anders had ik daarvoor graag in de plaats een SSD genomen. Keuze op deze 2.5inch is meer vanwege de prijs gedaan.
De Intel Core i3 2100T is volgens deze review zuinig is gebruik. Dit dan in combinatie met de Intel DH67CF welke volgens deze review erg goeie idle cijfers laat zien.
Helaas heeft het moederbord maar 4 SATA aansluitingen, deze zijn met deze setup al meteen in beslag genomen en is dus niet bestand tegen de groei van mijn collectie. Dan is het nodig om in de PCI-e een SATA adapter te plaatsen, maar hoe gaat dat dan met de RAID setup? Het liefst zie ik meer SATA poorten zodat ik nog een 4de Samsung 2TB erbij kan plaatsen. Ik ben hierin niet beperkt tot een Mini-ITX moederbord het kan ook Full-ATX zijn. Het verbruik van een Full-ATX is alleen vaak hoger :(

Tot welk verbruik zal dit systeem ongeveer komen in idle? Zijn er zuinigere setups?

Het is voor mij alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik bezig ben geweest met hardware selecteren. Ik zou daarom graag jullie input willen krijgen :)
De verschillen tussen de Samsungs en WD's zijn al uitvoerig besproken in dit topic. Kortgezegd verbruiken ze hetzelfde.

Zoals al vaker is geopperd. De 2100T is gewoon een omlaaggeklokte 2100, waardoor ie dus ook trager is. Neem gewoon een 2100, want idle verbruiken ze nagenoeg hetzelfde, maar met een 2100 heb je meer power tot je beschikking.

Het verschil qua verbruik tussen een mITX of ATX moederbord hoeft niets te schelen. Fysieke grootte heeft niets te maken met het verbruik. Hoe zuinig een moederbord is, is afhankelijk van welke chipset gebruikt wordt.

Tot welk verbruik jouw voorgestelde systeem zal verbruiken is sterk te verwijten aan wat voor je voeding gaat nemen. Een PicoPSU of een normale voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 22:41:
[...]

De verschillen tussen de Samsungs en WD's zijn al uitvoerig besproken in dit topic. Kortgezegd verbruiken ze hetzelfde.

Zoals al vaker is geopperd. De 2100T is gewoon een omlaaggeklokte 2100, waardoor ie dus ook trager is. Neem gewoon een 2100, want idle verbruiken ze nagenoeg hetzelfde, maar met een 2100 heb je meer power tot je beschikking.
Hm nu ik inderdaad nog eens kijk naar die grafiek zie ik dat het verschil in idle inderdaad er eigenlijk gewoon niet is. Dan kun je inderdaad net zo goed een 2100 nemen.
Het verschil qua verbruik tussen een mITX of ATX moederbord hoeft niets te schelen. Fysieke grootte heeft niets te maken met het verbruik. Hoe zuinig een moederbord is, is afhankelijk van welke chipset gebruikt wordt.
Toch is het niet alleen aan de chipset, zie alleen al het verschil in bovengenoemde review. Daar is een groot verschil te zien tussen de verschillende bordjes met dezelfde chipset. Keuze voor de Intel H67 chipset is wat dat betreft wel de juiste?
Tot welk verbruik jouw voorgestelde systeem zal verbruiken is sterk te verwijten aan wat voor je voeding gaat nemen. Een PicoPSU of een normale voeding?
Voeding moet ik nog naar op zoek. PicoPSU laat natuurlijk goeie cijfers zien alleen ben je daarbij wel erg beperkt met harde schijven aansluiten.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel een leuk bordje gevonden:

pricewatch: Intel Desktop Board DH61BEB3

6x sata op een H61 bord. Wat ik ervan begrijp kan ik hier 2x8GB in duwen, samen met een G620 zou dit een laag idle verbruik op moeten leveren. Heeft iemand toevallig ervaring met dit bord? Zou de 15w idle haalbaar zijn met dit bord? :)

Ik heb gelezen dat de H67 ook het graphics gedeelte van de cpu uit kan schakelen. Of dit ook met de H61 het geval is weet ik overigens niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2x8GB? Pakt dat ding registered geheugen? Bij mijn weten zijn non registered modules er maximaal met een grootte van 4GB.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:56

MikeWazowski

Look into my eye

Mashu schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 14:40:
Verder zit ik met de issue dat ik eigenlijk nog wat extra opslagruimte erbij wil, maar het lijkt er op dat ik dan OF heel veel geld voor een HDD controller uit moet trekken (bijv:),
#ProductPrijsSubtotaal
1Highpoint RocketHybrid 1220€ 51,60€ 51,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 51,60
of mijn 1TB schijfjes weg moet doen, terwijl ik nog best tevreden met ze ben.
Je kunt ook een goedkopere controller nemen als de Delock Controller SATA, 4 port with Raid van 24 euro, die heb ik ook in mijn server zitten. Snelheid vind ik niet echt belangrijk (ik stream alleen vanaf de aangehangen schijven) en RAID gebruik ik niet (geen kritieke data), dus dit was voor mij een simpele uitbreiding met 4 SATA-150 poorten. En het werkt prima na een firmware update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

MikeWazowski schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:58:
[...]
Je kunt ook een goedkopere controller nemen als de Delock Controller SATA, 4 port with Raid van 24 euro, die heb ik ook in mijn server zitten. Snelheid vind ik niet echt belangrijk (ik stream alleen vanaf de aangehangen schijven) en RAID gebruik ik niet (geen kritieke data), dus dit was voor mij een simpele uitbreiding met 4 SATA-150 poorten. En het werkt prima na een firmware update!
Jup, ik heb dezelfde controller, werkt perfect en rap onder windows 7 ALS je geen raid gebruikt.

Ik heb raid 1 geprobeerd, maar niets dan problemen. Traag (10MB/s schrijven), en array valt gewoon ineens weg (worden orphans) tijdens formateren (zowel legacy raid, als gewoon, als zonder write cache etc). Ook is de beheersoftware outdated en werkt alleen als je een "java-truukje" uithaalt.

Maar als je alleen wat extra (>2) sata poorten wilt is dit de beste keus lijkt me.

Edit; en oh ja, welke firmware update bedoel je? Ik heb hem naar 5.4.03 geupdate een tijdje terug...

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 09-08-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dadona schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:53:
2x8GB? Pakt dat ding registered geheugen? Bij mijn weten zijn non registered modules er maximaal met een grootte van 4GB.
Je hebt gelijk, zat verkeerd te kijken. Nu is 8GB ook genoeg voor me, maar zou die plank zuinig genoeg zijn om aan de 15w te komen excl disks m.b.v. een picopsu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
-The_Mask- schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:30:
Er zijn wel 8GB DDR3 modules niet registered maar die zijn aan de dure kant. :p
Show me plz.. :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:56

MikeWazowski

Look into my eye

Bartjuh schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:04:
Jup, ik heb dezelfde controller, werkt perfect en rap onder windows 7 ALS je geen raid gebruikt.
Edit; en oh ja, welke firmware update bedoel je? Ik heb hem naar 5.4.03 geupdate een tijdje terug...
Inderdaad 5.4.03. De versie die er in zat zorgde voor mysterieuze herstarts van Win7-x64, wanneer de PC uit zijn slaap kwam via WoL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 01:14:
Ik heb wel een leuk bordje gevonden:

pricewatch: Intel Desktop Board DH61BEB3

6x sata op een H61 bord. Wat ik ervan begrijp kan ik hier 2x8GB in duwen, samen met een G620 zou dit een laag idle verbruik op moeten leveren. Heeft iemand toevallig ervaring met dit bord? Zou de 15w idle haalbaar zijn met dit bord? :)

Ik heb gelezen dat de H67 ook het graphics gedeelte van de cpu uit kan schakelen. Of dit ook met de H61 het geval is weet ik overigens niet.
Mn vader heeft dat bord vandaag gekocht samen met een G620 - eind deze week ga ik helpen met bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd wat het doet, heb je toevallig een stroommeter bij de hand? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Nou ik heb mijn eerste harde crash te pakken. Mijn machine heeft de afgelopen 3 weken goed gedraait zonder een enkele crash. Vannacht viel me op dat ik geen blauw licht meer zag schijnen toen ik ff moest urineren.

Stop was gesprongen, en mijn server was de oorzaak. Vermoedelijk heeft de voeding het begeven.

Ben nu dus op zoek naar een nieuwe voeding. Liefst een modulaire, want ik ben die kabels behoorlijk zat. Als er geen efficiente modulaire voeding is te vinden ga ik gewoon voor de bequiet 300W versie. Later ff ook ff een UPS bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat verbruikt zo'n ups eigenlijk wanneer 'ie vol zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
OMX2000 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 07:47:
Ben nu dus op zoek naar een nieuwe voeding. Liefst een modulaire, want ik ben die kabels behoorlijk zat. Als er geen efficiente modulaire voeding is te vinden ga ik gewoon voor de bequiet 300W versie. Later ff ook ff een UPS bestellen.
Naast de BeQuite kan je ook naar de Huntkey voeding kijken, welke wel wat duurder, en zuiniger is, pricewatch: Huntkey Jumper 300

[ Voor 22% gewijzigd door tHe_BiNk op 10-08-2011 13:36 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

tHe_BiNk schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:36:
[...]

Naast de BeQuite kan je ook naar de Huntkey voeding kijken, welke wel wat duurder, en zuiniger is, pricewatch: Huntkey Jumper 300
Als ik die nu direct in een winkel zou kunnen kopen (tussen Utrecht Breda en Tilburg ergens) zou ik die halen. Niet heel duur een volgens de Anandtech heel efficient, ook bij lage load.

Ik twijfel nu tussen een niet modulaire Seasonic/Be Quiet 80 Plus Silver of een modulaire (stuk duurder) om van die rot kabels af te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:52:
Ik ben benieuwd wat het doet, heb je toevallig een stroommeter bij de hand? O-)
Yep, Cresta neem ik mee - ik zal het posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SileX schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:57:
[...]

Yep, Cresta neem ik mee - ik zal het posten.
Top, thanks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adata heeft ze.
OMX2000 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:53:
Ik twijfel nu tussen een niet modulaire Seasonic/Be Quiet 80 Plus Silver of een modulaire (stuk duurder) om van die rot kabels af te zijn.
pricewatch: be quiet! Straight Power E8 CM 480W?
Zou ik niet doen, matige prestaties voor zo'n prijs en met zo'n hoog vermogen is zijn 80PLUS Silver certificaat ook vrij nutteloos.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1 ... 78 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.