Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

Sef24 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:56:

De dingen die jij noemt moet je denk ik doen in een Tweaker-Certified™ ding wat je zelf bouwt. (Bijvoorkeur een oude case die je verbouwt, of een zelfbouw case) O-) Of heb ik het nu mis?
uiteraard zet ik het liefst alles zelf in elkaar ja. Maar ik ben ook bereid concessies te doen hoor. Zolang het geval tweakbaar is (dus geen ellendige dell oplossingen van vroeger, met een alternatieve pinout op de ATX stekker bijvoorbeeld). Als het twee maal zo snel is als een atom 230 is dat natuurlijk meegenomen.

Zo heb ik van de week een nieuwe case voor mijn (toekomstige) itx oplossing van V&A "besteld". Een oude NES case :). Eens even kijken of ik daar alle hardware in kan stoppen, én het ding goed gekoeld kan houden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JokerLash schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 19:35:
[...]

Heb al een tijd door het topic zitten spitten, maar lees er misschien overheen, wat is de "aangeraden config"?
Wat onder de 20w idle is erg leuk ;)
Dat is met de Intel 945GSEJT als basis. Er staat er momenteel eentje op V&A.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:39
theblindman schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 19:57:
CMIIW (uit m'n hoofd ;)):
- Intel Core i3 530
- MSI H55M-ED65
- Intel Postville SSD
- Pico PSU
Stel dat je daar nog 5/6 x 2TB bijhangt, kan je dan nog toe met een picoPSU van 150Watt of is de piekstroom bij het opstarten te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:56
-Moondust- schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 20:53:
[...]

Stel dat je daar nog 5/6 x 2TB bijhangt, kan je dan nog toe met een picoPSU van 150Watt of is de piekstroom bij het opstarten te groot?
Hmm... Theoretisch zou dat moeten kunnen:
- Processor+Mobo+Mem @boot +- 35 watt (max)
- SSD 2 watt (toch? :P)
- 5*Green HDD (5*20=) 100 watt (spinup)
--------------------------------: Totaal +- 140 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan ga je er vanuit dat de CPU nooit volledig belast is gedurende een spinup van de array. Aan de andere kant zullen de schijven waarschijnlijk nooit tegelijk de maximale belasting hebben. Bij bij spinnen de schijven kort na elkaar op. Kies je voor kleinere arrays dan zit je al wat veiliger.
Maar de vraag is wel of het echt zinnig is. Een 150W adapter zal toch vrij duur zijn. Verder wil ik er niet op ingaan want dit is al uitgebreid aan bod gekomen, in dit topic zelfs. (UTFS :+)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:59
Ik zoek een zuinige en goedkoop tweede servertje welke alleen als secondaire dns server dienst gaat doen.

Ik twijfel tussen de Foxconn R10-D2 en de Foxconn NetBox-nT525.

Beide zijn erg goedkoop en hebben een dual-core Atom. Weliswaar overkill voor nu, maar de meerprijs t.o.v. een single core is nihil en wellicht dat het in de toekomst van pas kan komen. Het idle gebruik is volgens mij praktisch gelijk.
Mijn vraag is, welke zal zuiniger zijn? De eerste heeft een interne voeding en de tweede heeft een externe (laptop) voeding. Ik kan me voorstellen dat dit uitmaakt voor het verbruik. Het gaat voornamelijk om het idle gebruik, aangezien het als het goed is niet veel te doen heeft.
Ik ben overigens van plan om linux vanaf een usb stick te draaien en er geen HDD in te stoppen. Die tweede heeft ook nog overbodige zooi als wifi.

Als iemand een nog goedkopere/zuinigere optie weet voor deze toepassing dan hou ik me uiteraard ook aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dadona schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:51:
[...]Maar de vraag is wel of het echt zinnig is. Een 150W adapter zal toch vrij duur zijn. Verder wil ik er niet op ingaan want dit is al uitgebreid aan bod gekomen, in dit topic zelfs. (UTFS :+)
Nu is de search binnen GOT nog steeds prut in mijn ogen, dus ik doe hier wat kleine hints :D

Ik heb zelf ooit, toen ik nog niets snapte van combined power (ik dacht 150W = 150 bruikbare Watts) of überhaupt keek naar max. amperage op 12V rail enzo, een 150W Morex gekocht (iets onder de €100), en was totaal verbaasd over het feit dat ik die met een opspinnende Raptor en DVD brander al liet resetten...

Als staggered spinup geen optie is, dan zul je minimaal de 12V amperages moeten optellen van je hdd's. Als dat 2A / hdd is, dan zit je met 5 hdds al op 10A op je 12V rail. Er zijn natuurlijk voeidngen zat die 10A op de 12V aankunnen. Echter, dan is het de vraag hoeveel rails je voeding heeft. Soms zijn dit er 2 voor 12V en moet je weer kijken of die ene rail die 10A aankan, of dat je eea uit 2 rails moet halen (2de rail is vaak voor de videokaart!!).

Als je bovenstaande doet (en je ook nog even rekening houd met de max. van je CPU), zul je al snel uitkomen (tot je schrik) op 250W - 300W voedingen :z :z

En totdat of voedingen hun max. vermogen op de 12V kunnen leveren of 3.5" hdds iets doen aan het spinup vermogen is er mi weinig keus als je je zeer zuinige server wilt uitrusten met een hele bups aan hdds...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Mars Warrior schreef op zondag 12 december 2010 @ 11:18:
[...]

Nu is de search binnen GOT nog steeds prut in mijn ogen, dus ik doe hier wat kleine hints :D

Ik heb zelf ooit, toen ik nog niets snapte van combined power (ik dacht 150W = 150 bruikbare Watts) of überhaupt keek naar max. amperage op 12V rail enzo, een 150W Morex gekocht (iets onder de €100), en was totaal verbaasd over het feit dat ik die met een opspinnende Raptor en DVD brander al liet resetten...

Als staggered spinup geen optie is, dan zul je minimaal de 12V amperages moeten optellen van je hdd's. Als dat 2A / hdd is, dan zit je met 5 hdds al op 10A op je 12V rail. Er zijn natuurlijk voeidngen zat die 10A op de 12V aankunnen. Echter, dan is het de vraag hoeveel rails je voeding heeft. Soms zijn dit er 2 voor 12V en moet je weer kijken of die ene rail die 10A aankan, of dat je eea uit 2 rails moet halen (2de rail is vaak voor de videokaart!!).

Als je bovenstaande doet (en je ook nog even rekening houd met de max. van je CPU), zul je al snel uitkomen (tot je schrik) op 250W - 300W voedingen :z :z

En totdat of voedingen hun max. vermogen op de 12V kunnen leveren of 3.5" hdds iets doen aan het spinup vermogen is er mi weinig keus als je je zeer zuinige server wilt uitrusten met een hele bups aan hdds...
Ik wist dat ik ergens overheen keek :o
Bedankt ook van mij voor de uitleg :D
Bij nader inzien zou ik dan toch eerder naar de Be Quiet PP's gaan kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
Henkske schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 18:58:
Ik heb vandaag de "aangeraden" config van Dadona en smeerbartje in elkaar gezet. Het is echt 13w:)

Zeer nice. Nu nog een zuinige HTPC en ik ben klaar:)
Goede config hoor ;)... ik heb eindelijk al mijn onderdelen binnen en ben nu flink aan het installeren. Topservertje en inderdaad 13 watt... voor meer info / tips, zie m'n site: http://www.lommers.org/?page_id=26. (under construction)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
smeerbartje schreef op zondag 12 december 2010 @ 13:06:
[...]

Goede config hoor ;)... ik heb eindelijk al mijn onderdelen binnen en ben nu flink aan het installeren. Topservertje en inderdaad 13 watt... voor meer info / tips, zie m'n site: http://www.lommers.org/?page_id=26. (under construction)
Interresant!
offtopic:
(klopt het dat de site dood is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
theblindman schreef op zondag 12 december 2010 @ 13:41:
[...]

Interresant!
offtopic:
(klopt het dat de site dood is?)
Sorry, ik heb het nieuwe servertje even verplaatst richting meterkast... daarom lag de site er een paar minuten uit :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
smeerbartje schreef op zondag 12 december 2010 @ 13:43:
[...]

Sorry, ik heb het nieuwe servertje even verplaatst richting meterkast... daarom lag de site er een paar minuten uit :D.
Ziet er goed uit!
offtopic:
Wat voor load heeft je servertje op +- idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
theblindman schreef op zondag 12 december 2010 @ 13:55:
[...]

Ziet er goed uit!
offtopic:
Wat voor load heeft je servertje op +- idle?
Uuh.. volgens mij is hij nu redelijk 'idle'... top output ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1757832/Screen%20shot%202010-12-12%20at%202.15.11%20PM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
smeerbartje schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:16:
[...]

Uuh.. volgens mij is hij nu redelijk 'idle'... top output ziet er zo uit:

[afbeelding]
Erg netjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:21

BHQ

smeerbartje schreef op zondag 12 december 2010 @ 13:06:
[...]

Zomaar een vraag: Waar heb je die spullen besteld? en met name de Seasonic voeding, eigenlijk. eBay?

Erg nette set wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Jarpse schreef op zondag 12 december 2010 @ 17:21:
[...]

Zomaar een vraag: Waar heb je die spullen besteld? en met name de Seasonic voeding, eigenlijk. eBay?

Erg nette set wel.
De voeding heb ik bij Azerty besteld; de kast en het moederbord (dus incl. processor) bij Picco Computers en het geheugen / harde schijf bij 4Launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

smeerbartje schreef op zondag 12 december 2010 @ 17:25:
[...]

De voeding heb ik bij Azerty besteld; de kast en het moederbord (dus incl. processor) bij Picco Computers en het geheugen / harde schijf bij 4Launch.
Ah, cool.

Die voeding hebben ze ook bij Picco btw, althans, op het plaatje met SS (SeaSonic ;)) door de streepjes heen zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Jarpse schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:02:
[...]

Ah, cool.

Die voeding hebben ze ook bij Picco btw, althans, op het plaatje met SS (SeaSonic ;)) door de streepjes heen zegmaar.
Ja had ik ook gezien; echter ik wil zoiets zeker weten :). Iemand nog leuke ideeen wat te doen met de server? Heb nu een sabnzbd daemon draaien, transmission, samba, LAMP en dropbox. Ik wil meer!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 01:30
smeerbartje schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:31:
[...]

Ja had ik ook gezien; echter ik wil zoiets zeker weten :). Iemand nog leuke ideeen wat te doen met de server? Heb nu een sabnzbd daemon draaien, transmission, samba, LAMP en dropbox. Ik wil meer!!!
Here we go :)
  • Primary DNS Server.
  • Lokale email server (Postfix o.i.d.)
  • OpenVPN
  • FTP Server (of zat die al in LAMP?)
  • Bacula (voor backup van al je PC's)
  • Streaming audio client (DAAP Client, of alternatieven)
  • Ziggo verbinding? TV Headend, USB DVB-c en Cardreader, en bekijk overal HD TV middels je VPN, of gewoon overal in je huis.
  • Processor kracht over? Doneren aan het goede doel! :) (Gewoon omdat het kan)
Want more? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Die DNS server.... wat kan ik daar precies mee? Ik heb vanuit mijn provider (UPC) toch al een DNS server? En Google levert een gratis DNS. Schiet ik er iets mee op als ik lokaal ook 'n server ga draaien? Verder erg blij met je tips... hoe meer hoe beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou niet voor FTP gaan, dat lame ass oude protocol is nogal onveilig, en SFTP is echt niet veel trager te noemen. Verder kan je met mythTV inderdaad je Ziggo sharen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
smeerbartje schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:49:
Die DNS server.... wat kan ik daar precies mee? Ik heb vanuit mijn provider (UPC) toch al een DNS server? En Google levert een gratis DNS. Schiet ik er iets mee op als ik lokaal ook 'n server ga draaien? Verder erg blij met je tips... hoe meer hoe beter!
Ook nog Webmin om PureFTPd/ProFTDd in te stellen. En die DNS? Ik heb ook een DNS server van Ziggo. Mijn computers heetten:

pcnaam.ensch01.ziggo.nl
(Weet de exacte naam niet meer)

Nu heb ik op mijn desktop een DNS server draaien (BIND9)
Nu is het:
pcnaam.intranet.local

Meer Tweaker waardig, en... gewoon omdat het kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
johnkeates schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:53:
Ik zou niet voor FTP gaan, dat lame ass oude protocol is nogal onveilig, en SFTP is echt niet veel trager te noemen. Verder kan je met mythTV inderdaad je Ziggo sharen!
Ik zou denk ik voor ftps gaan... hoewel sftp natuurlijk ook kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:59

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Zou dit bordje wat kunnen zijn om een server'tje te draaien: https://www.ledato.de/sho...t.php?coID=14&language=en ?
Power-saving Linux computer

Nanos gives you a universal Linux computer that uses just a fraction of the power required for an energy-saving lightbulb. Its diverse interfaces allow you to connect Nanos quickly and efficiently into its environment and offer a wide variety of usage scenarios.

The full-fledged Debian Linux ensures a comfortable environment and direct access to common Linux software like Samba, Apache and other powerful network applications. Nanos uses a modern Linux core with support for numerous USB devices like WLAN-USB, Bluetooth USB mass storage and much more.

The low-down on Nanos: What runs under Linux on your desktop will run on your Nanos. This makes Nanos the perfect fit for energy-saving use as a log converter, data logger or similar. It can also be used as a power-saving alternative to nettops, barebones computers, etc.
Het lijkt me dat ie wel wat file serving, FTP en mail zou moeten kunnen doen met een stroomverbruik van 200mW (volgens Elektor.nl.). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Klinkt als een niet heel snel bakje en je bent afhankelijk van distro's en packages die op een ARM-bak willen werken. Persoonlijk zou ik liever een zuinige x86 machine pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24
Dat zijn processors die je ook in NAS'sen vind. Het kan inderdaad alles wat je wilt, Samba, FTP en mail zou wel moeten lukken, maar verwacht geen hoge performance. Iets als een WD My Book World Edition doet ongeveer 35MB/s read en 20 MB/s write. Prima als je nog een 100 Mb/s netwerk hebt liggen, maar met Gigabit wordt niet het volledige potentieel benut.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
En -zoals Jarpse al aangeeft- zit je niet heel veilig met je ARM chip... hier draait bijna niets op. Dat is exact de reden dat ik voor een x86 ben gegaan met Ubuntu erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb een aantal pagina's van dit topic met interesse doorgelezen, gezien ik ook op zoek ben naar een energiezuinig servertje. Hierop wil ik voornamelijk volgende zaken hosten:

- File server: Backups van alle computers hier thuis.
- File server: Films en muziek op centrale share en streamen naar de media speler (via smb).
- Downloaden: Vooral vanaf usenet met sabnzbd
- Webhosting: php/python + mysql/pgsql: Enkele kleine sites en hobby projectjes.
- MPD server
- Mail server setup (postfix + roundcube)
- DNS
- Router
- Proxy (squid) + privoxy
- Hobby-gepruts: :)

Als ik even kritisch kijk naar de benodigde cpu power valt het volgens mij allemaal wel goed mee. SABnzbd gaat het meeste processing power nodig hebben en dan vooral nog tijdens het unrarren en parren. De file server kan de cpu het misschien ook wel lastig maken, want over gigabit zou een 30-60MB/s toch wel haalbaar moeten zijn. Een laatste punt is dat ik het zo goedkoop mogelijk wil hebben natuurlijk ;).

Ik had de volgende hardware in gedachten:
- http://tweakers.net/price...a-d525tud.html#tab:prices : Een intel atom D525 dualcore op 1.8Ghz. Verder heeft dit moederbord 4 sata aansluitingen.
- http://tweakers.net/price...ueram-kvr1333d3n9-2g.html : 2gb ram, goedkoopste wat ik kon vinden.
- http://tweakers.net/price...ng-ecogreen-f4eg-2tb.html: Om te starten 2 van deze disks in raid 1 met mdadm. Wanneer deze vol dreigen te raken nog 2 extra disks erbij en migreren naar raid5.
- 8gb usb stick: Om het linux OS op te zetten, zodat de disks kunnen downspinnen wanneer er geen disk-activiteit is.

Waar ik geen idee over heb zijn de volgende twee zaken:
Voeding en kast. Een normale voeding van 300W zal teveel verliezen geven omdat ik deze niet voldoende belast, dus als iemand een tip heeft voor een voeding die vlot verkrijgbaar is? En de kast, tja. Een goedkope midi-tower is wel erg lomp groot voor zo'n klein systeempje.

Is de atom dualcore voldoende snel voor sabnzbd (unrar en par)? Is de atom snel genoeg om over het netwerk 50+MB/s te sturen, met mdadm raid5 en sftp?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Ik denk dat 60MB/s over FTPS zwaar gaat worden.... Als SABnzbd er dan nog bij komt, ben je wel het haasje.... Persoonlijk heb ik geen ervaring met MDAM, maar RAID-5 lijkt mij bij zulke hoge snelheden niet mogelijk.
Hoe snel is de verbinding waar aan gesabd gaat worden trouwens? ;P

[ Voor 13% gewijzigd door theblindman op 13-12-2010 16:18 . Reden: Internetsnelheidsvraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

60MB/s ga je denk ik neit redden, tenzij het ssh binnen 1 transfer multithreaded is? Ik haal met samba een 50-70MB/s, maar dat is primair cpu gelimiteerd, op een D945GSEJT (singlecore 1.6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 16:27:
60MB/s ga je denk ik neit redden, tenzij het ssh binnen 1 transfer multithreaded is? Ik haal met samba een 50-70MB/s, maar dat is primair cpu gelimiteerd, op een D945GSEJT (singlecore 1.6)
En bedoel je dan verkeer in je interne netwerk? Dus van bijvoorbeeld een lokale windows PC die via het netwerk (samba) een bestand binnen trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

theblindman schreef op maandag 13 december 2010 @ 16:15:
Ik denk dat 60MB/s over FTPS zwaar gaat worden.... Als SABnzbd er dan nog bij komt, ben je wel het haasje.... Persoonlijk heb ik geen ervaring met MDAM, maar RAID-5 lijkt mij bij zulke hoge snelheden niet mogelijk.
Hoe snel is de verbinding waar aan gesabd gaat worden trouwens? ;P
Binnen het LAN moet ik natuurlijk niet perse gebruiken maken van een versleuteld protocol om de data te delen. Mijn internetverbinding is gewoon adsl2, niets bijzonders dus ;).
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 16:27:
Dan zal ik op de dualcore veriant ook wel 50MB/s halen, samba of nfs kan ik ook gebruiken om de data over het netwerk te versturen. Dan rest alleen nog de vraag of softwarematige raid5 grote invloed heeft op de prestaties.

In principe zou een picoPSU voeding van 120W ruim voldoende moeten zijn. Deze kan 7A leveren op de 12V lijn. Als ik ruim tel zal het moederbord + cpu zo'n 25W verbruiken. De 'eco/green' hdd's verbruiken max 7W, dat is dus nogmaals 30W. De totale belasting is, onder load, ongeveer 55W op de 12V lijn. Hiermee blijf ik ruim onder de 84W die ik in principe mag trekken vanaf de 12V lijn. Corrigeer me even als ik fout redeneer :+.

Dan rest me enkel nog het vinden van een leuke kast :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:59

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Jarpse schreef op zondag 12 december 2010 @ 20:40:
Klinkt als een niet heel snel bakje en je bent afhankelijk van distro's en packages die op een ARM-bak willen werken. Persoonlijk zou ik liever een zuinige x86 machine pakken.
Jaap-Jan schreef op zondag 12 december 2010 @ 20:43:
Dat zijn processors die je ook in NAS'sen vind. Het kan inderdaad alles wat je wilt, Samba, FTP en mail zou wel moeten lukken, maar verwacht geen hoge performance. Iets als een WD My Book World Edition doet ongeveer 35MB/s read en 20 MB/s write. Prima als je nog een 100 Mb/s netwerk hebt liggen, maar met Gigabit wordt niet het volledige potentieel benut.
smeerbartje schreef op zondag 12 december 2010 @ 21:53:
En -zoals Jarpse al aangeeft- zit je niet heel veilig met je ARM chip... hier draait bijna niets op. Dat is exact de reden dat ik voor een x86 ben gegaan met Ubuntu erop.
Dank voor de reakties. Ik gebruik nu m'n Asus Access Point als "NAS". Nou ja, NAS kan je het eigenljk niet echt noemen, aangezien er maar een 4GB USB stick in zit. Ik krijg binnenkort een Zyxzel modem, waar al WLAN in zit, maar geen USB aansluiting. Dus ik was opzoek naar iets anders. Snel hoeft het niet te zijn, aangezien ik er voornamelijk via m'n WLAN op ga werken en niet al te veel op heb staan. M'n massa opslag heb ik nu op m'n game PC. Qua netwerksnelheid zou het dus wel goed moeten gaan. Eigenlijk zou ik een eigen mail server willen draaien. Dat lijkt te kunnen. Maar, ik ben (nog) niet erg thuis in linux. Ik zou een mail server liever met Exchange doen. Dan ontkom je niet aan een x86 of x64 machine. Zeker met W2k8 is dat misschien stiekem wel wat leuker.

Maar voor wat simpele taken, leek me dit toch wel een zuinige server. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deadlock: je vergeet dat een HDD meer verbruikt tijdens spinup, en IMO moet je het piekverbruik als uitgangspunt nemen. 3,5" HDDs - ook green schijven - verbruiken nog altijd zo'n 20W piek bij het opstarten. Wanneer je computer opstart komt alles tegelijk op je voeding af - CPU 100% belast en hdd's in spinup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Coenen schreef op maandag 13 december 2010 @ 20:59:
[...]

[...]

[...]

Dank voor de reakties. Ik gebruik nu m'n Asus Access Point als "NAS". Nou ja, NAS kan je het eigenljk niet echt noemen, aangezien er maar een 4GB USB stick in zit. Ik krijg binnenkort een Zyxzel modem, waar al WLAN in zit, maar geen USB aansluiting. Dus ik was opzoek naar iets anders. Snel hoeft het niet te zijn, aangezien ik er voornamelijk via m'n WLAN op ga werken en niet al te veel op heb staan. M'n massa opslag heb ik nu op m'n game PC. Qua netwerksnelheid zou het dus wel goed moeten gaan. Eigenlijk zou ik een eigen mail server willen draaien. Dat lijkt te kunnen. Maar, ik ben (nog) niet erg thuis in linux. Ik zou een mail server liever met Exchange doen. Dan ontkom je niet aan een x86 of x64 machine. Zeker met W2k8 is dat misschien stiekem wel wat leuker.

Maar voor wat simpele taken, leek me dit toch wel een zuinige server. :)
Ik weet niet wat dat dingetje kost, maar waarom kies je niet voor een Atom based servertje? Dan heb je totale vrijheid en het draait Windows en Ubuntu... dus je kunt nog alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
mux schreef op maandag 13 december 2010 @ 21:11:
Deadlock: je vergeet dat een HDD meer verbruikt tijdens spinup, en IMO moet je het piekverbruik als uitgangspunt nemen. 3,5" HDDs - ook green schijven - verbruiken nog altijd zo'n 20W piek bij het opstarten. Wanneer je computer opstart komt alles tegelijk op je voeding af - CPU 100% belast en hdd's in spinup.
En vergeet ook niet dat harde schijven en controllers 5v lusten..... niet alleen 12v.
Nu weet ik niet meer waar ik laatst een vrij uitgebreide test hierover heb gelezen en het artikel welke ik het verwacht te zijn is op dit moment niet te lezen daar die website down is.(ook bij downforeveryoneorjustme.com)
http://www.silentpcreview.com/article28-page1.html
Wat ik in ieder geval uit het artikel haalde is dat de laatste atx specificaties tekort schieten als het om 5v vermogen gaat als je meer dan een paar schijven aan een systeem hangt. Wat dus effectief betekent dat je echt even op het vermogen moet letten van een voeding op 5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Wat is nu eigenlijk beter voor een Core i3 server?
  • Afwachten op Sandy Bridge
  • Een echt server mobo met een server chipset
  • Een desktop mobo
  • Zo klein mogelijk (m-ITX)
Gelet op het energiegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Puur energiegebruik? Mijn blog lezen :P
Load/performance per watt? Sandy bridge
Grafische prestaties? Sandy bridge
Prijs? Huidige generatie
Idle? Maakt niet uit.

De zuinigste mobo's momenteel zijn nog de desktoppers (MSI en Intel-moederborden), hoewel de Intel DH57JG (mITX) heeeeel dichtbij zit. Er is geen fundamentele reden waarom het ene zuiniger is dan het andere, er is gewoon meer keuze in de desktopborden. Serverchipsets zijn níet zuiniger, maar bieden extra features. Ik denk niet dat je die voor een thuisserver nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smeerbartje schreef op maandag 13 december 2010 @ 16:31:
[...]

En bedoel je dan verkeer in je interne netwerk? Dus van bijvoorbeeld een lokale windows PC die via het netwerk (samba) een bestand binnen trekt?
Yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
De onderdelen van mijn servertje beginnen hier langzaam binnen te druppelen. De case en adapter zijn al gearriveerd. Het bordje, de picoPSU en geheugen verwacht ik morgen. Op de picoPSU (schaarste & onredelijke prijzen) en het geheugen (niets goedkoper dan nieuw, maar wel extra verzendkosten) na is alles tot dusver tweedehands. De harde schijven volgen later, eerst wat knutselen en kijken wat ik precies wil en wachten tot het juiste in V&A aangeboden wordt.

Het bordje is uiteindelijk een Gigabyte D525TUD geworden omdat dat het enige 2e hands dualcore NM10-bordje was wat ik kon vinden voor een redelijke prijs. Hij is gekoeld met een 4cm fan, dus ik ga kijken of ik daar wat aan kan veranderen met een grotere, passieve heatsink en een goede airflow in de case.

Zo heb ik mooi de basis binnen voor de kerstvakantie zodat ik lekker kan knutselen, scripten en tweaken. :) Ik heb er al reuze zin in! Binnenkort zal ik mijn uitgebreide ervaringen met de verschillende onderdelen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er staat juist net een pico+adapter uit een Antec ISK-300 te koop. Viel me op dat hij zo lang te koop blijft staan, gezien meerdere mensen in dit topic van plan waren iets met een pico te gaan doen.

Anyway, die gigabyte is waarschijnlijk niet bepaald de zuinigste keuze. Ik heb er even naar gekeken en er zijn een paar punten waar hij duidelijk meer gaat verbruiken dan bijv. een i945GSE. Heb je een redelijke energiemeter? Dan wil ik wel horen wat het verbruik precies gaat voorstellen.

En ben je van plan een custom heatsink te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Ik heb m'n picoPSU (Wide Input model) destijds hier gekocht: http://myworld.ebay.com/cyncronixinc/

Goede prijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

ThinkPadd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:53:
Ik heb m'n picoPSU (Wide Input model) destijds hier gekocht: http://myworld.ebay.com/cyncronixinc/

Goede prijzen :)
zeker met de huidige dollarkoers :)

Zijn de shipment kosten niet veel te hoog? En de invoerrechten / belastingen?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Die pico-achtige had ik gezien, maar had toen mijn bestelling al gedaan. Plus dat dat ding nog steeds een redelijke kabelboom heeft, en een 'echte' niet.

Uiteraard gaat dit bord meer verbruiken dan een 945GSE, daar was ik me op voorhand al van bewust en had ik me bij neergelegd omdat een 945GSE mij niet krachtig genoeg is (nouja, ik wilde het risico niet lopen). Sowieso verbruikt een D5XX-serie atom al meer dan de N270. De extra features van de Gigabyte kunnen nadelig zijn voor het energieverbruik, maar in het bios is een deel hiervan uit te schakelen en valt er nog het een en ander down te klokken/volten. Rondkijkend op internet hoor ik toch redelijk acceptabele verbruikscijfers, dus ik hou nog even hoop dat het binnen de perken blijft.

Qua energiemeter: Ik durf het je bijna niet te zeggen ;), maar ik moet het doen met een Cresta.

Voor de voeding koeling wil ik een chipset-heatsink gaan gebruiken, maar dan moet ik even goed meten welke wel en niet gaan passen tussen alle componenten. Het is overigens niet het eerste wat ik ga doen.

[ Voor 3% gewijzigd door sub0kelvin op 15-12-2010 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
mux schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 21:34:
De zuinigste mobo's momenteel zijn nog de desktoppers (MSI en Intel-moederborden), hoewel de Intel DH57JG (mITX) heeeeel dichtbij zit. Er is geen fundamentele reden waarom het ene zuiniger is dan het andere, er is gewoon meer keuze in de desktopborden. Serverchipsets zijn níet zuiniger, maar bieden extra features. Ik denk niet dat je die voor een thuisserver nodig hebt.
Bijvoorbeeld IPMI2.0 met KVM-over-IP (dus hardwarematige remote control) is toch wel een hele mooie feature, ook voor een thuisserver. En als je meer dan zeg 6-8 hdd's in je (storage)server wil hangen is b.v. een Supermicro X8SI6-F (ingebouwde LSI SAS controller zodat je 14 x SATA kan aansluiten) ook wel een erg mooi bord. ECC krijg je er gratis bij. Kortom, ik zie wel degelijk goede argumenten om voor een serverbord te gaan. Ik wel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

mux schreef op maandag 13 december 2010 @ 21:11:
Bedankt voor deze waarschuwing. Dat ze wat meer zouden verbruiken tijdens de spinup leek me logisch, zoveel meer had ik niet verwacht. Google wist me ongeveer dezelfde getallen te geven, zo'n 20W/disk. Nu zit ik in de knoop welke kast/voeding ik kan gebruiken. Zeker omdat ik eerder in dit topic las dat je een voeding minstens 20% moest belasten om het qua efficientie nog wat zinnig te houden. De voeding en kast wil ik liefst zo goedkoop mogelijk (logisch ;)) en beschikbaar bij dezelfde winkel waar ik al de rest kan kopen van mijn lijstje.

Huidige setup met 2 harde schijven moet in principe nét lukken binnen de 150W, maar als ik nog 2 disks bijkoop ga ik niet meer kunnen booten :+. Maar langs de andere kant (hoop) ik dat het kastje idle zo'n 20W verbruikt (disks downspinned), dus dan wil ik een voeding die volgens de 20% efficientie gedachte max 100W mag zijn? Het lijkt me vreemd dat ik de enigste ben met dit soort setup? Iemand een tip voor leuke voeding/kast combo?

Momenteel had ik deze kast in gedachten, maar de 150W voeding is niet goed en heeft een erg slechte efficientie. Ook passen er max 2hdd's in, dan moet ik nadien de extra disks in rackje erop schroeven :P.

Edit:
@sub0Kelvin: Wat voor voeding/kast heb jij? Je hebt een erg vergelijkbare setup en ongeveer hetzelfde lijstje wensen. Ik wil ook diezelfde gigabyte d525 kopen :).

[ Voor 12% gewijzigd door DeadLock op 15-12-2010 14:08 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
@DeadLock
Ik worstel met dezelfde afweging. Een PicoPSU 150W kan het in de startup niet aan met een aantal hdd's, maar een 300Watt voeding is weer inefficient bij het idlen op 30-40Watt. Ik heb nog gekeken naar 200-250Watt voeding van Fortron en Seasonic, maar ik kan geen effiecient model vinden in een Nederlandse webshop. Kortom, ik ben er ook nog niet uit, maar er zijn zeker mensen die met dezelfde afweging zitten. Voorlopig neig ik nog naar een Seasonic 330Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
DeadLock schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:02:
@sub0Kelvin: Wat voor voeding/kast heb jij? Je hebt een erg vergelijkbare setup en ongeveer hetzelfde lijstje wensen. Ik wil ook diezelfde gigabyte d525 kopen :).
Ik heb een pricewatch: In-win BM639 Zwart (zonder voeding) en een 90W picoPSU gehaald.

Ik neem alleen veel minder schijven, het worden een een 3.5" en een 2.5", dus qua piekvermogen tijdens spinup zit het bij mij wel goed.

• KarlMarX
  • Laatst online: 17:59
KarlMarX schreef op zondag 12 december 2010 @ 11:02:

Ik twijfel tussen de Foxconn R10-D2 en de Foxconn NetBox-nT525.

De eerste heeft een interne voeding en de tweede heeft een externe (laptop) voeding. Ik kan me voorstellen dat dit uitmaakt voor het verbruik. Het gaat voornamelijk om het idle gebruik, aangezien het als het goed is niet veel te doen heeft.

Mijn vraag is, welke zal zuiniger zijn?
Heeft iemand hier toevallig nog een antwoord op? _/-\o_
Voor een Atom-systeem is de tweede hoogstwaarschijnlijk zuiniger. Maar dit kon je ook al beredeneren aan veel posts in deze thread - voor een zuinig systeem is een adapter+picopsu - in welke vorm dan ook - het efficiëntste. Pas bij systemen die idle rond de 40-50W zitten is zo'n zwaardere ingebouwde voeding [in dit geval een 150W exemplaar] ongeveer even efficiënt.

• Killemov
  • Laatst online: 23-09 15:56

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Coenen schreef op zondag 12 december 2010 @ 20:34:
Zou dit bordje wat kunnen zijn om een server'tje te draaien: https://www.ledato.de/sho...t.php?coID=14&language=en ?
[...]
Het lijkt me dat ie wel wat file serving, FTP en mail zou moeten kunnen doen met een stroomverbruik van 200mW (volgens Elektor.nl.). :)
Dit is wel een hele minimale processor. Verwacht wat frusterende lange wachtsessies.
Jaap-Jan schreef op zondag 12 december 2010 @ 20:43:
Low-low-end NAS'sen wellicht. Ik zou met het voornoemde bordje al helemaal geen uitspraken willen doen over IO-performance.
smeerbartje schreef op zondag 12 december 2010 @ 21:53:
Huh? Debian wordt volledig gesupport op de ARMel architectuur. En jij noemt dat niets?!?! Waarschijnlijk wilde je toch liever iets met een schermpje of een desktop, waarom anders Ubuntu als ~80% van Ubuntu ehm ... Debian is? (ssh, eeeeeek!? >:) )

Ik heb hier eerder al eens iets over geroepen: Killemov in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"

Mijn stelling: Op een zuinige server past eigenlijk geen beeldscherm.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Killemov schreef op donderdag 16 december 2010 @ 23:39:
[...]

Huh? Debian wordt volledig gesupport op de ARMel architectuur. En jij noemt dat niets?!?! Waarschijnlijk wilde je toch liever iets met een schermpje of een desktop, waarom anders Ubuntu als ~80% van Ubuntu ehm ... Debian is? (ssh, eeeeeek!? >:) )

Ik heb hier eerder al eens iets over geroepen: Killemov in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"

Mijn stelling: Op een zuinige server past eigenlijk geen beeldscherm.
Nee, ik doelde meer op Dropbox.... hier is nog geen ARM versie van..... Ubuntu uiteraard wel en ik draai GEEN desktop op m'n SERVER :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
De kogel is door de kerk! Een kennis gaat een ProLiant Microserver voor me proberen te fixen, met de Britse kortingsactie. Als ik hem heb (gaat nog wel even duren), kunnen jullie een uitgebreide review verwachten! :D

En dropbox op ARM? Dit is er voor de N900, die heeft die architectuur. Met heel wat getweak naar de 'server' te krijgen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:51

m-buurman

hmmm...coffee!!

Sef24 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 13:44:
De kogel is door de kerk! Een kennis gaat een ProLiant Microserver voor me proberen te fixen, met de Britse kortingsactie. Als ik hem heb (gaat nog wel even duren), kunnen jullie een uitgebreide review verwachten! :D
Ik zit ook op de wip om er een aan te schaffen (tevens via kennis in GB).. iemand nog tips waar hij het goedkoopste is incl VAT? of is VAT voor ons nvt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:52
m-buurman schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:48:
[...]

Ik zit ook op de wip om er een aan te schaffen (tevens via kennis in GB).. iemand nog tips waar hij het goedkoopste is incl VAT? of is VAT voor ons nvt?
VAT = BTW... Die komt er (als de douane het niet als onbelangrijk/gift ziet) er bij de grens bij en moet je aan de douane betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 17-12-2010 15:05 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
FireDrunk schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:04:
[...]

VAT = BTW... Die komt er (als de douane het niet als onbelangrijk/gift ziet) er bij de grens bij en moet je aan de douane betalen.
in dit geval volgens mij niet omdat het uit de uk komt, uit de vs is een ander verhaal

ik ken helaas niemand in de uk, maar ben wel benieuwd naar de ervaringen en het stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
m-buurman schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:48:
[...]

Hier, inclusief VAT 213 euro. Dat is een slordige 130 omgerekend, inclusief cashback.

En dan nog de gouden tip: Laat het als cadeautje opsturen en je hebt geen import kosten.

Edit: Dit vond ik op de productpagina van de HP ProLiant Microserver:
"I bought this server; less than 22w in idle, quiet and much faster than the Intel counterpart (atom)."
En de processor even opgezocht... Een TDP van 12Watt! :o

Verder ook handig om even te vermelden, dat deze actie tot 31 december dit jaar loopt. Koop je de server 1 dag later, heb je pech gehad, en moet je de volledige 189 Pond betalen.

Edit 2: Kennelijk moet ik ook beter lezen. Het is idd excl. VAT. Bericht is hierop aangepast :)

[ Voor 47% gewijzigd door Joseph op 17-12-2010 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman

m-buurman

hmmm...coffee!!

Ik wil hem dus laten kopen door een kennis in Engeland, aangezien de gebruiker en dus het aflever én factuuradres uit de UK moet komen volgens de voorwaarden. Bestellen en verschepen naar NL schend de voorwaarden lijkt me.

Kan die kennis hem alsnog als gift versturen? En als de VAT betaal is, dan hoef ik neem ik aan niet nogmaals BTW in NL te betalen? Ook importkosten lijkt me raar aangezien ik het binnen de EU aanschaf.
(Ik heb hier echt totaal geen ervaring mee, en google is in dit geval niet echt mijn vriend kwam ik achter.. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
m-buurman schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 21:26:
Ik wil hem dus laten kopen door een kennis in Engeland, aangezien de gebruiker en dus het aflever én factuuradres uit de UK moet komen volgens de voorwaarden. Bestellen en verschepen naar NL schend de voorwaarden lijkt me.
Je mag de server laten bestellen en naar de NL verschepen, maar dan kom je niet in aanmerking voor de cashback.
Kan die kennis hem alsnog als gift versturen? En als de VAT betaal is, dan hoef ik neem ik aan niet nogmaals BTW in NL te betalen? Ook importkosten lijkt me raar aangezien ik het binnen de EU aanschaf.
(Ik heb hier echt totaal geen ervaring mee, en google is in dit geval niet echt mijn vriend kwam ik achter.. )
Heb je de server al gekocht of niet? Als je de VAT betaald, komt er, mits je het als cadeautje laat opsturen, bij de Nederlandse Douane nog import belasting overheen. Hoeveel weet ik niet - maar je gaat er niet blij van worden.

offtopic:
Ik denk dat we afdwalen. Het ging hier over een energiezuinige server, niet over aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman

m-buurman

hmmm...coffee!!

Je hebt gelijk, we dwalen af.

On topic, zijn er al meer gebruikerservaringen van de HP Microserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m-buurman schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 21:26:
Je hoeft niks meer te betalen.

http://www.douane.nl/part.../internetaankopen-02.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
m-buurman schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 22:53:

On topic, zijn er al meer gebruikerservaringen van de HP Microserver?
hier niet, maar ik zou ze wel graag zelf hebben, heb alleen geen kennissen in de UK. Kan iemand er ook 2 kopen en dan doorverkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Iemand deze 250W voeding al eens geprobeerd? Je kunt er voor een paar $$ een SFX/ATX behuizing bijkopen, zodat dat ding in elke kast moet passen...

Rest nog daarna een lekkere laptop voeding aan te sluiten...

Efficientie kan ik niet vinden, maar het lijkt me een goed alternatief voor de 300-350W voedingen waar je anders aan vast zit, mocht een PicoPSU te licht zijn...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Eerder deze week alleen tijd gehad voor een korte test met booten van een stickje met Ubuntu, en dat werkte prima. Vandaag wilde ik wat verder gaan met knutselen, maar helaas wilde het geheel niet meer booten. (Zie Raar voedinggedrag door PicoPSU of adapter voor het hele verhaal, mensen met ervaring/kennis met (pico)PSUs worden met name uitgenodigd :) )

Maandag verwacht ik mijn laptopschijfje binnen te krijgen en mocht het voedingprobleem opgelost zijn kan ik dan écht bezig gaan met inrichten. Het enige wat dan nog moet is een grote dataschijf, maar dat heeft geen prioriteit. Eerst de basisprocessen maar eens aan de praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 19:06:
Iemand deze 250W voeding al eens geprobeerd? Je kunt er voor een paar $$ een SFX/ATX behuizing bijkopen, zodat dat ding in elke kast moet passen...

Rest nog daarna een lekkere laptop voeding aan te sluiten...

Efficientie kan ik niet vinden, maar het lijkt me een goed alternatief voor de 300-350W voedingen waar je anders aan vast zit, mocht een PicoPSU te licht zijn...
Heb je een auto? Zo nee, vergeet dat ding. De adapter is niet zo'n minor issue als je denkt. Ik ken niet zo heel veel laptops die een 250W adapter hebben, je moet dan al aan andere producten denken. Daarnaast ga je waarschijnlijk de grootste schade lopen bij de adapter, want een zware adapter zal wel duur zijn. Tot slot blijf je er dan mee zitten dat zo'n 250W adapter de grote factor in je efficiëntie is. Persoonlijk heb ik dan meer vertrouwen in een Be Quiet van 300W.
Als je toch bereid bent om zo'n sloot geld uit te geven (je gaat al snel naar de 150 euro), dan zou ik zonder twijfel voor de Seasonic X serie. Een 400W voeding die geen venitilator heeft en een super efficientie heeft. (Die twee zijn gecorreleerd.)

[ Voor 10% gewijzigd door Dadona op 19-12-2010 00:00 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ik ben al enkele maanden bezig met het samenstellen van een eerste thuisserver. En dat wil ik graag gelijk goed doen, vandaar wat duurdere onderdelen dan gemiddeld. Ondanks dat het een behoorlijke server is wil ik wel mijn best doen om deze zo zuinig mogelijk te maken. Ik ben benieuwd of jullie op of aanmerkingen hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 47,-€ 47,-
7Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 76,78€ 537,46
1Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 57,25€ 57,25
1Lian Li Armorsuit PC-P50€ 119,90€ 119,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,95€ 31,95
1Intel Core i3 540€ 91,92€ 91,92
2Lian Li EX-332N€ 19,60€ 39,20
1Netgear WNDR3700 Simultaneous Dual-Band€ 92,-€ 92,-
1Seasonic S12II-330€ 45,80€ 45,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/4G€ 47,09€ 47,09
1Supermicro X8SI6-F-O€ 296,-€ 296,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.405,57

Toelichting:
- Supermicro mobo vanwege de stabiliteit, KVM over IP (de ultieme remote control) en het feit dat ik er 14 SATA-schijven aan kan hangen met SAS. Zonder SAS maar 6 SATA-schijven mogelijk en dat is te weinig. Met 3TB-schijven zou het wel kunnen
- Seasonic 330Watt voeding omdat Seasonic een kwaliteitsmerk is en hun voedingen relatief stil zijn. Kleiner dan 330Watt van Seasonic kon ik niet vinden (ook al staan ze wel op de Seasonic site)
- Netgear modem komt overal goed uit de test. Ik heb een bovengemiddeld goede modem nodig voor 1GBit LAN, 400Mbps+ WAN, QoS en verder gewoon intensief gebruik (usenet, torrents, etc.)
- Lian Li kast heeft een mooie server-look, heeft goede koeling (waaronder 2 x 140mm bovenop) en verder is het gewoon een kwaliteitskast van een kwaliteitsmerk. Met de bays kan ik in totaal 9 x 3.5" hdd kwijt.
- Alle 2TB schijven zijn bedoeld voor storage en torrents (weinig snelheid nodig en lekker zuinig). De WD 2.5" notebookschijf is bedoeld voor het OS en als temp voor usenet downloads. De Samsung F3 schijf is bedoeld als schijf voor het parren van usenet downloads waarna ze worden uitgepakt richting een storageschijf. Ik heb voor deze constructie gekozen om de load op de schijven zoveel mogelijk te verdelen zodat ze niet beperkend zijn als er 14MB/sec wordt gedownload van usenet, terwijl er ook geparred wordt. Op mijn huidige pc wordt het downloaden van usenet geregeld stopgezet omdat de hdd de datatoevoer niet aankan. Ik hou me aanbevolen voor een betere oplossing. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed, een paar opmerkingen:

- Je notebookschijf/Samsung F3-constructie is tegelijk duur en niet echt snel. IMO kun je dit allebei vervangen door één SSD. Het hangt natuurlijk een beetje af van de hoeveelheid ruimte die je voor je OS nodig hebt, maar als je ge(un)parde bestanden direct naar je storage array wegschrijft denk ik dat je met bijvoorbeeld een Intel X25-M 80GB (~95 euro tweedehands, 135 nieuw) wel uit de voeten kunt. Dit is voor jouw doelen een perfecte oplossing wat performance aangaat, en de kosten lijken je ook niet zoveel te boeien.
- WD20EARS=WIN. 2.8W idle, lekker stil.
- Misschien dat je ook naar een Fractal kast kunt kijken als je design, koeling en stilte belangrijk vindt.
- Be Quiet! L7-voedingen zijn even efficiënt maar goedkoper dan de seasonic. Persoonlijk vind ik die Seasonic ook beter (ik ben van het opentrekken van elektronica en kijken hoe het er van binnen uitziet, mijn ervaring met seasonic is dat het perfectie is, waar be quiet! wat goedkoper is), maar het prijsverschil is het IMO niet waard.
- TP-Link maakt ook uitstekende en vooral compatible routers
- Wil je die Mugen passief laten lopen ofzo? Die koeler is dikke overkill zodra je er een fan op zet. En lomp groot, en duur. Als je toch al wat airflow met casefans hebt zou ik een Scythe Ninja nemen zonder eigen cpu-fan.
- 4GB geheugen voor een thusservertje - van deze prijs! - is wel magertjes hoor. Zeker gezien de prijzen van DDR3 en je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Over die vreemde schijvenconstructie: wat ik zou aanraden:
Houd het bij één laptopschijfje voor het parren en maak een RAMDISK voor de usenet cache. Ik denk namelijk dat dat laptopschijfje wel tegelijk kan parren en af en toe eens een bestand van het werkgeheugen weg kan schrijven.
Zelf gebruik ik het ook, allen op een (letterlijk) 10× lagere snelheid, en het bevalt prima....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
@mux & theblindman
Allereerst bedankt voor de input. Het downloaden van usenet kan je volgens mij onderverdelen in de volgende taken:
1. downloaden in temp (per bestand)
2. wegschrijven van temp naar download dir
3. controleren par2
4. repareren par2 (indien nodig)
5. extracten naar andere of zelfde locatie
Nadeel van een (relatief kleine) SSD is dat deze zo vol staat. Stel dat bij het downloaden van een bluray van 40GB er onvoldoende par2 zijn voor reparatie. Dan blijft die 40GB op de SSD staan. Voordat je het weet is die vol en stopt het downloaden totdat je handmatig weer ruimte hebt gecreeerd. Volgens mij niet handig. Een SSD van 240GB lijkt me wel groot genoeg om dit probleem te voorkomen, maar die zijn weer erg duur. Alhoewel dat over een paar maanden nog weleens mee zou kunnen vallen.

Misschien de ideeën combineren. Eerst downloaden op ramdisk (1GB?), dan wegschrijven op SSD, parren op SSD en tot slot wegschrijven op storageschijf. Maar misschien is het downloaden op de ramdisk wel overbodig door de snelheid van de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ik vind het sowieso overbodig.. zoveel power voor een beetje downloaden... waarschijnlijk ga je er nog wel meer mee doen; maar kunnen die dingen echt niet in een tijdelijke VM ware op je eigen pc? M.a.w. moet dat continu aan staan? Indien ja... dan heb je een mooi systeem te pakken... indien nee, dan is het een veels te duur systeem.

[ Voor 69% gewijzigd door smeerbartje op 20-12-2010 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
1400 euro voor een torrent bak + alle tijd die erin gaat zitten...daar kan je een hoop legaal voor kopen/huren ;) Maar goed, iedereen zijn hobby.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 20-12-2010 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Technisch gezien werkt een usenet download zo:
- Artikelen worden gedownload naar (bij sabnzbd) de cache folder (volgens mij bestandjes van 256kb of nog kleiner) In principe is een ramdisk van 384 MB al genoeg, zo groot zullen de bestanden niet worden ;)
- De artikelen worden samengevoegd en gedecodeerd weggeschrijven naar een andere temp map (bij sabnzbd is dat incomplete)
- Dan begint het parfeest: controleren en eventueel repareren. (naar mijn mening kan dat het beste op die WD laptopschijf)
- Uitpakken naar je de complete map (de storagearray in dit geval :P)

Als ik iets vergeet, hoor ik het graag. Met het bovenstaande gezegd hebbende lijkt een RAMDisk mij de beste oplossing.

Edit: Welk OS wil je trouwens gaan draaien?

[ Voor 3% gewijzigd door theblindman op 20-12-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 23-09 15:02
Usenet downloaden:
- Mini-ITX moederbord met een Via C7 processor op 800MHz;
- 1GB geheugen;
- 5400rpm 2.5" harddisk;

Downloaden doet 'ie op 4Mbit (lijnsnelheid), par2-verify van een DVD image in tien minuten of zo. Heb je echt niet zo'n beest van een machine voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
vanaalten schreef op maandag 20 december 2010 @ 13:03:
Usenet downloaden:
- 1GB geheugen;
- 5400rpm 2.5" harddisk;

Downloaden doet 'ie op 4Mbit (lijnsnelheid), par2-verify van een DVD image in tien minuten of zo. Heb je echt niet zo'n beest van een machine voor nodig.
Eens... maar misschien wil hij nog meerdere services draaien? De vraag is dan alleen of die services niet in een een VM kunnen draaien op z'n eigen desktop computer of dat ze 24/7 beschikbaar moeten zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door smeerbartje op 20-12-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanaalten heeft gewoon een prima samenstelling voor de taak. Waarom moet je de laatste kilobit nog uit je verbinding trekken en moeten de bestanden onmiddelijk beschikbaar zijn? Als ik iets van usenet haal dan gaat het gewoon in een queue die in principe alleen 's nachts actief is. Of je moet echt alles downloaden dat los en vast zit en dan liefst in 1:1 formaat.
Maar tegelijk snap ik dan de opwinding over de ramdisk niet. Hoewel ik er best groot fan van ben, zie ik niet in hoe dit bij usnet gaat helpen. De cache zou je erop kunnen laten binnenlopen. Maar de incomplete folder gaat in sommige gevallen dan problemen geven.

Persoonlijk zou ik gewoon een WD20EARS schijf inzetten als downloadschijf of als schijf waar de uitgepakte bestanden op komen. Wat het handigste is dat hangt van je specifieke case af, maar ik zou niet meteen de bestanden naar de (vermoedelijke) array van zes/zeven schijven sturen. Ga je het bestand afspelen dan blijven er zes/zeven schijven actief. Sowieso moet je, vanuit energieoogpunt, je afvragen of je nog wel grote arrays moet willen als er bestanden op komen die je geregeld wil afspelen. (Meest domme scenario: RAID5 array van zes/zeven schijven met daarop je muziekbestanden.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Dadona schreef op maandag 20 december 2010 @ 14:30:
vanaalten heeft gewoon een prima samenstelling voor de taak. Waarom moet je de laatste kilobit nog uit je verbinding trekken en moeten de bestanden onmiddelijk beschikbaar zijn?
Gewoon, omdat het kan :D
Maar tegelijk snap ik dan de opwinding over de ramdisk niet. Hoewel ik er best groot fan van ben, zie ik niet in hoe dit bij usnet gaat helpen. De cache zou je erop kunnen laten binnenlopen. Maar de incomplete folder gaat in sommige gevallen dan problemen geven.
14MByte/s = 14.336KB/s / 384 = +-38 articles(lees: bestanden) per seconde
4MBit/s = 512 KB/s / 384 = +-1,3 articles per seconde
Een gemiddelde harde schijf kan makkelijk 2 bestandjes per seconden schrijven en ondertussen parren, met 38 bestandjes wordt het echter een heel ander verhaal.
Als je nu zorgt dat er alleen af en toe een bestand van, laten we zeggen, 50MB weggeschreven hoeft te worden, kan het parren gewoon doorgaan, en het downloaden ook want dat gaat eerst naar de razendsnelle ramdiskcache. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar dat doet SAB toch automatisch? Je kunt aangeven hoeveel geheugen SAB mag inzetten, daar hoef je geen ram disk voor in het leven te roepen. Het voordeel daarvan is dat je niet permanent geheugen pakt, of je moet werkelijk 24/7 downloaden, dan maakt het niet uit.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Dadona schreef op maandag 20 december 2010 @ 17:38:
Maar dat doet SAB toch automatisch? Je kunt aangeven hoeveel geheugen SAB mag inzetten, daar hoef je geen ram disk voor in het leven te roepen. Het voordeel daarvan is dat je niet permanent geheugen pakt, of je moet werkelijk 24/7 downloaden, dan maakt het niet uit.
Volgens mij ook; SAB maakt als het ware zelf een 'ramdisk' door een te configureren stuk geheugen te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
smeerbartje schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 07:55:
[...]

Volgens mij ook; SAB maakt als het ware zelf een 'ramdisk' door een te configureren stuk geheugen te claimen.
Hmm, dat zou best goed kunnen. Zelf ben ik blijven steken bij 5.0RC6, dus in die tijd kan er veer veranderd zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
smeerbartje schreef op maandag 20 december 2010 @ 08:53:
Ik vind het sowieso overbodig.. zoveel power voor een beetje downloaden... waarschijnlijk ga je er nog wel meer mee doen; maar kunnen die dingen echt niet in een tijdelijke VM ware op je eigen pc? M.a.w. moet dat continu aan staan? Indien ja... dan heb je een mooi systeem te pakken... indien nee, dan is het een veels te duur systeem.
Ik wil graag naar een beschikbaarheid van 24/7 voor torrents, ftp en wellicht later webservices (b.v. jukebox-achtige service). Het maken van een thuisserver is juist ingegeven door de wens de energieslurpende hoofdpc niet 24/7 aan te hebben staan. Dat het teveel power is ben ik wel met je eens, maar iets langzamers dan de i3 540 (b.v. een Atom) levert niet een enorm veel goedkopere server op. Het scheelt misschien 100-200 euro. Dan betaal ik nu liever wat meer zodat ik nog voldoende ruimte heb om het gebruik van de server uit te breiden.
Dreamvoid schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:20:
1400 euro voor een torrent bak + alle tijd die erin gaat zitten...daar kan je een hoop legaal voor kopen/huren ;) Maar goed, iedereen zijn hobby.
Interessante insteek. Zo had ik het nog niet bekeken. Dat de server er gaat komen is vrij zeker, maar het is inderdaad veel geld. Ik kan het ook wel wat minder groot uitpakken. Ik zie de aankoop van de serverhardware als een eenmalige investering. Een gigabit-router en kast koop je natuurlijk maar 1 keer. In mindere mate geldt dat ook voor moederbord, geheugen en processor. Ik verwacht dat ik in de toekomst hooguit eens af en toe een hdd zal vervangen door een exemplaar met meer ruimte. De onderhoudskosten zijn t.o.v. de eenmalige aanschaf relatief klein. Persoonlijk vind ik het erg fijn om alle vrijheid te hebben op en met zo'n server. Maar goed, de kosten moet wel opwegen tegen de baten. Dat moet ik in de gaten blijven houden.
theblindman schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:11:
Technisch gezien werkt een usenet download zo:
- Artikelen worden gedownload naar (bij sabnzbd) de cache folder (volgens mij bestandjes van 256kb of nog kleiner) In principe is een ramdisk van 384 MB al genoeg, zo groot zullen de bestanden niet worden ;)
- De artikelen worden samengevoegd en gedecodeerd weggeschrijven naar een andere temp map (bij sabnzbd is dat incomplete)
- Dan begint het parfeest: controleren en eventueel repareren. (naar mijn mening kan dat het beste op die WD laptopschijf)
- Uitpakken naar je de complete map (de storagearray in dit geval :P)

Als ik iets vergeet, hoor ik het graag. Met het bovenstaande gezegd hebbende lijkt een RAMDisk mij de beste oplossing.
Ik denk idd dat het gebruik van een ramdisk en een energiezuinige snelle notebook hdd (500GB) de beste oplossing zijn. de grootste bestanden op usenet zijn 500MB, dus een ramdisk van 1GB lijkt me een goed begin. Dan hou ik nog 3GB over voor de server zelf. Lijkt me ook voldoende. Ik zie vooralsnog niet het nut in van extra ram (8GB ipv 4GB).
theblindman schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:11:
Edit: Welk OS wil je trouwens gaan draaien?
Windows Home Server, maar zodra Vail uit is stap ik daarop over.
vanaalten schreef op maandag 20 december 2010 @ 13:03:
Usenet downloaden:
- 1GB geheugen;
- 5400rpm 2.5" harddisk;

Ik denk dat het afhangt van wat je download en hoeveel. Ik download zelf veel blurays (gemiddeld 35GB per stuk). Daar haal ik de HD audio uit en die voeg ik toe aan een veel kleinere HD-encodering. Het is dus niet zo dat ik af en toe eens een dvd'tje download en that's it. Het demuxen en remuxen laat ik ook allemaal op de server plaatsvinden. In die zin is het dus ook een ontlasting van mijn hoofdpc die soms echt tergend traag is door al die processen die tegelijk draaien. Kortom, ik maak wel bovengemiddeld intensief gebruik van de hardware. Dat rechtvaardigt mijns inziens ook de wat hogere investering.
Dadona schreef op maandag 20 december 2010 @ 14:30:
Persoonlijk zou ik gewoon een WD20EARS schijf inzetten als downloadschijf of als schijf waar de uitgepakte bestanden op komen. Wat het handigste is dat hangt van je specifieke case af, maar ik zou niet meteen de bestanden naar de (vermoedelijke) array van zes/zeven schijven sturen. Ga je het bestand afspelen dan blijven er zes/zeven schijven actief. Sowieso moet je, vanuit energieoogpunt, je afvragen of je nog wel grote arrays moet willen als er bestanden op komen die je geregeld wil afspelen. (Meest domme scenario: RAID5 array van zes/zeven schijven met daarop je muziekbestanden.)
Ik heb wel nagedacht over een RAID5-array, maar daar ben ik allang van afgestapt. Ik heb de snelheid niet nodig en richt een aparte backup in.
theblindman schreef op maandag 20 december 2010 @ 17:03:
14MByte/s = 14.336KB/s / 384 = +-38 articles(lees: bestanden) per seconde
4MBit/s = 512 KB/s / 384 = +-1,3 articles per seconde
Een gemiddelde harde schijf kan makkelijk 2 bestandjes per seconden schrijven en ondertussen parren, met 38 bestandjes wordt het echter een heel ander verhaal.
Als je nu zorgt dat er alleen af en toe een bestand van, laten we zeggen, 50MB weggeschreven hoeft te worden, kan het parren gewoon doorgaan, en het downloaden ook want dat gaat eerst naar de razendsnelle ramdiskcache. :P
Zo zie ik dat ook. Ik merk nu al dat mijn Samsung F1 hdd moeite heeft met parren en downloaden tegelijk. Kortom, ik ben vooralsnog ook voorstander voor het gebruik van een ramdisk.
Dadona schreef op maandag 20 december 2010 @ 17:38:
Ik ben niet bekend met SAB. Momenteel gebruik ik Newsleecher. Die applicatie schrijft elk artikeltje los naar de hdd (temp map) meen ik en daarna pas naar de download map. Is het onhandig Newsleecher ook op de server te gebruiken? Ik zal me eens verdiepen in alternatieven voor Newsleecher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:08
raven22 schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 09:05:
[...]

hier niet, maar ik zou ze wel graag zelf hebben, heb alleen geen kennissen in de UK. Kan iemand er ook 2 kopen en dan doorverkopen?
En hier nog een liefhebber voor een microservertje ... we hebben nog een dag of tien...
Sorry ook offtopic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 09:02

Ragger

slopen. alles kapot maken.

Louter ter info, zodat toekomstige kopers enigszins het energiegebruik kunnen inschatten van een vergelijkbare configuratie, zet ik hieronder de server die ik onlangs heb aangeschaft. Deze server draait op FreeNAS (geïnstalleerd op de laptopschijf) en gebruikt 27 Watt idle. Casefan losgekoppeld, dvd-drive (gebruikt bij installatie) eruit gehaald. Ik doe niet aan spindown van schijven enzo. Dat levert twee of drie Watt winst op, tegen ergerniswekkende vertraging.

Ik ben niet ontevreden. Zuinig en snel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H55M-USB3€ 91,40€ 91,40
1Intel Core i3 540€ 92,93€ 92,93
1Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB€ 81,-€ 81,-
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 76,72€ 76,72
1Western Digital Scorpio Blue WD3200BEVT, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 37,-€ 37,-
1Asus TM-220 Zilver, Zwart€ 34,95€ 34,95
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,25€ 37,25
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 21,-€ 21,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 472,25

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's knap voor een Gigabyte-moederbord. Met welke energiemeter heb je dit gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 09:02

Ragger

slopen. alles kapot maken.

mux schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 23:20:
Met welke energiemeter heb je dit gemeten?
Een billige Cresta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
mpx200_05 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:27:
[...]

En hier nog een liefhebber voor een microservertje ... we hebben nog een dag of tien...
Sorry ook offtopic :+
en bij de voorwaarden staat dat je er 5 per persoon met de cashback kunt bestellen. Ik heb wel interesse in de microserver met vmware (esxi) bundel. http://www.serversplus.co...bundles/612275-421%23esxi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 14:48

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

De bottle neck in de door jouw bedachte config zal niet meer liggen in het rarren/parren, maar in de kopiëerslag tussen je harde schijven. Als ie de download pauzeert als ie met 14 mb/s download en dat gaat parren; da's hetzelfde als die 40GB verplaatsen naar schijf 2; dan wordt je download evengoed gepauzeerd...

Om dat op te vangen; koop wel die 8GB ram (of meer als je wilt) en ga iets anders als newsleecher gebruiken. Zoals voorgesteld, gebruik SABnzbd en stel hier in dat ie 4GB geheugen (of meer) mag gebruiken als cache voor je downloads. AIs je schijf bezig met parren download ie dus vrolijk door in memory en schrijft het later weer weg.

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Ik zou graag mijn server energievriendelijker maken, dit is de setup momenteel:

AMD Sempron LE-1250 45W
GigaByte MA74GM-S2H
Kingston ValueRAM 2 GB DDR2-800 Kit
Corsair 450VX
Seagate Barracuda 7200.10 ST3250620AS, 250GB (boot, download)
Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB x2 (storage)
Seagate Barracuda 7200.11 ST31000333AS, 1TB (storage)

Ik wil niet alle hardware veranderen. Ik heb zelf gedacht de voeding te wijzigen naar een Be-Quiet Pure Power BQT L7 300W en de boot/download disk te wisselen met een 5400 rpm model, Iemand met een aanrader?
Zal dit overigens allemaal wat uitmaken, daarmee bedoel ik minder verbruik. En is het gezond om splitters op de voeding te zetten (van molex naar sata), anders kom ik er namelijk niet met het aantal aanluitingen.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Je zou eventueel je processor kunnen undervolten. Dat heb ik met mijn LE-1250 ook gedaan :)

Op het internet zijn genoeg tutorials te vinden hoe dat moet :Y)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle schijven vervangen door één, lichtere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je boot en download schijf vervangen en de andere schijven 'uitzetten' na een langere periode van inactiviteit. Daarnaast kun je inderdaad gaan kijken naar een andere voeding, maar of dat echt interessant is hangt af van een aantal factoren: kun je de voeding nog elders inzetten, ga je op kortere termijn meer schijven nemen, ga je zoals mux suggereert schijven vervangen, ...?
Met name de harde schijven zijn een interessant en uitdagend aspect ten aanzien van voedingen. Blijf je langer op deze samenstelling zitten en vervang je de boot schijf dan kun je ook voor een PicoPSU gaan.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Is dit topic niet eens toe aan een "Deel 2" met een mooie topic start waarin de nodige informatie/vergaarde kennis/ervaring beschreven wordt en ook een aantal links naar relevante informatie/tutorials gegeven wordt?

Er is onder de lezers van dit topic vast wel iemand die zo gek te krijgen is om zo'n fraaie topic start te schrijven. :+

Wie meldt zich aan?

Wat is overigens de enegiezuinigste harde schijf op dit moment? In 2,5" formaat weet ik zelf niet lager dan 1,6 Watt te vinden (WD AV-25). Weet iemand hier een nog zuinigere? En in 3,5" formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, ik heb al eens een poging gedaan met een monster startpost, maar het topic kwam nooit echt lekker van de grond. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om gewoon maar een topic te starten, daarin door te ouwehoeren en dan een sloot medeauteurs toe te voegen.
Het enige probleem is dat de startpost volgens mij nog altijd een beperkte lengte heeft en de tweede post geen mogelijkheid heeft om opnieuw medeauteurs toe te voegen.

Wat 2.5" schijven kan het wel kloppen, de meesten zitten wel in de 2W. Wat 3.5" betreft is de WD20EARS de meest zuinige schijf, maar als je puur naar energieverbruik kijkt dan moet je voor 2.5" gaan. De WD20EARS zit in de hoge 2W in idle, terwijl de 2.5" schijven daarvoor inmiddels al druk aan het schrijven zijn. Een 3.5" in read/write gaat al naar 5 a 6W.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah crap :/

Had een zuinig download-pctje samengesteld op basis van een Via VB8001 moederbord.
Toenstraks alleen het moederbord aangesloten in de case en aan een Voltcraft Energy Check 3000 gehangen.... Het MB verbruikt veel meer als dat er in de Operating Guide staat van de fabrikant.

Nu bleek de voeding die al in de case zat (Emko EM-111) niet zo efficient, stroomverbruik met die was ongeveer 49 wat. Met een Codegen 350w voeding 41w. En dan is dat dus alleen met het moederbord, geen HDD's aangesloten.

Blijft echter veel meer dan wat de fabrikant beweert. Nu zou ik nog een picopsu kunnen proberen, maar dan nog, zoveel gaat er dan toch nog niet af?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
18W idle DC met een niet-zo-moderne 350W voeding betekent dat de voeding ongeveer 65% efficient zal zijn, en dat je 30W uit het stopcontact kunt verwachten. 40W lijkt me daar ook wel wat exorbitant ja. Weet je zeker dat je bordje idle is en voor zover dat bestaat de power management allemaal een beetje klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Raven schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:02:
Ah crap :/

Had een zuinig download-pctje samengesteld op basis van een Via VB8001 moederbord.
Toenstraks alleen het moederbord aangesloten in de case en aan een Voltcraft Energy Check 3000 gehangen.... Het MB verbruikt veel meer als dat er in de Operating Guide staat van de fabrikant.

Nu bleek de voeding die al in de case zat (Emko EM-111) niet zo efficient, stroomverbruik met die was ongeveer 49 wat. Met een Codegen 350w voeding 41w. En dan is dat dus alleen met het moederbord, geen HDD's aangesloten.

Blijft echter veel meer dan wat de fabrikant beweert. Nu zou ik nog een picopsu kunnen proberen, maar dan nog, zoveel gaat er dan toch nog niet af?
HELD! (marion raven even gegoogled, blijkbaar zit / zat die in M2M...)

Enfin, 18W idle en 23W load. Lijkt me redelijk normaal voor de plank. Ik zou ook verwachten dat de netto waarden (powergebruik moederbord) niet boven de 30 uit zal komen (koeling lijkt niet adequaat genoeg voor meer powerconsumptie). Wat dus zou betekenen dat je voeding écht heel erg onzuinig is. Beide voedingen dus.

edit: wordt het koelblokje op het moederbord heel erg warm?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gaat om 18W DC, dus je voeding moet je daarin keihard meenemen. Nu zeg je zelf dat je Emko EM-111 al niet veel is, maar je Codegen 350W voeding komt volgens mij uit een kast van 35 euro. Dus eerlijk gezegd verwacht ik daar echt niet veel van. Als je dan op 5% van het vermogen gaat zitten dan kun je verwachten dat de voeding echt een bedroevende efficientie heeft.
Zeker met dit soort dingen zou ik echt naar een PicoPSU kijken, ze zijn ervoor gemaakt. Zelfs de adapters zullen nog goedkoop zijn en tegelijk kun je dan een mooi exemplaar kiezen (=<60W is leuk). Ik denk echt dat je hier behoorlijk wat vanaf zal halen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Matis schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:50:
Je zou eventueel je processor kunnen undervolten. Dat heb ik met mijn LE-1250 ook gedaan :)

Op het internet zijn genoeg tutorials te vinden hoe dat moet :Y)
Bedankt voor de tip, ik zal hier eens mee experimenteren maar wil toch niet te hard op prestaties inboeten.
mux schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:08:
Alle schijven vervangen door één, lichtere voeding.
Een lichtere voeding was ik al van plan. Alle schijven vervangen door een 3TB disk valt duur uit. Miscchien overwegen 2x WD20EARS ik zal er over nadenken.
Dadona schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:23:
Je boot en download schijf vervangen en de andere schijven 'uitzetten' na een langere periode van inactiviteit. Daarnaast kun je inderdaad gaan kijken naar een andere voeding, maar of dat echt interessant is hangt af van een aantal factoren: kun je de voeding nog elders inzetten, ga je op kortere termijn meer schijven nemen, ga je zoals mux suggereert schijven vervangen, ...?
Met name de harde schijven zijn een interessant en uitdagend aspect ten aanzien van voedingen. Blijf je langer op deze samenstelling zitten en vervang je de boot schijf dan kun je ook voor een PicoPSU gaan.
Momenteel heb ik dit op het oog:

1 x Be Quiet Pure Power L7 (300 Watt)
1 x Western Digital Scorpio Blue 320 GB 2.5 inch Harddisk (SATA-II,5400 RPM,8MB)

Hoe werkt dit precies de schijven 'uitzetten'? Softwarematig, hardwarematig? Mijn systeem draait Windows Server 2008 R2. Schijfuitbreiding zit er zeker in, Ik heb 6 SATA aansluitingen. Maar of ik zal uitbreiden door de schijven te vervangen of nieuwe bij te kopen daar ben ik nog aan het twijfelen. 300Watt is ruim voldoende ga ik van uit, ik zou er in principe 7 disks op kunnen aansluiten, 3sata, 2 molex (2x: Molex to 2x SATA stroomkabel). Heb alvast maar 6 SATA poorten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vervanging versus uitbreiding bepaalt of je voor een PicoPSU kunt gaan. Maar met een 300W voeding heb je inderdaad ruim voldoende speelruimte.

Schijven uitzetten gaat softwarematig, maar je moet dan wel goed kijken wat waarop staat en welke processen er lopen. Als je (beperkte) activiteit op elke schijf hebt dan zullen de schijven voortdurend aan en uit gaan.
Ik heb zelf een VM op een array van vier schijven staan. De array schakelt zichzelf na zoveel tijd uit omdat ik weet dat de VM maar een paar keer per dag actief is. Een VM die actiever is die staat op een 2.5" schijf omdat ik niet de array teveel in- en uit wil laten schakelen.

Wat ondervolten betreft, prestaties hoef je juist niet in te leveren. De grap is dat de kloksnelheid wordt aangepast op het gebruik. Doet de pc niets, dan gaat de computer naar de laagste kloksnelheid. Vervolgens kan ook het voltage omlaag. Op de momenten dat er meer snelheid nodig is, dan gaat de kloksnelheid automatisch weer omhoog.
Ik heb persoonlijk geen ervaring met Windows Server, maar zoek eens op RMClock of CrystalCPUID. Daarmee kun je jouw processor in principe onderklokken, mits het op je systeem werkt. Van RMClock weet ik dat je niet een standaard installatie kunt inzetten, maar dat je nog iets moet doen om het in een 64 bit omgeving te kunnen draaien.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mux schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:09:
18W idle DC met een niet-zo-moderne 350W voeding betekent dat de voeding ongeveer 65% efficient zal zijn, en dat je 30W uit het stopcontact kunt verwachten. 40W lijkt me daar ook wel wat exorbitant ja. Weet je zeker dat je bordje idle is en voor zover dat bestaat de power management allemaal een beetje klopt?
Blijven staan bij "no bootable device" lijkt me idle genoeg ;)
Valt niet echt wat in te stellen aan power management in de/het(??) BIOS voor zover ik kan zien.
M2M schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:09:
[...]

HELD! (marion raven even gegoogled, blijkbaar zit / zat die in M2M...)

Enfin, 18W idle en 23W load. Lijkt me redelijk normaal voor de plank. Ik zou ook verwachten dat de netto waarden (powergebruik moederbord) niet boven de 30 uit zal komen (koeling lijkt niet adequaat genoeg voor meer powerconsumptie). Wat dus zou betekenen dat je voeding écht heel erg onzuinig is. Beide voedingen dus.

edit: wordt het koelblokje op het moederbord heel erg warm?
offtopic:
Die leuke Noorse jongedame/zangeres heb ik 2.5j terug persoonlijk ontmoet 8) (Zwerft wel ergens pic op GoT van ons tweetjes ;) ). Zat in M2M inderdaad, beide dames (Marit Larsen dus ook) zijn solo gegaan. Marit pop+vleugje folklore kant en Marion... Zie YouTube. Meest recente single: YouTube: Marion Ravn - Found Someone

Komt jouw nickname daarvan trouwens?

Koelblokje is nog net niet lauw te noemen.
Dadona schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:16:
Het gaat om 18W DC, dus je voeding moet je daarin keihard meenemen. Nu zeg je zelf dat je Emko EM-111 al niet veel is, maar je Codegen 350W voeding komt volgens mij uit een kast van 35 euro. Dus eerlijk gezegd verwacht ik daar echt niet veel van. Als je dan op 5% van het vermogen gaat zitten dan kun je verwachten dat de voeding echt een bedroevende efficientie heeft.
Zeker met dit soort dingen zou ik echt naar een PicoPSU kijken, ze zijn ervoor gemaakt. Zelfs de adapters zullen nog goedkoop zijn en tegelijk kun je dan een mooi exemplaar kiezen (=<60W is leuk). Ik denk echt dat je hier behoorlijk wat vanaf zal halen.
Dan ga ik van 't weekend mijn router (met IM-945GSE-A plankje :) ) maar even uit elkaar halen en kijken wat de picopsu daarvan met dit plankje doet qua stroomverbruik.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Erg bedankt Dadone, ik weet alvast wat me te doen staat :Y)
Pagina: 1 ... 58 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.