Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan heb je nog steeds maar een fractie van de IOPS van een SSD... die goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Atom op een laptophardeschijf en 2GB aan ram trekt 16 VMs ook makkelijk, moeten ze alleen niet teveel doen. Ik bedoel, je kunt 16 éénmansbedrijfjes hebben en nog altijd vrije tijd hebben en een ander heeft met één bedrijf al 30.000 werknemers nodig en misschien veel specifieke resources nodig. Het hangt er maar net van af wat het karakter van die VMs is.
Gaat het om databases, zijn het renderstations die kunnen worden aangesproken, zijn het download/upload vms voor backups of wil je maximale dataintegriteit hebben voor iedere specifieke VM? Afhankelijk daarvan kun je bepalen of je veel opslagruimte moet hebben en/of snelle opslagruimte, of dat je een sloot aan geheugen nodig hebt, of een super snelle processor.
Maar met 16 VMs kunnen we nog helemaal niets... En eerlijk gezegd, als je nu al zulke antwoorden geeft dan is het misschien handig om eens een testopstelling neer te zetten om te zien waar je bottleneck gaan liggen. Ik zou beginnen bij storage en geheugen, die zaken zijn geen verspilling van geld en kun je altijd wel ergens weer inzetten of makkelijk wegzetten. Pas als je ziet dat je processor onderuit gaat dan moet je eens gaan denken aan een snellere. Maar mijn inschatting is dat je basis zoveel potentiele bottlenecks heeft dat je processor nog niet eens op 50% load kan komen!

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 01:30
Bedankt voor die toelichting!

Je brengt me sterk in twijfel... Die VM's zullen wisselend gebruikt worden. Ik denk dat minstens de helft Linux Server systemen worden - bij mijn weten gebruiken die erg weinig resources én zijn ze niet schijf intensief. Denk hierbij aan:
  • Een Samba 4 PDC/DNS
  • Een VoIP server (Asterisk)
  • Een Webserver
  • Een NAS (Zit er over te denken, die buiten de server te maken)
Verder nog wat Windows OS'jes (Denk hierbij aan Windows 7/2008R2/2003R2/XP SP3 (Gestript (!))

Maar zoals gezegd - ik ben nieuw in virtualisatie. Zou iemand mij een voorbeeld kunnen geven, van een configuratie die het bovenstaande trekt, weinig energie verbruikt en nog wat speelruimte over laat?

Ik heb het al geprobeerd - maar volgens jullie is dat geen handige combinatie.

Bedankt voor de hulp alweer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met proberen doel ik erop om (bijvoorbeeld) eerst op je desktop iets als Virtualbox en/of VMware Server neer te zetten. Zo is een webserver ook nogal generiek. Ga je Tweakers.net hosten dan heb je wel iets meer nodig dan als je de website van de plaatselijke bowlingclub voor dwerghamsters gaat hosten. (Hoewel die wel weer eens wat meer hits kan krijgen...ach je begrijpt het idee.) Dit gaat ook op voorr de andere taken. Een NAS kan namelijk extreem schijf intensief zijn, per slot van rekening is het ding gericht op storage. }:O

Maar echt, ga gewoon spelen. Juist met virtualisatie kun je met beperkte middelen al veel leren. Ik heb tijdenlang op mijn desktop zowel Virtualbox en VMware Server gehad. (Sterker nog, nog steeds.) Ik heb toen een beetje geschoven met toewijzingen van geheugen, snelheid van schijven (ik heb drie typen in mijn desktop) en een beetje gelet op het CPU gebruik. In mijn geval was al vanaf het begin duidelijk dat ik niet veel resources nodig had, maar ik vond het wel leuk om te kijken wat het minimale was, met name op het vlak van geheugen. Die wijs je echt toe.

Eerlijk gezegd vind ik het ook gaver om te horen dat iemand op een singlecore Atom allerhande zaken draait, zonder dat je inlevert op responsiviteit. Tegelijk dwingt dat je ook om kritisch te kijken naar hoe je te werk gaat, wat voor veel besparingen kan zorgen. Misschien toch niet dat programma met een memoryleak nemen, maar een elegantere tool?
Ik blijf het gaaf vinden dat ik een offsite oplossing heb ingevoerd die perfect werkt, met revisies tot maanden terug, over een lijntje met een upload van 20KB/sec. En echt, het gebeurt allemaal uitsluitend buiten kantooruren. O+

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Bedankt voor de reactie weer! Het zal absoluut geen drukke server worden, wees gerust. Maar mijn vraag wordt keer op keer niet beantwoord. Neem de door mij geschreven situatie in gedachten.

Past hier beter:

Een Dualcore (Intel Core i3, AMD Athlon X2)
Een QuadCore (Intel Core i5/i7, AMD Phenom X4)
Een Server QuadCore (Intel Xeon X3440/L3426)

Dit puur gelet op energiegebruik. We laten de harde schijven in het midden. Wie heeft ervaringen kwa energie gebruik en kan mij de juiste induwen? :)

Persoonlijk lijkt mij de Xeon L3426 het laagste energieverbruik hebben tegenover de prestaties. Maar ik ben geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ligt dus aan je load case. Als je erachter komt dat het vrij druk wordt, kun je beter een low-voltage xeon nemen gezien die onder belasting meer performance per watt geven dan andere opties. Als het ultra-rustig wordt heb je al gauw genoeg aan een low-end dualcore (of zelfs een dualcore atom/amd-equivalent over een paar maanden). Vandaar: als je echt wilt tunen op zuinigheid, moet je eerst spelen, dan je final config bouwen.

@hieronder: jaaaaaaaa core i3! doen!

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 05-12-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, als het geen drukke servers worden dan zou ik voor de 'dualcore' gaan. Ik zet het tussen haken omdat bijvoorbeeld de i3 ook HT heeft, waardoor je vier 'cores' krijgt. Het is dus iets meer dan zomaar twee cores. Daarnaast mis je de interessante tegenhanger, de Athlon X4. Sowieso is je AMD-Intel verhouding een beetje scheef. Je plaatst langzamere AMDs tegenover Intel processoren.
Omdat ik nog altijd niet echt iets hoor waar ik van schrik, zou ik voor een 'dualcore' gaan. Een i3 530 is qua energieverbruik erg efficiënt. Maar als je echt blij baat worden van cores op zich, dan zou ik weer voor de Athlon X4 kant gaan.

Mux.... :+

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Bedankt! :)

Ik zal eens beginnen met een server mobo - en daarop een Core i3. Dan ga ik langzaam uitbreiden. Als de proc een bottleneck wordt, kan ik makkelijk over naar een low-power Xeon. :)

Maar... Kan ik met dit alles niet beter wachten tot het Intel Sandy Bridge platform uitkomt? Of loont dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkske
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 19:04
Dadona schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:29:
Met dat moederbord kom je met een 2.5" schijf en een Seasonic 60w adapter op rondom 13w uit. Clearos werkt er prima op. (Spreek uit persoonlijke ervaring)
Je kunt het prima in een MINIBOX M350 kwijt. Die ITX behuizing heeft zelfs specifieke addons voor dat moederbord. Zeer mooie combi :)
specifieke hd?
Want pak er toch maar een hd bij zodat ik sabnzb kan draaien. EVT ook sickbeard als dat werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
Henkske schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:06:
[...]

specifieke hd?
Want pak er toch maar een hd bij zodat ik sabnzb kan draaien. EVT ook sickbeard als dat werkt
Er is niet zoveel keuze in 2.5" 1 TB schijfjes... daarom heb ik gekozen voor de Samsung Spinpoint MT2; schijnt ook vrij energiezuinig te zijn. Mijn harde schijfje en geheugen zijn inmiddels binnen... ik kan niet wachten totdat de rest er is! Voor info/review... zie ook hier (wordt a.s. week gevuld).

[ Voor 17% gewijzigd door smeerbartje op 05-12-2010 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let er wel op dat dit een 12.5mm schijf is die dus veel platters intern heeft, en veel balancing. Hij zal ongetwijfeld meer geluid maken dan populaire 7200rpm 2,5" schijfjes. Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van de betere 500GB schijfjes, maar als je persé zoveel opslag in die kleine formfactor wil is er weinig keuze.

@Sef24: sandy bridge is absoluut interessant vanuit een energie-efficientie-oogpunt, vooral ook omdat de IGP en IMC in sandy bridge geintegreerd is op de CPU die en dus niet meer op 45nm maar op 32nm gemaakt zijn. Dit was traditioneel het minst zuinige onderdeel op deze moederborden en belooft wel flink verbeterd te zijn. Maar hier geldt het algemene devies: als je nu iets nodig hebt, moet je het nu kopen, want morgen is er altijd iets mooiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen 1TB schijfje, maar het is een Western Digital Scorpio Black van 500GB, de WD5000BEVT. (Ik snap nog altijd niet waarom het niet de WD500BEVT heet.) Maar het verschil in verbruik is relatief beperkt dus kun je gewoon het beste kijken naar welke schijf het beste bij je doel aansluit. En misschien kun je dan zelfs juist overwegen om met twee 2.5" schijven te werken, mocht je niet een slimme planning kunnen invoeren.

In aanvulling op mux, daarnaast moet je je ook nog eens afvragen hoe groot de besparing nu nog is. Een slim gekozen mobo+cpu is al zo zuinig dat je toch wel het nodige mag neerleggen voor die configuratie, het later binnen hebt en tot overmaat van ramp je het niet meer over een besparing van 30W hebt ofzo. Zoals ik al vaker heb gezegd, zo langzaam aan moet je vooral kritisch naar je schijven kijken. Bij een zuinige opstelling kan een 3.5" schijf al een derde van het idle verbruik uitmaken!

[ Voor 36% gewijzigd door Dadona op 05-12-2010 16:28 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
mux schreef op zondag 05 december 2010 @ 13:51:
Dan heb je nog steeds maar een fractie van de IOPS van een SSD... die goedkoper is.
Die had ik net nog niet gezien... Je zegt dat een SSD goedkoper is. In vergelijking met wat? Voor een 160GB SSD kun je 3 1TB schijven kopen. Kun je iets duidelijker zijn? :)
Dadona schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:24:
[...]
In aanvulling op mux, daarnaast moet je je ook nog eens afvragen hoe groot de besparing nu nog is. Een slim gekozen mobo+cpu is al zo zuinig dat je toch wel het nodige mag neerleggen voor die configuratie, het later binnen hebt en tot overmaat van ramp je het niet meer over een besparing van 30W hebt ofzo. Zoals ik al vaker heb gezegd, zo langzaam aan moet je vooral kritisch naar je schijven kijken. Bij een zuinige opstelling kan een 3.5" schijf al een derde van het idle verbruik uitmaken!
Dat is met een SSD anders, neem ik aan?
mux schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:20:
[...]
@Sef24: sandy bridge is absoluut interessant vanuit een energie-efficientie-oogpunt, vooral ook omdat de IGP en IMC in sandy bridge geintegreerd is op de CPU die en dus niet meer op 45nm maar op 32nm gemaakt zijn. Dit was traditioneel het minst zuinige onderdeel op deze moederborden en belooft wel flink verbeterd te zijn. Maar hier geldt het algemene devies: als je nu iets nodig hebt, moet je het nu kopen, want morgen is er altijd iets mooiers.
Dat is waar. Maar het kan makkelijk nog een maand duren voordat ik de aankoop doe. Ik wil eerst goed onderzoek doen. En dan is het net het Sandy Bridge platform uit. Vandaar vroeg ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gezien Sandy Bridge ongetwijfeld zuiniger en beter gaat zijn en de prijsstelling erop wijst dat ze even duur gaan zijn als de huidige core i3's, zul je over een paar maanden ongetwijfeld voor SB gaan.

Over SSDs versus HDDs: kijk eens rond in het bijbehorende topic. In de meeste servertoepassingen is de capaciteit van je storage geen beperking, de snelheid wel (heel erg). Dan wil je bijna altijd een SSD.

[ Voor 17% gewijzigd door mux op 05-12-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SSD is niet hetzelfde als 42, het antwoord op alles. :+ Het gaat erom dat er in het algemeen slimmer met schijven wordt omgegaan. Het nemen van een harde schijf is geen doodzonde, zelfs van 24 nog niet. Maar als je er één grote array van maakt, dan ben je waarschijnlijk niet efficiënt bezig.
Maar opnieuw, het hangt van het specifieke geval af wat de handige manieren zijn. Soms is een SSD de manier, soms meerdere laptop harde schijven en soms gewoon één grote snelle schijf met daarachter een array van schijven.
Kritisch kijken naar data helpt een hoop. Denk bijvoorbeeld aan data die meer voor archief doeleinden zijn (dus niet vaak worden gebruikt), zet die op 'groende' schijven die in spindown gaan. Voor muziek is het niet handig om deze op een grote array te zetten omdat die dan langere tijd aan zal blijven. Meer specifiek in jouw geval kan het schelen als je de actiefste VMs, als het een bottleneck is, op twee verschillende schijven te laten draaien.
Maar nogmaals, zonder echt concrete gegevens en voorbeelden kunnen we niet eens een echte richting aangeven, zonder een gigantische foutmarge.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Dadona schreef op zondag 05 december 2010 @ 17:03:
[...]
Maar nogmaals, zonder echt concrete gegevens en voorbeelden kunnen we niet eens een echte richting aangeven, zonder een gigantische foutmarge.
Bedankt! :) Als je even aangeeft wat je nodig hebt (hoeveelheid VM's, usage, doeleinden, en wat je nog meer nodig hebt), zal ik zo precies mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andersom, jij geeft aan wat je gaat doen dan kijken wij wat je nodig hebt :+
Jij hebt het over 16 VMs, maar wat gaat iedere VM doen? Zit daar een emailserver tussen? Hoeveel gebruikers werken daar tegelijk op. Je NAS kant, hoeveel data gaat het om, hoe veel veranderingen, hoe veel gebruikers, ... Webserver, testdoeleinden of ga je deze extern toegankelijk maken voor weet ik hoeveel gebruikers? ... Kortom leg precies uit wat je gaat doen, hoeveel gebruikers te er tegelijk mee bezig gaan en waar de prioriteiten liggen. Maar ook, draaien alle VMs tegelijk, of werkt een deel 's nachts en een deel overdag. En nu ik het erover heb, gaat het ding uberhaupt 's nachts aanblijven?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Mijn beurt om vragen/advies te vragen. :)
Ik zat laatst te denken aan een leuk, en vooral zuinig servertje voor de standaard always-on thuisserverzaken. Ik heb hier een oude (P4) laptop liggen, maar die is én niet zuinig (> 30W idle) én is tergend langzaam met het netwerk om een of andere reden. Scratch that dus.

Enter Atom. Een leuke i3-based server is natuurlijk flink sneller, maar ook duurder, al snel minder zuinig en m.i. flink overkill voor mijn wensen (zie verder op). Er zijn genoeg bossen waar teveel bomen in staan, dus ik heb me maar gefocust op een Atom-based platform om het veld wat te beperken.
Nu ben ik in tweestrijd tussen een NM10 met D525-based systeem of een 945GSE met uiteraard een N270.

De taken:
- Files serveren via NFS (Samba optioneel)
- (Automatische) downloads (zowel NZB als torrents)
- MPD: Muziekspeler naar m'n versterker, evt. ook streamen over internet voor op 't werk.
- Sporadisch SVN
- Mogelijkheden om te experimenteren met dingen zoals streamen simpele webcam en/of Jetty+PostgreSQL-based webtaken.

Nothing fancy dus. Het hoeft niet super snel te zijn, behalve het netwerk: de bottleneck moeten de harde schijven zijn, niet de netwerkverbinding (er ligt hier niet voor niets 1Gbps). Ik ben van plan er een 2.5" bootdisk (>250GB) in te zetten en een 3.5" 1.5-2TB groene schijf voor permanente data. Zuinig zijn is belangrijk, stil komt 2e, als het in de woonkamer kan blijven staan is het fijn. Met zuinig bedoel ik vooral idle@10-15W, full load is minder belangrijk.

Op de 2.5" disk komen de downloads binnen, draait het OS en staat de muziek, zodat de 3.5" alleen wakker hoeft te zijn bij het kijken van films (op laptop, dus geen HD-verwerking nodig) en het verplaatsen van afgeronde downloads en natuurlijk bij het benaderen van andere data. Een SSD in plaats van de 2.5" is ook een interessant idee, maar m.i. nog te duur: Alles onder 50GB is niet interessant omdat er dan weinig ruimte overblijft voor de muziek én de binnenlopende downloads samen, waardoor de 3.5" toch weer vaker op moet spinnen.

Specifiek twijfel ik tussen de pricewatch: Intel Desktop Board D945GSEJT en de pricewatch: Jetway NC96FL-525-LF als platform. Deze twee zijn passief te koelen, zuinig en hebben al een eigen DC12V-aansluiting waardoor ik kan besparen op een picoPSU. Er komt voor het idee nog wel een rustigdraaiende grote fan ergens, maar die heb ik hier genoeg liggen.

De eerstgenoemde is duidelijk, die is superzuinig en krachtig genoeg. De tweede is volgens mij krachtiger en dual-core wat wel fijn kan zijn, maar over de praktijk-zuinigheid kan ik te weinig vinden. Laat staan in-depth vergelijkende reviews.

Beide setjes (incl. adapter en 1 bankje 2GB geheugen, maar exclusief case want daar ben ik nog niet uit) zitten nieuw rond de 270 euro. Ik wil zoveel mogelijk tweedehands doen vanwege het recycling-aspect, dus daar kan wellicht nog wat af.

Vragen:
- Wat is het praktijkverbruik van de NM10+D525 in vergelijking met die van de 945GSE+N270? En is dat in balans met het verschil in performance? En iets zoals de D425 (single-core) (daar vind je echt niks van)?
- Trekt zo'n bordje wel of niet de twee genoemde disks? Volgens de specificaties volgens mij wel, maar nog geen praktijkvoorbeelden gezien.
- Is er een ander platform wat ik móét overwegen, bijv. met het oog op een goede tweedehands markt?
- Andere opmerkingen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oké, geen garanties dat het perfect uitkomt, maar geeft wel een aardige indicatie
-D945GSEJT komt op zo'n 13W uit, maar voor vergelijking pakken we de 11W van SPCR
-D510M0 komt op 18W bij SPCR uit
-Jetway NC98-525-LF ipv D510M0 levert een verhoging van 7 Watt op
De laatste stap is de meest riskante, maar ook de eerste twee zullen wel de nodige ruis hebben. Maar de idle waarde van 15W kun je wel op je buik schrijven met de Jetway (no surprise there). Zouden de bovenstaande zaken waar zijn, dan gaat het om 14W verschil gaan. Maar 10W kun je wel verwachten.

Of dit verschil het waard is hangt er vanaf of die taken die jij noemt tegelijk moeten plaatsvinden. De NZB kant heeft de potentie om de zaak lam te leggen. Zou je de NZB taak alleen 's nachts laten uitvoeren, dan ziet het er iets beter uit. Fileserver moet wel lukken, MPD is niet schokkend, maar die wil je wel prioriteit geven. Je testopstelling zou ik persoonlijk iets herzien. Testen op een desktop (virtueel) en dan daadwerkelijk draaien op je servertje.
Maar zoals ik hier al laat zien, het jasje gaat krap zitten. Misschien moet je voor het compromis gaan, de D510M0? Het bord heeft geen onboard Pico, maar je gaat tegelijk 50 euro terug, dus aan het einde van de rit ga je er dan zelfs iets op vooruit.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Dadona schreef op zondag 05 december 2010 @ 17:55:
Andersom, jij geeft aan wat je gaat doen dan kijken wij wat je nodig hebt :+
Domme typefout van me :o Klopt. :+
Jij hebt het over 16 VMs, maar wat gaat iedere VM doen? Zit daar een emailserver tussen? Hoeveel gebruikers werken daar tegelijk op. Je NAS kant, hoeveel data gaat het om, hoe veel veranderingen, hoe veel gebruikers, ... Webserver, testdoeleinden of ga je deze extern toegankelijk maken voor weet ik hoeveel gebruikers? ... Kortom leg precies uit wat je gaat doen, hoeveel gebruikers te er tegelijk mee bezig gaan en waar de prioriteiten liggen.
We laten die NAS even voor wat het is. Ik ga daar een ultra-low power PC voor bouwen (Atom N270), die één taak heeft, namelijk het opslaan van bestanden. De bestanden die erop komen, zijn gedownload en bewerkt op de server, door mijn desktop, etc. etc. Note: De server is niet de NAS, voordat daar onduidelijkheid over ontstaat.

Laat die 16 VM's maar niet zo zwaar wegen. Ik denk dat de meeste systemen hierop niet veel gaan doen.

Hoeveel gebruikers? Ik denk dat er 'slechts' 15 personen een plekje krijgen in het systeem, waarvan 'slechts' 5 personen een eigen stukje krijgen in een VM. (Laten we zeggen: De andere 10 personen kunnen op de website inloggen).

Er zullen verder denk ik hoogstens 40 kliks per maand op komen, aangezien de website "binnen de kring" blijft (en dan verspreid over de hele maand). Als ik een drukke website host, doe ik dat wel extern, voordat mijn huis een lekker hapje voor script kiddies wordt O-)

En nu wordt het lastig, aangezien ik moet gaan inschatten wat de VM's allemaal doen. Ik ga het zo nauwkeurig mogelijk proberen te doen.

Linux Server Systemen:

Samba PDC. Er zullen niet meer personen actief gebruik van maken, dan ik eerder genoemd heb. Misschien komen er nog wat accounts meer bij, maar die zijn eigenlijk alleen voor one-time acces en worden daarna uitgeschakeld. Note dat ik dit met Samba 4 doe, en er dus ook een BIND DNS server bij komt.

Een VoIP server met Asterisk. Daarbij komt de Blue.Box (FreePBX opvolger) management interface. Ook hier zullen diezelfde 15 gebruikers gebruik van maken, om gratis intern te kunnen bellen, zonder dat daar externe SIP servers bij hoeven te komen. Wat privé is, blijft dus privé (Gebruikers zullen dmv. een VPN verbinding inloggen op de firewall in het begin van het netwerk, dus ik hoef niet onveilig te doen met port forwarding.

Een webserver. Zoals gezegd, hier komen niet meer dan 40 kliks per maand op. Hoofdzakelijk mijzelf.

Een mailserver komt er waarschijnlijk ook op. Hoogstens 8 gebruikers, en geen drukte. Ik ben geen bedrijf.

Edit: En nog een Prepare-for-Storage server. Hier worden alle bestanden gedownload (NZB, Torrent, e.t.c.), afgehandeld, en vervolgens naar de NAS gestuurd.

Verder nog een Linux Desktop (wss Fedora/RHEL of CentOS, een van die drie), just for fun.

Windows Based:

Windows Server 2008 R2. Hoofdzakelijk voor TS/TS Web Access. Alle gebruikers in de Active Directory kunnen inloggen. (Hoogstens 15).

Windows Server 2003 R2. Gewoon om een beetje mee rond te spelen. Niets bijzonders.

Windows 7. Zal niet veel gebruikt worden, hoogstens door mijzelf.

En dan nog wat zwaar gestripte Windows XP Machientjes. Dit zal het thuis worden van de meeste gebruikers.

Plus nog wat speelruimte.

Die 15 gebruikers zullen geen zwaar gebruikers zijn. Hoogstens om wat te internetten, om samen met mij ergens aan te werken.

Edit: Misschien ook handig te melden, dat er waarschijnlijk maximaal 4 te gelijk actief zullen zijn. Uiteraard met pieken en dalen.
Maar ook, draaien alle VMs tegelijk, of werkt een deel 's nachts en een deel overdag. En nu ik het erover heb, gaat het ding uberhaupt 's nachts aanblijven?
Ik denk dat het gros van de Windows machines 's nachts uitkan, omdat ze eigenlijk alleen overdag worden gebruikt. De Linux machines, die de belangrijkste taken voor hun rekening nemen, moeten 's nachts aanblijven. Ik wil 's nachts bijvoorbeeld telefonisch bereikbaar zijn voor ernstige dingen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Sef24 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:41:
Sinds een tijdje wil ik ook een thuis server. Energie zuinig uiteraard.
Ik herhaal m'n vraag even, waarom wil je een energiezuinige server?

1) Het milieu
Schaf dan direct een tweedehandsje aan, hoe onzuinig ook, is vele malen beter voor moeder aarde.

2) Het tweakerschap
Zie dan http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=685231 en stop met zoeken. Dat is een brullend snel systeem voor relatief weinig geld en met hele lage Watten.

2) De kosten
Waarom kijk je dan naar een Xeon? Ik snap het wel, ik heb zelf ook een te duur systeem (zie onder 2) voor de energiewinst, maar toch. Als je een langzamer systeem neerzet voor de helft van de prijs met dubbele Watts, hoe lang moet dat ding dan 24/7 full load draaien voordat je het verschil eruit hebt? Zo duur is stroom niet.

Als je geld hebt dat uitgegeven moet worden, sta ik je natuurlijk niet in de weg. Ik wil alleen zeggen dat een reality check misschien op z'n plaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Dadona vroeg mij naar de specifieke taken van het systeem. Die geef ik, krijg ik dit. Niet echt een compliment voor mijn uitleg? :? Of heb ik je reactie verkeerd begrepen? :X

Ontopic: Leuke site. Die zal ik zeker meenemen, in mijn beslissing. Vreemd is, dat elke site een ander energie verbruik weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Dadona schreef op zondag 05 december 2010 @ 18:42:
Oké, geen garanties dat het perfect uitkomt, maar geeft wel een aardige indicatie
-D945GSEJT komt op zo'n 13W uit, maar voor vergelijking pakken we de 11W van SPCR
-D510M0 komt op 18W bij SPCR uit
-Jetway NC98-525-LF ipv D510M0 levert een verhoging van 7 Watt op
De laatste stap is de meest riskante, maar ook de eerste twee zullen wel de nodige ruis hebben. Maar de idle waarde van 15W kun je wel op je buik schrijven met de Jetway (no surprise there). Zouden de bovenstaande zaken waar zijn, dan gaat het om 14W verschil gaan. Maar 10W kun je wel verwachten.
De Jetway die de reviewer daar behandelt is de NC98 ipv de NC96 die ik op het oog heb. Het verschil tussen de 96 en 98 is o.a. dat de laatste een ION2 GPU heeft, en ik vermoed dat hier het verbruiksverschil voornamelijk in is gaan zitten. Nevertheless geeft het me wel een duidelijk beeld van wat ik ongeveer kan verwachten.
Of dit verschil het waard is hangt er vanaf of die taken die jij noemt tegelijk moeten plaatsvinden. De NZB kant heeft de potentie om de zaak lam te leggen. Zou je de NZB taak alleen 's nachts laten uitvoeren, dan ziet het er iets beter uit. Fileserver moet wel lukken, MPD is niet schokkend, maar die wil je wel prioriteit geven. Je testopstelling zou ik persoonlijk iets herzien. Testen op een desktop (virtueel) en dan daadwerkelijk draaien op je servertje.
NZB (met name de PAR/RAR-acties) 's nachts en bij afwezigheid draaien is geen probleem. Overigens is de verhouding Torrent/NZB bij mij over het algemeen in het voordeel van torrents. Wat je bedoelt met testopstelling is me even onduidelijk, maar ik vermoed dat je het over mijn laatste taak hebt m.b.t. experimenteren. Ten eerste zal dat alleen gebeuren als het bakje het aan kan, het is zeer ondergeschikt aan de rest van de functies. Ten tweede zal het inderdaad zijn dat ik het lokaal ontwikkel en test en dan voor het always-on-karakter op de server installeer. Wederom bedankt voor de tips.
Maar zoals ik hier al laat zien, het jasje gaat krap zitten. Misschien moet je voor het compromis gaan, de D510M0? Het bord heeft geen onboard Pico, maar je gaat tegelijk 50 euro terug, dus aan het einde van de rit ga je er dan zelfs iets op vooruit.
Dat prijsverschil is een goed punt, dat was me nog niet opgevallen. (Had geen D510 vs D525 vergelijkingen in de pricewatch gemaakt), en ik vermoed dat er ook een betere tweedehands markt is in de D510M0 (moet ik nog staven, anders sowieso in het SODIMM vs gewoon RAM) dus dat is ook een voordeel. Tenslotte is het hebben van een losse picoPSU nooit verkeerd mocht ik een keer willen upgraden naar iets anders.

Ik snuffel nog even verder. Bedankt so far :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

16 VM's? :?

Ik vraag me af waarom al die verschillende toepassingen zo nodig op separate VM's zouden moeten draaien. Ik heb ook een homeservertje draaien op een oud beestje die een heleboel van die taken gewoon in één Windows XP Pro afhandelt. Dat doet ie al vele jaren en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sef24 schreef op zondag 05 december 2010 @ 20:04:
[...]

Dadona vroeg mij naar de specifieke taken van het systeem. Die geef ik, krijg ik dit. Niet echt een compliment voor mijn uitleg? :? Of heb ik je reactie verkeerd begrepen? :X

Ontopic: Leuke site. Die zal ik zeker meenemen, in mijn beslissing. Vreemd is, dat elke site een ander energie verbruik weergeeft.
Nee, op zich wel een goede, omdat er verschillende motivaties kunnen zijn voor energiezuinigheid. Je kunt om het grote plaatje denken, het minimaliseren van de totale uitstoot (productie van jouw nieuwe opstelling kost ook veel). Daarnaast kan het je op de korte termijn geld besparen. De derde is als je het wil terugverdienen, iets dat je niet echt zal lukken. De tweede versie is een beetje dat je vol trots hier kunt zeggen dat je een efficiënte opstelling hebt. :)

Maar in dit geval, hoewel ik niet bekend ben met de VoIP bezigheid gaat mijn ingeving toch gewoon naar een i3 530. Ik had je graag een X4 aangesmeerd, maar daar ga je geen voordeel van hebben. Daarnaast heeft de i3 nog het voordeel dat de IGP toch best leuk z'n werk doet, zuiniger is in idle en over het algemeen efficiënter.
Misschien is de SSD dan niet gelijk aan 42, maar de i3 gaat er wel aardig heen... Pak gewoon één van de opstellingen uit die site, waar wij (mux en ik) ook onze inspiratie vandaan hebben gehaald en je zal vast tevreden zijn.

@sub0kelvin, de D510M0 zul je sneller op V&A of Marktplaats kunnen vinden. Ik had het subtiele verschil even gemist wat de ION betreft, het zou wel iets kunnen uitmaken. Ik vind het in idle alleen wel een erg groot verschil. Hoe dan ook zou ik denk ik voor de D510M0 of de 945GSEJT gaan.
Je aanvulling zou mij toch wel doen laten jeuken om het toch te proberen met de 945GSEJT, maar dat is dan niet echt op safe spelen. Performance per tik en de extra core zorgen voor een stuk betere prestaties (daarnaast kun je meer geheugen plaatsen). Het zou meer een uitdaging zijn om de 945GSEJT al die taken te geven, zonder er last van te hebben. Heb je wel de zoete vruchten van een config die het goedkoopste is. Maar ik weet niet hoe graag je wil klooien, tunen, ... Anders zou ik toch neigen naar (vooral) de extra core, om niet het risico te lopen dat een unrar actie je core lamlegt en je MPD op die manier onbereikbaar is geworden.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sef24 schreef op zondag 05 december 2010 @ 20:04:
[...]

Dadona bedoelt wat voor taken de computer voor z'n kiezen gaat krijgen, remmelt vraagt zich af wat je motivatie is om hem zuinig te maken. Zuinigheid op zich is namelijk iets redelijk vreemds om je mee bezig te houden; je doet het om één van de redenen die remmelt geeft, of bijvoorbeeld zoals in mijn geval vanwege het geluid en ruimtebeperkingen (of echt puur voor de hobby). En dat vind ik ook best een interessante vraag.

Die site: dat is geen out-of-the-box systeem, maar eentje waar het nodige aan (bios/software)-tweaks aan is gedaan. Zowel Dadona als ik bouwen op dit moment varianten op dit systeem na om te kijken of we eenzelfde soort idle-verbruik kunnen halen, en dat begint heel aardig te lukken (ik zit momenteel op 15.6W idle). Maar bereid je erop voor om flink wat te kloten voor je op zo'n soort verbruik uitkomt. Realistischer is om in de buurt van de 25W te denken met zo'n config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
remmelt schreef op zondag 05 december 2010 @ 19:35:

1) Het milieu
Schaf dan direct een tweedehandsje aan, hoe onzuinig ook, is vele malen beter voor moeder aarde.
OK daar wil ik wel eens cijfers van zien. Als er voor de productie van nieuwe server voor 0.5 MWh aan elektriciteit (=pakweg 50 euri tegen groothandelsprijs) nodig is, is t veel - en dat heb je met een beetje zuiniger hardware binnen een jaar weer terug. En dan neem ik niet eens recycling mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 05-12-2010 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Productie, transport en afvoer moet je meerekenen, maar je moet er wel van uitgaan dat het product dan echt op de schroothoop terecht komt. In mijn geval is de laatste computer die op de schroothoop terechtkwam een Pentium IV. (En die zou volgens mij inderdaad beter vervangen kunnen worden. Zulke dingen pakken in idle al 100+W)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Je moet bij het milieu ook denken aan de (giftige of schaarse) materialen die bij de productie, vervoer etc van een dergelijk product nodig zijn. Elektronica staat niet echt bekend om z'n schone productieproces en zuinig omgaan met grondstoffen, ondanks dat het in een "clean room" gedaan wordt ;) Als het op de vuilstort belandt raak je die materialen voorgoed kwijt.

@Dadona: Ik ga het safe spelen en neem hoogstwaarschijnlijk de D510MO. Ik vind het leuk om te klooien en wil me zeker gaan richten op optimaal verbruik met de middelen die ik heb, maar het moet vooral functioneel blijven. Het zou jammer zijn als het bij voorbaat al té dicht op de grens zit. Nu kan ik alsnog het zoveel mogelijk uit het systeem proberen te krijgen, zonder risico dat ik qua functionaliteit hoef in te boeten. Plus, wie weet wat voor gekke dingen ik nog ga verzinnen (bijvoorbeeld RF/bluetooth AB, displaytje, domotica, anything can happen). Een kleine marge is dus welkom :)

Daarnaast heb ik al een plannetje voor dit ding als hij in de (redelijk verre) toekomst wordt vervangen door een doosje die ook goed HTPC-werk moet gaan doen. Dan gaat het bordje misschien de basis voor een robotje of iets dergelijks zijn waarbij het dualcore-principe goed van pas kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja hallo, je levert toch je ouwe server gewoon netjes in bij de recycling? We leven niet meer in de 70s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is nog altijd ook downcycling, maar in mijn geval bedoel ik met 'schroothoop', de hoop bij de vuilnisbelt waar ze de nodige dingen proberen te recyclen of downcyclen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ergens heb ik gehoord dat voor een gemiddelde auto het energetisch turn-over point op ongeveer 20-25 duizend km's ligt. Dus op dat moment is er even veel energie aan het gebruik van het voortuig opgegaan als de productie ervan. Ofwel; over de levensduur van de auto is veel meer energie opgegaan aan het gebruik ervan, dan de productie.

Bij computers ligt dat turnover point nog wel eerder denk ik. Daarom denk ik dat het milieutechnisch wel verstandiger is om bijvoorbeeld een atom-bordje te kopen i.p.v. een pentium 3 proc 24/7 te laten draaien. Of nog beter, iets als een tonidoplug ofzo, vreet 3 watt in idle.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 05-12-2010 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
edit: wat hij zegt ^^^^

Het wil er bij mij gewoon niet in dat in de productie/distributie van een modern mobo + cpu + psu van max 200 euro retail (ex btw) zoveel energiekosten zouden zitten (ofwel van nieuwe grondstoffen ofwel recycled oud spul) dat het een verbruiksverschil van al snel 30-40W tov een P4/Athlon 64-generatie server (=40 x 8760u / 1e6 = ong 0.35 MWh op jaarbasis!) niet goed kan maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 05-12-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Tja, zonder echte, onderbouwde, cijfers blijft het lastig te zeggen waar het turnover punt ligt bij PCs. Ik kwam bijvoorbeeld cijfers tegen dat slechts 25% van het totale energieverbruik van een gemiddelde PC bij de gebruiker ligt en de rest tijdens productie, maar dat was op een milieu-website met geen/slechte bronnen.

Heeft iemand een betrouwbare bron of onderzoek kunnen vinden? (Tenzij deze discussie teveel off-topic wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat het niet slim is om hierover door te gaan in dit topic. Zelfs mensen die vrij diep in de milieutechniek zitten ( Bartjuh? You da man?) zullen je een gigantische spreiding geven in dit soort getallen. Laten we het erop houden dat tweedehands overkopen in ieder geval beter is dan nieuw kopen en weggooien.

Liever zie ik een reactie van Sat24, voordat de hele discussie eromheen de originele vragen van hem en sub0kelvin ondersneeuwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Dreamvoid schreef op zondag 05 december 2010 @ 21:08:
[...]

OK daar wil ik wel eens cijfers van zien. Als er voor de productie van nieuwe server voor 0.5 MWh aan elektriciteit (=pakweg 50 euri tegen groothandelsprijs) nodig is, is t veel - en dat heb je met een beetje zuiniger hardware binnen een jaar weer terug. En dan neem ik niet eens recycling mee.
Cijfers heb ik niet, maar een onderbouwde mening wel. Alle losse onderdelen komen apart met het vliegtuig uit China. Voordat je met die paar Watt die je bespaart met een zuinige server de CO2-uitstoot van een ritje in het vliegtuig hebt gecompenseerd, ben je wel even wat verder. Daarnaast productiekosten, intern transport, energiekosten bij de fabriek, schaarse metalen, etc. En dat alles om je oude server die pak 'm beet 100W pakt te verwisselen voor eentje die 35W doet? 65W winst?

Het is een lastige discussie omdat je natuurlijk kan zeggen dat die ene voeding niet in z'n eentje in een hele 747 ligt, dus moet je de uitstoot gaan opdelen naar het aantal vervoerde onderdelen? En hier verzandt de discussie dan meteen in mierenneuken en inderdaad een gigantische spreiding. Je kan ook zeggen dat die ene voeding toch wel met het vliegtuig komt, waar dan weer tegenover staat dat als 100 tweakers die voeding niet kopen en hun oude houden, dat vliegtuig misschien niet had gevlogen.

For what it's worth: Wikipedia: "Toch behoren vliegtuigen nog steeds tot de meest vervuilende vervoermiddelen ter wereld. Op de extreem lange afstand komt het vliegtuig in de buurt van uitstoot van de auto." Tel daar de ritjes in de auto dus ook nog even bij op.

Mux: het is inderdaad een andere discussie maar het raakt wel aan het onderwerp; waarom willen we eigenlijk een zuinige server? Ik ben altijd voor de reality checks, de boel moet wel eerlijk blijven. We hoeven ons dus niet op de borst te gaan slaan dat we zo goed bezig zijn voor het milieu. Niet dat we daarom minder plezier mogen beleven aan deze hobby, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Om toch maar weer op de technische toer te gaan: Mux, hoe bevalt de morex 80W DC kit (die je in mux in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" noemt)? Is hij vergelijkbaar met een pico-PSU? De Morexen zijn namelijk goed tweedehands te vinden, maar hebben geen 80+ certificering voor zover ik weet.

En iets totaal anders: is Travla een submerk van Seasonic ofzo? Ze hanteren voor hun adapters namelijk dezelfde productnummers. Of zou dat een poging zijn om op de naam van Seasonic mee te surfen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

sub0kelvin schreef op zondag 05 december 2010 @ 22:33:
Tja, zonder echte, onderbouwde, cijfers blijft het lastig te zeggen waar het turnover punt ligt bij PCs. Ik kwam bijvoorbeeld cijfers tegen dat slechts 25% van het totale energieverbruik van een gemiddelde PC bij de gebruiker ligt en de rest tijdens productie, maar dat was op een milieu-website met geen/slechte bronnen.

Heeft iemand een betrouwbare bron of onderzoek kunnen vinden? (Tenzij deze discussie teveel off-topic wordt).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het puur op gevoel zeg, in het geval van auto's durf ik het met redelijke zekerheid te zeggen. Goed, een auto verbruikt natuurlijk gigantisch veel energie in vergelijking met een pc ;)
remmelt schreef op maandag 06 december 2010 @ 09:10:
[...]
Cijfers heb ik niet, maar een onderbouwde mening wel. Alle losse onderdelen komen apart met het vliegtuig uit China. Voordat je met die paar Watt die je bespaart met een zuinige server de CO2-uitstoot van een ritje in het vliegtuig hebt gecompenseerd, ben je wel even wat verder. Daarnaast productiekosten, intern transport, energiekosten bij de fabriek, schaarse metalen, etc. En dat alles om je oude server die pak 'm beet 100W pakt te verwisselen voor eentje die 35W doet? 65W winst?
Ik betwijfel of er veel via het vliegtuig komt, een boot is namelijk veel economischer. Volgens mij komt er praktisch niets met het vliegtuig, en alles met de boot.

Schaarse materialen is wel een goed punt, want vaak moet daar erg veel grond worden afgegraven voor een klein beetje materiaal. Ook procestechnisch vraagt het veel energie. Aan de andere kant zijn de hoeveelheden per pc wel zeer gering.

Vaak is het wel zo dat een zuinige pc/computer ook minder onderdelen bevat. Een tonidoplug of sheevaplug bestaat uit veel minder onderdelen dan een normale pc, en verbruikt ook een fractie. Een atom-bordje met alles erop en eraan bestaat ook uit veel minder onderdelen dan een gewoon moederbord + videokaart + cpu etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Wat nou zuinig. Dit is de fileserver/downloadbak die ik nu heb staan:

Epox socket 478 bordje met onboard Highpoint RocketRAID IDE controller
Pentium 4 3Ghz
4x 512MB DDR400
360Watt Zalman voeding

2x250GB Hitachi IDE @ RAID5 (centrale opslag voor documenten van iedereen hier in huis)
4x160GB Hitachi IDE @ JBOD (voor m'n eigen opslag van downloads, muziek, films, drivers, standaard software etc.)

Geen idee wat het verbruik is, maar echt zuinig zal ie niet zijn denk ik zo :P

Ow, en een 80GB Western Digital IDE schijf voor Windows

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 06-12-2010 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1) Als je nieuw koopt en je hebt de keuze tussen zuinig en niet-zuinig, zal het zuinige ongetwijfeld milieuvriendelijker zijn.

2) Als je nieuw kopen met tweedehands vergelijkt (iets dat anders ongetwijfeld weggegooid zou worden), is het een discussie die snel in mierenneuken kan verzanden.

3) Als je tweaks kunt verzinnen die - zoals in mijn geval - het verbruik van 27 naar 15.6W doen dalen, is dat hoe dan ook beter.

Wat mij betreft zijn 1) en 3) het bestaansrecht van dit topic. Het woordje 'server' is ook niet onbelangrijk, gezien dat i.h.a. een apparaat is dat altijd aanstaat. Het is een goed beginpunt om over 1) en 3) te praten.

@sub0kelvin: Ik ben er redelijk tevreden over. Hij is niet helemaal vergelijkbaar met de picopsu, want hij genereert zijn eigen -12V (die de meeste pico's niet maken) en verbruikt zodoende een watt teveel. Ook zijn de inductoren van lagere kwaliteit. Maar er zijn IMO teveel nadelen aan de morex om hem zomaar te kunnen aanraden, niet in het minst: je hebt nog steeds een MASSIVE kabelboom in je computer hangen, namelijk de ATX-plug, die de airflow in de weg zit en algemeen lelijk is.

De voeding is goed. Er zit knappe PFC in die de power factor erg hoog houdt (voor een voeding) over bijna de hele range, en hij is efficient voor een voeding met PFC. De 80W DC power kit als geheel doet ongeveer 68% efficientie bij 16W (input, dus 11W output) en klimt daarboven snel richting 80%. Vanavond als ik moe ben van schrijven aan m'n thesis ga ik idle en load efficiëntie wel even documenteren zodat je een beter idee krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:35
FastFred schreef op maandag 06 december 2010 @ 10:48:

Pentium 4 3Ghz
4x 512MB DDR400
360Watt Zalman voeding

2x250GB Hitachi IDE @ RAID5 (centrale opslag voor documenten van iedereen hier in huis)
4x160GB Hitachi IDE @ JBOD (voor m'n eigen opslag van downloads, muziek, films, drivers, standaard software etc.)

Voor RAID5 heb je toch minimaal 3 schijven nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-05-2022
Hallo,

Ik zit al een tijdje te twijvelen om een server thuis neer te gaan zetten. De bedoeling van de server is dan om eigelijk alleen bestanden veilig te stellen dmv back up van whs. Hier hoef ik volgens mij niet in verschillende raid modussen te gaan draaien. Tevens wil ik hem gaan gebruiken voor opslag van muziek, films en foto's en deze dan weer via mijn popcornhour weer te laten weergeven op de tv. Het zou ook mooi zijn om hem te laten downloaden en uitpakken. Dat laatste hoeft niet snel te gaan. Alleen het moet eigelijk zo goedkoop mogelijk en zo zuinig mogelijk. Nu heb ik een pc staan met een asus m2n-e met een NVIDIA nForce 570 Ultra MCP chipset. Is dit een beetje zo te tweaken met een zuinige processor dat ik onder de 65 watt kan komen met 3 sata schijven. Of is het dan toch beter om een ZOTAC NM10-B-E D510 bord te nemen aangezien hier ook 6 sata poorten opzitten.

Gr. Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
marcop23 schreef op maandag 06 december 2010 @ 11:42:
[...]

Voor RAID5 heb je toch minimaal 3 schijven nodig?
Kan wel, weet niet meer precies wat het was. Kan ook RAID 2 zijn :P iig mirrored dus automatisch een kopie van de ene schijf op de ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vier van de zes S-ATA-poorten op dat moederbord zijn alleen maar aan te spreken via de onboard RAID-controller (en moeten dus in een RAID-configuratie staan). Is al eerder vermeld in dit topic.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:35
FastFred schreef op maandag 06 december 2010 @ 13:10:
[...]

Kan wel, weet niet meer precies wat het was. Kan ook RAID 2 zijn :P iig mirrored dus automatisch een kopie van de ene schijf op de ander
Dat is RAID 1 :) Voor RAID0 en 1 heb je minimaal 2 schijven nodig, voor RAID3, 4, 5 minimaal 3, RAID 6 minimaal 4. Combinaties hiervan, zoals RAID60 (6+0) kunnen nog veel meer schijven eisen. Maar dat gebruik je niet snel in je homeservertje ;)

http://nl.wikipedia.org/w...Independent_Disks#RAID-6]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 06 december 2010 @ 10:48:

Pentium 4 3Ghz
4x 512MB DDR400
360Watt Zalman voeding

Ik denk dat als je dit spul voor courante zuinige zaken vervangt, en wellicht alleen al de harddisks dat je die investering er vrij snel uit haalt qua energieverbruik :)

Ik heb van de zomer 8 harde schijven vervangen voor 3 nieuwe 2TB WD Green (meer ruimte ook nog eens) en dat scheelde al 60W continu.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Energie verbruik maakt me niet zo heel veel uit. Woon bij mijn ouders thuis, systeem draait nog niet 24/7, is nog in test fase zeg maar.

@ marco, dan is het RAID 1 volgens mij :P Echt geen flauw idee meer

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 06-12-2010 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:56
FastFred schreef op maandag 06 december 2010 @ 13:34:
Energie verbruik maakt me niet zo heel veel uit.
Hmm... "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

johan0903 schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:18:
Hallo,

Ik zit al een tijdje te twijvfelen om een server thuis neer te gaan zetten. De bedoeling van de server is dan om eigelijk alleen bestanden veilig te stellen dmv back up van whs. Hier hoef ik volgens mij niet in verschillende raid modussen te gaan draaien. Tevens wil ik hem gaan gebruiken voor opslag van muziek, films en foto's en deze dan weer via mijn popcornhour weer te laten weergeven op de tv. Het zou ook mooi zijn om hem te laten downloaden en uitpakken. Dat laatste hoeft niet snel te gaan. Alleen het moet eigelijk zo goedkoop mogelijk en zo zuinig mogelijk. Nu heb ik een pc staan met een asus m2n-e met een NVIDIA nForce 570 Ultra MCP chipset. Is dit een beetje zo te tweaken met een zuinige processor dat ik onder de 65 watt kan komen met 3 sata schijven. Of is het dan toch beter om een ZOTAC NM10-B-E D510 bord te nemen aangezien hier ook 6 sata poorten opzitten.

Gr. Johan
Je kan ook de volgende twee opties overwegen, kunnen beide alles wat je beschrijft al out-of-the-box:

1.Een WD my book live NAS, vreet 4w in idle. http://www.smallnetbuilde...-wd-my-book-live-reviewed . Heb nog niets zuinigers gevonden qua nas, anybody? Doet trouwens 70-80MB/s read, en dat is aardig goed voor een nas.
2.Een tonidoplug + usb disk 2.5", 3w +1 á 2w = 4 á 5w. http://www.tonidoplug.com/ Kan je ook nog wat extra's mee, ongeveer 20-30MB/s read bij ext3 partitie.

Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje, wil een fatsoenlijke nas met DNLA die zo zuinig mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
Je kan ook de volgende twee opties overwegen, kunnen beide alles wat je beschrijft al out-of-the-box:

1.Een WD my book live NAS, vreet 4w in idle. http://www.smallnetbuilde...-wd-my-book-live-reviewed . Heb nog niets zuinigers gevonden qua nas, anybody? Doet trouwens 70-80MB/s read, en dat is aardig goed voor een nas.
2.Een tonidoplug + usb disk 2.5", 3w +1 á 2w = 4 á 5w. http://www.tonidoplug.com/ Kan je ook nog wat extra's mee, ongeveer 20-30MB/s read bij ext3 partitie.

Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje, wil een fatsoenlijke nas met DNLA die zo zuinig mogelijk is.
Mijn "luxe"probleem is dat ik al twee harde schijven van 1,5T heb liggen de samsung f3. Deze wilde ik graag ervoor gaan gebruiken.
Een nas is natuurlijk wel een oplossing maar een server vind ik denk ik wat makkelijker ben namelijk bang dat als ik een nas of een usb schijf met netwerk functie ga kopen dat ik dan of op ten duur weer ruimte te kort kom of de extra functionaliteit van een server ga missen.

Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
johan0903 schreef op maandag 06 december 2010 @ 19:25:
[...]

Mijn "luxe"probleem is dat ik al twee harde schijven van 1,5T heb liggen de samsung f3. Deze wilde ik graag ervoor gaan gebruiken.
Een nas is natuurlijk wel een oplossing maar een server vind ik denk ik wat makkelijker ben namelijk bang dat als ik een nas of een usb schijf met netwerk functie ga kopen dat ik dan of op ten duur weer ruimte te kort kom of de extra functionaliteit van een server ga missen.

Johan
De HP microserver is wel een fraai apparaat, stop je schijven erin en klaar. Nu in de UK zeer voordelig http://www.techhead.co.uk/hot-deals, wie weet binnenkort ook in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
remmelt schreef op maandag 06 december 2010 @ 09:10:
[...]

Cijfers heb ik niet, maar een onderbouwde mening wel.
Ik wel, en een mening heb ik ook:
- 1 passagier (of 100 kg vracht), China-NL, 6000 mijl @ 0.2 kilogram CO2 per mijl = 1200 kg CO2 uitstoot.
- Voor een pakje van 1 kg dus 12 kg CO2.
- Stroom in Nederland komt zo'n 0.4 kg uitstoot aan CO2 per kWh (neem voor t gemak ff de 3 grootste stroomleveranciers Essent/Eneco/Nuon). Je hebt die CO2 uitstoot van de vliegrijs dus na 12/0.4 = 30 kWh verbruik terugverdiend.
- bij een verbruikswinst van 65W is die vliegreis na 30000/65 = 460 uur = 19 dagen goedgemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 06-12-2010 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dreamvoid schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:44:
[...]

Ik wel, en een mening heb ik ook:
- 1 passagier (of 100 kg vracht), China-NL, 6000 mijl @ 0.2 kilogram CO2 per mijl = 1200 kg CO2 uitstoot.
- Voor een pakje van 1 kg dus 12 kg CO2.
- Stroom in Nederland komt zo'n 0.4 kg uitstoot aan CO2 per kWh (neem voor t gemak ff de 3 grootste stroomleveranciers Essent/Eneco/Nuon). Je hebt die CO2 uitstoot van de vliegrijs dus na 12/0.4 = 30 kWh verbruik terugverdiend.
- bij een verbruikswinst van 65W is die vliegreis na 30000/65 = 460 uur = 19 dagen goedgemaakt.
Maar dan heb je het natuurlijk alleen over de transport"kosten", niet over het mijnen, de transportkosten van de losse delen, proces techniek, de productie, en assemblage.

Maar ik deel in ieder geval wel je mening dat bij een apparaat dat volcontinu (24/7/365) aanstaat, 65W verschil milieutechnisch al heel snel heel veel uitmaakt (ook in de stroomrekening), is toch 570 kWh, en wel €120 - 150 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alright, een avondje klooien verder en ik ben eindelijk waar ik wilde zijn met mijn bouwseltje. Ik heb vanavond een 20V/120W adapter die ik eerder had opengebroken omgebouwd naar 12V (ja, dat kan) en de PFC eruit gesloopt. Verder nog wat kleine verbruikers erin weggehaald (bleederweerstandjes, PFC-driver, diode vervangen door draadje, LED eruit gehaald). Why, you ask?

Momenteel doet mijn peeceetje 13.4W idle!

13.4W met een core i3/2GB/SSD

En dat is toch wel erg leuk. Deze 13.4W doet hij met:
- tobo en muis aangesloten
- cpu-fan uit
- één latje RAM
- scherm uit

Verder is niks afgeschakeld wat afbreuk doet aan de functionaliteit (LAN, audio, werkt allemaal). Zodra het scherm aangaat doet-ie 14.4-14.6W. Een beetje browsen middelt uit op 15.5-16W. Youtube HD doet zo'n 25W. Full CPU load (OCCT) betekent 60W en met furmark erbij trekt hij net geen 65W uit de muur. Full load-cijfers waren overigens beter toen het PFC-circuit er nog in zat.

In principe was mijn missie om deze configuratie onder de 15W te krijgen, en dat is gelukt (zelfs nog wat beter dan ik voor ogen had). Er is nog meer speelruimte:
- De SSD verbruikt idle 0.6W, maar met DIPM (een onderdeel van sata power management) zou dit <0.1W moeten zijn. Met een efficientie van 80% betekent dat dat er dus nog ruim 0.6W te winnen is hier
- In de voeding zitten nog diodes ipv synchrone MOSFETs op de uitgang, bij lichte belasting is daar nog 0.5-1W te winnen, bij zware belasting zo'n 5W.
- de PCH 1.05V wordt op mijn moederbord op een vrij inefficiente manier gemaakt, wat nog zo'n 1W scheelt. Hier kan ik overigens weinig aan doen behalve een H55M-ED55 kopen
- Het RAM loopt op een redelijk hoge spanning [voor zuinigheidsmierenneukers], namelijk 1.378V. Het beste RAM momenteel loopt in de buurt van 1.1V, wat nog eens een paar tienden van watts scheelt.
- Je zou het niet zeggen, maar er gaat nog steeds flink wat verloren in de bekabeling. Hier ga ik ook heel kritisch naar kijken en verbeteren waar mogelijk. Het is tienden-van-watts-werk, maar het dient ook meteen als grote opschoonbeurt.

Alles opgeteld zou je zeggen dat ik wel door zou moeten kunnen gaan tot 11-11.5W AC. Maarja, op een gegeven moment is het wel leuk geweest hè. Ik houd het voorlopig voor gezien met het zuiniger maken. De komende tijd zal ik mij richten op:
- Een batterij erin bouwen (UPS, piekbelasting opvangen), wellicht dit keer ook in het scherm, met audio-indicatie wanneer de stroom uitvalt.
- De voeding in de behuizing bouwen, behuizing dichtmaken, kabels intern netjes maken en reduceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

10 Watt is natuurlijk wel een erg magische grens. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Met dat laatste gaat het wel goed komen hoor. Het ding hangt boven z'n bed immers, dus die gaat vast wel gebruikt worden ... ;)

edit:
uiteraard @ Dadona

[ Voor 12% gewijzigd door sub0kelvin op 07-12-2010 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, het ding boven m'n bed is een Pentium Dual-Core E5200 op een DG45FC (mini-ITX), die 19.9W idle doet. Het systeem hierboven is een Core i3 530 op een MSI H55M-E33 en doet het significant beter op eigenlijk alle punten... Past alleen niet in een klein kastje, dus wordt verbannen naar mijn code/gastcomputer (momenteel een Pentium 4 3GHz die 90W idle doet).

@CaptJackSparrow: 10W AC? Dat gaat er helemaal niet in zitten denk ik. Hij doet momenteel 9.8W DC, en boven 85% efficientie ga ik never nooit niet komen met m'n conversie. Nu doet het 74% (idle). Dan zou ik dus nog 1,5W van het DC-verbruik af moeten schaven én de adapter efficienter moeten maken....

@hieronder: dan ben je prestaties aan het uitwisselen voor verbruik, en dat is niet de bedoeling.

[ Voor 36% gewijzigd door mux op 07-12-2010 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
...of een oude laptop kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ben wel benieuwd hoe ver je gaat komen met Sandy Bridge processoren, of verwacht je daar weinig verbetering?

Maar Ivy bridge moet sowieso wel een verbetering kunnen zijn lijkt me, want dat is op 22nm gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het verschil zal dan met name onder load te zien zijn. In idle zal de pc niet veel zuiniger meer worden omdat de processor toch al zo weinig verbruikt. (Maar op zich moet idle ook geen obsessie worden, als het ding 24/7 idle staat, misschien kan het ding dan net zo goed uit ;))

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:52
Dadona schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:02:
Het verschil zal dan met name onder load te zien zijn. In idle zal de pc niet veel zuiniger meer worden omdat de processor toch al zo weinig verbruikt. (Maar op zich moet idle ook geen obsessie worden, als het ding 24/7 idle staat, misschien kan het ding dan net zo goed uit ;))
Ik denk ik zeg het niet... :X :X :X

Bovendien is de winst dan ook niet meer rendabel... 1W verschil idle scheelt je maximaal 3 euro per jaar...
Natuurlijk is het een sport, dat begrijp ik ook wel ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Even een snel vraagje over de Intel D945GSEJT (Atom N270 onboard). Kan ik hier nu Ubuntu server 64 bit op installeren of is het beter om te kiezen voor de 32 bit versie? En waar is dit van afhankelijk eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16
smeerbartje schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:52:
Even een snel vraagje over de Intel D945GSEJT (Atom N270 onboard). Kan ik hier nu Ubuntu server 64 bit op installeren of is het beter om te kiezen voor de 32 bit versie? En waar is dit van afhankelijk eigenlijk?
Eén (vrij belangrijke) vereiste is iig dat je cpu 64 bit instructies aankan, en dat is zoals je op de Intel site kan zien niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
32 bit heb je nodig. Je CPU is een 32 bit versie, dus je kunt daar geen 64 bit op draaien. Daar heb je overigens geen last van omdat 64 bit limieten oplost die jij toch niet bereikt (zoals geheugen, je zet maar 2GB in, vanaf 4GB begint 64 bit interessant te worden).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Oke, dus de "instruction set" zou dus 64 bit moeten zijn.... helder :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
Ik wil toch een nieuw systeem voor mijn server in elkaar zetten ik had zelf het volgende ingedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 60,10€ 120,20
1Samsung Spinpoint M7 HM251HI , 250GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 34,-€ 34,-
1AMD Athlon II X2 240E€ 54,95€ 54,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 23,03€ 23,03
1Asrock N68-S3 UCC€ 34,28€ 34,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,46

Kan mij iemand zeggen of ik hier mee ook onder de 60 watt kan blijven als ik deze wil gaan gebruiken voor downloaden en streamen van films e.d. naar mijn popcornhour. Of is deze processor toch te zwak hiervoor ook als ik wil gaan uitpakken op dit systeem.
Ik wil graag met whs gaan draaien die ik dan wil installeren op de laptop schijf

Gr. johan

[ Voor 5% gewijzigd door johan0903 op 08-12-2010 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
johan0903 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:24:
Ik wil toch een nieuw systeem voor mijn server in elkaar zetten ik had zelf het volgende ingedachten:

Kan mij iemand zeggen of ik hier mee ook onder de 60 watt kan blijven als ik deze wil gaan gebruiken voor downloaden en streamen van films e.d. naar mijn popcornhour. Of is deze processor toch te zwak hiervoor ook als ik wil gaan uitpakken op dit systeem.
Ik wil graag met whs gaan draaien die ik dan wil installeren op de laptop schijf

Gr. johan
Ik denk dat je die 60W onder belasting bedoeld of idle? Downloaden en parren/unrarren zal de meeste processorkracht en dus het meeste vermogen vereisen. Streamen van films naar je PCH is niet meer dan alleen harddisk access en daarbij zal je denk ik wel ruim onder die 60W moeten kunnen blijven.

Als ze de processor in de PCH al zover krijgen dat daarop ook nzbget kan draaien dan moet die AMD het zeker kunnen. Het is wellicht niet zo snel als op een dikke Xeon maar daarvoor is het verbruik ook wel een stuk lager :)

[ Voor 11% gewijzigd door redfoxert op 08-12-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:39
redfoxert schreef op woensdag 08 december 2010 @ 11:59:
Ik denk dat je die 60W onder belasting bedoeld of idle? Downloaden en parren/unrarren zal de meeste processorkracht en dus het meeste vermogen vereisen. Streamen van films naar je PCH is niet meer dan alleen harddisk access en daarbij zal je denk ik wel ruim onder die 60W moeten kunnen blijven.
Hoe meer het verbruik onder de 60Watt komt (20% max vermogen PSU) hoe inefficienter je voeding wordt. Misschien kan je toe met een 150Watt PicoPSU.
redfoxert schreef op woensdag 08 december 2010 @ 11:59:
Als ze de processor in de PCH al zover krijgen dat daarop ook nzbget kan draaien dan moet die AMD het zeker kunnen. Het is wellicht niet zo snel als op een dikke Xeon maar daarvoor is het verbruik ook wel een stuk lager :)
Ook als het de Xeon L3624 met een TDP van 45Watt betreft?

[ Voor 26% gewijzigd door -Moondust- op 08-12-2010 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:52
De CPU is 9/10 keer niet de bottleneck hoor, je Storage I/O is vaker de bottleneck...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hm, ik heb m'n NIC kapoetgemaakt tijdens het klooien aan m'n config. No problemo, dan ga ik op zoek naar een Intel NIC. De Realtek 8111DL was toch een crappy ding dat werkelijk niks ondersteunde (whyyy realtek! Waarom zulke slechte support? Waarom geen PXE boot? Waarom zomaar disconnecten?).

Bijkomend voordeel is dat ik dan 1,5W bespaar (oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het moest ook wel een keer fout gaan he. :p Maar 1.5 lijkt mij wel veel, de Intel zal ook iets verbruiken.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan de PCIe-power supply uitzetten wat zo'n 2W scheelt, en volgens de spec gebruikt de intel 580mW als hij op 100Mbit/s is geconnect.

Althans, als ik voor een Intel PRO/1000 GT (PCI) ga. Oudere modelletjes zijn wat minder zuinig, en de PCIe-variant zou betekenen dat ik de PCIe power supply aan moet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
Hoe meer het verbruik onder de 60Watt komt (20% max vermogen PSU) hoe inefficienter je voeding wordt. Misschien kan je toe met een 150Watt PicoPSU.
Is deze wel krachtig genoeg als ik bv later meer schijven erin wil hangen.

Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903

Eigenlijk bedoelde ik onder belasting.

gr. johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
-Moondust- schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:33:
[...]

Ook als het de Xeon L3624 met een TDP van 45Watt betreft?
Met een dikke Xeon bedoel ik geen ULV model :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 00:39:

@CaptJackSparrow: 10W AC? Dat gaat er helemaal niet in zitten denk ik. Hij doet momenteel 9.8W DC, en boven 85% efficientie ga ik never nooit niet komen met m'n conversie. Nu doet het 74% (idle). Dan zou ik dus nog 1,5W van het DC-verbruik af moeten schaven én de adapter efficienter moeten maken....
Het begint erom te spannen, ik zit nu op 11.3W...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heh heh... }) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:30

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

@mux verkoop jij je voeding en adapter misschien binnenkort nog? Ik heb best interesse, want heb nagenoeg zelfde setup. Of ben je bereid om er nog een set te maken tegen vergoeding? ;)

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:S ik denk niet dat je dat gaat wíllen... Ik ben nu op het punt dat ik:
- dingen van het moederbord soldeer
- draadjes kriskras over het moederbord soldeer
- een open-frame voeding met een hoop missende onderdelen gebruik

en dat soort trucs ;) Zonder hardware-mods ga je niet verder komen dan zo'n 15.5W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, dat willen we niet, we willen een nieuwe blog, 'Hoe ver kun je gaan met een moederbord', 'Frankenstein anno 2010', of iets in die geest :+

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

mux schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 13:33:
:S ik denk niet dat je dat gaat wíllen... Ik ben nu op het punt dat ik:
- dingen van het moederbord soldeer
- draadjes kriskras over het moederbord soldeer
- een open-frame voeding met een hoop missende onderdelen gebruik

en dat soort trucs ;) Zonder hardware-mods ga je niet verder komen dan zo'n 15.5W
Je komt als ik het goed heb van een 25-27W, dus ik denk dat die 15.5W voor heel veel mensen al interessant genoeg is als resultaat (10W eraf). Mijn mediacenter bijv. zit op 26W, en ik heb er geen enkel bezwaar tegen (tis wel een Intel bord) als-tie nog richting de 16W kan...

De echte die-hards mogen wat mij betreft lekker doorknutselen aan de 1156 pins van de i3 :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet je wel bedenken dat die 10W niet voor niets komt. Allereerst moet het moederbord van zichzelf zuinig zijn, moet de IGP in rust kunnen komen, moet je adapter niet te zwaar zijn (je krijgt automatisch gelazer met de efficiëntie), ventilatoren moet je beperken of volledig uitschakelen, USB zaken moeten eraf, ... Daarnaast moet je bedenken dat je met een mediacenter over een digitale videopoort werkt, terwijl d-sub zuiniger is.
Ik hoor wel één of twee dingen van wat Mux heeft gedaan om in het sub 20W gebied te komen. Daarbij gaan ventilatoren uit, gaat de USB muis op een PS/2 verloopstekker en wel meer van die ongein. Daarnaast werkt hij met d-sub als videokant en oh ja...veel tijd. Zoals al eerder aangegeven, de 'logische' zaken om het zaakje zuiniger te krijgen zijn opeens niet meer zo vanzelfsprekend. Wij hebben allebei, meerdere keren, de situaties gehad waarin een 'besparende' maatregel een (veel) hoger verbruik opleverde.

Dus als het je erom gaat om je mediacenter zo zuinig mogelijk te krijgen omdat deze 's nachts ook uitstaat, dan kun je gaan denken aan 15W, maar je moet toch echt wel rekenen op 20W als je ergens last van krijgt. Niet dat het slecht is, integendeel, maar er moeten geen verkeerde verwachtingen komen. (Daarnaast is de 25-27W natuurlijk al meteen met een PicoPSU met een adapter van 80-110W.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

Ik ben op zoek naar iets snellers.

Momenteel heb ik sinds kort na de introductie van de atom, een intel D945GCLF. Ja het ding met de actieve koeler op de chipset...

Enfin, sinds de laatste upgrade van de internetsnelheid, is de processor niet snel genoeg meer om het allemaal bij te houden. Maximaal 2.3MB/s en dan hangt het ding aan 100% (HT off) of 50% (HT on) cpu load. Overigens met bijzonder weinig verschil tussen HT uit of aan. (2.1 MB/s HT on, 2.3 MB/s HT off). Torrent downstream hebben we het dan over.

Dit alles wordt gevoed door een oude voeding uit een thin client, vroeger gebruikt voor een oude VIA C3 533 MHz + mainboard. Met een kleine 30W uit de muur valt het allemaal wel mee. Ik heb MUX's verhaal gelezen, en weet dat dit alles behalve betrouwbaar is, maar aangezien de 12V adapter nog niet ontploft is, en tegelijk gespecificeerd op 40W (als ik me niet vergis, even checken als ik thuis ben) is, valt het verbruik wel mee denk ik. (de keuze voor het onzuinige plankje was uiteraard de prijs. Ik verwachte niet dat het ding langer dan drie jaar mee zou gaan).

Nu is wordt het verhaal wat lastiger. Ik zoek dus een ITX moederbord, waar een intel of AMD processor op te prikken is. DDR2 geheugen, want dat zit momenteel op het atom geval geprikt. De kosten van het plankje mogen niet de pan uit rijzen en het ding moet een PCI interface hebben voor mijn gigabit NIC. (de performance van nagenoeg alle onboard nics is niet echt om over naar huis te schrijven)

Bovendien moet de voeding het kunnen trekken. Met die paar amps dat ik schat dat het ding maximaal op de 12V lijn heeft, wordt de cpu-range ook redelijk beperkt.

ikzelf zat te denken aan zoiets:
pricewatch: Intel DG41MJ (blk)
in combo met een E5200 die ik nog heb liggen en de HD501LJ die er aan hangt.

Alleen van het AMD kamp, waar ik dus ook een processor bij moet aanschaffen, zijn de mogelijkheden... nou ja, eigenlijk hebben we maar 1 mobo in de PW staan die voldoet aan de specs:
pricewatch: Jetway NC62K
in combo dus met een pricewatch: AMD Athlon II X2 240E

ik zal nog even goed kijken of ik de exacte specs van de voeding kan vinden, met name de hoeveelheid amps op de 12V lijn. Maar de bedoeling was, een zuinige servert te creeren. De volledige belasting van het voedinkje is dus ook niet de bedoeling.

Heeft iemand toevallig nog een andere suggestie?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben de laatste tijd een beetje teveel de intel fanboy aan het uithangen, dus ik houd mijn reactie beperkt en laat andere mensen verder reageren:

Heb je door dat op alle intel mini-ITX-bordjes al een intel NIC (net zulke goede kwaliteit als een insteek-NIC, zelfde features, etc.) zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

deze dus niet: Gigabit (10/100/1000 Mbits/sec) LAN subsystem using the Realtek* RTL 8111D

Presteert deze dan net zo goed als een intel Pro/1000GT?

[ Voor 25% gewijzigd door M2M op 10-12-2010 17:05 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dadona schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 14:46:
Je moet je wel bedenken dat die 10W niet voor niets komt. Allereerst moet het moederbord van zichzelf zuinig zijn, moet de IGP in rust kunnen komen, moet je adapter niet te zwaar zijn (je krijgt automatisch gelazer met de efficiëntie), ventilatoren moet je beperken of volledig uitschakelen, USB zaken moeten eraf, ... Daarnaast moet je bedenken dat je met een mediacenter over een digitale videopoort werkt, terwijl d-sub zuiniger is.
Ik hoor wel één of twee dingen van wat Mux heeft gedaan om in het sub 20W gebied te komen. Daarbij gaan ventilatoren uit, gaat de USB muis op een PS/2 verloopstekker en wel meer van die ongein. Daarnaast werkt hij met d-sub als videokant en oh ja...veel tijd. Zoals al eerder aangegeven, de 'logische' zaken om het zaakje zuiniger te krijgen zijn opeens niet meer zo vanzelfsprekend. Wij hebben allebei, meerdere keren, de situaties gehad waarin een 'besparende' maatregel een (veel) hoger verbruik opleverde.

Dus als het je erom gaat om je mediacenter zo zuinig mogelijk te krijgen omdat deze 's nachts ook uitstaat, dan kun je gaan denken aan 15W, maar je moet toch echt wel rekenen op 20W als je ergens last van krijgt. Niet dat het slecht is, integendeel, maar er moeten geen verkeerde verwachtingen komen. (Daarnaast is de 25-27W natuurlijk al meteen met een PicoPSU met een adapter van 80-110W.)
Aha, aan mijn mediacenter hangt natuurlijk geen keyboard en muis, dus dat is al meegenomen.
Er hangt via de HDMI kabel natuurlijk wel een 46" scherm aan... Dus IGP uitschakelen is geen optie O-)
Verder is mijn 26W met een BeQuiet! 300W voeding, met een PicoPSU en losse adapter kan er dus nog wat vanaf, al is een losse adapter en zo'n gat aan de achterkant ook niet alles :X
PCIe bus uitschakelen is ook geen optie omdat daar de DVB-S2 tuners inzitten.
En als laatste: USB is ook nodig, dus ook die kan niet echt worden uitgeschakeld...

Denk dat ik niet veel kan besparen meer, tenzij muxie en jij nog heel andere dingen hebben gedaan die het verbruik drastisch kunnen verlagen 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@M2M Oh, damn. Dat is een keiharde AVOID-nic, ik zou zeggen een van de slechtste die je nu kunt hebben. Alsnog, ik heb bijvoorbeeld de DG45FC met veel plezier in gebruik. Dat is wel een vrij duur bordje in retail.

AMD en mini-ITX is een ramp. Ik kan er weinig anders over zeggen. Weinig bordjes, en de meeste bordjes hebben speciale dingen nodig (dan weer so-dimm, dan weer geen PCI/PCIe-slot, dan weer geen andere key feature, dan weer een slechte southbridge). Het intel-kamp is overigens even brak (intel-bordjes zijn zo afgeschermd als je ze kunt krijgen bijvoorbeeld), maar daar is iig meer keuze.

En wederom klink ik als een enorme intel-fanboy :P

edit: btw, koop niet de DG45FC, die heeft last van irritante coil whine. Ik heb het opgelost door dik te ondervolten, maar dat kan niet zonder pinmod. Zie ook mijn blog (link in sig).

[ Voor 10% gewijzigd door mux op 10-12-2010 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 17:00:
Ik ben de laatste tijd een beetje teveel de intel fanboy aan het uithangen, dus ik houd mijn reactie beperkt en laat andere mensen verder reageren:
Zelfkennis is een schaars, maar mooi goed :)

@M2M, hij mocht willen dat het een 40W adapter was die het kon volhouden. Het is toch wel een paar tandjes zwaarder. Maar vanwaar de interesse voor ITX?
Je sluit AMD uit, zeker als je het met DDR2 wil uitsluiten. Er is in het algemeen (op het moment) bij AMD weinig interessants op ITX, zeker als het een AM2( + ) moet zijn. En ook bij Intel, op DDR2, moet je toch wel iets duurder gaan kijken en mis je nog altijd de veelzijdigheid. Daarnaast is het kleinste moederbord niet per se het zuinigste. Integendeel, menig zuinig moederbord dat ik ken is of micro ATX, of zelfs ATX.

Mocht zuinigheid het belangrijkste zijn (ipv formfactor), dan kun je bij AMD wel terecht voor wat leuk spul dat relatief goedkoop is. (Want bedrag lijkt ook wel een behoorlijke drijfveer te zijn.) De categorie die onder de 20W kan komen en DDR2 slikt zit heeft een 7025 of 7050 chipset. Zulke moederborden gaan voor 30-50 euro weg. Ze hebben 4 SATA poorten, maar daar heb je blijkbaar toch geen last van.

@Mars Warrior, je kunt de IGP wel uitzetten, dan zeg je dat de HTPC na zoveel tijd 'het scherm' mag uitzetten. Maar het moge duidelijk zijn dat de primaire taak van de HTPC dan wel zal wegvallen :+

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

De hoeveelheid SATA poorten zal me inderdaad een worst wezen. Zolang het er minimaal eentje is ben ik dik tevreden :). Tegenwoordig met de schijven van 2 TB... ach ik krijg een kwart nog niet eens vol. En anders moet ik eens per maand wat data richting PC pompen. Met een degelijk gigabit netwerk is dat natuurlijk geen probleem.
Waarom ITX? Het moet wel in de huidige kast passen natuurlijk. De huidige kast is een klein koekblik, en het past allemaal precies (en nét). Het huidige ding is stil (40mm ventilator er uit gesloopt en alles wordt momenteel gekoeld door 1 80mm op 5V en 1 60mm of 5V, waarbij geen enkele temperatuur hoger is dan 45 graden).
Ik pas uiteraard de koeleigenschappen van de kast aan aan de hardware die er in komt hangen. Prutssoldeerwerk op een PCB ben ik niet zo'n held in, maar koelblokken op processors aan de case solderen deste meer.

trouwens:
Alsnog, ik heb bijvoorbeeld de DG45FC met veel plezier in gebruik.
en
btw, koop niet de DG45FC, die heeft last van irritante coil whine.
het spreekt mekaar nogal tegen... ;)
Echter is coilwine nog niet zo'n probleem. Ik kreeg laatst te horen dat een van de onderdelen van mijn pc het ook had. Te horen gekregen van degene die onderhoud kwam doen aan onze CV.
Verder mag ik dan wel een enorme prutser zijn met het soldeerapparaat, ik ben ook een tweakert. Als het ding geundervolt moet worden om het minder lawaai te laten maken, ben ik niet bang om daar wat tijd in te stoppen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, in dat geval is het een fijn moederbord. Let wel: als ik zeg dat ik iets met veel plezier in gebruik heb, betekent dat iets heel anders dan de gemiddelde tweaker :P

Als je de spanning stock houdt (EIST aan) heeft de DG45FC een hoeveelheid coil whine die boven een stille fan uitkomt, en dus echt irritant is (en het zit bovendien lekker op 2kHz, waar je oor het gevoeligst is). Zodra je wat verder undervolt (~0.9V is een prima haalbare waarde op de E5xxx-serie in idle) is het probleem bijna volledig opgelost, maar het bord kan zelf niet lager dan 1.1V. Je moet dus VID5 op de processor afplakken met een stukje tape om lager te kunnen.

Andere Intel-bordjes hebben dit probleem veel minder (uitgezonderd het DG45ID bord), dus als je enigszins de keuze hebt kun je wat irritatie/moeite vermijden door een andere te kopen. Overigens heeft elk moederbord wel last van coil whine at some point, maar zelden zo luid in idle. Mijn MSI H55M-E33 maakt bijvoorbeeld geen enkel geluid in idle, alleen maar een beetje tijdens de windows boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

mux schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 19:37:
OK, in dat geval is het een fijn moederbord. Let wel: als ik zeg dat ik iets met veel plezier in gebruik heb, betekent dat iets heel anders dan de gemiddelde tweaker :P

Als je de spanning stock houdt (EIST aan) heeft de DG45FC een hoeveelheid coil whine die boven een stille fan uitkomt, en dus echt irritant is (en het zit bovendien lekker op 2kHz, waar je oor het gevoeligst is). Zodra je wat verder undervolt (~0.9V is een prima haalbare waarde op de E5xxx-serie in idle) is het probleem bijna volledig opgelost, maar het bord kan zelf niet lager dan 1.1V. Je moet dus VID5 op de processor afplakken met een stukje tape om lager te kunnen.

Andere Intel-bordjes hebben dit probleem veel minder (uitgezonderd het DG45ID bord), dus als je enigszins de keuze hebt kun je wat irritatie/moeite vermijden door een andere te kopen. Overigens heeft elk moederbord wel last van coil whine at some point, maar zelden zo luid in idle. Mijn MSI H55M-E33 maakt bijvoorbeeld geen enkel geluid in idle, alleen maar een beetje tijdens de windows boot.
Ik heb je blog gelezen ja. Wat een stukje plakband allemaal wel niet kan betekenen :)

Ik ga nog een avondje zoeken naar een mogelijk alternatief, en dan waarschijnlijk over op aanschaf. Ik denk dat ik nog wel ergens een stukje plakband heb liggen :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
raven22 schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:30:
[...]

De HP microserver is wel een fraai apparaat, stop je schijven erin en klaar. Nu in de UK zeer voordelig http://www.techhead.co.uk/hot-deals, wie weet binnenkort ook in NL
Vandaag een kennis van me gesproken. Heeft vele contacten in de UK. Interessant koopje dit.

Toch wat vragen.
  • Valt dit ding aan te raden?
  • Kopen in de UK, of wachten tot deze cashback actie in de NL komt?
  • Wat gaat dit ding Idle trekken?
  • Kan hier 'normaal' DDR3 geheugen in of moet er ECC/Registered geheugen in?
Het is ideaal als Instap-NAS/Moderate vSphere machine. En als ik later een betere server krijg wordt dit gewoon een faal-server om mee te 'Tweaken' :+ Achja, voor omgerekend c.a. 100 euro... Moet kunnen, toch? O-)

Of hebben jullie bedenkingen?

[ Voor 5% gewijzigd door Joseph op 10-12-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Sef24 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 22:00:
[...]

Vandaag een kennis van me gesproken. Heeft vele contacten in de UK. Interessant koopje dit.

Toch wat vragen.
Het is ideaal als Instap-NAS/Moderate vSphere machine. En als ik later een betere server krijg wordt dit gewoon een faal-server om mee te 'Tweaken' :+ Achja, voor omgerekend c.a. 100 euro... Moet kunnen, toch? O-)

kleine samenkopen deal opzetten?

op het diy nas forum heeft net iemand nav mijn opmerking een microserver gekocht http://gathering.tweakers...bookmark/1345847/35184976

hij schrijft 30-40 watt maar niet onder welke condities, misschien kan jij hem nog eens kietelen wat metingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Sef24 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 22:00:
[...]

Toch wat vragen.

Ten eerste heb ik geen flauw idee hoe snel het ding is:
specs:
Athlon II Neo N36L 1.3GHz Dual-Core CPU, 1 x 1GB DDR3 UDIMM (8gb max), Samsung SATA 22x DVD-RW Drive, Internal Cold Plug SATA 160GB Hard-Drive, Embedded RAID 0/1, 1x Gigabit Ethernet, 150W PSU, 1 Year Warranty, Bootable ESXi 4.1 Hypervisor USB Drive

Dus, slechts een 160 GB HD en een Athlon II processor op 1.3 GHz. Ik heb nog geen degelijke benchmarks van die processor kunnen vinden overigens. Wel dit: link. Sneller dan een ATOM, langzamer dan een C2D. Maar dat wisten we eigenlijk al wel.

Hij staat overigens ook in de PW: pricewatch: HP Proliant Microserver N36L

Het enige wat ik eigenlijk interessant vind, is hoe vrij je in de software bent, en hoeveel ruimte er is om er zut bij te stoppen, dingen te vervangen (ventilators), stille matten te plakken etc.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
M2M schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 11:05:
[...]

[...]Bootable ESXi 4.1 Hypervisor USB Drive
Waar heb je die gezien? ESXi Lijkt me wel een leuk plan! :)
Dus, slechts een 160 GB HD en een Athlon II processor op 1.3 GHz. Ik heb nog geen degelijke benchmarks van die processor kunnen vinden overigens. Wel dit: link. Sneller dan een ATOM, langzamer dan een C2D. Maar dat wisten we eigenlijk al wel.
Het is een home server, die weinig energie moet gebruiken en toch wat kracht moet hebben. Dit lijkt me ideaal? :9
Hij staat overigens ook in de PW: pricewatch: HP Proliant Microserver N36L
€280 excl. verzenden. In de UK incl. cashback omgerekend €108. €172 duurder in de NL, dus.

Er staat trouwens nergens dat we het hier niet over prijzen mogen hebben, correct me if I am wrong.
Het enige wat ik eigenlijk interessant vind, is hoe vrij je in de software bent, en hoeveel ruimte er is om er zut bij te stoppen, dingen te vervangen (ventilators), stille matten te plakken etc.
Zut :? Dit lijkt me niet echt iets om mee gaan te tweaken. Het ding wordt geleverd zoals ie is, en de ruimte voor uitbreiding kan gebruikt worden zoals HP dat bedoeld heeft. Ideaal voor de mensen die een home server willen uitproberen en/of weinig geld hebben. Als je gaat 'Tweaken' in het ding, vervalt waarschijnlijk ook direct de garantie.

De dingen die jij noemt moet je denk ik doen in een Tweaker-Certified™ ding wat je zelf bouwt. (Bijvoorkeur een oude case die je verbouwt, of een zelfbouw case) O-) Of heb ik het nu mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkske
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 19:04
Ik heb vandaag de "aangeraden" config van Dadona en smeerbartje in elkaar gezet. Het is echt 13w:)

Zeer nice. Nu nog een zuinige HTPC en ik ben klaar:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JokerLash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-04 11:03
Henkske schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 18:58:
Ik heb vandaag de "aangeraden" config van Dadona en smeerbartje in elkaar gezet. Het is echt 13w:)

Zeer nice. Nu nog een zuinige HTPC en ik ben klaar:)
Heb al een tijd door het topic zitten spitten, maar lees er misschien overheen, wat is de "aangeraden config"?
Wat onder de 20w idle is erg leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:56
JokerLash schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 19:35:
[...]

Heb al een tijd door het topic zitten spitten, maar lees er misschien overheen, wat is de "aangeraden config"?
Wat onder de 20w idle is erg leuk ;)
CMIIW (uit m'n hoofd ;)):
- Intel Core i3 530
- MSI H55M-ED65
- Intel Postville SSD
- Pico PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk eigenlijk dat hij het over de 945GSE had...
Pagina: 1 ... 57 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.