Goed, er is weer wat vooruitgang op het ultra-zuinigheidsfront. Erg interessant voor de mensen die een always-on server willen maken.
Dadona en ik zijn nu al een maandje oid bezig (in onze spaarzame vrije tijd) de systemen na te bouwen die
enkele duitsers op hardwareluxx onder de 15W hebben gekregen in idle. Met zowat de krachtigste hardware die je momenteel in een server zou willen stoppen (afgezien van HPC):
- MSI H55M-E33 (ik) / H55M-ED55 (Dadona)
- Core i3 530
- Intel X25-V (ik) / WD3200BEVS (Dadona)
- 1x2GB RAM
en nog een picopsu+adapter als voeding. Ikzelf ben het meest actief geweest en ben vandaag voor het eerst onder de 16W gedoken, met een voor een fileserver interessante idle-toestand:
- het e.e.a. aan undervolts maar GEEN cpu/IGP-undervolts!
- geen muis
- scherm afgeschakeld
- CPU-fan uit
en dat resulteert in een
idle-verbruik van 15.6W. Met het scherm aan, muis eraan en de cpu-fan aan is het verbruik 18.2W. Mijn streven is om dit nog terug te krijgen naar minder dan 15W, en ik zie nog meer dan genoeg manieren om dat zover te krijgen (sterker nog, ik denk inmiddels dat ik er 13W van kan maken als ik m'n best doe).
Dit zijn AC-verbruiken (dus uit het stopcontact gemeten), DC liggen de cijfers een stuk lager: ongeveer 11W als laagste verbruik, en ongeveer 14W wanneer het scherm aanstaat, muis eraan, cpu-fan aan.
Onder belasting trekt het ongeveer 66W AC/53W DC.
Bottom line: als je het zuinigste zoekt om te bouwen, neem een van deze MSI-moederborden met een core i3 als basis. Het is echt retezuinig te maken.