Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dit al server voor mijn gameserver/downloadbak/backupsys/webserver in gedachten,

Kan ik hem nog op de een of andere manier zuiniger maken?
Budget is 800 euro, de kast kom te staan in de meterkast.

#ProductPrijsSubtotaal
3Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 80,-€ 240,-
1Antec Performance One Mini P180 (Zwart)€ 97,95€ 97,95
1Intel Core i3 540€ 91,83€ 91,83
1Cooler Master Real Power M520€ 69,-€ 69,-
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 110,91€ 110,91
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 57,50€ 57,50
1Gigabyte GA-H57M-USB3€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 776,19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 22:56
Verwijderd schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:41:
Heb dit al server voor mijn gameserver/downloadbak/backupsys/webserver in gedachten,

Kan ik hem nog op de een of andere manier zuiniger maken?
Budget is 800 euro, de kast kom te staan in de meterkast.

#ProductPrijsSubtotaal
3Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 80,-€ 240,-
1Antec Performance One Mini P180 (Zwart)€ 97,95€ 97,95
1Intel Core i3 540€ 91,83€ 91,83
1Cooler Master Real Power M520€ 69,-€ 69,-
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 110,91€ 110,91
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 57,50€ 57,50
1Gigabyte GA-H57M-USB3€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 776,19
Zou je niet voor de Be Quiet! 300W gaan ipv die RealPower?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vast ruimte om nog voldoende marge te houden, ook voor extra schijven, zodat deze niet snel op de tenen loopt O-) Bedenk wel dat je mogelijk moet gaan balanceren (niet alle schijven aan één kabelboom hangen) als je daadwerkelijk de voeding op de (serieuze) groei hebt genomen.
Nu ben ik nog erg groen in SSD land, maar waarom een Vertex 2? De Vertex 2 is een Sandforce, die de hoge snelheden haalt door compressie. Nu ga jij die SSD bestanden voeren die slecht gecomprimeerd kunnen worden.
Waarom een Gigabyte moederbord? Niet echt het makkelijkste om een zuinige computer mee te maken.

Niet zozeer zuinigheid, maar waarom de P180? Het zaakje zal niet zo heet worden en gezien je voeding wil je behoorlijk wat headroom. Waarom kies je dan niet een behuizing die een lading aan schijven van goed onderdak kan voorzien? Zeker als het toch in de meterkast komt zou je zelfs voor een Centurion 590 / Antec 300 / ... kunnen gaan. Daar kunnen toch een behoorlijk aantal schijven in en je kunt daar lelijke, maar goede filters voorop plaatsen, waardoor je de zaak goed stofvrij kunt houden.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dadona schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 18:50:
Vast ruimte om nog voldoende marge te houden, ook voor extra schijven, zodat deze niet snel op de tenen loopt O-) Bedenk wel dat je mogelijk moet gaan balanceren (niet alle schijven aan één kabelboom hangen) als je daadwerkelijk de voeding op de (serieuze) groei hebt genomen.
Nu ben ik nog erg groen in SSD land, maar waarom een Vertex 2? De Vertex 2 is een Sandforce, die de hoge snelheden haalt door compressie. Nu ga jij die SSD bestanden voeren die slecht gecomprimeerd kunnen worden.
Waarom een Gigabyte moederbord? Niet echt het makkelijkste om een zuinige computer mee te maken.

Niet zozeer zuinigheid, maar waarom de P180? Het zaakje zal niet zo heet worden en gezien je voeding wil je behoorlijk wat headroom. Waarom kies je dan niet een behuizing die een lading aan schijven van goed onderdak kan voorzien? Zeker als het toch in de meterkast komt zou je zelfs voor een Centurion 590 / Antec 300 / ... kunnen gaan. Daar kunnen toch een behoorlijk aantal schijven in en je kunt daar lelijke, maar goede filters voorop plaatsen, waardoor je de zaak goed stofvrij kunt houden.
Moederbord om de schijven in RAID 5 te zetten.
De kast omdat ik vermoed dat deze past in mijn meterkast.

Hmm dat zijn opzich goeie punten.

Ander voorstel voor server toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Zerobase schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:59:
Een Core i3 is een prima CPU om voor een leuke server te gebruiken. Oorspronkelijk wilde ik een dikke machine in elkaar schroeven (Core i7 met een sloot geheugen), maar ben achteraf blij dat ik voor de i3 ben gegaan.

Ik heb zelf bijna dezelfde configuratie zoals jij die voorstelt. Alleen ipv de HDU's een Vertex 2 60GB SSD en 8GB KVR1333 geheugen.

In rust gebruikt dit systeem ongeveer 40W, onder load heb ik uitschieters gezien naar rond de 65W. Met 2x WD10EACS 1TB Eco Green disken erbij loopt het idle-verbruik op richting de 50W en onder load wordt de 70W aangetikt.

Ik draait overigens met Ubuntu Linux.

Het systeem is niet alleen server (squeezebox, sabnzbd, weerstation etc), ik gebruik 'm ook als werkstation. Met VirtualBox draai ik meerdere VM's (Linux / Windows, ook meerdere VM's tegelijkertijd) en dat loopt als een zonnetje.

Ik zou misschien nog zuiniger kunnen draaien, maar die paar watt extra die ik er nog uit kan knijpen leveren op jaarbasis nauwelijks iets op.

Kortom, de Core i3 is een prima keuze wat mij betreft.
[...]
40W idle met Ubuntu Server. Interessante stats. Maar er zijn ook reviews met 32W. Heb je toevallig idee of Ubuntu iets doet aan CPU downscaling? Ik vraag me serieus af of het uberhaupt wel mogelijk is om Debian of Ubuntu naar die 32W idle te krijgen omdat het OS in het algemeen het slecht doet met battery life, uit mijn eigen ervaring weet ik dat Ubuntu niet bepaald ideaal is op je laptop. Misschien is powermanagement wel gewoon pretty f-ed up onder Linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Heb al eerder meegelezen in dit topic.

Ik heb nu duidelijk voor mezelf wat ik wil bereiken met mijn server:

Er komt 2008r2 op, een aantal VM's met 2008r2 (oa voor joomla, exchange).

Data gaat voornamelijk naar de nas, maar kan ook gedeeltelijk naar de server.

Ik heb het volgende gekozen (weet alleen niet hoe ik dit in linkjes om kan zetten):

core I3 530 (of 540)
samsung Eco Green F4EG2tb
be quiet pure power l7 300w
kingston value ram kvr1333d3ng/4g 2x
msi h55m-e33

ik twijfel nog over een ocz vortex 2sataii ssd 60 gb

Voldoet dit, of zie ik nog iets over het hoofd?

als kast heb ik nog een midi tower staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Willianv op 21-10-2010 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 20:52
Voor een paar VM's met minimale belasting zou een Laptop diskje ook prima zijn. Heb je een NAS met iSCSI? Dan kan je namelijk VM's spreiden over de server zelf en je NAS. Dat scheelt performance.
(Hoewel je NAS dan niet in standby gaat)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
heb een synology 209+II, voorzien van iscsi

met data bedoel ik mp3, video, foto etc.

de vm's zullen op de server zelf komen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
MSI + Core i3/i5 is een prima combinatie als je een efficiente server wilt gaan bouwen. Tomshardware heeft er zelfs een artikel over geschreven, Maximum Efficiency: Build A 25W Performance PC Using Core i5 (link).
Aangezien uiteindelijke verbruik met name wordt bepaald dat de gekozen voeding denk ik dat je moet overwegen een iets duurdere maar efficientere PSU te kiezen. Die Fortron FSP220 60LE die Tomshardware gebruikt kan je via ebay bestellen. Als alternatief misschien de Seasonic SS 250 SU (vrij efficient met 80 plus bronz cert.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Iemand trouwens al ervaring met Cougar voedingen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er lopen hier een aantal rond: Cougar Review Topic: Test 1 van de 6 COUGAR PSUs (sponsored) Maar het lijkt er toch op dat de budget kant onderuit gaat. Helaas heb ik nog geen reactie van Cougar zelf gezien op die reviews.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

iBurger schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 15:41:
MSI + Core i3/i5 is een prima combinatie als je een efficiente server wilt gaan bouwen. Tomshardware heeft er zelfs een artikel over geschreven, Maximum Efficiency: Build A 25W Performance PC Using Core i5 (link).
Aangezien uiteindelijke verbruik met name wordt bepaald dat de gekozen voeding denk ik dat je moet overwegen een iets duurdere maar efficientere PSU te kiezen. Die Fortron FSP220 60LE die Tomshardware gebruikt kan je via ebay bestellen. Als alternatief misschien de Seasonic SS 250 SU (vrij efficient met 80 plus bronz cert.)
Om hier maar even op in te gaan met een praktijkvoorbeeld:
Mars Warrior schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:12:
HTPC / DVB Server hardware (DH57DD / i3 530 / Kingston 2x2GB / 2.5" 7200rpm disk) gisteren binnengekregen en uiteindelijk, met wat ge***k om mijn vingers onder zo'n Big Shuriken te krijgen, in elkaar weten te zetten.

Helaas nog geen watt metingen want de Windows 7 installatie crashed/reset zichzelf aan het einde bij het updaten van de registry en ik heb nog geen idee waar dat aan kan liggen :(
De resets boosdoener lijkt vooralsnog een latje ram te zijn (Memtest86+ geeft overigens na uren testen geen fouten :? ), dus ik heb nu eea met 1 latje in elkaar weten te zetten in een MC-1200 HTPC kast.

Met deze kast wordt een 350W SFX (als ik het goed heb) voeding meegeleverd, waar je eigenlijk direct de fan van moet vervangen vanwege de herrie, maar die na wat testen met een Energy Monitor 3000 ook niet al te zuinig blijkt te zijn:
- Uit: 2.4W
- Idle: 35W met af en toe hele kleine dipjes op 34W.

Voor een i3/DH57DD bordje nu niet echt iets om trots op te zijn. :-(

Ik had nog een BeQuiet L7 300W rondslingeren, dus die heb ik even buiten de kast aangesloten en behalve de enorme stilte bij aanzetten (de Big Shuriken hoor je al helemaal niet), scheelt het ook behoorlijk qua stroomverbruik:
- Uit: 0.6W
- Idle: 26W met af en toe hele kleine dipjes op 25W

9W verschil dus!
Een nog betere voeding kan dit verbruik dus zeker richting de 20W krijgen :9~

Maar ga ik de voeding vervangen? De fan in ieder geval, de voeding is even kijken, want zoveel van dat type zijn er niet. 1 van BeQuiet en 1 van Seasonic, waarbij over de BeQuiet wordt geklaagd vanwege de herrie die de fan maakt. Bovendien kosten deze voedingen relatief veel (rond de 40-45 euro) en bij 6u/dag aanstaan van deze server wordt de 9W gemiddeld 9/4 = 2.25W, oftewel een euro of 5/jaar, dus de mogelijke vervanging zal niet vanuit kostenbesparing zijn :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, het lijkt me niet dat hij altijd in idle zit te werken, en hoe meer er wordt verbruikt met een efficientere voeding, hoe hoger je besparing. Grote kans dat de werkelijke besparing een paar wattjes hoger zit, met (niet te vergeten) een flink lager standbyverbruik. Misschien kom je zelfs uit de kosten, en anders kun je stellen dat je maar een paar euro hebt betaald voor je be quiet, gezien de rest al terugverdiend is aan het einde.

Tientjeswerk krijg je er wel uit.

Overigens zijn dit spot-on verbruikscijfers voor intel moederborden - ongeveer 25W idle en 60W load (of ietsjes meer als je een worst-case benchmark zoals occt+furmark draait). De be quiet! voeding draait op net iets minder dan 80% efficientie op dit punt. Als je een hele goede adapter (tussen de 85 en 90% efficiëntie) en een picopsu zou nemen kun je hier dus op zijn best nog maar 2,5W vanaf schrapen. Dát is pas niet de investering waard :P Wel een leuke sport hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Oh? Computerbase krijgt 'm lager met een PicoPSU:

http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=685231
(nur Spannungsanpassungen, keine Leistungsbeschneidungen)

Konfiguration 1:

Core i3 530 (100€)
4 GB Geil 1333er Ram Cl9 @ 1,3V (74€)
MSI H55-E33 (77€)
64GB Kingston SSD (100€)
120W PicoNetzteil (67€)
Ze hebben wel aan spanningen verlaagd, geen Hertzen omlaag, idle 15,7 Watt, met load op 63W.

Ik sta op het punt om deze CPU/mb/ram combi te bestellen. Ik heb nog een Aopen 350W voeding liggen (70% :( ) en ga schijven hergebruiken dus de 16W ga ik zeker niet halen. Ben benieuwd.

Ik zie overigens dat deze combinatie sinds begin dit jaar niet echt goedkoper is geworden. Toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die configuratie is níet hetzelfde :D De SSD hakt er meer dan een watt af, het geheugen hakt er icm lagere DMI-spanningen en een lagere QPI-multiplier een watt of twee af, het moederbord is beter en er is i.h.a. wat getweakt met de spanningen. Er zijn mensen die met meer van deze trucs zeggen zelfs rond de 12-13W te kunnen komen... Maar dat is iets heel anders dan wat je met een intel moederbord en ATX-voeding kunt doen. Op intel-moederborden is werkelijk niks te configureren, en als je iets kunt kun je je FSB strap ietsjes aanpassen, en dan alleen wanneer de sterren in de juiste posities staan en je twee maagenoffers hebt gepleegd aan de grote Intel-god.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
In plaats van het kingston geheugen, zit er over te denken om deze te nemen:
OCZ3G1333LV8GK

Dan wordt het:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper TX3€ 14,28€ 14,28
1Intel Core i3 540€ 92,32€ 92,32
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,90€ 34,90
1OCZ Gold DDR3 PC3-10666€ 150,20€ 150,20
1MSI H55M-E33€ 71,50€ 71,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,20

Is dit een goede keuze?

Keuze voor dit geheugen omdat deze in reepjes van 4gb te verkrijgen zijn. Moederbord heeft maar 4 banken en met kingston geheugen zou ik max 8g aan geheugen kunnen plaatsen. Met deze kan ik toch max 16g gaan (ivm meerdere virtuele servers die gaan draaien).

[ Voor 72% gewijzigd door Willianv op 22-10-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kingston heeft toch ook gewoon 4GB geheugen reepjes? Check trouwens even of die OCZ reepjes met je MSI bord gaan werken...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
@remmelt
Thanks for die link naar computerbase.de. Heel interessant wat ze daar aan het doen zijn. Die PicoPSU is toch erg efficient, nadelig echter, dat je niet over de 150W heen kan gaan. Mijn beoogde setup is een 12TB Raid met 6x WD20EARS. Ik ga hierdoor tijdens opstarten over de 150W heen omdat m'n HDs 20.4W gebruiken tijdens spinup. Staggered spin-up is jammergenoeg geen optie met H55 mobo's. Alleen raid-controllers supporten dat.

Een paar vragen/opmerkingen:
1. Heb je een bepaalde reden waarom je die Geil 1333er Ram Cl9 stick neemt en niet een Kingston?
2. Het klopt trouwens niet dat die je setup hetzelfde kost; de Core i3 530 is bijvboorbeeld aardig in prijs gezakt (nu 90 euro). M'n WD20EARS en Kingston HyperX ook waardoor mijn setup juist de laatste tijd weer goedkoper is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:03
iBurger schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:42:
@remmelt
Thanks for die link naar computerbase.de. Heel interessant wat ze daar aan het doen zijn. Die PicoPSU is toch erg efficient, nadelig echter, dat je niet over de 150W heen kan gaan. Mijn beoogde setup is een 12TB Raid met 6x WD20EARS. Ik ga hierdoor tijdens opstarten over de 150W heen omdat m'n HDs 20.4W gebruiken tijdens spinup. Staggered spin-up is jammergenoeg geen optie met H55 mobo's. Alleen raid-controllers supporten dat.

1. Heb je een bepaalde reden waarom je die Geil 1333er Ram Cl9 stick neemt en niet een Kingston?
2. Het klopt trouwens niet dat die je setup hetzelfde kost; de Core i3 530 is bijvboorbeeld aardig in prijs gezakt (nu 90 euro). M'n WD20EARS en Kingston HyperX ook waardoor mijn setup juist de laatste tijd weer goedkoper is geworden.
6disk raid0? HELD! ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:49

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

remmelt schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 22:30:
Oh? Computerbase krijgt 'm lager met een PicoPSU:

http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=685231
[...]
Ze hebben wel aan spanningen verlaagd, geen Hertzen omlaag, idle 15,7 Watt, met load op 63W.

Ik sta op het punt om deze CPU/mb/ram combi te bestellen. Ik heb nog een Aopen 350W voeding liggen (70% :( ) en ga schijven hergebruiken dus de 16W ga ik zeker niet halen. Ben benieuwd.

Ik zie overigens dat deze combinatie sinds begin dit jaar niet echt goedkoper is geworden. Toeval?
Ze krijgen hem zelfs op 14.1 Watt
-> keine Schwankung sondern konstant unter 15W
Geen idee wat Schwankung is. Wel dichtbij de 10 Watt die ik graag zou zien als idle verbruik voor een 24/7 server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 22:56
JBOD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
@Loekie / noline:
OMG. idiots! =) Het gaat natuurlijk in RAID5 met mdadm. Hoe vinden jullie deze 2.5 inch als systeem schijf? Ben op zoek naar iets goedkoops en energie efficient.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Scorpio Blue WD800BEVT, 80GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 36,05€ 36,05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

iBurger schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 23:11:
@Loekie / noline:
OMG. idiots! _/-\o_ Het gaat natuurlijk in RAID5 met mdadm. Hoe vinden jullie deze 2.5 inch als systeem schijf? Ben op zoek naar iets goedkoops en energie efficient.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Scorpio Blue WD800BEVT, 80GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 36,05€ 36,05
Of misschien de Onyx 32GB ssd van 55 euro? Ik weet niet hoeveel je nodig hebt voor het systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
iBurger schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 23:11:
@Loekie / noline:
OMG. idiots! =) Het gaat natuurlijk in RAID5 met mdadm. Hoe vinden jullie deze 2.5 inch als systeem schijf? Ben op zoek naar iets goedkoops en energie efficient.

#ProductPrijsSubtotaal
Ah, dus 10TB :)
v.w.b. die schijf: voor die prijs zou ik of grotere 2,5" nemen of iets kleinere SSD als hierboven.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 12:43
Ik zoek me suf naar een moederbord dat zowel HDMI als s-video of composiet aansluiting heeft. Is er iets recenters dan de M2A-VM?

Ik wil namelijk een HTPC/download bak samenstellen, maar mijn huidige TV heeft geen HDMI ingang, dus heb ik s-video/composiet nodig. Tegelijkertijd wil ik dat de HTPC op de toekomt is voorbereid met HDMI.

Uiteraard moet het ook een energiezuinig bordje zijn, vandaar dat ik in dit topic post.

Ik kon zelf alleen deze vinden: pricewatch: Jetway J9F2-Extreme
maar die vind ik behoorlijk prijzig.

[ Voor 29% gewijzigd door Byte_Me op 23-10-2010 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
iBurger schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:42:
@remmelt

Er zijn bronnen die menen dat je een PicoPSU best wel even (kort) boven het nominaal vermogen kan laten draaien. De schijven pakken bovendien 12V als ik het goed heb en dat wordt direct doorgesluisd door de Pico en niet eerst geconverteerd. (Lees dit wel na want ik weet het niet meer helemaal precies zeker hoe het zit)

1) Dat lijstje is van computerbase, ik ga zelf waarschijnlijk voor het goedkoopste RAM. Dat wordt dan waarschijnlijk inderdaad Kingston, zo te zien.

2) Niet heel veel goedkoper, tenminste. Tientje eraf (voor de CPU) in 9 maanden, dat is ook wel eens anders geweest.

Zo, even bestellen. Hoezee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De normale picoPSUs (die enkel op 12V lopen) sluizen de 12V direct door; zolang de kabeltjes niet smelten kun je daar net zoveel vermogen op trekken als je wilt. Je kunt bijvoorbeeld zonder problemen een 135W TDP processor op een 60W PicoPSU zetten; de processor draait namelijk helemaal op 12V.

De wide-input PicoPSU's zijn een ander verhaal. Deze kunnen meestal 12-24 of 12-35V input gebruiken, en converteren dat dan naar een stabiele 12V. Deze kun je absoluut niet overbelasten, zelfs met extra koeling hebben ze niet veel headroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Byte_Me schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 13:37:
Ik zoek me suf naar een moederbord dat zowel HDMI als s-video of composiet aansluiting heeft. Is er iets recenters dan de M2A-VM?

Ik wil namelijk een HTPC/download bak samenstellen, maar mijn huidige TV heeft geen HDMI ingang, dus heb ik s-video/composiet nodig. Tegelijkertijd wil ik dat de HTPC op de toekomt is voorbereid met HDMI.

Uiteraard moet het ook een energiezuinig bordje zijn, vandaar dat ik in dit topic post.

Ik kon zelf alleen deze vinden: pricewatch: Jetway J9F2-Extreme
maar die vind ik behoorlijk prijzig.
Ik zou dan persoonlijk overwegen om het meest zuinige moederbord te pakken en daar dan een zuinige videokaart met s-video bij te pakken. (Of je koopt nu al een - voor jou - nieuwe TV.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Coenen schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 22:01:
[...]

Ze krijgen hem zelfs op 14.1 Watt

[...]

Geen idee wat Schwankung is. Wel dichtbij de 10 Watt die ik graag zou zien als idle verbruik voor een 24/7 server.
Schwankung betekend schommeling, hij bedoelt dat het geen uitschieter naar beneden is, maar het verbruik constant beneden de 15W ligt.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Laatst online: 23-09 22:09
Vandaag het volgende besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One Mini P180 (Wit)€ 89,-€ 89,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Intel Core i3 540€ 92,44€ 92,44
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,56€ 35,56
1Corsair Nova CSSD-V32GB2-BRKT 32GB€ 64,89€ 64,89
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 27,27€ 27,27
1Gigabyte GA-H55M-USB3€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 420,10

Schijven heb ik nog.
Hopen dat deze een beetje stil en zuinig te houden/krijgen is :D

Heel veel lopen twijfelen tussen deze, een atom configuratie of een AMD, maar uiteindelijk maar voor de i3 gegaan. Had nog 1 firewire poort nodig, en die kleine moederborden moeten deze vaak missen helaas, anders had ik een mITX gekozen.

[ Voor 4% gewijzigd door RuudBurger op 01-11-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan ben ik geinteresseerd:
- waarom díe SSD?
- waarom de shuriken rev. B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
SSD is een van de goedkoopste die ik kon vinden, had eerste pricewatch: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB gekozen, maar voor 10tje meer een de (theoretische) leessnelheid van 195MB/s ipv 125. Denk niet dat ik het verschil ga merken, maar die €10,-, voor "een goed gevoel" missen we toch niet.

Shuriken heb ik eigenlijk pas toegevoegd sinds de BBG online stond, last minute dus. Ik heb geen ervaring met de stock koeler van Intel, maar ik neem aan dat deze koeler het wat beter doet. Puur op advies van de BBG dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, ik heb er namelijk mijn volgende bedenkingen bij:
- Die SSDs zijn misschien wel goedkoop, maar ze hebben een last-generation controller die het toch een stuk minder goed doet dan bijv. de Intel X25-V en sandforce-based (vertex 2/agility 2) SSDs. Bovendien zijn ze niet echt goedkoop, want je hebt voor minder dan tweemaal de prijs tweemaal de performance en ruimte. Als je dan toch op een budget zit, was een tweedehands X25-V misschien een betere keus geweest.
- De shuriken rev. B is een prima koeler, maar voor 2 euro extra heb je de big shuriken, die nog iets stiller is. Zeker als je de ruimte hebt (hij kan af en toe in de weg zitten met een videokaart, zeker op bijv. een mITX-systeem, maar dat is hier niet aan de orde) is dat wel een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Hier mijn samenstelling:

i3 530 + stock koeler
MSI H55M-E33 met nieuwste BIOS
Kingston ValueRAM 1x2GB
AOpen 12PNF voeding (oudje)

Bootschijf: FUJITSU MHZ2160BH (160GB 2,5", had ik nog)
Dataschijf: SAMSUNG HD501LJ (500GB 3,5", had ik ook nog)
Intel PCI Gb NIC

Samen met de onboard NIC is dit nu nog alleen een router. M'n Copperjet 1616 gaat vaak over de rode bij het port forwarden met veel verbindingen, vandaar. Later ook nog NAS/nzb/torrent/etc.

Er draait nu Ubuntu 10.10 op (wilde eigenlijk 10.04LTS maar daar zat geen kernel met module voor m'n temp chipset bij) met dnsmasq en verder niks. Het modem kan niet in bridged mode maar forward het externe IP alsnog via ZIPB (wat een gedoe, buggy interface.)

Wat me niet lukt:
- stilte
- zuinig

De AOpen is stoffig en oud (en niet efficiënt, 300W voeding op 70% volgens AOpen) maar heeft wel een 12" fan. Herrie, ik denk nu aan een L7 300W.
De intel koeler krijg ik niet op iets anders dan 100% draaitoeren. In het BIOS kan je dingen instellen, dat heb ik geprobeerd. Het BIOS zou zelf de toeren moeten kunnen regelen, dat werkte niet. Ook niet door speedfan onder XP (alhoewel die wel de case fan op lagere toeren kreeg). pwmconfig onder Linux krijgt de boel niet stiller. De koeler zit natuurlijk wel aan het juiste stekkertje op het moederbord, de 4 pins waar CPU_FAN bij staat (niet te missen). Dit vind ik toch wel jammer. Ik kan natuurlijk voor een Big Shuriken gaan maar als die ook op volle toeren draait dan mist dat natuurlijk de uitwerking.

Verbruik bij idle 45W, met de 500GB schijf idle is het 38W. De voeding is natuurlijk brak en er zit een flinke 3,5" in maar dit is toch wel aan de hoge kant, lijkt me. Ik heb zoveel mogelijk randapparatuur uitgezet in het BIOS (IDE, FW, Audio) maar niet aan undervolting of andere BIOS tweaks gedaan. Jullie gedachten?
De BeQuiet L7 is minder efficiënt dan een PicoPSU maar met een adapter en de nodige verlengstukjes is de Pico ook twee keer zo duur. Dat haal ik er natuurlijk nooit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 12:53
ssj3gohan schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 08:03:
- Die SSDs zijn misschien wel goedkoop, maar ze hebben een last-generation controller die het toch een stuk minder goed doet dan bijv. de Intel X25-V en sandforce-based (vertex 2/agility 2) SSDs. Bovendien zijn ze niet echt goedkoop, want je hebt voor minder dan tweemaal de prijs tweemaal de performance en ruimte. Als je dan toch op een budget zit, was een tweedehands X25-V misschien een betere keus geweest.
Die Nova serie's van Corsair met Indilinx controller kunnen zich anders prima meekomen met de Sandforce en Intel controller.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op sequentiele transfer misschien, daar hangen die dingen flink op. Ze presteren wel een stuk minder goed op de punten waar het er echt toe doet: kleine transfers, write amplification (en dus levensduur, zeker bij een kleine SSD een belangrijk punt) en TRIM/GC performance. Overigens is dat laatste vooral belangrijk als je een OS zonder TRIM gebruikt.

Puur en alleen om de write amplification prop ik eigenlijk overal sandforce-based SSDs in. Indilinx Barefoot/Amigos-based spul gaat alleen in licht gebruikte SSDs die op een TRIM-enabled OS lopen.

@remmelt: Wat opvallend. Je hebt eigenlijk alle ideale componenten voor een superzuinig systeempje, maar een tegenvallend resultaat. Zonder enige aanpassingen zou ik verwachten dat je systeem ongeveer 30W in idle (uit het stopcontact) moet gebruiken - 20W voor de basiscomponenten en nog eens een kleine 10W voor je HDDs.

Zoek allereerst eens een Intel IMEI driver (management engine interface, een systeemapparaat dat je OS toegang geeft tot ACPI-functionaliteit zoals fans, temps, volts), want ik denk dat ubuntu gewoon echt niet bij je ACPI kan en dat daarom je fan op 100% blijft draaien en je ook geen andere leuke stats kunt zien. Verder is die voeding vrij inefficient, met een be quiet! L7 zul je zeker dichtbij de verwachte 30W moeten komen.

Hoe ver wil je daarna gaan? Ik heb een bijna identieke configuratie in opbouw staan, ga er ook ongetwijfeld wat over bloggen hoe ik dat zo zuinig mogelijk ga krijgen.

[ Voor 45% gewijzigd door mux op 02-11-2010 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
remmelt@route:~$ sensors
f71889fg-isa-0a00
Adapter: ISA adapter
in0:         +1.70 V
in1:         +0.90 V  (max =  +2.04 V)   
in2:         +1.17 V
in3:         +0.98 V
in4:         +1.12 V
in5:         +0.82 V
in6:         +0.63 V
in7:         +1.60 V
in8:         +1.62 V
fan1:       1076 RPM
fan2:        847 RPM
fan3:          0 RPM  ALARM
temp1:       +31.0°C  (high = +255.0°C, hyst = +251.0°C)  
                      (crit = +255.0°C, hyst = +251.0°C)  sensor = Intel PECI
temp2:       +29.0°C  (high = +255.0°C, hyst = +251.0°C)  
                      (crit = +255.0°C, hyst = +251.0°C)  sensor = thermistor
temp3:       +27.0°C  (high = +255.0°C, hyst = +253.0°C)  
                      (crit = +255.0°C, hyst = +253.0°C)  sensor = transistor

remmelt@route:~$ 

Hmm, ik had de 12" casefan blijkbaar toch weer ingeprikt. Die is er nu uit maar scheelt alsnog vrijwel niks in verbruik. Draaide ook best langzaam, dat kan dus kloppen.

Ik vind het raar dat speedfan onder windows, pwmconfig onder ubuntu en het bios allemaal die cpu koeler niet langzamer krijgen. Zou er iets mis zijn met het moederbord of de fan zelf? Over de chipset is vrij veel te vinden op het net, die wordt al best lang gebruikt in allerlei moederborden. Overigens moest ik wel een nieuwere kernel hebben om de sensors te kunnen detecten.

Je berichten over (bijna) identieke hardware en de tweaks die je gaat toepassen zie ik natuurlijk tegemoet! Undervolten vind ik nog prima maar underclocken gaat me te ver. Daar heb ik geen i3 voor gekocht. Het gaat mij ook niet om de laatste 0,1 W zoals in de eerder genoemde computerbase thread.

[ Voor 9% gewijzigd door remmelt op 02-11-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 23:30

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

remmelt schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:47:
Hier mijn samenstelling:

i3 530 + stock koeler
Kingston ValueRAM 1x2GB
AOpen 12PNF voeding (oudje)

Intel PCI Gb NIC

Samen met de onboard NIC is dit nu nog alleen een router. M'n Copperjet 1616 gaat vaak over de rode bij het port forwarden met veel verbindingen, vandaar. Later ook nog NAS/nzb/torrent/etc.
Ik heb bijna hetzelfde draaien. Zie deze post, al wel met een L7 BeQuiet voeding, 4GB ipv 2GB en ook een extra Intel NIC.
[...]De intel koeler krijg ik niet op iets anders dan 100% draaitoeren. In het BIOS kan je dingen instellen, dat heb ik geprobeerd. Het BIOS zou zelf de toeren moeten kunnen regelen, dat werkte niet.
[...]
Dat lukt mij wel. Als je de 'smart' setting kiest en regelt dat hij niet harder gaat zodra de CPU-temp onder de (bijvoorbeeld) 50C blijft, hoor je meteen de fan een stuk stiller worden (al lijkt 50% van vol vermogen de ondergrens).
Verbruik bij idle 45W, met de 500GB schijf idle is het 38W.
Ik kom daar net onder. Idle op een W7-desktop zonder tweaks op 29-30W, daarna omgebouwd naar ESXi 4.1 met 1 VM constant op 35W.

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Kan je misschien kijken welke instellingen je precies in het BIOS hebt gedaan wat dat betreft? Smart dus op aan, verder de temp op 50ºC en min speed op 0? Dat heb ik geprobeerd, maar de fan bleef snel draaien. Of gaat de fan altijd op 100% in het BIOS scherm?

edit:
Goed, ik moest toch de bekabeling in de meterkast weer eens wat netter leggen dus ik heb het allemaal nogmaals nagelopen. CPU Smart Fan Target: 50, Min Fan Speed: 0, Sys Fan 1 Control: 50%.

Ik heb even snel een fan van een oude Zalman koeler erop gezet, los in het handje. Die draait standaard op 2700 rpm, (koude hand, na een poosje!) en heeft een 3 pins aansluiting. De stock intel heeft 4 pins en draait nu op 1063 rpm, minder dan de helft dus. Misschien doet die BIOS instelling toch wat en negeert 'ie alleen de 0-stand. Dat is jammer, dat kreeg ik op m'n vorige systeem met die Zalman wel voor elkaar.

Het valt me overigens ook op dat vooral de voeding loopt te briesen. Misschien dat ik dan toch maar voor de L7 ga.

(Terzijde: Onder ESXi werkt de onboard realtek NIC niet, toch?)

[ Voor 61% gewijzigd door remmelt op 02-11-2010 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Laatst online: 23-09 23:30

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

remmelt schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 12:12:
Kan je misschien kijken welke instellingen je precies in het BIOS hebt gedaan wat dat betreft? Smart dus op aan, verder de temp op 50ºC en min speed op 0? Dat heb ik geprobeerd, maar de fan bleef snel draaien. Of gaat de fan altijd op 100% in het BIOS scherm?
[...]
(Terzijde: Onder ESXi werkt de onboard realtek NIC niet, toch?)
Op die instelling staat het bij mij inderdaad ingesteld. Helaas komt de koeler nooit helemaal stil te staan (0).
Ik heb gemerkt dat de instelling pas actief wordt zodra je gereboot hebt, en dus niet direct bij het instellen zelf.

Over de on-board NIC:
http://www.vm-help.com/esx40i/esx40_whitebox_HCL.php
en kijk bij Realtek 8168 / 8111
Werkt als een zonnetje onder ESXi 4.1 ;)

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ik bedacht me dat dat natuurlijk ook wel logisch is. De settings in het BIOS worden pas actief na opslaan.

Ik krijg de CPU temp overigens niet hoger dan 49ºC met 4x burnP6, 4x burnMMX en 4x burnBX simultaan. De CPU fan draait dan nog steeds op 1070 rpm. (Ah, nu kruipt 'ie toch richting 80, fan op 1150rpm)

Hey dat over die NIC, dat is goed nieuws!

[ Voor 40% gewijzigd door remmelt op 02-11-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siederstylah
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-06 07:11
Na aanleiding van BBG en BBG aanschaf topic en het lezen van dit topic. Ben ik nu een beetje de weg kwijt.

Wat is de bedoeling:
- Een energie zuinige 'windows based' thuisserver te bouwen

Wat zijn de hoofdtaken:
- Download
- File
- Web
- Test
- Back-up

En misschien wel meer maar dat is toekomst muziek.

Zoals gezegd heb ik het nodige gelezen maar kom er niet helemaal lekker uit.
Want ik zie Atom voorbij komen maar ook AMD 240e en Intel i3
Maar ik kan nu niet kiezen wat voor mij nu verstandig is. Wat ik graag wil is dat de server zuinig is!

Verder heb ik wel al de keuze gemaakt wat er wel komt
HDD: Samsung EcoGreen F4EG, 2TB (3-stuks)
Boot HDD: Western Digital Scorpio Blue WD2500BPVT, 250GB
Voeding: be quiet! ?????
Optische drive: Sony Optiarc AD-7260S

Dus ik moet nog een keuze maken wat voor Processor, moederbord en geheugen en de voeding wattage.
Kunnen jullie mij wat aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Even een vraagje over PicoPSU... Volgens mij hebben bijna alle moederbord een 4 pins aansluiting voor de CPU, deze zit echter niet op de Pico PSU's. Als je deze niet aansluit dan post je mobo toch niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sieder: wat is je budget? Het werkt ongeveer zo:
- Atom is het goedkoopste, maar heel zwakjes als je ooit van plan bent cpu-intensieve taken te doen. Het is wel genoeg voor simpele webserving, torrent downloads en al helemaal voor storage. Het is onder load absoluut de zuinigste oplossing, maar idle niet persé.
- een AMD setup is ook goed betaalbaar en qua cpu-kracht een flinke upgrade. Het kan ook best zuinig worden gemaakt, hoewel je daarvoor wel wat moet tweaken.
- Een intel-setup (en dan bedoel ik specifiek een core i3) is erg duur maar ook wederom een heel eind sneller. Het is in idle ook zuiniger dan AMD en doordat hij zoveel sneller is kan hij ook sneller een taak afronden en idle gaan zitten.

Eigenlijk hebben de moederbord- en processorfabrikanten heel erg hun best gedaan om alles precies zo duur te laten zijn als wat je ervoor zou willen betalen - met andere woorden: je krijgt waar je voor betaalt.

Zelf bouw ik alles de laatste tijd met intel-spul, maar dat komt omdat bij mij en de mensen waarvoor ik computers bouw geld geen issue is. Een Athlon II X2 240+780G-setup kan zomaar een kleine 80 euro goedkoper zijn dan een i3-540+H55 moederbord.

@Stefan: er zit een breakout-kabeltje bijgeleverd die naar je EPS12V-socket gaat. Als je een picopsu koopt krijg je niet alleen dat kleine piemeltje met een atx-stekker, er zitten nog wat kabeltjes en dingetjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maak er aub een 785G (of hoger) van.
Wat de i3 betreft, het hangt natuurlijk wel van je gebruiksdoel af. Pak je een X4 dan zit je idle niet eens zoveel hoger dan de dualcore versie, maar met name met vms zul je dan de i3 pakken. (Budgetair is het dan min of meer een gelijkspel, opnieuw, je krijgt waarvoor je betaalt.) Per slot van rekening krijg je met de X4, vier echte cores, en niet twee echte en twee hyperthreading. Maar voor de meesten zal, bij een server, de i3 toch wel de betere keuze zijn, in vergelijking met de X4. Maar de i3 op zich kan wel weer eens overkill zijn.

Bij de PicoPSU moet je erop letten dat er verschillende versies zijn. Maar in het ergste geval neem je of maak je een molex - p4 kabel. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dadona op 04-11-2010 10:30 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siederstylah
ssj3gohan schreef op donderdag 04 november 2010 @ 10:19:
@Sieder: wat is je budget? Het werkt ongeveer zo:
- Atom is het goedkoopste, maar heel zwakjes als je ooit van plan bent cpu-intensieve taken te doen. Het is wel genoeg voor simpele webserving, torrent downloads en al helemaal voor storage. Het is onder load absoluut de zuinigste oplossing, maar idle niet persé.
- een AMD setup is ook goed betaalbaar en qua cpu-kracht een flinke upgrade. Het kan ook best zuinig worden gemaakt, hoewel je daarvoor wel wat moet tweaken.
- Een intel-setup (en dan bedoel ik specifiek een core i3) is erg duur maar ook wederom een heel eind sneller. Het is in idle ook zuiniger dan AMD en doordat hij zoveel sneller is kan hij ook sneller een taak afronden en idle gaan zitten.

Eigenlijk hebben de moederbord- en processorfabrikanten heel erg hun best gedaan om alles precies zo duur te laten zijn als wat je ervoor zou willen betalen - met andere woorden: je krijgt waar je voor betaalt.

Zelf bouw ik alles de laatste tijd met intel-spul, maar dat komt omdat bij mij en de mensen waarvoor ik computers bouw geld geen issue is. Een Athlon II X2 240+780G-setup kan zomaar een kleine 80 euro goedkoper zijn dan een i3-540+H55 moederbord.
Thanx voor de snelle reactie. Had inderdaad er even bij moeten zetten wat me budget is. Dus bij deze! Die is er niet, geld speelt op dit moment geen rol. Het gaat mij erom dat hij zuinig is. En de server moet lang meegaan! Dus er moet ook betrouwbaar spul inzitten! Een verschil van 80,- is dan ook geen probleem. Dus als ik jouw zo lees is die BBG High-endserver dus de beste keuze. Alleen dan met een H55 moederbord.
Of raad je me toch nog wat anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De high-end server is een redelijk uitgangspunt, maar ik zou er wat aan veranderen:

- scythe big shuriken ipv shuriken rev. B, het verschil lijkt miniem maar de fan op de BS is stiller. Een Samurai ZZ is ook een goede optie hier, of als je semipassief wilt gaan een Ninja Mini (helemaal passief zou ik niet doen met een core i3*)
- Intel DH57JG als moederbord. Zuiniger en mist enkel USB3 ten opzichte van de gigabyte. Intel-bordjes kunnen niet makkelijk misgaan. Overigens is gigabyte absoluut geen slecht merk; ze gebruiken bijzonder goede layout en componenten op hun moederborden. Het is alleen zo dat de laatste paar bordjes wat kleine missers hebben zoals hele hete VRMs en een opvallend hoog verbruik ten opzichte van de concurrentie. Alternatief voor als je geen mini-ITX wil: Intel DH55TC of DH57DD.
- SSD als opstartschijf. Omdat het kan.
- Fractal Design kast (R2/R3), of iets anders dat echt geënt is op stilte, met goede filters. Dadona, The_Mask en dat soort mensen weten hier meer van
- PicoPSU+adapter, of anders de be quiet! 300W-versie (minder wattjes=beter)

Ik lijk een hoop aanmerkingen te hebben, maar ik zet er expres een hoop uitleg bij zodat je begrijpt waarom ik die opmerking maak, zodat je voor jezelf kunt beslissen of je dat belangrijk vindt.

* ok, niet helemaal waar: ik in het bijzonder zou juist wel zoiets doen, zo ben ik, maar ik raad het niet aan voor iets dat altijd betrouwbaar moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siederstylah
Okey ik heb inmiddes even verder gezocht en een lijstje gemaakt...
De SSD zit er niet echt in ik zie daar zelf de meerwaarde niet echt van.
  • Processor Intel Core i3 540 / 3.06
  • Scythe BIG Shuriken SCBSK-1000
  • Intel Desktop Board DH55TC
  • Kingston ValueRAM - 4 GB 1333mhz
  • WD Scorpio Blue WD2500BPVT 250BG (Boot)
  • Samsung SpinPoint F4EG EcoGreen 2TB (2x)
  • Be quiet! Pure Power BQT L7-300W
  • Sony Optiarc AD-7260S
Als kast Cooler Master CM 690 deze heb ik nog staan, en ja hij is groot. ;) geeft niks plek zat...
Hij komt in de kelder te staan dus hij staat niemand in de weg.
Volgens mij moet het zo wel lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overigens zou je de koeler voor de processor eventueel kunnen weglaten. Als stilte toch geen probleem is dan kun je net zo goed de stock koeler nemen. Of eventueel een tower ventilator waardoor je een wat natuurlijkere airflow krijgt. De 690 heeft weliswaar een zij-intake, maar zeker als je meer schijven hebt dan is een airflow dwars door de kast efficiënter.

[ Voor 8% gewijzigd door Dadona op 04-11-2010 14:23 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ssj3gohan schreef op donderdag 04 november 2010 @ 10:40:
* ok, niet helemaal waar: ik in het bijzonder zou juist wel zoiets doen, zo ben ik, maar ik raad het niet aan voor iets dat altijd betrouwbaar moet werken.
Je zal wel bijzonder teleurgesteld zijn dat al het leuke tweakwerk (undervolten, underclocken) tegenwoordig volautomatisch door de i3 zelf gedaan wordt. Je northbridge kan je ook al niet meer tweaken. SPCR kunnen ze ook wel opdoeken zo :+

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 04-11-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siederstylah
Dadona schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:09:
Overigens zou je de koeler voor de processor eventueel kunnen weglaten. Als stilte toch geen probleem is dan kun je net zo goed de stock koeler nemen. Of eventueel een tower ventilator waardoor je een wat natuurlijkere airflow krijgt. De 690 heeft weliswaar een zij-intake, maar zeker als je meer schijven hebt dan is een airflow dwars door de kast efficiënter.
Thanx voor de info, het is inderdaad wat vriendelijker zo na je aanpassing. :)
Zoek gewoon info wat ik het best kan doen omdat ik hardware matig wat minder ben ingesteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dreamvoid
Deert hem niets, gaat hij zich gewoon met andere dingen rondom de computer bezig houden. :X Denk bijvoorbeeld aan de inzet van batterijen als buffer en ups, het aanpassen van adapters en het verwijderen van (voor hem) overbodige componenten op het moederbord. En ohja...zelfs energiemeters moeten eraan geloven :X Nee hoor, hij heeft nog genoeg om te tweaken.

@Siederstylah, het ging er meer om dat er inmiddels standaard opstellingen ontstaan, een constatering. :) Misschien moeten we maar eens een BBG opstellen vanuit deze topic. De afgelopen BBG heeft mogelijk weinig aandacht gehad van de vaste bezoekers van deze topic.

[ Voor 28% gewijzigd door Dadona op 04-11-2010 14:43 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:34:
[...]

Je zal wel bijzonder teleurgesteld zijn dat al het leuke tweakwerk (undervolten, underclocken) tegenwoordig volautomatisch door de i3 zelf gedaan wordt. Je northbridge kan je ook al niet meer tweaken. SPCR kunnen ze ook wel opdoeken zo :+
You have no idea.... zie sig.
Siederstylah schreef op donderdag 04 november 2010 @ 12:26:
Okey ik heb inmiddes even verder gezocht en een lijstje gemaakt...
De SSD zit er niet echt in ik zie daar zelf de meerwaarde niet echt van.
  • Processor Intel Core i3 540 / 3.06
  • Scythe BIG Shuriken SCBSK-1000
  • Intel Desktop Board DH55TC
  • Kingston ValueRAM - 4 GB 1333mhz
  • WD Scorpio Blue WD2500BPVT 250BG (Boot)
  • Samsung SpinPoint F4EG EcoGreen 2TB (2x)
  • Be quiet! Pure Power BQT L7-300W
  • Sony Optiarc AD-7260S
Als kast Cooler Master CM 690 deze heb ik nog staan, en ja hij is groot. ;) geeft niks plek zat...
Hij komt in de kelder te staan dus hij staat niemand in de weg.
Volgens mij moet het zo wel lukken denk ik.
Als je geen SSD neemt, zou ik een Samsung 7200.4 als bootschijf nemen. Die staan bekend als eigenlijk tegelijk stilste en snelste. Prijsverschil is nihil.

[ Voor 54% gewijzigd door mux op 04-11-2010 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Laatst online: 00:19
ssj3gohan schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:52:
[...]

Als je geen SSD neemt, zou ik een Samsung 7200.4 als bootschijf nemen. Die staan bekend als eigenlijk tegelijk stilste en snelste. Prijsverschil is nihil.
Maakt em volgens mij niks uit, komt in de kelder te staan :)
Een mooie tussen weg zijn de Seagate 7200 hybrid 2.5 inch schijven, ik heb bij mezelf de Samsung SpinPoint M7 HM400JI vervangen door een Seagate Momentus XT 250 GB en die hoor je nog steeds niet. Helaas produceerd er nog iets anders in mn HTPC nog geluid, kan het helaas niet precies lokaliseren maar ik denk dat het de fan is van de voeding die gemod is (60mm slim vervangen met een 80mm Nexus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de XT betaal je echter wel een flink hogere prijs dan voor de 7200.2 of caviar black (die laatste is ook een wat sneller alternatief voor de blue).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
StefanvanGelder schreef op donderdag 04 november 2010 @ 09:41:
Even een vraagje over PicoPSU... Volgens mij hebben bijna alle moederbord een 4 pins aansluiting voor de CPU, deze zit echter niet op de Pico PSU's. Als je deze niet aansluit dan post je mobo toch niet? :?
Een Pico PSU is bedoelt voor Mini-ITX of kleinere bordjes, deze hebben vaak geen 4pin CPU power aansluiting.
Als een moederbord deze wel heeft heb je inderdaad niets aan een pico PSU.

Daar staat ook tegenover, dat als deze 4pin connector aanwezig is op je moederbord, dat er veel vermogen verwacht wordt voor de CPU, en zal dat bord ook niet zo zuinig zijn, en gebouwd op performance.
Bij Mini-ITX kom je vaak mobile versies tegen, of atom bordjes, en daarbij heeft de CPU inderdaad geen extra power nodig, maar kan alles via de 20/24 pin connector door het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
rdfeij schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:56:
[...]

Een Pico PSU is bedoelt voor Mini-ITX of kleinere bordjes, deze hebben vaak geen 4pin CPU power aansluiting.

Daar staat ook tegenover, dat als deze 4pin connector aanwezig is op je moederbord, dat er veel vermogen verwacht wordt voor de CPU, en zal dat bord ook niet zo zuinig zijn, en gebouwd op performance.
Bij Mini-ITX kom je vaak mobile versies tegen, of atom bordjes, en daarbij heeft de CPU inderdaad geen extra power nodig, maar kan alles via de 20/24 pin connector door het moederbord.
Zelfs de Gigabyte GA-D525TUD heeft een 4 pins aansluiting, daar zit een Atom processor op van 13W!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rdfeij schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:56:
[...]

Dat wil totaal niet zeggen dat je een standaard opstelling prima op een PicoPSU kunt draaien. Sterker nog, er zijn steeds zwaardere PicoPSUs uitgekomen die volledig standaard computers (exclusief een gemiddelde insteek grafische kaart) aan kunnen. Dat de motivatie dan niet de efficiëntie maar het stille en kleine moet zijn is een andere discussie, maar het kan prima.

Als je niet zelf wat wil maken dan heb je alleen een kabeltje als deze nodig: Afbeeldingslocatie: http://www.gttkc.com/shop/images/MOLEX4pin-p4-cable.jpg
Daarnaast nog een PicoPSU met een molex aansluiting. Doorgaans heb je dan nog één SATA aansluiting. Voor meer SATA aansluitingen kun je die ene opsplitsen (simpelste is 1x SATA naar 2x SATA) maar efficiënter is om met de molex aan de gang te gaan. Maar goed, het is wat dat betreft net LEGO. Zoek de juist kabeltjes en sluit ze aan. Het enige waar je op moet letten is dat je opstelling niet teveel vraagt, maar een simpele thuisserver kan prima van een PicoPSU draaien.

Maar nogmaals dan heb ik het niet over een Atom, maar over een standaard AMD (AM2+ / AM3) en Intel desktop opstellingen zoals met de i3, zelfs zwaarder ben ik al tegengekomen. Dus het feit dat er een p4 aansluiting op het moederbord zit is totaal geen rem. Er zijn genoeg voorbeelden in deze topic te vinden van standaard desktop opstellingen, gevoed door een PicoPSU. Je moet alleen zeker weten dat de opstelling niet meer dan 150W verbruikt, maar liever eigenlijk maar tot rond de 100W.

[ Voor 13% gewijzigd door Dadona op 04-11-2010 17:22 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En zelfs dat is niet persé waar. Als je een gele PicoPSU hebt, wordt de 12V die uit je adapter komt direct doorgegeven aan de CPU en GPU. De enige functie van de picopsu is het genereren van +5 en +3.3V, waar maar heel weinig stroom op wordt gevraagd. Die 12V gaat niet door de picopsu, maar (elektrisch gezien) erlangs. Daar kun je 1000W op trekken en dan nog stribbelt de picopsu niet tegen.

Je kunt nagenoeg elke denkbare desktopcomputer, zelfs zware gamingcomputers, met een picopsu maken. Waar je een adapter vandaan haalt die genoeg stroom op 12V levert weet ik dan overigens weer niet :P

edit: dit geldt overigens NIET voor de picopsu-WI (andere kleurtjes). Daar kun je absoluut niet meer dan het opgedrukte vermogen uit trekken. Liefst nog wat minder.

En edit 2: kijk anders even in deel 3 van mijn blog over mijn mini-itx-systeem, klik op de link in m'n sig. Daar leg ik uit hoe de picopsu werkt, helemaal met 1337 paint skillzzzz

[ Voor 22% gewijzigd door mux op 04-11-2010 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik haalde die 100W aan omdat de adapters dan nog van een beetje leuke prijs zijn. Veel zwaardere adapters zijn niet echt interessant meer. In de eerste plaats zijn ze erg duur* waardoor de totale kosten van de voeding helemaal uit de hand beginnen te lopen, maar daarnaast loop je ook een aardige kans dat je opstelling juist minder efficiënt zal zijn.
Bijvoorbeeld, als je opstelling standaard rond de 80W verbruikt en je onder load naar 150W gaat, dan kan je niet meer iedere Chinese adapter pakken. Je moet dan ook echt een efficiënte adapter hebben, of een goedkope voeding als de Be Quiet L7 300W maakt op bijna alle vlakken gehakt van je PicoPSU. (Je zit boven de 20% load, waar de voeding minimaal 80% efficiënt is, tot zelfs op de 50% belasting waar menig voeding zich erg prettig bij voelt in termen van efficiëntie.) In ieder geval gebeurt dat op aanschafprijs, energieverbruik. Mogelijk ook op geluidsproductie (zwaardere adapters willen wel eens een nare ventilator erin hebben) en koeling. Het enige punt waar je dan nog voordelen hebt is de formfactor.

* De situatie was zelfs nog erger dan ik dacht. Die 150W voeding is een 12V versie. Daardoor zit je vast aan het voltage, waardoor je niet voor de aantrekkelijkere laptop adapters kunt gaan. Niet alleen vermoed ik dat die dingen sneller aan een keurmerk komen te hangen dan de 12V versies waardoor ze wel eens efficiënter kunnen zijn. Maar ook het feit dat laptops wel eens defect gaan en mensen dan met een overbodige adapter zitten kan ervoor zorgen dat ze goedkoper zijn. (Hoewel een 150W adapter ook al niet meer een standaard laptop adapter is.)

Nog even over die blog, ik heb ssj3gohan nu een paar keer gezien, vaker gesproken en hij lijkt mij niet echt in de situatie te zitten dat hij verantwoording wil nemen voor stomiteiten naar aanleiding van zijn blog. Dus bekijk zijn blog met de standaard disclaimers in gedachte. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dadona op 04-11-2010 20:16 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beter gezegd: als je van plan bent iets na te doen uit mijn blog: praat eerst even met mij zodat je echt weet wat je aan het doen bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hej, lief zijn voor elkaar ;)

Ik vraag me nog steeds af wat een PicoPSU kan hebben als piek spanning. Ik heb namelijk een server die 80W idle verbruikt, en 120W load ofzo (schat ik) maar bij startup zou dit best eens 136W kunnen zijn door de 8 disks die ik erin heb zitten :)

De load is overigens gemeten met een EnergyCheck 3000 met een Nexus 430W.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 8 disks willen best wat stroom van je 5V hebben. Je zult sowieso een gele picopsu moeten gebruiken (12V input), want de marge met de zwaarste picopsu is wel erg klein/nihil. De specs van de picopsu zeggen dat ze op de 5V-lijn kunnen leveren:

- picopsu-80: <6A (extra koeling nodig bij 6A), 7A piek
- picopsu-90, 120, 150 hetzelfde als de 80
- picopsu-160: 8A continu, 10A piek

Bij al deze getallen geldt dat ze actieve koeling nodig hebben. Als we nu kijken naar wat een hdd nodig heeft op de 5V-lijn, vind ik zo hier en daar terug dat die WD green schijfjes waarschijnlijk onder de 1A opstartstroom zitten op 5V, en de barracuda LP's op ongeveer 800mA (bron, let wel dat de geteste wd green een versie met meer platters en dus waarschijnlijk een hogere opstartstroom is). Dat komt dus neer op zo'n 7A opstartstroom en waarschijnlijk in de buurt van 0.2-0.4A continuverbruik, dus totaal zo'n 1,5-3A. Dat kunnen de meeste picoPSU's nèt hebben.

Helaas verbruikt je moederbord ook wel het e.e.a. op 5V, meestal loopt je LAN, USB allemaal direct van 5V. Ik denk dus dat het best nog wel eens krap kan worden met een picopsu...

Maargoed, er is ook niet echt een reden om zo'n pc uit te rusten met een picopsu, zoals Dadona al heeft uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Firedrunk:

Ik vraag me nog steeds af wat een PicoPSU kan hebben als piek spanning. Ik heb namelijk een server die 80W idle verbruikt, en 120W load ofzo (schat ik) maar bij startup zou dit best eens 136W kunnen zijn door de 8 disks die ik erin heb zitten :)

De load is overigens gemeten met een EnergyCheck 3000 met een Nexus 430W.
ssj3gohan schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:40:
Die 8 disks willen best wat stroom van je 5V hebben. Je zult sowieso een gele picopsu moeten gebruiken (12V input), want de marge met de zwaarste picopsu is wel erg klein/nihil. De specs van de picopsu zeggen dat ze op de 5V-lijn kunnen leveren:

- picopsu-80: <6A (extra koeling nodig bij 6A), 7A piek
- picopsu-90, 120, 150 hetzelfde als de 80
- picopsu-160: 8A continu, 10A piek

Bij al deze getallen geldt dat ze actieve koeling nodig hebben. Als we nu kijken naar wat een hdd nodig heeft op de 5V-lijn, vind ik zo hier en daar terug dat die WD green schijfjes waarschijnlijk onder de 1A opstartstroom zitten op 5V, en de barracuda LP's op ongeveer 800mA (bron, let wel dat de geteste wd green een versie met meer platters en dus waarschijnlijk een hogere opstartstroom is). Dat komt dus neer op zo'n 7A opstartstroom en waarschijnlijk in de buurt van 0.2-0.4A continuverbruik, dus totaal zo'n 1,5-3A. Dat kunnen de meeste picoPSU's nèt hebben.

Helaas verbruikt je moederbord ook wel het e.e.a. op 5V, meestal loopt je LAN, USB allemaal direct van 5V. Ik denk dus dat het best nog wel eens krap kan worden met een picopsu...

Maargoed, er is ook niet echt een reden om zo'n pc uit te rusten met een picopsu, zoals Dadona al heeft uitgelegd.
Klopt , in het geval van dit soort idle belasting is de 'geroemde' BeQuiet L7-300

Manufacturer Model Number Form Factor Wattage 20% 50% 100% Rating
Be Quiet BQT L7-300W ATX12V 300 82.04% 85.01% 82.27% Bronze

of de Seasonic S12II-330

Manufacturer Model Number Form Factor Wattage 20% 50% 100% Rating
Sea Sonic S12II-330 ATX12V 330 83.12% 85.54% 83.60% Bronze

een betere en veiligere keuze.

De Seasonic doet het net even beter bij de door jou genoemde idle waarde maar is helaas wel duurder in de aanschaf. De 150W bootstrap piek kunnen beide zonder probleem aan en loop je niet het risico dat het gebruik van een PicoPSU in een 'meltdown' eindigt.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De seasonic heeft ook het voordeel dat de ingebouwde fan stiller is. Bij de be quiet! moet je - hoe ironisch toch - de fan eigenlijk vervangen om een echt lekker stille computer te krijgen.

Then again, ga je dat horen boven het geluid van 8 hdds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
ssj3gohan schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 14:20:
Bij de be quiet! moet je - hoe ironisch toch - de fan eigenlijk vervangen om een echt lekker stille computer te krijgen.
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die wijsheid heb ik van fora, vziw is de voeding nog niet formeel getest op een spcr-achtige manier.

Verschillende mensen op SPCR zijn het erover eens dat de fan luider is (zeker op het punt waar firedrunk hem wil gebruiken) dan bijv. de nexus value 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Oh ja, die Nexus had ik ook gezien ja. Ik kan voor mezelf de meerprijs van de PicoPSU niet verantwoorden, wil wel zo efficient mogelijk. SPCR stil hoeft niet, stiller dan nu kan makkelijk. De PSU die ik nu heb (AOpen 12PNF 350W die jaren op een kantoor heeft gedraaid) is zowel inefficient als luid, kan er dus alleen op vooruit gaan.

Ik denk zelfs dat de CPU passief gekoeld zou kunnen, hij haalt nu amper de 50ºC met 4 threads moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zonder CPU koeler ok, maar volledig passief? Zonder casefans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonder airflow gaat je dat denk ik niet lukken. Ik krijg 15W maar net passief gekoeld met een low-profile koeler, en een i3 op stock snelheid, zelfs met flink undervolten, ga je denk ik toch wel 30-35W moeten wegstoken. OK, dan neem je een ninja mini ofzo, dan nog zal het op het randje zitten.

Een heel klein beetje airflow maakt echt een gigantisch verschil. Helaas ook in geluid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Nee nee, gewoon met nog een 12cm fan aan de case hoor.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Ik heb de volgende opstelling:

Intel i3 550
Zotac H55 itx
Corsair 2x4GB
Hitachi 160GB laptopschijfje
Seasonic 330W

Standaard zit ik op 48 Watt idle, dus zonder ondervolten of iets dergelijks. Ik had lager verwacht, maar kan hiermee wel leven.

• FireDrunk
ssj3gohan schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 14:51:
Die wijsheid heb ik van fora, vziw is de voeding nog niet formeel getest op een spcr-achtige manier.

Verschillende mensen op SPCR zijn het erover eens dat de fan luider is (zeker op het punt waar firedrunk hem wil gebruiken) dan bijv. de nexus value 430.
Ik heb ze beide (BeQuiet in mijn desktop, en Nexus in mijn server) en het maakt echt geen drol uit.
Als je gaat meten zal het vast verschil maken, maar ze zijn allebei vrijwel onhoorbaar als je er een bureau o.i.d. tussen hebt zitten...

Relatief gezien hoef je je bij geen van beide druk te maken dat je last van het lawaai gaat krijgen...

PS: voor de oplettende mensen, waarom ruil ik de voedingen niet om :) Dat komt omdat de Nexus meer S-ATA aansluitingen heeft :P
GioStyle schreef op donderdag 11 november 2010 @ 00:16:
Ik heb de volgende opstelling:

Intel i3 550
Zotac H55 itx
Corsair 2x4GB
Hitachi 160GB laptopschijfje
Seasonic 330W

Standaard zit ik op 48 Watt idle, dus zonder ondervolten of iets dergelijks. Ik had lager verwacht, maar kan hiermee wel leven.
Een setup op zich zegt natuurlijk niets... Wat heb je zoal zelf geprobeerd / ingesteld in je BIOS / OS?

[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 11-11-2010 10:12 ]

Even niets...

• GioStyle
ik draai SBS2008. In de bios heb ik de CPU kunnen ondervolten met 0,1 volt. (Meer opties geeft de bios niet aan). PCB heb ik ondergevolt. Geheugen heb ik op standaard waarde gelaten, omdat als ik deze lager zet toch het geheugen niet helemaal lekker loopt. In SBS2008 zelf heb ik niets gedaan? Weet iemand misschien een manier om softwarematig de GPU uit te zetten?

Wat me opviel is dat wanneer de CPU op zijn standaardwaarde loopt of terugklokt wanneer hij staat te idle'en het verbruik hetzelfde is, is dat normaal?

• FireDrunk
Nee dat is niet normaal... Staat EIST(2) aan in het BIOS? (Intel Enhanced Speedstep).
De optie C1E kan ook nog uitstaan...

Zet je profiel in 2008 op balanced, dat werkt 99% van de tijd goed.
Wel even controleren dat hij niet op standby gaat.

Even niets...

• remmelt
remmelt schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:47:
Hier mijn samenstelling:

i3 530 + stock koeler
Kingston ValueRAM 1x2GB
AOpen 12PNF 350W voeding (oudje) -> BeQuiet L7 300W

Intel PCI Gb NIC
[...]

Wat me niet lukt:
- stilte
- zuinig

Verbruik bij idle 45W, met de 500GB schijf idle is het 38W.
Voeding is nu de bekende BeQuiet L7 300W. Stil zat voor in de meterkast en het verbruik is gedaald naar 35W met twee draaiende schijven, met alleen de 2,5" aan en de 3,5" uit is het maar 30W. Mission accomplished!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Issie nu ook stil? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Zekers. Wel hoorbaar met de deur open maar opgesloten in de meterkast hoor je er niks meer van. Blijkbaar was die oude voeding toch ouder en stoffiger en onzuiniger dan ik had gedacht... Wat een verschil! Dit zijn wel de waardes die ik voor ogen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mooi! Gefeliciteerd :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mars Warrior schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 19:49:
Met deze kast wordt een 350W SFX (als ik het goed heb) voeding meegeleverd, waar je eigenlijk direct de fan van moet vervangen vanwege de herrie, maar die na wat testen met een Energy Monitor 3000 ook niet al te zuinig blijkt te zijn:
- Uit: 2.4W
- Idle: 35W met af en toe hele kleine dipjes op 34W.

Voor een i3/DH57DD bordje nu niet echt iets om trots op te zijn. :-(

Ik had nog een BeQuiet L7 300W rondslingeren, dus die heb ik even buiten de kast aangesloten en behalve de enorme stilte bij aanzetten (de Big Shuriken hoor je al helemaal niet), scheelt het ook behoorlijk qua stroomverbruik:
- Uit: 0.6W
- Idle: 26W met af en toe hele kleine dipjes op 25W

9W verschil dus!
Een nog betere voeding kan dit verbruik dus zeker richting de 20W krijgen :9~

Maar ga ik de voeding vervangen? De fan in ieder geval, de voeding is even kijken, want zoveel van dat type zijn er niet. 1 van BeQuiet en 1 van Seasonic, waarbij over de BeQuiet wordt geklaagd vanwege de herrie die de fan maakt. Bovendien kosten deze voedingen relatief veel (rond de 40-45 euro) en bij 6u/dag aanstaan van deze server wordt de 9W gemiddeld 9/4 = 2.25W, oftewel een euro of 5/jaar, dus de mogelijke vervanging zal niet vanuit kostenbesparing zijn :X
ssj3gohan schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 21:05:
Nou, het lijkt me niet dat hij altijd in idle zit te werken, en hoe meer er wordt verbruikt met een efficientere voeding, hoe hoger je besparing. Grote kans dat de werkelijke besparing een paar wattjes hoger zit, met (niet te vergeten) een flink lager standbyverbruik. Misschien kom je zelfs uit de kosten, en anders kun je stellen dat je maar een paar euro hebt betaald voor je be quiet, gezien de rest al terugverdiend is aan het einde.
Ik heb mijn mediacenter server eindelijk redelijk draaiende (CanalDigitaal kaart is nog onderweg) en ben heel blij dat ik in ieder geval een i3 combo heb genomen en geen Atom/ION systeem.
Ik gebruik DVBLink Network Pack om HD TV te streamen (naar andere Mediaplayers, iPad etc.) en dat blijkt nogal wat cpu power te kosten: het i3-tje loopt tegen de 70% aan te pompen, waar lokaal TV kijken maar een paar % cpu kost.

Tegelijkertijd snijdt de opmerking van ssj3gohan nu ook iets meer hout: de hogere CPU belasting geeft op de voeding een verschil van een 15W, dus het kan best zijn dat een betere voeding toch iets meer oplevert (al is het maar minder hitte in de kast), dan ik in eerste instantie had voorgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ssj3gohan schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 18:07:
Zonder airflow gaat je dat denk ik niet lukken. Ik krijg 15W maar net passief gekoeld met een low-profile koeler, en een i3 op stock snelheid, zelfs met flink undervolten, ga je denk ik toch wel 30-35W moeten wegstoken.
Undervolten? Dat kan toch niet meer met de i3 (of tenminste, dat heeft geen zin meer)?
MarsWarrior:Ik gebruik DVBLink Network Pack om HD TV te streamen (naar andere Mediaplayers, iPad etc.) en dat blijkt nogal wat cpu power te kosten: het i3-tje loopt tegen de 70% aan te pompen, waar lokaal TV kijken maar een paar % cpu kost.
Waar komt dat dan vandaan, de decryptie, de transcoding of de streaming? Is er verschil tussen het streamen van FTA zenders en gecodeerde?

[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 12-11-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed dat je er nu weer over begint. Ik heb deze week mijn i3-systeem-componenten binnengekregen en heb al flink wat zitten klooien ermee. Ik ben nog niet op het punt dat ik alle hoekjes en gaatjes van mijn configuratie heb gemeten en bestudeerd, maar ik kan al wel wat zeggen over wat voor winst er te behalen valt aan de cpu- en gpu-kant, want dat heb ik al vrij precies kunnen pinpointen.

Een core i3, ENKEL de cpu (en dus niet de IGP), verstookt idle zo'n 1,5W @ 0.96V en 1.2 GHz. Ik weet dat 45nm cpu's ongeveer 0.7V nodig hebben om absoluut zeker stabiel te lopen op die kloksnelheid, misschien dat je er iets meer uit kunt persen, maar het mag duidelijk zijn dat je zelfs met de meest extreme undervolt in idle niet eens 1W verbetering zult zien aan de processorkant.

Met het een en ander aan wegstreepwerk heb ik berekend dat de IGP ongeveer 6W verstookt in idle. Dit kun je vrij gemakkelijk omlaag duwen; de IGP is volgens mij een aparte 45nm chip naast de cpu (maar wel in dezelfde lga1156-package uiteraard) en zou dus op een veel lagere spanning kunnen draaien dan de 1.05 waar hij standaard op lijkt te draaien. Bovendien kun je op de meeste bordjes de IGP ook terugklokken van 733 naar minimaal 133MHz, waardoor je gemakkelijk 4W kunt besparen aan die kant in idle. Wow, 4W, wat een wereld van verschil :P

Ik ben zoals gezegd nog aan het onderzoeken waar al het verbruik in zit. De CPU is in idle echt vrij ver geoptimaliseerd, dat hele ding doet, met de IGP geünderclockt minder dan 5W idle. Waar dan de rest van het verbruik in zit... ik ben het nog aan het onderzoeken, en over een maandje ofzo zul je een overdreven gedetailleerde blog krijgen in de trant van wat er in m'n sig staat waarin ik alles uit de doeken doe.

Mijn config:

#ProductPrijsSubtotaal
1AOpen H360B€ 55,94€ 55,94
1Scythe Big Shuriken€ 24,-€ 24,-
1Intel Core i3 530€ 89,-€ 89,-
1Morex DC Power Kit 80W (Extern)€ 63,-€ 63,-
1Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2R5 40GB€ 76,01€ 76,01
1OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel€ 60,50€ 60,50
1MSI H55M-E33€ 71,50€ 71,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PCH 1.8,1.05 en geheugen zijn je nog kunnen verlagen(undervolten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCH 1.05 heb ik verlaagd naar een of andere belachelijk lage waarde (0.85V), PCH 1.8 kan ik softwarematig niet veranderen (maar ik ben niet vies van hardware voltmods). Zoals gezegd, ik ben er nog lang niet klaar mee.

Momenteel is m'n beste waarde 19.9W idle. Op die waarden was hij NIET stabiel met occt+furmark, maar heel close.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ssj3gohan schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 23:07:
Een core i3, ENKEL de cpu (en dus niet de IGP), verstookt idle zo'n 1,5W @ 0.96V en 1.2 GHz. Ik weet dat 45nm cpu's ongeveer 0.7V nodig hebben om absoluut zeker stabiel te lopen op die kloksnelheid, misschien dat je er iets meer uit kunt persen, maar het mag duidelijk zijn dat je zelfs met de meest extreme undervolt in idle niet eens 1W verbetering zult zien aan de processorkant.
Dat is ook consistent met wat ik in de andere forums lees: dat de i3 uit zichzelf dynamisch allerlei verschillende circuits uitzet, onderklokt en ondervolt, en dat het dus niet meer loont om botweg in het BIOS de boel te undervolten.
Als je de server headless draait, kan je de IGP dan idioot ver undervolten of loopt de hele boel dan vast?

Dat belooft trouwens wat voor toekomstige Atoms: als de i3 echt zo laag in idle kan, dan hoeft Intel alleen maar een paar stroomvretende circuits eruit te halen (wat cache en HT bv) en de boel begrenzen op een lage klok om een <10W TDP Nehalem-Atom te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 13-11-2010 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dreamvoid schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 22:47:
[...]
Waar komt dat dan vandaan, de decryptie, de transcoding of de streaming? Is er verschil tussen het streamen van FTA zenders en gecodeerde?
Ik vermoed de transcoding + streaming. Ik zit er nog niet zo goed in, maar zover ik begrepen heb krijgt een windows mediaplayer eea in wmv formaat aangeboden en de iPhone/iPad in mpeg4. Er is dus de nodige transcoding nodig voor dit soort clients, en dat kost de nodige cpu power...

Alles vooralsnog voor fta kanalen, de cd kanalen kan ik nog niets mee omdat de kaart van cd nog niet binnen is (had vandaag de hoop, maar zat niet bij de post), dus daar kan ik pas volgende week mee gaan stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@FireDrunk, EIST(2) staat aan.

Weet iemand een softwarematige manier om de IGP van een i3'tje ver te onderklokken? (Ik heb geen opties hiervoor in de bios).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
Zijn hier mensen die ervaring hebben met Ubuntu en hun server snachts op standby laten gaan? Het verbaast me hoe weinig ik hierover kan vinden.
Wat ik wil is om 00:00 de server naar standby laten gaan en om 09:00 weer uit standby halen. Als er echter netwerkverkeer is, moet hij niet in standby gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Laatst online: 00:19
Sillymidget schreef op zondag 14 november 2010 @ 13:27:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met Ubuntu en hun server snachts op standby laten gaan? Het verbaast me hoe weinig ik hierover kan vinden.
Wat ik wil is om 00:00 de server naar standby laten gaan en om 09:00 weer uit standby halen. Als er echter netwerkverkeer is, moet hij niet in standby gaan.
Het wakker worden kan je regelen met een BIOS timer, ik laat mn atom fileserver ook om 8 uur wakker worden iedere dag, slapen gaat met een scheduled task (win7) maar lijkt dat je dat ook met een crontab kan doen onder Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag net een leuke review van SPCR:

http://www.silentpcreview.com/article1105-page1.html

voor 165 piek veel meer power dan de Atom's, terwijl het niet veel meer verbruikt dan mijn D945GSEJT combinatie. Zodra er een tv op de slaapkamer komt, haal ik zoiets en bouw er een kleine HTPC van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, erg steil achterover val ik niet van zulke verbruikscijfers eigenlijk. De prijs is wel fijn. Toch heb ik voor dat verbruik liever gewoon een echte desktopchip... Een laptop kan al deze hardware plus een scherm aandrijven op 11W, waarom moet dit dan zo inefficient zijn? Seriously, why?

[ Voor 27% gewijzigd door mux op 14-11-2010 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja, ik zie de zin van dit bordje ook niet zo. Voor een nettop zoals de ID-ND22 snap ik t wel, laag piekvermogen zodat-ie in een 1-liter-case kan. Voor een zelfbouw HTPC...voor vrijwel dezelfde prijs heb je een i3 met hetzelfde idle verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Erg interesant, maar de 200W versie krijgt toch een matige beoordeling... Dat zou toch minimaal de PSU zijn die ik nodig zou hebben... Toch jammer.

De zoektocht naar een 95% Efficienty 200W voeding gaat door 8)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
Het volgende systeem draait nu soepel op Ubuntu Maverick Server 64Bit:

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 59,20€ 118,40
1Western Digital Caviar Blue WD5000AAKS, 500GB€ 34,50€ 34,50
1Antec Performance One Mini P180 (Wit)€ 89,-€ 89,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Intel Core i3 540€ 89,-€ 89,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Corsair Nova CSSD-V32GB2-BRKT 32GB€ 65,-€ 65,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 23,56€ 23,56
1Gigabyte GA-H55M-USB3€ 92,80€ 92,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 569,20

Downvolt:
CPU, default snelheid, 0.9815V
Intel GPU, 400mhz, 0.600V

Verbruik:
Idle: 44W
Downloaden (14MB/s SabNZBd): 66W
Unrar: Schommelt tussne 54W en 70W

De idle is terwijl er een aflevering mythbuster 720p wordt gestreamed van de 3 schijven (LVM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je hebt dus geen RAID? Of heb je op je LVM nog (voor mij) vreemde RAID-achtige redundantie?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na veel lezen en onderzoek ben ik van plan het volgende systeem te gaan bestellen. Ik ben van plan hier Windows Home Server op te gaan draaien. Verder geen RAID ed. Wil gebruik maken van de functionaliteiten in WHS. De 2,5" schijf is bedoeld voor OS en download. Meeste data zal films ed zijn. Als kast gebruik ik in eerste instantie 1 die ik nog heb staan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 74,-€ 74,-
1Samsung Spinpoint MP4 HM250HJ, 250GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 37,-€ 37,-
1Sharkoon Silent Eagle 1000 , 80mm€ 7,10€ 7,10
2Sharkoon Silent Eagle 2000 , 80mm€ 7,50€ 15,-
1AMD Athlon II X2 240E€ 53,86€ 53,86
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 24,88€ 24,88
1Asus M4A78LT-M€ 49,97€ 49,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,81

Iemand nog tips/suggesties voordat ik ga bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Je zou nog kunnen gaan voor een 5400 rpm 2,5 inch, zijn nog net ietsje zuiniger.

[ Voor 135% gewijzigd door Stouten op 22-11-2010 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom zoveel fans? Ben je bang dat hij te heet word met allemaal Green hardware?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
FireDrunk schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:25:
Je hebt dus geen RAID? Of heb je op je LVM nog (voor mij) vreemde RAID-achtige redundantie?
Nope geen raid. Het is muziek, films en series. Muziek heb ik ook op mijn laptop nog staan. En dat de films en series verloren gaan is niet echt boeiend. Dat downloaden we allemaal wel in een weekje.
Pagina: 1 ... 55 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.