Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quistler
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-09 16:07
FireDrunk schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:50:
Wees blij, ik heb 174 euro voor mijn 8GB geheugen betaald :+
Ik 220 euro voor 2gb ddr2 OC geheugen in 2007. :+

AMD Phenom II X6 1055T @ 3.8ghz | BioStar TA890FXE | GeIL Black Dragon Quad Channel 8GB @ 1333 | HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE) | Be quiet! 700W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:32
Maar dat is niet vergelijkbaar :P

(hoewel mijn geheugen ECC is :) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
Geheugenprijzen zijn tegenwoordig weer aan het dalen. Gelukkig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quistler
GioStyle schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:25:
Geheugenprijzen zijn tegenwoordig weer aan het dalen. Gelukkig! :)
Heb de knoop doorgehakt.. alles is in bestelling.. €127.90 voor een 8GB kit (2x4gb)
Over 2 weken hoop ik de eerste verbruikscijfers met jullie te delen :)

AMD Phenom II X6 1055T @ 3.8ghz | BioStar TA890FXE | GeIL Black Dragon Quad Channel 8GB @ 1333 | HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE) | Be quiet! 700W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 13:55
Ook ik ben een beetje aan het rondkijken naar een zelfbouw server. Nou zie ik hier de MSI 785GM-E51 veelal gebruikt worden.
Er is echter ook de MSI 760GM-E51.

Ik kan niet zelf niet echt een voordeel voor de een of de ander vinden (afgezien de prijs dan), weet iemand wat het voordeel van een 785 boven 760 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quistler
PaveloW schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:39:
Ook ik ben een beetje aan het rondkijken naar een zelfbouw server. Nou zie ik hier de MSI 785GM-E51 veelal gebruikt worden.
Er is echter ook de MSI 760GM-E51.

Ik kan niet zelf niet echt een voordeel voor de een of de ander vinden (afgezien de prijs dan), weet iemand wat het voordeel van een 785 boven 760 is?
Klik

At idle the 785G is a full 12 watts lower than the 760G. At full load the 785G is 8 watts lower than the 760G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 13:55
quistler schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:47:
[...]

Klik

At idle the 785G is a full 12 watts lower than the 760G. At full load the 785G is 8 watts lower than the 760G.
Ah, dat is toch wel een behoorlijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik ben aan het kijken naar een HTPC icm CanalDigitaal die naast natuurlijk als een echte HTPC aan de TV hangt ook als DVB-S server (via DVBLink) gaat fungeren zodat je vanaf een laptop etc. ook TV kunt kijken.

Nu dacht ik eerst aan het DH55TC bordje, maar dat ding mist nogal wat zaken (zoals Optical, Firewire) die ik voor een HTPC bordje toch echt wel nodig acht.

Ik ben voorlopig, mede door de eis van 1 PCIe 16x (videokaart) en 2x PCIe 1x (DVB-S2 tuners), uitgekomen op de DH57DD, die volgens een posting op silentpcreview ook erg zuinig is:

I have one sitting on my bench right now. DH57DD, G6950 CPU, big Shuriken w/fan, 8GB Corsair 1333 DDR3 memory, Seagate Momentus 500GB laptop drive, PicoPSU160 with the 12.5A power brick, Win7 ultimate. Disabled the useless stuff in the Bios - Com ports and the 1394 controller. Measured at the wall using Kill-a-watt: 20W idle, 27-32W under light desktop load, 69W stress test using prime95.

Alleen ik kom in dit topic eigenlijk nog helemaal niets geen ervaringen degen met dit bordje :(

Mocht ik voor dit bordje kiezen dan zal ik natuurlijk mijn ervaringen hier nog ff posten, maar dan niet echt als fileserver, maar als redelijk minimaal systeem (mobo, i530, 2x2GB ram, laptop drive, mogelijk nog extra 5570 videokaart om alle beeldverbeteringstechnieken los te kunnen laten, zie hier).

De 20W idle (ook zonder de 5570) zal ik ook met een kaal systeem niet halen. Ik weet zeker dat de 300PSU (onbekend merk, zit in de HTPC kast) nl. de efficientie van de PicoPSU nooit zal evenaren...
Daarnaast kosten de optionele 5570 en de DVB-S2 ontvangers natuurlijk ook nog de nodige Wattjes, maar wie weet kom ik toch in de buurt van de 30-35W idle :9~

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je echt zo zuinig mogelijk wilt gaan is die videokaart een no-go, en moet je wel aan de picoPSU. Als je ook het vermogen onder load wilt beperken kun je ook het beste weer een ander moederbord kiezen, waar je de Vcore ook op kan instellen (intel is nog steeds vrij conservatief hier, en op de intel-bordjes kun je geen moer instellen zonder hele interessante mods te doen). Maar... 30W idle moet zeker mogelijk zijn.

Als je bevestiging zoekt voor dat intel-bordje: het zijn keer op keer stabiele, van zichzelf erg zuinige, kwalitatief goede en super-compatible bordjes. Je kunt je er geen buil aan vallen. Het is een 'veilige' keuze wat moederbord betreft.

Dat gezegd hebbende zijn er wel een paar bordjes die issues hebben, zo heb ik in mijn undervoltprojectje een DG45FC zitten die erg veel coil whine heeft (piepende VRMs). Dat merk je dan als je een volledig fanless/bewegende-delen-loze pc hebt gebouwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:08:
Nu dacht ik eerst aan het DH55TC bordje, maar dat ding mist nogal wat zaken (zoals Optical, Firewire) die ik voor een HTPC bordje toch echt wel nodig acht.
Heeft een s/pdif header op het moederbord zitten. Voor firewire kun je een simpel pci kaartje nemen, die zijn relatief goedkoop.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ssj3gohan schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:24:
Als je echt zo zuinig mogelijk wilt gaan is die videokaart een no-go, en moet je wel aan de picoPSU. Als je ook het vermogen onder load wilt beperken kun je ook het beste weer een ander moederbord kiezen, waar je de Vcore ook op kan instellen (intel is nog steeds vrij conservatief hier, en op de intel-bordjes kun je geen moer instellen zonder hele interessante mods te doen). Maar... 30W idle moet zeker mogelijk zijn.
Zuinigheid is een doel, maar met een HTPC zit je ook vast aan bepaalde gewenste functies en dan gaat het niet meer om de laatste paar Wattjes. In eerste instantie zal de IGP van de i530 worden gebruikt, maar bij tegenvallende beeldkwaliteit zal er zeker een 5570 inkomen die overigens nog redelijk zuinig is (9W idle meen ik) voor een videokaart.
Verder heb ik een zuinige DVB-S2 kaart uitgekozen, maar vergeet niet dat die ook de schotel met 12V sturen, dus ook dat zal wat stroom kosten...

Verder kijken we nu films, gestreamed vanaf de WHS server naar een PS3 (rond de 80W idle), en dat moet de HTPC ook gaan overnemen, dus zuiniger wordt dat in ieder geval :D
Als je bevestiging zoekt voor dat intel-bordje: het zijn keer op keer stabiele, van zichzelf erg zuinige, kwalitatief goede en super-compatible bordjes. Je kunt je er geen buil aan vallen. Het is een 'veilige' keuze wat moederbord betreft.
Mooi!
Dadona schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:35:
[...]
Heeft een s/pdif header op het moederbord zitten. Voor firewire kun je een simpel pci kaartje nemen, die zijn relatief goedkoop.
Dat klopt allemaal, maar als het tegenzit dan heb ik geen plek meer om die naar buiten toe uit te voeren via losse brackets: met een videokaart en 2x DVB-S tuners heb ik nog maar 1 bracket over van de 4... En mogelijk wordt het laatste bracket gebruikt voor een CI slot.
Dus vandaar liever eea al standaard op de achterkant. Bord is iets duurder dan de H55, maar als je de prijs van losse kaartjes/brackets nog meeneemt dan is dat prijsverschil weg natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Was er niet inmiddels een dual-tuner DVB-S2 kaart? Scheelt je weer n slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BTW, ik weet niet wat je met die s/pdif header wilt aansturen, maar ik neem aan dat dat een 5.1 receiver is ofzo? Die dingen zijn ook niet zuinig (doorgaans), en daar valt ook veel op te winnen. Er zit idd geen optical spdif op de DH55TC, daarvoor is hij niet echt geschikt. IMO kun je met deze eisen beter bij de a-merk buren kijken, bijv. Gigabyte, ASRock...

Just sayin', zuinigheid gaat om het geheel, niet alleen de computer.

En waar precies heb je Firewire voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ho! We zoeken compromisloze, zuinige computers. Om die reden zijn we wat kritisch aan het kijken naar de Atom, maar ook zeker naar zuinige versterkers. :P Met alle liefde lever ik een paar Watt in om mijn grote set aan te zwengelen en niet achter verkapte pc speakertjes te blijven hangen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dubbelpost voor aandacht...poll gaat in de richting van een server en zuinigheid zal vast gewenst zijn :)
poll: Special voor de komende BBG

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ssj3gohan schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 00:15:
BTW, ik weet niet wat je met die s/pdif header wilt aansturen, maar ik neem aan dat dat een 5.1 receiver is ofzo? Die dingen zijn ook niet zuinig (doorgaans), en daar valt ook veel op te winnen. Er zit idd geen optical spdif op de DH55TC, daarvoor is hij niet echt geschikt. IMO kun je met deze eisen beter bij de a-merk buren kijken, bijv. Gigabyte, ASRock...

Just sayin', zuinigheid gaat om het geheel, niet alleen de computer.

En waar precies heb je Firewire voor nodig?
S/PDIF is vooralsnog optioneel, net als de extra grafische kaart. Verder hebben we wat spullen die een FW aansluiting hebben, dus ook dat wil ik niet op voorhand uitsluiten, en disablen in de BIOS kan altijd nog om nog een extra wattje te besparen...

Ik heb nog wel naar Gigabyte en Asus etc. gekeken, maar die vreten meteen wel heel veel meer stroom volgens diverse testen en hebben vaak (premium bordjes) 2x PCIe x16, en ik heb wat negatieve ervaringen om daar een PCIe x1 kaartje in te duwen: het werkt niet altijd naar behoren...

Het DH57DD bordje voldoet dus vooralsnog aan de eisen tav mogelijke insteekkaarten, poorten op de achterkant en is nog zuinig bovendien, dus vandaar kwam ik daarop uit...

Ik heb ook naar een Atompje gekeken, maar uitbreidbaarheid is prut: ik moet verplicht dan externe USB tuners gaan aanschaffen die ieder weer hun eigen voeding hebben: extra verliezen dus. Verder is de performance, zeker met wat spellen, of een MediaPortal met een flinke database, naar mijn ervaring flink boven de irritatie grens. Verder doen die dingen ook al 25-30W, dus daar hoef je het niet voor te doen :9~

Een alternatief zou een AMD systeem zijn, maar daar heb ik nog niet naar gekeken. Volgens mij zijn die niet standaard in staat om tot een 20W idle te komen, en pakken ze onder load toch meer stroom (en warmte dus). Volgend jaar als nieuwe spullen uitkomen kan het natuurlijk anders zijn, maar daar ga ik niet op wachten...
Dreamvoid schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 00:07:
Was er niet inmiddels een dual-tuner DVB-S2 kaart? Scheelt je weer n slot.
Yep, die zijn er (Mystique / Digital Devices), maar de ervaringen daarmee (kwaliteit driver etc.) zijn nu niet echt positief te noemen. En Tevii komt pas eind van dit jaar / begin volgend jaar met hun low profile dual kaart uit (S480), maar ook daarbij heb ik geen zin om als proefkonijn te dienen vwb stabiliteit drivers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De reden dat die gigabyte/etc bordjes niet zuinig zijn is meestal omdat ze een miljard VRMs hebben, allerlei extra chips die eigenlijk niks doen en bovendien standaard de cpu en NB op een redelijk hoge spanning draaien. Maar er zijn uitstekende uitzonderingen; in het mITX-formaat heb je bijvoorbeeld de GA-H55N-USB3 (die ik toevallig ook ergens aan het inbouwen ben) met 3 cpu-fasen (=weinig, dus zuinig), bijzonder uitgebreide undervoltmogelijkheden, alsnog een compleet arsenaal aan poorten en de mogelijkheid om overbodige dingen uit te zetten. Vroeger was er ook de Gigabyte GA-73PVM-S2H die als erg zuinig te boek stond. Met een beetje zoeken en tweaken kun je ze best goed krijgen. Wel is het zo dat intel-bordjes van zichzelf eigenlijk altijd de zuinigste zijn.

En over Atom... Dadona en ik hebben hier verschillende standpunten over. Luister maar naar hem, want ik ben gestoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ssj3gohan schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:10:
En over Atom... Dadona en ik hebben hier verschillende standpunten over. Luister maar naar hem, want ik ben gestoord.
Nou, nou, als ik de volgende post lees...
Dadona schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 00:37:
Ho! We zoeken compromisloze, zuinige computers. Om die reden zijn we wat kritisch aan het kijken naar de Atom, maar ook zeker naar zuinige versterkers. :P Met alle liefde lever ik een paar Watt in om mijn grote set aan te zwengelen en niet achter verkapte pc speakertjes te blijven hangen.
...dan weet ik ff niet wie nu 'gestoorder' is, want ik begrijp ook na 10x lezen nog niet wat Dadona nu met bovenstaande post tot doel had O-) O-) O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even ssj3gohan eraan helpen herinneren dat het gaat om een zo laag mogelijk energieverbruik, zonder prestaties op te offeren. Dat laatste leek hij even te grabbel te gooien door in twijfel te trekken of je niet gewoon een zooitje Trust speakers via de stereo-jack kabel kan aansluiten, in plaats van optisch een (full blown) versterker in te zetten.
Zo zoek ik naar een laag verbruik, maar heb ik mijn computer wel aangesloten op mijn versterker en zet ik 'normale' speakers in. Dat ik hierdoor meer energieverbruik neem ik voor lief, aangezien de betere audio kwaliteit het echt waard is in mijn ogen, eh oren...

Wat een Atom betreft. Ssj3gohan ziet in de Atom bijna de verpersoonlijking van de duivel, één waar je je niet mee moet inlaten. Ik neem de Atom toch altijd wel mee in de analyse. Soms valt deze er in ronde één meteen uit. Maar soms is een bepaalde Atom toch wel de meest interessante optie, ondanks de beperkte uitbreidbaarheid en mogelijkheden.

Even mijn visie…
Tegenwoordig kan iedere mafkees een computer samenstellen. (Bv. AM3 CPU, AM3 mobo en DDR3 geheugen en we zijn een heel eind.) Zolang iemand in je omgeving je maar aan je neus heeft gehangen dat Atom te traag is, dan kun je een systeem bouwen dat voor >75% van bevolking, voor thuis, voldoende is. De vraag is alleen of het een gebalanceerd en efficiënt systeem is, doorgaans niet.
Een Atom vereist meer inzet, je moet iets beter weten wat je doet, maar dan kan het wel degelijk een goede en efficiënte oplossing zijn. (Bedenk hierbij dat efficiënt meer is dan alleen het verbruik. Een Atom is dirt cheap om te maken en transportkosten zijn ook erg laag.) Een mediacenter oplossing is daar één van. Per slot van rekening hebben de kant en klare mediaspelers (popbox, boxee box, ... en de andere 88) ook geen quadcore aan boord met tig uitbreidingspoorten. (Ze adverteren met de boxee box met een krachtige Atom CE4100 ;) , need I say more? )
De uitdaging ligt erin dat de Atom oplossingen al meer mogelijkheden bieden dan een mediaspeler, ga je daar iets mee doen. Kun je een extra apparaat besparen, of mis je daarvoor snelheid? Voor de bepaling daarvan moet je beter weten hoe het zaakje echt werkt. Zo zou ik een singlecore Atom met pci-e x16 slot zonder twijfel inzetten voor een super NAS met xxTB aan data, omdat ik weet dat ik met een XOR RAID controller de Atom nog niet platleg. Voor jouw geval zou ik er moeiteloos één van mijn tv kaarten ingooien, simpelweg omdat ik weet dat die TV kaart hardware matige encoding aan boord heeft. Ik vertrouw zo de lastigste videos toe aan een Atom + ION/Broadcom, aangezien ik zorg dat de rip of encoding correct is (ik schiet ook zelf in HD). Je moet alleen weten wat je nu en in de nabije toekomst wil hebben en een beetje weten wat er precies wel en niet kan.
Terugkomende op je kwestie voor Mediaportal. Zotac heeft een aantal bordjes die je prima kunt inzetten voor Mediaportal. Zeker als client, maar afhankelijk van je tv oplossing, ook als server. De singlecore versies zijn iets lastiger, maar afhankelijk van wat je er nog meer aanhangt zou dat misschien nog altijd kunnen. (Ik heb een Zotac als client, omdat de computer een USB touchscreen moet aansturen, niet een monitor over DVI, dus raak ik daar processor kracht aan kwijt. Daarnaast hangt er een USB speakersetje aan, nee ik luister er zelf niet naar :+ en de computer staat in de keuken ;) Tot slot hangt er een USB-IR ontvanger aan.)
Alleen wat gaat er nog meer gebeuren met het ding? TV is wat tricky. Waarom hang je er geen Anysee aan? Voeding komt over USB. Moet je alleen zeker weten hoe het signaal binnenkomt, wie doet het werk? Maar ook, hoe vaak kijk je tv / neem je het op? En wie kijken er? Misschien is opsplitsing juist beter?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Doel: Webserver + leren "linuxxen" (Ubuntu 10.04 LTS - Console only) :+
Middelen: Atom + beetje geheugen(2G ?) + hdd (320G ?) + kast (XCase Atomic Home Server)

Ik heb eindelijk de ruime keuzes uit mITX Atom boardjes gereduceerd tot 2:
* Asus D510 passief gekoeld
* Giga-byte D525

Asus: Wel: Passief gekoelt; Niet: D510 en "maar" 2x SATA (volgens mij niet geschikt voor raid)
Giga: Wel: D525; 4x SATA(waarvan 2 zijn te gebruiken voor raid1/0; Niet: actieve koeling en het schijnt dat ie een irri hoog frequent toontje uitspuugd

Kan iemand met me mee denken: Waar moet ik voor gaan.. Vind stil wel behoorlijk belangrijk. Iets geluid is misschien niet erg mee een irritante fluit wel - weet de afmeting van de heatsink niet maar ik hen nergens fan adapters van 80 > 40 gezien. Wel naar 60 maar dat is te breed volgens mij... Ik vermoed ook dat het verschil van 1,66 > 1,8Ghz ook niet erg meetbaar is...

Boardje van asus heeft ip wel alles (ga waarschijnlijk toch geen raid doen - een odd komt er overigens ook niet in)

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als dat je doel is... waarom geen tweedehands netbook met dualcore atom en ruimte voor 2,5" hdd? Of een kant-en-klare nettop?

Een x-case AHS icm dit bordje gaat niet zuinig zijn, een netbookje zou in dat geval duizendmaal zuiniger zijn (sub-10W uit het stopcontact) en heeft nog een extragratis ingebouwde UPS ook. Je hebt de uitbreidbaarheid van een desktop blijkbaar niet nodig en hebt ook niet meerdere HDDs of uberhaupt ruimte ervoor nodig. Het ziet er naar mij uit als een dure oplossing voor je doelstelling, of zie ik een eis over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

Als je het zo stelt.....

maar als je een mooie nettop (denk dan aan een eee) is ook niet echt goedkoop te noemen. Heb zelf een 1000HE en die vind ik nu niet echt snel (is een N280) - oke - draait xp home maar dan nog.. Zat toch meer aan een permanentere oplossing te denken.. Misschien moet ik toch maar het giga-byte boardje nemen voor raid1

[ Voor 161% gewijzigd door shades op 13-10-2010 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet eerst vaststellen wat je nodig hebt. Als je aan één hdd genoeg gaat hebben, kun je uit alles waar atom in zit kiezen. Als je meerdere hdd's *nodig* gaat hebben, kun je aan een meer thuisserver-achtig ding denken. Dit is een vereenvoudigd voorbeeld, je hebt misschien nog andere eisen, maar you get the point.

Of je nou een kastje of een tweedehands netbook in je kast neerzet boeit natuurlijk totaal niet. En die netbook zit idle wel op 5W, terwijl je servertje dan 25W doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

het geval wil dat ik een qnap thuis heb staan (op basis van een ARM 1,2Ghz cpu - ts-419p) en die is behoorlijk druk. Verder draait apache niet echt optimaal daarop vandaar. atom+ssd zou nog het beste zijn denk ik. Wellicht is het platform oke maar de kast niet.. Dat is dan ook echt het enige waar ik niet uit kan komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:09

BHQ

Allicht ook wel interessant: Ik kwam erachter dat HP ook kleine Proliant servertjes heeft gebaseerd op AMD processoren (15W) met 4 drive trays erin. klik

Kost in Nederland een euro of 300. Hier op voorraad blijkbaar.

Ben benieuwd hoeveel herrie eruit komt..

[ Voor 16% gewijzigd door BHQ op 13-10-2010 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan er iemand me vertellen of die Chenbro es34169-kasten stil zijn? Ik neig nog altijd naar de Fractal Mini R2, maar de Chenbro heeft een ingebouwde 120W PSU die (hopelijk) zuiniger is omdat hij minder ruim bemeten is, en hotswappable S-ATA, wat mijn eS-ATA-schijven voor back-up overbodig zou moeten maken. Langs de andere kant heeft hij dan wel weer 2x 70 mm fans, en de Fractal 1x 140 mm...

Edit: jarpse, dat ziet er erg interessant uit, op de Belgische HP-site staat dat dat ding 22 dB zou produceren... Vraag me af of ik dat in de woonkamer kan zetten.

Edit 2: Ding slikt blijkbaar alleen maar half-height PCI-E, dus het valt af - jammer.

[ Voor 24% gewijzigd door Borromini op 13-10-2010 23:09 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quistler
Jarpse schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:19:
Allicht ook wel interessant: Ik kwam erachter dat HP ook kleine Proliant servertjes heeft gebaseerd op AMD processoren (15W) met 4 drive trays erin. klik

300€ excl btw!

btw: mijn server kost me 340€ en heeft dan 2.8ghz(2cores) 8gb ram en F4-320gb hdd. (inc kast/ stille voeding + koeler en alles dr op en dr aan)

Als stroomverbruik een hot issue is voor de hp gaan.. anders lkkr zelfbouw 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Klik dan eens op de 2e link...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dadona schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:55:
Even ssj3gohan eraan helpen herinneren dat het gaat om een zo laag mogelijk energieverbruik, zonder prestaties op te offeren. Dat laatste leek hij even te grabbel te gooien door in twijfel te trekken of je niet gewoon een zooitje Trust speakers via de stereo-jack kabel kan aansluiten, in plaats van optisch een (full blown) versterker in te zetten.
Zo zoek ik naar een laag verbruik, maar heb ik mijn computer wel aangesloten op mijn versterker en zet ik 'normale' speakers in. Dat ik hierdoor meer energieverbruik neem ik voor lief, aangezien de betere audio kwaliteit het echt waard is in mijn ogen, eh oren...
Nou snap-ik-'em _/-\o_
Klinkt (leterlijk?) hetzelfde als de mensen met een dure stereo set, en de speakers zijn het sluitstuk op het budget. Erg jammer altijd. Hier staat bijv. de Squeezebox Touch op een setje self powered studio speakers; prachtig geluid en toch heel zuinig (Touch pakt 3W)...
[...]
Een Atom vereist meer inzet, je moet iets beter weten wat je doet, maar dan kan het wel degelijk een goede en efficiënte oplossing zijn. (Bedenk hierbij dat efficiënt meer is dan alleen het verbruik. Een Atom is dirt cheap om te maken en transportkosten zijn ook erg laag.) Een mediacenter oplossing is daar één van. Per slot van rekening hebben de kant en klare mediaspelers (popbox, boxee box, ... en de andere 88) ook geen quadcore aan boord met tig uitbreidingspoorten. (Ze adverteren met de boxee box met een krachtige Atom CE4100 ;) , need I say more? )

De uitdaging ligt erin dat de Atom oplossingen al meer mogelijkheden bieden dan een mediaspeler, ga je daar iets mee doen. Kun je een extra apparaat besparen, of mis je daarvoor snelheid? Voor de bepaling daarvan moet je beter weten hoe het zaakje echt werkt. Zo zou ik een singlecore Atom met pci-e x16 slot zonder twijfel inzetten voor een super NAS met xxTB aan data, omdat ik weet dat ik met een XOR RAID controller de Atom nog niet platleg. Voor jouw geval zou ik er moeiteloos één van mijn tv kaarten ingooien, simpelweg omdat ik weet dat die TV kaart hardware matige encoding aan boord heeft. Ik vertrouw zo de lastigste videos toe aan een Atom + ION/Broadcom, aangezien ik zorg dat de rip of encoding correct is (ik schiet ook zelf in HD). Je moet alleen weten wat je nu en in de nabije toekomst wil hebben en een beetje weten wat er precies wel en niet kan.
Ik heb voor diverse zaken wel Atoms overwogen, maar heb gelukkig uiteindelijk iets veel krachtigers neergezet. Kijkend naar idle verbruik en kosten dan maakt het heel weinig uit, maar ik heb dan ook tweedehands spul gebruikt en die vergeleken met nieuwe Atoms (kon je toen nog niet echt 2dehands krijgen). Functioneel echter is het een wereld van verschil: op mijn WHS NAS draait nl. ook PS3MediaServer en AirVideo en beiden hebben werkelijk niets aan een Atom.

Vwb het afspelen van media: ik heb al wat mediaboxen gehad en elke variant en firmware versie leidde wel weer tot geklooi (ik maak nooit eigen video's, ze verschijnen automagisch in diverse formaten op mijn server :X ), terwijl ik op mijn desktop wel alles kon afspelen, vaak mét hardwareversnelling, maar regelmatig ook niet. Dus ook daar wil ik de 'ruimte' hebben om niet tot de conclusie te komen dat ik een leuke film niet kan afspelen doordat de CPU te traag is...en valt een Atom voor mij af.
Terugkomende op je kwestie voor Mediaportal. Zotac heeft een aantal bordjes die je prima kunt inzetten voor Mediaportal. Zeker als client, maar afhankelijk van je tv oplossing, ook als server. De singlecore versies zijn iets lastiger, maar afhankelijk van wat je er nog meer aanhangt zou dat misschien nog altijd kunnen. (Ik heb een Zotac als client, omdat de computer een USB touchscreen moet aansturen, niet een monitor over DVI, dus raak ik daar processor kracht aan kwijt. Daarnaast hangt er een USB speakersetje aan, nee ik luister er zelf niet naar :+ en de computer staat in de keuken ;) Tot slot hangt er een USB-IR ontvanger aan.)
Alleen wat gaat er nog meer gebeuren met het ding? TV is wat tricky. Waarom hang je er geen Anysee aan? Voeding komt over USB. Moet je alleen zeker weten hoe het signaal binnenkomt, wie doet het werk? Maar ook, hoe vaak kijk je tv / neem je het op? En wie kijken er? Misschien is opsplitsing juist beter?
Door de vereiste combi van medaspeler, DVB-S2 tuners en DVB server zal de 'hoofd' HTPC dus zowel zuinig als krachtig moeten zijn omdat ook tegelijkertijd HD materiaal moet kunnen opnemen, streamen en afspelen.
Voor een evt. 2de tv oid zou een Atom perfect kunnen passen: die hoeft dan enkel eea weer te geven en dan is het pech als een film het even niet doet, maar voor tv kijken zou het ruim voldoende moeten zijn.

Kijk ik naar het gebruik: tja, we kijken niet echt veel tv, maar ook daar geld weer dat als je kijkt eea het wel moet doen en ik verwacht (en heb al eea gemeten) dat ik daarvoor wat CPU kracht nodig heb en voor goede beeldkwaliteit waarschijnlijk ook nog een goede videokaart!

Kortom: Atoms zijn leuk, maar ik hou het vooralsnog vanwege gewenste functionaliteiten zowel voor een homeserver als de toekomstige htpc(server) op iets krachtigere hardware die natuurlijk wel zo zuinig mogelijk moet zijn. En ik denk dat we daarvoor in dit forum al ruim voldoende hebben uitgezocht en gemeten waardoor het kiezen voor bord x of y al redelijk makkelijk is _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 14-10-2010 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, als je de codecs niet echt in de hand hebt dan is het einde verhaal voor de Atom. Je moet de Atom het niet laten opknappen maar de ION chip of de Broadcom chip.
Het probleem voor de Atoms is dat ze worden ingehaald door de volwassen opstellingen, mits je weet wat je doet. Kies voor een Intel of AMD opstelling en je kunt tot hetzelfde (voor dezelfde prijs) of zelfs een lager verbruik komen (voor een hogere prijs).
Het punt is nu, waar wil je heen, Intel of AMD? Bij AMD kun je voor de veel besproken MSI gaan, waardoor je met een PicoPSU tot rond de 20W komt.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:37
Terugkomende op je kwestie voor Mediaportal. Zotac heeft een aantal bordjes die je prima kunt inzetten voor Mediaportal. Zeker als client, maar afhankelijk van je tv oplossing, ook als server.
Ik heb ook zo'n Zotac D510 bordje in mijn server zitten. Mede omdat ik er in de toekomst wellicht een tv-kaartje bij kan stoppen. Dan zal ik er niet de volledige versie van Mediaportal op zetten maar alleen de tv-server of andere tv-software (er was nog andere server-software die werkt met MP waarvan ik de naam even kwijt ben). Ik hou het zware werk wel zo veel mogelijk bij de client(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies de omgekeerde weg die ik bewandel. Ik heb een stevigere server en dan simpele clients. De server heeft als taak om zaken te encoderen, streamen, ..

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(en vergeet niet dat ook een 'stevige' server in idle helemaal niet veel hoeft te verbruiken. Een Core i3/i5 of Phenom II X4-systeempje kan gemakkelijk op 25-30W idle zitten, of lager met flink wat getweak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Mijn laptop met i3-350m verbruikt in idle met scherm uit 8 watt. Ik kan echter nergens een moederbord vinden voor deze notebook cpu. Zijn die er wel? Of worden de notebook cpu's niet los verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dadona schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 10:35:
...
Het punt is nu, waar wil je heen, Intel of AMD? Bij AMD kun je voor de veel besproken MSI gaan, waardoor je met een PicoPSU tot rond de 20W komt.
Het MSI 785M-E51 bordje (denk dat je dat bedoelt) heeft geen echt lekkere geluidskwaliteit en bovendien een 2 PCIe x1 sloten, dus valt in principe daardoor al af, hoewel het er verder goed uitziet.

Ik denk dat het dus toch de Intel DH57DD gaat worden, ondanks dat daarover wat klachten zijn dat de VRM's niet echt goed gekoeld zijn. Nu komt er geen zware CPU in (i530 denk ik), en komt er zeker een Big Shuriken in die groot is en waarvan de fan neerwaarts blaast, en dus in mijn beleving ook de VRM's van de nodige koeling voorziet...

Het wordt nog even duimen, en dan kiezen. Schotel staat al naast me inclusief coax, dus het wordt toch tijd om te bestellen, anders hangt dat ding er straks ook maar voor niks :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, ik doel op de MSI 785GM-E65. Daar heb je een optische uitgang op.

[ Voor 31% gewijzigd door Dadona op 14-10-2010 14:16 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:54
raven22 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 12:22:
Mijn laptop met i3-350m verbruikt in idle met scherm uit 8 watt. Ik kan echter nergens een moederbord vinden voor deze notebook cpu. Zijn die er wel? Of worden de notebook cpu's niet los verkocht.
Die mobile processor heeft een BGA1288-voet, dus geen LGA1156. Over het algemeen zijn desktop moederborden voor mobile processoren wel te vinden, alleen komen ze redelijk laat uit na de introductie van de processoren en zijn ze meestal schrikbarend duur. De hogere aanschafwaarde verdien je meestal niet terug door de besparing in stroom. Ik ben nog geen BGA1288-desktop moederborden tegengekomenm maar misschien zijn ze er wel.

Een optie is natuurlijk ook op zoek te gaan naar een laptop met een I3 mobile processor (evt defect scherm of zo) en die te gebruiken. Je bent dan meestal wel beperkt met het aantal harde schijven die je kunt gebruiken. Externe harde schijven kunnen natuurlijk wel, maar door de extra controllers die ervoor nodig zijn wordt de winst in stroomgebruik (gedeeltelijk) ongedaan gemaakt.

Losse laptop CPU's worden in reguliere weinig verkocht en meestal voor heel veel. Op Ebay kun je ze nog wel eens tegen komen en dan vooral van handelaren uit Azië.

[ Voor 6% gewijzigd door L.N. op 14-10-2010 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat valt wel mee hoor, ik zie zeer regelmatig i3'tjes zowel tweedehands als nieuw langskomen. Tweedehands zijn ze heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casss
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-08 20:01
Ik volg dit topic al even en vind het tijd worden om zelf ook eens te posten. Heb weinig ervaring maar na veel te hebben gelezen ben ik er al ver uit. Het is een vrij standaard systeem zoals het vaker hier voorbij komt. Het samenstellen en daarbij rekening houden met mijn eisen is voorzover gelukt maar zit nog met een aantal vragen voordat ik op 'bestellen' klik :P .

De server zal door 2 a 3 personen worden gebruikt. Doel van 24/7 server: Download bak (usenet incl. parren/rarren), File server, Streamen muziek & video (HD content 1080p) over 1gb netwerk, 1 a 2 VM's en in toekomst webserver
Eisen: prestatie, zuinig en toekomst proof. Zou misschien ook met een Athlon II X2 240 af kunnen maar ga toch liever met meer power de toekomst in met de i3. Dit geldt ook voor de voeding.
Ben van plan gebuikt te gaan maken van RAID 0 of JBOD, belangrijke data en foto’s gaan nog op externe harddisk als backup. OS wordt Debian of Ubuntu. Linux is nieuw voor me, heb me er al enigszins in verdiep en lijkt me leuke uitdaging. Verder wil ik graag gebruik gaan maken van Wake on Lan.

Mijn voorlopige samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 78,-€ 156,-
1Samsung Spinpoint M7 HM251HI , 250GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 33,23€ 33,23
1Cooler Master Gladiator 600€ 49,-€ 49,-
1Intel Core i3 540€ 103,51€ 103,51
1Scythe Twin Mounter 2.5"€ 2,52€ 2,52
1be quiet! L7 350W€ 37,50€ 37,50
1OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1333LV4GK€ 63,77€ 63,77
1MSI H55M-E33€ 71,07€ 71,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 516,60

Vanwege mijn beperkte ervaring en toch nog een aantal onduidelijkheden zoek ik antwoord op een paar vragen.
1. Heb voor het MSI mobo gekozen i.v.m. pata (heb nog pata hdd’s liggen). Las op andere forums dat er problemen waren met wake on lan, waarbij de oorzaak in bios zit. Werkt wol (inmiddels) goed op dit mobo?

Ik twijfel bij de bootdisk en behuizing. Alternatieven zijn WD Scorpio Black WD2500BEKT en de Antec Three Hundred.
2. De WD Scorpio Black WD2500BEKT & Samsung Spinpoint M7 HM251HI. WD heeft 16MB cache 7200RPM & Samsung 8MB cache 5400RPM. Ik wil met deze disk downloaden en daarna naar data disks overzetten, vandaar de grootte. Ik neem aan dat de Samsung zuiniger en stiller is. Merk je het verschil in snelheid?
3. Heeft iemand ervaring met de Cooler Master Gladiator 600, alternatief is de Antec Three Hundred?

Als ik iets over het hoofd heb gezien of een fout heb gemaakt in mijn samenstelling dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quistler
casss, als je een 100% werkende WOL wilt:
klik

Heb je gelijk een degelijke netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1. Als je die informatie al gevonden hebt, kun je vast ook verder zoeken en kijken of het al opgelost is?

2. Je opslagschijven gebruik je niet voor dingen die performance-limited zijn, dus daar kies je gewoon lekker het stilste/zuinigste wat je kunt vinden, gesteld een bepaald budget. Ik word heel blij van de Spinpoint F3/F4 en WD20EADS op dat front. Voor je bootschijf kun je ofwel een 32/40/64GB SSD nemen (als daar alles op past wat je erop wil, ik denk het wel), of een lief 2,5" schijfje. Voor die laatste route is de Seagate 7200.4 de snelste, zuinigste en stilste momenteel (geloof ik). Laatst nog een beetje geresearcht.
3. Geen ervaring persoonlijk, maar behuizingen zijn echt totaal smaakafhankelijk. Wat verwacht je ervan? Ga je er veel mee klooien? Dan zou ik een kwaliteitsbehuizing nemen (als ik zou moeten kiezen tussen de twee die je geeft: de antec!). Zet je het een keer in elkaar en kijk je er nooit meer naar? Waarom geen Aopen ES45H ofzo, gewoon de goedkoopste prutbehuizing waarin past wat je erin wilt stoppen... Het is maar een stuk metaal om je meuk in te hangen. En zelfs als je er nog mee wilt gaan klooien is daar ook niet zoveel op tegen (behalve looks). Voor airflow en dat soort zaken hoef je het niet te doen, want je configuratie verbruikt toch geen hol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Jarpse schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:19:

Hmm, over dat ding gesproken. Ben benieuwd of er eigen HDD's in die caddy's kunnen, anders ben je alsnog redelijk duur uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casss
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-08 20:01
quistler schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 19:27:
casss, als je een 100% werkende WOL wilt:
klik

Heb je gelijk een degelijke netwerkkaart.
Bedankt voor de tip. Zal het overweging nemen maar ga het eerst proberen zonder. Kan die kaart er altijd nog bij steken niet waar.
ssj3gohan schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 19:33:
1. Als je die informatie al gevonden hebt, kun je vast ook verder zoeken en kijken of het al opgelost is?
Het is juist dat de informatie dan ophoudt. Was op een forum van msi van begin dit jaar dus dacht bordje komt hier vaak voorbij, misschien had iemand de ervaring. Ik zie wel, werkt het niet dan kan ik altijd nog voor de tip van quistler gaan. :)
2. Je opslagschijven gebruik je niet voor dingen die performance-limited zijn, dus daar kies je gewoon lekker het stilste/zuinigste wat je kunt vinden, gesteld een bepaald budget. Ik word heel blij van de Spinpoint F3/F4 en WD20EADS op dat front. Voor je bootschijf kun je ofwel een 32/40/64GB SSD nemen (als daar alles op past wat je erop wil, ik denk het wel), of een lief 2,5" schijfje. Voor die laatste route is de Seagate 7200.4 de snelste, zuinigste en stilste momenteel (geloof ik). Laatst nog een beetje geresearcht.
De opslagschrijf uit mijn lijst is toch de F4 die je bedoelt? Was in ieder geval de bedoeling om een stille/zuinige schijf te nemen. Een bootdisk SSD is toch iets duurder (€20) als de 2,5" en twijfel of 32GB groot genoeg is?? Ga ik van de snelheid van de SSD profiteren, want was van plan om downloads op de bootdisk te laten lopen en dan later over te zetten naar de opslagschijf zodat deze niet hoeven te draaien tijdens het downloaden. Lastige keuze :?
3. Geen ervaring persoonlijk, maar behuizingen zijn echt totaal smaakafhankelijk. Wat verwacht je ervan? Ga je er veel mee klooien? Dan zou ik een kwaliteitsbehuizing nemen (als ik zou moeten kiezen tussen de twee die je geeft: de antec!). Zet je het een keer in elkaar en kijk je er nooit meer naar? Waarom geen Aopen ES45H ofzo, gewoon de goedkoopste prutbehuizing waarin past wat je erin wilt stoppen... Het is maar een stuk metaal om je meuk in te hangen. En zelfs als je er nog mee wilt gaan klooien is daar ook niet zoveel op tegen (behalve looks). Voor airflow en dat soort zaken hoef je het niet te doen, want je configuratie verbruikt toch geen hol.
Echt mee klooien is niet de bedoeling maar wil wel gelijk iets aanschaffen waarmee ik kan uitbreiden (meer opslagschijven) vandaar dat de AOpen voor mij afvalt, zoiets heb ik ook nog thuis staan. Wordt toch met 3 man gebruik van gemaakt dus de 4TB van nu kan zomaar volzitten. Looks is ook niet belangrijk want komt toch ergens in meterkast of uit het zicht te staan. Zat zelf eerst op een kast met goeie airflow te zoeken maar is dus niet van groot belang en nodig. De drive bays gericht naar de zijkant leken me wel handig. Dan verleg ik m'n keuze naar de Antec en Cooler Master Elite 310.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jep, die F4 had je al gekozen, ik gaf nog even wat meer opties. Hoe je boot en opslag regelt mag je zelf bedenken en aan de hand daarvan kiezen of je een SSD of 2,5" schijfje neemt; persoonlijk (maar dit is verre van een stelregel op welke manier dan ook) zou ik de opslagschijven ook echt voor centrale opslag gebruiken, geen heen en weer geschuif met bestanden, en dan voor lief nemen dat het 4W extra gebruikt. Je kunt toch de bulk van de energie besparen door hem automatisch te laten uitschakelen als alles binnen is, en dan later met WOL weer aan te laten gaan. Ik houd zelf graag de functies strikt gescheiden. Nouja, thuis maak ik er een zootje van maar in al mijn nieuwe bouwsels doe ik dat :D

Een ES45H - om daar nog even op door te gaan - heeft gewoon 6 3,5" bays onder elkaar zitten. Goed, het is met schroefjes, geen demping, kut om eruit te halen, maar het functioneert. Maargoed, uiteindelijk scheelt het maar 15 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb laatst een systeempje gebouwd op basis van een Atom D510 (nm10 pine-trail) mItx boardje met een picopsu, 2 Gig mem en een 32 GB ssd. Hier draaid een getweakte win7 ultimate op.

Het systeempje draaid lekker snel maar toch heb ik wat 'problemen' met downloaden van een nieuwserver. Het rare is dat copieren via het lokale netwerk wel snel gaat met een dikke 25 MB/s maar het downloaden van een nieuwsserver haal ik niet de volle snelheid.

Op m'n andere computers haal ik zo'n 13 MB/s en met dit systeempje haalde ik eerst maar zo'n 6 MB/s met een ssl verbinding. Toen ik vanavond de instellingen heb veranderd zodat er geen ssl verbinding gemaakt word maar een gewone verbinding is de snelheid al iets gestegen naar max 9 MB/s, dit hangt een beetje af hoe druk die het heb, tijdens druk rarren en parren (zeg ik dat goed?) word het iets minder.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen of moet ik gewoon accepteren dat het niet sneller kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Jarpse schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 19:50:
[...]

Hmm, over dat ding gesproken. Ben benieuwd of er eigen HDD's in die caddy's kunnen, anders ben je alsnog redelijk duur uit..
Ik zag een reclame blokje en ik heb erop geklikt ..... Dat moet een van de eerste keren zijn geweest ;)
Ik moest meteen aan dit topic denken. Maar hij was al genoemd.
Die drive cadies ...... lff staat ergens voor en ik heb het idee dat het gewoon alleen de schijf is. nope ik heb toch een foto van de zeer rommelige binnenkant gevonden.Afbeeldingslocatie: http://ascii.jp/elem/000/000/553/553215/DSCN5041_o_.jpg
linkje naar vertaalde site met extra foto

Ik heb ook een blog post gezien met een nieuwere iets andere kleuren en een athlon2 als cpu.
Ik vind het een leuk kastje.

p.s. die x310 en x510 en EX485 EX487 EX490 EX495 zijn het net niet zonder ecc geheugen. foutje wel ecc maar geen pcie sloten voor uitbreidingskaarten, en geen vga oftewel alleen whs kinda.
nog een vertaalt linkje met nog meer foto's en een interne usb poort nice ;)
ik lijk wel aandelen te hebben.
voor hieronder prijs is 299 ex .... das compleet met 1gb en een kutkleinschijvje 160gb als jij een kastje van 160 wil kopen.... al kunnen daar wel 6 schijven in.

[ Voor 23% gewijzigd door Mafketel op 15-10-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Mja ziet er grappig uit enkel zal je er wel veels te veel voor betalen........
Zelf ben ik aan het kijken om een nieuw servertje te bouwen (heb 2 aparte nassen..) enkel om het feit dat ik weer een domaincontroller wil.

pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS (Zwart)
Dat kastje gaat het worden :P ook mooi strak en klein !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

LightStar schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:44:
Mja ziet er grappig uit enkel zal je er wel veels te veel voor betalen........
Zelf ben ik aan het kijken om een nieuw servertje te bouwen (heb 2 aparte nassen..) enkel om het feit dat ik weer een domaincontroller wil.

pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS (Zwart)
Dat kastje gaat het worden :P ook mooi strak en klein !
Lees wel ff de reviews zodat je niet schrikt van:
* Poorly designed hard drive cage
* Poorly designed fan holder
* Prone to vibration
* Front USB would be handy
* Expensive

Koeling is in orde van dat ding, dat dan weer wel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

Vind die kast ook best duur.

Ik wilde eerst voor de xcase ahs gaan maar ik geloof dat ik meer zie in de sg05 of de sg06 van silvertone. Erg prettig en ik hoef maar 1 schijf erin te prakken. Ben er ook uit dat de atom niets is voor mij toepassing. Te zwak - althans - kom te snel aan de limit te zitten.

Conclusie - ik pak gewoon de configuratie zoals die laatst is gereviewd maar dan wel met de i3. Ik kijk nog wel even of ik daar een SG05 van maak. Die heeft de usb porten slimmer zitten. Schijnt in de 06 wel een betere 300W voeding te zitten. Niet dat je dat nodig hebt. Weet alleen niet of je daar ook een fanless heatsink in kan proppen...

Zit erg te tobben tussen die twee moederboarden. De zotac is idle wel erg zuinig maar er zit zoveel meuk op dat moederboard. De Giga-byte heeft voldoende en ik vind de "make" van het board ook beter.. Ik weet echter niet of die speedstep waarover in de review wordt gesproken er inmiddels inzit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Waarom hang je er geen Anysee aan? Voeding komt over USB.
Ik heb n Anysee E30S2, en die heeft gewoon externe voeding hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, my bad. Had die 12V over het hoofd gezien. (Hoewel je met een beetje klussen dat nog wel moet kunnen oplossen. Per slot van rekening draait het meeste in een computer op 12V :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Binnenkort verkopen ze in de lidl een nettop voor 149 euro, en ik dacht dat dat misschien een handig apparaatje zou zijn voor een thuisserver. Enige vraag waar ik nog mee zit: hoeveel verbruikt zo'n ding gemiddeld? Want met "energiezuinig" heb je niet echt relevante info daaromtrent.

linkje: http://www.lidl.be/cps/rd...be/hs.xsl/index_25390.htm

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zal niet veel anders zijn dan andere Atom 230 nettops? De 1st gen Acer Revo R3600 bv. Iets van 20W max?

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 15-10-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quistler
Kleine update:

De server staat in elkaar. verbruik schommelt nu tussen de 65 en 68 watt. (cpu undervolt van 1.4 naar 1.1375V)

De installatie van esxi 4.1 ging zonder problemen! (onboard nic staat uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

Ik weet na het lezen van de review op anandtech van de GA-H55N-USB3 dat ik voor dat boardje ga. Er zijn wel wat dingetjes maar die zijn met biosupdates te fixen en daar heb ik goed vertrouwen in..

http://www.anandtech.com/...x-done-the-gigabyte-way/2

Idle en Load power zien er anders uit dan in de review van augustus - enige is dat rpm-control van de systemfan niet regelbaar of aanwezig is in de bios.

[ Voor 8% gewijzigd door shades op 16-10-2010 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je even wacht tot maandag kan ik je precies vertellen of je dat bordje wilt hebben of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shades schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 09:55:

http://www.anandtech.com/...x-done-the-gigabyte-way/2

Idle en Load power zien er anders uit dan in de review van augustus - enige is dat rpm-control van de systemfan niet regelbaar of aanwezig is in de bios.
Hou er wel rekening mee dat het gemeten vermogen aan de DC kant is en alleen het moederbord,processor en geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

Oh...

Dat is inderdaad iets anders als het totaal ja...

In dat geval zou ik dan weer voor zotac maar ik heb totaal geen ervaring met zotac en al heel lang goede ervaring met giga-byte. Ook vind ik de hoeveelheid meuk op de zotac niet fijn. Heb alleen maar een serverboardje nodig. Komt geeneens scherm en toetsenboard aan te hangen als die is ingericht.

Ik bemerk net dat het enige verschil de wifi adapter is. Zotac gebruikt ook solid caps. Jammer dat er wel gelijk hierdoor een prijsverschil ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Mafketel schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:39:
[...]

Ik zag een reclame blokje en ik heb erop geklikt ..... Dat moet een van de eerste keren zijn geweest ;)
Ik moest meteen aan dit topic denken. Maar hij was al genoemd.
Die drive cadies ...... lff staat ergens voor en ik heb het idee dat het gewoon alleen de schijf is. nope ik heb toch een foto van de zeer rommelige binnenkant gevonden.[afbeelding]
Hm, zo te zien kan je gewoon eigen schijven in de caddies schroeven.

Ben nu nog benieuwd of er ECC geheugen in die bak _moet_ of dat het ook zonder mag (zolang het maar matcht).
quistler schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 01:26:
Kleine update:

De server staat in elkaar. verbruik schommelt nu tussen de 65 en 68 watt. (cpu undervolt van 1.4 naar 1.1375V)

De installatie van esxi 4.1 ging zonder problemen! (onboard nic staat uit)
Ben ik de enige die dat wat veel vind?

[ Voor 20% gewijzigd door BHQ op 16-10-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quistler
Het gaat om dit systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 25,49€ 25,49
1Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB€ 31,07€ 31,07
1Gigabyte GZ-X1 Zwart€ 30,40€ 30,40
1Cooler Master Hyper TX3€ 14,28€ 14,28
1AMD Athlon II X2 240€ 42,83€ 42,83
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,90€ 34,90
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 123,-€ 123,-
1MSI 785GM-E51€ 60,64€ 60,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,61

Weet niet wat ik kan verwachten.. maar ga nog wel even met mn HT-bus spelen. (Staat ergens dat dat ding makkelijk 1ghz langzamer kan draaien en flink wat kan besparen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De mijne gebruikt ~ 45W idle - give or take a few. X2 5050e, 780G moederbord met GPU uitgeschakeld, 1 latje DDR2, een PCI-E geluidskaart die een paar Watt vreet, twee 3,5" harde schijven, niet ondervolt, zelfde voeding. Alle tierlantijntjes op het moederbord werden uitgeschakeld, stock Hypertransport speeds etc. 'Idle' is te interpreteren als: torrentclient die constant op de achtergrond draait en één schijf aanspreekt.

[ Voor 38% gewijzigd door Borromini op 16-10-2010 18:15 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ziet er niet zuinig uit nee. Ik zou een verbruik in de buurt van de 40W verwachten zonder modificaties, en toch wel meer richting de 27-30W als je gaat undervolten.

Kunnen die X2's echt niet lager dan 1.1V? Dat is echt een astronomisch hoge spanning vergeleken met mijn core 2 duo's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

AMD's hebben traditioneel een hogere spanning :). K7 liep op 1,65V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij hier krijgt die processor in idle gemakkelijk op de 0.8V, load kan ik er niet zo snel uit opmaken. Het zou wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is niet uitzonderlijk. Met K8 en K10 Athlons kun je zo richting de 0.8V. De 1.1V is het voltage bij Cool and Quiet. Zo komen mijn 2650e (AM2 cpu) en mijn 235e op 0,7875V. Die 240 zal ook zeker wel in de 0.8V hangen of lager.
quistler, HT moet je bij een server absoluut omlaag brengen, vergeet ook niet het voltage van de Northbridge te verlagen. Daarnaast moet je maar eens verder rondwandelen in bios want zo'n 30W moet erin zitten.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quistler
Dadona schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 19:06:
Dat is niet uitzonderlijk. Met K8 en K10 Athlons kun je zo richting de 0.8V. De 1.1V is het voltage bij Cool and Quiet. Zo komen mijn 2650e (AM2 cpu) en mijn 235e op 0,7875V. Die 240 zal ook zeker wel in de 0.8V hangen of lager.
quistler, HT moet je bij een server absoluut omlaag brengen, vergeet ook niet het voltage van de Northbridge te verlagen. Daarnaast moet je maar eens verder rondwandelen in bios want zo'n 30W moet erin zitten.
Inderdaad een uitdaging... het verbruik is met een ingeschakelde onboard GPU.
heb de cpu met coolandquiet op 1.075 gezet maar kreeg rare artifacts in windows. (roze / grijze strepen over het beeld)

Dit kan misschien komen door de schrale 32mb die ik de gpu toe heb gewezen.. maar ook omdat ik de cpu d.m.v amd overclcker te weinig spanning gaf.

Wat is een reële spanning voor de NB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan ziet het er naar uit dat het aan je geheugeninterface ligt, oftewel: gooi je HT omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zet eerst C1E uit, dit kan voor ellende zorgen. Ik heb hier in ieder geval een combinatie waarop C1E niet werkt. Voor de rest klinkt dit inderdaad als een voltage issue, zou je nog een fractie lager zitten dan heb je zeker onmiddelijk een crash. Maar misschien komt dit door CnQ, want het lijkt alsof je CnQ aanhebt en dan handmatig gaat ondervolten?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quistler
Dadona schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 23:51:
Zet eerst C1E uit, dit kan voor ellende zorgen. Ik heb hier in ieder geval een combinatie waarop C1E niet werkt. Voor de rest klinkt dit inderdaad als een voltage issue, zou je nog een fractie lager zitten dan heb je zeker onmiddelijk een crash. Maar misschien komt dit door CnQ, want het lijkt alsof je CnQ aanhebt en dan handmatig gaat ondervolten?
"want het lijkt alsof je CnQ aanhebt"
Klopt.

Mijn X6 stable op 3.8ghz heeft ook C&Q aan staan... dus waarom niet underclocken met C&Q aan?

Is het verstandiger om zonder C&Q in de bios te undervolten of is het aanpassen van de P-states slimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CnQ bypassen en een in-OS programma gebruiken om (dynamisch) te undervolten/clocken geeft bijna altijd veel betere resultaten. CnQ (en intel's equivalent) is redelijk dom en inflexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacht even, waar heb je het over ssj3gohan, bypassen? :D
Inderdaad, CnQ uitzetten want het is sowieso erg conservatief in de voltage verlaging. Maar daarnaast kan het, in combinatie met een ander programma mogelijk voor ellende zorgen. Het voltage moet je in bios gewoon vrij z'n gang gaan, dus niet in je bios proberen onder te volten (als dat al kan). Je pakt vervolgens in je OS het in één keer aan, de multiplier, voltage van de cpu en voltage van de northbridge.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Jarpse schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 15:32:
Nee ik vind het ook veel.

Ik heb de 240 processor, en mijn setup gebruikt minder (35W idle 48W load )
Linkje naar mijn setup: inventaris: AMD Server

Ik gebruik wel een picoPSU + laptopadapter.

Verder ook undervolting, overbodige devices (zoals onboard geluidskaart e.d.) uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quistler
Dadona schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 13:10:
Dacht even, waar heb je het over ssj3gohan, bypassen? :D
Inderdaad, CnQ uitzetten want het is sowieso erg conservatief in de voltage verlaging. Maar daarnaast kan het, in combinatie met een ander programma mogelijk voor ellende zorgen. Het voltage moet je in bios gewoon vrij z'n gang gaan, dus niet in je bios proberen onder te volten (als dat al kan). Je pakt vervolgens in je OS het in één keer aan, de multiplier, voltage van de cpu en voltage van de northbridge.
Mijn OS: Vmware esxi 4.1 ;)

Mogelijke oplossing: klik

[ Voor 10% gewijzigd door quistler op 17-10-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zet alleen CnQ-achtige features aan zonder dat je zelf kan klooien met de Vcore...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, ik ging eigenlijk in op de zes kopper van je, dat is volgens mij een desktop. Bij baremetal virtualisatie is het wat tricky. Overigens moet je bij iedere vorm van virtualisatie erop letten dat d guests niet de weg kwijt raken. Zo heb ik een probleem dat VMware Server niet overweg kan met de fluctuerende multiplier. Het gevolg is dat de guests een klok hebben die niet meer overeenkomt met de werkelijkheid. (En in zo'n tempo dat je dat niet meer wil synchroniseren.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Omdat mijn WHS server is overleden, ben ik met spoed een nieuwe aan het samenstellen.
Gezien de positieve reacties over de Intel i3 530 heb ik hieromheen systeem samengesteld.

Zowel het geheugen als 4 harde schijven heb ik al, vandaar dat ze er niet bij staan.

Mocht er iemand opmerkingen en of aanvullingen hebben, dan hoor ik het graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 95,90€ 95,90
1Intel Core i3 530€ 89,95€ 89,95
1Intel Desktop Board DH57JG€ 93,85€ 93,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zolang je geen picopsu+adapter gebruikt is dit het zuinigste wat er bestaat, out of the box. Bordje kan RAID, dus op het gebied van compatability en zuinigheid is er niks op aan te merken.

Heb je nog andere randvoorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:02
Is dat werkgeheugen uit die overleden WHS bak wel DDR3? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Niet online
De functies die mijn overleden WHS deed waren:
- Backupen van 4 clients
- Newgroepen downloaden
- File server
- Medie streamer

Met de nieuwe server beoog ik ook het volgende te kunnen doen:
- WHS2 te draaien
- Enkele VM's om mee te spelen
- Misschien als HTPC gebruiken

DDR is inderdaad DDR3 ;)

Ik ben alleen aan het twijfelen aan de kast ..
ssj3gohan schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 18:35:
Zolang je geen picopsu+adapter gebruikt is dit het zuinigste wat er bestaat, out of the box. Bordje kan RAID, dus op het gebied van compatability en zuinigheid is er niks op aan te merken.

Heb je nog andere randvoorwaarden?
Is een picopsu+adapter dan wel mogelijk en/of zuiniger?

[ Voor 36% gewijzigd door vinnux op 17-10-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach, als je wat richtingwijzers met 'moederbord' in je kast plaatst dan moet het wel goedkomen lijkt mij. :+ Je moederbord zal inderdaad wel enigszins verzuipen in de kast, maar het zal zeker passen. Of vind je de kast te groot? Juist met dit moederbord zou je namelijk voor de Array kunnen gaan van Fractal Design. Deze is erg klein, maar desondanks kunnen er zes schijven in. Maar de kast heeft wel een stevig prijskaartje (krijg je er wel een voeding bij) en het inbouwen is niet echt een feest.
En ja, met een picopsu + adapter zul je doorgaans lagere waarden behalen in idle, of je moet echt de slechtste adapter ter wereld hebben. In stress zal het verschil wat minder groot zijn enz... Maar dit verhaal is al tig keer opgehangen, onder andere door mij, dus even hierop zoeken wat de haken en ogen zijn. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Dadona op 17-10-2010 20:22 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Niet online
Dadona schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:19:
Ach, als je wat richtingwijzers met 'moederbord' in je kast plaatst dan moet het wel goedkomen lijkt mij. :+ Je moederbord zal inderdaad wel enigszins verzuipen in de kast, maar het zal zeker passen. Of vind je de kast te groot? Hij hoeft niet echt klein te zijn, aangezien ik hem netjes weg kan werken achter/in een meubel.
Aangezien deze setup eventueel ook te gebruiken is als htpc, is het mischien verstandiger om te zoeken naar een stillere kast?

Uiteindelijk komen er 4 schijven in :
1 * Intel SSD a 80gb
2 * 1TB Eco green Western Digital
1 * 2TB Eco Green Westeren Digital

;)

[ Voor 7% gewijzigd door vinnux op 17-10-2010 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, hangt er natuurlijk vanaf waar de kast dan zou komen te staan. Hier staat er bijvoorbeeld eentje in een kastje achter de tv waardoor geluidproducerende elementen nooit een directe lijn hebben tot een gehoorgang.
Maar goed, behuizingen zijn iets heel persoonlijks, met name als ze in het zicht staan. Dan gaan ook zaken als de WAF meespelen, dus daar kunnen we niet echt helpen ben ik bang.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:30
vinnux schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:28:
[...]

Aangezien deze setup eventueel ook te gebruiken is als htpc, is het mischien verstandiger om te zoeken naar een stillere kast?

Uiteindelijk komen er 4 schijven in :
1 * Intel SSD a 80gb
2 * 1TB Eco green Western Digital
1 * 2TB Eco Green Westeren Digital

;)
Ik neem aan dat je de ssd voor booten gebruikt. Volgens mij heeft WHS2 meer nodig voor installatie. Handig om rekening mee te houden.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinnux schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:08:

Is een picopsu+adapter dan wel mogelijk en/of zuiniger?
Worst-case zou ongeveer zijn:
- mobo+proc+RAM: 60W
- 4 opstartende schijven: 80W

... dus je hebt wel een 120W adapter nodig, en een picopsu-120. Helaas moet je die dingen uitkiezen op die 2 seconden tijdens het opstarten dat dit verbruik daadwerkelijk voorkomt, want de rest van de tijd gok ik dat dit kastje op 60W of minder zal zitten.

Maar het kan. En je kunt verwachten dat hij idle dan 5W zuiniger is, je haalt een hoop warmte (en indirect dus geluid) uit je kast en het is 10x opgeruimder van binnen, zeker als die kabelboom van een atx-stekker eruit is. Aan de andere kant is het wel gauw een paar tientjes duurder die je nooit terugverdient uit je stroomrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

Ik zoek me werkelijk suf naar de geheugen QVL voor de Zotac H55ITX-A-E. Op de site van zotac staat bij N/A vermeld bij het kopje "CPU & Memory Compatibility List" :?

Wil 2x2G DDR3 (1333)

Zag trouwens hierboven dat er een H57 mITX intel board is - zijn er nog andere merken die de H57 op mITX hebben. Ben ze nog niet tegengekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:32
quistler schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 14:18:
[...]

Mijn OS: Vmware esxi 4.1 ;)

Mogelijke oplossing: klik
Heb je uberhaupt de cooling policy aangepast? Standaard zet je ESX server namelijk alle zeilen bij op elk onderdeel in je server :) Even bij settings active power management policy aanpassen... Scheelde 30% hiero.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
shades schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 08:46:

Zag trouwens hierboven dat er een H57 mITX intel board is - zijn er nog andere merken die de H57 op mITX hebben. Ben ze nog niet tegengekomen..
Ik heb een Intel Desktop Board DH57JG, dus als je vragen hebt, kun je me altijd PMmen. Bij dit moederbord vind ik de SATA-poorten en de USB-header onhandig zitten, verder ben ik tevreden over het moederbord. Misschien zijn er nog meer merken die er aanbieden. Ik ken verder alleen de Jetway NC97R-LF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

LuukNouwen schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 12:57:
[...]

Ik heb een Intel Desktop Board DH57JG, dus als je vragen hebt, kun je me altijd PMmen. Bij dit moederbord vind ik de SATA-poorten en de USB-header onhandig zitten, verder ben ik tevreden over het moederbord. Misschien zijn er nog meer merken die er aanbieden. Ik ken verder alleen de Jetway NC97R-LF.
Het is dat ik Jetway helemaal niet ken - leuk boardje wel - allemaal solid caps enzo... ff wat review zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-02-2023
Ik ben op zoek naar een redelijk zuinige server met de volgende eisen:
  • Onboard gpu (VGA/DVI/HDMI, maakt niet uit)
  • 1x FireWire connectie
  • Minstens 7 sata aansluitingen (minstens 6x sata voor opslag, 1x sata voor HD met OS)
  • Wake up on lan (WOL)
  • 2 pci-e sloten voor later extra dvb tuners toe te voegen
  • 1 pci
Ik dacht aan het volgende:
  • GigaByte GA-880GA-UD3H 100€
  • AMD Athlon II X2 250 55€
  • Kingston ValueRAM 2 GB DDR3-1333 Kit 45€
  • Antec EA-380GREEN 380W ATX22 45€
  • Samsung spinpoint F3 500 GB 45€
  • Western Digital Caviar Green 2TB 90€
  1. Wat ik al heb is een DVB-S2 tuner kaart (verbruik geschat op een 10W tot 20W).
    Ook heb ik nog 1x 2TB caviar green en 1x 1TB Samsung (spinpoint F1 denk ik) liggen, die aan dit systeem zullen toegevoegd worden.
    Op lange termijn zal de server 7 HD's bevatten, is de voeding voldoende hiervoor en ook in spin-up toestand van de HD's?
  2. In de handleiding vind ik niet direct WOL terug, maar wel Modem Ring Resume.
    Allows the system to be awakened from an ACPI sleep state by a wake-up signal from a modem that supports wake-up function. (Default: Disabled)
    Zou dit het zelfde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Ja :+ Het betekend overigens wel, dat de PC eerst uitgezet moet zijn, alvorens je hem kunt WOLlen.

Daarnaast vind ik je keuze niet echt energiezuinig. Vooral de processor en de MoBo zijn behoorlijke verbruikers :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-02-2023
Op alternate.be vind ik niet onmiddellijk een ander mobo met 6x sata voor opslag en 1x sata voor OS HD.

Zou het baten om 10€ extra uit te geven voor een AMD Athlon II X2 245e ?
Aanraders voor een sata HD dat enkel dient voor het OS (server 2008 + sql server)?

[ Voor 19% gewijzigd door petillan op 18-10-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
shades schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:30:
[...]

Het is dat ik Jetway helemaal niet ken - leuk boardje wel - allemaal solid caps enzo... ff wat review zoeken...
Het verschil tussen de Intel en de Jetway is dat de laatste een VGA-aansluiting en een extra (5e) SATA-poort, maar is ook aanzienlijk duurder (€36). De Intel heeft grotendeels solid caps, de Jetway helemaal. Het voordeel van de Intel dat deze erg zuinig is, maar ik heb geen directe vergelijking tussen beide. Bij mij heeft het prijsverschil ervoor gemaakt dat ik voor de Intel gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

LuukNouwen schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 19:38:
[...]

Het verschil tussen de Intel en de Jetway is dat de laatste een VGA-aansluiting en een extra (5e) SATA-poort, maar is ook aanzienlijk duurder (€36). De Intel heeft grotendeels solid caps, de Jetway helemaal. Het voordeel van de Intel dat deze erg zuinig is, maar ik heb geen directe vergelijking tussen beide. Bij mij heeft het prijsverschil ervoor gemaakt dat ik voor de Intel gekozen.
ik heb die vga niet echt nodig, eigenlijk ook geen raid (hoewel raid1 toch wel fijn zou zijn) maar wil wel voorbereid zijn. Ik zou dus ip voor de h55 mitx van giga-byte kunnen gaan maar een boardje zonder raid vind ik zo.... onvolledig. Stroom is wel belangrijk maar solid caps misschien nog wel belangrijker.. Vind niet dat je tegenwoordig nog traditionele elco's kan gebruiken op computerhardware.. Ik houd beide boardjes wel in mijn achterhoofd. vga/dvi boeit niet - komt toch geen scherm aan te hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oké, chipsets, voedingen, downspinnen, undervolten en uitzetten ... allemaal leuk maar nu eens over de volgende stap: buffers en cache. :)
Aanleiding is de backupsoftware op mijn server, Crashplan. Deze software werkt prima, alleen heeft momenteel de hinderlijke eigenschap om iedere aanmelding van een andere computer te registreren in een log bestand. Dat log bestand staat bij de data, in mijn geval een Raid5 array van vier schijven. Met andere woorden, iedere keer als een pc (op/her)start spint de array op, om een klein bestandje weg te schrijven.
Dit scenario is niet uniek. Denk aan een emailserver die een paar mailtjes per dag moet verwerken. Natuurlijk moet het een keer worden weggeschreven, maar kan dit niet wat intelligenter middels een buffer? En in het geval van log bestanden misschien middels een cache en buffer.

Nu is het caching aspect aanwezig in ZFS (L2ARC), alleen wil of kan niet iedereen het gebruiken. Het buffer aspect is ook aanwezig (ZIL), alleen is dat meer om goede performance te kunnen bieden en niet zozeer het beperken van spinups.
De grote vraag is dan ook, in welke besturingssystemen kun je de lees- en schrijfacties opvangen op een ander medium en pas wegschrijven als de uiteindelijke bestemming actief is?
Iets totaal anders, SSDs voor de desktop op de server. :) Als je een server hebt, waarom hang je er geen SSD in en laat je je desktop daarvan af booten? Als je een gigabit netwerk hebt dan moet het geen probleem zijn. Het langzame opstarten zit in de random read/writes. Daarna is het gewoon een kwestie van op het netwerk zetten. De latency valt erg mee en zo'n 80 tot 90MB/sec moet er nog altijd wel inzetten met een beetje SSD over Gigabit (ja de bottleneck is het netwerk geworden, maar daar gaan we aan werken).
Maar het gaat natuurlijk leuker worden als we meerdere computers laten booten over het netwerk. Zou je daarvoor weer een aparte NIC inzetten dan kun je de SSD onderuit trekken, als het druk is. Maar over het algemeen zul je toch zien dat bij een beperkt aantal computers, de SSD het af en toe gewoon rustig heeft. Tenminste, ik start niet iedere tien seconde Matlab of Word op.
De uitdaging? Deduplicatie en compressie! Je wil natuurlijk niet dat iedere computer een full blown installatie op de SSDs heeft staan. Met LessFS zou je onder Linux die deduplicatie en compressie moeten kunnen krijgen. Maar gaat dat iets worden? Je wil eigenlijk dat de image van je OS dan toch niet gecomprimeerd is, of anders heel beperkt.

Graag uw twee of meer centen :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

HTPC / DVB Server hardware (DH57DD / i3 530 / Kingston 2x2GB) gisteren binnengekregen en uiteindelijk, met wat ge***k om mijn vingers onder zo'n Big Shuriken te krijgen, in elkaar weten te zetten.

Helaas nog geen watt metingen want de Windows 7 installatie crashed/reset zichzelf aan het einde bij het updaten van de registry en ik heb nog geen idee waar dat aan kan liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Dadona schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 20:59:
-= lang verhaal =-

Graag uw twee of meer centen :)
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Een bv een Citrix omgeving doet dit. Gebruik hierbij een Thin Client, die veel zuiniger is dan een standaard systeem (zonder harde schijf). Jij hebt dan volgens mij precies wat jij wilt, alleen dan zuiniger en eenvoudiger. Okay, je kunt geen games spelen vanwege de lag, maar als je toch een gamesysteem gebruikt, dan heeft die 2 tot 5 watt die je wint door de SSD op de server ook niet veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:13

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Matis schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:24:
[...]

Ja :+ Het betekend overigens wel, dat de PC eerst uitgezet moet zijn, alvorens je hem kunt WOLlen.

Daarnaast vind ik je keuze niet echt energiezuinig. Vooral de processor en de MoBo zijn behoorlijke verbruikers :)
@Matis
Nope Wake on Ring is geen Wake on LAN, tenzij de bandbreedte van een modem (44k4) voldoende is voor je netwerkje.

Bij twijfel even de producent mailen en anders zit er weinig anders op dan er een Intel 1Gbit nic (PCIe variant verdiend de voorkeur) in te steken, die ondersteunen eigenlijk altijd WoL.

Mbt tot moederbord zou zuiniger kunnen (785 chipset bijv), mbt CPU is het de vraag. Een standaard XII 250 is idle eigenlijk net zo zuinig als de XII 250e variant. Onder load is de XII 250e wel zuiniger, maar ik neem aan dat je servertje vooral staat te idle'n en niet constant voluit staat te stampen.

@Petillan
Voor die €10 hoef je 't niet te laten, maar je kunt ze ook elders in zetten

[ Voor 5% gewijzigd door Pantagruel op 19-10-2010 10:17 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LuukNouwen schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:12:
[...]

Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Een bv een Citrix omgeving doet dit. Gebruik hierbij een Thin Client, die veel zuiniger is dan een standaard systeem (zonder harde schijf). Jij hebt dan volgens mij precies wat jij wilt, alleen dan zuiniger en eenvoudiger. Okay, je kunt geen games spelen vanwege de lag, maar als je toch een gamesysteem gebruikt, dan heeft die 2 tot 5 watt die je wint door de SSD op de server ook niet veel zin.
Een thin client opstelling heeft als nadeel dat de grafische prestaties zeer beperkt zijn. Voor office kan dat nog wel, maar zodra je iets met foto's doet of aan animatie doet dan ga je niet blij worden. (Of AMD moet eindelijk de AMD FirePro RG220 uitbrengen. De aankondiging was toch al zeker een half jaar geleden.) Het processordeel valt makkelijker mee te leven omdat de octacores nog altijd best zuinig zijn. (Je wil natuurlijk niet in de situatie komen dat je een cpu nodig hebt die het voordeel teniet zal gaan doen van de thin client.)
Het gaat mij verder ook niet zozeer om de (beperkte) besparing, het is een onderdeel. Maar dit effect is bij een game pc (waar doorgaans een GPU in hangt) inderdaad helemeaal te verwaarlozen. Waar het mij primair om ging is dat je voor minder geld de voordelen van een SSD kunt meepakken. Je hoeft dus niet voor iedere pc een SSD aan te schaffen. En met de huidige snelheden kan het met een beetje SSD, wat netwerkkaarten en een aardige hoeveelheid clients zelfs een kostenbesparing opleveren ten opzichte van een harde schijf voor iedere pc.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jij wilt eigenlijk gewoon niks anders dan een ZFS SAN met ARC en L2ARC, en verder el cheapo clients met de mogelijkheid voor een graka?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Niet online
De onderdelen voor mijn nieuwe WHS zijn besteld, uiteindelijk is het onderstaande geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
0Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 82,-€ 0,-
1Fractal Design Define R3 (Wit)€ 101,98€ 101,98
1Scythe Big Shuriken€ 24,-€ 24,-
1Intel Core i3 540€ 91,83€ 91,83
0Intel Desktop Board DH57JG€ 93,85€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 252,71

Aangezien ik reeds over 2 reepjes geheugen a 2 gig beschik en 2 * 1 GB schijven heb ik deze niet vermeld.
Als er interesse is zal ik mijn ervaringen delen over deze setup.
Pagina: 1 ... 54 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.