Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:37:
[...]

Blijven staan bij "no bootable device" lijkt me idle genoeg ;)
Valt niet echt wat in te stellen aan power management in de/het(??) BIOS voor zover ik kan zien.
Dat is dus NIET idle. Je CPU staat in het BIOS namelijk vol te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:37:
[...]

Blijven staan bij "no bootable device" lijkt me idle genoeg ;)
Daar ben ik nog niet zo zeker van. In Bios zou je ook denken dat het ding 'idle' is, maar dat is niet zo. Precies zoals Mux net voor mij zei... :|
Overigens, een 945GSE? Waarom ga je dan voor de VIA? Die 945GSE zal wel zuiniger zijn. Tenminste, als het ding ook maar een beetje lijkt op de versie van Intel dan zit je al onder de VIA. En eerlijk gezegd vind ik de MSI veel leuker dan de VIA, alleen wel een relatief dure, tweehands?

@Obscurax, geen probleem. Je hebt een mooi en destijds gewild moederbord, de latere revisies hadden slechts zes SATA poorten, moet je wel een leuk verbruik mee kunnen krijgen.

[ Voor 56% gewijzigd door Dadona op 22-12-2010 21:48 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:52
Dadona schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:31:
Ik heb persoonlijk geen ervaring met Windows Server, maar zoek eens op RMClock of CrystalCPUID. Daarmee kun je jouw processor in principe onderklokken, mits het op je systeem werkt. Van RMClock weet ik dat je niet een standaard installatie kunt inzetten, maar dat je nog iets moet doen om het in een 64 bit omgeving te kunnen draaien.
RMClock op x64 werkt wel, alleen even op googlen, krijg je een nieuwe .sys file die je in de folder moet dumpen, dan werkt het geheel.

Probleem van RMClock is dat het hopeloos achterloopt... Het werkt alleen met Core2Duo en AMD Athlon x2 cpu's voor zover ik weet... i3 en PhenomII worden niet goed ondersteund.

Vervanging voor AMD: PhenomMSRTweaker
Vervanging voor Intel is er niet :'(

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mux schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:42:
[...]

Dat is dus NIET idle. Je CPU staat in het BIOS namelijk vol te draaien.
Uhm, wat staat ie dan te doen als ie geen bootable device kan vinden tijdens het booten? :S
Dadona schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:42:
[...]
Daar ben ik nog niet zo zeker van. In Bios zou je ook denken dat het ding 'idle' is, maar dat is niet zo. Precies zoals Mux net voor mij zei... :|
Overigens, een 945GSE? Waarom ga je dan voor de VIA? Die 945GSE zal wel zuiniger zijn. Tenminste, als het ding ook maar een beetje lijkt op de versie van Intel dan zit je al onder de VIA. En eerlijk gezegd vind ik de MSI veel leuker dan de VIA, alleen wel een relatief dure, tweehands?
Geen PCIe...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, daarop doelde ik ook, alleen schreef ik het op in het patent pending cryptische taaltje dat mijn tweede taal is. Maar RMClock is met deze proc gewoon prima te doen.

Wat Intel betreft is het inderdaad jammer dat er nog geen echt lekkere optie is voor de meer recente Intels. Je hebt nog één of andere CPU Genie of zoiets, maar het is ten eerste niet gratis en daarnaast heb ik er nog geen bijzonder positieve verhalen over gehoord. Overigens is het probleem met name relevant voor de ful load situatie, waarin je toch wel graag de CPU iets behoudener wil zien ten opzichte van voltageverhoging. Juist onder load kon je vele Watts winnen.

@Raven, wat staat de computer in Bios te doen? :P
En het ding heeft wel PCI-E, alleen dan de mini variant. Erg lief. O+

[ Voor 8% gewijzigd door Dadona op 22-12-2010 21:54 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb voor het meten van idle verbruik het MB proberen laten te booten zonder HDD's aangesloten waarna die stopt met booten en een "no bootable device"-melding geeft. Wat zou die op dat moment verder doen dan?

Laat ik nu de gewone PCIe willen ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pak gewoon een USB stick of CD en ros er Ubuntu op. Start de livesession. Je zult dan meteen een iets beter beeld krijgen van het verbruik. Stel in dat het scherm na 1 minuut uit mag en je hebt een aardig beeld van wat het idle verbruik met je voeding is. Daar zit wat inefficiëntie van het OS omdat Ubuntu standaard nog niet alle onnodige zaken weet uit te schakelen, maar dat is een andere discussie :X

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het BIOS staat je computer ALTIJD in S0/C1. Het BIOS kent geen power states, dus alles staat constant vol te brullen. Het BIOS kent ook geen multicore, draait dus altijd op één core. Je krijgt in het BIOS dus altijd het verbruik van één CPU-core die vol aanstaat.

Pas in een high-level OS (windhoos, lijnlux, etc.) worden s-states, c-states en dingen als speedstep etc. aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah zo. Morgen dan maar eens cd-rom speler eraan hangen en Kubuntu 10.04 live cd erin.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 22-12-2010 22:18 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:04

Red Boll

Kick Ass!

raven22 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 09:14:
[...]
en bij de voorwaarden staat dat je er 5 per persoon met de cashback kunt bestellen. Ik heb wel interesse in de microserver met vmware (esxi) bundel. http://www.serversplus.co...bundles/612275-421%23esxi
Leuk beestje voor weinig inderdaad. Wat zijn de ervaringen met de prestaties hiermee?
4GB bijvoorbeeld voor een ESXi host niet echt echt heul veul... :/

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Volgens mij is dit geen aanrader. Ik kan de discussie nu niet vinden maar het punt was dat er zo werd gehamerd op dat het een AV schijf is dat het lijkt alsof de dataintegriteit minder belangrijk is. Een paar bits om in je stream maakt niets uit, in je .doc maakt dat wel uit, heel kort door de bocht.

Sorry, ik kan de link nu niet vinden. Ik zie ook echt weinig reviews van die schijf, wordt nergens meegenomen in vergelijkingen... Beetje raar wel.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb ook al een zunigere gevonden. 1,4 Watt bij enkele Hitachi's. De non recoverable read error rate van de AV-25 is trouwens < 1 in 10^14. Is dat een slechtere waarde dan bij andere 2,5" schijfjes? Die AV-25's blijken trouwens al AF drives te zijn wat hem evt. diskwalificeert voor de toepassing die ik er voor in gedachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Net wat testjes gedaan.

200w voeding die bij de Emko EM-111 case zit:
Alleen MB + casefan, "Idle" @ "no bootable device detected": 44,3w (Was eerst nog paar watt hoger :S )
Alleen MB + casefan, Idle in Kubuntu 10.04 Live omgeving: 37w (Externe cdrom gebruikt, niet aan stroommeter.)
Idle in XP, met F4 HD322GJ: 45.2w
Load (BurnInTest) in XP, met F4 HD322GJ: 56-58w

PicoPSU-60-WI 6-26V en 12V 60W Morex AC Adapter (van de router):
Alleen MB + casefan, "Idle" @ "no bootable device detected": 32.4w
Alleen MB + casefan, Idle in Kubuntu 10.04 Live omgeving: 28w (Externe cdrom gebruikt, niet aan stroommeter.)
Idle in XP, met F4 HD322GJ: --
Load (BurnInTest) in XP, met F4 HD322GJ: --

Bij de laatste twee staat niks omdat de HDD niet wilde upspinnen, denk dat die PicoPSU te weinig juice kan leveren? En dan heb ik de 2e HDD (GP) er nog niet eens bij :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Raven schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:29:
Net wat testjes gedaan.

200w voeding die bij de Emko EM-111 case zit:
Alleen MB + casefan, "Idle" @ "no bootable device detected": 44,3w (Was eerst nog paar watt hoger :S )
Alleen MB + casefan, Idle in Kubuntu 10.04 Live omgeving: 37w (Externe cdrom gebruikt, niet aan stroommeter.)
Idle in XP, met F4 HD322GJ: 45.2w
Load (BurnInTest) in XP, met F4 HD322GJ: 56-58w

PicoPSU-60-WI 6-26V en 12V 60W Morex AC Adapter (van de router):
Alleen MB + casefan, "Idle" @ "no bootable device detected": 32.4w
Alleen MB + casefan, Idle in Kubuntu 10.04 Live omgeving: 28w (Externe cdrom gebruikt, niet aan stroommeter.)
Idle in XP, met F4 HD322GJ: --
Load (BurnInTest) in XP, met F4 HD322GJ: --

Bij de laatste twee staat niks omdat de HDD niet wilde upspinnen, denk dat die PicoPSU te weinig juice kan leveren? En dan heb ik de 2e HDD (GP) er nog niet eens bij :/
60W morex van de router als in een Adapter van een gewone huis-tuin-en-keuken router? Is die echt 60W?? :S

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen huis-tuin-keuken router :P

MSI IM-945GSE-A
Mini-Box M300-LCD
1GB RAM
2GB CF kaartje voor pfSense
En de eerdergenoemde PicoPSU ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 24-12-2010 14:35 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:35:
Geen huis-tuin-keuken router :P

MSI IM-945GSE-A
Mini-Box M300-LCD
1GB RAM
2GB CF kaartje voor pfSense
En de eerdergenoemde PicoPSU ;)
Ik vind 28W wel aan de hoge kant,ik haal met mijn i3 530 systeem zo'n 27W als m'n harddisk downspint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

heeft iemand al zo'n HP microserver binnen? en getest dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door nzyme op 24-12-2010 16:37 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 01:30
Als het goed is heb ik er na de vakantie een. Niet zeker, maar mijn kennis in de UK gaat er achteraan. :) Of het lukt is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefiozie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-05 08:00
Hallo allemaal,

Ik ben niet zo bekend met hardware dus was benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Ben opzoek naar een simpel thuis servertje waar ik gewoon wat data op kan backuppen, downloaden, email, en streaming voor naar mijn htpc.

Nu had ik de volgende collectie samengesteld:

inventaris: Server

Het moet een simpele efficiënte server worden.

Wat vinden jullie hiervan?

Greetz :) ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het moederbord wat je hebt uitgezocht is al 3 generaties oud.
6xx chipset is al opgevolgd door het 7xx en zelfs het 8xx chipset.
Ik zou toch naar een iets nieuwe moederbord kijken.

Bovendien zou ik een zuiniger merk nemen. MSI en Intel staan bekend om hun zuinigheid.

De disks die je hebt uitgezocht zijn ook wat verouderd. De F4EG is ook al uit, en is een prima schijf.
De voeding, het geheugen, de processor, en de koeling zijn verder prima.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Aanbieding alert voor alle zuinigheidsfreaks !!

Tot middernacht bij Conrad: Voltcraft Energy Logger 4000 voor maar € 24,99:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125335

Tip: bestel er iets bij van 1 cent voor gratis verzending (v.a. 25 euro).
Nog beter: 5 euro korting bij besteding v.a. 30 euro via: http://www.conrad.nl/goto/?cart=022062

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefiozie
Dank u heb even gekeken en aanpassingen gemaakt, waaronder die hdd en moederbord. Ben benieuwd wat een ieder er van vind.

inventaris: Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Prima, ik heb persoonlijk geen ervaring met dat moederbord, maar het 740GM chipset is volgens mij zo slecht niet, dus ik heb geen aanmerkingen meer ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het cashback aanbod van HP op de ProLiant MicroServer is verlengd tot 31 januari. :)

Leuk maar nou alleen nog iemand in de UK zien te vinden die er een of twee voor me wil kopen en versturen. :?

Weet iemand trouwens wat je aan verzendkosten kwijt zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 20:34:
Het cashback aanbod van HP op de ProLiant MicroServer is verlengd tot 31 januari. :)

Leuk maar nou alleen nog iemand in de UK zien te vinden die er een of twee voor me wil kopen en versturen. :?

Weet iemand trouwens wat je aan verzendkosten kwijt zou zijn?
interesting, je mag 5 units per persoon, een leuke samenkopen deal zou dus moeten kunnen, scheelt wellicht ook in verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:08
raven22 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:33:
[...]

interesting, je mag 5 units per persoon, een leuke samenkopen deal zou dus moeten kunnen, scheelt wellicht ook in verzendkosten.
Mijn exemplaar is (als het goed is) onderweg vanuit de UK. Op mijn vraag aan HP of deze aanbieding ook naar Nederland komt heb ik nog steeds geen antwoord.
De verzendkosten zijn 30 pond (aangetekend via UPS?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wood_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-08-2023

_wood_

qwertyuiop

Van de week ook maar eens over een thuis servertje nagedacht.

Ik loop alleen tegen enkele vragen aan:
  • Keuze Atom of Athlon 2 systeempje
  • USB stick of kleine SSD als bootschijf
  • Case met ruimte voor alles (in eerste instantie 2x2TB met uitbreiding voor 2 schijven) staat verder in de meterkast, dus uiterlijk is niet belangrijk
Dit alles gaat hoofdzakelijk gebruikt worden voor:
  • Webserver (hobby projectjes)
  • File Server (ook bv. films die benaderd worden vanuit mediacenter)
  • Download Torrents/Nieuwsgroepen
  • Mail server
Zou iemand een advies kunnen geven op basis van bovenstaande, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een NAS met webserver functie? Of een DIY NAS?

Wat wil je nu van ons horen? Dat het een goed idee is om een server te kopen?
Dan bij deze je antwoord:

Ja, voor deze doeleinden kan je prima een server kopen.

offtopic:
Dat kan je ook als je het leuk vind om er met een hamer op te slaan, maar dat terzijde...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wood_

_wood_

qwertyuiop

FireDrunk schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:10:
Een NAS met webserver functie? Of een DIY NAS?

Wat wil je nu van ons horen? Dat het een goed idee is om een server te kopen?
Dan bij deze je antwoord:

Ja, voor deze doeleinden kan je prima een server kopen.

offtopic:
Dat kan je ook als je het leuk vind om er met een hamer op te slaan, maar dat terzijde...
Wellicht dat de post verkeerd overkomt! Ik probeer er achter te komen of ik beter voor een Atom systeempje kan gaan of een athlon systeempje. Dito voor het gebruik van een kleine SSD of USB stick.

Zelf dacht ik aan het volgende:
inventaris: server

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:D welkom in dit gastvrije topic. Je hebt al kennis gemaakt met FireDrunk zie ik :+

Om op je vragen in te gaan: Atom gaat hiervoor prima voldoen. IMO is het een project dat geen groot budget vraagt, dus experimenteer lekker. Een USB-stick als bootschijf is leuk voor een live distro maar ik gok dat je liever een laptopschijfje of tweedehands SSD erin wilt proppen (nieuw zijn die dingen IMO net wat te duur verhoudingsgewijs om het waard te zijn voor dit soort toepassingen). Wat kast betreft: whatever. Dat is zó smaakafhankelijk dat je er bijna onpasselijk van wordt. Sterker nog, ik ga even naar de WC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat hij zegt ^^

Tip: Bezuinig niet teveel, je hebt er vaak later spijt van... Liever kwaliteit dan goedkoop... Zelfs als het in de meterkast staat...

Zoals Mux zegt voldoet een Atom prima, maar zodra je de smaak te pakken hebt wil je misschien wel meer... En zo word het weer een nieuw CPUtje kopen omdat een Atom ook echt niets meer kan dan wat jij noemt..

Bovendien vind ik Usenet echt *niet* bij een Atom passen... Als ik aan usenet denk, denk ik aan 10-15GB HD films die je moet parren en unrarren... Dat wil je niet met een Atom doen.. (2h +)

[ Voor 57% gewijzigd door FireDrunk op 29-12-2010 15:35 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wood_

_wood_

qwertyuiop

mux schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:21:
:D welkom in dit gastvrije topic. Je hebt al kennis gemaakt met FireDrunk zie ik :+

Om op je vragen in te gaan: Atom gaat hiervoor prima voldoen. IMO is het een project dat geen groot budget vraagt, dus experimenteer lekker. Een USB-stick als bootschijf is leuk voor een live distro maar ik gok dat je liever een laptopschijfje of tweedehands SSD erin wilt proppen (nieuw zijn die dingen IMO net wat te duur verhoudingsgewijs om het waard te zijn voor dit soort toepassingen). Wat kast betreft: whatever. Dat is zó smaakafhankelijk dat je er bijna onpasselijk van wordt. Sterker nog, ik ga even naar de WC.
Allereerst bedankt, keuze is nu gevallen op een laptopschijfje. Het volgende heb ik reeds samengesteld.

De keuze is voor als nog op een athlon systeempje gevallen, dit geeft wellicht toch net wat meer mogelijkheden en performance zoals FireDrunk zegt...

Zou jullie willen vragen eens kritisch te kijken naar de samenstelling, wellicht dat er nog een pijnpuntje inzit om te verbeteren, alvast bedankt maar weer ;)

[ Voor 11% gewijzigd door _wood_ op 29-12-2010 16:35 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 15:02
FireDrunk schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:34:
Bovendien vind ik Usenet echt *niet* bij een Atom passen... Als ik aan usenet denk, denk ik aan 10-15GB HD films die je moet parren en unrarren... Dat wil je niet met een Atom doen.. (2h +)
Och, dat hangt van een hoop dingen af. Als je een betrouwbare usenet provider hebt dan hoef je zelden veel te repareren en kan je in een kwartier of zo klaar zijn. Mijn Via C7-processor op 800MHz doet een DVD par2-verify in een minuut of tien, een Atom zal wel iets sneller zijn.

Daarbij: hoe vaak zit je nou echt op een download te wachten? Meestal download ik iets en binnen enkele dagen kijk ik die film. Niet echt een bezwaar om op een par/unrar run te moeten wachten.

• remmelt
_wood_ schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:37:
[...]

Allereerst bedankt, keuze is nu gevallen op een laptopschijfje. Het volgende heb ik reeds samengesteld.

De keuze is voor als nog op een athlon systeempje gevallen, dit geeft wellicht toch net wat meer mogelijkheden en performance zoals FireDrunk zegt...

Zou jullie willen vragen eens kritisch te kijken naar de samenstelling, wellicht dat er nog een pijnpuntje inzit om te verbeteren, alvast bedankt maar weer ;)
Wellicht kan je nog voor de 300W L7 gaan, dat is ook met 4x 3,5" meer dan zat. Welk OS ga je draaien? RAID?

pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W

• _wood_

_wood_

qwertyuiop

remmelt schreef op donderdag 30 december 2010 @ 09:57:
[...]

Wellicht kan je nog voor de 300W L7 gaan, dat is ook met 4x 3,5" meer dan zat. Welk OS ga je draaien? RAID?

pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
De 300W versie had ik in eerste instantie ook op het oog, het is alleen dat de 350W versie slechts 2 euro duurder is... Als er van een 300W voeding 100W gevraagd wordt, verbruikt deze dan net zoveel als een 350W waarvan 100W wordt gevraagd?

In eerste instantie had ik het idee om raid 1 te draaien. Over het OS heb ik nog geen keuze gemaakt, ik wil zowel een microsoft distributie gaan proberen, maar ook bijvoorbeeld FreeNAS. Het is dan ook een hobbyprojectje ;)

• remmelt
_wood_ schreef op donderdag 30 december 2010 @ 11:09:
[...]Als er van een 300W voeding 100W gevraagd wordt, verbruikt deze dan net zoveel als een 350W waarvan 100W wordt gevraagd?
In het voorkomende geval is de 300W de efficientere keuze, wat KWh uit het stopcontact betreft.

Voedingen hebben een verloopcurve wat efficientie betreft. Met efficientie bedoel ik (het aantal Watt geleverd aan de uitgang van de PSU * 100%) / het aantal Watt uit het stopcontact). Bij heel laag verbruik is de efficientie laag, bij ongeveer 70-80% is de efficientie maximaal. Je wil dus eigenlijk een voeding die met jouw computer op 75% van z'n kunnen zit. Dat is lang niet altijd handig (uitbreiding van twee schijven -> nieuwe PSU) of haalbaar (je server zal iets van 40-50W vragen, dan heb je dus een PSU van max 80W nodig...)
In dit topic zijn we dan ook altijd op zoek naar goede, efficiente voedingen met een laag maximaal wattage. De pico PSU is een optie (maar duur) en momenteel is de L7 300W een hele goede. De L7 is behoorlijk stil en heeft een ATX form factor, is bovendien 80+ gecertificeerd (dacht ik) en niet al te duur.

• _wood_

_wood_

qwertyuiop

remmelt schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:42:
[...]

In het voorkomende geval is de 300W de efficientere keuze, wat KWh uit het stopcontact betreft.

Voedingen hebben een verloopcurve wat efficientie betreft. Met efficientie bedoel ik (het aantal Watt geleverd aan de uitgang van de PSU * 100%) / het aantal Watt uit het stopcontact). Bij heel laag verbruik is de efficientie laag, bij ongeveer 70-80% is de efficientie maximaal. Je wil dus eigenlijk een voeding die met jouw computer op 75% van z'n kunnen zit. Dat is lang niet altijd handig (uitbreiding van twee schijven -> nieuwe PSU) of haalbaar (je server zal iets van 40-50W vragen, dan heb je dus een PSU van max 80W nodig...)
In dit topic zijn we dan ook altijd op zoek naar goede, efficiente voedingen met een laag maximaal wattage. De pico PSU is een optie (maar duur) en momenteel is de L7 300W een hele goede. De L7 is behoorlijk stil en heeft een ATX form factor, is bovendien 80+ gecertificeerd (dacht ik) en niet al te duur.
Naar aanleiding van de uitleg heb ik besloten voor de 300W voeding te gaan... Bedankt.

Heeft er iemand ervaringen met het energie verbruik van: pricewatch: Asus M4A78LT-M

[ Voor 6% gewijzigd door _wood_ op 30-12-2010 14:24 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er staat een hele mooie advertentie van een zuinige server in de vraag en aanbod :+ , ik dacht ik meld het even hier. :D

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 30-12-2010 16:20 ]

Goed dat je er geen linkje bij zet, anders zou het spam zijn. ;) Maar jemig, een 400W voeding met een efficiëntie die maar liefst boven de 75% komt....onder full load. Het resultaat is dan nog altijd 25W blijkbaar, maar is dat met een Cresta gemeten? (Ik zou maar vast gaan nadenken over losse verkoop.)

De CSL/OT kroeg !

• Ernemmer
  • Niet online
Ja dit heb ik met een cresta gemeten, ik hoop het in een setje te kunnen verkopen, als dit niet lukt dan verkoop ik het wel los.

Het is trouwens 35 watt, net even gemeten.
Die 25 watt was zonder wifi en met een bequiet voeding.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 30-12-2010 19:38 ]

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 11:51
Er stond nu een stuk op Tomshardware over voedingen. Daar had een Seasonic voeding van 700W, bij een load van 20W, een effciency van 72%.
LINKIE: http://www.tomshardware.c...u-efficiency,2796-28.html

het punt: De stelling: een 700watt voeding is bij een load van 20Watt minder zuinig dan een 300Watt voeding, zou kunnen kloppen.
Ware het niet dat er bar weinig/geen 300Watt voedingen met een 80Silver/gold label zijn.

Dan kun je ook nog zeggen: als je een server wil bouwen met veel harddisks, hoef je niet meer bang te zijn dat je zware voeding inefficient is als je server idle draait en je harddisk downspinnen.

[ Voor 48% gewijzigd door TMon op 30-12-2010 19:49 ]

• Ernemmer
  • Niet online
ik lees daar 72 % bij 25 watt, wat natuurlijk nog steeds erg netjes is

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 30-12-2010 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik had een tijdje geleden wat gezegd over de stroomopname van meerdere hardeschijven, maar ik kon op dat moment even niet controleren of het gelinkte artikel juist was.
Dat was het dus niet.
Hier een wat oudere maar diepgaande test wat betreft stroomverbruik pc, en ook hardeschijven.
De geteste wd740gd verbruikt 2 maal zoveel als een wd caviar green 3tb dus qua verbruik verschil valt dat wel mee(voor wat betreft het kiezen van een voeding). De helft is natuurlijk behoorlijk, maar als je de marketing leest dan verwacht je wat meer.
http://www.xbitlabs.com/a...stem-wattage_5.html#sect0
Helaas hebben ze maar 3 schijven getest aangezien de gevonden waarden overeenkomen met de technische specs van de schijf, wel relevant.

Ik heb nog steeds het idee dat ik ook nog een ander artikel hierover gelezen heb met een test van 5 schijven in raid, maar waar dat was.....?

En om wat verbruikscijfers van recenter schijf materiaal te geven http://www.storagereview....en_3tb_review_wd30ezrsdtl
Als ik naar dat grafiekje kijk verbruikt de wd 2tb green caviar op 5v precies hetzelfde als die oudere wd750gd nml 0,76A. HAil marketing ;) De 3tb doet het beter en zo ook de concurrenten;)

p.s. gezien sommige vragen hier wat betreft de stroomconsumptie is dit gehele artikel van xbitlab nog erg actueel en een aanrader om even door te nemen als je iets wil weten over voedingen.

[ Voor 26% gewijzigd door Mafketel op 02-01-2011 10:53 . Reden: link artikel recente schijven toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik heb antwoord van wd gekregen over het stroom gebruik van de 3tb green caviar ;) en dacht dat deel ik even.
Hierbij stuur ik de benodigde informatie over de Caviar Green:

3.3V Serial ATA power not utilized in this product.
12 VDC 5 VDC
Spinup (max) 1.775A 650 mA 24.5W
Spinup (avg.) 750 mA 250 mA 10.25W
Read/Write 3 40 mA 450 mA 6W
Seek 440 mA 370 mA 7W
Operating Mode Mean Current1 Power, Average1

POWER MANAGEMENT COMMANDS
Operating Mode Mean Current1 Power, Average1
12 VDC 5 VDC
Idle 2 330 mA 320 mA 5.5W
Standby 5.8 mA 140 mA 0.75W
Sleep 5.8 mA 140 mA 0.75W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hebben die 3TB schijven ook nog een jumper voor een low power spin-up stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arifje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-09 11:48
Ik zit nu op 55W(idle dat is die meeste van zn tijd) met mijn server die 24/7 draait is dit te veel.
serverspecs
AMD Athlon 2 4850e (weet niet zeker maar wel een e versie)
Moederbord: Gigabyte (Weet niet welk model)
HD: 1,5TB (Geen green powers HDs)
geheugen: 2GB
voeding als het goed is 120 watt.

nu wil ik testen of een Intel Atom D525 een server 2008 aankan, ik weet nog dat ik de n330 ging testen met server 2008 en kreeg alleen maar bluescreens.

[ Voor 4% gewijzigd door Arifje op 06-01-2011 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
'aankan' is een lastig begrip... Een p3 zou met genoeg geheugen waarschijnlijk wel 2008 booten, maar of het functioneert... Dat ligt totaal aan jou eisen na het OS zelf. Wil je er veel IO dingen mee doen, of juist veel CPU dingen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, in de wereld van zuinigheid is het meestal: alles zoveel mogelijk reduceren, maar niet teveel. Je zult inderdaad zelf moeten testen of het met jouw applicatie-belasting goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arifje
AD,Policy`s,mapshares,VPN zijn die merendeels worden gebruikt is dit goed te doen voor een D525 of kan ik l iever bij m`n huidige systeem blijven 55watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je zelf al eens gekeken wat je 4850e op een dag aan het doen is? Ik kan nu een poging wagen en zeggen dat het ding bij jou thuis totaal niets te doen heeft en af en toe wat jeuk heeft. Een mapshare op zich kun je draaien op de meest lowend ARM processor.
Maar wij spelen geregeld met z'n tienen een spelletje, 'wie kan het snelst de map aanklikken waar de naam de favoriete kleur bevat'. Omdat wij daarbij nogal eens valspelen en een map van een ander 1818x kopieren, levert dat wat meer load op. Dus ik zet dan graag voor dat spel mijn i7 hexacore in (bestaat die?).

Iets serieuzer: je moet weten hoe druk de 4850e het heeft. Je zegt wel dat het ding het grootste deel van de tijd in idle zit, maar dat is dus in ieder geval in de nacht. Maar wat is overdag gaande? Misschien heb je dan een wat zwaardere load om wat voor reden dan ook. Niet dat ik dat vermoed, maar ik heb wel opmerkelijkere dingen zien gebeuren waardoor de D525 opeens geen optie is omdat er ook nog een ander klein proces loopt dat de CPU naar de grond trekt.
Máár, je kijkt nu naar de verkeerde in mijn ogen. De 4850e is niet de oorzaak van je problemen. Welk moederbord heb je van Gigabyte? Mijn glazen bol laat iets zien met een 780 of is dat toch een 785, in ieder geval G, maar het kan ook zijn dat het een weerschijn is.
Als je nu een mooi moederbord hebt dan kun je met de 4850e, in de basis, gewoon richting de 20W komen. Wat een mooi moederbord mooi maakt is natuurlijk een kwestie van je eisen, maar in jouw geval zou je zelfs met een 7025 of 7050 nog uit de voeten kunnen. Als alternatief kun je voor een 740G of 760G gaan. Mocht je een voorkeur hebben voor Gigabyte dan zou ik kijken naar een 740G. Daarvan is een populaire revisie (niet de meest recente) die zes SATA poorten had.

Voor de rest is het handig om echt goed de namen en rugnummers van alle onderdelen neer te zetten, inclusief het aantal spelers dat je op het veld neerzet. Een 120W van het merk Yakijaki is geen partij voor een Be Quiet 330W en levert zo een paar Watt verlies op, of als deze door mijn beschonken tweelingbroer is gemaakt, nog wel meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Dadona op 06-01-2011 22:16 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arifje
Je hebt gelijk over de moederbord is een gigabyte 780G chip erop, ik zal vanavond de specs hier posten, voeding is van Antec 80plus. maar vanavond zal ik de specs posten.

alsvast een setup
wenslijst: Zuinig Server

[ Voor 26% gewijzigd door Arifje op 07-01-2011 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefiozie
Hallo ,

Nog steeds bezig om goede setup te vinden met een klein budget voor een simpele server. Wat vinden jullie hier van: inventaris: Server

Ik ben van plan om er films,muziek en dergelijke af te streamen naar mijn htpc.
En daarnaast ook nog een web,ftp en svn server er op te draaien.

Greetz,

[ Voor 24% gewijzigd door Jefiozie op 07-01-2011 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psst, kijk eens naar de topicwarning?

Post op zijn minst exact wat je ermee van plan bent te doen en wat je doel is met deze server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefiozie
Sorry mijn fout, heb hem aangepast. Het is dus de bedoeling om in het huis wat pc,s(htpc) te voorzien van muziek en dergelijk. En daarnaast een simpele website te draaien.

Greetz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 09:02

Ragger

slopen. alles kapot maken.

Is een Core i3 niet zuiniger dan een Athlon?
Mijn servertje gebruikt maar 27 Watt, zoals ik al eerder meldde.
Kan iemand het verbruik van een vergelijkbare Athlon-configuratie posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Core i3 is zuiniger, maar veel duurder en (doorgaans) een stuk minder te tweaken. Overigens kun je met de juiste keuze van componenten nog een stuk zuiniger gaan dan jouw config, zowel met een Athlon II als Core i3 (denk: picopsu, zuiniger mobo, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nou ja, "een stuk zuiniger"...27W is al heel netjes, dan hebt je het over een paar watts wat je nog omlaag kan. Tis niet alsof je vanaf een Athlon 64/P4 niveau begint.

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 07-01-2011 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ok, hoe dan ook zit je in het gebied 'zuiniger maken voor de hobby' - hoeveel je je best ook gaat doen, terugverdienen ga je de moeite/extra kosten niet.

Maarja, je praat hier met iemand die een core-i3 systeem op 10W hackt.

@hieronder: de opmerking sloeg op je opmerking dat core i3 zuiniger zou zijn: een beetje ja, maar met een klein beetje extra moeite kun je een athlon II minstens net zo zuinig krijgen. Ik wilde niet impliceren dat jij meer moeite moest doen :P

[ Voor 34% gewijzigd door mux op 07-01-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 09:02

Ragger

slopen. alles kapot maken.

Ik vind 27W prima en ga zeker niet moeilijk doen voor een paar Watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

mux schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 21:06:

maar niet iedereen heeft de skills, tools en kennis om een processor te hard-undervolt-modden en bovendien net zolang onderdelen uit de voeding te slopen tot het ding precies aan je eisen voldoet :)

Maar ik ben uiteraard wel heel erg blij met je blogposts. Zeer leerzaam.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

mux schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 21:06:
Ha! :+ De verleiding was dus toch te groot? 8)

Gefeliciteerd. d:)b Mooi werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 22-09 14:44
Zal meteen bekennen dat ik niet het hele topic heb doorgelezen :+
Maar ben voor mijn MSI H55M-E33 + i3 540 systeempje op zoek naar...... een efficiënte voeding!
Met de pricewatch in de hand en 80plus.org er naast kom je eigenlijk al snel tot de conclusie dat <300 W niet echt leverbaar of betaalbaar is. 'Dus' wordt het dan automatisch de BQ! L7?
Vraag me echter af of er nou nog verschil is met de niet-L7 versie en de BQ system power 300W (die heeft een 80mm fan ipv 120 dacht ik)?

Met een ouderwetse 300W Viking voeding (doet het iets beter dan een oude FSP 250W) zit ik met enig undervolten nu op zo'n 40-42W idle (1x3.5" hd, 1xDVD drive, IGP, stock cooler).
Wil graag onder de 30W idle komen i.v.m. 24/7 gebruik.

@mux: welke driver gebruik jij nu voor je IGP @ msi bordje? Bij mij gaat het idle verbruik (@Cresta) niet omlaag in win7x32 als ik de monitor uitzet = TV op HDMI.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De driver die je onder de 5 series graphics drivers op de website van intel vindt - officiële Intel driver dus.

Waarom is een PicoPSU teveel geklooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S0epkip schreef op zondag 09 januari 2011 @ 14:19:

Met een ouderwetse 300W Viking voeding (doet het iets beter dan een oude FSP 250W) zit ik met enig undervolten nu op zo'n 40-42W idle (1x3.5" hd, 1xDVD drive, IGP, stock cooler).
Wil graag onder de 30W idle komen i.v.m. 24/7 gebruik.
Ik heb bijna dezelfde setup alleen dan een MSI H55M ED55,i530 en een WD GP harddisk en zit op 29W idle met
een Seasonic 330W voeding,als het goed is is jouw moederbord nog iets zuiniger dus dat moet zeker lukken.

Ik denk overigens dat mijn verbruik nu wel rond de 27W zit want ik heb sinds kort een OCZ Onyx 32Gb SSD,zal de Cresta er weer eens aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, jouw (rjw) moederbord is minstens gelijkwaardig, zoniet zuiniger. Helaas heb je het over een Cresta, dan moet je de waarden echt als een indicatie zien en niet een echte bench.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Laatst online: 22-09 08:29
Jefiozie schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 12:53:
Hallo ,

Nog steeds bezig om goede setup te vinden met een klein budget voor een simpele server. Wat vinden jullie hier van: inventaris: Server

Ik ben van plan om er films,muziek en dergelijke af te streamen naar mijn htpc.
En daarnaast ook nog een web,ftp en svn server er op te draaien.

Greetz,
Met een AMD Athlon II X4 615e €130 of de AMD Athlon II X3 420e €95 beide met een tdp 45Watt zou wel eens zuiniger kunnen zijn dan de AMD Athlon II X3 450 met een tdp 95Watt. Ik vraag me af of je de winst in verbruik goedkoper uit bent dan de hogere aanschafprijs voor de zuinigere cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 11:10
ik heb hier:
1 AMD Athlon II X2 245 2.90GHz 2MB AM3 Box
1 ASRock 880G-Extreme3 AMD 880G, SATA600, USB3.0
2 Intel PCI-e Adapter EXPI9301CT LAN 1000Mbit Bulk
2 Kingston 1x2GB DDR3 PC10666 CL9.0 Value

verder zitten hier nog 2x samsung green 1.5tb en 2x samsung green 2 tb in

het systeem is underclocked naar 1.7ghz met vcore op 0.8

mijn ups geeft 39watt in idle en 50watt in full load
dit met een standaard voeding en 2 case fans

met deze draai ik pfsense voor router en win 7 als file server ( haal ik de snelste overdracht snelheden mee +/- 110mbyte sec)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
aceke schreef op zondag 09 januari 2011 @ 16:19:
ik heb hier:

met deze draai ik pfsense voor router en win 7 als file server ( haal ik de snelste overdracht snelheden mee +/- 110mbyte sec)
Waarom denk je dat Windows 7 de hoogste overdrachtsnelheden geeft? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Laatst online: 22-09 08:29
aceke schreef op zondag 09 januari 2011 @ 16:19:
ik heb hier:

Welke voeding gebruik je voor het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
FireDrunk schreef op zondag 09 januari 2011 @ 16:24:
[...]

Waarom denk je dat Windows 7 de hoogste overdrachtsnelheden geeft? :)
ik heb win xp, freenas, win 2003, vista, win 2008, en nog een hoop nas software geprobeert
bij de meeste zat het rond de 80 win 7 gaf 110

dus daar had ik hem bij gehouden

voeding is een cheap ass ding wat bij de case zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, vreemd, meestal is 2008(r2) iets sneller. Geen tuning toegepast om >100MB/s te halen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
FireDrunk schreef op zondag 09 januari 2011 @ 16:51:
Hmm, vreemd, meestal is 2008(r2) iets sneller. Geen tuning toegepast om >100MB/s te halen?
nope niks toegepast

nu weet iemand mss wanneer de zuinige sandy bridges uitkomen want wil dan een nieuw systeempje samenstellen maar de i5 2500 heeft een te groot verbruik
ik zoek de i5 2500T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Te groot verbruik idle of stressed?

Je kunt in een 24/7 NAS prima een 125W TDP CPU hebben, als die CPU in idle maar heel erg zuinig is; wat zeker niet altijd zo is, maar meestal wel dat een 125W TDP chip die net uitgekomen is, zuiniger is in idle dan een al wat oudere 65W chip bijvoorbeeld.

Wat je wilt is een zo laag mogelijk idle verbruik; het maximale verbruik is eigenlijk helemaal niet interessant; alleen voor je hardware die het aan moet kunnen zoals je voeding; maar voor energieverbruik is idle verbruik eigenlijk de enige factor; aangenomen dat als je NAS gebruikt wordt hij supersnel weer terug naar idle kan.

Als je echt low idle power wilt halen, is het AMD Brazos platform een interessante keuze. Niet zo bijster veel CPU kracht, maar wel meer dan Atom, en het idle verbruik is ongeveer de helft van een Atom platform; een zeer goede prestatie van AMD! Zo kun je dus nog een slag lager dan een Core i3-systeem komen, voor diegenen die niet veel CPU kracht nodig hebben. DDR3 DIMMs en PCI-express en SATA 6Gbps krijg je er wel bij; dus een leuk platform voor een zuinige server.

Foto van Asus AMD Brazos bordje:

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/11-01-05/33a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net ff de Cresta tussen m'n systeem gezet en schrok van het verbruik die ineens op 37W lag ipv van de 29-30W.
Ik heb er alleen een SSD bijgezet voor het OS dus eigelijk had ik een lager verbruik verwacht als de WD GP(DATA schijf) downspint,enigste wat ik verandert heb in het bios is van IDE naar ACHI mode maar dat was dus niet de oorzaak,misschien dat een nieuwe bios/drivers de oorzaak is.
Heb dus maar weer wat lopen spelen met de Bios instellingen en zit nu dus op 29W (na het downspinnen van de WD GP),ik heb alleen de Vtt,PCH 1.8 & 1.05 en Vmem verlaagd echter het meeste effect behaalde ik door Eist uit te schakelen(kwam dit ook al tegen op een duits forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:37:
Net ff de Cresta tussen m'n systeem gezet en schrok van het verbruik die ineens op 37W lag ipv van de 29-30W.
Ik heb er alleen een SSD bijgezet voor het OS dus eigelijk had ik een lager verbruik verwacht als de WD GP(DATA schijf) downspint,enigste wat ik verandert heb in het bios is van IDE naar ACHI mode maar dat was dus niet de oorzaak,misschien dat een nieuwe bios/drivers de oorzaak is.
Heb dus maar weer wat lopen spelen met de Bios instellingen en zit nu dus op 29W (na het downspinnen van de WD GP),ik heb alleen de Vtt,PCH 1.8 & 1.05 en Vmem verlaagd echter het meeste effect behaalde ik door Eist uit te schakelen(kwam dit ook al tegen op een duits forum).
EIST juist uit? :o Zal het eens proberen... (heb je mischien een linkje naar dat Duitse topic?)
Iemand misschien nog voedingtips, of moet ik 'gewoon maar' voor de L7 300W gaan? :)

PicoPSU is geklooi in de zin van een goede powerbrick erbij zoeken, gat in je kast waar eerst je voeding zat, adaptertjes etc. om maar alles van stroom te voorzien, kost ook allemaal geld! Bovendien vind ik het wel fijn dat een stille voeding juist wat warmte uit mijn kast wegvoert zonder dat ik casefans hoef te laten draaien.
Voor de IGP gebruik ik ook de laatste officiele Intel driver, maar helaas geen lager verbruik met scherm uit :( heb versie 12/18/2010 15.21.5.2266 draaien @ win7 x32.Chipset drivers etc. zijn ook geïnstalleerd.

Heb de Vtt en Vmem ook al verlaagd, zal eens kijken of de PCH verlagen nog wat doet. Overigens is volgens deze test de Cresta ongeveer even goed als de Voltcraft Energy Monitor 3000 en wijkt hij 'gemiddeld' minder dan 6% af van een prof. energiemeter.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die test is bullshit. Binnenkort komt een mooi blog van mij waarin ik ze afzeik, met bewijs :D

De Cresta is geen goede meter, by design. Met een goede power factor (de L7 of een seasonic bijvoorbeeld) zijn de resultaten overigens wel vrij accuraat, je kunt er wel van op aan. Een voeding zonder PFC zal onbetrouwbare resultaten laten zien op de Cresta. Waarschijnlijk zijn de waarden met je viking en FSP voedingen dan ook niet helemaal wat ze echt zijn. Gezien we allebei op de TUD zitten kun je wel een keertje langskomen, dan gaan we eens wat metinkjes doen. Ik heb zelf de Cresta RCE-1106 namelijk nog niet aan alle kanten kunnen testen, of openmaken for that matter (ja, ik ga je vragen of ik hem mag openmaken en fotograferen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Lees die blog graag, wil ook wel eens langskomen met de Cresta die, sinds hij slechts 10 Euro kost, ook zeker wel open mag. PF is volgens de Cresta nu ~0.75 @ 90W @ full load en ~0.71 @ 37W @ idle (idle is nu wat lager met Eist uit!)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S0epkip schreef op zondag 09 januari 2011 @ 18:00:
[...]

EIST juist uit? :o Zal het eens proberen... (heb je mischien een linkje naar dat Duitse topic?)
http://www.computerbase.d...read.php?t=685231&page=87

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:05:
Als je echt low idle power wilt halen, is het AMD Brazos platform een interessante keuze. Niet zo bijster veel CPU kracht, maar wel meer dan Atom, en het idle verbruik is ongeveer de helft van een Atom platform; een zeer goede prestatie van AMD! Zo kun je dus nog een slag lager dan een Core i3-systeem komen, voor diegenen die niet veel CPU kracht nodig hebben. DDR3 DIMMs en PCI-express en SATA 6Gbps krijg je er wel bij; dus een leuk platform voor een zuinige server.
Interesante info. Ik hinkte voor mijn servertje nog op 2 benen. Of Atom of Intel i3/i5. Ik weet dat ik de Atom niet voor energiezuinigheid hoef te nemen, maar het ITX bordje van Supermicro (met IPMI) past wel erg mooi in een Chenbro ES4069 kastje. De AMD Fusion Brazos is nu een 3e optie. Hopelijk volgen er ook nog Brazos ITX bordjes met 6 x SATA (2 x 2.5" en 4 x 3.5" past net in voornoemd Chenbro kastje), bij voorkeur server bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Laatst online: 10-08-2023
Vandaag kreeg ik m'n picoPsu binnen (2e, de eerste was DOA) en wat een verschil maakt dat zeg! Ik ging van idle 33W naar idle 21W, zonder tweaks (met een Cresta, dus indicatief).

Ik had tijdelijk een 350W Sweex er in zitten, nou da's dus niet echt een efficiënt ding in <30W range ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of de core i3 2100 een optie is als zuinige 24/7 server?
Is deze bv zuiniger dan de core i3 530/540/550 in idle?

En welk (MSI) moederbord kan je dan het beste nemen (meest zuinig)?

Ik wil voor mijn zuinige 24/7 server wel de meest courante hardware kopen... en gelijk dienst latendoen als HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben het redelijk op de voet aan het volgen, en sandy bridge lijkt géén zuinigheidsvoordeel te hebben boven Clarkdale. Noch in idle, noch onder load. Je kunt beter een hoop geld en (productie-)energie besparen door een van de vele tweedehands 1156-bordjes en i3-procs te kopen. De enige reden om sandy bridge te willen is als je een betere IGP wilt (en dat lijkt me een non-issue voor een headless server)

[ Voor 18% gewijzigd door mux op 10-01-2011 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aceke schreef op zondag 09 januari 2011 @ 16:54:
[...]

nope niks toegepast

nu weet iemand mss wanneer de zuinige sandy bridges uitkomen want wil dan een nieuw systeempje samenstellen maar de i5 2500 heeft een te groot verbruik
ik zoek de i5 2500T
vandaag dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 23-09 15:02
mux schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:48:
De enige reden om sandy bridge te willen is als je een betere IGP wilt (en dat lijkt me een non-issue voor een headless server)
Of, eh, meer prestaties uit je server wilt?

Overigens - je schrijft dat Sandy Bridge geen verbruiksvoordeel heeft t.o.v. de oude Clarkdale. Heeft het dan wel een verbruiksnadeel? Of maakt het qua verbruik praktisch niets uit, en krijg je voor die iets hogere prijs wat hogere prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Intel houdt het principe aan: voor elke 1% meer vermogen 2% meer prestaties, dus ik neem aan (en dat blijkt ook uit benchmarks) dat je meer performance per watt krijgt. Als je zoveel prestaties nodig hebt in je server is het wel een (best kleine, maar toch) upgrade tov clarkdale. Maar dat geldt enkel onder load

Idle is er geen verschil, en dat is de staat waarin de meeste configuraties hier veruit het grootste deel van de tijd zullen zijn. Dus in de praktijk is er geen voordeel en geen nadeel. De processorsnelheid an sich is ook geen wereldschokkende verbetering, één bin hoger met clarkdale en je bent alweer sneller dan een gelijkgeklokte snb. Dus als je voor zuinigheid en blije wolkjes en regenbogen bent, kun je net zo goed clarkdale nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

mux schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:48:
Ik ben het redelijk op de voet aan het volgen, en sandy bridge lijkt géén zuinigheidsvoordeel te hebben boven Clarkdale. Noch in idle, noch onder load. Je kunt beter een hoop geld en (productie-)energie besparen door een van de vele tweedehands 1156-bordjes en i3-procs te kopen. De enige reden om sandy bridge te willen is als je een betere IGP wilt (en dat lijkt me een non-issue voor een headless server)
Bij de dual-cores niet, maar volgens mij zijn de quad-cores wel aardig wat zuiniger in idle...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, daar heb je meer winst. Daar zijn ze in feite in een keer van 45 naar 32nm, én naar een nieuwe architectuur gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:05:
...en het idle verbruik is ongeveer de helft van een Atom platform...
Dat vind ik wel interessant. Heb je een bron van deze bewering?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

antonboonstra schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 17:11:
[...]
Dat vind ik wel interessant. Heb je een bron van deze bewering?
http://www.anandtech.com/...view-amd-e350-benchmarked
The system idled around 15W however AMD cautioned me that this number was unnaturally high. Final Brazos systems will be far more power optimized and AMD expects numbers to drop down to as low as 5.6W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel meer zou de core i3 2100 ongeveer gebruiken in idle t.o.v. de core i3 530.

Zijn er ook al resultaten bekend van de 1155 moederborden qua verbruik? Ongetwijfeld zullen de MSi het wel weer goed doen maar misschien is er al een model bekend die het erg goed doet qua zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arifje
Ik heb nu 2 soorten configuratie`s samengesteld 1 Intel en 1 AMD.

Intel Server:
Intel core I3 540€ 97,90
Kingston ValueRAM KVR1333D3N92G€ 18,02
MSI H55M-E33€ 72,23

AMD Server:
AMD Athlon II X2 240E€ 54,43
MSI 880GM-E41€ 59,90

Overige info:
HDD = WD GREEN 1TB (al in bezit) en zal in toekomst 2TB worden van Samsung (als blijkt dat samsung zuiniger is).
HDD = 2,5inch van Samsung 100GB (hierop komt de ServerOS)
voor de rest zal er niks meer aangesloten op zitten, installatie voer ik uit via USB.

Welke zou nou zuiniger zijn de AMD of Intel, ik heb nu een server draaien met 55watt idle maar aangezien ik toch overwil gaan naar een nieuwe beter configuratie zit ik te twijfelen over de bovenste. welke van de 2 is nou het beste configuratie om te gaan kopen.
ik wil naar 25 tot 35 watt idle gaan.
server zal Windows Server 2008R2 draaien met AD en Fileserver ook gaat deze backups uitvoeren.

8)7

[ Voor 36% gewijzigd door Arifje op 12-01-2011 14:35 . Reden: netjes in tabellen plaatsen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 15:03
Arifje schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:27:
Ik heb nu 2 soorten configuratie`s samengesteld 1 Intel en 1 AMD.

Intel Server:
Intel core I3 540€ 97,90
MSI H55M-E33€ 72,23

AMD Server:
AMD Athlon II X2 240E€ 54,43
MSI 880GM-E41€ 59,90

Overige info:
HDD = WD GREEN 1TB (al in bezit) en zal in toekomst 2TB worden van Samsung (als blijkt dat samsung zuiniger is).
HDD = 2,5inch van Samsung 100GB (hierop komt de ServerOS)
voor de rest zal er niks meer aangesloten op zitten, installatie voer ik uit via USB.

Welke zou nou zuiniger zijn de AMD of Intel, ik heb nu een server draaien met 55watt idle maar aangezien ik toch overwil gaan naar een nieuwe beter configuratie zit ik te twijfelen over de bovenste. welke van de 2 is nou het beste configuratie om te gaan kopen.
ik wil naar 25 tot 35 watt idle gaan.
server zal Windows Server 2008R2 draaien met AD en Fileserver ook gaat deze backups uitvoeren.
trouwens weet ik ook niet of de MSI borden energy efficient zijn.

8)7
Out of the box zal de i3 misschien wat zuiniger zijn, maar wat betreft tweakability is de amd setup beter. De aanschaf van het i3 systeem is veel hoger (55,80) en dat zul je niet terug verdienen denk ik.

Leuk topic AM3 AMD Athlon II X2 235e auf MSI 880GMA-E45 4GB 2xHDD 1xDVD @ 36 Watt

en nog een leuke met een AMD setup: AMD 785G+X2 215+8GB @ 17,8W oder mit 4GB @15,2W

Vooral wat betreft de 2de link is het interessant:

AMD Athlon II X2 220 Boxed€ 39,10
MSI 785GM-E65€ 81,90
Totaal: € 139,02

met een picopsu 90w (ongeveer 40 euro incl verzenden) en een Dell Da-1 via Ebay (26 euro incl verzenden) is het goed mogelijk om onder de 25w te kunnen komen. Ik heb zelf ook een Picopsu icm een Dell Da-1 en het werkt als een tiet :)

[ Voor 12% gewijzigd door PASware op 12-01-2011 11:24 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Laatst online: 23-09 13:51
Ik ben al een tijdje aan het stoeien om een zuinige en compact thuisserver samen te stellen. Ik ga deze hoofdzakelijk gebruikt voor data storage en als active directory.

Nu heb ik de volgende setup in gedachten. Alleen vraag ik me af de gekozen voeding wel zo geschikt is een alternatief zou ik zelf niet echt weten.

ProductAantal
Fractal Design Array R2 Mini ITX1
be quiet! Pure Power L7 300W1
Supermicro X7SPA-H1
Corsair VS2GSDS667D22
OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB1
Samsung EcoGreen F4EG, 2TB5

Als OS zal ik gebruik maken van Windows Server 2008 R2 x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn volgende reactie is niet puur persoonlijk bedoeld, maar wel exemplarisch voor vele replies de laatste tijd.
Arifje schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:27:
...
trouwens weet ik ook niet of de MSI borden energy efficient zijn.
Toen ik hier aankwam had ik geen zin meer om het (nog een keer) uit te leggen. Het statement dat mensen het overzicht missen en weet ik het wat vind ik veel te makkelijk. Met een beetje, doodsimpel, zoekwerk kun je de antwoorden op je vragen zo vinden. Ze staan letterlijk in deze topic en je hebt een zoekfunctie rechtsboven die dit hele topic kan doorzoeken. Sommige vragen vergen iets meer zoekwerk, maar met name het antwoord op bovenstaande vraag heb je zo en meer. In een paar minuten weet je wat je van verschillende fabrikanten, inclusief MSI, ongeveer kunt verwachten qua verbruik.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Jeroennl schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 13:13:
Ik ben al een tijdje aan het stoeien om een zuinige en compact thuisserver samen te stellen. Ik ga deze hoofdzakelijk gebruikt voor data storage en als active directory.

Nu heb ik de volgende setup in gedachten. Alleen vraag ik me af de gekozen voeding wel zo geschikt is een alternatief zou ik zelf niet echt weten.

ProductAantal
Supermicro X7SPA-H1
Corsair VS2GSDS667D22

Op zich een leuke setup, maar waarom in hemelsnaam een Atom als je 5 disks en een SSD in je server zet... Die SSD is kompleet overbodig, want die Atom kan het toch niet bijbenen :)

Bovendien trekt die Atom niet (zomaar) je Gigabit verbinding vol en levert die data ook nog eens aan 5 2TB disks...

Ik zou toch voor een lowpower AMD CPU gaan (iets van een x2 2xx(e) of een x4 6xx(e)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arifje
Dadona schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 13:50:
Mijn volgende reactie is niet puur persoonlijk bedoeld, maar wel exemplarisch voor vele replies de laatste tijd.

[...]
Toen ik hier aankwam had ik geen zin meer om het (nog een keer) uit te leggen. Het statement dat mensen het overzicht missen en weet ik het wat vind ik veel te makkelijk. Met een beetje, doodsimpel, zoekwerk kun je de antwoorden op je vragen zo vinden. Ze staan letterlijk in deze topic en je hebt een zoekfunctie rechtsboven die dit hele topic kan doorzoeken. Sommige vragen vergen iets meer zoekwerk, maar met name het antwoord op bovenstaande vraag heb je zo en meer. In een paar minuten weet je wat je van verschillende fabrikanten, inclusief MSI, ongeveer kunt verwachten qua verbruik.
Ahhjaah klopt ff doorgelezen...het is allemaal duidelijk voor mij!! 8)7
PASware schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:14:
[...]

Out of the box zal de i3 misschien wat zuiniger zijn, maar wat betreft tweakability is de amd setup beter. De aanschaf van het i3 systeem is veel hoger (55,80) en dat zul je niet terug verdienen denk ik.

Leuk topic AM3 AMD Athlon II X2 235e auf MSI 880GMA-E45 4GB 2xHDD 1xDVD @ 36 Watt

en nog een leuke met een AMD setup: AMD 785G+X2 215+8GB @ 17,8W oder mit 4GB @15,2W

Vooral wat betreft de 2de link is het interessant:

AMD Athlon II X2 220 Boxed€ 39,10
MSI 785GM-E65€ 81,90
Totaal: € 139,02

met een picopsu 90w (ongeveer 40 euro incl verzenden) en een Dell Da-1 via Ebay (26 euro incl verzenden) is het goed mogelijk om onder de 25w te kunnen komen. Ik heb zelf ook een Picopsu icm een Dell Da-1 en het werkt als een tiet :)
Dan ga ik voor de AMD als zal ik wel nog een AM3 Mini-Itx MB zoeken. bedankt!

[ Voor 44% gewijzigd door Arifje op 12-01-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:39
Jeroennl schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 13:13:

ProductAantal
Supermicro X7SPA-H1
Corsair VS2GSDS667D22

Heb je ook een Chenbro ES34069 kastje overwogen? Daar kan je 4 x 3.5"en 2 x 2.5" in kwijt. 3.5" zijn je 2TB storageschijven, een snelle 2.5" van 500GB voor je OS en download dir en nog een 2.5" van 1TB voor extra storage. Het Chenbro kastje wordt gevoed met een 120 Watt externe voeding waardoor deze bij laag idle verbruik efficient zal zijn. De Atom zal wel voldoen, maar wellicht toch wachten op de AMD Fusion (brazos), een nieuwe Intel SandyBridge op een ITX-bordje (b.v. Zotac of MSI), of toch de AMD cpu die hierboven door iemand wordt voorgesteld. Het Chenbro kastje heeft de voordelen dat ie klein en efficient is. Nadeel is dat je vastzit aan een ITX bordje. Nu is dat bordje van Supermicro wel erg mooi met IPMI. Ik snap wel waarom je daarvoor wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suppiedl
  • Laatst online: 11-08 11:00
Ok sorry mensen gezien ik niet meer op de hoogte ben van de hardware deze dagen.
Dacht ik een beroep te doen op jullie kennis.

Ik begrijp dat dit niet altijd leuk is omdat jullie constant dezelfde vragen krijgen.
En ik maar gewoon simpel moet lezen :-)

Ben nou eenmaal meer scripts/software related :-)

[ Voor 109% gewijzigd door Suppiedl op 12-01-2011 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie de waarschuwing onderaan. Dit is nog erger dan een lijstje, dit is vragen om een lijstje te maken.

De CSL/OT kroeg !

Pagina: 1 ... 59 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.