Wow...Dadona even een uurtje op de rammelplank

ThinkPadd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:19:
[...]
Wat mij alleen een beetje verbaast, en dat is wat ik ook op die duitse site zag (forum deluxx... o.i.d.) is dat de systeempjes idle erg zuinig zijn (25w ofzo praat je dan over), maar dat ze onder load 130W o.i.d. trekken

Terwijl m'n Atom idle 37~40W deed, en stressed 46W. Ik wil namelijk niet dat als hij het ook maar even moeilijk heeft dat hij gelijk 130W van het net zuigt (en dat is ook niet leuk voor m'n picoPSU, want die is maar 80W en 120W peak)
Ah oké, zaken als RAID wil jij je handen dus ook niet aan branden? (Sowieso zou ik afblijven van onboard RAID maar dat ben ik misschien.) Als jij al blij bent met 25W dan is het niet meer zo'n probleem. (Die Atom is echt belachelijk, 37W is niet meer van deze tijd.) En ja, ik weet op welke personen je doelt met 25W (en lager, onder de 20W is ook al gelukt, maar we hebben het dan ook echt wel over maximaal tunen, tot soms voltmods aantoe) in idle en 130W in stress. Maar is je ook opgevallen dat ze dat met een quadcore doen? Dat is nu juist het bijzondere van hun opstelling.

Sommigen hebben een CPU gezocht die erg krachtig is als het moet, maar ook super zuinig kan zijn, dat gecombineerd met een mooi moederbord en je komt op toch leuke waarden.
Als je daadwerkelijk voor een Athlon 240 gaat dan kom je voor de CPU op maximaal 30W uit. Een beetje efficiënte quadcore Phenom komt op zo'n 50W uit, maar er zitten ook quadcores bij die 80W of 90W verbruiken. Maar bedenk wel, weliswaar is het verbruik niet lineair met kloksnelheid, maar zeker zonder overklok en op het midden (en laagste?) deel van het frequentiespectrum gaat het wel in die richting. Dit betekent dat een cpu die los mag gaan eerder met z'n taak klaar is zonder dat deze belachelijk veel meer gaat verbruiken. Zie het als met een auto, ook daarbij is een verhoging van de snelheid niet automatisch killing voor het verbruik. Er zijn van die barrieres bij auto's waarbij er een knik in de vermogen/liter grafiek zit (afhankelijk van de stroomlijning enz zit die geloof ik bij de 90-120), ik weet niet of je bekend met het verhaal van de nieuwe Bugatti Veyron, maar die heeft dus zo'n bak aan vermogen erbij, dat normaal gesproken voldoende is om een normale auto tot 150 te jagen, maar in dit geval is het effect nihil, juist omdat de luchtweerstand op snelheden van 300km/uur en meer zo belachelijk begint te worden. Weliswaar is de vergelijking niet optimaal, maar de strekking komt overeen met een pc. Ook daarbij is er een moment dat je disproportioneel energie moet toevoegen om iets sneller te kunnen gaan, maar in principe is sneller, eerder klaar, bij vergelijkbaar, uiteindelijk energieverbruik. (Ook gelijk één van de subredenen waarom multicores nuttig werden, we klooien er tot op zekere hoogte nog steeds mee, tot voor kort vooral games, er kwamen allemaal complicaties om snellere computers af te leveren. Het voltage moest zoveel worden verhoogd dat het allemaal te heet werd en er volgens mij ook complicaties optraden omdat de energie begon te springen, oid.) (Zou heel goed kunnen dat je dit al wist, maar goed..)
Gezien je taken dus inderdaad niet zo belachelijk veel voorstellen en er geen schokkende wensen zijn dan kun je zo'n beetje voor ieder moederbord kiezen. Zoals je in de startpost van het topic waarvan ik de link eerder gaf kunt zien is er enigszins een indeling te maken in chipsets. Zoals iemand al zei, dit is één aspect, wat een fabrikant er zelf verder mee doet is uiteindelijk bepalend.
Helaas heb ik nog geen sponsor gevonden om een grote round-up te doen en ik heb nog niet veel mensen leren kennen die een moederbord willen nemen als deze uiteindelijk toch minder zuinig blijkt te zijn, dus kan ik je niet echt zeggen welke op zeker het meest zuinig is, omdat het op een gegeven moment over een vijftal watts gaat (los van dat je psu wel eens voor de nodige ruis kan zorgen).
Omdat je op AM2+ wil blijven zitten omwille van de prijs dan kun je voor de 630a chipset kiezen (7025 en 7050). Het voordeel is dat ze zeer goedkoop zijn en doorgaans weinig energie gebruiken. Ik heb er zelf nog eentje draaien van Asus (M2N68-AM Plus), niet het meest zuinige moederbord, maar relatief goedkoop nog en de goedkoopste en zuinigste van Asus (had per se Asus of Biostar nodig). Het zijn de goedkopere moederborden zonder allerhande features (Beperkt tot 4x SATA bijvoorbeeld). Alternatieven zijn de 740G en 760G waar het nodige leuke spul tussenzit, alleen die wel iets meer verbruiken. Van 780G zou ik, voor een server vanaf blijven. De grafische prestaties heb je niets aan en de 785G is de betere keuze vanuit energieverbruik gezien. (Laat je overigens niet direct afschrikken door kreten als snellere IGP / GPU, de hogere chipsets hebben in principe ook betere instelmogelijkheden in bios om de snelheid terug te brengen, vergezeld door andere terugklokmogelijheden. Daardoor kunnen de hogere chipsets zuiniger uitvallen dan de lagere. Of dit zo is hangt er in de eerste plaats vanaf of de fabrikant een leuk bios wil leveren en daarnaast of de componenten een beetje interessant zijn. MSI en Biostar zijn zeker momenteel toch wel de te kloppen productenten in dat domein. Maar ook Asrock doet volgens mij nog altijd goed mee en waren bij de lagere chipsets niet te kloppen. Helaas heb ik alleen geen ervaring met de hogere chipsets op AM2+, dus wat daadwerkelijk de verhouding gaat zijn durf ik niet te zeggen. Persoonlijk zou ik op AM2+ gewoon voor de lagere chipsets kiezen. Ben je bereid om meer geld in je moederbord te steken voor een hogere chipset dan zou ik juist dat verschil in een DDR3 module steken en dan voor een mooie AM3 gaan.)
Voor jouw doel zou dus het volgende lijstje interessant kunnen zijn:
http://tweakers.net/price...qhRn7G79N2ZQctSjb3G2lr7AA
Als je een voorliefde voor Gigabyte hebt, doe het gerust, weet ik in ieder geval of ze het daar nog wel enigszins voor elkaar hebben.

(Gigabyte heeft doorgaans niet de meest zuinige borden, met uitzonder van de beruchte 740G revisies die niet meer worden gemaakt

, Asus staat er ook niet echt om bekend, maar heeft ECC ondersteuning, wat sommigen interessant vinden. Asrock is een love-hate verhaal

)