Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Naar mijn weten kan dat alleen met WHS. Je kan natuurlijk 100 tooltjes installeren om die functionaliteit te behalen met standaard 2003, maar 'standaard' zit het er iig niet in.Cyberpope schreef op maandag 03 mei 2010 @ 10:27:
[...]
Kunnen dit soort dingen alleen met WHS?? Want ik zoek al een tijdje om mijn 2k3 server in "standby" te laten gaan als er niets gebeurd. Maar dat wil maar niet lukken (een goede guide hiervoor heb ik ook niet weten te vinden).
Even niets...
Lijkt mij dat het verbruik nog wel lager kan. Kijk ook eens naar k10stat, waarmee je ook wat kan tweaken.SileX schreef op zondag 02 mei 2010 @ 18:03:
[...]
Overzicht van de harware had ik een aantal posts terug al gepost
Maar hier zijn ze nog eens;
Athlon II 240
MSI 760GTM-P33
2x1GB Kingston
2.5" HDD (160GB Scorpio Black)
BeQuiet L7 300W
De multiplier heb ik al gehalveerd naar 7.
De HT link naar 5 (1000)
Verder kan ik werkelijk niets anders instellen - had daar meer van verwacht. Dingen die ik niet gebruik heb ik uitgeschakeld (Com poorten, audio).
Dat programma ga ik maar eens proberen dan.
CnQ staat aan en OS is Win7
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij werkt CnQ niet meer als je de multiplier handmatig op een waarde zet in de bios. Laat deze op auto staan, zodat CnQ de multiplier zelf kan regelen tot minimaal 5x (= 1 GHz). Nog een voordeel is dat als je de rekenkracht echt nodig hebt, de multiplier ook hoger komt dan de vaste 7x.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik ben ze voor een vanilla 2k3 of 2k8 server nog nooit tegengekomen inderdaad, en samen met nog wat mogelijkheden (automatische client backups, simpele remote toegang zonder zelf te moeten klooien bijv.) was dat de reden voor mij om over te schakelen want LightsOut kan werkelijk alles conditioneel monitoren (CPU, Netwerk, files, processen, shares, remote/local clients, backups) om te bepalen of de server al dan niet in standby mag gaan (doet-ie nu na 10min idle).Cyberpope schreef op maandag 03 mei 2010 @ 10:27:
[...]
Kunnen dit soort dingen alleen met WHS?? Want ik zoek al een tijdje om mijn 2k3 server in "standby" te laten gaan als er niets gebeurd. Maar dat wil maar niet lukken (een goede guide hiervoor heb ik ook niet weten te vinden).
En of LightsOut ook op een vanilla 2k3 server kan draaien? Geen idee, de service zal het probleem niet zijn, maar de GUI draait natuurlijk wel binnen de WHS Console.
Na een paar dagen WHS wil ik in ieder geval op dit moment niet meer terug naar de oude (2k8) situatie. Behalve een zeer zuinige server (door on-demand aan/uit) gaat WHS ook zeer zuinig met mijn tijd om door:
- de vergaande standaardisatie van shares en users,
- daardoor het standaard werken van Add-ins die hier wat mee doen,
- standaard remote toegang shares / up- en download van data
- de gestandaardiseerde backup/restore van clients
- de perfecte integratie met mediacenter
- de fijne add-ins (soms kosten die een paar €€) die o.a. het beheer gedeeltelijk uit handen nemen en vanzelf alerts sturen (via je eigen PC op basis van de WHS Connector, of via mail) als er wat is met bijv. je schijven.
- de beschikbaarheid (icm sommig add-ins) van iPhone / Android clients voor beheer/inzicht in WHS, streamen van muziek vanaf de shares, bekijken van foto's, uploaden van zelf gemaakte foto's direct naar de server, etc.
Voorheen was het (zeker nu ik dit zie) heel veel geklooi en onderhoud om dit met allerhande tooltjes voor elkaar te krijgen (en ook nog eens na een tijdje te onthouden hoe dat allemaal voor elkaar gekregen is) die absoluut niet in staat waren om samen te werken en/of een samenhangend geheel te vormen vanuit een functioneel gebruikers perspectief. De WAF was in ieder geval heel, heel, heel, heel laag.
Ik was in het begin overigens best sceptisch, en had WHS daarom eerst in VMware geinstalleerd om eens in het klein uit te proberen (remote toegang, add-ins etc.), maar heb dus uiteindelijk mijn server omgebouwd op basis van WHS als OS en wacht nu enkel nog op een leuk kastje om het geheel te completeren!
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Vind overigens in dit topic van energiezuinig weinig aandacht voor de softwarematige kant van bezuinigen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Doneantonboonstra schreef op maandag 03 mei 2010 @ 10:44:
[...]
Lijkt mij dat het verbruik nog wel lager kan. Kijk ook eens naar k10stat, waarmee je ook wat kan tweaken.
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij werkt CnQ niet meer als je de multiplier handmatig op een waarde zet in de bios. Laat deze op auto staan, zodat CnQ de multiplier zelf kan regelen tot minimaal 5x (= 1 GHz). Nog een voordeel is dat als je de rekenkracht echt nodig hebt, de multiplier ook hoger komt dan de vaste 7x.
Nu met dezelfde specs +4 3.5" schijven; 65w idle
Als de schijven uit gaan, nu 43W
Heb ervoor gekozen om mijn W2K8/Exchange omgeving om te zetten naar een Linux/Postfix/enz. omgeving om te zetten. Dit draaide op een Gigabyte plank met 8 GB en is omgezet naar een D510MO bord met 4 GB. CPU load is bijna continu 0.0 (en energieverbruik daarmee enorm laag). Wel moet ik bekennen de storage van mijn W2K8 systeem overgezet te hebben naar een NAS (maar nog steeds is het energieverbruik veel lager).Cyberpope schreef op maandag 03 mei 2010 @ 11:15:
Vind overigens in dit topic van energiezuinig weinig aandacht voor de softwarematige kant van bezuinigen.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Doel je op iets specifieks? Er wordt wel degelijk gesproken over het ondervolten van componenten en het uit laten schakelen van harde schijven. Maar wat verder het beste is moet iedereen voor zich uitzoeken, zeker omdat de doeleinden zo uiteenlopen.Cyberpope schreef op maandag 03 mei 2010 @ 11:15:
Ik denk persoonlijk dat de softwarematige kant ondergeschikt is aan de hardware, maar met name ook de manier waarop men omgaat met de hardware. Neem iemand als Q, heeft beslist geen zuinige opstelling, doet op softwarematig vlak niet aan spindowns, maar doet dit uit praktische redenen en omdat de NAS toch niet 24/7 aanstaat. Maar ook, doe je aan virtualisatie of heb je tig hele zuinige systemen die dan uiteindelijk toch weer in de buurt komen van zo'n minder zuinige, maar krachtige, server. Natuurlijk omvat dit software, maar de insteek komt vanuit hoe je ermee omgaat en voor welke hardware je kiest. Tot slot bepalen de taken ook of je zaken kunt samenvoegen of niet. Je bedenkt welke software erop komt en of je zaken kunt combineren of niet. Berucht voorbeeld is de server die tegelijk ook een HTPC is. De uitdaging ligt hierbij duidelijk op het hardware vlak en of iemand niet eens kritisch gaat denken of die server ook echt 's nachts aanmoet.
[ Voor 15% gewijzigd door Dadona op 03-05-2010 13:31 ]
Same here, ik heb wel wat anders te doen dan tig tooltjes elke keer te evalueren en te tunen...Cyberpope schreef op maandag 03 mei 2010 @ 11:15:
Damn... dan moet ik toch echt eens naar dat WHS gaan kijken. Geinig.. "vroegah" zou ik daar een uitdaging in gezien hebben en er een hobbyprojectje van maken. Tegenwoordig heb ik andere prioriteiten en draai daarom ook nog steeds op 2k3, want dat werkt.. Echter ondanks mijn hardware aanpassingen verbuikt hij in mijn optiek nog te veel stroom. Enige probleem is dan mijn exchange-achtige setup (communigate) die ik dan niet mee kan nemen..
Ik had op de oude server nog VMware Server draaien met als reden om een 'aparte' downloadbak en muziekstreambak te hebben, en dus een lekkere kale 2k3/2k8 installatie maar met de add-ins is dat nu compleet overbodig.
Goed punt, maar zoals je zelf al aangaf: welke losse tooltjes zijn er überhaupt hiervoor?Vind overigens in dit topic van energiezuinig weinig aandacht voor de softwarematige kant van bezuinigen.
En het moet natuurlijk wel kunnen: on demand aan/uit, oftewel je moet geen website thuis hosten, of je server als data collector oid gebruiken waardoor deze 24/7 of 16/7 ('s nachts uit) aan moet staan.
Voor mijn situatie geldt echter dat ik op deze softwarematige manier een energiebesparing haal die ik met hardware nooit en te nimmer voor elkaar had kunnen krijgen, zeker niet voor de paar €€ die LightsOut heeft gekost.
Als ik even behoudend reken en zeg dat de server 50W verbruikt, dan is dat:
- bij 2u / dag aan een vergelijkbaar 24/7 verbruik van 2/24 * 50 = 4,2W (circa €8 / jaar)
- bij 4u / dag aan een vergelijkbaar 24/7 verbruik van 4/24 * 50 = 8,3W (circa €16 / jaar)
Kijk je naar de situatie dat het 40W is:
- bij 2u / dag aan een vergelijkbaar 24/7 verbruik van 2/24 * 40 = 3,3W (circa €6 / jaar)
- bij 4u / dag aan een vergelijkbaar 24/7 verbruik van 4/24 * 40 = 6,7W (circa €12 / jaar)
Het verbruik van de server zelf maakt dus bij 2u / dag een €2 / jaar uit, en bij 4u / dag toch wel €4 / jaar!
In beide gevallen is het verbruik bij 4u / dag dus minder dan een gemiddeld ADSL modem / router die vaak wel 24/7 aanstaat omdat deze nodig is voor de telefoon bijv.
Ik denk dat je het met me eens bent dat dit nergens meer over gaat

Eens maar bovenstaande discussie gaat ook volledig op voor hardware. Daar bepalen ook de eisen wat je wilt gaan doen welke keuzen je maakt. En dan hebben we het ook over soms het niveau van 2 watt voor 1 reepje geheugen of 2. Zuinig is in mijn optiek niet alleen de hardware, maar ook je software instellingen. Voordat ik aan mijn hardware ging werken, haalde ik al enorme winsten door C&Q aan te zetten.Dadona schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:28:
[...]
Doel je op iets specifieks? Er wordt wel degelijk gesproken over het ondervolten van componenten en het uit laten schakelen van harde schijven. Maar wat verder het beste is moet iedereen voor zich uitzoeken, zeker omdat de doeleinden zo uiteenlopen.
Ik denk persoonlijk dat de softwarematige kant ondergeschikt is aan de hardware, maar met name ook de manier waarop men omgaat met de hardware. Neem iemand als Q, heeft beslist geen zuinige opstelling, doet op softwarematig vlak niet aan spindowns, maar doet dit uit praktische redenen en omdat de NAS toch niet 24/7 aanstaat. Maar ook, doe je aan virtualisatie of heb je tig hele zuinige systemen die dan uiteindelijk toch weer in de buurt komen van zo'n minder zuinige, maar krachtige, server. Natuurlijk omvat dit software, maar de insteek komt vanuit hoe je ermee omgaat en voor welke hardware je kiest. Tot slot bepalen de taken ook of je zaken kunt samenvoegen of niet.
Juist hiermee ondersteun je mijn punt. Als je door een investering van 0 (gewoon instellingen) het voor elkaar krijgt om toch 10 watt kunt besparen, is dat relevant in geld en CO2.Mars Warrior schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:34:
Goed punt, maar zoals je zelf al aangaf: welke losse tooltjes zijn er überhaupt hiervoor?
En het moet natuurlijk wel kunnen: on demand aan/uit, oftewel je moet geen website thuis hosten, of je server als data collector oid gebruiken waardoor deze 24/7 of 16/7 ('s nachts uit) aan moet staan.
Voor mijn situatie geldt echter dat ik op deze softwarematige manier een energiebesparing haal die ik met hardware nooit en te nimmer voor elkaar had kunnen krijgen, zeker niet voor de paar €€ die LightsOut heeft gekost.
Als ik even behoudend reken en zeg dat de server 50W verbruikt, dan is dat:
- bij 2u / dag aan een vergelijkbaar 24/7 verbruik van 2/24 * 50 = 4,2W (circa €8 / jaar)
- bij 4u / dag aan een vergelijkbaar 24/7 verbruik van 4/24 * 50 = 8,3W (circa €16 / jaar)
Kijk je naar de situatie dat het 40W is:
- bij 2u / dag aan een vergelijkbaar 24/7 verbruik van 2/24 * 40 = 3,3W (circa €6 / jaar)
- bij 4u / dag aan een vergelijkbaar 24/7 verbruik van 4/24 * 40 = 6,7W (circa €12 / jaar)
Het verbruik van de server zelf maakt dus bij 2u / dag een €2 / jaar uit, en bij 4u / dag toch wel €4 / jaar!
In beide gevallen is het verbruik bij 4u / dag dus minder dan een gemiddeld ADSL modem / router die vaak wel 24/7 aanstaat omdat deze nodig is voor de telefoon bijv.
Ik denk dat je het met me eens bent dat dit nergens meer over gaat
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Maar daar hebben we het toch geregeld over gehad? (Niet alleen C&Q maar ook programma's als Rmclock en linux varianten.) Ik dacht dat je naast ondervolten en dus eventueel WOL nog over andere software zaken wou hebben. Mijn eerste gedachte ging uit naar het aanpassen van programma instellingen zodat je bijvoorbeeld log files niet naar de harde schijf schrijft, maar naar het geheugen. Maar dan zijn we al relatief specifiek bezig.Cyberpope schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:16:
[...]
Zuinig is in mijn optiek niet alleen de hardware, maar ook je software instellingen. Voordat ik aan mijn hardware ging werken, haalde ik al enorme winsten door C&Q aan te zetten.
Misschien omdat dat redelijk standaard is tegenwoordig? Met Cool'nQuiet/Intel-variant (CPU) en spindowns (HDD) heb je het meeste waarschijnlijk al wel gehad.Cyberpope schreef op maandag 03 mei 2010 @ 11:15:
Afaik doen moderne Windows varianten bovenstaande vrijwel per default. Onder Linux heb ik het in dit topic wel langs zien komen, maar het is inderdaad iets dat je vaak even handmatig moet configgen. In mijn post met metingen ergens in dit topic heb ik het verschil afaik ook gemeten. Overigens concentreer ik de bulkactiviteiten van m'n 2e HDD zodanig dat deze slechts gedurende een paar uur per nacht een spin-up heeft.
Configuratie:
- GigaByte GA-H55M-UD2H
- 2x 2GB DDR3
- Intel Core i3 530 (stock snelheden en voltage)
- 320GB 2.5" OS/bootschijf
- 1TB voor storage (zo veel mogelijk in spindown/standby)
- be quiet! Pure Power L7 300W
Door CPU scaling en Laptop Mode Tools te installeren is het idle verbruik van Ubuntu terug te brengen naar zo'n 40 watt.
[ Voor 6% gewijzigd door Jorick op 04-05-2010 10:33 . Reden: de i3 ondersteunt geen Turbo Boost, was even in de war met m'n laptop ]
Sata disks in spindown of standby zetten met de Laptop Mode Tools van Ubuntu gaat standaard niet echt. Je zou het zelf kunnen doen met een scriptje en sdparm. Checken of er enige tijd geen data naar de disk wordt geschreven en dan sdparm aanroepen.Jorick schreef op maandag 03 mei 2010 @ 21:41:
Uit mijn eigen ervaring is Windows out of the box een stuk zuiniger dan bijvoorbeeld Ubuntu. Het verschil is voor een standaard installatie in mijn geval zo'n 16 watt (idle). Na wat extra configureren van Ubuntu is het verschil nog zo'n 8 á 9 watt (idle).
Configuratie:Windows 7 HP doet idle 31 watt tegenover 48 watt idle voor Ubuntu Lucid Lynx.
- GigaByte GA-H55M-UD2H
- 2x 2GB DDR3
- Intel Core i3 530 (stock snelheden en voltage en met Turbo Boost)
- 320GB 2.5" OS/bootschijf
- 1TB voor storage (zo veel mogelijk in spindown/standby)
- be quiet! Pure Power L7 300W
Door CPU scaling en Laptop Mode Tools te installeren is het idle verbruik van Ubuntu terug te brengen naar zo'n 40 watt.
Met hdparm en IDE disken was het e.e.a. makkelijker.
Zie de faq van de Laptop Mode Tools : http://samwel.tk/laptop_mode/faq
Het schijnt wel te kunnen met hdparm volgens de faq maar dat heb ik nooit getest.
[ Voor 6% gewijzigd door B2 op 04-05-2010 10:17 ]
Ik ben tot onderstaande gekomen.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Gigabyte Gigabyte GA-D510UD | € 76,75 | € 76,75 |
2 | Kingston KTD-INSP6000/1G | € 19,- | € 38,- |
2 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB | € 74,08 | € 148,16 |
1 | Western Digital Scorpio Blue WD1600BEVT | € 35,02 | € 35,02 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 297,93 |
De bedoeling is dat ik WHS ga draaien en dat de 2e HDD van 1,5TB als backup gaat dienen voor de eerste schrijf. om zo toch iets van RAID te verkrijgen (had gelezen dat RAID 1 icm met WHS geen succes is).
Nu zoek ik alleen nog een leuke kast waar dit geheel in past en ik twijfel of ik een gewone voeding zal gebruiken of een PICO-PSU? Is bovenstaande setup een zuinige oplossing?
De webserver staat eigenlijk altijd uit zijn neus te peuteren, hij serveert maar een paar pagina's waar onder 1 foto site die sporadisch heel druk bezocht zal worden. De overige server taak is het backupen van de client-PC's hier in het netwerk.
Tja leuk AHCI.. maar met PPC hardware heb je daar weinig aanJorick schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 10:25:
Om SATA schijven in standby te krijgen met hdparm moet je AHCI inschakelen in je bios. Ik moet er overigens bij zeggen dat hdparm in Ubuntu 9.10 niet lekker werkte, geen idee waarom.
Omdat volgens mij PPC hardware geen AHCI implementatie heeft. Ik heb een oude MacMini G4 met Fedora 12 als server (30w idle zoiets). Daar hangt vervolgens een 1.5TB schijf via USB aan. Spindown van die schijf moet ik echt met sdparm 'hard' doen. Maar dat ligt er volgens mij meer aan dat hdparm niet over usb met een sata schijf kan praten.Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:29:
Hoezo heb je niets aan AHCI met PPC? Puur uit interesse.
[ Voor 27% gewijzigd door B2 op 04-05-2010 13:56 ]
Dat is ergens in te stellen volgens mij, ik zou eens googlen op "auto standby usb mass storage" ofzoiets...B2 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:54:
[...]
Omdat volgens mij PPC hardware geen AHCI implementatie heeft. Ik heb een oude MacMini G4 met Fedora 12 als server (30w idle zoiets). Daar hangt vervolgens een 1.5TB schijf via USB aan. Spindown van die schijf moet ik echt met sdparm 'hard' doen. Maar dat ligt er volgens mij meer aan dat hdparm niet over usb met een sata schijf kan praten.
Even niets...
Dan heb jij spindown nodig voor je hdds: http://code.google.com/p/spindown/B2 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:54:
[...]
Spindown van die schijf moet ik echt met sdparm 'hard' doen. Maar dat ligt er volgens mij meer aan dat hdparm niet over usb met een sata schijf kan praten.
Nog wel even het volgende commando applyen op de sourcecode i.v.m. een sync die telkens uitgevoerd die naar BLOCK 0 op je block device schrijft (of de SVN versie pakken):
1
| sed -i 's#sync#//sync#' src/spindown.cpp |
Ik gebruik het voor een RAID1 mdraid array en voor een USB hdd en dat werkt uitstekend.
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Das een goeie thx!frapex schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 22:04:
[...]
Dan heb jij spindown nodig voor je hdds: http://code.google.com/p/spindown/
Nog wel even het volgende commando applyen op de sourcecode i.v.m. een sync die telkens uitgevoerd die naar BLOCK 0 op je block device schrijft (of de SVN versie pakken):
code:
1 sed -i 's#sync#//sync#' src/spindown.cpp
Ik gebruik het voor een RAID1 mdraid array en voor een USB hdd en dat werkt uitstekend.
Verwijderd
Ik heb hier een klein rack met een aantal servers, dit is een OTA omgeving en werk gerelateerd.
Deze staan uiteraard niet altijd aan, maar in mijn berekening doe ik even net alsof.
Het zijn voornamelijk Dell Power Edge machines. Dubbele voedingen, dubbele schijven, dubbele NIC´s.
Verbruik per maand per server is €72,- (206 watt)
Als je een "oude" machine als server gebruikt, bijvoorbeeld een Dell of HP werkstation.
Heb hier gemeten met een oude Dell Precision lijn: €14,- per maand (54 watt)
Ook stonden hier nog 4 externe schijven met allemaal meuk erop, bij elkaar:. €8.5,- per maand. (32 watt)
Dit alles is op basis van Nuon Natuurstroom. (gemiddeld zo´n 0,23)
Al met al kan je hieruit dus concluderen dat het behoorlijk de moeite waard is te zoeken naar een energie zuinige server.
Verwijderd
Volgens mij kloppen je berekeningen niet helemaalVerwijderd schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 20:22:
Verbruik per maand per server is €72,- (206 watt)
Dit alles is op basis van Nuon Natuurstroom. (gemiddeld zo´n 0,23)

0,206KW x 24h x 30dagen x 0,23= €34,11
thanx, dat is zeker een mooi kastje.. Zal eens zoeken naar wat reviews over de voeding die er in zit.:)Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:26:
WHS bied een soort van raid functie standaard. Als kast: pricewatch: Chenbro ES30068
Die RAID functie van WHS kende ik al wel een beetje, laats wat ervaring mee gehad met een bijna kappote hdd, moest veel moeite doen om me bestanden terug te krijgen.
Ik heb nog eens gekeken, maar wij betalen hier thuis geen 23 cent per KWh hoorVerwijderd schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 23:38:
[...]
Volgens mij kloppen je berekeningen niet helemaal![]()
Dal tarief is 11 cent en piek 19 ofzo... (gemiddeld maakt dat 15...)
Even niets...
Zakelijk tarief? Of ben je de BTW / Energiebelasting even vergeten???FireDrunk schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 10:08:
[...]
Ik heb nog eens gekeken, maar wij betalen hier thuis geen 23 cent per KWh hoor
Dal tarief is 11 cent en piek 19 ofzo... (gemiddeld maakt dat 15...)
Kale stroom zit rond de 7ct/kWh, energiebelasting iets van 11ct, en dan nog 19% BTW = ruim 21ct/kWh
Verwijderd
Op 1HD is het lastig om redudancy uit te voeren, gezien er geen tweede schijf is om iets op te zetten. Met 2 schijven wil het idd zonder problemenProudElm schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 07:27:
[...]
thanx, dat is zeker een mooi kastje.. Zal eens zoeken naar wat reviews over de voeding die er in zit.:)
Die RAID functie van WHS kende ik al wel een beetje, laats wat ervaring mee gehad met een bijna kappote hdd, moest veel moeite doen om me bestanden terug te krijgen.maar is wel gelukt. Dit was echter op 1 hdd en dus vandaar nu 2x. dan zou het in theorie goed moeten gaan.
Alleen had ik in de 'dublicate folder' getrapt. op 1 hdd is dit eigenlijk inderdaad een nutteloze optie eigenlijk..
Instructies:
sudo apt-get install hdparm
Edit of maak /etc/hdparm.conf en voeg toe aan die file:
/dev/sdb {
spindown_time = 240
}
/dev/sdc {
spindown_time = 240
}
/dev/sdd {
spindown_time = 240
}
/dev/sde {
spindown_time = 240
}
/dev/sdf {
spindown_time = 240
}
Gebruik fdisk -l om erachter te komen wat de device codes zijn.
Dit gebruik ik in combinatie met software raid 5. Werkt fantastisch!
Trouwens 240 betekent 240 * 5 seconden = 1200 seconden => 20 mins.
Dus na 20 minuten niks doen gaat elke harde schijf uit.
Met gebruik van een RAID is het trouwens wel zo dat als een schijf wordt aangesproken de rest ook online springt maar dat is denk ik wat je wil in een RAID array
Zonder spindown is mijn idle wattage 113 watt. Met spindown in idle is het 83 watt
[ Voor 3% gewijzigd door shadylog op 07-05-2010 15:29 ]
Ik wil graag een server laten draaien hier voor heb ik al de volgende spullen:
Processor : Athlon(tm) XP 2800+
Geheugen 1 x 512 MB en 1 x 1 GB
Opslag: 1 x 120 GB 1 x 500 GB IDE-schrijven (Momenteel weinig, maar wil andere schrijven gaan gebruiken)
en een moederbord maar weet zo 123 niet wat voor een.
Eisen:
- Centrale opslag voor muziek,films en foto's.
- Kleine back-up's uitvoeren
- Vrienden van buiten af toegang geven tot muziek op de server
- Een film streamen naar de HTPC.
- Server uit nieuwsgroepen laten downloaden.
- Gebruikers toegang verlenen tot bepaalde mappen.(Standaard eigenlijk)
(- TV overal in huis kunnen kijken via UTP)
Zou dit met mijn huidige server kunnen, Zoja, Met welke software?
Is er een andere server nodig? Zouden jullie mij dan een configuratie aan kunnen raden? dan wel graag in een klein kastje met zoveel mogelijk opslag mogelijkheden.(Of is een nas toch ook een goede oplossing)
Live TV streamen is t enige wat lastig kan zijn, welke TV wil je streamen (Digitenne? Analoge kabel? HD sat of kabel?) en welke software wilde je gebruiken? MythTv server/client, Media Portal server/client of DVBLink/MediaCenter?
Ik wil IPTV van XMSnet kunnen kijken op elke pc, hiervoor heb ik Lijbrandt IPTV via router gebruikt maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe dit precies allemaal gaat/moet. Er zijn wel verschillende die het werkend hebben gekregen via een server en overal in huis tv kunnen kijken. Ook HD kanalen.
DVBlink is een betaald programma en wil eerst Media portal proberen, alleen moet ik eerst nog wat wijzer worden op het Lijbrandt topic, weet nog niet precies hoe alles in mekaar zit en het ziet er naar uit dat het vrij lastig.
Welk besturingssysteem kan ik het beste gebruiken op de server?
Ik heb nu draaien als server een thunderbird 1400, deze heb ik wel terug geklokt naar 1000 mhz en ook het voltage wat terug geschroefd. Maar als ik op internet kijk, gebruikt deze processor ongeveer 65 watt, als ik hem niet terug klok.
Als ik naar bijv. een atom D510 kijk, gebruikt deze 13 watt, dat is een verschil van 49 watt, bij verder de zelfde opstelling.
Een verschil van 49 watt zou op jaarbasis (49x24/1000) x 365 dagen x 0,23 cent = ca. 98 euro besparen?
Ik heb de afgelopen 2 jaar weinig tijd gehad, vandaar draaide de server nog op een thunderbird 1400.
Ik had echter nog wat oude hardware liggen:
amd xp 1800 = ca. 58 watt
sempron 2500 = ca. 62 watt (hier wilde ik eerst mijn nieuwe server van gaan maken)
p4 2400 = ca. 58 watt
en mijn huidige pc Athlon X2 BE-2400 (ca 45 watt).
Nu is mijn huidige pc het zuinigst, maar daar wilde ik evt een htpc van maken, en geen server.
Ik ben dus op zoek naar nieuwe hardware voor mijn server, snelheid maakt niet zo heel veel uit, die thunderbird was snel zat (iets sneller mag altijd natuurlijk). Alleen heb ik nog wel ide schijven, atx voeding etc. Dus heeft iemand een voorstel (richting) qua hardware.
[ Voor 41% gewijzigd door mhr-zip op 09-05-2010 15:11 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Vergeet je niet je disken en dat oude K7 moederbord mee te nemen in je verbruikscijfers?mhr-zip schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:03:
Ik heb ook een vraagje, klopt mijn onderstaande redenering?
Ik heb nu draaien als server een thunderbird 1400, deze heb ik wel terug geklokt naar 1000 mhz en ook het voltage wat terug geschroefd. Maar als ik op internet kijk, gebruikt deze processor ongeveer 65 watt, als ik hem niet terug klok.
Als ik naar bijv. een atom D510 kijk, gebruikt deze 13 watt, dat is een verschil van 49 watt, bij verder de zelfde opstelling.
Proc alleen is echt niet alles hoor.
Als je een bog-standard 2003 machine hebt: kijk eens met powercfg /a wat er uberhaupt ondersteund wordt?Cyberpope schreef op maandag 03 mei 2010 @ 10:27:
[...]
[ Voor 42% gewijzigd door alt-92 op 09-05-2010 15:21 ]
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Verschil in moederbord zou ik niet weten, maar het verschil zou dus groter worden.alt-92 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:10:
[...]
Vergeet je niet je disken en dat oude K7 moederbord mee te nemen in je verbruikscijfers?
Proc alleen is echt niet alles hoor.
En ik heb nu 3 schijven draaien van 320 gb, maar die wil ik graag behouden (als het kan), dus dat zou geen verschil maken in wattage.
The following sleep states are available on this system: Standby (S3) Hibernatealt-92 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:10:
Als je een bog-standard 2003 machine hebt: kijk eens met powercfg /a wat er uberhaupt ondersteund wordt?
The following sleep states are not available on this system:
Standby (S1) The system firmware does not support this standby state.
Standby (S2) The system firmware does not support this standby state
En kent iemand dit??
http://www.degroeneknop.nl
[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 09-05-2010 16:43 ]
90 watt 8 uur per dag, voor een jaar.
0.090 kWh x 8 uur x 365 dagen x 0.23 = 60.44 euro per jaar.
Is er eigenlijk een makkelijke manier om het verbruik te meten?mhr-zip schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:03:
I
amd xp 1800 = ca. 58 watt
sempron 2500 = ca. 62 watt (hier wilde ik eerst mijn nieuwe server van gaan maken)
p4 2400 = ca. 58 watt
en mijn huidige pc Athlon X2 BE-2400 (ca 45 watt).
Ik heb een watt meter. Alleen liggen alle moederborden los in dozen, kan ik deze aansluiten op voeding, en dan idle meten in de bios. Of kan ik met een cd'tje (welke) opstarten, en dan full load testen? Of moet ik compleet installeren?
Ik denk toch dat je een CD speler en geheugen moet aansluiten, en een kast (aan/uit knopje). Vervolgens een Ubuntu LiveCD erin stoppen, het pakket stress installeren (volgens mij kan dat in de Live modus, maar moet elke restart het weer opnieuw installeren) en stressen. Wel moet je dan rekening houden met het verbruik van de CD-speler, het geheugen en de voeding. Maar hoe je die apart kan meten moet je niet aan mij vragen...mhr-zip schreef op zondag 09 mei 2010 @ 19:49:
[...]
Is er eigenlijk een makkelijke manier om het verbruik te meten?
Ik heb een watt meter. Alleen liggen alle moederborden los in dozen, kan ik deze aansluiten op voeding, en dan idle meten in de bios. Of kan ik met een cd'tje (welke) opstarten, en dan full load testen? Of moet ik compleet installeren?
[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 09-05-2010 20:20 . Reden: Ubuntu LiveCD klikbaar gemaakt ]
Oke moet ik dan maar eens proberen.marcop23 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 20:18:
[...]
Ik denk toch dat je een CD speler en geheugen moet aansluiten, en een kast (aan/uit knopje). Vervolgens een Ubuntu LiveCD erin stoppen, het pakket stress installeren (volgens mij kan dat in de Live modus, maar moet elke restart het weer opnieuw installeren) en stressen. Wel moet je dan rekening houden met het verbruik van de CD-speler, het geheugen en de voeding. Maar hoe je die apart kan meten moet je niet aan mij vragen...
Het gaat mij om het verschil tussen de systemen. Dus als ik bij alle systemen dezelfde cdrom speler gebruik, moet ik volgens mij de verschillen kunnen meten.
Werkt die ubuntu cd ook als er maar 512 mb ram in zit?
Is de gewone ubuntu cd dezelfde als de live cd?
Je kan gewoon de normale Ubuntu cd downloaden en eenmaal opgestart proberen oid te kiezen.mhr-zip schreef op zondag 09 mei 2010 @ 21:27:
[...]
Oke moet ik dan maar eens proberen.
Het gaat mij om het verschil tussen de systemen. Dus als ik bij alle systemen dezelfde cdrom speler gebruik, moet ik volgens mij de verschillen kunnen meten.
Werkt die ubuntu cd ook als er maar 512 mb ram in zit?
Is de gewone ubuntu cd dezelfde als de live cd?
Om 'het eerlijk te houden' moet de hardware behalve het moederbord zo veel mogelijk hetzelfde zijn. En ter aanvulling van mijn vorige post: er moet natuurlijk ook een processor in
Die klopt ja.Ernemmer schreef op zondag 09 mei 2010 @ 19:30:
Klopt deze berekening???
90 watt 8 uur per dag, voor een jaar.
0.090 kWh x 8 uur x 365 dagen x 0.23 = 60.44 euro per jaar.
Verwijderd
pricewatch: Chenbro ES34069
met 4x 1,5 samsung HDD schijven erin en een 320 GB 2,5 inch hdd voor besturing systeem.
Met wat voor moederbord en cpu? en OS?Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:50:
Dit is mijn nieuwe server
pricewatch: Chenbro ES34069
met 4x 1,5 samsung HDD schijven erin en een 320 GB 2,5 inch hdd voor besturing systeem.
Verwijderd
Je hebt gelijk.Verwijderd schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 23:38:
[...]
Volgens mij kloppen je berekeningen niet helemaal![]()
Foutjuh...
Leuke setup, zou je het verbruik kunnen posten als je alles klaar hebt?Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 21:31:
[...]
pricewatch: Asrock A330ION
2x1 GB ddr3 had ik nog over.
OS Ubuntu
Ik heb hem even aan de stroom meter gehangen, en hij gebruikt precies 99 watt, incl 4 hardeschijven.mhr-zip schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:03:
Omdat ik nu de server van mij bij mijn ouders thuis mee genomen heb. En mijn broertje en zusje ook graag weer een server hebben draaien. Zat ik te denken aan 2 opties, een amd of atom systeem. Qua prijs ontloopt het elkaar niet zo heel veel. Maar hoe zit het met stroom verbruik? Systeem draait 99% van de tijd idle.
1 | AMD Athlon II X2 240E | € 65,63 | € 65,63 |
1 | MSI 760GM-E51 | € 55,63 | € 55,63 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 121,26 |
1 | Asrock A330ION | € 104,86 | € 104,86 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 104,86 |
Zijn de volgende links realistisch voor het energie verbruik van de amd?
Idle
Full load
[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 11-05-2010 18:18 ]
De hardeschijven blijven hetzelfde.Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:21:
Als je bedoeld voor de processor alleen dan is dat realistisch ja.
Alleen heb ik het moederbord niet mee gerekend. En dat zit er bij een atom wel bij (volgens mij had ik wel eens gelezen dat dat op 13 watt uit kwam, klopt dit?)
Is het door mij gekozen moederbord ook een beetje zuinig? Of zijn er betere alternatieven?
[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 11-05-2010 22:01 ]
De nieuwe generatie Atom D510 + NM10 chipset zou op de helft van de 330+ION moeten zitten, dus mag je zo'n 10W minder rekenen onder load, en richting 3W lager idle. Dat begint al wat meer te schelen, en maakt een passief gekoelde setup mogelijk - maar die D510 bordjes zijn weer erg prijzig.
Verwijderd
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2010 23:02 ]
ik zoek iets met met veel ide en sata poorten.Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 23:00:
pricewatch: Gigabyte Gigabyte GA-D510UD Sja, ongeveer 40 euro goedkoper.
Verwijderd
Die bestaan niet of zijn erg duur, deze heeft er 4 SATA poorten. Maar waarom wil je er zo veel op aansluiten?mhr-zip schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:46:
[...]
ik zoek iets met met veel ide en sata poorten.
Deze heeft er 6 Sata poorten.
pricewatch: Zotac NM10-DTX WIFI
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2010 10:49 ]
Die gigabyte heeft naast die 4 sata poorten trouwens ook nog een ide aansluiting.
Zie ook: nieuws: Zelfbouw-nas behaalt leessnelheden tot 266MBps
Dus als ik dit bestel:
1 | Gigabyte Gigabyte GA-D510UD | € 81,20 | € 81,20 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2D8P5K2/2G | € 46,53 | € 46,53 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 127,73 |
Dan ligt mijn relatieve verbruik (alleen voor dit) ong. op 12 watt idle en 25 onder load watt. En dan heb ik 4 Sata en 1 ide poort tot mijn beschikking. (heb ik het goede geheugen geselecteerd?)
En als ik dit bestel (heb ik het goede geheugen geselecteerd?):
1 | AMD Athlon II X2 240E | € 65,09 | € 65,09 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 48,- | € 48,- |
1 | MSI 760GM-E51 | € 56,29 | € 56,29 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 169,38 |
Dan ligt mijn verbruik rond de 20 watt idle en de 45 watt load.
Meest van de tijd draait de server idle. Dus het verschil is 8 watt.
(8x24/1000) x 365 dagen x 0,23 cent = ca. 16 euro per jaar.
En het atom systeem is ook circa 40 euro goedkoper.
Maar als ik hier kijk: http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
Dan heeft de atom een score van 663 in Passmark CPU Mark, en de amd een score van 1714 in Passmark CPU Mark. Mag je dus zeggen dat de amd grofweg 2,5 keer sneller is dan de atom, of werkt dat niet zo?
Voordelen en nadelen
Atom
+ Goedkoop
+ Energie verbruik
- Trager
AMD
+ Sneller
+ Meer uitbreidings mogelijkheden
- Duurder
- Ben niet zo msi fan.
Verwijderd
Nee je moet deze hebben voor de Atom: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2D8P5K2/2G of een andere dual channel kit of twee dezelfde ddr2 reepjes. Snelheid is niet zo veel uit.
ARG, passmark! Die site zou verboden moeten worden. Passmark zegt helemaal niets over prestaties in programma's of games. Zeker de atom niet met zijn in-order-design en hyperthreading.Dan heeft de atom een score van 663 in Passmark CPU Mark, en de amd een score van 1714 in Passmark CPU Mark. Mag je dus zeggen dat de amd grofweg 2,5 keer sneller is dan de atom, of werkt dat niet zo?
Wat is er mis met MSI? Die doen het juist beter dan de concurrenten qua zuinigheid.Voordelen en nadelen
Atom
+ Goedkoop
+ Energie verbruik
- Trager
AMD
+ Sneller
+ Meer uitbreidings mogelijkheden
- Duurder
- Ben niet zo msi fan.
Eigenlijk bekijk je het verkeerd: Wat moet je server allemaal doen?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2010 22:43 ]
Ik zou bij de MSI rekening houden met een verbruik tussen de 20W en 25W, het hangt vooral ook af van de voeding die je gebruikt bij zulk laag verbruik.
Als ik geen dual channel neem, kan ik er makkelijk nog een reepje bij prikken. En om er nu al 4 gb in te stoppen vind ik overdreven.Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 22:37:
[...]
Nee je moet deze hebben voor de Atom: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2D8P5K2/2G of een andere dual channel kit of twee dezelfde ddr2 reepjes. Snelheid is niet zo veel uit.
Oke, maar wat is het prestatie verschil dan ongeveer?ARG, passmark! Die site zou verboden moeten worden. Passmark zegt helemaal niets over prestaties in programma's of games. Zeker de atom niet met zijn in-order-design en hyperthreading.
Ik had het moederbord geselecteerd omdat er een 760 chipset in zat, en ik gelezen had dat die zuinig was. Maar ik heb wel eens een msi moederbord gehad met vreemde kuren enzo. En met asus heb ik nooit gezeik.Wat is er mis met MSI? Die doen het juist beter dan de concurrenten qua zuinigheid.
Eigenlijk bekijk je het verkeerd: Wat moet je server allemaal doen?
25W moederbord + cpu?Dadona schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 22:48:
Nu heb ik mij de laatste tijd niet meer verdiept in de D510. Ik heb de eerste lichting in de gaten gehouden en het verbruik daarvan viel mij nog best tegen. Zeker voor die 12 Watt idle zou ik graag een bron zien. Ik ken maar één retail bordje dat dat haalt, een Intel met een 945GSE chipset, maar dat is een singlecore van de vorige generatie Atoms. Tel daarbij op dat ik Gigabyte, helaas, nog altijd niet kan betrappen op de zuinigste moederborden in idle en ik vraag mij dan echt heel erg hard af of die 12 Watt realistisch is.
Ik zou bij de MSI rekening houden met een verbruik tussen de 20W en 25W, het hangt vooral ook af van de voeding die je gebruikt bij zulk laag verbruik.
Voeding zou hetzelfde blijven, dus als die 40% verlies geeft, geldt dat voor beide systemen.
Verwijderd
Kan ookmhr-zip schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 22:49:
[...]
Als ik geen dual channel neem, kan ik er makkelijk nog een reepje bij prikken. En om er nu al 4 gb in te stoppen vind ik overdreven.
http://www.anandtech.com/show/2889/11Oke, maar wat is het prestatie verschil dan ongeveer?
Asus heeft ook problemen hoor: productreview: Asus M3N78-CM review door Verwijderd. Ik zou daar niet te veel bij stil staan. Er worden niet zo veel slechte bordjes meer geproduceerd, ook de budget bordjes niet meer.Ik had het moederbord geselecteerd omdat er een 760 chipset in zat, en ik gelezen had dat die zuinig was. Maar ik heb wel eens een msi moederbord gehad met vreemde kuren enzo. En met asus heb ik nooit gezeik.
Ik ben tot het volgende gekomen:
1 | AMD Sempron 140 | € 30,11 | € 30,11 |
1 | be quiet! Pure Power L7 350W | € 34,36 | € 34,36 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G | € 39,95 | € 39,95 |
1 | Merkloos 2.5" naar 3.5" IDE converter | € 3,90 | € 3,90 |
1 | MS-Tech LC-182 Zilver, Zwart | € 23,07 | € 23,07 |
5 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB | € 75,- | € 375,- |
1 | Samsung Spinpoint M5 HM160HC | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Sapphire PE-AM2RS740G2 | € 48,61 | € 48,61 |
1 | Scythe Bay Rafter 2.5 | € 4,- | € 4,- |
1 | Seagate SATA Power Adapter, 4pin Molex to 15pin S-ATA | € 0,94 | € 0,94 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 604,84 |
Sapphire mobo heeft 6 SATA-300 poorten en raid 5. De Sempron 140 moet dan snel genoeg zijn om daar de berekeningen voor uit te voeren. 160GB laptop schijfje als boot (inclusief Bay en IDE converter). De Be Quiet 350W voeding is zuinig en goedkoop, en met 1 extra molex>sata converter heeft hij voldoende aansluitingen. Een enkel reepje 2GB geheugen lijkt me voldoende. Dat alles in een goedkope kast met redelijk wat ruimte.
FreeNAS op de laptop schijf en dan de 5x1,5TB in raid5 voor 6TB netto storage. Gaat dit een beetje vlot werken met deze hardware?
Zal dit idle een beetje zuinig zijn? (40W oid)
Op- of aanmerkingen?
[ Voor 6% gewijzigd door Goku33 op 13-05-2010 03:11 ]
Geen op of aanmerkingen maar een vraag.Goku33 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 03:09:
Ik wil ook een zuinige server bouwen. Doel is een NAS als backup voor mijn desktop en als datacenter voor mijn media player. Hij komt ergens in de kast te staan, dus mooi/stil/klein hoeft 'ie niet te zijn. Ik wil graag veel en redelijk snelle storage in raid 5.
Ik ben tot het volgende gekomen:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Sempron 140 € 30,11 € 30,11 1 be quiet! Pure Power L7 350W € 34,36 € 34,36 1 Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G € 39,95 € 39,95 1 Merkloos 2.5" naar 3.5" IDE converter € 3,90 € 3,90 1 MS-Tech LC-182 Zilver, Zwart € 23,07 € 23,07 5 Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB € 75,- € 375,- 1 Samsung Spinpoint M5 HM160HC € 44,90 € 44,90 1 Sapphire PE-AM2RS740G2 € 48,61 € 48,61 1 Scythe Bay Rafter 2.5 € 4,- € 4,- 1 Seagate SATA Power Adapter, 4pin Molex to 15pin S-ATA € 0,94 € 0,94 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 604,84
Sapphire mobo heeft 6 SATA-300 poorten en raid 5. De Sempron 140 moet dan snel genoeg zijn om daar de berekeningen voor uit te voeren. 160GB laptop schijfje als boot (inclusief Bay en IDE converter). De Be Quiet 350W voeding is zuinig en goedkoop, en met 1 extra molex>sata converter heeft hij voldoende aansluitingen. Een enkel reepje 2GB geheugen lijkt me voldoende. Dat alles in een goedkope kast met redelijk wat ruimte.
FreeNAS op de laptop schijf en dan de 5x1,5TB in raid5 voor 6TB netto storage. Gaat dit een beetje vlot werken met deze hardware?
Zal dit idle een beetje zuinig zijn? (40W oid)
Op- of aanmerkingen?
Gaat die raid 5 down spinnen als deze idle draait? Werkt dat bijv. ook in windows. Of is het geen schijf down of alle schijven down. Of kan het ook individueel?
Toch nog een opmerking, is dat 2,5" schijfje niet overkill voor freenas? Kan je niet opstarten vanaf een sd kaartje ofzo?
En nog een opmerking, er zijn zuinigere cpu's dan de sempron zie: [Ervaringen]Energy Efficient Computing
Het gevolg van het voorgaande is dat een singlecore niet zuiniger hoeft te zijn dan een dualcore. Dus ook als de langzaamste CPU al snel genoeg is, kan er uit energie overwegingen interessant zijn om toch een snellere te nemen omdat die een nieuwere architectuur of procedé heeft. Wat voorbeelden:
- De AMD Athlon X2 4850e is in idle zuiniger dan een AMD Sempron LE-1100 (we hebben het over minder dan tienden van Watts), dit terwijl de TDP gelijk is en de Athlon een core meer heeft.
- De AMD Athlon X2 4850e is in idle zuiniger dan een AMD Athlon 2650e (een singlecore) (opnieuw een kwestie van tienden), dit terwijl de TDP van de singlecore slechts 15Watt is en die van de dualcore 45Watt.
- De Sempron 140 verbruikt in idle een paar Watt meer dan een Athlon II X2 240. Dit komt omdat de Sempron een Sargas chip is, een dualcore waarvan één core is uitgeschakeld. De Athlon daarentegen is een Regor chip, die efficiënter is dan de Sargas chip.
- De nieuw gelanceerde i5 en i3 processoren (de Clarkdale en Arrnadle beiden van de Westmere generatie op 32nm procedé) zijn met het nodige enthousiasme ontvangen omdat ze een stuk zuiniger zijn dan processoren van de Nehalem generatie (45nm procedé). (En ook omdat de GPU direct bij de CPU zit, weliswaar nog als losse chip, niet als een single chip oplossing, maar duidelijk een stap vooruit.)
[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 13-05-2010 08:26 ]
Je hebt gelijk. Heb tests van de Atom + ION nettops opgezocht en die noemen niet 15W idle maar 22W idle, 40W load. Niettemin verwacht ik nog steeds van de D510+NM10 zo'n 3W lagere idle waarden dan van een Atom 330+ION. Maar dan dus niet 12W maar 19W.Dadona schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 22:48:
Nu heb ik mij de laatste tijd niet meer verdiept in de D510. Ik heb de eerste lichting in de gaten gehouden en het verbruik daarvan viel mij nog best tegen. Zeker voor die 12 Watt idle zou ik graag een bron zien. Ik ken maar één retail bordje dat dat haalt, een Intel met een 945GSE chipset, maar dat is een singlecore van de vorige generatie Atoms. Tel daarbij op dat ik Gigabyte, helaas, nog altijd niet kan betrappen op de zuinigste moederborden in idle en ik vraag mij dan echt heel erg hard af of die 12 Watt realistisch is.
(edit: ah hier is een D510+NM10 nettop: 20W idle, 31W load voor t hele systeem)
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 13-05-2010 15:46 ]
Wat is het verschil met de amd 240e dan? Want dat kan ik niet zo snel vinden.
Ik zie net dat mijn hardware leverancier helemaal dat msi moederbord niet verkoopt (spuit 11). Iemand een alternatief,dat ook weinig stroom verbruikt?Asus heeft ook problemen hoor: productreview: Asus M3N78-CM review door Verwijderd. Ik zou daar niet te veel bij stil staan. Er worden niet zo veel slechte bordjes meer geproduceerd, ook de budget bordjes niet meer.
Inmiddels heb ik nu bijna een jaar geleden mijn QNAP TS119 gekocht. Ik wil toch even mijn ervaring over dit apparaat met jullie delen. Ik had bij aankoop al het voornemen om er Debian op te zetten maar ik heb toch een paar weken gespeeld met de bijgeleverde software en een paar uitbreidingen. Kort over de software van QNAP, dat doet standaard wat het moet doen en is met name daarbuiten wel enigzins gelimiteerd. Wat mij echt het meeste stoorde was een gelimiteerde versie van Busybox waardoor er op de commandline niet echt veel eer te behalen viel.
En toen ... Debian!
De Debian voor de ARM(el) architectuur is gewoon volledig gesupport. Daarmee zijn de mogelijkheden van de QNAP uitsluitend gelimiteerd door geheugen (512MB) en processorkracht ARM@1200MHz. (En geen scherm, haha.
Ik gebruik het apparaat naar volle tevredenheid voor:
- NAS (FTP, NFS, Samba en rsync voor backup)
- Bittorrent (Transmission), dit icm cron, een python script (torrents uit rss-feeds) en unrar.
- Printerserver
- Webserver
- Databaseserver (Postgresql 8.4.3)
- Subversion server
- Lange/batch downloads. (nohup wget ...)
Ik heb ook geexperimenteerd met wat mailserver-, http-proxy-, cms- en mediaserver- software onder Debian. Dat werkt ook allemaal naar behoren. Je moet het alleen niet allemaal tegelijk maximaal willen belasten, want dan duurt het wat langer voordat je een php-pagina of de resultaten van een database query voor je hebt.
De QNAP TS119 met Debian fungeert wat mij betreft gewoon goed als stille, zuinige server.
Hey ... maar dan heb je ook wat!
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 30,39 | € 30,39 |
1 | Intel Core i3 530 | € 96,07 | € 96,07 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 48,- | € 48,- |
1 | MSI H55M-E33 | € 72,90 | € 72,90 |
1 | Samsung HD203WI , 2TB | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Silverstone SST-SG02B SUGO | € 51,69 | € 51,69 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 408,95 |
Het gaat gebruikt worden om sabnzbd+, utorrent en ps3mediaserver te draaien onder Windows Embedded.
Ik heb ervoor gekozen in eerste instantie te bezuinigen op de hdd, om een i3 CPU te kunnen betalen. Ik kan altijd nog een extra hdd kopen, wanneer het budget het toelaat.
Nu nog wachten op de pakketjes.
Waarom een i3? Als in: Waarom een Intel? Wanneer je een AMD setup met een 240(e) zou hebben gekozen had je wat meer geld voor de disken. De taken die je noemt zijn nou niet echt zwaar...hatsa schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 16:00:
Ik heb zojuist dit besteld:
# Product Prijs Subtotaal 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 30,39 € 30,39 1 Intel Core i3 530 € 96,07 € 96,07 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G € 48,- € 48,- 1 MSI H55M-E33 € 72,90 € 72,90 1 Samsung HD203WI , 2TB € 109,90 € 109,90 1 Silverstone SST-SG02B SUGO € 51,69 € 51,69 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 408,95
Het gaat gebruikt worden om sabnzbd+, utorrent en ps3mediaserver te draaien onder Windows Embedded.
Ik heb ervoor gekozen in eerste instantie te bezuinigen op de hdd, om een i3 CPU te kunnen betalen. Ik kan altijd nog een extra hdd kopen, wanneer het budget het toelaat.
Nu nog wachten op de pakketjes.
In principe zijn de taken niet zwaar, maar als ps3mediaserver moet transcoden in plaats van remuxen wordt de cpu tamelijk zwaar belast. Ik ben bang dat ik een Atom bordje gaat tegenvallen. Ik geef liever nu wat meer uit voor de basis, geld voor extra disken komt wel weer. Daarbij ben ik iets te vaak voor goedkoop gegaan, wat bijna alle keren flink tegenviel.
Wat is het performance verschil tussen de i3 en de 240e? Wat je nu niet nodig hebt, kan je in de toekomst misschien wel gebruiken.B2 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 16:14:
[...]
Waarom een i3? Als in: Waarom een Intel? Wanneer je een AMD setup met een 240(e) zou hebben gekozen had je wat meer geld voor de disken. De taken die je noemt zijn nou niet echt zwaar...
Verwijderd
Ik betwijfel of (thuis)server taken veel zwaarder worden in de komende 5 jaar. Hell met een 5 10 jaar oude P3 1Ghz(Coppermine gelanceerd 2000) kan je deze taken nog uit voeren.mhr-zip schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 16:35:
[...]
Wat is het performance verschil tussen de i3 en de 240e? Wat je nu niet nodig hebt, kan je in de toekomst misschien wel gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2010 16:44 ]
Whuh? Nu heb ik niet veel verstand van Windows, maar als ik op de site van Windows Embedded (waarom eigenlijk Embedded, en geen WHS?) kijk zie ik gewoon een x64 processor als vereiste staan. Volgens mij is een Athlon 240 een prima x64 processor toch?hatsa schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 16:35:
Ik mocht van degene die Embedded gaat installeren en configureren geen AMD, dus ik heb braaf geluisterd.
1 | Asus M4A78LT-M | € 59,27 | € 59,27 |
1 | MSI 760GM-E51 | € 56,60 | € 56,60 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 115,87 |
Verwijderd
Alternatieven:
GF6150 doet het altijd goed.
http://www.informatique.nl/124557/msi-gf615m-p33.html
Een van de beste borden om zuinig te gaan tweaken
http://www.informatique.nl/640547/biostar-ta790gx-a3+.html
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2010 21:09 ]
Redenatie: In diverse reviews las ik al dat de 8xx chipset niet een schokkende verbetering betekent, maar de Biostar is wel relatief duur. Dus mogelijk is met het oog op toekomstige uitbreiding en SSDs het interessant om in de gaten te houden. Zeker als je toch al een nieuw moederbord moet hebben dan kan het prijsverschil wel eens meevallen.
[ Voor 41% gewijzigd door Dadona op 13-05-2010 21:20 ]
Verwijderd
Wat ie ook nog kan doen is naar AM2 kijken.
http://www.informatique.nl/124612/asrock-n68-ge.html
http://www.informatique.nl/124553/msi-740gtm-p25.html
http://www.informatique.nl/124473/msi-760gtm-p33.html
AMD heb ik wel naar gekeken, maar het is bij mij er wel een beetje met de paplepel ingegoten dat Intel wint van AMD. Nu zijn dat natuurlijk vooroordelen, en moet ik zeggen dat ik niet veel verstand van hardware heb, maar na wat onderzoek weet ik wel dat ik voorlopig voldoende heb aan die i3. Dan maar iets duurder, maar ik weet wel zeker dat ik goed zit.
En Embedded omdat daar alleen op komt wat ik nodig heb (en geen licentie hoef te betalen). Daarnaast weet ik nu al dat ik, zonder verstand van zaken, ga kutten met WHS en de boel waarschijnlijk sloop (zoals met mn Lacie NetworkSpace). Ik ben te lui om iets van Embedded te gaan snappen, dus dan is de kans iets kleiner.
Geen idee. Prestaties van de amd zijn toch beter, en dat in combinatie met software raid 5. Misschien zou ik achteraf spijt hebben van de atom. Want over een single atom ben ik niet zo erg tevreden.Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:03:
Wat was er mis met de goedkopere atom dan?
goed, als in verbruik?
[Ervaringen]Energy Efficient Computing hier zit die chipset op 30-32 watt
Merk is mij niet zo bekend, zit volgens mij stevige videokaart in. En dat in combinatie met server en zuinig!?Een van de beste borden om zuinig te gaan tweaken
http://www.informatique.nl/640547/biostar-ta790gx-a3+.html
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zou die asus een slechte keus zijn?
Verwijderd
De atom was ook gericht op de heer zip.
Verwijderd
Vind ik moeilijk te zeggen. Ik heb nooit software raid 5 gedaan(alleen 1, 0 en 10). Die zijn een stuk lichter dan raid 5.mhr-zip schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:32:
[...]
Geen idee. Prestaties van de amd zijn toch beter, en dat in combinatie met software raid 5. Misschien zou ik achteraf spijt hebben van de atom. Want over een single atom ben ik niet zo erg tevreden.
Ja.
Biostar is een bekend merk buiten europa. Het voordeel is dat een GX chipset gewoon veel meer te customizen is. Met dit bord zijn zuinigheid records gezet(of met de AM2 variant, weet ik zo niet meer uit mijn hoofd). Dan praten we over 14 watt.Merk is mij niet zo bekend, zit volgens mij stevige videokaart in. En dat in combinatie met server en zuinig!?
Naja wat is slecht?Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zou die asus een slechte keus zijn?
Het is immers ook het "Nieuwe Zuinige Server"-topicVerwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:33:
@Hatsa
De atom was ook gericht op de heer zip.. En ja het is wel erg een vooroordeel. Bij AMD had je het zelfde gehad, maar de prijs was lager geweest. Al is het zeker geen slechte koop hoor. Ze zijn erg zuinig en hebben een goeie performance
.
Ik ben in ieder geval wel blij met mijn aankoop. Ik kan niet wachten tot mijn pakketjes binnen zijn en ik het ding in elkaar kan gaan zetten. Mijn eerste zelfbouwprojectje! (En het is nog altijd een stuk goedkoper dan de mac mini server waar ik eerst mijn zinnen op had gezet)
14 Watt, watVerwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:38:
Biostar is een bekend merk buiten europa. Het voordeel is dat een GX chipset gewoon veel meer te customizen is. Met dit bord zijn zuinigheid records gezet(of met de AM2 variant, weet ik zo niet meer uit mijn hoofd). Dan praten we over 14 watt.
Ik heb twee zuinige Biostar moederborden in bezit, de TA760G A2+ en de TA790GX A3+. Met de 760G kun je onder de 25W duiken (heb het helaas nog niet kunnen proberen, de reden daarvan is een heel ander probleem). Met de 790GX kun je nog iets lager uitkomen. Máár, inmiddels duikt opnieuw, hoe kan het ook anders MSI, er weer onder met twee zelfs goedkopere !!!! moederborden:
-MSI 785GM-E65 (zuinigste, maar duurste)
-MSI 785GM-E51
Credits gaan naar Che New, daarmee is het ook eindelijk zover dat ik waarden zie van de 785G op een AM3. Op AM2+ vlak was ik nog niet onder de indruk, maar ik had al het idee dat de 785G op AM3 vlak wel eens lager kon uitkomen. (Heb dat vermoeden geloof ik ook al eens uitgesproken in een topic.)
[ Voor 12% gewijzigd door Dadona op 13-05-2010 22:02 ]
Verwijderd
Watt, wat wat?
Ziet er goed uit! MSI doet het idd weer goed.Ik heb twee zuinige Biostar moederborden in bezit, de TA760G A2+ en de TA790GX A3+. Met de 760G kun je onder de 25W duiken (heb het helaas nog niet kunnen proberen, de reden daarvan is een heel ander probleem). Met de 790GX kun je nog iets lager uitkomen. Máár, inmiddels duikt opnieuw, hoe kan het ook anders MSI, er weer onder met twee zelfs goedkopere !!!! moederborden:
-MSI 785GM-E51
Credits gaan naar Che New, daarmee is het ook eindelijk zover dat ik waarden zie van de 785G op een AM3. Op AM2+ vlak was ik nog niet onder de indruk, maar ik had al het idee dat de 785G op AM3 vlak wel eens lager kon uitkomen. (Heb dat vermoeden geloof ik ook al eens uitgesproken in een topic.)
Wat zijn precies de voordelen op storage gebied dan?Dadona schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:16:
Misschien op termijn ook aardig om naar de 8xx chipset te kijken? Qua verbruik is het volgens mij niet veel beter geworden, maar je krijgt dan wel een chipset die op storage vlak weer iets interessanter is.Zolang je maar voor een GX gaat dan heb je in ieder geval een onboard GPU.
Redenatie: In diverse reviews las ik al dat de 8xx chipset niet een schokkende verbetering betekent, maar de Biostar is wel relatief duur. Dus mogelijk is met het oog op toekomstige uitbreiding en SSDs het interessant om in de gaten te houden. Zeker als je toch al een nieuw moederbord moet hebben dan kan het prijsverschil wel eens meevallen.
Waarom zou ik niet die asus kopen, en wel een am2 bord?Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:30:
Wat voor extra's bieden die ons(in het algemene zin)? De SB800 bied ook niet zo gek veel dingen. De lower end IGP's zijn nog niet uit.
Wat ie ook nog kan doen is naar AM2 kijken.
http://www.informatique.nl/124612/asrock-n68-ge.html
http://www.informatique.nl/124553/msi-740gtm-p25.html
http://www.informatique.nl/124473/msi-760gtm-p33.html
Bij raid 5 is de overhead lekker laag. Echt heel veel snelheid heb ik toch niet nodig. En met hardware raid5, en een kapotte controller word je ook niet vrolijk volgens mij.Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:38:
Vind ik moeilijk te zeggen. Ik heb nooit software raid 5 gedaan(alleen 1, 0 en 10). Die zijn een stuk lichter dan raid 5.
Die MSI 785GM-E51 hebben zo ook bij informatiqueDadona schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 22:01:
[...]
14 Watt, wat
Ik heb twee zuinige Biostar moederborden in bezit, de TA760G A2+ en de TA790GX A3+. Met de 760G kun je onder de 25W duiken (heb het helaas nog niet kunnen proberen, de reden daarvan is een heel ander probleem). Met de 790GX kun je nog iets lager uitkomen. Máár, inmiddels duikt opnieuw, hoe kan het ook anders MSI, er weer onder met twee zelfs goedkopere !!!! moederborden:
-MSI 785GM-E51
Mijn Duits is niet zo heel goed, maar doet hij het nu out off the box ook erg zuinig? Of is er een hoop tweak werk aan vooraf gegaan?
Hij komt namelijk bij mijn ouders te staan, dus ik moet een stabiel systeem draaien. En hun betalen toch de stroom rekening
Totaal verbruik in idle of een besparing ten opzichte van een ander moederbord. Het eerste leek mij onwaarschijnlijk maar bij het tweede miste ik de vergelijking.
@mhr-zip Voor het ultiem laagste moet je wel gaan tunen. Maar door de simpelste taak (cool and quiet) kom je al op 25W uit. Iemand interesse in een 780G setje van Gigabyte? Stuur maar een DM
[ Voor 25% gewijzigd door Dadona op 13-05-2010 22:30 ]
Verwijderd
Euh ik dacht 14 watt idle, maar goed, mijn hersens liggen waar ik ze gister voor het laatst had gebruikt: In mijn bed.Dadona schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 22:26:
[...]
Totaal verbruik in idle of een besparing ten opzichte van een ander moederbord. Het eerste leek mij onwaarschijnlijk maar bij het tweede miste ik de vergelijking.
Verwijderd
Waar lees je dat? Wat zijn de specificaties van het systeem?lowfi schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:23:
Ik wil graag een onboard intel nic op een mITX boardje. Ik lees dat een i3 op een h55 zon 66watt idle doet…. Klopt dit wel? Lijkt mij onzettend hoog
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 13-05-2010 23:35 ]
Zoals eigenlijk ook wel te verwachten was valt de 250u qua performance precies tussen de Atom en Celeron in, qua verbruik op full load ook. Oftewel, performance-per-watt is bij alle 3 cpu's ongeveer gelijk. Wel interessant: in idle is de Athlon gelijk aan de Celeron (nou ja, eigenlijk was dat ook wel te voorspellen), maar wel onverwacht: bij 1080p playback verbruikt de Athlon het meest, doordat Celeron en Atom allebei in powersave draaien waar de Athlon niet terugklokt.
[ Voor 38% gewijzigd door Dreamvoid op 14-05-2010 00:26 ]
Dacht ik ook, wat is de conclusie dan?Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:15:
[...]
Euh ik dacht 14 watt idle, maar goed, mijn hersens liggen waar ik ze gister voor het laatst had gebruikt: In mijn bed.
Die amd is grofweg 2 keer zo snel als die atom. Ik ga toch maar voor de amd denk ik.Dreamvoid schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 00:08:
Voor degenen die eens een vergelijking willen zien tussen de 3 populairste low-end HTPC platformen Atom 330+ION, Athlon II 250u+785G (=undervolted/clocked 250 voor OEMs) en Celeron E3400+9300 heeft xbitlabs eens wat testjes gedraaid. Niet onbelangijk: qua prijs liggen de 3 ITX configs ook vrijwel gelijk.
Zoals eigenlijk ook wel te verwachten was valt de 250u qua performance precies tussen de Atom en Celeron in, qua verbruik op full load ook. Oftewel, performance-per-watt is bij alle 3 cpu's ongeveer gelijk. Wel interessant: in idle is de Athlon gelijk aan de Celeron (nou ja, eigenlijk was dat ook wel te voorspellen), maar wel onverwacht: bij 1080p playback verbruikt de Athlon het meest, doordat Celeron en Atom allebei in powersave draaien waar de Athlon niet terugklokt.
Dit topic is gesloten.
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>
Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.
Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.