@Dreamvoid: niet verkeerd zo'n review, maar ik zou graag een vergelijk zien tussen D510, Athlon-II 240(e) en i3-530 - want dat zijn de opties van vandaag de dag heb ik begrepen...
Ik weet ook niet het verschil tussen de 250u en de 240e (alleen dat het een andere TDP heeft, maar dat zegt ook niet alles)MikeWazowski schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 08:55:
@Dreamvoid: niet verkeerd zo'n review, maar ik zou graag een vergelijk zien tussen D510, Athlon-II 240(e) en i3-530 - want dat zijn de opties van vandaag de dag heb ik begrepen...
Wat houd in die test het volgende in?
C1E & PDM
Ik gok dat een lufter een ventilator is
Het scheelt ook 10 watt als je een pico voeding neemt. Maar de kosten daarvan zijn, circa 100 euro (+ bij komende extra kabels):
http://www.informatique.nl/123536
http://www.informatique.nl/123669
Mijn terug verdien tijd is: (10x24/1000) x 365 dagen x 0,23 cent = ca. 20 euro per jaar. Dus een terug verdientijd van 5 jaar. Tegen die tijd draait dit niet meer, of zijn er wel betere/goedkopere oplossingen te koop. Dus op financieel gebied is dit niet de meest verstandige keuze. Echter als hobby is het wel leuk.
[ Voor 33% gewijzigd door mhr-zip op 14-05-2010 09:38 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik heb bij anand en bittech gekeken. 26W lijkt er meer opDreamvoid schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:27:
Tom's Hardware heeft een (sneller & onzuiniger) i5-661 systeem 26W idle getest, dus die 66W kan je wel in de categorie "licht overdreven" schalen.
Heb nu een amd 4850e maar netwerk kaart die op het moederboard zit is niet al te best (rtl8111).
Waarom is die slecht? Ik heb alle gigabit Realtek kaartjes aan mijn voeten gekregenlowfi schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:33:
[...]
Ik heb bij anand en bittech gekeken. 26W lijkt er meer op
Heb nu een amd 4850e maar netwerk kaart die op het moederboard zit is niet al te best (rtl8111).
Kwestie van tweaken en een goede stabiele driver vinden.
Even niets...
De AMD wat? Je had door dat het om een OEM processor ging he. De 250u is niet los verkrijgbaar in de winkel en is een andere processor dan een 'e'.mhr-zip schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 08:47:
[...]
Die amd is grofweg 2 keer zo snel als die atom. Ik ga toch maar voor de amd denk ik.
[ Voor 19% gewijzigd door Dadona op 14-05-2010 10:25 ]
Ik blijf hangen op 70MB/s in debian zelfs met FTP. Moet zeggen dat ik in linux nog nooit een andere driver heb geprobeerd. Overstappen op een andere board heeft wel andere voordelen (6x sata oa).
Ok, persoonlijk heb ik vooral ervaring met Windows <> Linux, en meestal is Windows dan hetgeen tweaking nodig heeft... Ik heb zelf de hoogste snelheden behaald met CentOS en ArchLinux...lowfi schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:23:
Ik blijf hangen op 70MB/s in debian zelfs met FTP. Moet zeggen dat ik in linux nog nooit een andere driver heb geprobeerd. Overstappen op een andere board heeft wel andere voordelen (6x sata oa).
Die haalden via ProFTPd altijd gewoon ~110MB/s
Even niets...
Verwijderd
En je weet ook zeker dat niet je hardeschijven of je processor de bottlenek zijn?lowfi schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:23:
hdparm -t doet op de raid5 array bijna 300MB/s
Amd 4850e is volgens mij een 2.5ghz dualcore. Ook dat lijkt me genoeg
Aan de andere kant zat het ook wel goed met intel pro 1000 nics en een ssd.
Vind het opzich niet erg om weer eens wat nieuws te kopen
Amd 4850e is volgens mij een 2.5ghz dualcore. Ook dat lijkt me genoeg
Ik heb mijn 4850e ook de deur uit gedaan, nou ja, een kamertje verder mijn HTPC in, maar tochlowfi schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:43:
Amd 4850e is volgens mij een 2.5ghz dualcore. Ook dat lijkt me genoegAan de andere kant zat het ook wel goed met intel pro 1000 nics en een ssd.
Die bottleneckte veel van mijn server
Even niets...
Maar ja, wat wil je dan gaan kopen? Ik haal zelf ook niet al te schokkende snelheden (write ~60MB/sec over een samba share). De CPU lijkt niet de botteneck te zijn, harde schijven kunnen ook wel sneller (hdparm is volgens mij niet de beste test voor arrays) dan ze nu onder read over het netwerk laten zien. Voorlopig zoek ik de oorzaak bij Samba. (FTP heb ik nog niet getest.)lowfi schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:43:
Amd 4850e is volgens mij een 2.5ghz dualcore. Ook dat lijkt me genoegAan de andere kant zat het ook wel goed met intel pro 1000 nics en een ssd.
i3 530, zotac h55 mini
Ik gebruik een Chenbro ES34069 kast waar ruimte is voor 4x 3.5" en 1x2.5" disks. Met 6x sata van de zotac kan ook de bootdisk een sata schijfje worden. Nu moet ik een 2.5" pata bootdisk gebruiken omdat alle 4 de sata poorten op het moederbord bezet zijn door de 3.5" disks. 2.5" sata disks zijn sneller maar vooral veel groter.
Ach ja luxe problemen
Ik gebruik een Chenbro ES34069 kast waar ruimte is voor 4x 3.5" en 1x2.5" disks. Met 6x sata van de zotac kan ook de bootdisk een sata schijfje worden. Nu moet ik een 2.5" pata bootdisk gebruiken omdat alle 4 de sata poorten op het moederbord bezet zijn door de 3.5" disks. 2.5" sata disks zijn sneller maar vooral veel groter.
Ach ja luxe problemen
Precies... Ik kom hier vaak zat, maar zit momenteel op 110Watt idle verbruik... Zo zuinig is dat dus nietlowfi schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:31:
i3 530, zotac h55 mini
Ach ja luxe problemen

Even niets...
D510 + ION2 is als ITX mobo pas net beschikbaar. Wat vooral interessant is aan deze review is dat je 3 qua prijs direct concurrerende architecturen nou eens tegenover elkaar ziet, en er wat conclusies uit kan trekken die ook wat breder inzicht geven. O.a. dat verbruik in idle nauwelijks verschilt, en dat de "performance-per-watt" van Diamondville, Regor en Wolfdale + hun bijbehorende "1080p-capable" chipset/IGP min of meer gelijk is. Inmiddels is Diamondville vervangen door Pineview (lager verbruik, geen betere prestaties) en Wolfdale door Clarkdale (gelijk verbruik en betere prestaties), dus idd is een nieuwe test wel aan te raden. Maar misschien dan niet tegen de 240e maar eerder tegen de per core lager geklokte X4 610e (de quadcores lijken nu op het AMD platform betere performance-per-watt te leveren dan de hooggeklokte dual cores). Of de X3 415e.MikeWazowski schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 08:55:
Ben even langs informatique gereden.
Het is de volgende setup geworden:
Morgenochtend maar eens mee stoeien.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon II X2 240E | € 64,94 | € 64,94 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 30,65 | € 30,65 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G | € 53,80 | € 53,80 |
1 | MSI 785GM-E51 | € 62,72 | € 62,72 |
3 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB | € 74,95 | € 224,85 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 436,96 |
@Dreamvoid: HTPC != Zuinige server, toch?
Hey ... maar dan heb je ook wat!
Al langer loop ik met het idee rond om mijn server te vervangen door een sneller en zuiniger exemplaar.
Eerst maar eens wat ik nu heb draaien:
- Intel Pentium D E2180
- Asus P5GC-MX/1333 (Intel 945GC northbridge)
- 2GB Kingston DDR2 PC6400 low profile geheugen
- Component pro 300 watt voeding (OEM in Aopen kast)
- Samsung spinpoint F2 1000GB
- 2 Samsung spinpoint F1 750GB's
- 2 Samsung spinpoint F1 640GB's
- WD Caviar Blue 500GB
De spinpoint F1 schijven bevatten een software RAID5 array van 4*640GB wat resulteert in 1920GB opslagruimte. Daarnaast staat de systeemschijf als RAID1 in de resterende 2*110GB.
Alles bij elkaar dus 3530GB aan bruikbare opslagruimte. Hiervan is nog een dikke 400GB vrij.
De server draait momenteel Windows server 2003 Enterprise (MSDN) en in Microsoft Virtual Server 2005 een Windows XP Professional machine welke ik als download computer gebruik. De aparte download computer wil ik blijven behouden, je weet immers nooit wat je voor zooi binnenhaalt.
Daarnaast wil ik een fatsoenlijke full-state firewall op de server gaan draaien als aparte machine. Welke dit is doet er niet toe, maar het draait op een P3 met 256MB ram al prima. Ook wil ik de web- en ftp server welke nu op de Windows server 2003 draaien in een Fedora core machine onder gaan brengen. Aangezien ik zelf vrij veel ervaring heb met VMware ESX en ESXi wil ik dit alles in ESXi gaan draaien. Helaas ondersteund de E2180 geen hardware virtualisatie en staat de 945GC chip mij helemaal niet aan. Tijd dus om wat nieuws samen te stellen. Hieronder wat ik in gedachten heb om te bestellen.
De twee 2TB schijven wil ik als RDM's aan een Windows server 2008 virtual machine koppelen. Deze gaan puur als data schijven dienen en moeten dan ook na een bepaalde tijd in standby vallen. De tijdsduur hiervan moet ik nog even bekijken. RDM's om nog altijd de mogelijkheid te hebben om mijn data schijven bij nood even aan een PC te hangen of iets dergelijks. Aangezien high availability en disaster recovery niet aan bod komen lijkt me dit de beste optie.
ESXi zelf, de OS-en en de opslag van de ftp- en web server komen op de Seagate notebook schijf. Een hoge I/O is een must voor veel virtuele machines, maar een SSD is mij te duur voor deze opslag. Met erg veel passen en meten zou ik het misschien op een 120GB SSD kunnen krijgen, maar dan zou ik het budget behoorlijk moeten verhogen. Pluspunt is dan weer dat de virtuele firewall buiten het opstarten om geen disk I/O veroorzaakt. Alles draait immers in het werkgeheugen. Ik heb het idee dat deze harddisk het werk wel aankan, mits ik niet alle machines tegelijk ga opstarten.
Voor het werkgeugen plaats ik de "oude" 2GB DDR2 module naast de nieuwe. Beide zelfde merk en type, hoewel dat niet altijd even veel zegt over de gebruikte modules. Dit zal normaal wel goed komen.
Processor dus de AMD Athlon II 400e. Deze heeft 3 maal 2,2 GHz. In VMware omgevingen zijn extra cores altijd meegenomen, de lage kloksnelheid zal ik niet erg missen. Het L3 cache is erg jammer dat het mist, maar de besparing in vermogen moet ergens vandaan komen.
Als voeding heb ik nog een PicoPSU 80 watts voeding liggen met een bijbehorende 12v adapter. Deze heb ik ooit gebruikt in combinatie met een Atom 230. De Atom viel me tegen, de PicoPSU niet. Atom toen verkocht. Ik verwacht dat deze voeding het net aan kan met opstarten. Anders heb ik nog een adapter liggen van een externe harddisk waarmee ik eventueel een 2TB schijf kan laten draaien. Ook kan ik, afhankelijk van de bios opties, de CPU nog wat terugklokken.
Als laatste plaats ik er nog een extra netwerkkaartje bij welke rechtstreeks aan mijn Livebox komt te hangen. AAangezien we geen telefonie hebben van Online kan ik de Livebox dan ook in bridge mode zetten waarna ik dat ding niet meer elke week hoef te resetten. De gigabit LAN van het moederbord komt aan de rest van mijn gigabit netwerk te hangen. In ESXi maak ik enkele virtuele switches aan waarbij de firewall met verschillende interfaces en security levels gekoppeld wordt.
Drivers voor ESXi krijg ik er zelf wel in, dat zal niet zo'n probleem vormen. Helaas kan ik niet echt veel vinden over het verbruik in de praktijk van zo'n X3 400e. Wat ik er van lees is vrij positief. Ook weet ik niet of de processor onder ESXi gebruik zal maken van CnQ. Op een AMD 64 3000+ welke ik een tijd als ESXi 3.5 testbakje heb gehad draaien werkte dit in ieder geval niet. Ik ga er van uit dat hier nog niets in verbeterd is, als dit wel het geval is is dat mooi meegenomen. Anders, zoals eerder beschreven, wellicht underclocken in bios.
Zie ik iets over het hoofd? Iemand hier nog tips of aanvullingen?
Edit: Hele lap tekst geworden zo. Degenen die het lezen, hulde!
Edit 2: De RAID configuratie komt geheel te vervallen. In plaats daarvan ga ik de huidige schijven gebruiken in een tweede server welke wekelijks vol automatisch een back-up gaat maken.
Eerst maar eens wat ik nu heb draaien:
- Intel Pentium D E2180
- Asus P5GC-MX/1333 (Intel 945GC northbridge)
- 2GB Kingston DDR2 PC6400 low profile geheugen
- Component pro 300 watt voeding (OEM in Aopen kast)
- Samsung spinpoint F2 1000GB
- 2 Samsung spinpoint F1 750GB's
- 2 Samsung spinpoint F1 640GB's
- WD Caviar Blue 500GB
De spinpoint F1 schijven bevatten een software RAID5 array van 4*640GB wat resulteert in 1920GB opslagruimte. Daarnaast staat de systeemschijf als RAID1 in de resterende 2*110GB.
Alles bij elkaar dus 3530GB aan bruikbare opslagruimte. Hiervan is nog een dikke 400GB vrij.
De server draait momenteel Windows server 2003 Enterprise (MSDN) en in Microsoft Virtual Server 2005 een Windows XP Professional machine welke ik als download computer gebruik. De aparte download computer wil ik blijven behouden, je weet immers nooit wat je voor zooi binnenhaalt.
Daarnaast wil ik een fatsoenlijke full-state firewall op de server gaan draaien als aparte machine. Welke dit is doet er niet toe, maar het draait op een P3 met 256MB ram al prima. Ook wil ik de web- en ftp server welke nu op de Windows server 2003 draaien in een Fedora core machine onder gaan brengen. Aangezien ik zelf vrij veel ervaring heb met VMware ESX en ESXi wil ik dit alles in ESXi gaan draaien. Helaas ondersteund de E2180 geen hardware virtualisatie en staat de 945GC chip mij helemaal niet aan. Tijd dus om wat nieuws samen te stellen. Hieronder wat ik in gedachten heb om te bestellen.
2 | Samsung EcoGreen F3EG, 2TB | € 109,90 | € 219,80 |
1 | Seagate Momentus 7200.4 ST9250410AS | € 41,15 | € 41,15 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G | € 39,95 | € 39,95 |
1 | Asrock N68PV-GS | € 44,50 | € 44,50 |
1 | AMD Athlon II X3 400e | € 59,98 | € 59,98 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 405,38 |
De twee 2TB schijven wil ik als RDM's aan een Windows server 2008 virtual machine koppelen. Deze gaan puur als data schijven dienen en moeten dan ook na een bepaalde tijd in standby vallen. De tijdsduur hiervan moet ik nog even bekijken. RDM's om nog altijd de mogelijkheid te hebben om mijn data schijven bij nood even aan een PC te hangen of iets dergelijks. Aangezien high availability en disaster recovery niet aan bod komen lijkt me dit de beste optie.
ESXi zelf, de OS-en en de opslag van de ftp- en web server komen op de Seagate notebook schijf. Een hoge I/O is een must voor veel virtuele machines, maar een SSD is mij te duur voor deze opslag. Met erg veel passen en meten zou ik het misschien op een 120GB SSD kunnen krijgen, maar dan zou ik het budget behoorlijk moeten verhogen. Pluspunt is dan weer dat de virtuele firewall buiten het opstarten om geen disk I/O veroorzaakt. Alles draait immers in het werkgeheugen. Ik heb het idee dat deze harddisk het werk wel aankan, mits ik niet alle machines tegelijk ga opstarten.
Voor het werkgeugen plaats ik de "oude" 2GB DDR2 module naast de nieuwe. Beide zelfde merk en type, hoewel dat niet altijd even veel zegt over de gebruikte modules. Dit zal normaal wel goed komen.
Processor dus de AMD Athlon II 400e. Deze heeft 3 maal 2,2 GHz. In VMware omgevingen zijn extra cores altijd meegenomen, de lage kloksnelheid zal ik niet erg missen. Het L3 cache is erg jammer dat het mist, maar de besparing in vermogen moet ergens vandaan komen.
Als voeding heb ik nog een PicoPSU 80 watts voeding liggen met een bijbehorende 12v adapter. Deze heb ik ooit gebruikt in combinatie met een Atom 230. De Atom viel me tegen, de PicoPSU niet. Atom toen verkocht. Ik verwacht dat deze voeding het net aan kan met opstarten. Anders heb ik nog een adapter liggen van een externe harddisk waarmee ik eventueel een 2TB schijf kan laten draaien. Ook kan ik, afhankelijk van de bios opties, de CPU nog wat terugklokken.
Als laatste plaats ik er nog een extra netwerkkaartje bij welke rechtstreeks aan mijn Livebox komt te hangen. AAangezien we geen telefonie hebben van Online kan ik de Livebox dan ook in bridge mode zetten waarna ik dat ding niet meer elke week hoef te resetten. De gigabit LAN van het moederbord komt aan de rest van mijn gigabit netwerk te hangen. In ESXi maak ik enkele virtuele switches aan waarbij de firewall met verschillende interfaces en security levels gekoppeld wordt.
Drivers voor ESXi krijg ik er zelf wel in, dat zal niet zo'n probleem vormen. Helaas kan ik niet echt veel vinden over het verbruik in de praktijk van zo'n X3 400e. Wat ik er van lees is vrij positief. Ook weet ik niet of de processor onder ESXi gebruik zal maken van CnQ. Op een AMD 64 3000+ welke ik een tijd als ESXi 3.5 testbakje heb gehad draaien werkte dit in ieder geval niet. Ik ga er van uit dat hier nog niets in verbeterd is, als dit wel het geval is is dat mooi meegenomen. Anders, zoals eerder beschreven, wellicht underclocken in bios.
Zie ik iets over het hoofd? Iemand hier nog tips of aanvullingen?
Edit: Hele lap tekst geworden zo. Degenen die het lezen, hulde!
Edit 2: De RAID configuratie komt geheel te vervallen. In plaats daarvan ga ik de huidige schijven gebruiken in een tweede server welke wekelijks vol automatisch een back-up gaat maken.
Ik heb geen ervaring met die VIA Eden dingen maar is zoiets nog wel interessant tegenover een passief Atom D410 bordje zoals deze? De prijs lijkt op zijn zachtst gezegd stevig.dominicr schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 18:11:
wat zijn de ervaringen met
http://www.car-pc.eu/catalog/il/420?ci=7
Ik had dat eigenlijk ook beter in het HTPC topic kunnen posten.Killemov schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 15:42:
@Dreamvoid: HTPC != Zuinige server, toch?
[ Voor 38% gewijzigd door Dreamvoid op 15-05-2010 22:23 ]
De voeding is geloof ik uit mijn hoofd 120 watt, is dat wel voldoende voor jouw setup?lowfi schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:31:
i3 530, zotac h55 mini
Ach ja luxe problemen
Ben je er zeker van dat de onboard NIC gaat werken? Misschien is het sowieso voor dit soort zaken interessant om er een PCI-e Intel Gigabit NIC in te zetten.
Zit wat in, realtek wordt niet ondersteund en werkt standaard ook niet. Bij mijn weten is het echter met wat truuks wel aan de praat te krijgen. Voor thuis vind ik dat goed genoeg.Dadona schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 23:35:
[...]
Ben je er zeker van dat de onboard NIC gaat werken? Misschien is het sowieso voor dit soort zaken interessant om er een PCI-e Intel Gigabit NIC in te zetten.
Een PCIe gigabit kaartje kan ook, is een beetje the easy way, maar wel een veilige keuze. Zal er nog eens over denken. Dan neig ik er wel naar om maar meteen 2 dezelfde kaartjes te bestellen, een voor untrusted richting modem en een voor mijn interne netwerk.
Ik dacht dat de AMD 780G/785G zuiniger waren dan de NVidia 630a?
Even niets...
Ik weet niet zeker of ik hier verder moet gaan of een los topic moet openen.
Maar ik heb het nu voor elkaar dat mijn server in S3 gaat. Dan zakt het verbruik terug naar 10 watt (ongeveer) dus dat is helemaal naar wens.
En met een druk op de knop is hij ook in 3 seconden weer wakker. Ook geweldig.
Echter hij reageert niet meer op remote desktop, het benaderen van bestanden op een share of mijn squeezebox. Dus niet echt de bedoeling, dat ik naar boven moet lopen om elke keer mijn server handmatig aan te zetten. Nog iemand die zou weten waar ik dit zou moeten zoeken.\?? Of een goede guide voor het instellen van 2k3.
Maar ik heb het nu voor elkaar dat mijn server in S3 gaat. Dan zakt het verbruik terug naar 10 watt (ongeveer) dus dat is helemaal naar wens.
En met een druk op de knop is hij ook in 3 seconden weer wakker. Ook geweldig.
Echter hij reageert niet meer op remote desktop, het benaderen van bestanden op een share of mijn squeezebox. Dus niet echt de bedoeling, dat ik naar boven moet lopen om elke keer mijn server handmatig aan te zetten. Nog iemand die zou weten waar ik dit zou moeten zoeken.\?? Of een goede guide voor het instellen van 2k3.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Denk dat je daarvoor naar wake on lan moet gaan kijken. Dan zul je eerst een WOL magic packet naar je server moeten versturen en dan pas via RDP, share of squeezebox.
Maar volgens mij gebruikt de 780G/785G meer stroom. Alleen HD content kan de onboard VGA decoderen wat voor minder processorload zorgt. Dat bespaart natuurlijk stroom, maar is ook direct een taak wat mijn server nooit doet.
Hmm, heb een 780G bordje in mijn PC zitten, mijn broertje een Geforce 6150 bordje. Kan daar wel eens tussen testen denk ik..FireDrunk schreef op zondag 16 mei 2010 @ 02:17:
Ik dacht dat de AMD 780G/785G zuiniger waren dan de NVidia 630a?
Maar volgens mij gebruikt de 780G/785G meer stroom. Alleen HD content kan de onboard VGA decoderen wat voor minder processorload zorgt. Dat bespaart natuurlijk stroom, maar is ook direct een taak wat mijn server nooit doet.
[ Voor 61% gewijzigd door GH45T op 16-05-2010 15:26 ]
@FireDrunk, wisselt. Tot een paar weken geleden zou ik zeggen, duidelijk 630a! Inmiddels heeft MSI een 785g die je zo ver kan tunen dat deze zuiniger kan zijn dan 630a's, het gaat dan wel om een AM3 moederbord. Dat zijn recentere moederborden waarbij het bios vol zit met interessante features, waardoor je na het uitschakelen en terugklokken van diverse zaken onder de 20W kan duiken. (Let op, dit is niet meer met een standaard voeding!). Op AM2+ gebied mis je (bij mijn weten) die zaken. Ik ben nog geen 785g, AM2+ moederbord tegengekomen die zuiniger is dan een 630a. Trek je het breder en kijk je naar alle moederborden dan blijft 630a naar mijn idee nog altijd de zuinigste oplossing, zeker als je niet tot in het maximale wil tunen.
@Cyberpope WakeOnLan toepassen en daarna met remote desktop als de computer helemaal uit moet kunnen. Of je kiest voor standby (geloof ik), dan blijven er wat meer onderdelen actief en zou je met een simpele ping actie (of een activiteit als remote desktop) de pc weer aan moeten kunnen krijgen. Heeft wel als nadeel dat er soms apparatuur in het huis rondloopt dat doodleuk een ping achtige actie doet om te kijken of pc's online zijn en gaat je computer dus voor jan met de korte achternaam aan. (Ik vind 10W overigens wel behoorlijk veel.)
@Cyberpope WakeOnLan toepassen en daarna met remote desktop als de computer helemaal uit moet kunnen. Of je kiest voor standby (geloof ik), dan blijven er wat meer onderdelen actief en zou je met een simpele ping actie (of een activiteit als remote desktop) de pc weer aan moeten kunnen krijgen. Heeft wel als nadeel dat er soms apparatuur in het huis rondloopt dat doodleuk een ping achtige actie doet om te kijken of pc's online zijn en gaat je computer dus voor jan met de korte achternaam aan. (Ik vind 10W overigens wel behoorlijk veel.)
Ik trek nu 65watt uit de muur (geloof ik). Dat is met 4 zeer niet zuinige disks (1e seagate 1TB). Volgens mij zit er ook een 150watt voeding in.GioStyle schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:11:
[...]
De voeding is geloof ik uit mijn hoofd 120 watt, is dat wel voldoende voor jouw setup?
Ben er niet zo bang voor
Ik lees juist op diverse sites op internet dat dit juist bij S3 niet noodzakelijk is.. Hij is dan bijna altijd snel standby.GH45T schreef op zondag 16 mei 2010 @ 15:24:
Denk dat je daarvoor naar wake on lan moet gaan kijken. Dan zul je eerst een WOL magic packet naar je server moeten versturen en dan pas via RDP, share of squeezebox.
b.v. http://www.exoid.com/?page_id=47
@dadona.. 10 watt is ook een gok. Er zit meer op mijn meter. Het is 15 watt inclusief de router.
En dat hij dan soms te vaak het zijn standby komt is geen ramp. Immers het verbruik is lager als 24/7 aan.
[ Voor 19% gewijzigd door Cyberpope op 16-05-2010 15:48 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Bij S3 is windows niet meer actief, er staat nog spanning op je geheugen, waardoor bij het aanzetten, windows _direct_ verder kan gaan.. Maar reageren op netwerk activiteit is er niet bij...Cyberpope schreef op zondag 16 mei 2010 @ 15:47:
[...]
Ik lees juist op diverse sites op internet dat dit juist bij S3 niet noodzakelijk is.. Hij is dan bijna altijd snel standby.
b.v. http://www.exoid.com/?page_id=47
@dadona.. 10 watt is ook een gok. Er zit meer op mijn meter. Het is 15 watt inclusief de router.
En dat hij dan soms te vaak het zijn standby komt is geen ramp. Immers het verbruik is lager als 24/7 aan.
Wake On Lan, word dan ook door je BIOS / Netwerkkaart gedaan...
Even niets...
Als je o.a. kijkt naar de link die ik hierboven geef (en ik kan er nog meer vinden) zijn die het niet met je eens. Sterker nog, als ik de optie aanzet in mijn netwerkkaart, staat er bij dat deze de server soms kan wakker maken omdat hij dan zijn ip-adres moet vernieuwen (als hij op DHCP staat)FireDrunk schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 11:49:
[...]
Bij S3 is windows niet meer actief, er staat nog spanning op je geheugen, waardoor bij het aanzetten, windows _direct_ verder kan gaan.. Maar reageren op netwerk activiteit is er niet bij...
Wake On Lan, word dan ook door je BIOS / Netwerkkaart gedaan...
Ergo het kan wel, de vraag is op welke manier.
Laatste keer dat ik dat instelde bij mijn Intel netwerkkaart kon ik kiezen bij WoL (uit S3) of er een "magic packet" nodig was of niet. Zo niet, dan schopt elk willekeurig netwerk pakketje hem wakker uit zijn slaapje.
[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 18-05-2010 16:25 ]
Je hebt gelijk, er zijn een aantal maar's. 1 daarvan zijn wakeup events. Wat het OS dan doet, is de RTC (Real Time Clock) een seintje geven wanneer de pc weer wakker moet worden.Cyberpope schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:18:
[...]
Als je o.a. kijkt naar de link die ik hierboven geef (en ik kan er nog meer vinden) zijn die het niet met je eens. Sterker nog, als ik de optie aanzet in mijn netwerkkaart, staat er bij dat deze de server soms kan wakker maken omdat hij dan zijn ip-adres moet vernieuwen (als hij op DHCP staat)
Ergo het kan wel, de vraag is op welke manier.
Dus, gebruiker kiest standby, OS zoekt eerste tijdsevent waarop het OS iets moet doen waarvoor pc wakker moet worden, en geeft die tijd door aan het BIOS. MCE doet dit ook, start er een opname op een bepaalde tijd, dan word deze tijd doorgegeven.
MAAR, dat wil niet zeggen dat jou pc van buitenaf events kan ontvangen!
De netwerkkaart staat in directe verbinding met je BIOS, en kan dus als er een magic packet, of iets anders binnen komt, automatisch een signaal sturen aan je BIOS om je pc wakker te maken.
Even niets...
Erg nette resultaten dit, was eerder van plan een 740 bordje te bestellen voor mijn server upgrade (of reparatie... hij's dood, snif), maar dan ga ik toch maar voor een van die msi's. Dat heeft als bijkomend voordeel dat ik gelijk ddr3 kan kopen, heb ik er in de toekomst misschien meer aan. Had eigenlijk 6 sata poorten als eis, maar misschien moet ik anders wat storage via usb koppelen als ik ooit zo ver kom en alleen aan zetten indien nodig.Dadona schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 22:01:
[...]
Máár, inmiddels duikt opnieuw, hoe kan het ook anders MSI, er weer onder met twee zelfs goedkopere !!!! moederborden:
-MSI 785GM-E65 (zuinigste, maar duurste)
-MSI 785GM-E51
Credits gaan naar Che New, daarmee is het ook eindelijk zover dat ik waarden zie van de 785G op een AM3.
Wat me echter vooral ook opvalt, die duitser heeft maar ongeveer een 4 watt verschil in idle tussen een athlon II 240 en een phenom II x3 met 4e core unlocked???
Als het verschil zo klein is wil ik voor 2 tientjes meer misschien wel een athlon II x3 proberen, kijken of die ook wil unlocken en voor zo'n klein prijsverschil (in geld en energie) wil ik best wat extra cores achter de hand hebben
Maar heeft iemand hier daar ook ervaring mee? Ik verwachtte een heel wat groter verschil in idle verbruik tussen die procs en zou het toch wel jammer vinden als het straks niet blijkt te kloppen dat het zo weinig scheelt.
Verder is het dan een athlon ipv phenom, maar dat zou in principe toch juist zuiniger moeten zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door Finraziel op 21-05-2010 16:26 ]
Gamertag: FinrazielNL
[geen concreet advies of wat dan ook, maar gewoon wat algemene bedenkingen die voor alles opgaan]
Bedenk wel dat het hier echt om een knetterharde best-case gaat. Die Duitser heeft echt het absolute minimum proberen te vinden met ook hardware die daarbij past. Zo werkt hij met een PicoPSU waarvan hij mogelijk de adapter ook met zorg heeft uitgekozen. Dat hij dan tot zulke waarden komt is absoluut geen garantie dat een andere persoon tot vergelijkbare waarden uitkomt. Een voorbeeldje:
Op datzelfde forum loopt iemand rond met een Asrock Alive NF7GHdready die hij tot een idle verbruik van 15.7W krijgt. Ik heb datzelfde moederbord, een zuinigere processor, maar toch kwam ik met moeite onder de 20W. In mijn geval was de efficiëntie van de adapter te laag, zeker bij een low-power setup is dat essentieel, omdat je doorgaans op een (heel) slecht deel van de adapter uitkomt.
In dit geval zou bijvoorbeeld (ook) het cores verhaal nog wel eens tricky kunnen zijn. Je weet niet waarom die Phenom X4 naar een Phenom X3 is teruggezet. Deed de core het zelf niet, is er iets met het L3 cache, of weer iets anders? Wat de Athlons onderling betreft heb ik geen ervaring met verschillen in verbruik tussen de X2, X3 en X4 in idle, maar die zul je vast wel op het internet kunnen vinden
Ten aanzien van de SATA poorten, de MSI heeft natuurlijk nog een eSATA. Maar als je er in principe zes intern wil dan is mijn advies om je niet blind te staren op de set met het laagste verbruik omdat je aan het einde van de rit net iets zuiniger af zou kunnen zijn met een andere set (als je daadwerkelijk voor USB gaat dan zit je bijvoorbeeld met een extra klap van de efficientie van de adapter van zo'n behuizing, of je moet er zo'n half half situatie van maken.) Maar ook ten aanzien van andere zaken zoals het aantal PCI-express lanes enz is het misschien handiger om een iets duurdere set, of een iets minder zuinige set te nemen dan later met een setje te zitten waarbij je trucjes moet uithalen en zodoende het voordeel teniet wordt gedaan.
(Overigens kun je ook voor een 740G gaan op AM3
)
Bedenk wel dat het hier echt om een knetterharde best-case gaat. Die Duitser heeft echt het absolute minimum proberen te vinden met ook hardware die daarbij past. Zo werkt hij met een PicoPSU waarvan hij mogelijk de adapter ook met zorg heeft uitgekozen. Dat hij dan tot zulke waarden komt is absoluut geen garantie dat een andere persoon tot vergelijkbare waarden uitkomt. Een voorbeeldje:
Op datzelfde forum loopt iemand rond met een Asrock Alive NF7GHdready die hij tot een idle verbruik van 15.7W krijgt. Ik heb datzelfde moederbord, een zuinigere processor, maar toch kwam ik met moeite onder de 20W. In mijn geval was de efficiëntie van de adapter te laag, zeker bij een low-power setup is dat essentieel, omdat je doorgaans op een (heel) slecht deel van de adapter uitkomt.
In dit geval zou bijvoorbeeld (ook) het cores verhaal nog wel eens tricky kunnen zijn. Je weet niet waarom die Phenom X4 naar een Phenom X3 is teruggezet. Deed de core het zelf niet, is er iets met het L3 cache, of weer iets anders? Wat de Athlons onderling betreft heb ik geen ervaring met verschillen in verbruik tussen de X2, X3 en X4 in idle, maar die zul je vast wel op het internet kunnen vinden
Ten aanzien van de SATA poorten, de MSI heeft natuurlijk nog een eSATA. Maar als je er in principe zes intern wil dan is mijn advies om je niet blind te staren op de set met het laagste verbruik omdat je aan het einde van de rit net iets zuiniger af zou kunnen zijn met een andere set (als je daadwerkelijk voor USB gaat dan zit je bijvoorbeeld met een extra klap van de efficientie van de adapter van zo'n behuizing, of je moet er zo'n half half situatie van maken.) Maar ook ten aanzien van andere zaken zoals het aantal PCI-express lanes enz is het misschien handiger om een iets duurdere set, of een iets minder zuinige set te nemen dan later met een setje te zitten waarbij je trucjes moet uithalen en zodoende het voordeel teniet wordt gedaan.
(Overigens kun je ook voor een 740G gaan op AM3
Klopt, ik verwacht ook niet echt dezelfde waardes te halen (al noemt hij ook resultaten met een earthwatt psu), het ging me om het verschil tussen de twee procs. Ik was er een klein beetje van uit gegaan dat resultaten in reviews niet zo bruikbaar zouden zijn en had nog niet echt gezocht omdat ik op mijn foon aan het internetten ben (niks te doen op het werk) en snel reviews daarop zoeken gaat toch iets minder. Maar ik zie met even snel op de desktop zoeken (management is grotendeels naar huis
) dat de power consumption inderdaad vaak dicht bij elkaar liggen van die twee. Had ik eerst even moeten doen, excuus
.
Wat die sata poortjes betreft, ik was me daar eigenlijk juist op blind aan het staren, voorlopig heb ik die poortjes helemaal niet nodig en mocht ik ooit wel zo veel storage vergaren dan ga ik wel data offloaden naar usb drives die verder normaal uit staan. Er zal zat data zijn wat ik wel wil bewaren maar wat niet on the fly nodig zal zijn.
Dit weekend eens kijken of ik ga bestellen, zal het posten als ik verbruikswaardes heb (al moet ik dan ook even zo'n meter bij de kijkshop halen, mijn huidige is niet echt betrouwbaar volgens mij, niet bedoeld voor switching psu).
Wat die sata poortjes betreft, ik was me daar eigenlijk juist op blind aan het staren, voorlopig heb ik die poortjes helemaal niet nodig en mocht ik ooit wel zo veel storage vergaren dan ga ik wel data offloaden naar usb drives die verder normaal uit staan. Er zal zat data zijn wat ik wel wil bewaren maar wat niet on the fly nodig zal zijn.
Dit weekend eens kijken of ik ga bestellen, zal het posten als ik verbruikswaardes heb (al moet ik dan ook even zo'n meter bij de kijkshop halen, mijn huidige is niet echt betrouwbaar volgens mij, niet bedoeld voor switching psu).
Gamertag: FinrazielNL
In dat geval kun je aan een Silvercrest USB Stekkerblok denken, daarmee kun je toch nog voor USB schijven die oproepbaar zijn.
Momenteel heb ik een oude pentium iii m laptop staan als servertje. DNS, samba, dhcp, bittorrent, squeezeboxserver enz. Gewoon headless linux, alle overbodige hardware er uit gesloopt. Dit ding voldoet nog steeds qua energieverbruik (<15W) en power (nauwelijks cpu load). Nadelen zijn op dit moment
Na het hele topic door te hebben gelezen kom ik tot de volgende setup
Is dit een overkill voor wat ik nodig heb? Is dit een goede keuze? Ziet iemand nog mogelijkheden voor het laptopje die ik gemist heb? Zijn er nog winkel die de chenbro wel op vooraad hebben?
Al met al verwacht ik niet dat een vervanger net zo zuinig zal zijn als mij oude laptopje maar ik wil nu gewoon alle data op een plek in huis ipv overal een beetje.
- geen Gigabit
- slechts 1 ide laptop schijf
Na het hele topic door te hebben gelezen kom ik tot de volgende setup
1 | Chenbro ES30068 | € 96,- | € 96,- |
2 | Samsung EcoGreen F3EG, 2TB | € 109,90 | € 219,80 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/2G | € 53,61 | € 53,61 |
1 | MSI 785GM-E51 | € 60,40 | € 60,40 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 494,75 |
Is dit een overkill voor wat ik nodig heb? Is dit een goede keuze? Ziet iemand nog mogelijkheden voor het laptopje die ik gemist heb? Zijn er nog winkel die de chenbro wel op vooraad hebben?
Al met al verwacht ik niet dat een vervanger net zo zuinig zal zijn als mij oude laptopje maar ik wil nu gewoon alle data op een plek in huis ipv overal een beetje.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Ja, het moederbord gaat niet in de kast passen. Of je moet voor een grotere kast gaan of naar een ITX oplossing kijken.
Voor de rest, ja, het is overkill, als een Pentium III het al aankan dan zal de 240E helemaal denken wat daar nu af en toe voorkomt dat ze helemaal lekker kan rusten.
Je zou zelfs voor een Atom kunnen gaan, als je je beperkt tot de taken van de Pentium III, heb je ook meteen een ITX moederbord.
Als je het erg klein wil houden kun je ook kijken naar een i3/i5 setje op ITX, maar daar betaal je wel het nodige geld voor. Deze computer lijkt mij nu typisch één die gewoon ergens moet staan, dus zou ik persoonlijk gewoon een mini tower nemen en deze ergens neer knallen. (Ben je ook meteen af van het gezeur om de boel gekoeld te houden.)
Voor de rest, ja, het is overkill, als een Pentium III het al aankan dan zal de 240E helemaal denken wat daar nu af en toe voorkomt dat ze helemaal lekker kan rusten.
Als je het erg klein wil houden kun je ook kijken naar een i3/i5 setje op ITX, maar daar betaal je wel het nodige geld voor. Deze computer lijkt mij nu typisch één die gewoon ergens moet staan, dus zou ik persoonlijk gewoon een mini tower nemen en deze ergens neer knallen. (Ben je ook meteen af van het gezeur om de boel gekoeld te houden.)
Hallo,
Na lang zoeken toch maar besloten om een goedkoop servertje in elkaar te steken.
Intel D510MO of ion330 bordje (later misschien ook htpc ) met 1 gb mem en een 320gb hdd om mee te starten, met linux
ed. (dit wordt nog leuk)
Dit is wel goed genoeg als opslag en download server toch?
Na lang zoeken toch maar besloten om een goedkoop servertje in elkaar te steken.
Intel D510MO of ion330 bordje (later misschien ook htpc ) met 1 gb mem en een 320gb hdd om mee te starten, met linux

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 25-05-2010 22:31 ]
Hangt er vanaf hoeveel je op wilt slaanErnemmer schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 21:53:
Hallo,
Intel D510MO of ion330 bordje (later misschien ook htpc ) met 1 gb mem en een 320gb hdd om mee te starten, met linux![]()
ed. (dit wordt nog leuk)
![]()
Maar opzich kan dat wel, maar meer specs is altijd beter. Probeer het eens wat concreter te maken. Daarnaast mis ik nog een kast waar dit in moet
Computer says no
Iets als een Asrock Ion kan ik je eigenlijk alleen maar aanbevelen voor jouw doeleinden. Klein, zuinig, en toch nog vrij performant. Linux draait er afaik ook zonder beperkingen op, en mocht je er een HTPC van willen maken dan heb je gelijk alles in huis
Na veel twijfelen over wel of geen DDR3 voor mijn htpc/server toch maar de knoop doorgehakt.
Zijn er nog dingen waar ik hier evt. rekening mee moet houden? Dit lijkt me wel een zuinige edoch performancewaardige setup niet?
Ik zat zelf te denken om er evt. nog een draadloos tobo bij te doen, met name omdat ik niet weet in hoeverre de remote van de antec volstaat.
1 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB | € 75,- | € 75,- |
1 | Antec MicroFusion Remote 350 | € 84,86 | € 84,86 |
1 | AMD Athlon II X2 240E | € 67,56 | € 67,56 |
1 | MSI 785GM-E65 | € 68,- | € 68,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 349,22 |
Zijn er nog dingen waar ik hier evt. rekening mee moet houden? Dit lijkt me wel een zuinige edoch performancewaardige setup niet?
Ik zat zelf te denken om er evt. nog een draadloos tobo bij te doen, met name omdat ik niet weet in hoeverre de remote van de antec volstaat.
[ Voor 3% gewijzigd door marko77 op 27-05-2010 19:51 ]
De gewone X2 240 is bijna vijftien euro goedkoper. Is bijna de helft van een toetsenbordje dat je eventueel zou kunnen gebruiken.
De antec remote is goed genoeg voor basic dingetjes en nog wat meer. Dat tobo-tje (met trackball) zou handig kunnen zijn voor al het andere casual surf- en mailgedrag dat je vanaf de bank wilt doen.
edit: Je zou het geld ook kunnen besteden aan een grotere hdd zoals deze.
Als je er later (over een jaar?) meer schijven in wilt gaan hangen zijn die 2TB schijfjes nog weer goedkoper en prik je er zo twee of drie naast.
Aan de andere kant, als je al een nas of zo hebt zou ik geen grote schijf in de htpc die je hierboven beschrijft) hangen.
De antec remote is goed genoeg voor basic dingetjes en nog wat meer. Dat tobo-tje (met trackball) zou handig kunnen zijn voor al het andere casual surf- en mailgedrag dat je vanaf de bank wilt doen.
edit: Je zou het geld ook kunnen besteden aan een grotere hdd zoals deze.
Als je er later (over een jaar?) meer schijven in wilt gaan hangen zijn die 2TB schijfjes nog weer goedkoper en prik je er zo twee of drie naast.
Aan de andere kant, als je al een nas of zo hebt zou ik geen grote schijf in de htpc die je hierboven beschrijft) hangen.
[ Voor 30% gewijzigd door dragunova op 27-05-2010 20:29 ]
does the pope shit in the woods? is a bear catholic?
De 240e is toch een stukje zuiniger, dus dat gaat uiteindelijk meer opleveren denk ik, ik zat zelf aan het logitech tobo te denken (met touchpad).
Qua schijven is dit voorlopig wel voldoende denk ik, uitbreiden kan altijd nog en 1,5TB is genoeg om mee te beginnen.
Qua schijven is dit voorlopig wel voldoende denk ik, uitbreiden kan altijd nog en 1,5TB is genoeg om mee te beginnen.
Alleen als je m volledig belast. Idle merk je het verschil niet, en je kunt de 240 ook ondervolten.marko77 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:03:
De 240e is toch een stukje zuiniger, dus dat gaat uiteindelijk meer opleveren
Ik ben even te moe om het uit te rekenen maar die vijftien euro verschil haal je er volgens mij niet binnen drie jaar uit.
Het is ook helemaal afhankelijk van wat je er exact mee gaat doen; als je de machine continu gaat laten numbercrunchen heeft die energiezuinige tor wel zin, maar dan kun je ook naar intelprocessors gaan kijken.
Het maakt niet uit of je de bak 24/7 aan laat staan of na gebruik uitzet:de 240e heeft geen meerwaarde boven de 240 voor wat ik denk dat je er mee van plan bent; je kunt die centen veel beter ergens anders aan besteden.
Maar het is jouw geld.
does the pope shit in the woods? is a bear catholic?
ok, thanx voor de input. Hij zal iig niet constant vol belast worden dus dan is switchen naar de 240 wellicht verstandiger, is toch weer een krat bier
Ben te lui om het hele topic door te lezen, maar ongetwijfeld weten jullie wat uiteindelijk de beste zuinigheid/prestaties oplevert:
1) am2+ mini-itx bordje met een sempron LE-1200 en 4 harde schijven in raid5
2) atom D510 (dual core dus) bordje met 4 harde schijven in raid5
wellicht kan het goedkoper/zuiniger met andere atom bordjes, maar die hebben vaak geen 4x sata. en ik gok dat mn huidige raidcontroller al 20 watt verstookt als je voelt hoe warm dat ding wordt.
Kortom heeft er iemand ervaring met een atom icm software raid 5? Presteert dat nog een beetje, of is een am2 bordje de betere keuze?
wellicht kan het goedkoper/zuiniger met andere atom bordjes, maar die hebben vaak geen 4x sata. en ik gok dat mn huidige raidcontroller al 20 watt verstookt als je voelt hoe warm dat ding wordt.
Kortom heeft er iemand ervaring met een atom icm software raid 5? Presteert dat nog een beetje, of is een am2 bordje de betere keuze?
atom + software raid 5 zou prima moeten werken, maar verder gaat het systeem niet zo veel meer uitvoeren.. een dedicated/cpu offloading (intel?) lan kaart is wel aan te bevelen.. de sempron heeft net ff wat meer cpu power en levert +/- dezelfde raid prestaties in softraid ook met een crappy netwerkkaart in principe
Ik heb net me D510 bord aangesloten en win7 erop gezet en de prestaties vallen mij erg tegen tijdens simpel surfen.
Ook is het verbruik met 36 watt en 1 2,5 inch hdd aan de hoge kant.
Ook is het verbruik met 36 watt en 1 2,5 inch hdd aan de hoge kant.
Morgenochtend werd even 2 weken later, ik heb het drukmhr-zip schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 22:03:
Ben even langs informatique gereden.
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon II X2 240E € 64,94 € 64,94 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 30,65 € 30,65 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G € 53,80 € 53,80 1 MSI 785GM-E51 € 62,72 € 62,72 3 Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB € 74,95 € 224,85 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 436,96
Maar ik krijg windows 2003 server wel geinstalleerd, alleen zijn er geen drivers beschikbaar van msi

En die van xp krijg ik niet geïnstalleerd.
Pak je de drivers van Realtek, AMD en andere fabrikanten. Zoeken op hardware/device ID.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik stond voor de zelfde keuze.dj1981 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:52:
Ben te lui om het hele topic door te lezen, maar ongetwijfeld weten jullie wat uiteindelijk de beste zuinigheid/prestaties oplevert:
Ik heb voor amd gekozen, omdat het verschil in idle heel weinig is. En de amd toch sneller is @ full load.
Alleen is de sempron niet de zuinigste proc van amd.
Oke thx, dat gaat best goed. Alleen is er 1 apparaat 'onbekend' dus ik zou ook niet weten waar ik moest gaan zoeken. Iemand een tip?-The_Mask- schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 11:53:
Pak je de drivers van Realtek, AMD en andere fabrikanten. Zoeken op hardware/device ID.
Zoals -The_Mask- al zei, zoek even op het hardware id. Als je in apparaatbeheer dubbelklikt op dat apparaat en dan naar het tabblad 'Details' gaat en dan kijkt bij Apparaatinstantie-id of Hardware-id's zie je meestal iets als PCI\VEN_xxxx&DEV_yyyy. Het vendor id is de fabrikant (8086=intel, 1106=via, etc) en het device-id het produkt zelf, haal dat even door google en je weet ws al genoeg. Mocht het toevallig het audio gedeelte zijn installeer dan eerst het laatste servicepack voor betere hd audio support.mhr-zip schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 12:30:
[...]
Oke thx, dat gaat best goed. Alleen is er 1 apparaat 'onbekend' dus ik zou ook niet weten waar ik moest gaan zoeken. Iemand een tip?
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 30,65 | € 30,65 |
1 | MSI 785GM-E51 | € 62,72 | € 62,72 |
3 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB | € 74,95 | € 224,85 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 436,96 |
Ik heb nu alles geinstaleerd met w2k3 server. De 3 sata schijven zitten er nog niet in. Alleen 1 80GB 7200 tpm sata seagate schijfje.
En ik gebruik nu 28 watt idle met hardeschijf nog draaiend.
Al die stomme hulp programma's werken niet in w2k3, dus die gebruik ik niet.
Nog niks geundervolt.
Alles op auto, alleen audio heb ik uitgezet.
[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 29-05-2010 13:40 ]
1 | Asrock A330ION | € 114,01 | € 114,01 |
2 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 118,- | € 236,- |
1 | Chenbro ES34169-4T120 | € 144,- | € 144,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/2G | € 53,80 | € 53,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 547,81 |
Dit is er besteld. Atom moet meer dan genoeg power hebben voor een NAS. De Chenbro kast is niet goedkoop maar wel de ideale serverkast met een beschijden voeding (120W). Duurt nog even voordat hij binnen is, ben benieuwd wat het verbruik wordt.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Heb je de AMD processor driver al wel geinstalleerd (en power management op 'minimal' gezet), anders werkt C 'n Q niet.mhr-zip schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 13:38:Ik heb nu alles geinstaleerd met w2k3 server. De 3 sata schijven zitten er nog niet in. Alleen 1 80GB 7200 tpm sata seagate schijfje.
Nog niks geundervolt. Alles op auto, alleen audio heb ik uitgezet.
Had ik al gedaan ja. Zo slecht is die 28 watt toch niet?Nielson schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 17:07:
[...]
Heb je de AMD processor driver al wel geinstalleerd (en power management op 'minimal' gezet), anders werkt C 'n Q niet.
Nee, absoluut niet, maar dacht dat je een kale 2003 draaide en dan is 't jammer als je geen gebruikt maakt van C 'n Q.mhr-zip schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 17:11:
[...]
Had ik al gedaan ja. Zo slecht is die 28 watt toch niet?
Ik zit zat zelf ook te denken aan een dergelijke configuratie zoals hierboven , bijna identiek .. zelfs dezelfde voeding vanwege 87%+ efficienty.
Eerst had ik een plan voor de nm10+atom 510 , maar nu toch blijkt dat Homeserver 2 (Vail) iets meer 'juice' nodig heeft 'ben ik bang dat de Atom het niet goed gaat trekken...' ben dus op zoek naar een sterkere combinatie'.
Het enige probleem is dat er geen mitx borden zijn voor de sterkere en relatief zuinige dual-core processoren (amd /intel)
I.v.b met een kast is MITX voor mij persoonlijk een MUST!
Voor de Athlon ll x2 240E zijn bijvoorbeeld alleen maar atx en matx borden beschikbaar.
Een andere oplossing is een intel voor de 775 sockets borden , hiervoor zijn wel mitx borden beschikbaar .. echter werken deze op de G45 en Q45 chipsets .. die volgens mij weer behoorlijk verbruiken...
Enige suggesties?
Eerst had ik een plan voor de nm10+atom 510 , maar nu toch blijkt dat Homeserver 2 (Vail) iets meer 'juice' nodig heeft 'ben ik bang dat de Atom het niet goed gaat trekken...' ben dus op zoek naar een sterkere combinatie'.
Het enige probleem is dat er geen mitx borden zijn voor de sterkere en relatief zuinige dual-core processoren (amd /intel)
Voor de Athlon ll x2 240E zijn bijvoorbeeld alleen maar atx en matx borden beschikbaar.
Een andere oplossing is een intel voor de 775 sockets borden , hiervoor zijn wel mitx borden beschikbaar .. echter werken deze op de G45 en Q45 chipsets .. die volgens mij weer behoorlijk verbruiken...
Enige suggesties?
Staan er anders wel een aantal in de pricewatch.Donster schreef op zondag 30 mei 2010 @ 10:29:
Welke doel je op dan?
De Athlon ll x2 240e vereist een am3 bord , en die zijn er niet in mitx / mini itx.
En voor de Intel krijg ik alleen maar de 'meer' verbruikende borden te zien ...
Ook aantal sata aansluitingen zitten al snel onder de 3
De Athlon ll x2 240e vereist een am3 bord , en die zijn er niet in mitx / mini itx.
En voor de Intel krijg ik alleen maar de 'meer' verbruikende borden te zien ...
Ook aantal sata aansluitingen zitten al snel onder de 3
Je kunt een AM3 processor ook op een AM2+ plaatsen, daar zijn er wel een aantal van. Het probleem is alleen wel dat het verbruik hoger ligt omdat ook bij AMD er niet, vanuit energie en server perspectief, de meest interessante chipsets opzitten (8200 of 780g).
Verwijderd
intel 1156 zijn er nu ook in M-ITX deze H-55 verbruikt niet veel en heeft normale ddr3 dimm's. prijs valt voor m-itx ook niet tegen (niet zo goedkoop als Atom). je moet een 64bit proc hebben voor Vail dus de atom valt dan toch al af.
1 | Intel Pentium G6950 | € 77,22 | € 77,22 |
1 | ECS H55H-I | € 78,92 | € 78,92 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 156,14 |
WH2 (Vail) vereist al snel meer dan een atom 510 idd , hoewel hij wel 64 bit is!
Bron:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=43098
Een ander 'zuinig' alternatief lijkt er niet te zijn , mits je voor matx of atx formaat gaat.
EDIT:
De Intel Pentium G6950 verbruikt alleen al 70+ watt.. wel heel erg veel vind ik.
Bron:
http://www.anandtech.com/...i5-650-660-670-reviewed/8
Bron:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=43098
Een ander 'zuinig' alternatief lijkt er niet te zijn , mits je voor matx of atx formaat gaat.
EDIT:
De Intel Pentium G6950 verbruikt alleen al 70+ watt.. wel heel erg veel vind ik.
Bron:
http://www.anandtech.com/...i5-650-660-670-reviewed/8
[ Voor 95% gewijzigd door Donster op 30-05-2010 11:47 ]
Verwijderd
nee de i3 530 (net een stapje hoger) wordt in veel real life tests naast de 240e gezet en het is meestal nek aan nek. de intel verbruikt iets meer in idle maar minder onder load. die review is met een gtx 280 erbij gemeten deze vergelijkt de 890gx IGP met de i3 igp.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 11:56 ]
Zelf heb ik dit samengesteld: (toch voor de i3 530 gegaan)
Enige wat ik mij afvraag is of die 120 watt voeding voldoende is ?
Zeker als er op later punt 4 hd's in zitten..
Ben benieuwt wat een dergelijk systeem gaat verbruiken , een Atom is uiteraard zuiniger .. maar die is niet WHS VAIL ready
2 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 118,- | € 236,- |
1 | Chenbro ES34169-4T120 | € 144,- | € 144,- |
1 | Intel Core i3 530 | € 104,13 | € 104,13 |
1 | Zotac H55ITX-A-E | € 121,- | € 121,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 658,93 |
Enige wat ik mij afvraag is of die 120 watt voeding voldoende is ?
Zeker als er op later punt 4 hd's in zitten..
Ben benieuwt wat een dergelijk systeem gaat verbruiken , een Atom is uiteraard zuiniger .. maar die is niet WHS VAIL ready
[ Voor 195% gewijzigd door Donster op 30-05-2010 16:43 . Reden: ECC Memory ]
De oude chenbro kast is overigens duurder dan de nieuwere , terwijl daar een extra slot in zit .. wel apart.
Valt me net op ;-) , de voeding is dan wel intern maargoed geen écht verschil.
Valt me net op ;-) , de voeding is dan wel intern maargoed geen écht verschil.
[ Voor 18% gewijzigd door Donster op 30-05-2010 20:03 ]
Ik ben ook wel benieuwd hoe zuinig die gaat zijn, ook hoeveel die nu onder een AMD setup komt te zitten. Die verbruiken meestal tussen de 40 en 50 w idle.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Ik ga hem zoviezo aan een energie-meter hangen en kijken wat het doet , echter hoor ik graag wel even van iemand of die 120w voeding voldoende is voor als er 4 schijven aan hangen , mbt tot spinups of als hij stress ondervind van hard werken... stel me gerust please
Morgen ga ik hem bestellen mits een 120 w voeding safe is..
Ik post in iedergeval wat resultaten van stroom verbruik als ik alles heb.. een video met bevindingen en proof ofzo
Ik post in iedergeval wat resultaten van stroom verbruik als ik alles heb.. een video met bevindingen en proof ofzo
[ Voor 29% gewijzigd door Donster op 30-05-2010 20:51 ]
Ligt er maar aan welke Atom je neemt, sommige zijn idd niet x64 compatible, maar de meeste wel.Donster schreef op zondag 30 mei 2010 @ 12:08:
....
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
Weet ik , zoals ik al eerder zei.
quote:
WH2 (Vail) vereist al snel meer dan een atom 510 idd , hoewel hij wel 64 bit is!
De snelheid is denk ik niet voldoende voor Vail... als je googled zul je op meerdere homserver sites ook zien dat er getwijfeld word of het gaat werken.. (sommige zeggen zelfs het getest te hebben met huidige beta)
Ik zelf ga het risico niet nemen
quote:
De snelheid is denk ik niet voldoende voor Vail... als je googled zul je op meerdere homserver sites ook zien dat er getwijfeld word of het gaat werken.. (sommige zeggen zelfs het getest te hebben met huidige beta)
Ik zelf ga het risico niet nemen

[ Voor 57% gewijzigd door Donster op 30-05-2010 21:54 ]
Heb zelf ongeveer dezelfde setup... alleen één EARS en één Scorpio Black, een 300W be quiet! en een MSI (micro-ATX) bordje. Idle (schijven actief, ongetweakt op WHS) gebruikt 'ie ongeveer 43 watt... Het zal nog wel zuiniger kunnen, maar ik ben er blij meeDonster schreef op zondag 30 mei 2010 @ 20:46:
Ik ga hem zoviezo aan een energie-meter hangen en kijken wat het doet , echter hoor ik graag wel even van iemand of die 120w voeding voldoende is voor als er 4 schijven aan hangen , mbt tot spinups of als hij stress ondervind van hard werken... stel me gerust please![]()
Supersnelle en toch lekker efficiente machine.
Over die 120Watt: Ik weet het niet... met vier schijven gaat het wel krap worden... Met 2 schijven lijkt het me prima te doen.
Edit: vergeet ook deze niet
[ Voor 4% gewijzigd door theblindman op 30-05-2010 22:04 ]
weet je wat hij verbruikt als hij druk is ?
Een andere optie is voor mij anders kopen zonder kast en voeding , verbruik uitgebreid testen (met oude voeding uit oude pc die ik nog heb) en dan beslissen welke kast e.d ik haal..
Een andere optie is voor mij anders kopen zonder kast en voeding , verbruik uitgebreid testen (met oude voeding uit oude pc die ik nog heb) en dan beslissen welke kast e.d ik haal..
[ Voor 68% gewijzigd door Donster op 30-05-2010 22:19 ]
Ik heb mijn server met 4 3.5" schijven, laptopschijf en i5 660 nog nooit boven de 90 watt gezien, dus 120 watt lijkt me voldoende.
If it ain't broken, tweak it!
Mijn inschatting: nu red je het, in de toekomst heb je weinig marge, tenzij je op de één of andere manier staggered spinup aan de praat krijgt of met de cpu gaat rommelen.
Toevallig heb ik vandaag even mijn NAS aan de Watt meter gehangen en bij het aanzetten zag ik een piek van 115W (die daarna weer snel zakte). Dat was met een Asus M2N68-AM Plus en een 4450e en vier schijven 3.5" schijven (WD10EACS) en één 2.5" schijf (ide) op een Be Quiet PurePower L7 300W. Voor de kleine kinderen die meelezen (
), ja 115 is kleiner dan 120, maar ik vraag mij af hoe goed die voeding in de Chenbro is. Hoe zit het met de efficiëntie, haalt de voeding daadwerkelijk de 120W en kan deze een iets hogere piekbelasting hebben.
Mocht het echt krap worden dan kun je altijd ervoor kiezen om je CPU te locken op een lagere multiplier en bijpassend voltage. Mocht je echt onzeker zijn, kun je dan niet de kast later laten komen? Je hangt de samenstelling aan een andere voeding en meet de piekbelasting en telt naar de piekload van twee schijven bij op.
Disclaimer: ik ben niet verantwoordelijk voor eventueel doorgebrande voedingen of andersoortige ongemakken of letsel aan personen in de omgeving, in dit geval niet en in het algemeen op het internet niet.
Toevallig heb ik vandaag even mijn NAS aan de Watt meter gehangen en bij het aanzetten zag ik een piek van 115W (die daarna weer snel zakte). Dat was met een Asus M2N68-AM Plus en een 4450e en vier schijven 3.5" schijven (WD10EACS) en één 2.5" schijf (ide) op een Be Quiet PurePower L7 300W. Voor de kleine kinderen die meelezen (
Mocht het echt krap worden dan kun je altijd ervoor kiezen om je CPU te locken op een lagere multiplier en bijpassend voltage. Mocht je echt onzeker zijn, kun je dan niet de kast later laten komen? Je hangt de samenstelling aan een andere voeding en meet de piekbelasting en telt naar de piekload van twee schijven bij op.
Disclaimer: ik ben niet verantwoordelijk voor eventueel doorgebrande voedingen of andersoortige ongemakken of letsel aan personen in de omgeving, in dit geval niet en in het algemeen op het internet niet.
Edit:
@Dadonna
Voeding is een 80+ en heeft volgens mij iets weg van een pico psu.
Ik kan die kleine lettertjes van de disclaimer overigens niet lezen. ... HAHA
Idd Geniaal ja ... de twijfel is zelfs te zien in mijn tekst
KNOOP IS HIERBIJ DOORGEHAKT!
Ik bestel hem zonder kast en voeding..
@Dadonna
Voeding is een 80+ en heeft volgens mij iets weg van een pico psu.
Ik kan die kleine lettertjes van de disclaimer overigens niet lezen. ... HAHA
Idd Geniaal ja ... de twijfel is zelfs te zien in mijn tekst
KNOOP IS HIERBIJ DOORGEHAKT!

Ik bestel hem zonder kast en voeding..
[ Voor 81% gewijzigd door Donster op 30-05-2010 22:30 ]
Geniaal, zeggen we allebei, bestel ik de kast later...wat doet ie: bestelt hem toch
Nu neem je aan dat de max. power ook meteen de combined power is. Ik krijg hier met een piekbelasting van 110W een 150W voeding op zijn knie-en domweg omdat de 12V lijn het niet trekt als de DVD brander naast de harde schijven ook nog eens start...Dadona schreef op zondag 30 mei 2010 @ 22:20:
Mijn inschatting: nu red je het, in de toekomst heb je weinig marge, tenzij je op de één of andere manier staggered spinup aan de praat krijgt of met de cpu gaat rommelen.
Toevallig heb ik vandaag even mijn NAS aan de Watt meter gehangen en bij het aanzetten zag ik een piek van 115W (die daarna weer snel zakte). Dat was met een Asus M2N68-AM Plus en een 4450e en vier schijven 3.5" schijven (WD10EACS) en één 2.5" schijf (ide) op een Be Quiet PurePower L7 300W. Voor de kleine kinderen die meelezen (), ja 115 is kleiner dan 120, maar ik vraag mij af hoe goed die voeding in de Chenbro is. Hoe zit het met de efficiëntie, haalt de voeding daadwerkelijk de 120W en kan deze een iets hogere piekbelasting hebben.
Bij de Chenbro echter zit intern meen ik een 180W voeding, en hangt het af van de externe adapter (120W of 180W) of het de 120W of 180W versie is. Dit zou kunnen betekenen dat de 120W versie ook echt die 120W wel kan leveren, en ook geen moeite heeft met een zware belasting op de 12V lijn...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Moet je even corrigeren:
Er zijn 2 versies van de Chenbro de nieuwe versie heeft een voeding van 120 w -
en de oude heeft een voeding van 180 w + 120 w adapter. ( en optioneel de 180w)
Over de voeding zelf is niks te vinden behalve dat het wel een 80+ efficienty heeft.
--
Ik bestel vandaag alles behalve de kast , en als het binnen is ga ik eerst de boel meten onder idle en stress.
Er zijn 2 versies van de Chenbro de nieuwe versie heeft een voeding van 120 w -
en de oude heeft een voeding van 180 w + 120 w adapter. ( en optioneel de 180w)
Over de voeding zelf is niks te vinden behalve dat het wel een 80+ efficienty heeft.
--
Ik bestel vandaag alles behalve de kast , en als het binnen is ga ik eerst de boel meten onder idle en stress.
Mars Warrior, je hebt helemaal gelijk, het was een nogal slordige reactie van mij voor wat betreft de 12V rail.
In de oude situatie zul je (naar alle waarschijnlijkheid) geen problemen hebben omdat je daar waarschijnlijk wel zo rond de 120W over de 12V rail kunt trekken. (Misschien is dat ook de filosofie bij de PicoPSU setjes waarbij je een zwakkere adapter erbij krijgt. Ik heb niet gekeken of het - altijd - klopt maar mogelijk komt de adapter overeen met wat de PicoPSU over de 12V lijn kan trekken.)
Als ik zo kijk naar de huidige versie dan kun je geen 120W over de 12V lijn blijven trekken. (Tenminste, ik ben nog geen voeding tegengekomen die het volledige vermogen over de 12V lijn kan laten gaan.) Toch kan het goed gaan omdat de betere voedingen het kunnen hebben als ze gedurende een korte tijd een iets hogere belasting te verwerken krijgen, zoals met het aanzetten van de computer. Dus misschien kom je nog enigszins in de buurt van de 120W, alleen zoek je dan toch wel de grenzen op.
Donster, idle en stress zijn, bij een krappe voeding, niet interessant. Dan worden zaken als het inschakelen van de computer en het opspinnen van een array belangrijk. De belasting kan daarbij hoger uitvallen dan de stress belasting, simpelweg omdat je een relatief grote tik krijg van een opspinnende harde schijf.
In de oude situatie zul je (naar alle waarschijnlijkheid) geen problemen hebben omdat je daar waarschijnlijk wel zo rond de 120W over de 12V rail kunt trekken. (Misschien is dat ook de filosofie bij de PicoPSU setjes waarbij je een zwakkere adapter erbij krijgt. Ik heb niet gekeken of het - altijd - klopt maar mogelijk komt de adapter overeen met wat de PicoPSU over de 12V lijn kan trekken.)
Als ik zo kijk naar de huidige versie dan kun je geen 120W over de 12V lijn blijven trekken. (Tenminste, ik ben nog geen voeding tegengekomen die het volledige vermogen over de 12V lijn kan laten gaan.) Toch kan het goed gaan omdat de betere voedingen het kunnen hebben als ze gedurende een korte tijd een iets hogere belasting te verwerken krijgen, zoals met het aanzetten van de computer. Dus misschien kom je nog enigszins in de buurt van de 120W, alleen zoek je dan toch wel de grenzen op.
Donster, idle en stress zijn, bij een krappe voeding, niet interessant. Dan worden zaken als het inschakelen van de computer en het opspinnen van een array belangrijk. De belasting kan daarbij hoger uitvallen dan de stress belasting, simpelweg omdat je een relatief grote tik krijg van een opspinnende harde schijf.
Verwijderd
Het is zo jammer dat staggard zo lastig voor elkaar te krijgen is. (Kan je dan geen goedkopere acrea oid voor halen?)
hè? is de sempron niet de zuinigste amd processor? Dan heb ik wat ontwikkelingen gemist, is een van de nieuwe zuinige athlon II's dan een betere oplossing?mhr-zip schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 12:00:
[...]
Ik stond voor de zelfde keuze.
Ik heb voor amd gekozen, omdat het verschil in idle heel weinig is. En de amd toch sneller is @ full load.
Alleen is de sempron niet de zuinigste proc van amd.
En het was wel de bedoeling dat mn homeservertje meer gaat doen dan alleen nas spelen (torrents, wellicht router, squeezebox server, upnp server voor xbmc, remote-backups via ftp) Dan toch maar geen Atom D serie maar een "echte" processor
Inmiddels kan het zijn dat de Sempron even zuinig is als een Athlon II als je deze nu in de winkel koopt. Ik weet niet de ins-en-outs van iedere processor in termen van productiekosten van de verschillende processoren, schaalvoordelen enz.
In het meest ongunstige geval dan is de Sempron 140 de oude Sempron, ofwel een Sargas. Dat is een oudere dualcore, waarvan één core is uitgeschakeld, die minder zuinig is dan de Regor van de Athlon II serie. Nu zou ik mij zo kunnen voorstellen dat AMD inmiddels geen Sargas chips meer heeft en het efficiënter is om een Regor te pakken met maar één functionele core (door een defecte uit te schakelen, er maar één te plaatsen, of wat dan ook). In dat geval is de Sempron vergelijkbaar.
Maar totdat iemand een recente Sempron vergelijkt met een Athlon II is het nog niet met zekerheid te zeggen en houd ik vooralsnog vast aan het oude verhaal.
Zie ook: [Ervaringen] Energy Efficient Computing (Rest van het topic en erop reageren is toegestaan
)
In het meest ongunstige geval dan is de Sempron 140 de oude Sempron, ofwel een Sargas. Dat is een oudere dualcore, waarvan één core is uitgeschakeld, die minder zuinig is dan de Regor van de Athlon II serie. Nu zou ik mij zo kunnen voorstellen dat AMD inmiddels geen Sargas chips meer heeft en het efficiënter is om een Regor te pakken met maar één functionele core (door een defecte uit te schakelen, er maar één te plaatsen, of wat dan ook). In dat geval is de Sempron vergelijkbaar.
Maar totdat iemand een recente Sempron vergelijkt met een Athlon II is het nog niet met zekerheid te zeggen en houd ik vooralsnog vast aan het oude verhaal.
Zie ook: [Ervaringen] Energy Efficient Computing (Rest van het topic en erop reageren is toegestaan
J&W heeft mini-ITX 780/785G oplossingen... Als je goed rondkijkt vind je wel een paar moederborden voor AM2+/AM3.Donster schreef op zondag 30 mei 2010 @ 10:29:
Enige suggesties?
Edit: en de Zotac dus voor de i3, maar die heb je al gevonden zie ik
[ Voor 16% gewijzigd door Borromini op 31-05-2010 11:59 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Mischien kan ik je twijfel binnenkort wegnemen .. en word het wel i3 haha
Ik heb de spullen besteld , en bij kijkshop een Cresta 'watt' metertje gekocht .. deze kwam als beste uit de test van hardware.info en van de consumentbond. (hoewel me dat normaal niks doet haha)
Als je van plan bent om Homeserver Vail te draaien dan zou ik niet voor de ATOM gaan!
Ik had al een hele boel speculaties gezien , maar er zijn nu ook testen te vinden via google waar uit blijkt dat het voor geen meter draait , in tegenstelling tot andere setups.
Ik verwacht niet dat de uiteindelijke release een ander resultaat zal hebben dan de beta. ..
PS, Als je wel besluit Atom te nemen dan raad ik de NM10 chipsets aan -> er zijn er wel wat te vinden met e-sata ..
Zotac heeft de DTX met pci-e , 2 e-sata's , en 6 Sata connectoren. ... bordje is wel een klein beetje groter dan mitx , maar past in de meeste mitx cases (zoals de chenbro)
Ik heb de spullen besteld , en bij kijkshop een Cresta 'watt' metertje gekocht .. deze kwam als beste uit de test van hardware.info en van de consumentbond. (hoewel me dat normaal niks doet haha)
Als je van plan bent om Homeserver Vail te draaien dan zou ik niet voor de ATOM gaan!
Ik had al een hele boel speculaties gezien , maar er zijn nu ook testen te vinden via google waar uit blijkt dat het voor geen meter draait , in tegenstelling tot andere setups.
Ik verwacht niet dat de uiteindelijke release een ander resultaat zal hebben dan de beta. ..

PS, Als je wel besluit Atom te nemen dan raad ik de NM10 chipsets aan -> er zijn er wel wat te vinden met e-sata ..
Zotac heeft de DTX met pci-e , 2 e-sata's , en 6 Sata connectoren. ... bordje is wel een klein beetje groter dan mitx , maar past in de meeste mitx cases (zoals de chenbro)
[ Voor 99% gewijzigd door Donster op 31-05-2010 15:38 ]
Ik zou graag voor de Fractal Design Array gaan
.
Wat gebruik betreft: MPD (muziekserver), torrenting, streaming en fileserver, en nog een licht webservertje met een rTorrent-frontend erop. Daar houdt het zowat op. Heeft niet veel RAM nodig, en alleen processorkracht tijdens het hashen van torrents en het vernieuwen van de MPD-database
.
Ik ben benieuwd naar je conclusies, ik haal nu idle met mijn 5050e zo'n 45W +- met een 3,5" HD en een 2,5" HD en een Xonar Essence STX geluidskaart. GPU en andere randapparatuur die ik niet nodig heb zijn uitgeschakeld.
Blijkbaar zou de Zotac NM10-DTX ook in de Fractal moeten passen, bedankt voor de tip
.
Wat gebruik betreft: MPD (muziekserver), torrenting, streaming en fileserver, en nog een licht webservertje met een rTorrent-frontend erop. Daar houdt het zowat op. Heeft niet veel RAM nodig, en alleen processorkracht tijdens het hashen van torrents en het vernieuwen van de MPD-database
Ik ben benieuwd naar je conclusies, ik haal nu idle met mijn 5050e zo'n 45W +- met een 3,5" HD en een 2,5" HD en een Xonar Essence STX geluidskaart. GPU en andere randapparatuur die ik niet nodig heb zijn uitgeschakeld.
Blijkbaar zou de Zotac NM10-DTX ook in de Fractal moeten passen, bedankt voor de tip
[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 01-06-2010 20:46 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Dus je hebt in de bios nog niets ingesteld ? en toch nog 28w idle ? netjes hoormhr-zip schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 13:38:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon II X2 240E € 64,94 € 64,94 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 30,65 € 30,65 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G € 53,80 € 53,80 1 MSI 785GM-E51 € 62,72 € 62,72 3 Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB € 74,95 € 224,85 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 436,96
Ik heb nu alles geinstaleerd met w2k3 server. De 3 sata schijven zitten er nog niet in. Alleen 1 80GB 7200 tpm sata seagate schijfje.
Nog niks geundervolt.
Alles op auto, alleen audio heb ik uitgezet.
28W idle voor die setup?
Hoe kan het dan dat ik tussen de 40 en 50 zit met een X2 240 en 740G chipset? Harde schijven zijn uit als het goed is.
Oke, ik heb de C1E functie aangezet. Maar niks geundervolt of iets dergelijks.SileX schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:03:
[...]
Dus je hebt in de bios nog niets ingesteld ? en toch nog 28w idle ? netjes hoor
Msi bord is erg zuinig.StefanvanGelder schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 08:56:
28W idle voor die setup?Hoe kan het dan dat ik tussen de 40 en 50 zit met een X2 240 en 740G chipset? Harde schijven zijn uit als het goed is.
http://www.hardwareluxx.d...dend-part-2-a-688890.html
http://global.msi.eu/html/popup/MB/aps/aps.html
[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 02-06-2010 18:12 ]
Heb zelf de MSI 740GTM-P25...
Verwijderd
Mogelijk gebruiken de nieuwere borden integrated driver mosfets.StefanvanGelder schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 18:25:
Heb zelf de MSI 740GTM-P25...
Verbruik is zeker netjes.StefanvanGelder schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 08:56:
28W idle voor die setup?Hoe kan het dan dat ik tussen de 40 en 50 zit met een X2 240 en 740G chipset? Harde schijven zijn uit als het goed is.
Moederbord + voeding zijn ook beide goed voor dit werk (be quit heeft ook nog eens 87%+ efficienty)
Ik krijg als het goed is vandaag alles van mijn lijstje binnen... (behalve kast en voeding)
Dan ga ik hem aan een oude voeding knopen die ik hier heb en het verbuik meten.
Ben erg benieuwd wat het gaat verbruiken , vooral als hij op volle load zit + opstarten e.d.
Hopelijk later meer hierover...
Fractal Design is een leuk kastje ja.. enige minpunt is wel dat bij het toevoegen van een hd je weer de boel moet los halen. (de interne drive bays zitten aardig 'tidy' op elkaar)Borromini schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:08:
Ik zou graag voor de Fractal Design Array gaan.
Wat gebruik betreft: MPD (muziekserver), torrenting, streaming en fileserver, en nog een licht webservertje met een rTorrent-frontend erop
Voor wat je ermee wilt doen zou ik idd voor de DTX+ Atom gaan , die is goed genoeg hiervoor.
En met 6x sata heb je genoeg voor de toekomst.
Webserver moet je wel mee uitkijken natuurlijk , dingen zoals wamp (en varianten) zijn al snel vatbaar voor misbruik... mits je het als lokale test-server gebruikt en de boel goed afschermt!
Maar daar vertel ik waarschijnlijk niks nieuws

Edit: (hier nog wat foto's van de Fractal) - hij is wel vrij lang volgens mij.
http://www.workitsecurity...mini-itx-nas-case-review/
[ Voor 43% gewijzigd door Donster op 03-06-2010 11:23 ]
Hey people,
Heb dus eindelijk de knoop doorgehakt, ik heb hard nagedacht over wat ik nou eigenlijk doe met mijn server.
Komt erop neer dat ik eigenlijk de cpu nooit gebruik en de server alleen maar als NAS gebruik.
Helaas is ie daar niet zo geschikt voor, de volgende opstelling was niet zo zuinig.
117watt idle (disks draaiend)
87 watt idle (spindown)
Daar moest dus wat aan veranderen!
Mijn oude opstelling:
Nieuwe opstelling:
De oude opstelling had nog een maxtor 250gb voor het OS. Die is er nu uit, en vervangen met een usb stick die volgens tweakers prima performance heeft om ubuntu server op te draaien. (Zie de flash voyager 16G GT tweakers review)
De ASROCK IO330 support als een van de weinige ATOM borden ION PCIe 16x én Boot on USB.
De PoV 330 daarentegen was 6 euro goedkoper maar had deze functie niet.
Dus ubuntu geinstalleerd en toen spindown geconfigureerd. Maar dit keer niet zonder problemen. hdparm deed dit keer raar en had een APM value van 127 nodig, waar dit in mijn vorige opstelling niet nodig was. Let hier dan ook op, hij kan namelijk ten onrechte zeggen dat je drive in spindown is!
Writes op een USB stick is nog steeds niet zo fijn voor flash media. Daarom heb ik de volgende links gebruikt om zoveel mogelijk writes te besparen:
http://arjanwooning.nl/co...down-te-laten-gaan-ubuntu
http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=16450
En ik kan zeggen het helpt naar mijn mening erg veel. Eerst was de led van de stick bijna altijd aan en nu knippert die af en toe. Aanrader dus als je ubuntu op een usb stick wil installeren.
Maar het verbruik is natuurlijk het meest belangrijk en die mag er naar mijn mening (kijkend naar het aantal schijven (5)) zeker zijn.
Voor de nieuwe opstelling:
76 watt idle (drives draaiend)
43 watt idle (in spindown)
Nog een reden voor dit bord is dat het vrijwel het enige beschikbare bord is met onboard cpu met een PCIe 16x slot. PCIe 16x is nodig voor een van de betere budget raidkaarten.
Heb dus eindelijk de knoop doorgehakt, ik heb hard nagedacht over wat ik nou eigenlijk doe met mijn server.
Komt erop neer dat ik eigenlijk de cpu nooit gebruik en de server alleen maar als NAS gebruik.
Helaas is ie daar niet zo geschikt voor, de volgende opstelling was niet zo zuinig.
117watt idle (disks draaiend)
87 watt idle (spindown)
Daar moest dus wat aan veranderen!
Mijn oude opstelling:
1 | Intel Pentium Dual Core E2140 | € 0,- | € 0,- |
1 | Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ (RoHS)) | € 0,- | € 0,- |
4 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 64,90 | € 259,60 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 62,80 | € 62,80 |
1 | Antec Three Hundred | € 45,- | € 45,- |
1 | Gigabyte GA-945GCM-S2L | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Thermaltake MaxOrb CL-P0369 | € 0,- | € 0,- |
3 | Sharkoon Sys. Fan M 120x120x25 | -- | -- |
1 | Corsair TWIN2X2048-6400C4 | € 61,15 | € 61,15 |
1 | Corsair CX400W | € 42,76 | € 42,76 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 509,26 |
Nieuwe opstelling:
1 | Asrock A330ION | € 114,01 | € 114,01 |
1 | Corsair Flash Voyager GT 16GB | € 43,90 | € 43,90 |
4 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 64,90 | € 259,60 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 62,80 | € 62,80 |
1 | Corsair CX400W | € 42,76 | € 42,76 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1066D3E7S/2G | € 61,73 | € 61,73 |
1 | ASROCK IO330 | -- | -- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 325,20 |
De oude opstelling had nog een maxtor 250gb voor het OS. Die is er nu uit, en vervangen met een usb stick die volgens tweakers prima performance heeft om ubuntu server op te draaien. (Zie de flash voyager 16G GT tweakers review)
De ASROCK IO330 support als een van de weinige ATOM borden ION PCIe 16x én Boot on USB.
De PoV 330 daarentegen was 6 euro goedkoper maar had deze functie niet.
Dus ubuntu geinstalleerd en toen spindown geconfigureerd. Maar dit keer niet zonder problemen. hdparm deed dit keer raar en had een APM value van 127 nodig, waar dit in mijn vorige opstelling niet nodig was. Let hier dan ook op, hij kan namelijk ten onrechte zeggen dat je drive in spindown is!
Writes op een USB stick is nog steeds niet zo fijn voor flash media. Daarom heb ik de volgende links gebruikt om zoveel mogelijk writes te besparen:
http://arjanwooning.nl/co...down-te-laten-gaan-ubuntu
http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=16450
En ik kan zeggen het helpt naar mijn mening erg veel. Eerst was de led van de stick bijna altijd aan en nu knippert die af en toe. Aanrader dus als je ubuntu op een usb stick wil installeren.
Maar het verbruik is natuurlijk het meest belangrijk en die mag er naar mijn mening (kijkend naar het aantal schijven (5)) zeker zijn.
Voor de nieuwe opstelling:
76 watt idle (drives draaiend)
43 watt idle (in spindown)
Nog een reden voor dit bord is dat het vrijwel het enige beschikbare bord is met onboard cpu met een PCIe 16x slot. PCIe 16x is nodig voor een van de betere budget raidkaarten.
1 | Highpoint RocketRAID 2680 | € 138,66 | € 138,66 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 138,66 |
Ik hoop het. Mocht iemand me kunnen vertellen of de IGP uit te schakelen valt dan hoor ik dat graag.Donster schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:06:
Fractal Design is een leuk kastje ja.. enige minpunt is wel dat bij het toevoegen van een hd je weer de boel moet los halen. (de interne drive bays zitten aardig 'tidy' op elkaar)
Voor wat je ermee wilt doen zou ik idd voor de DTX+ Atom gaan , die is goed genoeg hiervoor.
Webserver is lokaal (frontend voor rTorrentWebserver moet je wel mee uitkijken natuurlijk , dingen zoals wamp (en varianten) zijn al snel vatbaar voor misbruik... mits je het als lokale test-server gebruikt en de boel goed afschermt!
Maar daar vertel ik waarschijnlijk niks nieuws
De NM10-DTX heef iets raars mbt tot 6 individuele drives aanspreken. Kennelijk zijn je drives pas te zien als je fakeraid draait met de 4 zwarte poorten. Ook hebben de 4 zwarte poorten maar twee kanalen. Niet echt ideaal. Zie hier: http://www.zotacusa.com/f...aid-configuration-issues/Donster schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:06:
[...]
Qua chipset kan ik de Nvidia ION aanraden voor je gebruik, naar mijn mening superieur tegenover de NM10 van Intel. Het voordeel is GPU acceleratie voor videos, handig wanneer je upgrade en een nut wil vinden voor het bord, een HTPC heb je nooit te weinig
Okay nog even een nieuwe meting. Ik heb de volgende computer gebruikt om het energieverbruik van deze PSU (Be quiet! Pure Power L7 300W) te testen. Zie ook mijn review van de PSU. productreview: be quiet! Pure Power L7 300W review door tHe_BiNk
Computer/Server/HTPC
- AMD X4 620 2.6Ghz Quad (CnQ aan)
- Thermaltake Contac 29 CPU koeler, verder geen enkele case fan.
- 4GB DDR2 (Kingston ValueRam DDR2 PC6400 4GB KIT CL5)
- ASUS M4A785-M (AMD 785G chipset (Radeon HD 4200 GPU))
- Windows/download schijf 1.5TB Seagate 3.5" 7200 RPM
- Windows 7UN 64-bit
- Geen Bios of OS tweaks mbt voltages of underclocking.
- USB muis & Keyboard
Deze computer verbruikt idle 46-47 watt (HD up and running). Gezien het feit dat de computer een stuk goedkoper is dan een i3 of i5 (die minder energie verbruikt) is het prijs technisch wel interessant mbt TCO (Total cost of ownership). Ik heb de ASUS M4A785-M gekozen vanwege Optical audio out, die bij veel andere -zuinigere- borden niet aanwezig is.
Het toevoegen van mijn RAID5 (Areca ARC-1220 RAID5 met 5x Samsung 1.5TB 3.5" 5400 RPM) verhoogt het idle verbuik naar 66-67 watt (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer).
Computer/Server/HTPC
- AMD X4 620 2.6Ghz Quad (CnQ aan)
- Thermaltake Contac 29 CPU koeler, verder geen enkele case fan.
- 4GB DDR2 (Kingston ValueRam DDR2 PC6400 4GB KIT CL5)
- ASUS M4A785-M (AMD 785G chipset (Radeon HD 4200 GPU))
- Windows/download schijf 1.5TB Seagate 3.5" 7200 RPM
- Windows 7UN 64-bit
- Geen Bios of OS tweaks mbt voltages of underclocking.
- USB muis & Keyboard
Deze computer verbruikt idle 46-47 watt (HD up and running). Gezien het feit dat de computer een stuk goedkoper is dan een i3 of i5 (die minder energie verbruikt) is het prijs technisch wel interessant mbt TCO (Total cost of ownership). Ik heb de ASUS M4A785-M gekozen vanwege Optical audio out, die bij veel andere -zuinigere- borden niet aanwezig is.
Het toevoegen van mijn RAID5 (Areca ARC-1220 RAID5 met 5x Samsung 1.5TB 3.5" 5400 RPM) verhoogt het idle verbuik naar 66-67 watt (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer).
[ Voor 4% gewijzigd door tHe_BiNk op 09-06-2010 16:42 ]
APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.
Dit topic is gesloten.
Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>
Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.
Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>
Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.
Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.