Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
Heren..

Ben opzoek naar een energiezuinige fileserver met wat meer mogelijkheden als het ATOM bordje dat ik al heb (Die met de atom 330 en 945 chipset). Ik vind deze alleen erg traag..
Ik heb een Athlon II x2 240 liggen en 2 GB Kingston DDR3 geheugen, maar nu zit ik met een probleempje. Heb denk ik inmiddels 20 reviews gelezen over AMD bordjes maar zie door de bomen zo langzamerhand het CPU powerconsumptionbos niet meer..

Veel reviews testen namelijk een mobo door er videokaarten en zware CPUs op te hangen. Dit kan de relatieve verschillen tussen boards maskeren..

Concreet is mijn vraag dan ook.. weten jullie een goede review of een goed overzicht waar men AM3 mobo's vergelijkt op power consumption?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-09 13:07
Helaas, was het maar zo makkelijk ;) Je zult zelf moeten gaan vergelijken.
Anandtech, Tom's Hardware en SilentPCReview doen het vaak goed in de tests.

Belangrijk voor een AM3 moederbord zijn de volgende onderdelen:
* Aantal Fasen (en uitschakelbaar! MSI, Biostar hebben dit vaak)
* Ondersteuning voor Low Voltage geheugen, dat scheelt een paar watt.
* Ondersteuning voor hoge CPU TDP's betekend vaak ook kwalitatief goede componenten, als dat dus gecombineerd word met faseuitschakeling *kan* het bord heel zuinig zijn.
* Terugklokfuncties van Interne GPU en CPU.
* Passieve koeling duid op lage warmteuitstoot, dus vaak ook weinig verspilling.

Kijk goed rond, Lever niet teveel in voor een paar Watt verschil tegen features die je misschien wil hebben.
Uiteindelijk levert een paar watt verschil een paar euro op per jaar. Ikzelf heb een Biostar AM3 bord met Low Voltage DDR3 geheugen en een PhenomII Die gebruikt Idle in de BIOS 27W (vertelt het BIOS mij)
Dat is zonder voltage verlaging. Voordeel van deze CPU is dat hij veel sneller is dan jou x2 240 die misschien 15W idle doet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euh een X2 240e(en ok de X2 240 zal er niet van af zitten) verbruikt idle ~5 watt(alleen de CPU, inlcusief VRM inefficiëntie).

@Ruud
Goedkoop doet deze het wel goed
pricewatch: MSI 760GM-E51
Stukkie duurder, maar met tweaken een van de aller zuinigsten.
pricewatch: Biostar TA790GX3 A3+ 5.x

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:16:
Euh een X2 240e(en ok de X2 240 zal er niet van af zitten) verbruikt idle ~5 watt(alleen de CPU, inlcusief VRM inefficiëntie).

@Ruud
Goedkoop doet deze het wel goed
pricewatch: MSI 760GM-E51
Stukkie duurder, maar met tweaken een van de aller zuinigsten.
pricewatch: Biostar TA790GX3 A3+ 5.x
Dat bord heb ik :P
Ik moet nodig gaan meten, het begint te kriebelen om zuinig te doen :P
* FireDrunk heeft het druk :(

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
Beste Firedrunk en Reinman,

Bedankt voor de reactie. Tegen Firedrunk wil ik vooral zeggen dat ik al op X aantal websites waaronder diegene die jij noemt heb zitten kijken. Nadeel is hier vaak dat ze moederboarden testen met bijvoorbeeld X3/X4s processoren met vrij hoge TDPs en relatief verbruik. Soms gooien ze er gewoon een 4870x2 op. Dan vraag ik me serieus af wat de benchmark nog voor nut heeft..

Wel ben ik benieuwd naar het verhaal over fasen? Ik hoor dat inmiddels wel vaker maar heb er zelden nog wat over gezien op andere plekken. Is er ergens een uitleg over?

Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou het is heel simpel eigenlijk: Als er door die fasen(dat zijn dus meerdere onderdelen) stroom gaat, dan gaat er energie verloren. Hoe meer chipjes waar stroom door gaat, hoe meer verlies, hoe meer chipjes aan staan, hoe meer verlies. Dus stel je hebt een bord met 4 fasen of een bord met 3, als er load op komt, zal die met 3 minder verlies hebben omdat deze een fase minder heeft en dus minder chipjes waar stroom door gaat. Dit in Jip en Janneke taal :+.

Zie ook: http://live.msi.com.tw/marketing/drmos/overview.html

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben sinds kort aan het kijken voor een zelfbouw thuisserver, met mITX/mATX bord. Uiteraard zo zuinig mogelijk, in idle toestand.
Omdat ik ook graag een mediaspeler wil (popcorn hour c-200 bijv.) bedacht ik me om dit eventueel te combineren, d.w.z. een mediaspeler die als server dienst doet.

Bijvoorbeeld deze opstelling:
LANPARTY MI P55-T36
Intel Core i5 650
geheugen: Geen flauw idee, 2 gb is voldoende denk ik
videokaart: ???? Ik weet niet wat zuinig en krachtig genoeg is...
LG BH10LS30 blu ray brander
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB x2 om mee te beginnen.
optische ontvanger (afstandsbediening)

Dit heb ik even snel opgezocht, zodat er een basis is om van te werken.
Ik wil geen moederbord met built in cpu, omdat ik dan nog wat kan wijzigen als dit systeem verouderd.

Heeft iemand hier ervaring mee, en wil me hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:35
GPU zit in de CPU package. En die is krachtig genoeg voor mediaspeler-server. Dat P55 bord eruit, en een Zuinige MSI H55 er voor terug. Memory controller in de i3/i56xx series zit in de GPU, dus ook weinig te winnen door de gpu niet te gebruiken... 100% zeker dat elke discrete kaart die sneller is meer stroom vraagt.

Moederbord heeft vervolgens gewoon een PCI-E16 slot, dus je kunt evengoed prima upgraden.

CPU is trouwens overkill, maar maakt voor zuinigheid weinig uit... i3 530 will do.
Harde schijf ben je zuiniger af met 1x 2TB; maakt kwa prijs per GB weinig uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het moederbord dat je noemt is een ATX, en dus te groot om bij de TV te plaatsen, zoals gezegd heb ik er geen ervaring mee, maar heb je voor blu-ray films niet wat meer buffer/rekenkracht nodig???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:03:
Het moederbord dat je noemt is een ATX, en dus te groot om bij de TV te plaatsen, zoals gezegd heb ik er geen ervaring mee, maar heb je voor blu-ray films niet wat meer buffer/rekenkracht nodig???
Mijn Intel T5500 in mijn htpc kan dat al aan (met hulp van HD2400 videokaart), dus zo'n i3 530 helemaal ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 07-04-2010 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 19-09 22:54
Ik zit ook te denken aan een NAS oplossing, die 5x2TB aan data moet bewaren in een RAID-5 of ZFS (RAID-Z) configuratie. Ik verwacht Linux of FreeBSD te gaan draaien. Belangrijk is dat het ding een beetje zuinig moet zijn en een compacte formfactor is meegenomen. De volgende opties blijven voor mij over:

Mini ITX oplossing met Atom D510
Afbeeldingslocatie: http://www.fractal-design.com/img_thumb/FD-CA-ARRAY-BL_2_medium.jpgEen Atom D510 op een SuperMicro X7SPA-H is een energiezuinige oplossing en je hebt toch nog 6x SATA. Om het geheel netjes in te pakken voldoet de Fractal Design Array Mini ITX kast. Die heeft ruimte voor 5x3.5" disken en heeft een ingebouwde 300W voeding.

De voordelen zijn duidelijk. Goede formfactor, zuinig, maar wel prijzig met een totaalprijs van rond de €1000. Een ander probleem is dat het mainboard en behuizing slecht leverbaar is.

Een alternatieve behuizing zou de Lian LI PC-Q08 die nog fraaier is, maar die is in Nederland helemaal nog niet leverbaar en wordt waarschijnlijk duurder dan de Fractal kast. Ook komt er dan nog een 300W voeding bij die de prijs nog verder opdrijft.

AMD Sempron 140
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1235039666.jpegHet kan ook wat goedkoper door geen mini-ITX te kiezen, maar om naar mini-ATX te gaan. Een voordelige optie is dan de AMD Sempron 140 op een Asus M4N78-VM mainboard in de Antec Performance One Mini P180 kast.

Dit is het systeem dat op Hardware.info vaak voorbij komt als ideale homeserver. Voordeel is de relatief lage prijs van €900 en een stukje flexibiliteit.

Als ik naar de Passmark score kijk, dan is de Sempron 140 maar 30% sneller dan de Atom D510. Voordeel is wel dat deze dat met een enkele core kan, dus waarschijnlijk voelt het wel een stuk vlotter aan. Een alternatief is de AMD Athlon II X2 240e CPU, die eigenlijk dezelfde processor is als de Sempron 140, maar dan met twee cores en circa €40 duurder.

Core i3 530
Voor meer snelheid is de Intel Core i3 530 op een MSI-H55M-E33 mainboard een alternatief. Voordeel is dat de Core i3 flink sneller is, maar de totaaloplossing is circa €100 duurder dan de Sempron 140 oplossing. Totaalprijs komt rond de €1000 uit.

Ik vraag mij af of ik deze performance nodig heb voor een NAS dat slechts één PC bedient en hooguit nog HD content moet streamen naar een mediaplayer. RAID-5 of RAID-Z vraagt wel wat CPU power en Samba is ook altijd goed voor de nodige CPU cycles, maar ik heb geen idee hoeveel precies.

Synology DS-410
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1268300929.jpegEen Tweakers onwaardig alternatief is natuurlijk ook nog een Synology DS-410 met 4x2TB schijven. Een zuinige, out-of-the-box oplossing waar veel mensen enthousiast over zijn, maar met €925 wel de duurste oplossing (per TB). In RAID configuratie betaal ik dan €154/TB tegenover €125/TB voor de Atom of Core i3 oplossing.

Uitbreiden kan eigenlijk alleen via een dure DX510, waarbij die schijven dan een apart volume worden (op zich niet zo'n probleem).

Vragen
Een aantal vragen kunnen jullie niet oplossen, want dat is een kwestie van smaak. Een aantal andere vragen wellicht wel:
  1. Wat is het verschil in energieverbruik tussen de Atom D510, Sempron 140 en Core i3 530 in idle en load. Ik kan dit maar moeilijk vinden. Bij deze chipsets is het volgens mij idle redelijk gelijkwaardig, maar gaan onder load de Sempron en Core i3 flink meer verbruiken.
  2. Kan een Atom D510 met 5 schijven in RAID-5 of RAID-Z via Samba de 1Gbit poort redelijk voltrekken of is de CPU dan de bottleneck?
Al met al een heel verhaal, maar wellicht dat jullie een aantal vragen kunnen oplossen en dat andere mensen geholpen zijn met het onderzoekje dat ik tot nu toe heb gedaan.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
BugBoy schreef op donderdag 08 april 2010 @ 00:10:
Ik zit ook te denken aan een NAS oplossing, die 5x2TB aan data moet bewaren in een RAID-5 of ZFS (RAID-Z) configuratie.
[...]
Ik vraag mij af of ik deze performance nodig heb voor een NAS dat slechts één PC bedient en hooguit nog HD content moet streamen naar een mediaplayer.
Advokaat van de duivel modus:

Als je slechts 1 PC bedient, waarom gooi je de stapel disks niet in die PC (eventueel met een pcie sata kaart erbij)?
Meerverbruik van die PC aanzetten tov de NAS voor de paar uurtjes dat je alleen de mediaplayer gebruikt weegt niet op tegen de kosten die je nu moet/wil maken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:03:
Dit is een mATX bord en heel zuinig.
pricewatch: MSI H55M-E33

En hier hebben ze het erover hoe de i3 de perfecte htpc is:
http://www.anandtech.com/show/2901/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
De server hoeft meestal maar één computer tegelijk bedienen, maar ik heb twee laptops (Apple en Windows) en een XBMC based mediacenter. Het NAS zal ook het backup medium (o.a. Time machine) zijn en storage voor mediacenter en andere bestanden die ik alleen thuis nodig heb. Een aparte server is dan wel handig.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:46

Mars Warrior

Earth, the final frontier

BugBoy schreef op donderdag 08 april 2010 @ 00:10:
[...]
Om het geheel netjes in te pakken voldoet de Fractal Design Array Mini ITX kast. Die heeft ruimte voor 5x3.5" disken en heeft een ingebouwde 300W voeding.

[...]
Een alternatieve behuizing zou de Lian LI PC-Q08 die nog fraaier is, maar die is in Nederland helemaal nog niet leverbaar en wordt waarschijnlijk duurder dan de Fractal kast. Ook komt er dan nog een 300W voeding bij die de prijs nog verder opdrijft.
Enig idee wat die Fractal dan zou gaan kosten? Ik dacht nl. dat de Lian Li rond de €100 zou gaan uitkomen.
Beide ondersteunen 6 disks, alleen de Lian Li kan dus ook nog een DVD erin hebben.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
De Fractal Design (incl. 300W voeding) komt op net geen 150 euro en dat vind ik stevig. De Lian Li PC-Q08 zal echt wel boven de 100 euro uitkomen. In China is deze kast al wel mondjesmaat leverbaar en meer dan 2x zo duur dan de PC-Q07. Het zou mij niet verbazen als de PC-Q08 ruim over de 100 euro gaat kosten. De leverbaarheid is slecht, dus dat drijft de prijs nog wel verder op. Tel daar nog een goede 300W voeding bij en je komt zeker wel op een vergelijkbaar bedrag als de Fractal Design kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
BugBoy schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:29:
Tel daar nog een goede 300W voeding bij en je komt zeker wel op een vergelijkbaar bedrag als de Fractal Design kast.
Dit is een goede en bewezen zuinige 300W voeding die bovendien stil is. €31.
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W

De voeding in de FD kast moet zich nog maar bewijzen, alhoewel de opgaven op de FD site prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Die voeding heb ik ook op het oog voor de systemen die geen eigen voeding hebben. Als ik de afwerking van de Lian Li PC-Q08 bekijk, dan denk ik dat die de 120 euro wel gaat overstijgen. Maar dat maakt niet uit. Al kost ie maar 50 euro. Als die niet leverbaar is dan heb je daar weinig aan. :(

[ Voor 56% gewijzigd door BugBoy op 08-04-2010 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is hij nog niet leverbaar in bijvoorbeeld Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 17:39:
Is hij nog niet leverbaar in bijvoorbeeld Duitsland?
Nee, volgens zeggen vanaf mei leverbaar.

In Zuid-Afrika doet die kast R1150, maar ook nog niet leverbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Oh ja... De Fractal Design kan geleverd worden door Freezing Hardware in Losser (bij Enschede). Complimenten voor dit bedrijf. Het was de enige die de moeite deed om navraag te doen en niet meteen met het antwoord kwam van "sorry, die is niet leverbaar". Wel een levertijd van circa 10 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik zat te kijken naar de Be Quiet! Pure Power L7 300W en daar wil ik 5x2TB 3.5" dataschijven (RAID) en een 1x160GB 2.5" bootdisk aan hangen. Nu zie ik dat er maar 3 SATA aansluitingen op deze voeding zitten en ik heb er 6 nodig. Of heb ik echt een veel zwaardere voeding nodig? De rest van het systeem wordt waarschijnlijk redelijk zuinig (Sempron 140 en on-board videokaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je kan verloopjes halen van molex naar SATA. Die kosten een paar euro.

Alleen moet je dan ook nog van molex naar 2 x molex hebben anders kom je nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 350 watt heeft er wel meer, maar ik meen nog geen 6...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:56:
De 350 watt heeft er wel meer, maar ik meen nog geen 6...
Uhu, daar zat ik ook al naar te kijken.

De 300W heeft 2 Molex en 3 SATA.
De 350W heeft 3 Molex en 4 SATA.

Ik zou denk ik voor de 350W gaan. Heb je minder gedoe met verloopstukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier de resultaten van mijn 'zuinige server'. Heb voor een AMD X4 gekozen en geen Intel i3 omdat AMD (cpu, MB, geheugen (DDR2)) veel goedkoper was dan Intel. De lagere energiekosten van de Intel maken de extra investering dat nooit goed. Ook vind ik het extra verbruik van een 3.5" harddisks niet erg, aangezien 7TB aan HD space mbv 2.5" schijven gewoon teveel kost, qua investering.

- AMD X4 620 2.6Ghz Quad (CnQ aan)
- 4GB DDR2 (Kingston ValueRam DDR2 PC6400 4GB KIT CL5)
- ASUS M4A785-M
- windows/download schijf 1.5TB Seagate 3.5" 7200 RPM
- Areca ARC-1220 RAID5 met 5x Samsung 1.5TB 3.5" 5400 RPM
- Windows 7 Ultimate 32-bit
- Geen Bios of OS tweaks.

Met mij 5 jaar oude voeding (Cooler Master Real Power RS-450 watt) is het verbruik idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) 75 watt. Als de Areca RAID5 array aangaat is het verbruik 95 watt.

Met een nieuwe voeding moet het verbruik met 10 watt afnemen, zag de zelfde daling toen ik deze voeding verving in mijn workstation door een OCZ StealthXStream 400W (productreview: OCZ StealthXStream 400W review door tHe_BiNk). Dus is het idle verbruik 65 watt met een nieuwe 80plus voeding. Niet al te zuinig maar dan heb ik wel altijd 4 cores en 7TB tot mijn beschikking, en dan neem ik die 30 watt extra verbruik per jaar voor lief.

Energieverbruik gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000.

Deze server is ook de XBMC HTPC voor de slaapkamer.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 20:01
Hallo

Kom regelmatig eens kijken hier omdat ik ook van plan ben een servertje te bouwen.
Nu las ik hier ergens dat de nvidia 8200 geforce chipset helemaal niet zo zuinig zijn.
Of tenminste niet de zuinigste.
Hier werd veel gesproken over AMD 740G of 760G chipset, maar nou lees ik dit artikel :

http://www.hardware.info/...est_zuinige_home_server/5

Tja wat moet je daar nou mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Truffeltje schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 18:44:
Hallo

Kom regelmatig eens kijken hier omdat ik ook van plan ben een servertje te bouwen.
Nu las ik hier ergens dat de nvidia 8200 geforce chipset helemaal niet zo zuinig zijn.
Hier werd veel gesproken over AMD 740G of 760G chipset, maar nou lees ik dit artikel :

Zeggen dat ze de lat niet echt hoog leggen:
http://www.tomshardware.c...ance-pc,review-31816.html

De vraag is of besparing opweegt tegen de kosten, maar als het puur om zuinig gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
D-e-n schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 10:59:
[...]

Welke bordje, kast, voeding etc precies? En heb je die 21W en 25W daadwerkelijk gemeten?
Het is het Asus AT5NM10-I Bord met een Antec ISK300-65. Ik heb in Bios zoveel mogelijk uitgezet, zoals geluid, usb2 en HT. Verbruik is gemeten met een Cresta meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
tHe_BiNk schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:29:
Hier de resultaten van mijn 'zuinige server'. Heb voor een AMD X4 gekozen en geen Intel i3 omdat AMD (cpu, MB, geheugen (DDR2)) veel goedkoper was dan Intel. De lagere energiekosten van de Intel maken de extra investering dat nooit goed. Ook vind ik het extra verbruik van een 3.5" harddisks niet erg, aangezien 7TB aan HD space mbv 2.5" schijven gewoon teveel kost, qua investering.

- ASUS M4A785-M
- windows/download schijf 1.5TB Seagate 3.5" 7200 RPM

Met mij 5 jaar oude voeding (Cooler Master Real Power RS-450 watt) is het verbruik idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) 75 watt. Als de Areca RAID5 array aangaat is het verbruik 95 watt.

Met een nieuwe voeding moet het verbruik met 10 watt afnemen, zag de zelfde daling toen ik deze voeding verving in mijn workstation door een OCZ StealthXStream 400W (productreview: OCZ StealthXStream 400W review door tHe_BiNk). Dus is het idle verbruik 65 watt met een nieuwe 80plus voeding. Niet al te zuinig maar dan heb ik wel altijd 4 cores en 7TB tot mijn beschikking, en dan neem ik die 30 watt extra verbruik per jaar voor lief.

Energieverbruik gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000 (moet nog steeds een betere halen).

Deze server is ook de XBMC HTPC voor de slaapkamer.
Das wel heel zuinig :D

Hoe draai je de opstelling?
En kan die setup full hd vlotjes afspelen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Truffeltje schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 18:44:
Hallo

Niet (te veel) naar hardware.info luisteren? Silent PC Review gaan lezen? Deze TS door spitten: [Ervaringen]Energy Efficient Computing. Stil bij staan dat zelf moederborden met het zelfde chipset andere stroom verbruik kunnen hebben. De 790GX bord van Biostar bijvoorbeeld weer nog zuiniger kan zijn dan hun 8200.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online
@Dimitri-Jetair

1080P is natuurlijk geen enkel probleem voor de CPU/GPU onder windows 7 (Kreeg geen audio out via HDMI onder windows XP). Maar wat bedoel je met "Hoe draai je de opstelling?"

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ik bedoelde hoe draai je XMBC op de WHS in VM?

Ik zit namelijk ook met een WHS die onder mijn TV staat.
Ik heb een VM met WMC maar ik vind die niet goed draaien (alsook soms happeringen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online
@Dimitri_Jetair

Ik gebruik geen WHS, VM, WMC of UPNP. XBMC draait gewoon als een normale app op deze server en op mijn andere HTPC (Windows7). Niet echt gebruiks/vrouw vriendelijk, als je niet altijd XBMC full screen hebt draaien, omdat je het dan handmatig moet opstarten. Maar CPU/GPU belasting is erg laag, en nog geen enkel probleem met XBMC gehad. Ik gebruikte altijd MediaPortal tot een aantal maanden geleden.

[ Voor 22% gewijzigd door tHe_BiNk op 17-04-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
tHe_BiNk schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 16:50:
@Dimitri_Jetair

Ik gebruik geen WHS, VM, WMC of UPNP. XBMC draait gewoon als een normale app op deze server en op mijn andere HTPC (Windows7). Niet echt gebruiks/vrouw vriendelijk, als je niet altijd XBMC full screen hebt draaien, omdat je het dan handmatig moet opstarten. Maar CPU/GPU belasting is erg laag, en nog geen enkel probleem met XBMC gehad. Ik gebruikte altijd MediaPortal tot een aantal maanden geleden.
Waarom ben je overgestapt? Ik gebruik zelf altijd MediaPortal vanwege TV functionaliteit, maar ik merk dat ik die amper gebruik... Vind je XBMC stabieler/fijner?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximgeerts
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-05 18:18
hallo ik heb ook een vraagje over het verbruik van mijn server.

ik heb eind 2008 een server gekocht om daar Citrix xenserver 5.0 op te installeren. zodat ik kon bezuinigen op de stroom koste door mijn servers te virtualiseren.

Asrock K10N78hSLI-GLAN,Retail
Corsair CM2X2048-6400C5,2048MB, 800MHz, DDR2, PC6400,
AMD Phenom X4,9550, Boxed € 137,12
Western Digital Caviar Green,7200RPM, SATA II, 16MB, 500GB

Na aanleiding van het artikel van zuinige servers op hwinfo had ik wat betreft chipset nvidia 8200 de goede keuze gemaakt. (alleen ziet citrix xen server de nvidia netwerk kaart niet)
nu anderhalf jaar later heb ik een watt/ energie meter (cresta) gekocht om te zien hoeveel de server verbruikt.
de server verbruikt 211 watt gemiddeld. is 3.5 euro per dag!

heeft het zin om de prosessor en de voeding te vervangen door een AMD Sempron 140 / 2.7 GHz - Socket AM3 - L2 1 MB - Box en de voeding door een
Be quiet! Pure Power BQT L7-300W - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.3 - 300 Watt - actieve PFC ?

Eerste post hier bij tweakers, misschien hou ik mij niet aan het CSl beleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in plaats van de sempron een Ahtlon II 240e nemen. En ja dat gaat helpen. En nee je houd je niet aan het beleid, maar het is wat soepeler dan ja en nee ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 19:37
Ik wil een <20 server bouwen en ik had nog een aantal vragen.
* Is groen geheugen (GeIL Green Dual Channel GG22GB800C5DC) nuttig of kun je net zo goed een goedkoop stripje kopen met weinig performance scheelt al gauw 30 euro. -> of weet iemand zuinig standaard geheugen.
* Hoe kun je het verbruik van geheugen uitrekenen
* Weet iemand de tdp van het Asus AT5NM10-I moederbord buiten de 13 tot 15 wat van de chipset? -> heeft iemand deze en wat verbruikt je opstelling.
* Weet iemand een zeer efficiënte 12 volt adapter voor een zachte prijs soldeer werk geen probleem?
* ik heb naar een pico psu zitten kijken die hebben 96% efficiency maar dan heb je nog wel een 12 volt adapter nodig en die ze zelf verkopen hebben een gegarandeerde efficiency van 75% wat dan een totaal maakt van 72% wat niet zo heel erg bijzonder is.
Heeft iemand hier ervaring mee is het totaal bijvoorbeeld hoger doordat de adapter eigenlijk veel beter is.

@ Reinman
Zooo dat is snel :D
Ik weet dat geheugen niet veel gebruikt maar om onder de 20 te komen in idle toestand tellen alle beetjes.
Vandaar vraag of het te berekenen is.
Maar misschien kan ik het beter veranderen naar weet iemand elcheapo geheugen dat redelijk zuinig is.

Inderdaad het tdp zegt niet alles dus daarom heeft iemand een Asus AT5NM10-I en wat verbruikt hij?

Ik weet dan voedingen op lage voltages niet hun maximale efficiëntie halen maar is het bijvoorbeeld niet beter om een 180 watt (laagste in price watch) te halen.
Vandaar de vraag of er iemand ervaring mee heeft.
Ik zal het ook ff posten op het efficiency forum

[ Voor 30% gewijzigd door kaaas op 21-04-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaaas schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:00:
Dat word wel redelijk lastig. Zit je sowieso richting pico psu's.
* Is groen geheugen (GeIL Green Dual Channel GG22GB800C5DC) nuttig of kun je net zo goed een goedkoop stripje kopen met weinig performance scheelt al gauw 30 euro.
Nee is het niet waard. Geheugen verbruikt niet veel
Vuist regel is een paar watt per dimm.
* Weet iemand de tdp van het Asus AT5NM10-I moederbord buiten de 13 tot 15 wat van de chipset?
TDP zegt niets, je kan beter vergelijkende setups kiezen om verbruik te vinden.
* ik heb naar een pico psu zitten kijken die hebben 96% efficiency maar dan heb je nog wel een 12 volt adapter nodig en die ze zelf verkopen hebben een gegarandeerde efficiency van 75% wat dan een totaal maakt van 72% wat niet zo heel erg bijzonder is.
Nee het bijzondere is de lage wattage. Met een 300 watt voeding met 82%+ efficiency zit je zo laag in zijn range dat je geen 80% efficiëntie haalt.
Heeft iemand hier ervaring mee is het totaal bijvoorbeeld hoger doordat de adapter eigenlijk veel beter is.
[Ervaringen]Energy Efficient Computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Laatst online: 05-01 15:49
FireDrunk schreef op maandag 19 april 2010 @ 12:28:
[...]

Waarom ben je overgestapt? Ik gebruik zelf altijd MediaPortal vanwege TV functionaliteit, maar ik merk dat ik die amper gebruik... Vind je XBMC stabieler/fijner?
offtopic:
Ik gebruik zelf ook al weer een hele tijd XBMC op Windows.
Voorheen gebruikte in MP, maar het was veel kloten met plugins, skins en andere zooi om het goed aan de praat te krijgen. En bij een nieuwe update kon je weer aan de slag.
De PVR functie mis ik niet echt en het blijft na een update prima werken.
XMBC kan je ook even testen je hebt geen codec oid nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:05:
Vuist regel is een paar watt per dimm.
Een paar?! Dan kom je al snel in de discussie, wat is een 'paar'. Sommigen vatten het op als 3 a 4 Watt en dat zou mij, voor regulier geheugen, toch een wat te hoge inschatting zijn. Ik reken zelf meer rond de 1 Watt per dimm. (Overclock geheugen komt dan meer in de richting.) Hoe dan ook, het is niet echt interessant om er opeens ander geheugen voor aan te schaffen (dat de nodige ellende met zich mee kan brengen). Je kunt dat geld naar mijn mening beter in een wat groter geheugen steken (ontlasten harde schijven) of zuinigere componenten.

[ Voor 28% gewijzigd door Dadona op 21-04-2010 16:16 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@ Dadona
Ik zat te denken om 2gb in mijn nieuwe te steken.
Ik ga hem gebruiken als file/download/webserver en media center (2 in een scheelt weer stroom)
Zou 2 dan nog genoeg zijn?
Je stipt namelijk een interessant punt aan dat wat meer geheugen misschien meer bespaart.
De hd gebruikt als snel 2.5 (laptop hd) onder load tov 0.8 passief. dan is 1 watt voor geheugen misschien beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dadona schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:13:
[...]
Een paar?! Dan kom je al snel in de discussie, wat is een 'paar'. Sommigen vatten het op als 3 a 4 Watt en dat zou mij, voor regulier geheugen, toch een wat te hoge inschatting zijn. Ik reken zelf meer rond de 1 Watt per dimm. (Overclock geheugen komt dan meer in de richting.) Hoe dan ook, het is niet echt interessant om er opeens ander geheugen voor aan te schaffen (dat de nodige ellende met zich mee kan brengen). Je kunt dat geld naar mijn mening beter in een wat groter geheugen steken (ontlasten harde schijven) of zuinigere componenten.
Volgens mij is een paar altijd 2 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online
@ FireDrunk offtopic

Wat Redje zegt, je loopt veel minder te kloten met XBMC tov MP. XBMC werkt gewoon goed 'out-of-the-box', ik ben nog nooit aan het configureren geweest, bij MP ben je daar soms uren mee zoet. Ook gaat de ontwikkeling van XBMC veel sneller, dus meer toekomst perspectief, en daait het zowel op linux en Windows. Tevens heb je eigenlijk geen OS nog mbv de live CD. Minimale systeem specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afgelopen uren dit topic doorgelezen.

Op zoek naar een nieuwe setup, een Athlon II 240e als CPU

Ook qua moederbord; ik zie steeds vaker de MSI 760GTM-P33 of een 785 chipset ?
Ben in ieder geval op zoek naar 6 SATA poorten..

Wie o wie helpt met de keuze ?

Er komt een BeQuiet L7 350 in, 2Gb geheugen en een aantal schijven.

[ Voor 4% gewijzigd door SileX op 22-04-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom niet de 300W versie?
6 schijven + een 240e komt echt niet aan de 300W hoor ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online
Okay mijn nieuwe voeding was binnen, en even een review geschreven (productreview: be quiet! Pure Power L7 300W review door tHe_BiNk) (Crosspost met tHe_BiNk in "[Ervaringen]Energy Efficient Computing")

Ik heb de volgende computer gebruikt om het energieverbruik van deze PSU te testen.

Computer/Server/HTPC

- Thermaltake Contac 29 CPU koeler, verder geen enkele case fan.
- ASUS M4A785-M (AMD 785G chipset (Radeon HD 4200 GPU))
- Windows/download schijf 1.5TB Seagate 3.5" 7200 RPM
- Windows 7 Ultimate 32-bit
- Geen Bios of OS tweaks mbt voltages of underclocking.

Mijn Test

Mijn eigen tests geven het volgende weer. Het verbruik van de 5 jaar oude voeding (Cooler Master Real Power RS-450 watt) was als volgt onder de volgende 4 scenario's.

73-74 watt, idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer)
91-92 watt, idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) + Areca RAID5 array up en running
99-100 watt idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) + Areca RAID5 array up en running + HDTune measuring acces times on the Areca RAID5 array
169-170 watt, idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) + Areca RAID5 array up en running + HDTune measuring acces times on the Areca RAID5 array + OCCT die alle 4 cores maximaal belast

Het verbruik van de nieuwe Be Quiet PSU is als volgt.

66-67 watt, idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer)
83-84 watt, idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) + Areca RAID5 array up en running
90-91 watt idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) + Areca RAID5 array up en running + HDTune measuring acces times on the Areca RAID5 array
159-160 watt, idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) + Areca RAID5 array up en running + HDTune measuring acces times on the Areca RAID5 array + OCCT die alle 4 cores maximaal belast

De Be Quiet verbruikt ongeveer 7 tot 10 watt minder dan de oude Cooler Master. Een zelfde soort daling zagen we eerder toen ik deze voeding (Cooler Master Real Power RS-450) verving in mijn workstation door een OCZ StealthXStream 400W (productreview: OCZ StealthXStream 400W review door tHe_BiNk).

Bij gewoon windows gebruik met video encoding (DVD -> x264, 4 cores) op de achtergrond, verbruikt de server 148watt.

Dus is het idle verbruik 66-67 watt met de nieuwe 80plus voeding. Niet al te zuinig (tov Atom zonder RAID) maar dan heb ik wel altijd 4 cores en 7TB tot mijn beschikking, en dan neem ik die 30 watt extra verbruik per jaar voor lief.

Energieverbruik gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Da's niet meer idle hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 22 april 2010 @ 22:38:
Waarom niet de 300W versie?
6 schijven + een 240e komt echt niet aan de 300W hoor ;)
Doen we de 300 :)

Nu nog het mobo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wil je DDR2 of DDR3? En wil je graag Uber zuinig of wat meer features, en wat is max prijs? :)

Btw:

Gister even aan het "tunen" gegaan met mijn eigen systeem... Heb nu 80-85Watt idle ipv 100Watt.
Even het BIOS in gedoken en allerlei instellingen gewijzigd :D
Alle power features van northbridge aangezet, onboard GPU geundervolt en geunderclocked.
Met PhenomMSRTweaker het standaard voltage naar 1.1V idle op 800Mhz.

Scheelt een hoop :D

[ Voor 65% gewijzigd door FireDrunk op 23-04-2010 09:47 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
FireDrunk schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 09:45:
Wil je DDR2 of DDR3? En wil je graag Uber zuinig of wat meer features, en wat is max prijs? :)
DDR2 zou mooi zijn, daar heb ik nog 2Gb van liggen - prijs en zuinig uiteraard laag - belangrijkste is de 6 SATA poorten. Tis namenlijk een simpele file/download/stream bak :)

Edit; netjes van dat tunen - scheelt toch weer 20W !

[ Voor 6% gewijzigd door SileX op 23-04-2010 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online
@FireDrunk

20 watt is idd zeer mooi. Heb je nog bepaalde tune guides gebruikt? Of bepaalde internet pagina's gevonden met handige informatie mbt de bios settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-09 19:24
Ik heb gisteren de Fractal Design Array kast binnen gekregen. De 300 watt SFX voeding erin blijkt een Fortron FSP300-60GHS te zijn.
Het ding is behoorlijk zuinig bij lage belasting. Hij deed 42watt in n bepaalde pc, waar n andere vrij zuinige voeding op 46 watt zat.
De kast zelf ziet er erg goed uit, maar heel erg praktisch is ie niet. De bovenkant zit met 6 schroeven vast en als je de laptop hd erin/uit wilt schroeven moet bijna alles eruit voordat je erbij kan.
Ik vind dit niet zo'n probleem zolang mn schijven maar niet stuk gaan :)

Verder ook al de schijven, processor en geheugen binnen gekregen. Helaas was het moederbord er nog niet :(

[ Voor 9% gewijzigd door FatalError op 24-04-2010 14:56 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
tHe_BiNk schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 23:02:
@FireDrunk

20 watt is idd zeer mooi. Heb je nog bepaalde tune guides gebruikt? Of bepaalde internet pagina's gevonden met handige informatie mbt de bios settings?
Common Sense :(
Niet opletten...

Een maat van mij vroeg of ik zijn PhenomII 965 wilde testen.
Die blijkt dus idle 20W *MINDER* te verbruiken dan mijn 550 :S

Met mijn 550 zit ik weer op ~100W

Ik was vergeten dat ik de 965 ook gewisseld had...

[ Voor 29% gewijzigd door FireDrunk op 25-04-2010 00:54 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
kaaas schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:00:
* Is groen geheugen (GeIL Green Dual Channel GG22GB800C5DC) nuttig of kun je net zo goed een goedkoop stripje kopen met weinig performance scheelt al gauw 30 euro. -> of weet iemand zuinig standaard geheugen.
* Weet iemand de tdp van het Asus AT5NM10-I moederbord buiten de 13 tot 15 wat van de chipset? -> heeft iemand deze en wat verbruikt je opstelling.
* Weet iemand een zeer efficiënte 12 volt adapter voor een zachte prijs soldeer werk geen probleem?

@ Reinman
Zooo dat is snel :D
Ik weet dat geheugen niet veel gebruikt maar om onder de 20 te komen in idle toestand tellen alle beetjes.
Vandaar vraag of het te berekenen is.
Maar misschien kan ik het beter veranderen naar weet iemand elcheapo geheugen dat redelijk zuinig is.

Inderdaad het tdp zegt niet alles dus daarom heeft iemand een Asus AT5NM10-I en wat verbruikt hij?
Als je een beetje had gezocht had je gezien dat ik op basis vorige maand op basis van dat Asus AT5NM10-I, een Seagate Momentus 7200.4 500GB en 1x2GB Geil DDR2 800 mhz. Dit alles in een Antec ISK300-65 trekt dit 21W uit het stopcontact idle, 25 onder load. Ik heb daarvoor wel HT en onboard geluidskaart uitgezet (gebruik ik toch niet, scheelde 2W samen).

Verschil met 2 latjes (ander merk 2GB latje) was ongeveer 1-2W. Ik wilde een wat snellere schijf erin hebben, als je voor een WD Blue gaat scheelt het ongeveer 1W.

de 20W was ook mijn streven maar dat is dus niet gelukt, een verbuik van 21W neem ik maar genoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:29:
[...]

Common Sense :(
Niet opletten...

Een maat van mij vroeg of ik zijn PhenomII 965 wilde testen.
Die blijkt dus idle 20W *MINDER* te verbruiken dan mijn 550 :S

Met mijn 550 zit ik weer op ~100W

Ik was vergeten dat ik de 965 ook gewisseld had...
Hier snap ik ook niet veel van. Ben je er zeker van dat er niet ergens een meetfout zit? Zijn je tune acties niet weer ongedaan gemaakt na de vervanging door de 550?
Procedé is hetzelfde, volgens mij is het ook geen andere core, cache is minder, .. Bij één van de eerste hits op Google kom ik al een review tegen waarin staat dat de 965 in idle 5 Watt meer zou verbruiken dan de 550.

[ Voor 5% gewijzigd door Dadona op 26-04-2010 17:57 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@dvl-2
Bedankt voor de info :D precies wat ik nodig had (ik had je post wel gezien maar ik wilde toen nog precies weten wat alleen het mobo gebruikt.)
Ben alleen wel bang dat 20 watt inderdaad niet gaat lukken aangezien ik er 2 hd's in ga zetten. behalve als de voeding die ik er in ga zetten nog zuiniger is dan die van jouw en die zit al op 85% efficiëntie volgens de boekjes.
Heb je het verschil in verbruik tussen de momentus en de blue gemeten?
Volgens de specs zit die momentus op 2.2 watt in r/w modus en de blue op 2.5 in r/w.
Dan kan ik nog beter die momentus nemen ook idle is die zuiniger.

@ Dreamvoid
Sorry ik heb het nog even na gezocht die 85% slaat alleen de adapter [url="http://http://www.silentpcreview.com/article959-page7.html"]silentpc review[/url] Zie onderaan bij de specs van de power adaper.
Spec van voeding in totaal op full load
http://www.hardwaresecrets.com/printpage/780

Ik heb het dus fout die 85 procent is van de adapter niet de hele voeding.
De hele voeding in totaal haalt dus 81% op volle belasting (65 watt) wat nog steeds best netjes is.
En de adapter haalt bij 25% load volgens de boekjes nog steeds 85% dus zoveel zal het niet dalen.

[ Voor 45% gewijzigd door kaaas op 27-04-2010 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
85% efficiency, maar bij welk vermogen? Bij 300W is 85% efficiency prima te halen, bij 30W is dat een zeldzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dadona schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:56:
[...]

Hier snap ik ook niet veel van. Ben je er zeker van dat er niet ergens een meetfout zit? Zijn je tune acties niet weer ongedaan gemaakt na de vervanging door de 550?
Procedé is hetzelfde, volgens mij is het ook geen andere core, cache is minder, .. Bij één van de eerste hits op Google kom ik al een review tegen waarin staat dat de 965 in idle 5 Watt meer zou verbruiken dan de 550.
Ik snap er zelf ook de ballen van, maar het lijkt toch echt zo te zijn. Ik zal zometeen nog eens mijn P-States controleren, maar volgens mij staat alles nog goed.

Volgens mij heeft de 955 hetzelfde procedé als de 550, de 965 is een revisie nieuwer (C0)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
Vandaag bestelling geplaatst;
Athlon II 240
BeQuiet L7 300W
MSI 760GTM-P33

Als alles binnen is en gebouwd, post ik het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
kaaas schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:01:
@dvl-2
Heb je het verschil in verbruik tussen de momentus en de blue gemeten?

Ik heb het dus fout die 85 procent is van de adapter niet de hele voeding.
De hele voeding in totaal haalt dus 81% op volle belasting (65 watt) wat nog steeds best netjes is.
En de adapter haalt bij 25% load volgens de boekjes nog steeds 85% dus zoveel zal het niet dalen.
Vergeet niet dat ik het gemeten heb met een 7200.4 schijfje en niet de 5400.6 momentus. Ik heb naar aanleiding van deze review mijn keuze gemaakt:

http://www.xbitlabs.com/a...hdd-roundup_15.html#sect0

Juist omdat idle het verbruik zo minimaal scheelt (slechts 0,2W) en in gebruik maximaal 0,6W heb ik toch die 7200.4 gekozen, simpelweg omdat die wel veruit de beste overall performance gaf.

De voeding heeft inderdaad een gemeten effcientie van 81% (review: http://www.hardwaresecrets.com/article/780), niet geweldig maar een simpel rekensommetje leert dat de componenten ongeveer 21*0,81 = 17W verstoken. Die voeding verbruikt dus eigenlijk maar 4W. Stel dat je een voeding vind met een gewelidige efficientie van 90% zou je uitkomen op 19W verbruik. Leuk die 2W besparing maar als je daarvoor eerst 100E moet uitgeven verdien je dat nevernooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo ik heb wat vraagjes :)

Ik ben van een plan een nieuwe server te gaan bouwen. Op het moment heb ik een p4 server 60W idle. Daarvoor had ik een p3 40W idle. Server wordt gebruikt voor torrents en filesharing. Er zit een powercable en netwerkabel in meer niet.

Ik wil graag een atom bordje kopen. Waarschijnlijk met een D510. (of een D410 ?)
Eisen zijn niet heel zwaar. Minimaal 1x Gigabit LAN en 2 sata portjes.
Audio, video en usb ports zijn niet belangrijk. Geheugen heb ik nog en anders gewoon 1gb ddr2 800.

Moet ik nu gewoon gaan voor het intel bordje of toch liever een andere merk? Misschien verschil in NIC of koeling?

Ook weet ik niet wat voor voeding ik moet nemen. Ik heb nog wel wat oude voedingen maarja ik heb het idee dat dat meer verwarmingen zijn dan voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:37

lier

MikroTik nerd

@Matthijs,

Ik zou voor een 510 gaan, die heeft twee cores (en is handig als je een core volledig belast). Volgens mij scheelt het energieverbruik niet veel. Daarnaast weet ik daar zeker van dat er gigabit op zit.

Qua voeding, lees eerst eens dit topic door, je wil namelijk niet een 300 Watt voeding (hoe efficient die ook is). Er zijn daarnaast ook veel mITX behuizingen waar een externe voeding bij zit. Of...de picoPSU (staat ook in dit topic).

Volgens mij is de Intel (D510MO) op dit moment slecht leverbaar, er is een vergelijkbare van ASUS. Deze zijn overigens allemaal voorzien van Realtek kaartjes...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lier schreef op woensdag 28 april 2010 @ 20:54:
@Matthijs,

Ik zou voor een 510 gaan, die heeft twee cores (en is handig als je een core volledig belast). Volgens mij scheelt het energieverbruik niet veel. Daarnaast weet ik daar zeker van dat er gigabit op zit.

Qua voeding, lees eerst eens dit topic door, je wil namelijk niet een 300 Watt voeding (hoe efficient die ook is). Er zijn daarnaast ook veel mITX behuizingen waar een externe voeding bij zit. Of...de picoPSU (staat ook in dit topic).

Volgens mij is de Intel (D510MO) op dit moment slecht leverbaar, er is een vergelijkbare van ASUS. Deze zijn overigens allemaal voorzien van Realtek kaartjes...
tnx voor je reactie
Het word denk maar 1 van de volgende 3:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus AT5NM10-I€ 74,99€ 74,99
1Gigabyte Gigabyte GA-D510UD€ 76,75€ 76,75
1Intel D510MO€ 68,85€ 68,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 220,59

Gigabyte bordje heeft (raid support en) 4 sata ports tegenover 2 op het intel bordje en 2 op het asus bordje.
Voor de rest niet veel schokkende verschillen.

http://tweakers.net/price...e/47/256407;255151;252816

Nu nog op zoek naar een voeding :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is er iemand die weet heeft van een mini-ITX moederbord voor de Atom met PCI-E én eS-ATA? Ik kan er wel vinden die het een of het ander hebben maar nooit beide... Zotac heeft bv. een paar modellen met eS-ATA maar dan met PCI (of mini-PCI-E), en Intel lijkt bij z'n nieuwere lijn moederborden uitsluitend mini-PCI-E te gebruiken terwijl de oudere Atoms alleen PCI meekregen.

Ik neig voorlopig naar een mini-ITX oplossing voor AM2+ (zodat ik tenminste mijn CPU kan recycleren) maar ik heb geen behoefte aan een krachtige setup, dus zo'n Atom zou ook interessant (en een stuk zuiniger) zijn. De Fractal Design case die een paar posts eerder passeerde kan je nog zonder al te veel problemen in de woonkamer ergens wegmoffelen :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je geen kast nemen/bracket om E-Sata te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De Fractal kast heeft één sleuf voor een uitbreidingskaart, daar zou tot nader order m'n geluidskaart in moeten komen (versterker heeft geen SPDIF/optical in).

Of bedoel je gewoon een gaatje gebruiken om een interne S-ATA-aansluiting door te lussen naar buiten dmv een convertor?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijvoorbeeld :). Maar de fractal is gewoon full ATX toch? Dus dat zijn toch genoeg sloten over om een pci bracket in te zetten? Sorry ik dacht aan de R2.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2010 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 28 april 2010 @ 23:42:
De Fractal kast heeft één sleuf voor een uitbreidingskaart, daar zou tot nader order m'n geluidskaart in moeten komen (versterker heeft geen SPDIF/optical in).

Of bedoel je gewoon een gaatje gebruiken om een interne S-ATA-aansluiting door te lussen naar buiten dmv een convertor?
Je kunt zo'n e-sata connector uit een bracket loshalen en die inderdaad naar buiten voeren. Achterkant van de kast zie je toch niet. Evt. dremel je het er wel netjes in. Een gewone sata-aansluiting buiten de kast gebruiken raad ik af, want die stekkers zijn niet gemaakt om stevig vast te blijven zitten.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hmm... Heb gisteren nog even de pricewatch gefilterd, blijkbaar is er dus echt geen enkel Atom-bord met beide. Er wordt er wel een vermeld van Asus, maar als ik dat check op de site van Asus zelf wordt er in alle talen over eS-ATA gezwegen, en andere sites bevestigen dat. Ik heb momenteel een AMD-setup, dus ik denk dat ik die CPU gewoon in een nieuw moederbord ga duwen (er is een 780G-mobo met eS-ATA en PCI-E).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom wil je perse een Atom met PCIe en eSATA...
PCIe heb je alleen nodig voor een GPU of een RAID controller?

In het geval van een GPU voor videoversnelling wil je neem ik aan ook wat meer power voor het geval je GPU niet mee kan rekenen?

In het geval van RAID wil je neem ik aan ook wat meer power om het maximale uit je RAID controller te halen?

Waarom de combo?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FireDrunk schreef op donderdag 29 april 2010 @ 16:04:
Waarom wil je perse een Atom met PCIe en eSATA...
PCIe heb je alleen nodig voor een GPU of een RAID controller?
Ik heb een PCI-E geluidskaart. Ik hoef geen GPU (de 780G wordt uitgeschakeld na installatie), het ding zal uiteindelijk volledig headless draaien.

De eS-ATA is voor backups, ik doe een backup om de zoveel weken en dat beslaat makkelijk een paar tientallen GB elke keer.

Het dient gewoon een server te worden, met oa. een torrentclient, NFS-server en MPD.

Het alternatief zou een gewone NAS zijn met een Logitech Squeezebox, maar dat is opnieuw een extra apparaat en ik houd het dan liever bij één apparaat dat ik in het TV-meubel kan zetten en rechtstreeks op m'n versterker kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:12

Wildfire

Joy to the world!

Borromini schreef op donderdag 29 april 2010 @ 15:47:
Hmm... Heb gisteren nog even de pricewatch gefilterd, blijkbaar is er dus echt geen enkel Atom-bord met beide. Er wordt er wel een vermeld van Asus, maar als ik dat check op de site van Asus zelf wordt er in alle talen over eS-ATA gezwegen, en andere sites bevestigen dat. Ik heb momenteel een AMD-setup, dus ik denk dat ik die CPU gewoon in een nieuw moederbord ga duwen (er is een 780G-mobo met eS-ATA en PCI-E).
Asrock A330ION

Die heeft 2x eSATA + 1x PCI-e 2.0 16x slot.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 29-04-2010 17:25 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt voor de link :). Ik ga es even googlen om te zien of iemand die fan succesvol vervangen/verwijderd heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:12

Wildfire

Joy to the world!

Borromini schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:43:
Bedankt voor de link :). Ik ga es even googlen om te zien of iemand die fan succesvol vervangen/verwijderd heeft...
Ter info, de mijne was niet luidruchtig. Desondanks zit er nu wel een PAPST-fannetje op ipv het origineel, vervangen stelt geen moer voor. Schroefjes los, fannetje eraf, nieuwe erop, schroefjes vast. Klaar. Nog geen vijf minuten werk.

Daarnaast neem ik aan dat huidige A330ION bordjes van een nieuwe levering zijn die een andere fan zullen hebben. Maar desondanks, mocht dat niet zo zijn: eenvoudig te vervangen dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 29-04-2010 19:40 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja maar de 330+ION is wel onzuiniger. Ik zie niet in waarom je niet een E-Sata bracket kan nemen en die door een gaatje naar buiten kan laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat ik uiteindelijk m'n huidge server ga houden, de geluidskaart eruit ga halen en een Logitech Squeezebox ga installeren. Dat lijkt financieel ook de meest gunstige optie.

Bedankt voor het meedenken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Wat heb je dan voor geluidskaart dat je die nog wilt gebruiken?
Die moderne bordjes hebben allemaal wel leuke sound aan boord.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
SileX schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 17:35:
Vandaag bestelling geplaatst;
Athlon II 240
BeQuiet L7 300W
MSI 760GTM-P33

Als alles binnen is en gebouwd, post ik het verbruik.
Ik heb alleen cpu, mobo en voeding geinstalleerd. Met default settings nu (in bios) 60w.
Ik neem aan dat het naar beneden gaat als Windows geinstalleeerd is ?

Ook kan ik nergens in de bios vinden waar je de vcore kan aanpassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

dragunova schreef op donderdag 29 april 2010 @ 21:12:
Wat heb je dan voor geluidskaart dat je die nog wilt gebruiken?
Die moderne bordjes hebben allemaal wel leuke sound aan boord.
Xonar Essence STX. Die is met RCA jacks op de versterker aangesloten. Ik heb begrepen dat bij optisch/SPDIF de kwaliteit van je onboard chip geen rol zou spelen, maar ik heb zo'n aansluiting op m'n amp niet.

De Squeezebox heeft dezelfde DACs als m'n geluidskaart in ieder geval :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ik heb inmiddels mijn spulletjes binnen..
Zonder 3.5" HD's, dus als volgt:
Zotac H55ITX
Core i5 660
laptop HD
2x2GB RAM 1.5v van GEIL
Fractal Design Array kast met 300watt SFX voeding (80plus).
.. doet ie 31 watt idle in Windows 7
Misschien valt er in het bios nog wat te tweaken om hem nog zuiniger te maken.
Morgen ga ik er linux op zetten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
SileX schreef op donderdag 29 april 2010 @ 21:20:
Ik heb alleen cpu, mobo en voeding geinstalleerd. Met default settings nu (in bios) 60w.
Ik neem aan dat het naar beneden gaat als Windows geinstalleeerd is ?
Klopt, in de BIOS werkt Cool'n'Quiet nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
Dreamvoid schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 09:03:
[...]

Klopt, in de BIOS werkt Cool'n'Quiet nog niet.
Duidelijk,
Nu Win 7 erop - er zijn geen W7 drivers op de MSI site..
Idle rond de 48W met een laptop HDD - dat kan toch lager ?

Multiplier op 7x gezet, verder kan ik weinig instelling in de bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FatalError schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 02:22:
Zotac H55ITX
Core i5 660
laptop HD
2x2GB RAM 1.5v van GEIL
Damn niet slecht, misschien dat er nog wat aan de voltages valt te klooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
FatalError schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 02:22:
Zotac H55ITX
Core i5 660
laptop HD
2x2GB RAM 1.5v van GEIL
En wat kosste het nou? :)
Borromini schreef op donderdag 29 april 2010 @ 21:32:
[...]

Xonar Essence STX. Die is met RCA jacks op de versterker aangesloten. Ik heb begrepen dat bij optisch/SPDIF de kwaliteit van je onboard chip geen rol zou spelen, maar ik heb zo'n aansluiting op m'n amp niet.

De Squeezebox heeft dezelfde DACs als m'n geluidskaart in ieder geval :P.
Misschien toe aan een nieuwe versterker? ;)

[ Voor 31% gewijzigd door FireDrunk op 30-04-2010 13:33 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
FireDrunk schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 13:31:
[...]
En wat kosste het nou? :)
[...]
Zoveel:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Array Mini ITX NAS Case W/ 300W SFX PSU€ 140,62€ 140,62
1GeIL GV34GB1333C7DC€ 107,95€ 107,95
1Hitachi Travelstar 7K500 HTS725050A9A364€ 73,92€ 73,92
1Intel Core i5 660€ 177,95€ 177,95
4Samsung HD203WI , 2TB€ 113,-€ 452,-
1Zotac H55ITX-A-E€ 112,90€ 112,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.065,34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FireDrunk schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 13:31:
Misschien toe aan een nieuwe versterker? ;)
First things first :+

Het probleem blijft trouwens dat ik dan een PC in de buurt van m'n TV dien te zetten, en de Silent PC review is niet laaiend enthousiast (zelfs niet gewoon enthousiast) over die Fractal Design-kast. Mini-ITX moet het sowieso worden om niet teveel op te vallen, maar dat kost ook al gauw wat. Dan liever de huidige P180 die fluisterstil is en ik wel ergens in een kast duw en daar in het LAN hang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Borromini schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 14:20:
[...]
Het probleem blijft trouwens dat ik dan een PC in de buurt van m'n TV dien te zetten, en de Silent PC review is niet laaiend enthousiast (zelfs niet gewoon enthousiast) over die Fractal Design-kast.
Na het lezen van die review blijft voor mij nog enkel de Lian Li PC-Q08 over die €110 kost (CaseKing, pre-order, leverbaar 21/05/2010), weliswaar zonder voeding, dus zeg met een BeQuiet L7 300W wordt dit ook een €140, maar zou (enkel afgaand op plaatjes en ervaring met andere Lian-Li kasten) de meeste nadelen van de Fractal Design niet moeten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlindWillie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-12-2022
Een tijdje geleden heb ik mijn ervaringen gemeld met een systeem op basis van de Xeon X3440 (40W idle, 130W load). Onlangs moest ik weer een pc-tje samenstellen en dit keer heb ik gekozen voor de Core i3 530.

Samenstelling systeem:

Core i3 530
Gigabyte GA-H55M-UD2H
KVR 2x2GB, PC3-10600, 1.5V
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD502HJ 500GB
Sony Optiarc AD-7240S
Be quiet! Pure Power BQT L7-350W

Verbruik idle: 37W
Verbruik load: 85W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mars Warrior schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 16:21:
[...]

Na het lezen van die review blijft voor mij nog enkel de Lian Li PC-Q08 over die €110 kost (CaseKing, pre-order, leverbaar 21/05/2010), weliswaar zonder voeding, dus zeg met een BeQuiet L7 300W wordt dit ook een €140, maar zou (enkel afgaand op plaatjes en ervaring met andere Lian-Li kasten) de meeste nadelen van de Fractal Design niet moeten hebben...
Heb ik ook naar zitten kijken maar dat ding ziet er nog teveel als een PC uit om in de woonkamer te staan. Ik denk dat ik uiteindelijk gewoon een 'kleinere' behuizing ga nemen (à la P180 Mini) en m'n CPU wat ga ondervolten. Met 2 HD's en de geluidskaart zit ik op ~45W idle, wat een nieuw systeem mij kost (mini-ITX Atom of mini-ITX 780G) mij kost haal ik er waarschijnlijk niet uit qua elektriciteitsverbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
BlindWillie schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 16:46:
Een tijdje geleden heb ik mijn ervaringen gemeld met een systeem op basis van de Xeon X3440 (40W idle, 130W load). Onlangs moest ik weer een pc-tje samenstellen en dit keer heb ik gekozen voor de Core i3 530.

Samenstelling systeem:

Core i3 530
Gigabyte GA-H55M-UD2H
KVR 2x2GB, PC3-10600, 1.5V
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD502HJ 500GB
Sony Optiarc AD-7240S
Be quiet! Pure Power BQT L7-350W

Verbruik idle: 37W
Verbruik load: 85W
Als je die hardeschijf vervangt door een notebookschijf zou het idle weer 4 watt schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Ik ben nu een htpc/server aan het samenstellen. Dit systeem zal in de huiskamer staan en ik wil een tussenweg tussen zuinig en performance vinden. Met name doordat hd media content zonder problemen weergegeven moet worden, ook als ik b.v. een downloadje aan het unrarren/repairen ben.

Dit heb ik nu samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 55,95€ 55,95
1Antec MicroFusion Remote 350€ 83,66€ 83,66
1Asus M4A785-M EVO€ 61,50€ 61,50
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 39,95€ 39,95
1Samsung HD203WI , 2TB€ 113,-€ 113,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 354,06

qua mobo/cpu/mem zit ik wel aardig denk ik, een 240e is wellicht zuiniger, maar de 250 is nog wel te undervolten in geval van nood ;)

Ik twijfel met name over de case/voeding combo. De antec heeft de voeding bijgeleverd (80+ iig) en een IR receiver. Voor deze prijs kan ik die elementen niet verbeteren lijkt me?
Dan lijkt het enige nadeel de uitbreidbaarheid van de setup, de kast biedt alleen de mogelijkheid om low profile expansion kaarten te gebruiken. Een extra videokaart is overbodig en een tunerkaart zal ik in de nabije toekomst niet nodig hebben.

Hebben jullie nog suggesties om iets te verbeteren aan deze setup?

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
SileX schreef op donderdag 29 april 2010 @ 21:20:
[...]

Ook kan ik nergens in de bios vinden waar je de vcore kan aanpassen..
Iemand een idee hoe ik meer kan tweaken met de MSI 760GTM-P33?

Idle is hij nu 45W met een laptop HDD. De CPU draait op 1.4Ghz en HT link is op 5x (1000)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aantal dingen:
-Geef een volledig overzicht van de opstelling (hardware, relevante software en Watt meter)
-Geef aan wat je zelf hebt gedaan, wat heb je gedaan om 45W te halen
Nu kunnen wij alleen vrij oppervlakkkig advies geven, waarvan je misschien een deel al hebt gedaan.

Omdat je een Athlon II hebt zul je met PhenomMsrTweaker aan de slag moeten om de echte limiet op te zoeken. Als je de standaard middelen gebruikt dan heb je nog een relatief conservatieve instelling, met een Vcore van zo rond de 1V. Met PhenomMsrTweaker zou je wel rond de 0.8V moeten kunnen uitkomen.
Om te kijken wat je Vcore is kun je het programma CPU-Z gebruiken. Tot zover de CPU.
Daarnaast kun je in Bios kijken of je niet gebruikte zaken kunt uitschakelen, zoals poorten, maar ook door goed te kijken naar mogelijkheden ten aanzien van de grafische kaart.
Bekijk ook het volgende topic eens: [Ervaringen]Energy Efficient Computing

[ Voor 5% gewijzigd door Dadona op 02-05-2010 13:34 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
Dadona schreef op zondag 02 mei 2010 @ 13:33:
Aantal dingen:
-Geef een volledig overzicht van de opstelling (hardware, relevante software en Watt meter)
-Geef aan wat je zelf hebt gedaan, wat heb je gedaan om 45W te halen
Nu kunnen wij alleen vrij oppervlakkkig advies geven, waarvan je misschien een deel al hebt gedaan.

Omdat je een Athlon II hebt zul je met PhenomMsrTweaker aan de slag moeten om de echte limiet op te zoeken. Als je de standaard middelen gebruikt dan heb je nog een relatief conservatieve instelling, met een Vcore van zo rond de 1V. Met PhenomMsrTweaker zou je wel rond de 0.8V moeten kunnen uitkomen.
Om te kijken wat je Vcore is kun je het programma CPU-Z gebruiken. Tot zover de CPU.
Daarnaast kun je in Bios kijken of je niet gebruikte zaken kunt uitschakelen, zoals poorten, maar ook door goed te kijken naar mogelijkheden ten aanzien van de grafische kaart.
Bekijk ook het volgende topic eens: [Ervaringen]Energy Efficient Computing
Overzicht van de harware had ik een aantal posts terug al gepost :)
Maar hier zijn ze nog eens;
Athlon II 240
MSI 760GTM-P33
2x1GB Kingston
2.5" HDD (160GB Scorpio Black)
BeQuiet L7 300W

De multiplier heb ik al gehalveerd naar 7.
De HT link naar 5 (1000)
Verder kan ik werkelijk niets anders instellen - had daar meer van verwacht. Dingen die ik niet gebruik heb ik uitgeschakeld (Com poorten, audio).

Dat programma ga ik maar eens proberen dan.
CnQ staat aan en OS is Win7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

In afwachting van de Lian Li PC-Q08 (tenzij er de komend maand nog een betere kast langs komt), heb ik toch maar alvast mijn server omgebouwd en voorlopig in een Antec P180 geduwd. Eigenaardig gezicht een miniITX bord in zo'n kast, maar ach...

De nieuwe server bestaat uit (met nieuwprijzen en door mij betaald uiteindelijk):
- Intel® Desktop Board DQ45EK (nieuw €120 / 2de hands €80)
- Intel® E7500 (nieuw €120 / 2de hands €80)
- 2 x 1GB Kingston RAM (was ff zoeken, intel bord is nogal picky qua ram)
- 1 x Western Digital Velociraptor 300GB (nieuw €180 / 2de hands €120)
- 3 x Western Digital Green 1.5TB EADS (nieuw €330 / 2de hands €200)

Op de Velociraptor en het RAM na, zijn alle spullen het afgelopen half jaar relatief nieuw (3-6mdn oud) 2de hands van mede tweakers gekocht. Het ram is het enige dat ooit nieuw gekocht is, de Velociraptor heb ik 1 jr geleden via eBay voor €120 op de kop kunnen tikken en deed al dienst in de vorige server.

Na initiele setup problemen door OCZ ram dat dit bord niet pikt, maar ook geen foutmeldingen geeft, ik had soms na herstarten wel video, dan weer niet, loopt het bord nu goed.
Verbruik nog niet goed gemeten, maar zal rond de 30-35W liggen idle.
De Intel AMT NIC is een uitkomst op dit bord: ook als de server uit staat (S5) is-tie met een WOL pakket nog aan te zetten, ook over het internet vanaf een andere PC of via iNet WOL op de iPhone.

De WHS Add-in LightsOut werkt inmiddels ook subliem tav het op het juiste tijdstip weer uitzetten van de server als er geen locale & remote clients, downloads en streaming plaatsvind: de server wordt na 10min idle uitgeschakeld 8) 8) 8)

Deze combi is een stuk sneller dan de oude met een AMD X2 3800+ EE SFF die niet in staat was om via de PS3 Media Server 1080p content zonder stotteren te transcoderen richting PS3.

Naast de PS3 Media Server draait de server tevens:
- SABnzbd
- Squeezebox Server (icm iPeng op de iPhone)
- IDrive tbv online backups
- Diverse Add-Ins (AdminiMe, LightsOut, WHS Health en WHS Mobile icm WHS Mobile for iPhone)

Door het enkel on-demand aan zijn van de server is het gemiddelde stroomverbruik over de dag gemeten erg laag (leuk te zin in de Uptime diagrammen van LightsOut, waar je overigens ook kunt zien hoelang/wanneer de andere PC's aanstonden, backups zijn uitgevoerd, hoeveelheid netwerkverkeer en cpu-load...), dus ben ik zeer tevreden over deze setup en is het enkel nog wachten op een leuke kast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

35W met een reguliere desktop-CPU, twee latjes RAM en 4 HD's lijkt me wel erg optimistisch ;). Ben niettemin benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Borromini schreef op zondag 02 mei 2010 @ 22:25:
35W met een reguliere desktop-CPU, twee latjes RAM en 4 HD's lijkt me wel erg optimistisch ;). Ben niettemin benieuwd.
Uhu, heb een soortgelijk systeem hier (E5200, 2GB, G31 met video, één 3,5" hardeschijf met CX400W) en toen kwam ik uit op ~50 (48-52) idle.

Mijn vader heeft ook zo'n systeem (E7500, 4GB DDR3 en G41 met twee hadeschijven + Dell voeding) en dat kwam inderdaad uit op zo'n 57 watt. (extra hardeschijf zorgt voor nog wat extra verbruik).

30-35W is haast niet te halen volgens mij met een 10k schijf en nog een drie (!) reguliere hardeschijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Bolletje op 02-05-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Borromini schreef op zondag 02 mei 2010 @ 22:25:
Bolletje92 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 22:35:
[...]

Uhu, heb een soortgelijk systeem hier (E5200, 2GB, G31 met video, één 3,5" hardeschijf met CX400W) en toen kwam ik uit op ~50 (48-52) idle.

Mijn vader heeft ook zo'n systeem (E7500, 4GB DDR3 en G41 met twee hadeschijven + Dell voeding) en dat kwam inderdaad uit op zo'n 57 watt. (extra hardeschijf zorgt voor nog wat extra verbruik).

30-35W is haast niet te halen volgens mij met een 10k schijf en nog een drie (!) reguliere hardeschijven.
Ik ga nog meten als mijn Energy Monitor het weer doet (lege batterij denk ik), maar dit systeem met maar 2 harde schijven (1tje actief, andere in standby) deed op een oude voeding 32W. Nu was dat al toen de Energy Monitor kuren had, dus het kan zijn dat ik spoken heb gezien natuurlijk :D

Aan de andere kant had Ome Tom al een keer met een G31/E7200 31W gemeten en staat het (zakelijke) Intel bord dat ik gebruik ook bekend om zijn zuinigheid, dus waardes van 50-57W lijken me toch weer heel veel 8), temeer daar mijn desktop setup (Asus met nVidia 9300 chipset, nieuwe E6300 cpu, Raptor 150GB) op 44W idle zit :X

Als de Energy Monitor het weer doet zal ik het laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mars Warrior schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:06:
De WHS Add-in LightsOut werkt inmiddels ook subliem tav het op het juiste tijdstip weer uitzetten van de server als er geen locale & remote clients, downloads en streaming plaatsvind: de server wordt na 10min idle uitgeschakeld 8) 8) 8)

Naast de PS3 Media Server draait de server tevens:
- SABnzbd
- Squeezebox Server (icm iPeng op de iPhone)
- IDrive tbv online backups
- Diverse Add-Ins (AdminiMe, LightsOut, WHS Health en WHS Mobile icm WHS Mobile for iPhone)

Door het enkel on-demand aan zijn van de server is het gemiddelde stroomverbruik over de dag gemeten erg laag (leuk te zin in de Uptime diagrammen van LightsOut, waar je overigens ook kunt zien hoelang/wanneer de andere PC's aanstonden, backups zijn uitgevoerd, hoeveelheid netwerkverkeer en cpu-load...),
Kunnen dit soort dingen alleen met WHS?? Want ik zoek al een tijdje om mijn 2k3 server in "standby" te laten gaan als er niets gebeurd. Maar dat wil maar niet lukken (een goede guide hiervoor heb ik ook niet weten te vinden).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1 ... 43 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.