Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 23:39
Dus is een 740G zuiniger als een 780, dan heeft bijv dit mobo de 740g: M2A74-AM tesamen met een zuinige (en goedkope AMD X2 welke ? )

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit weekend ook mijn eerste servertje ingericht en het werkt echt supersoepel!

Ik heb echter 1 vraag: hoe kan ik 't beste de server onderklokken/undervolten?

Mijn specs zijn:
- AMD 4850e op 74G gigabyte bordje.

Ik begrijp dat er meerdere tooltjes zijn:
- RMCLock
- AMD Overdrive
- crystalcpuid

Maar welke werkt 't best met WHS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Pimmetje651 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 12:37:
OS is WHS (Windows Home Server) ,en bijv Altbinz trekt CPU vol open naar zo'n 80%, en unrarren en unparren doe ik er ook soms op

[...]
Als je met dit OS en programma wil werken, dan zul je niet anders kunnen zo lijkt het.
Maar als je puur
- squeezecenter
- SABnzbp
- samba (delen bestanden)
gebruikt, zou dat servertje ruimschoots voldoende moeten zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:01

Matis

Rubber Rocket

Cyberpope schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 16:21:
Als je met dit OS en programma wil werken, dan zul je niet anders kunnen zo lijkt het.
Maar als je puur
- squeezecenter
- SABnzbp
- samba (delen bestanden)
gebruikt, zou dat servertje ruimschoots voldoende moeten zijn.
Klopt, daarbij wil ik nog vermelden dat WHS soms op wat vreemde manieren software raid wil nabootsen, wat een hele hoop overhead heeft.
Linux kan dat veel beter. Je kan ook Newsleecher draaien op Linux als je dat graag wilt :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 16:23:
[...]

Klopt, daarbij wil ik nog vermelden dat WHS soms op wat vreemde manieren software raid wil nabootsen, wat een hele hoop overhead heeft.
Linux kan dat veel beter. Je kan ook Newsleecher draaien op Linux als je dat graag wilt :)
Dat RAID-gebeuren in WHS is lang niet het belangrijkste kenmerk, dat zijn de goede backupmogelijkheden met de connector. :) Hoewel ik hier zelf ook Linux als serverOS gebruik is WHS toch net even anders ingericht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek geweest naar de 4850e en heb deze in de pricewatch gevonden, maar niet op de sites waar de pricewatch naar toe verwees. Op cool-prices heb ik wel de volgenden CPU gevonden:
AMD CPU Athlon 64 LE-1640 45Watt Socket AM2 2.7GHz Box
Is dit een vergelijkbare? en kan deze ook samen met een 740G van Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, dat is een singlecore, de 4850e is een dualcore.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
oke, bedankt voor de reacties.
En linux zit er al tijdje aan te denken maar ben daar helemaal niet in thuis.
En ook wil ik weer eens wat anders als server , en anders moet in iedergeval sneller worden :)
Dus vandaar dan maar eens kijken naar een 740G mobotje en misschien die nieuwe sempron 140 eens proberen ?Iemand deze hier al getest of zijn gedachten hierover ?(kan ik bijv beter andere pakken)
Heb intel bordje ook tekoop staan dus als er hier interesse is ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-08 01:40
Net als vele anderen ben ik ook bezig met het samenstellen van een nieuw zuinig pc-tje dat bijna 24/7 aan zal staan. Deze zal dienst doen als download (usenet, parren, (un-)rarren) machine en als file-server om video materiaal te kunnen streamen voor mijn Asus O!Play. Momenteel gebruik ik hier een S754 ASRock K8N68PV-GLAN (NVIDIA GeForce 7050 / nForce 630A MCP) met een Turion 64 MT-28. Verder zit hier een Samsung F1 1TB, Seagate 320Gig (niet de zuinigste) en een NEC Dvd-brander in. Dit systeem verbruikt zonder onderclocken idle zo'n 50 Watt. Dit valt me wat tegen, aangezien dit moederbord is voorzien van de beruchte GF7050. Om te kijken of het wat zuiniger kon en aangezien ik wat meer schijfruimte nodig heb, heb ik een BeQuiet 300Watt voeding en 2 Samsung F2 1,5 TB schijven aangeschaft (yep, weet dat de WD schijven zuiniger zijn, maar kwam daar na aanschaf achter en ik ben tot nu toe erg tevreden over Samsung schijven in het algemeen) . Helaas worden deze schijven door het mobo niet goed ondersteund. Ze worden wel herkend, partitioneren gaat goed, maar het formatteren levert problemen op. In een ander systeem werken ze wel goed en ook na het indelen van de schijven in het andere systeem wordt na het terughangen een gedeelte niet goed herkend. Aangezien de laatste BIOS update van feb 2008 is, ga ik er ook maar van uit dat ASRock hier geen moeite meer in steekt. Ook geeft de nieuwe voeding problemen met dit mobo. Het systeem wil niet opstarten, terwijl dit met andere (oudere) voedingen wel goed gaat.

Aangezien ik geen zin heb om hier nog veel energie in te stoppen, heb ik maar besloten om een nieuw systeempje samen te stellen. Na het lezen van dit en andere topics, kan je bijna maar tot 1 conclusie komen: een 740G (Gigabyte GA-MA74GM-S2H) of een 8200 mobo en dan nog even wachten tot de nieuwe e processoren van ADM uit zijn. De laatste tijd hoor ik niemand meer over een 7050 ASRock mobo, aangezien de bekende van meisterkuehler.de (AliveNF7G-HDready/HD720p) niet meer te krijgen zijn. Deze gaven qua energieverbruik wel de mooiste resultaten (5-7Watt zuiniger dan de 740G). Na wat zoeken in de Pricewatch en op de ASRock site, kwam ik op het volgende mobo terecht: Pricewatch Asrock AliveNF7G-Glan ASRock site. Alleen staat hij in de pricewatch niet onder de 7050 chipset, maar onder de nForce 630A MCP chipset. Wat volgens mij correct is, aangezien de 7050 de chipset van de VGA is. (verbeter me als ik me hierin vergis). Dit mobo wordt volgens mij door ASRock nog goed ondersteund (laatste BIOS update 19/6/2009), heeft dezelfde chipset als de andere ASRock 7050 mobo's, moet volgens de ASRock site AM3 processoren aankunnen en is (nog) goed verkrijgbaar . Verder is dit bord qua specs bijna gelijk aan de bekende ASRock 7050 borden (geen firewire en 2 USB poorten minder en nog wat andere kleine dingen).

Grote vraag van mijn kant is, waarom niemand het over dit mobo heeft en of deze net zo zuinig zal zijn als de beruchte ASRock 7050 borden. Of is er nog een andere reden waarom de Gigabyte 740G de voorkeur verdient om de 5-7 Watt extra verbruik te compenseren? (de 6 ipv 4 SATA poorten is voor mij in ieder geval geen reden).

Andere vraag die ik heb gaat over het te gebruiken geheugen. Tot de nieuwe processoren uit zijn, kan ik gebruik maken van een Athlon 64 LE-1600+ AM2. Gaat dit werken in combinatie met DDR2-1066 geheugen? Dit omdat ik wel voor een nieuwe e processor wil gaan. Misschien een wat stomme vraag, maar dit wordt mijn eerste systeempje met DDR2 geheugen.

Nog even over de voeding: ik wil in eerste instantie starten met de BeQuiet voeding en wil deze later gaan vervangen door een PicoPSU, waarbij de BeQuiet weer naar een ander (nieuw te bouwen) systeem door wordt doorgeschoven.

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je geeft het antwoord zelf al, sommigen willen 6 SATA poorten. :) Andere motivaties zijn: solid caps, am3 cpu ready, het merk, .. Maar met name solid caps spreekt tot de verbeelding voor een server. Het zou extra betrouwbaarheid leveren en dat is natuurlijk met name van belang voor een server.
(Overigens heb ik zelf de beruchte AliveNF7G-HDready en Abit AN-M2HD :) Helaas is mijn adapter aan de picopsu niet optimaal waardoor ik niet onder de 20 Watt duik, maar er pal boven blijf)
Overigens, die laatste alinea over de BeQuiet en de PicoPSU, leuk dat je dit wil, maar uhm, maar wat kunnen/moeten wij met die opmerking? :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-07 13:52

Jabba

Firkan

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:54:
Ik ben op zoek geweest naar de 4850e en heb deze in de pricewatch gevonden, maar niet op de sites waar de pricewatch naar toe verwees. Op cool-prices heb ik wel de volgenden CPU gevonden:
AMD CPU Athlon 64 LE-1640 45Watt Socket AM2 2.7GHz Box
Is dit een vergelijkbare? en kan deze ook samen met een 740G van Gigabyte.
Bij Afuture nog op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
denk dat ik toch ga voor het gigabyte mobotje, maar dan rara welke CPU zal leukste prijs zuinigheids ratio hebben :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Pimmetje651 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:18:
denk dat ik toch ga voor het gigabyte mobotje, maar dan rara welke CPU zal leukste prijs zuinigheids ratio hebben :) ?
Dan moet je toch voor *mijn* oplossing gaan:

pricewatch: AMD Sempron LE-1250
pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkya
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-08 10:47
Misschien een onervaren vraag, maar als ik processor vergelijken lees, dat blijkt daar steeds uit dat je met Intel bijna op alle fronten beter af bent dan met AMD, snelheid, verbruik etc. Waarom wordt hier dan toch steeds over amd gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Volgens mij omdat de chipsets voor AMD processoren een stuk minder verbruiken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat AMD-systemen, behalve wat Atom combinaties, zuiniger te krijgen zijn dan hun Intel-equivalenten. Qua performance, laten we eerlijk zijn, de meeste servers staan 90% van hun tijd idle te draaien. Who gives :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 09:17
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:55:
Omdat AMD-systemen, behalve wat Atom combinaties, zuiniger te krijgen zijn dan hun Intel-equivalenten. Qua performance, laten we eerlijk zijn, de meeste servers staan 90% van hun tijd idle te draaien. Who gives :)
Kan iemand een voorbeeld geven van een simpele configuratie waarop ubuntu server draait en welke geschikt is om -weliswaar niet zo heel snel- SABNZB op te draaien en te dienen als samba server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:05
AMD Sempron LE-1250
Gigabyte GA-MA74GM-S2H
1 / 2 GB geheugen ( 1 bankje nemen )
hardeschijf ( 2,5 / 3,5 inch )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

smeerbartje schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:43:
[...]

Kan iemand een voorbeeld geven van een simpele configuratie waarop ubuntu server draait en welke geschikt is om -weliswaar niet zo heel snel- SABNZB op te draaien en te dienen als samba server?
Ik zal mijn setup posten:
Ik gebruik het voor Apache, Newsleecher (Usenet), Samba, FTPservertje en als NAS

Azerty

Ik heb er daarna nog 2 x WD10EADS bijgekocht (draai nu RAID5 met 4 x 1 TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 00:48
Ik ben ook zoekende naar een mooi servertje.
Wat ik er vooral mee wil doen is gewoon simpele bestandsopslag, backup, en hij moet NZB bestanden kunnen uitpakken, en torrents kunnen downloaden, wellicht in de toekomst wat meer.
Aangezien k bekend ben met Windows, lijkt me dit de beste oplossing, maar ik sta ook open voor Linux variaties, maar ben er nog niet over uit welk hiervoor het mooiste zou zijn.

Dat het geen heel zuinige PC is, is niet zo erg, die paar watt's is op jaarbasis een paar euro.

Nou heb ik hier ook nog zo'n ding staan:
Afbeeldingslocatie: http://2supportit.nl/chroom/images/stories/det09.jpg

Eigenlijk is dit als backup bedoelt, wat op schijf 1 staat, staat ook op schijf 2. Schijf 1 of 2 kun je dan hotswappen met een andere schijf, en schijf 1 of 2 ergens anders opslaan. Echter heb ik hem daar niet voor nodig.

Hiermee kun je zowel RAID1 als RAID0 mee draaien, dus het moederbord zou niet perse RAID hoeven ondersteunen.
Nou ben ik er nog niet helemaal van overtuigt, of ik er wel wat aan heb om RAID0 te draaien.
De performance van de harde schijven zullen wel goed zijn (alhoewel wel alles over één eSATA poort moet), maar ik zit ook met data verlies bij eventuele crash.
Ik kan natuurlijk ook gewoon twee schijven gebruiken, en twee partities, maar dan zit je er weer mee dat je de data over 2 schijven moet verdelen, en bijvoorbeeld uitpakken op schijf 1, en vervolgens verplaatsen naar schijf 2.

Ik dacht als server een simpel MSI G31M3 bordje, met een simpele E1500 er op. Zou dit voldoende zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door eX0duS op 25-08-2009 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirfie244
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 16:46
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:49:
De Atom330 is niet interessant, voor hetzelfde stroomverbruik kun je een volwaardige dualcore van AMD draaien :)
Beetje erg kort door de bocht hè? Een Atom 330 met ION chipset is echt wel zuiniger dan een "volwaardige" dual core van AMD met chipset.

Tevens vraag ik me af waarom bijna niemand een intel CPU met Geforce 9300 chipset gebruikt, de E5, E6 en E7 processors zijn zeer goed te undervolten, en de GeForce 9300 (intel) zou zuiniger moeten zijn als de GeForce 8200 (AMD).

Tevens zijn de Seagate LP schijven ook interessant, in de meeste reviews blijken ze sneller en zuiniger dan de concurrentie, echter zijn ze niet echt stil (persoonlijke ervaring).

[ Voor 36% gewijzigd door knirfie244 op 25-08-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

knirfie244 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:25:
[...]

Beetje erg kort door de bocht hè? Een Atom 330 met ION chipset is echt wel zuiniger dan een "volwaardige" dual core van AMD met chipset.
Dan mag je mij uitleggen waarom wij hem dan actief moeten koelen? Die bordjes zijn nog niet zo goed hoor, als het over efficiëntie gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knirfie244 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:25:
[...]

AMD 740G + 4850E + PicoPSU doet idle 24 watt. Daar heeft een Atom 330 een pleur aan, zowel qua prestaties als qua stroomverbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik heb in mijn RAID1 in mijn eerder genoemde configuratie voor mijn server een schijf laten crashen:
Afbeeldingslocatie: http://www.dj-visto.eu/images/disk1.JPG
Naja, dus ik heb nog een goedwerkende over, mooi! Maar ik ben dus op zoek naar 2 nieuwe van 250GB (of 500GB) die niet richting de 100euro gaan liefst onder de 60 maar ook zuinig zijn?! Iemand tips?

voor meer foto's kijk mars-server in mijn sig :9

[ Voor 8% gewijzigd door DJ-Visto op 25-08-2009 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

DJ-Visto schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:32:
Ik heb in mijn RAID1 in mijn eerder genoemde configuratie voor mijn server een schijf laten crashen:
[afbeelding]
Naja, dus ik heb nog een goedwerkende over, mooi! Maar ik ben dus op zoek naar 2 nieuwe van 250GB (of 500GB) die niet richting de 100euro gaan liefst onder de 60 maar ook zuinig zijn?! Iemand tips?
500gb 32mb 5400 rpm ;)
pricewatch: Western Digital Caviar Green WD5000AADS, 500GB

EN < 50euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirfie244
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:29:
[...]

AMD 740G + 4850E + PicoPSU doet idle 24 watt. Daar heeft een Atom 330 een pleur aan, zowel qua prestaties als qua stroomverbruik...
Atom 330 + ION = 15W idle
60% zuiniger :9 En de performance van de Atom is mager ja, maar het moederbord biedt wel voordelen: de IGP is sneller, heeft volledige hardware decoding (bij HD materiaal moet de processor op een 740G bord dus meer werk doen, en verbruikt dus ook meer), en ondersteund 8 kanaals LPCM en 24Hz, mooi als je een gecombineerde server/HTPC wilt.

Tevens zijn (met uitzondering van de Asus) alle ION gebaseerde Atom boards passief gekoeld.

[ Voor 29% gewijzigd door knirfie244 op 25-08-2009 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Dat is mooi! Maar ik moet 2 stuks hebben dat is net 100euro (ik wil gelijk van die anderen hatichi af(naja gewoon opslag voor downloads zodat ik eindelijk na instellen dat 1 schijf uit kan als hij na 20min geen opdrachten heeft gehad :+)

Ik zit trouwens te twijfelen of ik er nog zo'n systeemptje er bij gooi voor eventueel backup van mijn server (staat dus alleen s'nachts aan)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 140€ 30,94€ 30,94
1Asrock N68PV-GS€ 35,53€ 35,53
1be quiet! Pure Power 300W€ 29,25€ 29,25
1Hitachi Deskstar 7K500 HDP725050GLA360, 500GB€ 41,90€ 41,90
1Kingston KTA-IMAC533/2G€ 28,48€ 28,48
ImporterenTotaal€ 166,10

Moet alleen nog een voeding daar ga ik nu naar kijken :+ edit keuze was snel gemaakt :9

[ Voor 6% gewijzigd door DJ-Visto op 25-08-2009 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

knirfie244 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:39:
[...]

Atom 330 + ION = 15W idle (60% zuiniger :9 )

Tevens zijn (met uitzondering van de Asus) alle ION gebaseerde Atom boards passief gekoeld.
Sorry to break your dream, maar ons Point of View bordje is actief gekoeld!

@hierboven; Ze kosten 45 euro/stuk. Keer twee maakt dat toch 90 euro?

[ Voor 8% gewijzigd door Matis op 25-08-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Matis schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:42:
[...]

informatique is hier dicht in de buurt daar zijn ze 49,50 en dan kan ik ze gelijk halen + geen verzendkosten :+

[ Voor 0% gewijzigd door DJ-Visto op 25-08-2009 16:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Ik kom met mijn Point of View ION330 bordje aan een minimum van 35 watt idle met een 7200 toeren notebookschijf, 2GB geheugen en een normale 350 watt ATX-voeding. Het energieverbruik viel me nogal tegen en wat betreft prestaties heeft een Atom erg weinig reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Not quite, ook die doen minimaal 22-25 watt. Tbh is een Atom dan totaal niet interessant, daarvoor ga ik niet met een crippled CPU opgescheept zitten. De enige reden dat ik een Atom koop (ja, ik heb er 1 staan, maar dan met een 945GSE, 14.2watt idle) is voor het lage stroomverbruik. Is dat er niet, dan is het een compleet overbodig product imho.

Het wachten is op een goedkope US15W oplossing of straks op de nieuwe N450. Dan wordt een Atom pas echt interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Femme schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:44:
Ik kom met mijn Point of View ION330 bordje aan een minimum van 35 watt idle met een 7200 toeren notebookschijf, 2GB geheugen en een normale 350 watt ATX-voeding. Het energieverbruik viel me nogal tegen en wat betreft prestaties heeft een Atom erg weinig reserve.
Mooi dat je het ook even zegt;

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1sMx44zQDIyvPziYjiLm1xuq/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IQPmocfg1Pj2xEqOU3TA9yij/thumb.jpg

Dit bordje dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirfie244
Matis schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:42:
[...]

En in elke review laten ze toch echt foto's zien van een bord zonder fan. Ook hier op tweakers staat een gebruikers review: productreview: Point of View Nvidia Ion Mainboard POV/ION330 review door mark_vb (geen fan te zien). Hij meet trouwens 24 idle, maar daar zit wel een Linksys wusb54g bij die zo'n beetje de volle 2,5W uit de USB trekt (goeie 3½ watt aan primaire kant).

Het aluminium blokje is trouwens de chipset, ik neem aan dat de ventilator hier op zit gezien het andere koelblok veel te klein is. De chipset hoeft echt niet actief gekoeld te worden, dat wordt hij ook niet op de LGA775 Geforce 9300/9400 moederborden (min of meer dezelfde chipset).

edit:
[b]neographikal schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:29:AMD 740G + 4850E + PicoPSU doet idle 24 watt. Daar heeft een Atom 330 een pleur aan, zowel qua prestaties als qua stroomverbruik...
Is dat inclusief hardeschijf (draaiend)?

[ Voor 19% gewijzigd door knirfie244 op 25-08-2009 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

knirfie244 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:51:
En in elke review laten ze toch echt foto's zien van een bord zonder fan. Ook hier op tweakers staat een gebruikers review: productreview: Point of View Nvidia Ion Mainboard POV/ION330 review door mark_vb (geen fan te zien).

Het aluminium blokje is trouwens de chipset, ik neem aan dat de ventilator hier op zit gezien het andere koelblok veel te klein is. De chipset hoeft echt niet actief gekoeld te worden, dat wordt hij ook niet op de LGA775 Geforce 9300/9400 moederborden (min of meer dezelfde chipset).
De fan zit idd op de chipset. Bij ons is hij meerdere malen uitgevallen toen we hem passief koelden. Actief gekoeld werkt het allemaal *prima*.
Het bord is niet snel en nog erg duur qua resources ook :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

Femme schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:44:
[...]

Bij mij staat de Atom 330 met de intel mobo (eerste), 2GB RAM en 3 HDD's erin. (2x 1 TB en 1x 160GB).
trek idle 43Watt. Ik denk toch dat de voeding zelf ook al 2-3 watt wegtrekt voor zichzelf dan wanneer je een een picoPSU erin fietst, het is een 400Watt voeding. Ik heb nog gekeken of ik de actieve koeler kan ga vervangen voor een passieve, scheelt weer 1 Watt extra. (Server 2003 R2 x86 standaard edition erop geinstalleerd).

Overal vind ik het niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-08 01:40
Dadona schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 00:00:
Je geeft het antwoord zelf al, sommigen willen 6 SATA poorten. :) Andere motivaties zijn: solid caps, am3 cpu ready, het merk, .. Maar met name solid caps spreekt tot de verbeelding voor een server. Het zou extra betrouwbaarheid leveren en dat is natuurlijk met name van belang voor een server.
Voor mij zou solid caps de belangrijkste reden dan kunnen zijn om toch voor een Gigabyte 740G te kiezen, maar 7 Watt is toch een behoorlijk verschil. Mocht het ASRock bord niet zo lang meegaan, heb ik of garantie of zal er waarschijnlijk tegen die tijd wel een setje zijn dat nog zuiniger is (snellere Atom o.i.d.)

De Asrock AliveNF7G-Glan is overigens ook AM3 ready, dus die reden valt dan ook nog af. Verder heb ik zelf eigenlijk wel goede ervaringen met ASRock.
Dadona schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 00:00:(Overigens heb ik zelf de beruchte AliveNF7G-HDready en Abit AN-M2HD :) Helaas is mijn adapter aan de picopsu niet optimaal waardoor ik niet onder de 20 Watt duik, maar er pal boven blijf)
Overigens, die laatste alinea over de BeQuiet en de PicoPSU, leuk dat je dit wil, maar uhm, maar wat kunnen/moeten wij met die opmerking? :)
Er zou dus eigenlijk geen reden zijn waarom de Asrock AliveNF7G-Glan niet vergelijkbare resultaten zou kunnen halen (tussen de 20 en 30 Watt afhankelijk v/d voeding)

De laatste alinea was eigenlijk alleen maar om te voorkomen dat mensen gingen roepen dat ik beter een PicoPSU had kunnen kopen. ;)
In ieder geval thx voor de reactie en het meedenken.

Als iemand nog wat kan roepen over het geheugen, dan ben ik er uit. Op de van ASRock staat: "Supports Dual Channel DDR2 1066 with AM2+ CPU, and DDR2 800/667 with AM2"
Tijdelijk wil ik er een Athlon 64 LE-1600+ instoppen om deze later te vervangen voor een AM2+/AM3 processor. Vraag is of de AM2 processor gaat werken met DDR2 1066 geheugen.

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Einoël schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 19:06:
Voor mij zou solid caps de belangrijkste reden dan kunnen zijn om toch voor een Gigabyte 740G te kiezen, maar 7 Watt is toch een behoorlijk verschil. Mocht het ASRock bord niet zo lang meegaan, heb ik of garantie of zal er waarschijnlijk tegen die tijd wel een setje zijn dat nog zuiniger is (snellere Atom o.i.d.)
De Asrock AliveNF7G-Glan is overigens ook AM3 ready, dus die reden valt dan ook nog af. Verder heb ik zelf eigenlijk wel goede ervaringen met ASRock.
En de Asus M2N68-CM? Ook een 630a (7050PV), maar dan met '5000 hrs VRM solid capacitor'.

En wat betreft het geheugen: Van wat ik lees maakt 800 of 1066 niet heel veel uit, terwijl die laatste vaak wel een hogere spanning nodig heeft (dus meer stroom trekt). Gewoon 1 reepje DDR2-800 lijkt dus de beste keus.

[ Voor 14% gewijzigd door asvogel op 25-08-2009 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Is het dan niet een idee om de asrock : Asrock AliveNF7G-Glan tesamen met die sempron 140 te pakken ??ben gewooon heel erg aan het twijfelen of het zin heeft bij een dual core te pakken (om die paar euro's zal ik het niet laten) maar zijn er al energie verbruiks test van die sempron 140 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dCY schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 17:06:
[...]

Bij mij staat de Atom 330 met de intel mobo (eerste), 2GB RAM en 3 HDD's erin. (2x 1 TB en 1x 160GB).
trek idle 43Watt. Ik denk toch dat de voeding zelf ook al 2-3 watt wegtrekt voor zichzelf dan wanneer je een een picoPSU erin fietst, het is een 400Watt voeding. Ik heb nog gekeken of ik de actieve koeler kan ga vervangen voor een passieve, scheelt weer 1 Watt extra. (Server 2003 R2 x86 standaard edition erop geinstalleerd).

Overal vind ik het niet slecht.
Dan is het alsnog nauwelijks een optie imho, dit soort verbruiken zijn prima te realiseren mbv een volwaardige AMD dualcore. Ik zie echt weinig redenen om bij een gelijk (of zelfs hoger) stroomverbruik te kiezen voor een Atom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 09:17
DJ-Promo schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:46:
AMD Sempron LE-1250
Gigabyte GA-MA74GM-S2H
1 / 2 GB geheugen ( 1 bankje nemen )
hardeschijf ( 2,5 / 3,5 inch )
En wat zou zoiets verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Tja, dat is natuurlijk lastig te zeggen. Immers weet ik niet of het idle of loaded is. Daarnaast maakt het ook nog uit of je wel of geen gebruik maakt van de grafische chip.
Ook de keus van je voeding is van belang. De meeste voedingen zijn niet zo efficiënt bij < 50 watt. Het gaat op dat moment zelfs uitmaken of je wel of geen fans in je systeem hebt zitten.
Of Qfan aanstaat e.d.

IK denk dat het gemiddeld rond 25watt uitkomt, maar er veel meer uit het lichtnet getrokken MOET worden. Gezien de inefficiëntie van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand misschien of een combinatie van een Sempron 140 (Sargas) met een Gigabyte GA-MA74GM-S2H mogelijk is? Deze nieuwe Sempron staat niet op de CPU Support List van dit moederbord (maar nu weet ik uit ervaring dat dit niet alles zegt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ga er maar vanuit dat het wel werkt de Sempron 140 is namelijk gewoon een AMD Athlon II X2 met een uitgeschakelde core. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
welke dual core heb je dan hiervoor in gedachten ?
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 09:00:
[...]

Dan is het alsnog nauwelijks een optie imho, dit soort verbruiken zijn prima te realiseren mbv een volwaardige AMD dualcore. Ik zie echt weinig redenen om bij een gelijk (of zelfs hoger) stroomverbruik te kiezen voor een Atom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
De unlock van die 2de core kan toch alleen maar met een SB710- of SB750 chipset ?
-The_Mask- schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:01:
Ga er maar vanuit dat het wel werkt de Sempron 140 is namelijk gewoon een AMD Athlon II X2 met een uitgeschakelde core. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Pimmetje651 op 26-08-2009 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pimmetje651 schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:16:
De unlock van die 2de core kan toch alleen maar met een SB710- of SB750 chipset ?

[...]
Ik wil die Sempron absoluut niet unlocken. De vraag alleen is: is die Sempron compatible met dat moederbord? Misschien moet ik toch eens een mailtje aan gigabyte sturen of anders de aankoop van een Sempron LE-1250 overwegen die wel op de CPU approved list staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pimmetje651 schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:10:
welke dual core heb je dan hiervoor in gedachten ?

[...]
Athlon XXXXE versies, of straks de nieuwe XXXE's wanneer ze in de winkel liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpeters
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02-2021
Ook ik wil thuis (op men kamer) een server neer zetten. Ik heb dit en andere topics hier op GOT al door gelezen en ben tot de volgende setup gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 53,49€ 53,49
1be quiet! Pure Power 350W€ 33,25€ 33,25
1Gigabyte GA-MA78GM-UD2H€ 65,45€ 65,45
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5/2G€ 22,50€ 22,50
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 63,-€ 63,-
1Scythe Mugen 2 - SCMG-2000€ 32,24€ 32,24
ImporterenTotaal€ 269,93

Ik wil er het volgend mee gaan doen:

- Een website voor mezelf draaien m.b.v. apache
- Backup
- FTP
- NZB's downloaden rarren enz.

Het OS wordt inprincipe windows server 2008

De reden van het 78g mobo ipv de 74g is de onboard mogelijkheid tot het afspelen van full HD.
Om de mogelijkheid open te houden er later met wat extra geheugen enz. een HTPC van te maken. De server zou dan in VMware gaan draaien, zie ook hier.

Zijn er volgens jullie nog verbeter punten m.b.t. deze setup of mooi bestellen zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Full HD heb je niet perse hardware-acceleratie voor nodig hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pimpeters schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:23:
Zijn er volgens jullie nog verbeter punten m.b.t. deze setup of mooi bestellen zo?
Misschien iets heel anders. ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 245€ 55,82€ 55,82
1be quiet! Pure Power 300W€ 29,25€ 29,25
1Cooler Master Hyper TX3€ 12,95€ 12,95
1Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/4G€ 44,-€ 44,-
1MSI 785GTM-E45€ 65,09€ 65,09
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 69,-€ 69,-
ImporterenTotaal€ 276,11

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 30-08-2009 16:48 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een 24/7 server zou *ik* sterk aan het stroomverbruik tillen en daarom geen Athlon X2 245 willen. Hetzelfde geldt voor het moederbord, voor minder heb je een bord dat minder verbruikt (740G of anders een 8200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpeters
Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:38:
Full HD heb je niet perse hardware-acceleratie voor nodig hoor. :)
In dat geval gaat het ten kosten van de processor kracht toch? Dat lijkt me niet echt wenselijk omdat de server / htpc ook nog andere taken heeft en je dan last krijgt van hapering in je beeld, of niet?
-The_Mask- schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:46:
[...]

Misschien iets heel anders. ;)
Zoals al genoemd hier boven is stroom verbruik idd ook een bepalende factor in de keuze. En wat betreft de koeler. Ik heb voor de Scythe gekozen omdat de server op men kamer komt te staan (waar ik ook slaap) :z. Dus het moet wel een beetje stil zijn en volgens de review op de frontpage is de Scythe de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 13:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
pimpeters schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 17:05:
Zoals al genoemd hier boven is stroom verbruik idd ook een bepalende factor in de keuze. En wat betreft de koeler. Ik heb voor de Scythe gekozen omdat de server op men kamer komt te staan (waar ik ook slaap) :z. Dus het moet wel een beetje stil zijn en volgens de review op de frontpage is de Scythe de beste keus.
Uhu, die kan dat waarschijnlijk ook wel passief baas. (al is de meegeleverde fan ook stil en is het eerder de hardeschijf die meer geluid maakt).

[ Voor 8% gewijzigd door Bolletje op 30-08-2009 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huneker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 13:03
Ben zelf op het moment ook aan het kijken naar een dergelijke thuisserver, maar de AMD Athlon X2 5050e is op het moment nergens meer te krijgen. Ik kan hem in ieder geval nergens meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals al genoemd hier boven is stroom verbruik idd ook een bepalende factor in de keuze.
Wie zegt dat dit dan zoveel meer verbruikt? Eventueel kun je natuurlijk ook nog undervolten en underclocken. Daarnaast is de 5050 EOL. ;)
En wat betreft de koeler. Ik heb voor de Scythe gekozen omdat de server op men kamer komt te staan (waar ik ook slaap) :z. Dus het moet wel een beetje stil zijn en volgens de review op de frontpage is de Scythe de beste keus.
De CPU fan wordt geregeld door het moederbord en zelfs de TX3 zal op onhoorbaar draaien. De Scythe zou alleen misschien passief kunnen maar dan heb je natuurlijk een goede airflow nodig. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 13:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
-The_Mask- schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 17:20:
De CPU fan wordt geregeld door het moederbord en zelfs de TX3 zal op onhoorbaar draaien. De Scythe zou alleen misschien passief kunnen maar dan heb je natuurlijk een goede airflow nodig. :p
Mwa, goede airflow. Eén á twee fans is denk ik al genoeg.

Als je een PWM fan op die koeler zet is het helemaal stil en hoef je er ook niet meer naar om te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zat toevallig te kijken, waarom is deze Chenbro kast pricewatch: Chenbro ES34069
van 165 euro naar meer dan 200 euro gegaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

In dat geval gaat het ten kosten van de processor kracht toch? Dat lijkt me niet echt wenselijk omdat de server / htpc ook nog andere taken heeft en je dan last krijgt van hapering in je beeld, of niet?
De meeste films eisen niet het uiterste van de cpu (4850e) en zaken als een websiteje met mysql uitserveren kost nauwelijks cpukracht (afhankelijk van de site). Ga je naast je film kijken ook nog op volle gigabitsnelheden data staan serveren met nog wat taken ernaast, dan kan het wel krap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Viper® schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 12:04:
Ik zat toevallig te kijken, waarom is deze Chenbro kast pricewatch: Chenbro ES34069
Vraag het Azerty? ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viper® schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 12:04:
Dit is misschien ook wel een aardig alternatief voor 117 euro:

http://www.informatique.nl/418283/chenbro-es30068.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ziet er wel gelikt uit.

Jammer alleen van de 2 Cold swap bays ipv die 4 how swappable

Dan zou ik namelijk nog eerder deze halen: http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00662118

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpeters
Ik heb ondertussen de spullen besteld bij Azerty, cpu is de Atlhon X2 245 geworden. Nu krijg ik zojuist een mailtje van Azerty waarin het voglende staat:
Aangezien de pinnetjes van de processor (AMD) zeer gevoelig zijn, blijkt dat veel klanten de pinnetjes kapot drukken. Dit is het gevolg van het verkeerd monteren van de cpu op het moederbord. Ondanks het feit dat onze klanten veel kennis hebben van pc's, onderdelen en ICT in het algemeen, overkomt het hen ook.
Heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb in het verleden wel vaker AMD processors gemonteerd en nooit problemen ondervonden. Dus neem aan dat dit een mooi verkoop praatje is, maar misschien dat de "nieuwere" processors daar meer last van hadden als de procesors van een jaar of vijf gelden??

Lijkt me dat als je de processor er gewoon normaal inlegd met het juiste hoekje aan de juiste zijde er weinig kan gebeuren.

Uiteraard kan Azerty het monteren maar dat kost natuurlijk weer geld :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freubelaarisbak
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-07 19:26
Mijn duit in het zakje, niet slecht m.i.:

Ter vervanging van een Athlon64 3000+ op een via chipset mobootje (73 watt idle)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 53,49€ 53,49
1Asrock K10N78€ 49,83€ 49,83
1GeIL GX22GB6400UDC 2GB (2x 1GB) DDR2€ 36,-€ 36,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 62,45€ 62,45
ImporterenTotaal€ 201,77

Verder een Huntkey 350 W silent voeding uit een oude Server (niet meer in PW), naar verwachting geen 80plus

Hier zit een simpel DVB - S kaartje in van Twinhan
Draait op ubuntu 9.0.4 met "ondemand" power savings setting.
Voor een mediacenter (mythtv) backend, file server, mailserver, webserver , scanner en printerserver.

Op de energy 3000 lees ik af 39 a 41 Watt idle. Ik vraag me af hoeveel de voeding zelf verbrast........

[ Voor 42% gewijzigd door freubelaarisbak op 01-09-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
pimpeters schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 14:14:

Lijkt me dat als je de processor er gewoon normaal inlegd met het juiste hoekje aan de juiste zijde er weinig kan gebeuren.
Tja, het blijft toch een ZIF socket? Zero Insertion Force. Als je je daar aan houdt, zou er weinig mis moeten kunnen gaan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

remmelt schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 15:46:
[...]

Tja, het blijft toch een ZIF socket? Zero Insertion Force. Als je je daar aan houdt, zou er weinig mis moeten kunnen gaan, toch?
Klopt 100%

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpeters
remmelt schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 15:46:
[...]

Dus idd gewoon als altijd processor er op leggen en zorgen dat ie goed vlak ligt. De prijs van de processor is trouwens gelijk aan de prijs die ze vragen voor het assembleren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freubelaarisbak
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-07 19:26
Dus dan kom ik met genoemde config op ca 25 watt uit? Maar eens kijken waar ik die pico dingen kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
freubelaarisbak schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 21:30:
Dus dan kom ik met genoemde config op ca 25 watt uit? Maar eens kijken waar ik die pico dingen kan krijgen.
Verwacht dat je er met een PicoPSU max 8/10 Watt van de 39/41 Watt af kan halen. (Is maar een gok hoor. ;) )

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Houdt bij die PICO PSU wel even het kostenaspect in beschouwing. Als vuistregel kun je 2 euro per jaar per Watt rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Als zeer goedkoop systeem kan een shuttle K45 + core 2 duo E5x00 wel tellen, heb net een systeem samengesteld voor €240, en dat is alles buiten I/O zoals scherm en k/m. Ik vraag me enkel af hoe zuinig zo'n Intel 945GC chipset is. Ik herinner mij dat dat niet zoveel soeps was, ben ik juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:34
DevilsProphet schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 22:08:
Als zeer goedkoop systeem kan een shuttle K45 + core 2 duo E5x00 wel tellen, heb net een systeem samengesteld voor €240, en dat is alles buiten I/O zoals scherm en k/m. Ik vraag me enkel af hoe zuinig zo'n Intel 945GC chipset is. Ik herinner mij dat dat niet zoveel soeps was, ben ik juist?
Idle draait mijn K45 + E6600 rond de 120 Watt als ik het me goed herinner.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zag gisteren het Aldi krantje langs komen. Ze hebben een Atom 330 dualcore net-topje in de aanbieding. Vanaf vandaag (Wo 02-09-09) zijn ze in de aanbieding voor 299 euro.

2GB RAM, 320GB HDD, DVD+/-RW drive, A/B/G W-LAN en voor wat ik uit de specs kan opmaken een Intel chipset. Not sure welke precies.
Voor de mensen die dus nog een servertje zoeken, ren ff naar de Aldi ;)
Specs liegen er niet om imho. Dualcore, veel RAM en een relatief grote HDD... strak prijsje voor die combi.

Anyways...

Nieuwe scheme voor mij. M'n PC is toe aan een upgrade en m'n server heeft ook wat meer CPU power nodig.

M'n hudige PC is voorzien van een AMD Athlon64 X2 3800+ EE (Energy Efficient, TDP van 65watt) op een Asus M2N-E (nForce 570) moederbord.
Als vervanger daar voor wil ik een 65watter van Intel nemen. Ofwel een E8400 ofwel een Q8400S met een ditto board er onder.

Dat betekent dus dat ik m'n oude set over heb en in m'n server zou kunnen planten.
Huidige spekkies daar van staan op http://specs.tweak.to/16476
Liegt er niet om... Vette RAID controller, 8 HDD's en een TCP offloading PCIe Gbit kaart van Intel.
Het enige zuinige daar in is de CPU en de S3 Trio videokaart.

Stel nu, ik dump de RAID controller en 8 HDD's.
Ik parkeer m'n huidige desktop board+CPU er in en schakel over op 3x 1.5TB EcoGreen/GreenPower en zet die in RAID5 via de onboard RAID van het mobo.
Mayb nog een klein laptopHDDtje erbij als bootdisk...

Zou dat significant verschil gaan maken? De CPU is wel iets hongeriger (65w vs 45w TDP) en ik gok dat het moederbord ook niet de meest zuinige ever is.
Daar tegenover staat wel minder HDD's en ook nog eens een zuiniger variant, en de hardware RAID gaat er uit.
Misschien dat ik de voeding ook nog 100watt kleiner ga nemen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

mijn ervaringen qua onboard raid 5 waren niet zo goed, read speeds waren best goed, maar write speed was maar 10-15 MB/s.. ik zou de raidkaart houden, dat kan dr best vanaf qua verbruik.. en die 3x 1.5 tb gebruiken waarschijnlijk inderdaad maar n kwart van de stroom tov 8x 400 gig schijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:02
McKaamos schreef op woensdag 02 september 2009 @ 01:07:
Ik zag gisteren het Aldi krantje langs komen. Ze hebben een Atom 330 dualcore net-topje in de aanbieding. Vanaf vandaag (Wo 02-09-09) zijn ze in de aanbieding voor 299 euro.

2GB RAM, 320GB HDD, DVD+/-RW drive, A/B/G W-LAN en voor wat ik uit de specs kan opmaken een Intel chipset. Not sure welke precies.
Voor de mensen die dus nog een servertje zoeken, ren ff naar de Aldi ;)
Specs liegen er niet om imho. Dualcore, veel RAM en een relatief grote HDD... strak prijsje voor die combi.

Asrock ION lijkt me een betere keus.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PASware schreef op woensdag 02 september 2009 @ 11:26:
[...]

Asrock ION lijkt me een betere keus.
Ligt een beetje aan de chipset. 945GC = nee, 945=GCS=Ja. Want: GC=22Watt TDP, GCS=6Watt. Ion = 8 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Graham schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 22:18:
[...]

Idle draait mijn K45 + E6600 rond de 120 Watt als ik het me goed herinner.
Dat is belachelijk veel, hoe komt dat? De E6600 is niet meteen de zuinigste cpu uit de Core 2 Duo reeks, maar toch. Die 945GC chipset kan er ook voor iets tussen zitten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

AlexanderB schreef op woensdag 02 september 2009 @ 01:54:
mijn ervaringen qua onboard raid 5 waren niet zo goed, read speeds waren best goed, maar write speed was maar 10-15 MB/s.. ik zou de raidkaart houden, dat kan dr best vanaf qua verbruik.. en die 3x 1.5 tb gebruiken waarschijnlijk inderdaad maar n kwart van de stroom tov 8x 400 gig schijven..
Eigenlijk 6x400GB in RAID5 op de Adaptec controller en 2x80GB in RAID1 via onboard op dit moment ;)

Maar jij raad dus aan om de RAID controller te behouden? Tis volgens mij best een energiezuipert... Maja, write speed moet ook wel een beetje fatsoenlijk zijn om alles op Gbit LAN bij te kunnen houden ja...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Meestal is het zo dat iets moet inbinden - prestaties of energiezuinigheid ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:02
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 11:28:
[...]

Ligt een beetje aan de chipset. 945GC = nee, 945=GCS=Ja. Want: GC=22Watt TDP, GCS=6Watt. Ion = 8 Watt.
ION performance is stukken beter. ION is dé chipset voor Atom imho

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PASware schreef op woensdag 02 september 2009 @ 23:17:
[...]

ION performance is stukken beter. ION is dé chipset voor Atom imho
Welke performance? Voor een server is media performance TOTAAL overbodig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 23:19:
[...]

Welke performance? Voor een server is media performance TOTAAL overbodig.
En het verbruik van een Ion based Atom moederbord is ook nog eens behoorlijk hoog. Met Reinman dus, niet geschikt als server, neem dan een D945GSEJT. Kost minder, verbruik: 14 watt (ex disk). :)

Verwijderd

TDP van de GSE is ook 6 watt.

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 11:28:
Weet je, ik geloof er inmiddels geen bal van dat die 945GC werkelijk 22 Watt verbruikt. Dat wordt nu al sinds de introductie van de Atom keer op keer weer puur op grond van de spec sheet rondverteld, maar toch halen de netbooks die deze chip hebben prima accutijden. Ik heb ook nog geen review gezien waar dat abnormaal hoge verbruik ook daadwerkelijk gemeten is. De 945 is jarenlang door OEMs in laptops gezet - raar voor zo'n "accuslurpende chipset". 22 Watt TDP max rated, ja...maar we hebben bij Intel gezien dat ze rustig enorm hoge TDP's opgeven terwijl in de praktijk het verbruik maar een fractie is. O.a. bij de Wolfdale cpu's: TDP 65W rated voor de hele serie, max 25 Watt werkelijk bij de laaggeklokte versies met weinig cache. Totdat ik echte verbruiksmetingen zie ben ik scepticus. Misschien piekt-ie enorm als je het ding in 3D acceleratie (games) vol op zijn staart trapt, maar in alledaags 2D gebruik zie ik qua transistor count/procede/etc niet waar al dat stroomverbruik vandaan moet komen...

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 03-09-2009 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Die 945GS chipset wordt volgens mij in combinatie met de Atom enkel in van die Atom-based desktops gebruikt. De Atom netbooks gebruiken de 945GSE chipset (6W) als ik mij niet vergis, en de oudere netbooks met een PentiumM-based CULV gebruiken de 910GML chipset, die ~10W TDP heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat DevilsProphet zegt ja :). De GC word niet gebruikt in netbooks, de GCS word gebruiks in netbooks. Voor de eerste desktop borden werd de GC gebruik, maar de GSE, die weer op de GCS lijkt kan je er nu ook op krijgen.(OF door mij fout betiteld is en eigenlijk GSE had moeten zijn... :9 ). De GC werd gebruik in oudere desktops, waar het verbruik van 22 watt in het niets valt bij een P4.

http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=28994
http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=35553
http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=35443

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2009 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:34
DevilsProphet schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:25:
[...]

Dat is belachelijk veel, hoe komt dat? De E6600 is niet meteen de zuinigste cpu uit de Core 2 Duo reeks, maar toch. Die 945GC chipset kan er ook voor iets tussen zitten natuurlijk.
Heb nog even gekeken naar mijn wiki die dit soort informatie bevat (jaar geleden wat apparaten in huis gemeten op verbruik) en inderdaad deze waarde klopt niet. Het moet zijn 65 Watt (idle), 95 Watt (stressed).

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op donderdag 03 september 2009 @ 23:24:
[...]

Weet je, ik geloof er inmiddels geen bal van dat die 945GC werkelijk 22 Watt verbruikt. Dat wordt nu al sinds de introductie van de Atom keer op keer weer puur op grond van de spec sheet rondverteld, maar toch halen de netbooks die deze chip hebben prima accutijden. Ik heb ook nog geen review gezien waar dat abnormaal hoge verbruik ook daadwerkelijk gemeten is. De 945 is jarenlang door OEMs in laptops gezet - raar voor zo'n "accuslurpende chipset". 22 Watt TDP max rated, ja...maar we hebben bij Intel gezien dat ze rustig enorm hoge TDP's opgeven terwijl in de praktijk het verbruik maar een fractie is. O.a. bij de Wolfdale cpu's: TDP 65W rated voor de hele serie, max 25 Watt werkelijk bij de laaggeklokte versies met weinig cache. Totdat ik echte verbruiksmetingen zie ben ik scepticus. Misschien piekt-ie enorm als je het ding in 3D acceleratie (games) vol op zijn staart trapt, maar in alledaags 2D gebruik zie ik qua transistor count/procede/etc niet waar al dat stroomverbruik vandaan moet komen...
Joh, zoek wat reviews van de Intel D945CLFD2 op, idle verbruik rond de 25-30 watt zonder disk. Totaal niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 19:45:
[...]

Joh, zoek wat reviews van de Intel D945CLFD2 op, idle verbruik rond de 25-30 watt zonder disk. Totaal niet interessant.
silentpcreview.com: "The total power consumption floats around 1.65A @ 12V", "The test was done idle and full load, the differences in loading were minor." Nog geen 20W dus, inclusief geheugen en cpu! Tuurlijk kan het beter met andere chipsets, maar die 22W (sommige sites schrijven zelfs 35W TDP??) voor de 945GC alleen is idd niet reeel. Eerder de helft (7-8W voor de Atom, 2W voor RAM en diverse chippies/lijnen/condensatoren, en 10-11W voor de chipset).

Dat Intel royaal "22W TDP" op de chip plakt zodat OEMs een beetje ruim omspringen met koeling snap ik heel goed, laatste wat Intel wil is dat systeembouwers op het randje gaan zitten en er massaal gefrituurde Atom PCs teruggestuurd worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 04-09-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:14
Ik wil een 2x sata NAS, maar vind die Synology/Qnap oplossingen wel duur voor wat ze bieden.
Dit moet ook makkelijk zelf te bouwen zijn. Ik twijfel alleen nog tussen ITX en mATX.
Mijn eisen zijn kort:
-minimaal 2x sata (schijven heb ik al)
-30MB+ read/write via netwerk
-webserver (apache/php/mysql)
-laag energie verbruik
-stil

ITX servertje
#ProductPrijsSubtotaal
1Arctic Cooling Fan 8025L (80mm, 18.0 dB, 3p, Zwart)€ 2,31€ 2,31
1Intel Desktop Board D945GCLF2€ 66,88€ 66,88
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 24,66€ 24,66
1Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts€ 1,39€ 1,39
1Scythe Mini Kaze (40mm, 14 dB, 2/3p)€ 4,80€ 4,80
ImporterenTotaal€ 100,04

Icm met een Inwin BM639 kastje: http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00662118
Ik kan een en ander tweedehands overnemen, totale kosten 140,-

mATX servertje
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron LE-1250€ 25,95€ 25,95
1Asus M2N68-CM€ 45,73€ 45,73
1Cooler Master Elite 340€ 27,73€ 27,73
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 24,66€ 24,66
1Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts€ 1,39€ 1,39
ImporterenTotaal€ 125,46

picoPSU-90+60 Power Kit http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=2944
12cm scythe fan heb ik nog liggen
Totale kosten inc verzend zo'n 210,-

Wat is interessanter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 09:26
Ik ben nog opzoek naar een behuizing voor mijn zuinige mATX server. ik heb +/- 20 paginas teruggebladerd in dit forum, maar daar kom ik enkel een aantal Cooler Master kasten tegen zoals bijvoorbeeld de Cooler Master Elite 330 met afmetingen van 189mm x 425mm x 485mm.
Ook in de pricewatch zijn de meeste kasten mATX kasten ook geschikt voor ATX en daardoor dus nogal groot...
Ik wil graag iets kleiners, meer in de richting van 200mm x 400mm x 360mm. bestaat zoiets? of ben ik aangewezen op mATX / ATX minitowers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-O-
Inmiddels ben ik al zo'n twee weken bezig om mijn servers up-and-running te krijgen. Beiden hebben een RAID-5 opstelling met vier 1TB schijven, alleen de ene heeft daarvoor een PCI Addonics raid kaartje de ander een Highpoint 2300.
Om met de dramatische te beginnen, schrijf snelheden van tegen de 10MB/sec. Mij zul je niet zo snel betrappen op opscheppen over RAID scores :P De andere vind ik erger en bestempel ik ook als dramatisch. Die kan maximaal 25MB/sec wegschrijven. En ja bij meerdere parallele filetransfers dan krijg je op een gegeven moment niet echt hoopgevende schermpjes te zien:
Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/3953/raid5isgreat.png
-O-

Maar goed, als de data eenmaal ( :+ ) op de server staat dan kijk ik er in ieder geval een halfjaar niet meer naar om, pas als de schijfruimte weer krap begint te worden dan ga ik de zaken eens drastisch herzien. Hopelijk kan ik dan mijn beoogde opstelling draaien: FreeBSD met ZFS en daarbovenop of VMware Server (nu nog niet mogelijk) of liever nog XenServer (en dan XenClient op mijn desktop :9)
Maar goed, eerst maar eens wachten tot ik de zooi eindelijk op mijn schijven heb staan.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirfie244
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zilver€ 128,09€ 128,09
1Asus P5N7A-VM€ 96,-€ 96,-
1GeIL Green Dual Channel GG24GB800C5DC€ 59,70€ 59,70
1Highpoint RocketRAID 2300€ 109,-€ 109,-
1Intel Pentium Dual-Core E6300€ 66,70€ 66,70
3Seagate Barracuda LP ST31500541AS, 1.5TB€ 91,-€ 273,-
ImporterenTotaal€ 732,49

De Fusion, 480W voeding, RAID kaart en 3 Seagates had ik al. Rest in aangeschaft om als HTPC/Fileserver te gaan dienen.

gemeten met Cresta #OCZ Vertex3x Seagate + RAID kaart
idle38W56W
HD decoding43W61W
Tijdens idle metingen stonden de volgende proramma's open:
Filezilla FTP Server, Filezilla FTP client, GrabIt, uTorrent

Helaas verbruikt hij iets meer dan gehoopt. Echter maak ik momenteel wel nog gebruik van een vier jaar oude (niet-80Plus) 480W voeding. Ik vermoed dat deze minimaal een 15-20W staat de dissiperen, terwijl dit met een goede voeding tot maximaal 10W gereduceerd moet kunnen worden. In principe zou de nieuwe PicoPSU150 ruim voldoen (P4 connector nodig), echter moet je hier dan wel een goede (efficiënte) 12V voeding bij hebben, Totaalplaatje daarvan is niet echt goedkoop.

Tevens heb ik voor niets het zuinigere geheugen van Geil gekozen, laagste Vdimm instelling het in BIOS is 1.85V, terwijl het geheugen ook op 1.5 kan werken.

@Reinman - Klopt, als ik de resultaten hier zo lees dan had het met een AMD iets zuiniger gekund. Echter wilde ik hem ook als HTPC kunnen gebruiken, en één van mijn eisen daaraan was 7.1 LPCM over HDMI. Echter wordt dit door geen enkele AMD chipset ondersteund. Mijn opties waren dus een nVidia of Intel chipset.

[ Voor 34% gewijzigd door knirfie244 op 07-09-2009 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen AMD Athlon II X2 met een 740G? Veeel goedkoper en netzo zuinig, zo niet zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21
Dadona schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:54:
-O-
Inmiddels ben ik al zo'n twee weken bezig om mijn servers up-and-running te krijgen. Beiden hebben een RAID-5 opstelling met vier 1TB schijven, alleen de ene heeft daarvoor een PCI Addonics raid kaartje de ander een Highpoint 2300.
Om met de dramatische te beginnen, schrijf snelheden van tegen de 10MB/sec. Mij zul je niet zo snel betrappen op opscheppen over RAID scores :P De andere vind ik erger en bestempel ik ook als dramatisch. Die kan maximaal 25MB/sec wegschrijven.
Welk OS gebruik je dan? Haal met software raid al ruim het dubbele onder Linux.
En ja bij meerdere parallele filetransfers dan krijg je op een gegeven moment niet echt hoopgevende schermpjes te zien:
[afbeelding]
-O-
Gebruik zelf TeraCopy als vervanger van de normale Windows versie, kun je mooi pauzeren/hervatten en bij meerdere kopieeracties van dezelfde bron of doel voert 'ie deze achter elkaar uit ipv tegelijk, scheelt echt veel in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirfie244
Dadona schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:54:
-O-
Om met de dramatische te beginnen, schrijf snelheden van tegen de 10MB/sec. Mij zul je niet zo snel betrappen op opscheppen over RAID scores :P De andere vind ik erger en bestempel ik ook als dramatisch. Die kan maximaal 25MB/sec wegschrijven. En ja bij meerdere parallele filetransfers dan krijg je op een gegeven moment niet echt hoopgevende schermpjes te zien:
[afbeelding]
-O-
Welke doet 10MB/s en welke 25MB/s? Met mijn RR2300 haal ik ook geen scores om over naar huis te schrijven, maar wel hoger dan 25MB/s. De laagste score is bij verplaatsen van de ene RAID partitie naar de andere (beide op de 2300), dan zit ik aan 20 lezen/20 schrijven (40MB/s in totaal dus).

Via netwerk haal ik 90MB/s lezen 70MB/s schrijven mits er niets anders bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nielson schreef op maandag 07 september 2009 @ 16:59:
Welk OS gebruik je dan? Haal met software raid al ruim het dubbele onder Linux.
XP en nu een test versie van 7, beiden zelfde snelheid
Gebruik zelf TeraCopy als vervanger van de normale Windows versie, kun je mooi pauzeren/hervatten en bij meerdere kopieeracties van dezelfde bron of doel voert 'ie deze achter elkaar uit ipv tegelijk, scheelt echt veel in snelheid.
Normaal gesproken gebruik ik ook een dergelijk programma (TotalCommander) maar na de zoveelste reïnstall ben ik gewoon meteen begonnen met data overzetten.
De Addonics (ADSA4R5) komt tot 10 (ook wel eens op 13MB/sec gezien) en de Highpoint tot 25MB/sec. De Addonics was de eerste die ik probeerde (en waar ik het langst mee heb lopen klooien, zoekende naar meer snelheid) en op de vraag of ik iets kon doen om de snelheid hoger te krijgen gaven ze doodleuk aan dat ik een ander product nodig had (een port multiplier met raid-5). Daarmee zou ik tot 35MB/sec kunnen wegschrijven. (No way dat ik dat ding dus ga halen)
Met mijn RR2300 haal ik ook geen scores om over naar huis te schrijven, maar wel hoger dan 25MB/s. De laagste score is bij verplaatsen van de ene RAID partitie naar de andere (beide op de 2300), dan zit ik aan 20 lezen/20 schrijven (40MB/s in totaal dus).
Via netwerk haal ik 90MB/s lezen 70MB/s schrijven mits er niets anders bezig is.
Het totaal sommetje zegt niets, de bottleneck zit op het schrijven. Lees snelheden lopen ook richting de 100MB/sec. Maar het schrijven blijft inderdaad een eind achter.

Bij de Addonics verwachtte ik al geen baanbrekende snelheden, al valt het dan toch tegen. Maar de kaart zit op de limiter door de PCI interface (128MB/sec bus / 4 schijven + nog wat zaken die wat opeten en wat lack en sowieso al een eindje onder de 32MB/sec).
Maar met de Highpoint snap ik het echt niet. De interface heeft veel meer bandbreedte dan nu gebruikt zal worden (zit in het videokaart slot). Maar ook andere zaken worden (helaas) niet mishandeld. De cpu (een Sempron LE-1150) staat niet op 100%, maar 33% van het fysieke geheugen is in gebruik, niets anders leest of schrijft naar de raid opstelling en dan haal ik nog steeds maximaal 25 MB/sec, ruim onder de minimum schrijfsnelheid van een losse harde schijf.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
eb inmiddels de Gigabyte GA-MA74GM-S2H incl 4850e te pakken.
Heb daar server 2008R 2 op geinstalleerd maar loop tegen 1 ding vast, het installeren van de 740 ati express 2100 vga onboard driver.
Wie oh wie kan me helpen ?

Pagina: 1 ... 24 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.