Het was absoluut niet bedoeld om te patsen. Sowieso vind ik het nogal merkwaardig om te patsen dat je veel data hebt. Je kunt alles downloaden dat los en vast zit en dan ook meer opslagruimte nodig hebben. Maar ook het patsen met opslagruime vind ik een (beetje) kansloos. Je kunt patsen met iets dat onbereikbaar is voor de meesten, vanwege de prijs of een beperkte oplage. Velen kunnen prima een opstelling van 5TB betalen, dus lekkere patsfactor.
Ik vind dat, wanneer je een energiezuinige server wilt aanschaffen, je voor zuinig moet gaan. Als je echte maximale storage wil, dan neem je een fulltower en duw je die vol met schijven, hang je er een RAIDcontroller achter en een dikke 8core cpu.
Wil je een energiezuinige of een lowpower server? Naar mijn mening is een energiezuinige server een relatief begrip (zoals ook de Collie519 aanstipt). Het gaat erom dat je voor de functionaliteiten die je nodig hebt de meest efficiente opstelling kiest, met andere woorden, een energiezuinige server verspilt weinig energie. Daarvoor heb je een energie-efficiente voeding nodig, de zuinigste klasse schijven, .. Waar jij op doelt is een lowpower server, maar dat zal voor de nodige personen inhouden dat beperkt worden door de mogelijkheden. (Je zou dan bijvoorbeeld een Atom moeten nemen en dan 4TB schijven via USB aansluiten ofzo. Dan heb je een lowpower server, maar of je daar nu blij van gaat moet worden?)
[/quote]
Zuiniger in welk opzicht?
-Energie uitstoot (groen)
-Aanschafkosten
-Energie kosten (einde van het jaar)
In het eerste geval denk ik dat je dan eerder een 1TB zou moeten vervangen door een 4TB schijf. In de groene gedachte moet je aan de hele keten denken, niet alleen waar wij zitten: het gebruik. Ook ontwikkeling, productie (en transport) en afbraak leveren energie uitstoot en afval op. En als de gebruiksfase minder (totale) energie kost, hoe zwaarder die andere zaken gaan wegen. Zo zal het vervoer van WD Black een minder groot deel uitmaken van de totale energiestoot dan van een WD Green.
Het lijkt mij nog maanden te duren voordat de aanschafkosten dusdanig zijn dat het verstandiger is om de schijven eruit te gooien en nieuwe te nemen. De prijs van 2TB schijven is meer dan twee keer zo hoog. Maar het moet nog lager dan 2x 1TB zijn omdat je de 1TB schijven niet zult kunnen wegzetten tegen nieuwprijs. Alleen de besparing in energiekosten helpen je iets sneler in de richting van totale vervangen, maar echt hard schiet dat niet op.
Energiekosten had ik net al aangehaald, dat is inderdaad een motivatie om over te gaan. Maar als dat je oogpunt is dan vraag ik mij af of je niet een pc aan het samen stellen bent voor iemand anders die in je huis woont. Dan loont het om hem/haar op te zadelen met hoge kosten om koste wat kost de meest energiezuinige opstelling te laten bouwen. De aanschaf komt niet voor jouw rekening, de energieprijzen wel deels. Maar realistisch lijkt me dit alles niet
Maar goed, er kunnen nog ook andere redenen die uiteindelijk het toch interessant maken om over te gaan, zoals een te kleine behuizing, te zwakke voeding (en ontbreken van staggered spinup), .. maar ik gaf ook al aan, voor het gros van de mensen zal het erbij plaatsen van spullen interessanter zijn. Daarom zou ik kiezen voor een moederbord met veel SATA poorten, dan heb je die headroom.
Mooie gedacht

Zelfgemaakte data, zoals video en foto's, zijn natuurlijk een andere zaak. Daar is maar één kopie van en die moet bewaard blijven. Ik moet nog steeds een goede backupstrategie bedenken voor alle RAW spullen van m'n vriendin. (Off-topic: is daar ergens een thread voor dat iemand weet?)
Wonen jullie al samen? Anders is het misschien interessant om in jouw pc een extra harde schijf te plaatsen en dan over het internet aan een offsite backup te doen.

(RAW is groot, ik weet het, maar als je die backup automatisch laat starten met de pc dan is het vast wel klaar voordat er weer een lading foto's bijkomt.
Dadona: die tapes, hergebruik je die? Anders is dat natuurlijk een goede backup. Ik denk niet dat je al die rauwe data paraat wilt hebben, toch? Of vergaan die tapes?
Ik wil wel de rauwe data hebben. Ik heb namelijk een database met alle videos, waardoor ik stukken video's terug kan vinden. Op die manier kan ik later een film maken over een bepaald onderwerp, dat verspreid staat over diverse tapes. Al die videos worden niet gebackuped, RAID-5 moet mij beschermen tegen data verlies. Bij blikseminslag of iets dergelijks zal ik wel even balen, maar ik heb nog een laatste vangnet; ik hergebruik tapes namelijk niet. De tapes zullen bij hergebruik namelijk in kwaliteit afnemen waardoor je framedrops kunt krijgen. Ik heb wel goed tapes, maar het kan desondanks gebeuren. Dat ik daardoor altijd nog een stuk video terug kan halen is mooi meegenomen.