Het begint nu wat verwarrend te worden, iedereen zegt net wat anders:
-Het kan gewoon, punt
-Het kan alleen als je alles op een aparte voedingskabel hebt aangesloten (niet doorlussen)
-Het kan alleen als je moederbord het ondersteunt
-Het kan niet met onboard
Volgens mij kunnen schijven gewoon downspinnen, ook al zitten ze op een onboard. Tenminste, ik herinner mij het klikkende geluid van een spinnende F1 op mijn AN-M2HD. Wel moet het operating system en bovenliggende software de schijven met rust laten. Dat was het geval omdat de F1 een tweede schijf was.
Met het verschijnen van de review op hardware.info van de Athlon II X4 620, een eerdere review van een aantal AM3 moederborden, het feit dat mijn server meer en meer te doen krijgt ( en ik op termijn toch naar software raid over wil, ben ik toch alvast met een schuin oog aan het rondkijken.
Over de huidige server (Sempron LE-1150 + Asrock NF7G-HDready) heb ik niet lang nagedacht/vooruitgedacht. Een tijdje lang was het voor ftp, mail en beperkte backups. Maar inmiddels gaat het om meer schijven waardoor ik een RAID controller nodig had en ik daarmee feitelijk het hele voordeel van de HDready overboord heb gegooid (het is één van de zuinigste moederborden). Maar ook qua performance is het vast niet het meest briljante bord ooit. Het werkt allemaal prima, maar het is niet optimaal en ik vermoed dat deze opstelling geen jaren gaat blijven staan.
De opvolger zal wel een goed gebalanceerd moeten zijn. Daarom wil ik mij alvast gaan verdiepen wat nu echt van belang is en wat niet. Dus niet zozeer 6x SATA, maar hoe komt die 6x SATA tot stand.
Maar in welke mate maakt het nu nog echt uit, neem de volgende drie mooie (maar zwaar overkill) borden:
-Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
-Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
-MSI 790FX-GD70
De eerste heeft 10x SATA door een JMicron JMB363 + 2x JMicron JMB322. De tweede heeft 8x SATA door de JMicron JMB363. De derde heeft ook 8x SATA door de Jmicron JMB362 + Jmicron JMB322.
Kijken we naar de Passmark 6.1 - Disk Mark score dan valt op dat de UD4P een score van 504 pakt, de UD5P een score van 405 en de derde één van 378. Duidelijk dat dit verschil wordt veroorzaakt door de controllers.
Wat betekent dit nu voor een server? In welke mate ga je een verschil merken? Merk je het uberhaupt als je op de computer zou werken, of zie je het alleen in benchmarks terug. Of merk je het wel, maar niet zodra het een server is geworden omdat je (zelfs bij een lading aan getrunkte gigabit verbindingen) over het netwerk toch al niet de controller maximaal kan belasten?
Daarnast ben ik eigenlijk op zoek naar een soort van best-buy guide / een special waarin staat welke factoren nu voor welk type server van belang zijn. Zo zal een pure dataserver anders zijn samengesteld dan een databaseserver. In welke mate is de chipset van belang (natuurlijk niet in grafisch opzicht), in welke mate is de latency van het geheugen, in welke mate de snelheid ervan, ..