Ik overweeg een nieuw zuinig en stil Debian servertje samen te stellen voor de taken: NAS, backup en incidenteel desktopwerk. Eerst even mijn functionele eisen wat uitgewerkt:
De NAS functionaliteit is voor het opslaan van foto's, documenten, etc. voor ons huishouden. Backup is voor de NAS zelf en voor de computers in het netwerk. Met het incidenteel desktopwerk bedoel ik dat op de kamer waar de server komt te staan geen andere computer staat, en deze dus ook beschikbaar moet zijn voor gebruik van een browser, office applicaties en als remote terminal. Spelletjes zijn niet nodig. Waarschijnlijk zet ik voor het desktopwerk een VM op, zodat ik daarin rustig kan prutsen zonder dat mijn NAS plat ligt. Ik verwacht dat de server 's nachts uitstaat en verder aan. Als ik 'm handig via WOL aan kan zetten, dan kan hij tijdens werktijd in principe ook uit.
Dan wat technische eisen: Hoewel ik geen topprestaties nodig heb, wil ik wel minimaal een dual core. Aan een RAID setup zit ik nu nog niet te denken (ik vind backup belangrijker). Voor nu heb ik, denk ik, voldoende
aan 2 schijven (1 voor NAS, 1 voor backup). Ik wil wel kunnen uitbreiden met een snelle schijf / SSD voor het systeem zelf, en voor uitbreiding van de NAS/backup mogelijkheden. Daarmee kom ik op minimaal 4 SATA
poorten. Voor het netwerkdeel natuurlijk 1 Gbs. Een losse grafische kaart heb ik niet nodig. Vanwege de VM wil ik wel virtualisatieondersteuning.
Op naar de onderdelen: De hier vaak genoemde AMD 5050e lijkt me geen slechte keuze, maar ik zit ook uit te kijken naar de 240e die eraan zou moeten komen. Daarmee wil ik met het kiezen van het moederbord in ieder geval rekening houden (AM3 socket). Het goedkoopste moederbord dat ik zo kan vinden en dat aan mijn eisen lijkt te voldoen is de Asrock A780GM-LE (nog geen 50 euro). Biedt een ander, duurder moederbord mij extra mogelijkheden waar ik echt iets aan heb?
Voor het hele systeem kom ik dan bijvoorbeeld uit op:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon X2 5050e | € 53,49 | € 53,49 |
1 | Asrock A780GM-LE | € 47,87 | € 47,87 |
1 | be quiet! Pure Power 300W | € 29,35 | € 29,35 |
1 | Gigabyte GZ-M1BPD-700 Zwart | € 24,93 | € 24,93 |
1 | Kingston HyperX KHX8500D2/2G | € 26,99 | € 26,99 |
2 | Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB | € 61,50 | € 123,- |
Importeren | Totaal | € 305,63 |
Ik ben benieuwd naar meningen of dit systeem aan mijn eisen zou kunnen voldoen en naar ideeen over de keuze van de processor, het moederbord en evt. de andere onderdelen.