Is een server en een HTPC te combineren?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.045 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Matched: combineren, server, htpc
Oke, even getwijfeld of ik hem in het zuinige server topic moest plaatsen en of het uberhaupt hier moest gezien de nieuwe policy, maar zou niet weten waar ik hem anders zou moeten plaatsen.

Op dit moment heb ik dus een server. Gewoon een simpele Athlon XP 3000 (939) met 1gb. Maar de specs zijn eigenlijk niet relevant.

Op dit moment gebruik ik deze server voor:
- Data opslag (750 gig)
- FTP (intern/extern voor mezelf en vrienden)
- Stukje website (alleen voor mezelf) naslag/agenda/mail
- MP3 server voor 2x media spelers (wifi en cable)
- download-server (news en e-mule)
- Mailserver inclusief agenda en contactpersonen (communigate)
- om dvd's te branden
- Alle printers hangen eraan
- Via remote-desktop dingen te doen waarvoor de laptop en andere pc te traag zijn (zoals photoshop, encoden video, omzetten mp3's, noem het op). Zo ingesteld dat meerdere pc tegelijk een remote desktop funktie kunnen gebruiken. Staat ook citrix op, maar dat wordt nooit meer gebruikt.

Kortom echt dingen waarvoor je een server gebruikt.

Echter ik wil op dit moment ook een HTPC. Maar gezien ik al net zo veel stroom gebruik als een klein gezin (in mijn uppie) wil ik dit er eigenlijk niet bij hebben.
Deze HTPC moet dus
TV gaan opnemen en afspelen
Als mediaplayer in de huiskamer te dienen

Dus zit ik er aan te denken om de bovenstaande server te vervangen door een HTPC. Maar die moet natuurlijk betrouwbaar zijn, want je wilt niet dat elke keer je muziek wegvalt of dat een opname niet doorgaat omdat de pc is vastgelopen. Ook de mail/agenda funktie moet betrouwbaar zijn.

Op dit moment draai ik windows 2003 als server-OS.

Echter als ik de diverse topic lees (en op zich logisch) is dit OS natuurlijk niet geschikt voor een HTPC.

Dus moet ik over naar Windows XP mediacenter (geen vista!). Linux alternatieven zijn geen optie, gezien de taken die hij ook nog meer moet doen (en mijn totale noob zijn op Linux)

Echter ik kan weinig vinden over de stabiliteit van XP mediacenter als je zaken erop gaat doen die een server ook moet doen.

Zijn deze twee taken, HTPC en server uberhaupt te verenigen of krijg je dan voor beiden zaken een half gebakken oplossing?

Waar moet je op letten als je deze twee taken zou willen combineren?

Ik behoef niet direct tips over de configuratie an zich, daar kan ik behoorlijk veel over vinden. Tenzij ze direct met het bovenstaande te maken hebben.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Geen matches
XP mediacenter is precies hetzelfde als xp (ik dacht prof), maar dan met het mediacenter programma erbij.

Ik zou dan veel geheugen nemen, en een dual core processor, dan moet het volgens mij wel goedkomen. Dan kan je een core voor mediacenter gebruiken, en de ander voor de rest.

[ Voor 15% gewijzigd door Felixje op 12-08-2007 20:47 ]

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Matched: server
Dat ik de configuratie moet aanpassen op mijn eisen lijkt me wel duidelijk. Ik vraag me alleen veel meer af of de taken an zich niet te veel bijten... Net zoals je een bedrijfskritische webserver liever ook niet tegelijk als applicatie-server gebruikt? Zeker omdat ik hem nogal zwaar als server inzet (remote desktop als applicatie-server)

Zou virtualisatie een oplossing kunnen zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberpope op 12-08-2007 21:06 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Matched: server, htpc
Ik heb mijn HTPC en Server ook gecombineerd. Maar wat ik nu merk is dat ik CPU tekort kom (onboard vga en slechts een sempron 1,6ghz). Dus ik zou niet op CPU besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarom geen Vista? Dan kun je nl. met de x64-versie lekker veel RAM gebruiken (>4GB) icm. Media Center. XP MCE is vziw alleen in 32bit te krijgen en dat ondersteunt maar tot zo'n 3GB.

Verder lijken me de taken die je doet niet zo heel zwaar. Alleen dat e-mule e.d. vreten volgens mij nog wel eens wat resources als je veel tegelijk downloadt, maar met een zware dualcore PC moet dat geen probleem zijn.

Alleen kun je niet tegelijkertijd remote desktop sessies doen met Vista (ook niet met XP). Dan ben je wel aangewezen op een server OS waar weer geen MCE bij zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Palomar op 12-08-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Geen matches
Vista hoor ik te veel kuren van. Stabiliteit is voor mij de belangrijkste factor.

En de discussie over de proc en het geheugen kunnen we wel sluiten. Als ik het doe komt er een dikke dual-core in en minimaal 2 gb geheugen. Dat lijkt me wel voldoende.

Maar wat gebeurd er met je TV opname als je zware apps (wellicht 2 personen die photoshop draaien) opstart? Wat is het risico als een gebruiker een app laat vastslaan, terwijl er een tv opname loopt?

Een paar van mijn overwegingen.

Via een trucje kun je toch meerdere remote desktop's op XP draaien.. heb dat ergens gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberpope op 12-08-2007 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 07:34
Palomar schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 21:15:
Waarom geen Vista? Dan kun je nl. met de x64-versie lekker veel RAM gebruiken (>4GB) icm. Media Center. XP MCE is vziw alleen in 32bit te krijgen en dat ondersteunt maar tot zo'n 3GB.

Verder lijken me de taken die je doet niet zo heel zwaar. Alleen dat e-mule e.d. vreten volgens mij nog wel eens wat resources als je veel tegelijk downloadt, maar met een zware dualcore PC moet dat geen probleem zijn.

Alleen kun je niet tegelijkertijd remote desktop sessies doen met Vista (ook niet met XP). Dan ben je wel aangewezen op een server OS waar weer geen MCE bij zit.
Of je draait VirtualPC (met server OS) voor bepaalde taken (bijv. mailserver), dan kun je daar mooi omheen, en heb je specifiek voor die taken een echte serverOS tot je beschikking, en een echte HTPC-OS voor de AV taken :) (wat meer geheugen aan te raden natuurlijk)

Waarom adviseer je zoveel geheugen als de taken niet zwaar lijken? 4Gb lijkt me nogal overkill in dat geval.

Ik heb een C2duo 2140, met Vista Ultimate, draait als HTPC én web/mail/bestandsserver én als remote werkstation (VPN, hoofdzakelijk MSOffice), én als downloadstation voor torrents, met 1Gb geheugen (ruim voldoende voor dit soort taken) en 1x 320Gb RAID1. Verbruik 60-65 watt, ook niet geheel onbelangrijk bij een server die 24u aanstaat.

Niet geschikt voor meerdere users tegelijkertijd natuurlijk op deze manier.

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 12-08-2007 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanthr
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 19:03
Geen matches
Waarom draai je in RAID1 als je maar één schijf hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
stefijn schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 21:23:
[...]

Waarom adviseer je zoveel geheugen als de taken niet zwaar lijken? 4Gb lijkt me nogal overkill.
mjah, ok, vooral onder Vista merk je er performancewinst mee. Voor XP is 2 of 3gig ook wel genoeg. Al kan het nooit kwaad om een beetje vooruit te denken ;)
Cyberpope schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 21:19:
Vista hoor ik te veel kuren van. Stabiliteit is voor mij de belangrijkste factor.
Mwah, vind ik erg meevallen hoor. Maar blijft natuurlijk je eigen keus.
Via een trucje kun je toch meerdere remote desktop's op XP draaien.. heb dat ergens gezien.
Ja, er is idd een hack waarbij je bepaalde bestanden van een oude (beta?)-versie van XP gebruikt, waarbij die restrictie van slechts 1 client nog niet is toegepast. Is echter wel een beveiligingsrisico, omdat je nu iets openzet naar internet wat beta/een oude versie is. Ook weet ik niet zeker of er in XP Mediacenter uberhaupt wel remote desktop zit (maar dat valt zo op te zoeken).

Maar iemand gaf net aan om virtuele machines te gebruiken. Misschien is het een idee om XP Mediacenter als hoofd OS te gebruiken en dan een virtual PC met Windows Server waarmee je al je servertaken verricht (en dus ook remote desktop).

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 12-08-2007 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Geen matches
Zanthr schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 21:36:
Waarom draai je in RAID1 als je maar één schijf hebt?
320Gb raid 1 is 2 schijven van 320Gb, hoe moet je anders RAID1 maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:27
Geen matches
Hier zit ik ook al een poosje over te denken.
Nadeel is dat je XP Mediacenter als hoofd os moeten pakken omdat anders bv je tv en videokaart MediaCenter niet trekken.
Reden voor mij om niet naar Vista Ultimate te gaan is simpelweg dat ik die MediaCenter niks vindt.
Leuk al die uitbreidingen maar niks voor mij.
Dan blijf je dus zitten met max 4gb ( xp kan toch 4gb aan ? ) en dus zul je daar je dingen op aan moeten passen.

Lastig.....as usual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Lastig? 4Gb niet genoeg? Wat wil je in hemelsnaam met je thuisserver uitspoken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:10

defiant

Moderator General Chat
In dit geval lijkt me main OS met XP MCE en een VM met Windows 2003 Server inderdaad de beste oplossing. Ik zou alleen wel de taken qua opslag scheiden, dus een aparte HD voor XP, de media en de VM. Zo voorkom je dat tijdens multitasking applicaties in de wacht worden gezet vanwege harddisk activiteit, wat zich uit in schokken (erg irritant tijdens afspelen/recorden van media).

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:27
Eens even kijken:
MediaCenter.
SBS2003.
VMware server voor een aparte applicatie.
Fileserver.
RDP server.
Valt op zich nog mee.....
SBS2003 is voor domein en exchange oa hier thuis, OWA wordt veel gebruikt enz.....
VMware moet, draait een aparte applicatie op die zakelijk gebruikt wordt.

Dan gaat het hard hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar wat gebeurt er met je TV opname als je zware apps (wellicht 2 personen die photoshop draaien) opstart? Wat is het risico als een gebruiker een app laat vastslaan, terwijl er een tv opname loopt?
Wat zijn de 'server' taken die het ding moet doen?

4GB op XP MCE gaat ook niet het gewenste effect opleveren want MCE is er alleen 32bits > zit je alsnog aan een max van 3.nogwat (Video en TVkaart snoepen er ook nog wat vanaf naast de hardcoded 3.2GB limiet in de HAL).

Als je wil weten wat voor processorbelasting een TV opname op beste kwaliteitsetting oplevert (bitrate 6000 geloof ik) met de door jou gebruikte TVkaart kan je een performance monitor ertegenaan gooien ;)
Meeste effecten merk je met I/O in verband met de timeshifting buffer, maar het encoden levert ook een bijdrage.
Door de I/O op je disks zou ik een VM afraden, in ieder geval niet op dezelfde array.

Meten = weten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door alt-92 op 12-08-2007 22:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Maar wat gebeurd er met je TV opname als je zware apps (wellicht 2 personen die photoshop draaien) opstart? Wat is het risico als een gebruiker een app laat vastslaan, terwijl er een tv opname loopt?

Een paar van mijn overwegingen.
Wat je ook moet overwegen: hoe vaak gaat zoiets voorkomen? Ik schat vrijwel NOOIT. Op zo'n situaties moet je ook de server niet inrichten, want dan zit je 99% van de tijd zwaar met overcapaciteit ($$ in hardware en gebruikskosten, stroom bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 16:28
ik heb ook een thuisserver /mce bak.

Ik draai daar buiten de mce functionaliteit
kerio mail (incl. webmail)
gewoon IIS voor internet zaken
downloaden via utorrent

en ik heb een patch geinstalleerd, dat als ik hem RDP ik niet het console overneem, maar een nieuwe sessie start....

Ik heb een athlon 2600+ barton en 768mb intern geheugen.
Dit draait echt prima en snel

Ga je er idd ook op fotosoepen en encoden etc... dan zou ik echt wel voor dual core en een beetje geheugen gaan...

aan de andere kant: misschien is een simpele mce bak en een degelijke laptop wel net zo duur als een bak waar je alles tegelijk op kunt

[ Voor 25% gewijzigd door Sjakskus op 12-08-2007 23:02 ]

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
Geen matches
oh en ps....

http://sala.pri.ee/?page_id=11
download voor de rdp patch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Geen matches
Handy :) werkt goed!

Nu nog één voor Vista :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Sjakskus schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 22:57:
ik heb ook een thuisserver /mce bak.
aan de andere kant: misschien is een simpele mce bak en een degelijke laptop wel net zo duur als een bak waar je alles tegelijk op kunt
Maar dan blijf ik toch ook een server houden. Namelijk voor de FTP/Mail/ect. En zie het niet zitten om 2x een pc 24/7 aan te hebben. Te hoog stroom verbruik.

Die virtual pc heeft toch niet tot gevolg dat de proc op 100% blijft of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06 11:56
Ik ben ook bezig zo'n server bij elkaar te zoeken.
Ik ga vista ultimate draaien (voor mediacenter) en dan in een vpc windows 2003 met exchange 2007.
Ik heb hier 2 gb voor ingepland.

Zit alleen nog even te twijfelen wie de file server wordt denk vista, zodat ik nog beetje kan sleutelen aan de server

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
Het is toch voor thuis?
dan kun je toch ook af met bv Kerio Mailserver (incl webmail) en IIS ?

dat draait bij mij 24/7 op mijn mce....en met weing bijzondere hardware (zie hierboven)

Ik heb toevallig gisteren een dvr-ms bestand omgezet naar divx terwijl ik ook gewoon een filmpje op de mce aan het kijken was en het apparaat was aan het opnemen....

[ Voor 45% gewijzigd door Sjakskus op 13-08-2007 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Geen matches
Kan kerio ook de agenda/contactpersonen en al die andere ongein bijhouden (zoals exchange of in mijn geval communigate?). En zoja, lukt het dan ook nog om te synen? (zoals ik nu doe met zowel mijn PDA als mijn telefoon)

[ Voor 14% gewijzigd door Cyberpope op 13-08-2007 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58
Je moet er uiteraard ook rekening mee houden dat een venster niet zomaar boven komt drijven als je een film kijkt :P. Ik zou zoals hierboven gezegd gaan voor een server in een Virtual machine een gezien dat venster dna mooi achter MCE kan blijven maar je met extern bureaublad er wel lekker in kunt knutselen, kan je HTPC mooi muziek afspelen via de stereo set :)

Wel zou ik voor Vista x64 gaan want: Je hebt dan de optie om er later 4GB+ in te gooien. Ik gebruik Vista x64 Final al sinds november (ja ja de eerste gelekte versie :P) en werkelijk ik heb nog geen moment gehad waar Vista instabiel was waar het aan het OS lag. Wel vastlopers gehad (is volgens mij niet helemaal lekke rmet mn geheugen) en NVIDIA driver crashes die overigens juist door Vista niet resulteren in een vastlopend OS aangezien de driver weer wordt gestart!

* GENETX blijft het jammer dat iedereen de paar problemen opblazen en mensen vasthouden aan hun vooroordelen terwijl ze nog geen week met het OS hebben gewerkt...

* GENETX wil daarbij niet terug naar XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
Geen matches
ja..
ook gedeelde agenda's
ook push mail
en synchen kan volgens mij ook gewoon via je outlook client

GremliN-Online:
Ik werk met die RDP hack

dus als mijn console sessie (waar mce in draait) is helemaal schoon.
daar draait alleen mce en komt dus ook niets bovendrijven

UTorrent en dat encoden (wat ik batch gewijs wil laten doen) draaien in een andere sessie.
verder wil ik eigenlijk zoveel mogelijk alles webbased hebben

[ Voor 61% gewijzigd door Sjakskus op 13-08-2007 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Geen matches
GremliN-Online schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:37:
Wel zou ik voor Vista x64 gaan want: Je hebt dan de optie om er later 4GB+ in te gooien. Ik gebruik Vista x64 Final al sinds november (ja ja de eerste gelekte versie :P) en werkelijk ik heb nog geen moment gehad waar Vista instabiel was waar het aan het OS lag. Wel vastlopers gehad (is volgens mij niet helemaal lekke rmet mn geheugen) en NVIDIA driver crashes die overigens juist door Vista niet resulteren in een vastlopend OS aangezien de driver weer wordt gestart!
Helaas werken een aantal apps (zoals kerio mail, communigate) in voor x64 os'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
Geen matches
dat is dan idd wel jammer, daar heb ik destijds niet naar gekeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Matched: combineren, server
Nou, vanuit mij is er niets meer van gekomen. Maar nu ik weer zie dat mijn server toch nog steeds 95 watt idle verbruikt, zijn deze plannen weer concreet geworden.

Mijn bedoeling is dus om XP te draaien met in VMware server 2003.

Doelstelling
XP MCE
-> voor alle media meuk
-> Communigate-pro mailserver (alles via webinterface)

VMware 2003
- alle download dingen (newsservers/emule)
- Remote desktop dingen (alle remote desktop applicaties).

Enige probleem is en blijven mijn 2 printer die ik niet in de huiskamer wil aansluiten. Dus daarvoor moet ik dus een printserver voor kopen.

Iemand nog bezig geweest met het combineren van deze 2 taken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
Matched: combineren, server, htpc
Cyberpope schreef op zondag 20 juli 2008 @ 10:19:
Iemand nog bezig geweest met het combineren van deze 2 taken?
Enige wat mij eigenlijk opvalt is dat je het over 2 taken hebt, server en htpc maar dat je nog een derde taak namelijk workstation werk erbij zet in je topicstart. Tuurlijk als jij een show aan het opnemen bent en je gaat dan hardcore photoshoppen op je server/htpc bak dan zal het een en ander vertragen. Misschien is het handiger om je workstation te upgraden en je server/htpc bak te beperken tot server/htpc taken, dan heb je ook niet zo'n heel zwaar systeem meer nodig.
Cyberpope schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 20:39:

- Via remote-desktop dingen te doen waarvoor de laptop en andere pc te traag zijn (zoals photoshop, encoden video, omzetten mp3's, noem het op). Zo ingesteld dat meerdere pc tegelijk een remote desktop funktie kunnen gebruiken. Staat ook citrix op, maar dat wordt nooit meer gebruikt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Ramon schreef op zondag 20 juli 2008 @ 10:35:
[...]

Enige wat mij eigenlijk opvalt is dat je het over 2 taken hebt, server en htpc maar dat je nog een derde taak namelijk workstation werk erbij zet in je topicstart. Tuurlijk als jij een show aan het opnemen bent en je gaat dan hardcore photoshoppen op je server/htpc bak dan zal het een en ander vertragen. Misschien is het handiger om je workstation te upgraden en je server/htpc bak te beperken tot server/htpc taken, dan heb je ook niet zo'n heel zwaar systeem meer nodig.

[...]
De zware bewerkingen zijn al een stuk minder geworden omdat ik een nieuwe laptop gekocht hebt. Het zal dus zeer zelden zijn dat dit nodgi is. Tevens gaat de huidige server werkstation worden (krachtig genoeg voor). Dus dit bovenstaande zal zeer zelden voorkomen, zeker in combinatie met opnemen via de HTPC.

Pagina: 1