Oke, even getwijfeld of ik hem in het zuinige server topic moest plaatsen en of het uberhaupt hier moest gezien de nieuwe policy, maar zou niet weten waar ik hem anders zou moeten plaatsen.
Op dit moment heb ik dus een server. Gewoon een simpele Athlon XP 3000 (939) met 1gb. Maar de specs zijn eigenlijk niet relevant.
Op dit moment gebruik ik deze server voor:
- Data opslag (750 gig)
- FTP (intern/extern voor mezelf en vrienden)
- Stukje website (alleen voor mezelf) naslag/agenda/mail
- MP3 server voor 2x media spelers (wifi en cable)
- download-server (news en e-mule)
- Mailserver inclusief agenda en contactpersonen (communigate)
- om dvd's te branden
- Alle printers hangen eraan
- Via remote-desktop dingen te doen waarvoor de laptop en andere pc te traag zijn (zoals photoshop, encoden video, omzetten mp3's, noem het op). Zo ingesteld dat meerdere pc tegelijk een remote desktop funktie kunnen gebruiken. Staat ook citrix op, maar dat wordt nooit meer gebruikt.
Kortom echt dingen waarvoor je een server gebruikt.
Echter ik wil op dit moment ook een HTPC. Maar gezien ik al net zo veel stroom gebruik als een klein gezin (in mijn uppie) wil ik dit er eigenlijk niet bij hebben.
Deze HTPC moet dus
TV gaan opnemen en afspelen
Als mediaplayer in de huiskamer te dienen
Dus zit ik er aan te denken om de bovenstaande server te vervangen door een HTPC. Maar die moet natuurlijk betrouwbaar zijn, want je wilt niet dat elke keer je muziek wegvalt of dat een opname niet doorgaat omdat de pc is vastgelopen. Ook de mail/agenda funktie moet betrouwbaar zijn.
Op dit moment draai ik windows 2003 als server-OS.
Echter als ik de diverse topic lees (en op zich logisch) is dit OS natuurlijk niet geschikt voor een HTPC.
Dus moet ik over naar Windows XP mediacenter (geen vista!). Linux alternatieven zijn geen optie, gezien de taken die hij ook nog meer moet doen (en mijn totale noob zijn op Linux)
Echter ik kan weinig vinden over de stabiliteit van XP mediacenter als je zaken erop gaat doen die een server ook moet doen.
Zijn deze twee taken, HTPC en server uberhaupt te verenigen of krijg je dan voor beiden zaken een half gebakken oplossing?
Waar moet je op letten als je deze twee taken zou willen combineren?
Ik behoef niet direct tips over de configuratie an zich, daar kan ik behoorlijk veel over vinden. Tenzij ze direct met het bovenstaande te maken hebben.
Op dit moment heb ik dus een server. Gewoon een simpele Athlon XP 3000 (939) met 1gb. Maar de specs zijn eigenlijk niet relevant.
Op dit moment gebruik ik deze server voor:
- Data opslag (750 gig)
- FTP (intern/extern voor mezelf en vrienden)
- Stukje website (alleen voor mezelf) naslag/agenda/mail
- MP3 server voor 2x media spelers (wifi en cable)
- download-server (news en e-mule)
- Mailserver inclusief agenda en contactpersonen (communigate)
- om dvd's te branden
- Alle printers hangen eraan
- Via remote-desktop dingen te doen waarvoor de laptop en andere pc te traag zijn (zoals photoshop, encoden video, omzetten mp3's, noem het op). Zo ingesteld dat meerdere pc tegelijk een remote desktop funktie kunnen gebruiken. Staat ook citrix op, maar dat wordt nooit meer gebruikt.
Kortom echt dingen waarvoor je een server gebruikt.
Echter ik wil op dit moment ook een HTPC. Maar gezien ik al net zo veel stroom gebruik als een klein gezin (in mijn uppie) wil ik dit er eigenlijk niet bij hebben.
Deze HTPC moet dus
TV gaan opnemen en afspelen
Als mediaplayer in de huiskamer te dienen
Dus zit ik er aan te denken om de bovenstaande server te vervangen door een HTPC. Maar die moet natuurlijk betrouwbaar zijn, want je wilt niet dat elke keer je muziek wegvalt of dat een opname niet doorgaat omdat de pc is vastgelopen. Ook de mail/agenda funktie moet betrouwbaar zijn.
Op dit moment draai ik windows 2003 als server-OS.
Echter als ik de diverse topic lees (en op zich logisch) is dit OS natuurlijk niet geschikt voor een HTPC.
Dus moet ik over naar Windows XP mediacenter (geen vista!). Linux alternatieven zijn geen optie, gezien de taken die hij ook nog meer moet doen (en mijn totale noob zijn op Linux)
Echter ik kan weinig vinden over de stabiliteit van XP mediacenter als je zaken erop gaat doen die een server ook moet doen.
Zijn deze twee taken, HTPC en server uberhaupt te verenigen of krijg je dan voor beiden zaken een half gebakken oplossing?
Waar moet je op letten als je deze twee taken zou willen combineren?
Ik behoef niet direct tips over de configuratie an zich, daar kan ik behoorlijk veel over vinden. Tenzij ze direct met het bovenstaande te maken hebben.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......