Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Eagle Creek schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:49:
De reguliere 7.200-Barracuda's zijn wel betaalbaar maar wat doen die aan energieconsumptie?
Vanmiddag even snel een testje gedaan met een WD2000EARS en een ST3000DM001. Voor deze test heb ik een Sempron LE-1250 systeempje voorzien van een SSD en daarop Ubuntu 12.04.1 Server x86_64 schoon geinstalleerd. Zonder harde schijven en met alleen een SSD verbruikt deze idle 26W (alle metingen gedaan met een Voltcraft Energy Logger 4000). Vervolgens eerst de WD2000EARS schijf aangesloten. Ik heb geen partities gemount en de schijf idle laten draaien. Daarbij was het totaal verbruik 31,9W (5,9W voor de schijf dus). Met hdparm -y de schijf laten downspinnen. Daarmee daalde het totaal verbruik naar 27W (1W idle dus).Berrick schreef op woensdag 05 december 2012 @ 22:39:
Ik loop met precies dezelfde vraag/issues: Hoe energiezuinig zijn de 7.200-Barracuda's (met name de 3TB omdat die nog niet in green editie beschikbaar zijn), en hoe betrouwbaar zijn de WD Green 3TB's? Ik wil een Ubuntu server bouwen met daarin een raid 5 configuratie met 3TB schijven,
Daarna heb ik de WD2000EARS afgekoppeld en de ST3000DM001 aangesloten. Ook hier weer idle laten draaien zonder partitie te mounten. Totaal idle verbruik was dan 33,7W (7,7W voor de schijf dus). Ook hier weer de schijf met hdparm -y laten downspinnen. Het totaalverbruik was dan 27,3W (1,3W idle dus).
Mijn testen zijn niet supernauwkeurig. Ik heb bijvoorbeeld niet alle testen meerdere keren herhaald en de resultaten gemiddeld. Bij het idle laten worden wachtte ik 1-2 minuten. Wel is het zo dat er vrijwel geen processen actief waren waarmee de fluctuatie enigzins beperkt was, maar je ziet toch steeds kleine schommelingen in het verbuik. Deze waarden zijn dus hoogstens indicatief voor het verbruik.
[ Voor 4% gewijzigd door tsjoender op 09-12-2012 14:03 ]
Daarbij zat ik hier aan te denken (opvallend het zelfde als Jelmerstorm hier boven en eerder door Mux geplaatst):
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3 3225 Boxed | € 119,- | € 119,- |
1 | Intel DH77EB | € 91,75 | € 91,75 |
1 | Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB | € 65,95 | € 65,95 |
1 | Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 | € 22,95 | € 22,95 |
1 | Cooler Master Extreme Power Plus 390W | € 0,- | € 0,- |
1 | OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 390,13 |
De OCZ Vertex 2 ligt hier nog stof te happen, dus die zou ik graag hergebruiken. De voeding is echt een afgrijselijk inefficiënt ding, maar daar zou ik toch eerst eens mijn setup mee willen testen.
Met eventueel de volgende upgrade mogelijkheden:
1 | Western Digital Green WD20NPVT, 2TB | € 169,90 | € 169,90 |
1 | Western Digital Green WD30EZRX, 3TB | € 124,90 | € 124,90 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,45 | € 37,45 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 64,- | € 64,- |
1 | Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless | € 119,80 | € 119,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 516,05 |
De voeding upgraden naar een be quiet! Pure Power L7 300W is wellicht nog wel de moeite waard. De andere zijn misschien nog wel een stuk mooier, maar of dat qua kosten ooit uitkomt is maar de vraag.
Ondanks het aandachtig lezen van de geweldige blogposts van Mux kan ik nog niet zo goed inschatten hoeveel winst (in Watt) er valt te halen om de PSU te upgraden. Kan iemand mij hier een eenvoudig antwoord op geven?
Ik vind 1TB opslag eigenlijk een beetje te weinig, maar met nog maar een 2TB 2,5" schijf, met eigenlijk amper fatsoenlijke reviews, en vooral een niet zo geweldige €/GB ratio sla ik de Western Digital Green WD20NPVT, 2TB voorlopig nog over.
Ik wil content die geregeld wordt benaderd nog bij de SSD er bij op proppen, dan maakt het qua verbruik hopelijk niet zo super veel uit of er een 2,5" of 3,5" schijf in spindown modus aan hangt. (Zodat ik toch voor de 3TB WD Green kan gaan)
Nog wel een vraagje over het moederbord, ik zie voor de i3-3225 vaak Intels DH77EB voorbij komen. Dit lijkt mij ook wel een mooi bord, maar is er nog een rede dat deze (toch wat prijzige) optie vaak wordt gekozen?
In de roundup van Hardwareinfo Eight Intel H77 motherboards round-up: affordable Ivy Bridge systems is deze helaas niet meegenomen. Wel blijkt er iig dat je beter weg kunt blijven van de modelen van Asus.
Ik vraag mij af waar msata zo belangrijk voor is. Reden dat ik het vraag is omdat het bord dat ik nu op het oog heb geen msata aansluiting heeft. (Asrock B75 Pro3-M)mux schreef op zondag 09 december 2012 @ 14:44:
Het is het goedkoopste mITX bord met mSATA-slot en anderszins genoeg SATA-poorten van een bekend zuinig merk (=MSI, ASrock, Intel)
Het is anderszins ook het goedkoopste Intel 7-serie mITX moederbord.
De pc staat niet de hele dag aan, tenminste klopt het dat de BIOS ondersteund dat de pc op een bepaalde tijd aan en uit gaat? Volgende de site van Intel wel, maar dan gaat hij niet helemaal uitKadett schreef op zondag 09 december 2012 @ 11:31:
[...]
Klopt inderdaad maar zolang er geen daadwerkelijk cijfers naar boven komen (meten = weten)weten we niets. Verder is ook nog niet bekend of het systeem wel 24/7 aanstaat of maar een deel van de dag. Dit zal ook al veel schelen in het wel/niet terug verdienen van een nieuwe voeding.
Ouderdom heb je verder wel een punt mee, Ik ging van een 3 jaar oude Zalman Liberty 500W naar een Seasonic X650 voor mij Game PC. Scheelde idle al 20 watt
De voeding wordt al wel een tijdje gebruikt dus zal een nieuwe worden.
Bedankt!
Dank voor de response, voor mij is mSATA ook niet van essentieel belang, zal eens verder kijken of andere borden voor mij nog een optie zijn.mux schreef op zondag 09 december 2012 @ 14:44:
Het is het goedkoopste mITX bord met mSATA-slot en anderszins genoeg SATA-poorten van een bekend zuinig merk (=MSI, ASrock, Intel)
Zou jij misschien ook nog toe kunnen lichten wat de impact van een inefficiënte voeding is op het gebruik? In welke orde van grootte moet ik denken, of is dit per psu zo verschillend dat er niets zinnigs over te zeggen is?
Er zijn reviews van bepaalde borden die hier makkelijk onder de 20 watt uitkomen maar in hun test niet onder de 40watt. Boosdoener. Een voeding van 800-1250 watt die ze toch al gebruiken voor gaming rigs.Mafioso schreef op zondag 09 december 2012 @ 16:43:
[...]
Dank voor de response, voor mij is mSATA ook niet van essentieel belang, zal eens verder kijken of andere borden voor mij nog een optie zijn.
Zou jij misschien ook nog toe kunnen lichten wat de impact van een inefficiënte voeding is op het gebruik? In welke orde van grootte moet ik denken, of is dit per psu zo verschillend dat er niets zinnigs over te zeggen is?

Dus ja het kan veel schelen.
Stelregel is elke watt die je continue (dus 24/7/365) kan besparen je ongeveer €2,- scheelt op jaarbasis. Staat jouw PC/server maar de helft van een dag aan is het 12/24 x 2,- = 1,- per uitgespaarde watt. Scheelt het dus daadwerkelijk 20watt en laat je de server continue aanstaan scheelt dat je 20 x 2,- = 40,- op jaarbasis en maakt het lonend een zuinigere voeding te kopen, de Seasonic G360 en Be Quiet E9 400, kosten allebei rond de €60,-. Die zou je dan na 1,5 jaar terug verdiend hebben.
Dat verschil tussen de reviews en gemelde waardes hier viel mij ook al op. En als het inderdaad 20 watt scheelt is dat behoorlijk.Kadett schreef op zondag 09 december 2012 @ 17:43:
[...]
Er zijn reviews van bepaalde borden die hier makkelijk onder de 20 watt uitkomen maar in hun test niet onder de 40watt. Boosdoener. Een voeding van 800-1250 watt die ze toch al gebruiken voor gaming rigs.![]()
Dus ja het kan veel schelen.
Ik ben bekend met de berekening, vandaar dat ik ook wel benieuwd was naar realistische verschillen in het verbruik tussen nieuwe efficiënte en (oude) inefficiënte PSUs.Stelregel is elke watt die je continue (dus 24/7/365) kan besparen je ongeveer €2,- scheelt op jaarbasis. Staat jouw PC/server maar de helft van een dag aan is het 12/24 x 2,- = 1,- per uitgespaarde watt. Scheelt het dus daadwerkelijk 20watt en laat je de server continue aanstaan scheelt dat je 20 x 2,- = 40,- op jaarbasis en maakt het lonend een zuinigere voeding te kopen, de Seasonic G360 en Be Quiet E9 400, kosten allebei rond de €60,-. Die zou je dan na 1,5 jaar terug verdiend hebben.
Ik denk dat ik nog even ga kijken hoeveel het daadwerkelijk gaat kosten om die voeding er nu meteen bij te kopen vs later nog eens, als ik verder happy ben met mijn setup. Vooral verzendkosten kunnen al snel een verschil maken op deze relatief kleine bestellingen.
Ik ga sowieso nog een 'wattmeter' kopen (Cresta RCE-1106), dan kan ik hopelijk ook nog eens vastleggen hoeveel verschil een PSU echt kan uitmaken.
- Intel i7, 980 (6core),
- 8 HD's (die gaan tzt naar 4 plain en wellicht 1 a 2 ssd als ik de juiste Tier FS kan vinden) ..
- voeding = 850 Watt.
ik zit rond de 260 Watt, hoeveel W gebruikt mijn "voeding" nu ? 6v.d 8 HD's zijn WD green 1tb drives..
Tja vanalles
Desktop bestaat uit:
AMD 955 x4
16GB geheugen
Biostar TA790GX
Samsung 256GB SSD (geen harddisks)
Saphire AMD HD5770 Vapor-X
2 * 20" Samsung 206BW
ASUS Xonar DX geluidskaart
muis + tobo
Yamaha reciever met daaraan 2 speakers (S/PDIF aangesloten op desktop)
Nu komt het ergste, mijn hele setup gebruikt idle.... 300W
Das pijnlijk... toch maar eens haast maken met mijn nieuwe PC inc nieuwe monitor.
Ik zit te azen op een U2713HM, en aangezien die maar 35W verbruikt, zou dat een mooie vervanging zijn voor mijn dual 20" setup. Even rekenen leert:
Gemiddeld 6 uur per dag aan: 110W = 55 euro per jaar. Dat is een redelijke besparing als je dat vervangt met iets dat maar 35W (18,-) kost...
De versterker kwam (voor zover hij even geen geluid produceerde) uit op 40W idle verbruik. Dat vind ik nog acceptabel voor de functies die hij biedt (DTS enzo...)
Een nieuwe desktop met een i5-3570K, Z77 chipset een een nieuwe 7950, zal ook nog wel iets doen dalen aan het verbruik, en een bal meer performance geven.
[ Voor 38% gewijzigd door FireDrunk op 11-12-2012 14:11 ]
Even niets...
had ik dus ok gedaan mijn gehele setup gebruikt ongeveer 350W dat is inclusief 5x monitor,3 ramplank 3muis, 2x sound (stereo boxjes), 3x USB hub(s), 3x ATI radeon passive GPU(s), Switch 5poort (gigabit), 980 I7, 24tb ram, 6TB HD space (8disks)FireDrunk schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:03:
Heb gister eens de meter tussen mijn complete bureau gehangen om eens te kijken hoeveel dat desktopje van mij nou verstookt.
Desktop bestaat uit:
AMD 955 x4
16GB geheugen
Biostar TA790GX
2 * 20" Samsung 206BW
muis + tobo
Das pijnlijk... toch maar eens haast maken met mijn nieuwe PC inc nieuwe monitor.
Maar!!! daarvoor heb ik wel 5 servers, 2 desktops in de lucht
Tja vanalles
En bij 24/7 gebruik een €520, zegge vijfhonderdentwintig euro per jaar aan electriciteitskostenmux schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:31:
260W! Een nieuwe record!
Ik hoop dat dat niet waar is (24/7 gebruik). Voor dat geld zou ik elk jaar een nieuwe server kunnen kopen!
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ga er maar van uit dat tenzij je een prachtige voeding hebt, van die 260W minstens 50W aan verlies pakt.
[ Voor 47% gewijzigd door Dreamvoid op 11-12-2012 14:48 ]
En ik vond mijn 180 watt al veel voor een i5 750 OC + 2x HD5850 +1x 24"FireDrunk schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:03:
Heb gister eens de meter tussen mijn complete bureau gehangen om eens te kijken hoeveel dat desktopje van mij nou verstookt.
Desktop bestaat uit:
AMD 955 x4
16GB geheugen
Biostar TA790GX
2 * 20" Samsung 206BW
muis + tobo
Ik zit te azen op een U2713HM, en aangezien die maar 35W verbruikt, zou dat een mooie vervanging zijn voor mijn dual 20" setup. Even rekenen leert:
Gemiddeld 6 uur per dag aan: 110W = 55 euro per jaar. Dat is een redelijke besparing als je dat vervangt met iets dat maar 35W (18,-) kost...
De versterker kwam (voor zover hij even geen geluid produceerde) uit op 40W idle verbruik. Dat vind ik nog acceptabel voor de functies die hij biedt (DTS enzo...)
Een nieuwe desktop met een i5-3570K, Z77 chipset een een nieuwe 7950, zal ook nog wel iets doen dalen aan het verbruik, en een bal meer performance geven.
Jouw samengestelde nieuwe systeem zal ook toch nog wel 60-80 watt gebruiken, boosdoener voornamelijk de Z77 chipset. Je huidige PC setup zal iets van 110-130 watt idle doen denk ik. Dus met geluk bespaar je dan 60 watt = 120,- jaar. Als het om het downloaden/server gaat, dan is het misschien zinvoller om een hier veel gebruikt i3 3220/3225 of Celeron G systeem te nemen icm een b75 chipset. Zo'n systeem doet zeker maar 20 watt en heb je binnen 1,5 jaar terug verdient (bij 24/7 gebruik).
ik ben van 3x tot 4x dat bedrag met een flinke reductie al gezakt, met performance winst (voornamelijk het laten verdwijnen van meerdere pc's. ook van active GPU's naar passiveMars Warrior schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:17:
[...]
En bij 24/7 gebruik een €520, zegge vijfhonderdentwintig euro per jaar aan electriciteitskosten![]()
Ik hoop dat dat niet waar is (24/7 gebruik). Voor dat geld zou ik elk jaar een nieuwe server kunnen kopen!
Wat ik me nu afvraag is hoeveel scheelt een 850W brons vs een 430W plantinum PSU in mijn systeem ? heeft dat veel nut ?
Maar eerst zal ik dan van 8 disks naar 4 terug gaan .. (scheelt weer wat Watt), denk dat me dat 4x5W minimaal scheelt, als het niet meer is.
Als ik een Tiered + dedupe opensource oplossing kan vinden wat werkt in combinatie met mijn Hypervisor
Tja vanalles
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
De PC alleen haalt dat zelfs niet onder load, dus die randapparatuur doet ook lekker zijn best.FireDrunk schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:03:
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Na berekening, is het voordeel van mijn huidige 850W 80 brons voeding, naar een 430W 80 platinum gecertificeerde PSU is mijn winst ongeveer 30,- per jaar .. dit dit is dus uitgerekend van het verlies dat beide PSU's genereren. 850W PSU is ongeveer 85% efficient met 260W en de 430W zou ongeveer 92% efficient zijn (hardwaresssecrets.com) Goed dat zou dus betekenen dat ik als ik een 430W aan zou schaffen ik 1.2 tot 2 jaar "winst ga maken" dat duurt me te lang, niet aanschaffen levert me meer resultaat op.mux schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 19:41:
@vso: je kunt beter voor een complete rebuild van je PC gaan. Je verdient ws meer met de tweedehands verkoop van alle onderdelen dan je nodig hebt om een even snelle doch idioot veel zuinigere computer neer te zetten, plus je kunt dan de best mogelijke componenten kiezen ipv dat je vastzit aan een bepaalde (niet-optimale) basis.
een Titanium PSU zou wellicht intressanter zijn. als ze er waren. maar ook dan denk ik niet dat nu handig is.
Mijn HD's verbazend genoeg is de 6x 1TByte efficienter + zuiniger (WD10EADS) 24Watt totaal dan over te stappen naar 4x 3TByte (WD30ZXR?) 32Watt totaal verschil is 8W in Read / Write modus . Dit is volgens WD spec's 16,- p.j "winst"
Echter 64,- versus 560,- aanschaf is IMHO 490,- inversteren voor marginale performance winst niet handig.
Zelfs al zou ik een Tier(ed) storage + data deduplicatie vinden zodat mijn "raid array" veel meer idle kan draaien. (32Watt(read/write) vs 3.40Watt(advanced sleep meuk)) praat je over een besparing van ongeveer 44,- p/j (uitgaande dat 95% de SSD actief is en 5% de Raid5 HD array actief is)
Deze heeft als enige wel een +punt dat je performance winst enorm is,
@mux, Verkoop ga ik meer achteruit, deze setup heeft me 1500,- gekost.
Ik had wellicht een betere voeding kunnen kopen. CPU misschien 4 ipv 6 cores.
Echter de settings van linux die je gepost hebt met je lesswatts project, dus beter kijken naar de power settings. Heeft me al meer "bespaard" dan een hardware swap kan realiseren. Dus hier ga ik mee verder kijken of mijn Linux setup nog zuiniger wil gaan draaien
PS. ik denk dat een 3x mini atx pc'tje met ssd en losse NAS, investering 2.000 tot 3.000 hierna de meest handige investering is
Tja vanalles
Klopt, hoewel de audiokaart meer verbruikt dan ik dacht (iets van 10-15W volgens mij).-The_Mask- schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 20:21:
[...]
De PC alleen haalt dat zelfs niet onder load, dus die randapparatuur doet ook lekker zijn best.
De versterker doet 40W (idle) en de monitoren doen 55W per stuk (110W dus).
Dat komt dus neer op een idle verbruik van mijn pc van ruim 150W.
@Kaddett, (Overigens heb ik al een download server staan
De berekende besparingen:
Monitoren: van 2 * 55W naar 1 * 35W (27" LED ipv 2 * 20" CCFL)
PC: Van 150W idle naar 50-60W idle (schatting uiteraard).
Scheelt dus in totaal ongeveer 150W idle verbruik. pc staat gemiddeld ongeveer 8 uur per dag aan. dat maakt 100,- per jaar verlaging van de kosten. Niet echt noemenswaardig, maar toch...
[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 13-12-2012 10:56 ]
Even niets...
Ik had ook een 206BW en verbruikte bij mij zo'n 38W,misschien iets minder contrast en helderheid instellen.FireDrunk schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:53:
[...]
en de monitoren doen 55W per stuk (110W dus).
Ik heb nu een 23 inch Philips led tv/monitor en die verbruikt 26W maar wil eigenlijk een monitor die op 12V werkt en deze dan aansluiten op mijn voeding.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Mja, dat is inderdaad wel een tip, maar ik wil eigenlijk niet inleveren op constrast/brightness, ik zit namelijk soms redelijk scheef op de zon, en dan heb ik het gewoon nodig. En aangezien het menu een ramp is, toch liever laten staan.audiojunk schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:05:
[...]
Ik had ook een 206BW en verbruikte bij mij zo'n 38W,misschien iets minder contrast en helderheid instellen.
Ik heb nu een 23 inch Philips led tv/monitor en die verbruikt 26W maar wil eigenlijk een monitor die op 12V werkt en deze dan aansluiten op mijn voeding.
Toch maar de nieuwe pc bestellen
Eigenlijk nog een keer een totale performance-per-watt berekening doen
Even niets...
Standaard staan deze meestal op 100% en meestal merk je het niet eens als je de contrast op bv 66 zet maar het verbruik daalt wel,gewoon proberen.FireDrunk schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:15:
[...]
ik wil eigenlijk niet inleveren op constrast/brightness,
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Het is het totaal wat wel intressant is IMHO, zoals mijn post hierboven, besparen op onderdelen PSU, HD apart is niet interresant. (soms wel) maar ga je verder kijken is je continue verbruik wel intressant.FireDrunk schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:53:
Dat komt dus neer op een idle verbruik van mijn pc van ruim 150W.
Scheelt dus in totaal ongeveer 150W idle verbruik. pc staat gemiddeld ongeveer 8 uur per dag aan. dat maakt 100,- per jaar verlaging van de kosten. Niet echt noemenswaardig, maar toch...
- gaat je pc in idle/standby staan?
- randapparatuur slaapt deze ook ?
- heb je echt die interne DVD drive nodig ? (koop een usb slimline bv en sluit aan wanneer nodig)
Zo merk ik dat als ik gewoon de moeite neem om printer uit te zetten, met de schakelaar op de printer. Plus de monitor/ usb hubs/speakers etc 150W tot 145W besparing minimaal oplever. Monitor verbruikt minder dan 0,3w in slaap redelijk acceptabel. toch echt uit zetten
Zeker handig met Toon van eneco zie ik echt wat ik "bespaar" ben met gewoon actief een paar weken alles continue uit te zetten in huis (wat ik dus niet nodig heb) zie ik dat het continue verbruik van de pc redelijk inhakt. bv had 5,- per dag nu nog 2,50. Hiervan geef ik ongeveer 1,50 per dag(x365(dagen)) = 550,- p.juit aan de pc. het zou leuk zijn als ik dit bedrag naar 250,- of minder kan brengen .. het gaat me gewoon puur om de "idle"
Der is een mede-tweaker die dit gedaan heeft, zijn advies was pak je multimeter en meetaudiojunk schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:05:
[...]
Ik had ook een 206BW en verbruikte bij mij zo'n 38W,misschien iets minder contrast en helderheid instellen.
een PC voeding is in principe vele malen efficienter dan de voeding in de monitor.
In principe kan je dit ook toepassen op USB hubs, speaker setje(s) en switch/dect telefoon, gsm laders die je eventueel erbij hebt slingeren.
Mijn idee is dat je echter "bespaard" op actief gebruik .. ik richt me eerst op het continue verbruik daar valt veel meer winst te halen dan actief gebruik (beide zijn leuk btw)
Tja vanalles
PC verbruikt als hij uit staat ~1-2W en in standby even zoveel.
Even niets...
Stand-by killers moet ik ook echt snel in huis gaan halen. Dat gaat bij mij ook best wel wat schelen. Laatst gemeten dat mijn Logitech Z-10 speakers 10W verbruiken als deze uitgeschakeld staatFireDrunk schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:45:
Ik heb een standby killer stekkerblok. Mijn PC is de master, als ik deze dus opstart, gaat alle randapparatuur aan (Reciever, monitoren, en huis-telefoon lader). Hierdoor is het al zuinig als alles uit staat.
PC verbruikt als hij uit staat ~1-2W en in standby even zoveel.

Ietwat off-topic maar ik zit wat in de knoop met de keuze voor stand-by killer in mijn woonkamer.
De opstelling:
- HTPC / NAS (staat altijd aan, dus valt buiten het plaatje)
- TV
- Digitenne kastje
- Versterker
- DVD speler
- PlayStation 3
De setup (exclusief HTPC) gebruikt ongeveer 15W idle, dus een stand-by killer is zeker interessant. Probleem is vervolgens dat je bij de meeste stand-by killers één master apparaat hebt. Normaal zou je hier de TV op zetten zou je zeggen, maar soms gebruik ik ook de radio zonder de TV aan te doen. Ga ik meerdere stand-by killers kopen, dan zijn er toch weer meer apparaten die stroom blijven gebruiken... Iemand nog een leuk idee voor een dergelijke opstelling?
Digitenne kast? Kan je niet die module in je tv stoppen? -1 apparaat.
DVD player? Je hebt toch al een HTPC? -1 apparaat.
Playstation 3? Zo achterhaald qua graphics, plus je hebt een htpc waarop je kan gamen. -1 apparaat.
Dus htpc, versterker en tv, de rest is 'overbodig'.
Je zou een stekkerblok op de master aansluiting kunnen aansluiten. Ook met een verbruik van 15watt idle schakeld hij nog steeds alle apparaten uit, maar zodra er 1 apparaat aan staat blijft de schakeling gewoon aan staan.EdwinB schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:56:...
De setup (exclusief HTPC) gebruikt ongeveer 15W idle, dus een stand-by killer is zeker interessant. Probleem is vervolgens dat je bij de meeste stand-by killers één master apparaat hebt. Normaal zou je hier de TV op zetten zou je zeggen, maar soms gebruik ik ook de radio zonder de TV aan te doen. Ga ik meerdere stand-by killers kopen, dan zijn er toch weer meer apparaten die stroom blijven gebruiken... Iemand nog een leuk idee voor een dergelijke opstelling?
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Omdat dat elke keer een andere apparaat is (TV vs Reciever)
Even niets...
In dat geval kan je misschien kijken naar een Standby killer die geactiveerd wordt door een IR signaal?
Die schakeld uit als er minder dan een bepaald wattage gebruikt. Dan heb je 0 watt standby verbruik en activeer je je hele set door een willekeurig IR signaal de kamer door te sturen. Alleen moet je het IR-oogje in het zicht plaatsen.
[ Voor 33% gewijzigd door -JB- op 13-12-2012 15:28 ]
Digitenne zou ik IMHO in de HTPC trappen, USB + smartcard device .. kan je ook nog streamen over je netwerkGioStyle schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:26:
Ja, apparaten minimaliseren.
Digitenne kast? Kan je niet die module in je tv stoppen? -1 apparaat.
DVD player? Je hebt toch al een HTPC? -1 apparaat.
Playstation 3? Zo achterhaald qua graphics, plus je hebt een htpc waarop je kan gamen. -1 apparaat.
Dus htpc, versterker en tv, de rest is 'overbodig'.
Tja vanalles
Tot mij verbazing zag ik gisteren de wattage-meter bij mijn server/htpc systeem constant op 50w staan terwijl het systeem naar mijn idee idle was. De setup heb ik een jaartje geleden samengesteld met het oog op energiezuinigheid en dit was dus niet echt de verwachting.
Systeem:
intel pentium g620
intel DH67BL moederbord
2x4gb corsair 1,5v
WD 640gb 2,5" schijf als OS/download
WD 1.5tb, 2.0tb en 2.0tb schijven voor de data.
Bequiet L7 300w voeding
microsoft usb mc receiver
Na een Bios update en het nalopen van m'n settings zit ik met losgekoppelde data-schijven (dus alleen de 2,5" schijf aangesloten) blijf ik op 28w hangen. Met schijven is het maar liefst 38w. HDD idle timeout staat in windows op 5min en dit was na 15min.
Hebben jullie enig idee waarom m'n schijven idle zoveel verbruiken? of zouden ze toch niet stil staan, is er een app om dit te bekijken? Voelen gaat niet zo goed, aangezien ze met z'n 3en in het zelfde rack zitten geschroefd.
Daarnaast had ik naar aanleiding van een artikel op SPCR verwacht dat ik zonder schijven wel minder dan 28w zou kunnen halen, of is dat te optimistisch?
Suggesties zijn welkom!
[ Voor 4% gewijzigd door -JB- op 13-12-2012 16:06 ]
De digitenne is een tijdelijk iets. Jaartje gratis Scarlet Family met Digitenne gewonnen en dat loopt in april af. Maar daarna is het dus weer de HD ontvanger van de kabelmaatschappij... En ik heb dus geen CI-slot in mijn TV helaasvso schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:31:
[...]
Digitenne zou ik IMHO in de HTPC trappen, USB + smartcard device .. kan je ook nog streamen over je netwerk
welk type WD schijven heb je? WD Green draait 5 a 7 w .. 3x7w = 21w .. zit je nog met 17w voor een 2,5 .. lastig voor te stellen.. als je totaal 38w voor je disks alleen gebruikt .. als je de disks in "single" draait dus niet in raid config .. zou ik ze laten slapen in het OS ..-JB- schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:55:
WD 640gb 2,5" schijf als OS/download
WD 1.5tb, 2.0tb en 2.0tb schijven voor de data.
Dan is USB op je HTPC nog altijd een optie, zelfs zonder smartcard ontvang je 3 kanalenEdwinB schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:32:
De digitenne is een tijdelijk iets. Jaartje gratis Scarlet Family met Digitenne gewonnen en dat loopt in april af. Maar daarna is het dus weer de HD ontvanger van de kabelmaatschappij... En ik heb dus geen CI-slot in mijn TV helaas
PS ipv 10,- per maand kan je ook met je buurman die wel digitenne heeft meedoen per huishouden kan je er 3 aanvragen (kosten loos geloof ik) of je betaald hem 5,- per maand .. goedkoper als het dubbele
ik weet dat "team mediaportal" met IPTV/DVB-C (digitale kabel) en DVB-T (digitenne) en DVB-S (sataliet) overweg kan .. voor de DVB producten heb je decoders nodig (tegenwoordig ook USB) kan je je eigen zenderlijst samen stellen. Bijkomend voordeel is dat er ook naar tablets/smart-phone(s) enzv kan streamen. dus geen extra decoder's voor kids/slaapkamer etc .. hoewel je per DVB ontvanger maar 1 kanaal kan ontvangen (iptv ligt aan de provider) kan je dus bv met een digitenne/iptv combo wel ned 1 t/m 3 op je tablet kijken en je partner naar der soap op de tv.
Tja vanalles
Power Lost: A Better Way to Compare PSU Efficiency
http://www.silentpcreview...to_Compare_PSU_Efficiency
9 werkplekken!
Het zijn allemaal WD Green schijven, ik kan me moeilijk voorstellen dat die samen slapend 10w verstoken. Ergens vermoed ik dat er 1 of 2 nog draaien, maar de vraag is; hoe kom ik daar achter?vso schreef op donderdag 13 december 2012 @ 18:12:
[...]
welk type WD schijven heb je? WD Green draait 5 a 7 w .. 3x7w = 21w .. zit je nog met 17w voor een 2,5 .. lastig voor te stellen.. als je totaal 38w voor je disks alleen gebruikt .. als je de disks in "single" draait dus niet in raid config .. zou ik ze laten slapen in het OS ..overgens 50w is 100,- p.j
De PC in kwestie is redelijk krap gebouwd, dus de schijven in hun rack uit de case halen en vervolgens ook uit de case bouwen om te voelen of ze draaien is nogal een klus. Is er een manier om softwarematig te kijken wat je hdd's aan het doen zijn?
@Mux, 300w voor 9 werkplekken is echt een hele mooie prestatie!
ligt eraan welk OS je draait-JB- schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:59:
[...]
Het zijn allemaal WD Green schijven, ik kan me moeilijk voorstellen dat die samen slapend 10w verstoken. Ergens vermoed ik dat er 1 of 2 nog draaien, maar de vraag is; hoe kom ik daar achter?
De PC in kwestie is redelijk krap gebouwd, dus de schijven in hun rack uit de case halen en vervolgens ook uit de case bouwen om te voelen of ze draaien is nogal een klus. Is er een manier om softwarematig te kijken wat je hdd's aan het doen zijn?
@Mux, 300w voor 9 werkplekken is echt een hele mooie prestatie!
maar 38w voor 3 disks vind ik erg veel, dat is wat ik ongeveer voor 8 disks verstook ..
Tja vanalles
Netjes mux.mux schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:37:
@Firedrunk: volgende week kan ik de 9 computers waarover ik een tijdje geleden al metingen heb gepost installeren. Dat hele kantoor, dus 9 computers, 9 schermen, een printer, batterijlader, wireless access point, netwerkswitch en nog wat losse rommel doet iets over de 300W idle/light load.
9 werkplekken!
Met dat soort getallen kan menig bedrijf nog wat besparen.
Speed limits are like herpes.

Plex Media Center zorgt ervoor dat m'n idle verbruik van 28w naar 40w springt zodra hij aan staat...
CPU-Z geeft aan dat m'n g620 dan ook maar tot 1.8ghz downclockt ipv 1.6ghz. Maar om daar nou vervolgens 12w te verstoken verbaast mij echt enorm.
[ Voor 10% gewijzigd door -JB- op 13-12-2012 21:24 ]
Een WD green draait tussen de 5.xW en 8W doe gek en voeg 2W verlies toe, en dan 38W = ongeveer 4 disk van WD green type onder load. Gezien dat je aangeeft dat je 3Disks hebt, zou ik via systeem info je type disks eens opzoeken (merk/serie info) en de specs erbij halen van de fabrikant(en) ..-JB- schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:09:
Windows 7 64bit draait hier.
Als je continue 50W verbruikt en uitgaande dat dit je "max" is, dan zou je wellicht eens moeten kijken naar je power settings. Misschien dat je wat data moet schuiven .. 1 disk continue in gebruik is acceptabeler dan 2 of 3 .. die kunnen best in slaapstand (sneller) ..
Er zijn onder windows 7 zeker als je niet in een domain setup draait, veel services die gewoon uit kunnen worden. daarnaast(zie post van MUX met zijn lessWatt project) Bluetooth, Wireless en gigabit controller naar 100mbit schakelen zijn insta Watt winsten.
Leuke weetje is dat dure EMC/Equallogic NAS/SAN devices "tiered" storage hebben. Dat wil zeggen dat ze SSD/SAS/SATA aan board hebben .. schrap even de SAS laag.
Wat gebeurd er .. is dat "actieve" data op de SSD gezet word en zelden geraadpleegde data op de SATA HD laag (wd green bv) komt te staan. Stel dat je dit thuis kan hebben zou dit betekenen dat je bv 6TB aan raid5 WD green hebt en een 250GB SSD als "cache".
Gevolg is dat je WD Raid5 array "spindown" kan doen.. dus van 4x8W=32 naar 4x0,8W=3,2W, De ssd draait continue 2W en gaat niet slapen dus disk verbruik zou 5.2W en tijdens bv de backup film kijken 34W
Doe daar deduplicatie op block niveau bij en je 10Vm's verbruiken geen 60GB per stuk = 600GB maar 80GB .. wat makkelijk op 1 ssd past.
28W x 2euro per wat + spinup/down en load= 45,- per jaar wat je "opzij" zet.
Niet echt waard om SSD + een 6TB RAID volume te hebben kwa kosten. Echter voor prestatie(s) zit je wellicht vooraan de rij. Wat naar mijn idee rustig 4 tot 8 jaar mee kan draaien ..
Helaas is de Tier(ed) storage + dedupe voor de thuisgebruiker nog niet opensource/freeware en voor grote bedrijven weggelegd.
Tja vanalles
Tiered storage klinkt helemaal top! Heeft wellicht wat vergelijkbare functionaliteit als een ZFS-setup met SSDcache? Wat dan weer wel beschikbaar is voor de thuisgebruiker.
Wat betreft m'n eigen storage:
In de windows 7 resource monitor (te openen via performance tab in taakbeheer) kwam ik er achter dat ik de I/O per HDD kon bekijken met de bijbehorende processen. Daarmee kwam ik er achter dat Sickbeard draaide vanaf de dataschijf waar ik de install file bewaar.

Om ervoor te zorgen dat ze zoveel mogelijk in standby blijven heb ik destijds die 640gb 2.5" schijf erin gezet. Daar staat het OS op en worden de downloads opgeslagen. Ook staat daar de meest geluisterde muziek op, aangezien er vaak uren per dag wel een mp3tje staat te spelen.
Enige probleem is nu dus nog het bizarre verbruik van de Plex Media Center applicatie, 12w zodra ik hem opstart. Afgezien daarvan ben ik best tevreden met m'n 29w idle!
Zfs schrijft niet naar de cache. Tiered storage is eerder de apple fusion oplossing. Er wordt pas geschreven naar de achterliggende disk als de ssd vol is en er wordt pas gelezen van hdd als de data niet op de ssd aanwezig is. Alle keren dat de ssd wel gebruikt wordt kan de hdd in standby.-JB- schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:34:
Wow, Hoop info! Thnx!
Tiered storage klinkt helemaal top! Heeft wellicht wat vergelijkbare functionaliteit als een ZFS-setup met SSDcache? Wat dan weer wel beschikbaar is voor de thuisgebruiker.
Bij zfs staat de data van de ssd ook op de hdd, bij tiered storage staat de data slechts op een van de twee(of drie, vier..) opslagmedia.
Bijna juist, Tiered storage is meer "lagen" model oftewel .. van snel naar langzaam of visa versa.jadjong schreef op donderdag 13 december 2012 @ 23:30:
[...]
Tiered storage is eerder de apple fusion oplossing. Er wordt pas geschreven naar de achterliggende disk als de ssd vol is en er wordt pas gelezen van hdd als de data niet op de ssd aanwezig is. Alle keren dat de ssd wel gebruikt wordt kan de hdd in standby.
Bij zfs staat de data van de ssd ook op de hdd, bij tiered storage staat de data slechts op een van de twee(of drie, vier..) opslagmedia.
Data wat je vaak gebruikt staat op SSD en de data die je zelden gebruikt op HDD. De driver/firmware is houd bij hoevaak een data blok (file of echt 4k cluster oid) benaderd word. hoe vaker mee hoger in zijn "ranking" de hoogst ranking word naar een sneller medium verplaatst ..
Hoe "veilig" de data is tja dat hangt meer af van de Tiered storage "developers" , Maar stel dat je 128GB SSD hebt en 6TB HDD (RAID 5 oid) en de SSD faalt .. tja dan kan het zo zijn dat je de data op de 6tb ook kwijt bent..
Dat betreft is ZFS en Tiered storage ook geen "oplossing" maar een medium waarvan je een backup moet trekken.
ZFS heeft geloof ik als nadeel dat de cache "vast" staat ofzo .. dus 32 of 250GB ssd maakt niet uit .. maar goed daarvoor moet ik eens naar het ZFS topic duiken
Tja vanalles
ASUS E45M1-M pro
Corsair XMS3 8GB DDR3-1600 CL9 kit
Crucial m4 2,5 SATA600 64GB
Western Digital Caviar Green WD30EZRX 3,5 SATA-600 5400rpm 64MB 3TB
windows 7 64b ultimate
Gevoed met een pico PSU en een adapter van 35W (rendement = 74%) heb ik een verbruik van 21W idl. Geen spindown oid mijn schijven blijven continu draaien, als de server niet nodig staat de server ook niet op en spindowns doen schijven in mijn ogen meer slijten. Om het nog leuker te maken aan de 12V zijde heb ik slechts een verbuik van 16W. In mijn ogen redelijk netjes.
Ligt eraan, als je grafische prestaties nodig hebt (zou niet weten waarvoor, maar er is vast iets te bedenken) is AMD interessant. Maar over het algemeen is een intel tegenwoordig voordeliger. Al zijn er nog wat euro's af te schaven doordat AMD wat goedkopere moederborden aanbied.GioStyle schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 23:44:
Niemand beweert dat AMD niet zuinig kan zijn, maar bijvoorbeeld met een G620 heb je echt veel meer prestaties voor je geld.
In mijn geval moest prijs/ prestatie interessant, voor een torrent en stream bak heb je niet veel nodig en was dit voor mij een goedkope oplossing. Hoewel ik toch nog sterk heb liggen twijfelen tussen intel en AMD, de prijs heeft het verschil gemaakt.
Kan mogelijk verkeerd door mij opgevat zijn, maar ik had de indruk dat AMD hier als onzuinig bestempeld werd. Daar wou ik toch het tegendeel van laten blijken.
[ Voor 0% gewijzigd door vdbeke op 16-12-2012 10:08 . Reden: typo's het was al laat ]
Dit snap ik dan eigenlijk weer niet. Want de prijs/prestatie/ verhouding loopt compleet mank met jouw systeem in mijn optiek.vdbeke schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 23:41:
Grafische rekenkracht is interessant bij htpc of kan zijn nut wel eens betekenen bij programma's zoals bv autocad. Maar als voor dat laatste het cpu gedeelte wel kan bijbenen durf ik niet met zekerheid zeggen.
In mijn geval moest prijs/ prestatie interessant, voor een torrent en stream bak heb je niet veel nodig en was dit voor mij een goedkoope oplossing. Hoewel ik toch nog sterk heb liggen twijfelen tussen intel en AMD, de prijs heeft het verschil gemaakt.
Kan mogelijk verkeerd door mij opgvat zijn, maar ik had de indruk dat AMD hier als onzuinig bestempeld werd. Daar wou ik toch het tegendeel van laten blijken.
Voor iets minder geld heb je een A75 bord icm een AMD A6-3500. En tot wel 50,- minder voor een A4-3400. Verbruik zal misschien iets hoger zijn idle en onder load natuurlijk veel meer. Maar daarintegen hoeft een A6-3500 3-4x zo kort te werken om een taak voldaan te krijgen.
Ik quote mezelf even:
bron (Het verschil tussen intel en AMD lag toen in de orde van 75 euro.)vereisten:
De server moet in staat zijn om zelfstandig te downloaden, mijn full HD filmcollectie (+100 films) te stockeren en streamen wanneer ik een film wil bekijken en dit door niet al te veel energie te verbruiken (20-25W idle zou mooi zijn). Op zich moet het geen werkpaard zijn, de taken zijn vrij simpel en vereisen geen grote processor kracht. Toch heb ik nog liggen twijfelen tussen de AMD E450 en G620, I3 van intel. De processoren van intel zijn dan weer iets krachtiger, terwijl het energieverbruik op ongeveer hetzelfde niveau ligt maar de prijs is in het voordeel van AMD. ....
Toen ik dit systeem gekocht heb was het zeker niet goedkoper geweest met een A6. Ik zie nu prijzen van €160-170 euro voor de E450 tov A75 + A6 = €135. Dan volg ik je mening, maar dit is wat ik indertijd betaald heb:
voor het mobo (131.50), RAM (33.50), 3TB HDD (139.51), SSD (68.15), in totaal 372.66 euro.
Als ik nu moest kiezen met de huidige prijzen, zou ik mogelijk meer naar intel à la i3 geneigd hebben.
Toen ik mijn post typte had ik ook even niet rekening gehouden met hoelang geleden je je hardware kocht en dus wanneer je je beslissing gemaakt had.vdbeke schreef op zondag 16 december 2012 @ 10:06:
Dat is het grote punt, het idle verbruik ligt hoger. Als torrent en stream bak heb je er niets aan om iets in een kortere tijd gedaan te krijgen. Als je video's gaat encoderen op je server dan is dit zeker nuttig, maar in mijn geval ...
Ik quote mezelf even:
[...]
bron (Het verschil tussen intel en AMD lag toen in de orde van 75 euro.)
Toen ik dit systeem gekocht heb was het zeker niet goedkoper geweest met een A6. Ik zie nu prijzen van €160-170 euro voor de E450 tov A75 + A6 = €135. Dan volg ik je mening, maar dit is wat ik indertijd betaald heb:
voor het mobo (131.50), RAM (33.50), 3TB HDD (139.51), SSD (68.15), in totaal 372.66 euro.
Als ik nu moest kiezen met de huidige prijzen, zou ik mogelijk meer naar intel à la i3 geneigd hebben.
Ikzelf hoef pas over een jaar te gaan kijken voor NAS/Server/HTPC of een combinatie als ik op mezelf ga wonen (nieuwbouw).
Als ik nu zou kiezen zou ik voor een setup gaan die mux een paar pagina's terug postte. Maar wie weet wat voor stappen er qua techniek aankomen het komende jaar. Maar voor 1 persoonshuishouden is het niet rendabel meerdere systemen neer te zetten. Ik heb nu nog een gaming rig maar die upgrade ik niet meer.
Hiernaast een D201GLY2 mITX bord gehad om te downloaden/opslag en (SD) films/series te bekijken. Helaas na 5 jaar dienst is die overleden. Die deed met een PicoPSU van 60 Watt en 2 1tb hdd's rond de 38-41watt. Toen nog undervolt met een HB potlood op de print. Ging van 1.35 volt naar 1.120 volt en 4 watt besparing
Doet me denken aan het unlocken van een Athlon XP door middel van tekenkunsten met een HB potlood op de CPU
Even niets...
FireDrunk schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:31:
The good old days
Doet me denken aan het unlocken van een Athlon XP door middel van tekenkunsten met een HB potlood op de CPU

Dat heb ik ook nog gedaan
Kan me alleen niet meer herinneren welke CPU het was. een 1400(+) of 1700+. Een vriend van mij had hem toen opgeblazen, 'uitgegumd' en terug gebracht voor garantie

Ik heb dat ook gedaan door de lasercuts op te vullen met zilverlijm,van de goedkoopste AMD maakte je dan de duurste AMD.Kadett schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:46:
[...]
![]()
Dat heb ik ook nog gedaan![]()
Kan me alleen niet meer herinneren welke CPU het was. een 1400(+) of 1700+. Een vriend van mij had hem toen opgeblazen, 'uitgegumd' en terug gebracht voor garantie
1 schakelaar voor een stekkerblok waarop mijn tv, receiver,Wii zitten en nog een klikaanklikuitschakelaar voor mijn HTPC die dus alleen stroom krijgt als het nodig is.
Het enige apparaat wat continue onder stroom staat is de ontvanger van canaldigitaal.
Even niets...
Intel Xeon E3-1230v2
Supermicro X9SCI-LN4F mobo
4x 8GB Kingston ECC ram
2x WD Red 3TB
1x Samsung 830 512GB SSD
Corsair VX550 voeding
Ik ben tevreden met het verbruik gezien de specs
- 850W voeding (efficientst op 20% load)
- I7 980 (6core@3.3ghz)
- 8 disks (totaal 5TB effectief)
merk ik wel dat het uitkiezen van een goeie PSU waarbij je verbruik waardes in de optimale load range liggen (20 tot 50% van de rating van de PSU vaak) zeker wat euro's kan besparen ..
Tja vanalles
Nette setup, quad NIC on-board is leuk, mijn enige bezwaar zou zijn het beperkt aantal slots, enkel een PCI en een PCIe 16x slot voor insteekkaarten is wat magertjes.C00KW4US schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:53:
Even ter info, heb afgelopen weekend m'n nieuwe server in gebruik genomen en verbruikt idle 44 watt. Dit is als het Windows Server 2012 login scherm wordt getoond. Ik gebruik momenteel een Corsair VX550 PSU bij gebrek aan beter dus mogelijk is daar nog op te winnen qua verbruik.
Intel Xeon E3-1230v2
Supermicro X9SCI-LN4F mobo
4x 8GB Kingston ECC ram
2x WD Red 3TB
1x Samsung 830 512GB SSD
Corsair VX550 voeding
Ik ben tevreden met het verbruik gezien de specs
Wellicht kun je een beter verbruik halen met een wat minder ruim bemeten PSU (de Seasonic 360W waar Mux zo'n fan
Mbt de WD Red, over t gebruik als 'normale' drive (dus niet aan een RAID controller) lopen de meningen nogal uit een. Volgens de een is t geen probleem want bij hem/haar draaien ze (vooralsnog) zonder problemen. De ander roept dat je in t BIOS van je mobo de RAID modus van de controller moet activeren, met als gevolg een discussie of 'fake-RAID' echt RAID is en dus TLER aankan en de echte 'hard-core' gelovers wijzen alles behalve een echte RAID kaart af.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
NAS systemen waar deze disks voor gemaakt zijn maken allemaal gebruik van software RAID.
Dus je gaat FakeRAID aanzetten omdat je denkt dat het een RAID harddisk is, terwijl het een disk is die gecertificeerd is voor gebruik in Software RAID (zoals MDADM, wat 99% van alle NAS systemen gebruiken)
Beetje vreemd
Even niets...
Klopt (ik echo ook enkel wat ik her en der heb gelezen), op o.a. t WD forum was/is een discussie gaande over t exact nut en de 'product placement' van de Red serie. Eerlijk gezegd kan ik t zelf ook niet rijmen, een TLER enable drive voor software RAID. Je haalt terecht aan dat t gros van de thuis NAS-jes gewoon software RAID (meestal mdadm) draaien.FireDrunk schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:32:
Het lijkt mij persoonlijk erg stom om RAID modues aan te zetten als je het niet nodig hebt.
NAS systemen waar deze disks voor gemaakt zijn maken allemaal gebruik van software RAID.
Dus je gaat FakeRAID aanzetten omdat je denkt dat het een RAID harddisk is, terwijl het een disk is die gecertificeerd is voor gebruik in Software RAID (zoals MDADM, wat 99% van alle NAS systemen gebruiken)
Beetje vreemd
Als het dan toch software RAID moet zijn zet ik mijn geld liever op ZFS, wat dat betreft werkt het uitstekend op consumer grade disks. Voor de thuis situatie is een hardware RAID oplossing met dezelfde opslag capaciteit (10x2TB = 18TB RAID-Z2) niet echt betaalbaar.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
[ Voor 19% gewijzigd door mux op 18-12-2012 10:49 ]
Ik heb deze disk gekozen vanwege het feit dat er 3 jaar garantie op zit ipv de standaard 2 jaar, zuiniger zijn dan een Green of andere normale desktop disk, sneller zijn, de load/unload cycles 2x zo hoog liggen (600.000 ipv 300.00) en de MTBF 1,000,000 hours is. Gaf mij iets meer vertrouwen om hem 24x7 te laten draaien.
Dat kan natuurlijk niet he... Het is OF zuiniger OF sneller...zuiniger zijn dan een Green of andere normale desktop disk, sneller zijn
Even niets...
Volgens de spec/ sheets van de Green en de Red:FireDrunk schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:43:
[...]
Dat kan natuurlijk niet he... Het is OF zuiniger OF sneller...
Green | Red | |
Read/Write | 6 W | 4.4 W |
Idle | 5.5 W | 4.1 W |
Standby | 0.8 W | 0.8 W |
Sleep | 0.8 W | 0.8 W |
Is de Red inderdaad zuiniger. (btw 'k heb de 3 TB model langs elkaar gezet)
[ Voor 3% gewijzigd door Pantagruel op 18-12-2012 16:10 ]
Lijkt me sterk dat ze per definitie zuiniger zijn dan Green's.
Even niets...
Even niets...
http://www.anandtech.com/...ed-hdds-worth-the-premiummux schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:48:
Het is natuurlijk sowieso niks anders dan een dirty cash grab dat ze TLER überhaupt uit hebben gezet in WD Green-firmware. Reds hadden 2 jaar geleden helemaal geen bestaansrecht gehad.
Leuke link om wat te lezen. Ze bezitten imho toch wel wat features waardoor ik liever een Red in mijn NAS hang dan een green. Het is niet alleen TLER.
UNOX: The worst operating system
In het begin werden de Reds verkocht voor 160-170 euro en de Greens voor 120-125. Toen leek het écht een cash grab. Inmiddels zijn de reds een stuk aangenamer geprijsd (ik heb ze in een computer voor een klant gepropt, destijds ~135 betaald, ze zijn inmiddels weer een paar euro hoger) en zijn ze het wel 'waard'.
Zoals FD zegt zijn het geen magisch snellere of zuinigere schijven, het zijn gewoon de eerste schijven waar WD hun 1TB/platter-tech in heeft gestopt. Binnenkort komt er ongetwijfeld een Green-serie met vergelijkbare storage/watt. Het is jammer dat de nieuwste generatie greens weer wat achterloopt tov hun hoogtepunt (WD20EARS post-08/'11 met 2.7W idle).
Hiervoor heb ik enkele delen nieuw gekocht en wat delen uit mijn huidige pc genomen.
Daarmee kom ik op het volgende lijstje uit:
1 | Intel Pentium G630T Boxed | € 63,85 | € 63,85 |
1 | Intel DH77DF | € 110,50 | € 110,50 |
2 | Samsung EcoGreen F2 HD153UI | € 0,- | € 0,- |
1 | Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Thermalright IFX-14 Inferno Fire Extinguisher | € 26,02 | € 26,02 |
2 | Kingston HyperX Red Limited Edition KHX1600C9D3B1R/4G | € 27,95 | € 55,90 |
1 | Mini-box picoPSU 120 | € 34,82 | € 34,82 |
1 | Coollaboratory Liquid Metal Pad CPU (3x) + Cleanset | € 11,90 | € 11,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 302,99 |
Op dit moment mis ik nog twee dingen. Namelijk een 12V voeding voor de picopsu en een SSD.
- Weet iemand wat een lekker efficiënte 12V voeding is welke ik kan gebruiken voor deze Pico-Psu?
- Betreft de SSD overweeg ik momenteel een Intel 330 180GB SSD. Wat zijn de gedachtes hierover, is deze aan te raden of zijn er betere keuze's?
In de nabije toekomst wil ik dit werkgeheugen weer terug in de gaming pc. In de homeserver komt dan één reepje 4 of 8 gb "energiezuinig" geheugen. En de drie hardeschijven wil ik vervangen voor één of twee 3TB schijven.
SSD: Crucial M4 mSATA 128GB. Je hebt een mSATA-slot, gebruik hem! Scheelt kabelbende.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Op basis van dit topic en de BBG ben ik vooralsnog uitgekomen op:
1 | Intel Core i5 3330 Boxed | € 159,- | € 159,- |
1 | Intel DH77KC | € 99,45 | € 99,45 |
1 | Western Digital Red WD30EFRX, 3TB | € 134,50 | € 134,50 |
2 | Corsair CMV16GX3M2A1333C9 | € 60,- | € 120,- |
1 | be quiet! Pure Power L7 350W | € 40,95 | € 40,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 553,90 |
Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje een fors prijskaartje

Overwegingen:
• moet goed op linux werken
• wegens HTPC functionaliteit hardware video decoding en HDMI nodig
• wegens netwerk opslag fatsoenlijke NIC nodig
• wegens virtualisatie met KVM flink geheugen (min uitbreidbaar naar 32GB) nodig en bij voorkeur ook VT-d
• wegens lage belasting is laag idle verbruik essentieel
• wegens potentieel hobbyen bij voorkeur een gewoon PCI slot
Zo kom ik dus uit op de goedkoopste Intel met VT-d: i5 3330
De hier veelgenoemde AsRock B75 Pro3-M valt helaas wegens zijn RealTek NIC af. De dichtbijzijnde Intel bord is echter flink prijzig: DH77KC
WD Red 3TB geselecteerd wegens idle verbruik. Schijf zal hoofdschijf worden met TLER softwarematig uitgeschakeld. Als extra (backup) schuif zal ik een van m'n WD20EARS of WD15EADS hergebruiken, maar die spint typisch slechts 1 of 2x per dag op om een backup te trekken van de hoofdschijf en andere bronnen in het netwerk.
Commentaar of suggesties welkom
Ik ben wel benieuwd waaromDe hier veelgenoemde AsRock B75 Pro3-M valt helaas wegens zijn RealTek NIC af.
Omdat ik nog nooit een Realtek NIC tegen ben gekomen die bij enige serieuze belasting niet meteen het processorgebruik hoog liet oplopen wat domweg de throughput zeer nadelig beinvloedde.
(moet ik wel bij opmerken dat ik sinds kort eigenlijk geen enkele andere vaste pc meer heb en dus minder op 100/1000 mbit heen en weer zal slepen)
[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2012 15:00 ]
AsRock bord ondersteunt wel VT-d dus op zich zou het wel kunnen.
edit:
Blijkbaar had ik die Intel NIC al een keer gemeten in Rukapul in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" met als resultaat 4.2W.
[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2012 15:10 ]
Fors gebruik aangezien Onboard NICs meestal tussen de 1-1.5 watt zitten als je die aan/uit schakelt in de BIOS.Rukapul schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 15:07:
Die NIC heb ik zelfs wel liggen, meerdere zelfs. Dat is echter een beetje zonde aangezien zo'n NIC iets van 5W kost afaik.
AsRock bord ondersteunt wel VT-d dus op zich zou het wel kunnen.
edit:
Blijkbaar had ik die Intel NIC al een keer gemeten in Rukapul in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" met als resultaat 4.2W.
100Mhz voor een netwerkkaart in een system met een P3 733MHz is veel, In een 2GHz quadcore stelt het weinig voor.Rukapul schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 14:56:
[...]
Omdat ik nog nooit een Realtek NIC tegen ben gekomen die bij enige serieuze belasting niet meteen het processorgebruik hoog liet oplopen wat domweg de throughput zeer nadelig beinvloedde.
(moet ik wel bij opmerken dat ik sinds kort eigenlijk geen enkele andere vaste pc meer heb en dus minder op 100/1000 mbit heen en weer zal slepen)
Want dan is het 4 watt verschil (onboard nic uitschakelen), dat is op jaarbasis bij 24 uur aanstaan ongeveer 10 euro per jaar. Dus je board moet minimaal 10 jaar meegaan om dat verschil terug te verdienen.
Maar ja... Je gaat voor het laagste verbruik of niet.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Kan m'n metingen niet terugvinden, maar het was dus ook merkbaar op m'n AMD Athlon II X2 250. Het effect wordt wel steeds kleiner in relatieve zin natuurlijk.jadjong schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 15:58:
[...]
100Mhz voor een netwerkkaart in een system met een P3 733MHz is veel, In een 2GHz quadcore stelt het weinig voor.
Op zich wil ik de eis ook wel opgeven
Eerst bepaal je functionele eisen en dan wil je die met zo min mogelijk stroomverbruik (mits economisch zinvol) invullen.Cyberpope schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:00:
Tja... hoe principieel wil je stroombesparen.
Want dan is het 4 watt verschil (onboard nic uitschakelen), dat is op jaarbasis bij 24 uur aanstaan ongeveer 10 euro per jaar. Dus je board moet minimaal 10 jaar meegaan om dat verschil terug te verdienen.
Maar ja... Je gaat voor het laagste verbruik of niet.
Maar ja, 3.5 jaar geleden had ik dat dus gedaan, maar dan begint het toch te knellen (geheugen in mijn geval) of gaat de boel ineens stuk (leuk zo'n stroomstoring) en moet de boel even verder draaien als Frankenstein machine (even een oude Core2 gekanabaliseerd). Een horizon van 3 jaar is met het meeste van dit spul toch wel de max. De rest is evt winst. Na de eerste klapper loont het bijna niet meer om de boel voor verdere terugverdientijd te vervangen.
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2012 16:12 ]
Verwijderd
- Intel I5 3470
- ASRock B75 Pro3-M
- 4 GB Kingston Memory
- 2,5 inch laptop HDD
- no name 220 watt voeding.
Dit is dan het stroomverbruik:

Dit is een vervanging van eenn HP Microserver, welke ook nog 39 Watt trok...
(Gemeten met Plugwise, grafiek is gemaakt met EmonCMS)
En toch vind ik het verbruik aan de hoge kant.Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 17:13:
Afgelopen week een ESXi server gebouwd, bestaande uit:
- Intel I5 3470
- ASRock B75 Pro3-M
- 4 GB Kingston Memory
- 2,5 inch laptop HDD
- no name 220 watt voeding.
Dit is dan het stroomverbruik:
[afbeelding]
Dit is een vervanging van eenn HP Microserver, welke ook nog 39 Watt trok...
(Gemeten met Plugwise, grafiek is gemaakt met EmonCMS)
Mijn HTPC bevat nagenoeg dezelfde specs (3470; B75 Pro3-M;2x4GB;2.5HDD) maar met HD7770.
Zonder HD7770 doet deze idle 17.8W.
Met HD7770 in deep sleep: 23W. Beetje surfen: 27W. Video (1080p): 31W
Alles voluit (occt+furmark): 160W.
Denk dat je noname voeding wel iets beter zou kunnen.
Verwijderd
De load is wel met 6 VM's aan: 2 Windows XP clients (Homeseer en een terminalserver toegang+Vsphere applicatie), ClearOS, Kerio en een paar UBUNTU's
Dat zou dus pleiten voor het asrock moederbord met een intel losse nic....Rukapul schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:10:
Maar ja, 3.5 jaar geleden had ik dat dus gedaan, maar dan begint het toch te knellen (geheugen in mijn geval) of gaat de boel ineens stuk (leuk zo'n stroomstoring) en moet de boel even verder draaien als Frankenstein machine (even een oude Core2 gekanabaliseerd). Een horizon van 3 jaar is met het meeste van dit spul toch wel de max. De rest is evt winst. Na de eerste klapper loont het bijna niet meer om de boel voor verdere terugverdientijd te vervangen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nu eerst de linux compatibiliteit van de rest van het bord nagaan
1 | Intel Core i5 3330 Boxed | € 159,- | € 159,- |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 57,90 | € 57,90 |
1 | Western Digital Red WD30EFRX, 3TB | € 134,50 | € 134,50 |
2 | Corsair CMV16GX3M2A1333C9 | € 60,- | € 120,- |
1 | be quiet! Pure Power L7 350W | € 40,95 | € 40,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 512,35 |
pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter
[ Voor 28% gewijzigd door psy op 23-12-2012 00:04 ]
Dit topic is gesloten.
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>
Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.
Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.