• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 20:51
Ik ben mijn huidige 'home cinema'/download experience een beetje zat, en met het oog op de feestdagen hebben mijn vriendin en ik besloten te kijken naar wat nieuws.

Na een behoorlijke tijd aan research te hebben besteed ben ik er eigenlijk nog niet helemaal uit, en hoop dat iemand anders wellicht licht op de zaak kan schijnen. Ik sta open voor alle suggesties.

Wensen
Idealiter zou ik een dikke dedicated (Synology) NAS, een state-of-the-art luxe mediaspeler en een nieuwe (networked) receiver kopen, maar het laat zich al raden dat dat niet echt binnen het budget past.

Toch hoop ik de volgende wensen wel te kunnen vervullen:
  • 1080p (3D) films met DTS tracks fatsoenlijk af kunnen spelen, met fatsoenlijke interface (met media database).
  • Besturing van de mediaspeler via Logitech Harmony of Android telefoon. (Bladeren door mediabibliotheek binnen Android device is ideaal)
  • Downloaden van nieuwsgroepen (dmv SABnzbd) op een appart1 (always-on) systeem te laten doen
  • Film/serie downloads niet hoeven transcoden / hernoemen\
  • Muziek digitaal van Android telefoon en NAS streamen naar receiver, zonder dat de TV aan hoeft te staan. Ook een fatsoenlijke interface en mogelijkheid tot het maken/beheren van playlists is erg wenselijk.
  • Audio van GF's laptop draadloos naar receiver sturen
  • Meer opslag ruimte op een NAS
  • Oplossing die uiteindelijk niet een kapitaal aan energiekosten veroorzaakt

Huidige situatie
De huidige situatie is allemaal suboptimaal, waarbij elk onderdeel eigenlijk net te oud/slecht is voor een lekker werkend geheel.

Hardware

Films/series kijken
Grootste probleem zit hem misschien nog wel in de receiver, dit oude beest geeft goed geluid, maar ondersteunt geen DTS en heeft ook geen HDMI aansluitingen. (Ook is er maar 1 optische ingang, wel nog twee coax aansluitingen, maar de meeste (goedkope) devices hebben alleen een optische S/PDIF uitgang). Ook is dit het meest prijzige onderdeel in mijn setup om te vervangen.
Aangezien bijna alle films (de gedownloade 720p/1080p mkv scene releases) alleen een DTS track bevatten ben ik aangewezen op de geweldige XBMC feature om deze on-the-fly tot AC3 stream om te toveren. Dit trekt mijn HTPC nog wel, maar 1080p films niet en zelfs 720p geeft soms al problemen.
Een andere optie is om via DLNA de films/series direct op de TV af te spelen. Probleem is dat de TV geen transcoding (DTS->AC3) doet, en de interface (en bv ondersteuning voor ondertitels) belabbert is.
Nu download ik vaak op mijn eigen pc (laptop) een 720p film om deze vervolgens met AudioConverter van AC3 stream te voorzien en via PS3 Media Server op de DLNA client van de TV af te spelen.

Downloaden
Dit doe ik voornamelijk van usenet (met SABnzbd), nu nog op mijn laptop, hier heb ik echter beperkt de ruimte (256GB SSD + 500GD HDD). Daarnaast heeft het meeste spul weinig op mijn laptop te zoeken, en heb ik het liever meteen op het netwerk. Voor netwerk opslag heb ik nu een (oude) 1TB schijf via USB aan mijn router hangen, welke samba en ftpd draait, maar dit is verre van ideaal. Het grootste probleem is dat geregeld de schijf niet meer te vinden is. Ook is de dit apparaat niet snel genoeg om (via nzbget) meteen te downloaden.
Ook is het niet handig dat als mij vriendin iets wil downloaden ze dat altijd aan mij 'moet' vragen.

Muziek luisteren
Mijn gf is vooral de gene die hier gebruik van maakt, en nu gaat dat meestal via de TV (waarbij ze via DLNA van de 'NAS' streamt). De interface hiervoor is karig, en er kan geen playlist oid gemaakt worden. Ook staat hierdoor vrijwel hele dagen het scherm aan, beetje jammer van de energie (er is toch weinig boeiends te zien). Ik heb ook geen mogelijkheid gewonden het scherm gewoon op zwart te zetten.

'Problemen' samengevat
  • Receiver heeft geen HDMI in-/uitgangen of DTS ondersteuning
  • HTPC trekt 1080p films niet, is luidruchtig en traag
  • Media-speler interface/opties van de TV zijn vrij belabberd, en doet geen DTS transcoding
  • TV stuurt alleen PCM audio van HDMI streams naar S/PDIF uitgang
  • Beeldscherm van TV kan niet uit tijdens het afspelen van muziek, en de interface is verschrikkelijk
  • Router met USB-schijf als 'NAS' werkt niet lekker, en valt geregeld weg
  • Router als 'NAS' is te traag om direct via torrents/usenet te downloaden

Budget
Wij hopen om met €300,00 ~ €400,00 een redelijke oplossing te kunnen vinden voor onze situatie. Dit is natuurlijk niet echt veel, waardoor er misschien een aantal opties wegvallen.
Ik ben eventueel wel bereid hier nog wat bovenop te doen als ik denk er echt langdurig plezier van te kunnen hebben.

Mogelijke oplossingen

1. Zuinige HTPC-NAS bouwen die 24/7 aan kan staan
Deze oplossing is waar ik op dit moment naar nijg, met name vanwege het budget en de mogelijkheden. Ik heb nog een SSD liggen, en kan de case van oude pc gebruiken (of zelf iets van MDF knutselen). Ook zou ik de setup eerst kunnen testen met niet zo zuinige voeding die ik nog heb liggen en later pas geld uit geven aan een echt nette voeding.
Ik zou hier gemakkelijk XBMC op kunnen draaien, wat op dit moment toch wel mijn voorkeur geniet. Ook kan ik het precies configureren als ik zelf wil, ook met het oog op de toekomst bied dit perspectief.

Ik hoop door topics zoals het Nieuwe Zuinige Server topic en Mux' zijn blog post nog beter inzicht te krijgen welke hardware er precies nodig is.

voordelen:nadelen:
  • Goede en beproefde mediaspeler interface: XBMC
  • Precies in te richten zoals gewenst
  • Veel mogelijkheden
  • Mogelijk makkelijker te upgraden in de toekomst
  • Relatief lage aanschafkosten
  • Lastig in te schatten hoe het gebruik zal zijn, en welke impact dit heeft op de kosten
  • Potentieel meer behoorlijk wat meer werk/onderhoud
  • Nog meer keuzes bij het bepalen van de juiste hardware
  • Bij problemen met het systeem meteen NAS en mediaspeler buiten gebruik

2. Off-the-shelf NAS en mediaspeler
Een losse mediaspeler en NAS zou wel erg fijn zijn, zodat het alleen een kwestie is van aansluiten en `gaan met die banaan`. Toch zal het lastig zijn om al mijn wensten te vervullen met de bestaande producten. En hier is dan vaak weinig aan te doen.

Ondersteuning van de meeste gebruikte video codes is bij recente spelers natuurlijk geen enkel probleem, en dit zal voorlopig ook niet snel veranderen. Als je kijkt naar spelers met 3D ondersteuning en een S/PDIF over coax aansluiting2 blijft het aanbod echter beperkt: 7 spelers in de Pricewatch, variërend van €130,- tot €300,-. (Meeste zitten al snel richting de €200,00)
Ook wordt ik van procedures om de mediabibliotheek bij te houden zoals in de Mede8er MED1000X3D review omschreven niet echt vrolijk.

Met een budget van €150,00 ~ €250,00 moet het te doen zijn een geschikte NAS te vinden. Hier springen voor mij de artikelen van Synology en QNAP er uit, door de makkelijke web-interfaces en beschikbare add-ons (waaronder SABnbzd en co). Het is mij op dit moment echter nog niet zo duidelijk welke apparaten het meeste geschikt zijn. Bijvoorbeeld welke een snel genoeg zijn om een beetje redelijke snel nzb's binnen te kunnen halen, zonder dat de hele NAS onbereikbaar wordt.

voordelen:nadelen:
  • Snel beginnen
  • Waarschijnlijk geen of weinig onderhoud
  • Energieverbruik (en dus kosten) zullen beperkt zijn
  • Functionaliteit en interface van mediaspeler soms niet helemaal super, en ook niet of nauwelijks aan te passen
  • NAS meestal niet makkelijk/voordelig uit te bereiden
  • Past maar krap binnen het budget

3. Mediaspeler met ingebouwde NAS functionaliteit
De wat luxere mediaspelers beschikken soms van ingebouwde NAS functionaliteit, dit klinkt op zich wel handig, maar zover ik nu heb gezien zijn de mogelijkheden met downloaden dan vaak vrij beperkt (geen download queue, of uitgebreide client zoals SABnzbd).

4. Budget vergroten en een (networked) receiver met DTS ondersteuning kopen
Een moderne receiver zou er voor kunnen zorgen dat ik toch alles rechtstreeks vanaf de TV afspeel, of met bv een Raspberry Pi met Xbian. Met die laatste optie kan ik toch mijn geliefde XBMC gebruiken, al zal ik wat in moeten leveren in de ondersteunde bestandformaten, en mogelijk toch nog tegen was performance issues aanlopen.
De mogelijkheid tot het afspelen van muziek op de receiver zonder tussenkomst van de TV moet daarbij ook geen probleem meer zijn.

Ik zou de NAS dan nog maar een tijdje uit moeten stellen, of toch het budget (een stuk) vergroten.

Ook vind ik het erg lastig te bepalen wat qua geluidskwaliteit te verwachten valt van de budget receivers, en hoe dit vergelijkt met mijn huidige receiver. Daarnaast beschik ik niet over een auto, dus bij veel winkels langsgaan voor een luistersessie zit er ook niet echt in.

Ik hoop dat mijn (misschien wel veel te lange) verhaal nog een beetje duidelijk is voor buitenstaanders en dat er mede-tweakers zijn die hier hun mening op los durven laten.

1. een systeem anders dan mijn of vriendins laptop
2. de optische S/PDIF ingang op de receiver is al in gebruik door de TV, deze heeft ook geen coax uitgang

• -PartyBoy-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 04:12
Ik denk dat je prima uit de voeten kan met een HTPC/NAS computer die al je wensen vervuld. Als je Mux zijn hardware lijstje waar je zelf naar linkte aanhoud, of eventueel naar deze post kijkt, denk ik dat je je verbruik wel aardig kan inschatten. bedenk daarbij dat 20 watt 24/7 goed is voor grofweg €2,- energiekosten per maand.

Ik heb zelf een HTPC/NAS staan met daarop windows7. Hierop bevinden zich 2 user accounts. De eerste is voor alle server/download/nas functionaliteiten, de tweede is puur voor het consumeren van media op de TV.
Door Concurrent Users mogelijk te maken in windows (google voor howto) Kan ik vanaf m'n laptop/telefoon via remote desktop de server account beheren terwijl m'n vriendin op de tv haar serie kijkt.

applicaties die daarbij gebruikt worden op de 'server' user account:
- SABnzbd, sickbeard, couchpotato voor het downloaden
- itunes voor muziek, die vanaf elk android/ios apparaat bediend kan worden.
- Plex media server
- FTP server

applicaties op de mediacenter user account:
- Plex Media Center

applicaties op de (android) telefoons in huis:

- Remote for itunes
- Plex (om films uit te zoeken en vervolgens mobiel of op de tv af te spelen)

Ik denk dat een vergelijkbare setup ruim binnen jouw budget past, zeker met eventueel nog wat 2e hands onderdelen. Met het geld dat je over houd kan je door sparen voor een versterker met HDMI en DTS ondersteuning.
Het enige probleem dat je dan niet getackeld hebt is het afspelen van het geluid van de laptop van je vriendin op de versterker. Dit kan je waarschijnlijk prima oplossen door een andere applicatie.

Mocht je itunes niet fijn vinden werken is er een prima alternatief: Mediamonkey icm Monkeytunes, is ook te bedienen met de android/ios itunes remotes.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee