De zichtbaarheid van de Shop Survey in de vorm van een balkje en kleuren bijvoorbeeld.
[...]
Het trashen van surveys heeft volgens jou geen invloed op de getoonde scores en de indruk die een shop op een bepaald moment geeft in de survey? Wil je ons werkelijk doen geloven dat er, notabene voor zo'n bedrijf in acute nood, net zoveel lovende als afkrakende surveys binnenkomen en de prullenbak in gaan?
Zoals ik al aangaf: ik snap de intenties en heb daar alle begrip voor. Maar wat jullie moeten snappen is dat het netjes houden van een survey geen wezenlijk effect op het getoonde beeld mag hebben. Het is jullie verantwoordelijkheid als aanbieder van het platform om geen kleuring te veroorzaken: je zult het zo moeten regelen dat je het netjes kunt houden zonder zo gemakkelijk reacties te trashen.
Ik heb het onlangs al eens nagezocht na aanleiding van eenzelfde soort bewering. Gedurende die 24 uur waren er 10 zeer positieve reacties verwijderd, 6 min of meer neutrale, en 8 negatieve. Geen van alle verwijderingen zou zijn uitgevoerd indien deze in overeenstemming waren geweest met de technische eisen die wij stellen. Zie de search voor uitleg over die eisen op zich.
Beheer zonder kleuring is precies het doel, en precies de reden waarom de informatie in de Shop Survey zo vaak gebruikt wordt. Als je gaat voor kleurloos, dan moet je daar consistent in zijn, en vele suggesties die aangedragen worden lijken misschien positief, maar zouden juist zorgen voor kleuring.
[...]
Geheel opnieuw uitwerken en intypen? Tja, geen wonder dat ze dan meestal niet terug komen. Gelijk invoeren, die softdelete!
Bij iedere verwijdering wordt de gehele survey in de informerende mail meegestuurd. Er is dus geen enkele noodzaak alles opnieuw te schrijven.
Blijft mijn vraag evenwel staan: waarom zo snel trashen? Waarom bijvoorbeeld gescheld niet verwijderen met behoud van de rest van de reactie?
Aanpassen van surveys wordt in de regel niet gedaan. Pas je zaken aan, *dan* pleeg je censuur op de eigen bewoordingen van de schrijver en verander je mogelijk de bedoelde boodschap. Verwijderen is dan ook niet de boodschap "niet welkom" maar de boodschap "svp aanpassen conform de technische eisen". De initiële schrijver heeft dus volledige vrijheid over eigen bewoordingen.
[...]
Advies, waarom? Het staat t.net toch vrij om dingen goed in de gaten te houden? Ik heb het hier over een intern toezicht, d.w.z. iets wat op geen enkele manier zichtbaar is voor de t.net gebruikers. Verscherpte controle, geen advies, noch een plicht voor t.net ook maar iets aan te tonen.
Er wordt reeds controle uitgevoerd op KvK inschrijving, controle op de Surveys om beïnvloeding tegen te gaan. Net zoals wij niet kunnen editen in een survey omdat we daarmee mogelijk de boodschap tenietdoen, en de slechts technische eisen die wij stellen om het juist aan de gebruikers te laten een beeld te scheppen met de mogelijke reacties van een winkel daarop, geldt dat wij geen inhoudelijk oordeel vellen over geplaatste surveys. Niet over of dingen wel waar zijn die gezegd worden, en dus ook niet over wanneer een Shop goed of slecht is. Dat is ook niet nodig, als mensen de Shop Survey maar inzien: die reguleert zelf - voor mensen die lezen - dat mensen een overwogen keuze kunnen maken.
[...]
Het gaat mij om de manier waarop sommige van die winkels in nood proberen in korte tijd veel extra aandacht en vooruitbetalingen binnen te krijgen door ineens een aantal extra producten voor (veruit) de laagste prijs in de pricewatch te zetten.
Het is mijn indruk dat tegen de tijd dat dit gedrag optreedt, t.net al lang nattigheid voelt (of zou moeten voelen). Ik vind het dan ook volstrekt normaal een bedrijf wat zulk gedrag vertoont 'ns flink aan de tand te voelen, in plaats van het klakkeloos met de pw te laten "spelen".
Wij voelen geen nattigheid omdat wij niet naar de inhoud kunnen kijken om de neutraliteit te garanderen. Het verschil is echter dat iedere individuele gebruiker kan beslissen ergens te bestellen of niet. Zodra wij gaan zeggen welke shop goed is en welke slecht, zijn we niet langer neutraal. Bij enkel het weergeven van gebruikerservaringen en technisch beheer hebben we een zeer bruikbare tool voor onze bezoekers: informatie van anderen, en de wetenschap dat die informatie op niveau gehouden wordt en neutraal is.
Daar waar ik spreek over mijn persoonlijke aankoopgedrag: natúúrlijk bekijk ik dan de surveys, en trek mijn conclusies. Dat is nou precies de mogelijkheid die we iedereen geven.
[...]
Kom op zeg. Als je niet weet waar je over praat, past het een iets meer open minded houding aan te nemen. Om te beginnen: het BKR in Tiel houdt gegevens over consumenten bij, niet over bedrijven. Jij denkt werkelijk dat VNU, het bedrijf waar Tweakers.net onder valt, nooit de kredietwaardigheid van debiteuren onderzoekt?
Er zijn in Nederland een aantal dienstverleners, met name rondom de kredietverzekeraars, die de kredietwaardigheid van bedrijven in het oog houden. VNU heeft vrijwel zeker al een abonnement bij een van hen, al dan niet gekoppeld aan een daadwerkelijke dekking van uitstaande rekeningen. Van de jaarlijks een handvol dubieuze gevallen de rating opvragen is echt geen enorme klus of kostenpost.
Ook al heb ik begrip voor het idee, zou het zo zijn in een neutrale situatie dat je dergelijk onderzoek standaard voor *alle* shops doet. Misschien een aardige optie, maar dan kan je de Shop Survey je niet langer kosteloos aanbieden. Dit *naast* het punt dat het niet nodig zou moeten zijn, omdat we de gebruikers onderling al ervaringen laten uitwisselen, en het waarschijnlijk is dat die gebruikerservaringen sneller meegaan met een status van een shop dan een kredietwaardigheid.
Zoals gezegd worden mogelijkheden bekeken wat meer nadruk op de Shop Survey te leggen, en wellicht informatie over online aankopen in het algemeen. Dat zijn zaken waar we ook de mogelijkheid toe hebben. Het grootste punt van veel suggesties is dat het of de neutraliteit ondermijnt, of simpelweg niet haalbaar is.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 11-03-2007 16:18
]