Het functioneren van de Shop Survey

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 719 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Modbreak:De onderstaande reacties zijn afgesplitst van het topic Over het voortbestaan van Hardwaretotaal.nl

Nu heb ik in december toevallig ook problemen gehad met dit bedrijf (overigens wel opgelost) en ben daardoor de verschillende topics op de verschillende fora gaan lezen.

Ik weet dat jullie reacties hebben verwijderd uit de pricewatch (waarschijnlijk wel terecht wegens het niet voldoen aan de regels).

Toch blijf ik een aantal dingen raar vinden:

1).Wanneer je vanuit de pricewatch van tweakers op een product klikte was het product goedkoper dan wanneer je rechtstreeks bij hardwaretotaal bestelde.
Bedrijven weten dat als wanneer mensen iets willen hebben deze mensen even kijken op jullie pricewatch wanneer een partij als hardwaretotaal producten (alleen via jullie link !!) onder groothandelsprijzen aanbied moet er ook bij jullie een lichtje gaan branden, kom nu niet met het verhaal dat jullie niets kunnen controleren.

2).Jullie pretenderen volledig onafhankelijk te zijn met de pricewatch en de shopsurvey, jullie krijgen hier echter geld voor dus kan je nooit volledig onafhankelijk zijn (niet dat ik geen geld zou willen verdienen maar pretendeer dan niet dat je volledig onafhankelijk bent, meld gewoon dat bedrijven betalen en dat je daardoor nooit 100% onafhankelijk bent).

3).Pas nu wordt er actie ondernomen terwijl het al duidelijk was dat er in Januari zeer grote problemen waren bij dit bedrijf, dit is meerdere keren door verschillende users aan tweakers.net gemeld, hier werd niet op gereageerd, er had wel degelijk een waarschuwing of iets dergelijks geplaatst kunnen worden in de pricewatch.

Tweakers.net heeft vind ik in deze zaak zeker een verantwoordelijkheid, de goede naam van de pricewatch wordt door zeer veel mensen gebruikt en inderdaad deze mensen lezen niet allemaal de shopsurvey maar kiezen puur en alleen op basis van de prijs ,die door Tweakers.net wordt geadverteerd en mogelijk gemaakt (zie punt 1).

Ik vind het echt te makkelijk om te zeggen:"hadden mensen maar de shopsurvey moeten lezen" dit omdat de prijs van doorslaggevend belang is (de psyche van de mens werkt nu eenmaal zo en daar maken "dubieuze" bedrijven dankbaar gebruik van).

Ook tweakers.net heeft een verantwoordelijkheid tenopzichte van de consument (net als iedere andere commerciele instelling), en juist Tweakers wat ooit is groot geworden door dezelfde consumenten en users heeft hierin een voortrekkers rol omdat men nog steeds graag gezien wil worden als voor en door users....

[ Voor 3% gewijzigd door Longbeard op 07-03-2007 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Jur schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 01:47:
Nu heb ik in december toevallig ook problemen gehad met dit bedrijf (overigens wel opgelost) en ben daardoor de verschillende topics op de verschillende fora gaan lezen.

Ik weet dat jullie reacties hebben verwijderd uit de pricewatch (waarschijnlijk wel terecht wegens het niet voldoen aan de regels).

Toch blijf ik een aantal dingen raar vinden:

1).Wanneer je vanuit de pricewatch van tweakers op een product klikte was het product goedkoper dan wanneer je rechtstreeks bij hardwaretotaal bestelde.
Bedrijven weten dat als wanneer mensen iets willen hebben deze mensen even kijken op jullie pricewatch wanneer een partij als hardwaretotaal producten (alleen via jullie link !!) onder groothandelsprijzen aanbied moet er ook bij jullie een lichtje gaan branden, kom nu niet met het verhaal dat jullie niets kunnen controleren.
Waarom zouden we het shop verbieden om tweakers korting te geven. :?
2).Jullie pretenderen volledig onafhankelijk te zijn met de pricewatch en de shopsurvey, jullie krijgen hier echter geld voor dus kan je nooit volledig onafhankelijk zijn (niet dat ik geen geld zou willen verdienen maar pretendeer dan niet dat je volledig onafhankelijk bent, meld gewoon dat bedrijven betalen en dat je daardoor nooit 100% onafhankelijk bent).
Er is een duidelijke scheiding tussen degenen die de Shop Surveys beoordelen en die de shops na overtredingen verwijderen (bannen) en degenen die zorgdragen voor de commerciële afhandeling. Net als bij een krant is er ook bij Tweakers.net een strikte scheiding.
3).Pas nu wordt er actie ondernomen terwijl het al duidelijk was dat er in Januari zeer grote problemen waren bij dit bedrijf, dit is meerdere keren door verschillende users aan tweakers.net gemeld, hier werd niet op gereageerd, er had wel degelijk een waarschuwing of iets dergelijks geplaatst kunnen worden in de pricewatch.
Tweakers.net is neutraal in dezen. Tweakers.net beoordeeld zelfstandig geen shops en zal dit ook nooit doen. De Shop Survey is er juist voor om de gebruiker van tweakers.net de gelegenheid te geven de shop te beoordelen en zo de koper een indruk te geven hoe de shop handelt. Tweakers.net zal zelfstandig dan ook geen advies uitbrengen, hetgeen een waarschuwing inhoud.

Tweakers.net is geen consumenten organisatie die nagaat of een shop wel of niet aan al zijn verplichtingen nakomt. Daarvoor heeft Tweakers.net niet de middelen nog de mensen om dat grondig uit te zoeken. De instanties die beschikken over dergelijke middelen zijn politie en justitie.
Tweakers.net heeft vind ik in deze zaak zeker een verantwoordelijkheid, de goede naam van de pricewatch wordt door zeer veel mensen gebruikt en inderdaad deze mensen lezen niet allemaal de shopsurvey maar kiezen puur en alleen op basis van de prijs ,die door Tweakers.net wordt geadverteerd en mogelijk gemaakt (zie punt 1).

Ik vind het echt te makkelijk om te zeggen:"hadden mensen maar de shopsurvey moeten lezen" dit omdat de prijs van doorslaggevend belang is (de psyche van de mens werkt nu eenmaal zo en daar maken "dubieuze" bedrijven dankbaar gebruik van).

Ook tweakers.net heeft een verantwoordelijkheid tenopzichte van de consument (net als iedere andere commerciele instelling), en juist Tweakers wat ooit is groot geworden door dezelfde consumenten en users heeft hierin een voortrekkers rol omdat men nog steeds graag gezien wil worden als voor en door users....
Tweakers.net verantwoordelijk :? Omdat een aantal kopers te 'lui' zijn om de Shop Survey door te kijken? Tweakers.net heeft juist de Shop Survey gecreëerd om de tweaker de gelegenheid te geven om de shop te beoordelen, om de shop aan te prijzen of af te raden.

De Shop Survey is de plaats om eerst te kijken voordat je een aankoop bij een shop doet, de Shop Survey is in dit geval de waarschuwing. Wanneer de koper daar niet kijkt omdat men uitsluitend voor de goedkoopste prijs gaat is dat het risico en verantwoordelijkheid van de koper. Die bewust, door niet grondig te checken, dit risico aangaat en niet de verantwoordelijkheid van Tweakers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:34

Wokschotel

Op 6 wielen

Longbeard schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 09:17:
[...]

Tweakers.net verwijderd de prijzen bij een shop, wanneer er duidelijke aanwijzingen zijn dat het voortbestaan van de shop in gevaar is. In oktober 2006 waren er klachten echter waren er geen aanwijzingen dat het voortbestaan van de shop gevaar liep.
Hoe blind zijn jullie? Je kon het scenario moeiteloos uittekenen. Het is niet de eerste keer dat een shop op een dergelijke manier verdwijnt. Ik hoef de voorbeelden hopelijk niet te noemen. Tweakers.net had veel duidelijker kunnen aangeven/waarschuwen wat er met HW aan de hand was en PW-gebruikers moeten waarschuwen. Dat ene linkje naar de SS is wat mij betreft veel te weinig.

[...]
Zoals ik hier boven al uitleg en al vele malen eerder is uitgelegd in de diverse faillissementstopics, beoordeeld Tweakers.net de shops niet. Via de Shop Survey kunnen de gebruikers van Tweakers.net elkaar waarschuwen wanneer dit noodzakelijk mocht zijn. Tweakers.net is dan ook geen consumenten organisatie zoals de Consumentenbond, Tros Radar, Kassa, etc.

Ten aanzien van je klacht dat wij 'geen kwaad woord over dit bedrijf op tweakers.net' toelieten. De door je geplaatste Shop Surveys zijn verwijderd omdat deze niet voldeden aan de voorwaarden, zoals onderbouwing, die Tweakers.net stelt aan het plaatsen van een shopsurvey. Een shopsurvey waar drie keer 'oplichters' staat wordt inderdaad verwijderd en aangezien bijna geen van je surveys onderbouwd waren krijg je op een gegeven moment een waarschuwing.
Dat heeft niets met deze of andere shops te maken, kritiek op een shop doormiddel van een onderbouwde shopsurvey is geen enkel probleem. Zie de vele 'negatieve' shopsurveys in de Shop Survey van HardwareTotaal.
Tweakers.net is door meerdere gebruikers gewaarschuwd dat het met HW dezelfde kant opging als andere failliete webshops. Dat jullie HW altijd nog de mogelijkheid hebben gegeven om lage prijzen in de PW te zetten, ondanks de beroerde surveys, de commentaren is wat mij betreft ernstig te betreuren.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Wokschotel schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:46:
[...]
Hoe blind zijn jullie? Je kon het scenario moeiteloos uittekenen. Het is niet de eerste keer dat een shop op een dergelijke manier verdwijnt. Ik hoef de voorbeelden hopelijk niet te noemen. Tweakers.net had veel duidelijker kunnen aangeven/waarschuwen wat er met HW aan de hand was en PW-gebruikers moeten waarschuwen. Dat ene linkje naar de SS is wat mij betreft veel te weinig.

[...]

[...]
Tweakers.net is door meerdere gebruikers gewaarschuwd dat het met HW dezelfde kant opging als andere failliete webshops. Dat jullie HW altijd nog de mogelijkheid hebben gegeven om lage prijzen in de PW te zetten, ondanks de beroerde surveys, de commentaren is wat mij betreft ernstig te betreuren.
Ik snap niet dat jij en anderen Tweakers.net hierop aanvallen. Het is toch logisch dat men afstand houdt en neutraal blijft ten opzichte van de shop. Wil je een pricewatch met alleen shops met een zeer goede beoordeling? Wil je een pricewatch met alleen shops die de redactie leuk vindt? De onafhankelijkheid is juist een sterk punt van de PW/shopsurvey. Ook bij 'groene' shops kun je als klant pech hebben en andersom.

Bij andere prijsvergelijkers zou je niets door kunnen hebben, nu kan je tenminste in de Shopsurvey al zien dat de shop prut is. Tweakers.net is een platform voor allerlei informatie en daar kun je zelf uithalen wat jij wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Erhnam schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:53:
[...]

Het argument dat Tweakers.net onafhankelijk en objectief is vind onzin. Tweakers.net heeft er een commercieel belang bij om advertenties en shops zo lang mogelijk op de website te laten staan. Mensen associeren dat Tweakers.net staat voor een bepaalde kwaliteit en verwachten daarom dat eenzelfde kwaliteit wordt gehandeerd bij het beschikbaar stellen van de informatie (problemen) over de shops. Indien er grote problemen bij een shop zich voordoen verwacht ik van Tweakers.net dat gebruikers hier op worden geattendeerd. Een indicatie geven van een kleurtje (groen of oranje) vind ik in dit geval niet voldoende. Het commerciele belang en de tientallen reacties per dag van boze gebruikers hadden Tweakers.net er toe doen bewegen de shop te doen verwijderen of op zijn minst een extra waarschuwing te geven. Ik zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan door te stellen dat als Tweakers.net de advertenties niet had weggehaald er nu minder mensen in de problemen waren geweest; Jullie adviseren door de goedkoopste aanbieder bovenaan de pagina te zetten. Laat het een wijze les voor jullie zijn en ik hoop dat jullie in de toekomst beter met dit soort dingen omgaan!
Eensch is. Door verschillende mensen is t.net vaak genoeg gewaarschuwd dat het met HW Totaal volstrekt de verkeerde kant op ging. HW Totaal heeft tot op het laatst toe de laagste/lage prijzen in de PW gezet, terwijl HW Totaal duidelijk richting het einde ging. Dat t.net dit tot op het einde toe faciliteerde, ondanks de surveys, topics en posts over HW Totaal is op z'n zachts gezegd niet fraai te noemen. Ik zou persoonlijk HW Totaal al lang uit de PW hebben gekieperd. Ik stel voor om shops met zo'n duidelijke negatieve beoordeling gewoon niet meer in de PW op te nemen. Heb je gedurende een langere tijd een rood kleurtje: niet meer in de PW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:00

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Erhnam schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:53:
[...]
Verder ben ik het met Jur eens en vind ik dat ook tweakers.net een aandeel heeft bij de mensen die via bestelcentrum.nl en/of hardwaretotaal.nl iets besteld hebben:

Het argument dat Tweakers.net onafhankelijk en objectief is vind onzin. Tweakers.net heeft er een commercieel belang bij om advertenties en shops zo lang mogelijk op de website te laten staan.
Denk wel dat het correct is.
Mensen associeren dat Tweakers.net staat voor een bepaalde kwaliteit en verwachten daarom dat eenzelfde kwaliteit wordt gehandeerd bij het beschikbaar stellen van de informatie (problemen) over de shops.
Kwaliteit in de zin van? Mensen beoordelen de shop, Tweakers.net niet. Dus valt het tegen, dan ziet men ook dat het tegenvalt.
Indien er grote problemen bij een shop zich voordoen verwacht ik van Tweakers.net dat gebruikers hier op worden geattendeerd. Een indicatie geven van een kleurtje (groen of oranje) vind ik in dit geval niet voldoende.
Jij niet, maar ik wel ;)
Het commerciele belang en de tientallen reacties per dag van boze gebruikers hadden Tweakers.net er toe doen bewegen de shop te doen verwijderen of op zijn minst een extra waarschuwing te geven.
Wie zegt dat dat niet is gebeurd? ;)
Ik zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan door te stellen dat als Tweakers.net de advertenties niet had weggehaald er nu minder mensen in de problemen waren geweest; Jullie adviseren door de goedkoopste aanbieder bovenaan de pagina te zetten.
Zij adviseren helemaal niemand. Mensen kunnen zelf sorteren op prijs, shopsurvey of op alfabetische volgorde.
Laat het een wijze les voor jullie zijn en ik hoop dat jullie in de toekomst beter met dit soort dingen omgaan!
Wijze les? Er zijn zat gevallen geweest waar dit is voorgekomen hoor ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wokschotel

Daar ben ik het simpel gezegd niet mee eens. Het is de gebruiker uiteindelijk zijn verantwoordelijkheid om te beoordelen of een site betrouwbaar is of niet. Daar is immers die hele shopsurvey voor bedoeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Scenario:

Shop X komt al een tijdje zijn afspraken niet na, en veel mensen zijn ontevreden. In de shopsurvey regent het klachten dat het niet goed gaat, en iemand bij T.net denkt "Oe, dadelijk worden onze usertjes boos op ons omdat shop x niet goed presteert (dus niet Tweakers.net). We kieperen 'm uit de PW". 2 Dagen later, Pietje wil van zijn zuurverdiende centjes een nieuwe videokaart kopen, en besteld deze bij shop X aangezien die wel lekker goedkoop is. Hij kan geen ervaringen ervan vinden op Tweakers.net maar de site is wel professioneel dus hij waagt de gok. Vervolgens gaat de tent failliet en Pietje kan naar zijn geld fluiten.

Er zijn dus 2 mogelijkheden:
1) T.net verwijdert een slechte shop, users kunnen geen waarschuwingen en ervaringen van anderen lezen en dus raken meer mensen hun geld kwijt als de winkel over de kop gaat.
2) T.net laat de shop staan voor mensen die verder kijken dan hun neus lang is, en die dus zien dat de ervaringen ermee nogal slecht zijn. Gebruikers zijn dus gewaarschuwd, bestellen daar niet en uiteindelijk zijn dus minder mensen gedupeerd.

Ik heb liever optie #2 eerlijk gezegd.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 16:43:
@Wokschotel

Daar ben ik het simpel gezegd niet mee eens. Het is de gebruiker uiteindelijk zijn verantwoordelijkheid om te beoordelen of een site betrouwbaar is of niet. Daar is immers die hele shopsurvey voor bedoeld.
Uiteraard, maar het stoort me gewoon dat HW Totaal zolang door heeft kunnen gaan met het updaten van de PW en het 'lokken' van klanten, terwijl duidelijk was dat het de verkeerde kant op ging. Er is een heel duidelijk objectief criterium om dat te voorkomen: bij een beoordeling lager dan x, door x users over y tijd wordt een shop uit de PW gekieperd.
AtleX schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 16:49:
Scenario:

Shop X komt al een tijdje zijn afspraken niet na, en veel mensen zijn ontevreden. In de shopsurvey regent het klachten dat het niet goed gaat, en iemand bij T.net denkt "Oe, dadelijk worden onze usertjes boos op ons omdat shop x niet goed presteert (dus niet Tweakers.net). We kieperen 'm uit de PW". 2 Dagen later, Pietje wil van zijn zuurverdiende centjes een nieuwe videokaart kopen, en besteld deze bij shop X aangezien die wel lekker goedkoop is. Hij kan geen ervaringen ervan vinden op Tweakers.net maar de site is wel professioneel dus hij waagt de gok. Vervolgens gaat de tent failliet en Pietje kan naar zijn geld fluiten.

Er zijn dus 2 mogelijkheden:
1) T.net verwijdert een slechte shop, users kunnen geen waarschuwingen en ervaringen van anderen lezen en dus raken meer mensen hun geld kwijt als de winkel over de kop gaat.
:? Ik heb het er alleen over om de shop uit de PW te kieperen.
2) T.net laat de shop staan voor mensen die verder kijken dan hun neus lang is, en die dus zien dat de ervaringen ermee nogal slecht zijn. Gebruikers zijn dus gewaarschuwd, bestellen daar niet en uiteindelijk zijn dus minder mensen gedupeerd.

Ik heb liever optie #2 eerlijk gezegd.
De shopsurveys mogen blijven staan, alhoewel een shop volgens mij altijd een PW-notering moet hebben als ze in de SS staan en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Wokschotel schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 17:06:
[...]

Uiteraard, maar het stoort me gewoon dat HW Totaal zolang door heeft kunnen gaan met het updaten van de PW en het 'lokken' van klanten, terwijl duidelijk was dat het de verkeerde kant op ging. Er is een heel duidelijk objectief criterium om dat te voorkomen: bij een beoordeling lager dan x, door x users over y tijd wordt een shop uit de PW gekieperd.

[...]
:? Ik heb het er alleen over om de shop uit de PW te kieperen.

[...]
De shopsurveys mogen blijven staan, alhoewel een shop volgens mij altijd een PW-notering moet hebben als ze in de SS staan en omgekeerd.
Zoals wel vaker is gezegd zijn de Shop Survey en de Pricewatch onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder Shop Survey geen Pricewatch en zonder Pricewatch geen Shop Survey.

Algemeen.

Zoals Daniel al heeft gezegd is Tweakers.net geen consumenten organisatie. Tweakers.net geeft dan ook geen beoordelingen over de status van een shop. De beoordelingen worden gegeven door de gebruikers van de Shop Survey. Daarnaast gaat Tweakers.net er niet toe over om zonder meer een shop te verwijderen omdat er een aantal negatieve surveys worden geplaatst. In het verleden zijn er een aantal shops geweest die in een dip terecht kwamen die nu echter weer goed functioneren en de problemen met hun kopers naar behoren hebben afgehandeld. Wanneer we deze shops destijds hadden verwijderd en de roep daarom was eveneens groot, dan waren deze shops zeer waarschijnlijk failliet gegaan. Aan een dergelijk faillissement wil Tweakers.net niet mee werken.

Een beschuldigde is pas schuldig wanneer de rechter zich daarover heeft uitgesproken, tot dan toe moeten we er vanuit gaan dat de beschuldigde onschuldig is. Mijns inziens geld dit evenzo voor shops, in dit geval HardwareTotaal. Gisteren hadden wij voldoende aanwijzingen dat we gerede twijfel hadden over het voort bestaan van HardwareTotaal, op dat moment is de shop dan ook op prijsloos geplaatst.

Ten aanzien van het commercieel belang.

Natuurlijk is er voor Tweakers.net een belang dat er zoveel mogelijk betalende Shops in de Pricewatch staan. Echter zullen we ervoor waken dat we de community niet verliezen omdat we de commercie op de eerste plaats zetten. Er is dan ook een strikte scheiding tussen degenen binnen Tweakers.net die de commerciële zaken afhandelen en de Frontpage Admins, die de Shop Survey beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Longbeard schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 17:31:
[...]
Wanneer we deze shops destijds hadden verwijderd en de roep daarom was eveneens groot, dan waren deze shops zeer waarschijnlijk failliet gegaan. Aan een dergelijk faillissement wil Tweakers.net niet mee werken.
Aan oplichting van tientallen consumenten wel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even offtopic maar tegen de regels in; mijn symphatie voor iedereen die op deze manier (misschien) zijn geld kwijt is

Erg offtopic maar kwam bij me op en wil het toch even gezegd hebben:
Betreffende of t-net wel of niet de shop nog moest vermelden ondanks de nagatieve recenties is erg lastig. Immers, als t-net het zomaar de winkel van zijn website verwijderd zal het alleen tot gevolg hebben dat een bedrijf failliet gaat...

Wel is het misschien wenselijk dat als men zo een stijging in ontevreden reacties ziet, t-net contact op neemt met het betreffende bedrijf en dit even op de t-net site vermeld, in de trance van

'Afgelopen weken hebben wij behoorlijk wat klachten over winkel X ontvangen via de shopsurvey. Wij hebben het betreffende bedrijf geinformeerd en wachten momenteel op reactie van winkel X'

Op deze manier is in ieder geval voor iedereen duidelijk dat er misschien iets speelt en is bedrijf X nog steeds op t-net

En naar mijn mening hoort een online bedrijf altijd erg snel terug te mailen (de reden waarom ik voor 4launch heb gekozen, deze mailden vaak binnen een uur terug). Het zou voor t-net (mods) dus ook niet moeilijk moeten zijn om een persoonlijk mailtje van een helpdesk persoon te krijgen

In het leger heb je ook verschillende waarschuwingfases, is het niet mogelijk om winkels rood-oranje-groen te geven ofzo? via de prices

@ Pjotr:
Als t-net een bedrijf van de site verwijderd zodra er een aantal klachten zijn, zal dit er alleen maar voor zorgen voor minder klanten, minder inkomsten en dus een slecht bedrijfsresultaat, wat een faillissement tot gevolg zal hebben
t-net houdt prijzen bij maar als bedrijf/website zelf zijn ze niet verantwoordelijk voor de reputatie hoe flauw dat ook mag klinken... Consumenten kunnen een reactie plaatsen en t-net fungeert hier alleen als informatieuitwisselaar

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 18:21:

@ Pjotr:
Als t-net een bedrijf van de site verwijderd zodra er een aantal klachten zijn, zal dit er alleen maar voor zorgen voor minder klanten, minder inkomsten en dus een slecht bedrijfsresultaat, wat een faillissement tot gevolg zal hebben
t-net houdt prijzen bij maar als bedrijf/website zelf zijn ze niet verantwoordelijk voor de reputatie hoe flauw dat ook mag klinken... Consumenten kunnen een reactie plaatsen en t-net fungeert hier alleen als informatieuitwisselaar
Ik probeer tweakers niet te beschuldigen. Ik begrijp dat niet direct een bedrijf erafgehaald moet / kan worden. Wat ik duidelijk wilde maken is dat tweakers een afweging hebben moeten maken namelijk:
- Het bedrijf verwijderen met gevolgen voor het bedrijf
- Het bedrijf niet verwijderen (na velen verzoeken) met gevolgen voor tientallen consumenten.

Ik hoop dat het duidelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

[...]

Zoals wel vaker is gezegd zijn de Shop Survey en de Pricewatch onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder Shop Survey geen Pricewatch en zonder Pricewatch geen Shop Survey.

Algemeen.
Ik zeg ook niet dat je ze uit de PW moet halen. Ik zeg alleen dat je duidelijker in de PW moet waarschuwen voor de negatieve verhalen in de SS. Dat rood-oranje-groen is niet duidelijk genoeg IMHO. Daarnaast moet je shops die beneden een bepaalde minimumscore komen de mogelijkheid ontnemen om nog prijzen in de PW te wijzigen.
Zoals Daniel al heeft gezegd is Tweakers.net geen consumenten organisatie. Tweakers.net geeft dan ook geen beoordelingen over de status van een shop. De beoordelingen worden gegeven door de gebruikers van de Shop Survey. Daarnaast gaat Tweakers.net er niet toe over om zonder meer een shop te verwijderen omdat er een aantal negatieve surveys worden geplaatst. In het verleden zijn er een aantal shops geweest die in een dip terecht kwamen die nu echter weer goed functioneren en de problemen met hun kopers naar behoren hebben afgehandeld. Wanneer we deze shops destijds hadden verwijderd en de roep daarom was eveneens groot, dan waren deze shops zeer waarschijnlijk failliet gegaan. Aan een dergelijk faillissement wil Tweakers.net niet mee werken.
Ja, die standaard-riedel ken ik nu wel.
Een beschuldigde is pas schuldig wanneer de rechter zich daarover heeft uitgesproken, tot dan toe moeten we er vanuit gaan dat de beschuldigde onschuldig is. Mijns inziens geld dit evenzo voor shops, in dit geval HardwareTotaal. Gisteren hadden wij voldoende aanwijzingen dat we gerede twijfel hadden over het voort bestaan van HardwareTotaal, op dat moment is de shop dan ook op prijsloos geplaatst.
Dat had al veel eerder gemoeten; jullie zijn al veel eerder gewaarschuwd in diverse topics etc.
Ten aanzien van het commercieel belang.

Natuurlijk is er voor Tweakers.net een belang dat er zoveel mogelijk betalende Shops in de Pricewatch staan. Echter zullen we ervoor waken dat we de community niet verliezen omdat we de commercie op de eerste plaats zetten. Er is dan ook een strikte scheiding tussen degenen binnen Tweakers.net die de commerciële zaken afhandelen en de Frontpage Admins, die de Shop Survey beheren.
Wat mij betreft heeft hier blijkbaar de commercie voorrang gekregen boven de community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 18:29:
[...]

Ik probeer tweakers niet te beschuldigen. Ik begrijp dat niet direct een bedrijf erafgehaald moet / kan worden. Wat ik duidelijk wilde maken is dat tweakers een afweging hebben moeten maken namelijk:
- Het bedrijf verwijderen met gevolgen voor het bedrijf
- Het bedrijf niet verwijderen (na velen verzoeken) met gevolgen voor tientallen consumenten.

Ik hoop dat het duidelijk is
Daar heb je gelijk in Piotr, maar mijn inziens is de shop survey van t-net een goede manier om aan jouw 2e puntje tegemoet te komen. Als klanten t-net gebruiken voor prijzen moeten ze ook maar naar de shopsurvey page gaan

En degelijke online winkels reageren op de berichten die hierop geplaatst worden, dus een site met 20+ negatieve reacties zonder tegenreactie van de betreffende winkel zou bij mensen al een belletje moeten laten rinkelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat is inderdaad al vaker gezegd, maar het lijkt gewoon niet waar te zijn...

De shopsurvey: http://tweakers.net/shopsurvey/6728
Longbeard schreef op maandag 05 maart 2007 @ 14:11:
Op dit moment worden er geen prijzen van HardwareTotaal.nl in de Pricewatch weergegeven.
Geen prijzen van de shop in de PW.

Oftewel de prijzen zijn uit de PW gehaald, maar de shopsurvey bestaat nog.

Daarnaast zou het best wel eens de moeite waard zijn om na te denken over een negatief aankoop advies zoals er ook een negatief reisadvies voor landen wordt afgegeven. Dit moet dan worden aangegeven zowel bij de naam van de shop in de lijst (bijvoorbeeld met een icoon) als bij de shopsurvey zelf.

Ivm aansprakelijkheid is het wellicht handiger om iedere tweaker die een shopsurvey van de shop invult een keuze te laten maken: Positief aankoop advies, neutraal aankoop advies, negatief aankoop advies. En dan de gemiddelde waarde bepalen van de afgelopen 4-8 weken bijvoorbeeld.

Op die manier is het OVERDUIDELIJK dat mensen niets moeten bestellen bij de shop, er zijn namelijk altijd mensen die de shopsurveys niet lezen. Of even naar de balkjes kijken en denken dat de shop alleen slecht is in communicatie en traag met levering, dat nemen veel mensen op de koop toe als daar een goedkopere prijs tegenover staat.

Er wordt gezegd dat het huidige systeem voldoet en dat mensen verder moeten kijken dan hun neus lang is. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar als er zo duidelijk een vraag is naar een bepaalde functionaliteit, wat houdt je dan tegen zoiets ook te implementeren? Dit is echt niet de eerste keer dat een shop de soep in loopt (sterker nog, het is de zoveelste keer) en keer op keer zijn er toch een hoop mensen die nog de laatste weken bij de shop besteld hebben omdat ze zo goedkoop in de pricewatch stonden.

Ook waren er in dit geval (en dat is vaak zo) een hele hoop indicaties dat het al niet goed ging met de winkel. Pas nadat alle kalveren verdronken zijn komt er eens een keer iemand in actie.. ohw die shop is al helemaal failliet, laten we eens een keer iets doen.. (Natuurlijk is het niet zo zwart wit, maar voor veel mensen kan het wel zo over komen).

my 2 $cents

Edit:

In de lijst: http://tweakers.net/shopsurvey/?Alpha=H staan ze ook nog. En de balkjes zijn oranje, groen en oranje. Het is dat ik altijd shopsurveys lees voordat ik ergens bestel (en eigenlijk uitsluitend bestel bij de grotere jongens als Salland, Alternate, 4lauch etc) want die balkjes geven niet echt te kennen dat de shop al weken niet meer goed is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 18:12:
[...]

Aan oplichting van tientallen consumenten wel??
Nee, daar werken wij eveneens niet aan mee. De Shop Survey is juist om deze reden gemaakt, namelijk om de gebruikers van Tweakers.net de gelegenheid te geven elkaar over een shop in te lichten en in dit geval te waarschuwen. De beoordelingen van de users worden dmv de groene, oranje en rode balken weergegeven in de Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Wokschotel schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 18:30:
[...]
Ik zeg ook niet dat je ze uit de PW moet halen. Ik zeg alleen dat je duidelijker in de PW moet waarschuwen voor de negatieve verhalen in de SS. Dat rood-oranje-groen is niet duidelijk genoeg IMHO. Daarnaast moet je shops die beneden een bepaalde minimumscore komen de mogelijkheid ontnemen om nog prijzen in de PW te wijzigen.
Zoals al eerder is medegedeeld is het rood-oranje-groen balkje duidelijk genoeg. Er zullen echter altijd mensen zijn, die niet de moeite nemen om de adviezen en beoordeling van de mede-tweaker volgen, maar uitsluitend op de goedkoopste aanbieding afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 18:33:
[...]
Dat is inderdaad al vaker gezegd, maar het lijkt gewoon niet waar te zijn...

De shopsurvey: http://tweakers.net/shopsurvey/6728
[...]
Geen prijzen van de shop in de PW.

Oftewel de prijzen zijn uit de PW gehaald, maar de shopsurvey bestaat nog.
Technisch is het natuurlijk wel mogelijk, organisatorisch ten tijde dat een shop bestaat echter niet. Zodra wij de prijzen verwijderen, krijgen wij binnen no-time het verzoek van de shop om de Shop Survey in zijn geheel te verwijderen. Een verzoek waar wij aan moeten voldoen. Met als gevolg dat niemand meer gewaarschuwd wordt aangezien de surveys weg zijn.
Daarnaast zou het best wel eens de moeite waard zijn om na te denken over een negatief aankoop advies zoals er ook een negatief reisadvies voor landen wordt afgegeven. Dit moet dan worden aangegeven zowel bij de naam van de shop in de lijst (bijvoorbeeld met een icoon) als bij de shopsurvey zelf.
Zoals al eerder is gezegd is Tweakers.net geen Consumenten organisatie en brengen wij derhalve geen advies uit. Het 'advies' wordt door de surveys door de gebruikers gegenereerd, door groene-oranje-rood balkjes in de Pricewatch en Shop Survey weergegeven. Tweakers.net geeft echter zelfstandig geen advies.
Ivm aansprakelijkheid is het wellicht handiger om iedere tweaker die een shopsurvey van de shop invult een keuze te laten maken: Positief aankoop advies, neutraal aankoop advies, negatief aankoop advies. En dan de gemiddelde waarde bepalen van de afgelopen 4-8 weken bijvoorbeeld.

Op die manier is het OVERDUIDELIJK dat mensen niets moeten bestellen bij de shop, er zijn namelijk altijd mensen die de shopsurveys niet lezen. Of even naar de balkjes kijken en denken dat de shop alleen slecht is in communicatie en traag met levering, dat nemen veel mensen op de koop toe als daar een goedkopere prijs tegenover staat.
De huidige beoordelingen in de Shop Surveys lijken mij duidelijk genoeg. Helaas kijkt niet elke koper naar de Shop Survey.
Er wordt gezegd dat het huidige systeem voldoet en dat mensen verder moeten kijken dan hun neus lang is. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar als er zo duidelijk een vraag is naar een bepaalde functionaliteit, wat houdt je dan tegen zoiets ook te implementeren? Dit is echt niet de eerste keer dat een shop de soep in loopt (sterker nog, het is de zoveelste keer) en keer op keer zijn er toch een hoop mensen die nog de laatste weken bij de shop besteld hebben omdat ze zo goedkoop in de pricewatch stonden.

Ook waren er in dit geval (en dat is vaak zo) een hele hoop indicaties dat het al niet goed ging met de winkel. Pas nadat alle kalveren verdronken zijn komt er eens een keer iemand in actie.. ohw die shop is al helemaal failliet, laten we eens een keer iets doen.. (Natuurlijk is het niet zo zwart wit, maar voor veel mensen kan het wel zo over komen).

my 2 $cents

Edit:

In de lijst: http://tweakers.net/shopsurvey/?Alpha=H staan ze ook nog. En de balkjes zijn oranje, groen en oranje. Het is dat ik altijd shopsurveys lees voordat ik ergens bestel (en eigenlijk uitsluitend bestel bij de grotere jongens als Salland, Alternate, 4lauch etc) want die balkjes geven niet echt te kennen dat de shop al weken niet meer goed is.
De balkjes geven het gemiddelde van de laatste maanden aan. Hoeveel waarschuwingen je ook geeft er zullen altijd mensen zijn die voor de goedkoopste aanbieder gaan ipv een duurdere maar betrouwbare leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Price Watch

Tweakers is een bedrijf (uitgeverij) wat geld verdient aan de adverteerders, deze zullen niet zo snel verwijderd woden.

Deze adverterteerders zetten advertentie omdat er veel bezoekers zijn.

Deze bezoekers komen op tweakers omdat ze een goede shop survey verwachten en op basis daarvan wordt er iets gekocht. (meestal op basis van prijs)

Indien tweakers vele klachten krijgt over een bedrijf wat bij heb adverteert zouden ze m.i. iets moeten doen, hoor en wederhoor en indien nodig de adverteerder verwijderen uit de Price Watch, of op zijn minst een oranje teken dat de shop onderzocht wordt.

je kan er niet alleen maar geld mee willen verdienen en de bezoekers in de kou laten staan.

Wij hebben 2 maal eerder gewaarschuwd en onze survey werd verwijderd, waarschijnlijk hadden we deze op het forum moeten plaatsen, daar staat er nu dus 1!!

Let op: Zonder bezoekers is er ook geen adverterteerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen associeren dat Tweakers.net staat voor een bepaalde kwaliteit en verwachten daarom dat eenzelfde kwaliteit wordt gehandeerd bij het beschikbaar stellen van de informatie (problemen) over de shops. Indien er grote problemen bij een shop zich voordoen verwacht ik van Tweakers.net dat gebruikers hier op worden geattendeerd.
Dit vind ik heel erg kort door de bocht om nu je peilen op Tweakers.net te richten, mensen hebben zelf een verantwoordelijkheid!
Als je de shopsurvey history leest dan had je kunnen weten dat dit geen top toko was.
Helaas besteld het gros van de mensen vooral bij webshops die het goedkoopst zijn, (daar zijn we Nederlanders voor :)) over het algemeen zijn dit winkels die zo goedkoop kunnen zijn omdat
ze bestellingen opsparen, geld dat aanbetaald wordt vasthouden voor andere doeleinden gebruiken
dan de producten bestellen, geen/weinig personeel hebben waardoor ze de orderstroom niet aan kunnen en uiteraard een slechte aftersales hebben omdat ze domweg niets verdienen op de verkoop.
voor soms maar 1 euro meer koop je bij een bekende webshop die alles voor elkaar heeft wat je ook
kan zien in de shopsurveys.
Goedkoop is duurkoop, dus nu niet mopperen op anderen maar gewoon je verlies nemen en voortaan
niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 19:35:

Indien tweakers vele klachten krijgt over een bedrijf wat bij heb adverteert zouden ze m.i. iets moeten doen, hoor en wederhoor en indien nodig de adverteerder verwijderen uit de Price Watch, of op zijn minst een oranje teken dat de shop onderzocht wordt.
Volgens mij is dit al meerdere keren gezegd en heeft t.net ook al antwoord gegeven.

De bezoeker van de pricewatch is zelf verantwoordelijk voor zijn doen of laten. Bekijkt hij een shopsurvey niet, dan is dat zijn/haar eigen schuld. Ja, ook ik heb ooi wat besteld bij Hardware Totaal zonder de shopsurvey te bekijken, dat was ook stom van mij. Ik ben 'de gelukkige' die mijn bestellig ongedaan heeft kunnen maken en ik was zo verstandig niet vooruit te betalen (ook al vroeger ze hierom ondanks ik onder rembours besteld had)

Een laatste opmerking hierover van mij: misschien moeten de Shs bij een product duidelijker worden. Ik zou kunnen begrijpen dat een balkje met groen die kleiner en oranje wordt, niet helemaal duidelijk is voor een bezoeker die voor het eerst de pricewatch bezoekt.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Rob schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 20:15:
[...]

Een laatste opmerking hierover van mij: misschien moeten de Shs bij een product duidelijker worden. Ik zou kunnen begrijpen dat een balkje met groen die kleiner en oranje wordt, niet helemaal duidelijk is voor een bezoeker die voor het eerst de pricewatch bezoekt.
Kun je deze opmerking verduidelijken (evt. met plaatje)? Ik snap niet wat je bedoelt.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 06-03-2007 20:26 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Longbeard schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 19:23:
[...]

Technisch is het natuurlijk wel mogelijk, organisatorisch ten tijde dat een shop bestaat echter niet. Zodra wij de prijzen verwijderen, krijgen wij binnen no-time het verzoek van de shop om de Shop Survey in zijn geheel te verwijderen. Een verzoek waar wij aan moeten voldoen. Met als gevolg dat niemand meer gewaarschuwd wordt aangezien de surveys weg zijn.
Waarom moet op verzoek van de winkel de survey verwijdert worden? (misschien is dat wel wettelijk bepaald?). Dan vervalt meteen voor een groot deel het nut van de survey!

Ik heb altijd veronderstelt dat de meest gebruikte shops gewoon werden toegevoegd door Tweakers maar is het nu zo dat men moet betalen voor een survey vermelding en anders geen vermelding krijgt?

Waar het in mijn ogen om draait is niet om de vraag of Tweakers schuldig is aan het benadelen van 10tallen mensen die wat bestelt hebben en waarschijnlijk nooit meer wat terug zien van hun geld (Dit is natuurlijk NIET zo), maar om de vraag of tweakers had kunnen verkomen dat er meer mensen slachtoffer zijn geworden.

Ik denk dat tweakers dit wel degelijk had kunnen voorkomen door eerder in te grijpen of om idd een waarschuwingssysteem te gaan gebruiken.(het was echt al maanden duidelijk dat het niet goed ging met hardware totaal, topics in het Forum hierover zijn op slot gegaan).

Er zijn eigenlijk 2 keuzes).

1).100% voor de consumenten en users kiezen
2).Voor de commercie gaan en dan zal dit vaker gebeuren (het is het goed recht van Tweakers om dit te doen mij zal je dan niet meer horen, maar vermeld dit dan wel duidelijk en pretendeer niet een organisatie te zijn voor en door users).

Ook de opmerking :"wij zijn geen consumenten organisatie" vind ik erg flauw want jullie pretenderen dit wel degelijk zie juist de dingen als pricewatch en shopsurvey.

Het is gewoon onmogelijk om 100% objectief te zijn wanneer je bedrijven laat betalen voor je services die jullie verlenen, dit is helemaal niet erg maar doe dan ook niet alsof alles geheel onafhankelijk is want dit kan simpelweg gewoon niet .

Wanneer het duidelijk is dat de survey en pricewatch commerciele activiteiten zijn van Tweakers.net (door bijv een melding op de frontpage van de survey en pricewatch) zullen dit soort topics nooit meer ontstaan.

In de 7 jaar dat ik hier nu kom heb ik tweakers zien veranderen in een bedrijf (dat is natuurlijk helemaal goed) maar hou nu is op te doen alsof alles nog hetzelfde is als 7 jaar geleden, de prioriteiten zijn natuurlijk verschoven, kom daar dan ook voor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

PcDealer schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 20:26:
[...]

Kun je deze opmerking verduidelijken (evt. met plaatje)? Ik snap niet wat je bedoelt.
Natuurlijk
pricewatch: HP StorageWorks Ultrium 448e (400GB, Ultra320)

voorbeeld pricewatch linkje.
De verschillende shops staan hierop vermeld met daarvoor een blokje welke groot en groen is of kleiner en oranje of rood of er staat helemaal niets voor.

Als ik een bezoeker zou zijn die voor het eerst de pricewatch bezocht zou ik niet de link leggen met de kwaliteit van de shop (de shopsurvey) en de gekleurde blokjes. De afkorting Shs erboven is ook niet echt duidelijk.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vindt dit meer een verhaal van eigen schuld dikke bult.
Als je een beetje nadenkt voordat je bij een winkel koopt dan controlleer je of ze telefonisch bereikbaar zijn, adresgegevns netjes vermelden op de site en ingeschreven staan bij de KvK.

Mensen willen tegenwoordig voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en gaan vervolgens zitten zeiken als ze niet als koning worden behandeld.

Service kost geld, waarom denk je anders dat andere winkels duurder zijn als dit soort shops ? niet omdat ze slapend rijk denken te worden hoor.. dat geld is nodig om service en kwaliteit te garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Misschien is het een idee om wanneer je op de link van de betreffende shop in de pricewatch een soort advies krijgt om eerst de survey te lezen alvorens iets te bestellen bij de betreffende shop. Dit lijkt me niet moeilijk om te maken en kan iig een hoop gezeik voor T.Net zelf schelen(er is immers een soort waarschuwing gegeven.)

Aangezien mijn ervaring was dat ik naar de goedkoopste prijs keek en dus direct bij HWT uitkwam.. Later kwam ik pas bij de survey er achter dat ik beter wat meer geld had kunnen uitgeven bij een, bij de shopsurvey's als goed werkend en erkend beoordeeld bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 21:53:
ik vindt dit meer een verhaal van eigen schuld dikke bult.
Als je een beetje nadenkt voordat je bij een winkel koopt dan controlleer je of ze telefonisch bereikbaar zijn, adresgegevns netjes vermelden op de site en ingeschreven staan bij de KvK.

Mensen willen tegenwoordig voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en gaan vervolgens zitten zeiken als ze niet als koning worden behandeld.

Service kost geld, waarom denk je anders dat andere winkels duurder zijn als dit soort shops ? niet omdat ze slapend rijk denken te worden hoor.. dat geld is nodig om service en kwaliteit te garanderen.
Helemaal met je eens: dit soort gezeik komt ook een stukje door het blind voor de laagste prijs gaan zonder naar de beoordelingen van een shop te kijken. Daarom bestel ik gewoon bij grotere shops en altijd zonder vooruitbetaling. Ik heb dus niets bij HW Totaal gekocht. Maar dat laat niet onverlet dat ik vind dat t.net eerder had moeten ingrijpen/beter had moeten waarschuwen. Laat het een les voor de toekomst zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Wokschotel schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:11:
[...]
Laat het een les voor de toekomst zijn :)
Als het er eerder af was gehaald, dan zou iedereen er over gevallen zijn dat het verwijderd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach we kunnen uren discusseren over t-net, de shopsurveys en wie verantwoordelijk is etc, maar dit heeft in het geheel niet met de betreffende online winkel te maken waar dit topic voor is gecreeerd....

PS. kan mod de titel niet veranderen naar waaruit duidelijk is dat dit om het failissement van Hardwaretotaal.nl gaat (ook al is dit nog in aanvraag)

offtopic:
En ja, ik ga ook met dit bericht offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Jur schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 21:15:
[...]

Waarom moet op verzoek van de winkel de survey verwijdert worden? (misschien is dat wel wettelijk bepaald?). Dan vervalt meteen voor een groot deel het nut van de survey!
Waarom vervalt daarmee het nut van de Shop Survey? Zolang de shop in de Pricewatch staat vermeld vervult de Shop Survey zijn rol.
Ik heb altijd veronderstelt dat de meest gebruikte shops gewoon werden toegevoegd door Tweakers maar is het nu zo dat men moet betalen voor een survey vermelding en anders geen vermelding krijgt?
Er wordt nooit betaald voor een Shop Survey. Wanneer een shop aan de criteria, zoals een KvK inschrijving, voor opname voldoet, wordt de Shop in de database geplaatst. Daarmee kan de shop prijzen toevoegen in de Pricewatch en kunnen kopers de shop beoordelen in de Shop Survey. Dit geld zowel voor de betalende als voor de niet betalende shops. De betalende shops krijgen onder andere meer ruimte om hun prijzen in de Pricewatch te plaatsen. Ze zijn echter aan dezelfde voorwaarden verbonden wat de Shop Survey betreft. De Frontpage Admins maken dan ook geen onderscheid tussen Pricewatch Manager shops en de shops die geen abo hebben.
Waar het in mijn ogen om draait is niet om de vraag of Tweakers schuldig is aan het benadelen van 10tallen mensen die wat bestelt hebben en waarschijnlijk nooit meer wat terug zien van hun geld (Dit is natuurlijk NIET zo), maar om de vraag of tweakers had kunnen verkomen dat er meer mensen slachtoffer zijn geworden.

Ik denk dat tweakers dit wel degelijk had kunnen voorkomen door eerder in te grijpen of om idd een waarschuwingssysteem te gaan gebruiken.(het was echt al maanden duidelijk dat het niet goed ging met hardware totaal, topics in het Forum hierover zijn op slot gegaan).

Er zijn eigenlijk 2 keuzes).

1).100% voor de consumenten en users kiezen
2).Voor de commercie gaan en dan zal dit vaker gebeuren (het is het goed recht van Tweakers om dit te doen mij zal je dan niet meer horen, maar vermeld dit dan wel duidelijk en pretendeer niet een organisatie te zijn voor en door users).

Ook de opmerking :"wij zijn geen consumenten organisatie" vind ik erg flauw want jullie pretenderen dit wel degelijk zie juist de dingen als pricewatch en shopsurvey.
Ik zie niet in dat een Pricewatch of een Shop Survey van Tweakers.net een consumenten organisatie, zoals de consumentenbond, Radar of Kassa, maakt. Dat de Shop Survey consumentenorganisatie-achtige trekjes vertoont maakt van Tweakers.net nog geen consumentenorganisatie. Een consumentenorganisatie als de Consumentenbond beoordeeld als Consumentenbond shops en diensteverleners. Tweakers.net doet dit echter niet, ook niet in de Shop Survey.
Het is gewoon onmogelijk om 100% objectief te zijn wanneer je bedrijven laat betalen voor je services die jullie verlenen, dit is helemaal niet erg maar doe dan ook niet alsof alles geheel onafhankelijk is want dit kan simpelweg gewoon niet .
Dus een krant kan niet meer objectief oordelen omdat ze adverteerders heeft? Een consumentenorganisatie kan niet meer critisch tov de overheid zijn omdat ze subsidie ontvangt? In dat perspectief is niemand en geen enkele organisatie voor de volle 100% objectief.
Wanneer het duidelijk is dat de survey en pricewatch commerciele activiteiten zijn van Tweakers.net (door bijv een melding op de frontpage van de survey en pricewatch) zullen dit soort topics nooit meer ontstaan.
De Pricewatch Manager is een commerciële activiteit van Tweakers.net. De Shop Survey echter niet. Een groot deel van de shops ziet de Shop Survey liever gistern nog verdwijnen dan vandaag.
In de 7 jaar dat ik hier nu kom heb ik tweakers zien veranderen in een bedrijf (dat is natuurlijk helemaal goed) maar hou nu is op te doen alsof alles nog hetzelfde is als 7 jaar geleden, de prioriteiten zijn natuurlijk verschoven, kom daar dan ook voor uit.
Ik ben pas sinds 2002 lid en sinds 2003 crewlid, in die tijd is Tweakers.net gegroeid en zijn er meer activiteiten ontplooit, echter is de scheiding tussen de commerciële tak en de niet-commerciële tak, de tak die de Shop Surveys beoordeeld, gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Longbeard schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:57:
[...]

Waarom vervalt daarmee het nut van de Shop Survey? Zolang de shop in de Pricewatch staat vermeld vervult de Shop Survey zijn rol.

Dus een krant kan niet meer objectief oordelen omdat ze adverteerders heeft? Een consumentenorganisatie kan niet meer critisch tov de overheid zijn omdat ze subsidie ontvangt? In dat perspectief is niemand en geen enkele organisatie voor de volle 100% objectief.

De Pricewatch Manager is een commerciële activiteit van Tweakers.net. De Shop Survey echter niet. Een groot deel van de shops ziet de Shop Survey liever gistern nog verdwijnen dan vandaag.
Je spreekt jezelf nu wel tegen , wordt de survey nu wel of niet verwijdert wanneer een bedrijf daarom vraagt ?

Inderdaad de meeste kranten zijn niet 100% objectief, en stichtingen ( bijv. stivoro) ook niet.(let wel 100% en dus niet 99%).

de kruks zit 'm volgens mij toch in deze tekst :
[b]
Mensen associeren dat Tweakers.net staat voor een bepaalde kwaliteit en verwachten daarom dat eenzelfde kwaliteit wordt gehandeerd bij het beschikbaar stellen van de informatie (problemen) over de shops. Indien er grote problemen bij een shop zich voordoen verwacht ik van Tweakers.net dat gebruikers hier op worden geattendeerd.
Kennis, onafhankelijk,gelijkgestemden en ook lol is precies het gevoel wat ik ook altijd had en nog steeds heb bij Tweakers.net (dat laat ik niet door dit onderwerp varen).Dit gevoel is in mijn opine bij zeer veel users van Tweakers aanwezig, dat is nu ook juist de kracht van deze site, ook commercieel gezien lijkt het mij niet handig om dit gevoel te laten verdwijnen...

Wanneer je nu kijkt op de andere fora over dit onderwerp valt de naam van Tweakers continu en overal kan je merken dat men had gehoopt dat tweakers eerder actie had ondernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Jur schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 23:22:
[...]

Je spreekt jezelf nu wel tegen , wordt de survey nu wel of niet verwijdert wanneer een bedrijf daarom vraagt ?
Een survey, als in geplaatste reactie wordt alleen verwijderd, wanneer deze niet voldoet aan de eisen die Tweakers,bet stelt aan het plaatsen van een survey.
De Shop Survey van de shop, als in de gehele vermelding van de shop, wordt wel verwijderd wanneer de shop daarom vraagt. Echter wordt de shop dan eveneens uit de Pricewatch verwijderd.
Inderdaad de meeste kranten zijn niet 100% objectief, en stichtingen ( bijv. stivoro) ook niet.(let wel 100% en dus niet 99%).

de kruks zit 'm volgens mij toch in deze tekst :

[...]

Kennis, onafhankelijk,gelijkgestemden en ook lol is precies het gevoel wat ik ook altijd had en nog steeds heb bij Tweakers.net (dat laat ik niet door dit onderwerp varen).Dit gevoel is in mijn opine bij zeer veel users van Tweakers aanwezig, dat is nu ook juist de kracht van deze site, ook commercieel gezien lijkt het mij niet handig om dit gevoel te laten verdwijnen...
Zoals elders op Tweakers.net, GoT, Product Survey, etc, wordt de informatie door de tweaker, de gebruiker van Tweakers.net, gegeven. Problemen en vragen met hard- en software worden op GoT door users geantwoord. Producten worden door users beoordeeld in de Shop Survey. Zo worden eveneens de Shops door de users beoordeeld. Tweakers.net geeft de users de gelegenheid hiervoor, beoordeeld zelf de shops echter niet.
Wanneer je nu kijkt op de andere fora over dit onderwerp valt de naam van Tweakers continu en overal kan je merken dat men had gehoopt dat tweakers eerder actie had ondernomen.
Telkens wanneer er een shop failliet gaat, komen dergelijke reacties, dat Tweakers.net had moeten ingrijpen, zodat zij de gedupeerden, niet gedupeerd waren geworden. Zoals al vaker in dit topic, door anderen, is vermeld proberen enkele gedupeerden, de 'schuld'' gedeeltelijk af te schuiven.

Daarnaast is Tweakers.net niet de enige site waar HardwareTotaal haar producten en prijzen vertoonde. Tweakers.net is wel een van de weinige prijsvergelijking sites waar men een shop uitgebreid kan kan beoordelen, waar uitgebreid de gelegenheid wordt geboden om bovenstaande discussie te voeren. Dit heeft resulteert er in dat we veel worden genoemd op consumentensites, als bijvoorbeeld Radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 01:00

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Gaat deze discussie nou over het feit hoe Tweakers.net dit soort dingen moet aanpakken of over Hardwaretotaal.nl? Split dan die reacties af en zet ze in een nieuw topic. Het wordt er niet duidelijker op :)

[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 07-03-2007 09:37 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Een aantal reacties over het functioneren van de Shop Survey afgeplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kevlar01 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 21:58:
Misschien is het een idee om wanneer je op de link van de betreffende shop in de pricewatch een soort advies krijgt om eerst de survey te lezen alvorens iets te bestellen bij de betreffende shop. Dit lijkt me niet moeilijk om te maken en kan iig een hoop gezeik voor T.Net zelf schelen(er is immers een soort waarschuwing gegeven.)
Nogmaals, en ook al vaker door mijn collega admins aangehaald, die link is er al. Namelijk het mooie Shop Survey balkje dat links van de naam van de Shop in de Pricewatch staat. In het geval van HardwareTotaal stond deze al maanden op rood/oranje. Dat moet toch voor iedereen een signaal zijn om daar eens op te klikken en de surveys te lezen. Tweakers.net heeft geen enkele verantwoordelijkheid voor het geval men niet de moeite neemt om de Shop Survey te lezen. We bieden deze functionaliteit, het is aan de gebruiker de keuze om er wat mee te doen.
En een extra waarschuwing plaatsen ontkracht juist onze neutraliteit. De surveys worden door gebruikers ingevuld waardoor de survey een bepaalde waarde krijgt. Tweakers.net heeft niet het recht om op basis van surveys conclusies te trekken over de status van een bedrijf. Pas er gegronde aannames zijn om over de stabiliteit van een bedrijf te twijfelen (zoals failiesementsaanvraag) kunnen wij actie ondernemen, niet eerder.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Rob schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 21:27:
[...]

Natuurlijk
pricewatch: HP StorageWorks Ultrium 448e (400GB, Ultra320)

voorbeeld pricewatch linkje.
De verschillende shops staan hierop vermeld met daarvoor een blokje welke groot en groen is of kleiner en oranje of rood of er staat helemaal niets voor.
Logischerwijze is groen goed, rood slecht en niets niet beoordeelt.
Als ik een bezoeker zou zijn die voor het eerst de pricewatch bezocht zou ik niet de link leggen met de kwaliteit van de shop (de shopsurvey) en de gekleurde blokjes. De afkorting Shs erboven is ook niet echt duidelijk.
Als bij jou de mouse-over werkt, zie je bij groen "voldoende" of "goed" verschijnen. Bij Kijkshop-ICT "matig" en ACES Direct (zakelijk) "goed (Surveys ouder dan drie maanden)", etc. Lijkt me duidelijk. Daarbij geeft een mouse-over op "ShS" de tekst "Sorteer op gemiddelde algemene beoordeling in Shopsurvey". Laat niets aan duidelijkheid te wensen over, behalve dat je wellicht niet meteen kan zien wat ShS betekent.

Als ik dit product zou willen bestellen op basis van prijs dan zou ik ICT-Shop.it overslaan (geen beoordeling) en eerst bij Hardware Discount kijken door op he groene gedeelte links te klikken. Je ziet een zeer goede beoordeling, alleen zijn de aftersales berichten erg gedateerd. Dan lijkt mij OCBS de beste keus samen met Azerty Hardware. Lees wel de surveys door omdat de toekenning aan credits niet altijd overeenkomstig de praktijk is. Voorbeeld: http://tweakers.net/shopsurvey/6703#55634
Verzending
Keurig netjes verpakt niets op aan te merken
Ik ben het dus niet met je eens.

Verder alle opmerkingen over dat Tweakers.net beter had moeten waarschuwen. Indien men bij het product met koeienletters had vermeld "bestel niet bij ..." had men toch nog besteld en vooruitbetaald. Men wil gewoon niet lezen en wel voor een stuiver op de eerste rang. De Shopsurvey van Hardwaretotaal.nl was zo in en intriest, dat ik niet snapte dat er alleen meer surveys later bijkwamen. Dit is meer dan er zelf om vragen om opgelicht te worden, je geld kwijt te raken.

Tweakers.net kan hier geen blaam treffen. Er wordt een mogelijkheid geboden meningen van anderen te lezen en dan kun je zelf je conclusie trekken. Als men een ontvangen product terug wil zenden omdat het ergens anders EUR 3,00 goedkoper is, is men er als de kippen bij een topic te openen over de Wet Koop op Afstand. Men verrekt echter de andere zaken te onderzoeken en gezond verstand te gebruiken, zoals bij 100% vooruitbetalen, terwijl 50% aanbetaling maximaal gevraagd mag worden. Gebruik dan Rembours. Als je meteen wil scoren, ga je naar de shop op de hoek.
Microkid schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 18:31:
[...]

En een extra waarschuwing plaatsen ontkracht juist onze neutraliteit.[...]
En wordt toch genegeerd. Immers, de rode balk inzake de beoordeling van andere users van die shop werden ook genegeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 07-03-2007 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het probleem is dat dat kleine balkje oranje was, oranje is niet gelijk een harde waarschuwingskleur. Daarnaast is het niet echt heel duidelijk aangegeven.

Hoeveel mensen kennen de pricewatch en hoeveel mensen de shopsurveys? Ik denk dat heel veel ook non-tweakers de pricewatch kennen, maar niet direct weten dat daar shopsurveys aan hangen en je dat moet lezen voordat je gaat bestellen.

Zoals ik al eerder beschreven heb is het redelijk eenvoudig om een duidelijkere waarschuwing gebaseerd op wat mensen zelf ingeven bij de shop te geven wanneer dit erg negatief (of juist bijzonder positief is).

Ook zie je dat heel veel shopsurveys van mensen die zijn opgelicht helemaal geen balkjes hebben en dus niet meetellen om het balkje in de lijst rood te maken. Door te werken met een positief, neutraal of negatief koopadvies over de laatste (relatief korte vergeleken met de 3 maanden van het balkje) tijd kun je eenvoudig genoeg een hele duidelijke waarschuwing geven.

Veel mensen zien een oranje balkje niet als waarschuwing, en heel veel mensen lezen de shopsurveys niet (blijkbaar). Of mensen hebben geen idee in wat voor verhouding ze de shopsurveys moeten zeggen. Een bedrijf dat matig werkt, iedere dag 1000 orders afhandelt (om maar een voorbeeld te geven) en daar 1 van verkloot betekent dat ze in een maand misschien 30 negatieve shopsurveys krijgen, misschien 10 a 20 matige shopsurveys en in ieder geval geen positieve. Toch hoeft dit dus als iemand die wil gaan bestellen geen reden te zijn om er niet te bestellen omdat ze geen idee hebben in wat voor perspectief het staat.

Door zo'n koopadvies door gebruikers in te laten voeren (ook daar waar ze normaal geen balkjes invullen) en het zowel negatief als positief te hanteren (dus een groen duimpje ofzo bij de naam van de winkel in de lijst als veel mensen, zeg 75% in de laatste 3 weken, een positief aankoopadvies geven en een rood duimpje oid bij de naam van de winkel in de lijst als veel mensen een negatief advies geven) wordt ervoor gezorgd dat het volledig neutraal blijft.

Er is blijkbaar vraag naar een dergelijk iets, dit topic is daar een bewijs van, het is relatief eenvoudig te verwezelijken en voegt alleen maar toe aan het hele shopsurvey geheel.

Ook kun je bijvoorbeeld werken met een proeftijd, probeer een dergelijk systeem een paar maanden uit, geeft duidelijk aan dat het een proef is (dat praat het PS3 forum en Google producten ook goed, dus waarom dit niet?) en zie wat de reacties zijn.

Natuurlijk is het niet t.net's verantwoordelijkheid mensen te behoeden voor miskopen, noch is het 100% uit te sluiten. Ook is het niet het primaire doel van de pricewatch en shopsurvey om zoiets te doen. Ook is het niet echt nodig, het is altijd toch de schuld van de winkel en degene die de bestelling plaatst.

Maar er is vraag naar, het voegt toe aan de waarde van de website en het systeem, en door het via een proef te doen kun je er altijd weer vanaf stappen. Ook is het niet echt een ingrijpende wijziging, alleen een iets explicietere melding als alleen een balkje over 3 maanden genomen.

Hopelijk wordt er wel serieus over nagedacht in plaats van het af te doen als "niet onze verantwoordelijkheid", zelfverbetering is toch iets waar tweakers.net naar moet streven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Het lijkt mij persoonlijk een mooie oplossing om prijzen van shops die zwaar negatief worden beoordeeld door bezoekers op een of andere manier opvallender weer te geven in de pricewatch. Dit moet dan wel automatisch gebeuren, want zoals Longbeard en anderen al hebben aangegeven kunnen we het niet maken om per geval voor 'rechter' te gaan spelen. Daarmee neem je een verantwoordelijkheid ten opzichte van zowel de users als shops die simpelweg te groot is (en waarschijnlijk juridisch gezien ook gevaarlijk is).

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, het moet door de users gedaan worden en moet volledig automatisch gebeuren.

Maar let wel dat 3 maanden (waar de normale balkjes voor zijn) echt veel te lang is voor zoiets, een shop kan in een maand ongeveer helemaal ten onder gaan (en in die maand dus wel bestellingen aannemen maar niets uitleveren), als ze het daarvoor goed deden wordt er nog niet echt aangegeven dat de shop niet meer betrouwbaar is.

Ook moet je in mijn ogen er dan ook voor zorgen dat positieve uitschieters voorgetrokken worden, dit om alles neutraal en gelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 18:31:
[...]

En een extra waarschuwing plaatsen ontkracht juist onze neutraliteit. De surveys worden door gebruikers ingevuld waardoor de survey een bepaalde waarde krijgt. Tweakers.net heeft niet het recht om op basis van surveys conclusies te trekken over de status van een bedrijf.
Extra waarschuwingen ontkracht niet julie neutraliteit.
Je geeft namelijk al een "status" weer door het balkje naar een winkel te plaatsen.,En kunt op dezelfde manier bijvoorbeeld als iemand op de link klikt van een bedrijf met rood/orange een melding geven van "Deze shop heeft van gebruikers een waardering gekregen die onder een N ligt" en dan de opties OK, ANNULEREN of LEES SHOPSURVEY.
Hierbij geef je aan dat het van de gebruikers is en blijf je dus neutraal omdat je ook de link naar shop survey weer onder aandacht brengt.Terwijl je tegelijkertijd mensen een waarschuwing kunt geven.

Tweakers.net trekt dan op generlei wijze zelf conclusies uit de surveys, maar brengt ze op een iets betere wijze onder de aandacht.Waardoor mensen zelf misschien een conclusie gaan trekken.

Verder ben ik van mening dat Tweakers.net in het geval van HardwareTotaal.nl volledig de plank mis heeft geslagen en bijna als een soort van medeplichtige gezien kan worden, in die zin dat ze de informatie die op de Shop Survery pagina staat niet de waarde hebben gegeven die het toekomt.
En door de shopsurvey te laten misbruiken als een soort van mededelingenbord van HardwareTotaal.nl hebben zij ertoe bijgedragen dat het aantal gedupeerden als nog toenam.

Dat er mogelijkheden bestaan en dat mensen misschien beter niet kunnen bestellen zonder alle filter mogelijkheden of maniereren waarop in pricewatch waarderingen getoond worden te kennen, is natuurlijk een argument, maar van de categorie "wil je niet dood? moet je niet geboren worden".
Lijkt me voor een site als Tweakers.net in deze situatie ook een beetje onverstandig zich daar achter te verschuilen en zich te willen ontdoen van elke verantwoording wat betreft de shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Verder ben ik van mening dat Tweakers.net in het geval van HardwareTotaal.nl volledig de plank mis heeft geslagen en bijna als een soort van medeplichtige gezien kan worden.
LOL, kom op zeg, er is ook nog zoiets als een eigen verantwoordelijkheid. Als mensen werkelijk denken "het staat op Tweakers dus het zal wel goed zijn" is dat niet al te verstandig. Dat wij die mensen eventueel wat beter tegen zichzelf kunnen beschermen ok, maar we hebben nooit de pretentie of intentie gehad om als keurmerk voor 'veilige' winkels te dienen, dus ons medeplichtig noemen omdat we die taak niet waarmaken is gewoon belachelijk.

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 09:07:
[...]
Verder ben ik van mening dat Tweakers.net in het geval van HardwareTotaal.nl volledig de plank mis heeft geslagen en bijna als een soort van medeplichtige gezien kan worden, in die zin dat ze de informatie die op de Shop Survery pagina staat niet de waarde hebben gegeven die het toekomt.
En door de shopsurvey te laten misbruiken als een soort van mededelingenbord van HardwareTotaal.nl hebben zij ertoe bijgedragen dat het aantal gedupeerden als nog toenam.
Voor de zoveelste keer: Tweakers.net biedt gebruikers de mogelijkheid om zelfstandig een besluit te nemen om wel of niet bij een Shop te bestellen. Dit alles op basis van Pricewatch en Shop Survey. De Shop Survey krijgt een waarde door alle ervaringen van gebruikers die iets bij de shop besteld hebben. Het is aan de gebruiker om hier wel of geen gebruik van te maken. Tweakers.net heeft geen enkele verantwoording voor het wel of niet lezen van de Shop Survey door gebruikers.
Beschuldigingen als was Tweakers.net medeplichting wijs ik dan ook van de hand. Het valt me ook op dat de Shop Survey in dit soort gevallen vaak het onderwerk van gesprek is, terwijl je normaliter er nooit iets over hoort (zeker niet als het om shops met een groen balkje gaat). Laat iedereen dan wel zo fair zijn en de Shop Survey in zijn waarde laten, zowel als het om goede als slechte shops gaat.

Ik kan me wel vinden in de suggesties van Wouter en ZonerX om een waarschuwing toe te voegen zodra een shop een rode of oranje Shop Survey status is. Als je dan op de shopnaam klikt, zou er een extra pagina getoond moeten worden met een opmerking hierover.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 08-03-2007 09:43 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 09:07:
[...]

Extra waarschuwingen ontkracht niet julie neutraliteit.
Je geeft namelijk al een "status" weer door het balkje naar een winkel te plaatsen.,En kunt op dezelfde manier bijvoorbeeld als iemand op de link klikt van een bedrijf met rood/orange een melding geven van "Deze shop heeft van gebruikers een waardering gekregen die onder een N ligt" en dan de opties OK, ANNULEREN of LEES SHOPSURVEY.
Hierbij geef je aan dat het van de gebruikers is en blijf je dus neutraal omdat je ook de link naar shop survey weer onder aandacht brengt.Terwijl je tegelijkertijd mensen een waarschuwing kunt geven.

Tweakers.net trekt dan op generlei wijze zelf conclusies uit de surveys, maar brengt ze op een iets betere wijze onder de aandacht.Waardoor mensen zelf misschien een conclusie gaan trekken.
Dit vind ik een mooie oplossing, hoewel al talloze keren is gebleken dat users toch NIET lezen.

Dat er mogelijkheden bestaan en dat mensen misschien beter niet kunnen bestellen zonder alle filter mogelijkheden of maniereren waarop in pricewatch waarderingen getoond worden te kennen, is natuurlijk een argument, maar van de categorie "wil je niet dood? moet je niet geboren worden".
Lijkt me voor een site als Tweakers.net in deze situatie ook een beetje onverstandig zich daar achter te verschuilen en zich te willen ontdoen van elke verantwoording wat betreft de shops.
ONZIN. Mensen kunnen prima lezen en zelf beslissingen nemen. Ze beslissen zelf NIET verder te kijken dan de neus lang is en de prima verwijzingen bij de prijs te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 09:35:
[...]
Voor de zoveelste keer: Tweakers.net biedt gebruikers de mogelijkheid om zelfstandig een besluit te nemen om wel of niet bij een Shop te bestellen. Dit alles op basis van Pricewatch en Shop Survey. De Shop Survey krijgt een waarde door alle ervaringen van gebruikers die iets bij de shop besteld hebben. Het is aan de gebruiker om hier wel of geen gebruik van te maken. Tweakers.net heeft geen enkele verantwoording voor het wel of niet lezen van de Shop Survey door gebruikers.
Je kan wel roepen voor de zoveelste keer, maar het kan ook zijn dat het blijft terugkomen omdat het nog steeds niet echt doordringt. Het zit namelijk zo in elkaar.
Mensen kunnen op de shop survey berichten posten met bepaalde waarderingen.
Deze kunnen ook voorlopig niet ingevuld zijn omdat er bijvoorbeeld nog een RMA bezig is.
De op dat moment geldende waardering voor het bedrijf kan dan net boven oranje hangen, terwijl de berichten eigenlijk genoeg indiciatie geven dat het oranje of rood moet zijn.

Ik heb bijvoorbeeld een bestelling gepleegd bij HardwareTotaal.nl voordat deze naar oranje schoot.
Terwijl rond die tijd al genoeg mensen met de bekende "oplichters" reacties kwamen maar door eerder opgebouwde goede reacties was het gemiddelde nog niet laag genoeg.
Echter doordat je van Tweakers.net enige kwaliteit verwacht let je niet op shop surveys die nog niet oranje of rood zijn.Tuurlijk je kiest er zelf voor ze niet te lezen, maar je gaat er vanuit dat:
A. De mede-tweakers netjes hun shop surveys invullen. Iets wat zeker gebeurt.
B. Gezien Tweakers.Net de shop surveys modereert men bij problemen reargeert.
Tweakers.net gaat hier een beetje ten onder aan zijn eigen dienstverlening en het vertrouwen dat wij als gebruikers in Tweakers.net hebben.

Als achteraf gezien HardwareTotaal.nl in dit geval zelf een bericht op de shop survey plaatst waarin men zegt dat er problemen zijn of wat dan ook met het afhandelen van zaken van klanten dan is het aan Tweakers.net om hierop te reargeren. En dan zou men verwachten dat het iets verder gaat als een tabel met kadertje en een linkje hier en daar.

Je kunt wel roepen dat Tweakers.net niet verantwoordelijk is voor het wel/niet lezen van berichten.
Maar het lijkt me dat Tweakers.net zeker wel enige verantwoordelijkheid voor als ook invloed heeft op de manier waarop bedrijven gebruik maken van de Shop Survey/ Pricewatch.
Als dus een HardwareTotaal.nl op het idee komt de beschrijving bij de Shop Survey als een soort uithangbord te gebruiken waarop nog wel vermeld staat dat het "klote" gaat met het bedrijf, dan zou men hier toch iets mee moeten doen.

Ik zeg niet dat Tweakers.net hierbij zijn neutraliteit moet verliezen, maar een iets actievere houding nemen in het mededelen van zaken betreffende webshops zou natuurlijk een vooruitgang zijn.
Zoals gezegd kan Tweakers.net mensen niet verplichten de Shop Survey te lezen, maar als hierop door het bedrijf zelf informatie aangeboden is die alleen op Tweakers.net staat maar wel vitaal is voor klanten dan lijkt mij dit een duidelijk signaal voor een bepaalde actie.
Verder lijkt het me dus dat Tweakers.net webshops zou moeten verplichten hun beschrijving bij de Shop Survey te beperken tot over het bedrijf en niet als verlengde van hun eigenlijke verkoopwebsite in de zin van berichtenbord. Ze zouden er net zo goed aanbiedingen op kunnen zetten.[Dat heeft de Tweakers.net advocaat natuurlijk wel in het contract opgenomen ;) ]

Punt is, of je het nu wilt of niet, Tweakers.net heeft door zijn eigen succes een status gekregen die bij mensen snel gekoppeld word aan kwaliteit, in die zin denken zij ook dat alles gekoppeld aan Tweakers.net, zoals dus een Pricewatch diezelfde kwaliteit bevat.

Tweakers.net kan eigenlijk maar 2 dingen doen.
Of duidelijker maken dat de Pricewatch door bedrijven zelf deels beinvloed is en dat men zelf goed moet opletten.[Oftwel af en toe een pop-up met "leest u weleens een shop-survey" en van die dingen]
Of de Shop Survey gaan gebruiken en zelf de waarderingen beinvloeden.
Hiermee bedoel ik dus, X aantal reacties achter elkaar negatief met woorden als "oplichters".
Shop Survey status op rood, ongeacht het werkelijk gemiddelde en een mooie waarschuwing als je toch op de link klikt.Het zal iets meer werk worden, maar zo veel rotte appels zitten er ook niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Longbeard schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 19:11:
[...]

Zoals al eerder is medegedeeld is het rood-oranje-groen balkje duidelijk genoeg. Er zullen echter altijd mensen zijn, die niet de moeite nemen om de adviezen en beoordeling van de mede-tweaker volgen, maar uitsluitend op de goedkoopste aanbieding afgaan.
Ik denk niet dat het duidelijk genoeg is. Als je alle verhalen lees van de bestelling die nog in feb. zijn geplaatst door mensen die er terecht zijn gekomen via de pricewatch.

Misschien moet het balkje worden aangepast dat het sneller van kleur veranderd als er negatieve reacties zijn. Want als een bedrijf eerst zeg maar een jaar wel goed levert. En dan ineens de laatste maand niks meer levert en dat posten mensen bij de shopsurvey dan blijft het balkje eerst nog tijdje groen voordat het oranje/rood wordt.

En ik denk toch dat de meeste mensen die bij de pricewatch kijken toch eerder kijken naar de prijs dan naar de shopsurvey. Daarom noemen ze het ook pricewatch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ZonerX:
Ik neem aan dat de admins regelmatig de ShS's lezen en ook eens op de website kijken. Het kan dus zijn dat ze dit zelf hebben toegevoegd en niet door HT.
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 12:19:
[...]

Ik denk niet dat het duidelijk genoeg is. Als je alle verhalen lees van de bestelling die nog in feb. zijn geplaatst door mensen die er terecht zijn gekomen via de pricewatch.

Misschien moet het balkje worden aangepast dat het sneller van kleur veranderd als er negatieve reacties zijn. Want als een bedrijf eerst zeg maar een jaar wel goed levert. En dan ineens de laatste maand niks meer levert en dat posten mensen bij de shopsurvey dan blijft het balkje eerst nog tijdje groen voordat het oranje/rood wordt.
Die balk is al sinds eind vorig jaar geen groen. Dus mensen die in februari een bestelling geplaatst hebben, hebben niet verder dan hun neus lang is gekeken en alleen gefocust op de prijs en de niet-positieve balk genegeerd.
En ik denk toch dat de meeste mensen die bij de pricewatch kijken toch eerder kijken naar de prijs dan naar de shopsurvey. Daarom noemen ze het ook pricewatch :P
Dan moeten ze ook niet zeuren wanneer blijkt dat de shop niet echt betrouwbaar was, terwijl het op moment van bestellen reeds duidelijk was.

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 08-03-2007 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 12:23:
[...]
Die balk is al sinds eind vorig jaar geen groen. Dus mensen die in februari een bestelling geplaatst hebben, hebben niet verder dan hun neus lang is gekeken en alleen gefocust op de prijs en de niet-positieve balk genegeerd.

[...]

Dan moeten ze ook niet zeuren wanneer blijkt dat de shop niet echt betrouwbaar was, terwijl het op moment van bestellen reeds duidelijk was.
Ik weet zeker dat het balkje in februari ook nog groen is geweest een tijdje. Niet het volledige balkje maar het was nog wel groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een ander puntje van de shopsurvey is dat winkels hun eigens surveys toevoegen. Kijk eens bij HardwareTotaal, éne PD-Jeroen die minstens 5 producten in korte periode heeft gekocht en steeds overal de volle 100% score geeft en een enkele reactie in nieuwsberichten heeft geplaatst. Natuurlijk is dit nooit te controleren, maar in dit geval is het echt overduidelijk dat het fake is en alsnog staan de surveys er nog in... slechte zaak hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:46:
[...]

Je kan wel roepen voor de zoveelste keer, maar het kan ook zijn dat het blijft terugkomen omdat het nog steeds niet echt doordringt. Het zit namelijk zo in elkaar.
Mensen kunnen op de shop survey berichten posten met bepaalde waarderingen.
Deze kunnen ook voorlopig niet ingevuld zijn omdat er bijvoorbeeld nog een RMA bezig is.
De op dat moment geldende waardering voor het bedrijf kan dan net boven oranje hangen, terwijl de berichten eigenlijk genoeg indiciatie geven dat het oranje of rood moet zijn.
Wanneer een RMA te lang duurt, meerdere weken, mag je deze beoordelen. Echter een beoordeling na enkele dagen wordt verwijderd. We kunnen ook niet in de toekomst kijken hoe de RMA verloopt of die goed of slecht verloopt.
Ik heb bijvoorbeeld een bestelling gepleegd bij HardwareTotaal.nl voordat deze naar oranje schoot.
Terwijl rond die tijd al genoeg mensen met de bekende "oplichters" reacties kwamen maar door eerder opgebouwde goede reacties was het gemiddelde nog niet laag genoeg.
Zo als ik al zeg is het moeilijk in de toekomst kijken, oranje wordt pas oranje, wanneer de beoordelingen de shop zo kleuren.
"Oplichter" reacties zien we niet alleen bij HWT maar hebben we ook al vaker teruggezien bij betrouwbare (groene) shops, die nog steeds bestaan. Er zijn meerdere gebruikers geweest die door het plaatsen van dergelijke reacties hun 'gelijk' proberen te halen via dergelijke reacties.
Echter doordat je van Tweakers.net enige kwaliteit verwacht let je niet op shop surveys die nog niet oranje of rood zijn.Tuurlijk je kiest er zelf voor ze niet te lezen, maar je gaat er vanuit dat:
A. De mede-tweakers netjes hun shop surveys invullen. Iets wat zeker gebeurt.
B. Gezien Tweakers.Net de shop surveys modereert men bij problemen reargeert.
Tweakers.net gaat hier een beetje ten onder aan zijn eigen dienstverlening en het vertrouwen dat wij als gebruikers in Tweakers.net hebben.
Sorry ook wij kunnen niet in de toekomst kijken. Wij kunnen niet nagaan wanneer een shop oranje / rood wordt.
Ten aanzien van het modereren van de Shop Surveys. Daarbij wordt niet gekeken naar de beoordelingen maar naar de onderbouwing van een survey. Zoals al eerder gezegd oefent en zal Tweakers.net geen invloed uitoefenen op de beoordelingen.
Als achteraf gezien HardwareTotaal.nl in dit geval zelf een bericht op de shop survey plaatst waarin men zegt dat er problemen zijn of wat dan ook met het afhandelen van zaken van klanten dan is het aan Tweakers.net om hierop te reargeren. En dan zou men verwachten dat het iets verder gaat als een tabel met kadertje en een linkje hier en daar.
HardwareTotaal gaf aan problemen te hebben en hebben een tekst in de Shop Survey geplaatst dat de users met problemen konden reageren. Tot onze verbazing was deze oproep plots verdwenen. Dat was één van de aanleidingen om de shop op prijsloos te plaatsen.
Je kunt wel roepen dat Tweakers.net niet verantwoordelijk is voor het wel/niet lezen van berichten.
Maar het lijkt me dat Tweakers.net zeker wel enige verantwoordelijkheid voor als ook invloed heeft op de manier waarop bedrijven gebruik maken van de Shop Survey/ Pricewatch.
Als dus een HardwareTotaal.nl op het idee komt de beschrijving bij de Shop Survey als een soort uithangbord te gebruiken waarop nog wel vermeld staat dat het "klote" gaat met het bedrijf, dan zou men hier toch iets mee moeten doen.
Tweakers.net is niet betrokken bij enige overeenkomst tussen HWT en koper(s). Tweakers.net bied shop uitsluitend de mogelijkheid om te adverteren in de Pricewatch. De Shop Survey is daaraan gekoppeld zodat de gebruikers van Tweakers.net de shop daar kunnen beoordelen en daarmee hun medegebruiker kunnen inlichten over de handel en wandel van de shop.
Ik zeg niet dat Tweakers.net hierbij zijn neutraliteit moet verliezen, maar een iets actievere houding nemen in het mededelen van zaken betreffende webshops zou natuurlijk een vooruitgang zijn.
Zoals gezegd kan Tweakers.net mensen niet verplichten de Shop Survey te lezen, maar als hierop door het bedrijf zelf informatie aangeboden is die alleen op Tweakers.net staat maar wel vitaal is voor klanten dan lijkt mij dit een duidelijk signaal voor een bepaalde actie.
Een actieve rol houdt dus in dat wij onze neutrale positie verliezen, omdat we dan actief een advies gaan uitbrengen.
Verder lijkt het me dus dat Tweakers.net webshops zou moeten verplichten hun beschrijving bij de Shop Survey te beperken tot over het bedrijf en niet als verlengde van hun eigenlijke verkoopwebsite in de zin van berichtenbord. Ze zouden er net zo goed aanbiedingen op kunnen zetten.[Dat heeft de Tweakers.net advocaat natuurlijk wel in het contract opgenomen ;) ]
Wat heeft een dergelijke beperking voor nut? Ik zie geen enkele relatie tot de huidige discussie.
Punt is, of je het nu wilt of niet, Tweakers.net heeft door zijn eigen succes een status gekregen die bij mensen snel gekoppeld word aan kwaliteit, in die zin denken zij ook dat alles gekoppeld aan Tweakers.net, zoals dus een Pricewatch diezelfde kwaliteit bevat.

Tweakers.net kan eigenlijk maar 2 dingen doen.
Of duidelijker maken dat de Pricewatch door bedrijven zelf deels beinvloed is en dat men zelf goed moet opletten.[Oftwel af en toe een pop-up met "leest u weleens een shop-survey" en van die dingen]
Of de Shop Survey gaan gebruiken en zelf de waarderingen beinvloeden.
Hiermee bedoel ik dus, X aantal reacties achter elkaar negatief met woorden als "oplichters".
Shop Survey status op rood, ongeacht het werkelijk gemiddelde en een mooie waarschuwing als je toch op de link klikt.Het zal iets meer werk worden, maar zo veel rotte appels zitten er ook niet tussen.
Er zijn Shops die trachten de Shop Survey te beïnvloeden, wanneer wij een shop daarop betrappen krijgen ze één enkele waarschuwing, daarna volgt een ban voor de shop. De waarschuwing is er al, de groene, licht groene/gele, oranje, rood beoordelingen in Shop Survey en Pricewatch, beoordelingen die gebruikers voor de mede-gebruikers plaatsen. Die naar mate van de beoordelingen een waarschuwende karakter krijgen, echter pas wanneer een beoordeling onderbouwd is en niet daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:14:
Een ander puntje van de shopsurvey is dat winkels hun eigens surveys toevoegen. Kijk eens bij HardwareTotaal, éne PD-Jeroen die minstens 5 producten in korte periode heeft gekocht en steeds overal de volle 100% score geeft en een enkele reactie in nieuwsberichten heeft geplaatst. Natuurlijk is dit nooit te controleren, maar in dit geval is het echt overduidelijk dat het fake is en alsnog staan de surveys er nog in... slechte zaak hoor!
Wanneer jij kunt aantonen dat PD-Jeroen niet een gewone user is, maar iemand van HWT, dan verwijder ik de surveys zonder enig probleem. Echter zonder bewijzen verwijderen wij geen surveys. Ik zie de reacties en discussies in /BZ al voor me. "Mijn reactie is onterecht verwijderd" etc.
Helaas blijkt HWT achter PD-Jeroen te zitten. Afgelopen maandag heeft de user hardwaretotaal uitgelogd op het IP van PD-Jeroen. Helaas is dit de eerste keer dat we deze connectie konden leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Longbeard op 08-03-2007 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-10 07:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ons idee was al om in de toekomst wat meer voorlichting te doen dmv faq's over online shopping. Gezien de gebeurtenissen rond Hardware Totaal is dat ook wel nodig, want mensen shoppen kennelijk maar wat raak en hebben er geen moeite mee om bedragen vooraf te betalen. Je zit dan misschien wel voor een dubbeltje op de eerste rang maar als de zaak over de kop gaat ga je zelf ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-10 14:23

aex351

I am the one

Een mooi start van t.net zou zijn om alleen winkels in de lijst op te nemen waarvan hun algemene voorwaarden aan de wettelijke eisen voldoen. Met name het punt op "verkoop op afstand" deugt het bij 9/10 webwinkels die hier op t.net staan niet. Dus je kan zeggen dat t.net zulke praktijken helpt te ondersteunen door ze op te nemen in de site.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:40
aex351 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 18:03:
Een mooi start van t.net zou zijn om alleen winkels in de lijst op te nemen waarvan hun algemene voorwaarden aan de wettelijke eisen voldoen. Met name het punt op "verkoop op afstand" deugt het bij 9/10 webwinkels die hier op t.net staan niet. Dus je kan zeggen dat t.net zulke praktijken helpt te ondersteunen door ze op te nemen in de site.
Maar als ze 90% van de PWM-accounts op deze manier moeten verwijderen ontstaat er een ander probleem waarschijnlijk.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

aex351 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 18:03:
Dan zou t.net dus de wet steeds moeten volgen en daarop moeten anticiperen door alle shops te gaan screenen. Lijkt me een niet gewenst situatie.

Moet t.net iedereens handje vasthouden omdat men zelf niet kan kijken naar de AV, of de ShS? Dat is de wereld op zijn kop 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

PcDealer schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 20:00:
[...]
Dan zou t.net dus de wet steeds moeten volgen en daarop moeten anticiperen door alle shops te gaan screenen. Lijkt me een niet gewenst situatie.

Moet t.net iedereens handje vasthouden omdat men zelf niet kan kijken naar de AV, of de ShS? Dat is de wereld op zijn kop 8)7
Waarom lijkt het jou dan niet een gewenste situatie? Het bevorderd immers de kwaliteit van het aanbod op t.net en voorkomt tot op een zekere hoogte malafide webwinkels. Het is een extra barriere. Dit kunnen ze bereiken door bijvoorbeeld enkele kritieke punten na te gaan uit de algemene voorwaarden en bij elke update van zo'n algemene voorwaarden eisen van de webwinkel dat ze deze algemene voorwaarden naar t.net opsturen. En zodoende kan t.net bekijken of er word voldaan aan de wet "verkoop op afstand" . Een kwestie van 10 regels tekst lezen.

Dus zoveel werk als jij schets is het niet. Indien er verder niets aan word gedaan aan de huidige situatie dan zal er dus totaal niets veranderen, zelfs niet door het toevoegen van FAQs enz over het online kopen. Waar het nu dus omgaat is t.net bereidt om iets aan deze situatie te doen of wil het gewoon geld blijven ontvangen met minimale inzet. Er zijn namelijk genoeg bedrijven die vrolijk onder een andere naam verder gaan en t.net zal ze in huidige situatie indien ze betalen gewoon toevoegen aan de pricewatch ;)

[ Voor 18% gewijzigd door aex351 op 08-03-2007 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, je bent een weekje op zakenreis, en je mist gelijk alle fun :/ ;)

Vrijwel alle reacties lijken te gaan over het moeten beoordelen, ofwel een conclusie trekken over. Er is altijd op een volledig neutrale manier omgegaan met de Shop Survey, wat ook de reden is dat wij enkel technische eisen stellen en niet inhoudelijk. (Zie de search voor diverse posts met uitgebreide uitleg over het beheer hoe en waarom).

De bezoeker staat dus vrij om binnen die technische eisen een volledig eenzijdige inhoud weer te geven, waarover geen oordeel geveld wordt. Het staat de shop daarna vrij de eigen visie onder de survey te plaatsen. Hoor en wederhoor dus, de beslissing ligt uiteindelijk bij de potentiële klant.

De technische eisen voorzien in preventie van beïnvloeding door Shops (en ja, er zal er altijd één doorheenglippen, maar een anders dan statistische invloed uitoefenen op het totaalbeeld is niet haalbaar) net zo goed als preventie van chantage van de Shops. We werken twee kanten op, en hebben daarbij slechts baat bij de kwaliteit van de informatie als geheel.
Dat dit beter werkt dan de methoden op veel andere sites blijkt wel uit de veelvuldige verwijzing naar Tweakers.net op consumentensites als mensen op zoek zijn naar betrouwbare informatie.

Hou ook in het oog dat de Shop Survey en Pricewatch gekoppeld zijn. De lusten van prijzen in de Pricewatch brengt de eventuele lasten van een Shop Survey met zich mee. Twee zaken die gecombineerd alle informatie bieden die iemand die online wil kopen zich kan wensen, en die geheel kosteloos voor iedereen beschikbaar zijn.

Dat er Shops zijn die betalen voor *automatisering* van het synchroniseren van prijzen doet daarbij niet terzake; ook de Shop op de hoek kan zijn prijzen plaatsen en zijn klanten een Shop Survey. Daar is technisch geen onderscheid in. Er wordt niet betaald voor *vermelding* in de pricewatch, maar voor de automatische synchronisatiemogelijkheden en meer eigen controle over prijsbeheer.

Het screenen van Shops voor vermelding in de pricewatch zal best interessant zijn, maar niet reëel. Zowel de inhoud van de PW als de ShS wordt beheerd door vrijwilligers die zich graag inzetten om eenieder de kans te geven een weloverwogen keuze te maken. De screening dan bij de commerciële tak leggen waar die slechts de synchronisatie aanbiedt? En wat dan te doen met de shops die geen synchronisatie afnemen? Ik denk dat het beeld scheef is waar voor betaald wordt, en de investeringen en ontwikkelingen die daarvan gedaan worden. Dat is *niet* het beheer van de prijzen en de surveys, dat beheer ligt onafhankelijk - juist om de neutraliteit en daarmee waarde van informatie te garanderen.

Daarnaast betekent dat dus feitelijk een uitspraak doen die alleen een rechter kan doen. Als een algemene voorwaarde overruled wordt door de wet, dan is dat zo, dus is die algemene voorwaarde inhoudsloos en geldt de wet. Evalueren van algemene voorwaarden is in die zin, en sowieso als evaluatie van de kwaliteiten van een shop waardeloos en nietszeggend. Vrijwel geen shop heeft kloppende algemene voorwaarden. Moeten we daar dan ook een inhoudelijk waardeoordeel aan hangen wat betreft de mate van kloppendheid? Wat zijn wij, een stel rechters?

Tenslotte is het weer als altijd: als er ergens slechte ervaringen zijn (en ik heb alle begrip voor de frustraties rond een slechte ervaring) moet er weer op alle fronten naar zondebokken gezocht worden, maar de hand in eigen boezem steken dat men zo stom is geweest geen informatie in te winnen voor aankoop zal er niet bijzijn. Het geeft je als vrijwilliger écht een fijn gevoel om in de rug gestoken te worden terwijl je je voor nop inzet voor veiliger online winkelen. En kom nou niet weer aan met het zogenaamde verdienen met minimale inzet door de commerciële tak. Zij hebben met het beheer niets van doen zoals hierboven uitgelegd.

Begrijp me goed, dat wellicht een betere zichtbaarheid en algemene informatieverstrekking mogelijk is vind ik een positieve suggestie, maar het beeld wat in het algemeen geschetst wordt... Bah!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Niemand kan tweakers de schuld geven van het feit dat men opgelicht is.

Maar stel: ik regel een katvanger laat deze zich bij de KVK inschrijven ik dowload een cms pakketje en neem een abbonement bij tweakers op de pricewatch en de shopsurvey, deze wordt dankzij de goede naam nl zeer veel geraadpleegd.

Al mijn prijzen zijn via de tweakers link net niet absurd laag dus gegarandeerd veel klanten (op dit moment staat de teller voor hardwaretotaal bij kopersbelangen al boven de 20.000 euro), na 3 maanden heb ik dan echt een pak geld "verdient" (de eerste 10 of misschien wel 50 reacties in de survey worden vrolijk door "kennissen" ingevuld, zodat de eerste maand alles wel goed lijkt).

Zoals de regels nu zijn is bovenstaande zeer goed mogelijk, en inderdaad ook dan kan niemand tweakers iets kwalijk nemen, maar wil tweakers dit dan? Zo ja vooral doen maar neem dan wel voor lief dat een mooi commercieel onderdeel voor tweakers vanzelf tenonder gaat, zo nee dan zal er toch een soort screening en bewaking moeten plaatsvinden om de pricewatch en shopsurvey geloofwaardig te houden.

En ja ik weet het de rotte appels zullen er altijd zijn maar moeten vind ik zo min mogelijk kans krijgen om zich te profileren bij bijv. tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-10 00:17

silverstorm

tearing me apart

@Jur: Hoe zou je daar op willen screenen? Goed misschien is het handig om de inschrijfdatum op te nemen voor shops in http://tweakers.net/shopsurvey/nummertje. Maar goed het lijkt mij vrij moeilijk om die dingen te controleren.

Ik denk dat de FPAs het ook niet leuk vinden dat het zo gelopen is. Maar goed wat kunnen ze eerder doen? Als ze te vroeg waarschuwen, dan geven ze een shop geen kans om te herstellen. Daarmee duppeer je mensen als ze toen net besteld hadden en het bedrijf kan dan wel door gaan.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Jur schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 01:10:
[..]

Zoals de regels nu zijn is bovenstaande zeer goed mogelijk, en inderdaad ook dan kan niemand tweakers iets kwalijk nemen, maar wil tweakers dit dan? Zo ja vooral doen maar neem dan wel voor lief dat een mooi commercieel onderdeel voor tweakers vanzelf tenonder gaat, zo nee dan zal er toch een soort screening en bewaking moeten plaatsvinden om de pricewatch en shopsurvey geloofwaardig te houden.
Alle shops, ook de niet betalende shops worden gecontroleerd of er een Kamer van Koophandel registratie is. Bij betalende shops is een uittreksel van de Kamer van Koophandel registratie verplicht.
En ja ik weet het de rotte appels zullen er altijd zijn maar moeten vind ik zo min mogelijk kans krijgen om zich te profileren bij bijv. tweakers.
Helaas kunnen we zelfs met een dergelijk uittreksel niet nagaan of een shop in de toekomst niet failliet zal gaan, of dat de eigenaren in de toekomst frauduleus zullen gaan handelen. Wat we er wel mee kunnen is verhinderen dat eigenaren die in het verleden failliet zijn gegaan, zich wederom registreren voor de Pricewatch.
silverstorm schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 01:38:
[...]

Ik denk dat de FPAs het ook niet leuk vinden dat het zo gelopen is. Maar goed wat kunnen ze eerder doen? Als ze te vroeg waarschuwen, dan geven ze een shop geen kans om te herstellen. Daarmee duppeer je mensen als ze toen net besteld hadden en het bedrijf kan dan wel door gaan.
Je slaat precies de spijker op de kop. :)

Ook wij hebben liever niet dat een shop failliet gaat of dat de eigenaren de kopers proberen op te lichten. Echter willen we ook een shop de kans geven om haar fouten goed te maken. Meerdere shops in het verleden hebben een dip gekend waar ze na enkele tijd weer uit kwamen. Wanneer wij dergelijke shops in een dip hadden verwijderd waren deze shops failliet gegaan en was Tweakers.net daar o.a. de oorzaak van geweest. Niet te vergeten de aansprakelijk van Tweakers.net in een dergelijk geval.

[ Voor 28% gewijzigd door Longbeard op 09-03-2007 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:40
Longbeard schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 09:52:
[...]

Alle shops, ook de niet betalende shops worden gecontroleerd of er een Kamer van Koophandel registratie is. Bij betalende shops is een uittreksel van de Kamer van Koophandel registratie verplicht.

[...]
Tsjah, iedereen kan naar het KvK lopen en 10 minuten later met een uittreksel onder de arm weer buiten staan. Feitelijk stelt zo'n uittreksel dus geen r**t voor......
Helaas kunnen we zelfs met een dergelijk uittreksel niet nagaan of een shop in de toekomst niet failliet zal gaan, of dat de eigenaren in de toekomst frauduleus zullen gaan handelen. Wat we er wel mee kunnen is verhinderen dat eigenaren die in het verleden failliet zijn gegaan, zich wederom registreren voor de Pricewatch.

[...]
Je snapt het probleem dus zelf ook dus, maar hoe verklaar je dan dat zaken als xenon webstore/twente computers zo vaak de kop weer hebben opgestoken en ook met nieuwe KVK registraties de markt weer hebben verziekt?
Je slaat precies de spijker op de kop. :)

Ook wij hebben liever niet dat een shop failliet gaat of dat de eigenaren de kopers proberen op te lichten. Echter willen we ook een shop de kans geven om haar fouten goed te maken. Meerdere shops in het verleden hebben een dip gekend waar ze na enkele tijd weer uit kwamen. Wanneer wij dergelijke shops in een dip hadden verwijderd waren deze shops failliet gegaan en was Tweakers.net daar o.a. de oorzaak van geweest. Niet te vergeten de aansprakelijk van Tweakers.net in een dergelijk geval.
Kun je mij wat voorbeelden noemen? De meeste 'ultra-goedkope' webshops hebben een levensduur van nog geen jaar, het resultaat laat zich hier lezen. (computerfarm, twente computers anyone? ;) )
Zo zijn er momenteel nog een aantal shops die ik momenteel onderuit zie glijden in de markt, en ik betwijfel of ze het eind van 2007 gaan redden. (zal geen namen noemen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 16:39
Longbeard schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 19:11:
[...]

Zoals al eerder is medegedeeld is het rood-oranje-groen balkje duidelijk genoeg.
Dit is natuurlijk maar een mening. Maar wel eentje die niet door de feiten wordt ondersteund. Als het duidelijk genoeg was, waren er niet zoveel gedupeerden geweest. Feit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Westmania schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 10:35:
[...]

Dit is natuurlijk maar een mening. Maar wel eentje die niet door de feiten wordt ondersteund. Als het duidelijk genoeg was, waren er niet zoveel gedupeerden geweest. Feit!
Dan hebben mensen er nog schijt aan, vele hebben liever een product erg goedkoop, en vinden het dan niet erg als een winkel niet goed is beoordeeld. Feit!

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

dominator schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 10:08:
[...]

Tsjah, iedereen kan naar het KvK lopen en 10 minuten later met een uittreksel onder de arm weer buiten staan. Feitelijk stelt zo'n uittreksel dus geen r**t voor......

[...]

Je snapt het probleem dus zelf ook dus, maar hoe verklaar je dan dat zaken als xenon webstore/twente computers zo vaak de kop weer hebben opgestoken en ook met nieuwe KVK registraties de markt weer hebben verziekt?
Omdat niet altijd duidelijk is dat een oude 'bekende' achter de nieuwe shop zit. Helaas is door sterk verouderde faillissement wetgeving niet altijd te achterhalen wie eerder failliet is gegaan of de zaak probeert te flessen.

[...]
Kun je mij wat voorbeelden noemen? De meeste 'ultra-goedkope' webshops hebben een levensduur van nog geen jaar, het resultaat laat zich hier lezen. (computerfarm, twente computers anyone? ;) )
Zo zijn er momenteel nog een aantal shops die ik momenteel onderuit zie glijden in de markt, en ik betwijfel of ze het eind van 2007 gaan redden. (zal geen namen noemen ;) )
Ik wil hier eveneens geen namen noemen, maar het betrof hier geen ultra goedkope shops.

Gezien de overspannen markt, ben ik bang dat je gelijk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Chester schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 10:37:
Dan hebben mensen er nog schijt aan, vele hebben liever een product erg goedkoop, en vinden het dan niet erg als een winkel niet goed is beoordeeld. Feit!
Bovendien heeft het ding naast een kleur ook een lengte, je zou toch zeggen dat als ie duidelijk korter en minder postief-groen is dat je je dan wel twee keer moet bedenken voor je bij die toko wat moet bestellen.

Maargoed, het blijft moeilijk om zoiets geautomatiseerd goed aan te pakken. Want de slechte beoordelingen komen vooral pas als het al mis aan het gaan is natuurlijk. Sneller reagerende algoritmes (zoals weging op de leeftijd van de surveys) en kortere tijdsperiodes helpen ook maar ten dele om dat duidelijker te maken.
Een belangrijk nadeel in dit geval is dat er ondanks de vele negatieve reacties bij hwtotaal, er ook een paar erg positieve tussen zaten. De vraag is natuurlijk of dat daadwerkelijk bestaande ervaringen zijn, maar ook dat is moeilijk na te gaan. Daarnaast is het heel normaal dat als je je product de volgende dag binnen hebt dat je het dan als 'zeer goed' beoordeelt, dus echt vreemd is het niet als de paar goede beoordelingen dan ook gelijk op die 'zeer goed' staan.

Maar vergeet daarbij niet dat dit specifieke voorval ook voor ons nogal uniek is, dus echt een 'vaste aanpak' er voor opzetten is erg moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ACM schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 10:54:
[...]

Bovendien heeft het ding naast een kleur ook een lengte, je zou toch zeggen dat als ie duidelijk korter en minder postief-groen is dat je je dan wel twee keer moet bedenken voor je bij die toko wat moet bestellen.

Maargoed, het blijft moeilijk om zoiets geautomatiseerd goed aan te pakken. Want de slechte beoordelingen komen vooral pas als het al mis aan het gaan is natuurlijk. Sneller reagerende algoritmes (zoals weging op de leeftijd van de surveys) en kortere tijdsperiodes helpen ook maar ten dele om dat duidelijker te maken.
Een belangrijk nadeel in dit geval is dat er ondanks de vele negatieve reacties bij hwtotaal, er ook een paar erg positieve tussen zaten. De vraag is natuurlijk of dat daadwerkelijk bestaande ervaringen zijn, maar ook dat is moeilijk na te gaan. Daarnaast is het heel normaal dat als je je product de volgende dag binnen hebt dat je het dan als 'zeer goed' beoordeelt, dus echt vreemd is het niet als de paar goede beoordelingen dan ook gelijk op die 'zeer goed' staan.

Maar vergeet daarbij niet dat dit specifieke voorval ook voor ons nogal uniek is, dus echt een 'vaste aanpak' er voor opzetten is erg moeilijk.
Ik vind de huidige methode duidelijk genoeg :) Mijn commentaar was om aan te geven dat wat je ook doet, dat er toch nog mensen zullen zijn die voor de goedkoopste zullen gaan.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ACM schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 10:54:
[...]

De vraag is natuurlijk of dat daadwerkelijk bestaande ervaringen zijn, maar ook dat is moeilijk na te gaan. Daarnaast is het heel normaal dat als je je product de volgende dag binnen hebt dat je het dan als 'zeer goed' beoordeelt, dus echt vreemd is het niet als de paar goede beoordelingen dan ook gelijk op die 'zeer goed' staan.
[...]
Vind ik niet. Een service zoals je mag verwachten moet m.i. "goed" zijn.
Een uitzonderlijk goede service, meer dan je zou mogen verwachten, extra moeite, met "zeer goed".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

Westmania schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 10:35:
Feit: Sommige mensen kijken niet genoeg naar de kleur en lengte van het balkje.
Tja, is dat nu iets waar tweakers iets aan kan en moet doen of is het gewoon onvoorzichtigheid van de gebruiker? Dan is het toch het laatste? Als je een oranje balkje ziet, dan kijk je toch even naar de reacties van je medetweakers.

Het is gewoon je verstand gebruiken. Als je dingen niet direct meekrijgt en wel betaald, dan loop je altijd een risico. Ik betaal ook alleen maar vooruit bij webshops die ik al langer ken. Als het bedrag te hoog wordt, of ik een webshop niet ken, dan betaal ik liever even een paar euro-tjes meer en laat het onder rembours verzenden.

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 16:39
silverstorm schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 11:30:
[...]

Feit: Sommige mensen kijken niet genoeg naar de kleur en lengte van het balkje.
Tja, is dat nu iets waar tweakers iets aan kan en moet doen of is het gewoon onvoorzichtigheid van de gebruiker? Dan is het toch het laatste? Als je een oranje balkje ziet, dan kijk je toch even naar de reacties van je medetweakers.

Het is gewoon je verstand gebruiken. Als je dingen niet direct meekrijgt en wel betaald, dan loop je altijd een risico. Ik betaal ook alleen maar vooruit bij webshops die ik al langer ken. Als het bedrag te hoog wordt, of ik een webshop niet ken, dan betaal ik liever even een paar euro-tjes meer en laat het onder rembours verzenden.
Niet voor iedere bezoeker is de betekenis van de shopsurvey duidelijk. Het feit dat jij dat wel snapt en doorhebt, betekent niet dat het voor iedere andere bezoeker duidelijk is (laat staan nieuwe bezoekers). Shs = ???

Er zijn heel veel bezoekers geweest die daar niet op hebben gelet, gewoon omdat ze niet wisten wat het betekende. Ik was zelf zo'n 'luie koopjesjager' zoals sommige dat hier zeggen, die bij HWT had gekocht. (Ze waren niet eens de goedkoopste trouwens, toen ik bestelde, maar dat terzijde).

Ik heb pas geleerd wat de shopsurvey inhield, toen er stront aan de knikker was. Nu zou ik daar zeker op letten, dure les geweest.

Niettemin kan het toch geen kwaad om te kijken of bezoekers duidelijker geïnformeerd kunnen worden in het geval van zo'n slechte rating?

Ja, het is mijn eigen schuld dat ik bij HWT heb besteld.
Ja, tweakers had mijn inziens meer ruchtbaarheid aan alle negatieve commentaren kunnen geven.
Ja, ik zal mijn leven beteren en de volgende keer kijken naar de Shopsurvey voordat ik iets bestel.
De vraag is, is tweakers bereid ook hand in eigen boezem te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Westmania schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 14:42:
[...]

Niet voor iedere bezoeker is de betekenis van de shopsurvey duidelijk. Het feit dat jij dat wel snapt en doorhebt, betekent niet dat het voor iedere andere bezoeker duidelijk is (laat staan nieuwe bezoekers). Shs = ???

Er zijn heel veel bezoekers geweest die daar niet op hebben gelet, gewoon omdat ze niet wisten wat het betekende. Ik was zelf zo'n 'luie koopjesjager' zoals sommige dat hier zeggen, die bij HWT had gekocht. (Ze waren niet eens de goedkoopste trouwens, toen ik bestelde, maar dat terzijde).
Zie mijn commentaar
Ja, het is mijn eigen schuld dat ik bij HWT heb besteld.
Ja, tweakers had mijn inziens meer ruchtbaarheid aan alle negatieve commentaren kunnen geven.
Dat was er al: geen groen in de balk bij HW.
Ja, ik zal mijn leven beteren en de volgende keer kijken naar de Shopsurvey voordat ik iets bestel.
Dat zou t.net niet hoeven omdat het uiteindelijk altijd weer neerkomt op lezen en gebruikmaken van de info die beschikbaar is. Al zou er met koeienletters staan "niet kopen" (dan zou tweakers.net weer aansprakelijk gesteld kunnen worden voor inkomstenderving) dan nog zouden mensen alleen naar de prijs kijken. Dat mag nu toch verondersteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

PcDealer schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 11:27:
Vind ik niet. Een service zoals je mag verwachten moet m.i. "goed" zijn.
Een uitzonderlijk goede service, meer dan je zou mogen verwachten, extra moeite, met "zeer goed".
Dat is dan weer een hele andere discussie, maar ik begrijp iig waarom mensen 'zeer goed' kiezen als iets foutloos ging. Echt veel maakt het voor het verhaal niet uit, bij die enkeling waar het wel gewoon goed gaat kan je moeilijk verwachten dat ze toch een laag cijfer geven omdat het voor anderen zo'n beroerde shop is.
Westmania schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 14:42:
Je hoeft natuurlijk de afkorting niet te begrijpen om toch een gokje naar de betekenis van dat balkje te doen. En als je ziet dat ie bij een enkeling beduidend minder 'positief' dan bij de anderen is... En ik ga er maar van uit dat iedereen in Nederland helder donker grasgroen als positiever beschouwd dan donker stoplicht rood ;) Maar blijkbaar heeft niet iedereen voldoende associatie met dat soort dingen en/of zijn ze niet voldoende nieuwsgierig om na te gaan wat dat - in mijn ogen - tamelijk prominente balkje toch betekent.
Niettemin kan het toch geen kwaad om te kijken of bezoekers duidelijker geïnformeerd kunnen worden in het geval van zo'n slechte rating?
Uiteraard, maar het is vreselijk moeilijk het echt te verbeteren zonder gelijk overdreven negatief te zijn voor die shops waar toevallig een keer een slechte score verschijnt. Stel je bijvoorbeeld maar eens voor dat er een of andere luie medewerker aangenomen wordt die er een enorme rotzooi van maakt, moet je dan gelijk die shop maar als bijzonder slecht adverteren en mensen afraden daar hun spullen te kopen? De kans is groot dat zo'n medewerker zijn proeftijd niet doorkomt zodra het klachten begint te regenen en dat daarna de scores weer aantrekken.
Uiteraard zijn er allerlei voor en tegen voorbeelden te bedenken waarbij wel en niet eerder ingegrepen had kunnen worden. En dat maakt het alleen maar lastiger voor ons om echt iets te doen.

Bovendien is het technisch ook nog best lastig. Zelfs een shop als 4Launch die van de grotere shops toch wel zo'n beetje het hoogste gemiddelde heeft, heeft ook negatieve scores. Je kan dan dus niet zomaar kijken of er een negatief oordeel is en dan gelijk al gaan waarschuwen, zelfs niet bij enkele. Maar er zijn ook shops die maar heel weinig surveys krijgen, dus je kan ook niet zomaar naar het aandeel negatieve scores kijken, want 1 negatief oordeel naast 3 positieve is nog altijd 25%...
We proberen uiteraard onze dienstverlening alle kanten op zo goed mogelijk te doen. We hebben overigens in het verleden al de tamelijk onduidelijke 'duimpjes' vervangen door de huidige balkjes in de hoop dat deze beter begrepen zouden worden. Daarnaast hebben we op de achtergrond de originele instelling van 'bepaal een gemiddelde over alle surveys' vervangen door 'bepaal een gemiddelde over de surveys van de afgelopen 180 dagen' en dat ook al weer maanden geleden vervangen door 'bepaal het gemiddelde over de afgelopen 90 dagen, en toon een grijze score als er alleen oudere surveys bekend zijn'.
Maar we hebben uiteraard ook, mede naar aanleiding van dit voorval, bedacht of we het nog verder kan verbeterd worden. En we hebben wel wat ideeen om een en ander te verbeteren. Daarbij valt te denken aan een legenda, gewogen gemiddeldes en dergelijke. Een ETA kan ik je overigens niet geven, 't een en ander heeft ons natuurlijk ook overvallen :)

offtopic:
En dat dienstverlening verbeteren heeft in het geval van de bezoekers natuurlijk als bijkomend commercieel voordeel dat gebruikers terugkeren. Er zijn hier commentaren die lijken te duiden op het feit dat we alleen kijken naar de inkomsten die de betalende shops opleveren, maar zonder (terugkerende) bezoekers zijn we natuurlijk niks.
En eenieder die denkt dat we daar dan alsnog geen of hooguit commerciele waarde aan hechten en ons echt alleen maar voor een commerciele geldwolventent houdt moet zich maar eens afvragen wat een de belangrijke criteria zijn voor de adverteerders van de gewone banners om ze bij ons te willen plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Longbeard schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 10:43:
[...]
Omdat niet altijd duidelijk is dat een oude 'bekende' achter de nieuwe shop zit. Helaas is door sterk verouderde faillissement wetgeving niet altijd te achterhalen wie eerder failliet is gegaan of de zaak probeert te flessen.
[...]
[...]
Ik wil hier eveneens geen namen noemen, maar het betrof hier geen ultra goedkope shops.

Gezien de overspannen markt, ben ik bang dat je gelijk krijgt.
En zelfs als de wetgeving soepeler zou zijn dan zou volgens je voorgaande standpunt, betreft AV en wetten en rechten, t.net hier ook niet naar kijken. Nu doe je alsof t.net op zulke punten wel belangstelling wil tonen om zo het niveau van de pricewatch omhoog te brengen. Nu gebruik je dus je eigen argument tegen jezelf door te zeggen ja wij willen wel maar het kan helaas niet. Je zal toch ergens moeten beginnen dus waarom niet bij de AV ?

ps: Wat heeft een rechter nou te maken met een AV ? Zelfs een notaris of KVK medewerker (en zelfs een tweaker met wat kennis) kan je vertellen of het voldoet aan de wettelijke eisen Recht/WET gaat altijd voor op de AV. Dus laat het hele rechtelijke uitspraak gebeuren maar achterwegen.

[ Voor 13% gewijzigd door aex351 op 09-03-2007 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aex351 schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 22:32:
Je zal toch ergens moeten beginnen dus waarom niet bij de AV ?
Zie mijn vorige reply.

[edit -aanvulling]Je zegt het zelf al nu: wet staat boven AV. Analyse van de AV op zichzelf is dus nutteloos. De daadwerkelijke handelswijze van de Shop is waar ook de wet naar kijkt in conflict. En raad eens? Die handelswijze is precies wat mensen anderen kunnen laten zien in de ShS.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2007 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 22:38:
[...]

Zie mijn vorige reply.

[edit -aanvulling]Je zegt het zelf al nu: wet staat boven AV. Analyse van de AV op zichzelf is dus nutteloos. De daadwerkelijke handelswijze van de Shop is waar ook de wet naar kijkt in conflict. En raad eens? Die handelswijze is precies wat mensen anderen kunnen laten zien in de ShS.
Je geeft steeds aan, al dan niet in andere woorden, dat het nutteloos is. Uit je verhaal kan ik niet opmaken waarom jij het nutteloos vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

aex351 schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 22:42:
[...]

Je geeft steeds aan, al dan niet in andere woorden, dat het nutteloos is. Uit je verhaal kan ik niet opmaken waarom jij het nutteloos vindt.
Onder andere omdat uit de Suerveys blijkt hoe de shop de eigen AV interpreteert en bij problemen de rechter uitmaakt of het wel of niet wettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik durf eigenlijk gemakkelijk te beweren dat ongeveer 65% van de gedupeerden van Hardwaretotaal vooraf geen onderzoek heeft gedaan naar de winkel, wat heeft besteld, zag dat het foutging, en vervolgens via dit soort discussies opeens ook gaat beweren dat ze misleid zijn door de pricewatch/shopsurvey.

Tweakers.net biedt voor kopers een extra service, zodat je snel kan gaan vergelijken, en meningen kan gaan lezen. Ik kijk altijd vooraf even de shopsurvey door, en dan heb je al heel gauw een beeld.

De afgelopen maanden stond hardwaretotaal qua survey's er al niet te rooskleurig voor, maar kennelijk rinkelt er bij het gros van de mensen dan geen belletje. Om dan vervolgens later hierover vragen te stellen/klachten te laten horen, vind ik een beetje hypocriet.

Sowieso is het beschuldigen van Tweakers.net in enige vorm totaal ongegrond. Jij bent in de eerste plaats verantwoordelijk voor je aankopen, en Tweakers.net heeft totaal geen misleidende informatie gegevens mbt Hardwaretotaal. Ze gaven prijsvermeldingen en survey's, en het is dan aan de koper om er een afgewogen keuze van te maken. Ik zie niet dat hier enige onjuiste informatie is gegeven, dus je mag in je handjes knijpen dat Tweakers.net überhaupt op dit soort discussies ingaat.
Dat getuigt gewoon van je posters/lezers serieus te nemen, maar kennelijk denkt niemand daar bij na.

En mensen die de shopsurvey niet snappen/kunnen interpreteren, zouden hier dan ook geen enkel oordeel over moeten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Ten eerste staat de wet, zoals Floppus al zegt, boven de Algemene voorwaarden die een shop hanteert.

Daarnaast is het niet aan Tweakers.net om de shops op de AV's te controleren, we zijn niet het OM, Consumentenautoriteit of de consumentenbond. Deze instanties hebben de kennis en de middelen om de AV´s te controleren en of te handhaven.Tevens is er nog erg weinig duidelijkheid (jurisprudentie) over een aantal regels en wetgeving die Nederland en Europa hebben ingevoerd.

Ik vermoed dat van een zeer ruime meerderheid van de shops de AV niet in orde, in overeenstemming met de wetgeving, is. Wanneer Tweakers.net al die shops zou weigeren houden we een heel erg kleine PW over. Een PW waar niemand veel aan heeft.

Tweakers.net laat een grootdeel van de shops, die in Nederland door de wetgever als shop zijn geregistreerd, tot de PW en ShS toe. Het is niet aan Tweakers.net maar aan de wetgever, de eisen die zij stelt te handhaven.

Wij controleren, zover ons dat mogelijk is, of een shop aan de eisen van de Nederlandse wet voldoet en gaan daarbij voor de zekerheid iets verder. Echter voor een grondige check is de Consumentenautoriteit opgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 22:37
Je zou mensen de gelegenheid kunnen geven zich uit te laten over hoe zij aspecten anders dan het handelen van een shop bij een directe aankoopervaring (bv formulering vd AV) beleven.
Analyse van de AV op zichzelf is dus nutteloos.
Je wilt toch niet beweren dat ik mijn tijd loop te verdoen elke keer wanneer ik de eerste keer bij een shop iets koop, wanneer ik een dienst afneem of wanneer ik me op een forum (GoT!) registreer he ;)
Een AV geeft in veel gevallen een vrij goed beeld met wat voor een soort bedrijf je van doen hebt. Het geeft vaak ook aan of je in het geval van een conflict moet gaan vechten/smeken/bidden of dat er een duidelijk beleid is waar je je op kunt beroepen.

Slechte AVs weerhouden mij regelmatig van het zakendoen met bepaalde partijen. In het geval van computershops is er dan ook een behoorlijk goede ShS historie nodig om die negatieve bias te compenseren, met name op de punten waarop hun AV op voor mij relevante punten slecht is.

In plaats van zelf telkens hele AVs door te spitten zou het toch mooi zijn om de highlights alvast even via de ShS tot mij te kunnen nemen :) Dat hoeft geen uitputtende juridische analyse te zijn door experts, maar kan net zoals de rest van de ShS er een zijn van beleving/ervaring van mede-tweakers.

Overigens is de kwaliteit van een AV meer dan dat het niet door de bodem van ons rechtsstelsel heenzakt.

(aex351's voorstel lijkt mij ook niet de juiste, maar om in het kielzog daarvan het concept AV tot zinloos te verklaren gaat me veel te ver)

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 10-03-2007 10:51 . Reden: zinsnede "van mede-tweakers" toegevoegd ter verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Het controleren van de AV's is iets dat ik persoonlijk als koper ook doe. Echter gaan wij als Tweakers.net geen advies uitbrengen. Iets wij wel zouden doen, als Tweakers.net op basis van de AV's adviesen zouden uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

Rukapul schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 09:46:
(...) Dat hoeft geen uitputtende juridische analyse te zijn door experts, maar kan net zoals de rest van de ShS er een zijn van beleving/ervaring.
Als die belevingen/ervaringen door t.net op laat stellen ga je ononderbouwd en risicovol advies geven, wat lijkt me weinig meerwaarde heeft, en als deze door gebruikers worden opgesteld zal het voorgenoemde bezwaar al helemaal zo zijn :) . Met het opschrijven van een ervaring t.a.v. een shop is iedereen een 'deskundige', het kan dan ook weinig kwaad gebruikers dat te laten opschrijven. Dat geld echter lijkt me niet voor juridische zaken.

[ Voor 14% gewijzigd door JHS op 10-03-2007 10:48 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 22:37
JHS schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:40:
[...]
Als die belevingen/ervaringen door t.net op laat stellen ga je ononderbouwd en risicovol advies geven
Zie mijn eerste zin "Je zou mensen [...]". Onder geen geval stel ik voor dat de analyse door t.net gedaan moet worden danwel dat t.net een advies uit zou moeten brengen. Het enige wat t.net kan doen is de ruimte bieden om ervaringen op efficiente wijze te delen.
Met het opschrijven van een ervaring t.a.v. een shop is iedereen een 'deskundige', het kan dan ook weinig kwaad gebruikers dat te laten opschrijven. Dat geld echter lijkt me niet voor juridische zaken.
Recht geldt voor iedereen. Een koper is gebonden aan een AV en derhalve kan hij ook zijn mening vormen over diezelfde AV. Zo verschillend is het overigens niet met hoe het nu gaat: als je goed zoekt dan halen sommige reacties in de ShS de AV van de shop aan. Het nadeel is dat je hier nu de individuele reacties door moet spitten ipv dat ze efficient eruitgelicht of samengevat kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Wanneer een gebruiker nav een koop of bestelling, kritiek op die AV, uit is dat geen enkel probleem.:) De ShS is echter geen forum waar de AV's van elke shop uitgebreid besproken kunnen worden. Daarnaast is T.net geen consumenten organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

_/-\o_

Verder lijkt het punt van Rukapul in "Het functioneren van de Shop Survey" wel interessant:
Je zou mensen de gelegenheid kunnen geven zich uit te laten over hoe zij aspecten anders dan het handelen van een shop bij een directe aankoopervaring (bv formulering vd AV) beleven.
Ik zou daaraan toevoegen een Survey die niet gebaseerd is op een directe aankoop, maar vanwege aspecten en belevingen van de website daar al afgeketst worden, zoals in het een bijzonder op basis van de AV.

Rukapul in "Het functioneren van de Shop Survey":
Recht geldt voor iedereen. Een koper is gebonden aan een AV en derhalve kan hij ook zijn mening vormen over diezelfde AV. Zo verschillend is het overigens niet met hoe het nu gaat: als je goed zoekt dan halen sommige reacties in de ShS de AV van de shop aan. Het nadeel is dat je hier nu de individuele reacties door moet spitten ipv dat ze efficient eruitgelicht of samengevat kunnen worden.
Muhahaha, ik kan je nog sterker vertellen:
http://tweakers.net/shopsurvey/4230#55722
[...]
In onze algemene voorwaarden staat duidelijk:
"Binnen de afkoelingsperiode geretourneerde producten worden gecrediteerd tegen aankoopwaarde tenzij er tussentijds prijsdalingen hebben plaatsgevonden. In dat geval wordt de dagwaarde op het moment van ontvangst van het product gecrediteerd. Er kan niet worden gespeculeerd op onze producten en prijzen."

Het retourneren binnen de afkoelingsperiode is een recht van de consument bij koop of afstand zoals u dat hierboven ook vermeld. Er is echter geen sprake van koop op afstand omdat u het product bij ons kantoor in Eindhoven heeft aangekocht en heeft kunnen inspecteren voor de verkoop werd gesloten!
Wettelijk heeft u dus strikt genomen geen recht op retournering binnen afkoelingsperiode zoals is omschreven in de "wet koop of afstand".
wij hebben u echter wel de mogelijkheid geboden om conform onze algemene voorwaarden de producten te retourneren.

Uw klacht is dus onterecht. U heeft geen recht op retournering binnen de afkoelingsperiode en creditering tegen de aankoopwaarde.

Ik vind het erg jammer dat sommige klanten tweakers.net misbruiken om hun eigen wil door te drammen. Dit heeft absoluut geen toegevoegde waarde voor verbetering van onze service en geeft ook geen objectief beeld over Zercom Computers.

Toch bedankt voor uw reactie,

Edwin van Drunen
Zercom Computers Eindhoven
Dit hele verhaal is in strijd met de Wet Koop op Afstand, zie Burgerlijk Wetboek, deel 7, Titel 1, Afdeling 9a.
Artikel 46a

In deze afdeling wordt verstaan onder:
a.

overeenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
Aangezien Zercom talloze keren heeft aangegeven alleen bestellingen via internet te aanvaarden, moet de user in kwestie dat ook hebben gedaan. Dat user daarna de zaak ophaalt in de winkel, doet zoals ik het zie niets af aan de Wet Koop op Afstand. Daarom is Zercom ook in gebreke inzake BW 7:46e / 46j.

[ Voor 0% gewijzigd door PcDealer op 10-03-2007 11:17 . Reden: [...] toegevoegd aan quote Zercom ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
Longbeard schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:57:
Wanneer een gebruiker nav een koop of bestelling, kritiek op die AV, uit is dat geen enkel probleem.:) De ShS is echter geen forum waar de AV's van elke shop uitgebreid besproken kunnen worden. Daarnaast is T.net geen consumenten organisatie.
Maar over het algemeen is het toch juist de tweaker die niet koopt, omdat 'ie de AV heeft gelezen, die kritiek heeft ?

Ik vind dat een 'ik wilde hier kopen, maar ze geven zelf geen garantie' - survey erg zinvol.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
PcDealer schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 11:09:
Aangezien Zercom talloze keren heeft aangegeven alleen bestellingen via internet te aanvaarden, de user in kwestie dat ook moet hebben gedaan. Dat user daarna de zaak ophaalt in de winkel, doet zoals ik het zie niets af aan de Wet Koop op Afstand. Daarom is Zercom ook in gebreke inzake BW 7:46e / 46j.
Sovereign heeft laatst zo'n zaak waarbij de bestelling op afstand was gedaan, maar daarna afgehaald, voor de rechter gebracht en gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:58
Misschien is het wel een idee voor t.net om eens contact op te nemen met de consumentenbond. Misschien zijn zij wel bereid om de AV's voor de 50 meest populaire shops door te nemen en deze op t.net te publiceren.
Zij kunnen hun leden dan doorverwijzen naar t.net voor goed advies mbt computer onderdelen en online-shops, en t.net heeft juridische adviezen over AV's

edit:
Misschien is juridisch advies niet het goede woord, noem het "evaluatie AV" geef aan dat t.net dit niet zelf gedaan heeft, maar dat de consumentenbond (of radar, kassa etc) deze teksten geschreven heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door brokenp op 10-03-2007 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
brokenp schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 11:18:
Misschien is het wel een idee voor t.net om eens contact op te nemen met de consumentenbond. Misschien zijn zij wel bereid om de AV's voor de 50 meest populaire shops door te nemen en deze op t.net te publiceren.
Zij kunnen hun leden dan doorverwijzen naar t.net voor goed advies mbt computer onderdelen en online-shops, en t.net heeft juridische adviezen over AV's
Op het moment dat t.net adviezen gaat geven, ontstaat er ook aansprakelijkheid. Het hele uitgangspunt van de ShS is nu juist dat deze volledig door de users gevuld wordt en dat t.net geen inhoud creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
T.net bemoeit zich, via haar huisregels en het trashen van surveys, wel degelijk met de inhoud en resulterende scores. Hoewel ik er niet aan twijfel dat dit met de beste intenties gebeurt, moet ik toch opmerken dat het systeem al met al te traag reageert op dit soort situaties. Ik heb dat geruime tijd terug opgemerkt toen Exile onderuit ging en ik zie helaas nog niet echt verbetering.

Ik zie twee probleempunten die naar mijn mening aangepakt moeten worden:

1) Reacties van mensen die zich serieus opgelicht voelen zijn vaak stevig en worden daardoor relatief vaak om redenen van ongepast taalgebruik dan wel matige onderbouwing uit de survey gegooid. Helaas heeft dat in geval van een winkel die ineens radicaal tenonder gaat nogal invloed op het beeld en de scores: dat blijft veel te lang te positief.

Zeker wanneer in korte tijd meerdere van zulke reacties over een shop binnenkomen, vind ik dat het T.net team deze reacties niet zo snel moet verwijderen, maar ze moet modereren en waar nodig de gefrustreerde plaatsers begeleiden (d.w.z. vragen motivatie toe te voegen) zodat de survey en score uiteindelijk er wel komt / blijft.

2) Een shop waarover gerede twijfels zijn - en die waren er toch wel degelijk - moet onder toezicht geplaatst worden. Het mag niet zo zijn dat deze door plotseling ongebruikelijk veel (veelal price-watch only) "aanbiedingen" te doen onevenredig veel aandacht / klanten naar zich toe trekt. Achteraf bezien blijkt zo'n shop in dat stadium redelijkerwijs al geweten te moeten hebben dat het niet aan z'n verplichtingen zou kunnen gaan voldoen. Dat is wel degelijk wanbeheer en in het laatste stadium mogelijk oplichting. Niet alleen kan ik me niet voorstellen dat T.net zich daar bewust voor wil lenen, zulke false prijzen verstoren ook de pricewatch als geheel.

Het lijkt me niet onredelijk dat T.net haar systeem tegen dergelijk misbruik beschermt, bijvoorbeeld door in het regelement op te nemen dat een shop die zijn prijzen significant wil verlagen gevraagd kan worden eerst zijn financiële stabiliteit / kredietwaardigheid aan te tonen en bij tijd en wijle te laten verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Birdie schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 15:40:
T.net bemoeit zich, via haar huisregels en het trashen van surveys, wel degelijk met de inhoud en resulterende scores. Hoewel ik er niet aan twijfel dat dit met de beste intenties gebeurt, moet ik toch opmerken dat het systeem al met al te traag reageert op dit soort situaties. Ik heb dat geruime tijd terug opgemerkt toen Exile onderuit ging en ik zie helaas nog niet echt verbetering.
Als eerste sinds Exile is het een en andere veranderd in de Shop Survey ook op het gebied van het presenteren van de beoordelingen.

Tweakers.net modereert wanneer een survey niet voldoet aan de eisen (onderbouwing), die Tweakers.net aan het plaatsen van een survey stelt. Dat is iets anders dan het zich er mee bemoeien.
Ik zie twee probleempunten die naar mijn mening aangepakt moeten worden:

1) Reacties van mensen die zich serieus opgelicht voelen zijn vaak stevig en worden daardoor relatief vaak om redenen van ongepast taalgebruik dan wel matige onderbouwing uit de survey gegooid. Helaas heeft dat in geval van een winkel die ineens radicaal tenonder gaat nogal invloed op het beeld en de scores: dat blijft veel te lang te positief.
Sinds Exile is er al het nodige veranderd. We zijn aan het kijken of we een betere presentatie kunnen geven van de gegeven beoordelingen. Echter houden we er vast dat we onderbouwde surveys willen zien, ook van diegenen die zich serieus opgelicht voelen. Ongepast taalgebruik is eveneens niet gewenst.
Zeker wanneer in korte tijd meerdere van zulke reacties over een shop binnenkomen, vind ik dat het T.net team deze reacties niet zo snel moet verwijderen, maar ze moet modereren en waar nodig de gefrustreerde plaatsers begeleiden (d.w.z. vragen motivatie toe te voegen) zodat de survey en score uiteindelijk er wel komt / blijft.
We verwijderen de surveys die niet voldoen, aangezien het zeer zelden voorkomt dat een gebruiker de survey op ons verzoek aanpast, wanneer de survey er eenmaal staat. De gebruiker krijgt altijd een mail en kan altijd zijn survey aangepast herplaatsen.
Een softdelete van de survey is wel iets waar we over denken, zodat de poster zijn survey kan aanpassen en herplaatsen zonder dat hij de gehele survey opnieuw hoeft te plaatsen. Echter ook dan blijft de survey niet zichtbaar staan.
2) Een shop waarover gerede twijfels zijn - en die waren er toch wel degelijk - moet onder toezicht geplaatst worden. Het mag niet zo zijn dat deze door plotseling ongebruikelijk veel (veelal price-watch only) "aanbiedingen" te doen onevenredig veel aandacht / klanten naar zich toe trekt. Achteraf bezien blijkt zo'n shop in dat stadium redelijkerwijs al geweten te moeten hebben dat het niet aan z'n verplichtingen zou kunnen gaan voldoen. Dat is wel degelijk wanbeheer en in het laatste stadium mogelijk oplichting. Niet alleen kan ik me niet voorstellen dat T.net zich daar bewust voor wil lenen, zulke false prijzen verstoren ook de pricewatch als geheel.
Wanneer Tweakers.net een shop onder 'toezicht' plaatst, dan geeft Tweakers.net een advies. Juist hetgeen Tweakers.net niet wil doen. Daarnaast is het voor ons niet mogelijk aan te tonen dat een shop haar kopers probeert op te lichten.

Er zijn, nu nog steeds een aantal shops die de gebruikers van de Pricewatch korting geven, ook shops die goed lopen en goedkoop zijn. We willen en zullen de gebruikers van Tweakers.net deze korting niet onthouden omdat er één shop is die haar kopers oplicht.

Daarnaast bood HWT deze korting al geruime tijd aan, ver voordat de huidige situatie van HWT speelde.
Het lijkt me niet onredelijk dat T.net haar systeem tegen dergelijk misbruik beschermt, bijvoorbeeld door in het regelement op te nemen dat een shop die zijn prijzen significant wil verlagen gevraagd kan worden eerst zijn financiële stabiliteit / kredietwaardigheid aan te tonen en bij tijd en wijle te laten verifiëren.
Jij wilt dat Tweakers.net een financiële controle bij de shops gaat uitvoeren, wanneer de shop haar prijzen verlaagd? Dat banken bij het verstrekken van een lening en de overheid dergelijke gegevens kunnen opvragen is heel iets anders dan dat Tweakers.net dergelijke gegevens kan opvragen. Beetje onredelijk eis als je mij vraagt, aangezien ik vermoed dat Tweakers.net geen inzage bij Tiel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

We kunnen dus concluderen dat t.net niets aan de huidige situatie wilt doen. Zolang er maar betaald word is dan ook het moto hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

aex351 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 16:26:
We kunnen dus concluderen dat t.net niets aan de huidige situatie wilt doen. Zolang er maar betaald word is dan ook het moto hè.
We zijn wel dergelijk aan het kijken hoe we de presentatie kunnen verbeteren, zodat shops als HWT eerder en duidelijker voor de gebruikers van de Pricewatch worden gepresenteerd. Echter zullen we als Tweakers.net niet als consumenten organisatie optreden en actief gaan adviseren of ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

aex351 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 16:26:
Nee de BZ'ers houden er van om onwetende users zoals jou te pesten.

Ik ben het wel met LongBeard eens. Zij kunnen moeilijk van elke shop alle financiele gegevens opvragen en vergelijken. Zelfs als ze het zouden kunnen zegt het nog steeds niks. En als er te vroeg gewaarschuwd wordt, ontneem je de shop de kans om het te herstellen.

Misschien wordt het tijd dat mensen een beetje meer hun verstand gebruiken bij aankopen over het internet. Als de goedkoopste een aantal recente negatieve beoordeling heb, haal ik het ergens anders of onder rembours.

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:58
Misschien is het een mogelijkheid om shops met een 'te lage' score in de afgelopen maanden niet meer direct linkbaar te maken. Als je dan op de naam van een product of de shop klikt ga je naar een pagina waarop staat "Pas op, deze shop is de laatste 6 maanden negatief beoordeeld" met erbij een link naar de shopsurvey en een (deep)link naar de website voor mensen die toch willen bestellen.

In mijn ogen geeft t.net op deze manier geen advies/'beoordeling' over een shop, het accentueerd alleen de shopsurvey. De 'threshold' wanneer dit tevoorschijnkomt kan duidelijk en open gepubliceerd worden zodat het voor zowel de T.net bezoeker als de shop duidelijk is wanneer dit gebeurt.

Ik denk niet dat dit een oplossing is voor alle problemen, maar het zorgt er wel voor dat een negatief beoordeelde winkel niet meer zo veel gebruikt wordt door de t.net bezoekers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
brokenp schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 16:43:
Misschien is het een mogelijkheid om shops met een 'te lage' score in de afgelopen maanden niet meer direct linkbaar te maken. Als je dan op de naam van een product of de shop klikt ga je naar een pagina waarop staat "Pas op, deze shop is de laatste 6 maanden negatief beoordeeld" met erbij een link naar de shopsurvey en een (deep)link naar de website voor mensen die toch willen bestellen.

In mijn ogen geeft t.net op deze manier geen advies/'beoordeling' over een shop, het accentueerd alleen de shopsurvey. De 'threshold' wanneer dit tevoorschijnkomt kan duidelijk en open gepubliceerd worden zodat het voor zowel de T.net bezoeker als de shop duidelijk is wanneer dit gebeurt.

Ik denk niet dat dit een oplossing is voor alle problemen, maar het zorgt er wel voor dat een negatief beoordeelde winkel niet meer zo veel gebruikt wordt door de t.net bezoekers
Het enige wat je daarmee bereikt is dat de ShS nog vaker misbruikt zal worden. T.net is geen consumentenorganisatie en betekent dat t.net geen waarschuwingen gaat geven. Daarnaast creëer je daarmee een zakelijk risico, omdat wanneer t.net expliciet gaat waarschuwen, dus verder gaat dan het weergeven van de scores, t.net ook aansprakelijk gesteld kan worden, wanneer blijkt dat de informatie waarop die waarschuwing gebaseerd is, onjuist is.

Waar ik het niet mee eens ben, is dat GoT niet gebruikt mag worden om actie te ondernemen. Stel dat dat wel had gemogen, dan was waarschijnlijk in november of december al gebleken dat er tientallen tweakers zijn die hun geld en hun bestelling niet hebben gekregen.

[ Voor 8% gewijzigd door StevenK op 10-03-2007 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

StevenK schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 16:46:
[...]

Waar ik het niet mee eens ben, is dat GoT niet gebruikt mag worden om actie te ondernemen. Stel dat dat wel had gemogen, dan was waarschijnlijk in november of december al gebleken dat er tientallen tweakers zijn die hun geld en hun bestelling niet hebben gekregen.
Daar zijn we, sinds kort, mee bezig om dat aan te passen.
Zie: Buyers Zone FAQ -- laatste update: 17 februari 2007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

brokenp schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 16:43:
Wanneer is iets te laag. Als 1 iemand boos is over zijn afhandeling en dat er neer zet, moet 1 incident dan gevolgen hebben? Of 2? En als vervolgens alle klanten weg blijven, moeten de mensen die besteld hebben dan slachtoffer worden?
Dit is toch een gebruikersprobleem? Waarom moet t.net advies gaan geven als het iets minder met een shop gaat? Volgens mij moeten mensen gewoon iets verstandiger worden in het online shoppen.

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StevenK schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 11:11:
[...]

Maar over het algemeen is het toch juist de tweaker die niet koopt, omdat 'ie de AV heeft gelezen, die kritiek heeft ?

Ik vind dat een 'ik wilde hier kopen, maar ze geven zelf geen garantie' - survey erg zinvol.
Misschien dat dat een geval zou zijn - indien nadrukkelijk onderzoek is gedaan door gebruiker - die toegevoegde waarde zou hebben. We hebben echter op een gegeven moment technische eisen (dus niet inhoudelijk!) moeten stellen om beheer mogelijk te kunnen maken en daarmee de waarde van Shop Surveys te garanderen.

Een van die eisen is een afgeronde bestelling. Redenen voor die technische eis zijn onder meer chantagepogingen (Ik geef deze slechte beoordeling en pas het aan als ik mijn zin krijg) en Shops die verkapt hun concurrent schade proberen toe te brengen. De eisen aan Shop Surveys mogen niet altijd direct logisch lijken, maar helaas is het gros ontstaan door dit soort ongewenste zaken.

Al met al worden de surveys daardoor beperkt tot de daadwerkelijke bestelervaringen - datgene wat écht een beeld geeft. Dat er mogelijk relevante informatie anders dan uit bestelervaringen in sommige gevallen verdwijnt is een noodzakelijke bijkomst als je neutraal en consistent je beheer uitvoert.

Ik denk dat mensen zich ook moeten realiseren dat de Shop Survey er is om te helpen bij een overwogen keuze. Naar mijn idee is de informatie daar hoe dan ook beter dan géén informatie, en dat is wel een mogelijk gevolg van het opvoeren van de druk en bijvoorbeeld een gang naar de rechter. Ofwel, gedupeerden die vanwege hun frustratie graag tegen alles aan willen schoppen waar ze mogelijkheid toe zien, en uiteindelijk daarmee de consument in het algemeen duperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 17:09:
[...]
Ik denk dat mensen zich ook moeten realiseren dat de Shop Survey er is om te helpen bij een overwogen keuze. Naar mijn idee is de informatie daar hoe dan ook beter dan géén informatie, en dat is wel een mogelijk gevolg van het opvoeren van de druk en bijvoorbeeld een gang naar de rechter. Ofwel, gedupeerden die vanwege hun frustratie graag tegen alles aan willen schoppen waar ze mogelijkheid toe zien, en uiteindelijk daarmee de consument in het algemeen duperen.
Dit soort gedupeerden: http://www.kopersbelangen.nl/viewtopic.php?t=9864
Kunnen we geen rechtzaak tegen tweakers.net gaan aanspannen en verantwoordelijk stellen. Er zijn voldoende personen die kunnen getuigen dat hun negatieve ervaring met Hardwaretotaal van de side is gehaald. De eerste klachten kwamen reeds in december binnen bij tweakers.net. Pas in februari zijn de klachten serieus genomen door tweakers.net en de hardwaretotaal is pas begin maart afgehaald.
:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Laatst online: 21:20

PromoX

Flying solo

En ik zie nog ergere reacties daar...

Als ik zo die shopsurvey van HWT doorkijk, zie ik nog genoeg negatieve reacties, zelfs van (ver) voor december. Die reacties zouden mij al tegenhouden om er wat te bestellen. Het is altijd jammer dat mensen op zo'n manier geld kwijt raken, maar bij een dergelijke shop lijkt me het risico toch al wat groter. En om T.net daar dan maar verantwoordelijk voor te stellen lijkt me dan ook veel te ver gaan.

Het systeem van ShS kan vast verbeterd worden, maar er blijft toch altijd een groep mensen die niet verder kijkt...

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, dat is te verwachten dan :)

Er wordt een compleet eenzijdig beeld neergezet, wat op zich ook niet heel raar is gezien het om kopersbelangen gaat en niet om het weergeven van objectieve informatie. Ik zie er inderdaad iemand tussen die al tig waarschuwingen heeft gehad in het verleden over meerdere surveys bij meerdere winkels. Die heeft een tijdelijke ban gehad, een clone geregistreerd, die is gebanned, en vervolgens is het bericht daar dat mensen gebanned worden voor het plaatsen van negatieve reacties.

Ideëen over dat een maximum aantal negatieve surveys wordt toegelaten of helemaal niet worden toegelaten. Je vraagt je bijna af of die mensen überhaupt wel eens de Shop Survey hebben gezien :). Het gros daar heeft blijkbaar het beeld dat de Shop Surveys op inhoud worden bekeken en er een grote conspiracy aan de hand is. Zo te zien doen ook de moderators graag mee. Dezelfden die eerst claimen goede redenen te hebben niet zelf de uitzending te bezoeken, maar vervolgens wel van Tweakers.net verwachten op basis van inhoud in surveys conclusies te trekken.

Afijn, lekker laten gaan, iets met sop en kool enzo. Er is veelvuldig uitleg hier gegeven hoe de ShS werkt en wanneer en waarom een shop verwijderd wordt, er zijn stapels FAQ's, en ook alle communicatie over verwijderde surveys met argumentatie is gewoon gelogd. Als ze er een rechtzaak van willen maken, dan moeten ze dat vooral niet laten.

De ironie is dat gedupeerd zijn blijkbaar een vrijbrief is om ongefundeerd te schoppen en anderen die daarbuiten staan proberen schade toe te brengen. Hetzelfde niveau aannemen als degene die je gedupeerd heeft dus. :) ach ja...

Beetje jammer dat de topictitel verwijst naar de Product Survey terwijl de Shop Survey bedoeld wordt :/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 13:55 ]

Pagina: 1 2 Laatste