Ik heb nu een positief verhaal te vertellen over Speedlinq.
Gisteren moest ik bij een vriend Speedlinq installeren. Hij had deze 21 december al afgesloten, had zelfs een week later al zijn modem in huis, maar omdat hij nog tot 2 april bij een andere provider een kontrakt had lopen, werd de aansluitdatum op 2 april gezet, gisteren dus.
Ik had afgesproken om in de middag de aansluiting te doen. Hij belde mij om 12:30 om te zeggen dat hij nog steeds op internet kon via zijn oude provider. De vele slechte verhalen van dit forum begonnen alweer door mijn hoofd te spoken. Want als het signaal van de oude provider er nog op zit, kan Speedlinq dus niet aansluiten. Maar om 16:30 belde hij dat internet plotseling was verbroken, en zijn oude provider dus de knop had omgedraaid, en dat het DSL lampje van zijn modem een andere kleur had gekregen. Ik ben toen om 18:00 naar hem toegegaan, heb de modems omgewisseld, het configuratietooltje gedraaid, en om 18:30 was alles weer on-line.
Toen het bellen aangevraagd via de website van Speedlinq. Op de aanvraag stond al dat het om een geporteerd nummer ging, en dit was ook in een paar minuten klaar. Nu nog 2 of 3 dagen wachten op de brief met de gegevens om te activeren. En mijn ervaring met mijn eigen aansluiting verwacht ik daar ook geen problemen mee.
Zo kan het blijkbaar dus ook.
Ik heb toch nog een paar tips voor nieuwe Speedlinq gebruikers.
1) Als je zelf niet zo bedreven bent met hardware, laat de installatie dan uitvoeren, dit kost je 85,- Euro. Maar als je het zelf doet en het lukt niet, ben je vaak veel meer kwijt. (0,70 voor Speedlinq en als je mobiel belt ook nog eens 0,15 voor je mobiel p/min.)
2) Bij het overstappen van je oude provider naar Speedlinq, neem 1 maand speling, dus dubbel abonnement, hierdoor kom je nooit helemaal zonder internet te zitten.
Hierdoor kan je ook wat meer tijd nemen om je klachten per brief te sturen, in plaats van dat dure 0900 nummer te bellen

, want een brief kost je maar 0,44 cent.
3) Lees je goed in, b.v. op dit forum. Er staat heel veel informatie waar je de meeste problemen mee oplost. Het kost je wel wat tijd, maar dat betaald zich ook weer terug als je de oplossing heb gevonden.
4) Verander niks meer aan je aanmelding bij Speedlinq als die eenmaal gedaan is, dit vertraagd het proces.
5) Als eenmaal alles lijkt te werken, maar je bepaalde sites niet kan bereiken, zoals de Speedlinq site, moet je je DNS gegevens wijzigen. Ik gebruik hier de open DNS servers voor, die werkt heel goed. Open DNS adres:
http://www.opendns.com/start/at_home.php
Invullen bij TCP/IP properties (maak gebruik van de volgende DNS servers)
DNS1: 208.67.222.222
DNS2: 208.67.220.220
6) Download het DMT tooltje,
http://dmt.mhilfe.de/ kan je veel plezier van hebben.
Kijk goed dat je de DMT kies voor jouw modem, hij is er voor veel modems.
7) Blijf positief, en wees geduldig, ga niet voor elk wissewasje naar de helpdesk bellen, dit kost je klouwen met geld, maar kijk eerst of je het probleem niet kan oplossen door op de diverse forums te zoeken.
Mijn ervaring, in ieder geval van na de storing, en even het mail probleem wat er nu speelt niet meegenomen. Als het goed draaid, blijft het ook goed draaien. Ik ben nu 12 dagen onafgebroken on-line met het modem (Speedtouch 780 WL) en over de snelheid heb ik niet te klagen.
Modem trained in op 19254 downstream en 1029 upstream. Met Speedtest van BBned haal ik 17500.