Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bassie_ schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 15:01:
[...]

Heb mijn cpu ook gelapt leek op het blote oog ook recht. Maar toen ik eenmaal met schuurpapier overheen ging, Heb 20-30 minuten met korrel 180 moeten schuren om koper te zien in het midden.

Als ik een goede manier voor het lappen van die infinity gevonden heb zal ik wel wat pic's van het werk laten zien. Dan kan je goed zien of ie echt zo recht is.

Voltmod's hoop ik dit weekend te doen, maar moet eerst nog wat zooi (tin, betere bout, weerstanden ) ervoor bestellen dus misschien duurt dat wel een weekje langer. Maar het komt zeker.

Infinity eraf halen is niet zo moeilijk nee, maar mijn schoefjes zijn net iets te lang dus daar haal ik maar 0.5cm vanaf als ik dan toch bezig ben.
ben erg benieuwd naar foto's van je lappen en voltmods!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:45:
Hoi,

Ik draai nu op 372,1:1 en multiplier 9. Alles is stabiel.
Zodra ik echter hoger ga, weigert het bord meteen. 3 x reboot en defaults terug.

Pas ik ook maar iets aan van de voltages, meteen zelfde verhaal. Ik kom dus niet eens tot windows of hogere temperaturen. Geflashed naar F10 bios, maar dit helpt ook niet. Ook memory op fast zetten werkt niet.

Iemand nog een idee hoe ik wel 400Mhz met 9MP kan halen ? Met 8 lukt het wel, maar het zou toch moeten kunnen. Geheugen is Kingston HyperX 6400, cpu 6600.
FSB op +0,2 en MCH op +0.2 VOlt zetten.
cpu op 1.45 zetten

daarna cpu V verlagen totdat orthos niet meer stabiel is. wellicht dan ook mch verlagen etc

Edit: Kingston hyperx heeft op 400 fsb 2.0V nodig, dus ook +0.2V op geheugen
http://www.valueram.com/datasheets/KHX6400D2LLK2_1GN.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemand mij trouwens vertellen wat de mem timings moeten zijn voor dit geheugen?

binnen bios F10 kan je met ctrl-F1 extra instellingen te voorschijn toveren.

hier vul ik dan bij de eerste mem settings 4.4.4.12 in. (werkt prima)

alleen heb je daarna nog een zooi settings waarvan ik niet weet wat het doet.
tevens kan ik op kingston of google niet vinden wat mijn settings hiervoor moeten zijn.

iemand een idee?
gebruiken jullie ook de optie om je geheugen te boosten? (ook een optie in f10 bios)

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:12:
kan iemand mij trouwens vertellen wat de mem timings moeten zijn voor dit geheugen?

binnen bios F10 kan je met ctrl-F1 extra instellingen te voorschijn toveren.

hier vul ik dan bij de eerste mem settings 4.4.4.12 in. (werkt prima)

alleen heb je daarna nog een zooi settings waarvan ik niet weet wat het doet.
tevens kan ik op kingston of google niet vinden wat mijn settings hiervoor moeten zijn.

iemand een idee?
gebruiken jullie ook de optie om je geheugen te boosten? (ook een optie in f10 bios)

Kan binne elke bios voor zover ik weet. Vind je f10 niet een beetje brak? F9 gaat een stuk harder hier, 390 is niet te doen met F10. Met F9 heb ik 430 gedaan, toen hield het geheugen op.

Die timings zijn sub timings, niet echt zo super belangrijk. Laat die maar op de standaart waarde staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Eleet
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik had die memory enhance op turbo gezet, en dan zag ik iets van 5% hogere memory bandwidth met sisoft sandra. Alleen laatst geraakte ik bij het booten niet voorbij de memory test.. ik ben niet zeker of het aan deze setting lag maar ik heb t dus weer op normal gezet.

dit met pc5300 geheugen @ 400Mhz 5-5-5-15 op een S3 rev1.0 bordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Sir_Eleet schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:06:
Ik had die memory enhance op turbo gezet, en dan zag ik iets van 5% hogere memory bandwidth met sisoft sandra. Alleen laatst geraakte ik bij het booten niet voorbij de memory test.. ik ben niet zeker of het aan deze setting lag maar ik heb t dus weer op normal gezet.

dit met pc5300 geheugen @ 400Mhz 5-5-5-15 op een S3 rev1.0 bordje
Ik heb net even die memory performance enhance getest. Echt veel winst geeft het niet volgens sisoft sandra.

Turbo 6853MB/s Fast 6637MB/s Normal 6558MB/s

Met een ds3 op 400fsb.
Had ik een tijdje terug hier al gepost. Verschil tussen normal en fast is net geen 300MB. Wel mooi als kleine extra natuurijk voor max preformance, maar denk niet dat je het echt gaat missen als het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bassie_ schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 14:54:
[...]

Kan binne elke bios voor zover ik weet. Vind je f10 niet een beetje brak? F9 gaat een stuk harder hier, 390 is niet te doen met F10. Met F9 heb ik 430 gedaan, toen hield het geheugen op.

Die timings zijn sub timings, niet echt zo super belangrijk. Laat die maar op de standaart waarde staan.
met F10 zonder problemen de 400fsb gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolnick
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:15:
[...]
met F10 zonder problemen de 400fsb gehaald
hier ook ja, zit nu op 430...
Misschien dat met de F9 wel hoger te halen is, maar ga niet terug flashen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ dokus79,

Bedankt voor je reply, maar hier dus niks, noppes, nada.
Wat ik ook aanpas, alle variabelen tegelijk, of 1 voor 1, dus helemaal niks, ja reboots :'(

Kortom, dit suckt.

Vind het wel vreemd dat ik meteen reboots krijg, niet eens de kans om te kijken hoe het systeem op de waardes reageert qua. temps enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 18:16:
@ dokus79,

Bedankt voor je reply, maar hier dus niks, noppes, nada.
Wat ik ook aanpas, alle variabelen tegelijk, of 1 voor 1, dus helemaal niks, ja reboots :'(

Kortom, dit suckt.

Vind het wel vreemd dat ik meteen reboots krijg, niet eens de kans om te kijken hoe het systeem op de waardes reageert qua. temps enzo.
Reboots komen door een onstabiel systeem. Meer V erop of je zit aan de max van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 12:43
is het normaal dat bij een ds3 die caps rond de socket loeiheet worden? ik heb mn FSB momenteel op 250 staan, dus dat is nog niet echt overclockt. maar die caps kan ik echt maar amper aanraken, zo heet zijn ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-B
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-09 14:16
Ik zou graag een goede CPU cooler willen op mijn DS4 rev3.3. Maar ik lees veel tegenstrijdige verhalen er over. Ook in dit topic.

De "infinity" is natuurlijk een hele mooie cooler, maar die kan je niet goed zonder aanpassingen en gamma schroefjes monteren lees ik in dit topic. Dat komt vanwege de solid caps voor zover ik het begrijp. Zijn de silent pipes dan meestal niet het probleem?

Weet iemand misschien of de "arctic-cooling freezer 7 pro" makkelijk zonder aanpassingen aan te brengen te monteren is op een DS4?

Weet iemand eventueel een andere goede (high end) cooler die op een DS4 te monteren is zonder aanpassingen?

Reden dat ik een bettere cooler wil is dat mijn proc boven de 60 graden komt in speedfan als ik hem op 3Ghz wil laten draaien en dan test met TAT. (ik gebruik nu std cooler)

[ Voor 0% gewijzigd door Eric-B op 24-03-2007 11:57 . Reden: spelfoutje ]

Gigabyte 965P-DS4 - Intel Core 2 Duo E4300 "Allendale" @ 3.0 GHz - 4GB MDT PC2 6400 - Sapphire ATI Radeon HD5770 1GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Eric-B schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 11:56:

Weet iemand misschien of de "arctic-cooling freezer 7 pro" makkelijk zonder aanpassingen aan te brengen te monteren is op een DS4?
Freezer 7 pro gaat volgens mij makkelijk passen.

Het probleem bij een infinity is het blok dat op de heatpipes zit, die komt op de cap's. Daar zou je dus een stukje af moeten zagen.

Ik denk wel dat een tuniq tower gaat passen, of zon nieuwe thermalright.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-B
bassie_ schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 12:00:
[...]

Freezer 7 pro gaat volgens mij makkelijk passen.

Het probleem bij een infinity is het blok dat op de heatpipes zit, die komt op de cap's. Daar zou je dus een stukje af moeten zagen.

Ik denk wel dat een tuniq tower gaat passen, of zon nieuwe thermalright.
Als ik naar de plaatjes van de tuniq tower kijk, lijkt het er idd wel op dat die zou moeten passen. Ook vind ik hem mooi en heeft tie hele goede resutaten (volgens x-bit labs). Raar dat er nog niet eerder over die cooler gesproken is in dit topic. Die heeft dan toch wel een paar pluspunten ten opzichte van de infinity.

Gigabyte 965P-DS4 - Intel Core 2 Duo E4300 "Allendale" @ 3.0 GHz - 4GB MDT PC2 6400 - Sapphire ATI Radeon HD5770 1GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb vanaf het begin (augustus 2006) hitteproblemen gehad met mijn E6400 op een DS3, zelfs met een Freezer 7 Pro haalde het ding idle temps van 55 graden, en stressed 65. Nu heb ik in het BIOS van mijn DS3 de voltages van auto op manual gezet, en de CPU voltage op 1.325 (stock), en dat scheelt meteen 10 graden. :) Daarna heb ik weer de boel op auto gezet, en gekeken wat er gebeurt bij belasting. Het bleek dat mijn moederbord een idle voltage van 1.4 veel leuker vond dan 1.1<nogiets>, stressed zette hij het voltage zelfs op 1.525. :X 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 24-03-2007 14:54 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steeg370
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 10:05
Eric-B schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 11:56:

De "infinity" is natuurlijk een hele mooie cooler, maar die kan je niet goed zonder aanpassingen en gamma schroefjes monteren lees ik in dit topic.
Ik heb de Scythe Infinity wel met een modificatie, maar verder zonder problemen geïnstalleerd. Hiervoor heb ik de Thermalright Retention Modul Socket 775 gebruikt. Met deze kunt je socket 478 koelers aansluiten op een socket 775 moederbord. Je installeert deze op je mobo (in mijn geval een DS4) en vervolgens gebruik je de Socket 478 clips die bij de Infinity zitten om 'm vast te zetten. Je moet wel de 'dwarsliggers' van Retention module verwijderen anders past de koeler niet.

Zie verder mijn bron voor uitgebreide instructies en foto's: http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=255959

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Byte_Me schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:24:
is het normaal dat bij een ds3 die caps rond de socket loeiheet worden? ik heb mn FSB momenteel op 250 staan, dus dat is nog niet echt overclockt. maar die caps kan ik echt maar amper aanraken, zo heet zijn ze.
Daar heb ik totaal geen last van, en ik draai nu een 333FSB. De chipset wordt wel erg heet, maar dat is normaal bij deze borden. De caps zijn gewoon omgevingstemp (net als de rest van het bordje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Laatst online: 20-06 09:59
Kleine OC (je moet ergens beginnen ;) ); 400x8, 1:1, 8uurtjes Orthos (priority 1 vond ik voldoende), temp tijdens die 8uur stress; 50 graden CoreTemp/Speedfan.

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehost.eu/thumbs/6a3907139348.gif

Dit is de Idle situatie, 28 graden Coretemp/Speedfan (iets lager dan toen ik de mod net af had, wellicht is de AS5 nu ingewerkt, wat volgens hun website na een uurtje of 200 moet gebeuren. Idle temp schommelt afhankelijk van de kamer temp en hoe "idle" de belasting precies is tussen de 28-32 graden Tjunction).

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehost.eu/thumbs/7b0824139350.gif

[ Voor 50% gewijzigd door Illidan op 24-03-2007 23:07 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
Terw_Dan schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:24:
[...]

Daar heb ik totaal geen last van, en ik draai nu een 333FSB. De chipset wordt wel erg heet, maar dat is normaal bij deze borden. De caps zijn gewoon omgevingstemp (net als de rest van het bordje)
en jij hebt ook zo'n ds3, dus zonder die heatpipes en heatsinks daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Byte_Me schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 23:06:
[...]

en jij hebt ook zo'n ds3, dus zonder die heatpipes en heatsinks daarop?
Ja, ook de DS3, rev1.0 om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Eric-B schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 13:58:
[...]

Als ik naar de plaatjes van de tuniq tower kijk, lijkt het er idd wel op dat die zou moeten passen. Ook vind ik hem mooi en heeft tie hele goede resutaten (volgens x-bit labs). Raar dat er nog niet eerder over die cooler gesproken is in dit topic. Die heeft dan toch wel een paar pluspunten ten opzichte van de infinity.
Als de Infinity er eenmaal strak opzit, is het een prima koeler, zie mijn temps. (was dik tevereden over mijn temps, todat ik gisteren in het algemene OC forum de temps zag van iemand met ook een E6600, maar dan met waterkoeling, pfff wat een verschil, maar dat terzijde). Maar als je geen zin hebt om te modden zou ik voor de Tuniq gaan, koelt zeker net zo goed (eeuwige discussie welke nou beter koelt, maar dat geeft al aan dat je met geen van beide een miskoop in huis haalt) , en je hebt meteen echte bevestigings boutjes en volgens mij ook nog kleine fan controller (weet ik niet zeker).
En dan hebben we meteen iemand op dit forum met een Tuniq die mooi wat resultaten, foto's en ervaringen kan posten ;) ;)

Je kunt eventueel ook wachten op de nieuwe Thermaright Ultra 120-PLUS, schijnt zelfs nog iets beter te koelen, maar ik heb geen idee vanaf wanneer die in Ned geleverd zal worden, bovendien zal dat ding vrij prijzig zijn (de gewone 120 Ultra kost nu al rond de 50 euro) en zonder fan geleverd worden. En of het nou echt het wachten waard is...

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:24:
[...]

yup, chipset wordt bij mij ook erg warm. dit heb ik opgelost door de fan van de stock spu cooler eraf te halen, en deze vast te zetten tussen mijn freezer 7 pro en mijn video kaart.

scheelt denk ik 15 a 20 graden op de NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:45:
[...]

yup, chipset wordt bij mij ook erg warm. dit heb ik opgelost door de fan van de stock spu cooler eraf te halen, en deze vast te zetten tussen mijn freezer 7 pro en mijn video kaart.

scheelt denk ik 15 a 20 graden op de NB
Ik ga het oplossen door 2 92mm fans er bovenaf tegenaan te laten blazen (dus bij een normale kast van de achterkant gezien). Leuk als je je eigen case bouwt met MDF, heb je er zat mogelijkheden toe :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:34

aex351

I am the one

Terw_Dan schreef op zondag 25 maart 2007 @ 19:00:
[...]

Ik ga het oplossen door 2 92mm fans er bovenaf tegenaan te laten blazen (dus bij een normale kast van de achterkant gezien). Leuk als je je eigen case bouwt met MDF, heb je er zat mogelijkheden toe :D
Ik heb er nieteens naar gekeken B-) alhoewel ik ook vermoed dat mijn nb vrij warm word.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

theforce,
Ik wil graag onboard graphics, kan dat ook? Ja, de DS3 en DS4 zijn er ook met de Intel G965 chipset. Als je de Onboard graphics aan hebt staan zal overklokken aanzienlijk beperkt worden!! 1333 zal al een hele opgave worden!
Ook als ie uit staat.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zoals ook hier te zien is Terw_Dan in "[CiP]Tomb Raider - Temple of Fear"
probeer ik de chipset op deze manier redelijk koel te houden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9f96fde093d9e799b1ff11cb2f7f64ab/full.jpg
De fans blazen naar buiten/boven en zijn tempgestuurd, ik kan het nog niet echt testen gezien mijn achterkant nog niet af is en de kast nog helemaal open is, zodra die af is zal ik eens kijken hoe goed het koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 25 maart 2007 @ 23:07:
Zoals ook hier te zien is Terw_Dan in "[CiP]Tomb Raider - Temple of Fear"
probeer ik de chipset op deze manier redelijk koel te houden.

[afbeelding]
De fans blazen naar buiten/boven en zijn tempgestuurd, ik kan het nog niet echt testen gezien mijn achterkant nog niet af is en de kast nog helemaal open is, zodra die af is zal ik eens kijken hoe goed het koelt.
ik heb ook 1 standaard (grote fan) op dezelfde plek als jij je 2 kleine fans hebt, maar dan nog wordt de NB erg warm. ondanks dat de temp in mijn kast maar 38C wordt.

dus daarom 1 kleine fan extra die op de NB is gericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
slightly offtopic hier, maar ik hoop dat ie even tussendoor mag. heeft iemand hirens bootCD aan de praat gekregen met dit moederbord (DS3 maar ik denk dat het voor allemaal gelijk is)? Op de een of andere manier wil de BootCD mn CD-ROM niet installeren, ik denk dat het misschien aan de SATA/IDE controller ligt. Op mn andere PC heb ik geen problemen met Hirens BootCD met dezelfde harddisk en DVD-brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 16:10
Byte_Me schreef op maandag 26 maart 2007 @ 12:32:
slightly offtopic hier, maar ik hoop dat ie even tussendoor mag. heeft iemand hirens bootCD aan de praat gekregen met dit moederbord (DS3 maar ik denk dat het voor allemaal gelijk is)? Op de een of andere manier wil de BootCD mn CD-ROM niet installeren, ik denk dat het misschien aan de SATA/IDE controller ligt. Op mn andere PC heb ik geen problemen met Hirens BootCD met dezelfde harddisk en DVD-brander.
Bekend probleem. Ik heb het ook icm met Vista.
Dus als iemand een oplossing weet? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Marcusso op 26-03-2007 15:55 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Heeft iemand hier ervaring met 4GB ram, Windows 2003, evt. een NVidia graka icm met een DS3(P)/4 bord in de zin van:
- Ziet het BIOS de 4GB en moet je daarvoor nog speciale dingen doen?
- Is de 4GB ook bruikbaar in W2K3 ?
- Doet een PCIe nVidia kaart het, en zo ja, met welke forceware drivers dan wel?
- Werken PCI TV kaarten of andere PCI kaarten (geluid) nog?

Formeel ondersteunt het bord natuurlijk meer dan 4GB, maar daar gaat het me niet om, want zo ken ik nog meer mobo fabrikanten en drivers die het met 2 en 3GB goed doen, maar bij 4GB stoppen met functioneren... :X

Kortom: wordt een DS3(P)/4 mijn volgend mobo of niet 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Mars Warrior op 26-03-2007 23:03 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mars Warrior schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:58:
Heeft iemand hier ervaring met 4GB ram, Windows 2003, evt. een NVidia graka icm met een DS3(P)/4 bord in de zin van:
- Ziet het BIOS de 4GB en moet je daarvoor nog speciale dingen doen?
- Is de 4GB ook bruikbaar in W2K3 ?
- Doet een PCIe nVidia kaart het, en zo ja, met welke forceware drivers dan wel?
- Werken PCI TV kaarten of andere PCI kaarten (geluid) nog?

Formeel ondersteunt het bord natuurlijk meer dan 4GB, maar daar gaat het me niet om, want zo ken ik nog meer mobo fabrikanten en drivers die het met 2 en 3GB goed doen, maar bij 4GB stoppen met functioneren... :X

Kortom: wordt een DS3(P)/4 mijn volgend mobo of niet 8)
De chipset moet PAE en de bios memory remapping ondersteunen. Bij een P965 zou dit moeten werken.

De processor moet 64 bits extensies hebben. Met een Core2Duo moet dit geen probleem zijn.

4GB werkt met Windows alleen echt op een 64-bit os. 32 bit kan zonder PAE (welke ook wordt ingeschakeld bij DEP) maar 4 GB (max 2GB per proces) adresseren en aangezien de helft uit je swap komt... Met de /3GB switch (onder de 16 gig eventueel te combineren met PAE) kun je een 32bit Windows OS forceren slechts 1GB virtueel geheugen te gebruiken en heb je dus 3 Gig. Alle (Riva128 en hoger) Nvidia kaarten doen het onder Win2k3, de XP forceware drivers doen het prima, of het ook werkt op 64 bit Win2k3 durf ik niet te zeggen. PCI TV kaarten doen het over het algemeen ook (op 32 bit Win2k3).

Maar wat moet je met Win2k3, tvkaarten en 4 GB geheugen?

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 27-03-2007 04:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

|sWORDs| schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 04:18:
[...]

De chipset moet PAE en de bios memory remapping ondersteunen. Bij een P965 zou dit moeten werken.

De processor moet 64 bits extensies hebben. Met een Core2Duo moet dit geen probleem zijn.

4GB werkt met Windows alleen echt op een 64-bit os. 32 bit kan zonder PAE (welke ook wordt ingeschakeld bij DEP) maar 4 GB (max 2GB per proces) adresseren en aangezien de helft uit je swap komt... Met de /3GB switch (onder de 16 gig eventueel te combineren met PAE) kun je een 32bit Windows OS forceren slechts 1GB virtueel geheugen te gebruiken en heb je dus 3 Gig. Alle (Riva128 en hoger) Nvidia kaarten doen het onder Win2k3, de XP forceware drivers doen het prima, of het ook werkt op 64 bit Win2k3 durf ik niet te zeggen. PCI TV kaarten doen het over het algemeen ook (op 32 bit Win2k3).

Maar wat moet je met Win2k3, tvkaarten en 4 GB geheugen?
Bedankt nogmaals voor de theorie, maar ik ben op zoek naar onweerlegbaar bewijs uit de praktijk, want die wijkt nogal af van de hierboven geschetste theorie :X

1. Ik gebruik 32bits W2K3, die perfect met 4GB kan omgaan
2. Het gaat om een server met meerdere functies (Fileserver, MediaPortal TV Server etc. etc.), vandaar de 4GB
3. nVidia drivers die het doen met 4GB ram? Breek me de :X niet open...
4. PCI kaarten die het met 4GB nog doen? Breek me de :X niet open...

Kortom: Ik ben op zoek naar praktijkervaringen op een DS3(P)/4 bord en heb de hoop die in dit draadje te krijgen / vinden :D

Edit / Toevoeging:
Natuurlijk is niet alles afhankelijk van het mobo, maar is er ook een afhankelijkheid van goed werkende (PAE ondersteunende) drivers, maar het mobo is wel het begin van alles:

Twee voorbeelden:
1. Gigabyte GA-M55plus-S3G (AM2): BIOS ziet 4GB zonder verdere instellingen. W2K3 ziet 4GB, nVidia VGA drivers geven hoopjes problemen (crashes, lockups etc.). Met standaard W2K3 VGA drivers geen problemen, de 4GB is zondermeer te gebruiken...
2. Asus P5B/P5B-E: Hoopjes problemen om 4GB in en BIOS en W2K3 te krijgen...

Met slechts 2 of 3GB verdwijnen alle problemen overigens, maar dat is nu net niet de bedoeling: het moet met 4GB ook gewoon werken, conform de handleidingen!

[ Voor 18% gewijzigd door Mars Warrior op 27-03-2007 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
S2801 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 15:55:
[...]

Bekend probleem. Ik heb het ook icm met Vista.
Dus als iemand een oplossing weet? :)
ik heb hiren maar even gemaild, en kreeg dezelfde dag nog de oplossing:
uitgeprobeerd en werkt goed. bij het keuzemenu de GCDROM driver installeren, de rest kun je overslaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Byte_Me op 28-03-2007 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mars Warrior schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:01:
[...]

Bedankt nogmaals voor de theorie, maar ik ben op zoek naar onweerlegbaar bewijs uit de praktijk, want die wijkt nogal af van de hierboven geschetste theorie :X

1. Ik gebruik 32bits W2K3, die perfect met 4GB kan omgaan
2. Het gaat om een server met meerdere functies (Fileserver, MediaPortal TV Server etc. etc.), vandaar de 4GB
3. nVidia drivers die het doen met 4GB ram? Breek me de :X niet open...
4. PCI kaarten die het met 4GB nog doen? Breek me de :X niet open...

Kortom: Ik ben op zoek naar praktijkervaringen op een DS3(P)/4 bord en heb de hoop die in dit draadje te krijgen / vinden :D

Edit / Toevoeging:
Natuurlijk is niet alles afhankelijk van het mobo, maar is er ook een afhankelijkheid van goed werkende (PAE ondersteunende) drivers, maar het mobo is wel het begin van alles:

Twee voorbeelden:
1. Gigabyte GA-M55plus-S3G (AM2): BIOS ziet 4GB zonder verdere instellingen. W2K3 ziet 4GB, nVidia VGA drivers geven hoopjes problemen (crashes, lockups etc.). Met standaard W2K3 VGA drivers geen problemen, de 4GB is zondermeer te gebruiken...
2. Asus P5B/P5B-E: Hoopjes problemen om 4GB in en BIOS en W2K3 te krijgen...

Met slechts 2 of 3GB verdwijnen alle problemen overigens, maar dat is nu net niet de bedoeling: het moet met 4GB ook gewoon werken, conform de handleidingen!
Zoveel idioten zijn er niet die een combinatie van een DS3/4GB/Win2k3/nVidia/TV kaarten hebben. ;)

Verder is PAE nou eenmaal niet iets wat je wil zeker niet met nVidia kaarten, maar met de laatste ForceWares moet dit wel werken, 64bit zou ik daarom i.e.g. nemen. De P5B heeft weer problemen met de bios remap functionaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 28-03-2007 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Om er even op door te gaan: Ik word de laatste tijd ernstig beperkt door tekort aan geheugen dus ik wil er meer inhebben. Ik heb nu 2 x 512mb PC6400 maar mijn CPU wil nog wel harder dan dat ik em nu krijg. Daarom wil ik er graag PC7200 ingooien maar kan dit wel? Volgens de startpost alleen tot 800Mhz maar het lijkt me toch sterk als het niet sneller kan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

TEAMIKKE schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:33:
Om er even op door te gaan: Ik word de laatste tijd ernstig beperkt door tekort aan geheugen dus ik wil er meer inhebben. Ik heb nu 2 x 512mb PC6400 maar mijn CPU wil nog wel harder dan dat ik em nu krijg. Daarom wil ik er graag PC7200 ingooien maar kan dit wel? Volgens de startpost alleen tot 800Mhz maar het lijkt me toch sterk als het niet sneller kan :?
JEDEC standaard gaat maar tot 800, vandaar dat er niet hoger op de lijst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

|sWORDs| schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:29:
[...]

Zoveel idioten zijn er niet die een combinatie van een DS3/4GB/Win2k3/nVidia/TV kaarten hebben. ;)
Dat snap ik, maar blijkbaar ook weinig mensen die hun DS3/4 echt gebruiken en dus met 4GB hebben uitgerust, want dat zou al een hele stap zijn: dat de BIOS ook die 4GB aangeeft ;)
Verder is PAE nou eenmaal niet iets wat je wil zeker niet met nVidia kaarten, maar met de laatste ForceWares moet dit wel werken, 64bit zou ik daarom i.e.g. nemen. De P5B heeft weer problemen met de bios remap functionaliteit.
Mijn dank hiervoor. Alles wees al hiernaar (ATI werkt wel, nVidia niet), maar nVidia wilde dit niet bevestigen! Het leuke is nu dat Gigabyte mij dus feitelijk een bord heeft verkocht, inclusief onboard nVidia chipset en drivers met ondersteuning voor 16GB RAM, dat dus NIET werkt |:( |:(

Schandalig eigenlijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
|sWORDs| schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:36:
[...]

JEDEC standaard gaat maar tot 800, vandaar dat er niet hoger op de lijst staat.
Als ik ff snel google kom ik erop uit dat dit te maken heeft met de Solid State Capacitors. Kan het dan wel sneller ook al staat het niet aangegeven? Of is het gewoon niet mogelijk? Zou het eerste grote minpunt zijn die ik tegenkom bij dit bord :( (DS-3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

TEAMIKKE schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:01:
[...]

Als ik ff snel google kom ik erop uit dat dit te maken heeft met de Solid State Capacitors. Kan het dan wel sneller ook al staat het niet aangegeven? Of is het gewoon niet mogelijk? Zou het eerste grote minpunt zijn die ik tegenkom bij dit bord :( (DS-3)
Dit staat los van de caps, zie het als volgt: Je bord ondersteunt een bus van 1066 (ik neem aan dat je een rev1.1 of rev 2 hebt), dit wil niet zeggen dat 1333 en 1600 niet werken. Het zijn maar standaarden die gesupport worden. Zie ook dit bericht, vlak voor ddr2-800 (pc6400) officieel werd, hier staat al in dat 1066 nooit officieel wordt en dat ddr3 de volgende zal worden. nVidia en een aantal fabrikanten hebben nu epp, een uitbreiding op spd.

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 28-03-2007 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
ik heb mn CPU iets te ver overklokt geloof ik, mn PC blijft nu resetten. ik dacht alleen dat hij vanzelf weer de FSB terug zou moeten zetten op de standaard waarde als ie niet boot. ik heb hem nu een paar keer opnieuw laten opstarten, maar nog steeds niet. tijd voor een handmatige biosreset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Byte_Me schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:55:
ik heb mn CPU iets te ver overklokt geloof ik, mn PC blijft nu resetten. ik dacht alleen dat hij vanzelf weer de FSB terug zou moeten zetten op de standaard waarde als ie niet boot. ik heb hem nu een paar keer opnieuw laten opstarten, maar nog steeds niet. tijd voor een handmatige biosreset?
Had je al lang moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net mijn ds4 3.3 binnen en ja hoor defecto...zit dus 1 van de 2 pootjes van het koelblok aan de achterkant los. Blok zit er nu voor 30% tegenaan denk ik. Ik heb een maand op mijn spullen moeten wachten en zit er zwaar over te denken om het board gewoon te gaan gebruiken....Of is het dat echt niet verstandig?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 07:46
Iemand enig idee waar de DQ6 3.3 te krijgen is?

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:47
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:59:
Ik heb net mijn ds4 3.3 binnen en ja hoor defecto...zit dus 1 van de 2 pootjes van het koelblok aan de achterkant los. Blok zit er nu voor 30% tegenaan denk ik. Ik heb een maand op mijn spullen moeten wachten en zit er zwaar over te denken om het board gewoon te gaan gebruiken....Of is het dat echt niet verstandig?!
Dan kun je naar je garantie fluiten, ECHT niet doen! Maak een goede deal met de verkoper dat je direct een ander bord meekrijgt, anders gewoon je beroepen op de wet voor kopen op afstand, dat je binnen 8 dagen zonder opgaaf van rede de spullen terugstuurt en je geld terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ritchie schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:10:
Waarom zou je een DQ6 halen? Voor de DD Live encoding?

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 29-03-2007 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Laatst online: 25-07 13:07
Byte_Me schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:55:
Idd handmatig doen. Wat verwacht je dan :D na 300x rebooten het ineens weer gaat doen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door KappeNou op 29-03-2007 20:24 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
|sWORDs| schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:16:
[...]

Waarom zou je een DQ6 halen? Voor de DD Live encoding?
Correct.

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
KappeNou schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:23:
[...]

Idd handmatig doen. Wat verwacht je dan :D na 300x rebooten het ineens weer gaat doen ;)
kan ik het helpen dat ik lui ben... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Omdat mijn bordje niet houd van koud booten heb ik de batterij denk ik al letterlijk zo'n 100x moeten verwijderen tijdens het overclocken :')
Gelukkig heb ik hem nu lekker stabiel draaien op 2,9Ghz. Zo blijft hij lekker staan! meer dan genoeg 500Mhz winst voor 24/7

en geloof me ik ben normaal gesproken luiheid himself :$

[ Voor 23% gewijzigd door KappeNou op 29-03-2007 23:04 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
KappeNou schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:02:
Omdat mijn bordje niet houd van koud booten heb ik de batterij denk ik al letterlijk zo'n 100x moeten verwijderen tijdens het overclocken :')
Gelukkig heb ik hem nu lekker stabiel draaien op 2,9Ghz. Zo blijft hij lekker staan! meer dan genoeg 500Mhz winst voor 24/7

en geloof me ik ben normaal gesproken luiheid himself :$
Bij een ds3 hoef je toch niet meer te doen dan even contact maken tussen 2 pinnetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
zo lui ben ik nou dat ik dat niet eens uitzoek :Y)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolnick
zit een jumper boven de batterij ja, even kortsluiten en bios is gereset, makkelijker dan batterij eruit halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

evolnick schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 08:37:
zit een jumper boven de batterij ja, even kortsluiten en bios is gereset, makkelijker dan batterij eruit halen ;)
Bij de S-3 moet je dus eerst je videokaart eruit halen wil je bij die jumper kunnen :(

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 22:36
Heerlijk zo'n draadje, even lekker kletsen over leuke spullen :)

Ik gebruik al jaren Gigabyte en ben heel erg tevreden met mijn "gewone" S3. Netjes afgewerkt en alle opties die ik nodig denk te hebben : raid-0, pcie-16, dual channel en core2duo ...

Ik heb even moeten wachten op mijn videokaart en had dus tijd genoeg om lekker met de fsb te knutselen. Ik heb er Team geheugen in zitten pc5400 en draai nu op 480 Mhz fsb.
Geen enkel probleem met stabiliteit en altijd perfect opstarten en afsluiten !

Yamaha FZ1 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolnick
Rye schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 08:49:
[...]
Bij de S-3 moet je dus eerst je videokaart eruit halen wil je bij die jumper kunnen :(
je kunt een schroevendraaier/stroomdraadje gebruiken om de pinnetjes kort te sluiten. Met een jumper hier gaan werken is knap lastig ja :)

[ Voor 8% gewijzigd door evolnick op 30-03-2007 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
hier posten vast wel wat mensen die met hun 965P bordje overklokken. misschien dat iemand mij de gouden tip kan geven met mijn probleem:

mn micron D9 geheugen loopt niet stabiel op 233 MHz (en dat terwijl ik eigenlijk naar 250 wil)

Specs:
Gigabyte 965P DS3 rev 3.3 F9 bios
Pentium D 820 (binnenkort een C2D)
Scythe infinity
1GB GoodRAM PC2-6400 D9GMH
powercolor X1950 Pro
Tagan 550W voeding

Vcore: 1.45V (CPU stabiel tot 250 MHz, getest met lagere RAM divider)
Vram: tot 2.4V geprobeerd

Ik heb nu ook de andere voltages verhoogd. MCH + 0.2V, FSB voltage ook + 0.2V. ik heb ook de timings versoepeld, zonder succes (6-6-6-18). Orthos geeft binnen een minuut een foutmelding. Iemand nog een tip? Nou weet ik wel dat GoodRAM geen bekend merk is, en ik heb er ook niet de hoofdprijs voor betaald, maar ik had wel verwacht dat ik een FSB van 250 MHz zou kunnen halen.

(Ik heb zelfs de heatspreaders van het geheugen gehaald om te kijken of er echt wel micron D9 chips op zaten, maar dat is het geval.)

Als ik op google zoek dan vind ik genoeg meldingen van mensen die dit geheugen op veel hogere snelheden hebben lopen. Nu weet ik ook wel dat er geen garanties bestaan bij overklokken, maar ik hoop nog op een gouden tip.

wat me ook opvalt is dat de voltage regulators loeiheet worden. ik heb het niet gemeten, maar als je ze lang genoeg aanraakt doet het pijn, redelijk warm dus. maar dat lijkt me niet de oorzaak van dit probleem, eerder als het een CPU probleem zou zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Byte_Me op 30-03-2007 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 18:12
Byte_Me schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 14:17:
hier posten vast wel wat mensen die met hun 965P bordje overklokken. misschien dat iemand mij de gouden tip kan geven met mijn probleem:

mn micron D9 geheugen loopt niet stabiel op 233 MHz (en dat terwijl ik eigenlijk naar 250 wil)

Specs:
...
Ik heb nu ook de andere voltages verhoogd. MCH + 0.2V, FSB voltage ook + 0.2V. ik heb ook de timings versoepeld, zonder succes (6-6-6-18). Orthos geeft binnen een minuut een foutmelding. Iemand nog een tip? Nou weet ik wel dat GoodRAM geen bekend merk is, en ik heb er ook niet de hoofdprijs voor betaald, maar ik had wel verwacht dat ik een FSB van 250 MHz zou kunnen halen.

wat me ook opvalt is dat de voltage regulators loeiheet worden. ik heb het niet gemeten, maar als je ze lang genoeg aanraakt doet het pijn, redelijk warm dus. maar dat lijkt me niet de oorzaak van dit probleem, eerder als het een CPU probleem zou zijn.
UHmmz geef precies je settings uit je bios,

pci speed auto? moet 100 zijn

FSB ik krijg de mijne niet boven de 440

en nog zo wat settings.

Ik heb mijn ram limiet even bekeken door cpu op nette snelheid te zetten en de ratio van ram 2.5 te zetten dus niet fsb*2 maar fsb*2.5 zo kan je ram testen los van fsb limiet.
..oops lezen ik zie dat je een lagere? divider hebt geprobeerd, ik neem aan om je cpu lager te laten lopen en te doen wat ik hierboven had beschreven.
En kijk (misschien al gedaan?) even in ddr topic d9 zijn er in verschillende smaken.

Ik krijg mijn FSB niet verder dan 440 nu 430 gekozen hoe is de ervaring bij andere DS3 eigenaren...
bios F10 btw.

[ Voor 32% gewijzigd door EnderQ op 30-03-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooyevaar
Ik heb in een gewone S3 de F4 bios zitten. Met de F5 en F6 kwam ik niet boven de 400MHz uit ... iets om over na te denken ?
De extra's in een nieuwere bios heb je lang niet altijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 09:37
En voor degene, die het nog niet wist: BIOS F11a is uit.

http://www.xtremesystems....ead.php?t=109719&page=180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Trouwens, zijn er meer mensen die last hebben van de onboard RAID controller?
Ik heb nu al een tijdje mijn 2de board, na me 1e RMA vanwege RAID haperingen (muis hangt, geluid doet raar), maar me 2de heeft het ook. Nu zag ik dit topic weer staan en dacht, zal eens vragen.

Het probleem doet zich voor als ik lees en schrijf op me RAID0 config. Als ik dus iets kopieer van me RAID naar me RAID dan hapert het. Als ik iets kopieer van RAID naar SATA = gewoon en andersom ook. Ik had al gezocht op google maar vond hier niks over. Heb ik nu dan gewoon 2x dikke pech gehad?
Weet iemand trouwens een leuk PCI-e RAID kaartje, niet te duur, performance hoeft niet wereldschokkend te zijn. Zolang ik maar van die haperingen af ben.

Ook als ik een venster minimaliseer dan blijft me muis hangen als het venster zich minimaliseert, ook bekend probleem? Dit is al de zoveelste windows install, dus daar ligt het niet aan.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Rye schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 18:21:
Trouwens, zijn er meer mensen die last hebben van de onboard RAID controller?
Ik heb nu al een tijdje mijn 2de board, na me 1e RMA vanwege RAID haperingen (muis hangt, geluid doet raar), maar me 2de heeft het ook. Nu zag ik dit topic weer staan en dacht, zal eens vragen.

Het probleem doet zich voor als ik lees en schrijf op me RAID0 config. Als ik dus iets kopieer van me RAID naar me RAID dan hapert het. Als ik iets kopieer van RAID naar SATA = gewoon en andersom ook. Ik had al gezocht op google maar vond hier niks over. Heb ik nu dan gewoon 2x dikke pech gehad?
Weet iemand trouwens een leuk PCI-e RAID kaartje, niet te duur, performance hoeft niet wereldschokkend te zijn. Zolang ik maar van die haperingen af ben.

Ook als ik een venster minimaliseer dan blijft me muis hangen als het venster zich minimaliseert, ook bekend probleem? Dit is al de zoveelste windows install, dus daar ligt het niet aan.
Ds-3 toch? De goedkopere p965 bordjes hebben om de kosten te sparen een ich8 southbridge, de duurdere de ich8R. En je raad het al, die R staat voor raid. Bij de goedkopere bordjes gaat de raid via een jmicro controller, die ook gebruikt word voor de ide poort. Die controller ondersteund raid wel, maar brak zoals jij nu ook merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooyevaar
bassie_ schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 18:47:
[...]

Ds-3 toch? De goedkopere p965 bordjes hebben om de kosten te sparen een ich8 southbridge, de duurdere de ich8R. En je raad het al, die R staat voor raid. Bij de goedkopere bordjes gaat de raid via een jmicro controller, die ook gebruikt word voor de ide poort. Die controller ondersteund raid wel, maar brak zoals jij nu ook merkt.
Waarom heeft iedereen nou zo'n problemen ... ik heb 2x een WD160RE 16mb sata2 op de gigabyte-raid zitten in raid-0. Gewoon winxp-32bit en nog geen enkel probleem. Ik speel er al sinds december op en nog geen 1 vastloper.
Ook al dik overgeklokt (180%), maar wel voorzien van een stevige 400watt voeding !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Ik heb de S-3 en die raid controller hoort gewoon te werken, zonder haperingen inprincipe, snelheid mag mss dan lager zijn, maar zou toch moeten werken, toch?

Edit: net even een oc'guide gevolgt, maar daar kom ik niet hoger mee dan wat ik eerst al had: 3.7Ghz stable. Graag zou ik de 4Ghz halen, maar wordt gelimit door me mem (PC6400).
Maar na wat aanpassingen die in die guide stonden, is me probleem met het minimaliseren ook weg :D

[ Voor 47% gewijzigd door Rye op 03-04-2007 20:43 ]

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Ooyevaar schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:34:
[...]

Waarom heeft iedereen nou zo'n problemen ... ik heb 2x een WD160RE 16mb sata2 op de gigabyte-raid zitten in raid-0. Gewoon winxp-32bit en nog geen enkel probleem. Ik speel er al sinds december op en nog geen 1 vastloper.
Ook al dik overgeklokt (180%), maar wel voorzien van een stevige 400watt voeding !
Jij hebt wellicht geluk gehad met je bord. En nu je het toch over je RAID 0 opstelling hebt, kun je wat HDTach resultaten hier posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rye schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:37:
Ik heb de S-3 en die raid controller hoort gewoon te werken, zonder haperingen inprincipe, snelheid mag mss dan lager zijn, maar zou toch moeten werken, toch?
Ik heb een DS3 rev3.3 boardje en sinds gisteren ook een Raid 0 opstelling. Dit moet toch juist veel sneller werken dan met 1 hardeschijf????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb gelezen dat dit moederbord nogal kieskeurig is kwa geheugen & die pdf met compatibiele modules is bitter klein!

Welk geheugen moet ik nemen om de FSB stabiel op 333 te draaien, geheugen 1333 (1:1)? Ik zou graag 4Gb steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poing schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:37:
Ik heb gelezen dat dit moederbord nogal kieskeurig is kwa geheugen & die pdf met compatibiele modules is bitter klein!

Welk geheugen moet ik nemen om de FSB stabiel op 333 te draaien, geheugen 1333 (1:1)? Ik zou graag 4Gb steken.
windows xp 32bit heeft toch problemen met meer dan 3 gb geheugen?

edit: ik heb kingston pc6400 cl4 geheugen en haal makkelijk 400fsb. maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor processor je hebt

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:26:
[...]

Ik heb een DS3 rev3.3 boardje en sinds gisteren ook een Raid 0 opstelling. Dit moet toch juist veel sneller werken dan met 1 hardeschijf????
Het werkt ook wel sneller dan met 1 hardeschijf, maar het haperd :(
Nu zag ik ook iemand met dezelfde schijven als mij en die haalde een burstrate van +- 200mb/s. Ik haal er dus maar 100 met die onboard controller. Er zijn zelfs mensen met een single schijf die gewoon 100mb/s halen in burst.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rye schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:09:
[...]

Nu zag ik ook iemand met dezelfde schijven als mij en die haalde een burstrate van +- 200mb/s. Ik haal er dus maar 100 met die onboard controller. Er zijn zelfs mensen met een single schijf die gewoon 100mb/s halen in burst.
hoe meet jij dat? die burstrate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:39:
[...]

hoe meet jij dat? die burstrate?
Via HDtune, zo meten de anderen in het topic op TZ ook.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rye schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:09:
[...]

net ff mijn burst rate gechecked. ik haal 117.9 MB/sec met een raid 0 opstelling
ik heb 2 barracuda 7200.10 320 gig schijven erin zitten.

is dit niet een beetje te traag? of is dat een beperking van mijn gigabyte 965P DS3 rev3.3 board?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vanochtend zijn mijn nieuwe casefans ed binnengekomen. Heb besloten om ook direct maar de Scythe Infinity te 'pressure-mounten'. Het idee erachter snap ik en het lijkt me ook vrij eenvoudig uit te voeren, maar toch even voor de zekerheid. Kan iemand (lllidan O-) ) bevestigen dat de ringetjes zo goed zouden zitten?

(moederbord zal dan uiteraard tussen de 2 witte (plastic/nylon) ringen komen)

Afbeeldingslocatie: http://www.meerstra.com/dir/infinity/thumb/DSCN1605.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.meerstra.com/dir/infinity/thumb/DSCN1607.JPG

De volgende ringetjes wou ik gebruiken als isolatie ring, deze lijken mij prima ? De een is gewoon plastic volgens mij, de ander nylon maar dit is beide toch prima ?

Afbeeldingslocatie: http://www.meerstra.com/infinity/thumb/DSCN1608.JPG

[ Voor 25% gewijzigd door Dick op 16-09-2007 22:47 . Reden: pics/links gerommel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Nylon of plastic, beide idd prima, gaat erom dat die metalen sluit ringetjes geen contact maken met het moederbord, ivm kortsluiting (zal wel niet zo'n vaart lopen). En ik zou tussen de kop van de bout, en die nylon sluitring, nog en metalen/rvs ringetje zetten. (onderkant moederbord dus). Als je straks namelijk te hard doordraait dan heb je een kans dat de kop van de bout door die nylon sluitring heen gaat (weet niet hoe sterk die nylon sluitring is, better save than sorry).

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehost.eu/thumbs/8efdbe187951.gif

Op deze foto zie je 2 metalen sluitringetjes (en 1 van nylon); ik heb uiteindelijk aan de onderkant van het moederbord maar 1 metalen sluitring gebruikt (en uiteraard die ene nylon sluitring)

Trouwens, komt het bevestigings blok van je Infinity op de Caps te rusten? Even opletten, bij mij was dat helaas wel het geval, en dan zul je een klein stukje van dat blok moeten afzagen/ weg-vijlen.

Offtopic; welke casefans heb je nu binnengekregen? Laat even weten of ze wel of niet bevallen, altijd handig om te weten.

[ Voor 39% gewijzigd door Illidan op 04-04-2007 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooyevaar
Illidan schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:26:
[...]
Jij hebt wellicht geluk gehad met je bord. En nu je het toch over je RAID 0 opstelling hebt, kun je wat HDTach resultaten hier posten?
Mijn schijven zijn WD1600YS (Sata-2 16Mb 160Gb)
Ik begrijp dat het niet het allersnelste is ... maar ik kom op een burst van 1999,2MB/s (huh?)
en de grafiek begint op ruim 120 en zakt dan zachtjes terug naar 100 op 230Gb. Om dan te eindigen op 70 bij 330Gb.
Zie hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Ooyevaar op 04-04-2007 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Bedankt voor de tip van het ringetje aan de onderkant, zal daar er ook één doen. De bevestigingsklemmen van de infinity komen inderdaad tegen de solid caps van de DS-3 maar daar had ik al een stukje vanaf gehaald. De infinity zit er namelijk al een week of 2 op met de standaard bevestiging.

Offtopic: 2 x 92mm en 2 x 120mm van Nexus. De 92mm fans heb ik er al ingezet, het scheelt een paar graden op zowel mijn gpu (7600gs, passief) als cpu, wat koeling beterft ben ik dus tevreden. Helaas vind ik ze net even wat teveel geluid maken, net hoorbaar aanwezig. Nou moet ik erbij zeggen dat ze niet op een fancontroller zitten en dus redelijk wat toeren maken. De 120mm fans komen morgen dr in, dan zal ik ook de Infinty pressure-mounten, heb daar vanavond geen tijd meer voor helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
@Ooyevaar; thankx voor de HDTach post, denk dat wel meer Gigabyte bezitters na het zien van die score over een RAID 0 zullen nadenken. En idd: 1999,2MB/s...HUH..?? Das wel een beetje erg veel (vooropgesteld dat de burst speed weinig zegt), krijg je iedere keer een soortgelijke score..?? Volgens mij is zo'n burst speed technisch niet eens mogelijk.

@Kingrichard47
Bij mij zaten niet de bevestigings klemmen in de weg, maar het blok van de Infinity zelf waar die klemmen aan vast zitten. Heb dan ook een stukje van het blok afgezaagd. Maar misschien bedoel je dat ook? In elk geval succes met de mod, zoals je zelf al opmerkte is het eigenlijk vrij eenvoudig, sterker nog in vond het uiteindelijk zelfs makkelijker dan die standaard plastic pinnetjes inklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 17:09:
[...]

net ff mijn burst rate gechecked. ik haal 117.9 MB/sec met een raid 0 opstelling
ik heb 2 barracuda 7200.10 320 gig schijven erin zitten.

is dit niet een beetje te traag? of is dat een beperking van mijn gigabyte 965P DS3 rev3.3 board?
Ik haal dus precies hetzelfde :) Ik heb de 250GB variant in raid0. Ik vond het ook wel een beetje traag, de rest van de speeds zijn wel gewoon goed.
Ooyevaar schreef op woensdag 04 april 2007 @ 19:33:
[...]

Mijn schijven zijn WD1600YS (Sata-2 16Mb 160Gb)
Ik begrijp dat het niet het allersnelste is ... maar ik kom op een burst van 1999,2MB/s (huh?)
en de grafiek begint op ruim 120 en zakt dan zachtjes terug naar 100 op 230Gb. Om dan te eindigen op 70 bij 330Gb.
Zie hier.
Meh! Wij hebben het hier over HDtune. Bij HDtach haal ik ook die burstspeeds, of dan wel niet hoger.
Ik denk HDtach die burst uit het cachegeheugen haalt, zou het anders ook niet weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Rye op 04-04-2007 20:09 ]

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rye schreef op woensdag 04 april 2007 @ 20:07:
[...]

Ik haal dus precies hetzelfde :) Ik heb de 250GB variant in raid0. Ik vond het ook wel een beetje traag, de rest van de speeds zijn wel gewoon goed.
dat is toch triest? moet minsten richting 200 mb/sec gaan.

is hier niets aan te doen? of is dit een beperking van de raid controller van de DS-3? is de DS4 bijvoorbeeld alweer beter hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
Ritchie schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:10:
Iemand nog enig idee?

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 07:54:
[...]

dat is toch triest? moet minsten richting 200 mb/sec gaan.

is hier niets aan te doen? of is dit een beperking van de raid controller van de DS-3? is de DS4 bijvoorbeeld alweer beter hierin?
De DS3 heeft toch sowieso een brakke raid controller. vanaf DS4 heb je raid op de Intel® ICH8R southbridge, welke wel fatsoenlijke prestaties heeft. ben er zelf ook helaas pas later achter gekomen en ga waarschijnlijk voor een PCI-e raid controllertje.

uit de OP:
Ook schijnen er problemen met RAID op de JMicron controller te zijn, sowieso is de ICH8R sneller in performance!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Byte_Me schreef op donderdag 05 april 2007 @ 11:25:
[...]

De DS3 heeft toch sowieso een brakke raid controller. vanaf DS4 heb je raid op de Intel® ICH8R southbridge, welke wel fatsoenlijke prestaties heeft. ben er zelf ook helaas pas later achter gekomen en ga waarschijnlijk voor een PCI-e raid controllertje.

uit de OP:

[...]
Ik wil dus ook een PCI-e Raid kaartje halen. Niet te duur en gewoon voor 2 schijven. Ik dacht aan zoiets: http://www.webconnexxion....?cPath=79&products_id=368 maar ik kan er geen enkele review over vinden. En anders dacht ik deze: http://tweakers.net/productsurvey/140480

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Een kleine update, heb net de Vdimm mod gedaan. Wou de mch mod ook doen, maar die zit onder me graka(kabel gekloot) en echt nodig is ie ook niet. Misschien komt die nog als ik em is nodig heb. Vdroop wil ik wel gaan doen, maar het is nog niet duidelijk welke nou de goede is. Zodra dat zo is doe ik die wel.

Oplossing voor die infinity problemen heb ik ook gevonden, gewoon het blok een kwart slag draaien.

Heb ook gelijk mijn zalman nb blok vast geschroeft, die plastic clipjes lieten de heletijd los.

Pic's komen nog, eerst een goede cam zoeken.

edit:

Nog geen pic's camera is niet te vinden :( . Het modden van dat zalman ding werkt iig wel, toch 4 graden koeler. Voltmod werkt ook.

[ Voor 11% gewijzigd door bassie op 05-04-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rye schreef op donderdag 05 april 2007 @ 13:04:
[...]

Ik wil dus ook een PCI-e Raid kaartje halen. Niet te duur en gewoon voor 2 schijven. Ik dacht aan zoiets: http://www.webconnexxion....?cPath=79&products_id=368 maar ik kan er geen enkele review over vinden. En anders dacht ik deze: http://tweakers.net/productsurvey/140480
Ik zat zelf ook al naar zo'n oplossing te kijken! Wat voor een burstrate of transfer rate mag je met deze oplossing verwachten?
ik neem aan dat je dan weer een full install moet doen van windows als je overgaat van de standaard mobo raid naar zo'n kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:21:
[...]

Ik zat zelf ook al naar zo'n oplossing te kijken! Wat voor een burstrate of transfer rate mag je met deze oplossing verwachten?
ik neem aan dat je dan weer een full install moet doen van windows als je overgaat van de standaard mobo raid naar zo'n kaart?
is dat zo? ik heb nog nooit raid gedraaid, dus ik weet het niet, maar waarom zou je geen image over kunnen zetten? das wel een serieus nadeel dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Byte_Me schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:40:
[...]

is dat zo? ik heb nog nooit raid gedraaid, dus ik weet het niet, maar waarom zou je geen image over kunnen zetten? das wel een serieus nadeel dan.
een imag zou idd een optie kunnen zijn! 8)7

edit: alhoewel, moeten de drivers van de raid al niet geladen zijn bij de install van windows?
maw met terug zetten van een image ziet windows je schijven niet, en dus boot hij niet ???

edit2: kan iemand mij vertellen wat de burstrate of transfer rate behoort te zijn met 1 hardeschijf? in raid is de burstrate 117 mb/sec en transferrate: 60 mb/sec

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
@ Bassie;

Infinity een kwartslag draaien had bij mij niet geholpen ;( ,was idd makkelijker geweest.
Succes met je Vdroop. Aangezien ik tot voor kort niet eens wist dat het bestond, ga ik me maar eens wat meer verdiepen in de moeilijkheidsgraad van die mod, en het uiteindelijke effect/nut.
Wat is trouwens het doem-scenario? Bij het hele OC spelletje lijkt dit onderdeel mij het meest riskant, je moet dus wel een beetje weten wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Illidan schreef op donderdag 05 april 2007 @ 21:32:
@ Bassie;

Infinity een kwartslag draaien had bij mij niet geholpen ;( ,was idd makkelijker geweest.
Succes met je Vdroop. Aangezien ik tot voor kort niet eens wist dat het bestond, ga ik me maar eens wat meer verdiepen in de moeilijkheidsgraad van die mod, en het uiteindelijke effect/nut.
Wat is trouwens het doem-scenario? Bij het hele OC spelletje lijkt dit onderdeel mij het meest riskant, je moet dus wel een beetje weten wat je doet.
Vdroop.

Het grootste gevaar voor je bord is de hitte. De boutjes die niet temperatuur geregeld zijn worden toch rond de 480 graden. Als je dat telang op je bord houd, lijkt het mij niet al te best.

Vdroop lijkt me trouwens de moeilijkste, zoek die plaats maar is op op je bord. Je zal zien dat die plaats nog kleiner is dan de mch/dimm mod's.

Als je ooit is mod's wilt gaan doen zijn er een paar dingen toch belangrijk:

Koop een goede bout, je hoeft niet een €200 weller, maar wel gewoon een goede. Zelf heb ik nu een ersa multitip 15w. Heeft €25 gekost, prima boutje. Zit standaart ook een 1.1mm punt bij. Volgens syngrow is de weller sp15l ook een lekker boutje, kost €15 maar een 1mm punt kost rond de €8 volgens mij.

De tin die je gebruikt hoeft niet speciaal te zijn, wel met harskern natuurlijk anders vloeit het niet. En dun draad werkt ook wel lekker. Heb zelf 0.5mm gebruikt. Stukje desoldeer draad erbij is ook wel lekker. Voor de mensen die niet weten wat het is: het zuigt vloeibaar tin op, dus als je wat teveel tin gebruikt kan je het zo weg halen.

Zorg dat je een multimeter in huis hebt, zodat je kan meten wat je doen.

De weerstanden heb ik bij dickbest vandaan, het zijn de 20 slags instel potmeters. Ook handig om te doen is even spelen met die weerstanden. Sluit je multimeter er op aan en draai er een beetje aan. Kijk hoe de weerstand veranderd, en over welke pin. De meeste van die dingen hebben 3 pinnetjes, je moet dus wel even weten hoe ze werken. Als je het verkeerd doet en je gebruikt ineens een weerstand van 0 ohm om je mobo, is er zeker kan dat iets het niet gaat overleven. In de meeste gevallen zit er wel een beveiling op voor extreme voltages, maar het is niet fijn (0ohm op je ram kan bij sommige bordjes 5V betekenen).

Wat ook erg handig is is een stukje oefen print waar je alles op vast maakt. Dan hoef je niks op je bord te lijmen (stukje print past bij mij in me floppie poort :) ).

Enige soldeer ervaring is natuurlijk ook nodig. Gewoon een paar uurtjes goed oefenen om de basis goed te leren. Wat ik zelf gedaan had is: bij dick een zooi weerstanden gehaalt een een stukje oefen print, heeft met €4 gekost ofzo. Dan gewoon een middagje de heletijd die weerstanden op het printje solderen om een beetje te oefenen, beetje door krijgen wat de beste manier van verhitten is enzo. Toen ik dat een beetje kon, een oud mobo gepakt en daarop geoefend om het kleine priegel werk onder de knie te krijgen. Als je geen mobo hebt zijn er nog zat andere dingen te vinden om op te oefenen. Wat oud geheugen dat je nog hebt liggen, wat van die geluidskaarten van de kringloopwinkel, wees creatief ;)

Nog even kort hoe ik de mod gedaan heb.

Heb me standaart intel koeler gepakt, en de kabels los gesoldeert. Alle kabels behalve de zwarte uit de fan aansluiting gehaalt. Die zwarte heb ik gebruikt voor aarde, dan hoef ik dan niet ergen te solderen gewoon op een fan aansluiting prikken.

Toen heb ik me mobo gepakt en alle kabeltjes gepast, op goede maat knippen, strippen, nog een keer passen etc.

Toen heb ik het uiteinde van me draad vertint met een klein beetje tin. Daarna draad tegen de plaats op me mobo gehouden, en de draad verwarmen zodat de warmt via de draad naar het ic ging. Bout weg gehaalt en het draad zat vast. Andere eind van het draad aan het regel paneeltje vast gemaakt.

Het is misschien een beetje onduidelijk nu, maar dat waarschijnlijk is het wat duidelijker als ik fotos erbij heb.

Wel weer een flinke lap tekst geworden 8)7

Nog even een vraagje van mijn kant. Weet iemand waar je dat schuim kan kopen wat onder je mobo ligt in de doos? Of in ieder geval hoe het heet? Ben opzoek naar een mooi stukje van dat spul, wil nog is een soort benchplank maken waarop ik me mobo kan leggen als ie buiten me kast is. Kan natuurlijk wel dat spul uit me mobo doos halen, maar ik heb nog wat extra stukjes nodig voor wat andere hw.

edit: Misschien een idee om het progje setfs in de ts te zetten? Een mooi progje om de fsb van de ds3 te verhogen in windows.

[ Voor 12% gewijzigd door bassie op 06-04-2007 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Byte_Me schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:40:
[...]

kan niet, je heb met meer dingen alleen te maken dan alleen twee schijven. met een goede controller heb je een mini bios vol met opties

van 1 controller naar een andere van een ander merk is 39/40 not done. door de software meestal, en anders door de instellingen

let bij de aanschaf trouwens wel op dat die schijf bootable is, en na installatie met everest even het irq nummer uitlezen van je pci bus, en dan gaan kijken of er een ander apperaat is met het zelfde irq nummer. zo ja veranderen van nummer (anders deelt hij de bus met bv je geluidskaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Zo, de Infinity zit nu vastgeschroefd. Installatie viel inderdaad mee, makkelijker als het standaard systeem wat ik overigens altijd al niks vond.

Temperatuur verschil is niet heftig, misschien 2 graden (idle), stress nog niet getest. Hierbij moet ik wel even opmerken dat ik de cpu en casefan (outtake, direct achter de infinity) vervangen heb voor exemplaren van Nexus, op het moment draaien deze erg langzaam. Speedfan geeft rare dingen aan maar ik meende dat ze op zo'n 600 rpm draaien. Als je het zo bekijkt maakt de pressusure mounting van de Infinity dus toch wel verschil, heb nu mindere airflow én minder warmte.

De Infinity kwam inderdaad tegen de solid caps aan, stuk eraf zagen deed wonderen O-) Als je hem een kwartslag draait zit die voor mij niet meer goed in de kast. Nu zit de fan op het brede stuk (zoals het hoort) en wordt de lucht naar achteren geblazen waar ook een outtake zit. Als ik hem zou draaien moet of de cpu fan op de smalle kant of de airflow wordt ontregeld.

offttopic: De 92 mm Nexus intakes aan de voorkant van de kast hoor ik nu nauwelijks meer, ik heb ze nu samen met de outtake fan op de casefan aansluiting gedrukt. Niet helemaal netjes maar het moet maar even, nog even bekijken of ik hier een fancontroller voor ga halen.

Edit: Vandaag even wat gestressed met Orthos. Op stock speed/voltages wordt Tjunction iets van 38 graden, Idle hang ik net onder de 30. Dit met fans (cpu en outtake) die nauwelijks draaien, 600rpm. De intakes heb ik uitstaan, maken me teveel herrie zonder dat ze echt nuttig zijn, zodra ik mijn schijven heb haal ik wel een fancontroller waar ik ze aanhang.

[ Voor 24% gewijzigd door Dick op 06-04-2007 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:54
Ik heb sinds vandaag een Gigabyte 965P-DS3. Na de computer helemaal ingebouwd en aangesloten te hebben heb ik geprobeerd de computer aan te zetten. Dit werkte vervolgens prima, maar het enige wat ik zag was: Scanning bios image into harddrive. Nou heb got al doorgezocht om en ik denk dat mijn bios opnieuw geflashed moet worden, alleen hoe doe ik dit nu.
Voor de duidelijkheid ik kan dus totaal niet in de bios, ik kan niets instellen o.i.d.

Volledige setup
Intel C2D 4300
OCZ PC6400 Platium
MSI 7900GTO
Antec 550W
Hitachi desktar 250gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Wie heeft er trouwens S.M.A.R.T voor hun hd aanstaan in het mobo? Is dit handig of gewoon onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-B
Hey, Ik heb gisteren een Arctic Freezer 7 Pro aangeschaft en ben dik tevreden erover scheelt bij mij 8 a 10 graden ten opzichte van de std cooler bij de E4300. Temp komt nu na 20 min TAT op 57 graden als ik op 3 GHz draai. Is goed te doen vind ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Laatst online: 13-09 08:09
Eric-B schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 16:21:
Hey, Ik heb gisteren een Arctic Freezer 7 Pro aangeschaft en ben dik tevreden erover scheelt bij mij 8 a 10 graden ten opzichte van de std cooler bij de E4300. Temp komt nu na 20 min TAT op 57 graden als ik op 3 GHz draai. Is goed te doen vind ik :)
Ik heb mijn zalman 9500led ook vervangen door de artic freezer pro. De zalman kreeg ik op de een of andere manier niet strak op de processor. Met de Artic is de processor nu 8 graden koeler. Idle 40 en stressed met TAT 56. Het systeem loopt op 2,6 ghz. Een hele verbetering dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Dank voor de uitgebreide uitleg, Bassie! Ik heb het maar meteen ge-copy-past en bewaard, zal vroeg of laat erg bruikbaar zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Illidan schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 18:37:
[...]

Dank voor de uitgebreide uitleg, Bassie! Ik heb het maar meteen ge-copy-past en bewaard, zal vroeg of laat erg bruikbaar zijn _/-\o_
Klik.ALs je op die plaatjes klikt krijg je nog wat info over solderen. Vooral hoe je sommige dingen moet solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Lumics schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 16:28:
[...]

Ik heb mijn zalman 9500led ook vervangen door de artic freezer pro. De zalman kreeg ik op de een of andere manier niet strak op de processor. Met de Artic is de processor nu 8 graden koeler. Idle 40 en stressed met TAT 56. Het systeem loopt op 2,6 ghz. Een hele verbetering dus.
Het is alleen zo vervelend dat de temperaturen zo onbetrouwbaar lijken te zijn. Je weet nooit welke temperatuur klopt en kunt het alleen beredeneren, maar zeker weten wat nou de echte temperatuur is doe je nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Laatst online: 13-09 08:09
|sWORDs| schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 18:50:
[...]

Het is alleen zo vervelend dat de temperaturen zo onbetrouwbaar lijken te zijn. Je weet nooit welke temperatuur klopt en kunt het alleen beredeneren, maar zeker weten wat nou de echte temperatuur is doe je nooit.
Dat is waar. Maar aangezien de weergegeven temperatuur (met hetzelfde programma) lager is dan met de zalman, ga ik er van uit dat de temperatuur ook daadwerkelijk lager is geworden.

Maar he hebt gelijk. Tat geeft nu aan 39 graden, maar als ik nu mijn pc boot en in de setup kijk staat er 29. Kan me niet voorstellendat de temperatuur zo snel daalt.

De zalman had ongetwijfeld ook nog prima dienst kunnen doen zonder dat de temperaturen schadelijk zouden zijn. Maar ja, tweaken is altijd leuk. En 20 euro voor tien graden koeler is wat mij betreft acceptabel. De zalman raak ik ook wel weer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Lumics schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 20:11:
[...]

Dat is waar. Maar aangezien de weergegeven temperatuur (met hetzelfde programma) lager is dan met de zalman, ga ik er van uit dat de temperatuur ook daadwerkelijk lager is geworden.

Maar he hebt gelijk. Tat geeft nu aan 39 graden, maar als ik nu mijn pc boot en in de setup kijk staat er 29. Kan me niet voorstellendat de temperatuur zo snel daalt.

De zalman had ongetwijfeld ook nog prima dienst kunnen doen zonder dat de temperaturen schadelijk zouden zijn. Maar ja, tweaken is altijd leuk. En 20 euro voor tien graden koeler is wat mij betreft acceptabel. De zalman raak ik ook wel weer kwijt.
Een core drop van 10 graden is niet zo onwaarschijnlijk. Maar de temperatuur die de bios aangeeft kan er net zo ver naast zitten als een tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:34
bassie_ schreef op donderdag 05 april 2007 @ 22:22:

Nog even een vraagje van mijn kant. Weet iemand waar je dat schuim kan kopen wat onder je mobo ligt in de doos? Of in ieder geval hoe het heet? Ben opzoek naar een mooi stukje van dat spul, wil nog is een soort benchplank maken waarop ik me mobo kan leggen als ie buiten me kast is. Kan natuurlijk wel dat spul uit me mobo doos halen, maar ik heb nog wat extra stukjes nodig voor wat andere hw.

edit: Misschien een idee om het progje setfs in de ts te zetten? Een mooi progje om de fsb van de ds3 te verhogen in windows.
Nooit doen!! Dat schuim is anti statisch en geleid dus!! Als je dit eronder legt dan gaat je bord dus gegarandeerd naar zijn grootje!!

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
theforce81 schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 20:48:
[...]

Nooit doen!! Dat schuim is anti statisch en geleid dus!! Als je dit eronder legt dan gaat je bord dus gegarandeerd naar zijn grootje!!
Ok, nooit geweten bedankt voor de tip :) . Weet je toevallig ook spul dat er wel goed voor is?
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste