Jongens, ik heb de mod van
Extreme Systems uitgevoerd,
en het werkt! E6600/DS4, ik zit nu naar m'n idle temps te kijken, 34C! (Start net 15 min geleden m'n pc weer op, alles is terug naar standaard snelheid). Was met de Intel box cooler zo'n 40-41 graden. Leuke is AS5 is nog niet eens goed ingewerkt
En dat in midi kast CM Centurion 532. Een 120 fan voor, op 5v, weinig toeren dus, en idem achter. Vrij doorsnee lucht circulatie dus.
Voor wie deze mod ook wil uitvoeren, gewoon doen, is makkelijker dan het lijkt. Achteraf bezien vindt ik hem persoonlijk zelfs makkelijker dan die plastic pinnetjes! De AS5 heb ik als dunne rechte streep aangebracht, zoals op de website van Arctic wordt aangegeven. Het leek mij een beetje weinig, dus heb ik er een plus teken van gemaakt ( + ) . Achteraf gezien was dat ene streepje wel voldoende, maar dat is voor een volgende keer, zo vindt ik het wel goed.
De bouten heb ik bij de Gamma vandaan. De maten die je bij de mod van Extreme Systems ziet zijn Amerikaanse/Engels maten, daar heb je weinig aan. De 4 bouten die je nodig hebt: M4x30. M4 is de doorsnede/dikte, 30 is de lengte.
Let op, M3 zal iets te dun zijn waardoor er speling zal onstaat, en M5 gaat niet door het moederbord, te dik. Verder flink wat sluitringetjes (in het engels heet dat ding een washer geloof ik) van 5 of 6 mm, en heel belangrijk dat je ook 4 nylon/rubber sluitinringetjes gebruikt zodat de ijzeren boutjes geen contact maken met het moederbord (ivm kortsluiting en dat soort enge dingen). In ieder geval, met 4 nylon/rubberen en voldoende gewone sluitringejes van 5 of 6mm, hoef je de veertjes van die mod-handleiding niet meer te gebruiken (die veertjes zijn namelijk ook niet makkelijk te vinden, en hebben verder ook geen meerwaarde).
Anyhow, ik ga ff verder spelen. Heeft een van de Gigabyte eigenaren hier met een Infinity touwens al een 2de fan erop geplaatst? Anandtech was erg te spreken over push-pull opstelling bij deze cooler, maar ik zie hier en daar reacties dat push-push eigenlijk nog beter is.
Maar een manier om het uit te vinden
Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802