Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 14:12
Zo, mijn server draait! Mooi kastje die microserver! Ik moet wel enorm wennen aan WHS 2011 zelf omdat het net even allemaal anders werkt dan v.1 maar daar kom ik wel uit. Ik zie alleen net dat mijn twee andere HD's ook SMART meldingen geven en eentje moet zelfs onmiddelijk worden vervangen.... Begint goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 10:53

mvds

Totally awesome!

Als je WD Greens erin hebt zitten zeurt ie vast over het aantal parkeringen wat je koppen hebben gedaan. Dat is een bekend euvel op WD Greens, misschien ook bij andere types. Je moet er alleen niet teveel van aantrekken hoor. Mijn standen gingen heel snel omhoog. Binnen een paar dagen had ik die tellers al op een paar k staan. Onzin dus... Als het iets anders is, dan zou ik het wel effe in de gaten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
obsidian schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 19:05:
Als je WD Greens erin hebt zitten zeurt ie vast over het aantal parkeringen wat je koppen hebben gedaan. Dat is een bekend euvel op WD Greens, misschien ook bij andere types. Je moet er alleen niet teveel van aantrekken hoor. Mijn standen gingen heel snel omhoog. Binnen een paar dagen had ik die tellers al op een paar k staan. Onzin dus... Als het iets anders is, dan zou ik het wel effe in de gaten houden ;)
Het zijn inderdaad WD Greens. Naar welke waarde moet ik dan kijken? Ik heb de addin Home Server SMART 2012 geinstalleerd en die geeft waarschuwingen bij de waardes Current Pending Sector Count en Offline Uncorrectable Sector Count (beide zijn Degraded) en bij de andere schijf Ultra DMA CRC Error Count (Degraded).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ferret schreef op zondag 18 november 2012 @ 13:35:
[...]

Het zijn inderdaad WD Greens. Naar welke waarde moet ik dan kijken? Ik heb de addin Home Server SMART 2012 geinstalleerd en die geeft waarschuwingen bij de waardes Current Pending Sector Count en Offline Uncorrectable Sector Count (beide zijn Degraded) en bij de andere schijf Ultra DMA CRC Error Count (Degraded).
Ik zal eens kijken bij de mijne, ik heb ook Greens, Hmm bij mij zijn die waardes 0. Dus misschien dan toch echt wat mis met die schijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Thanks voor het nakijken. Ik wacht dus maar even om al mijn muziek en films naar de server te brengen totdat ik nieuwe schijven heb. Dus even wachten op salaris....

Ik heb wel een vraagje waar ik nauwelijks iets over kan vinden. In het dasboard selekteer je Computers en Backup, selekteer een client pc en kies rechts voor Extra backuptaken... In het nieuwe scherm kies je Hulpprogramma's en dan onderin staat Computerherstel. Het is mij niet helemaal duidelijk wat daarmee bedoeld wordt. En wat is een Computerherstelsleutel? Dit heb je toch niet nodig om een bare metal restore te doen van een client pc? Ik heb daar een Client Restore cd voor die bij WHS 2011 hoort. Dus ik weet niet wat ik met dit onderdeel moet/kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik kan nergens eigenlijk duidelijk vinden of het mogelijk is om VLAN tagging te doen in WHS2011 heeft iemand dat hier draaien ? Of aan de praat gekregen ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Nog een vraagje waar ik niets duidelijks over kan vinden (omdat ik ook niet zo goed weet waar ik op moet zoeken) is het volgende:

Ik probeer vanaf mijn werk in te loggen op de server. Dit gaat goed. Vervolgens kan ik mijn eigen computer thuis wakker maken (WoL Add-in) maar als ik dan een verbinding wil maken met mijn desktop krijg ik de volgende melding:

"De computer kan geen verbinding met de externe computer maken omdat het certificaat van de Extern bureaublad-gatewayserver is verlopen of ingetrokken. Neem contact op met de netwerkbeheerder voor ondersteuning."

Ik ben zover dat ik misschien op de server een certificaat voor RDG moet installeren maar daar houd het ook op.

Iemand een idee wat hier mis gaat en mij op weg kan/wil helpen?

Ben ik hier op de juiste weg?

[ Voor 10% gewijzigd door Ferret op 20-11-2012 14:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:59

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Kan je het certificaat niet gewoon accepteren? Ik werk altijd met RDP op m'n WHS2011 server.
Ik geloof dat bij de eerste keer inloggen je een melding over een certificaat krijgt. Ik accepteer ze dan gewoon. Ik heb nog nooit een certificaat geinstalleerd om te kunnen RDP'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Misschien juist het vinkje aangezet "niet meer vragen" en vervolgens op "niet accepteren" gedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Nee, het is echt een Windows foutmelding met alleen OK (sluit het scherm) of Help (en dan krijg je de hulp over toegang tot een Extern bureaublad). Het is dus niet een scherm met info over het certificaat (met die gele balken erin dacht ik).

De tekst die ik hierboven typte staat letterlijk zo in de melding. Zal even zien of ik ergens een plaatje kan vinden....

Deze is in het Engels maar dit is bijna dezelfde melding: Deze gaat over dat er geen certificaat is en bij mij was het dat deze ingetrokken of verlopen was.

Afbeeldingslocatie: http://stevehardie.com/wp-content/uploads/2012/05/RWA-Cant-Connect.png

Maar je ziet, je kunt verder niks....

[ Voor 29% gewijzigd door Ferret op 20-11-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:33

TRaSH

koffie ?

misschien een beveiliging van de pc op je werk ?

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dat zou kunnen. Ik ga het even via m'n iPad op 3G proberen.

/Edit: gaat niet want deze functie werkt alleen met IE :/

[ Voor 34% gewijzigd door Ferret op 20-11-2012 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wacht even, ik gebruik Remote Desktop Connection op m'n PC waarmee ik naar m'n server connect.
Jij gebruikt IE, met IE krijg ik: "The security certificate presented by this website was not issued by a trusted certificate authority." Maar dan kan ik gewoon: "Continue to this website (not recommended). " kiezen en krijg ik een inlogscherm.

Via je eigen netwerk kan je wel inloggen, dus geen 3G of via je werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Nee, je snapt het niet. Dit is de situatie:

Ik zit op m'n werk en log in op de server via https://xxxx.homeserver.com. Hiervandaan wil ik een verbinding maken met mijn computer die thuis staat (Win 7 Pro). Dus klik ik op Verbinden, krijg een eerste melding dat er een verbinding opgezet wordt, klik op Verbinden en ik verwacht dan daarna een inlogscherm waar ik het gebruikersnaam en wachtwoord van mijn computer moet invullen.

In plaats daarvan krijg ik de eerder genoemde foutmelding. En uiteraard gebruik ik IE want dat is de enige browser waarmee het kan (of FF met een plugin dacht ik).

Helaas is IE op mijn werk helemaal dichtgetimmerd dus ik kan zelfs geen sites aan de Trusted Zones toevoegen o.i.d. maar ik heb het vermoeden dat het daar aan ligt. Ik heb de hele avond gezocht gisteren maar ik kan er helemaal niks over vinden...

En via mijn eigen netwerk kan ik het ook niet proberen want mijn router ondersteund geen NAT loopback dus ik kom al niet op https://xxxx.homeserver.com :(

[ Voor 8% gewijzigd door Ferret op 21-11-2012 05:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Je hebt ook geen mogelijkheid om het even vanaf het netwerk van iemand anders te proberen? Dan zou je in ieder geval IE / werkplek uit kunnen sluiten als je geluk hebt. Bij andere systemen in je eigen netwerk krijg je dezelfde foutmelding als je het vanaf het werk probeert?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:55
Volgens mij ligt het aan de poorten welke er op je werk open en gesloten staan.
Dit zijn er vaak maar heel weinig (open that is).

Ikzelf kan vanaf mijn werk ook niet de server uit zetten bijvoorbeeld (wat ook inloggen is en daar dan uitschakelen).
Denk dat je dan gewoon pecht hebt of vriendjes bij de ICT club. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik denk dat het inderdaad met de beveiliging op mijn werk te maken heeft. Ik zal komend weekend even via een familielid even kijken of het via diens netwerk wel lukt.

Thanks in ieder geval voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@Ferret, Ik had inderdaad wat anders in gedachte. Om van buiten in te loggen op m'n server gebruik ik een VPN verbinding. Gewoon direct naar m'n IP adres van thuis. Ik maak (nog) geen gebruik van https://xxxx.homeserver.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dat zou ook een idee zijn. Maar dan moet ik mij eerst verdiepen in dat VPN gebeuren. Jij hebt vast wel wat tips voor me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Kijk hier bv voor een installatie guide: http://thedigitalmediazon...windows-home-server-2011/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Thanks, ga ik meteen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb het bekeken en het is niet dat ik niet alle stappen zou kunnen volgen maar ik zie ook niet direct het voordeel ervan om dat VPN te installeren.

Ok, ik kan nu vanaf m'n werk niet bij mijn computer via remote access. Ok, so be it.

Dus ik laat dit even voorbij gaan. Evensgoed bedankt voor de tip!

Morgen m'n nieuwe schijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Hm.... Ben ik weer de laatste die reageert. Sorry!

Maar ik zit toch met iets waar ik niet uit kom. Ik heb de N40L nu een tijdje draaien met m'n nieuwe harde schijven erin en alles draait als een zonnetje.

Gisteren wilde ik beginnen met het overpompen van al m'n muziek en films terug van een externe harde schijf naar de shares op de server.
Echter, ik kom niet boven de 11MB uit. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dus ik ben vandaag eens wezen zoeken en het volgende heb ik allemaal geprobeerd:
- op beide NIC's Flow Control op Auto gezet
- op beide alles met Checksum of Offload op Uitschakelen gezet
- op mijn Windows 7 pc de Externe Differentiele Compressie (Remote Differential Compression) uitgezet

Ik heb een klein tooltje (LAN Speed tester) en wat ik ook deed, er is geen verbetering te zien. Sterker nog, nadat ik het laatste had gedaan werd mijn pc zo traag als wat nmet rebooten en start nu zelfs de Launchpad niet meer op (dus ik heb er een probleem bij....)

Uiteindelijk heb ik alles op de NIC's weer teruggezet naar de originele waardes en ben ik weer terug bij af.

Nu vond ik ook nog een ander tip en dat is CMD als administrator runnen en dan het commando: "netsh interface tcp set global autotuninglevel=highlyrestricted" (via een tip op WGS). Echter, ergens anders lees ik dat het commando moet zijn: "netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled".

Ik weet niet of het slim is om deze (of een van beide) uit te voeren omdat ik niet weet of ik dan juist iets om zeep help. Wat is bijvoorbeeld de huidige setting? Geen idee....

Dus mocht iemand tips hebben dan hoor ik ze graag. Of kan iemand zijn NIC settings van de N40L even posten zodat ik het kan vergelijken?

Ook weet ik niet of je telkens als je iets wijzigd op je NIC je de pc/server moet rebooten.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb een los Intel LAN kaartje erin gezet vanwege brakke netwerkkaartdrivers, geen idee of dat het probleem is bij jou hoor :) Heb je de windowsdrivers gebruikt, of gebruik je de drivers van de fabrikant? Want dat wil ook nog wel eens wat schelen.

Overigens was het bij mij zo dat de performance om te janken was omdat er een schijf aan het overlijden was, ZONDER dat ie smart meldingen gaf overigens... Maar zag in de logfiles dat die schijf steeds een disconnect/connect op de controller deed. Mailtje naar WD en ik had al snel het antwoord dat ik een nieuwe schijf zou krijgen. Ws bekend probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:33

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ferret schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:14:
Hm.... Ben ik weer de laatste die reageert. Sorry!

Maar ik zit toch met iets waar ik niet uit kom. Ik heb de N40L nu een tijdje draaien met m'n nieuwe harde schijven erin en alles draait als een zonnetje.

Gisteren wilde ik beginnen met het overpompen van al m'n muziek en films terug van een externe harde schijf naar de shares op de server.
Echter, ik kom niet boven de 11MB uit.
hmmm, ik weet niet wat je allemaal aan het doen bent (al die settings enzo) maar die 11MB klinkt alsof je NIC op 100MBit loopt. Dat zou je op je switch/modem moeten kunnen zien. Ik heb al eens een rotte kabel gehad die dat probleem bleek te veroorzaken...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Alles is aangesloten op een gigabit router. Weliswaar een kpn Experiabox maar dat is een gigabit geval. En aan het netwerk is zelf niks veranderd; ik had met mijn WHS v1 ook goede snelheden.

En welk drivers gebruik ik, geen idee. Ik heb die N40L out of the box aangesloten en heb WHS 2011 erop gezet zonder iets aan drivers te hebben gedaan. Overigens ben ik gisteren op zoek gegaan naar nieuwe drivers maar daar word je niet vrolijk van. Ik ben er inmiddels achter dat het een NC107i kaart is met een Broadcom BCM5723 chipset maar de ervaringen verschillen nogal tussen de HP drivers en die van Broadcom. Bovendien schijnen de laatste (die ik kon vinden) van HP ergens uit 2010 te zijn....

Welke gebruiken jullie? Oh, en ik las ergens dat je iets met de settings van de HD's kon doen in de bios van de server. Ook daar heb ik verder niet aangezeten omdat ik eerlijk gezegd nogal een n00b ben op dat gebied. Maar tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Juist vanwege dat "gezeur" heb ik een los Intel CT kaartje erin gezet. Vaak voor ongeveer een tientje te koop in de V&A en nooit problemen mee :) Let er alleen wel op dat je de low profile bracket erbij krijgt!!!

[ Voor 4% gewijzigd door mvds op 28-11-2012 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Toch raar want ik lees ook gevallen waarbij men mooie snelheden haalt met de onboard nic....

Wel balen als je net een nieuwe server hebt gekocht, drie nieuwe harde schijven en nu al achter een vervangend kaartje aan moet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

MOET niet :) Zoals je zelf al aan gaf, er zijn genoeg mensen waarbij het kaartje het prima doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Je gelooft het niet.... Ik kon het niet uitstaan dat het niet gewoon out of the box niet zou werken en ben toch alle bekabeling enzo nog eens na wezen lopen. Wat blijkt, toen ik m'n oude proliant weghaalde heb ik die verplaatst inclusief bekabeling en dus ook de patchkabel. Ik heb daarna de nieuwe N40L neergezet en heb een andere kabel gepakt. En je voelt 'em al aankomen, die was brak dus. Wel cat5e maar misschien een rottigheidje in de plug ofzo. Afijn, de oude kabel er weer tussen gedaan en jahoor 80-90 Mb transfer!

Pfewww! Me is happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Nou dacht ik gisteren dus lekker een filmpje te streamen maar ik zie dat mijn beide mediaplayers de shares niet zien die op de server staan.

Mijn shares staan op F:\ en ik heb leesrechten gezet op de shares Muziek en Video's. Ik heb het gastaccount geactiveerd en ook leesrechten gegeven. Media Sharing staat aan op de server en de server is lid van de thuisgroep.
Op de clients (Windows 7) zie ik gewoon de shares en kan ik er naartoe kopieeren. Ik heb in de map Video's drie mappen aangemaakt: Films, Series en Muziek dvd's.

Wat ik vreemd vind is dat als ik ga browsen op mijn mediaplayers ik in sommige vreemde mappen hier en daar een paar films of cd's zie staan. En ik snap de hele indeling niet van wat ik zie op de mediaplayers. Ik zie onder Muziek mappen als Albumartiesten, Componisten, Genre. Deze mappen zie ik niet als ik via een client kijk of als ik RDP naar de server. Ik zie dan wel een map Mappen en daar lijkt alle muziek in te zitten. Maar volg ik deze redenering voor Video's (dus de map Mappen onder Video's open) dan zie ik maar drie van de twintig films en mis ik zelfs hele eigen aangemaakte mappen. Zo vind ik nergens mijn map Muziek dvd's terug.

Is hier een oplossing voor? Ik zag wel ergens een tutorial om NFS in te stellen maar dat moet toch anders kunnen. Waarom werkt het niet net zoals onder WHS v1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Je hebt de shares via het dashboard aangemaakt ?

Bij mij werkte alles in één keer, zelfs de Boxee Box heeft geen enkel probleem gehad met de overgang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
In eerste instantie had ik verwacht de standaard shares te zien zoals ik deze ook zag met whs v1. Het enige wat ik zie als ik kijk op de mediaplayers zijn de mappen Afbeeldingen, Afspeellijsten, Muziek en Video's. En daaronder hangen allerlei mappen met namen zoals Genre, Waardering, Actuers en nog meer van die onzin. Deze mappen kan ik met geen mogelijkheid terugvinden op de server zelf (als ik RDP naar de server).
Ik heb daarna een nieuwe share aangemaakt (via het Dashboard) en vervolgens deze via Serverinstellingen -> Mediabibliotheek op Ja gezet zodat hij zichtbaar zou moeten zijn. Ik heb daarna het gastaccount ook leesrechten gegeven op die share maar ik zie deze share niet op mijn mediaplayers (Eminent 7075 en ACRyan PlayonHD). Ik zie de nieuwe share netjes in verkenner staan en ook in het Dashboard/Launchpad.

Ik begrijp hier niets meer van...

/edit: Ik heb het nu voor elkaar door op de AC Ryan hard te verwijzen naar het ip-adres van de server en dan zie ik wel alle shares. Maar wat blijkt; de share Video's vraagt telekns om een naam en wachtwoord. Uiteraard meteen het Gast account geprobeerd maar helaas. Wat ik ook probeerde, ik kon de inhoud van die share niet zien, met welke naam en rechten ik het ook probeerde. Nu ben ik erachter waardoor dat komt. De ' in de naam Video's is de boosdoener! Kennelijk struikelt de mediaplayer over die apostrophe waardoor het niet toegankelijk is.

Nu ben ik dus bezig om nieuwe shares aan te maken en alles uit de share Video's over te pompen naar de nieuwe shares (Films, Muziek dvds en Series). En daarna de boel aan de praat krijgen op de Eminent.... :P

[ Voor 30% gewijzigd door Ferret op 03-12-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Omdat mijn nieuwe Surface weigert samen te werken met mijn WHSv1 zal ik er toch aan moeten gaan geloven en upgraden naar WHS2011 (Heb geen licentie voor 2012 Essentials en zit thuis eigenlijk ook niet op een domein te wachten).... Wat een klotenwerk zeg :( (geen in place upgrade mogelijk, alle backups kwijt en ik ben na al een aantal uren bezig met het wegkopieren van mijn data...)

[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 05-12-2012 12:24 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Tomba schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:24:
Omdat mijn nieuwe Surface weigert samen te werken met mijn WHSv1 zal ik er toch aan moeten gaan geloven en upgraden naar WHS2011 (Heb geen licentie voor 2012 Essentials en zit thuis eigenlijk ook niet op een domein te wachten).... Wat een klotenwerk zeg :( (geen in place upgrade mogelijk, alle backups kwijt en ik ben na al een aantal uren bezig met het wegkopieren van mijn data...)
Dat heeft mij zowat een week gekost :( Maar eh...een Surface is gewoon een Windows 8 device, je kunt hierover niets op Google vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik ben ook meerdere dagen kwijt geweest om alle data weg te kopieeren van de oude serverschijven en daarna moest alles weer terug. Dat was echt het minst leuke van de hele klus.

Je gaat je oude schijven weer gebruiken? Houd er rekening mee dat WHS 2011 een ingebouwde SMART controle heeft en dat je wel eens kan ontdekken dat je schijven aan vervanging toe zijn. of haal ze desnoods door een ander SMART proggie (CrystalDiskInfo) zodat je van te voren weet waar je aan toe bent met je schijven.

[ Voor 1% gewijzigd door Ferret op 05-12-2012 13:35 . Reden: typo... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

TheVMaster schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:07:
[...]

Dat heeft mij zowat een week gekost :( Maar eh...een Surface is gewoon een Windows 8 device, je kunt hierover niets op Google vinden?
Ow dolletjes :P Ik hoop eea toch 'iets' sneller voor mekaar te hebben. (4TB to go....)
Ik vermoed dat het m er in zit dat ik op mijn Windows 8 laptop gewoon de WHSv1 connector heb draaien (Die stond er al op voor de upgrade vanaf Windows 7 ;)) en dat ie daarom wél terugkomt in de libraries. Als ik hem namelijk op een (niet aan de WHS gekoppelde) WIndows 7 machine koppel krijg ik ook de melding dat de share niet geïndexeerd is :(
(en nee een Surface is een Windows RT device dus niet 'gewoon' Windows 8 :P)
Ferret schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:33:
Ik ben ook meerdere dagen kwijt geweest om alle data weg te kopieeren van de oude serverschijven en daarna moest alles weer terug. Dat was echt het minst leuke van de hele klus.

Je gaat je oude schijven weer gebruiken? Houd er rekening mee dat WHS 2011 een ingebouwde SMART controle heeft en dat je wel eens kan ontdekken dat je schijven aan vervanging toe zijn. of haal ze desnoods door een ander SMART proggie (CrystalDiskInfo) zodat je van te voren weet waar je aan toe bent met je schijven.
Ik ga inderdaad mijn 'oude' schijven (ze zijn alleen max 3 jaar oud) hergebruiken ja. Ik draai op mijn WHSv1 al 'Home Server Smart' en volgens dat progseltje zijn alle disks 100% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Tomba schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:24:
Ach, ach, dat had je ook grotendeels kunnen voorkomen hoor, dat gecopieer...

Met DrivePool althans, want die kan (na hernoemen mappen) gewoon met bestaande data op je schijf overweg.
Scheelde mij ook bijna 4TB aan data overhalen...

DrivePool slaat nl. de bestanden, net als WHSv1 DE als leesbare NTFS bestanden op en gebruikt daarnaast geen tombstones of andere dingen...

Aan de andere kant: gewoon ff wachten en dan ben je voor de komende jaren weer klaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Hoe berekent WHS 2011 de vrije schijfruimte? Waarom ik dat vraag is het volgende; ik heb naast de 5 vaste shares zelf drie shares aangemaakt. Al deze shares staan op een 2Tb schijf. Gisteren zag ik nadat ik klaar was met alles terugkopieeren dat ik ruim 1Tb aan data verspreid over 4 shares had staan. Op dat moment gaf WHS aan dat elke share 880,8Gb vrije ruimte had (volgens de tab Servermappen). Dat kan natuurlijk niet want 8 x 880,8Gb is veel meet dan 2Tb.

Nu heb ik zojuist een kleine 54Gb in een andere share gezet en nu geeft WHS aan dat elke share nog 828Gb aan vrij ruimte heeft. Minder dus maar nog steeds veel meer (bij elkaar opgeteld) dan 2Tb.

Hoe ik ook reken, ik kom er maar niet uit hoe WHS aan dat gegeven komt.

Hoe ziet dat er bij jullie uit?

/edit: ik snap het denk ik.... Elke share heeft 828Gb aan vrije ruimte als je alleen die ene share zou gebruiken. Ga je op een andere share 200Gb aan data zetten dan daalt de vrije ruimte naar 628Gb voor elke share.

Dus, never mind. Opgelost! :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ferret op 06-12-2012 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Mars Warrior schreef op woensdag 05 december 2012 @ 15:58:
[...]

Ach, ach, dat had je ook grotendeels kunnen voorkomen hoor, dat gecopieer...

Met DrivePool althans, want die kan (na hernoemen mappen) gewoon met bestaande data op je schijf overweg.
Scheelde mij ook bijna 4TB aan data overhalen...

DrivePool slaat nl. de bestanden, net als WHSv1 DE als leesbare NTFS bestanden op en gebruikt daarnaast geen tombstones of andere dingen...

Aan de andere kant: gewoon ff wachten en dan ben je voor de komende jaren weer klaar 8)
Ik weet dat DrivePool daar rekening mee houdt, maar better safe than sorry ;) (Sowieso moest de schijf waar t OS op staat gebackupt worden want die wordt bij installatie van WHS 2011 natuurlijk overschreven)

Ben nu mijn data de Pool in aan het moven... Duurt best lang, maar goed we zijn er dan toch doorheen. StableBit werkt erg intuitief moet ik zeggen :)

Nice, WHS2011 is niet alleen in staat om de CPU te throttlen:
SS4200 Pentium E2220 EIST

Maar ook veel sneller via Hamachi :)
Hamachi is much faster on WHS2011
(100Mbit internet aan beide zijden)

Wel even een korte vraag; klopt het dat ik geen Trayapp meer heb nu?

Vraag 2; ik heb ook een licentie van PerfectDisk voor WHS, werkt deze goed samen met DrivePool en weke drives moet ik defragmenteren?

[ Voor 24% gewijzigd door Tomba op 06-12-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Je hebt nog wel een trayapp maar die moet je misschien even zichtbaar maken door op dat kleine driehoekje in je taakbalk te klikken en dan Aanpassen om hem zichtbaar te krijgen.
Het enige wat je ermee kunt doen echter is de Launchpad of het Dashboard openen. Wat ik zelf jammer vind is dat de kleur altijd groen blijft en je dus niet meer kunt zien of WHS je client aan het backuppen is (dan werdt de WHS v1 connector trayapp blauw).

Dat van PerfectDisk zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ferret schreef op donderdag 06 december 2012 @ 12:46:
Je hebt nog wel een trayapp maar die moet je misschien even zichtbaar maken door op dat kleine driehoekje in je taakbalk te klikken en dan Aanpassen om hem zichtbaar te krijgen.
Het enige wat je ermee kunt doen echter is de Launchpad of het Dashboard openen. Wat ik zelf jammer vind is dat de kleur altijd groen blijft en je dus niet meer kunt zien of WHS je client aan het backuppen is (dan werdt de WHS v1 connector trayapp blauw).

Dat van PerfectDisk zou ik niet weten.
Hmm, misschien moet ik mijn PC dan rebooten want ik heb echt geen tray app (Windows 8 Pro) Das wel stom dan dat er idd geen intelligentie meer inzit trouwens, vond het wel ideaal dat ik in 1 oogopslag kon zien wat er gaande was..

Vwb PerfectDisk; ik heb antwoord van de ontwikkelaar van StableBit DrivePool:
Yes it should work fine with DrivePool.

Just don't try to defragment the pool drive letter (since it's a virtual drive). Just defragment all the drives that are part of the pool, and the pool itself will benefit from that.

Regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ah, ik dacht dat je Windows 7 had. In het geval van Windows 8 zou ik niet weten of je een tray app hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Ik zou mijn HP Microserver NL40 willen gaan gebruiken met WHS2011.
OS op een Intel 330 180GB SSD en voor data een iSCSI van op mijn Synology van bv.1TB.
Als de PC zou crashen en ik de OS opnieuw moet installeren, Kan ik die iSCSI terug aankoppelen zonder problemen ?

EDIT: thanks rookie no. 1 voor de uitleg

[ Voor 7% gewijzigd door abusimbal op 08-12-2012 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heerhugo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-12-2020
Sinds kort ben ik overgestapt op WSE. Ik ben meer dan tevreden over WSE.
Als ik niet de mogelijkheid had om over te stappen had ik alsnog WHS 2011 gebruikt want deze voldeed ook voor mij. Voor de liefhebber heb ik nog een WHS 1 & WHS 2011 licentie.

[ Voor 38% gewijzigd door heerhugo op 07-12-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Voor Windows 8 clients werkt de launchpad ook gewoon en heeft een tray app in de taskbar.

Voor de vraag over ISCSI: na een crash van je OS disk (SSD) kun je gewoon een Windows OS met ISCSI connector opnieuw laten koppelen met je ISCSI target en je kunt overal weer bij. Uiteraard als de host crasht waar je de ISCSI target op hebt staan is het een ander verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wat is WSE? Windows Server Essential?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heerhugo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-12-2020
Coenen schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 10:04:
Wat is WSE? Windows Server Essential?
Correct! U mag door voor de server licentie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:22
Ik heb last van een vreemd probleem: Ik heb nu twee PC's die over zijn op Windows 8. De eerste 5 minuten zijn de shares & printer van mijn WHS 2011 prima te bereiken, maar na die 5 minuten kan ik er niet meer in en krijg ik een foutmelding: Geen toegang tot \\SERVER. Controleer de spelling blah blah.

In Windows Referentiebeheer staat alles goed aangegeven, de server maakt GEEN deel uit van de HomeGroup. De PC's met Windows 7 hebben nergens last van, het werkt prima. Geen Internet Security geinstalleerd, firewalls uitgeschakeld enz. Zou iemand kunnen bedenken waarom dit niet werkt?

Overigens kan ik WEL verbinding maken met de server en de shares door het IP te gebruiken. Op die manier werkt het probleemloos.

[ Voor 10% gewijzigd door MaZeLe op 09-12-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

rookie no. 1 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 23:37:
Voor Windows 8 clients werkt de launchpad ook gewoon en heeft een tray app in de taskbar.
[...]
Kreeg hem inderdaad ook na een reboot wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Wow, ik ben onder de indruk van de service van Raxco. Ik liep tegen een bug in PerfectDisk 12 for WHS2011 en heb nu een gratis upgrade naar de Serverversie gekregen van 12.5. (hierin is de bug geplet, maar die is er dus niet voor WHS :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Hier ben ik weer met een vraagje; hoe doen jullie het met de Serverbackup? Ik ben er inmiddels achter dat hier geen 'schoning' op plaatsvind zoals met de clientbackups. Dus elke keer dat er een backup gemaakt wordt is de ruimte op je harde schijf minder geworden.

Ik heb het schema al aangepast naar 1 keer per nacht (in plaats van de standaard 2 keer per dag) maar uiteindelijk is m'n schijf vol. Naar wat ik gelezen en begrepen hebt zal WHS dan de schijf in kwestie zelf leegmaken en vrolijk overnieuw beginnen maar zullen de oude backups (die dan feitleijk niet meer bestaan) nog wel zichtbaar zijn in het overzicht in je Dashboard en in Serverbeheer op de server zelf.

Dat laatste is vreemd want wat heb je aan een overzicht als je die backups toch niet meer hebt? En hoe herken je in dat overzicht de backups die je daarna dan weer wél hebt (of moet je zelf de datum van leegmaken en opnieuw beginnen zelf ergens noteren)?

Ik werk nog te kort met WHS 2011 om deze situatie tegen te komen dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Volgens mij schoont hij als hij vol is genoeg ruimte op om enkel een nieuwe backup van je systemdisk te maken. Bij mij heeft ie daar ook een hele tijd over lopen zeuren en bij de meeste mislukte backups had ie de c schijf wel succesvol gedaan gaf hij aan. Toevallig vorige week maar een keer een andere HDD er in gehangen voor de backups omdat je volgens mij anders nooit van die melding af gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik vroeg het ook omdat ik dit vermakelijke stuk had gelezen: http://gcoupe.wordpress.c...windows-home-server-2011/

Niet echt iets om vrolijk van te worden....

/edit: Ik ben net met Serviio bezig te installeren zie ik ineens dat SMART een waarschuwing geeft over m'n C:\ schijf. Dat is notabene de standaard 250Gb schijf die meegeleverd is met de HP N40L die ik een maand geleden nieuw gekocht heb.

De Reallocated Event Count is Degraded en volgens wat ik zo lees dus op het randje van doodgaan. Dat is lekker, de handel draait net een krappe 4 weken en nu dit weer.

Zowel WHS SMART 2011 als CrystalDiskInfo geven dezelfde melding en status dus dat wordt een mailtje naar de leverancier. Eens zien wat zij er aan gaan doen. Wat een gezeik weer....

[ Voor 61% gewijzigd door Ferret op 19-12-2012 19:21 . Reden: Extra info... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
heerhugo schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 13:43:
[...]
Correct! U mag door voor de server licentie ;)
Ik heb sinds enkele dagen dat mijn Windows8 client onder WHSv1 geen backup meer wil maken: foutmelding chkdsk /f /r ....

Volume Copy service al 'getuned' maar geen verbetering; ook alleen D: wil hij niet meer doen.
Andere clients (XP en Win7) werken prima 8)7

Ik heb dus interesse in de Win Home Server 2011 licentie.
Maar hoe?

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb 2 systemen met WHS achter 1 router staan. Ik wil externe toegang tot beide servers kunnen hebben, maar kan uiteraard maar 1x een forward voor de http, https en udp poorten doen. Is er een andere manier, dus om andere poorten te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Misschien kun je het binnenkomende signaal splitsen en dan gebruik maken van 2 routers. Wel zorgen dat je elke server een unieke geeft waar naar je poorten forward? Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:41

Hoogie2004

Whohooooo

koelkast schreef op woensdag 26 december 2012 @ 11:43:
Ik heb 2 systemen met WHS achter 1 router staan. Ik wil externe toegang tot beide servers kunnen hebben, maar kan uiteraard maar 1x een forward voor de http, https en udp poorten doen. Is er een andere manier, dus om andere poorten te gebruiken?
Je kunt in IIS Manager bij een van de machines de poorten wijzigen waarop de default website draait, als je die poorten vervolgens in je router goed instelt van buitenaf, kun je je server benaderen via bijvoorbeeld (poort 81) http://jouw.homeserver.com:81

Hoop dat je er iets aan hebt :)

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Zijn er hier meer mensen waar backups van Windows 8 computers blijven mislukken? Als een pc halverwege vergrendeld wordt mislukt de back up sowieso maar vaak lukt het de server ook niet om de backup überhaupt te starten (ook bij handmatige backups).

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Kapiteiniglo schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 12:13:
Zijn er hier meer mensen waar backups van Windows 8 computers blijven mislukken? Als een pc halverwege vergrendeld wordt mislukt de back up sowieso maar vaak lukt het de server ook niet om de backup überhaupt te starten (ook bij handmatige backups).
Ik had WHSv1 en daarop gingen de backups goed:
WHSv1 backups Windows 8
en nu op WHS 2011 ook:
WHS Backup Succes 1WHS Backup Succes 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik zit met een probleempje.

Ik heb onlangs van HP voor mijn N40L server een nieuwe HD ontvangen omdat de meegeleverde schijf al na een maand SMART foutmeldingen gaf. Deze is dus netjes door HP omgeruild. Op deze schijf staat dus WHS 2011 geinstalleerd. Daarnaast heb ik 4 andere schijven in totaal 7Tb aan ruimte. Ik heb via Acronis de originele schijf gekloond met de nieuwe en daarna de nieuwe teruggestopt in de server.

In eerste instantie werkte alles vlekkeloos; ik zag dat de backups van de clients werden herkend (die staan op een andere schijf) en ik kon netjes alles zien. Wat echter niet werkte was de serverbackup. In eerste instantie heb ik hem nog een nachtje laten staan maar ook de volgende dag was de serverbackup volledig mislukt.

Na wat zoeken in Serverbeheer kwam ik erachter dat Volume Shadow Service niet draaide. Die heb ik gestart op de server maar de volgende dag hetzelfde resultaat; volledig mislukt.
De melding uit Servebeheer is dat er onvoldoende ruimte is voor het maken van de backup maar dat klopt niet want de schijf is 2Tb en er stond iets van 640Gb aan backups op.
Ik heb daarna de schijf waar de serverbackups opstaan verwijderd uit het schema, geformatteerd (een risico, ik weet het...), opnieuw een serverbackup ingesteld maar helaas, volgende dag weer compleet mislukt.

In serverbeheer zie ik nu dat de schijf leeg is maar op een of andere manier 'ziet' serverbeheer nog wel alle oude backups. Nu heb ik een manier gevonden om die niet bestaande backups te verwijderen (waaruit weet ik niet maar misschien is dat iets van een logbestand die denkt dat die backups nog bestaan) maar ik twijfel op ik in de goede richting zoek.

Iemand een tip? De client backups gaan overigens nog wel netjes door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Nou, schiet mij maar lek....

Zoals ik hierboven al zei had ik een manier gevonden om de oude backups te verwijderen en dat heb ik maar gedaan. Echter, zonder resultaat. De backup mislukte weer.... En wat schetst mijn verbazing; sinds twee nachten is-ie weer backups aan het maken... Gek ding! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Sowieso raar dat hij na een format geen nieuwe backups wilde maken. Ik heb laatst de server backup HDD ook een keer leeg getrapt en daarna deed ie het direct weer zonder problemen. Wel laatst een keer gehad dat ik een backup moest laten repareren voordat er weer backups gemaakt konden worden, waarom ie dat ineens had ben ik ook niet achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb iets te vroeg gejuicht. Zodra ik een vinkje zet bij Systeembackup (tijdens het instellen van de Serverbackup) gaat het fout, dan mislukt de hele backup.

Kennelijk is er bij het klonen van die schijf toch iets niet meegenomen of zit het fysiek in de schijf. Zou het aan een model en/of type kunnen liggen dat de serverbackup deze schijf niet meer herkend ofzo?

Ik heb nu weer een vinkje gezet bij Besturingssysteem (de C:\ neem ik aan?) en de map waar de client backups in staan. Kijken wat die doet vannacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
De backup is vannacht goed gegaan maar dus wel zonder het vinkje bij Systeembackup. Ik zit nu toch ernstig te twijfelen wat handig is; het zo laten met het risico dat als het mis gaat met de server het goed mis is omdat ik dan geen baremetal restore kan doen of toch proberen of een re-install/repair van de server een oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Heb je ergens een vergelijkbaar stuk hardware staan waarop je een restore zou kunnen proberen? Aan een backup waar je twijfels hebt over of het is te restoren heb je inderdaad helemaal niets.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Het gaat om de serverbackup en ik heb helaas niet zo maar iets vergelijkbaars staan. Ik heb dit gevonden wat ik nog eens ga proberen maar dat is wel redelijk technisch dus ik weet niet of ik daar uit kom.

En anders de server maar weer hier op m'n buro zetten, monitor, keyboard en muis eraan en dan maar een re-install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Laatst online: 18-09 18:23
Ik heb windows server 2011 draaien, maar als ik een map maak waar alleen bepaalde personen toegang tot mogen hebben krijg ik een foutmelding als ik de share wil benaderen,
"Geen toegang tot \\home\users"
...
"De parameter is onjuist"

Wanneer ik in netplwiz m'n niveau wijzig van HomeUsers naar administrator op m'n windows 7 computer kan ik er dan weer wel bij, maar wanneer de computer opnieuw wordt opgestart wordt dat weer teruggezet. Grappige is dan weer dat op m'n computer met Windows 8 de situatie hetzelfde blijft.
Iemand enig idee waar dit 'm in kan zitten? De melding "De parameter is onjuist" is op z'n minst redelijk cryptisch.

[ Voor 7% gewijzigd door moppentappers op 30-01-2013 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Moet je die wijziging niet maken op je server? Je zegt dat je het doet op je windows 7 computer maar dat riekt naar een client. Aangezien je shares op je server staan moet je daar ook de rechten aanpassen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Op de server heb ik via het dashboard de gebruikers toegevoegd die toegang moeten hebben tot de map en als ik kijk in de security tab komt dat ook overeen met dat wat ik heb opgegeven, ik zou zo 123 niet weten wat ik daar nog zou kunnen wijzigen om dit te verhelpen, alle users zitten ook op de homeserver in de groep "HomeUsers"

[ Voor 10% gewijzigd door moppentappers op 30-01-2013 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Geen idee dan eigenlijk. Nu moet ik zeggen dat ik het ook wel eens heb als ik iets wil kopieren van mijn pc naar een van de Shares dat ik dan ineens geen rechten meer heb. Dat gaat eigenlijk altijd weer goed na een reboot van de pc (niet de server!).

Misschien kun je dat eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

moppentappers schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 01:44:
Ik heb windows server 2011 draaien, maar als ik een map maak waar alleen bepaalde personen toegang tot mogen hebben krijg ik een foutmelding als ik de share wil benaderen,
"Geen toegang tot \\home\users"
...
"De parameter is onjuist"

Wanneer ik in netplwiz m'n niveau wijzig van HomeUsers naar administrator op m'n windows 7 computer kan ik er dan weer wel bij, maar wanneer de computer opnieuw wordt opgestart wordt dat weer teruggezet. Grappige is dan weer dat op m'n computer met Windows 8 de situatie hetzelfde blijft.
Iemand enig idee waar dit 'm in kan zitten? De melding "De parameter is onjuist" is op z'n minst redelijk cryptisch.
Ik heb een soortgelijk probleem. In mappen die geshared worden met HomeGoup users en een extra user, die ik heb toegevoegd voor mijn mediaspelers, daarvan merk ik dat die extra user regelmatig wegvalt. Dan kijk ik op de map en dan staan de users goed, dus HomeGroup + extra user, maar bestanden die zijn toegevoegd worden ineens alleen nog maar gedeeld met HomeGroup users.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Ik heb denk ik de oplossing gevonden, als je bij thuisgroepen kiest voor Gebruikersaccounts en wachtwoorden gebruiken om verbinding met andere computers te maken kiest lijkt het allemaal weer als een zonnetje te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Gatverdamme, gister is m'n SSD waar m'n WHS2011 server opdraaide ermee gekapt. M'n WHS server kon gister geen boot device meer vinden..... Wanneer ik de SSD (Crucial M4 256GB) in een andere PC stop, duurt de bios ook langer als normaal en in de Bios zie ik de SSD niet, de andere SSD die in die PC zat trouwens ook niet meer. Dus de SSD van m'n WHS2011 server lijkt me wel overleden....

Nu dus maar snel een herinstall... hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik heb de SSD al vervangen en ben begonnen met de installatie. Kan ik nu een backup van m'n vorige installatie terugzetten? Als het goed is werd er 2 keer per dag een backup gemaakt naar een dedicated backup schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat voor Backup? Een WindowsImageBackup? WindowsImageBackups kun je met WinRE terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik heb de standaard backup functie van WHS2011 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Coenen schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:23:
Ik heb de standaard backup functie van WHS2011 gebruikt.
Wat voor backup spuugt WHS2011 uit?
WHS2011 is gebaseerd op 2008 R2, dus als je een WindowsImageBackup hebt, dan kun je ook gewoon booten van de VHD, of je kunt met 7-zip de bestanden uitpakken, of je kunt de inhoud van de VHD terugghosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Hij is nu aan het restoren aan de hand van een backup/image van m'n backup schijf.
Ik hoop dat het goed gaat, hij staat al een tijdje op 'cleaning up....'
Ik ben benieuwd naar het resultaat, m'n SSD was 256GB, de HD die ik nu gebruik is 500GB.
Daar stond een 2008R2 installatie op, die ik vanochtend nog even snel gesloopt heb door een WHS2011 installatie op die 500GB schijf af te breken.
Origineel had die 500GB schijf een C partie van 100GB en de rest voor D, op m'n SSD was dit natuurlijk anders.

/edit: nog steeds 'cleaning up....' duurt dat altijd zo lang?

/edit2: Nadat ik de laptop had afgesloten die via KVM over IP aan m'n server verbonden was en ik weer opnieuw inlogde was ie op eens klaar. _/-\o_
Hij draait weer, zoals ik hem gister had achtergelaten, inclusief de 15 tabs die ik in Firefox nog open had staan.
Helaas heeft ie de partities van m'n SSD aangehouden, dus ik gebruik de 500GB schijf nu maar voor helft.
Maar wel weer een draaiende server. Helaas wat tijd verloren door m'n eigen geklooi...

/edit3, hij draait nog steeds. ;) Ik heb inmiddels een RMA voor de SSD aangevraagd.

[ Voor 37% gewijzigd door Coenen op 01-03-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Zie ook mijn ervaring een paar posts terug. Ik heb na een brakke schijf geen WHS backup terug gezet maar heb toen met Acronis die schijf gekloond en terug in de server gezet. Ik had alles weer en WHS draaide netjes door. Echter zodar ik in de serverbackup aangeef dat-ie ook het systeem moet meenemen mislukt steevast die serverbackup.

Die moet je dus in de gaten houden! Ik heb al van alles geprobeerd maar ik heb het opgegeven. Ik laat dst systeem deel maar voor wat het is en laat in de serverbackup de clients en nog wat andere belangrijke zaken meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb sinds ik win 8 heb dat kopieren van een share naar een andere een timeout geeft op een gegeven moment. Nu gaf de server laatst wel de melding dat de eerste schijf problemen had. Dit paten fixen en nu geen problemen met die schijf. Kopiëren gaat nog wel soms mis. Vaak bij lange kopieer acties.

Ik maak overigens nog gebruik van v1.

Waar ik me wel aan stoor is dat de server er een gewoonte van maakt om te balancen tijdens het kijken van films. Heb 2 schijven dus dat ik er last van heb is niet zo heel vreemd. Er zit 1GB aan ram in. Geen idee hoe ik dit het beste op kan lossen. Ga wel volgende maand whs2011 aan schaffen en een extra schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dat van die timeouts herken ik nog van v1. Om moedeloos van te worden zelfs. Ik ben er toen vanaf gekomen door extra ruimte aan de pool toe te voegen. Wat ik me nog herinner had ik iets van 15% schijfruimte vrij en het leek wel alsof er iets niet lekker meer bufferde tijden kopieer acties van grote bestanden.

En WHS2011 is wel wennen hoor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 11:34
Ik ken het probleem ook. Nu geen last meer van met Windows Server 2012 Essentials. Een mooie add-on voor WHS 2011 is Stablebit Drivepool. Ik gebruik het zelf ook omdat ik het betrouwbaarder vind dan Storage Spaces, en Stablebit schijven blijven bruikbaar in andere computers.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Kun je dat Stablebit ook over een werkende configuratie heen gooien? Ik heb 4 x 2Tb en daar op verschillende shares die ook allemaal verschillend gevuld zijn.

Worden die schijven geformatteerd? Daar zou ik namelijk niet blij mee zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ferret schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:56:
Zie ook mijn ervaring een paar posts terug. Ik heb na een brakke schijf geen WHS backup terug gezet maar heb toen met Acronis die schijf gekloond en terug in de server gezet. Ik had alles weer en WHS draaide netjes door. Echter zodar ik in de serverbackup aangeef dat-ie ook het systeem moet meenemen mislukt steevast die serverbackup.

Die moet je dus in de gaten houden! Ik heb al van alles geprobeerd maar ik heb het opgegeven. Ik laat dst systeem deel maar voor wat het is en laat in de serverbackup de clients en nog wat andere belangrijke zaken meenemen.
Ik heb, nadat ik de DVD kon mounten, een repair gedaan en een van de laatste backups gepakt. Behalve dat het lang duurde ging het best goed.

De SSD is inmiddels terug bij de leverancier, ik hoop dat ik hem snel terug heb. De HD (Hybride) die ik nu gebruik kan het niet helemaal bij houden als ik aan het downloaden ben en er moet nog wat gerapareerd woden.

Iets anders, heeft iemand dit wel eens geinstalleerd: RemoteApp Manager, zie: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc731408.aspx
Lijkt me gaaf om programmas te 'streamen' naar m'n tablet, maar ik vraag me af of het goed gaat zo zonder RDP licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ferret schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 19:15:
Kun je dat Stablebit ook over een werkende configuratie heen gooien? Ik heb 4 x 2Tb en daar op verschillende shares die ook allemaal verschillend gevuld zijn.

Worden die schijven geformatteerd? Daar zou ik namelijk niet blij mee zijn...
Ze worden niet zomaar geformatteerd. Maar ik maak mijn schijven eerst leeg en voeg ze een voor een toe aan de Pool.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ok, dan houdt het voor mij al op. Ik kan nergens naartoe met bijna 3Tb aan films en muziek. Dan blijf ik maar gewoon bij de Shares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

je schrijven worden niet geformateerd,
en je kan er gewoon data op hebben maakt niks uit.
zo heb ik het ook gedaan namelijk gewoon mijn bestaande schrijven gebruiken.
enigste wat je moet doen als drivepool loopt is je data verplaatsen naar de pool.
(en dit kan op 2 manieren)
de drives blijven gewoon NTFS dus altijd toegankelijk.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Inderdaad, ik dacht al dat zoiets mogelijk was. Wist het niet zeker omdat ik altijd mijn hd's formateer voordat ik ze in gebruik neem.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

ik ook normaal,
maar had er nog data opstaan en niet genoeg space om te verplaatsn,
gelukkig hoefte dat niet.
alleen de nieuwe schrijf hoefte ik te formateren en de pool balancer deed de rest voor me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Fijn, paar weken geleden gaf de server aan dat de SYS schijf fouten vertoonde.
Deze laten fixen en sindsdien wordt er niets aangegeven. De software van WD zelf geeft ook geen problemen.

Toch maar net een vraag gesteld bij WD over wat te doen. Dit omdat de garantie nog tot eind van deze maand loopt. Dus echt een lange wachttijd heb ik niet meer.

Ben benieuwd wat ze zeggen, want eigenlijk vind ik het niet prettig die schijf nog te gebruiken.

Wil wel gaan upgraden ergens in de nabije toekomst naar WHS2011 en een HP Proliant N40L of N54L aan schaffen.

Als zij er toch geen garantie op geven, dan ga ik zeker wel binnenkort een nieuwe schijf aanschaffen. Vervelende alleen dat het de systeem schijf is.

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 12-03-2013 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Arunia schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 08:44:
Als zij er toch geen garantie op geven, dan ga ik zeker wel binnenkort een nieuwe schijf aanschaffen. Vervelende alleen dat het de systeem schijf is.
Mijn ervaring met RMA bij WD is uiterst positief. Het zal mij verbazen als ze je laten hangen.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
BabyXL schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 15:32:
[...]

Mijn ervaring met RMA bij WD is uiterst positief. Het zal mij verbazen als ze je laten hangen.
Ik heb antwoord van WD. Als hun seatools aangeeft dat er errors zijn en deze niet gefixt kunnen worden. Dan kan ik hem opsturen. Maar whs heeft ze zelf gefixt en er worden geen errors meer weergegeven. Dus binnenkort maar eens een nieuwe schijf aanschaffen en de data overzetten.
Is het aan te raden om reds te nemem? Heb nu greens namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
En wat zegt CrystalDiskInfo?

Over die reds kan ik alleen maar zeggen dat het echte serverschijven zouden zijn maar ik heb er zelf geen ervaring mee omdat ik zelf ook greens heb.

[ Voor 73% gewijzigd door Ferret op 14-03-2013 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Uit crystaldiskinfo komt weinig vreemde info.
Waarden van SMART zitten voor zover ik zie goed en voor beide schijven ongeveer gelijk.
Is er iets waar ik specifiek naar moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Doe eens een bad block scan met HDD Tune? Aan de hand daarvan kun je ook de schijf RMA sturen (dat heb ik in het verleden gedaan).

En RED schijven zijn specifiek voor servers bedoeld, maar wat het verschil zou m oeten zijn met 'normale' of green schijven zou ik niet weten (ik denk dat het materiaal van betere kwaliteit is?).

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ok. Ga ik dat vandaag aanzetten. Even kijken wat die aangeeft.

Verschil tussen red en green is dat de red minder snel zijn koppen weg zet. Dus als je die even niet aan spreekt. Dan zijn ze nog steeds snel beschikbaar. Maar of dar het geld waard is...

Net de sys schijf afgerond en hij ziet geen problemen. Ga er vanuit dat het wellicht door verkeerd afgesloten oid.

Bedankt voor de hulp

[ Voor 21% gewijzigd door Arunia op 16-03-2013 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Altijd handig wanneer de SMART waarden lekker duidelijk zijn...

Net even zitten kijken naar die waarden.
Maar volgens mij is er weinig mis.
De "slechte":
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y8rYVDh7GSECNTlGWH96aDaw/full.png

De "goede":
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SvVsUdUH0vYqOJgd7hgVhAUX/full.png

Ik heb uiteraard gezocht op internet en volgens mij zit het er gewoon goed uit.
De waarden waar het om gaat, staan op nul.
Wel 1 error op de onderste regel, maar volgens mij is dat ook niet iets om me zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Het gaat lekker met mijn WHS.
De console geeft een melding dat iets niet opgestart kon worden.
Heb in de logs gekeken en kwam op een dll. Deze hernoemd en later weer terug hernoemd.
Maar ik mis onder settings ook het gedeelte add-ins. Kan dus ook geen add-ins meer aanpassen.

Volgens wat ik via google tegen kwam is een herinstall dan eigenlijk wel nodig.

Toch nog maar een error scan van de hoofd schijf doen.

SMART waarden zijn nog steeds goed.
Zit er over te dubben om toch een nieuwe schijf er in te zetten (2TB WD Red aangezien voor die paar euro meer het niet zo heel veel uit maakt).
Die extra ruimte kan ik dan iig de oude spullen op over zetten. Wellicht toch handig om dan meteen over te stappen op WHS 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ik had iets vergelijkbaars met een van mijn schijven. Schijf op zich was gewoon goed, maar om een of andere manier start mijn server niet op (bleef hangen op het bios detectie scherm).

Geen fouten, maar hoorde het ding wel spinnen na een klik. Uiteindelijk de HD toen maar opgestuurd en een nieuwe gekregen. Dit was ergens vorig jaar. WD doet niet moeilijk over garantie. Maar misschien is het inderdaad beter om voor de RED schijven te gaan.

Ik begin me wel steeds vaker af te vragen of schijven in een WHS systeem sneller defect raken. Maar het kan ook gewoon tussen de oren zitten bij mij.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik ben met mijn WHSv1 begonnen met 1 1TB green. Deze begon kuren te vertonen. Een nieuwe gehaald van 1,5TB en daar mijn spullen op over gezet en de 1TB voor garantie.
Toen begon de 1,5TB met kuren. Ik heb een nieuwe gehaald van 1,5TB en alles overgezet. Die andere voor garantie.
De 1TB ligt in een kluis met backups van familie filmpjes en foto's.
Toen begon de andere 1,5TB met kuren en deze geruild.
En nu begint de eerste weer. Dus zit niet tussen je oren lijkt me zo.

Nu lijkt het me gewoon een goed plan om toch op Reds over te gaan. Dan vervang ik ze eens in de zoveel tijd wel.

Mijn WHS heeft voor zover geen problemen. Alleen 1 keer dat hij problemen aan gaf met die schijf, maar SMART waarden zijn goed. Ga hem er niet voor op sturen.
Mocht hij wel problemen geven, dan heb ik bewijs dat ik er al contact over heb opgenomen.

Gisteren even bij iemand mogen spelen met WHS2011, man wat is dat anders zeg.
Wat ik wel meteen miste was de admin add-in in de console om je server te besturen vanaf je pc.
Kon ook geen goede vinden via internet.

Dat is wel iets wat ik graag terug wil hebben. Voor de rest ziet het er erg goed uit en kan ik niet wachten om te proberen zonder drive pool. Diegene gister had overigens wel een drivepool geinstalleerd. Viel me op dat je gewoon kon kiezen wanneer hij moest gaan balancen. Zit er dus nog over te dubben.
Pagina: 1 ... 44 ... 47 Laatste