Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05
AdoraBelle schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 02:13:
[...]

Haha nee een upgrade vanaf Windows 2000 was niet de bedoeling hoor :P . Gewoon een nieuw systeem bouwen en een schone installatie en dan alle bestanden enzo overzetten...

Maar als ik de WHS van die link koop dan heb ik alles en kan ik aan de slag begrijp ik?
:+ Dan kun je inderdaad aan de slag... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 19:04

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

TheVMaster schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 14:29:
[...]

:+ Dan kun je inderdaad aan de slag... ;)
Dankjewel :) :* .

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Heb een HP Microserver N40L besteld.
Wilde graag met Home Server beginnen, maar nu met het nieuws dat MS ermee stopt, ga ik eens kijken met win 8 pro of Windows Server 2012 Essentials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

abusimbal schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:27:
Heb een HP Microserver N40L besteld.
Wilde graag met Home Server beginnen, maar nu met het nieuws dat MS ermee stopt, ga ik eens kijken met win 8 pro of Windows Server 2012 Essentials.
pffff, waarom.....de huidige versie van Windows Home Server zal nog tot 31 december 2013 verkrijgbaar zijn en OEM-fabrikanten mogen volgens MS nog exemplaren tot het eind van 2025 leveren.

Het server-OS Windows Server 2012 Essentials komt met 25 gebruikers licenties en is gelijk ook een klap duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
De beta van de "opvolger" is beschikbaar
Windows Server 2012 Beta Essentials
http://www.microsoft.com/...oad/details.aspx?id=30327

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rscheper schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:09:
Oke.. Ik heb sinds kort een HP N40L Microserver.. Erg blij mee, uiteraard wil ik er WHS 2011 op installeren..

Ik heb nu 2x 1TB & 1x 320GB als schijven.. Nu heb ik het zo ingesteld dat de 2x 1TB in Raid 1 staat, hierop wil ik mijn data kwijt.. op de 320GB wil ik het OS kwijt.

Ik installeer WHS 2011 op de 320GB, na afloop zie ik dat hij 60GB als C schijf gebruikt en de rest als D partitie met de serverfolders.. deze kan ik stuk voor stuk verplaatsen via het dashboard naar de E schijf (raid 1 1TB)..

Daarna heb ik er voor gekozen om de C & D partitie samen te voegen zodat de Raid 1 op D kan.. daarna maak ik op de server een user aan met lees/schrijf rechten op de mappen binnen serverfolders maar geeft hij een foutmelding.. Er is een onverwachte fout opgetreden tijdens het aanmaken van deze gebruiker..

Is er een andere manier om dit simpelere te doen? In de desktop versies van Windows kun je tijdens de setup al partities aangeven, ik had gehoopt dat WHS automatisch zag dat er een 2e/3e schijf inhangt zodat hij de 320GB puur als C schijf zou gebruiken.
Als je WHS2011 op een schijf kleiner dan 160 gb wilt installeren of als je één schijf als systeempartitie wilt, kan je een cfg.ini bestandje aanmaken. Zorg er voor dat er maar één schijf aangesloten is. Ik doe het door eerst "Windows+R" en dan CMD intoetsen, dan gaat de command prompt open. Gaat naar de Directory waar je het .ini bestandje wilt opslaan. Type dan "notepad cfg.ini" Je krijgt een melding dat het bestand niet gevonden kan worden en of je het wilt aanmaken, klik Ja. Type of kopieër onderstaande:

[WinPE]
ConfigDisk=1
CheckReqs=0
WindowsPartitionSize=MAX

Als je nu WHS 2011 installeerd, zorg dan dat het ini bestand op een usb-stick staat en dat je van de CD installeerd. Als je van USB installeerd, kopieër het bestandje naar de root. Via de CD dien je na het kopieëren van de bestanden, tijdens het herstarten, de USB stick te verwijderen.

Op deze manier heb ik WHS 2011 op een 80gb SSD geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isitlightagain
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 22:22
Bedankt :) heb nu al langer dan een maand Windows Home Server 2011 in combinatie met o.a. Lights Out ( ideaal ! ) en ga er toch maar een ssd inzetten ( thanks to ibood.nl ) gaat het stroomverbruik nog verder omlaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik wil een nieuwe setup gaan maken waarbij ik een htpc met nas wil gaan combineren als het ware.
Maar nu is het volgende wat ik wil:
- Films bekijken via HDMI (3D en full hd)
- Films en muziek op 4 schijven in raid 5
- Opslag creeren voor andere computer.
- Werken met accounts die verschillende mappen kunnen zien en rechten hebben.

Is dit allemaal mogelijk met WHS 2011 of adviseren jullie een XBMC distributie?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:59

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Is er van de week een Windows update geweest die niet helemaal lekker was? Mijn WHS 2011 server start op maar na een tijdje reboot hij en wil ie een repair actie starten. Die heb ik gedaan, maar het help niet veel.
Het begon met een recovery schermpje. Van het weekend maar eens goed naar kijken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:11

Red Boll

Kick Ass!

Die van mij heeft inderdaad een reboot gekregen rond 0300uur 1 of 2 dagen geleden.
Alles werkt tot nu toen nog naar behoren (voorzover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:41

Hoogie2004

Whohooooo

michelv5 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:48:
Ik wil een nieuwe setup gaan maken waarbij ik een htpc met nas wil gaan combineren als het ware.
Maar nu is het volgende wat ik wil:
- Films bekijken via HDMI (3D en full hd)
- Films en muziek op 4 schijven in raid 5
- Opslag creeren voor andere computer.
- Werken met accounts die verschillende mappen kunnen zien en rechten hebben.

Is dit allemaal mogelijk met WHS 2011 of adviseren jullie een XBMC distributie?

Alvast bedankt
Ik gebruik mijn WHS op deze manier eigenlijk. Heb er 2 schijven inzitten van 2 TB voor content. De server draait sickbeard en newsleecher om alles te downloaden. En er zit een el-cheapo videokaartje in om HD content af te spelen naar de TV. Als afspeelprogramma gebruik ik gewoon XBMC, werkt helemaal perfect.

Qua content / mappen sharen heb ik enkele shares openstaan voor de andere pc's in huis :)

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Hmmm, ik ben nog niet veel verder gekomen, helaas. M'n WHS2011 kan opstarten, maar na een minuut of 2 een reboot, dan kan ik kiezen of: recovery of Windows normally starten.
Als ik naar Safe Mode ga krijg ik gelijk een reboot,
Als ik "launch repair" doe, krijg ik soms een reboot. Dus zelfs een recovery starten is lastig.
Ik heb al drie verschillende recoveries gedaan. De laatste was van Woensdag. Die zou nog goed moeten zijn, aangezien ik Donderdag overdag nog aan het downloaden ben geweest. Donderdagavond was het uit met de pret.

Ik heb nog geen idee of het een hardware of software issue is. Aan de hardware (Supermicro X8sil-f) is niks veranderd. Mogelijk een voedings probleem (12Volt blok en Pico voeding) of een geheugen probleem. Ik heb de geheugen test die in WHS2011 zit gedaan, dat leek geen problemen op te leveren.

Als je in recovery zit, kan je een DOS box openen, als ik dat doe, dan krijg ik geen reboot, dus dan zou je denken het is geen hardware probleem. Of m'n SSD is gaar, zou ook nog kunnen. Maar dan zou ie helemaal niet meer op moeten starten, lijkt mij.

Update; Safe mode werkt nu wel. Zonder een reboot binnen een minuut. Dan zou je toch denken dat het iets is met m'n installatie..... So far, zie ik nog niet iets in de event viewer. Nog even verder spitten dus.

Update2; na verder spitten in de event log, lijkt het erop dat het wat te maken had met de Windows Search functie, in services the recovery action naar 'take no action' gezet, ipv restart. DCOM en RPC Endpoint mapper hebben er ook wat mee te maken, als die stoppen krijg je een reboot. Het is een beetje vaag. Maar Windows Search was toch al niet 1 van mijn favoriete Windows onderdelen en aangezien ik een SSD heb, heb ik een search index waarschijnlijk toch niet nodig. Hij draait nu al 10 minuten zonder reboot. Moet ik er wel bij zeggen dat ik de deur van de Meterkast (daar staat de machine) open gezet heb. Dus het zou nog steeds ook een hardware issue kunnen zijn, bv te weinig koeling met dit warme weer. Ondanks de 12cm fan recht boven de proc.

Update 3, ipv een reboot lijkt ie nu helemaal vast te zitten. Dus maar even een harde reset.... Damn. :(

Update4; Na een system restore van 8/12 nog steeds een reboot na een minuut. Toen maar eens met memtest86 aan de gang. Aangezien m'n mobo IPMI heeft is het mounten van een iso zo gedaan en booten doet ie dan ook gelijk van die ISO. Na opstarten van memtest86 al heel snel een reboot. Dus het is toch een hardware issue. Vervolgens 1 van de 2 geheugen latjes eruit. Nog steeds reboots. Toen de het andere latje erin. Nu blijft Memtest86 wel doordraaien. Dus waarschijnlijk is 1 latje stuk. Maar dan ook goed stuk omdat Memtest86 er bijna gelijk uit klapt. De test met het latje dat nog werkt laat ik nog even doordraaien even zeker weten dat deze wel 100% goed is.

Dan moet ik nog een manier vinden om een image van 8/16 terug te zetten. Met al die reboots was dat niet moeilijk. Maar nu als de machine weer goed draait. Weet ik eigenlijk niet hoe ik in system restore kom.

Update 5, het is een beetje een lang verhaal geworden. Maar ik denk/hoop dat ik het nu gevonden heb.
Een geheugen reepje is stuk, dit moet ik van de week nog wel dubbel checken. Maar met 1 reepje liep m'n server ook vast. Dit was omdat ik "Active State Power Management" van het weekend in de bios had aangezet. Leek me wel handig/goed. De " 82574L Gigabit Ethernet Controller" kan daar niet goed mee overweg. Vandaag overdag (op het werk) heeft m'n server de hele dag zonder problemen gedraaid, zonder netwerk!. Thuis ethernet aangesloten en bij het kopieren van files naar m'n server liep ie weer vast. Ook met een iperf UDP link naar m'n server toe. Dus eerst m'n drivers geupdate, dat hielp niet. Met iperf had ik ook iets van 98% throughput (100Mbit link) die na verloop van tijd vast zat op 99%. Met wat toeval vond ik dat "active state .." niet aan moet staan. Nu kan ik iperf'en en files kopieren. :)

[ Voor 61% gewijzigd door Coenen op 20-08-2012 21:40 . Reden: oplossing inzicht. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:53

jjust

Het leven is een strijd

Je bent in ieder geval een tijdje lekker aan het pielen geweest. Hopelijk is nu alles opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Coenen schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:56:
Is er van de week een Windows update geweest die niet helemaal lekker was? Mijn WHS 2011 server start op maar na een tijdje reboot hij en wil ie een repair actie starten. Die heb ik gedaan, maar het help niet veel.
Het begon met een recovery schermpje. Van het weekend maar eens goed naar kijken. :(
Update Rollup 3 misschien
http://tinkertry.com/upda...-released-august-14-2012/

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

M'n server draait sinds gister weer zoals het zou moeten, netjes weggestopt in de meterkast.
Helaas nu nog met maar 4GB aan geheugen ipv de 8GB die ik eerst had, maar dat komt wel goed.

Vandaag is Rollup 3 weer geinstalleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb via "Microsoft’s Web Platform Installer" Drupal geinstalleerd op m'n WHS2011 server, werkt allemaal prima, maar hoe kan ik de databases beheren? Heb zelf ook wat spul geknutseld in PHP en SQL en wil dat op m'n WHS 2011 server laten draaien.

Gebruik normaal phpmyadmin om m'n databases te beheren, maar hoe zit het in dit geval?

Dit bleek makkelijker te zijn dan gedacht. Heb gewoon de map "phpmyadmin" van de XAMPP installatie op m'n desktop PC in de webroot van m'n WHS 2011 server gezet, het "config.inc.php" bestand even aangepast (wachtwoord), en klaar was ik :)

Edit: is het trouwens geen idee om een nieuw topic te maken voor alleen WHS 2011 ? Dit topic is eigenlijk begonnen vanwege WHS v1, maar WHS 2011 is toch wel heel erg anders.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 31-08-2012 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isitlightagain
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 22:22
Ik heb de laatste tijd nogal last gehad van het probleem van het niet kunnen installeren van de connector software op de desktop/laptop. Na lang zoeken, en veel proberen, heb ik een lijstje gemaakt wat ik allemaal moest doen om het weer werkend te krijgen. misschien voor de mensen die hetzelfde probleem hebben wel handig: http://www.justmaik.nl/co...-met-mogelijke-oplossing/ Zelf even geschreven, hopelijk heeft iemand er wat aan.

[ Voor 0% gewijzigd door Isitlightagain op 04-09-2012 22:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05
ThinkPadd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:49:
Ik heb via "Microsoft’s Web Platform Installer" Drupal geinstalleerd op m'n WHS2011 server, werkt allemaal prima, maar hoe kan ik de databases beheren? Heb zelf ook wat spul geknutseld in PHP en SQL en wil dat op m'n WHS 2011 server laten draaien.

Gebruik normaal phpmyadmin om m'n databases te beheren, maar hoe zit het in dit geval?

Dit bleek makkelijker te zijn dan gedacht. Heb gewoon de map "phpmyadmin" van de XAMPP installatie op m'n desktop PC in de webroot van m'n WHS 2011 server gezet, het "config.inc.php" bestand even aangepast (wachtwoord), en klaar was ik :)

Edit: is het trouwens geen idee om een nieuw topic te maken voor alleen WHS 2011 ? Dit topic is eigenlijk begonnen vanwege WHS v1, maar WHS 2011 is toch wel heel erg anders.
WHS 2011 is natuurlijk ook R.I.P. :+ kun je beter gelijk topic maken over Windows Server 2012 Essentials aangezien die de opvolger is (per eind dit jaar) van WHS 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25

Mars Warrior

Earth, the final frontier

TheVMaster schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:13:
[...]
WHS 2011 is natuurlijk ook R.I.P. :+ kun je beter gelijk topic maken over Windows Server 2012 Essentials aangezien die de opvolger is (per eind dit jaar) van WHS 2011
WS2012 kost allen geen €40 :( , dus echt een vervanger is het niet te noemen.
WHS2011 blijft nog jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren ondersteund, dus voorlopig niks aan de hand lijkt me.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gemerkt dat Windows Update een update heeft voor Security Essentials. De versie die ik geinstalleerd heb is de "beta" versie die hier al meerdere keren in het topic voorbij is gekomen (versie 2.xxxx). De update wil niet lukken, wellicht omdat MSE niet ondersteund is op WHS2011. Zijn er mensen die het wel voor elkaar gekregen hebben om de update te installeren ?

Offtopic: Blijf het trouwens onzin vinden dat MSE niet werkt op WHS2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn WHS 2011 wordt elke dag gewekt om 3:00 u 's morgens... Nochtans heb ik alle backups uitgeschakeld, schaduwkopieën op een ander tijdstip geplaatst, via Lights-Out de server laten wekken om 8u 'smorgens en in standby doen gaan om middernacht. Heb gisteren nog eens alles proberen uit te pluizen in de takenplanner, maar vind nergens het proces dat mijn server om 3:00 u wekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Misschien virusscan, diskscan, backup-scan, oid?
Wat doet de server (volgens de event logs) nadat hij wakker geworden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er bepaalde plaatsen waar ik moet zoeken in de logboeken? Ik zie onder andere tussen Toepassing staan: 3:00:15 LightsOutService:bezig met starten HealthAlertsSvc. Nadien start er een Power event: ResumeAutomatic.

In de vastgelegde gebeurtenissen in LightsOut zelf staat Hervatten [Taakplanner] om 3:00:00

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 16:58 ]

Verwijderd

Heb in de taakplanner gezien dat mijn virusscanner elke ochtend om 3:00 aan het scannen ging. Heb dit uitgeschakeld maar vandaag gemerkt dat de server opnieuw wordt gewekt om 3:00u. Heb de hele Taakplanner goed bekeken maar vindt echt niets wat mijn server doet wekken...

Ondertussen ook de logs van Lights-Out even bekeken en daar staat volgende regel :

2012-09-25 03:00:17:817 [ 16] DEBUG Het systeem is uit de slaapstand gekomen.,,Start van slaapstand: 2012-09-24T20:32:43.496586700Z,Einde van slaapstand: 2012-09-25T01:00:15.150024000Z,,Oorzaak van einde slaapstand: 5Scanner.Service.exe

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2012 13:50 ]

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 10:15
Even een waarschuwing voor degenen die overwegen Server 2012 te gaan gebruiken puur vanwege storage spaces (vervanging WHSv1 drive extender), write performance is waardeloos helaas. Dus test het zelf vantevoren en lees wat reviews :)

http://blog.bjornhouben.com

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:23
Ik zie nog steeds niet in hoe qua easy configuring Server 2008/2012 WHS voor prive doeleinden zou kunnen vervangen. Uiteraard zullen functies zoals de inlogpagina via internet ook wel op andere manieren te doen zijn.

Nvm,
Lees net dat bepaalde features overgeheveld worden naar 2012.

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 26-09-2012 14:06 ]

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 10:15
WHSv1 voldeed voor mij ook, echter was de OS disk het aan het begeven en vandaar dat ik maar meteen heb geupgrade. Als ik het vooraf had geweten, had ik het toch niet gedaan (niet ondersteunde raid controller, NAS die het begeeft ondertussen ...... , storage spaces dat niet performed). Achja leer je weer van.

http://blog.bjornhouben.com

• Cybergamer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 11:34
Ik zit zelf te kijken om mijn WHS v1 te upgraden naar WHS 2011 of SBSe 2011 met StableBit DrivePool. Lijkt mij een killer combo :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cybergamer op 26-09-2012 21:01 ]

cybergamers.nl

• EgMaf
Ik zou even wachten op Server 2012 Essentials met Storage Spaces...

• Mars Warrior

Mars Warrior

EgMaf schreef op woensdag 26 september 2012 @ 21:51:
Ik zou even wachten op Server 2012 Essentials met Storage Spaces...
Zowel de prijs van beide OSsen als de storage pool functionaliteiten zijn niet vergelijkbaar...

WHS2011 en DrivePool zijn voor nog geen €60 inderdaad een heerlijke combo _/-\o_

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:33

TRaSH

koffie ?

Waarom drivepool en niet bv drive bender

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Drivepool staat bekend als stabieler, waar drive bender in ieder geval bij de beta al een aantal keer last heeft gehad van data verlies.
Ik heb drivepool in ieder geval al flink door de mangel gehaald door onverwacht schijven te verwijderen, te verwisselen van controller en ga zo maar door, dat ging allemaal goed.

• EgMaf
moppentappers schreef op donderdag 27 september 2012 @ 11:17:
Drivepool staat bekend als stabieler, waar drive bender in ieder geval bij de beta al een aantal keer last heeft gehad van data verlies.
Ik heb drivepool in ieder geval al flink door de mangel gehaald door onverwacht schijven te verwijderen, te verwisselen van controller en ga zo maar door, dat ging allemaal goed.
Goed om te weten. Zijn er ergens ook goede vergelijkingen met (recente, post-beta) versies van beide?

• Mars Warrior

Mars Warrior

TRaSH schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:59:
Waarom drivepool en niet bv drive bender
Ach, wat zal ik zeggen... Deze post van 18 September vat mijn ervaringen met DB van de afgelopen maanden wel goed samen :X

Ik heb zowel DP als DB een tijd getest, en heb met DP, zelfs met de beta nooit problemen gehad.
DB gaat altijd prat in op hun proffessional grade driver en dat DP dingen van DB heeft 'overgenomen', en dat DB meer functionaliteten heeft dan DP, maar data corruptie of het 'kwijt' zijn van de pool na een reboot maakte voor mij de keuze erg simpel moet ik zeggen 8)

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

Is er nog een verlies in schrijf/lees snelheid?

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

TRaSH schreef op donderdag 27 september 2012 @ 16:53:
Is er nog een verlies in schrijf/lees snelheid?
Niet echt getest, maar ook niets van gemerkt eerlijk gezegd.
In theorie, omdat alles puur als NTFS files wordt opgeslagen (geen database, tombstones, etc)
  • lezen / schrijven naar niet duplicated shares: geen verschil
  • schrijven naar duplicated shares: als in RAID 1, mogelijk iets performance verlies
  • lezen van duplicated shares: optioneel (vinkje zetten) als in RAID 1, dus met bijna dubbele performance
Ik heb zelf geen enkel probleem tot nu toe ondervonden tav de performance. 1080P films streamen zonder enig probleem, zelfs meerdere streams geven geen stotteringen of andere artefacten.

Vwb de config heb ik P: als pool schijf aangewezen, waar E:, F: en G: aan hangen.
Deze schijven bevatten zowel pooled als non-pooled data, ook dat is gewoon mogelijk nl.

Overigens heeft DB deze functies meen ik ook, wat dat aangaat zijn beide oplossingen goed vergelijkbaar. DB kent daarbij meerdere pools, en kan ook draaien op W7.
'Vanzelfsprekend' belooft DP dit in komende releases van dit jaar ook toe te voegen, inclusief een plugin mechanisme zodat je zelfs bestanden intelligent kunt plaatsen (eerst bijv. op ssd, daarna pas op langzame schijven of op de meest koele schijven etc). We zullen het zien. Het zijn op dit moment geen functies die ik mis, al kan het kunnen draaien op W7/W8 natuurlijk in de nabije toekomst best handig blijken te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank2572
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-08 12:14
Weet niet of ik hier deze vraag mag stellen.. Hoor het graag..

Betreft Acer H340 , Heb na crash systeemschijf vervangen en ben nu de de bestanden van de 3 dataschijven via netwerkkabel naar server aan het terugzetten. Tijdens het verplaatsen krijg ik echter voortdurend de foutmelding "kan dit item niet vinden, controleer locatie" .. Best raar want ik zie bestanden gewoon staan.
Daarnaast ook raar dat groot aantal films op die losse schijven wel te zien is maar VLC ze niet meer afspeelt (VLC kon het bestand niet lezen (%m). ?
Alle tips, verwijzingen welkom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
frank2572 schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:34:
Weet niet of ik hier deze vraag mag stellen.. Hoor het graag..

Betreft Acer H340 , Heb na crash systeemschijf vervangen en ben nu de de bestanden van de 3 dataschijven via netwerkkabel naar server aan het terugzetten. Tijdens het verplaatsen krijg ik echter voortdurend de foutmelding "kan dit item niet vinden, controleer locatie" .. Best raar want ik zie bestanden gewoon staan.
Daarnaast ook raar dat groot aantal films op die losse schijven wel te zien is maar VLC ze niet meer afspeelt (VLC kon het bestand niet lezen (%m). ?
Alle tips, verwijzingen welkom..
Zo vreemd is dat niet, Jij ziet die bestanden als... nouja, bestanden :) In feite zijn het tombstones (soort van snelkoppelingen). Hetgeen wat ik je kan aanraden is de schijven LOS te benaderen (door de schijf aan te sluiten op je main bak ofzo) en de bestanden die op die schijf staan te kopieëren (en te controleren) naar een tijdelijke schijf, en van daaruit via het netwerk terug te zetten op je server.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank2572
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-08 12:14
Dank voor je reactie.
ik heb de dataschijven dus steeds via USB op mijn mainbak aangesloten.. en zie dan in windows in DE\shares die mappen staan met databestanden. Ik probeer dan die data terug te zetten naar mijn server. Dat werkt niet en ook niet als ik het gewoon naar interne HD op mainbak doe.. .. wellicht gaat dat dus niet omdat het zoals je aangeeft tombstones zijn ? Klopt het dan dat die tombstones dan op elk van die 3 schijven te vinden moet zijn en dat de data over die 3 schijven verspreid is ? Die tombstones zijn trouwens welk qua afmeting gelijk aan het bestand.. alleen geeft windows aan dat de totale grootte 0 GB is.. Hoe nu verder..? gewoon vanuit alledrie de HD's bijeenvoegen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
De totale grootte 0GB ? Dan kan niet kloppen of ik begrijp je niet.

Doe ff een undelete van die schijf naar een andere schijf toe en kijk of je dan die bestanden kan recoveren. (Niet vanuit WHS, maar gewoon via USB naar een andere lokale schijf die je tijdelijk kan gebruiken.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

BabyXL schreef op woensdag 26 september 2012 @ 20:59:
Ik zit zelf te kijken om mijn WHS v1 te upgraden naar WHS 2011 of SBSe 2011 met StableBit DrivePool. Lijkt mij een killer combo :)
Jeetje heb je dat nog steeds niet gedaan ? ik had toch wel anders van je verwacht :P
Voor mij geen vervangers van de drivepool uit WHS v1 op mijn WHS 2011, het loopt zeer stabiel zonder.

Wel weer een WD HD kapot van de week, en dat binnen de 4 jaar....waardeloos, dit is al de 2e. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Winkiller schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:48:
[...]

Jeetje heb je dat nog steeds niet gedaan ? ik had toch wel anders van je verwacht :P
Voor mij geen vervangers van de drivepool uit WHS v1 op mijn WHS 2011, het loopt zeer stabiel zonder.
LOL! Tja, ik was een beetje druk met verhuizen, vakantie en andere verplichtingen enzo. Ik heb wel eerder WHS 2011 getest, maar ik vond het missen van DE echt een domper. Nu ben ik over en heb de trial versie draaien van Stablebit Drivepool, en ik moet zeggen dat ik erg blij verrast ben met deze combo!

Ik vind het erg belangrijk om gewoon me mappen simpel te houden zonder dat ik dingen moet gaan verspreiden over meerdere schijven, daarom die drivepool.

Jammer te horen dat er weer een schijf gesneuveld is! :(

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

BabyXL schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:46:
[...]
Ik vind het erg belangrijk om gewoon me mappen simpel te houden zonder dat ik dingen moet gaan verspreiden over meerdere schijven, daarom die drivepool.
Simpel op te lossen met grote harddisks ;) ik weet niet meer beter en dat wil ik ook zo houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Winkiller schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:43:
[...]

Simpel op te lossen met grote harddisks ;) ik weet niet meer beter en dat wil ik ook zo houden :P
Sure, maar ik heb nog geen 7TB schijven te koop gezien. :)

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

BabyXL schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:46:
[...]
Nu ben ik over en heb de trial versie draaien van Stablebit Drivepool, en ik moet zeggen dat ik erg blij verrast ben met deze combo!

Goed zo! Waarom moelijk doen inderdaad met het zelf verdelen over schijven als DP dat voor een $20 van je overneemt inclusief bestands duplicatie om de gevolgen van een disk crash te minimaliseren :D

Ik vind het een onmisbaar onderdeel van mijn server, zeker met mijn deels al wat oudere 1.5TB schijven waar ik nu geen omkijken naar heb met diverse shares van over de 3TB _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 14:12
Zo, ik heb dit topic maar weer eens uit mijn mottenballenfavorieten gehaald. Ik zou toch gedacht hebben dat de WHS wereld een beetje op z'n gat lag nadat Microsoft de stekker eruit had getrokken maar dat valt dus best mee als ik hier weer kijk.
Ik zie zelfs een paar namen die ik nog ken uit het verleden (BabyXL, Winkiller, Egmaf en Arunia), grappig!

Waarom kom ik hier weer? Ik heb nadat mijn WHS v1 jarenlang naar tevredenheid z'n werk had gedaan toch ineens enorme problemen met de performance. Kopieeren naar de server bleek uiteindelijk onmogelijk en rdp was een drama. Bovendien liepen mijn schijven vol met spookbestanden (shadow copies denk ik) die te zien waren als zijnde 'system' in de piechart in de console.

Ik sta op het punt om over te stappen naar een NAS (Synology DS413j) en was al bezig om al m'n schijven leeg te halen naar externe schijven maar dat was ook een tergend langzaam proces. Het verwijderen van een schijf uit de pool liep uit op een fiasco en toen-ie de systeemschijf begon vol te proppen met data was het genoeg voor mij en heb ik uiteindelijk een re-install gedaan.

Nu draait de server weer zoals het moet maar doet alleen het simpelste en dat is mijn twee pc's backuppen. Er staan verder geen andere media meer op zoals films en muziek. Alle accounts (behalve die voor mezelf en het gastaccount) zijn verwijderd en er staat maar 1 add-in op (Diskmanagement).

En nu mijn vraag; wat is al die ruimte die door System wordt opgeslokt? Ik heb 421 Gb aan backups in de piechart maar 441 Gb gaat op aan wat WHS 'system' noemt en dat laatste lijkt ook telkens groter te worden..
Ik heb al gezocht op Google en verschillende dingen geprobeerd (shadow copies deleten met vssadmin) maar tot op heden kan ik geen oplossing vinden.
Ik kan mij herinneren dat hiervoor er maar 20Gb aan system stond (wat logisch is) maar nu snap ik er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Voor de mensen die net als ik nog WHSv1 gebruiken; ik heb mijn Windows 7 Pro machine geüpgrade naar Windows 8 Pro (via de Windows 8 Upgrade Assistant) en WHS veranderde het OS direct naar Windows 8 Pro en backups werken ook 100% :D
WHSv1 backups Windows 8
* Tomba aait zijn WHSv1 servertje
Winkiller schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:48:
[...]

Wel weer een WD HD kapot van de week, en dat binnen de 4 jaar....waardeloos, dit is al de 2e. :(
En daarom draai ik dus nog WHSv1 (al is er nog nooit een schijf bij mij gesneuveld, totaal 9 disks verdeeld over 2 WHSv1 servers. * Tomba klopt af)
Ferret schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 06:10:
[...]

En nu mijn vraag; wat is al die ruimte die door System wordt opgeslokt? Ik heb 421 Gb aan backups in de piechart maar 441 Gb gaat op aan wat WHS 'system' noemt en dat laatste lijkt ook telkens groter te worden..
Ik heb al gezocht op Google en verschillende dingen geprobeerd (shadow copies deleten met vssadmin) maar tot op heden kan ik geen oplossing vinden.
Ik kan mij herinneren dat hiervoor er maar 20Gb aan system stond (wat logisch is) maar nu snap ik er niks meer van.
Bij mij neemt System ook maar ~22GB in beslag:
WHSv1 Storage

[ Voor 63% gewijzigd door Tomba op 31-10-2012 08:53 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ferret schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 06:10:
Zo, ik heb dit topic maar weer eens uit mijn mottenballenfavorieten gehaald. Ik zou toch gedacht hebben dat de WHS wereld een beetje op z'n gat lag nadat Microsoft de stekker eruit had getrokken maar dat valt dus best mee als ik hier weer kijk.
Ik zie zelfs een paar namen die ik nog ken uit het verleden (BabyXL, Winkiller, Egmaf en Arunia), grappig!
Hey Ferret! Welkcome back :)

WHS is nog steeds levendig. Vraagje: waarom zou je over willen stappen naar een NAS? In mijn ogen is dat veel te duur, en veel minder tot geen opties.

Ikzelf ben SBSe 2011 aan het testen, maar weet nog niet zeker of die het gaat worden. WHS 2011 werkt ook prima voor mijn doeleinden. Maar ik heb een Technet account, dus kwa prijs maakt het niet uit.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:00
@Tomba
Zit die kleinere schijf ook in je pool voor betreft data? Ik heb ooit eens gelezen dat je het middels een 'truc' zo kunt sturen dat de data alleen nog maar op 2e, 3e etc.. schijf komt te staan. Zelf heb ik een WHS1 server met een kleinere en een grote disk.

En in het algemeen: is het eigenlijk eenvoudig om met WHS1 een image te maken van het besturingssysteem en dat later weer zo terug te zetten? Ik heb alles nu lekker ingesteld en mocht er wat met die eerste schijf misgaan wil ik natuurlijk zo weinig mogelijk gedoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
BabyXL schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:08:
[...]

Hey Ferret! Welkcome back :)

WHS is nog steeds levendig. Vraagje: waarom zou je over willen stappen naar een NAS? In mijn ogen is dat veel te duur, en veel minder tot geen opties.

Ikzelf ben SBSe 2011 aan het testen, maar weet nog niet zeker of die het gaat worden. WHS 2011 werkt ook prima voor mijn doeleinden. Maar ik heb een Technet account, dus kwa prijs maakt het niet uit.
Thanks!

Nou, de reden waarom ik een NAS overweeg is puur een kostenplaatje. Ik heb nu een HP Proliant ML110 G5 draaien en die verstookt toch aardig wat energie weg en dat 24*7. Die NAS verbruikt tussen de 7 en 30 Watt (idle en belast) en tja laten we eerlijk zijn, elk dubbeltje telt tegenwoordig.

Nu is het wel zo dat ik ook grote nadelen zie aan een NAS en die zijn o.a. geen mogelijkheid om met de meegeleverde software images te maken (heb je dus altijd third-party software voor nodig) en toch wel de drempel omdat het Linux based is en geen Windows omgeving.

Dus ik twijfel nog zeer en het is dat mijn WHS weer als een zonnetje draait dat die twijfel groter wordt. Aan de andere kant begrijp ik sommige dingen niet van WHS die ik in mijn voorlaatste posting al schreef; wat slokt al mijn schijfruimte op (nu 441 Gb als System ruimte) en waarom is het zo ontzettend traag met kopieeren van bestanden naar een WHS. Daarom twijfel ik ook om het slim is om weer al m'm films en muziek op de WHS te zetten omdat ik nu er al tegenop zie.

Overigens heb ik via m'n werk ook een MSDN account en heb ik Server 2012 Essentials die ik wel eens wil uitproberen maar dan moet ik eerst tijd en zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ferret schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 18:59:
[...]
Overigens heb ik via m'n werk ook een MSDN account en heb ik Server 2012 Essentials die ik wel eens wil uitproberen maar dan moet ik eerst tijd en zin hebben.
Tja, ik zit zelf ook na te denken over energie besparende hardware. Misschien een Brazos systeem ofzo. Ik weet het nog niet...

SBSe 2012 zou ik maar niet doen, SBSe 2011 werkt prettiger IMHO. En in combinatie met Drivepool heb je je DE ook weer terug :)

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 10:53

mvds

Totally awesome!

[...]

Thanks!

Nou, de reden waarom ik een NAS overweeg is puur een kostenplaatje. Ik heb nu een HP Proliant ML110 G5 draaien en die verstookt toch aardig wat energie weg en dat 24*7. Die NAS verbruikt tussen de 7 en 30 Watt (idle en belast) en tja laten we eerlijk zijn, elk dubbeltje telt tegenwoordig.

Nu is het wel zo dat ik ook grote nadelen zie aan een NAS en die zijn o.a. geen mogelijkheid om met de meegeleverde software images te maken (heb je dus altijd third-party software voor nodig) en toch wel de drempel omdat het Linux based is en geen Windows omgeving.

Dus ik twijfel nog zeer en het is dat mijn WHS weer als een zonnetje draait dat die twijfel groter wordt. Aan de andere kant begrijp ik sommige dingen niet van WHS die ik in mijn voorlaatste posting al schreef; wat slokt al mijn schijfruimte op (nu 441 Gb als System ruimte) en waarom is het zo ontzettend traag met kopieeren van bestanden naar een WHS. Daarom twijfel ik ook om het slim is om weer al m'm films en muziek op de WHS te zetten omdat ik nu er al tegenop zie.

Neem gewoon best of both worlds... Een HP MicroServer met WHS2011 :) Zeer zuinig, gebouwd voor 24/7 gebruik en redelijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

obsidian schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:15:
[...]

Neem gewoon best of both worlds... Een HP MicroServer met WHS2011 :) Zeer zuinig, gebouwd voor 24/7 gebruik en redelijk snel.
Zeer zuinig als in idle verbruik 12W ?? Oftewel waar moet ik aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Mars Warrior schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:23:
[...]

Zeer zuinig als in idle verbruik 12W ?? Oftewel waar moet ik aan denken?
De mijne zit idle aan iets van 15 watt geloof ik. Onder 100% belasting iets van 30-35 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik persoonlijk heb ook 2x HP Microservertjes staan ( N40L ) eentje als NAS met 4x 4TB en eentje als ESXi thuislab met 1x 250GB

Denk dat ze bij elkaar iets van 70-80 Watt trekken actief ( tops ) en idle iets van 30 misschien 40, let wel dit is bij elkaar ik vermoed dat mijn NAs een stuk meer trekt dan mijn ESXi labje ;)

[ Voor 1% gewijzigd door ShadowBumble op 01-11-2012 15:30 . Reden: HDD info ESXI lab verkeerd ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Dat zou best wel eens kunnen kloppen die cijfertjes hoor :) De mijne is met 4 x 2TB WD Greens uitgerust. Maar staat nu NAS4Free op ipv WHS. Bootdisk is een 40GB Intel SSD. Zit 2 x 4GB ECC mem in. Oh ja, onboard LAN is vervangen door een Intel CT PCIe kaartje. Maar dat bleek achteraf niet nodig te zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door mvds op 01-11-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

D-e-n schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:25:
@Tomba
Zit die kleinere schijf ook in je pool voor betreft data? Ik heb ooit eens gelezen dat je het middels een 'truc' zo kunt sturen dat de data alleen nog maar op 2e, 3e etc.. schijf komt te staan. Zelf heb ik een WHS1 server met een kleinere en een grote disk.

En in het algemeen: is het eigenlijk eenvoudig om met WHS1 een image te maken van het besturingssysteem en dat later weer zo terug te zetten? Ik heb alles nu lekker ingesteld en mocht er wat met die eerste schijf misgaan wil ik natuurlijk zo weinig mogelijk gedoe :)
Als je met 'kleinere disk' die 750GB bedoelt; ja die zit gewoon in de pool en is tevens de bootdisk. Een WD Green 'Raid Edition' ist.

Terugzetten is echt een fluitje van een cent al gebruik ik zelf wel de X-Files Edition bootdisk

Als je bedoelt of ik een backup heb van de installatie van WHS zélf; nee die heb ik niet en dat kan ook niet AFAIK
BabyXL schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:39:
[...]

Tja, ik zit zelf ook na te denken over energie besparende hardware. Misschien een Brazos systeem ofzo. Ik weet het nog niet...

SBSe 2012 zou ik maar niet doen, SBSe 2011 werkt prettiger IMHO. En in combinatie met Drivepool heb je je DE ook weer terug :)
Mijn Intel SS4200 trekt incl de 5 disks (waarvan 1 extern via eSata) ongeveer 20 Watt in idle en 40-50 Watt als ie volle bak aan het werk is. Heb de oorspronkelijk Celeron 420 geüpgrade naar een Pentium DualCore E2220 (2,4Ghz), daarvoor trek ie in idle 1 Watt minder. Al mijn disks zijn overigens 'Green' schijven (als in 5400rpm), heb vooral Samsungs omdat die het koelste bleven (heb WD Green AERS, AEDS, Seagate LP en Samsung F2's getest en de Samsungs waren handsdown het koelst/laagst qua stroomgebruik)

[ Voor 11% gewijzigd door Tomba op 01-11-2012 15:49 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

obsidian schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:32:
Dat zou best wel eens kunnen kloppen die cijfertjes hoor :) De mijne is met 4 x 2TB WD Greens uitgerust. Maar staat nu NAS4Free op ipv WHS. Bootdisk is een 40GB Intel SSD. Zit 2 x 4GB ECC mem in. Oh ja, onboard LAN is vervangen door een Intel CT PCIe kaartje. Maar dat bleek achteraf niet nodig te zijn.
Ik gebruik voor mijn NAS in WHS2011, heb wel eens zitten denken om te migreren richting FreeNAS ( aangezioen ik de backups functies toch niet gebruik ) echter is dat zo'n ongelovelijk ellend met mijn huidige data, ik zou dan nu voor mijn 4TB data het eens moeten opslaan op anderes discs de microserver ombouwen 4x4TB discs leeg flikkeren en de boel terug kopieren.

En ik heb even niet 4TB aan ruimte spare ergens liggen momenteel :D

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowBumble op 01-11-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Je hebt 4 x 4TB toch? Dat zeg je net...

Waarom niet gewoon 1 of 2 disks uit je pool halen. Daar je data naartoe zetten. Dan NAS4Free erop (die loopt voor op FreeNas qua features en is een voortborduursel van hetzelfde platform) de 2 lege disks toevoegen, maar wel een set van 4 disks maken. De data van die 2 datadisks overzetten, en daarna als de data overgezet is die twee datadisks toevoegen aan de set. Voila... NAS4Free (Of FreeNas) met een ZFS pool van 4 x 4TB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

obsidian schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:59:
Je hebt 4 x 4TB toch? Dat zeg je net...

Waarom niet gewoon 1 of 2 disks uit je pool halen. Daar je data naartoe zetten. Dan NAS4Free erop (die loopt voor op FreeNas qua features en is een voortborduursel van hetzelfde platform) de 2 lege disks toevoegen, maar wel een set van 4 disks maken. De data van die 2 datadisks overzetten, en daarna als de data overgezet is die twee datadisks toevoegen aan de set. Voila... NAS4Free (Of FreeNas) met een ZFS pool van 4 x 4TB :)
Hmmm .... maar je kan toch niet achteraf 2 discs toevoegen aan de set ? dan zal ik een 2de set moeten maken en die 2 sets samenvoegen in de storage pool. Wel een goed idee vanavond eens even uitdenken/ schrijven hoe ik dat denk te gaan doen, zal ook zeker even NAS4Free bekijken het enige wat ik namelijk wel wil is dan mijn SABnzb + couchpotato setup erop blijft draaien.

/offtopic

sorry we dwalen af hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

ShadowBumble schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:02:
[...]

Hmmm .... maar je kan toch niet achteraf 2 discs toevoegen aan de set ? dan zal ik een 2de set moeten maken en die 2 sets samenvoegen in de storage pool. Wel een goed idee vanavond eens even uitdenken/ schrijven hoe ik dat denk te gaan doen, zal ook zeker even NAS4Free bekijken het enige wat ik namelijk wel wil is dan mijn SABnzb + couchpotato setup erop blijft draaien.

/offtopic

sorry we dwalen af hier ;)
Dat kan ZFS wel :) Je kan een set (dat heet dan een pool) van 4 disks aanmaken terwijl er fysiek maar 2 disks aanwezig zijn. Dat heet sparse volumes. Zoek maar eens op Google :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
obsidian schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:15:
[...]

Damn, nou maak je mij nog meer aan het twijfelen..... Die HP N40L zit er wel gelikt uit en ik kan m'n huidige schijven blijven gebruiken. En hij is goedkoper dan die Synology NAS. En weer lekker Windows... Mijn vrouw wordt gek van me en ik word zelf ook een beetje gek van mezelf :+

Ik ga maar eens wat reviews opzoeken van dat kastje en er weer over nadenken. Zie zo snel wel dat er een dvd drive in moet maar dat zijn de kosten niet. Desnoods gebruik ik die uit m'n huidige HP server.

Toch maar even WHS 2011 downloaden bij Microsoft :P

[ Voor 3% gewijzigd door Ferret op 01-11-2012 19:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ferret schreef op donderdag 01 november 2012 @ 18:58:
[...]

Damn, nou maak je mij nog meer aan het twijfelen..... Die HP N40L zit er wel gelikt uit en ik kan m'n huidige schijven blijven gebruiken. En hij is goedkoper dan die Synology NAS. En weer lekker Windows... Mijn vrouw wordt gek van me en ik word zelf ook een beetje gek van mezelf :+
HP N40L
- Lekker compact
- Goedkoper dan een "kant-en-klare" 4Bay NAS
- Zuinig
- OS vrijheid

Ik was er relatief snel klaar mee om eerlijk te zijn ;)

/off-topic

Thanks ik ben even wezen googlen op spare discs in de ZFS pool dus dat word denk ik een weekend projectje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ferret schreef op donderdag 01 november 2012 @ 18:58:
[...]

Ik ga maar eens wat reviews opzoeken van dat kastje en er weer over nadenken. Zie zo snel wel dat er een dvd drive in moet maar dat zijn de kosten niet. Desnoods gebruik ik die uit m'n huidige HP server.

Toch maar even WHS 2011 downloaden bij Microsoft :P
Hoeft niet hoor, ik gebruik die 5,25 bay voor een boot-SSD en ik maak gebruik van een usb dvd brander voor installaties enzo. Verder staat dat kastje mooi in de meterkast samen met een ups. Ik doe alles via RDP (toen ik op WHS zat) en nu via ssh en webinterfaces.

Hou er wel rekening mee dat de sata aansluiting voor die bay via een pci to sata chip gaat en het dus weinig zin heeft om daar een bloedsnelle ssd in te gaan hangen.

[edit] schiet me effe wat te binnen, ik weet niet of dat ook voor de N40L zo is, maar ik heb de N36L en daarbij MOEST ik de installatie van WHS2011 van een USB stick af doen omdat je anders niet door de setup heen komt. De setup checkt of je hardware voldoet aan de eisen, en ik had een te trage cpu (zei de setup he!!!) maar het werkte prima na installatie! Neem er dan wel een met voldoende geheugen! Je kan er maximaal 2 x 4GB in kwijt dacht ik, en dat heb ik er ook inzitten. Ik heb voor de veiligheid ECC geheugen genomen, maar het mag ook non ECC zijn hoor. Maar NOOIT buffered ECC nemen want dat werkt niet!

[ Voor 21% gewijzigd door mvds op 02-11-2012 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

ShadowBumble schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 09:01:
Thanks ik ben even wezen googlen op spare discs in de ZFS pool dus dat word denk ik een weekend projectje :D
No problem ;) Overigens is het best makkelijk om NAS4Free + SABnzbd+ + Couch Potato + SickBeard aan de praat te krijgen hoor :) En die HP trekt dat makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
obsidian schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:32:
[...]

[edit] schiet me effe wat te binnen, ik weet niet of dat ook voor de N40L zo is, maar ik heb de N36L en daarbij MOEST ik de installatie van WHS2011 van een USB stick af doen omdat je anders niet door de setup heen komt. De setup checkt of je hardware voldoet aan de eisen, en ik had een te trage cpu (zei de setup he!!!) maar het werkte prima na installatie!
Dat heb ik ook ergens gelezen. Maar die dvd drive heb je daarna toch nodig om whs2011 (of Server Essentials 2012) te installeren?

Even een vraagje aan BabyXL; je zei een paar postings terug dat je liever Server2011 hebt dan 2012. Waarom precies? Ik lees namelijk best lovende recenties en met een registerhack kun je ook Home versie van Windows 7 en 8 aan de server toevoegen zonder domain.

Dus ik voel er best voor eerlijk gezegd maar waarom zou ik het niet moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ferret schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 18:09:
[...]

Dat heb ik ook ergens gelezen. Maar die dvd drive heb je daarna toch nodig om whs2011 (of Server Essentials 2012) te installeren?
ik heb WHS2011 gewoon vanaf usb stick geinstalleerd. In mijn Lian Li Q25 behuizing is nl. Niet eens plaats voor een dvd drive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Mars Warrior schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 18:46:
[...]

ik heb WHS2011 gewoon vanaf usb stick geinstalleerd. In mijn Lian Li Q25 behuizing is nl. Niet eens plaats voor een dvd drive...
Same here, maar dan een Rebel9 Pro Economy met 3x Chieftec SNT-3141SATA bays.

Maar ik ga binnenkort het moederbord vervangen met een Brazos oid.

Hier een plaatje van mijn server.

[ Voor 8% gewijzigd door Cybergamer op 03-11-2012 16:15 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

[...]
Hoe lang duurt het voordat je de kosten van je nieuwe (NAS) aanschaf eruit hebt zodat je kan gaan besparen op de energiekosten ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Tja, dat hangt van verschillende factoren af.

Maar hoe dan ook, door weer hier te komen ben ik de laatste paar dagen alleen maar WHS 2011 / Server 2012 Essentials bezig. Ik lees me suf en merk dat ik het hele WHS 2011 tijdperk gemist heb (voornamelijk omdat v1 probleemloos heel lang draaide).

Ik zat eerst te denken om Server 2012 Essentials te gaan gebruiken maar ik houd het maar bij WHS 2011. Die HP N40L is een goedkopere oplossing dan een NAS. Ik ga de meegeleverde HD inbouwen in de dvd drive bay zodat ik 4 sleuven overhoud voor schijven. Ik heb in mijn huidige WHS 3 x 1 Tb en daar koop ik nog eentje bij waardoor ik 4 x 1Tb heb en in RAID5 houd ik daar 3Tb over (en 1Tb voor redundantie). Dat is voor mijn backups en muziek meer dan voldoende. Films download ik, ik kijk ze en ik wis ze (en als ik ze echt goed vind koop ik ze).

Hoe dan ook, het kriebelt weer! Nu nog op zoek naar leuke add-ins!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Ferret schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 19:19:
Tja, dat hangt van verschillende factoren af.

Maar hoe dan ook, door weer hier te komen ben ik de laatste paar dagen alleen maar WHS 2011 / Server 2012 Essentials bezig. Ik lees me suf en merk dat ik het hele WHS 2011 tijdperk gemist heb (voornamelijk omdat v1 probleemloos heel lang draaide).

Ik zat eerst te denken om Server 2012 Essentials te gaan gebruiken maar ik houd het maar bij WHS 2011. Die HP N40L is een goedkopere oplossing dan een NAS. Ik ga de meegeleverde HD inbouwen in de dvd drive bay zodat ik 4 sleuven overhoud voor schijven. Ik heb in mijn huidige WHS 3 x 1 Tb en daar koop ik nog eentje bij waardoor ik 4 x 1Tb heb en in RAID5 houd ik daar 3Tb over (en 1Tb voor redundantie). Dat is voor mijn backups en muziek meer dan voldoende. Films download ik, ik kijk ze en ik wis ze (en als ik ze echt goed vind koop ik ze).

Hoe dan ook, het kriebelt weer! Nu nog op zoek naar leuke add-ins!
Inderdaad hoe dan ook, je bent dus niet echt uit op kostenbesparing gezien je keuze voor nieuwe hardware en software (whs 2011), en dat kost altijd spaarcentjes. Ik heb nog steeds de oude hardware uit 2007/2008 draaien, alleen iets meer geheugen geplaatst (4 ipv 2 gb) en 2 overleden HD's vervangen voor grotere, nu 5x 2tb, 1x1tb, 1x500gb en 1x 320gb.

Daarnaast nog 2 usb drives, 1x 2tb en 1x500gb. Ik heb nu WHS 2011 in gebruik vanaf dat het uitkwam en zal het blijven draaien tot het niet meer kan of als het niet langer ondersteund wordt.

Ik heb geen geld over voor een produkt wat bijna hetzelfde doet maar dubbel zo duur is.....SBSe 2011 of SBSe 2012, ik heb het niet eens getest ondanks dat ik ze heb liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Nou, wel degelijk kostenbesparing; het verschil in energieverbruik tussen mijn huidige Proliant ML110 G5 en de N40L is behoorlijk en de kosten van zo'n servertje (effies boven de 220 euro met misschien nog een reepje ectra geheugen) verdien ik mettertijd wel terug. Schijven hoef ik niet te kopen (en die vierde vraag ik voor mijn verjaardag :P) en WHS 2011 ook niet omdat ik een MSDN account heb.

Maar ik moet wel zo eerlijk zijn dat het gewoon weer kriebelt om weer eens met iets nieuws bezig te zijn. Alleen bedenk ik me dan weer dat dat 'nieuwe' (WHS 2011) eigenlijk alweer oud is. Vandaar dat ik dan weer ga twijfelen over Server 2012 Essentials.

Eerst maar zo'n servertje, hardware verder in orde maken en dan proberen. In die tijd dat ik aan het pielen ben maak ik wel wekelijks images met Acronis naar een externe schijf van m'n pc's zodat dat wel veiliggesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Ferret schreef op zondag 04 november 2012 @ 11:57:
Nou, wel degelijk kostenbesparing; het verschil in energieverbruik tussen mijn huidige Proliant ML110 G5 en de N40L is behoorlijk en de kosten van zo'n servertje (effies boven de 220 euro met misschien nog een reepje ectra geheugen) verdien ik mettertijd wel terug. Schijven hoef ik niet te kopen (en die vierde vraag ik voor mijn verjaardag :P) en WHS 2011 ook niet omdat ik een MSDN account heb.
Tegen de tijd dat je de kostenbesparing misschien bijna terug verdiend hebt wil je vast weer wat nieuws :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Haha, tja, waarschijnlijk heb je gelijk ;)

Maar toch even een vraag waar ik niet uitkom. Ik lees overal tegenstrijdige verhalen over hardware- en software RAID met voor- en tegenstanders van elke methodiek.

Nou wil ik wel een RAID bescherming via Disk Management in WHS (dus softwarematig en ik weet het, het is geen backup) maar stel, als ik 4 x 1TB schijven heb en ik zet drie ervan in een RAID-5 en de vierde gebruik ik om de OS schijf (die ik in de ODD bay plaats) te dupliceren met een of ander sync tool. Is dat wat of zouden jullie het anders doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Ferret op 07-11-2012 14:54 . Reden: wijziging in tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Heeft er al iemand gespeeld met Microsoft Server Essentials 2012? Ik zit erover te denken om weer terug te gaan naar WHS en ik heb WHS2011 maar ik miste toch wel DE. En ik hoorde dat er in SE2012 iets vergelijkbaars zit als DE, klopt dit? Ook de integratie met SkyDrive zou mooi zijn. Daar heb ik ook 25GB dus ik kan ook daar naartoe backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 13:49
Ik zit er ook over na te denken om Essentials 2012 erop te zetten. Er schijnt idd weer een drivepool in te zitten, dus dat is zeker een voordeel. (Een nadeel: de prijs is vrij hoog.)

Ik heb alleen nog niet voor elkaar gekregen om een unattended installatie voor elkaar te krijgen, dus als er mensen zijn met ervaring hiermee, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

obsidian schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:42:
Heeft er al iemand gespeeld met Microsoft Server Essentials 2012? Ik zit erover te denken om weer terug te gaan naar WHS en ik heb WHS2011 maar ik miste toch wel DE. En ik hoorde dat er in SE2012 iets vergelijkbaars zit als DE, klopt dit? Ook de integratie met SkyDrive zou mooi zijn. Daar heb ik ook 25GB dus ik kan ook daar naartoe backuppen.
Ikzelf heb mijn bedenkingen bij Storage Spaces, zeker als ik dit soort verhalen lees (zie de 'flaws'). Ik weet echter niet of dat werkelijk het geval is in de RTM versie!

Voor WHS2011 kun je DrivePool nemen (kost $20) en is wat mij betreft een perfecte vervanger voor DE, en heeft niet de tekortkomingen die in de storage spaces link staan...

SkyDrive doet het gewoon onder WHS2011 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Storage Spaces, in zijn huidige vorm, is inderdaad een ramp.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb wel eens wanneer ik bijvoorbeeld een lange film aan het kijken. Vaak ook FullHD gestreamd vanaf mijn WHS v1. Dat het begint te schokken halverwege de film.
Wat blijkt, dan is de server goed bezig met laden.

Op dit moment heb ik 2x 1,5TB dus niet zo vreemd dat dit gebeurd.
Zou dit op te lossen zijn door over te gaan naar WHS2011 en dan bijvoorbeeld foto's en video's op 1 schijf te plaatsen en wellicht de rest op een andere? Of moet ik daarvoor toch meerdere schijven plaatsen?
Of zou RAM geheugen (nu volgens mij 2GB, maar kan ook 1GB zijn) bij plaatsen het verhelpen.

De server zelf is een Atom set (neem aan dat die HP ML40 niet specifiek sneller is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Storage spaces een ramp? Yeah right... Loopt prima tot nu toe op de N40L en gewoon heel flexibel! Uiteraard kun je met een onhandige bundeling van disks (bv. een USB disk erbij) de snelheid wel behoorlijk naar beneden halen.

WHS2012 gaat er hier binnenkort ook af als Essentials 2012 te krijgen is. Als je een nieuwe server gaat kopen, kun je misschien beter eens kijken naar Foundation 2012. Stuk goedkoper dan Essentials, maar alleen via OEM.

En al even met een trial-versie van Essentials 2012 lopen spelen, is echt een stuk leuker dan WHS! Eigen domein, group policies, koppeling met (eventueel) Office 365, Cloud Windows backup (via Foundations), etc. etc. Kortom: product met heel veel potentie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

rookie no. 1 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 00:30:
Storage spaces een ramp? Yeah right... Loopt prima tot nu toe op de N40L en gewoon heel flexibel! Uiteraard kun je met een onhandige bundeling van disks (bv. een USB disk erbij) de snelheid wel behoorlijk naar beneden halen.
Even voor de duidelijkheid dan maar, maar alle reviews die klagen over SS en zijn design flaws zijn inmiddels achterhaald met de huidige SS versie?
  • Ik kan een disk eenvoudig, net als met DE, uit de pool verwijderen?
  • bij het toevoegen van een disk wordt de data verdeeld over de disken?
  • als ik een disk met data toevoeg dan ben ik mijn data niet kwijt?
  • disken van verschillende grootte geven geen problemen meer vwb de bruikbare ruimte?
  • de problemenn met kapotte SS systemen en niet meer kunnen repareren zijn verleden tijd?
Dan blijft enkel nog de prijs van 2012 tov 2011 het probleem voor gebruik thuis en dan ben ik het met je eens dat 2012 grote potentie heeft...

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 10-11-2012 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
rookie no. 1 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 00:30:

En al even met een trial-versie van Essentials 2012 lopen spelen, is echt een stuk leuker dan WHS! Eigen domein, group policies, koppeling met (eventueel) Office 365, Cloud Windows backup (via Foundations), etc. etc. Kortom: product met heel veel potentie!
Een eigen domein heeft ook weer nadelen (denk maar aan WAF.... Wife Acceptance Factor) :+ Ik denk niet dat mijn vrouw het zou pikken als ze moet inloggen op haar eigen laptop. Dat is gelukkig wel te verhelpen met die registertruuk dus wie weet is het leuk.

En mijn N40L is besteld; de versie met 2 Gb geheugen en een HD van 250Gb is nu 175,- euro, dus een mooi prijsje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Tja, ik denk mijn server ook de verkoop in te doen en voor zo'n N40L te gaan.

Hoeveel stroom verbruikt zo'n ding nou?

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
De voeding is 150 watt en ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat het verbruik tussen de 15 en 30 watt ligt.

En tja, ik houd hier straks een Proliant ML110 G5 over maar wat moet je nou nog vragen voor zo'n ding... Misschien dat ik hem als testomgeving ga inzetten en eens met VMWare ga spelen (had ik maar 48 uur in een dag...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

denk dat het ook te maken heeft wat je er allemaal er in doet,
wat voor harddisks,
evt gfx kaart als je er xbmc er op wilt draaien enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

BabyXL schreef op zondag 11 november 2012 @ 03:23:
Tja, ik denk mijn server ook de verkoop in te doen en voor zo'n N40L te gaan.

Hoeveel stroom verbruikt zo'n ding nou?
Ferret schreef op zondag 11 november 2012 @ 10:28:
De voeding is 150 watt en ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat het verbruik tussen de 15 en 30 watt ligt.

En tja, ik houd hier straks een Proliant ML110 G5 over maar wat moet je nou nog vragen voor zo'n ding... Misschien dat ik hem als testomgeving ga inzetten en eens met VMWare ga spelen (had ik maar 48 uur in een dag...)
Klopt ja, met 4 disks erin zit ik op zo'n 30-35 watt onder load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboconnect
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:18
Draai al geruime tijd een WHS v1 systeem op een HP ex490.
Mijn originele system disk seagate is aan vervanging toe.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer ivm AF drives.
Welke harddisk is nu een goede vervanger als system disk.

Ik zie dat de ears drives van wd met jumper 7+8 een optie zijn maar deze zijn slecht verkrijgbaar.

De opvolger EZRX drives zouden niet meer de jumper optie hebben.
Ook de align tool van WD zou geen optie zijn.

Wie zou mij kunnen aangeven welke schijf in aanmerking komt als system disk in een WHS v1 systeem?

Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik weet even niet wat het probleem is en waarom het een specifiek type schijf zou moeten zijn, maar als ik zo de specs van de HP ex490 bekijk zou elke SATA150 schijf moeten voldoen. En aangezien SATA300 (en volgens mij zelfs SATA600) schijven gewoon compatible zijn hiermee zou het niks uit moeten maken.

En waarom overweeg je geen SSD? Die doen het prima als systeemschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboconnect
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:18
obsidian schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:34:
Ik weet even niet wat het probleem is en waarom het een specifiek type schijf zou moeten zijn, maar als ik zo de specs van de HP ex490 bekijk zou elke SATA150 schijf moeten voldoen. En aangezien SATA300 (en volgens mij zelfs SATA600) schijven gewoon compatible zijn hiermee zou het niks uit moeten maken.

En waarom overweeg je geen SSD? Die doen het prima als systeemschijf.
Een SSD als systeem disk lijkt me niet echt handig doordat de DE system disk als landing zone gebruikt.
Het sata verhaal dat klopt maar daar zit ook het probleem niet.

WHS V1 kan niet overweg met een advanced formated drive ( 4k ).
Het zal dus een harddisk moeten worden die 512 byte sectors ondersteund.

Tenminste als ik me goed ingelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
limboconnect schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:00:
[...]

Een SSD als systeem disk lijkt me niet echt handig doordat de DE system disk als landing zone gebruikt.
Het sata verhaal dat klopt maar daar zit ook het probleem niet.

WHS V1 kan niet overweg met een advanced formated drive ( 4k ).
Het zal dus een harddisk moeten worden die 512 byte sectors ondersteund.

Tenminste als ik me goed ingelezen heb.
Ik heb zelf WHS v1 op een Advanced formatted disc staan.
Twee gebruik ik er zelfs.
Ikzelf maak gebruik van de jumper, maar volgens mij met de manier van formatteren of later door software van de fabrikant kun je alsnog het zooitje opzij laten schuiven zodat het wel klopt en dus normaal draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Zo, mijn bootable usb stickie met de installatie van WHS 2011 ligt klaar. Nu de server nog! Ik haat wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Even een kleine update voor mensen die WHS2011 vanaf een usb stick denken te moeten installeren (dacht ik ook hoor, maar ik kwam erachter dat dit helemaal niet hoeft!)

Je kan gewoon vanaf een DVD installeren, als je een usb stick maakt met één enkel bestandje erop, namelijk cfg.ini met daarin het volgende:

code:
1
2
[WinPE]
CheckReqs=0

Hierdoor neemt WHS2011 dat bestandje mee in de installatie en checkt ie dus niet meer of je systeem voldoet aan de eisen. Ik heb het geprobeerd en het werkt inderdaad! De usb stick hoeft dus ook niet bootable te zijn, maar moet wel bij het starten al in de pc zitten. Je kan ook zelfs een extra regel opnemen om ervoor te zorgen dat hij de systeemdisk niet opdeeld in partities, maar gewoon de hele schijf gebruikt voor alleen het systeem. Dat is:

code:
1
WindowsPartitionSize=MAX

Ook die heb ik geprobeerd, en het werkt. De eis is wel, dat de schijf minimaal 60GB moet zijn! Maar je kan dus bijv een SSD van 60GB voor WHS2011 gebruiken, en normale harde schijven voor de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dat is zeker een handige tip! Maar je moet dan dus wel een dvd speler (of extern) in je server hebben zitten.

Ik heb toevallig gisteren het een en ander gelezen over dat bestandje en volgens mij kun je er veel meer mee. Ben alleen kwijt waar ik het gelezen heb, lekker handig.....

/Edit: hier heb ik het gelezen. Het heet de 'Answer file'....

[ Voor 25% gewijzigd door Ferret op 13-11-2012 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Klopt, daar kan je de file voor gebruiken. Maar ik wil je wel waarschuwen dat die file extreem nauwkeurig gemaakt moet worden anders loopt de installatie mis. En ik heb een usb dvd drive die ik voor de installaties gebruik. Dus voor mij is dat voldoende. Maar je kan ook tijdelijk even een normale cd/dvd drive aansluiten en die later uit de server halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
obsidian schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 09:12:
Klopt, daar kan je de file voor gebruiken. Maar ik wil je wel waarschuwen dat die file extreem nauwkeurig gemaakt moet worden anders loopt de installatie mis. En ik heb een usb dvd drive die ik voor de installaties gebruik. Dus voor mij is dat voldoende. Maar je kan ook tijdelijk even een normale cd/dvd drive aansluiten en die later uit de server halen :)
Voordeel van USB stick is wel dat je bestanden kan aanpassen. Op CD/DVD kan je dat niet (echt).

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

BabyXL schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 14:51:
[...]

Voordeel van USB stick is wel dat je bestanden kan aanpassen. Op CD/DVD kan je dat niet (echt).
Ehh, welke bestanden zou je dan, behalve zo'n config file, nog meer aan willen passen dan? En waarom?

Of heb je het over het slipstreamen van patches en drivers ofzo? Ik heb uit ervaring geleerd dat het me meer moeite kost om dat goed voor elkaar te krijgen, dan dat het me tijd bespaard. Ik installeer ze gewoon achteraf, dat werkt net zo goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb geen dvd drive voorhanden vandaar de usb stick oplossing. Ik twijfel alleen nog welke versie ik zal installeren, NL of EN.
EN lijkt me 'officieler/origineler' dan de NL versie omdat je in de NL versie wel eens van die hapsnap vertalingen tegenkomt. Aan de andere kant kan NL wel weer handig zijn.

• Ferret
:( Ik zie net ineens dat een van mijn drie schijven in m'n server SMART foutmeldingen geeft en na een reboot start-ie niet eens meer door omdat de server bij het booten al aangeeft dat er een schijf zo snel mogelijk moet worden vervangen.

Daar gaat mijn plan met drie schijven in raid 5.... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
obsidian schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:10:
[...]

Ehh, welke bestanden zou je dan, behalve zo'n config file, nog meer aan willen passen dan? En waarom?

Of heb je het over het slipstreamen van patches en drivers ofzo? Ik heb uit ervaring geleerd dat het me meer moeite kost om dat goed voor elkaar te krijgen, dan dat het me tijd bespaard. Ik installeer ze gewoon achteraf, dat werkt net zo goed :)
Ik slipstream de drivers die ik nodig heb, en evt. service packs. Maar het meeste gemak vind ik dat het een stuk sneller gaat de een CD/DVD, en dat je geen CD/DVD-Rom nodig hebt.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

BabyXL schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:13:
[...]

Ik slipstream de drivers die ik nodig heb, en evt. service packs. Maar het meeste gemak vind ik dat het een stuk sneller gaat de een CD/DVD, en dat je geen CD/DVD-Rom nodig hebt.
Mwah, dat kan ja, ik heb alleen slechte ervaringen met installatie cd's aanpassen.

En de moeite die het mij kost om de officiele cd te kopieren naar mijn pc, al die zooi te downloaden en erin te slipstreamen, en het weer terug te branden, of te kopieren naar een bootable usb stick vind ik teveel. Ik heb het idee dat het me meer tijd kostte dan gewoon mijn server zelf updates te laten downloaden en installeren achteraf. Want daar heb ik tenslotte geen omkijken naar. Dat doet ie helemaal zelf, en automatisch.

En drivers hoef ik niet te installeren, alle drivers die ik nodig had zaten al in WHS 2011, en het updaten daarvan doet ie ook automatisch.

En ik heb een usb dvd drive liggen, dus dat boeit me niet dat ik die moet aansluiten. Dat zijn twee stekkertjes erin pluggen en klaar. (twee usb stekkers ja, een voeding en een gewone usb :P ) En die is recent en vrij rap, dus of een usb stick dan per definiete sneller is zou ik niet willen beweren.

Maar ieder zijn feestje hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door mvds op 16-11-2012 09:50 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 47 Laatste