Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:00
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2011 @ 21:43:
Ik heb vorige week een HP Home Server gekocht.
Heb nu alles draaien met 2 harde schijven erin, en mijn folders heb ik op duplication staan.
Nu is mijn vraag is dit veilig genoeg ?, als er een harde schijf kapot gaat ?
Of moet ik er nog een kopie van mijn gegevens los erbij hebben ?
Ik heb zelf de HP X510 met 2 x 1 TB disks en folder duplication ingeschakeld. Ik maak iedere week een back-up van de shared folders op de server m.b.v. een externe usb disk. De reden daarvoor is dat je dan altijd een back-up hebt van al je data op de server. In principe is folder duplication veilig, maar niet voor de menselijke factor. Daarmee bedoel ik dat iemand per ongeluk bestanden/mappen verwijdert/overschrijft. Dan is een back-up op een externe usb disk wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

BabyXL schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:22:
[...]
Nee, Hyper-V Server ofcoz! :)
Ja, dus zoals ik aangaf (Server + Win& tools??) even voor de duidelijkheid is wat bij jou goed werkte??
Dus iets als: Running Hyper-V on Windows Client?
Tja, mijn server neemt oa. ook TV programma's op en streamt live TV when needed. En volgens mij is het niet mogelijk om PCI/PCI-E kaarten direct aan te sturen vanuit een guest host.
Daar heb ik een apart mediacenter PCtje voor die ook sterk genoeg is om live-hd-tv te transcoden voor andere clients, dus dat probleem heb ik niet om WHS te virtualiseren.

DriveBender is ook weer een Beta verder. Ben benieuwd hoe snel deze naar final gaat, want als ik dan toch tzt ga verbouwen zou het mooi zijn als ik meteen WHS2011 kan installeren, kan ik weer wat jaartjes vooruit :D

[ Voor 16% gewijzigd door Mars Warrior op 21-06-2011 16:05 . Reden: Linkje erbij ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 11:34
Mars Warrior schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 16:01:
[...]

Ja, dus zoals ik aangaf (Server + Win& tools??) even voor de duidelijkheid is wat bij jou goed werkte??
Yup! Werkte prima, totdat ik tot de comclusie kwam dat ik mijn PCI hardware niet kon aanspreken. Achteraf is dat logisch natuurlijk, maar ik stond daar op dat momen helemaal niet bij stil. Wel nog dingen geprobeerd om op Hyper-V zelf drivers en programma's te installeren. Maar uiteindelijk is dat zo'n ge-emmer dat ik daar geen zin in had.
Daar heb ik een apart mediacenter PCtje voor die ook sterk genoeg is om live-hd-tv te transcoden voor andere clients, dus dat probleem heb ik niet om WHS te virtualiseren.
Tja, nog een computer puuur voor MEdia Center heb ik geen zin in. Met MediaPortal en ForTheRecord werkt opnemen en live TV als een trein! Op het moment wel aan het spelen met WMC zelf, maar tot nu toe geef ik toch de voorkeur aan MP/FTR.

En gezien dat MS WMC gaat ditchen met Win8 lijkt het mij geen slecht idee om WMC links te laten liggen.
DriveBender is ook weer een Beta verder. Ben benieuwd hoe snel deze naar final gaat, want als ik dan toch tzt ga verbouwen zou het mooi zijn als ik meteen WHS2011 kan installeren, kan ik weer wat jaartjes vooruit :D
Zonder Drivebender is de boel ook nog wel te behappen hoor, maar het maakt alles wel makkelijker erop ja. Ik hou de ontwikkelingen ook scherp in de gaten. :)

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Sonicfreak schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 08:27:
[...]
Daarmee bedoel ik dat iemand per ongeluk bestanden/mappen verwijdert/overschrijft. Dan is een back-up op een externe usb disk wel handig.
De enige die schrijfrechten heeft ben ik, de rest mag alleen lezen. Op die manier schakel je de menselijke factor ook uit, tenzij je zelf dingen gaat verwijderen of overschrijven. Maar met shadow copies kun je meestal nog wel de data terug halen hoor.

MAar je hebt gelijk, een externe backup is geen luxe. En voor de kosten van een schijf hoe je ook niet om te vallen tegenwoordig.

[ Voor 11% gewijzigd door Cybergamer op 21-06-2011 17:06 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

BabyXL schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 17:01:
Yup! Werkte prima, totdat ik tot de comclusie kwam dat ik mijn PCI hardware niet kon aanspreken. Achteraf is dat logisch natuurlijk, maar ik stond daar op dat momen helemaal niet bij stil. Wel nog dingen geprobeerd om op Hyper-V zelf drivers en programma's te installeren. Maar uiteindelijk is dat zo'n ge-emmer dat ik daar geen zin in had.
Mooi om te lezen. Dan moet ik toch eea gaan uitproberen met wat oude hardware!
Tja, nog een computer puuur voor MEdia Center heb ik geen zin in. Met MediaPortal en ForTheRecord werkt opnemen en live TV als een trein! Op het moment wel aan het spelen met WMC zelf, maar tot nu toe geef ik toch de voorkeur aan MP/FTR.

En gezien dat MS WMC gaat ditchen met Win8 lijkt het mij geen slecht idee om WMC links te laten liggen.
Ik gebruik nu DVBViewer icm de Recording Service. Werkt zeer goed. Snelle zaptijden (< 1sec vaak), en streamt goed (ook HD) naar andere PC's, iPhone, iPad en Android devices. Omdat het live transcoden van (meerdere) live HD beelden wel wat power kost zit er een lekkere quad core in, maar dan heb je ook wat :9~

Wil eigenlijk nog wel FTR/MP gaan uitproberen, maar dan moet de functionaliteit minimaal afgedekt worden van DVBViewer en natuurlijk stabiel zijn. Geen zin in gekloot nl. met tv kijken.

Maar goed. Dat is voer voor een ander forum...
Zonder Drivebender is de boel ook nog wel te behappen hoor, maar het maakt alles wel makkelijker erop ja. Ik hou de ontwikkelingen ook scherp in de gaten. :)
Precies. Het gaat om DB en Stablebit Drivepool in mijn ogen.
DB heeft mijn voorkeur omdat het ook op Win7 draait. DP is enkel voor WHS2011 als ik het goed heb. Als DB goed draait hoef ik zelfs geen WHS te hebben en te virtualiseren: kan ik alles onder Win7 draaien. Moet ik alleen de user die die bak als workstation gebruikt (ikzelf...) even voor alle zekerheid de rechten afnemen om direct bij de DB dataschijven te komen 8)

Nadeel is dan wel (van het niet virtualiseren, dus niet scheiden van deze twee omgevingen) dat je niet ff kan upgraden naar Win8 zonder mogelijke problemen met de WHS functionaliteit. Dus toch maar liever als guest. Heb ik tegelijkertijd een omgeving om ook andere tests uit te voeren...

Edit:
Als ik zo mijn eigen gereutel teruglees, dan klinkt het logischer om WHS en een Mediacenter te combineren (met 6 schijven :X ): Windows 7 met DB zou dan een leuke combi zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 21-06-2011 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Mars Warrior schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 17:42:

Edit:
Als ik zo mijn eigen gereutel teruglees, dan klinkt het logischer om WHS en een Mediacenter te combineren (met 6 schijven :X ): Windows 7 met DB zou dan een leuke combi zijn
LOL! WHS + een WMC oplossing + een DE replacement zou het helemaal zijn :P Ik zie WHS als een AIO oplossing die ik graag helemaal wil uitbuiten. :P

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:54
Ik word een beetje gek van mijn WHS v1 momenteel en ik begrijp iets wat dat betreft ook niet.

Regelmatig heb ik last van het wegvallen van de netwerkverbinding. De server is op dat moment niet uitgegaan of in standby-modus (lampjes branden) maar is gewoon niet bereikbaar via LAN. Na opnieuw opstarten en soms zelfs na het herstarten van de router komt de verbinding weer terug.

Het eerste wat ik dacht is dat de netwerkkaart in slaap gegaan is en dat een router hem dan mogelijk kan "triggeren" om weer wakker te worden. Dat zou je kunnen voorkomen (dacht ik) door "allow the computer to turn off this device" uit te vinken maar het typische is dat dat volgens de handleiding van Lightsout juist wordt afgeraden. En niet onterecht want op het moment dat ik dat vinkje weghaal heb ik plots een ander probleem: de Lightsout-client krijgt de server niet meer uit zijn slaap.

Ik vraag me af hoe het nu zou moeten werken? Er is ook geen peil op te trekken. Zowel vandaag als gister had ik via Lightsout ingesteld dat mijn server 's ochtends aan moet gaan. En waar ik gister bij thuiskomst gelijk verbinding had was dat vandaag dus niet het geval. In de logboeken kan ik weinig vinden. Ik vind het allemaal niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter02
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 12:25
D-e-n schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:52:
Ik word een beetje gek van mijn WHS v1 momenteel en ik begrijp iets wat dat betreft ook niet.

Regelmatig heb ik last van het wegvallen van de netwerkverbinding. De server is op dat moment niet uitgegaan of in standby-modus (lampjes branden) maar is gewoon niet bereikbaar via LAN. Na opnieuw opstarten en soms zelfs na het herstarten van de router komt de verbinding weer terug.

Het eerste wat ik dacht is dat de netwerkkaart in slaap gegaan is en dat een router hem dan mogelijk kan "triggeren" om weer wakker te worden. Dat zou je kunnen voorkomen (dacht ik) door "allow the computer to turn off this device" uit te vinken maar het typische is dat dat volgens de handleiding van Lightsout juist wordt afgeraden. En niet onterecht want op het moment dat ik dat vinkje weghaal heb ik plots een ander probleem: de Lightsout-client krijgt de server niet meer uit zijn slaap.

Ik vraag me af hoe het nu zou moeten werken? Er is ook geen peil op te trekken. Zowel vandaag als gister had ik via Lightsout ingesteld dat mijn server 's ochtends aan moet gaan. En waar ik gister bij thuiskomst gelijk verbinding had was dat vandaag dus niet het geval. In de logboeken kan ik weinig vinden. Ik vind het allemaal niet logisch.
Indien je netwerkkaart een Nvidiatype is (meestal op je mb)dan zou ik deze vervangen voor een Intel.
Nvidiakaarten geven soms (onverklaarbare) verbindingsproblemen.Dit heb ik ook gehad en nadat ik een Intelkaart had geïnstalleerd waren de problemen verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Het is een Realtek op een Zotac moederbordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter02
D-e-n schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:40:
Het is een Realtek op een Zotac moederbordje
Misschien een driverupdate... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Wouter02 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:47:
[...]

Misschien een driverupdate... :?
Die is waarschijnlijk al gebeurd, dus eerder een driver DOWNgrade.

Dit heb ik ook een keer gehad na een Windows update, toen ik de drivers gedowngrade had was alles weer goed.

Wat je ook zou kunnen doen is je server een vast IP en DNS adres kunnen geven dmv de eigenschappen van de kaart te openen.

[ Voor 15% gewijzigd door Cybergamer op 22-06-2011 23:30 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mars Warrior schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 16:01:
[...]
Ik geloof dat we lekker langs elkaar heen hebben zitten kletsen en dat ik het totaal verkeerd begrepen heb. Ik wilde OP een Win7 installatie de Hyper-V Server installeren, maar het is domweg een losstaande installatie op dedicated hardware en het managen moet dan vanaf een aparte of gevirtualiseerde Win7 bak.

Ik ga dus maar VMWare oid gebruiken op Win7 en daarin wat expirementeren met WHS en het aansluiten van fysieke disken (eerst wel ff disken offline zetten, anders doet VMWare het niet daarop).

Ik kwam er gelukkig op tijd achter toen de installatie van Hyper-V Server vroeg of het een upgrade was of dat ik alles op een nieuwe disk wilde zetten. En ik dacht dat het enkel om een programma ging |:( |:( |:(

Of snap ik het nu nog niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
BabyXL schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:28:
[...]

Die is waarschijnlijk al gebeurd, dus eerder een driver DOWNgrade.

Dit heb ik ook een keer gehad na een Windows update, toen ik de drivers gedowngrade had was alles weer goed.

Wat je ook zou kunnen doen is je server een vast IP en DNS adres kunnen geven dmv de eigenschappen van de kaart te openen.
Tnx. Vast IP heb ik al, DNS nog niet. Ik zal het eens proberen.

Update was volgens mij twee dagen eerder al geweest dus daar dacht ik nu niet in eerste instantie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Weet iemand hoe ik een WHS 2003 server kan ombouwen naar een normale 2003 server?

Uitleg: mijn vader heeft een jaar of 2-3 geleden een WHS 2003 server gebouwd voor thuis. Daar stond alle data op en het ding fungeerde ook als mailserver en PVR via 3 digitale tuner TV kaarten. M'n vader is vorig jaar overleden en er is nu dus niemand meer die het ding echt kan beheren. Ik heb dus besloten om hem zoveel mogelijk uit te kleden. Alle data is ondertussen overgeheveld naar een Synology nas en de mailserver is ook opgedoekt. Wel wil ik de server aanhouden als PVR voor m'n moeder, maar ik weet niet hoe de software geinstalleerd is. Dus wil ik eigenlijk een inplace conversie doen van WHS 2003 naar Windows 2003 of 2008 Standard. Dat is een stuk makkelijker te beheren en ook geschikt voor de toekomst. Ik weet echter niet of en hoe dat mogelijk is. Ik heb in een virtuele versie van WHS 2003 al getracht alle Home Server componenten te verwijderen en een inplace upgrade te doen. De setup roept dan dat je geen upgrade kan doen van SBS server 2003 naar Windows 2003 Standard.
Ik ga er van uit dat de setup ergens kan detecteren dat het hier om een WHS versie gaat. Logischerwijze denk ik dat er dan een truuk moet zijn om dit te omezilen, bijv door een dll of exe of registry entry te wijzigen.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bman59
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 16:52
Hoe groot is je C drive, als je een schone installatie draait ? Is dit vooraf ingesteld, of kan je dit zelf beheren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

C schijf is 20GB, echter is dat niet relevant, aangezien ik geen schone install wil doen dus :) (geinstalleerde applicaties moeten behouden blijven)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:48

Winkiller

De Mopperpot

Bman59 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 14:58:
Hoe groot is je C drive, als je een schone installatie draait ? Is dit vooraf ingesteld, of kan je dit zelf beheren ?
WHS 2011 heeft standaard wel een grotere C partitie dan WHS 2003, 60 GB even uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik hoef niet naar WHS 2011, Windows 2003 of 2008 Std is prima. Ik wil juist van WHS af :)
De disk is 80GB, waarvan dus 20GB voor C: en 60GB voor D: (standaard layout bij WHS 2003)

[ Voor 33% gewijzigd door Microkid op 25-06-2011 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Microkid schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:03:
Ik hoef niet naar WHS 2011, Windows 2003 of 2008 Std is prima. Ik wil juist van WHS af :)
De disk is 80GB, waarvan dus 20GB voor C: en 60GB voor D: (standaard layout bij WHS 2003)
WHS is Windows 2003, waarom wil je er vanaf, vrijwel alles wat met server 2003 kan, kan met WHS ook. Het beheer is zelfs een stuk eenvoudiger, en makkelijker remote te doen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Inplace "upgrade" van WHSv1 naar ... wat dan ook eigenlijk ... is NIET mogelijk.
WHSv1 is op Windows Server 2003 x86 gebaseerd, dus een echte upgrade zou het ook niet zijn.

Bovendien, zoals Zer0 al schreef: Alle Windows Server 2003 beheertools zouden ook met WHSv1 moeten werken, dus welke problemen kom je tegen qua beheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik wil hem graag converteren naar Windows 2003 of 2008 standaard zodat de server weer bij de tijd is en ook toekomstige upgrade opties beschikbaar blijven. 2003 is natuurlijk al redelijk outdated, daarom zou ik liefst naar Windows 2008 Std willen. Momenteel kan ik echter geen kant op en zit ik met een server die functies biedt die ik niet meer gebruik (o.a. de DE folders op de D: schijf en de QSM opties e.d. van WHS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 19:33
Microkid schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:03:
Het is me niet duidelijk of ze wel op jouw probleem reageren, ik denk eigenlijk van niet. ;)

WHS2003 werkt bij mij nog prima, heb niet het idee dat het zo outdated is.Het wordt in ieder geval nog altijd ondersteunt door Microsoft (mainstream support tot 2013).

[ Voor 17% gewijzigd door troftnom op 25-06-2011 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08 21:49
Binnenkort beschik ik over een server en wil daar mijn muziekcollectie op zetten. Deze wil ik streamen vanaf de server naar een Airport Express en bedienen dmv een iPhone en beheren in iTunes. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Microkid schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 13:01:
Weet iemand hoe ik een WHS 2003 server kan ombouwen naar een normale 2003 server?

Weet iemand een oplossing voor dit probleem?
Jazeker. Onder HKLM\SYSTEM\ControlSet001\Control\ProductOptions:

ProductSuite: Alle verwijderen en alleen "Terminal Server" laten staan, dus "Small Business", "Small Business(Restricted)" en "WH Server" verwijderen.

Je Windows Home Server is dan een Standard Server geworden. Let op, dit kan alleen offline, bijvoorbeeld vanuit WinPE, omdat Windows zelf deze wijziging tegenhoudt. Maak ook een goede backup voordat je dit doet, want een typfout en je maakt je Windows kapot. Je Windows blijft geactiveerd, maar als je opnieuw moet activeren door bijvoorbeeld een hardwarewijziging, dan lukt dit niet meer.

D'r zitten dus nogal wat haken en ogen aan, maar in theorie zijn deze na een upgrade naar Windows Server 2008 (32-bit) opgelost.

[ Voor 30% gewijzigd door Trommelrem op 26-06-2011 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Marc84 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:18:
Binnenkort beschik ik over een server en wil daar mijn muziekcollectie op zetten. Deze wil ik streamen vanaf de server naar een Airport Express en bedienen dmv een iPhone en beheren in iTunes. Is dit mogelijk?
Volgens mij wel, kijk even met google rond hoe mensen dat doen met XP/Vista/7.. Gaat exact hetzelfde.

Als je niets kan vinden moet je ff op het forum van WeGotServed rondvragen. Daar is zeker wel iemand die je verder kan helpen hiermee, wel eerst even netjes voorstellen ;)

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Trommelrem schreef op zondag 26 juni 2011 @ 00:37:
[...]

Top! Ga ik meteen proberen met een virtuele test WHS machine! Thanx :)
Moet het trouwens niet CurrentControlSet zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 26-06-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Hey Microkid, kun je die WHS 2003 machine niet gewoon converteren naar een virtuele machine & deze binnen VMware draaien op een schone Windows 2008 Std installatie?

Het lijkt mij aardig riskant om WHS 2003 naar een standaard server versie te converteren. Wie weet krijgt Microsoft het in hun bol en brengen ze ooit een update uit welke de installatie onklaar maakt, of terugzet naar WHS.

Mocht het lukken om de huidige WHS in een VM te draaien, dan kun je eventuele toekomstige functionele veranderingen installeren op de 2008 & dus stukje bij beetje de WHS installatie overbodig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Microkid schreef op zondag 26 juni 2011 @ 09:45:
[...]

Top! Ga ik meteen proberen met een virtuele test WHS machine! Thanx :)
Moet het trouwens niet CurrentControlSet zijn?
Nee, want CurrentControlSet bestaat niet als je Windows offline benadert. CurrentControlSet is slechts een link naar de actieve ControlSet.

Het schijnt trouwens dat de "beveiliging" van oudere Windows versies niet werkt op ControlSet002. Je kunt ook daar de ProductOptions wijzigen en dan Windows opnieuw opstarten in de "Last Known Good Configuration." Dan wordt ControlSet002 namelijk geladen. Nooit getest, maar in een VM met Snapshots is dat het proberen waard.

Vanuit WinPE (Shift-F10 vanuit het Windows Server 2008 Setup Welkom menu) moet je met Regedit de file C:\Windows\system32\config\SYSTEM laden om de wijziging offline aan te brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 26-06-2011 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
Hoe streamen jullie je muziek naar de speakers van je home cinema set?

[ Voor 19% gewijzigd door cingero op 26-06-2011 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Marc84 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 16:34:
Ehh. niet? :P

Ikzelf gebruik gewoon mijn computer. en mijn Android telefoon dmv. subsonic. Maar ik denk dat een Squeezebox iets is wat jij bedoeld? Mooi speelgoed...

[ Voor 10% gewijzigd door Cybergamer op 26-06-2011 19:30 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Trommelrem schreef op zondag 26 juni 2011 @ 00:37:
[...]
Gelukt! Korte beschrijving:
1) met Ultimate Boot CD bovenstaande wijziging uitvoeren, reboot
2) In regedit alle WHS componenten zoeken in HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall. Bij elk component staat NoRemove op 1, zet deze op 0.
3) Ga naar add/remove programs. Alle WHS componenten zijn nu zichtbaar. Uninstall ze allemaal, reboot
4) Start de machine, gooi er een W2K3 Std CD in, setup, upgrade. 30 minuten wachten, reboot, klaar.
De WHS machine is nu weer een normale W2K3 Std machine :)
5) Ik heb er toen nog een W2K8 upgrade overheen gegooid, dat werkte ook. Ik ga dus nog uitzoeken of ik in 1x van WHS naar 2008 kan, scheelt weer een stap.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 27-06-2011 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Marc84 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 16:34:
Met WHS? Daar gebruik ik squeezecenter voor, daar is ook een WHS versie van. En dan met Squeezebox hardware zoals eerder al aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
BabyXL schreef op zondag 26 juni 2011 @ 19:30:
[...]

Ehh. niet? :P

Ikzelf gebruik gewoon mijn computer. en mijn Android telefoon dmv. subsonic. Maar ik denk dat een Squeezebox iets is wat jij bedoeld? Mooi speelgoed...
Zeker weten. Is sinds een maandje de perfecte aanvulling op mijn HomeServer, een Squeezebox Duet.
En op de server draai ik dan Bliss voor het automatisch standaardiseren van mijn muziek (paths, coverart, ...) Spijtig dat die tool niet automatisch tags goedzet, kent er iemand een tool die automatisch tags invult als die er nog niet moesten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ik had ook al een Squeezebox maar sinds ik een (Android) tablet heb ik Squeezeserver weer helemaal opnieuw ontdekt :) Als ik bij mijn vriendin zit (of waar dan ook met Wifi) hoef ik maar in te loggen in Squeezeboxserver en ik kan al mijn muziek benaderen alsof ik thuis zit.

Alleen jammer dat het ratingsysteem van de Trackstat plugin niet echt uitwisselbaar is met andere systemen.
BabyXL schreef op zondag 26 juni 2011 @ 19:30:
[...]
en mijn Android telefoon dmv. subsonic.
Dan speel je gewoon af via je 3G netwerk?

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 26-06-2011 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
D-e-n schreef op zondag 26 juni 2011 @ 23:30:
Dan speel je gewoon af via je 3G netwerk?
3G en Wifi, als het maar verbinding heeft naar je server. Het mooie van Subsonic is dat die niet streamt, maar download. Tenzij je dat aanpast in de settings, maar MP3 zijn vrij klein en down- en uploaden tegenwoordig sneller dan dat het afspeelt. Zodra de MP3 aan het downloaden is begint de speler hem al af te spelen. Ook hoef je je niet druk te maken over ruimte, je kan zelf aangeven hoe groot het cache moet zijn (ik heb hem op 2GB staan).

En alle muziek die gedownload is, is ook via offline mode gewoon te luisteren. Die wordt trouwens ook niet opnieuw gedownload, het staat immers al op je SDCard.

Met recht de beste server en mobiele player combo die er is! En sinds kort ook video support in de nieuwe bèta. Die streamt op het moment nog wel, maar ik verwacht dat het niet lang zal duren dat bij video hetzelfde trucje uitvoerbaar is.

De server is Donatie-ware, met de cliënt (die wel gratis is) is die icm de server 30 dagen te proberen. Als je daarna 10 euro of meer doneert heb je een heel leven support. Subsonic blijft wel gewoon werken via de webinterface, daar zit geen restrictie op.

Het mooie is ook nog eens dat je in de cliënt tot 3 verschillende servers kan instellen. Ik heb ook een account bij een vriend die Subsonic heeft draaien op zijn computer, hierdoor heb ik ook meteen toegang tot zijn hele muziek collectie.

[ Voor 17% gewijzigd door Cybergamer op 27-06-2011 03:13 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:24
Die Subsonic ziet er erg netjes uit. Alleen nog even bekijken of deze ook naar mijn Streamium kan streamen. Dan ben ik weer helemaal set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
BabyXL schreef op maandag 27 juni 2011 @ 02:53:
[...]
3G en Wifi, als het maar verbinding heeft naar je server. Het mooie van Subsonic is dat die niet streamt, maar download.

Tenzij je dat aanpast in de settings, maar MP3 zijn vrij klein en down- en uploaden tegenwoordig sneller dan dat het afspeelt. Zodra de MP3 aan het downloaden is begint de speler hem al af te spelen. Ook hoef je je niet druk te maken over ruimte, je kan zelf aangeven hoe groot het cache moet zijn (ik heb hem op 2GB staan).

En alle muziek die gedownload is, is ook via offline mode gewoon te luisteren. Die wordt trouwens ook niet opnieuw gedownload, het staat immers al op je SDCard.
Een collega-tweaker had het recent ook al over Subsonic maar omdat ik Squeezeserver toch al nodig had voor mijn SB Classic heb ik dat toen even opzij geschoven. Maar met name het cachen klinkt erg aantrekkelijk omdat ik dan ook voor mijn telefoon gelijk een goede oplossing heb. Op vakantie heb je dan ook gelijk je laatste muziek bij. Eens kijken of ik ze naast elkaar kan draaien dan.

Kan Subsonic ook tags editten? Het lijkt me namelijk ideaal om aanpassingen vanaf de server te kunnen doen zonder een extra muziekprogramma vanaf mijn laptop te hoeven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
D-e-n schreef op maandag 27 juni 2011 @ 09:49:
[...]
Kan Subsonic ook tags editten? Het lijkt me namelijk ideaal om aanpassingen vanaf de server te kunnen doen zonder een extra muziekprogramma vanaf mijn laptop te hoeven draaien.
Ja, dat is mogelijk via de webinterface.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:24
Net ook maar even Subsonic geinstalleerd.
Draait nu via mijn telefoon. Het enige waar ik me dan nog druk om maak is hoe dat zit met mobiel internet en fup. Maar dat is weer wat anders.

Zo nog maar eens even kijken of mijn Streamium er vanaf kan spelen, maar verwacht eigenlijk dat dat een nee gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 13:14
Net terug van een weekje Griekenland en nu lag er een mooi pakketje op de mat met whs 2011 :P
Tijd nu dus voor het omzetten van alle data. Aangezien mijn server redelijk vol begint te raken komt er ook gelijk een nieuwe schijf in.

Nu is mijn vraag hoe ik eigenlijk whs 2011 het beste in kan richten nu er geen drive extender in zit?
Nu lees ik wat verhalen van een add in oplossing die in de maak is als vervanger voor drive extender maar zover is het nog niet. En hoe gebruikt whs 2011 nu de verschillende schijven?

Op dit moment heb ik een 2Tb system disk, 1x 1Tb + 1x 750Gb in de pool en een 160 Gb download disk.
Ik wil nu een 2 of 3Tb disk kopen om erbij te zetten in de server.
Wat zal ik nu doen?

Een tweede identieke 2Tb disk kopen zodat ik deze in raid kan zetten (of in ieder geval de mogelijkheid hebben dit te kunnen doen) om zo de drive extender te vervangen? en zo ja wordt dit dan de system disk of gebruik ik ze als 'pool'?

Of koop ik gewoon nu een 3Tb en wacht ik op een add in om drive extender te vervangen en maak zolang een server backup elke week?

Hoe hebben de verschillende gebruikers van whs 2011 hier hun server dus ingedeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Ik heb gewoon alles op "onbeschermde" dataschijven staan. Dus geen RAID of zoiets.
En dan een 2e, grote diskpool (Synology ofzo) waar de backups naartoe gaan.

Als er dan een disk uitvalt, is het gewoon een kwestie van de laatste backup van die disk terugzetten. In de tussentijd blijft alle andere data gewoon beschikbaar. Plus: Je hebt een echte, historisch backup. Je kunt dus ook data die handmatig gewist is altijd nog terughalen. Dat doet een RAID setje niet voor je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Ik zou ook even kijken naar de technologie van stablebit en drive bender, dat kan DE vervangen. Wel is de software nog in de beta, dus ik zou er m'n data niet blind aan toevertrouwen (dat zou je overigens nooit moeten doen, maargoed) zodra er duidelijk is welk van de 2 bedrijven het beste product heeft staan ga ik WHS2011 met een van beide producten gebruiken, dat is vrijwel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
EgMaf schreef op maandag 04 juli 2011 @ 17:50:
Ik heb gewoon alles op "onbeschermde" dataschijven staan. Dus geen RAID of zoiets.
En dan een 2e, grote diskpool (Synology ofzo) waar de backups naartoe gaan.

Als er dan een disk uitvalt, is het gewoon een kwestie van de laatste backup van die disk terugzetten. In de tussentijd blijft alle andere data gewoon beschikbaar. Plus: Je hebt een echte, historisch backup. Je kunt dus ook data die handmatig gewist is altijd nog terughalen. Dat doet een RAID setje niet voor je...
Wat bedoel je met een diskpool? Is dat een externe behuizing met disks erin die als een pool gezien wordt en dan als backup schijf kan dienen?
Ik zit er zelf aan te denken om op een andere plek in huis een soort disk behuizing neer te zetten die aan het netwerk hangt om als backup disk te gebruiken, iemand weet of dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:11
rsvmark schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 09:26:
[...]

Wat bedoel je met een diskpool? Is dat een externe behuizing met disks erin die als een pool gezien wordt en dan als backup schijf kan dienen?
Ik zit er zelf aan te denken om op een andere plek in huis een soort disk behuizing neer te zetten die aan het netwerk hangt om als backup disk te gebruiken, iemand weet of dit kan?
Er staat tussen haakjes 'Synology' achter, dus eh...volgens mij is dat een NAS merk O-) I

Ik denk trouwens niet of je een netwerk disk zomaar als backup disk kunt gebruiken, je kunt natuurlijk altijd een script laten schedulen die op gezette tijden data copieert naar je NAS (m.b.v. RoboCopy ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
rsvmark schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 09:26:
[...]

Elke iSCSI NAS kan dat, zoals Synology, Drobo enz.. WHS2011 heeft al een iSCSI connector ingebouwd.
En aangezien je alleen verkeer ernaar hebt tijdens het back-uppen (midden in de nacht), verstoort het ook je normale netwerkverkeer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Ik heb vanmiddag 2 samsung F4 2Tb schijven gehaald en zal me deze week wagen aan een installatie van whs2011 en het overcopieren van al mijn data.
Zoals ik er nu over denk gebruik ik mijn 2Tb F3 als opstartschijf + een of enkele shares en hiernaast de twee nieuwe F4's zodat ik ze later als ik het nodig vind in raid kan zetten. Als laatste de oude 160Gb schijf als download locatie.
De oudere 1Tb F1 en 750Gb F1 wil ik als backup schijven gaan gebruiken.

Iemand nog op of aanmerkingen of tips??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Dit is het geworden:
Samsung F1-750Gb bevat C en D
Samsung F4-2Tb als F
Samsung F4-2Tb als G

Zodra al mijn data overgezet is Hang ik de oude F3-2Tb als backup schijf in de server (voorlopig).

Eerste indruk is erg positief, alles loopt ook net effe wat makkelijker heb ik het idee (amd x2-4850e en 4Gb intern op een Gigabyte Ga-ma69gm-s2h).
Enige wat me niet lukt is een onbekende driver te installeren.
Het gaat op een apparaat met hardware id: ACPI\AWY0001
Volgens mij is dit de away mode driver maar heb al vista en win7 drivers geprobeerd maar krijg hem niet geïnstalleerd. Iemand een tip voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Kan je de driver niet extracten uit de exe en hem vervolgens installeren vanuit het apparaatbeheer? Staan er in de logs meldingen over de installatie? Krijg je foutmeldingen?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Rupie schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 20:03:
Kan je de driver niet extracten uit de exe en hem vervolgens installeren vanuit het apparaatbeheer?
Geprobeerd maar dit lukt niet..
Staan er in de logs meldingen over de installatie?
Waar vind ik deze logs??
Krijg je foutmeldingen?
Nee ik lijk er verder geen last van te hebben maar ik wil gaan werken met de lights out plugin en wil problemen met de standby van de whs voorkomen....

[/quote]

[ Voor 4% gewijzigd door rsvmark op 08-07-2011 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de server mappen en de openbare mappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Marc84 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 19:10:
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de server mappen en de openbare mappen?
Hoe bedoel je dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
Ik plaats mijn documenten bijvoorbeeld in de servermappen om deze te delen met andere pc's en om ze via de externe website te benaderen. Waar is de map "Openbare documenten" dan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Marc84 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 22:36:
Ik plaats mijn documenten bijvoorbeeld in de servermappen om deze te delen met andere pc's en om ze via de externe website te benaderen. Waar is de map "Openbare documenten" dan voor?
Oohw...dat is volgens mij een soort van 'algemene' map. Stel je hebt 4 gebruikers op je WHS en iedere user heeft z'n 'eigen' map, via die Openbare Documenten kun je dan eenvoudig documenten opslaan die voor iedereen beschikbaar moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Heeft er iemand al ervaring met het vervangen van de systeemschijf (C,D) van WHS 2011.
Zul je altijd zien, heb ik net mijn 3,5Tb overgezet van de oude whs naar de nieuwe geeft mijn systeemschijf problemen (bad secors en temp).
Kan ik met een server backup (C) en een backup van de gedeelde mappen op D alles gewoon terugzetten als ik de schijf gewisseld heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
Ik krijg telkens wanneer er een automatische backup genomen wordt de volgende foutmelding:

One or more selected items were not included in Server Backup

'SERVER' 18/07/2011 03:04

The scheduled backup did not finish successfully and returned the following error code: 0

WHS only suggests:

To verify the connectivity of hard drives

1. Open the Dashboard.

2. Click Server Folders and Hard Drives, and then click Hard Drives.

3. Ensure that all of the hard drives listed in Server Storage are physically connected to the server and are turned on.

If the missing items are not intended to be backed up, you must remove them from Server Backup.

To remove items from Server Backup

1. Open the Dashboard

2. Click Computers and Backup, and then click Customize Backup for the server.

3. In the Customize Server Backup Wizard, click Next, and then click Change Server Backup settings.

4. Select the hard disk that is the backup destination.

5. Continue to the Select which items to back up page, and then clear the check boxes of the items that are not available for backup.

6. Finish the wizard.

------------------------------------
De backup handmatig uitvoeren werkt wel. Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Die melding heb ik ook wel eens gezien binnen WHS 2011, ik loop dan de wizard even door en ben er weer een tijd vanaf.

Misschien heeft dit te maken met mappen die je overslaat in de server backup, ik sla bijv. alle video mappen over.

Kijk ook eens of je in de tussentijd mappen hebt aangemaakt waardoor je server backup mogelijk niet meer klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand nog opgevallen hoe goedkoop whs2011 nu is?

http://www.future-x.de/fu...-server-c-395_64_24_1214/

ongeveer 45 Euro, terwijl WHS 1 nog steeds 80 Euro kost, zou het zijn omdat er minder interesse is in WHS 2011 vanwege het ontbreken van DE?
Zelf heb ik niet de neiging WHS2011 te kopen ook al zou het nog maar 10 euro kosten, ik wil DE erin hebben en liefst niet een separaat sw programma wat DE moet vervangen erbij te hoeven kopen :( .
Wat denken jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Hij is nu inderdaad stukken goedkoper dan toen ik hem kocht, ik heb er het dubbele voor betaald geloof ik.

Ik heb niet veel gedaan met WHS1 trouwens, maar DE heb ik tot op heden in WHS2011 nog niet gemist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Ik las op WeGotServed ook al dat hij veel goedkoper is geworden. Overigens gebruik ik WHS2011 sinds de launch en zou voor geen goud terug willen naar WHS v1. Enneh...DE mis ik absoluut niet...wil ook geen 3rd party tooling die DE zou vervangen. VEEEEL te riskant dat er 'iets' mis gaat. Ik heb 2 'veiligheidsmaatregelen' genomen :

1. Ik maak een backup van m'n 'belangrijke' data op een 'backupdisk' (via WHS backup);
2. Ik maak een 'offsite' backup via de (gratis) mogelijkheden van de software van Crashplan.

Oftewel geen enkel gemis aan DE.....en m'n data is secure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
TheVMaster schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:56:
Overigens gebruik ik WHS2011 sinds de launch en zou voor geen goud terug willen naar WHS v1.
Waarom eigenlijk? Begrijp wel dat je niet zomaar teruggaat, maar het grote voordeel van WHS2011 heb ik nog niet kunnen ontdekken. Mijn WHS1 maakt nog altijd backups van mijn clients. En alle data zijn er gewoon op beschikbaar binnen mijn netwerk. Ben dus wel benieuwd waarom je voor geen goud terug zou willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
troftnom schreef op maandag 18 juli 2011 @ 23:39:
[...]

Waarom eigenlijk? Begrijp wel dat je niet zomaar teruggaat, maar het grote voordeel van WHS2011 heb ik nog niet kunnen ontdekken. Mijn WHS1 maakt nog altijd backups van mijn clients. En alle data zijn er gewoon op beschikbaar binnen mijn netwerk. Ben dus wel benieuwd waarom je voor geen goud terug zou willen...
Omdat WHS v1 gwoon enorm traag was bij mij. De Console reageerde vaak niet. Daarbij heeft WHS 2011 supergave media-share mogelijkheden via de website en WindowsPhone7. Ook hoef ik alleen poort 433 nog maar open te gooien voor 'remote beheer' en ik kan d.m.v. RemoteApp eenvoudig al mijn Windows machines overnemen...ook weer alleen over poort 443. Ook ben je met WHS 2011 natuurlijk beter op de 'toekomst' voorbereid als met de oude, op Windows 2003 gebaseerde, WHS v1.

Ik moet wel zeggen dat ik wel baal dat sommige add-on aanbieders hun add-on nog niet voor WHS 2011 beschikbaar hebben :( maar goed..daar kom ik wel overheen...de overall performance is bij mij gewoon 100x beter bij WHS2011.

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 18-07-2011 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-dj
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:30
Ik heb gisteren WHS 2011 geinstalleerd. En ik ben nog niet blij.

Allereerst werkt CLAMAV niet bij mij. Ik krijg een foutmelding. Ik wil wel een virusscanner op mijn WHS hebben.

Ten tweede krijg ik de Homeconnector niet geinstalleerd op mijn VISTA laptop. Ik heb alle oude meuk verwijderd krijg steeds de melding: '
Ik heb Dotnet framework 4 opnieuw geinstalleerd maar nog steeds geen resultaat.

Google heeft geen verdere oplossing geboden. Ook hier wordt weinig gerept over Vista en WHS 2011. Heb hier wel gelezen dat CLAMAV wel moet werken onder WHS 2011 (misschien doe ik iets niet goed met het installeren van Add-ins, want dat gaat ook niet op de vertrouwde manier).

PSN: IS_DJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
i-dj schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 00:20:
Ik heb gisteren WHS 2011 geinstalleerd. En ik ben nog niet blij.

Allereerst werkt CLAMAV niet bij mij. Ik krijg een foutmelding. Ik wil wel een virusscanner op mijn WHS hebben.

Ten tweede krijg ik de Homeconnector niet geinstalleerd op mijn VISTA laptop. Ik heb alle oude meuk verwijderd krijg steeds de melding: '
Ik heb Dotnet framework 4 opnieuw geinstalleerd maar nog steeds geen resultaat.

Google heeft geen verdere oplossing geboden. Ook hier wordt weinig gerept over Vista en WHS 2011. Heb hier wel gelezen dat CLAMAV wel moet werken onder WHS 2011 (misschien doe ik iets niet goed met het installeren van Add-ins, want dat gaat ook niet op de vertrouwde manier).
Wat voor foutmelding krijg je bij het installeren enneh...(bij zowel ClamAV als de HomeConnector) op Windows 7 werkt het zonder problemen (ook als de 'oude' WHS Connector is verwijderd)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

TheVMaster schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:56:
Oftewel geen enkel gemis aan DE.....en m'n data is secure.
Rupie schreef op maandag 18 juli 2011 @ 20:46:
Ik heb niet veel gedaan met WHS1 trouwens, maar DE heb ik tot op heden in WHS2011 nog niet gemist...
Hoe gaan jullie of WHS2011 dan om met shares waar meer data op staat dan dat de disk groot is?
Ik heb nu bijv. een aantal shares die op geen enkele disk passen, maar met DE heb ik daar geen enkel probleem mee en/of omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:12
Je kan met whs2011 ook gewoon een drive pool aanleggen in het diskbeheer, alleen is ie niet zonder meer (zonder hardware raid bijvoorbeeld) beveiligd. Als een van de disks kapot gaat is de hele pool weg.

Ik kwam er gister trouwens achter dat sinds server 2008 microsoft geen services for mac meer ondersteunt, dus ik zie in mijn finder mijn mediasmart torentje niet meer verschijnen na de upgrade naar 2011. Mooi balen, in whs 1 werkte het out of the box. En zij maar roepen dat 2011 uitgebreidere mac ondersteuning heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Mars Warrior schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 08:50:
Hoe gaan jullie of WHS2011 dan om met shares waar meer data op staat dan dat de disk groot is?
Ik heb nu bijv. een aantal shares die op geen enkele disk passen, maar met DE heb ik daar geen enkel probleem mee en/of omkijken naar.
Grotere disk kopen ;) Zonder gekheid, ik heb dat probleem eigenlijk niet. Ik heb geen enkele share die qua omvang meer dan de helft is van de schijf waar deze share op staat.

Wat heel anders. Gisteravond viel mij wat op aan WHS2011 in combinatie met de Lights Out plugin. Nadat ik de nieuwe build van Lights Out geïnstalleerd had (1.5.1 1555) was ik (tegen alle principes in) even ingelogd op de machine zelf om wat bestanden te kopiëren. Vanaf mijn NAS naar de Server kopiëren via mijn werkstation gaat wel zo verschrikkelijk traag dat het eigenlijk geen doen is namelijk.

Nu viel het mij op dat de server na 10 minuten op stand-by ging, ondanks dat ik met van alles bezig was. Als er een cliënt aan staat blijft de server keurig draaien, maar als je op de server ingelogd bent zonder dat er een cliënt aan staat gaat de server, ondanks activiteit, na 10 minuten in de slaapstand. Dit was mij niet eerder opgevallen eigenlijk, al komt dat wellicht ook doordat ik niet heel vaak fysiek op de server inlog. Ik zit mij alleen af te vragen of dat iets is van de huidige build van Ligts Out of dat het altijd zo geweest is. Iemand toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Rupie schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 09:06:
[...]
Grotere disk kopen ;) Zonder gekheid, ik heb dat probleem eigenlijk niet. Ik heb geen enkele share die qua omvang meer dan de helft is van de schijf waar deze share op staat.
Die zijn al 1.5TB, beetje zonde om vanwege WHS2011 nieuwe te moeten kopen 8)7
Wat heel anders. Gisteravond viel mij wat op aan WHS2011 in combinatie met de Lights Out plugin. Nadat ik de nieuwe build van Lights Out geïnstalleerd had (1.5.1 1555) was ik (tegen alle principes in) even ingelogd op de machine zelf om wat bestanden te kopiëren. Vanaf mijn NAS naar de Server kopiëren via mijn werkstation gaat wel zo verschrikkelijk traag dat het eigenlijk geen doen is namelijk.

Nu viel het mij op dat de server na 10 minuten op stand-by ging, ondanks dat ik met van alles bezig was. Als er een cliënt aan staat blijft de server keurig draaien, maar als je op de server ingelogd bent zonder dat er een cliënt aan staat gaat de server, ondanks activiteit, na 10 minuten in de slaapstand. Dit was mij niet eerder opgevallen eigenlijk, al komt dat wellicht ook doordat ik niet heel vaak fysiek op de server inlog. Ik zit mij alleen af te vragen of dat iets is van de huidige build van Ligts Out of dat het altijd zo geweest is. Iemand toevallig ervaring mee?
LO kun je ook instellen op dat-ie bij een bepaalde load op het netwerk niet in slaap gaat. Werkt bij mijj op WHS1 perfect. Ook als ik via de console ben ingelogd heb ik nog nooit gehad dat-ie uitgaat.

Wat ik wel soms heb na een nieuwe versie van LO, dat ik de server even 2x opnieuw moet starten voordat LO zijn werk goed doet. Vreemd natuurlijk, maar dat ben ik inmiddels gewend en een update van LO is maar eens in de zoveel maanden, dus niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
CopyCatz schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 08:57:
Je kan met whs2011 ook gewoon een drive pool aanleggen in het diskbeheer, alleen is ie niet zonder meer (zonder hardware raid bijvoorbeeld) beveiligd. Als een van de disks kapot gaat is de hele pool weg.

Ik kwam er gister trouwens achter dat sinds server 2008 microsoft geen services for mac meer ondersteunt, dus ik zie in mijn finder mijn mediasmart torentje niet meer verschijnen na de upgrade naar 2011. Mooi balen, in whs 1 werkte het out of the box. En zij maar roepen dat 2011 uitgebreidere mac ondersteuning heeft...
Ga vanaf de mac ff naar http://[servernaam]/connect en zie hier..de Mac HomeServer connector ;) en je ziet de Mediasmart weer gewoon terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Rupie schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 09:06:
[...]

Hoe heb jij dan LO of je server ingesteld dat hij na 10 minuten in standby gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo eindelijk ook maar eens de retail versie gekocht (Nederlandstalig dat dan weer wel). Ik draai al sinds afgelopen maart de RC versie. Hopelijk krijg ik niet teveel problemen met het "upgraden", zal uit voorzorg mijn RAID set maar uitzetten zodat ik geen data kwijt kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
TheVMaster schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 09:51:
[...]

Ga vanaf de mac ff naar http://[servernaam]/connect en zie hier..de Mac HomeServer connector ;) en je ziet de Mediasmart weer gewoon terug :)
Ja weet ik, maar het is knap irritant dat ik op de launchpad eerst op shares moet drukken, vervolgens mounten, en dan zo'n "all" symbooltje krijg, terwijl mijn synology netjes de hele tijd in de finder sidebar zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
rsvmark schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:29:
[...]
Hoe heb jij dan LO of je server ingesteld dat hij na 10 minuten in standby gaat?
Het stond ingesteld dat LO er voor zorgt dat de server na 10 minuten op standby gaat. Ik liet wel monitoren op cliënts en het gebruik van de shares om te zorgen dat hij wel aanblijft als er iemand op het netwerk zit. Ik was in de veronderstelling dat de server niet zou gaan slapen als je zelf actief op de server bezig bent. Maar zoals gezegd, ik weet dus niet of dit met de oudere versie(s) van LO ook het geval is geweest omdat ik normaal alles via het dashboard doe. De keren dat ik wel op de server ingelogd was stond er altijd een cliënt waardoor de server niet in slaapstand ging.

De server bleef overigens wel aan nadat ik ingesteld had dat het dashboard ook gemonitord moet worden door LO en ik het dashboard open had staan op de server zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Mars Warrior schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 08:50:
[...]

[...]

ik heb nieuwe extra shares aangemaakt via de console met de naam videos-2 & videos-3 en elke nieuwe map gekoppeld aan een lege (nieuwe) hd(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
CopyCatz schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:17:
[...]

Ja weet ik, maar het is knap irritant dat ik op de launchpad eerst op shares moet drukken, vervolgens mounten, en dan zo'n "all" symbooltje krijg, terwijl mijn synology netjes de hele tijd in de finder sidebar zichtbaar is.
Owww....oke...zo diep zit ik niet in de Mac opties 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Inmiddels is mijn probleem met de whs in de finder opgelost door het installeren van OSX Lion, ik zie nu netjes de server in de lijst staan. Blijkbaar heeft apple wat veranderingen in de netwerkprotocollen doorgevoerd.

Nog 1 tip voor 2011 bezitters en een mac die willen upgraden naar Lion: haal eerst de launchpad software van microsoft weg: OSX lion heeft een nieuwe ipad achtige interface die ook Launchpad heet, en die wordt dus fijn niet meer geïnstalleerd omdat er al een launchpad app is (die van MS dus).. Hoe professioneel is dat. Je moet dan een Lion disc zien te vinden, en uit de packages directory de essentials dmg installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bimbam711
  • Laatst online: 23:16
Iemand ervaring met gedeelde mappen in WHS 2011 die benaderd moeten worden via een netwerk mediaplayer, zoals de ACRyan HD of Xbox1 met XBMC?
Met Windows7 gedeelde mappen lukte dit nog wel maar de WHS2011 servernaam komt niet in het rijtje voor, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-dj
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:30
is het ook mogelijk om naar een netwerkshare (een koppeling naar mijn Sitecom MD-235 Nas) te schrijven? Krijg nu de melding dat WHS backup het bestandssysteem niet ondersteund (zal wel een Linux partitie zijn?

Bijgeleverde Backup Software van Sitecom vind mijn NAS niet.
Ook is de NAS helaas niet voorzien van een Iscsci mogelijkheid :-( (een mogelijkheid dit hier al eens benoemd was)

PSN: IS_DJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Laatst online: 22:19

sus

is druk :+

[edit]

Laat maar, heb mijn eigen setje schijfjes gevonden, kan de Fujistu nu zelf recoveren

[ Voor 76% gewijzigd door sus op 27-07-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Winkiller958 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 16:35:
[...]

ik heb nieuwe extra shares aangemaakt via de console met de naam videos-2 & videos-3 en elke nieuwe map gekoppeld aan een lege (nieuwe) hd(s).
Vergeleken met WHS 1 is dit toch niet fijn werken????????

Hieroven zegt men dat je een pool kan maken?
Kan je dat nu of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Dimitri_Jetair schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:31:
[...]

Kan je dat nu of niet?
Ik vond het in het begin ook niet fijn maar ik ben nu meer dan tevreden en wil niet meer terug naar WHS1.
Ja er zijn third party add-ins (bv. drive bender) maar die bevinden zich nog in een test omgeving en ik zou daar nog niet aan beginnen als ik jou was. Op WeGotServed vindt je vast wel meer informatie over deze add-ins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dimitri_Jetair schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:31:
[...]

Kan je dat nu of niet?
Lijkt mij ook niet, maar als je eenmaal die verdeling hebt, en je Mediacenter laat je zoeken op al die shares dan maakt het natuurlijk niet meer uit waar wat staat of vandaan komt, dat zie je toch niet meer...

Neig dus ook om toch maar over te stappen naar WHS2011 aan het eind van het jaar, ook als Drive Bender en anderen er nog niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter02
Gisteren WHS 2011 NL aangeschaft en geïnstalleerd.Dit is met wat horten en stoten gelukt.Alles werkt!
Alleen viel mij op dat in het begin van de setup je de disks te zien krijgt die in mijn server zitten.Dit zijn 2 identieke disk van WD allebei 1 TB.Nu gaf hij aan dat disk0 secundair is en disk1 primair.Ik vroeg mij af of dit nog verandert kan worden?Op WHS1 had ik Wordpress draaien maar ik geloof dat hier nog geen nieuwe add-inns voor zijn of ben ik abuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eecky
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-02-2021
Beste,

Zelf heb ik hier een server draaien op basis van WHS 2011.
De onderdelen zijn:

Amd II X4 840
ASUS M4A89GTD PRO
HighPoint RocketRAID 2720
4gb ddr3 xms3 (2x2)
8 x SAMSUNG Spinpoint F4EG HD204UI -> aangesloten aan de rocketraid -> raid 5
4 x WD20EARS 2tb -> aangesloten op raid controller asus -> raid 5
WD 6G sata 500gb blue voor OS whs 2011
LEPA W600-SA PC-voeding 600W
Als video -> onboard

Nu heb ik veel bsod met heropstart. Door de random fouten (altijd verschillend)
die ik zie, denk ik dat het mijn moederbord is (zelfde voorkomende fouten bij veel mensen - google).

Ik zou dit moederbord willen vervangen door een GIGABYTE GA-880GA-UD3H.

1 - Kan ik die highpoint rocketraid 2722 gewoon overplaatsen naar het nieuwe bordje zonder de raid
opnieuw te bouwen en zonder gegevens verlies na opnieuw installeren whs 2011?

2 - Op deze asus heb ik 4 sata aansluitingen voor raid (nu 4 x WD20EARS raid 5),
op de gigabyte 6. Is het mogelijk om nadien schijven toe te voegen aan de raid 5 opstelling
zodat ik deze volume kan uitbreiden (expand raid online).
Met de rocketraid kan dit maar weet niet als het kan met het moederbord.
vind ook niets terug in de manual.

Alvast bedankt
Eecky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
TheVMaster schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:44:
[...]

Maak anders even een nieuw topic aan.....dan blijven jou 'issues' even los van de 'algemene ervaringen met WHS'...

[...]

Als je vragen hebt over WHS i.c.m. DVBLink en MediaCenter.... ;) Ik heb het ook draaien...draait als een tierelier dussuh we kunnen je vast helpen als je er niet uit komt. :z
Nou ik heb het inmiddels draaien hoor, werkt perfect.
Heb nu de oude floppydtv in mijn whs gestopt en via dvblink stream ik dit naar mijn htpc.
Heb er net een anysee E30tc bij gestopt maar die wordt niet gezien door mijn Dvblink Server dus daar moet ik nog even verder naar kijken.
Wel heb ik het volgende probleem:
Ik had al sabnzbd draaien om te downloaden. Deze laat zich bedienen middels een webinterface.
Nu ik dvblink geinstalleerd heb kom ik erachter dat beide programma's een webinterface bieden die gebruik maakt van poort 8080.
Ik weet niet goed welke ik nou het beste kan veranderen en hoe ik dit moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

rsvmark schreef op zondag 31 juli 2011 @ 14:28:
[...]

Nou ik heb het inmiddels draaien hoor, werkt perfect.
Heb nu de oude floppydtv in mijn whs gestopt en via dvblink stream ik dit naar mijn htpc.
Heb er net een anysee E30tc bij gestopt maar die wordt niet gezien door mijn Dvblink Server dus daar moet ik nog even verder naar kijken.
Wel heb ik het volgende probleem:
Ik had al sabnzbd draaien om te downloaden. Deze laat zich bedienen middels een webinterface.
Nu ik dvblink geinstalleerd heb kom ik erachter dat beide programma's een webinterface bieden die gebruik maakt van poort 8080.
Ik weet niet goed welke ik nou het beste kan veranderen en hoe ik dit moet doen?
Je had wel iets meer moeite mogen doen om het zelf uit te zoeken, de poort van SABnzbd kun je gewoon instellen via de instellingen 8)7 , maak van 8080 8081 en je probleem is opgelost.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Zer0 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 17:38:
[...]

Je had wel iets meer moeite mogen doen om het zelf uit te zoeken, de poort van SABnzbd kun je gewoon instellen via de instellingen 8)7 , maak van 8080 8081 en je probleem is opgelost.
|:( |:(
Je hebt helemaal gelijk.
Had best wat gezocht maar idd de oplossing bleek simpel!
Toch bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter02
Ik heb nu ook Airvideo en Subsonic werkend op WHS 2011.Wat nog niet lekker werkt is LO.Wanneer LO hem uit standby wil halen start het systeem wel op maar WHS niet.Daar moet ik dus naar kijken.
Nog een vreemd verschijnsel is de voorgebakken share Video's.Al de andere voorgebakken shares bijv.muziek en fotoos zijn met mijn mediaspeler Playon Mini te bekijken en beluisteren.De video's share niet terwijl die dezelfde rechten heeft voor de User.(ik dus)Heb maar een nieuwe share aangemaakt en het werkt probleemloos.Toch een beetje jammer.Waar ik ook nog niet achter ben is dat ik met externe webtoegang in het onderdeel mediabibliotheek niet mijn files kan zien.Router is volgens WHS goed geconfigureerd,vlak na de installatie gaf WHS aan dat de router NIET goed geconfigureerd was en toen kon ik wel fotoos bekijken en muziek beluisteren.Misschien zie ik iets over het hoofd waarom dit niet goed werkt.(Upnp is ingeschakeld op modem en router)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Voor de mensen die het nog niet wisten....Windows Home Server 2011 is (al een tijdje) in de aanbieding. Helaas staat hij (nog) niet in de pricewatch van Tweakers, maar via de 'pricewatch' van Hardware.info zie je dat hij bij de bekend webshops bekend is vanaf ongeveer 50 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
WTF...dan zocht ik niet goed denk ik ;) nouja....vandaar had ik ook geen linkje naar Hardware info site gezet eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
TheVMaster schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 22:15:
[...]
WTF...dan zocht ik niet goed denk ik ;)
Zowel onder "home server" als onder "Windows" staan ze bovenaan _/-\o_. Ze staan sinds 16 mei in de 'normale' pricewatch, daarvoor stonden ze al in de unsorted. Toch jammer dat ik er begin mei nog 91 euro voor heb moeten betalen, de Engelse versie kost nu nog maar 44 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter02
Rupie schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 08:16:
[...]

Zowel onder "home server" als onder "Windows" staan ze bovenaan _/-\o_. Ze staan sinds 16 mei in de 'normale' pricewatch, daarvoor stonden ze al in de unsorted. Toch jammer dat ik er begin mei nog 91 euro voor heb moeten betalen, de Engelse versie kost nu nog maar 44 8)7
Men vraagt zich af waarom Microsoft WHS 2011 nu al in de "uitverkoop" doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Wouter02 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:40:
[...]

Men vraagt zich af waarom Microsoft WHS 2011 nu al in de "uitverkoop" doet...
'k vermoed gewoon om 'een markt' te creeeren. Door het zo goedkoop te maken zullen mensen er misschien eerder naar gaan kijken (verwchten ze), ach....i don't care...het is een SUPerproduct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappade
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 16:44
Beste WHS fans,

Ik heb al een tijdje WHSv1 draaien en ben hier heel tevreden mee, maar oa het 20GB C schijf probleem dat blijft terugkomen, zet mij aan het nadenken om naar WHS2011 te 'upgraden'.
Alleen zoals vele vind ik op dit moment DE een super feature, en bestaat mijn WHSv1 uit 2 schijven, 1 van 1TB en de 2e van 500GB. Op dit moment heb ik 1TB aan data/backups erop staan, en dit staat waarschijnlijk verspreid over deze 2 schijven.

Nu heb ik 1 vraag over WHS2011: Als ik al mijn data backup naar mijn 2TB USB schijf overzet, en de server als WHS2011 installeer; op de 1TB schijf. Kan ik dan nog films op de 2e 500GB schijf zetten, en vallen deze films dan onder het beheer van de WHS? En zijn ze zichtbaar in de WHS shares vanaf het netwerk?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat kan allemaal. Tijdens de installatie zal WHS2011 een 60GB partitie (C:) maken als systeem schijf, de overige ruimte (D:) kun je gewoon gebruiken voor data / client backups.

edit: Je 2de schijf zal na installatie dus E: zijn, en deze is ook volledig onder beheer van WHS. Ja kan shares op beide schijven aanmaken, en deze ook probleemloos verplaatsen (mits er genoeg vrije ruimte is).

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappade
maar het bereik van de standaard set shares Music,Video,Pictures (denk ik?) is denk ik in mijn geval dan alleen de 1TB schijf toch ? oftewel de D: partitie.

Als ik een 2e andere schijf er aan 'toevoeg' (in WHS1 'add'), bijv E: zit dit denk ik niet in de standaard shares. En moet ik bijv Video2 aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
JRKAP schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 16:04:
maar het bereik van de standaard set shares Music,Video,Pictures (denk ik?) is denk ik in mijn geval dan alleen de 1TB schijf toch ? oftewel de D: partitie.

Als ik een 2e andere schijf er aan 'toevoeg' (in WHS1 'add'), bijv E: zit dit denk ik niet in de standaard shares. En moet ik bijv Video2 aanmaken?
Je kunt shares ook verplaatsen van de D:-disk naar de E:-disk. Het enige 'nadeel' is dat een share niet groter dan 2 TB kan zijn, dan ontkom je niet aan het maken van een (in jou geval) video2 share. Zelf het ik dit probleem trouwens opgelost door een onderverdeling te maken en dus zowel TV Series als Films een eigen share te geven...

[ Voor 11% gewijzigd door TheVMaster op 02-08-2011 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappade
Ahh duidelijk :) Die splitsing is inderdaad dan een goede tip!

Vanavond ga ik het boeltje omzetten.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappade
Is het bij WHS2011 overigens nog steeds noodzakelijk om de data van bijv USB schijf via het netwerk op het systeem te zetten?

WHSv1 raakt hierdoor in de war, en er bleek ergens in de technische documentatie te staan dat je alleen data op de server mag zetten via het netwerk en niet direct via USB..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
JRKAP schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 16:37:
Is het bij WHS2011 overigens nog steeds noodzakelijk om de data van bijv USB schijf via het netwerk op het systeem te zetten?

WHSv1 raakt hierdoor in de war, en er bleek ergens in de technische documentatie te staan dat je alleen data op de server mag zetten via het netwerk en niet direct via USB..
Daar heb ik bij WHS2011 tot op de dag van vandaag in ieder geval geen last van gehad. Ik heb gewoon bestanden vanaf usb direct op de server gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Rupie op 02-08-2011 16:53 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 47 Laatste