Gisteren ben ik ook begonnen met WHS 2011 RC1. Na een week wachten had ik al mijn hardware binnen en de server in elkaar gestoken. Helaas kwam ik er te laat achter dat de Be Quiet 300Watt voeding te weining SATA aansluitingen heeft om alle 4 mijn disks van stroom te voorzien (1x320GB systeem, 3x2TB data RAID5). Ik moet dus nog maar eens op zoek naar een nieuwe voeding om mijn RAID 5 set online te krijgen.
De installatie verliep probleemloos. Ik had uit voorzorg enkel mijn systeem disk online om het OS te installeren en tot mijn verbazing had Windows deze opgedeeld in 2 partities. Dit heb ik dus maar snel gefixt door er 1 grote partitie van 320GB van te maken.
Het instellen van de remote web access faalde, schijnbaar heeft mijn linksys WRT54GL wat problemen met uPnP. Als tijdelijke oplossing heb ik de server een statisch IP adres gegeven en port 80 en 443 geforward naar dit IP. De setup faalde nu nog steeds, maar ik kan nu wel mijn homeserver.com URL bereiken. Aangezien ik toch wil upgraden naar 1Gb LAN moet de router vervangen worden. Heeft iemand een goede tip voor een nieuwe router ?
Het instellen van de server en pc backups lukte mij niet. WHS had geen dedicated backup disks. Betekend dit dat ik 1. Mijn RAID5 partitie moet opdelen of 2. Een dedicated 2TB schijf erbij prikken voor de server/client backups ? Het backuppen van de data is niet nodig omdat ik RAID5 gebruik, maar ik zou wel graag een backup maken van de server system disk en mijn client pc's.
Verder is mijn eerste ervaring met WHS zeer goed. Alles werkt verder prima (ik ga alleen de onboard Realtek NIC nog vervangen door een Intel PRO 1000 nic die ik heb liggen). Heb tevens ook alle onnodige zaken in het BIOS uitgeschakeld (audio, firewire, COM, etc). Het is alleen nog even wennen aan hoe Windows zijn share maakt: alle shares komen onder de ServerFolders map. Ik had verwacht dat dit gewoon op de root van de disk zou komen.
Edit: Heb zojuist een Enermax LIBERTY ECO 400W voeding besteld ter vervanging van de Be Quiet. Deze voeding is modulair en heeft 5x SATA connector. Nu nog naar een vervangende router zoeken en eens kijken wat ik met de Be Quiet voeding ga doen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 24-03-2011 16:17
]