Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rsvmark schreef op maandag 08 november 2010 @ 17:03:
krijg ik geen toegang tot de gedeelde mappen.
Jij krijgt tenminste nog een foutmelding ;)

Ik krijg helemaal niets, alleen een vastloper maar geen melding of hint:

Gisteren de Acer Aspire A340 neergeplant (de standaard 2TB versie).

Windows Home Server heeft zichzelf geinstalleerd. Apparaat werkt ogenschijnlijk helemaal naar behoren.

Maar ik kom vanuit 1 PC onder geen enkel beding in de shared folders.

Dubbelklik op "Shared Folders on Server" blijft te allen tijde hangen. Weet iemand waardoor dat komt?

Ik kan usernames aanmaken wat ik wil, users van de PC wijzigen/renamen wat ik wil, alles op Full Access zetten maar de shared folders blijven vanaf deze computer onbereikbaar/hangen. Avira Firewall/webguard etc uitgezet -> help ook niet.

Rechtermuisknop op WHS-icoontje -> Shared Folders doet eveneens helemaal niets.

Herinstall van Windows Home Server Console maakt ook geen verschil.

Mijn gebruiker van mijn PC is genaamd "user". Zou het daar aan kunnen liggen?

Edit: Hoe krijg je Windows Home Server Console VOLLEDIG geuninstalleerd en herinstalleerd?

Als ik WHSConsole verwijder en weer opnieuw installeer heb ik het idee dat er instellingen e.d. blijven hangen van de vorige keer. Er wordt op deze PC namelijk steeds een half kapotte versie van WSH Console geinstalleerd (waarvan o.a. het icoontje op de windows tray niet werkt)

Zoals ik lees heeft TheVMaster hieronder hetzelfde probleem dat e.e.a. weer telkens terugkomt na een herinstall.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe MediaSmart Server met een heel vreemd issue. Deze server vervangt mijn bestaande server en is ook onder dezelfde naam geinstalleerd, zo blijft alles bij het oude (zou je zeggen) :+

Nu mijn ervaring :+ Als ik de WHS Client deinstalleer op m'n pc's en vervolgens (via de nieuwe WHS) weer installereer blijft hij piepen over het feit dat m'n wachtwoorden op m'n client en WHS niet gelijk zijn. Nu heb ik rundll32.exe keymgr.dll, KRShowKeyMgr uitgevoerd, de WHS uit het lijstje gehaald en een Update Password... gedaan om zo het wachtwoord gelijk te trekken.

Dit lijkt in eerste instantie te werken, maar na een reboot is het probleem weer terug :( Nu kan ik natuurlijk mijn WHS opnieuw gaan installeren of misschien zelfs m'n clients (allemaal!) opnieuw voorzien van een schone Windows installatie, maar het vreemde is dat ik dit issue nog nooit eerder heb gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een vraag: Als een computer beschikt over Windows 7 Home Premium, zou dat de reden kunnen zijn dat hij geen verbinding kan maken met Shared Folders en daarop hangt? Ik lees wat over een zogeheten RDP client.

Vreemde is dat de NAS Server via WHS wel keurig backups maakt van deze computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 19:33
Dat zou geen reden mogen zijn, RDP heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het al met al toch vreemd dat alle computers waar Windows 7 Ultimate op staat prima de shared folders kunnen bereiken via de WHS, maar de enige computer die vastloop zodra de shared folders worden aangeklikt is voorzien van Windows 7 Home Premium.

Verder is helemaal niets mis met die computer (is een half jaar geleden nieuw aangeschaft, netjes voorzien van alleen maar legale software en virusvrij middels avira professional).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 14:12
Ik ben op zoek naar een nieuwe mediaplayer. Eentje die een mooiere grafische interface heeft dan degene die ik nu gebruik (Eminent 7075). Ik heb al zitten kijken naar een Boxee Box maar die valt af omdat die geen dvd-menu ondersteund.
Nu zie ik een aanbieding van een AC Ryan Playon HD Mini. Deze ondersteund wél dvd-menu's en kan vie Thumbgen mooie hoesjes van films en muziek tonen op de tv. Echter, dat kan hij als je een proggie Thumbgen op je pc installeert (waarvandaan je streamt). Nu stream ik alles vanaf m'n whs en ik vraag me af of iemand hier ervaring heeft met Thumbgen op een whs (en of ik dat uberhaupt op een whs geinstalleerd kan krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 10:10:
Ik vind het al met al toch vreemd dat alle computers waar Windows 7 Ultimate op staat prima de shared folders kunnen bereiken via de WHS, maar de enige computer die vastloop zodra de shared folders worden aangeklikt is voorzien van Windows 7 Home Premium.
Vreemd is het wel maar, maar W7HP is niet de reden, bij mij werken die trouwens wel zonder problemen. Heb juist een probleem met een Vista Business die niet meer gebackuped wordt. Maar dat wil niet zeggen dat het betreffende OS de oorzaak is, het is alleen lastig om soms de echte oorzaak te vinden. Op betreffende machine al vanalles geprobeerd inclusief verbinden met mijn andere WHS etc. maar niets helpt, shared folders werken er juist weer wel op. Ga nu maar voor een reinstall, maar fijn is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedoel je een reinstall van WHS, een reinstall van de console of een reinstall van Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Reinstall van Windows op de client, console al meerdere malen opnieuw geinstalleerd en dat leverde geen verbetering op. WHS heb ik er twee van staan en verder geen problemen mee op de andere clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Wellicht is je Vista Business lid van een domein met policies die in de weg zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Helaas niet, is een desktop die thuis staat, van policies heeft hij geen last. Hij heeft het jaren goed gedaan. Op een gegeven moment wel een disk volume fout, maar na dat te corrigeren wil het nog steeds niet, maar nu zonder foutmelding.

[ Voor 50% gewijzigd door troftnom op 17-11-2010 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 13:14
Gisteren een reinstall van de server en de pc die problemen gaf.
Helaas, twee pc's in de woonkamer zien de server en kunnen er zonder problemen op (1x XP en 1xWin7 ultimate x64).
Boven dus een pc met win7 ultimate x64 die steeds aangeeft dat het wachtwoord wat ik opgeef om de connector te installeren niet juist is.
Ik heb werkelijk geen idee wat dit kan zijn......

• rsvmark
Vannacht een x86 versie van win7 erop en wat denk je, geen probleem........
HIerna een andere x64 win7 en deze lukte ook. Het lijkt dus een probleem te zijn met een versie van win7 x64 die ik gebruik. Kan het niet verklaren maar het gaat in elk geval de goede kant op.

• Wouter02
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 12:25
Voor degene met wachtwoord probleem,probeer het met de volgende oplossing(wel voor eigen risico).

You can fix this bug by increasing the size of the session image space via a registry key. Add the following key:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\ Session Manager\Memory Management]

"SessionImageSize"=dword:00000020

Bij mij werkte dit met het wachtwoordprobleem.Maar pas op met aanpassingen in register!!! :+

Even nog een vraagje,zou de prijs van de WHS1 software (nu 89,-)nog gaan zakken nu Vail eraan komt?

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter02 op 18-11-2010 21:39 . Reden: Klein vraagje toegevoegd... ]

• TheVMaster
Wouter02 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 21:34:
Voor degene met wachtwoord probleem,probeer het met de volgende oplossing(wel voor eigen risico).

You can fix this bug by increasing the size of the session image space via a registry key. Add the following key:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\ Session Manager\Memory Management]

Bij mij werkte dit met het wachtwoordprobleem.Maar pas op met aanpassingen in register!!! :+

Even nog een vraagje,zou de prijs van de WHS1 software (nu 89,-)nog gaan zakken nu Vail eraan komt?
:+ Heb je ook een bron van jou 'aanpassing'? Ik bedoel waar heb je deze info vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter02
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 12:25
TheVMaster schreef op donderdag 18 november 2010 @ 23:51:
[...]

:+ Heb je ook een bron van jou 'aanpassing'? Ik bedoel waar heb je deze info vandaan?
http://computerboom.blogs...ystemrootsystem32rdp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Ehh...dit gaat over iets met RDP en Windows XP? :+ Dan ging het dus niet over mijn wachtwoordprobleem,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Iemand enig idee waarom sabnzbd in home server omgeving niet werkt van buiten af?

WHS Console -> SABnzbd = V
LAN -> SABnzbd = V
WAN -> SABnzbd = X

Poort 8080 is netjes geforward en zou dus gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
eXisTa schreef op maandag 22 november 2010 @ 08:01:
Iemand enig idee waarom sabnzbd in home server omgeving niet werkt van buiten af?

WHS Console -> SABnzbd = V
LAN -> SABnzbd = V
WAN -> SABnzbd = X

Poort 8080 is netjes geforward en zou dus gewoon moeten werken.
Eh...het zou gewoon moeten werken...wat staat er op de SabNZBd configpagina bij het server-ip en poort nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:58

CSB

:D

Zijn er mensen die drive balancing doen op hun WHS?
Wat zijn daar de voordelen van? Ik heb namelijk nu 1 disk 95% vol, en de ander 45%. Dat wil ik dan uitbalanceren, maar dan moeten er wel grote voordelen aan zitten. :p

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:35
Ik heb de afgelopen week 2 keer gehad dat ik niet bij mijn server kon.
Toen ik rechtstreeks op de server inlogte, ging dit heel traag. De eerste keer dat ik dit deed, kreeg ik een melding dat het profiel van de Administrator niet gevonden kon worden en een tijdelijk profiel geladen zou worden.
Overigens moet ik zeggen dat hij op dat moment wel heel hard stond te laden.
Ook in de lijst stonden er ineens wat events met foutmeldingen, maar niets zorgwekkends.

Later nog een keer, maar toen heb ik hem gewoon opnieuw opgestart en niets mee gedaan.

Nu eigenlijk alweer een tijd geen problemen. Dus wachten het nog even af. Wellicht toch ooit eens de schijven vervangen voor duurdere server schijven.
Snel maar weer eens een backup maken en terug in de kluis opbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Arunia schreef op maandag 22 november 2010 @ 12:49:
Ik heb de afgelopen week 2 keer gehad dat ik niet bij mijn server kon.
Toen ik rechtstreeks op de server inlogte, ging dit heel traag. De eerste keer dat ik dit deed, kreeg ik een melding dat het profiel van de Administrator niet gevonden kon worden en een tijdelijk profiel geladen zou worden.
Overigens moet ik zeggen dat hij op dat moment wel heel hard stond te laden.
Ook in de lijst stonden er ineens wat events met foutmeldingen, maar niets zorgwekkends.

Later nog een keer, maar toen heb ik hem gewoon opnieuw opgestart en niets mee gedaan.

Nu eigenlijk alweer een tijd geen problemen. Dus wachten het nog even af. Wellicht toch ooit eens de schijven vervangen voor duurdere server schijven.
Snel maar weer eens een backup maken en terug in de kluis opbergen.
Misschien een idee om eens een keer Chkdsk te draaien ? (in ieder geval op je C:)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wienen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 10:42
Misschien een vraag die hier al eens gesteld is maar ik kon hem met de zoek functie niet gevonden krijgen;

Mijn situatie als volgt;

Omdat de Homeserver 90% van de dag niks doet heb ik het zo ingericht als ik klaar ben met werkzaamheden/gebruik van de WHS ik hem via de console in sleep mode zet.

Zodra ik hem weer wil gebruiken geef ik een wake on lan signal zodat hij uit slaap stand komt.

Maar nu komt hij dus automatisch om 0.00 uur uit zijn slaapstand om computers te backupen. Ook al heb ik in de console aangegeven dat er geen computers gebackupt hoeven worden.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat hij dus niet meer om 0.00 uur automatisch uit zijn slaapstand komt?

Hopelijk kan iemand me helpen.

Alvast mijn dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Wienen op 22-11-2010 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Laatst online: 22-09 23:32

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Wienen schreef op maandag 22 november 2010 @ 19:14:
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat hij dus niet meer om 0.00 uur automatisch uit zijn slaapstand komt?
Er zit ergens een optie waar je aangeeft dat de whs aan moet binnen een bepaald tijdsgebied voor backups, deze optie kun je naar mijn weten uit zetten. Ik zal vanavond even thuis kijken waar die optie zit.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Wienen schreef op maandag 22 november 2010 @ 19:14:
Misschien een vraag die hier al eens gesteld is maar ik kon hem met de zoek functie niet gevonden krijgen;

Mijn situatie als volgt;

Omdat de Homeserver 90% van de dag niks doet heb ik het zo ingericht als ik klaar ben met werkzaamheden/gebruik van de WHS ik hem via de console in sleep mode zet.

Zodra ik hem weer wil gebruiken geef ik een wake on lan signal zodat hij uit slaap stand komt.

Maar nu komt hij dus automatisch om 0.00 uur uit zijn slaapstand om computers te backupen. Ook al heb ik in de console aangegeven dat er geen computers gebackupt hoeven worden.

Hopelijk kan iemand me helpen.

Alvast mijn dank!
Hoe geef je eigenlijk zo'n wake on lan signaal vanaf een pc in het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
rsvmark schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:12:
[...]

Hoe geef je eigenlijk zo'n wake on lan signaal vanaf een pc in het netwerk?
Dat kan d.m.v. WOL tooltje, maar ik denk dat hij het gewoon doet via rechtermuisklik op WHS icon en dan Wake Server selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 11:34
Microsoft Abandons Development of Windows Home Server Drive Extender.

OK, voor mij is het Vail tijdperk voorbij. Geen DE betekend voor mij iig. terug naar WHS v1.. Dan maar in Hyper-V mode op Win2k8 R2.

Hier meer info: http://www.wegotserved.co...ial&utm_campaign=wordtwit

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
TheVMaster schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:38:
[...]

Dat kan d.m.v. WOL tooltje, maar ik denk dat hij het gewoon doet via rechtermuisklik op WHS icon en dan Wake Server selecteren.
Klinkt goed maar ik heb die knop niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Laatst online: 22-09 23:32

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

ViperTPR schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:50:
[...]

Er zit ergens een optie waar je aangeeft dat de whs aan moet binnen een bepaald tijdsgebied voor backups, deze optie kun je naar mijn weten uit zetten. Ik zal vanavond even thuis kijken waar die optie zit.
Ik zie het al, ik heb de plugin lights-out op mijn acer h340 whs, hierin zit een vink optie "Always on during configured backup time: 0:00 -23:00"

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
rsvmark schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:59:
[...]

Klinkt goed maar ik heb die knop niet.....
Misschien komt dat door de Lights-Out plugin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
BabyXL schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 18:49:

OK, voor mij is het Vail tijdperk voorbij. Geen DE betekend voor mij iig. terug naar WHS v1.. Dan maar in Hyper-V mode op Win2k8 R2.

Tja, ik ben het wachten op Vail ook een beetje beu. En hoe langer het duurt, hoe erger de teleurstelling: Geen Media Center, geen Drive Extender...

Wat zijn goede (linux of andere) alternatieven? Ik wil graag:
- Drive-Extender achtige functionaliteit (dus verschillende soorten & maten harddisks door erklaar gebruiken in 1 storage pool, fout-correctie, bescherming tegen drive failures)
- Dagelijkse (nachtelijke) backups naar de server
- Remote media streaming.
En graag ook Media-Center achtige mogelijkheden: HD-DVB-T opnemen, XBox als Extender enzo..

Voor de DE functies ken ik eigenlijk alleen Drobo als alternatief, en Sun (maar dat heeft Oracle al de nek om gedraagd). Maar ik laat me graag verrassen!

Helaas is WIndows Server 2003 over een paar jaar EOL, dus WHS v1 ook :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• he3763
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als dit echt zo is denk ik dat ze beter meteen de stekker eruit kunnen trekken omdat de toegevoegde waarde van WHS dan gewoon onvoldoende is om het zelfstandig te laten bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 07:06
Wouter02 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 21:34:

Wachtwoord problemen: ooit had ik die ook. Het probleem was dat de datum van de opnieuw geinstalleerde pc niet overeenkwam met die van mijn Homeserver...

Duurde even voordat ik daar achterkwam :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Add drive extender back to Vail

Hoe meer stemmen hoe beter!

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
TheVMaster schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 21:46:
[...]

Misschien komt dat door de Lights-Out plugin...
Klopt, heb hem nu geinstalleerd en heb nu wel de optie (niet onder de whs icoon trouwens maar onder de lightsout icoon). In slaapstand zetten lukt nu, krijg hem alleen niet meer wakker (via laptop middels wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Pagina weg? Ik kan er in ieder geval niet komen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Mars Warrior schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:25:
[...]

Ik anders wel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Mars Warrior schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:25:
[...]

Wel ingelogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:38:
[...]

ik doe dit via "www.wakeonlan.me" indien ik buitens huis ben en anders idd via het icoontje Wake Server.

In het kader van zuinigheid met je elektriciteit wil ik mijn WHS gewoon uit/slaapstand zetten zodat hij geen stroom gebruikt.

Maar zoals ik in mijn probleem al aangaf wordt hij door WHS automatisch uit z'n slaap gehaald voor de backup ondanks dat er helemaal geen backup staat ingesteld.

Iemand nu een idee hoe je dit kunt uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:16

Winkiller

De Mopperpot

BabyXL schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 18:49:

Ik kan mij er niet echt druk om maken, ik ben nooit echt een liefhebber geweest van de Drive Extender in WHS1; ondanks dat het enorm handig is.

In het verleden best wel wat probleempjes mee gehad, waaronder serieus data verlies. Pas als ik WHS V2 niet kan gebruiken zoals nu (opslag, externe toegang, backups en streaming) ga ik mij pas zorgen maken en zal ik zo lang mogelijk gebruik blijven maken van WHS V1 of overstappen/terugvallen op andere mogelijkheden.

Ik kan mij wel goed voorstellen dat gebruikers teleurgesteld zijn dat dit (mogelijk) komt te vervallen maar of hiermee ook functionaliteit komt te vervallen lijkt mij sterk. Ze zullen wel een hele goede reden hebben om dit gebeuren te schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ook ik heb enorm gezeur gehad met drive extender.
Zelfs zo erg dat ik er serieus over dacht om maar een gewone server te bouwen.
Ik moet zeggen dan na een verse installatie alles weer fijn draait (was nodig omdat twee van de vier schijven besloten naar de eeuwige jacht velden te gaan)

• CSB

CSB

Is het een beetje makkelijk om 2 disks één voor één te vervangen in je WHS? Heb er maar 2, maar één van 250GB en één van 500. Wil ze vervangen voor 2x 1,5TB EcoGreens, liefst zonder herinstallatie.

• TheVMaster
CSB schreef op donderdag 25 november 2010 @ 01:28:
Is het een beetje makkelijk om 2 disks één voor één te vervangen in je WHS? Heb er maar 2, maar één van 250GB en één van 500. Wil ze vervangen voor 2x 1,5TB EcoGreens, liefst zonder herinstallatie.
:+ Da's natuurlijk geen probleem. Heb je een 'zelfbouw' WHS of een MediaSmart (of ander merk)? De systemdisk kun je niet zondermeer vervangen, maar daar is via Google vast wel wat voor te vinden). De 'andere' disk kun je wel vervangen. Hang de schijf er bij en voeg hem toe aan je drives-pool. Als die schijf is toegevoegd selecteer dan de oude 'niet-system' disk en verwijder deze uit de pool (via de WHS console).

Zodra WHS aangeeft dat hij uit de pool is gehaald (en de data is verplaatst), dan kun je hem afkoppelen.

• CSB

CSB

TheVMaster schreef op donderdag 25 november 2010 @ 07:40:
[...]

:+ Da's natuurlijk geen probleem. Heb je een 'zelfbouw' WHS of een MediaSmart (of ander merk)? De systemdisk kun je niet zondermeer vervangen, maar daar is via Google vast wel wat voor te vinden). De 'andere' disk kun je wel vervangen. Hang de schijf er bij en voeg hem toe aan je drives-pool. Als die schijf is toegevoegd selecteer dan de oude 'niet-system' disk en verwijder deze uit de pool (via de WHS console).

Zodra WHS aangeeft dat hij uit de pool is gehaald (en de data is verplaatst), dan kun je hem afkoppelen.
Aha. Ik heb een zelfbouw servertje. Vandaar ook de verschillende disks. Ik zal eens Google raadplegen.

• TheVMaster
CSB schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:03:
[...]
Aha. Ik heb een zelfbouw servertje. Vandaar ook de verschillende disks. Ik zal eens Google raadplegen.
Ook met een zelfbouw servertje kan het, maar de schijven zijn dan waarschijnlijk niet 'hot-swappable'....dus je zult dan waarschijnlijk de server uit moeten zetten -> nieuwe schijven moeten aankoppelen -> Schijven toevoegen in pool -> oud schijf uit pool verwijderen -> server afsluiten -> oude schijf afkoppelen.

Hierna heb je je disk vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Aan de ene kant ben ik blij dat de DriveExtender zoals de bedoeling was in Vail niet doorgaat.
Vooral omdat de onderliggende striping techniek mij teveel op die van RAID-systemen leek. Ik vind het belangrijk dat ik één pool van schijven heb en dat er meerdere harde schijven van verschillende types en groottes door elkaar gebruikt kunnen worden.
Verder vind ik het ook heel belangrijk dat de schijven in een normaal windows systeem uit te lezen zijn! Dus gewoon heel simpel. En dat laatste punt werd nu juist teniet gedaan door de nieuwe DE uit Vail.
Ik snap dat ze het e.e.a. wat sneller wilde maken maar dat hadden ze ook kunnen doen m.b.v. verbeteringen van DE in V1. Door te werken aan de manier van balancing en bijvoorbeeld iets zoals bij unraid middels een soort van een cache-schijf. Ook hadden ze wat meer aandacht kunnen geven aan de timing van bepaalde zaken zoals niet balancen tijdens het gebruik van de schijven tijdens het kijken van een film of iets dergelijks.

M.a.w. ik ben heel blij met de huidige V1. Maar de verbeteringen middels server2008 en wat meer mulimedia technieken spraken mij enorm aan bij Vail. Behalve de wijzigingen aan de DE......

Daarom hoop ik nu op een voortzetting van Vail maar dan met een verbeterde versie van DE op basis van de V1 techniek (zonder striping). :9~
Want de simpele oplossing die in DE geimplementeerd is voldoet precies aan de door mij gewenste functionaliteiten!!

zoals ook iemand op de wegotserved discussie schreef:
In this IT world nowadays things are getting more and more complex. And it's such a welcome sight to see something that's simple and clear for everyone. That was the drive extender technology. I believe it's more difficult to come up with something simple and effective than it is with a complicated one. True craftmanship comes with simple solutions, easy to use by everyone. Apple knows that too well. They should, too.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
EgMaf schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 21:53:
[...]

Tja, ik ben het wachten op Vail ook een beetje beu. En hoe langer het duurt, hoe erger de teleurstelling: Geen Media Center, geen Drive Extender...

Wat zijn goede (linux of andere) alternatieven? Ik wil graag:
- Drive-Extender achtige functionaliteit (dus verschillende soorten & maten harddisks door erklaar gebruiken in 1 storage pool, fout-correctie, bescherming tegen drive failures)
- Dagelijkse (nachtelijke) backups naar de server
- Remote media streaming.
En graag ook Media-Center achtige mogelijkheden: HD-DVB-T opnemen, XBox als Extender enzo..

Voor de DE functies ken ik eigenlijk alleen Drobo als alternatief, en Sun (maar dat heeft Oracle al de nek om gedraagd). Maar ik laat me graag verrassen!

Helaas is WIndows Server 2003 over een paar jaar EOL, dus WHS v1 ook :-(
Kijk voor een alternatief van DE eens naar unraid of greyhole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

hmm. Wat ik nou weer heb.
Één van mijn clients wil niet meer connecten via de homeserver console. Meldt dan:
"This computer can not connect to your home server. Check your network connection and make sure your home server is powered on. If your homeserver has recently started, try again in a few minutes."

Ik kan de server wel pingen op IP maar niet op DNS naam, ook kan ik geen rdp opzetten op DNS naam, wel IP.

Vreemd, of niet? Terwijl hij het tot een week geleden perfect deed, en ik heb geen softwarematige veranderingen doorgevoerd op de server. Het is overigens maar met één client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
TheVMaster schreef op maandag 22 november 2010 @ 10:52:
[...]

Eh...het zou gewoon moeten werken...wat staat er op de SabNZBd configpagina bij het server-ip en poort nummer?
SABnzbd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9K3ZItzDclTyMP3Y4HQCttOu/medium.png
CanyouSeeMe.ORG:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JhWgjNTyD7LJkYc9BEDAMWYW/medium.png

In mijn router staat netjes 8080 open naar correcte IP-adres.
Hier staat ook poortje 80 open naar dit zelfde adres en die werkt prima.

Ik verdenk van WHS ervan, wat denken jullie?

[ Voor 14% gewijzigd door eXisTa op 27-11-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zit er een firewall in de router/modem misschien moet je die nog open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
eXisTa schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 23:11:
[...]

SABnzbd:
[afbeelding]
CanyouSeeMe.ORG:
[afbeelding]

In mijn router staat netjes 8080 open naar correcte IP-adres.
Hier staat ook poortje 80 open naar dit zelfde adres en die werkt prima.

Ik verdenk van WHS ervan, wat denken jullie?
Vul bij host eens 0.0.0.0 in ipv 192.168.0.10 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Winkiller958 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:39:
[...]

Ik kan mij er niet echt druk om maken, ik ben nooit echt een liefhebber geweest van de Drive Extender in WHS1; ondanks dat het enorm handig is.
Tja, voor mij is het de reden waarom ik WHS heb gekocht, de rest was een leuke plus. Met mij denken er nog heel erg veel andere mensen zo over. Terry Walsh, oprichter en eigenaar van WeGotServed, heeft zelfs naar aanleiding hiervan een email gestuurd naar Steve Ballmer. Normaal is hij niet zo fanatiek ondanks zijn MVP status. Laten we hopen dat er wat meer uit gaat komen hierdoor.

Enne, Drive Extender in WHS 2003 is niet te vergelijken met de versie in Vail, die is vele malen beter en sneller. :)

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
TheVMaster schreef op zondag 28 november 2010 @ 01:26:
[...]

Vul bij host eens 0.0.0.0 in ipv 192.168.0.10 :+
Grappig dat als ik een andere poort pak, bijvoorbeeld 2708 dan werkt het wel.
Wat is er met poort 8080 dat niet werkt? Gebruiker WHS die als backup poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
eXisTa schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 09:25:
[...]

Al eens gekeken met netstat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
eXisTa schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 09:25:
[...]

8080 werkt hier gewoon hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 19:17
Ik ga begin januari een eigen server bouwen en zit een beetje met het te kiezen Windows OS. Het liefst zou ik Vail erop zetten, maar die is nog niet uitgebracht en het is niet bekend wanneer dit wel gaat gebeuren. WHS 2003 erop zetten wil ik op zich wel doen, maar dan heb ik wel het gevoel een achterhaald OS te gebruiken, met alle nadelen van dien. Is de meest recente beta-versie van Vail volledig bruikbaar als home server OS, kan ik beter wachten op een candidate release of final release, of is het toch wel aan te raden WHS 2003 te gaan gebruiken? Wie kan mij wat helderheid in de vorm van argumenten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
-Moondust- schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 13:39:
Ik ga begin januari een eigen server bouwen en zit een beetje met het te kiezen Windows OS. Het liefst zou ik Vail erop zetten, maar die is nog niet uitgebracht en het is niet bekend wanneer dit wel gaat gebeuren. WHS 2003 erop zetten wil ik op zich wel doen, maar dan heb ik wel het gevoel een achterhaald OS te gebruiken, met alle nadelen van dien. Is de meest recente beta-versie van Vail volledig bruikbaar als home server OS, kan ik beter wachten op een candidate release of final release, of is het toch wel aan te raden WHS 2003 te gaan gebruiken? Wie kan mij wat helderheid in de vorm van argumenten geven?
Windows Home Server (2003 dus). Hiervoor heb ik een simpel argument : Gebruik GEEN beta producten in een productieomgeving :+
Het kan wel, maar er zijn wat issues bekend met Vail waardoor ik heb besloten weer terug te gaan van Vail naar WHS (2003).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 19:17
Dus nu eerst WHS 2003 kopen en dan over een half jaar weer geld uitgeven voor Vail? Ik heb daar wel een beetje moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

m-buurman

hmmm...coffee!!

Heeft iemand al ervaringen met de HP Proliant Microserver N36L icm WHS?

Specificaties hier

Momenteel voor circa 230 pond in de UK, vergelijkbaar met Nederland, maarrrr...HP geeft UK customers een cashback van 100 pond. En dat is écht geen geld voor dit apparaat. (de korting is alleen te krijgen voor UK customers, dus je moet engelse kennissen/vrienden hebben om dit te regelen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwan_app
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 16:03
Misschien dat iemand mij hiermee verder kan helpen.

Sinds een korte tijd is mijn WHS heel traag. Ik heb de server uit de meterkast gehaald en aan een monitor gekoppeld. Het opstarten duurt erg lang. gemiddeld een anderhalve minuut. Na het laden van de bios krijg ik een zwart scherm met onderin een soort status bar. Het zijn allemaal witte blokjes. Ik moet vervolgens wachten tot alle blokjes gekoppeld zijn. Na te zijn opgestart is de server erg traag. Wanneer ik bijvoorbeeld op het start menu klik, moet ik enkele seconden (10 secs) wachten totdat het startmenu verschijnt. Het zelfde geldt voor alle andere toepassingen.

Ik heb al een register clean (ccleaner) geprobeerd, een diskclean, defragmentatie, en als laatste een opstartscan (Avast). Geen van deze heeft geholpen. Soms lijkt hij ineens te gaan. Er staan wat processen open maar geen bijzondere.

Wat kan ik doen???

Het gaat om een: Zelfbouw: AMD X2 250 cpu, 2GB memory en 2x WD10EADS 1TB Harddisks.

Iemand een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwan_app
  • Laatst online: 22-09 16:03
Overigens krijg ik de Windows Home Server Console niet gestart. Ik krijg deze heel kort te zien.

Misschien wel een herinstallatie?

# Update:

Problem solved. :)

Een van de twee harddisks was een soort van corrupted. Alles werkte ontzettend traag. Gelukkig maak ik handmatige backups van mijn server. Harddisk eruit en nieuwe er in. Het OS opnieuw geinstalleerd en backup weer terug zetten. Ik had voor dit echt van alles geprobeerd.

Nu heb ik alleen een trial geinstalleerd. Moet nu dus opzoek naar de DVD. CD-Key wel kunnen achterhalen via een progje, maar die werkt niet in de trial versie.

[ Voor 63% gewijzigd door iwan_app op 21-12-2010 20:16 ]

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:18
Wilde ik zojuist een nieuwe Share aanmaken in m'n WHS, crasht de console continu. Zou dit komen omdat ik de machine aan een domein heb toegevoegd, dat hij nu niet meer goed snapt welke groepen moeten worden toegevoegd of zo? Heb de groepen verder gewoon intact gelaten (nou ja, een gebruikersgroep aan toegevoegd).

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• TheVMaster
Jan_V schreef op donderdag 30 december 2010 @ 08:48:
Wilde ik zojuist een nieuwe Share aanmaken in m'n WHS, crasht de console continu. Zou dit komen omdat ik de machine aan een domein heb toegevoegd, dat hij nu niet meer goed snapt welke groepen moeten worden toegevoegd of zo? Heb de groepen verder gewoon intact gelaten (nou ja, een gebruikersgroep aan toegevoegd).
Eh...je hebt je WHS aan een domein toegevoegd? Zeer grote kans dat dat verband heeft lijkt me.
Waarom heb je dat trouwens gedaan? Enneh....een gebruikersgroep toegevoegd? Had je niet beter geen WHS, maar eh..SBS kunnen installeren misschien...tipje? :+

• Jan_V
Wellicht, maar SBS heeft niet zo'n nette duplicatie oplossing (voor zover ik weet) en beheer kan lastiger zijn volgens mij.

Reden waarom ik het heb gedaan, is omdat er dan met 1 account in het hele netwerk kan worden gewerkt. Anders zit je continu met lokale accounts waar wachtwoorden (mogelijk) anders zijn. Heb namelijk nog enkele virtuele servers draaien (Sharepoint, fileserver, sourecontrol, dc, webserver, etc.).

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 20:37
-Moondust- schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 13:39:
Je kunt ook eens proberen wat te stoeien met Amahi
Ik ben al een paar jaar een tevreden gebruiker van WHS1 maar moet zeggen dat ik Amahi zo langzamerhand misschien wel interessanter begin te vinden.

Ben nu zelf nog wat aan het stoeien op een aparte PC met deze software maar als mijn WHS1 om een of andere reden kuren zou krijgen en roept om een herinstall ik denk ik overga op dit systeem. Zeker als ze Greyhole (soort DE voor Linux) beter uitonwikkeld hebben.

Specs

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

fryskmantsje schreef op donderdag 30 december 2010 @ 09:41:
[...]
Je kunt ook eens proberen wat te stoeien met Amahi
Ik ben al een paar jaar een tevreden gebruiker van WHS1 maar moet zeggen dat ik Amahi zo langzamerhand misschien wel interessanter begin te vinden.

Ben nu zelf nog wat aan het stoeien op een aparte PC met deze software maar als mijn WHS1 om een of andere reden kuren zou krijgen en roept om een herinstall ik denk ik overga op dit systeem. Zeker als ze Greyhole (soort DE voor Linux) beter uitonwikkeld hebben.
Greyhole is vziw nog steeds een beta product, daar zou ik mijn data nog niet aan toevertrouwen :X

Verder moet je in dat geval niet afhankelijk zijn van Windows applicaties om te kunnen overstappen op een Linux distro als Amahi.

Het idee dat WHS1 'achterhaald' is, snap ik ook niet helemaal. Natuurlijk kan Vail meer, maar welke functinaliteit zou je missen in WHS1 dat Vail wel in zich heeft ?

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
  • Verbeterde stabiliteit (vind/vond Vail gewoon wat stabieler draaien dan WHS 1.)
  • Minder bestands corruptie bij gebruik Drive Extender (die er uitgesloopt wordt terwijl het in WHS v1 blijft dus dat is dan wel weer een voordeel bij WHS v1 zo kun je het ook zien)
  • Gebaseerd op 2008/R2 64-bits OS. Kan meer geheugen toegewezen worden, dus boven 4GB
  • Future ready. Meer en meer applicaties komen straks enkel in 64 bits versies uit, zeker waar het server applicaties aangaat

• Jan_V
Heb het systeem maar weer verwijderd uit het domein, werkte niet echt lekker. Maak wel lokale accounts aan.

Weet nu ook weer waarom ik WHS een tijdje geleden de deur uit heb gewezen als fileserver, kopieren van en naar de machine is enorm langzaam. Is hier al een fix voor of zo?
Heb nu een schijf van een andere machine gekoppeld aan de WHS en nu van de ene fysieke schijf naar de WHS pool aan het kopieren. Met TeraCopy schommelt de throughput tussen de 3MB/s tot 50MB/s (duplication staat uit op deze map). Nog steeds best langzaam, maar in ieder geval sneller dan met de Verkenner zelf.

Ben benieuwd hoe het lezen van de data op de server nu gaat, of dat wel snel(ler) gaat, anders kan er alsnog niet worden gestreamd vanaf de server.

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 20:37
WHS1 is wat mij betreft ook nog niet echt achterhaald. Draai het tot nu toe naar volle tevredenheid (op wat kleine dingetjes na dan, maar dat zal met elk systeem wel zo blijven).
En wat voor Windows applicaties zijn afhankelijk van een Windows server eigenlijk? Ik kan zo 123 niet iets bedenken.

En greyhole is idd nu nog beta maar daar word aan gewerkt. Beetje concurrentie is alleen maar goed toch?
Zodra dat even stabiel en betrouwbaar is als DE zou dat een interessant alternatief kunnen zijn in mijn geval.

Wat Vail betreft, die heb ik alleen even als VM gedraait dus kan ik uit eigen ervaring weinig zinnigs over zeggen.

Specs

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

fryskmantsje schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:21:
WHS1 is wat mij betreft ook nog niet echt achterhaald. Draai het tot nu toe naar volle tevredenheid (op wat kleine dingetjes na dan, maar dat zal met elk systeem wel zo blijven).
En wat voor Windows applicaties zijn afhankelijk van een Windows server eigenlijk? Ik kan zo 123 niet iets bedenken.
Ook hier draait WHS1 prima. Geen DE problemen (bestandscorrupties / conflicts etc.) meer sinds ik weer terug ben gegaan van 4GB naar 3GB. Blijkbaar zijn sommige drivers niet echt PAE compatibel...
Echte 64bit apps zijn natuurlijk enkel voorbehouden aan VAIL, maar voorlopig vind ik van alle apps die ik gebruik nog 32bit versies.
Vwb Windows afhankelijkheid bedoelde ik niet specifiek Windows server, maar just Windows :z
En greyhole is idd nu nog beta maar daar word aan gewerkt. Beetje concurrentie is alleen maar goed toch?
Zodra dat even stabiel en betrouwbaar is als DE zou dat een interessant alternatief kunnen zijn in mijn geval.
Klopt. Geen probleem met concurrentie (of het nabouwen van Windows zaken in Linux, lijkt een leuke hobby te zijn binnen de Linux gemeenschap O-) ), wie weet houd het Microsoft ook scherp om alsnog DE weer in VAIL te bouwen. Dus ben wel benieuwd binnen hoeveel jaar men Greyhole stabiel krijgt!

Hoe dan ook blijft over dat ik een groot aantal applicaties heb die enkel op Windows en OSX draaien of enkel perfect (automatisch) met WHS1 integreren, en dan valt Linux dus bij voorbaat af, hoe goed het alternatief dan ook is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Ik gebruik Live Mesh / Live Sync om de data op mijn (reizende) Laptop veilig te stellen op mijn WHS (en voor meer...) Helaas zal dat binnen een paar maanden niet meer kunnen met WHSv1 (Live 2011 draait niet op WS2003), dus ik moet wel over naar Vail...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

EgMaf schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 11:46:
Ik gebruik Live Mesh / Live Sync om de data op mijn (reizende) Laptop veilig te stellen op mijn WHS (en voor meer...) Helaas zal dat binnen een paar maanden niet meer kunnen met WHSv1 (Live 2011 draait niet op WS2003), dus ik moet wel over naar Vail...
Nee hoor, je kan dan toch de SkyDrive van Microsoft gaan gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Bestaat daar goede synchronisatie software voor dan?
Heb een tijdje dropbox gebruikt op mijn WHS (met een premium account) maar dat was ook niet helemaal ideaal. Soms problemen dat de systemvolume vol was door te groot cache gebruik.

Gewone WHS backup in combinatie met hamachi geen optie voor de reizende laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Ik zit er aan te denken om mijn hdd's (1x 250GB en 1x 500GB) te vervangen voor deze jongens: 2x Samsung spinpoint F3 1TB.

vooral omdat mij HTPC (1,5TB externe HDD) vol begint te raken en ik dan mijn "archief" op de server wil bewaren. Of is het verstandiger om dan meteen maar 2x 2TB aan te schaffen? Ik weet nl. nog niet hoelang ik met deze huidige server qua hardware wil doorgaan. (Core2 machientje, 2 GB RAM)

Dus als ik beide disks wil vervangen moet ik:

- 2e disk vervangen voor nieuw en rebuilden
- OS disk vervangen, WHS opnieuw installeren, rebuilden.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Winkiller958 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 14:10:
[...]

Nee hoor, je kan dan toch de SkyDrive van Microsoft gaan gebruiken :+
Zoveel ruimte heb ik niet op mijn SkyDrive :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BabyXL schreef op zondag 28 november 2010 @ 18:58:
[...]
Tja, voor mij is het de reden waarom ik WHS heb gekocht, de rest was een leuke plus. Met mij denken er nog heel erg veel andere mensen zo over. Terry Walsh, oprichter en eigenaar van WeGotServed, heeft zelfs naar aanleiding hiervan een email gestuurd naar Steve Ballmer. Normaal is hij niet zo fanatiek ondanks zijn MVP status. Laten we hopen dat er wat meer uit gaat komen hierdoor.

Enne, Drive Extender in WHS 2003 is niet te vergelijken met de versie in Vail, die is vele malen beter en sneller. :)
De drive extender is nu juist voor mij de reden geweest om weer van WHS af te zien. Ik heb namelijk een goede RAID5 controller met effectief 5TB aan opslag (mogelijk uit te breiden naar 7TB, 8x1TB) waar de drive extender niet fatsoenlijk mee weet om te gaan, mede om dat je voor een dergelijk VD een GPT partitie nodig bent. Drive extender blijft partities van 2TB NTFS aanmaken. Misschien is dit reeds gewijzigd, naar mijn idee gefixed, want persoonlijk vind ik het een tekortkoming van WHS.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 11-01-2011 08:35 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
_Dune_ schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 01:00:
[...]

De drive extender is nu juist voor mij de reden geweest om weer van WHS af te zien. Ik heb namelijk een goede RAID5 controller met effectief 5TB aan opslag (mogelijk uit te breiden naar 7TB, 8x1TB) waar de drive extender niet fatsoenlijk mee weet om te gaan, mede om dat je voor een dergelijk VD een GPT partitie nodig bent. Drive extender blijft partities van 2TB NTFS aanmaken. Misschien is dit reeds gewijzigd, naar mijn idee gefixed, want persoonlijk vind ik het een tekortkoming van WHS.
Volgens mij "mits ik je goed begrijp" maak je ook een keuze tussen raid of DE. En als je kiest voor DE kun je ook genoeg uitbreiden....zie:
http://www.mediasmartserv...ssible-by-drive-extender/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanwater
  • Laatst online: 16-09 12:04
TheVMaster schreef op woensdag 29 september 2010 @ 00:32:

Bedoel je de optie om via de webinterface een RDP sessie naar de console van je VAIL op te zetten? :+ Er is al een plugin beschikbaar voor VAIL. Vanaf die plugin kun je vrij eenvoudig RDP toevoegen...?

[afbeelding]

En het mooie vind ik nog dat alles wat je dan start (vanaf je dashboard) wordt seamless gestart....errug netjes...en je hoeft alleen poort 443 maar open te zetten op je router/firewall :+
Hoe krijg je dit voor elkaar op WIndows Home server (de oude), heb me echt suf zitten zoeken maar kan nergens wat nuttigs vinden. Ook zie is sowieso geen tabblaadje computers staan in me whs web interface en ik snap niet hoe dit komt. Heb sowieso de log in alle rechten gegeven (dus ook RDP) alleen krijg het niet te voor schijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Hi,

Ik ben van plan thuis een home server te installeren en vervolgens WHS te draaien. Ik ben nog aan het twijfelen of ik zal wachten op Vail of gewoon nu de boel installeren.

Maar, ik heb eigenlijk een andere vraag. Ik wil dus tegelijk met de homeserver een nieuw pc aanschaffen met een SSD. Ik wilde eigenlijk die SSD op de pc voor het OS houden en dan alle documenten etc. op de server bewaren. Hoe zit dat met de snelheidswinst van een SSD? Blijft daar nog wat van over?

Kan ik überhaupt wel doen wat ik wil; een word-bestand (bijvoorbeeld) op de server laten staan en dan vervolgens via het netwerk het bestand op de server gewoon gebruiken/aanpassen. Of is dit te langzaam?

Volgens mij moet het makkelijk kunnen, maar ik wil toch even zeker zijn en een aantal ervaringen horen.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Synth schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 01:19:
[...]

Hoe krijg je dit voor elkaar op WIndows Home server (de oude), heb me echt suf zitten zoeken maar kan nergens wat nuttigs vinden. Ook zie is sowieso geen tabblaadje computers staan in me whs web interface en ik snap niet hoe dit komt. Heb sowieso de log in alle rechten gegeven (dus ook RDP) alleen krijg het niet te voor schijn.
:+ Probeer het eens in Internet Explorer....in Chrome en Firefox zie je die tab niet omdat je dan geen ActiveX component kunt installeren...
Nitrous schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 23:59:
Hi,

Ik ben van plan thuis een home server te installeren en vervolgens WHS te draaien. Ik ben nog aan het twijfelen of ik zal wachten op Vail of gewoon nu de boel installeren.
Zou het gewoon gaan installeren hoor...
Maar, ik heb eigenlijk een andere vraag. Ik wil dus tegelijk met de homeserver een nieuw pc aanschaffen met een SSD. Ik wilde eigenlijk die SSD op de pc voor het OS houden en dan alle documenten etc. op de server bewaren. Hoe zit dat met de snelheidswinst van een SSD? Blijft daar nog wat van over?
Eh...je hebt toch een SSD om je OS etc. snel te kunnen starten? Dat blijft gewoon overeind lijkt me...
Kan ik überhaupt wel doen wat ik wil; een word-bestand (bijvoorbeeld) op de server laten staan en dan vervolgens via het netwerk het bestand op de server gewoon gebruiken/aanpassen. Of is dit te langzaam?

Volgens mij moet het makkelijk kunnen, maar ik wil toch even zeker zijn en een aantal ervaringen horen.

Alvast bedankt! :)
'k weet niet hoe groot die Word/Excel/Powerpoint files zijn enneh....wat voor netwerk je hebt, maar als je 100Mbit of Gbit netwerkje hebt is dat echt geen probleem hoor. Ik haal als ik grote bestanden heen en weer kopieer (vanaf m'n pc naar m'n WHS) gewoon tussen de 50-100 MB/sec, maar ja..dat ligt dus ook aan de snelheid van je netwerk en de snelheid van de HDD's... :+ En tussen de 50-100 MB/sec is niet eens echt snel geloof ik....

[ Voor 57% gewijzigd door TheVMaster op 15-01-2011 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier al ervaring met een USB3.0 Pci kaartje ivm WHS vail?
Er zijn ondertussen 4 fabrikanten dat ze aanbieden Asus/Asrock/MSI/Trust. Maar geen enkele fabrikant kan mij met zekerheid vertellen dat de drivers ook onder WHS / server 2008 drivers werken.

Anders word het toch maar een extern eSata schijfje en heb ik weer een extra netadapter om mee te knoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
TheVMaster, bedankt voor je toelichting. :)
Heb thuis een 100Mbit netwerkje, zal ff een bestandje heen en weer kopieëren tussen de pc en laptop om de exacte snelheid te testen. :)

@TriZzjeeuh, volgens mij kan dat gewoon. Ik heb begrepen dat je ook gewone Windows applicaties onder WHS kunt installeren, dus waarom geen drivers?

Nu heb ik nog een vraag; Ik was van plan een 2,5 inch schijfje te gebruiken als OS schijf. Ik las ergens dat die OS schijf dan ook gevuld wordt met data? Is het mogelijk om dat schijfje alleen als OS schijf te gebruiken zonder dat deze deel uit maakt van de data-poel die WHS maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanwater
  • Laatst online: 16-09 12:04
TheVMaster schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 02:34:
[...]

:+ Probeer het eens in Internet Explorer....in Chrome en Firefox zie je die tab niet omdat je dan geen ActiveX component kunt installeren...
Danku! Heb hem op het moment niet meer draaien, eerst even goed veel klooien met me server totdat vail uit komt (heb weinig ervaring met servers dus een mooie gelegenheid om wat te testen/leren). WHSv1 ook even gedraaid maar als je eenmaal met Vail in aanraking bent geweest is dat toch wel een hele erge stap achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nitrous schreef op zondag 16 januari 2011 @ 18:53:
TheVMaster, bedankt voor je toelichting. :)
Heb thuis een 100Mbit netwerkje, zal ff een bestandje heen en weer kopieëren tussen de pc en laptop om de exacte snelheid te testen. :)

@TriZzjeeuh, volgens mij kan dat gewoon. Ik heb begrepen dat je ook gewone Windows applicaties onder WHS kunt installeren, dus waarom geen drivers?

Nu heb ik nog een vraag; Ik was van plan een 2,5 inch schijfje te gebruiken als OS schijf. Ik las ergens dat die OS schijf dan ook gevuld wordt met data? Is het mogelijk om dat schijfje alleen als OS schijf te gebruiken zonder dat deze deel uit maakt van de data-poel die WHS maakt?
Gewoon een extra partitie (exclusief die +/- 20Gb wat je voor WHS nodig hebt natuurlijk) maken zodat WHS geen data op deze extra partitie gaat schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonyfreakje
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb even een paar vraagjes.
Ik heb een Acer H340 met 2 x 750 en 1 maal 2 tb . 2 gig ram .

Als ik bestanden van de ene folder naar de andere kopieeren heb ik het idee dat dit erg lang duurd.
In windows 7 kun je schrijfsnelheden zien als je bestanden kopieerd, kan dit ook in windows home server?
Ik zou graag gewoon willen zien met hoeveel mb/ps hij van de ene naar de andere map kopieerd.

Vraag 2.

Als je je home server remote benaderd via de remote acces link. .....homeserver.com dan krijg je de pagina van acer te zien . Is deze pagina aan te passen naar je eigen wensen ? andere foto etc en een online foto boek er in ?
En als ik via een andere locatie bestanden wil downloaden dan gaat hij ze volgens mij eerst inpakken naar een zip bestand is dit uit te schakelen want dit duurd heeeeel lang.

Ik hoop dat iemand mij vooruit kan en wil helpen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-dj
  • Laatst online: 22-09 22:21
Ik heb een problemen met mijn Hp Mediasmart:

Ik kan mijn Hpstorage niet meer bereiken via mijn thuisnetwerk via \\hpstorage. Krijg dan de melding dat HPstorage niet in het netwerk gevonden kan worden.
Ook via de optie om de shared Folders te openen krijg ik een melding dat ik de Access Permissions moet controleren.

Als ik \\192.168.1.254 intyp krijg ik een inlogscherm en kan ik mijn naam en wachtwoord ingeven en kan ik bij mijn bestanden.

Ik heb een sinds kort een Netgear WNDR3700 router en heb het idee dat de problemen toen zijn begonnen. Deze Router accepteert ook geen UPNP verbindingen.

Iemand een idee hoe dit probleem op te lossen?

PSN: IS_DJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Sorry als dit lijkt als huiswerkvraag, maar kan het op google niet vinden.
Ik heb van iemand een oude P4 gekregen en daar wil ik WHS opzetten omdat er geen OS opstaat en ik al een pc heb die stukken beter is (en mijn nas te klein aan het worden is). Nu zit er in die HP een PVR 150, is het mogenlijk dat ik daarmee tv beelden share over het netwerk dmv media centre (al heb ik de originele cd met software niet). Ik weet dat ik met VLC de kaart kan benaderen, maar geen idee of ik daarmee ook deze beelden kan streamen en/of op kan nemen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
foute topic

[ Voor 101% gewijzigd door Turdie op 28-01-2011 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Laatst online: 09:18
Windows Home Server Vail RC1 is uit. Zie www.wegotserved.com voor meer details.
Onder andere een aantal artikels over het gemis van DE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:08

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Ik zie alleen maar mensen schrijven over het ontbreken van DE. En terecht want dat was namelijk ideaal voor mensen zonder dure controllers. Achja, nu kan je dus net zo goed naar een gratis alternatief zoeken.

Ik draai nu zonder problemen 2x 1.5 TB en 4x 2TB in WHS v1 dus die laat ik maar fijn zoemen hier.

[ Voor 19% gewijzigd door TweakJerommeke op 03-02-2011 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:52
komt er ook een upgrade versie?....dus dat ik zo kan upgraden naar whs "vail"?....zal wel lastig worden aangezien de drive extender er uit gesloopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
Er zou geen upgrade komen.
Is ook niet te doen.
HWS1 is server 2003 en WHS2 is server 2011
Mijn volgende server wordt geen WHS meer.
Ik gebruikt er te weinig opties van en de volgende wordt een Linux server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

tlpeter schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 18:34:
Is ook niet te doen.
En dit is de reactie die ik over het algemeen hoor, denk dat MS een grote misser gemaakt heeft met WHS 2011.
Zelf heb ik ook van, tja als ik ga upgraden, kan ik net zogoed Amahi gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
tlpeter schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 18:34:
Is ook niet te doen.
'Server 2011' bestaat niet. WHS 2011 is Windows Home Server op basis van Windows Server 2008 R2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een newbie vraagje:

Ik heb juist WHS op een computer geinstalleerd met twee harde schijven
van elk 2TB.
Als ik nu kijk naar de grafiek in "Server Storage" dan zie ik dat er slechts
één schijf gebruikt word voor de opslag en de andere word gebruikt als
systeemschijf.

Iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen zodat ik ook op de systeemschijf
gegevens kan opslaan?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
TheVMaster schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 19:54:
[...]

'Server 2011' bestaat niet. WHS 2011 is Windows Home Server op basis van Windows Server 2008 R2.
Je hebt gelijk, ze noemen het whs 2011 maar is gebasserd op 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

MeNTaL_TO schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 19:25:
[...]

En dit is de reactie die ik over het algemeen hoor, denk dat MS een grote misser gemaakt heeft met WHS 2011.
Zelf heb ik ook van, tja als ik ga upgraden, kan ik net zogoed Amahi gaan draaien.
Tja. WHS1 draait nog goed, en het met Amahi geleverde filesysteem Greyhole is nog steeds beta, is naar eigen zeggen nog niet enterprise ready en dekt daarbij nog niet de DE functionaliteit, dus voor mij nog geen denken aan om dat te gaan gebruiken op dit moment!

Maar wieweet als over een paar jaar eea aan vervanging toe is en WHS2 nog geen op DE gelijkende functies bevat dat Greyhole inmiddels echt verder is en Amahi daarmee een waardig alternatief vormt voor WHS1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 10:14:
Even een newbie vraagje:

Ik heb juist WHS op een computer geinstalleerd met twee harde schijven
van elk 2TB.
Als ik nu kijk naar de grafiek in "Server Storage" dan zie ik dat er slechts
één schijf gebruikt word voor de opslag en de andere word gebruikt als
systeemschijf.

Iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen zodat ik ook op de systeemschijf
gegevens kan opslaan?

Alvast bedankt.
Zodra je data-schijf vol is, zal hij vanzelf ook de data-partitie op je systeemschijf gaan vullen.
Of, wanneer je "duplication" aanzet, zullen de bestanden in de gedupliceerde shares op beide schijven gezet worden.

WHS heeft de voorkeur om je 1e disk zo leeg mogelijk te houden, omdat daar ook je systeem-partitie op staat, wat op zich al diskactiviteit met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Voor de gebruikers onder ons die een korte Microsoft demo willen kijken over het nieuwe storage systeem in WHS 2011.

WHS 2011 Learning Bites - Managing Storage.
Pagina: 1 ... 33 ... 47 Laatste