Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 12:47
Zoals ik het begrijp komt er met de Power Pack de mogelijkheid krijgt om een PC wakker te maken om hier een backup van te maken.

Mijn ervaring is dat notebook nu ook al uit zijn standby wordt gehaald voor de backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 11:34
@ Peeweeherman: Je kan je passwords ook handmatig invoeren in het gebruikers centrum van windows Vista. (Zie plaatje)

Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/6341/netwrkrm7.th.jpg

@ Athome: Ik kan je hier niet bij helpen helaas. En wat betreft het backups/standby. Ik begreep juist dat WHS zelf uit standby kon komen als er backups gemaakt moeten worden dmv. deze powerpack. Maar ik kan het verkeerd gelezen hebben. Mijn WHS staat nl. nooit in standby, en dat wil ik ook niet omdat ik ook een Teamspeak service draai, samen met uTorrent en eMule is dat ding toch altijd bezig.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe dan ook, gebruik nooit direct de D:\Shares folder om daar je dingen in te kwakken
Hoe zit het dan met lezen? Bij mij draait Winamp Remote, maar die wil een driveletter hebben en accepteert geen share. Die heb ik dus noodgedwongen wel op D:\Music staan.

En misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik vond in de Drive Extender pdf niets terug over dat de backups alleen op de primaire schijf zouden staan. Wel dat WHS bij meer dan 2 schijven altijd zal proberen de data van de primaire schijf weg te kopiëren zodat de landing zone zo groot mogelijk blijft. :|

Nog even over de minimumspecs omdat daar veel naar gevraagd wordt: ik draai WHS momenteel op een PIII 1.1. Ghz. Dat gaat probleemloos, want boven de minimumspecs, maar ik heb de beta en de RC1 ook gedraaid op dezelfde machine met een PIII 500 Mhz. Die heb ik er echter wel na de installatie ingezet, dus ik weet niet of de beta met die 500 Mhz cpu wel had willen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Medman: Lezen is geen probleem tot zover ik weet. wat betreft de backups. die komen in een folder op de D: schijf te staan buiten je share en storage pool. Hoe groter de backups, hoe kleiner je landingspace wordt. Daarom raad ik iedereen aan de grootste schijf te nemen als primaire schijf.

Wat betreft die PIII 500, die had het niet gered met WHS. De minimum specs zijn nl. een PIII 800mhz en 512MB geheugen en een 80GB HD (meen ik uit me hoofd).

BTW: Wat doen jullie zoal met jullie WHS Server? Ik gebruik hem voor de volgende doeleinden:

* uTorrent, als service (Bestuur ik via de WebUI).
* eMule+, ook als service (en ook gaat de besturing via de Web Interface)
* Teamspeak server

En natuurlijk als opslagplaats voor al mijn digitale meuk die ik afspeel op mijn computer of op mijn xbox(1) met XBMC.

Mijn WHS Server bestaat uit:

AMD 3600+ X2
Asus A8V
1 GB Geheugen
3x 500 GB Harddisks (Storage pool)
2x 250 GB Harddisk in RAID 1 (Primaire schijf)
1x 250 GB IDE Harddisk (mounted als C:\Temp voor inkomende (incomplete) downloads)

Binnenkort ga ik de 2x 250 GB harddisks vervangen voor 1 grote schijf omdat ik met die 250 GB Primaire schijf door de backups een beetje vol begin te lopen.

[ Voor 61% gewijzigd door Cybergamer op 09-01-2008 17:52 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Athome: uit sleep halen doet WHS inderdaad nu al. Wat de Powerpack toevoegt (tenminste, zo lees ik het) is dat je juist kan instellen dat een systeem niet uit sleep wordt gehaald tbv backup als je dat niet wil.

babyxl: mijn WHS gebruik als file en media server. Media slechts beperkt, ik stream niks maar gebruik de shares vanuit XBMC (gebruik je ook de shares of de xbmc upnp client?). Verder gebruik ik ook de backup functionaliteit. Allemaal heel standaard en zoals het bedoelt is dus :O

Maar ja, hij staat nou eenmaal de hele dag aan dus draai ik er ook sabnzbd op. Werkt prima, nzb saven naar een share en sabnzbd pikt ze op en zorgt voor download, par, unrar, etc. Admin gaat ook via een web ui. Incomplete downloads zet ik momenteel nog op een "handgemaakte"folder op de D drive (dus niet door WHS beheerd). Om de landing zone zo vrij mogelijk te houden wil ik die verhuizen naar een extra disk. Als de download klaar is wordt het resultaat uiteindelijk naar een share verhuisd.
eMule draai ik zelf nog op een ander systeem, ik wist niet dat je dat als service kan draaien. Ga ik zeker eens naar kijken.

De hardware ziet er zo uit (nieuw gekocht, had geen geschikt systeem meer staan, was ca. 480 euro kwijt):

Asus M2A-VM 690G
AMD Athlon BE-2400 45W
1 GB Kingston PC5300
Antec Midi tower NSK6580
2x Samsung Spinpoint 500 GB (eentje is primaire schijf)
1x oude WD 250 GB disk
Samsung DVD brander

De CPU is een beetje overkill voor WHS maar wel zuinig, kan ik eventueel nog eens in een ander systeem gebruiken.

De brander is omdat ik toch af en toe waardevolle files (foto, eigen video e.d.) op dvd
wil branden. Handig als dat op de server zelf kan, maar ik heb nog geen brander software geinstalleerd (zoek iets minimaals dat het systeem zeker niet instabiel zal maken). Wat gebruiken jullie?

De oude WD schijf kwam vrij uit mijn desktop systeem waar eerst de spullen opstonden die nu op WHS komen. Ik wil hem toch vervangen want hij wordt erg heet. Speedfan (draait op de server om temperatuur en harddisk status in de gaten te houden) zegt dat de Samsungs rond de 30 graden zitten, en voor de WD staat een vlammetje, die is 60-65 graden... :| Vind ik wel veel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Och, mijn 3600 X2 is eigenlijk ook wel ietswat overkill, maar wel zo lekker als DE weer eens aan het werk wil. Ik kreeg nog wel eens problemen met streamen naar de xbox als DE aansloeg. Nu niet meer.

Ik gebruik AnyService. Op die manier kun je bijv. utorrent en emule (of elke andere torrent/edonkey client) installeren als service. Erg handig, want je hoeft dan nl. niet in te loggen op die programma's te starten!

SABnzbd ken ik ja, ik heb het een tijdje gebruikt (ook als service) maar eigenlijk download ik niet zoveel via newsgroups op het moment omdat Casema tegenwoordig zuigt. Maar hopelijk binnenkort weer als ik Telfort heb.

Op mijn XBMC gebruik ik gewoon de shares, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :)

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft die PIII 500, die had het niet gered met WHS
Nou ja, misschien dan niet de installatie maar het draaien dus zeker wel. 1 Ghz is trouwens de officiële minimumspec voor de cpu. Als MS zich daar bij de installatieroutine aan houdt, zal het installeren ook niet gaan op ieder systeem <1Ghz. Zo niet, dan zie ik theoretisch ook geen beletsel voor een 500Mhz PIII.

Winamp Remote laat inmiddels wel shares toe als bron. Misschien is dat gefixed of heb ik het vorige keer verkeerd gedaan. 8)7

Mijn WHS backupt een werkstation, een huis-tuin-en-keuken pc en een laptop. Daarbij host hij de films en muziek. Precies waar 'ie voor bedoeld is eigenlijk. Die films en muziek stream ik over internet met Winamp Remote.
Systeem: Asus P3B-f, PIII 1.1Ghz, 1 GB ECC Ram, 80 GB primair en 250 GB secundair op Promise Fasttrak 2000TX (non-RAID). Komt deze week een SATA-controller bij met een 250 GB schijf.

En over de grootte van de primaire schijf: mijn console geeft op het moment aan dat er 82 GB aan pc-backups op de WHS staat. Gegeven het feit dat mijn primaire schijf maar 80GB is waarvan de eerste 20 vergeven aan de Sys-partitie, kunnen de backups nooit alleen op de primaire schijf staan. Of begrijp ik het nou nog niet?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Vreemd.. Weet je zeker dat die 80GB primair is? Stuur eens een screenshot van je schijven in de console.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Even tussendoor:

Webguide is nu gratis te downloaden voor WHS! Zie de site voor meer informatie hierover.

Ik heb enige tijd geleden de trial versie uitgeprobeerd en vond dit een erg mooie add-in, misschien zelfs wel de beste tot nu toe...

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl: tja, ik zie ook geen voordelen in streamen naar xbmc ipv shares. Mijn xbox hangt slechts draadloos aan het netwerk en op die manier zijn dvds vanaf een share prima te kijken. Scheelt weer wat heen en weer ftp-en met de server. Dat zal wel veranderen met HD materiaal, maar ja, dan moet ook de xbox eraan geloven vrees ik... volgend project wordt dan ook een home theater pc-tje maar dat wacht nog maar even... ben erg aan xbmc gehecht, supersoftware _/-\o_

Wel ben ik erg benieuwd of de volgende versie van WHS meer media server wordt. Het ding staat toch aan dus als ze tv tuners ondersteunen en er een media center bijzetten kan je hem mooi als recorder gebruiken. Ik weet dat het nu met wat geknutsel vast ook wel mogelijk is, maar ik ben een beetje huiverig voor de gevolgen voor stabiliteit van de server...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:01:
Vreemd.. Weet je zeker dat die 80GB primair is? Stuur eens een screenshot van je schijven in de console.
Bij deze:Afbeeldingslocatie: http://www.magix-photos.com/mediapool12/14/74/7D/A0/0E/F4/11/DC/A8/F0/24/CE/56/50/2F/DF/oma/10/5FCEE450C08511DCBDBE6C2E56502FDF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Ik heb nu MS SharePoint 3.0 SP1 gedownload en op WHS geïnstalleerd. Ik kan nu voor alle outlook cliënten in mijn netwerk één agenda bij houden wat ideaal is.

Het enige wat me niet lukt is om vanuit alle PC's afspraken er in te zetten. Bij 2 pc's (outlook 2003 1xSP2 + 1x SP3) krijg ik het bericht dat ze alleen maar afspraken mogen lezen en niet mogen veranderen. Deze cliënten hebben op een of andere manier niet de juiste rechten. Ik hen ze toen beide eigenaar van de agenda gemaakt en ook dit mag helaas niet baten. Heeft iemand een idee?

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
En over de grootte van de primaire schijf: mijn console geeft op het moment aan dat er 82 GB aan pc-backups op de WHS staat. Gegeven het feit dat mijn primaire schijf maar 80GB is waarvan de eerste 20 vergeven aan de Sys-partitie, kunnen de backups nooit alleen op de primaire schijf staan. Of begrijp ik het nou nog niet?
Als ik het zo zie op je screenshot maak je gebruik van RAID1+0. volgens mij spanned je 2e schijf in die array je 80GB schijf.. oftewel, je hebt een 80+250GB schijf als systeemschijf. hoe je dat voor elkaar gekregen hebt begrijp ik niet, maar ik kan je aanraden dit zo snel mogelijk te veranderen. Als een van die schijven kapot gaat ben je goed de klos. Ik heb zelf een systeem schijf in RAID1, maar dat zijn wel dezelfde schijven en geen striping. nu weet ik niet zo enorm veel van RAID, maar dit ziet er volgens mij niet goed uit.

Sjolmers:

Kijk eens op de website van We Got served onder de How-To's. Dit is mijn nummer 1 site voor info, tweaks en add-ins voor WHS. Daar staat ook een tutorial in over Sharepoint.

GoldenCore:

WHS 2 is volgens mij een 'Major' update voor WHS, meer info hierover is te vinden op We Got served en de Windows Home Server Team Blog site. Ik weet er nog niet zoveel over helaas...

[ Voor 11% gewijzigd door Cybergamer op 14-01-2008 17:07 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op maandag 14 januari 2008 @ 17:03:
[...]

Als ik het zo zie op je screenshot maak je gebruik van RAID1+0. volgens mij spanned je 2e schijf in die array je 80GB schijf.. oftewel, je hebt een 80+250GB schijf als systeemschijf.
Ik begrijp dat je dat denkt maar het is niet zo. Wat je in het screenshot ziet zijn twee schijven die beide in hun eigen JBOD-array zitten. Dat heb ik gedaan omdat ik de Promise controller gebruik om de P-ATA schijven aan te sturen. De IDE op het mainboard ondersteunt namelijk max UDMA 33.

Zoals je weet raadt MS ook af om RAID te gebruiken in WHS, hoewel ik me zou kunnen voorstellen dat je de sys-partitie in een RAID-1 opstelling plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Aha.. Ja nu begrijp ik het beter, logisch is het niet, maar als het werkt. :)

Maar dat verklaart niet waarom je backups 82GB gebruiken die zog. op de primaire partitie zouden moeten staan. Kun je wat screenshots van de windows explorer online zetten met de eigenschappen vd. backup dir?

Het hoeft niet hoor als je er geen zin in hebt, maar ik vind het wel erg interessant hoe dat nou kan.

Edit: Ik kom er net achter dat je met de Add-In Duplication Info kan zien hoeveel schijfruimte je over hebt (door op de schijfnaam bovenin te drukken). Misschien kun je daar wat mee?

[ Voor 25% gewijzigd door Cybergamer op 15-01-2008 15:24 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:06:
... logisch is het niet, maar als het werkt. :)
Wat is er niet logisch dan? De Promise RAID controller ondersteunt ATA133, het mainboard slechts ATA33. Daarom zit op het mainboard alleen een DVD-Rom drive aangesloten. De RAID controller ziet twee JBOD-arrays, maar elke array bevat maar één fysieke schijf. Op die manier gedraagt de Promise zich als een normale IDE-controller. In één van die twee arrays bevindt zich een 80GB Maxtor, die als primaire schijf functioneert. Zodoende zijn de eerte 20 GB vergeven aan de SYS-partitie, de overige 60 behoren tot de WHS Drive Extender. In de andere array zit een 250 GB Maxtor, die ook onderdeel is van de Drive Extender. Daarmee komt het totaal van D: op 310 GB.
Dan zit er sinds vorige week nog een S-ATA controller in met een 250 GB Seagate. In totaal bestaat D: dus uit 560 GB, waarvan op het moment van het screenshot 82 GB door PC-backups in beslag genomen werd. Inmiddels trouwens niet meer: de S-ATA controller moest geflashed worden om hem als non-RAID controller te kunnen gebruiken, maar dat leverde wel wat foutmeldingen op. Daarom heb ik de backups afgelopen weekend opgeruimd. Nieuwe "bewijslast" zit er op dit moment dus niet in, maar als je wilt kan ik dat in de loop van volgende week wel weer tevoorschijn toveren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier die windows home server al een maand draaien, neem elke week een backup van 3 winxp pro pc's en dat werkt prima.
Ook het sharen om te streamen naar de andere pc's en een dlink mediaplayer werkt perfect met tversity. Het voordeel van tversity is dat je alle mappen kan sharen ipv bij de streamserver van whs zelf kan je maar 3 mappen sharen om te streamen.
Heb een asus moederbord met 3 x 500 gig schijven.

Zalig ding eigenlijk.

het enige wat me nog niet gelukt is om het hele ding te benaderen van buitenaf.
Heb telenet (belgie) en die blokeren tcp poort 80 en ssl poort 443.
Heb die poorten vervangen door 8080 en ssl 8081 in Iis en in windows firewall de poorten toegvoegd en
in mijne router (linksys wrt54gs) de poorten geforward. En nog lukt het me niet. Ik kan in mn netwerk aan alle pc maar niet van buitenaf.
Nu kan ik natuurlijk geen addin gebruiken om mn foto's te kunnen laten zien aan de familie of de server te benaderen vanaf mn wm6 gsm.

Zie ik iets over het hoofd of heeft iemand oplossingen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Medman:
Zodoende zijn de eerte 20 GB vergeven aan de SYS-partitie, de overige 60 behoren tot de WHS Drive Extender.
...waarvan op het moment van het screenshot 82 GB door PC-backups in beslag genomen werd
En volgens mij klopt dit dus niet. Tot zover ik weet is het nl. zo dat ALLEEN de SHARES gebruik maken van de STORAGE POOL. De BACKUPS staan DAARBUITEN.

Of het moet inmiddels aangepast zijn? Maar zelf op de officiële WHS forums zie ik daar niets over.

Kasjr:
Zie ik iets over het hoofd of heeft iemand oplossingen hiervoor?
Check HomeBase en WebGuide eens uit. HomeBase is ideaal voor Windows Mobile devices. Ikzelf heb het nog niet getest, maar de video onder die link ziet er erg veelbelovend uit.

Wat betreft je poorten.. Welke router heb je? (Merk en type graag). en heb je de windows firewall ook die nieuwe porten open gezet?

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan Babyxl
Router type staat erin hierboven (linksys wrt54gs) en ja ik heb de poorten aangemaakt in windows firewall van de server.
dus eerst de poorten veranderd in IIS dan windows firewall de poorten aangemaakt en dan ze geforward in de router.

Zolang ik de server niet kan bereiken van buitenaf kan ik die 2 progjes (addins) niet uitttesten.

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 14:49:
En volgens mij klopt dit dus niet. Tot zover ik weet is het nl. zo dat ALLEEN de SHARES gebruik maken van de STORAGE POOL. De BACKUPS staan DAARBUITEN.

Of het moet inmiddels aangepast zijn? Maar zelf op de officiële WHS forums zie ik daar niets over.
Laten we er geen welles-nietes verhaal van maken. Eén screenshot zegt meer dan 1000 woorden. ;)

Ik ben er trouwens nog niet in geslaagd om van buitenaf Remote Desktop te kunnen uitvoeren via WHS Remote Access. Zowel van de Console als van de 2 aangesloten workstations krijg ik steevast:
"Remote connection to the computer timed out. Please connect again".
Verder gaat Remote Access probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Kasjr:

Vreemd, al gevraagd aan je ISP of ze porten blokkeren? En wat als je echt hele hoge porten gebruikt? (bijv. 21024 ofzo?)

Medman: Welles! LOL! Nee daar beginnen we niet aan, ik vind het alleen zo vreemd... en interessant natuurlijk! :)

hmm. andere porten proberen? probeer eens vrij hoge porten zoals 31123 ofzo..

Wat julliue evt. ook eens kunnen proberen is via hamachi verbinding te maken, dat zou moeten lukken volgens mij, en is ook meteen eens stuk veiliger!

Ikzelf heb hamachi ook draaien op me server (als service) en bij mij werkt het prima. Misschien is dit een oplossing?

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm. andere porten proberen? probeer eens vrij hoge porten zoals 31123 ofzo..
Wat zou dat me opleveren? Het benaderen van de WHS van buitenaf is namelijk geen enkel probleem. Het gaat pas mis als ik via de webinterface een remote desktop sessie probeer te draaien. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Sorry, dan had ik het verkeerd begrepen. (D8 dat je ook geen verbinding kon krijgen buitenaf..).

Via de webbrowser een remote sessie proberen te starten heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Ik zal van de week bij een vriend eens kijken of dat bij mij wel lukt. Ik gebruik nl. bijna nooit remote desktop tenzij ik wat services (oa. uTorrent e.d.) moet aanpassen.

Waarom zou je überhaupt een remote sessie willen hebben naar je WHS toe?

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:31

Len

Leeg

babyxl schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:01:
... Ik gebruik nl. bijna nooit remote desktop tenzij ik wat services (oa. uTorrent e.d.) moet aanpassen.

Daarom gebruik ik remote sessies ;)

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:01:
Sorry, dan had ik het verkeerd begrepen. (D8 dat je ook geen verbinding kon krijgen buitenaf..).

Via de webbrowser een remote sessie proberen te starten heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Ik zal van de week bij een vriend eens kijken of dat bij mij wel lukt. Ik gebruik nl. bijna nooit remote desktop tenzij ik wat services (oa. uTorrent e.d.) moet aanpassen.

Hij zegt dat hij zijn WHS console wil benaderen van buitenaf, en zijn andere computers in het thuisnetwerk. Daar is remote access onder andere voor bedoeld, dus het is niet zo vreemd dat hij dat wil.

Bij mij werkt het overigens prima. Je moet natuurlijk wel Remote Sessions toelaten op je werkstations.. en niet alleen van Vista machines, aangezien de access via WHS gaat (Remote Desktop Proxy poort 4125)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Len schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 19:59:
[...]

Daarom gebruik ik remote sessies ;)
Eh, ja :) Alleen doe ik dat nooit buitenaf, dat vind ik toch net ff te onveilig. Alleen thuis op mijn lokale netwerk.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet natuurlijk wel Remote Sessions toelaten op je werkstations
Remote Sessions is toegelaten op beide werkstations. Binnen het thuisnetwerk gaat het uitstekend en gebruik ik het regelmatig. Alleen niet van buitenaf via de webGUI van WHS. Waarom ik het zou willen?
a. het kan wel eens handig zijn, al gebruik er op dit moment Teamviewer voor.
b. WHS maakt het mogelijk, dus als oprechte Tweaker wil ik dan ook altijd kijken of het werkt, en zo niet, waarom dan niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op zondag 20 januari 2008 @ 17:26:
[...]

Eh, ja :) Alleen doe ik dat nooit buitenaf, dat vind ik toch net ff te onveilig. Alleen thuis op mijn lokale netwerk.
Heb je dan zulke gevoelige informatie op je thuisnetwerk staan dat je bang bent dat iemand die informatie wilt hebben door jouw RDP sessies te sniffen? Je kan ook overdrijven natuurlijk. Heb je een bedrijf, ok, maar dan gebruik je ook geen WHS.

Een hacker is heus niet uit op jouw gedownloade DVDtjes en MP3tjes hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ik ben niet bang voor hackers. Maar als ik mijn computers open en bloot wil hebben zou ik geen firewall en/of virusscanners draaien. Daarbij zie ik het nut niet om voor mezelf een Remote Desktop open te trekken voor mijn computers zelf. Voor WHS zou het evt. wel handig kunnen zijn, maar eigenlijk gebruik ik remote desktop niet zoveel. Daarbij, of je nou wel een geen Remote desktop hebt, je computer is altijd wel gevoelig voor aanvallen.

Ik maak gebruik van de webinterfaces van eMule/uTorrent/SABnzdb en Teamspeak server. Bestanden enzo kopieer ik gewoon via de website van mij homeserver en met WebGuide kan ik evt. ook nog alle media bestanden downloaden. En als ik een reboot moet doen is dat ook niet zo'n probleem. eMule heeft in de webinterface een verborgen knop en de computer te kunnen rebooten.

Maar ik kan me voorstellen als je je programma's gewoon op de desktop draait dat het wel handig kan zijn ja.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackiE1982
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 19:42
Ik heb sindskort ook een nieuwe server met WHS.
Alleen snap ik niet hoe de bestandsindeling werkt.
Ik heb 3 harde schijven, waarvan 1 oude 80gb met WHS en de andere 2 van 500Gb in RAID0.
Wanneer ik een 100Gb kopieer naar de server, krijg ik te zien dat er niet genoeg ruimte is.
WHS heeft toch dat systeem waarbij de schijven worden gekoppeld tot 1 grote???

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackiE1982 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 19:21:
Ik heb 3 harde schijven, waarvan 1 oude 80gb met WHS en de andere 2 van 500Gb in RAID0.
Wanneer ik een 100Gb kopieer naar de server, krijg ik te zien dat er niet genoeg ruimte is.
WHS heeft toch dat systeem waarbij de schijven worden gekoppeld tot 1 grote???
Sorry hoor, maar RAID0 is wel het domste wat je kan doen met een backup-server. Eén schijf kapot, alles weg. BabyXL (o.a.) heeft al haarfijn uitgelegd hoe het zit met de drive-extender technologie, dus misschien moet je eens door dit draadje neuzen. In ieder geval wordt de primaire schijf als landing-zone gebruikt en met een systeemschijf van 80 GB houd je maar 60 over voor de landing zone. 100 GB in één keer is dus teveel. Volgens mij worden de data daarna weggesluisd naar de andere schijven zodat er weer ruimte vrijkomt op de primaire schijf, maar daarover lopen de meningen uiteen. Bovendien kan dat alleen maar als je meer dan twee schijven hebt. Maar als ik jou was gooide ik gauw die RAID0 eruit, want WHS heeft helemaal geen RAID nodig. Het enige wat in die zin nuttig zou kunnen zijn is je primaire schijf in RAID1, zodat je geen reinstall hoeft te doen als 'ie stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackiE1982
Ik was en ben nog steeds bezig met het lezen van de hele topic, maar wou ff snel een antwoord, want dan kan ik verder de server 8)
Ja, weet ik dat RAID0 niet zo veilig is. Maar het wordt ook geen back-up, die staan ergens anders (op een externe harde schijf of online).
Het zijn ook 2 gloednieuwe schijven en met smart hou ik de status in de gaten.
Misschien later dat er 2 bijkomen voor RAID10.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackiE1982 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:53:
Ik was en ben nog steeds bezig met het lezen van de hele topic, maar wou ff snel een antwoord, want dan kan ik verder de server 8)
Ja, weet ik dat RAID0 niet zo veilig is. Maar het wordt ook geen back-up, die staan ergens anders (op een externe harde schijf of online).
Wat is uberhaupt je doel met RAID0? De enige juiste config in jouw geval is een 500GB als primaire schijf, en de andere 500GB plus de 80GB toevoegen aan je storage pool.

Trouwens S.M.A.R.T. kan maar 30% van de mogelijke uitvallen van je hardeschijf voorspellen. Niet iets om van uit te gaan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
BlackiE1982 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:53:
RAID0 zou alleen voordelen opleveren ivm. snelheid. Maar een gemiddeld netwerk kan al nieteens de snelheid van 1 losse schijf bijhouden, laat staan wat voordeel halen uit een RAID0 Array. Nu is dat volume ook nog eens 2× zo gevoelig voor problemen. Als je de 1TB niet nodig hebt, kan je beter het als twee losse schijven gebruiken. Als er dàn één kapot gaat, dan heb je de andere schijf nog. En anders zou ik meteen over gaan op RAID1. Als je tòch meer ruimte nodig hebt, ga dan voor 3 schijven in RAID5 ofzo. (Of 4... blijft jou keuze natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb iets ontdekt in de kwestie rond die drive-extender technologie. Gisteren heb ik een trial van Diskeeper 2008 for WHS geïnstalleerd en via de add-in kun je in de WHS console kijken naar de fysieke schijven in je systeem. Het viel me op dat de data-partitie op de primaire schijf (bij maar een kleine 60 GB) zo goed als leeg is. Dat ondersteunt mijn vermoeden dat bij gebruik van meer dan 2 fysieke schijven WHS probeert de landing zone zo groot mogelijk te houden door de data door te sluizen naar de andere schijven. Dan is er dus ook weinig noodzaak om je grootste schijf als primaire drive aan te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-08 21:01
Heeft er iemand trouwens problemen met Sophos?

Ik heb op de computers die aangesloten zijn op de server allemaal sophos draaien als antivirusscanner maar de server geeft constant de volgende melding: Antivirus software is either not installed or is out of date on .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:52:
Ik heb iets ontdekt in de kwestie rond die drive-extender technologie. Gisteren heb ik een trial van Diskeeper 2008 for WHS geïnstalleerd en via de add-in kun je in de WHS console kijken naar de fysieke schijven in je systeem. Het viel me op dat de data-partitie op de primaire schijf (bij maar een kleine 60 GB) zo goed als leeg is. Dat ondersteunt mijn vermoeden dat bij gebruik van meer dan 2 fysieke schijven WHS probeert de landing zone zo groot mogelijk te houden door de data door te sluizen naar de andere schijven. Dan is er dus ook weinig noodzaak om je grootste schijf als primaire drive aan te wijzen.
Heb je dit eigenlijk wel gelezen?

letterlijke quote:
Note: In a home server with three or more hard drives, Windows Home Server Drive Extender will attempt to move all of the files off the primary data partition onto the secondary hard drives to maximize the amount of free space on the primary data partition.
en
Note: The primary data partition in a home server should be as large as possible for two reasons:
  • You want to provide sufficient space to grow the file table for all of the files that you will store on your home server.
  • Windows Vista® and other home computer operating systems check to see if there is adequate space on the primary data partition prior to starting a copy operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat heb ik gelezen. Maar hoe lang denk je dat het duurt voor de file table zo groot is dat er een partitie van 60 GB mee gevuld is? Bovendien was het bedoeld als bijdrage over de discussie of WHS de backup-data altijd alleen op de primaire schijf plaatst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
R-Alph: Why sophos? Die draait niet eens in een service omgeving. Je moet je bedenken dat WHS een SERVER is en geen WORKSTATION. Als je toch zonodig aan de sophos wel zul je denk ik de Server Editie moeten installen.

BlackiE1982: Als ik jou was zou ik die RAID0 szm er uit slopen en ze als "losse" schijven houden, dit gaat volledig tegen het systeem in en daarbij, zoals eerder aangegeven, is het overkill voor je netwerk.

Dat je de primaire schijf nou in een RAID1 opstelling zou willen hebben kan ik me indenken (ik heb dat nl. ook). Daar zit wel enig voordeel in. Maar RAID0 ?!?

Medman heeft het licht eindelijk gezien :)

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb het ook net geinstalleerd, werkt allemaal prefect aloewel de installatie wel erg lang duurde +-3uur
het draait op een pentium3 dual processor 933Mhz 1Gig geheugen flekkeloos.

het enige minpunte vind ik die complexiteit van wachtwoorden, ik gebruik vaak simpele wachtwoorden en nu ben ik verplicht om 1 hoofdletter 1 speciale teken en een paar normale caracters te kiezen. helemaal vervelend als die die connector software hebt geinstalleerd op een client, toen begon hij te zeuren dat de wachtwoorden niet overeen kwamen (ik had al een account met dezelfde naam aangemaakt in de WHS console).
Windows Server Console --> Settings --> passwords
daar kan je het installen

Bij administative tools - Local Security Policy staat alles al goed, maar volgensmij heeft dat er niet echt iets mee te maken.

Nog een minpuntje, ik vind het allemaal wel erg veel op Windows server 2003 lijken (of sbs) en ik vind dat microsoft hier wel een beetje makkelijk mee wegkomt hoor, komop zeg zoon groot bedrijf en dan breng je iets op de markt waar mensen misschien 3 maandjes aan hebben gewerkt en verkopen het weer voor de volle prijs natuurlijk, had dan op zijn minst iets aan het uiterlijk gedaan, dat saaie vierkante grijze startmenu ziet er anno 2008 toch niet uit, als het nou proffesionele software was voor een bedrijf oke, maar het is gewoon hobby spul voor thuis... en uiteraard je kan je kleurtje aanpassen bij de eigenschappen maar het ziet er gewoon erg goedkoop en gehaast uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 15:33:
Ja, dat heb ik gelezen. Maar hoe lang denk je dat het duurt voor de file table zo groot is dat er een partitie van 60 GB mee gevuld is? Bovendien was het bedoeld als bijdrage over de discussie of WHS de backup-data altijd alleen op de primaire schijf plaatst. :)
Ik denk dat het nooit zal gebeuren :P Maar ze doelen op de combinatie met een volle filetable en dat als je in 1x 100GB gaat kopieren naar je WHS (je hebt nog 300GB vrij dus moet kunnen denk je!) dan zegt Windows dat je niet genoeg ruimte hebt, omdat je die ruimte dus niet hebt in je 'landing zone'.

Dus het advies, om problemen te voorkomen, is gewoon je grootste schijf als primair te gebruiken. Het hoeft niet, maar waarvoor zou je het niet doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koekoek2003nl schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 22:52:
[s]het enige minpunte vind ik die complexiteit van wachtwoorden, ik gebruik vaak simpele wachtwoorden en nu ... enz.
Het is ook alleen voor gebruikers die remote access willen, waarbij je dus van buitenaf bij je server wilt. Nogal logisch dat daar eisen aan gesteld worden, aangezien er nog steeds mensen zijn die als login hun voornaam en als wachtwoord hun achternaam gebruiken, en dat soort grappen. Vervolgens bij Microsoft klagen dat ze 'gehacked' zijn.
Nog een minpuntje, ik vind het allemaal wel erg veel op Windows server 2003 lijken (of sbs) en ik vind dat microsoft hier wel een beetje makkelijk mee wegkomt hoor, komop zeg zoon groot bedrijf en dan breng je iets op de markt waar mensen misschien 3 maandjes aan hebben gewerkt en verkopen het weer voor de volle prijs natuurlijk, had dan op zijn minst iets aan het uiterlijk gedaan, dat saaie vierkante grijze startmenu ziet er anno 2008 toch niet uit, als het nou proffesionele software was voor een bedrijf oke, maar het is gewoon hobby spul voor thuis... en uiteraard je kan je kleurtje aanpassen bij de eigenschappen maar het ziet er gewoon erg goedkoop en gehaast uit.
Je moet alleen niet vergeten dat WHS bedoeld is om verkocht te worden in combinatie met server hardware, en waarbij alleen de WHS console gebruikt wordt. Dat wij met z'n allen de boel gaan tweaken en allerlei applicaties gaan installeren.... tja, daar is het helemaal niet voor gemaakt. De bedoeling is alleen WHS Add-ins te gebruiken.

Een kant en klare WHS bak van HP daar zit geen eens een dvddrive in. Herinstalleren van WHS gaat op afstand. De bedoeling is dat je nooit via remote desktop of lokaal op je server inlogt. Je hebt er nl. niets te zoeken, alles valt te regelen via WHS console. En aan het uiterlijk van de console is dus ook wel aandacht besteedt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Nog een minpuntje, ik vind het allemaal wel erg veel op Windows server 2003 lijken (of sbs) en ik vind dat microsoft hier wel een beetje makkelijk mee wegkomt hoor, komop zeg zoon groot bedrijf en dan breng je iets op de markt waar mensen misschien 3 maandjes aan hebben gewerkt en verkopen het weer voor de volle prijs natuurlijk,
3 maandjes? een volle anderhalf jaar bedoel je. WHS is idd gebaseerd op Win 2k3 SBS als CORE. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je al een enorm stabiele server-based Windows hebt?
Een kant en klare WHS bak van HP daar zit geen eens een dvddrive in. Herinstalleren van WHS gaat op afstand. De bedoeling is dat je nooit via remote desktop of lokaal op je server inlogt. Je hebt er nl. niets te zoeken, alles valt te regelen via WHS console. En aan het uiterlijk van de console is dus ook wel aandacht besteedt :)
Sterker nog, er zit ook niet eens een GFX kaart in de HP Mediasmart Server!

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...breng je iets op de markt waar mensen misschien 3 maandjes aan hebben gewerkt en verkopen het weer voor de volle prijs natuurlijk
Volle prijs? Weet je wel wat Win 2003 SBS kost? Ik heb een kleine 120,- betaald voor WHS en dat vind ik heel schappelijk voor echte server-software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 16:44:
[...]

Volle prijs? Weet je wel wat Win 2003 SBS kost? Ik heb een kleine 120,- betaald voor WHS en dat vind ik heel schappelijk voor echte server-software.
hmm ja 120euro is in in principe niet duur, maar vind je het zelf niet een beetje gemakkelijk van microsoft dan?

nouja ik wil ook niet te offtopic gaan hier, aangezien dit topic daar niet echt voor bedoeld is.

Ik krijg de heletijd de melding dat mijn wachtwoord van mijn home server niet overeen komt met mijn windows wachtwoord, terwijl ik dezelfde wachtwoorden gebruik, en als ik ze verander zegt hij dat ze goed zijn. maar naar een paar minuten krijg ik weer de melding dat mijn wachtwoorden niet overeen komen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Koekoek: Je kan die melding uit zetten in de console, dat heb ik ook gedaan omdat ik geen login wachtwoord heb op mijn main bak (Ik ben de enige die er achter zit).

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan die melding uit zetten in de console
Ja, maar dat is meer symptoombestrijding. Er gaat bij Koekkoek blijkbaar iets mis met het invoeren van de passwords.
@Koekkoek:
Benader de server eens via Remote Desktop om te kijken wat daar de eigenschappen van de diverse gebruikers zijn. Niet direct dingen gaan veranderen, want misschien vindt de console dat niet leuk. Je zou wel op proef een extra user kunnen aanmaken en vervolgens via de console checken of WHS dat slikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Is de PowerPack nou uit of moet hij nog komen ? Nogal irritant dat ik niks kan met 64 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nutral schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 02:51:
Is de PowerPack nou uit of moet hij nog komen ? Nogal irritant dat ik niks kan met 64 bit.
Die PowerPack komt pas Q2 dit jaar uit dacht ik.

Misschien offtopic maar waarom draai je 64bit? Ben ik altijd benieuwd naar omdat ik zelf geen reden zie 64bit Vista te draaien ipv 32bit, ookal heb ik een Core2Duo.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koekoek2003nl schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 19:27:
[...]

Ik krijg de heletijd de melding dat mijn wachtwoord van mijn home server niet overeen komt met mijn windows wachtwoord, terwijl ik dezelfde wachtwoorden gebruik, en als ik ze verander zegt hij dat ze goed zijn. maar naar een paar minuten krijg ik weer de melding dat mijn wachtwoorden niet overeen komen. :?
Ik heb dit probleem ook gehad op m'n testbak. Op een gegeven moment was het wel weg maar ik weet nu nog niet waarom. Alles wat ik zelf probeerde hielp niet. Ik begrijp je frustratie want ik had dus ook gewoon hetzelfde wachtwoord overal. WHS zegt dat alles goed is maar begint na een paar minuten weer te melden dat het toch niet goed is :|

Nu op mijn nieuwe bak heb ik de wachtwoorden vanaf het begin al goed staan om dit probleem dus te voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:21:
[...]

Die PowerPack komt pas Q2 dit jaar uit dacht ik.

Misschien offtopic maar waarom draai je 64bit? Ben ik altijd benieuwd naar omdat ik zelf geen reden zie 64bit Vista te draaien ipv 32bit, ookal heb ik een Core2Duo.
Ik heb zelf 4gb geheugen, en ik wil graag al het geheugen gebruiken. Verder werkt 64bit hetzelfde als 32bit. Behalve dan de home server connector. Beetje apart dat microsoft wel 64bit aanmoedigd maar zelf geen software voor maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
De Powerpack komt over enkele weken, altans, dat is de bedoeling. Er is al een beta vrijgegeven aan de MVP's en beta testers.

De reden waarom dit even op zich laat wachten is het feit dat het team hard werkt aan de KB946676 bug. En het laatste wat ik hierover heb gehoord is dat het team dit nu ook daadwerkelijk kan herproduceren. Ik verwacht dan ook dat dit probleem snel verholpen zal zijn en dat dan (evt. tegelijkertijd?) de PP aan komt.

Er zijn trouwens manieren om die WHS console wel werkend te krijgen onder Vista x64 hoor. Google er even voor, of kijk even op de We Got Served of WHS forums.

Het enige wat nog niet werkt is backups maken. Maar de rest doet het prima!

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nutral schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:41:
[...]

Ik heb zelf 4gb geheugen, en ik wil graag al het geheugen gebruiken. Verder werkt 64bit hetzelfde als 32bit. Behalve dan de home server connector. Beetje apart dat microsoft wel 64bit aanmoedigd maar zelf geen software voor maakt.
Inderdaad, ik heb zelf 3GB, dus heb het niet nodig. Maar aangezien zelfs die 3GB nooit gebruikt wordt en veel applicaties en drivers niet werken op een 64bit OS (of je moet een speciale 64bit versie installeren die niet altijd beschikbaar is) kan Microsoft aanmoedigen wat ze wil maar ga ik het nog lang niet gebruiken. De voordelen zijn (nog) erg klein en de nadelen erg groot. Het feit dat WHS er ook weer eens (nog) niet mee werkt zegt genoeg. Veel mensen zien alleen dat 64bit 2x zoveel is (en dus beter |:() als 32bit en gaan als een kip zonder kop over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:27:
De Powerpack komt over enkele weken, altans, dat is de bedoeling. Er is al een beta vrijgegeven aan de MVP's en beta testers.
The first minor release of Windows Home Server was announced today at the Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Power Pack 1, formerly code named "UR1", will ship in the first half of 2008 and be made available to existing customers of Windows Home Server via Windows Update.
Eerste helft van 2008 betekent dat het ook in juni kan zijn. Reken er maar niet op dat het over enkele weken al uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

De meeste applicaties werken gewoon in 32bit mode op 64bit. En zelf heb ik alle drivers voor 32bit vista ook voor 64bit vista. Met after effects/premiere zit ik zo op de 3/4gb geheugengebruik hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 17:55:
Eerste helft van 2008 betekent dat het ook in juni kan zijn. Reken er maar niet op dat het over enkele weken al uitkomt.
Hmm, ik meen gelezen te hebben dat het in februari kwam... Jammer... :(

Nouja, eerst die bug, dat vind ik toch wel belangrijker.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Ik ga een systeem samenstellen (met een paar onderdelen van mijzelf) Is dit genoeg om home server te draaien en ook wat te streamen via wifi ?

P5W DH Deluxe (met wifi, 2x IDE 3x sata, 1x esata, 2x firewire, 8x usb) Had ik nog liggen
7300GS (had ik nog liggen)
Intel Celeron 420 30euro
512MB Geheugen 10euro
80gb IDE Harde schijf (had ik nog liggen)
400GB Sata Harde schijf 72 euro
400w Voeding 28euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
babyxl schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 21:32:
R-Alph: Why sophos? Die draait niet eens in een service omgeving. Je moet je bedenken dat WHS een SERVER is en geen WORKSTATION. Als je toch zonodig aan de sophos wel zul je denk ik de Server Editie moeten installen.
Waarom Sophos? Omdat ik dit via de werkgever van mijn vader gekregen heb. Omdat hij vaker thuis werkt kan (lees moet) hij dit installeren.

Daarnaast werkt het prima. Dus waarom niet?

Het probleem is volgens mij dat de server denkt dat sophos helemaal geen antivirus programma is. Terwijl het beveiliginscentrum van de aangesloten pc's hier geen problemen mee heeft.

Gewoon dus even wachten op een update ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nutral schreef op zondag 27 januari 2008 @ 12:51:
Ik ga een systeem samenstellen (met een paar onderdelen van mijzelf) Is dit genoeg om home server te draaien en ook wat te streamen via wifi ?

P5W DH Deluxe (met wifi, 2x IDE 3x sata, 1x esata, 2x firewire, 8x usb) Had ik nog liggen
Intel Celeron 420 30euro
512MB Geheugen 10euro
400w Voeding 28euro
Ja, dit is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackiE1982
Nutral schreef op zondag 27 januari 2008 @ 12:51:

Intel Celeron 420 30euro
512MB Geheugen 10euro
400w Voeding 28euro
Ben benieuwd watvoor voeding je hebt gekozen....
eentje voor 28euro is niet veel goeds, denk ik. Je zou er een van boven de 80% efficiënt nemen. Je server staat als goed is altijd aan, dus is het handig dat je voeding niet te veel 'stroom weggooit'.
De extra 30euro heb je dan al bespaard in 1 jaar.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

... en ook wat te streamen via wifi?
Je gaat WHS toch wel bedraad in het netwerk zetten, hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:43:
[...]

Je gaat WHS toch wel bedraad in het netwerk zetten, hè?
Is dat nodig dan? Als je je wireless netwerk goed inricht lijkt het mij geen probleem. Natuurlijk is wireless wel een stuk langzamer dan een gewone 100 mbit verbinding, en de eerste backups zullen daar ook wel een tijdje over doen denk ik...

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Ik zet hem in het begin gewoon even met een kabel aan het netwerk. Maar daarna lijkt me de 20mbit die van de verbinding overblijft snel genoeg. Internet zelf is 4mbit, backups heeft hij genoeg tijd voor en ik denk dat 20mbit wel genoeg is voor streamen. Anders hang ik er wel een draad aan, maar dat heb ik liever niet omdat er een hele lange kabel moet komen of hij staat op een onlogische plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:29:
[...]

Is dat nodig dan? Als je je wireless netwerk goed inricht lijkt het mij geen probleem. Natuurlijk is wireless wel een stuk langzamer dan een gewone 100 mbit verbinding, en de eerste backups zullen daar ook wel een tijdje over doen denk ik...
Ja dat is nodig. WiFi werkt pas zodra je bent ingelogd en is dus niet geschikt voor servers. Als je dan toch echt geen kabels wilt leggen, kan je altijd nog ethernet via het stopcontact nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:55

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik heb mijn WHS wireless in mijn netwerk hangen en tot nu toe zonder problemen.
Een kabel leggen naar mijn schuur in de tuin, is voor mij geen optie.
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:49:
[...]
Ja dat is nodig. WiFi werkt pas zodra je bent ingelogd en is dus niet geschikt voor servers.
Ik heb dan een heel lief draadloos netwerkkaartje, want de verbinding werkt zelfs voordat ik ingelogd ben. Anders zou ik de server niet op afstand kunnen laten rebooten en vervolgens weer inloggen.

[ Voor 58% gewijzigd door Zondagskindje op 28-01-2008 23:14 . Reden: aanvulling ]

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:49:
[...]

Ja dat is nodig. WiFi werkt pas zodra je bent ingelogd en is dus niet geschikt voor servers. Als je dan toch echt geen kabels wilt leggen, kan je altijd nog ethernet via het stopcontact nemen..
Nee hoor. Wireless en non-wireless werken in principe gewoon hetzelfde, maar dan zonder draadje :)

Maar persoonlijk ben ik het wel met je eens dat Dlan dan beter zou zijn. Dat zou ik zelf ook gebruiken als de stroom van de schuur op mijn meterkast zou zitten, maar dat is niet zo. Ik heb nu een kabel van 30 meter lopen van de schuur naar mijn huis. Werkt ook prima

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 15:50
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 20:35:
Weet iemand wanneer die HP Mediasmart eindelijk beschikbaar komt in Nederland?
Niet voor het 3e kwartaal 2008.

Zojuist een MediaSmart EX470 (1x 500 GB) besteld bij http://www.bhphotovideo.com in Amerika voor $599,- Hij is al onderweg met UPS.
In de meeste winkels is hij gewoon op voorraad. Vanwege de lage dollar koers is hij incl verzendkosten €480 euro. Evt nog wat douane/btw kosten en dan is hij waarschijnlijk nog goedkoper dan dat hij over een half jaar te koop zal zijn. ($599,- = meestal €599,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Je moet waarschijnlijk wel 16 euro administratiekosten, 20% btw en invoerrechten betalen aan de deur he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
Nutral schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:15:
Je moet waarschijnlijk wel 16 euro administratiekosten, 20% btw en invoerrechten betalen aan de deur he.
klopt heb ik rekening mee gehouden, dan is hij nog onder de €599,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackiE1982
Ik ben nog niet echt thuis bij WHS. Ik heb een probleem.
Ik zelf kan op de server inloggen onder mijn eigen account en heb toegang tot de bestanden via Vista.
Mijn broer heeft ook een account, maar heeft geen toegang tot de server. Vista kan de server wel vinden, maar daar houd het mee op 8)7

Verder wil ik 1 netwerkschijf aanmaken op Vista, hoe doe je dat?
Met de oude server (Windows XP) kon ik een schijf selecteren, nu alleen mappen.
Alvast bedankt

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
BlackiE1982 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:55:
Ik ben nog niet echt thuis bij WHS. Ik heb een probleem.
Ik zelf kan op de server inloggen onder mijn eigen account en heb toegang tot de bestanden via Vista.
Mijn broer heeft ook een account, maar heeft geen toegang tot de server. Vista kan de server wel vinden, maar daar houd het mee op 8)7

Verder wil ik 1 netwerkschijf aanmaken op Vista, hoe doe je dat?
Met de oude server (Windows XP) kon ik een schijf selecteren, nu alleen mappen.
Alvast bedankt
Wat verder hierboven staat een link naar een document wat duidelijk het filesystem van Home Server uitlegt, het is niet zoals bij een gewone pc waar je zelf moet partitioneren, maar er zit een systeem achter wat dit voor je doet en daarbij ook gelijk redundantie creeert. Verder is het niet de bedoeling om je vraagjes hier te dumpen. Open een eigen topic met duidelijke vragen en duidelijke info over de al ondernomen stappen, dan houden we dit topic voorbehouden aan ervaringen en discussie.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
Wat gebeurd er nu als het hardware gedeelte kapot gaat van je server en je 2 schijven in moet bouwen in een systeem met andere hardwarespecificaties? Wil dan WHS de schijven weer formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
wrcveen schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:40:
Wat gebeurd er nu als het hardware gedeelte kapot gaat van je server en je 2 schijven in moet bouwen in een systeem met andere hardwarespecificaties? Wil dan WHS de schijven weer formatteren?
Lees de specificaties, daar staat het precies in.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:07

Winkiller

De Mopperpot

wrcveen schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:40:
Nee dan kan je volstaan met alleen een herinstallatie van alleen de whs software.

WHS heeft 2 installeer mogelijkheden, Herinstallatie of Full Install.

Werkt erg leuk moet ik zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zondagskindje schreef op maandag 28 januari 2008 @ 23:08:
Ik heb mijn WHS wireless in mijn netwerk hangen en tot nu toe zonder problemen.
Een kabel leggen naar mijn schuur in de tuin, is voor mij geen optie.

[...]

Ik heb dan een heel lief draadloos netwerkkaartje, want de verbinding werkt zelfs voordat ik ingelogd ben. Anders zou ik de server niet op afstand kunnen laten rebooten en vervolgens weer inloggen.
Oke, dan heb ik dus een stoute.. Mijn st121g usb wifi-stick wil pas werken nadat je bent ingelogd. Ik kon dus niet inloggen na het rebooten van mijn testbak :/ Heb het zowel met de speedtouch wireless config geprobeerd als met de standaard windows wireless config.

Microsoft geeft er in ieder geval geen support op als je een Windows Server wireless in het netwerk hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertTCB
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Na een aantal maanden gedraaid te hebben op WHS heb ik besloten om toch maar andere software te gebruiken. Redenen: te weinig software geschreven voor de WHS (add-ins), de vervelende balancer, corrupte files, spookfiles (kijk maar eens op de c-schijf).

Een aantal zaken zal ik missen, zoals het gemakkelijk remote benaderen van files op je shares met goede instellingen voor de users.

I'm just taking care of business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Kun je toch gewoon op via de share zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:55

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:30:
[...]

Oke, dan heb ik dus een stoute.. Mijn st121g usb wifi-stick wil pas werken nadat je bent ingelogd. Ik kon dus niet inloggen na het rebooten van mijn testbak :/ Heb het zowel met de speedtouch wireless config geprobeerd als met de standaard windows wireless config.

Microsoft geeft er in ieder geval geen support op als je een Windows Server wireless in het netwerk hebt hangen.
Ik zou 'm straf geven :+
Wel vreemd, want mijn Linksys kaartje werkt perfect en daardoor heb ik geen support van Microsoft nodig. :)

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BollieBolstra
  • Laatst online: 16-09 14:48
Vandaag even aan het prutsen geweest met K-playlist en WAMP om MySQL te draaien op WHS. Alleen heb ik hiermee de remote access webpage van de server overschreven.. iemand enig idee hoe ik dit kan terugdraaien? Zijn die bestanden ergens te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
BollieBolstra schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 22:49:
Vandaag even aan het prutsen geweest met K-playlist en WAMP om MySQL te draaien op WHS. Alleen heb ik hiermee de remote access webpage van de server overschreven.. iemand enig idee hoe ik dit kan terugdraaien? Zijn die bestanden ergens te vinden?
Jeez, hoe krijg je dat voor elkaar? Ik denk dat je dan een server re-install moet doen, want volgens mij hangt het niet alleen samen aan je bestanden, maar ook aan de configuratie van IIS.

Wat je evt. kan doen is even kijken op de forums van We Got Served, die is wat drukker (lees: meer actief) dan dit forum, waardoor je sneller antwoord kan verwachten. Het is wel engels, maar voor een beetje tweaker moet dat geen probleem zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cybergamer op 31-01-2008 11:11 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BollieBolstra
  • Laatst online: 16-09 14:48
Thanks voor de tip.. heb het antwoord gekregen via:

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeServer/ShowPost.aspx?PostID=2771887&SiteID=50

Bleek gelukkig dus niet allemaal zo ernstig als ik in eerste instantie had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BollieBolstra schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 23:01:
Thanks voor de tip.. heb het antwoord gekregen via:

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeServer/ShowPost.aspx?PostID=2771887&SiteID=50

Bleek gelukkig dus niet allemaal zo ernstig als ik in eerste instantie had verwacht.
Misschien moet je daar ook even melden dat dat de oplossing is. Wel zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:57
Ik heb een vraag die ik zo 123 niet kan beantwoorden mbv de reviews van MS WHS.
De vergelijking van een Linux server vs Windows loopt mbt powermanagement vaak spaak. Onder Linux, althans zo is mijn ervaring, worden harde schijven alleen actief als ze ook daadwerkelijk benaderd worden. Voor MS is het echter het geval dat alle harde schijven actief worden als 1 wordt benaderd (plz correct me if i'm wrong, heb dit nl via hearsay). Aangezien je het liefst zien dat een server zo min mogelijk resources eet, is dit gedrag tamelijk ongewenst.

De vraag is nu of dit ook het geval is met MS WHS. Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exploited
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10-2014
Het voordeel van dit gedrag is dat alle data dus automatisch wordt verdeeld over alle beschikbare schijven. Het uitvallen van één drive zal dus slechts tot gevolg hebben dat maar een evenredig deel van je data zal verdwijnen.

Verder vind ik de mogelijkheid om dynamisch schijfruimte toe te voegen (en te verwijderen) een groot voordeel van dit OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Exploited schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 17:01:
Het voordeel van dit gedrag is dat alle data dus automatisch wordt verdeeld over alle beschikbare schijven. Het uitvallen van één drive zal dus slechts tot gevolg hebben dat maar een evenredig deel van je data zal verdwijnen.

Verder vind ik de mogelijkheid om dynamisch schijfruimte toe te voegen (en te verwijderen) een groot voordeel van dit OS.
Mmm sorry, maar ik kan dit zo 123 niet als voordeel zien. Als je een echte raid 1 hebt, dan is dat natuurlijk prima. Maar ik wil gewoon dat als de data op schijf 1 weg is, dat de data van schijf 2 en 3 iig wel intact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:29

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Red devil schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 19:04:
[...]

Mmm sorry, maar ik kan dit zo 123 niet als voordeel zien. Als je een echte raid 1 hebt, dan is dat natuurlijk prima. Maar ik wil gewoon dat als de data op schijf 1 weg is, dat de data van schijf 2 en 3 iig wel intact is.
Maar dat is ook exact wat WHS doet. als je 3 schijven gebruikt wordt er 1 gebruikt voor het OS en als landingzone voor data. de overige 2 schijven bevatten de data die je in de shared folders als 'duplicated' hebt gemarkeerd. Je zal deze data dus nooit gedeeltelijk kwijt zijn, het staat netjes op schijf 2 en 3. er zijn add-ins waar je dit prima mee kan zien. (Duplicate info)
Het enige wat niet gedupliceerd wordt is alles buiten je shared folders om, waaronder het OS.
Je belangrijke data is gewoon echt safe

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
OkselFris schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:26:
[...]

Maar dat is ook exact wat WHS doet. als je 3 schijven gebruikt wordt er 1 gebruikt voor het OS en als landingzone voor data. de overige 2 schijven bevatten de data die je in de shared folders als 'duplicated' hebt gemarkeerd. Je zal deze data dus nooit gedeeltelijk kwijt zijn, het staat netjes op schijf 2 en 3. er zijn add-ins waar je dit prima mee kan zien. (Duplicate info)
Het enige wat niet gedupliceerd wordt is alles buiten je shared folders om, waaronder het OS.
Je belangrijke data is gewoon echt safe
Ah ik snap het. Ik neem aan dat het ook mogelijk is om niet alles duplicated op te slaan? En de originele vraag wordt dan weer actief, zou je dan ook de powermanagement per schijf kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:31

Len

Leeg

Red devil schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:53:
[...]

Ah ik snap het. Ik neem aan dat het ook mogelijk is om niet alles duplicated op te slaan? En de originele vraag wordt dan weer actief, zou je dan ook de powermanagement per schijf kunnen doen?
Natuurlijk, als WHS alle data op z'n plek heeft gezet, dan zullen de hd's stil gezet kunnen worden.
Ik heb ff de WHS een tijdje niet gebruikt en net ingelogd, volgens mij hoorde ik apart van elkaar de HD's opspinnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Len op 07-02-2008 22:16 ]

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:29

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Red devil schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:53:
[...]

Ja je kan data zodanig markeren dat het niet gedupliceerd wordt.
gezien de storage balancing zal powermanagement per schijf wel niet werken. als 1 van je data schijf opkomt, komen ze allemaal.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Len schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:13:
[...]

Natuurlijk, als WHS alle data op z'n plek heeft gezet, dan zullen de hd's stil gezet kunnen worden.
Ik heb ff de WHS een tijdje niet gebruikt en net ingelogd, volgens mij hoorde ik apart van elkaar de HD's opspinnen.
Ok, maar windows an sich kan ook al hds down spinnen, dus dat WHS dat kan verbaast me niets. Alleen is het jammer dat WHS het niet, althans als ik het goed begrijp uit jullie verhalen, doen per individuele HD. Dit laatste is voor Linux geen probleem, alleen de HD die je aanroept wordt wakker, de rest blijft lekker slapen.
OkselFris schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:19:
[...]

Ja je kan data zodanig markeren dat het niet gedupliceerd wordt.
gezien de storage balancing zal powermanagement per schijf wel niet werken. als 1 van je data schijf opkomt, komen ze allemaal.
Storage balancing !=duplicatie van data dus? Maar ik wil niet zo'n 1 grote virtuele HD met aan elkaar geknoopte HDs. Kun je niet de HDs als separate units instellen? Ik vind het nogal tricky, als je nou geen raid1 hebt en geen duplicatie van WHS zelf (het kost nl ruimte) en HD1_storage gaat kapot, ben je dan automatisch de data van schijf HD2_storage en HD3_storage kwijt?
Zo ja, en als je het niet kunt instellen per losse HD, wat een waardeloos concept dan :o
Maar het lijkt me dat je vast niet perse zo'n virtuele 1 grote HD moet nemen. Ik snap best de voordelen voor de simpele gebruikers, maar er hoeft maar iets te gebeuren en je bent van alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Red devil schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:51:Storage balancing !=duplicatie van data dus? Maar ik wil niet zo'n 1 grote virtuele HD met aan elkaar geknoopte HDs. Kun je niet de HDs als separate units instellen? Ik vind het nogal tricky, als je nou geen raid1 hebt en geen duplicatie van WHS zelf (het kost nl ruimte) en HD1_storage gaat kapot, ben je dan automatisch de data van schijf HD2_storage en HD3_storage kwijt?
Zo ja, en als je het niet kunt instellen per losse HD, wat een waardeloos concept dan :o
Maar het lijkt me dat je vast niet perse zo'n virtuele 1 grote HD moet nemen. Ik snap best de voordelen voor de simpele gebruikers, maar er hoeft maar iets te gebeuren en je bent van alles kwijt.
Je ziet het verkeerd. Die duplicatie is supergoed! Folders waarvan je een duplicatie van wilt kopieert windows automatisch naar een andere schijf. OK, je hebt geen controle over welke schijf dar gebeurd, maar het is net zo veilig als RAID1 (In principe is het hetzelfde, alleen dan software matig ipv hardware matig). En nee, de data op de resterende schijven ben je niet kwijt. Sterker nog, je kan ze evt. ook mounten onder windows XP en de data alsnog benaderen!

Lees anders die PDF ergens in dit topic, of lees mijn eerdere posts eens, daarbij leg ik vrij duidelijk uit hoe dat werkt.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
Zo mn eerste blue screen op de server al gehad deze week :P

Tijdens het streamen van een film hield hij er gewoon mee op. Server bleef vasthangen en moest hem opnieuw opstarten. Helaas bleef het niet bij één keer.

Error verzonden naar microsoft maar er was helaas nog geen oplossing voor.

Ik denk dat ik de server binnenkort in een andere kast ga plaatsen omdat mn hd's een beetje te warm naar mijn mening worden. Daarna nog even het OS opnieuw installeren en dan hoop ik dat de problemen voorbij zijn.

Verder nog wel tevreden over WHS hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ralph: Wat was de error code? Hoewel ik het niet onwaarschijnlijk vind dat het de harddisks kunnen zijn die te warm worden lijkt het mij toch handig ook naar andere opties te kijken.

Een bluescreen krijg je volgens mij eerder bij CPU's die oververhit raken, of een geheugen plankje die niet goed is.

Maargoed, ik had ook bluescreens toen ik windows wilde installen (RAID1 driver werd niet naar de goeie plaats gekopieerd), maar na de installatie loopt mijn server als een zonnetje!

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Even een vraagje tussendoor:

Kan iemand mij uitleggen hoe ik een goeie slipstream cd kan maken van WHS? Er zijn wat SATA drivers die ik wil slipstreamen, maar de tutorials die ik lees zijn te technisch en gaan over XP/Vista of Windows 2000/2003.

Hoe kan ik zoiets doen met bijv. nLite? Daar heb ik nl. wel ervaring mee icm. Windows XP.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
babyxl schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 14:31:
Ralph: Wat was de error code? Hoewel ik het niet onwaarschijnlijk vind dat het de harddisks kunnen zijn die te warm worden lijkt het mij toch handig ook naar andere opties te kijken.

Een bluescreen krijg je volgens mij eerder bij CPU's die oververhit raken, of een geheugen plankje die niet goed is.

Maargoed, ik had ook bluescreens toen ik windows wilde installen (RAID1 driver werd niet naar de goeie plaats gekopieerd), maar na de installatie loopt mijn server als een zonnetje!
Ik heb de code helaas niet opgeschreven en heb daarna de logboeks leeggemaakt dus ik kan het niet meer terug lezen. Ik heb er nu trouwens geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook druk aan het spelen met WHS.

Nadat ik een pc had geinstalleerd begonnen de problemen na een paar weken.... Constant sluit het systeem na +/- 1 uur af. Het gekke is dat dit systeem al jaren draait zonder problemen en de temperaturen prima in orde zijn. Met het zijpaneel open sluit hij net zo hard na een uurtje of wat. Hij sluit wel zeer netjes, ik krijg gewoon de melding "saving your settings" en dan sluit hij af. Of ik het systeem nu vol belast, een film/muziek laat streamen of dat hij idle is, het maakt allemaal niet uit.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de al vaker genoemde "herinstallatie". Fantastisch... Behalve dat hij m'n data niet meer terugzet :(.

Dit is de melding die ik krijg:
Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/4289/38993838ce4.th.jpg

Ik kan hierna de setup afsluiten en kom dan netjes in windows. Het lijkt alsof de Home Server schil nog niet geinstalleerd is. Ik heb nu namelijk nog geen server console en hij zegt overal dat ik server 2003 heb draaien 8)7.

Hieronder het laatste stukje uit het installatie log:
TRACE] DetectArchiverData : Exited (0x80004005)
[TRACE] Step_RestoreArchiverData : Exited (0x80004005)
[2/15/2008 11:26:22 AM 2a0] Restoring the archiver data failed. Error 0x80004005.
[TRACE] Looking for template _:\qs.ini
[TRACE] Checked file C:\qs.ini, error 2
[TRACE] Checked file I:\qs.ini, error 2
[TRACE] Checked file J:\qs.ini, error 2
[TRACE] Checked file X:\qs.ini, error 2
[TRACE] Template _:\qs.ini NOT FOUND!
[TRACE] FindOnMedia : Exited (0x80070002)
[TRACE] FindSetupFile : Exited (0x80070002)
[2/15/2008 11:26:22 AM 2a0] MessageBox: Restoring the archiver data failed because of an error in an external component.
[2/15/2008 11:26:45 AM 2a0] Windows Home Server setup failed. The error code is 0x80004005. Please correct the problem and reboot to restart the setup program.
[TRACE] Looking for template _:\qs.ini
[TRACE] Checked file C:\qs.ini, error 2
[TRACE] Checked file I:\qs.ini, error 2
[TRACE] Checked file J:\qs.ini, error 2
[TRACE] Checked file X:\qs.ini, error 2
[TRACE] Template _:\qs.ini NOT FOUND!
[TRACE] FindOnMedia : Exited (0x80070002)
[TRACE] FindSetupFile : Exited (0x80070002)
[2/15/2008 11:26:45 AM 2a0] MessageBox: Windows Home Server installation failed. Do you want to view the installation log file?
[2/15/2008 11:26:46 AM 2a0] Spawning process [notepad.exe "C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\Windows Home Server\logs\q_setup.log"]

Op die melding kan ik niks vinden op google of op GoT.... Daarom post ik het maar even hier. De herinstallatie kan ik niet nogmaals draaien, deze optie is nu niet meer aanwezig bij de installatie. Het "goede" is dat ik alle data nog wel kan zien in de shared folders maar ze helaas niet kan openen en dus ook niet meer kan backuppen op een externe HDD. De belangrijkste data is gelukkig gebackupped, helaas ben ik nu ben ik bang alle muziek (ongeveer 100 gig) en films (200 gig) kwijt te zijn ;(.

Iemand hier die weet hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stollie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:20
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:02:
Ik ben ook druk aan het spelen met WHS.

Nadat ik een pc had geinstalleerd begonnen de problemen na een paar weken.... Constant sluit het systeem na +/- 1 uur af.
Ik had het probleem ook dat jij om de zoveel tijd afsluit.

Het volgende heeft geholpen:
killing sbscrexe.exe in order to stop SBS Core Services

- Tools you'll need – Process Explorer from www.sysInternals.com

As you probably know, you have a service called SBCore or "SBS Core Services", which executes the following process: C:\WINDOWS\system32\sbscrexe.exe

- Run Process Explorer, select the process and Suspend it, now we can start to disable the thing.

- Run RegEdit and expand the nodes until you reach the following hive / key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\SBCore

- Right click this, hit permissions and give the "Administrators" group on the local machine full access.

- Select the "Start" DWORD and change it from 2 to 4 – this basically sets the service to the "Disabled".

- Go back to process explorer, and kill the sbscrexe.exe process, if it doesn't restart – congratulations!
van MS forms WHS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Hm, was er ergens nog een trial oid te downloaden oid ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat auto-shutdown probleem en de SBCore service :
Zoals je weet is WHS grotendeels gebaseerd op SBS2003, en als je een SBS Server incompleet of als tweede server naast een ander in hetzelfde domain stopt zorgt die SBCore service voor een eventlog melding en de shutdown.

Dat zou erop wijzen dat bij de installatie/setup routine van WHS er een fout is opgetreden waardoor het niet als een echte WHS server maar als een half geinstalleerde SBS server wordt geidentificeerd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:17

_PM

ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:36:
Hm, was er ergens nog een trial oid te downloaden oid ?
Niet meer via MS.. Je kan wel een cd kopern voor weinig meen ik (trial)
Pagina: 1 ... 4 ... 47 Laatste