Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-03 22:46

Andso

Tabby SCORE!!!

Arunia schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 21:38:

Ik hoop niet dat er een HDD stuk is. Alhoewel er zeker nog wel garantie op beide schijven zit.
Probeer eens om de HDD's te testen met deze add-in Home Server SMART
Galaxis schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:33:
Hmm Heb nu sinds een tijdje whs draaien.

Bevalt goed , zeker met de juiste add-ins.

edit.

Geen idee wat er mis is met mijn whs. Maar mijn hdds blijven allemaal maar ratelen. Zelfs na een reboot. wordt hier niet vrolijk van. alles draaid wel lekker warm zo.
WHS is al geweldig maar idd met de juiste add-ins is het helemaal super!

Je setup ziet er nouw niet echt energie zuinig uit maar dat ter zijde. Ziezo 512Mb ram is wel wat krap voor WHS het kan zo zijn door dat je nu zo weinig geheugen hebt de HDD's continue bezig zijn met bufferen en bufferen. Tevens kan het ook de search optie zijn die contineu bezig is met indexeren. Ze eerst de search optie uit en tik ergens elcheapo een extra 512Mb bankje op de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:12
Tomba schreef op zondag 24 januari 2010 @ 19:54:
[...]

Ik zou als ik jou was Hamachi even checken :) Werkt volledig transparant ! Zie ook mijn WHS review :P
Ik had nu pas ff goed gekeken naar Hamachi maar voor een future proof opstelling is het geen uitkomt. Want de 5.0.0.0 range die ze gebruiken als ip-adressen, worden nu nog niet gebruikt maar wanneer de IANA besluit deze te gaan vrijgeven dan werkt het niet meer. Nou staat dat op de planning rond 2011 te gaan gebeuren. Ik ga nu eerst kijken naar OpenVPN welke als voordeel heeft dat je het zelfs via poort 80 naar buiten kunt gooien ;)
Voor remote desktop op xp home of vista basic/premium ga ik kijken wat het beste is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30
Ik heb de add-in geinstalleerd en eens gekeken.
Maar ook daar geeft hij 100% healthy aan.
Dus een beetje raar wat er mis mee zou kunnen zijn.
Wellicht dat ik één van de HDD's even tijdelijk los kan halen.
Ik moet er eens hard over na gaan denken. Want als er wel wat mis is, dan heb ik toch een probleem straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:06
Op FTD wordt WHS aangeboden met deze info:

Release Information
______________________________________________________ Release Date.....: January 27, 2010
Microsoft.Windows.Home.Server.2010.Build.7360-WinBeta
Supplier.........: Microsoft Antipiracy Team
Type.............: OS
Format.......... : ISO
Number of Discs..: 1
Archives.........: 61 x 50MB
Files............: wb-7360.rxx
Protection.......: WPA / Evaluation
Requirements.....: x64 cpu, decent hardware

Based on Server 2008 R2, new Windows Home Server will kick ass as your home server, whatever your server need may be!

Zou dit de echte beta van Vail zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaveli09
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 13:24
Ferret schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:05:
Op FTD wordt WHS aangeboden met deze info:

Release Information
______________________________________________________ Release Date.....: January 27, 2010
Microsoft.Windows.Home.Server.2010.Build.7360-WinBeta
Supplier.........: Microsoft Antipiracy Team
Type.............: OS
Format.......... : ISO
Number of Discs..: 1
Archives.........: 61 x 50MB
Files............: wb-7360.rxx
Protection.......: WPA / Evaluation
Requirements.....: x64 cpu, decent hardware

Based on Server 2008 R2, new Windows Home Server will kick ass as your home server, whatever your server need may be!

Zou dit de echte beta van Vail zijn?
Die was mij ook al opgevallen :P
Dit maakt mij wel heel erg nieuwsgierig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
En niet alleen via FTD... Even Googlen: http://www.google.nl/sear...r.2010.Build.7360-WinBeta

Maar niets wat op iets officieels lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:08

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Ja, schijnt te kloppen. Net even getest in een virtuele machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:43
:+ Het is de echte pre-beta release van Windows Home Server ehh...2010? Erg veel functies doen het nog niet trouwens.....zal er van 't weekend eens uitgebreider naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Promy schreef op zondag 24 januari 2010 @ 19:25:
...
Waar ik geen goeie oplossing voor kan vinden zijn volgende zaken:
- calender delen:
ik las dat je dit kan door het agenda bestand van windows agada op WHS te zetten en een symbolische link te maken.
Wat ik echter naar op zoek ben is iets die me toelaat te syncen met een of meerdere outlook en Ipod. Liefst nog meerdere agenda's mogelijk (werk/privaat/gezin/...) met verschillende rechten (lezen/schrijven voor verschillende users)
Een mogelijk alternatief was de microsoft Sharepoint, maar ik geraak hier precies niet mee weg.
...
Ik heb nu zo'n 1.5 jaar Windows SharePoint Services (in NL taal) draaien op mijn WHS en dit bevalt zeer goed. Ik gebruik eigenlijk alleen de agenda en syncen hiermee werkt perfect met Office 2007. Via de webbrowser log ik ook vaak even in om de agenda te checken of te updaten.

Via deze guide kan het haast niet fout gaan.

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ferret schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:25:
En niet alleen via FTD... Even Googlen: http://www.google.nl/sear...r.2010.Build.7360-WinBeta

Maar niets wat op iets officieels lijkt...
offtopic:
LOL, ik zocht op WGS naar meer en vond 1 relevant topic :P

Bij Hard[OPC] is al een redelijk uitgebreid topic !
En ook nog screenshots !

[ Voor 20% gewijzigd door Tomba op 29-01-2010 17:22 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Uhmja nu de grote hamvraag "wat is nieuw" zo aan de screenshots etc. te zien ziet het er toch allemaal verdacht hetzelfde uit. Misschien > 2TB support? raid support? Wat is het marktaandeel wat hier om zit te springen? Het is toch nog steeds het zelfde trucje sharen, backuppen en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 22:25
PSspike schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 16:43:
[...]

Via deze guide kan het haast niet fout gaan.
Lijkt me inderdaad een goeie manier te zijn! nu nog iets vinden voor die mail zaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Andso schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 19:17:
Uhmja nu de grote hamvraag "wat is nieuw" zo aan de screenshots etc. te zien ziet het er toch allemaal verdacht hetzelfde uit. Misschien > 2TB support? raid support? Wat is het marktaandeel wat hier om zit te springen? Het is toch nog steeds het zelfde trucje sharen, backuppen en klaar?
:+ Nou zo 'hetzelfde' is het niet natuurlijk.....'k verwacht eigenlijk wel betere 'lokale'-taal ondersteuning. Wat is namelijk de grote doelgroep. De thuisgebruiker die eenvoudig z'n documenten en video's centraal wil hebben en de pc's wil backuppen (m'n ouders :+) en die zijn over het algemeen blijer met een Nederlandstalige versie...

Daarnaast natuurljk x64 ipv x86....media center functionaliteiten. Mooie streamfunctionaliteiten d.m.v. Silverlight...(als het goed is) ondersteuning voor tv-tuners ehh....dat was het volgens mij wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 12:14
Andso schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:51:

WHS is al geweldig maar idd met de juiste add-ins is het helemaal super!

Je setup ziet er nouw niet echt energie zuinig uit maar dat ter zijde. Ziezo 512Mb ram is wel wat krap voor WHS het kan zo zijn door dat je nu zo weinig geheugen hebt de HDD's continue bezig zijn met bufferen en bufferen. Tevens kan het ook de search optie zijn die contineu bezig is met indexeren. Ze eerst de search optie uit en tik ergens elcheapo een extra 512Mb bankje op de kop.
Energie zuinig is het niet bepaald nee. Maar het probleem is dat het moederbord zo lekker stabiel is . Deze wil ik dan ook liever niet kwijt. Het is een socket 775 bordje. Misschien eens kijken voor een andere proc ?

Wat betreft de HDD activiteit , de index service kan ik op snooze zetten , maar dat maakt niet zoveel uit eigenlijk.

Misschien toch maar eens 512ddr2 er bij stoppen. Dat kost ook niet de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galaxis schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 20:31:
[...]

Energie zuinig is het niet bepaald nee. Maar het probleem is dat het moederbord zo lekker stabiel is . Deze wil ik dan ook liever niet kwijt. Het is een socket 775 bordje. Misschien eens kijken voor een andere proc ?

Wat betreft de HDD activiteit , de index service kan ik op snooze zetten , maar dat maakt niet zoveel uit eigenlijk.

Misschien toch maar eens 512ddr2 er bij stoppen. Dat kost ook niet de wereld.
Dat zou ik zeker doen zoals al eerder opgemerkt veroorzaakt dit waarschijnlijk extra HD activiteit beter zou nog zijn om 2Gig erin te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou me WHS wil aan via WOL welke via internet wordt verzonden. Alleen bleek het maar te werken via 1 van me NIC's
Nu moet ik dus nog wat gaan vinden om me netwerksnelheid weer wat omhoog te krijgen. (Op de gbit switch bij me HTPC zit ook 100Mbit apparatuur op)
Ik zou het liefst nu nog een app hebben voor me WM6.5 gsm zodat ik niet afhankelijk ben van dslreports.com en daarbij elke keer weer me MAC adres invullen (ip weet ik wel uit me hoofd). Maar ja we zoeken rustig verder en misschien vervang ik wel me 100Mbit nic welke extra zit in me WHS wel voor een Gbit kaartje zodat ik dan me netwerk weer lekker vlot heb (in me HTPC heb ik 2 Gbit NIC's)
Met OpenVPN moet ik nog even gaan spelen maar ja tijd is iets wat ik nu niet veel meer over heb en ik moet dat toch vanaf afstand verder testen ;)
edit:
Nou dacht ik van kom laat ik ff makkelijk een php WOL script op me server zetten. Nou zo simpel gaat dat dan weer niet omdat het script ergens vast loop waarbij ik vermoed dat het door instellingen bij me host komt.
To Be Continued

[ Voor 13% gewijzigd door The-Source op 30-01-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 13:59

CSB

:D

klaasbram schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 14:44:
Nou me WHS wil aan via WOL welke via internet wordt verzonden. Alleen bleek het maar te werken via 1 van me NIC's
Nu moet ik dus nog wat gaan vinden om me netwerksnelheid weer wat omhoog te krijgen. (Op de gbit switch bij me HTPC zit ook 100Mbit apparatuur op)
Ik zou het liefst nu nog een app hebben voor me WM6.5 gsm zodat ik niet afhankelijk ben van dslreports.com en daarbij elke keer weer me MAC adres invullen (ip weet ik wel uit me hoofd). Maar ja we zoeken rustig verder en misschien vervang ik wel me 100Mbit nic welke extra zit in me WHS wel voor een Gbit kaartje zodat ik dan me netwerk weer lekker vlot heb (in me HTPC heb ik 2 Gbit NIC's)
Met OpenVPN moet ik nog even gaan spelen maar ja tijd is iets wat ik nu niet veel meer over heb en ik moet dat toch vanaf afstand verder testen ;)
edit:
Nou dacht ik van kom laat ik ff makkelijk een php WOL script op me server zetten. Nou zo simpel gaat dat dan weer niet omdat het script ergens vast loop waarbij ik vermoed dat het door instellingen bij me host komt.
To Be Continued
Ik heb WOLgui voor ppc draaien op mijn WM 6.5 pda i.c.m. lightsout op de WHS. Werkt perfect! Daarna de remote access website opgezet zodat ik een .homeserver.com domein heb en daar kan ik dan via internet op inloggen. Of ik gebruik WHS mobile, een add-in op de WHS en cab installatie op de pda, waarmee je users, ftp, files en sleep functies kunt aansturen. :)

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

@Ferret

Ik heb na 62dagen me WHS een reboot gegeven, krijg het loginscherm:

"At Least One Service Or Driver Failed During System Startup"

Wat denk je start de event viewer, net als jouw heeft dit te maken met CqvSvc.exe (Provides Home Server health status to the Console QuickView Media Center add-in) Ik heb in de processen de "Console QuickView Monitor Service" uitgeschakeld aangezien dat ik de Media Center opties toch niet gebruik.

Server meerdere malen opnieuw opgestart geen meldingen meer ook niet in de event viewer. PC en laptop connecten direct naar de WHS en ze hebben net nog automatische backups gedraait.

Toch wel vaag dat dit probleem zich na een reboot voordoet, wat had jij nog meer gedaan?

Als je nu op google zoekt zijn er toch wel heel veel mensen met dit probleem.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Ik heb ook altijd een melding over een service die niet gestart is.
Heb nooit gekeken welke service dat is aangezien ik geen enkel probleem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboconnect
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:13
De eerste beta release.

http://www.wegotserved.co...ontacts-and-tasks-aic-09/

Denk dat meerdere mensen dit kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Andso schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 19:12:
@Ferret

Ik heb na 62dagen me WHS een reboot gegeven, krijg het loginscherm:

"At Least One Service Or Driver Failed During System Startup"

Wat denk je start de event viewer, net als jouw heeft dit te maken met CqvSvc.exe (Provides Home Server health status to the Console QuickView Media Center add-in) Ik heb in de processen de "Console QuickView Monitor Service" uitgeschakeld aangezien dat ik de Media Center opties toch niet gebruik.

Server meerdere malen opnieuw opgestart geen meldingen meer ook niet in de event viewer. PC en laptop connecten direct naar de WHS en ze hebben net nog automatische backups gedraait.

Toch wel vaag dat dit probleem zich na een reboot voordoet, wat had jij nog meer gedaan?

Als je nu op google zoekt zijn er toch wel heel veel mensen met dit probleem.....
Nou, dat is een heel verhaal.... Nadat ik die service uitgeschakeld had werkte alles weer. Totdat ik mijn nieuwe pc met Windows 7 even aan het netwerk hing om updates binnen te halen... Sindsdien heb ik alleen maar ellende met de server. Ik kon niet of nauwelijks de server benaderen. De console opende niet meer, niet op mijn gewone pc of de laptop en toen ik uiteindelijk via Remote Desktop een verbinding had zag ik in de Event Viewer alleen maar foutmeldingen. Deze foutmeldingen gingen voornamelijk over .NET Runtime 2.0 Error Reporting met id 5000. Ook ineens events die riepen dat er een printerdriver ontbrak en dat-ie die niet kon vinden op mijn gewone pc (waar de printer aan hangt). Dus waarom-ie nou ineens die printer wilde installeren, geen idee. Over die .NET meldingen heb ik me eigen rot gezocht en kwam uit bij allerlei obscure methodes om het Framework te herstellen enzo maar daar voeld ik niks voor.

Ik stond eigenlijk op het punt om een re-install te doen toen ik dacht, laat ik de server eens updaten. Dus met veel pijn en moeite weer een connectie via RDP en hups naar Microsoft Update. En zowaar, er werden een driteal (mmen ik) updates binnengehaald en geinstalleerd. Iets van die beveiligingsupdate van IE8 en nog wat dingen, dat weet ik niet meer. Afijn, ik moest rebooten en wat gebeurde er.... De server liep weer als een zonnetje! Geen rare meldingen meer in de EV en eigenlijk niks aan de hand dus. Inmiddels had ik mijn nieuwe pc ingericht en heb ik deze uitgewisseld met de oude. Die heb ik verwijderd in de console (die ineens weer vloeiend opstartte!) en zijn de backups van de oude pc verwijderd.

Nu werkt alles weer behalve toevallig afgelopen nacht; de automatische cleanup van de database heeft absurd lang geduurd waardoor kennelijk de backups van de pc's niet is gedaan. Ik zie in de EV wel dat de service is opgestart maar niet is afgemaakt.

De server staat inmiddels naast me met een monitor eraan en een muis/toetsenbord zodat ik verder kan onderzoeken wat er nou aan de hand is.

Maar dat van die service is inderdaad bizar zeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Voor Windows7 is powerpack 3 nodig.
Maar dan nog zou het geen probleem moeten zijn.
Ikzelf heb hier 2 pc's met W7 en heb dit nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

TheVMaster schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 19:28:
[...]

:+ Nou zo 'hetzelfde' is het niet natuurlijk.....'k verwacht eigenlijk wel betere 'lokale'-taal ondersteuning. Wat is namelijk de grote doelgroep. De thuisgebruiker die eenvoudig z'n documenten en video's centraal wil hebben en de pc's wil backuppen (m'n ouders :+) en die zijn over het algemeen blijer met een Nederlandstalige versie...

Daarnaast natuurljk x64 ipv x86....media center functionaliteiten. Mooie streamfunctionaliteiten d.m.v. Silverlight...(als het goed is) ondersteuning voor tv-tuners ehh....dat was het volgens mij wel :+
Vooralsnog lijkt Media Center er (HELAAS) niet in te zitten :(
Ik ben overigens al tevreden met een Media Center 'Light' zonder tuners. (Mijn WHS staat in een kast ver van de 'TV aansluitingen', ik wil met name mijn Xbox de WHS aan laten zetten, meer bestandstypes ondersteunen en de Media Center knop op mijn Xbox afstandbediening kunnen gebruiken >:) )

Ik krijg vooralsnog een beetje het idee dat Microsoft vooral WHS2 uitbrengt omdat ze het onderhoud aan de Windows2003 code wil terugbrengen. (alle Windows op dezelfde kernel zogezegd). Enige vooruitgang die ik tot op heden kan ontdekken (op internet, draai hem niet hoor ;) ) is dat je de bootdrive óók kan backuppen. (das gelijk wat mij betreft het enige andere 'probleem' van WHS)
tlpeter schreef op zondag 31 januari 2010 @ 11:31:
PP3 is niet perse nodig hoor, alleen zorgt het voor betere integratie ^^

Update:
Dit filmpje ziet er wel indrukwekkend uit :D

[ Voor 13% gewijzigd door Tomba op 31-01-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Klopt maar dat bedoelde ik dus ook.

Doet een WHS DBDD backup niet ook de bootdrive mee backuppen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

@ferret

Ja heel vreemd maar gelukkig heeft het tot zover gezien geen problemen en of gevolgen op de werking van mijn WHS. Gelukkig dat bij na een update alles weer lekker loopt!

De automatische cleanup duurt bij mij soms ook erg lang, ik krijg dan van de connector ook steeds de melding "Backup postpone for a hour" volgens mij na 2x die melding maakt ie geen automatische backup meer voor die dag, volgende dag wel weer automatische. Waarschijnlijk soort van bug?

Ik heb nu AdminiMe add-in zit een event viewer optie in die meldingen etc naar je mail stuurt handig!

@Tomba

XBOX je WHS aanlaten zetten en eventueel ook weer in slaapstand etc kan je gewoon doen met LightsOut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
tlpeter schreef op zondag 31 januari 2010 @ 11:31:
Ik neem aan dat je dit tegen mij zegt vanwege mijn posting hierboven.

Ik heb PP3 op de server en ik weet ook niet of het persé door die Win7 pc is gekomen maar dat vermoed ik alleen maar.
De reden is dat ik nog geen switch had hier bij mijn werkplek dus ik hed destijds gewoon de utpkabel uit de oude pc getrokken en die in de nieuwe pc geprikt. En dat is volgens mij (achteraf) heel stom geweest omdat de server ineens een andere pc ziet op een ipadres en ik denk dus dat-ie daardoor van slag is geraakt. Daarom zeurde die ook over die printerdriver denk ik omdat hij verwachtte dat het een pc was waar een printer aan hing.

Maar waarom alles weer 'normaal' werkte na die updates is een raadsel...

Ik heb alsnog wel de drivers van de NIC's geupdate en ik heb Diskeeper op de server gedraaid en de schijven laten defragmenteren (wat aanbevolen werd na analyse van de schijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Dat heb ik eerder gelezen over die utp uit de oude en in de nieuwe.
Daar is het inderdaad mis gegaan maar waarom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Andso schreef op zondag 31 januari 2010 @ 12:32:
[...]
@Tomba

XBOX je WHS aanlaten zetten en eventueel ook weer in slaapstand etc kan je gewoon doen met LightsOut
Ja voor mijn PC's werkt dat perfect, maar mijn Xbox stuurt alleen een WOL pakketje naar Media Centers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Je kunt de XBOX in de "IP Based Client Devices" aanvinken "Enable monitoring to keep server running"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Andso schreef op zondag 31 januari 2010 @ 13:44:
Je kunt de XBOX in de "IP Based Client Devices" aanvinken "Enable monitoring to keep server running"
Klopt, maar dan gaat ie alleen UIT als mijn Xbox de laatste client is. Om m AAN te krijgen is écht een WOL pakketje nodig en die stuurt mijn Xbox dus alleen naar Media Centers :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik ga binnenkort mijn homeserver opnieuw installeren.
Ik zit alleen met de data op hdd 1 waar ook windows op staat. Moet ik daar nog op letten of kan ik gewoon Windows opnieuw installeren zonder dat ik die data ook nog kwijt ga zijn.

Ik heb de uitgebreide SMARTinfo zitten bekijken, maar overal staat dat de schijven 100% goed zijn.
De backup manager (vaag, ik gebruik geen backups) geeft ook ietwat problemen aan.
Het lijkt net of er teveel zooi op staat waardoor er dingen niet goed lopen.
Daarbij PS3 mediaserver en Sharepoint gebruik ik niet meer. Dus gewoon lekker schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Arunia schreef op zondag 31 januari 2010 @ 16:56:
Ik ga binnenkort mijn homeserver opnieuw installeren.
Ik zit alleen met de data op hdd 1 waar ook windows op staat. Moet ik daar nog op letten of kan ik gewoon Windows opnieuw installeren zonder dat ik die data ook nog kwijt ga zijn.

Ik heb de uitgebreide SMARTinfo zitten bekijken, maar overal staat dat de schijven 100% goed zijn.
De backup manager (vaag, ik gebruik geen backups) geeft ook ietwat problemen aan.
Het lijkt net of er teveel zooi op staat waardoor er dingen niet goed lopen.
Daarbij PS3 mediaserver en Sharepoint gebruik ik niet meer. Dus gewoon lekker schoon.
Volgens mij vraagt het re-install proces in welke partitie je het wilt doen. Die partitie wordt dan wel geformatteerd. En is het een idee om de rest van je hd's even af te koppelen (stroom er af) en na de re-install en na het booten weer aansluiten? Volgens ziet whs dan vanzelf weer alle backups en data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Nog een tipje van de 'Vail' sluier: http://www.withinwindows....e-server-vail-build-7360/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

prijsdrop van de HP X510 voor die prijs wordt ie wel heel erg interesant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
Andso schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:09:
prijsdrop van de HP X510 voor die prijs wordt ie wel heel erg interesant
dan wordt ie wel in het duits meegeleverd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 15:56
Ik heb zelf de hardware bij mekaar gezocht en een whs gebouwd ( Zie HIER )maar de HP software ziet er wel erg gelikt uit.
Weet iemand of dit te combineren is?

ps
Zo'n HP X510 is idd wel erg interessant voor dat geld........

[ Voor 16% gewijzigd door rsvmark op 07-02-2010 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Eens even een vraagje tussendoor he.

Ik daai nu WHS zo`n kleine 4 weken. Werkt perfect. Het systeem waar het op draaid is alleen niet echt bepaald efficient te noemen.

Het draaid nu op een pentium 650 3.4ghz HT . En dat ding stookt echt gigantisch hard.

Nu ben ik in de gelegenheid om een ander systeem in elkaar te knutselen op basis van een sempron processor op 1400mhz met 2gb ram en radeon x200 onboard kaartje.

Gaat dat veel uitmaken qua performance als de server eenmaal draaid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als je dan ook nog eens even verteld wat je zoal met je server doet. Dan is er misschien antwoord op te geven.
Want als je alleen bestanden doet serveren en misschien een printertje dan zal het allemaal wel mee vallen. Maar als je daarnaast allerlei andere services gaat draaien dan kan het wel wat meer uitmaken.
Daarnaast is de vraag of je op Gbit netwerk draait of 100Mbit en wat verwacht je aan doorvoer snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
klaasbram schreef op zondag 07 februari 2010 @ 12:29:
Als je dan ook nog eens even verteld wat je zoal met je server doet. Dan is er misschien antwoord op te geven.
Want als je alleen bestanden doet serveren en misschien een printertje dan zal het allemaal wel mee vallen. Maar als je daarnaast allerlei andere services gaat draaien dan kan het wel wat meer uitmaken.
Daarnaast is de vraag of je op Gbit netwerk draait of 100Mbit en wat verwacht je aan doorvoer snelheid?
Sorry voor de gebrekkige info.

Het is niet meer dan een simpele file server. Er zit zo`n 3TB aan data opslag in. Verder niets spannends. Hij host nog een kleine website en ik gebruik er Sabnzb op om te downloaden. De rest wordt er vrijwel niets mee gedaan. Alles draaid op 100mbit netwerk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier dezelfde situatie, mijn WHS met momenteel 2,5TB aan data, met alles onboard, 2 gig en een AMD X2 5000 is een flink stoomijzer. De harde schijven worden zelfs zo heet dat je ze niet eens kunt vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
pawek schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 01:24:
Na wat gedoe met de inrichting van mijn server heb ik hem weer draaien. Nu heb ik alleen een probleem dat de performance echt geweldig slecht is. Gewoon files kopieren van de server is echt ontzettend traag. Ik ben in het verleden ook wat aan het spelen geweest met de drivers, en heb het ooit goed gehad. Ik weet alleen niet meer wat de truc was. :'(
Hoi Pawek, ik kom deze posting van jou tegen omdat ik eigenlijk hetzelfd probleem heb; kopieeren van een client naar een share op de whs gaat ontzettend traag en soms zelfs zo traag dat ik een melding krijg dat de verbinding met de server is verbroken.
Ik heb de laatste drivers geinstalleerd, drives met Diskeeper gedefragmenteerd, andere kabels geprobeerd en diverse verschillende bestanden uitgeprobeerd.

Heb jij ooit nog de oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een mogelijkheid de resolutie aan te passen in WHS of te omzeilen? Ik wil iets installeren echter krijg ik de melding dat ik minimaal de resolutie 1024x768 moet hebben.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:38:
Is er een mogelijkheid de resolutie aan te passen in WHS of te omzeilen? Ik wil iets installeren echter krijg ik de melding dat ik minimaal de resolutie 1024x768 moet hebben.

Alvast bedankt.
Wat voor resolutie heeft jou WHS dan? :+ Je kunt dat toch gewoon aanpassen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:50:
[...]

Wat voor resolutie heeft jou WHS dan? :+ Je kunt dat toch gewoon aanpassen lijkt me?
Naja, heb er geen scherm bij he. Zit via de Advanced Admin Console te kijken nu.
Programma doet het enkel bij die resolutie.

Via bureaublad -> settings kan ik enkel kiezen uit 992x673.
Als ik hem via een omweg op 1024 x 726 kan krijgen ben ik geholpen hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 23:05:
[...]

Naja, heb er geen scherm bij he. Zit via de Advanced Admin Console te kijken nu.
Programma doet het enkel bij die resolutie.

Via bureaublad -> settings kan ik enkel kiezen uit 992x673.
Als ik hem via een omweg op 1024 x 726 kan krijgen ben ik geholpen hehe.
LOL Ik heb ook geen monitor. Je connect via RDP? Kun je dan niet ff in RDP een resolutie forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt.

Enig idee hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/09/1265686681-320.png

Wellicht hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah shit, ik dacht gister dat met RDP die whs console werd bedoeld.
Is zo'n remote desktop makkelijk op te zetten? Ik gebruik hier windows vista.

Edit; ik kan via remote desktop al richting m'n home server, echter moet ik mijn user toegang geven tot remote desktop (de user waarop in inlog @whs).

Iemand een idee hoe/wat/waar?

Edit: gewoon IP en als administrator werkt! _/-\o_

Iemand een idee hoe ik een USB adapter kan installen op die WHS? :p

Edit 2: Werkt nu allemaal gewoon, driver moest ff erop :p

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Kan iemand me uitleggen hoe WHS nu met de ruimte op de schijven omgaat? Onderstaand is een screenshot van mijn Disk Management op de server. Ik begrijp dat volume DATA (D:) opgebouwd is uit de ruimte van respectievelijk Disk1, Disk2, en Disk3. Dat de kolom Free Space bij volume D: dus groter is dan de capacity zal daar mee te maken hebben.

Op volume SYS (C:) met een capacity van 20GB heb ik nu een map met daarin drie entries met het icoontje van een disk met de namen 1ID, 1IW en 1IY. Dit lijken verwijzingen naar de data op Disk1,2 en 3. Hoe werkt dit? Welke techniek van Windows Server gebruiken ze hiervoor?

[ Voor 15% gewijzigd door wizl op 06-07-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 15:56
wizl schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 09:30:
Kan iemand me uitleggen hoe WHS nu met de ruimte op de schijven omgaat? Onderstaand is een screenshot van mijn Disk Management op de server. Ik begrijp dat volume DATA (D:) opgebouwd is uit de ruimte van respectievelijk Disk1, Disk2, en Disk3. Dat de kolom Free Space bij volume D: dus groter is dan de capacity zal daar mee te maken hebben.

[afbeelding]

Op volume SYS (C:) met een capacity van 20GB heb ik nu een map met daarin drie entries met het icoontje van een disk met de namen 1ID, 1IW en 1IY. Dit lijken verwijzingen naar de data op Disk1,2 en 3. Hoe werkt dit? Welke techniek van Windows Server gebruiken ze hiervoor?
Google maar even op drive extender technologie dan vind je alles over hoe whs met zijn hd's omgaat!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 17:42
In de startpost staan ook links met de informatie die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Super. Thanx!

De link in de openingspost doet het niet meer, deze wel:
http://www.microsoft.com/...03C894A5E2&displaylang=en

[ Voor 87% gewijzigd door wizl op 10-02-2010 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Ik weet het even niet meer hoor.

Ik draai WHS op het volgende systeem

Asus p5dgc-deluxe
Pentium D 650 @ 3,4ghz ( stock )
3x 515mb ddr pc 3200
Geforce 6000gs

Western Digital 200GB
C: systeem
D: data

Samsung 1TB
Data

Samsung 1.5TB
Data

Maxtor 250 GB
data

Maxtor 160GB
data

De server heeft contineu hdd activiteit. Ik wordt er stapelgek van. Ik kan amper inloggen via het WHS console.

Server draaid net 4 weken. Staan geen gekke dingen op , alleen als extratje SMART HDD en SABNZB. Voor de rest doet hij niet zo heel veel eigenlijk.

Iemand dit euvel al eens gehad ? of een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Ooit in artikel gelezen voor de WHS

1.Ensure your primary hard disk on your WHS is at least the speed of the fastest disk on your network.
2.Ensure your primary hard disk on your WHS is at least the size of the largest hard disk in your WHS storage.

Ik denk dat die WD disk nouw niet echt de snelheid heb van de Samsung disken haalt en dan uiteraard die 2 maxtors erbij. Dit moet haast wel vertraging opleveren waardoor de storage balance contineu bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb me storage balance expres "geblokkeerd". Nou ja het was in ieder geval de bedoeling dat er geen data op die oude hdd kwam te staan behalve het OS.
Dus als volgt te werk gegaan.
Nieuwe installatie met alleen OS disk eraan.
Truecrypt gedownload. En alle vrije ruimte (op paar 100 mb na) gebruikt voor een TC image.
Console begint te zeuren dat een HDD te vol is (die melding blijf je houden..) Daarna pas RAID 5 volumes geïmporteerd :) Dus al me nieuwe data werd lekker op RAID 5 gezet wat ik dus ook graag had.
Alleen wordt het tijd dat GPT disk ondersteund worden. Maar ik denk zelf dat het als reden word aangekaart om te upgraden naar "WHS 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Andso schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 19:25:

1.Ensure your primary hard disk on your WHS is at least the speed of the fastest disk on your network.
2.Ensure your primary hard disk on your WHS is at least the size of the largest hard disk in your WHS storage.

Ik denk dat die WD disk nouw niet echt de snelheid heb van de Samsung disken haalt en dan uiteraard die 2 maxtors erbij. Dit moet haast wel vertraging opleveren waardoor de storage balance contineu bezig is.
Hmm oke , ik kan uit je verhaal opmaken dat het dus beter is om alles te formatteren en hetwhs op de 1.5TB schijf te zetten ?

edit

Kan ik een image maken van whs hoe hij nu is ? dan wissel ik mijn schijven om en knal ik die image erop.

anders moet ik alle instellingen en dergelijke weer opnieuw gaan doen m.b.t user accounts , remote acces , webpaginas die er op draaien etc etc.

Dus kan ik een image maken . ( evenuteel zonder shares ) en dan formateren , vervolgens image terug zetten en gaan met die banaan ?

of gaat dat niet ?

[ Voor 23% gewijzigd door Galaxis op 10-02-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai nu ook sinds gisteren WHS en het werkte perfect, tot vanmiddag ineens.

Ik heb een 320GB laptop schijf met 5400rpm als systeemschijf, nu blijkt dat niet zo'n hele slimme keuze te zijn als ik hierboven lees.

verder heb ik nog 3x 1TB in die server "array" zitten. In het begin was hij mooi snel en ging het kopieren met 85MB/s stabiel ( op dezelfde server ). Maar nu is hij ineens belachelijk traag en gaat het kopieren van 50MB/s snel achteruit naar een paar MB/s of zelfs soms KB/s. Zou dat dus aan die systeemschijf liggen? Want ik vind het heel vreemd dat hij het in het begin wel zo snel deed.

Het vreemde is dat hij nu ook gewoon 100% CPU load heeft, constant... Dat had hij daarvoor ook niet, en als ik dan bij processen kijk dan is het iedere keer een willekeurig proces wat op dat moment een beetje actief is dat zoveel vraagt van de cpu.

Edit: Na een paar updates te hebben gedaan en na wat rond gezocht bleek dat het een .net 2 framework process was, wat ineens superveel vroeg. Na hem een tijdje te hebben laten draaien werd m'n cpu load weer normaal. Echter is het probleem van het trage kopieren nog niet voorbij.

Hij zet eerst 1 bestand er snel op en daarna blijft hij hangen lijkt het wel. ( Bestanden van 300 tot 600 MB ).

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
uhm help :?

Ik kan bij geen enkele share meer ??

Niet vanaf een client pc , zelfs niet op de server zelf als administrator.

Hoe ga ik mijn files hier nog veilig uit krijgen ?

Krijg telkens de melding : acces denied.

edit 1

Heel mijn whs is nu gecrashed.

Heb windows 7 op de C partitie er op geknald. Verborgen bestanden laten zien , en hij staat nu al mijn data te backuppen van de hardschijven in de server naar een externe 2TB schijf.

Als dat gelukt is ga ik morgen of vrijdag mijn whs opnieuw opbouwen en isntalleren . Alleen dit keer wat anders aanpakken. Hier word ik serieus niet vrolijk van.

Stel als ik deze schijven in WHS wil laten functioneren :

Samsung 1TB
Western digital 200GB
Maxor 250GB
Maxtor 160GB
Dan moet ik de samsung 1tb schijf als systeem schijf aanhouden ?

edit 2

Ik snap er niks meer van.

mijn muziek heb ik nog kunnen redden en mijn videos. Alleen nu zijn er nog enkele shared mappen waar ik geen toegang in kan krijgen om te kopieren. Ondere andere dus mijn foto map.... * zucht* ..

Ik snap er echt niks van. Als ik fotos wil benaderen in de verborgen map DE , dan kan ik alle mappen zien , maar niks openen omdat ik geen administratierechten heb over de map . Dan geef ik mijzelf de admin rechten over de map , dan probeer ik hem alsnog te kopieren , en dan krijg ik de foutmelding dat ik geen admin rechten heb.

Ik snap er niks van , bij de eigenschappen van deze mappen staat gewoon dat ik volledig beheer heb over de mappen en bestanden.

Kan iemand mij helpen ? ik zou graag mijn data terug willen !

edit 4.

Ik krijg deze foutmelding nu

0x80070780

Veel op google gezocht , veel geprobeerd , nochtans een werkende oplossing...

Iemand ... ? ik wil graag mijn bestanden terug :(

[ Voor 93% gewijzigd door Galaxis op 11-02-2010 02:13 ]

• Imhotep
  • Laatst online: 19-09 14:39

Imhotep

The Dark Side

kun je van WHS ook een web- en FTP server maken?
En wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van WHS ten opzichte van bijvoorbeeld Windows 7 (of vista, XP)
Het enige wat ik handig vond aan WHS (test gedaan) was de auto backup functie, maar zoals jezelf ook al aangaf is deze niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld Acronis.

Waarom kun je WHS nog meer aanraden :?

Still King

• Arunia
Als dat met de grootste disk waar is, dan heb ik het verkeerd om.
De snelheid is exact hetzelfde (WD Green powers), maar de grootte niet.
De systeemschijf is 1TB en de andere is 1,5TB.

@hierboven.
Ik zou zelf nooit op Windows 7 oid een server bouwen. Er zit wel meer in WHS dan alleen maar wat jij op noemt als extra. Tuurlijk is er voor alles wel een programma te vinden om dit ook te doen.
Maar gewoon via de console bij je WHS komen en daar al veel op doen is fantastisch.

• Webgnome
  • Laatst online: 08:21
Galaxis schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 23:37:
uhm help :?

Ik kan bij geen enkele share meer ??

Niet vanaf een client pc , zelfs niet op de server zelf als administrator.

Hoe ga ik mijn files hier nog veilig uit krijgen ?

Krijg telkens de melding : acces denied.

edit 1

Heel mijn whs is nu gecrashed.

Heb windows 7 op de C partitie er op geknald. Verborgen bestanden laten zien , en hij staat nu al mijn data te backuppen van de hardschijven in de server naar een externe 2TB schijf.

Als dat gelukt is ga ik morgen of vrijdag mijn whs opnieuw opbouwen en isntalleren . Alleen dit keer wat anders aanpakken. Hier word ik serieus niet vrolijk van.

Stel als ik deze schijven in WHS wil laten functioneren :

Samsung 1TB
Western digital 200GB
Maxor 250GB
Maxtor 160GB
Dan moet ik de samsung 1tb schijf als systeem schijf aanhouden ?

edit 2

Ik snap er niks meer van.

mijn muziek heb ik nog kunnen redden en mijn videos. Alleen nu zijn er nog enkele shared mappen waar ik geen toegang in kan krijgen om te kopieren. Ondere andere dus mijn foto map.... * zucht* ..

Ik snap er echt niks van. Als ik fotos wil benaderen in de verborgen map DE , dan kan ik alle mappen zien , maar niks openen omdat ik geen administratierechten heb over de map . Dan geef ik mijzelf de admin rechten over de map , dan probeer ik hem alsnog te kopieren , en dan krijg ik de foutmelding dat ik geen admin rechten heb.

Ik snap er niks van , bij de eigenschappen van deze mappen staat gewoon dat ik volledig beheer heb over de mappen en bestanden.

Kan iemand mij helpen ? ik zou graag mijn data terug willen !

edit 4.

Ik krijg deze foutmelding nu

0x80070780

Veel op google gezocht , veel geprobeerd , nochtans een werkende oplossing...

Iemand ... ? ik wil graag mijn bestanden terug :(
Ik heb niet de oplossing maar wat ik heb gevonden na eventjes te hebben gegoogled is dit:

oorzaak van de error

Maar waarom herinstalleer je whs niet? Dat kan toch want volgens mij formateert hij de schijven niet en kun je de data dan weer terug krijgen ( heb ik iets over gelezen in dit topic )

Strava | AP | IP | AW

• Galaxis
Thnx voor de link. Die had ik zelf ook al gevonden. WHS heb ik opnieuw geinstalleerd ondertussen. Maar zodra ik een bestand wil openen krijg ik nog steeds de melding dat ik niet gemachtigd ben :(

• troftnom
Andso schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 19:25:

Is dit met de laatste updates niet veranderd dan?
In het begin werd alles eerst naar de data partitie geschreven op dezelfde schijft waar ook de systempartitie stond. Vandaar werd het dan verdeeld over de andere data schijven, een groot nadeel waar ook de nodige klachten over waren. Maar met een van de latere servicepacks is dat veranderd en wordt data meteen naar een de beschikbare data schijven gezet. Ik ga er dus vanuit dat de bovenstaande punten nu niet meer van belang zijn....

• troftnom
Galaxis schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:56:
Thnx voor de link. Die had ik zelf ook al gevonden. WHS heb ik opnieuw geinstalleerd ondertussen. Maar zodra ik een bestand wil openen krijg ik nog steeds de melding dat ik niet gemachtigd ben :(
Al geprobeerd om dezelfde useraccounts aan te maken en te zien of het vanuit die user lukt dan?

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:50

MikeWazowski

Look into my eye

Arunia schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 08:03:
Ik zou zelf nooit op Windows 7 oid een server bouwen. Er zit wel meer in WHS dan alleen maar wat jij op noemt als extra. Tuurlijk is er voor alles wel een programma te vinden om dit ook te doen.
Maar gewoon via de console bij je WHS komen en daar al veel op doen is fantastisch.
De vraag die gesteld wordt heb ik eigenlijk ook: wat is nu het extra van WHS boven een Win7 systeem - ook al is Win7 natuurlijk geen server-OS?

Via de Remote Desktop Connection kan ik ook alles op mijn op Windows7 gebaseerde server doen. Juist het feit dat niet alle schijven in 1 pool worden opgenomen zoals bij WHS, maar dat je meerdere partities kan houden en zo je type bestanden echt kan delen (en de partities apart kan mounten op je werk-PC) vind ik een voordeel van een "gewoon" Win7 systeem. En dat het dan geen fluit uitmaakt welke schijf je neemt als bootschijf (waar ik voor de keuze hierboven voor WHS problemen mee beschreven zie) lijkt me dan weer een voordeel. Natuurlijk moet je zelf zorgen voor een backup van de bestanden op de server, maar dat is bij WHS ook zo begrijp ik. En als je eenmaal een image gemaakt hebt van je werk-PC en verder alle bestanden centraal op de server opslaat, zie ik niet zo het voordeel van het automagisch backuppen van PC's in je netwerk.

Dus wat mis ik nu waardoor ik toch naar WHS zou overstappen?

• troftnom
Belangrijkste voordelen voor mij (Veel van de voordelen zijn trouwens vast wel eerder aan bod gekomen in dit draadje ;) ):
  • Up to date client images waar je niet naar om hoeft te kijken. Dat je zelf de zaken goed voor elkaar hebt wil niet zeggen dat je zus/broer/pa/ma/dochter/zoon hun systeem image regelmatig backuppen.
  • Belangrijke shares automatisch dupliceren, zonder dat je er naar om hoeft te kijken (daar komt geen handmatige proces aan te pas, behalve het eenmalig aanzetten ervan).
  • Eenvoudige remote toegang, op die manier kan je ook bestanden delen met derden.
  • Handige addons zoals Squeezeserver, Avast antivirus waarmee je kan zien of je clients wel up to date zijn etc.
Dit is ook allemaal wel op een standaard Windows OS te doen, maar dan moet je er wel wat extra tijd voor uittrekken om het te configureren. De OEM versie kost trouwens nauwelijks meer dan een W7 licentie, dus duurder is het ook niet echt.
Daarnaast kun je shares natuurlijk net zo makkelijk mounten als een partitie van W7.
En hoe de bootschijf eruit zit is ook niet meer van belang zoals al aangegeven.

@imhotep
Waarom is een WHS image/backup minder uitgebreid dan Acronis
Ik zie weinig verschil, kan met een WHS backup een systeem van een nieuwe lege harddisk voorzien en de image compleet terugzetten en weer verder werken vanaf het punt dat die backup was gemaakt. Meer dan dat is er toch niet?

[ Voor 3% gewijzigd door troftnom op 11-02-2010 11:56 ]

• TheVMaster
troftnom schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:55:
Belangrijkste voordelen voor mij (Veel van de voordelen zijn trouwens vast wel eerder aan bod gekomen in dit draadje ;) ):
  • Up to date client images waar je niet naar om hoeft te kijken. Dat je zelf de zaken goed voor elkaar hebt wil niet zeggen dat je zus/broer/pa/ma/dochter/zoon hun systeem image regelmatig backuppen.
  • Belangrijke shares automatisch dupliceren, zonder dat je er naar om hoeft te kijken (daar komt geen handmatige proces aan te pas, behalve het eenmalig aanzetten ervan).
  • Eenvoudige remote toegang, op die manier kan je ook bestanden delen met derden.
  • Handige addons zoals Squeezeserver, Avast antivirus waarmee je kan zien of je clients wel up to date zijn etc.
Dit is ook allemaal wel op een standaard Windows OS te doen, maar dan moet je er wel wat extra tijd voor uittrekken om het te configureren. De OEM versie kost trouwens nauwelijks meer dan een W7 licentie, dus duurder is het ook niet echt.
Daarnaast kun je shares natuurlijk net zo makkelijk mounten als een partitie van W7.
En hoe de bootschijf eruit zit is ook niet meer van belang zoals al aangegeven.

@imhotep
Waarom is een WHS image/backup minder uitgebreid dan Acronis
Ik zie weinig verschil, kan met een WHS backup een systeem van een nieuwe lege harddisk voorzien en de image compleet terugzetten en weer verder werken vanaf het punt dat die backup was gemaakt. Meer dan dat is er toch niet?
Je vergeet de volgende zaken :
  • Kinderlijk eenvoudig recoveren van een gecrashte pc (Recovery CD erin...wordt automagisch verbinding met WHS gemaakt...etc).
  • (als aanvulling op remote toegang) niet alleen toegang tot files, ook tot alle op WHS aangesloten PC's in huis via 1 webinterface.
  • Afhankelijk 'welke' WHS je hebt (qua hardware en tools) streamen van video, audio, etc naar je iPhone, Android of Windows Mobile phone.
  • Maakt ook backups (i.cm. Timemachine) van je Mac's.
  • Superhandige add-ons die het leven veraangenamen
Overigens m.b.t. je 'een media-formaat per partitie' : Ik kan je melden dat dat in de nieuwe versie van Windows Home Server aanwezig lijkt te zijn. Daarnaast worden dan de streaming-mogelijkheden (via Silverlight interface..errug stoer!) uitgebreid, ook ondersteuning voor Windows 7 like features als HomeGroup zijn dan mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 11-02-2010 12:18 ]

• Imhotep
  • Laatst online: 19-09 14:39

Imhotep

The Dark Side

Ik snap dat er heel veel dingen mogelijk zijn in WHS en het concept is ook erg duidelijk. Het is een centrale opslag en backup systeem voor de thuisgebruiker die op zich niet veel eisend is.
Mijn ervaring is dat je na de installatie simpel een aantal dingen kunt instellen en daarmee draait het en blijft het gewoon werken. Hierdoor is het natuurlijk voor een thuisgebruiker supermakkelijk in gebruik en is niet veel kennis nodig.

Maar voor een 'tweaker' is het instellen van een ander OS zoals windows 7 bijvoorbeeld ook makkelijk te doen zodat deze dus alle functies heeft zoals WHS maar dan helemaal naar eigen hand te zetten. Je komt dan ook niet voor verschillende zaken te staan zoals programma's die WHS niet ondersteunen. (weet niet meer welk programma dat was, maar bij mij werkte er toen iets niet omdat WHS niet herkend werd)

En dat er een aantal zaken misschien net iets makkelijker zijn in WHS kan ik nog best begrijpen, maar volgens mij valt dat opzich nog mee.
Wat zijn nu de zaken in WHS wat met Windows 7 niet te doen is? Of is echt een ontzettend voordeel van WHS?

Wat ik namelijk zelf erg onhandig vond was dat wanneer er een schijf bijgevoegd wordt, deze automatisch geformateerd wordt. En dat je geen Raid ondersteuning hebt. (of heb ik dit mis?)

Still King

• TheVMaster
Imhotep schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:18:
Ik snap dat er heel veel dingen mogelijk zijn in WHS en het concept is ook erg duidelijk. Het is een centrale opslag en backup systeem voor de thuisgebruiker die op zich niet veel eisend is.
Mijn ervaring is dat je na de installatie simpel een aantal dingen kunt instellen en daarmee draait het en blijft het gewoon werken. Hierdoor is het natuurlijk voor een thuisgebruiker supermakkelijk in gebruik en is niet veel kennis nodig.

Maar voor een 'tweaker' is het instellen van een ander OS zoals windows 7 bijvoorbeeld ook makkelijk te doen zodat deze dus alle functies heeft zoals WHS maar dan helemaal naar eigen hand te zetten. Je komt dan ook niet voor verschillende zaken te staan zoals programma's die WHS niet ondersteunen. (weet niet meer welk programma dat was, maar bij mij werkte er toen iets niet omdat WHS niet herkend werd)

En dat er een aantal zaken misschien net iets makkelijker zijn in WHS kan ik nog best begrijpen, maar volgens mij valt dat opzich nog mee.
Wat zijn nu de zaken in WHS wat met Windows 7 niet te doen is? Of is echt een ontzettend voordeel van WHS?

Wat ik namelijk zelf erg onhandig vond was dat wanneer er een schijf bijgevoegd wordt, deze automatisch geformateerd wordt. En dat je geen Raid ondersteuning hebt. (of heb ik dit mis?)
Een schijf bijplaatsen en dat die automatisch wordt geformatteerd? Ik heb al een aantal keren een schijf bijgeplaatst en die wordt niet automatisch geformatteerd, totdat ik hem aan de storage-pool toevoeg. Dan wordt hij natuurlijk geformatteerd.....maar als ik een schijf als backup-disk wil gebruiken (of gewoon niet toevoeg aan de pool) dan wordt hij niet geformatteerd.

Enneh..RAID ondersteuning...tja..waar zou je dat voor nodig hebben met JBOD? Ik bedoel als m'n Windows install corrupt raakt doe ik een server recovery. Nu moet ik wel opmerken dat ik een HP MediaSmart ex475 heb....die is eenvoudig te recoveren (met behoud van data!). Ik weet niet of een 'eigenbouw' WHS dat ook kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Hoe regelen jullie de backup van je WHS? Ik heb nu syncback geinstalleerd die elke nacht een backup maakt naar een externe USB schijf. Heeft WHS hier zelf eigenlijk niet in voorzien?

Andere vraag? Waar worden de backups van de computers in het netwerk opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
wizl schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:12:
Hoe regelen jullie de backup van je WHS? Ik heb nu syncback geinstalleerd die elke nacht een backup maakt naar een externe USB schijf. Heeft WHS hier zelf eigenlijk niet in voorzien?

Andere vraag? Waar worden de backups van de computers in het netwerk opgeslagen?
1) Er is een addin die dat kan regelen ( kijk even in dit topic of op wegotserved )
2) In de storage pool in een database. Maar is dat van belang?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje over WHS,ik ga binnenkort wat nieuwe hardware kopen om een server te bouwen (ben totale leek op dat vlak) maar ik zoek nog de geschikte software en ik had gedacht aan WHS omdat deze gemakkelijk te bedienen is.ik zou er 4 x 2TB samsung eco green schijven van 5400 rpm en als boot schijf een Western Digital scorpio black 2.5 inch van 7200 rpm,wat zou de leessnelheid en de schrijfsnelheid zijn van deze 4 2TB harde schijven in WHS.Ook had ik gedacht om mijn 2 tv-kaarten Hauppauge PVR-150 die nu in mijn HTPC zitten in de server in te bouwen en zo ook een tv-server er van te maken.Met welke software kan dit en is dit uberhaupt mogelijk om er een tv-server van te maken en zo eenvoudigweg een stukje software installeren op de client pc's zodat ik overal tv kan kijken of zal dit alleen maar goed werken met de aankomende versie WHS 'vail'.
Bedankt om dit even te beantwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
wizl schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:12:

'k heb samen met een andere WHS owner een CrashPlan koppeling gemakt. Er wordt automatisch een backup gemaakt van al m'n belangrijke folders via internet (encrypted) en opgeslagen die andere WHS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Die andere WHS owner kan 'jouw' backup dus niet inzien/openen. Briljant, dit had ik zelf kunnen bedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Kan er mij iemand wat duidelijkheid geven omtrend de HP datavault nummers.

Als ik kijk voor bijv de X510 dan vind ik meerdere HP nummers die alleen leverbaar zijn in NL. Ik heb namelijk al een bericht gezien op GOT dat iemand ook een X510 in NL heb gekocht maar bleek Frans te zijn....

na wat zoekwerk:

Q2050A#UUW - zou een Scandinavisch model zijn?
Q2050A#ABF - zou een Frans model zijn?
Q2050A - niet duidelijk welke uitvoering dit moet zijn.

Bovenste 2 modellen zijn direcht leverbaar maar wat moet je met een Scandinavische of Frans model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Mage
  • Laatst online: 19-09 18:49
Andso schreef op maandag 15 februari 2010 @ 19:41:
Kan er mij iemand wat duidelijkheid geven omtrend de HP datavault nummers.

Als ik kijk voor bijv de X510 dan vind ik meerdere HP nummers die alleen leverbaar zijn in NL. Ik heb namelijk al een bericht gezien op GOT dat iemand ook een X510 in NL heb gekocht maar bleek Frans te zijn....

na wat zoekwerk:

Q2050A#UUW - zou een Scandinavisch model zijn?
Q2050A#ABF - zou een Frans model zijn?
Q2050A - niet duidelijk welke uitvoering dit moet zijn.

Bovenste 2 modellen zijn direcht leverbaar maar wat moet je met een Scandinavische of Frans model?
Ik zocht er ook al naar, na veel shop beschrijvingen te hebben vergeleken kwam ik tot de volgende conclusie:
kennelijk moet je de Q2050A#UUW versie hebben, das gewoon engels.
ABF is de Franse versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Q2052A#UUW (3TB is dat) is inderdaad de goede! Staat hier sinds 2 weken tevreden te brommen (bij wijze van spreken...) onder mijn bureau :D

[ Voor 4% gewijzigd door wizl op 15-02-2010 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
Imhotep schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 02:04:
kun je van WHS ook een web- en FTP server maken?
Ik zou hier ook wel een antwoord op willen weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Driftkikker schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:50:
[...]
WebFTP vraag :P

Ik zou hier ook wel een antwoord op willen weten. :)
Lijkt me dat dat gewoon mogelijk is.
Gewoon software draaien welke hetgeen uitvoert wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Dankje voor de info! Dan weet ik waar ik op moet letten, ik ben reuze tevreden over mijn huidige WHS maar dat is nogal een stroomvretende combi alleen de disken zijn "green".

@wizl wat zijn jouw ervaringen met de X510 tot nu (snelheid, install, geluid, etc.) Ik zou wel graag een VGA aansluiting erop willen hebben ergens gelezen dat mogelijk zou moeten zijn met USB > VGA

Voor FTP te draaien op de WHS FTP WHS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Samsung heeft fotodisplays (I know) die met USB als scherm kunnen fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:45
Ik zit er over na te denken om thuis een of enkele Sharepoint websites te gaan hosten.
Het liefst doe ik dit gewoon op een 2008R2 machine met eventueel de beta van Sharepoint 2010. Aangezien ik geen juiste licenties heb voor een 2008R2 machine (alleen maar MSDN), zal dit licentie technisch waarschijnlijk niet mogen.

Wel heb ik nog een OEM WHS liggen. M'n idee is om dan op de WHS Sharepoint te installeren en te koppelen aan m'n domein dat ik hier binnenkort ga draaien. Ik dacht dat het koppelen aan het domein niet mogelijk was, maar kom via wat fora uit op deze link: http://wiki.wegotserved.c...s_Home_Server_To_A_Domain. Blijkbaar kan het dus toch wel.

Nu vroeg ik me af of m'n aanname klopt qua licentie. Mag ik op m'n WHS machine gewoon een Sharepoint (WSS 3.0) website gaan hosten en deze mogelijk ook commercieel inzetten?
Op zich heb ik zoiets van dat het wel zou moeten mogen. WHS heb ik, WSS 3.0 is 'gratis' en SQL Express ook.

Iemand hier die iets dergelijks al een keer heeft uitgezocht?

Wel draai ik m'n WHS virtueel op een 2008R2 Hyper-V machine. Dat is dan wel een MSDN licentie. Dat zou licentie technisch nog problemen op kunnen leveren. Wel gebruik ik die server voornamelijk voor ontwikkel/test doeleinden, dus is dat misschien ook wel te verantwoorden.
Om nu een Enterprise licentie van 2008R2 te kopen (omdat je dan 3 virtuele guests mag hebben) vind ik ook wat overdreven. Dan host ik wel gewoon niet, of 'normale' ASP.Net pagina's.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Er zijn twee edities van SharePoint: MOSS en WSS. MOSS is de uitgebreide Office Server editie waarvoor je apart licenties moet kopen. WSS v3.0 is kosteloos beschikbaar aannemend dat je dit installeert op een geldige Windows 2003 of 2008 server. De oudere versie v2.0 stond zelfs op de Windows 2003 Standard Edition CD.
WHS is een Windows 2003 server dus het lijkt me dat je die mag gebruiken. Overigens, ik vermoed dat je licentie-technisch of juridisch advies zoekt, en dat kan je beter bij Microsoft zelf zoeken.

Let wel op als je ook Remote Access van WHS wenst te gebruiken: Remote Access is een IIS applicatie op de server, en WSS gaat -naar mijn ervaring- niet samen met reguliere IIS applicaties, in elk geval niet met dezelfde URL.
Je stelt dat je een domein gaat draaien: als alternatief kan je WSS natuurlijk installeren op je domain controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Bedankt voor de bevestiging.
Ik zal ook nog even met MS proberen te contacten. Je kunt trouwens wel prima de 'normale' sites van WHS gebruiken en WSS eer naast. Uiteraard, zoals je zelf al aangeeft, net op dezelfde hostheader en poort.

• wizl

wizl

hmmz

@wizl wat zijn jouw ervaringen met de X510 tot nu (snelheid, install, geluid, etc.) Ik zou wel graag een VGA aansluiting erop willen hebben ergens gelezen dat mogelijk zou moeten zijn met USB > VGA
Ik ben er ontzettend tevreden mee! Snelheid is prima. Ik heb even geen 'harde' cijfers voor je. De installatie was een eitje. Het geluid heb ik even gemeten met mijn telefoon. Vlak ervoor meet die 42dB, op een metertje afstand nog maar 33dB. Hij staat bij mij op zolder dus ik heb er sowieso geen last van. Verbruik moet/wil ik nog wel een keertje meten.
De VGA aansluiting heb ik zelf geen behoefte aan. Als ik echt wat wil, connect ik met RDP. Tot nu toe in elk geval ontzettend tevreden en het geld meer dan waard _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door wizl op 18-02-2010 10:39 ]

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Kortom positief (dit lees je nagenoeg ook in de reviews) ook kwa de HP software install en vooraf geinstalleerde add-ins? Deze komen bij mij nogal over als wat moet je met die onzin "kneut" doen alleen maar extra belasting voor de server.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat een mooie vervanger kan worden voor de momenteel DIY WHS machine ook kwa prijs.
Wat me wel is opgevallen ziezo al de HP modellen totaal niet leverbaar zijn in de juiste taal (frans wel).

Wat ik wel weer interesant vind is dat de "Acer Aspire easyStore H340" nagenoeg in alle webshops en ook in de Acer store op: Dit artikel is niet meer leverbaar! staat. Voel ik hier een nieuw model met nieuwe specs aankomen? (compatible voor WHS 2?)

En vanaf Maart waarschijnlijk leverbaar de Asus TS mini home server ziet er erg gelikt uit maar jammer dat ie totaal geen mogelijkheid bied kwa uitbreiding (intern geheugen is geïntegreerd) wel weer leuk de 6x usb en 2x eSata aansluitingen. Basis model is leuk kwa prijs maar de versie die je eigenlijk wil met 2Gb weer veels te duur is met vergelijking naar specs van bijv de HP. ziezo gebruik van een verouderd model van de Atom.

• troftnom
Ik heb mijn laatste WHS server bij tranquil in de UK gehaald. Die leveren sinds begin dit jaar met de nieuwe Atom D510 (2x1.66GHz) Dual Core, misschien een alternatieve optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 19-09 19:43
Jan_V schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 08:09:
Bedankt voor de bevestiging.
Ik zal ook nog even met MS proberen te contacten. Je kunt trouwens wel prima de 'normale' sites van WHS gebruiken en WSS eer naast. Uiteraard, zoals je zelf al aangeeft, net op dezelfde hostheader en poort.
Wat ik niet terug zie en wat voor zakelijk gebruik wel eens een bottleneck kan zijn: de limiet van 10 gebruikers. Ja, je kunt er meer aanmaken maar dat is niet toegestaan volgens de licentie voorwaarden.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
In mijn geval zal ik niet meer dan 10 gebruikers aan hoeven te maken.
Sharepoint kan goed overweg met een SQL-database waar gebruikers in worden opgeslagen (bijvoorbeeld de aspnetdb). Mocht ik dus overwegen om gebruikers in te laten loggen op m'n Sharepoint portal (WSS), dan zal ik daarvoor een SQL db gebruiken. Dit is ook beter voor een web portal (vind ik), want anders heb je allemaal local/domain users, iets dat ik niet hiervoor wil onderhouden.

Toch bedankt voor de heads up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

troftnom schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 16:13:
Ik heb mijn laatste WHS server bij tranquil in de UK gehaald. Die leveren sinds begin dit jaar met de nieuwe Atom D510 (2x1.66GHz) Dual Core, misschien een alternatieve optie voor je?
Tranquil WHS heb ik ook al bekeken de specs zijn idd top! Het basis model zit toch al snel aan de prijs van de X510, komen er nog extra kosten bij zoals invoer/btw etc?

De Asus TS mini gaat waarschijnlijk heel erg tegenvallen Bit-Tech Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb dacht ik ooit ergens gelezen dat whs elke zondagmorgen de database gaat opschonen. Ik weet dus niet zeker of dat zo is maar ik heb nu elke zondagochtend dat-ie nog niet klaar is met een van de twee backups.
Dus; klopt het van dat opschonen en zo ja, kan ik dat ergens instellen? De tijd voor de backups staat ingesteld op 04:00 starttijd en 06:00 eindtijd. Normaal gesproken ruim voldoende want doorgaans nemen de backups zo'n 10 minuten in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Zet de backups dan wat eerder.
zet deze voor 1:00 tot 3:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dat zou ik normaal gesproken ook gedaan hebben ware het niet dat mijn pc niet meer in slaapstand wordt gezet door whs na de backup. Ik wil dus niet niet dat mijn pc vanaf 01:00 's nachts aan staat. Ik moet nog uitzoeken wat daar de oorzaak van is maar voorlopig wil ik de backup tijd dus in de vroege morgen hebben.

Vandaar mijn vraag of ik whs kan beinvloeden met het opschonen van de database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Ferret schreef op zondag 21 februari 2010 @ 12:14:
Vandaar mijn vraag of ik whs kan beinvloeden met het opschonen van de database.
Dat opschonen gebeurd volgens mij direct in de buurt (voorafgaand) van de automatische backups op zondag en is volgens mij niet apart in te stellen, je kan wel enig invloed uitoefenen door met je backuptijden te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

In de WHS handleiding staat:

Backup Cleanup runs once a week at the beginning of the Backup Time on Sunday. It has two purposes:
1. Delete the metadata about home computer backups that are no longer needed
2. Delete copies of clusters that are no longer referenced by any home computer backup.

Dit is een vaste instelling en kan je niet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Thanks voor de antwoorden! Dan maar schuiven met de backuptijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Aardig leuke "Mem Usage" Ik ga toch sterk twijfelen aan een Asus TS mini met 1Gb mem.....

Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0558/CPU.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Vreemd dat de backup zoveel geheugen gebruikt.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Maar de vraag is.. is dat erg? Er zit 4gb in dat beestje als ik het goed zie dus wat is het probleem? Dat er 3gb (ongeveer) niks te doen heeft?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Dat was zeg maar ook mijn vraag, waarom kost dat zoveel geheugen om dat proces te laten draaien. En er zit maar 2Gb in me WHS.

Toen ik dit zag had ik al meteen zoiets wat moet je met een WHS doen die maar 1Gb heeft? Of zou dit proces zichzelf na mate geheugen beschikbaar is geheugen gebruiken voor performance.
Pagina: 1 ... 25 ... 47 Laatste