Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 17:42
Andso schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:41:
- WHS heeft een dode/defecte HDD. WHS gebruik drive extender, verwijderd dode/defecte hdd en zet nieuwe terug en als niet lukt is je data nog op PC nog aanwezig.
Nog een, bovenstaande plus een client crashed, je dode WHS HDD bevatte je client images die nu dus ook weg zijn. Oplossing is dus om die database ook te backuppen, wordt namelijk niet gedupliceerd door je WHS.

Het beste is dus twee externe harddrives, een hangt aan je WHS voor een dagelijkse/wekelijkse backup, je maakt dan meteen ook een backup van de client images database. Deze wissel je dagelijks/wekelijks om met een die je op je werk of bij je ouders hebt liggen. Zo heb je altijd een ietwat gedateerde backup offsite en een volledige backup onsite.

En een combinatie met een online backup is wel een ideale extra optie, maar niet supergoedkoop te regelen helaas. Als alternatief host ik al mijn foto's en converted home videos bij smugmug (flickr zou een goedkoper alternatief kunnen zijn), plus de bestanden waar ik aan werk zijn ook nog eens gebackuped via dropbox.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Andso schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:41:
Wat zou fout kunnen gaan?

- PC heeft dode/defecte HDD dan kan je de WHS backup nemen.
- WHS heeft een dode/defecte HDD. WHS gebruik drive extender, verwijderd dode/defecte hdd en zet nieuwe terug en als niet lukt is je data nog op PC nog aanwezig.
- Shares gebruik duplication, en of laat data op PC ook staan ( (3) dubbele backup?)

Waar ik zelf meer bang voor ben is eigenlijk diefstal van PC en of WHS dan kan je nog een soort van off-site disk hebben maar als die permanent nog in huis is of gewoon op WHS ligt is grote kans dat die ook weg is.
Het probleem zit bij de shares en bestanden op de WHS. Jouw lijst van mogelijke fouten gaat alleen uit van defecte harde schijven, waar duplication nuttig kan zijn. Maar duplication geeft schijnveiligheid bij virussen, per ongeluk verwijderde bestanden enz. : in die gevallen ben je de bestanden gewoon kwijt, de drive-extender heeft de gedupliceerde schijf bijgewerkt voordat je je realiseert dat het is misgegaan.
Nu is het maken van een backup van de shares niet al te lastig, maar dit kan alleen handmatig. En dat doe je waarschijnlijk niet iedere nacht, wat de automatische client-backup van WHS wel doet. Het afsplitsen van de backup-functionaliteit naar een aparte server (en de hoofdserver maakt ook backups op de backupserer) lijkt mij de veiligste oplossing, dan kan werkelijk iedere computer uitvallen en zal ik toch in staat zijn om alles te herstellen. Maar het zit er nu niet in...

• troftnom
Wel een beetje overkill voor een homeserver, de meeste gezinnen (wat toch de echte doelgroep is) zullen er geen 2 servers voor gaan aanschaffen.

BDBB geinstalleerd en dat maakt een backup van je database maken heel eenvoudig. Laat hem voorlopig op een share zetten die gedupliceerd wordt. Nu nog even een nieuwe harde schijf kopen voor een wekelijkse offline backup.

• Andso
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-03 22:46

Andso

Tabby SCORE!!!

troftnom schreef op donderdag 31 december 2009 @ 10:44:
Wel een beetje overkill voor een homeserver, de meeste gezinnen (wat toch de echte doelgroep is) zullen er geen 2 servers voor gaan aanschaffen.

BDBB geinstalleerd en dat maakt een backup van je database maken heel eenvoudig. Laat hem voorlopig op een share zetten die gedupliceerd wordt. Nu nog even een nieuwe harde schijf kopen voor een wekelijkse offline backup.
Het gaat dan idd wel heel erg ver hoe je backups moet gaan maken 2de backup server die backups maakt van de WHS en die weer backup laten maken van de backup machine? Dan moet je van deze 2servers ook weer off-site backups maken (brand - diefstal - crash - blikseminslag) Pfffff dan heb je dagtaak aan om die allemaal te doen.

Wat betreft virussen hier zijn aantal mooie pakketten en betaalbare oplossingen voor de WHS (en ja er kan altijd wat doorheen glippen).
Voor de oeps momenten heb wat weggegooit op een share is ook weer wat voor "TimeTraveler for WHS"

Kortom we kunnen het zo gek niet bedenken wat is nouw echt veilig etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 10:16
Heel vreemd; ik kreeg zonet de melding dat de 'Backup is postponed' zonder verdere uitleg. Ik krijg de connector niet meer aan de praat. RDP naar de server gaat wel maar heel traag. Shared Folders bekijken ook heel traag (of eigenlijk niet zelfs). Inloggen via de webpagina gaat ook niet.

Ik heb de server al gereboot (handmatig) maar dat geeft ook niets... Wat is hier nou weer aan de hand? Is er soms een update geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Meestal als je de melding krijgt "Backup is postponed" dan is de WHS zijn database aan het bijwerken aan het opschonen oude backups verwijderen etc. Dit kan idd lang duren afhankelijk van de hoeveelheid data, backup retentie en is een zware belasting voor de server alles gaat dan erg langzaam. Ik hoop niet dat er wat mis is gegaan door de reboot. Standaard is dit altijd op zondag gepland dat ie dit doet.

Tevens de server geeft ook info als ie dat aan het doen is net als bijvoorbeeld "Storage Balanced on X-XX-XXX XX:XX. - Cleaning Up Database

Heb handmatig het proces gestart als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://f.imagehost.org/0964/Knipsel.jpg

Edit info van help over deleten van backups bijwerken van database:

To make room for additional backups, Windows® Home Server deletes old backups that you manually mark for deletion and old backups that are outside the Automatic Backup Management settings. This takes place on Sundays during the Backup Time.

If you want to delete old backups now, click Cleanup Now on the Backup page on Windows Home Server Settings.

[ Voor 40% gewijzigd door Andso op 03-01-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Bedankt voor je reactie maar er is toch wel wat anders aan de hand. Na tig pogingen had ik eindelijk een verbinding met de server en via de Event Viewer kom ik een hele hoop foutmeldingen tegen van CqvSvc.exe en de eigenschappen zeggen:

"Exception occurred: System.IO.IOException

Message: The process cannot access the file 'C:\inetpub\intranet\health\health.xml' because it is being used by another process."

Na wat Gegoogle vind ik dat deze service een onderdeel van PP3 is en op de site van MS (blog WHS) lees ik de volgende oplossing:

"The CqvSvc.exe is the service that "Provides Home Server health status to the Console QuickView Media Center add-in".
So if you are not using that functionality on your WHS setup, simply log on locally, go into Administrative Tools and run the Services snapin, locate the "Console QuickView Monitor Service" in the list, right-click and choose Properties, then on the Service Properties set the "Startup type" to Disabled and click on the "Service status" Stop button.
The service should stop normally with no errors. You can optionally check the system Event Viewer Application log and there will be a log entry with a Source of CqvSvc and information on whether the service stopped successfully. You may wish to reboot your WHS system."

Aangezien ik die Media Center helemaal niet gebruik heb ik dus (na weer tig pogingen) die service uitgeschakeld.

Helaas blijft de Connector vaak weigeren en op het forum van WGS lees ik dat eigenlijk de einge oplossing is om WHS te herinstalleren...

Of heeft iemand misschien nog een idee wat ik zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Dat klinkt toch wat serieuzer, ik heb ook nog even zitten zoeken er zijn meerdere mensen met hetzelfde probleem. Er is niet echt een duidelijk antwoord wat nu te doen. De gene die de problemen hebben, hebben ook niks gewijzigd, add-in toegevoegd etc. vreemd dat dit zich dan ineens zo voor doet!

Wat ik me wel afvraag, is het een eigen homebrew WHS of een kant en klare (HP, Acer, Lenovo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Het is een Homebrew; HP Proliant met Xeon cpu en draait al ruim een jaar als een zonnetje. Heel vreemd dat dit soort dingen ineens ontstaan. Ik ben geen 'tinkerer' van m'n WHS en heb dus ook helemaal niets veranderd aan de setup.

De bovengenoemde oplossing (disablen van die service) lijkt toch wel te werken. Ik kan weer op een noramle manier overal bij en de connector werkt ook weer gewoon.

Computers.... Soms begrijp ik er helemaal niets van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrgoede
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-03 12:54
Weten jullie ook of het mogelijk is de WHS in te zetten als database server zodat je bijvoorbeeld SQL Server 2005/8 erop kan draaien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 13:59

CSB

:D

Volgens mij kun je gewoon MSSQL installeren ja.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb een probleem met m'n WHS en ik kom er niet uit...

Ik heb een nieuwe pc gekocht, eentje met Windows 7 Professional. Helemaal blij zou je zeggen. Totdat ik die bak even aansloot op de netwerkkabel uit m'n oude pc zodat het registratieproces van Win7 afgemaakt kon worden en meteen om wat updates op te halen. So far so good... Omdat ik heel Vista heb overgeslagen is Win7 toch wel erg nieuw voor me dus ik was wat aan het rondneuzen hoe dingen werkte enzo totdat ik ergens Netwerk zag. Ik klik erop en ja hoor, ik zag mijn andere pc, de Shared Folders op de WHS en m'n router. Via de Shared Folders kon ik meteen alles zien en ik dacht nog wat cool! Toen klikte ik op de router en eigenlijk gebeurde er niks dus ik merkte op dat moment eigenlijk niets. Totdat ik ineens merkte dat ik geen internet verbinding meer had. Ik bekeek de webpagina van de router en ja hoor, verbinding verbroken. Ik dus de verbinding hersteld en ik prikte de netwerkkabel weer in m'n oude pc om te zien of alles werkte en dat was zo.

Toen begon de ellende met de server. Ik merkte dat de backups niet meer goed gingen en dat de clients 'sochtends nog aanstonden i.p.v. weer in slaapstand. Daarna kreeg ik de Connector niet meer aan de praat (op beide clients niet) en RDP naar de server ging heeeeel traag. In de Event Viewer zag ik dat er vanaf het moment dat ik die niewe pc op de netwerkkabel had aangesloten dat er allerlei vreemde zalen in de logs verschenen. Zoals Errors van 'ASP.NET 2.0.50727.0 met event 1309', .Net Runtime 2.0 error reporting met event 1001' en Warnings van 'MS DTC event 4193' en 'TermServDevices met event 1111'.

Ik heb op alles gezocht en de meeste verklaringen wijzen naar een driverfout van de NIC. Hoe dit is ontstaan is me een raadsel. Als ik RDP naar de server en de eigenschappen opvraag van de NIC zie ik geen problemen of meldingen. Maar wat ik ook vreemd vind is dat de 'TermServDevices' in de eigenschappen zegt dat er printers vanaf mijn oude pc op de server zijn of moeten worden geinstalleerd en dat er iets met printerdrivers is. Waarom-ie dat nou meldt is me een kompleet raadsel want ik hoef helemaal geen printers en waarom doet-ie dat?

Ik heb de Connector op m'n oude pc verwijderd en getracht om via de server die opnieuw te installeren maar ik kom niet verder dan de map 'Connector software' en als ik op de .exe klik om te installeren dan zegt de server dat de netwerk naam niet meer geldig is ofzo.

Ik weet het niet meer en aangezien ik geen netwerk goeroe ben ik gestopt.... Ik heb de server uitgezet en ik trek hem wel te voorschijn voor een re-install. Ik ben alleen bang dat als ik m'n nieuwe Win7 pc aanmeld dat er weer van alles misgaat.

Als iemand een tip heeft dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Hebben de beide pc's de oude en de nieuwe misschien exact dezelfde naam/computernaam en ook de windows gebruikersnaam hetzelfde? incl wachtwoorden?

Als je de WHS share zonder een login gebruikersnaam en wachtwoord hebt gehad dan moet er iets exact hetzelfde zijn....

Tevens is je WHS geupdate naar SP3? SP3 bevat namelijk veel meer ondersteuning in de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Andso schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:44:
Hebben de beide pc's de oude en de nieuwe misschien exact dezelfde naam/computernaam en ook de windows gebruikersnaam hetzelfde? incl wachtwoorden?

Als je de WHS share zonder een login gebruikersnaam en wachtwoord hebt gehad dan moet er iets exact hetzelfde zijn....
Je slaat de spijker op z'n kop... Zelfde naam en wachtwoord. Macht der gewoonte en totaal niet bij stilgestaan... Damn wat stom..

Maar hoe nu verder? gewoon de nieuwe pc in orde maken en daarmee verder gaan of toch een re-install van de server?
Tevens is je WHS geupdate naar SP3? SP3 bevat namelijk veel meer ondersteuning in de connector.
Alles is up to date hier.

[ Voor 0% gewijzigd door Ferret op 10-01-2010 18:11 . Reden: typo... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Zelfde username/wachtwoord mag uiteraard geen probleem zijn. De vraag was denk ik meer of de PCs zelf identieke namen hebben gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Het is nog gekker; de oude pc heeft computernaam 'Dell-5150C' met werkgroep 'MSHOME' en de nieuwe heeft computernaam 'Kick-PC' en werkgroep 'WORKGROUP' dus dat kan het niet zijn. Denk ik...
Wat wel hetzelfde is dat er op beide pc's eenzelfde gebruiker is (Kick) met hetzelfde wachtwoord maar of dat voor problemen zorgt weet ik niet.

Misschien komt het doordat er een ipadres aan de oude pc hing en ik de kabel eruit trek en in de nieuwe pc stop?

En wat ook apart is dat ik op mijn oude pc ineens een map heb (in de root) die heet: 'Windows Home Server Drivers for Restore' met daarin 12 mappen met soortgelijkw cryptische namen en een Readme.txt die zegt:

This folder contains drivers for your home computer that you can use when you restore it from a backup.
For more information, open Help from the Windows Home Server Console and search for "Where can I find drivers for my hardware?"

Op zich natuurlijk erg goed, ware het niet dat ik de Console niet meer kan openen.

Ik heb nu als stappenplan om als eerste alle data van de oude naar de nieuwe pc over te brengen, de oude pc ontkoppelen van de router, de server te starten en de nieuwe pc aan de router hangen. Dan kijken of ik via een browser bij de server kan komen en of ik daar vanaf de Connector op de nieuwe pc kan installeren. En hopelijk kan ik dan vis de console de oude pc verwijderen.

Of iemand moet nog een tip hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 09:19
Ik heb wel een keer het probleem gehad dat als ik een backup begon, hij na een halve minuut eruit knalde en vervolgens ook m'n internet verbinding(op de client dus) verbrak.
Kwam door een verkeerde driver inderdaad, het vreemde was: de foutieve driver was de laatste versie. Ik moest 1 versie terug, en toen werkte het wel perfect.
Gaat om een onboard gigabyte nic op de Aus P5K. Exacte naam even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44
Ik heb op dit moment Windows 7 64-bits Ultimate draaien en uiteraard WHS.
Ik heb al op internet gezocht en ook hier in het topic, maar afgezien van de melding kom ik geen antwoord tegen.
Ik draai AVG free, maar de connector software blijft aangegeven dat ik geen antivirus en antispyware heb draaien.
Kan ik die melding niet gewoon uit zetten of aan geven dat ik wel software heb draaien?
Via de connector kan ik aangeven dat de melding niet weergegeven wordt. De volgende keer krijg ik echter de melding gewoon weer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Ferret schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:03:
Wat wel hetzelfde is dat er op beide pc's eenzelfde gebruiker is (Kick) met hetzelfde wachtwoord maar of dat voor problemen zorgt weet ik niet.

Misschien komt het doordat er een ipadres aan de oude pc hing en ik de kabel eruit trek en in de nieuwe pc stop?

Of iemand moet nog een tip hebben?
Zelfde gebruiker/wachtwoord zorgt niet voor problemen, dat is juist een van de features van WHS, je kunt je data op een share zetten waar alleen die gebruiker aan kan. Maakt dan niet op welke PC je inlogt, met het juiste gebruiker/wachtwoord kan je altijd bij je data op de server.

Router al eens gereset?
Persoonlijk zorg ik er ook altijd voor dat al mijn PCs/WHS dezelfde werkgroep naam gebruiken, maar dat zou mijn inziens toch niet tot problemen mogen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

Arunia schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:24:
Ik draai AVG free, maar de connector software blijft aangegeven dat ik geen antivirus en antispyware heb draaien.
Inderdaad heel vervelend, dit gebeurd ook bij gebruik van NOD32 4.0 met Vista maar ook bij Microsoft Security Essentials en Vista, dat zou je gezien de leverancier niet verwachten, dat wordt wachten op een update denk ik, ik trek mij er niets meer van aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 19-09 16:24
Ik zelf krijg continue een melding dat er geen anti spyware software is geïnstalleerd als er een pc aanmeld.
Gewoon negeren, gaat vanzelf weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
haha, ok. Dan ga ik dat wel doen. Best wel wazig dat Microsoft Security Essentials dit ook heeft. Maar goed, afgezien van dat ben ik echt ongelooflijk blij met Windows Homeserver.
Zelfs mijn vrouw is er super blij mee. Alhoewel ze het nu eigenlijk alleen voor het streamen van series gebruikt. :P

Oplossing gevonden.
Voor mensen die Windows 7 draaien (geen idee of Vista dit ook heeft):
Je hebt een wit vlaggetje in je systemtray staan (onderhoudscentrum).
Als je hier op klikt kun je aangeven dat je AVG Free activeert en vertrouwd.
Heb je dit gedaan, is gelijk het gezeur weg >_<.

[ Voor 33% gewijzigd door Arunia op 11-01-2010 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Arunia schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:57:
Zelfs mijn vrouw is er super blij mee. Alhoewel ze het nu eigenlijk alleen voor het streamen van series gebruikt. :P
Ik denk dat zij vast niet de enigste is die WHS daarvoor gebruikt, binnenkort komt 24 weer op de buis in de USA en gaan wij afleveringen sparen om alles binnen 1 week te kijken.
Oplossing gevonden.
Voor mensen die Windows 7 draaien (geen idee of Vista dit ook heeft):
Je hebt een wit vlaggetje in je systemtray staan (onderhoudscentrum).
Als je hier op klikt kun je aangeven dat je AVG Free activeert en vertrouwd.
Heb je dit gedaan, is gelijk het gezeur weg >_<.
Ik heb even in het securitycenter (Vista) gekeken van deze computer en daar wordt gezegd dat antispyware uit staat, nu blijkt Microsoft Security Essentials defender uit te zetten omdat het al in Microsoft Security Essentials verwerkt zit, waarom die melding dan nog via de console komt is mij een raadsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjongetjonge
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 21:18
Ik zoek me suf, maar kan nergens vinden waar en of en voor hoeveel de HP MediaSmart EX495 (in Nederland?) te krijgen is. Lijkt me een geweldig apparaat.
Vind hem wel voor ± 650 USDollar in HP-shop maar da's enkel in the states.
Weet iemand hier toevallig iets over?

Vriendelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Volgens staat-ie in het laatste Makro krantje voor 399,00 ex BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:27
Weet iemand of de extender één bestand ook altijd op één harde schijf (uitgezonderd evt duplicatie) plaatst of kan hij ook een 10GB bestand opsplitsen en over twee of meer schijven verdelen?
Ik heb namelijk bij de reinstall van evaluation copy naar final copy dat een gedeelte van mijn pool niet meegenomen is. Ik wil dus een nieuwe install doen, maar sommige bestanden staan zowel in de storagepool als in de shares map op de schijf die niet in de pool geplaatst is. Ondanks dat duplicatie voor die map (Videos) niet aan stond. Vraag me af hoe dat kan en welke van de twee versies ik bij een reinstall moet bewaren.

Edit: my mistake. Blijkt nu dat de daarwerkelijke bestanden op een harde schijf in de map DE/Shares staan. Ben dus al aan het kopieren.

[ Voor 10% gewijzigd door AgeOfPanic op 14-01-2010 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjongetjonge
Ferret schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:09:
Volgens staat-ie in het laatste Makro krantje voor 399,00 ex BTW.
Nope ;(
Dat is de 490.
Ik zoek en zoek en zoek naar de 495

Toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:43
tjongetjonge schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:24:
[...]

Nope ;(
Dat is de 490.
Ik zoek en zoek en zoek naar de 495

Toch bedankt.
de 495 is in NL niet onder de naam ex495 maar onder Storageworks X510 Data Vault. 'k heb hem ook ff als product aan dit topic gehangen :+

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 14-01-2010 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Heb inmiddels flink gespeeld met mijn WHS en heb dit proberen samen te vatten in mijn review van WHS:P

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Mooie review!

Wat ik persoonlijk het mooiste vind aan WHS is (na de automatische backups) de restore functie bij een crash van je client. Dit heeft mij al een keer heel wat dataverlies gescheeld.

Overigens zit ik nog steeds met een niet werkende WHS. Nadat ik laatst mijn nieuwe pc even aan het netwerk had gehangen raakte de server helemaal van slag. Dus hopelijk heb ik komend weekend tijd voor een re-install.

Hoe was het ook alweer; bij een re-install ben je wél de backups kwijt maar niet je data (films en muziek). En je add-ins en de Connectors op de clients moet je opnieuw installeren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Dat van de backups weet ik niet zeker, maar bij een re-install (en geen volledig schone installatie) ben je niet je films enzo kwijt. Wat je wél kwijt bent is de rechten op die mappen zodat het best nog een gepruts zal worden om dat werkend te krijgen. Misschien is dit laatste inmiddels aangepast, de laatste keer dat ik heb moeten herinstalleren is weer enige tijd geleden (afkloppen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:09

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

tjongetjonge schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:24:Dat is de 490. Ik zoek en zoek en zoek naar de 495
Je kan ook de EX490 kopen en er een andere processor inzetten. Discussie hier: http://www.mediasmartserv...viewtopic.php?f=25&t=5512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjongetjonge
TheVMaster schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 02:02:

[...]
de 495 is in NL niet onder de naam ex495 maar onder Storageworks X510 Data Vault. 'k heb hem ook ff als product aan dit topic gehangen :+
Dat is niet geheel correct, het zijn verschillende systemen al verschillen ze maar minimaal. De DataVault is iig voor de mkb (office) markt. (kleine softwareverschilletjes in de HPsoftware) en is enkel leverbaar in 1, 2 of 3 TB.
Maar het lijkt me een prima alternatief.
beschuit schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 18:27:
[...]

Je kan ook de EX490 kopen en er een andere processor inzetten. Discussie hier: http://www.mediasmartserv...viewtopic.php?f=25&t=5512
Dat kan natuurlijk ook interessant zijn :) Ga ik bekijken.

Dank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben aan het zoeken naar de juiste oplossing voor thuis.

Ik heb een ps3 een laptop (w7) en een pc(vista) en in de toekomst wil ik nog ip camera's halen en de mogelijkheid hebben om deze beelden op te slaan.

Het belangrijkste is dat het een energiezuinig systeem moet worden.

Nu neig ik naar de synology ds209+II incl 2x 1,5 tb waarvoor ik 500,- wil uittrekken.

Een nadeel lijkt mij dat er niet veel aan lijkt uit te breiden in de toekomst.

Kan ik voor dit bedrag zelf een homeserver laten samenstellen die minimaal dezelfde syteemeigenschappen kent en minimaal evenveel mogelijkheden heeft of is de synology een prima systeem voor dit bedrag.

Wie kan mij helpen met mijn dilemma?
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
tjongetjonge schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 18:55:
[...]

Dat is niet geheel correct, het zijn verschillende systemen al verschillen ze maar minimaal. De DataVault is iig voor de mkb (office) markt. (kleine softwareverschilletjes in de HPsoftware) en is enkel leverbaar in 1, 2 of 3 TB.
Maar het lijkt me een prima alternatief.

[..]
Dunno....ik zit bij een klant waar toevallig een aantal mannen van HP zelf zitten en en van die gasten is redelijk into the MediaSmart Server (heeft er geloof ik 3 ofzo :+) en die kwam dus met het gebeuren dat die DataVault = 495...
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 21:31:
Ik ben aan het zoeken naar de juiste oplossing voor thuis.

Ik heb een ps3 een laptop (w7) en een pc(vista) en in de toekomst wil ik nog ip camera's halen en de mogelijkheid hebben om deze beelden op te slaan.

Het belangrijkste is dat het een energiezuinig systeem moet worden.

Nu neig ik naar de synology ds209+II incl 2x 1,5 tb waarvoor ik 500,- wil uittrekken.

Een nadeel lijkt mij dat er niet veel aan lijkt uit te breiden in de toekomst.

Kan ik voor dit bedrag zelf een homeserver laten samenstellen die minimaal dezelfde syteemeigenschappen kent en minimaal evenveel mogelijkheden heeft of is de synology een prima systeem voor dit bedrag.

Wie kan mij helpen met mijn dilemma?
|:(
Eh....je kunt ook gewoon een 'kant-en-klare' kopen....een MediaSmart 490....of misschien een ander model. Die zijn wel lekker compact en redelijk energiezuinig...

[ Voor 43% gewijzigd door TheVMaster op 15-01-2010 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Of je neemt zoals ik een systeem met een ION-330 erin.
Zuinig en snel. Sneller dan de Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb nu sinds een week of zo een trial van WHS draaien in VMware Server en moet zeggen dat het uitstekend bevalt. Ik ben nu van plan om een NAS/WHS server samen te stellen op basis van zo'n mooie Chenbro ES34069 kast waar ik 4 disks in kwijt kan.

Voor het mobo zit ik te denken aan zo'n net aangekondigd Zotac NM10 bord met Atom D510, waarbij de voorkeur uitgaat naar de DTX variant vanwege de 6 SATA en eSATA poort die hier standaard op zitten.

eea zal als NAS, simpele webserver / toegang van buiten, download server (SABnzbd), DLNA en Squeezebox Server moeten gaan functioneren. Ik ga ervan uit dat de dual-core D510 dit best goed kan afhandelen, maar zou dat graag iets zekerder willen weten. Dus heeft hier iemand WHS op een Atom 330 oid draaien om iets over de performance te kunnen roepen?

Ik wil het stroomverbruik beperken en alternatieven (Intel H55 / GF9300 chipset) gaan al snel naar de 30W en meer idle, al zijn die natuurlijk wel een stuk sneller dan de Atom.

Hebben mensen hier nog goede ervaringen met de Lightsout plugin?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 08:47
Mars Warrior schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:39:
Ik heb nu sinds een week of zo een trial van WHS draaien in VMware Server en moet zeggen dat het uitstekend bevalt. Ik ben nu van plan om een NAS/WHS server samen te stellen op basis van zo'n mooie Chenbro ES34069 kast waar ik 4 disks in kwijt kan.

Voor het mobo zit ik te denken aan zo'n net aangekondigd Zotac NM10 bord met Atom D510, waarbij de voorkeur uitgaat naar de DTX variant vanwege de 6 SATA en eSATA poort die hier standaard op zitten.

eea zal als NAS, simpele webserver / toegang van buiten, download server (SABnzbd), DLNA en Squeezebox Server moeten gaan functioneren. Ik ga ervan uit dat de dual-core D510 dit best goed kan afhandelen, maar zou dat graag iets zekerder willen weten. Dus heeft hier iemand WHS op een Atom 330 oid draaien om iets over de performance te kunnen roepen?

Ik wil het stroomverbruik beperken en alternatieven (Intel H55 / GF9300 chipset) gaan al snel naar de 30W en meer idle, al zijn die natuurlijk wel een stuk sneller dan de Atom.

offtopic:
Heb je wel gezocht? Want dit is een paar keer voorbij gekomen

Ik heb niet de lightsout plugin maar heb wel een atom 330 whs server. Dit werkt erg goed. Gebruik hem voor ps3 media server, file server, http server etc etc dus wat jij er mee wilt daar draait het beest zijn hand niet voor om denk ik. Je moet alleen geen wonderen verwachten als media (hd) getranscode moet worden terwijl je het afspeelt (zoals bij de ps3 media server wel eens gebeurt). Full HD is bijna onmogelijk en 720p kan maar hangt zeer af van de gebruikte file.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Mars Warrior schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:39:
Jap! Ik draai de Lightouts plugin werkt geweldig doet wat het moet doen kan er weinig over zeggen, de WHS start vanuit slaapstand op een X tijd wekt de clients maakt backups zet de clients weer in slaapstand en de WHS gaat weer in slaapstand. Client pc aan de WHS gaat ook aan, client pc in slaapstand na 10min de WHS ook in slaapstand. Enzovoort enzovoort. Kortom werkt goed voor mij (wel betaalde versie genomen voor de extra opties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58
Na meerdere zoekpogingen (die eigenlijk alleen maar een NAS en WHS tegenover elkaar plaatsen) toch maar de vraag.
Mij lijkt WHS wel wat omdat het misschien wel de beste manier is om Windows computers te backuppen. De data is één, maar een compleet herstel van een computer met efficiente dataopslag is twee. Alleen wil ik WHS alleen inzetten voor de intelligentie van de backup. De opslag zelf moet plaatsvinden op een andere (fysiek dezelfde) computer.
Helaas lijkt het erop dat WHS alleen maar lokale harde schijven kan toevoegen, geen netwerkschijven. Heeft iemand een idee hoe dit toch kan? (Dat ik eventueel de JBOD functionaliteiten niet kan gebruiken maakt mij niets uit, de netwerkschijf is zelf een RAID5 opstelling.)
WHS zou op een HTPC komen te draaien, virtueel. De WHS hoeft alleen maar een backup te maken, geen extra zaken als downloads of wat dan ook. Om daar dan een aparte computer voor te nemen vind ik nogal onzinnig, temeer de HTPC al een sloot harde schijven heeft en toch al aanstaat als de backups worden gemaakt.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Dadona schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:31:
Na meerdere zoekpogingen (die eigenlijk alleen maar een NAS en WHS tegenover elkaar plaatsen) toch maar de vraag.
Mij lijkt WHS wel wat omdat het misschien wel de beste manier is om Windows computers te backuppen. De data is één, maar een compleet herstel van een computer met efficiente dataopslag is twee. Alleen wil ik WHS alleen inzetten voor de intelligentie van de backup. De opslag zelf moet plaatsvinden op een andere (fysiek dezelfde) computer.
Helaas lijkt het erop dat WHS alleen maar lokale harde schijven kan toevoegen, geen netwerkschijven. Heeft iemand een idee hoe dit toch kan? (Dat ik eventueel de JBOD functionaliteiten niet kan gebruiken maakt mij niets uit, de netwerkschijf is zelf een RAID5 opstelling.)
WHS zou op een HTPC komen te draaien, virtueel. De WHS hoeft alleen maar een backup te maken, geen extra zaken als downloads of wat dan ook. Om daar dan een aparte computer voor te nemen vind ik nogal onzinnig, temeer de HTPC al een sloot harde schijven heeft en toch al aanstaat als de backups worden gemaakt.
Kun je het niet omdraaien? De WHS die ook een htpc die is?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58
Helaas wordt Windows Server 2003 (de basis van WHS) niet ondersteunt door MediaPortal (de home theather software die ik inzet). Er zijn nu al wat issues en ik vermoed dat dit alleen maar erger gaat worden in de toekomst. Dus daarom wil ik het liefst de HTPC als main draaien.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Webgnome schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:56:
[...]
offtopic:
Heb je wel gezocht? Want dit is een paar keer voorbij gekomen
offtopic:
Na het doorlezen van alle officiele documentatie van Microsoft over WHS en het doorspitten van wat fora was ik eerlijk gezegd niet meer in staat om alle info goed in op te nemen :'(
Ik heb niet de lightsout plugin maar heb wel een atom 330 whs server. Dit werkt erg goed. Gebruik hem voor ps3 media server, file server, http server etc etc dus wat jij er mee wilt daar draait het beest zijn hand niet voor om denk ik. Je moet alleen geen wonderen verwachten als media (hd) getranscode moet worden terwijl je het afspeelt (zoals bij de ps3 media server wel eens gebeurt). Full HD is bijna onmogelijk en 720p kan maar hangt zeer af van de gebruikte file.
Dat is in ieder geval mooi. Transcoden zal waarschijnlijk niet gaan gebeuren, dus dan zou de server/nas snel zat moeten zijn voor de overige taken.
Andso schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 19:39:
[...]
Jap! Ik draai de Lightouts plugin werkt geweldig doet wat het moet doen kan er weinig over zeggen, de WHS start vanuit slaapstand op een X tijd wekt de clients maakt backups zet de clients weer in slaapstand en de WHS gaat weer in slaapstand. Client pc aan de WHS gaat ook aan, client pc in slaapstand na 10min de WHS ook in slaapstand. Enzovoort enzovoort. Kortom werkt goed voor mij (wel betaalde versie genomen voor de extra opties)
Fijn om te lezen dat dat werkt. Op verschillende fora zag ik enkel problemen met deze plugin nl.
Zag wel dat er nu twee versies zijn. De betaalde versie ondersteund ook monitoring van files etc. om aan de hand daarvan WHS al dan niet in slaap te laten gaan. Denk dat ik die sowieso dan ga kopen, want als er overdag niemand thuis is, is het een beetje onzin om dat ding aan te laten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje: ik ben geinteresseerd in de synology ds209+II maar zie nu ook de ex490. Zijn deze 2 vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:02:
vraagje: ik ben geinteresseerd in de synology ds209+II maar zie nu ook de ex490. Zijn deze 2 vergelijkbaar?
De synology draait op linux, de ex490 draait op whs. Dus op dat gebied zijn ze totaal niet vergelijkbaar.
De synology is een nas, de hp is behalve nas ook een kant en klare backup oplossing. Dus ook op dat gebied niet vergelijkbaar.

De vraag is wat je allemaal zoekt, en vanaf dat uitgangspunt gaat kijken welke apparaten er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben ook bezig met het opzetten van een homeserver. ik loop alleen tegen het volgende probleem aan: als ik de connectorsoftware installeer op een client dan krijg ik de melding dat de datum en tijd niet goed loopt en dat er daardoor geen verbinding met de server kan worden gemaakt. de tijd loopt echter gelijk op de client en de server en ook de tijdzone staat hetzelfde. heeft iemand hier ervaring mee? ik heb hier al gezocht maar ik kon er niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:06:
[...]

De synology draait op linux, de ex490 draait op whs. Dus op dat gebied zijn ze totaal niet vergelijkbaar.
De synology is een nas, de hp is behalve nas ook een kant en klare backup oplossing. Dus ook op dat gebied niet vergelijkbaar.

De vraag is wat je allemaal zoekt, en vanaf dat uitgangspunt gaat kijken welke apparaten er zijn.
Dat is precies het probleem: die zijn er zoveel en wanneer ga je voor welke.

Belangrijk is het streamen naar mijn PS3, toegankelijkheid van al mijn data. Ik wil de server ook graag als netwerkschijf kunnen zien. Wil familie de mogelijkheid geven om films van mijn schijf af te plukken. Wil in de toekomst de beelden van een ip camera op kunnen nemen. Muziek streamen is btw ook belangrijk.

UItgangspunt laag stroomverbruik, wel hoge schrijf en leessnelheden. Daarnaast zou het ook fijn zijn als het systeem in de toekomst nog wat uit te breiden is.

Hebben jullie nu een tip? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:24:
[...]

Dat is precies het probleem: die zijn er zoveel en wanneer ga je voor welke.

Belangrijk is het streamen naar mijn PS3, toegankelijkheid van al mijn data. Ik wil de server ook graag als netwerkschijf kunnen zien. Wil familie de mogelijkheid geven om films van mijn schijf af te plukken. Wil in de toekomst de beelden van een ip camera op kunnen nemen. Muziek streamen is btw ook belangrijk.

UItgangspunt laag stroomverbruik, wel hoge schrijf en leessnelheden. Daarnaast zou het ook fijn zijn als het systeem in de toekomst nog wat uit te breiden is.

Hebben jullie nu een tip? :?
ion based systeem draaiend op whs lijkt me geschikt voor dit soort zaken.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webgnome schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:25:
[...]

ion based systeem draaiend op whs lijkt me geschikt voor dit soort zaken.
Heb je een voorbeeld van een dergelijk systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Laatst online: 18-09 09:19
Ik ben benieuwd naar mensen die ervaring hebben met het streamen van HD en DVD content naar hun TV.
Binnenkort willen krijgen wij in huis een nieuwe TV met DLNA functionaliteit (waarsch een Bravia uit de 55xx series). Nu staat er al zo'n mooie WHS met een shitload aan films (VIDEO_TSjes en ISO's, is maar net hoe het van internet komt) , maar dit moet uiteindelijk op de TV verschijnen.
PS3MediaServer schijnt het te kunnen, klopt dat? Zijn er mensen die een soort gelijke situatie hebben, in ieder geval werken met DLNA?
Op het moment van schrijven zit er een AMD LE-1250 processor met 1GB werkgeheugen in, wat nu voldoet voor alleen backups/files. Ik kan me voorstellen dat dit straks niet meer voldoende is?

[ Voor 15% gewijzigd door stijnos1991 op 18-01-2010 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ikzelf heb PS3MediaServer draaien met een PS3, maar Iso's heb ik nog niet af kunnen spelen. Video_TS mappen evenmin.
Straks staat er een HDI Dune 3.0 Prime, dus dan is dat ook niet meer nodig. Alleen dan nog de beste software voor mijn streamium vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stijnos1991 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 20:15:
Ik ben benieuwd naar mensen die ervaring hebben met het streamen van HD en DVD content naar hun TV.
Binnenkort willen krijgen wij in huis een nieuwe TV met DLNA functionaliteit (waarsch een Bravia uit de 55xx series). Nu staat er al zo'n mooie WHS met een shitload aan films (VIDEO_TSjes en ISO's, is maar net hoe het van internet komt) , maar dit moet uiteindelijk op de TV verschijnen.
PS3MediaServer schijnt het te kunnen, klopt dat? Zijn er mensen die een soort gelijke situatie hebben, in ieder geval werken met DLNA?
Op het moment van schrijven zit er een AMD LE-1250 processor met 1GB werkgeheugen in, wat nu voldoet voor alleen backups/files. Ik kan me voorstellen dat dit straks niet meer voldoende is?
Ik heb zelf ook een heleboel DVD's op mijn homeserver staan geen problemen om deze af te spelen op mijn LCD maar gebruik niet de DLNA funktionaliteit maar heb een aparte HTPC die de zaken van mijn WHS haalt (veel flexibeler) want hoe denk jij Blu Ray af te gaan spelen via DLNA dat gaat niet lukken. Ik ben zelf begonnen met Blu rays heb inmiddels al een stuk of 10 disks naar mijn WHS server geript (lossless dus zeker 40Gb per stuk) en het koste wel wat moeite om dat te kunnen afspelen op mijn HTPC (die alles weer van mijn WHS haalt). Ik denk niet dat jouw tv een geripte blu ray directory op je WHS kan afspelen daarvoor heb je toch echt een aparte HTPC nodig en zeker op je mooie Bravia wil je toch echt blu rays kunnen afspelen van je WHS server.
Om blu rays te "backupen" gebruik ik anydvd HD en om ze af te spelen gebruik ik een Total mediaplayer van Arcsoft, zover ik weet is Total mediaplayer de enige player waarbij het mogelijk is blu ray data vanaf een netwerk drive af te spelen. Powerdvd heeft die mogelijkheid eruit gesloopt onder druk van de filmindustrie.
Dus DLNA is wel leuk maar het is niet flexibel genoeg en het ondersteunt geen blu ray playback via het netwerk en dat is toch wel een van de meest belangrijke zaken zeker met een grote LCD, ik vraag me ook af of je met DLNA DVD's kan afspelen via het netwerk?
Ik heb tevens een AVCHD camcorder en ik denk dat je dat ook niet af kunt spelen via DLNA aangezien dit ook vrij heavy is voor een PC om te decoderen, dus eigenlijk kan je wel zeggen dat DLNA sucks ;) als je enigzinds serieus aan de slag wilt met je LCD.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2010 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 08:00:
[...]

Ik heb zelf ook een heleboel DVD's op mijn homeserver staan geen problemen om deze af te spelen op mijn LCD maar gebruik niet de DLNA funktionaliteit maar heb een aparte HTPC die de zaken van mijn WHS haalt (veel flexibeler) want hoe denk jij Blu Ray af te gaan spelen via DLNA dat gaat niet lukken. Ik ben zelf begonnen met Blu rays heb inmiddels al een stuk of 10 disks naar mijn WHS server geript (lossless dus zeker 40Gb per stuk) en het koste wel wat moeite om dat te kunnen afspelen op mijn HTPC (die alles weer van mijn WHS haalt). Ik denk niet dat jouw tv een geripte blu ray directory op je WHS kan afspelen daarvoor heb je toch echt een aparte HTPC nodig en zeker op je mooie Bravia wil je toch echt blu rays kunnen afspelen van je WHS server.
Om blu rays te "backupen" gebruik ik anydvd HD en om ze af te spelen gebruik ik een Total mediaplayer van Arcsoft, zover ik weet is Total mediaplayer de enige player waarbij het mogelijk is blu ray data vanaf een netwerk drive af te spelen. Powerdvd heeft die mogelijkheid eruit gesloopt onder druk van de filmindustrie.
Dus DLNA is wel leuk maar het is niet flexibel genoeg en het ondersteunt geen blu ray playback via het netwerk en dat is toch wel een van de meest belangrijke zaken zeker met een grote LCD, ik vraag me ook af of je met DLNA DVD's kan afspelen via het netwerk?
Ik heb tevens een AVCHD camcorder en ik denk dat je dat ook niet af kunt spelen via DLNA aangezien dit ook vrij heavy is voor een PC om te decoderen, dus eigenlijk kan je wel zeggen dat DLNA sucks ;) als je enigzinds serieus aan de slag wilt met je LCD.
Ik maak ook gebruik van een soortgelijke opstelling als hierboven, alleen heb ik in de woonkamer geen HTPC, maar een XBOX 360 (en dan voor de dvd's de MediaExtender). DVD's stream ik d.m.v. de MyMovies add-on (voor zowel WHS als HTPC). Nu heb je (in mijn opstelling) een HTPC nodig om dvd's te streamen, maar als je 'alleen' een HTPC hebt dan kun je ze ook gewoon afspelen. Daarnaast heb je dan (als je veel dvd's hebt) een mooi overzicht van al je dvd's in je Mediacenter. Dit werkt overigens ook voor Blu-Ray Disks. Je kunt dit overigens volgens mij niet via de DLNA functie van je TV doen...via DLNA kun je vaak alleen MPEG of divx afspelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 08:48:
[...]

Ik maak ook gebruik van een soortgelijke opstelling als hierboven, alleen heb ik in de woonkamer geen HTPC, maar een XBOX 360 (en dan voor de dvd's de MediaExtender). DVD's stream ik d.m.v. de MyMovies add-on (voor zowel WHS als HTPC). Nu heb je (in mijn opstelling) een HTPC nodig om dvd's te streamen, maar als je 'alleen' een HTPC hebt dan kun je ze ook gewoon afspelen. Daarnaast heb je dan (als je veel dvd's hebt) een mooi overzicht van al je dvd's in je Mediacenter. Dit werkt overigens ook voor Blu-Ray Disks. Je kunt dit overigens volgens mij niet via de DLNA functie van je TV doen...via DLNA kun je vaak alleen MPEG of divx afspelen....
Dus kan jij een geripte blu ray directory (dus +/- 40Gig aan files in de stream directory, met Blu ray menu's, niet alleen de *.mts file waarvan er soms meerdere zijn voor 1 film) van je WHS afspelen via je Xbox360?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixty4
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2022

Sixty4

[64]

Ik ben sinds vanmiddag 13.00u bezig om mijn nieuwe HP MediaSmart server van buitenaf te kunnen benaderen, maar zonder succes.

Ik heb een Linksys 54G (v3.1) router. Ik heb gelezen dat de uPnP in combinatie met WHS niet werkt, dus ik het verschillende poorten handmatig geforward (80, 443 en 4125).
M'n WHS heb ik een statisch IP meegegeven die buiten de scope van DHCP valt.
Ik heb via de Windows Home Server Console de 'remote access' ingesteld en deze geeft onder 'details' onder 'domain name' overal een 'ok'.

Heb voor de test ook even de firewall van de router uit gezet.

Maar ik krijg nog steeds een 'pagina kan niet worden weergegeven' op m'n 'homeserver.com' domein.
----
Oplossing
Router setting: 'Filter Internet NAT redirection' uitgezet.

[ Voor 10% gewijzigd door Sixty4 op 20-01-2010 23:36 . Reden: Opgelost ]

PSNid: Sixty4 | Canon Classics Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 09:03:
[...]

Dus kan jij een geripte blu ray directory (dus +/- 40Gig aan files in de stream directory, met Blu ray menu's, niet alleen de *.mts file waarvan er soms meerdere zijn voor 1 film) van je WHS afspelen via je Xbox360?
eh....neej ik zie dat ik het een beetje brak neergezet heb. Een blu-ray schijfje heb ik (nog) niet geprobeerd, maar dit zou (als ik het goed gelezen heb) wel moeten werken, maar dan waarschijnlijk zonder de menu's...bij dvd's krijg ik ook geen menu's (via de XBOX 360) maar alleen de film. Nu is dat niet echt een probleem voor mij, maar goed mocht er nog een keer een 'echte' WMC komen ipv de 360 dan werken de menu's natuurlijk gwoon wel weer gelijk zonder aanpassingen :+

[ Voor 22% gewijzigd door TheVMaster op 20-01-2010 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Sixty4 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:15:
Ik ben sinds vanmiddag 13.00u bezig om mijn nieuwe HP MediaSmart server van buitenaf te kunnen benaderen, maar zonder succes.

Ik heb een Linksys 54G (v3.1) router. Ik heb gelezen dat de uPnP in combinatie met WHS niet werkt, dus ik het verschillende poorten handmatig geforward (80, 443 en 4125).
M'n WHS heb ik een statisch IP meegegeven die buiten de scope van DHCP valt.
Ik heb via de Windows Home Server Console de 'remote access' ingesteld en deze geeft onder 'details' onder 'domain name' overal een 'ok'.

Heb voor de test ook even de firewall van de router uit gezet.

Maar ik krijg nog steeds een 'pagina kan niet worden weergegeven' op m'n 'homeserver.com' domein.

Iemand een idee? Ik wordt er een beetje gek van :(
Ik heb dit ook gehad....op dit moment doet m'n http pagina het wel, maar als ik dan wil inloggen redirect hij naar https en dan krigj ik ook een page not found :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixty4
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2022

Sixty4

[64]

TheVMaster schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:36:
[...]

Ik heb dit ook gehad....op dit moment doet m'n http pagina het wel, maar als ik dan wil inloggen redirect hij naar https en dan krigj ik ook een page not found :(
Ik heb het net opgelost. In m'n router heb ik 'Filter Internet NAT redirection' uitgezet.
Altijd jammer van dit soort dingen dat je er uren mee bezig bent, en dat het 1 vinkje blijkt te zijn.

PSNid: Sixty4 | Canon Classics Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:33:
[...]

eh....neej ik zie dat ik het een beetje brak neergezet heb. Een blu-ray schijfje heb ik (nog) niet geprobeerd, maar dit zou (als ik het goed gelezen heb) wel moeten werken, maar dan waarschijnlijk zonder de menu's...bij dvd's krijg ik ook geen menu's (via de XBOX 360) maar alleen de film. Nu is dat niet echt een probleem voor mij, maar goed mocht er nog een keer een 'echte' WMC komen ipv de 360 dan werken de menu's natuurlijk gwoon wel weer gelijk zonder aanpassingen :+
Ok, wel jammer dat het nog niet mogelijk is. Maar die menu's heb je bij blu ray toch nodig om de taal en ondertiteling in te kunnen stellen, afhankelijk waar de Blu ray vandaan komt zit je met een default audio stream opgescheept en als je pech heb met een Duitse taal die kun je, zover ik weet, alleen maar instellen via die menu's. Bovendien zijn er films die uit een hele rits mts files bestaan (terminator) ook die kun je alleen maar afspelen (zonder onderbrekingen doordat je ze anders zelf individueel moet aanklikken) via zo'n menu, waarschijnlijk wordt er gewoon een soort batch script aangeroepen met al de af te spelen mts files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 07:40:
[...]

Ok, wel jammer dat het nog niet mogelijk is. Maar die menu's heb je bij blu ray toch nodig om de taal en ondertiteling in te kunnen stellen, afhankelijk waar de Blu ray vandaan komt zit je met een default audio stream opgescheept en als je pech heb met een Duitse taal die kun je, zover ik weet, alleen maar instellen via die menu's. Bovendien zijn er films die uit een hele rits mts files bestaan (terminator) ook die kun je alleen maar afspelen (zonder onderbrekingen doordat je ze anders zelf individueel moet aanklikken) via zo'n menu, waarschijnlijk wordt er gewoon een soort batch script aangeroepen met al de af te spelen mts files.
:+ Binnen MyMovies kan ik aangeven welke audiostream hij moet gebruiken om te streamen (dus bv. NL of EN bv. bij een animatiefilm) en ook de subs kun je in de MyMovies settings bepalen. Helaas kun je niet per film aangeven maar goed..meestal wil ik gewoon de Engelse audio stream en de Nederlandse subs, dus dat is niet zo'n probleem.

Overigens bestaat een DVD (film) ook uit een hele rits vob bestanden en dat gaat ook gewoon goed...dus technisch zou een blu-ray disk ook moeten werken..missschien is de bitrate wat te hoog om het goed te streamen over een 100mbit netwerk, maar goed..'.k zou dat eens moeten proberen eigenlijk..

[ Voor 11% gewijzigd door TheVMaster op 21-01-2010 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik speel VIDEO_TS en ISO's (maar ook MKV's en die '264' bestanden) van 1080P vlekkeloos af vanaf m'n WHS over een 10/100 netwerk. Maar ook je mediaplayer moet het aankunnen. Ik heb de Eminent 7075 HDMedia en wat ik zeg, absoluut perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 09:34:
[...]

:+ Binnen MyMovies kan ik aangeven welke audiostream hij moet gebruiken om te streamen (dus bv. NL of EN bv. bij een animatiefilm) en ook de subs kun je in de MyMovies settings bepalen. Helaas kun je niet per film aangeven maar goed..meestal wil ik gewoon de Engelse audio stream en de Nederlandse subs, dus dat is niet zo'n probleem.

Overigens bestaat een DVD (film) ook uit een hele rits vob bestanden en dat gaat ook gewoon goed...dus technisch zou een blu-ray disk ook moeten werken..missschien is de bitrate wat te hoog om het goed te streamen over een 100mbit netwerk, maar goed..'.k zou dat eens moeten proberen eigenlijk..
Met DVD inderdaad geen probleem, maar met blu ray gaat dit niet (kon het ook niet geloven na mijn DVD ervaringen) maar je zit vast aan de default audio stream pas als je zo'n blu ray menu krijgt kun je wat instellen. Als je gewoon een MTS file speelt krijg je die opties om subs te kiezen niet of ze zijn greyed out, technisch is het natuurlijk wel mogelijk maar ik denk dat niemand er nog echt naar heeft gekeken hoe je dit moet doen voor blu-ray, want er is naar mijn weten nog geen freeware die blu ray decoding ondersteund (iets zoals WMC cinema). ´Qua bitrate zit je ongeveer tussen de 30-40 Mbit dus een 100Mb netwerkje voldoet prima. Met WHS (met blu ray network shares) en arcsoft Total media player platinum kun je blu ray zonder problemen van je netwerk afspelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:27:
[...]

Met DVD inderdaad geen probleem, maar met blu ray gaat dit niet (kon het ook niet geloven na mijn DVD ervaringen) maar je zit vast aan de default audio stream pas als je zo'n blu ray menu krijgt kun je wat instellen. Als je gewoon een MTS file speelt krijg je die opties om subs te kiezen niet of ze zijn greyed out, technisch is het natuurlijk wel mogelijk maar ik denk dat niemand er nog echt naar heeft gekeken hoe je dit moet doen voor blu-ray, want er is naar mijn weten nog geen freeware die blu ray decoding ondersteund (iets zoals WMC cinema). ´Qua bitrate zit je ongeveer tussen de 30-40 Mbit dus een 100Mb netwerkje voldoet prima. Met WHS (met blu ray network shares) en arcsoft Total media player platinum kun je blu ray zonder problemen van je netwerk afspelen.
Via de XBOX zal het zowieso wel lastig zijn, het afspelen van blu-ray's. Overigens ondersteund MyMovies bru-ray decoding....via Windows 7 MediaCenter that is. Hier kun je lezen hoe je Blu-Ray discs kunt afspelen via Media Center m.b.v. MyMovies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 15:47

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Helaas gaat het steamen vanaf mijn homeserver naar mijn mediacenter 1080 films bij mij minder goed. Alles functioneert verder trouwens perfect, het streamen van 720 is ook geen enkel probleem maar bij (sommige) 1080 films hangt hij zo nu en dan. Dit hangt vaak ook weer van de MKV af. De MKV's van +- 6 / 8 GB redden het vaak wel. Als ze groter worden trekt het 100Mb netwerk het helaas niet. Ik moet dus overstappen naar een 1000Mb.

Maar er hangen hier dus wat leden af die zonder probleem dikke 1080 mkv files kunnen steamen naar hun mediacenter op een 100Mb netwerk? Zonder enige vertraging?

Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

DukeN schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 14:17:
Maar er hangen hier dus wat leden af die zonder probleem dikke 1080 mkv files kunnen steamen naar hun mediacenter op een 100Mb netwerk? Zonder enige vertraging?
Yup, is hier ook geen probleem met de popcorn hour en zijn 10/100Mb netwerk aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 14:07:
[...]

Via de XBOX zal het zowieso wel lastig zijn, het afspelen van blu-ray's. Overigens ondersteund MyMovies bru-ray decoding....via Windows 7 MediaCenter that is. Hier kun je lezen hoe je Blu-Ray discs kunt afspelen via Media Center m.b.v. MyMovies...
Interessant ga ik zeker proberen zodra ik windows 7 heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeN schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 14:17:
Helaas gaat het steamen vanaf mijn homeserver naar mijn mediacenter 1080 films bij mij minder goed. Alles functioneert verder trouwens perfect, het streamen van 720 is ook geen enkel probleem maar bij (sommige) 1080 films hangt hij zo nu en dan. Dit hangt vaak ook weer van de MKV af. De MKV's van +- 6 / 8 GB redden het vaak wel. Als ze groter worden trekt het 100Mb netwerk het helaas niet. Ik moet dus overstappen naar een 1000Mb.

Kijk naar je netwerk load en je CPU load op je mediacenter want die grote files worden nooit in een keer verstuurd, worden altijd stukje bij beetje gestuurd (gestreamed).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Voor degenen die Lights Out gebruiken en Wake-On-WAN:
Nadat mijn eval license verliep naar een community license werkt deze optie opeens niet meer. Goed, Wake-on wan is een protocol en geen software feature, dus met andere tooltjes zou je een magic packet moeten kunnen sturen en werkt het weer. Niet dus.
Heeft iemand dit wel werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

In de handleiding / technology brief van WHS staat uitgelegd dat WHS bij het backuppen van PC's ervoor zorgt dat dubbele bestanden maar 1 keer zullen worden opgeslagen. Er wordt echter ook diverse malen gesproken dat dit voor 'alle' bestanden geld die op WHS worden opgeslagen.

Betekent dit nu dat dit ook voor de shares geld? Oftewel als ik op de foto share niet enkel de aparte foto's heb staan (in een archief), maar ook verzamelalbums maak (waar dus gedeeltelijk dezelfde foto's op staan) dat dit dus niet of nauwelijks meer ruimte in zal nemen?

Of klopt deze interpretatie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

CSB schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 16:41:
Voor degenen die Lights Out gebruiken en Wake-On-WAN:
Nadat mijn eval license verliep naar een community license werkt deze optie opeens niet meer. Goed, Wake-on wan is een protocol en geen software feature, dus met andere tooltjes zou je een magic packet moeten kunnen sturen en werkt het weer. Niet dus.
Heeft iemand dit wel werkend?
http://addins.home-server-blog.de/verwaltung/lightsout/#en -->
Afbeeldingslocatie: http://www.home-server-blog.de/wp-content/uploads/2009/12/featurematrix2.png

Met andere woorden als je Wake-On-WAN wilt moet je een Personal license á €15.00 kopen :) (en laten we eerlijk zijn als je dat zo'n fijne functionaliteit vindt, is €15,00 wel overkombaar toch ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Tomba schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 10:15:
[...]

http://addins.home-server-blog.de/verwaltung/lightsout/#en -->
[afbeelding]

Met andere woorden als je Wake-On-WAN wilt moet je een Personal license á €15.00 kopen :) (en laten we eerlijk zijn als je dat zo'n fijne functionaliteit vindt, is €15,00 wel overkombaar toch ?)
:) Inderdaad...erg fijne plugin enneh..die €15,00 meer dan waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Nevermind, ik heb het al werkend. ;) Ik was vergeten "https" voor mijn remote access url te zetten. Dom dom dom...
Tenminste, dat denk ik, aangezien ik via mijn WOL tooltje over het internet mijn server net heb wakker gemaakt. Alleen deed ik dat op mijn LAN, dus ik moet het vanavond nog ff vanuit de kroeg proberen met mijn mobieltje. :p
edit: cool! het werkt vanaf mijn HTC'tje!

[ Voor 5% gewijzigd door CSB op 22-01-2010 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:18
Ik heb een probleem met mijn Remote acces.

Ik kan geen verbinding maken vanaf buiten. Bij de wizzard krijg ik dan ook altijd bij de laaste check , om te zien of de pagina van buiten te bekijken is een error.

Ik heb een Alice Adsl lijn met een Copperjet1616-r2 modem. Daarachter zit een Sitecom Wireless 300N router , vanaf daar gaat hij naar boven toe naar een 8 port hub en daar zit alles achter.

Ik heb mijn server al een static ip gegeven. Heb in mijn router de poorten 80 453 en 4125 geforward staan.

Telkens de foutmedling. Heb echt al van alles geprobeerd , met NAT functie uitgeschakeld in de router heb ik nergens geen internet meer. Dus dat was ook niet de oplossing. Firewall aan of uit maakt ook niet uit.

Heb al gezocht om de poorten te forwarden in de copperjet , maar dat lukt niet ? ik krijg in het modem telkens een foutmelding dat hij niet kan forwarden ? zou het daarin liggen ? of blokt alice de poorten zoiezo ?

iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Standaard gebruikt remote access poort 3389

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Welke error krijg je dan? En Remote Access is toch echt poort 4125 volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

zie: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/mobility/rdfaq.mspx

Q. What port does Remote Desktop use? Does everything go over port 3389?

A. Port 3389 is the only port you need to open. Windows will attempt to stream sound through User Datagram Protocol (UDP) first. If no port is available for UDP, sound will stream through a virtual channel in Remote Desktop Protocol, which uses port 3389.

Extra info: http://windowsteamblog.co...ooting-remote-access.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swetser
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04:37
Normaal wordt idd poort 3389 gebruikt voor Remote Desktop maar voor WHS poort 4125.

http://wiki.wegotserved.com/index.php?title=How_to_-_Configure_WHS_Remote_Access

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 13:25
TheVMaster schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 13:25:
[...]

:) Inderdaad...erg fijne plugin enneh..die €15,00 meer dan waard!
Heb gelijk een licentie gekocht...werkt hier perfect....WHS gaat in standby als mijn pc's(5stuks) ook offline zijn en wordt weer wakker als een van de pc's weer online zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Ah mijn fout helemaal gelijk, het moet idd 4125 zijn.

Voor de WHS moeten er 3 poorten openstaan 80, 443 en 4125

Hier super veel info voor de WHS howto (incl vids): http://windowsteamblog.co...te-access-challenges.aspx

edit: eventueel ook handig tooltje die test wat er open staat verbindingen kan maken etc: http://www.microsoft.com/...ng/tools/igd/default.mspx

[ Voor 10% gewijzigd door Andso op 23-01-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Ik heb mooi 15 euro uitgespaard aan een lights-out licentie. Ik kan zelfs vanaf mijn PDA over het internet mijn servertje wakker maken. En je hebt er niks anders voor nodig dan een tooltje dat een magic packet stuurt! Je betaalt in feite dus 15 euro voor een gratis te verkrijgen tooltje. Zoek via google maar op wakeonlangui.exe. Is ook een ppc versie van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Lights-out is niet alleen maar een WOL programma/add-in maar er zitten nog veel meer extra opties in de betaalde versie die je toch meestal niet echt handig met gratis tooltjes kan na bootsen. Gebruik je die extra opties niet dan heb je idd 15euro bespaard. Ik ben er toch erg blij mee server gaat om x tijd aan, pc gaat om x tijd automatische aan. Backup wordt gedraait, server gaat uit en ik schuif zo achter me pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 19-09 07:50
Ik zit er aan te denken om al me poorten van me router te mappen naar me server. Nou ja alle.. gewoon DMZ naar de router toe.
Maar dan is een goede firewall wel belangrijk! Dus daar heb ik graag advies voor nodig. Reden hiervoor is eigenlijk dat ik RDP sessies wil kunnen ontvangen. Daarnaast zou (max 2) vpn verbindingen ook geen kwaad kunnen maar dit zou hoogstens 2x per maand nodig zijn en 2 tegelijk zal helemaal bijna nooit voorkomen...
Maar omdat me server de meeste tijd uitstaat is het ontvangen van WOL berichtjes zeker een uitkomst en daarom zou ik dus DMZ naar me server toe willen instellen. Maar liever heb ik maar een beperkt aantal poorten open. FTP, HTTP en RDP is allemaal zo ingesteld maar de poorten voor WOL en VPN kan ik niet zo 1 2 3 vinden. Want je hebt daar ook aardig wat keuzes in.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:11

_AN

klaasbram schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:39:
Ik zit er aan te denken om al me poorten van me router te mappen naar me server. Nou ja alle.. gewoon DMZ naar de router toe.
Maar dan is een goede firewall wel belangrijk! Dus daar heb ik graag advies voor nodig. Reden hiervoor is eigenlijk dat ik RDP sessies wil kunnen ontvangen. Daarnaast zou (max 2) vpn verbindingen ook geen kwaad kunnen maar dit zou hoogstens 2x per maand nodig zijn en 2 tegelijk zal helemaal bijna nooit voorkomen...
Maar omdat me server de meeste tijd uitstaat is het ontvangen van WOL berichtjes zeker een uitkomst en daarom zou ik dus DMZ naar me server toe willen instellen. Maar liever heb ik maar een beperkt aantal poorten open. FTP, HTTP en RDP is allemaal zo ingesteld maar de poorten voor WOL en VPN kan ik niet zo 1 2 3 vinden. Want je hebt daar ook aardig wat keuzes in.
VPN > PPTP? Dan moet je 1723 en GRE open zetten.
Volgens mij kun je voor WOL geen porten openzetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

DMZ zou een mooie uitkomst zijn dan, hoe zit je eraan te denken om een VPN verbinding optebouwen? hardwarematig of softwarematig? Ondersteund je router een VPN eventueel met een IPsec? Tevens waarom zou je een VPN willen draaien?

Mijn router heeft een optie voor wake-on-lan (nog nooit getest) maar misschien is het makkelijker om bijv dit te gebruiken: Wake on Lan for Windows Graphical User Interface (GUI) je kan zelf een port toekenen dan in combinatie met een dynamic DNS.

-----------------------------------------------------------

WHS ontopic: ervaring met nieuwe ASoft AdminiMe even getest werkt toppie! Deze add-in vervangt eigenlijk Disk Management en Advanced Admin Console met uiteraard een extra toevoegingen erg handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 19-09 07:50
VPN wil ik open zetten zodat een laptop die bv bij me ouders staan en weer problemen heeft kan laten inloggen en zo dus die laptop kan beheren. Eventueel via die laptop weer inloggen op de router daar om iets te wijzigen.
Zelfde geld straks voor systemen bij me broer. Ook al wonen ze vrij dichtbij is het soms toch wel makkelijker op die manier. Ik wil het dus softwarematig laten regelen door serversoftware op WHS en client op de andere systemen. Via RDP wil ik dan me pda gebruiken of anders een laptop om weer in te loggen op me WHS en dan vanuit daar weer naar die laptops toe. Ook wil ik via RDP me inbraaksysteem kunnen beheren maar dat gaat via een lokaal draaiend programma welke via RS232 op me inbraaksysteem inlogt. (software daarvoor heb ik al).
Punt van twijfel zit hem dus in de beveiliging en het remote aanzetten van me WHS. WOL via PDA sturen is dus een mooie mogelijkheid mits het werkt ;)
Als ik zelf thuis ben wil ik dus via me hoofd pc liefst rechtstreeks kunnen inloggen op de clients (mits verbonden via VPN). Het mooiste qua ip adressen is dat me router dat zou regelen maar daar zit helaas geen functie voor in. Ik overweeg wel om deze te vervangen voor een mooie draytek die dat wel heeft ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 13:25
Michel242186 schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:25:
[...]

Heb gelijk een licentie gekocht...werkt hier perfect....WHS gaat in standby als mijn pc's(5stuks) ook offline zijn en wordt weer wakker als een van de pc's weer online zijn.
Probleempje dat ik heb, is dat tijdens het starten van mediacenter de server ook aangaat, maar de opnames(die op het whs staan) zijn niet te zien op mijn mediacenter. Even een herstart van mediacenter lost het probleem op, maar is niet helemaal zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:25
Ik heb me dit weekend bezig gehouden met WHS op een oude testcomputer.
Waar ik geen goeie oplossing voor kan vinden zijn volgende zaken:
- calender delen:
ik las dat je dit kan door het agenda bestand van windows agada op WHS te zetten en een symbolische link te maken.
Wat ik echter naar op zoek ben is iets die me toelaat te syncen met een of meerdere outlook en Ipod. Liefst nog meerdere agenda's mogelijk (werk/privaat/gezin/...) met verschillende rechten (lezen/schrijven voor verschillende users)
Een mogelijk alternatief was de microsoft Sharepoint, maar ik geraak hier precies niet mee weg.

- mail centraliseren:
nu heb ik verschillende mailboxen (werk/privaat/gmail/vereniging/...) en ik zou 1 overzicht handig vinden... (iedeaal met folders zoals: alles / box1/ box2/...) Dit geheel zou zich dan moeten syncen met de echte mailboxen.
Ik heb al zitten kijken naar hMailserver maar ik mis daar de IMAP ondersteuning (voor het afhalen van een IMAP server)

Natuurlijk zou het geheel eventueel kunnen via een exchange server, maar dat lijkt me nogal overkill (met de verplichte domeincontroller/...) Bovendien heb ik hier gisteren 4 uur aan zitten prutsen en liep ik continu tegen problemen aan (test versie onder virtuele machine op WHS)

- online backup:
op het net vond ik verschillende online backups terug. Enige probleem is dat de goedkopere (vb Mozy) geen WHS ondersteunen (weigeren install). Deze die het wel ondersteunen zijn dan weer zeer duur (m'n foto's nemen toch 100 gig en blijven groeien)

Na verschillende uren gesakkerd te hebben op dat alles, hoop ik dat er hier iemand een oplossing voor een of meerder van bovenstaande problemen kent... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

klaasbram schreef op zondag 24 januari 2010 @ 16:46:
VPN wil ik open zetten zodat een laptop die bv bij me ouders staan en weer problemen heeft kan laten inloggen en zo dus die laptop kan beheren. Eventueel via die laptop weer inloggen op de router daar om iets te wijzigen.
Zelfde geld straks voor systemen bij me broer. Ook al wonen ze vrij dichtbij is het soms toch wel makkelijker op die manier. Ik wil het dus softwarematig laten regelen door serversoftware op WHS en client op de andere systemen. Via RDP wil ik dan me pda gebruiken of anders een laptop om weer in te loggen op me WHS en dan vanuit daar weer naar die laptops toe. Ook wil ik via RDP me inbraaksysteem kunnen beheren maar dat gaat via een lokaal draaiend programma welke via RS232 op me inbraaksysteem inlogt. (software daarvoor heb ik al).
Punt van twijfel zit hem dus in de beveiliging en het remote aanzetten van me WHS. WOL via PDA sturen is dus een mooie mogelijkheid mits het werkt ;)
Als ik zelf thuis ben wil ik dus via me hoofd pc liefst rechtstreeks kunnen inloggen op de clients (mits verbonden via VPN). Het mooiste qua ip adressen is dat me router dat zou regelen maar daar zit helaas geen functie voor in. Ik overweeg wel om deze te vervangen voor een mooie draytek die dat wel heeft ;)
Ik zou als ik jou was Hamachi even checken :) Werkt volledig transparant ! Zie ook mijn WHS review :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Promy schreef op zondag 24 januari 2010 @ 19:25:
[...]
- online backup:
op het net vond ik verschillende online backups terug. Enige probleem is dat de goedkopere (vb Mozy) geen WHS ondersteunen (weigeren install). Deze die het wel ondersteunen zijn dan weer zeer duur (m'n foto's nemen toch 100 gig en blijven groeien)
Ik gebruik iDrive en die doet het op servers. Voor nog geen $50/jaar mag je tot 150GB opslaan. Je kunt dus dan nog wat groeien. Als je meer wilt dan betekent dat vaak flink dokken... iDrive gaat dan naar $14.95/maand voor 500GB. Geen idee of ze in dat geval nog een korting geven als je per jaar vooruit betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

iDrive ziet er leuk uit, jammer dat je een CC ervoor moet hebben.

Iemand idee wat je met deze info nog meer kan doen? In je browser dan zie je een XML file met info over je WHS (servername wijzigen naar eigen server naam)

http://servername:55000/health/health.xml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb tegenwoordig als mijn server een tijd op het opstartscherm heeft gestaan een melding dat een service niet kon worden gestart. Geen idee waar het over gaat want de rest werkt gewoon goed. Ik heb het idee dat ik iets geinstalleerd had staan en dat hij dit nog op wil starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Dat zou heel goed kunnen dat er nog wat moet worden geladen maar niet kan worden geladen en je dan een foutmelding krijgt. Je kan het waarschijnlijk makkelijk oplossen door even in de MSCONFIG te kijken of bij opstarten.

Heeft er iemand al ooit geprobeerd om een java applicatie te laten draaien op de WHS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Arunia schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 09:08:
Ik heb het idee dat ik iets geinstalleerd had staan en dat hij dit nog op wil starten.
Dat kan.
Kwestie van je Services even nakijken, want dan staat er één op automatic die niet loopt en geen bestanden meer heeft :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:15
Andso schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 14:59:
Dat zou heel goed kunnen dat er nog wat moet worden geladen maar niet kan worden geladen en je dan een foutmelding krijgt. Je kan het waarschijnlijk makkelijk oplossen door even in de MSCONFIG te kijken of bij opstarten.

Heeft er iemand al ooit geprobeerd om een java applicatie te laten draaien op de WHS?
Ik heb Ninan een keer laten draaien op m'n WHS....is een java based web applicatie.
Dat werkt op zich wel prima. Weet niet of je dat bedoeld.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
ik probeer al een tijdje WHS diskmanagement te instaleren , maar ik krijg telkens als ik deze add-in er op wil zetten Foutmeling 2203. Iemand een idee ? Google bracht geen opslossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

op mijn WHS heb ik de standaard zoek-service uitgeschakeld en draai ik Google Desktop. Dit bevalt goed echter moet ik eerst remote connecten met de WHS om te kunnen zoeken. Kan dat ook anders? Bijvoorbeeld via een webinterface of de console? Ik kan er geen addin voor vinden jammer genoeg. Ook Google desktop remote aansturen vind ik niets over.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:15
Toevalig kwam ik onlangs Windows Live SkyDrive tegen. Met SkyDrive kun je momenteel tot 25GB aan data opslaan in de cloud. Op zich wel ideaal voor online backups, mits je dat binnen de 25GB kan houden. Wel dacht ik dat dit per Live ID is, dus misschien dat je met meerdere ID´s nog meer op kunt slaan.

In combinatie met Gladinet (http://www.gladinet.com/) zou je ook SkyDrive kunnen mounten in je Windows omgeving.
Iemand hier die er al mee gewerkt heeft?
Het lijkt voor mij wel ideaal te zijn. Momenteel is m'n foto archief 'maar' 3GB en m'n documenten in totaal zo'n 5GB. Nog voldoende ruimte over op de SkyDrive om te groeien.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Galaxis schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 19:53:
ik probeer al een tijdje WHS diskmanagement te instaleren , maar ik krijg telkens als ik deze add-in er op wil zetten Foutmeling 2203. Iemand een idee ? Google bracht geen opslossing...
Installeer je de add-in via de console op een werkstation of via de console op de server zelf?
MrJayMan schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 20:51:
op mijn WHS heb ik de standaard zoek-service uitgeschakeld en draai ik Google Desktop. Dit bevalt goed echter moet ik eerst remote connecten met de WHS om te kunnen zoeken. Kan dat ook anders? Bijvoorbeeld via een webinterface of de console? Ik kan er geen addin voor vinden jammer genoeg. Ook Google desktop remote aansturen vind ik niets over.
Hoe heb je die standaard zoek service uitgezet? Dit mag ook wel verdwijnen van mijn WHS.
Jan_V schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 19:15:
Toevalig kwam ik onlangs Windows Live SkyDrive tegen. Met SkyDrive kun je momenteel tot 25GB aan data opslaan in de cloud. Iemand hier die er al mee gewerkt heeft?

Het lijkt voor mij wel ideaal te zijn. Momenteel is m'n foto archief 'maar' 3GB en m'n documenten in totaal zo'n 5GB. Nog voldoende ruimte over op de SkyDrive om te groeien.
Ik ben ook tijdje bezig geweest om wat leuks te vinden om toch nog ergens een off-site backup te maken. Bij mij vielen er al een hoop aanbieders af ivm betalingsmogelijkheden (CreditCard) Dan krijg je nog eens het probleem dat de meeste online backup mogelijkheden geen WHS en of Windows server OS ondersteunen.

Vandaar dat mijn vraag ook was met dank voor reply (Ninan app) of er iemand ervaring heeft met het draaien van een Java app op de WHS. Mijn oog is namelijk gevallen op de dienst Wuala van Lacie en waarom omdat Lacie heeft aangekondigd om ook met een Lacie Home Server op de markt te komen waarin "In terms of add-ins, Lacie will ship the Server as well with their Wuala cloud storage service (likely to be fully configured as a Windows Home Server add-in)."

Misschien is de prijs wat "duur" maar daarin tegen heb je de mogelijkheid om harddisk ruimte te sharen door te sharen wordt je een pro user en krijg je meer opties waaronder ook automatishe synchronisatie van mappen maar ook krijg je meer online storage. Je kan het op meerdere pc's tegelijk draaien het is super snel uppen en downen en is lekker licht pm te draaien (mem en CPU) Draai het nu 2 weken en heb al 130Gb online storage "verdient" door te sharen. _/-\o_

Ik ben zeer te vreden met wat ik ermee heb gedaan in 2weken tijd en nu was mijn plan om het op de WHS ook te zetten en HDD ruimte te sharen (voor meer online storage) en eventueel mappen te laten backuppen via de WHS. Mijn plan is om voor nu Wuala GUI te bedienen via AdminiMe deze add-in kan programma's etc starten die op de WHS geinstalleerd zijn in de WHS console. En met vooruit zicht op dat Lacie met hun Home Server op de markt komt met een mooie Wuala Add-in.

Heb je eventueel interesse kan ik je een invite sturen en een coupon code krijg je bij aanmelding meteen meer GB storage ipv 1Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb even in de eventviewer gekeken.
Het komt waarschijnlijk van de search module af.
Het valt me ook op dat ik overigens niet kan zoeken in mappen e.d.
Afgezien daarvan is de melding daarbij dat een apparaat niet gevonden kan worden.
Daarbij heb ik een keer een melding voorbij zien komen dat een harde schijf niet gevonden kon worden door de console bij het opstarten van mijn client pc.
Als ik bij de schijven kijk, geven ze gewoon healthy aan.
Maar de hoeveelheid meldingen van de search engine zijn erg groot.

Daarbij komt ook nog dat wanneer ik iets rechtstreeks op de server wil doen, er soms een vertraging van een minuut komt waarbij er niet gereageerd wordt.
Ik hoop niet dat er een HDD stuk is. Alhoewel er zeker nog wel garantie op beide schijven zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Arunia op 28-01-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Hmm Heb nu sinds een tijdje whs draaien.

Bevalt goed , zeker met de juiste add-ins.

Het enigste wat mij opvalt is dat de systeem drive contineu bezig is. Wordt stapelgek van het geratel van de schijf. De hdd blijff maar gaan en gaan en gaan en gaan.

Nog even mijn setup btw :

Asus p5gdc-deluxe bordje
Pentium 650 @ 3.4ghz
512mb corsair ddr2
geforce gt6600
Seagate 200GB
Maxtor 160 GB
Samsung 1TB

edit.

Geen idee wat er mis is met mijn whs. Maar mijn hdds blijven allemaal maar ratelen. Zelfs na een reboot. wordt hier niet vrolijk van. alles draaid wel lekker warm zo.

[ Voor 17% gewijzigd door Galaxis op 28-01-2010 22:41 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 47 Laatste