Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
Ik herhaal mijn vraag bog maar even, omdat ik toch graag even zekerheid zou hebben. Iemand? :)
Driftkikker schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:18:
Hoi, Misschien een stomme vraag, maar wij hebben hier nu ruim 2 weken de trial lopen en zijn er zeer tevreden over. Met nog 10 dagen te gaan wil ik graag de 'key' aanschaffen. Moet ik dan zoiets als https://maxict.nl/product..._1pk?btwview=in&rs=hwinfo nemen of kan ik ook ergens alleen de key kopen o.i.d.?
Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 07:50
Kan er wel op antwoorden maar als ik het niet zeker weet heeft het natuurlijk geen nut.
Heb je de mogelijkheid om je key te updaten? (eventueel via activatie schermpje etc)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
klaasbram schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:52:
Kan er wel op antwoorden maar als ik het niet zeker weet heeft het natuurlijk geen nut.
Heb je de mogelijkheid om je key te updaten? (eventueel via activatie schermpje etc)
Het enige wat ik hoef te doen is de key in te voeren in een activatie schermpje. De key is dus in principe het enige wat ik nodig heb. Is er niet iets dat ik alleen die key kan kopen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 17:42
Bij mijn weten niet, zou dus maar gewoon de OEM disc versie aanschaffen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:25
@job: die server kan inderdaad imap aanbieden naar clients toe. Wat ik graag wil is dat hij de mail van andere imap servers afhaalt en in een mapje zet. Op die manier kan ik m'n verschillende mailboxen in 1 keer bekijken (werk/prive/vereniging/...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Als je nu een verse installatie doet, en je wil daar je huidige HDD's aan koppelen, lukt dit zonder probleem?
Of hoe gaat dit in zijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik kwam net een artikel tegen hoe je GPT disks kunt toevoegen aan je Console. Of in ieder geval 1 GPT disk :)
Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 08:47
Ik wilde alleen maar eventjes kwijt dat ik zojuist mijn pc heb terug gezet naar de status van vanmorgen via WHS. had iets geïnstalleerd waardoor een bluescreen kwam ( Windows xp ). Even een half uurtje wachten en de pc doet het weer.

Wat een mooi product is het toch ook *O*

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Is er eigenlijk iemand met PP3 waar de clients wel in staat zijn om de Connector software te updaten. Moet nu op elke PC de hele setup opnieuw herhalen, beetje raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Promy schreef op woensdag 25 november 2009 @ 09:56:
@job: die server kan inderdaad imap aanbieden naar clients toe. Wat ik graag wil is dat hij de mail van andere imap servers afhaalt en in een mapje zet. Op die manier kan ik m'n verschillende mailboxen in 1 keer bekijken (werk/prive/vereniging/...)
Ik snap wat je wilt, en het is jammer dat het met die tool niet kan.
Je kan dan natuurlijk wel gewoon 3 imap accounts in je mailprog instellen.
Wil je die in een account in 1 map.. dan kan dat met filters.

Niet ideaal, maar ik weet zo ook geen tool die kan wat jij wilt.

[ Voor 65% gewijzigd door job op 29-11-2009 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Zo, ik ben het zat!
Ik ga Windows Homeserver draaien, en testen virtueel op mijn Windows Server 2008 R2, zodat daar via de backups kunnen weggeschreven, hopelijk werkt dat iets makkelijker met bakuppen dan R2 (allemaal bat scriptjes etc..). Denk dat dit de snelste manier is om van me ergenis af te komen. :P

Het plan:
  • Windows Homeserver virtueel draaien
  • Een kleine harddisk geven
  • Uiteindelijk wegschrijven naar mijn opslag schijven @ server
Het gaat al mis bij de install, dit ding kan je niet normaal zonder muis installeren (virtueel hyper-v moet eerst tooltje draiaen met drivers voordat muis het doet daarvoor ben je afhankelijk van je toetsenbord). Je kan gewoon niet op de knop 'I Accept this Agreement" drukken via de tab toets. Jammer! Ik ga verder zoeken naar een oplossing

[ Voor 47% gewijzigd door DJ-Visto op 29-11-2009 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

troftnom schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:30:
Is er eigenlijk iemand met PP3 waar de clients wel in staat zijn om de Connector software te updaten. Moet nu op elke PC de hele setup opnieuw herhalen, beetje raar.
Yep over here, 2x desktop met 1x XP en 1x Vista 64 bits en 1 laptop met Vista 32 bits, dus het kan wel ;)

Moet er wel bijzeggen dat het automatisch updaten wel enige tijd in beslag nam op elke computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuvela
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-01-2023
Ferret schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:02:
[...]

Het gaat erom dat de mediaplayer de metadata (dus folder.jpg, titel, jaar enz.) kan ophalen. Dat kan met deze mediaplayer alleen als deze metadata op een aangesloten usb drive staat (samen met de film natuurlijk).

Wat jij zegt werkt dat ook dan als de films op een share staan (\\Server\Video's\films\film.iso)?

En betalen is het niet echt; het is gratis en door metadata van nieuwe films te 'delen' kun je points sparen waarmee je andere functies kunt ontsluiten of je kunt deze points kopen via paypal.

Mediaportal op een WHS; dat is toch geen add-in?
ik zou eens gaan kijken naar Yanfoe http://www.yanfoef.com/ gratis haalt alles op covers , info van imdb enzv, dit in combinatie met Yamj http://omertron.com/pch/YAMJ_Latest werkt echt perfect en je krijg een mooie layout op je tv met de covers van de dvd's, ik heb het ook draaien alleen via een HDX1080 maar via de eminent moet het ook werken is een pot nat die dingen :*)

Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/4128/sshot19098015.jpg

Gr Goldnigga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

DJ-Visto schreef op zondag 29 november 2009 @ 20:16:
Zo, ik ben het zat!
Ik ga Windows Homeserver draaien, en testen virtueel op mijn Windows Server 2008 R2, zodat daar via de backups kunnen weggeschreven, hopelijk werkt dat iets makkelijker met bakuppen dan R2 (allemaal bat scriptjes etc..). Denk dat dit de snelste manier is om van me ergenis af te komen. :P

Het plan:
  • Windows Homeserver virtueel draaien
  • Een kleine harddisk geven
  • Uiteindelijk wegschrijven naar mijn opslag schijven @ server
Het gaat al mis bij de install, dit ding kan je niet normaal zonder muis installeren (virtueel hyper-v moet eerst tooltje draiaen met drivers voordat muis het doet daarvoor ben je afhankelijk van je toetsenbord). Je kan gewoon niet op de knop 'I Accept this Agreement" drukken via de tab toets. Jammer! Ik ga verder zoeken naar een oplossing
Is dat nieuw voor 2008 R2 Hyper-V dan ? Ik draai hier een Windows 2000 VM (niet gesnapshot door mij) op Windows 2008 Hyper-V, die een standard HAL draait en daar kunnen dus de Hyper-V tools niet op geinstalleerd worden.
Desondanks kan ik met Hyper-V client gewoon de muis gebruiken (zij het erg traag). Ik krijg dan in de statusbalk te zien 'Druk op CTRL+ALT+Pijl-Links om muis vrij te geven'...

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Tomba schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:15:
[...]

Is dat nieuw voor 2008 R2 Hyper-V dan ? Ik draai hier een Windows 2000 VM (niet gesnapshot door mij) op Windows 2008 Hyper-V, die een standard HAL draait en daar kunnen dus de Hyper-V tools niet op geinstalleerd worden.
Desondanks kan ik met Hyper-V client gewoon de muis gebruiken (zij het erg traag). Ik krijg dan in de statusbalk te zien 'Druk op CTRL+ALT+Pijl-Links om muis vrij te geven'...
Dat kan ik dus niet, en met die stomme install lukt het niet, heb mijn WIn2k3 r2 om mee te spelen ook virtueel geinstalleerd, werkte pas nadat ik Services Intergration disk had gedraait, maar daar kon alles wel met tab hier niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:15
Ik had ook geen problemen met 2k8r2 om WHS te installeren op een VM.
Heb ook niet echt iets speciaals, gewoon een usb-muis (draadloos, logitech) met een usb toetsenbord er op.
Misschien eens een andere muis proberen, want het moet wel kunnen. Of anders de vm hdd's op een ander systeem maken en dan kopieren in een nieuwe vm op de 2k8r2. Beetje suffe omweg, maar dat zou zeker moeten werken.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Jan_V schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:08:
Ik had ook geen problemen met 2k8r2 om WHS te installeren op een VM.
Heb ook niet echt iets speciaals, gewoon een usb-muis (draadloos, logitech) met een usb toetsenbord er op.
Misschien eens een andere muis proberen, want het moet wel kunnen. Of anders de vm hdd's op een ander systeem maken en dan kopieren in een nieuwe vm op de 2k8r2. Beetje suffe omweg, maar dat zou zeker moeten werken.
Mijn eigen pc is niet geschikt voor die doeleinden, het zou moeten kunnen oplossen (ik heb dit trouwens altijd gehad tot dat ik de intergration disk had gerund, maar normaal kan het allemaal met TAB toets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
Hallo allemaal, ik heb de OEM versie binnen gekregen, en ik wilde WHS activeren door de key van de OEM versie in de trial in te voeren. Dit werkt dus niet, krijg de melding ''incorrect product key''. Ook via de telefoon activatie lukt het niet. Terwijl we dus wel gewoon de software voor het volle bedrag hebben aangeschaft.

Iemand een oplossing hiervoor? De trial verloopt over 2 dagen, dus er zit een beetje haast achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Stap 1 maak in ieder geval een backup!
Stap 2 (aangezien activeren niet wil). Stop je instal cd/dvd erin en voer een server reinstall oid uit. Ik denk dat je hier opnieuw je key kan invoeren om daarmee later te activeren. Ik heb hier zelf alleen geen ervaring mee dus hoe dit verder verloopt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Ik heb een tijd lang VMWare workstation gehad op mijn WHS. Dit werkte uitstekend alleen was ik het zat elke keer te connecten naar me WHS om daar wat dingetjes voor me VMware te regelen. Daarom heb ik uiteindelijk vmware server geinstalleerd. Draait super, alleen is 2gb geheugen toch wat weinig voor WHS + VMware server. Maar mogelijk is het zeker.

Andersom zou ik niet zo snel doen omdat het dan de voordelen weg haalt van WHS. O.a. de backups e.d. Als je VMWare server kapot gaat dan is het ook weg. WHS kent een eigen restore functie dus die is bijna altijd te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Driftkikker schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:41:
Hallo allemaal, ik heb de OEM versie binnen gekregen, en ik wilde WHS activeren door de key van de OEM versie in de trial in te voeren. Dit werkt dus niet, krijg de melding ''incorrect product key''. Ook via de telefoon activatie lukt het niet.
Ik denk dat MS voor de windows home server dezelfde licentie regels heeft als voor xp/vista en windows 7. Dat betekent dat een oem serial alleen werkt bij een oem install. En voor een retail install heb je dus een retail serial nodig.
Dat gaat je dus waarschijnlijk niet zo lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steeg370
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 14:45
Driftkikker schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:41:
Hallo allemaal, ik heb de OEM versie binnen gekregen, en ik wilde WHS activeren door de key van de OEM versie in de trial in te voeren. Dit werkt dus niet, krijg de melding ''incorrect product key''. Ook via de telefoon activatie lukt het niet. Terwijl we dus wel gewoon de software voor het volle bedrag hebben aangeschaft.

Iemand een oplossing hiervoor? De trial verloopt over 2 dagen, dus er zit een beetje haast achter.

De WHS upgraden van trial naar OEM (full) version houdt in feite in dat je een herinstallatie moet doen van je machine. Bij het booten van de installatie DVD krijg je de keuze om een “clean install” of een “re-install” uit te voeren. Kies dat laatste, geef je settings en key mee en installeren.
Al de data blijft behouden, wat je achteraf moet doen, is je users opnieuw aanmaken en eventuele andere software/add-ins installeren die je er voorheen ook op had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Er bestaat toch geen echte retail versie van WHS, is allemaal OEM/System builder.

Volgens deze guide zou je een server reinstallation kunnen proberen: http://www.homeserverland...evaluation-to-retail.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans G
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-07-2024
Hallo,

Ik wil mijn server opnieuw inrichten. Heb nu 320gb systeemschijf en 1tb dataschijf.
Ik wil gaan naar een SSD systeemschijf van 40gb. 2x1tb data schijven.
Is dit een logische opstelling of klopt er geen hout van.

Frans G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44
Ik vraag me dan af in hoeverre het nut heeft voor een WHS om een SSD schijf te hebben. Als nu de dataschijven SSD waren, maar zo lijkt het me weinig toevoegen. Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Ik ben het daar inderdaad mee eens. Als het nou een systeem was wat vaak opnieuw opstart.. De WHS start , mits de automatische updates aan staan, maximaal 1x per week opnieuw op en dat gebeurt meestal op tijden dat het er totaal geen last van hebt dus daarvoor hoef je geen SSD voor aan te gaan schaffen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans G
Kan ik dan gewoon de SSD weglaten of is een aparte sys schijf beter.

[ Voor 33% gewijzigd door Frans G op 01-12-2009 16:34 ]

Frans G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44
Een aparte schijf heeft vrij weinig nut in mijn ogen.
Het enige is dat je data ook op de "systeemschijf" wordt gezet.
Dit kon je tegengaan middels een truukje ergens in dit topic.
Kort hield dat in dat je een installatie doet waarbij maar 1 schijf in het systeem zit. Na de installatie vul je die op met een nep bestand en dan de rest van de schijven plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Arunia schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:39:
Een aparte schijf heeft vrij weinig nut in mijn ogen.
Het enige is dat je data ook op de "systeemschijf" wordt gezet.
Dit kon je tegengaan middels een truukje ergens in dit topic.
Kort hield dat in dat je een installatie doet waarbij maar 1 schijf in het systeem zit. Na de installatie vul je die op met een nep bestand en dan de rest van de schijven plaatsen.
En wat nu als de schijf waarop whs geïnstalleerd staat crashed? Kun je toch beter een aparte schrijf pakken en dat trucje uithalen? Of zie ik dat verkeerd?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:11

Len

Leeg

Webgnome schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:49:
[...]

En wat nu als de schijf waarop whs geïnstalleerd staat crashed? Kun je toch beter een aparte schrijf pakken en dat trucje uithalen? Of zie ik dat verkeerd?
Als je schijf crashed waar WHS op staat.. Dan stop je er een nieuwe in, gooi de whs-install-cd erin en die zet WHS terug. Al de data die als duplicate stond ben je dan nooit kwijt. Andere data is een gok.. Gewoon alles van "waarde" op dupliclate zetten.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Len schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:55:
[...]

Als je schijf crashed waar WHS op staat.. Dan stop je er een nieuwe in, gooi de whs-install-cd erin en die zet WHS terug. Al de data die als duplicate stond ben je dan nooit kwijt. Andere data is een gok.. Gewoon alles van "waarde" op dupliclate zetten.
Wat ik eigenlijk nog slecht vind aan homeserver is dat men goed heeft nagedacht om de clients te backuppen en daarvoor een restoreproces voor heeft bedacht, echter voor het restoren van de server zelf heeft men niet echt nagedacht, waarom kan ik hetzelfde truckje (via netwerk restoren) van de server niet uitvoeren (image (+/- 20Gb) staat dan op een van de clients )? Bij een normale install moeten alle settings (installs van andere progs) weer worden gedaan. Wanneer ik een backup van mijn server wil doen dan wordt niet alleen de 20Gb serverdata opgeslagen maar ook de rest van mijn 6TB aan schijven daar heb ik niet zoveel aan natuurlijk. Zelfde met voorgaand verhaal als je OS hd crashed dan ben je die data die op de andere partitie staat ook kwijt met het huidige restoreprocess (als er toevallig data (wat er daadwerkelijk op staat weet je gewoon niet) op staat waarvoor je geen duplication hebt ingesteld )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je op een client geen backup wil maken, daarom heb je ook net een WHS gekocht zodat backups niet op je client moeten???

Zet een backup van de systeemschijf op een USBduimpje of dergelijke als de herinstallatie ongewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 07:50:Zelfde met voorgaand verhaal als je OS hd crashed dan ben je die data die op de andere partitie staat ook kwijt met het huidige restoreprocess (als er toevallig data (wat er daadwerkelijk op staat weet je gewoon niet) op staat waarvoor je geen duplication hebt ingesteld )
Als je harddisk fysiek stuk is wel, als alleen het OS crashed kun je met een reinstall je WHS weer aan de gang krijgen en zal de data partitie weer gewoon beschikbaar komen. En zoals al gezegd, als duplicatie niet aanstaat kan je data niet zo belangrijk zijn.
Staat hier ook nog ergens een post van een gebruiker die de rest van zijn systeemschijf opgevuld heeft zodat er geen echte data meer op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 08:13:
Omdat je op een client geen backup wil maken, daarom heb je ook net een WHS gekocht zodat backups niet op je client moeten???

Zet een backup van de systeemschijf op een USBduimpje of dergelijke als de herinstallatie ongewenst is.
Ik zou het geen probleem vinden hoor als je de mogelijkheid hebt om een server systeemschijf te backuppen op een client (20gb heb ik altijd wel vrij op een van mijn clients), maakt het allemaal wat makkelijker bij problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Iemand die het nog weet, ik kan niet verder komen dan ik nu ben ik wil graag spele er mee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Laatst online: 18-09 10:16
heuvela schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:52:
[...]

ik zou eens gaan kijken naar Yanfoe http://www.yanfoef.com/ gratis haalt alles op covers , info van imdb enzv, dit in combinatie met Yamj http://omertron.com/pch/YAMJ_Latest werkt echt perfect en je krijg een mooie layout op je tv met de covers van de dvd's, ik heb het ook draaien alleen via een HDX1080 maar via de eminent moet het ook werken is een pot nat die dingen :*)

[afbeelding]

Gr Goldnigga
Dat ziet er zeker goed uit! Hoe en waar heb je dit geinstalleerd? Heb je misschien een korte tutorial?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-03 22:46

Andso

Tabby SCORE!!!

Ferret schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:40:
[...]

Dat ziet er zeker goed uit! Hoe en waar heb je dit geinstalleerd? Heb je misschien een korte tutorial?
Dit was ook mijn eerste gedachte, ziet er in ieder geval wel leuk uit helaas geven die sites weinig tot nop aan info wat en hoe.

Ik weet niet of er hier ook Perfect Disk 10 gebruikers zijn? Ik ben eigenlijk bij dit programma gekomen door het gelezen te hebben van must have add-ins voor WHS mswhs.com. Wat mij eigenlijk al meteen opviel waren de reacties van mensen die dit product ook gebruiken op de WHS en eigen PC er razend enthousiast over zijn en dat dit programma echt werkt etc. ook op meuktracker (er is al een build 124)

Kortom eerst maar eens de demo gedownload op eigen pc om te testen en jawel hoor naar 1ste scan direct merkbaar dat pc sneller is met opstarten van windows, starten van programma's harddisk staat veel minder te rammelen en te kraken. Dus eigenlijk zo enthousiast en overtuigd over het programma dat ik het pakket heb gekocht voor de WHS en Client licentie.

Installatie op de WHS is simpel je moet het pakket eerst op je eigen pc installeren bij de installatie maakt ie een map in de program files waar meteen ook de WHS installatie inzit. Deze installatie kopieer je naar je share op de whs map software - add-ins map. En vanuit de console kan je het pakket installeren.
Eigenlijk hoef je na installatie niks meer echt in te stellen op de WHS er staat meteen al een scan schema ingesteld om te defraggen etc etc. Kortom geen omkijken meer na, uiteraard kan je ook nog wel helemaal alles na eigen smaak het persoonlijk instellen.

Dit zelfde geld eigenlijk ook voor een installatie op een werkstation hier wordt je helemaal vrij ingelaten wat je wil doen kwa scan schema's, opstarten, en andere opties in het pakket.

Na de WHS ook compleet te hebben gedefragmenteerd (wat heel wat uurtjes kost voordat ie klaar is met scannen uiteraard ook afhangkelijk van de hoeveelheid data op de whs) is de snelheid van het maken van client backups aanziendelijk sneller. Eerst was de snelheid tussen de 29 ~ 32Mb/s en met gebruik van Perfect Disk is dat gemiddeld steeds rond de 47 ~ 53Mb/s met uitschieters omhoog.

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/12/02/d4319e640b976d965622a05eee37419e/snelheid.jpg

Wat ik nog wel mis of nog niet heb gevonden is of je vanuit de WHS ook de opties centraal kan instellen en regelen voor de client machines ipv handmatig op de clients. Iemand idee>

Maar programma werkt voor mij dus top! Ben benieuwd of er dus andere zijn die het ook gebruiken en wat hun ervaringen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Heb PerfectDisk hier sinds het voorjaar draaien. Ervaringen zijn ook prima. Het zijn wel losse programma's die helaas inderdaad niet geintegreerd zijn zoals bij Avast waar je de clients nog kan aansturen. Dat is wel een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me hetzelfde te doen als Diskeeper welk ik al 3jaar met volle overtuiging voor betaal. Zelfs op Vista en Win7 gebruik ik gewoon Diskeeper ipv de te programmeren nieuwe defrag.
Waar ik vroeger stoptte bij 50% om schijven verder te vullen, ga ik nu vrolijk door tot 95-100% zonder performance te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik met WHS een dedicated server opstarten om te gamen in een LAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:18:
Kan ik met WHS een dedicated server opstarten om te gamen in een LAN?
Installeren zal je best langs remote desktop doen. Starten kan je eventueel vanuit de console met "Advanced Admin Console" plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 07:36
ik heb advies nodig..

Afgelopen weekend heb ik 2x 1tb disks gekocht om mijn storage uit te breiden in m'n whs.

Maar nu wil ik eigenlijk van 1 of meerdere specifieke mappen een replicatie hebben tussen deze 2 disks.

Ik heb nu 1 van de disks toegevoegd aan de storagepool en 1tje niet omdat ik niet weet hoe ik hem lekker erbij kan hangen met mijn eigen wensen.

Beide disks zijn nog leeg want alles staat op de andere schijven die er al in hingen. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon alles in je storage pool toevoegen en folders laten duplicaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 07:36
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 08:43:
Gewoon alles in je storage pool toevoegen en folders laten duplicaten.
Hoe kan ik de paden van het dupliceren beïnvloeden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Dat is inderdaad niet te beinvloeden, tenzij het de enige disks in je systeem zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep inderdaad. Dat is langs de ene kant het goede aan WHS, niemand hoeft zich zorgen te maken waar het is. Langs de andere kant weet je het natuurlijk ook zelf niet meer moest je dat wensen.
Alternatief is om ze niet in de storage pool te zetten, software/hardware raid1 en dan als netwerkschijf gebruiken. Dan heb je het volledig zelf onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

klaasbram schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:55:
Ik kwam net een artikel tegen hoe je GPT disks kunt toevoegen aan je Console. Of in ieder geval 1 GPT disk :)
Zie hier
Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Zelf heb ik namelijk reeds 2x 1TB op een degelijke RAID5 controller waar ik meer vertouwen in heb voor redundancy. Voor backup van data heb ik een NAS, naar mijn idee maak je namelijk geen backup van een systeem op datzelfde systeem. Ik dan ook helemaal niets in het duplicaat verhaal van Microsoft.

Ik vraag mij ook af hoe het gaat wanneer je de array gaat uitbreiden (max. 8x 1TB) of dit wel netjes door WHS wordt overgenomen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Laatst online: 21:27
Ik heb een vraag over de Advanced Admin Console. Ik heb via de console opdracht gegeven om een paar grote bestanden van een USB schijf die aan de server hangt te kopieren naar een share. Wat gebeurt er als ik nu de console op mijn laptop afsluit? Blijft de server dan kopieren of moet ik de console zo lang laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De storage pool is voor falende harde schijven. Voor zaken als virussen, brand, diefstal, ... moet je sowieso afgekoppelde backup hebben.
Ikzelf gebruik een 1280ML met raid5 maar enkel omdat ik de poorten nodig heb. Had ik genoeg aan de sata op het moederbord zou ik gewoon lekker op mobo aansluiten en zonder raid in de storage pool smijten. Maar das dus leuke aan WHS, als je geen storage pool wil gebruiken moet dat ook helemaal niet.

Uitbreiden van een GPT is mogelijk maar je moet de partitie dan wel vergroten, lijkt me logisch. Een GPT in storage pool zetten heb ik nog niet gedaan.
Ik gok dat hij blijft kopïeren. Was het niet even snel om te proberen dan te posten? :p

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:43
_Dune_ schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 00:19:
[...]

Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Zelf heb ik namelijk reeds 2x 1TB op een degelijke RAID5 controller waar ik meer vertouwen in heb voor redundancy. Voor backup van data heb ik een NAS, naar mijn idee maak je namelijk geen backup van een systeem op datzelfde systeem. Ik dan ook helemaal niets in het duplicaat verhaal van Microsoft.

Ik vraag mij ook af hoe het gaat wanneer je de array gaat uitbreiden (max. 8x 1TB) of dit wel netjes door WHS wordt overgenomen.
Ehh.....Dat dupliceren wat WHS doet is volgens redelijk hetzelfde als een RAID1 opstelling. Een backup maak je natuurlijk ten allentijde op een separate disk. Een disk die je bv. als backupdisk toevoegd aan je WHS.....werkt erg handig!

Volgens mij ligt het een beetje aan de hardware, maar 8 x 1TB zou niet een probleem moeten zijn volgens mij voor je storage pool.

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 08-12-2009 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Laatst online: 21:27
Ik gok dat hij blijft kopïeren. Was het niet even snel om te proberen dan te posten? :p
Dat was inderdaad handiger geweest, maar ik was al bijna halverwege. Ik las trouwens net op een ander forum dat het niet verstandig is om bestanden via My Documents in Advanced Admin Console van een USB schijf naar een Share te kopieren. Ze zeggen daar dat je dan niet via de Extender Technologie gaat. Weet iemand wat ze daar mee bedoelen?
Ik heb inmiddels al data van vier harde schijven gekopieerd, maar zie geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TheVMaster schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 11:10:
[...]
Ehh.....Dat dupliceren wat WHS doet is volgens redelijk hetzelfde als een RAID1 opstelling. Een backup maak je natuurlijk ten allentijde op een separate disk. Een disk die je bv. als backupdisk toevoegd aan je WHS.....werkt erg handig!

Volgens mij ligt het een beetje aan de hardware, maar 8 x 1TB zou niet een probleem moeten zijn volgens mij voor je storage pool.
8x 1TB zal inderdaad geen probleem zijn, maar met RAID5 wat effectief een logisch volume van 7TB opleverd waarvoor je weer GPT moet gebruiken. Standaard kun je dit niet aan je storage pool toevoegen, want WHS maakt er doodleuk weer MBR van met een limiet op 2TB en dat vindt ik gewoon klote, om het maar zo te noemen. DE work-around die door mij gequote is schijnt wel te werken, maar ik vraag mij af wat er gebeurd als ik eerst 6x1TB@RAID=5TB toevoeg aan de pool en later twee extra disks toevoeg aan de RAID5 set wat er dan gebeurd.

Ik hoef namelijk de belangrijke data niet tweemaal in mijn datapool te hebben, daarvoor heb ik een externe backup, dus dat duplicate gebeuren van WHS zal ik soieso niet gebruiken. Voor redundancy heb ik een goed RAID5 controller.

@Rizon, zonde hoor heb je een mooie en dure Areca RAID5 controller en dan gebruik je hem alleen voor de extra poorten, had je hem gewoon nog liggen? Want anders had je volgens mij ook wel voor een goedkopere oplossing kunnen gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 08-12-2009 15:35 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans G
Even een vraagje. In de device manager (hardware) onder harde schijven, kan ik bij policies 2 dingen aanvinken. Dit zijn enable write caching on the disk, deze staat bij mij aangevinkt. Het andere vinkje bij enable advanced performance staat niet aangevinkt. Bij dit vinkje wordt gewaarschuwd voor verlies aan data als de power uitvalt. Is dit ook bij een server ook het geval, immers, op een whs server zal je toch niet vlug data verliezen denk ik bij power uitval. Mijn vraag is dus, kan ik dit vinkje aanvinken voor meer disk performance.

Frans G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 19-09 14:11

Len

Leeg

Vogens mij moet je dit maar niet doen :o De snelheid van de schrijven gaat echt niet veel omhoog. En juist bij een server als dit type (beetje backup en filestorage) wil je juist wat extra veiligheid?

Edit: En juist WHS wil nog welk eens lang zijn data balancen (verdelen over de schrijven). En als je dan een 230V uitval hebt, weet ik niet wat de schade kan zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Len op 08-12-2009 17:41 ]

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

_Dune_ schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 00:19:
[...]

Neem eens een kijkje hier: hardforum daar zitten volgens mij een aantal gebruikers die raid5 setups draaien met WHS. Tevens erg leuk topic om te kwijlen ook met al die TB's aan opslag mogelijkheden.
Len schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:40:
Vogens mij moet je dit maar niet doen :o De snelheid van de schrijven gaat echt niet veel omhoog. En juist bij een server als dit type (beetje backup en filestorage) wil je juist wat extra veiligheid?

Edit: En juist WHS wil nog welk eens lang zijn data balancen (verdelen over de schrijven). En als je dan een 230V uitval hebt, weet ik niet wat de schade kan zijn.
Een server (WHS) hang je toch ook direct aan een UPS om dit soort dingen te verkomen. Uiteraard is er een mooie add-in voor WHS Grid Junction in combinatie met WHS.

[ Voor 29% gewijzigd door Andso op 08-12-2009 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 15:33:
[...]
@Rizon, zonde hoor heb je een mooie en dure Areca RAID5 controller en dan gebruik je hem alleen voor de extra poorten, had je hem gewoon nog liggen? Want anders had je volgens mij ook wel voor een goedkopere oplossing kunnen gaan.
Ik weet niet waar ik hem anders voor zou gebruiken. Er hangen 5arrays van telkens 4schijven in RAID5 en gebruik dus ook niet de storage pool van WHS met die arrays. Heeft een raid controller andere doelen? :)

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb 1x 500GB en 3*1TB. Ik heb mijn OS op de 500 gezet en daar geeft hij dus automatisch 20GB partitie van gemaakt en de rest in de 'pool' gestoken.
Ik zou nu graag die Disk uitbreiden naar een disk van 1.5TB.
Ik had gedacht om een image te nemen van deze en dan terug te zetten op mijn nieuwe schijf?

Maar zal dit allemaal zonder probleem werken, of zal de Pool moeilijk doen, omdat er plots nog 1TB bij gekomen is??

iemand een idee?

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 13:59

CSB

:D

En sinds vandaag ben ik een WHS Admin. :)
Erg soepeltjes opzetten was het niet, mijn HDD moest op IDE mode staan ipv AHCI... 3 uur bezig geweest, met 6x bluescreens... En ik kwam er maar niet uit...

Anyway, ik ben de boel nog aan het verkennen, maar voor thuis is het wel lekker simpel te doen. Gelijk ff Lights Out add-in geinstalleerd, zodat de server netjes in hibernate gaat als hij niks te doen heeft. Nou maar hopen dat ie ook weer aan gaat als ik wil inloggen. ;)

Hebben jullie nog must-have add-ins?

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de console verkiest boven remote client, vindt ik de advanced admin console onmisbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
En Disk Management!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Hmm. Ik begreep niet waarom mijn WHS niet in suspend ging met de LightsOut add-in, maar RRAS scheen in de weg te zitten.
Ben nu aan het testen of alles naar behoren functioneert, maar hoe hebben jullie dit ingesteld? Ik wil namelijk ook WOL via Internet kunnen doen en een connectie met mij WHS maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 08:12:
[...]

Ik weet niet waar ik hem anders voor zou gebruiken. Er hangen 5arrays van telkens 4schijven in RAID5 en gebruik dus ook niet de storage pool van WHS met die arrays. Heeft een raid controller andere doelen? :)
A mijn fout, ik had nog niet begrepen dat je meerdere RAID5 array's gebruikte. :+

• Webgnome
Ik heb nu toch iets raars:

Afbeeldingslocatie: http://img695.imageshack.us/img695/5826/strange.jpg

Zoals je ziet is de info over de pool dus niet goed. Moet ik me nu zorgen gaan maken?

Strava | AP | IP | AW

• punisher007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Heb hetzelfde hier, dus je hoeft je geen zorgen te maken :)

http://blog.bjornhouben.com

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

punisher007 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 21:44:
Heb hetzelfde hier, dus je hoeft je geen zorgen te maken :)
als iemand anders het probleem ook heeft dan is het geen probleem [face palm]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dit is een bekende bug volgens mij en al bekend bij MS. Volgens mij heeft iedereen het die meer dan 1 schijf heeft in z'n WHS heeft. Geen zorgen maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Zo, heb m'n licentie binnen. :Y)
Heb nog iets van 4 dagen over voordat ik moet activeren, dus dat is mooi op tijd.
Zal mijn server wel ff opnieuw moeten installeren of niet? Ik heb bij de installatie geen productcode opgegeven, dus misschien hoef ik alleen de productcode maar op te geven?

Daarnaast nog een leuke: voor mensen die WOL problemen hebben, vergeet niet op de netwerkkaart in te stellen dat het systeem stroom geen mag besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Ferret schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 10:37:
Dit is een bekende bug volgens mij en al bekend bij MS. Volgens mij heeft iedereen het die meer dan 1 schijf heeft in z'n WHS heeft. Geen zorgen maken dus.
Ok, het viel me op vlak nadat ik mijn server open had gehaald voor een 'fix'...

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Er is een nieuwe versie/update van de LightsOut add-in. Er zijn 2versie beschikbaar de Community Edition (gratis) en de Licensed Edition (betaald). Er zitten een aantal erg leuke en handige dingen in deze add-in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

En juist waar ik Lights-Out het liefst voor gebruik moet je voor betalen... Wake-On-Wan.
Gelukkig heb ik het op een andere manier wel werken.
Toch is het een top add-in voor op het LAN.

Wat trouwens wel jammer is, is dat WHS alleen in x86 versie bestaat. Had graag gebruik gemaakt van 4GB geheugen ipv 3,25GB...

• Ferret
[b][message=33151769,noline]
Wat trouwens wel jammer is, is dat WHS alleen in x86 versie bestaat. Had graag gebruik gemaakt van 4GB geheugen ipv 3,25GB...
Hoezo? Ik heb 1 Gb geheugen en WHS draait als een speer...

Verwijderd

Je kan WHS ook gebruiken als de server2003 die erachter schuilt. Ik heb er database op draaien en ook VM's, 64bit zou vreselijk leuk zijn.
Zal allemaal wachten worden op WHS2. WHS is en blijft iets nieuw voor Ms dus zullen we grootse aanpassingen mogen verwachten. Maar er is nog zeer weinig nieuws gelekt en ook nog geen beta's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Zijn er eigenlijk WHS gebruikers hier die een website hebben lopen op Windows Home Server ?

Ik heb sinds kort weer Wordpress geinstalleerd en dat loopt foutloos op 1 klein ding na, hij wil geen post versturen, ik heb php.ini aangepast maar dat heeft geen resultaat opgeleverd, weten jullie misschien iets wat ik over het hoofd heb gezien...??

Nu is het niet echt belangrijk voor ons dat er geen email vanaf de website gestuurd kan worden maar het moet toch mogelijk zijn ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Winkiller958 schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 16:38:
Zijn er eigenlijk WHS gebruikers hier die een website hebben lopen op Windows Home Server ?

Ik heb sinds kort weer Wordpress geinstalleerd en dat loopt foutloos op 1 klein ding na, hij wil geen post versturen, ik heb php.ini aangepast maar dat heeft geen resultaat opgeleverd, weten jullie misschien iets wat ik over het hoofd heb gezien...??

Nu is het niet echt belangrijk voor ons dat er geen email vanaf de website gestuurd kan worden maar het moet toch mogelijk zijn ??
ja, ik host meerdere sites vanaf de WH-server (virtueel via apache). Ik weet niet meer met welke reden maar ik gebruik een SMTP-plugin van wordpress en relay de uitgaande mail via de smtp-server van mijn provider.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

MrJayMan schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 19:43:
[...]

ja, ik host meerdere sites vanaf de WH-server (virtueel via apache). Ik weet niet meer met welke reden maar ik gebruik een SMTP-plugin van wordpress en relay de uitgaande mail via de smtp-server van mijn provider.
Top, ik heb het geprobeerd en inderdaad ik kan nu ook emailen met deze plugin via wordpress en de smtp server van mijn provider, je wordt vriendelijk bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 17:47

BS

Is het mogenlijk om meer dan 1 home server in je netwerk te hebben?
Ik kan het nergens duidelijk vinden of dit probleemloos gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Lijkt me dat dit gewoon moet gaan werken. Alleen voor het van buitenaf benaderen zul je wellicht andere NAT entries / outside ports dienen te configureren.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Meerdere servers in een netwerk is mogelijk - ik had die situatie toen ik naar een nieuwe server migreerde.

Koop je een Out of the box server erbij, dan moet je op een client de WHS connector verwijderen, en dan opnieuw installeren. Daarna kan je vanaf die client de nieuwe server configureren.
Bedenk verder dat een connector slechts met een server kan werken. Het is niet echt een probleem, je kan altijd een RDP sessie naar de andere server hebben.

Wat waarschijnlijk niet mogelijk is, is dat de servers met elkaar samenwerken. Wat ik zou willen, is dat de ene server zich bezighoudt met client backups (en verder niets), en dat de tweede server de overige rollen heeft, dus file server, streaming, remote access enz., en dat ook die server backups krijgt op de dedicated backupserver. Dat laatste lijkt niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
BS schreef op zondag 27 december 2009 @ 10:44:
Is het mogenlijk om meer dan 1 home server in je netwerk te hebben?
Ik kan het nergens duidelijk vinden of dit probleemloos gaat werken.
Werkt probleemloos zolang je de connector maar instelt op de juiste server zoals hier al eerder aangegeven. Heb er nu ook twee draaien, nieuwe die altijd aanstaat, en de oude die nog een backup maakt van wat oude PCs die ik toch niet elke dag gebruik (en incidenteel een backup maakt van de laptops van mijn ouders als ze op bezoek zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Denk dat de home server gedachte is dat je maar 1 server daarvan in je netwerk hebt ;)
Als je met meerdere servers gaat werken ga je toch het thuis gebruik voorbij... nou ja de non-tweakers/ MS gedachte

Edit, bedenk me net of het misschien niet mogelijk is om via remote desktop de backup te starten, dus via de console lokaal op die server :?

[ Voor 26% gewijzigd door The-Source op 27-12-2009 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben bezig met een nieuw topic voor WHS.
Afgezien van de standaard opties/updates ben ik nog op zoek naar tips/trucs voor de beginnende WHS gebruiker.

DM me je mooiste plugins en oplossingen voor de hardnekkige problemen :)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
Even een vraagje:

Ik heb nu een PC staan met XP Professional die server speelt hier in het thuisnetwerk.

Er zitten 2 hardeschijven in
1 van 320GB waar XP op staat en de Program Files
1 van 1TB waar alle Data op staat (films, muziek, foto's e.d.)

De taak van de huidige PC is om die mappen met films e.d. te delen over het netwerk, zodat ik er op onze mediacenter PC (Windows 7) bij kan. Ook staat er uTorrent op met een Web interface, en SabNZBD, zodat ik van een willekeurige computer in het netwerk, of over internet een torrent of nzb kan inladen, die dan automatisch gedownload wordt.

Ook draait er een simpele webserver op (HFS) om wat bestandjes e.d. te delen met vrienden.

Omdat ik wel eens wat nieuws wil proberen zat ik te kijken naar WHS.

Maar is WHS geschikt voor mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

arjants schreef op zondag 27 december 2009 @ 13:04:
Ik ben bezig met een nieuw topic voor WHS.
Afgezien van de standaard opties/updates ben ik nog op zoek naar tips/trucs voor de beginnende WHS gebruiker.

DM me je mooiste plugins en oplossingen voor de hardnekkige problemen :)
Klinkt goed, denk dat beste kan worden aangevuld met info als topic gepost is?
ThinkPadd schreef op zondag 27 december 2009 @ 13:16:

Maar is WHS geschikt voor mijn situatie?
WHS is zeer geschikt voor jouw situatie alles wat je nu doet met je XP bak kan met de WHS nog veel simpeler ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 17:47

BS

Free rider schreef op zondag 27 december 2009 @ 11:46:

Wat waarschijnlijk niet mogelijk is, is dat de servers met elkaar samenwerken. Wat ik zou willen, is dat de ene server zich bezighoudt met client backups (en verder niets), en dat de tweede server de overige rollen heeft, dus file server, streaming, remote access enz., en dat ook die server backups krijgt op de dedicated backupserver. Dat laatste lijkt niet mogelijk.
Dit is wat ik ook zeer handig zou vinden.
Maar voorlopig kan ik met deze nog even vooruit en anders ga ik het de tijd gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Free rider schreef op zondag 27 december 2009 @ 11:46:
Meerdere servers in een netwerk is mogelijk - ik had die situatie toen ik naar een nieuwe server migreerde.

Koop je een Out of the box server erbij, dan moet je op een client de WHS connector verwijderen, en dan opnieuw installeren. Daarna kan je vanaf die client de nieuwe server configureren.
Bedenk verder dat een connector slechts met een server kan werken. Het is niet echt een probleem, je kan altijd een RDP sessie naar de andere server hebben.

;) Wrom zou je dit willen btw? Je kunt toch ook een 'zwaardere' WHS kopen (die nieuwe MediaSmart ex495..ehh...de Storage Vault x510 of onder welke naam wordt dat ding in NL verkocht)....'kheb een ex475 en m'n ouders een ex490...dat voldoen eigenlijk voor alle taken al meer dan voldoende :)

Al zou ik zelf nog best een keer een WHS2 willen hebben,maar ja..dat wordt vast wel eind 2010 voordat die beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Ik vind het ideaal. Al mijn gegevens zijn gewaarborgd, ik kan alle media die ik normaal gesproken verspreid had staan over 3 of meer werkstations nu centraal aanbieden, en ik kan via het internet mijn server starten en op mijn werk "onderhoud" plegen aan mijn thuisnetwerk.

Ik gebruik waarschijnlijk nog geen 10% van wat ik er allemaal mee zou kunnen, maar dat komt nog wel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
TheVMaster schreef op maandag 28 december 2009 @ 00:00:
;) Wrom zou je dit willen btw? Je kunt toch ook een 'zwaardere' WHS kopen (die nieuwe MediaSmart ex495..ehh...de Storage Vault x510 of onder welke naam wordt dat ding in NL verkocht)....'kheb een ex475 en m'n ouders een ex490...dat voldoen eigenlijk voor alle taken al meer dan voldoende :)
Nu is de WHS de zwakste schakel - als deze uitvalt ben ik niet alleen de fileserver, streaming enz. kwijt, maar ook nog eens de backups. Door de backup-functie op een aparte server te plaatsen is het in ieder geval geen probleem als een van die twee uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Free rider schreef op maandag 28 december 2009 @ 19:03:
[...]

Nu is de WHS de zwakste schakel - als deze uitvalt ben ik niet alleen de fileserver, streaming enz. kwijt, maar ook nog eens de backups. Door de backup-functie op een aparte server te plaatsen is het in ieder geval geen probleem als een van die twee uitvalt.
Hmm....je kunt natuurlijk je WHS ook gewoon z'n data weer naar een backup disk laten backuppen. Op zich heb je een punt, maar voor een thuis situatie is dat natuurlijk compleet zinloos, nouja..voor de gemiddelde Nederlander dan..bij een Tweakert kan ik het me nog voorstellen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

TheVMaster schreef op maandag 28 december 2009 @ 21:07:
[...]

Hmm....je kunt natuurlijk je WHS ook gewoon z'n data weer naar een backup disk laten backuppen. Op zich heb je een punt, maar voor een thuis situatie is dat natuurlijk compleet zinloos, nouja..voor de gemiddelde Nederlander dan..bij een Tweakert kan ik het me nog voorstellen O-)
Hoe maak je dan weer backups van de gemaakte backups? Ben even de weg kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ik begrijp iets niet, wat maakt het nu uit dat je je backups kwijt raakt ? als je pc of laptop op dat moment maar niet crashed.....ik vond het erger om data, muziek en video kwijt te zijn na een hd probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Winkiller958 schreef op maandag 28 december 2009 @ 21:49:
Ik begrijp iets niet, wat maakt het nu uit dat je je backups kwijt raakt ? als je pc of laptop op dat moment maar niet crashed.....ik vond het erger om data, muziek en video kwijt te zijn na een hd probleem.
En daarom worden je shares ook automatisch gemirrored, mits je dat aanvinkt in je disk management.

Ik heb zelf via Cobian Backup en een "oude" netwerkdisk met 350GB een automatische wekelijkse backup-to-disk via FTP ingeregeld. En ach, als ik mijn backups kwijt ben, so be it. Dit is al een hele vooruitgang, sinds ik normaal gesproken NOOIT backups maakte van mijn pc's thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Andso schreef op maandag 28 december 2009 @ 21:28:
[...]

Die backup disk (usb of eSata) zou je dan off-site kunnen bewaren, zoals het hoort. voor een thuissituatie is het denk ik ook niet nodig om elke nacht een backup te maken op een externe disk (die je off-site bewaard), eens per week (of misschien zelfs wel per maand) kan voldoende zijn...
Winkiller958 schreef op maandag 28 december 2009 @ 21:49:
Eh.....ik neem natuurlijk in die off-site backup wel m'n data en muziek mee, om nu ook de video's mee te nemen gaat me beetje ver (dat is op het moment een groeiende hoeveelheid wat gaat groeien tot ongeveer 1.5 - 2 TB :+)...

[ Voor 35% gewijzigd door TheVMaster op 29-12-2009 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Ik heb gewoon met Robocopy een script gemaakt die al m'n data naar een externe schijf kopieert. Dit zijn dus ook alle shares en nog wat ander spul dat ik belangrijk acht.

M'n download folder neem ik niet mee, want dat past niet op het schijfje en is ook niet zo heel belangrijk. Script draait iedere nacht. Wel zit ik er over na te denken om die externe schijf ook nog te backuppen, maar dan alleen de belangrijke onderdelen, zoals foto's en documenten. Beetje overkill misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Jan_V schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 11:49:
Ik heb gewoon met Robocopy een script gemaakt die al m'n data naar een externe schijf kopieert. Dit zijn dus ook alle shares en nog wat ander spul dat ik belangrijk acht.

M'n download folder neem ik niet mee, want dat past niet op het schijfje en is ook niet zo heel belangrijk. Script draait iedere nacht. Wel zit ik er over na te denken om die externe schijf ook nog te backuppen, maar dan alleen de belangrijke onderdelen, zoals foto's en documenten. Beetje overkill misschien.
:+ RoboCopy _/-\o_ Da's inderdaad ook een goeie...maar al m'n belangrijke info is al gemirrored.....dus 1 x per week handmatig externe disk aansluiten en daar gaat dan een backup heen. Die schijf wordt eh..off-site bewaard zou off-site bewaard moeten worden, maar hij ligt gewoon bovenop m'n WHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Andso schreef op maandag 28 december 2009 @ 21:28:
[...]
Je kunt die manually doen zoals uitgelegd door Microsoft: http://download.microsoft...r_Backup_and_Restore.docx
Of de BDBB addin gebruiken: http://www.mediasmartserver.net/add-ins/

Moet wel zeggen dat ik dit toe nu toe nog niet gedaan heb, een gaatje in mijn backup strategie, toch maar eens gaan dichten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
TheVMaster schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:04:
[...]

:+ RoboCopy _/-\o_ Da's inderdaad ook een goeie...maar al m'n belangrijke info is al gemirrored.....dus 1 x per week handmatig externe disk aansluiten en daar gaat dan een backup heen. Die schijf wordt eh..off-site bewaard zou off-site bewaard moeten worden, maar hij ligt gewoon bovenop m'n WHS.
Bij mij ligt de schijf ook bovenop de server. Op zich gaat het me het meeste om hdd-failures.
Bij brand ben je normaal ook je fotoboeken en dergelijke kwijt.

Online opslag zou mooi zijn. Ik gebruik voor m'n documenten op werkstations eigenlijk altijd Live Mesh. Geeft wel een slechte performance op je systeem (zeker in het begin), maar na verloop van tijd wordt het beter.
Jammergenoeg kun je hier 'maar' tot 5GB opslaan en dat is een beetje weinig voor een fotoarchief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Andere variant op Live Mesh en meerdere PCs: LiveSync.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
alt-92 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:47:
Andere variant op Live Mesh en meerdere PCs: LiveSync.
Eh..het gaat hier over Windows Home Server he... :+
Jan_V schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:38:
[...]

Bij mij ligt de schijf ook bovenop de server. Op zich gaat het me het meeste om hdd-failures.
Bij brand ben je normaal ook je fotoboeken en dergelijke kwijt.

Online opslag zou mooi zijn. Ik gebruik voor m'n documenten op werkstations eigenlijk altijd Live Mesh. Geeft wel een slechte performance op je systeem (zeker in het begin), maar na verloop van tijd wordt het beter.
Jammergenoeg kun je hier 'maar' tot 5GB opslaan en dat is een beetje weinig voor een fotoarchief.
:+ Ja tuurlijk...maar als ik dat kan voorkomen d.m.v. het off-site bewaren van een backup...pfff....dat zou fijn zijn :)

[ Voor 61% gewijzigd door TheVMaster op 29-12-2009 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
*dubbelpost*

[ Voor 97% gewijzigd door TheVMaster op 29-12-2009 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Nu snap ik het weer helemaal! Het is alleen de vraag moet het allemaal wel 3dubbel gebackupt worden?

Wat zou fout kunnen gaan?

- PC heeft dode/defecte HDD dan kan je de WHS backup nemen.
- WHS heeft een dode/defecte HDD. WHS gebruik drive extender, verwijderd dode/defecte hdd en zet nieuwe terug en als niet lukt is je data nog op PC nog aanwezig.
- Shares gebruik duplication, en of laat data op PC ook staan ( (3) dubbele backup?)

Waar ik zelf meer bang voor ben is eigenlijk diefstal van PC en of WHS dan kan je nog een soort van off-site disk hebben maar als die permanent nog in huis is of gewoon op WHS ligt is grote kans dat die ook weg is... Mooiste zou eigenlijk zijn soort van online backup maarja welke is daarvoor geschikt tegen een "normale" prijs voor WHS.
Pagina: 1 ... 23 ... 47 Laatste