• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-11 21:18
Cool, er is nu ook een WHS versie van Squeezebox Server.

http://www.wegotserved.co...ows-home-server-released/

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 10:22:
[...]
Waarom een Quad?, ik heb zelf een X24850 en die processor (ook 45Watt) heeft meestal niet veel te doen ondanks downloads en andere normale servertaken. Ik weet niet wat jij met je server gaat doen maar Quadcore lijkt mij wat teveel van het goede.
Een X2 4850e of X2 5050e leek mij ook wel leuk, de laatste heb ik in mijn HTPC zitten. Het is alleen jammer dat deze processoren eol zijn en gewoon niet meer te krijgen/koop. Daarnaast wil ik waarschijnlijk WHS onder VMware gaan draaien met nog een paar andere servers op dezelfde hardeware. Dan lijkt mij een 45 Watt Quad core wel er handig. Ondanks dat ik nogal wat hardware will gebruiken wil ik wel proberen het opgenomen vermogn zo laag mogelijk te houden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:32
Ik heb me 5050e 2.5 maand geleden nog gekocht dus ze zijn of recentelijk eol gegaan of je kijkt bij de verkeerde webshop ;)

Zijn er trouwens nog mensen die WHS mobile gebruiken? Ik heb het gisteren even via LAN getest en het werkt best grappig :D
Er zijn apps voor Wmobile (getest met WM6.5) en voor Iphone. Je kunt mp3's previewen 3 a 4 sec worden dan afgespeelt. Verder kun je ook lekker up- / downloaden naar je server :)
Linkje

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

klaasbram schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:29:
Ik heb me 5050e 2.5 maand geleden nog gekocht dus ze zijn of recentelijk eol gegaan of je kijkt bij de verkeerde webshop ;)
Als je de pricewatch er op na slaat dan zie je dat er helemaal geen 45 Watt Athlon's meer aangeboden worden. :) Waarschijnlijk zal de betreffende QUAD core weer de eerste 45 Watt CPU zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:45
klaasbram schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:29:

Zijn er trouwens nog mensen die WHS mobile gebruiken? Ik heb het gisteren even via LAN getest en het werkt best grappig :D
Er zijn apps voor Wmobile (getest met WM6.5) en voor Iphone. Je kunt mp3's previewen 3 a 4 sec worden dan afgespeelt. Verder kun je ook lekker up- / downloaden naar je server :)
Linkje
Ik ga gebruik hem, maar kreeg alleen de vorige versie aan de praat.
Vanavond nog maar eens proberen. Zou voor mijn vrouw wel ontzettend grappig zijn. Zij heeft mobiel internet, ik alleen WLAN.

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:29
_Dune_ schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 13:56:
[...]
...
Daarnaast wil ik waarschijnlijk WHS onder VMware gaan draaien met nog een paar andere servers op dezelfde hardeware...
Dat heb ik momenteel ook, maar dan Hyper-V. Hoe denk jij dan meerdere HDD's te koppelen aan je WHS? Momenteel heb ik 1 vhd van 450GB voor WHS, maar zou ook wel andere schijven hier aan willen koppelen. Ik heb nog niet geprobeerd om m'n externe HDD hier aan te koppelen, maar dat gaat waarschijnlijk toch niet lukken, omdat het usb is en je niet de apparaten van je host kunt gebruiken/koppelen.
Om nou ook op andere media nog enkele vhd's te maken vind ik persoonlijk een beetje omslachtig.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:38

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Jan_V schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:27:
[...]

Dat heb ik momenteel ook, maar dan Hyper-V. Hoe denk jij dan meerdere HDD's te koppelen aan je WHS? Momenteel heb ik 1 vhd van 450GB voor WHS, maar zou ook wel andere schijven hier aan willen koppelen. Ik heb nog niet geprobeerd om m'n externe HDD hier aan te koppelen, maar dat gaat waarschijnlijk toch niet lukken, omdat het usb is en je niet de apparaten van je host kunt gebruiken/koppelen.
Om nou ook op andere media nog enkele vhd's te maken vind ik persoonlijk een beetje omslachtig.
Je kunt in Hyper-V gewoon je disks rechtstreeks aan laten spreken, er is geen enkele reden om er een VHD voor te maken :P

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jan_V schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:27:
[...]
Het is niet de meest zuinig setup, maar veel van de hardware heb ik al liggen dus om nu nieuwe te gaan kopen is ook weer zoiets, maar ik zat aan het volgende te denken:

3x 74GB RAID5 voor de VM's waardonder WHS en 5x500GB RAID5, wat 2TB maakt. Deze laatste RAID5 set wil ik dan aan de VM van WHS koppelen welke daarmee de storage van WHS gaat worden. Ik wilde een grotere array gaan maken, maar voorlopig is 2TB nog wel voldoende.

Overigens erg jammer dat WHS toch niet erg fijn overweg kan met RAID oplossingen en volumes groter dan 2TB, de WHS oplossing vindt ik persoonlijk niet echt wat door volumes aan elkaar te knopen. Ik heb liever de redundancy van een goede RAID controller. Wat bij mij een RAIDcore BC4852 zal gaan worden.

Daarnaast wil ik een AMD Athlon II X4 605e gaan gebruiken op een Asus M3N WS moederbordje met 8GB aan geheugen. De 74GB schijven die ik nog heb liggen zijn WD raptors en de 500GB's zijn WD GP schijven. Zoals ik al aangaf mogelijk niet de meest energie zuinigste oplossing. Overigens heeft iemand enig idee wat dit uit de muur zal gaan trekken?

• Jan_V
Tomba schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:47:
[...]

Je kunt in Hyper-V gewoon je disks rechtstreeks aan laten spreken, er is geen enkele reden om er een VHD voor te maken :P
Dat is handig zeg, ga ik binnenkort eens proberen!

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-11 15:37
Ik heb een probleem met de Home Server. Van het ene moment op het andere is er 1 van mijn 1TB schijven niet meer geinitialiseerd. Ik kan deze ook niet meer initialiseren ook. Als ik kijk onder de eventviewer dan zie ik ook dat de WHSbackup.exe service niet start. Ik kan deze ook manueel niet herstarten. Heeft er iemand een idee hoe ik die service terug in orde kan krijgen en hoe ik de schijf terug kan in werking krijgen, al is het maar om de data over te zetten.

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:01
looin schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:54:
Ik heb een probleem met de Home Server. Van het ene moment op het andere is er 1 van mijn 1TB schijven niet meer geinitialiseerd. Ik kan deze ook niet meer initialiseren ook. Als ik kijk onder de eventviewer dan zie ik ook dat de WHSbackup.exe service niet start. Ik kan deze ook manueel niet herstarten. Heeft er iemand een idee hoe ik die service terug in orde kan krijgen en hoe ik de schijf terug kan in werking krijgen, al is het maar om de data over te zetten.
Ik zou eerst eens controlleren of de schijf zowiezo nog iets doet misschien is de schijf gewoon al helemaal stuk.

p.s. weet iemand of het mogelijk is om de backups die de WHS maakt op een externe schijf te kopieren once in a while? Wil namelijk de backups wel zeker stellen voor als de schijven plat gaan of iets dergelijks (just to be sure)

[ Voor 14% gewijzigd door Webgnome op 20-10-2009 15:11 ]

Strava | AP | IP | AW

• heerhugo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-12-2020
looin schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:54:
Same here. Ik kon hem met geen mogelijkheid meer terug in de pool krijgen. Schijf is nog wel goed.
Voor mij werd het een frisse herinstallatie

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

heerhugo schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:31:
[...]
Same here. Ik kon hem met geen mogelijkheid meer terug in de pool krijgen. Schijf is nog wel goed.
Voor mij werd het een frisse herinstallatie
geen data loss als gevolg hiervan?

d:)b :henk d:)b

• heerhugo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-12-2020
MrJayMan schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:42:
[...]

geen data loss als gevolg hiervan?
Een klein beetje, ik had duplicate aan op bepaalde mappen. Voor de rest heb ik de schijven apart los gehaalt en de data eraf gehaalt. Ik ben alleen een klein beetje muziek (65 gb) en een 80-tal films kwijt. Maar dat is allemaal wel weer op een andere manier terug te halen

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-11 15:37
Ik ben alles aan het terug halen via getdataback. Ga wel eens moeten zoeken wat ik met de dataschijven moet doen bij een herinstallatie.

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-11 19:34
Ik probeer een Tablet PC zonder cdrom/dvddrive te herstellen met een oude image. Ik krijg het echter niet voor elkaar om een bootable USB HD/stick te maken met de rescue image erop.

Ik heb een aantal handleidingen hoe je een vista/w7 install naar een usb kan kopieren gevolgd. (oa met diskpart de schrijf formateren) en uiteindelijk met een windows vista dvd en bootsect /nt60 de usb schrijf bootable gemaakt.

Als ik nu windows installatiefiles op de USB zet gaat het prima en boot deze zonder problemen, maar als ik de rescue disk kopieer, dan zie je de harde schijf een tijdje knipperen om uiteindelijk een blauw scherm te geven dat er een fout op de hd zou zitten.

Is het iemand anders wel gelukt een bootable usb rescue disk te maken?

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

arjandijk162 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:07:
Ik probeer een Tablet PC zonder cdrom/dvddrive te herstellen met een oude image. [...]
zou dit de reden zijn waarom de release van de power pack met Win7 support naar achter is geschoven?

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 13:33:
[...]

ja dat kan ik nog volgen maar het vreemde is

als ik het programma start zet ik hem op bijv poort 8080 dan werkt het allemaal na de reboot wil die die poort niet meer
zet ik het programma om dat hij poort 8081 gebruikt dan werkt het weer
bij de volgende reboot werkt 8080 niet meer en 8081 ook niet meer moet hij naar 8082 enz enz enz ik zit nu al op poort 8085 geloof ik
Ik heb dit probleem ook met SABnzbd. Zit inmiddels al op poort 8112.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Kun je niet een poort reserveren o.i.d.?

[ Voor 6% gewijzigd door Rebunted op 27-10-2009 15:22 ]

• troftnom
arjandijk162 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:07:
Heb dat nooit geprobeerd, maar wel met een USB DVD-writer op mijn UMPC. Dus in geval van nood is dat altijd nog een optie.

• arjandijk162
MrJayMan schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:53:
[...]

zou dit de reden zijn waarom de release van de power pack met Win7 support naar achter is geschoven?
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik wil een rescue doen van XP tablet edition. Dit staat los van windows 7

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

arjandijk162 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:01:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik wil een rescue doen van XP tablet edition. Dit staat los van windows 7
aha, je had het over 'vista/w7 install' in laatste post waardoor bij mij de verwarring ontstond. Dan nog kan het zijn dat de tablet variant van XP unsupported is in WHS.

• troftnom
XP tablet wordt gewoon ondersteund, is ook niet veel anders dan gewoon XP.

• arjandijk162
MrJayMan schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:05:
[...]

aha, je had het over 'vista/w7 install' in laatste post waardoor bij mij de verwarring ontstond. Dan nog kan het zijn dat de tablet variant van XP unsupported is in WHS.
Maar ik heb helemaal niks met XP tablet op W7 te maken, ik wil gewoon een werkende WHS rescuedisk. Uiteindelijk zal ik hiermee een OS (bijv xp tablet gaan recoveren), maar tot nu toe lukt het niet de rescuedisk te booten

• Tomba

Tomba

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het (headless !) installeren op een Intel SS4200-EHW ?

De prijs van dit apparaatje is inmiddels onder de 200 euro gekomen en voor zover ik kan vinden op internet is hij cool en stil en bovendien kunnen er 4 SATA schijven in :)
Bovendien is de al niet too shabby Celeron Solo 1,6 GHz ook nog eens 'makkelijk' te upgraden naar een E2220 en kan ook het geheugen geüpgrade worden naar 2 GB, wat me meer dan genoeg lijkt voor een dikke WHS :)

• The-Source
arjandijk162 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:20:
[...]

Maar ik heb helemaal niks met XP tablet op W7 te maken, ik wil gewoon een werkende WHS rescuedisk. Uiteindelijk zal ik hiermee een OS (bijv xp tablet gaan recoveren), maar tot nu toe lukt het niet de rescuedisk te booten
Je bedoelt dat je WHS rescue disk niet werkt?
Waarom werkt hij niet. Ziet hij bv geen HDD's van je laptop oid ??
Want je hebt wanneer je je backup bekijkt via de WHS console, een extra mapje drivers welke je op een USB stick kunt zetten. Hierin zitten netwerkkaart / storage drivers in zodat de apparaten voor het backuppen in ieder geval werken.

Kan wel zijn dat sommige raid kaarten niet goed ondersteund worden door de rescue disk (iets met beperkte OS omgeving en drivers die een reboot willen...)

[ Voor 10% gewijzigd door The-Source op 28-10-2009 21:45 ]

• fredvj
  • Laatst online: 11-05-2024
[quote]Tomba schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 15:18:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het (headless !) installeren op een Intel SS4200-EHW ?

Ja dat heb ik en Ik vond de prijs ook mooi.
Ik had wel de ss4200-e gekocht voor het geval ik WHS er niet op kreeg want het flex pci-e 1x naar pci-e 16x kabeltje kan ik nergens vinden waar ze in deze handleiding over spreken http://download.intel.com...whs_integration_guide.pdf dus zonder vga geïnstalleerd
Ik heb hem hier net 2 weken aan staan met whs 4 schijven van 1 tb en 1 gb ram.

• Tomba

Tomba

fredvj schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 06:16:
[quote]Tomba schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 15:18:

Ja dat heb ik en Ik vond de prijs ook mooi.
Ik had wel de ss4200-e gekocht voor het geval ik WHS er niet op kreeg want het flex pci-e 1x naar pci-e 16x kabeltje kan ik nergens vinden waar ze in deze handleiding over spreken http://download.intel.com...whs_integration_guide.pdf dus zonder vga geïnstalleerd
Ik heb hem hier net 2 weken aan staan met whs 4 schijven van 1 tb en 1 gb ram.
Hoi Fredvj, das goed nieuws. Heb zojuist de SS4200-EHW besteld (de SS4200-E kon ik nergens voor zo'n mooi prijsje vinden) dus ik laat binnenkort mijn ervaringen wel horen :) (Heb Windows Home Server licentie ook al binnen, dankzij mijn Technet Plus Abo)

Heb je nog pointers voor me ? Ik zie dat je m dus zonder VGA kaart geinstalleerd hebt. Heb je wel een seriële kabel gebruikt ? (of heb je m echt volledig headless geinstalleerd ?)

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
Wellicht een redelijk stomme vraag, maar ik vroeg me af of je naast de software op de server nog iets op de client pc's dient te installeren? Of is dit een kwestie van naar de netwerkmapjes gaan en daar de server kiezen? En moet er software op de pc's gezet worden als ik de schijven automatisch wil backuppen? En tot slot, weet iemand of WHS onder de technet download lijst valt? (jeweetwel, als je bij een microsoft erkend bedrijf werkt of een ict opleiding doet -ik dus- de inlog die je dan krijgt en dat je alles gratis kan downloaden) Dit i.v.m. het feit dat we de server inmiddels in huis hebben, maar nog even wachten met de aanschaf van WHS, omdat ik dus niet weet of ik die van school krijg.
Alvast bedankt! :)

• The-Source
120 dagen trial is zoviezo vanaf de site van MS te downloaden (zonder technet / msdn gedoe :P )
Verder gaat het backuppen automatisch wanneer je de WHS console software installeert. Hiermee kun je overigens ook je server mee beheren op afstand dus het is meer dan backup software ;)
Overigens vind ik zelf remote desktop fijner :P Daarnaast maakt de WHS software ook gelijk een snelkoppeling op je bureablad naar je shares ( jippie ;) )

• Driftkikker
klaasbram schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:26:
120 dagen trial is zoviezo vanaf de site van MS te downloaden (zonder technet / msdn gedoe :P )
Verder gaat het backuppen automatisch wanneer je de WHS console software installeert. Hiermee kun je overigens ook je server mee beheren op afstand dus het is meer dan backup software ;)
Overigens vind ik zelf remote desktop fijner :P Daarnaast maakt de WHS software ook gelijk een snelkoppeling op je bureablad naar je shares ( jippie ;) )
Ok, hier heb ik erg veel aan. Dankjewel. :) Ga ik even op ms site opzoek, weet je misschien ook hoe ik de console software als remote desktop installeer? Is het een .exe'tje die je gwn moet uitvoeren of een cd'tje o.i.d.?

• fredvj
Tomba schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:41:
[...]

Heb je nog pointers voor me ? Ik zie dat je m dus zonder VGA kaart geinstalleerd hebt. Heb je wel een seriële kabel gebruikt ? (of heb je m echt volledig headless geinstalleerd ?)
Volledig headless geïnstalleerd ook weer niet en ook geen seriële gebruikt.
Ik heb het eerst via deze how to geprobeerd
http://www.wegotserved.co...e-server-installation-dvd
maar dar liep ik tegen een probleem aan ik kreeg de boot.wim niet gemount.

Het volgende heb ik gedaan word wel niet ondersteund maar werkt wel.

Boot schijf aan mijn test pc gehangen met raid controle deze had geen Intel chipset maar en via chipset maar dat maakt niet uit.
Installatie gedaan vanaf usb na eerste reboot winnt.sif, txtsetup.oem en qi.ini aangepast schijf terug geplaatst in de nas en de installatie liep toen volledig automatische.

• The-Source
Driftkikker schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:38:
[...]

Ok, hier heb ik erg veel aan. Dankjewel. :) Ga ik even op ms site opzoek, weet je misschien ook hoe ik de console software als remote desktop installeer? Is het een .exe'tje die je gwn moet uitvoeren of een cd'tje o.i.d.?
Vanaf XP zit remote Desktop (extern bureaublad) al in je OS mee gebakken ;) (onder bureau accessoires).
Hier nog een linkje naar de download van de trial. linkje

• Tomba

Tomba

fredvj schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 05:08:
[...]

Boot schijf aan mijn test pc gehangen met raid controle deze had geen Intel chipset maar en via chipset maar dat maakt niet uit.
Installatie gedaan vanaf usb na eerste reboot winnt.sif, txtsetup.oem en qi.ini aangepast schijf terug geplaatst in de nas en de installatie liep toen volledig automatische.
Dank je voor je input :) Krijg m vandaag binnen (als TPG meewerkt :P) ik laat wel weten of het allemaal gelukt is :)

PS Welke antivirus kan ik het beste gebruiken ? Ben niet zo'n fan van McAfee, kan ik bijvoorbeeld Kaspersky Internet Security 2010 installeren ? (daar heb ik nog een licentie van liggen)

• troftnom
Zie niet in waarom je McAfee zou moeten gebruiken?
Betwijfel het zelfs of ze een WHS compatibele versie hebben, het is een server OS, je antivirus software moet daar wel op ingericht zijn. Ik gebruik zelf de WHS versie van Avast, die waren als eerste op de markt daarmee. Volgens mij zijn er inmiddels wel meer aanbieders.

• Tomba

Tomba

troftnom schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:15:
Zie niet in waarom je McAfee zou moeten gebruiken?
Betwijfel het zelfs of ze een WHS compatibele versie hebben, het is een server OS, je antivirus software moet daar wel op ingericht zijn. Ik gebruik zelf de WHS versie van Avast, die waren als eerste op de markt daarmee. Volgens mij zijn er inmiddels wel meer aanbieders.
http://secureshopping.mca...-server-oem?pid=211026226 was de enige die ik kon vinden, vandaar mijn vraag :)
Bevalt de Avast versie ? Zie dat hij (helaas) niet gratis is. Is er wellicht een gratis variant ?

• Ferret
  • Laatst online: 17:00
Ik heb AVAST Home Edition op de clients draaien op op mijn server de WHS Edition. Via de console kan ik de status van de clients zien en scans inplannen. De Home Edition is gratis en de WHS Edition iets van 35 euro. Ik ben er tevreden over; het legt geen zware belasting op de performance, updates bijna dagelijks en reageert goed op gevaar van buitenaf.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik heb kaspersky op mijn clients draaien (niet gratis), en op mijn WHS staat geen virusscanner.

Ik ben ook niet zo bang van een infectie op de server, hij word netjes geupdate, en op de server worden geen 'risicovolle' bestanden geopend of gestart.
De data die op de server staat komt daar altijd via de clients, dus als in de data een virus zou zitten, zou het al gescand moeten zijn door de clients.

• Tomba

Tomba

Hmmm, ik vrees dat ik vandaag niet meer aan Windows Home Server toe ga komen...
Afbeeldingslocatie: http://public.btentertainment.nl/Trage_Technet.JPG
Ruim 13 uur remaining, wat is dit ??
(Iemand misschien een mirror ?)
Ferret schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:29:
Ik heb AVAST Home Edition op de clients draaien op op mijn server de WHS Edition. Via de console kan ik de status van de clients zien en scans inplannen. De Home Edition is gratis en de WHS Edition iets van 35 euro. Ik ben er tevreden over; het legt geen zware belasting op de performance, updates bijna dagelijks en reageert goed op gevaar van buitenaf.
Aha klinkt an sich goed al ken ik verder Avast niet echt :)
RonnieB82 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:46:
Ik heb kaspersky op mijn clients draaien (niet gratis), en op mijn WHS staat geen virusscanner.

Ik ben ook niet zo bang van een infectie op de server, hij word netjes geupdate, en op de server worden geen 'risicovolle' bestanden geopend of gestart.
De data die op de server staat komt daar altijd via de clients, dus als in de data een virus zou zitten, zou het al gescand moeten zijn door de clients.
Ik wil mijn Home Server uiteindelijk ook (kunnen) ontsluiten voor derden, dus er moet wat mij betreft sowieso een av op...

[ Voor 76% gewijzigd door Tomba op 30-10-2009 22:48 ]

• troftnom
Tomba schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:45:
[...]

http://secureshopping.mca...-server-oem?pid=211026226 was de enige die ik kon vinden, vandaar mijn vraag :)
Bevalt de Avast versie ? Zie dat hij (helaas) niet gratis is. Is er wellicht een gratis variant ?
LOL, dat is niet eens een virusscanner, dat is gewoon het WHS OS zelf. McAfee probeert ook alles te verkopen om aan geld te komen. 8)7
Avast bevalt prima, heb de WHS versie inclusief de 10 clients. Een gratis virusscanner voor een server OS zul je niet gaan vinden ben ik bang.

• Tomba

Tomba

troftnom schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:22:
[...]

LOL, dat is niet eens een virusscanner, dat is gewoon het WHS OS zelf. McAfee probeert ook alles te verkopen om aan geld te komen. 8)7
Avast bevalt prima, heb de WHS versie inclusief de 10 clients. Een gratis virusscanner voor een server OS zul je niet gaan vinden ben ik bang.
Verdomd, heb ik er goed langs gekeken zeg ;) (Ik zie overigens wel dat HP m schijnbaar meelevert)
T was te proberen natuurlijk :) Ga denk eens kijken of ForeFront er een beetje op wil draaien, daar heb ik ook nog een licentie voor :) (tx Technet !)

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Nadat mijn WHS nu sinds september 2008 vrolijk draait en ik enioge tijd niet op We Got served en in dit topic gekeken heb, vroeg ik me af of er ondertussen al een mogelijkheid bestaat om mijn webruimte (200GB) te gebruiken is als opslag ruimte voor backups.

Ik heb gezocht op WGS, en met google maar heb niets kunnen vinden het enige wat ik vond was een mogelijkheid om bij cactus en dergelijke eea op te slaan.

Zijn er nog geen andere opties?

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Tomba

Tomba

fredvj schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 05:08:
[...]

Ik heb Windows HomeServer draaien maar hoe krijg ik nu het administrator password ingesteld ?

Update:
Lol gewoon de Connector software installeren ;)
Afbeeldingslocatie: http://public.btentertainment.nl/WHS_PWD.JPG

Ik vind het alles bij elkaar best een simpel karweitje,ik heb deze howto gebruikt waarbij ik deze driver alleen pnp en deze driver txt én pnp geintegreerd heb met nlite. Daarna heb ik dit samen met een qs.ini gekopieerd op een bootable USB stick :)

Heb verder al geupgrade naar 2 GB:
Afbeeldingslocatie: http://public.btentertainment.nl/SS4200_2GB_Win.JPG

Afbeeldingslocatie: http://public.btentertainment.nl/SS4200_2GB_TakeMS.jpg
En de serialport aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://public.btentertainment.nl/SS4200_Serial1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://public.btentertainment.nl/SS4200_Serial2.jpg

Update2:
WTF is deze bug er nou nog steeds niet uit ??
Afbeeldingslocatie: http://public.btentertainment.nl/WHS_FreeSpace.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Tomba op 30-10-2009 18:13 ]

• fredvj
Tomba schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:02:
[...]

Ik heb Windows HomeServer draaien maar hoe krijg ik nu het administrator password ingesteld ?

Update:
Lol gewoon de Connector software installeren ;)
Lol dit wist ik ook niet, ik had deze gegevens meegeven in het winnt.sif.

Vandaag de disk manager geïnstalleerd ziet er wel grappig uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.van-jelgerhuis.nl/dm.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door fredvj op 31-10-2009 01:56 ]

• Michel242186
  • Laatst online: 19:56
Update2:
WTF is deze bug er nou nog steeds niet uit ??
[afbeelding]
Is er al uit bij powerpack 3 beta!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:51
Michel242186 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 21:24:
[...]

Is er al uit bij powerpack 3 beta!
Dan mis ik denk ik iets.... :-) 'k heb ook PP3 (icm Windows 7), bij mij is de bug er nog steeds...

• Michel242186
  • Laatst online: 19:56
TheVMaster schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:06:
[...]

Dan mis ik denk ik iets.... :-) 'k heb ook PP3 (icm Windows 7), bij mij is de bug er nog steeds...
Ik gebruik Vista en daar geeft hij het wel goed aan inclusief PP3

• Driftkikker
Goed, heb WHS nu lopen en ben er in eerste instantie tevreden mee. Echter snap ik niet hoe ik de data nu op een bepaalde schijf krijg. Ik heb namelijk als volgt:

-120gb waar WHS op staat.
-2 x 1tb in raid 1 voor data.
-2 x 500gb in raid 1 voor data.

Nou dacht ik die 120gb alleen voor het systeem te gebruiken, en de 1,5TB ruimte op de overige schijven voor veilige opslag. Wanneer ik echter bestanden in die mapjes Video's of Music o.i.d. zet, zie ik dat de 120GB schijf vol begint te raken. En dat wil ik dus niet. Het zal me verder een worst wezen wat ie met die 120GB schijf doet, dit is een oud IDE schijfje die puur bedoeld was voor de installatie.

Kort samengevat, Hoe kan ik instellen dat ie de data op de juiste schijf zet?

[ Voor 0% gewijzigd door Driftkikker op 01-11-2009 21:07 . Reden: typo ]

• Len
  • Laatst online: 11:04

Len

Leeg

Driftkikker schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:07:
Goed, heb WHS nu lopen en ben er in eerste instantie tevreden mee. Echter snap ik niet hoe ik de data nu op een bepaalde schijf krijg. Ik heb namelijk als volgt:

-120gb waar WHS op staat.
-2 x 1tb in raid 1 voor data.
-2 x 500gb in raid 1 voor data.
WHS maakt van de opstartschrijf een boot partitie aan van 20 gig, de rest van de schrijf en de rest van de andere HD's worden gebruikt voor de data opslag.
RAID heeft niet echt zin, zo is de WHS niet bedoeld. Je kan zelf instellen welke bestanden (folders) je redundant wil hebben. Dan zet WHS ze op aparte HD's
Nou dacht ik die 120gb alleen voor het systeem te gebruiken, en de 1,5TB ruimte op de overige schijven voor veilige opslag. Wanneer ik echter bestanden in die mapjes Video's of Music o.i.d. zet, zie ik dat de 120GB schijf vol begint te raken. En dat wil ik dus niet. Het zal me verder een worst wezen wat ie met die 120GB schijf doet, dit is een oud IDE schijfje die puur bedoeld was voor de installatie.

Kort samengevat, Hoe kan ik instellen dat ie de data op de juiste schijf zet?
Slimste is om je snelste HD te gebruiken als boot, en de rest te adden via de WHS console.

Free Tibet

• Driftkikker
Len schreef op zondag 01 november 2009 @ 22:27:
[...]

WHS maakt van de opstartschrijf een boot partitie aan van 20 gig, de rest van de schrijf en de rest van de andere HD's worden gebruikt voor de data opslag.
RAID heeft niet echt zin, zo is de WHS niet bedoeld. Je kan zelf instellen welke bestanden (folders) je redundant wil hebben. Dan zet WHS ze op aparte HD's

[...]

Slimste is om je snelste HD te gebruiken als boot, en de rest te adden via de WHS console.
Ok, duidelijk. Dus dan zet ik bij de belangrijke data 'Duplication' aan. Als ik het goed begrijp heb ik dan alle data nog op een schijf, mocht de andere te overlijden komen. In principe hetzelfde als Raid 1 dus als ik het goed begrijp.

Is er misschien een reden waarom ik het OS het beste op de snelste schijf kan zetten? Dat ontgaat me een beetje, aangezien het mij juist wat logischer lijkt om te zorgen dat de data snel op te vragen is.

In ieder geval bedankt voor je antwoord! Dan ga ik de server maar eens herindelen. :D

• arjandijk162
klaasbram schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:44:
[...]

Je bedoelt dat je WHS rescue disk niet werkt?
Waarom werkt hij niet. Ziet hij bv geen HDD's van je laptop oid ??
Want je hebt wanneer je je backup bekijkt via de WHS console, een extra mapje drivers welke je op een USB stick kunt zetten. Hierin zitten netwerkkaart / storage drivers in zodat de apparaten voor het backuppen in ieder geval werken.

Kan wel zijn dat sommige raid kaarten niet goed ondersteund worden door de rescue disk (iets met beperkte OS omgeving en drivers die een reboot willen...)
Ik heb geen extra drivers geinstalleerd, de USB HD wordt gezien, maar tijdens het booten krijg ik een blauw scherm, ik het dus met bootsect van een vista dvd de USB hd bootable gemaakt en daarna de rescue files erop, het blauw scherm krijg ik op verschillende computers, dus het is niet vanwege een rare hardwarecombi.

Iemand anders wel succesvol een usbbootdisk gemaakt?

• troftnom
Heb je hier al eens naar gekeken?
http://www.wegotserved.co...to_a_Windows_Install_Disk

• fredvj
arjandijk162 schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:59:
[...]

Ik heb geen extra drivers geinstalleerd, de USB HD wordt gezien, maar tijdens het booten krijg ik een blauw scherm, ik het dus met bootsect van een vista dvd de USB hd bootable gemaakt en daarna de rescue files erop, het blauw scherm krijg ik op verschillende computers, dus het is niet vanwege een rare hardwarecombi.

Ja zeker
Probeer is dit progi
http://www.boot-land.net/...hp?noref=1&showtopic=8986
Of deze http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197 die gebruik ik zelf.
of http://www.boot-land.net/forums/index.php?showtopic=7739

Probeer anders is de ClientRestore flash disk van de X:\Files Edition http://breakinghomeserver.com/X-Files/ClientRestore/1.1/ die gebruik ik namelijk ook.

http://breakinghomeserver.com/category/xfiles/

Groet

[ Voor 21% gewijzigd door fredvj op 03-11-2009 21:28 ]

• Tomba

Tomba

arjandijk162 schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:59:
[...]

Kuch kuch :)

• mrprancer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09-2024
vraagje als ik een OEM versie koop als mijn trail is afgelopen van WHS krijg ik dan geen problemen met installeren?
ik draai het nu op de oude medion Pc van mijn vriedin en ben er tot nu toe erg tevreden mee,maar als ik op de site van microsoft kijk zie ik alleen maar merk servers staan en via pricewatch zie ik 2 aanbieders maar op hun site staat iets over alleen voor pc bouwers :P nu ben ik sinds kort een prive pc bouwer maar weet dus niet hoe dat zit met OEM versies
elke hulp of antwoord wordt gewaardeerd

a guy who plays games 12 hours a day has strong fingers...that could be interesting

• Ferret
Mijn eerste WHS (ook de trial) heb ik gedraaid op een oude Compaq Presario en werkte uitstekend. Je OEM daarop gaat precies hetzelfde werken en volgens mij hoef je zelfs alleen maar een server re-install te doen om zodoende je data te behouden. Ga je een hele nieuwe install doen zorg dan dat je de drivers van je NIC en eventueel SATA kaart bij de hand hebt.

Ik heb destijds bij Misco een HP Proliant ML110 gekocht voor nog geen 400 euro (Xeon 6500, 1 Gb geheugen en een 250 Gb schijf) en daar mijn 1Tb schijven ingehangen. Loopt als een zonnetje!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
fredvj schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 01:38:
[...]

Lol dit wist ik ook niet, ik had deze gegevens meegeven in het winnt.sif.

Vandaag de disk manager geïnstalleerd ziet er wel grappig uit.
[afbeelding]
Waar kan je die hardware monitor vinden die jij hebt?

• Tomba

Tomba

J-Media schreef op woensdag 04 november 2009 @ 11:20:
[...]

Waar kan je die hardware monitor vinden die jij hebt?
Gewoon op de supportsite van Intel :)
Je moet de Intel® Hardware Monitor hebben, wel eerst de SIO and GPIO drivers for Windows* Home Server installeren ! (anders werkt ie niet)
(Uiteraard werkt ie alleen op de Intel SS4200-E(HW))

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 04-11-2009 11:27 ]

• Andso
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 06:43

Andso

Tabby SCORE!!!

Ik ben toe aan een nieuwe virusscanner dus wil ook meteen een virusscanner op me WHS zetten nu ben ik uitgekomen op het pakket van avast! Pro Family Pack.

Ik heb al gezien dat meerdere mensen hier deze ook al gebruiken nu is mijn vraag waar hebben jullie dit pakket gekocht via de avast.nl site of in de winkel? De avast.nl site vind ik nogal onduidelijk over hoe te betalen krijg je direct licentie etc etc.

• troftnom
Via de winkel zal het wel niet te verkrijgen zijn verwacht ik. Heb hem destijds bij avast.com besteld, via share-it en met paypal betaald. License file werd meteen geleverd.per email.

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

troftnom schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 20:01:
Via de winkel zal het wel niet te verkrijgen zijn verwacht ik. Heb hem destijds bij avast.com besteld, via share-it en met paypal betaald. License file werd meteen geleverd.per email.
Ik heb het ook nog nooit gezien in de winkel.

Maar software online bestellen is dit ook wel de normale gang van online software kopen, ze hebben nu namelijk op de avast.nl site een aanbieding als je 2jaar koopt dan krijg je 1jaar gratis dus 3jaar licentie. Alleen de site is zo onduidelijk. Als je dat via de .com site koopt ben je iets van 28euro duurder uit.

• troftnom
Tja, ik koop al jaren meer online dan in een fysieke winkel. Het is maar hoe vertrouwd je er mee bent.
Software verkoop online wordt al vele jaren gedaan, dus dat hoeft geen belemmering te zijn. Het risico dat je loopt is dat Avast geen 3 jaar bestaat en je licentie waardeloos wordt, maar dat zou je ook hebben als je het bij de winkel op de hoek kon halen.

Destijds was er ook een 3 voor 2 jaar actie bij de introductie van de WHS versie, ik heb dus nog zo'n twee jaar te gaan op mijn licentie. Werkt allemaal prima tot nu toe.

• frankdruten
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-02-2023
Mijn server draait al eenpaar maanden en ik heb mijn hele cd verzameling er op staan.
Nu wil ik deze verzameling eeen beetje netjes maken en wil o.a. alle mapnamen van de verschillende cd's aanpassen en het jaartal van de cd toevoegen.
Alleen lukt dat nooit direct want echt elke keer krijg ik na het editten van de maptekst een foutmelding "map in gebruik" en als ik dan 1 of 2 minuten wacht en dan op "opnieuw proberen" klik, lukt het opeens wel......
Ik gebruik Win7 op mijn pc en WHS met PP3.
Iemand ook hier last van?

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/11/12/58cb364d1a99d08d0365611d00f7274f/Map%25in%25gebruik.jpg

• The-Source
Gebruik je Windows Media Player voor je muziek collectie (afspelen) want deze houd bestanden ingebruik als hij deze afgspeeld heeft.
Oplossing is ff herstarten, WMP niet opstarten. PS3 uitlaten en dan alles gaan hernoemen. Want dat is mijn ervaring met WMP. Media Player Classic en Winamp doen dit soort grappen niet. :)

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Even update over de avast virus scanner. Heb het pakket nu een paar dagen getest op de WHS en op de clients en er wat mee gespeeld kwa instellingen scan opties etc. Persoonlijk vindt ik het een geweldig pakket het gebruikt weinig resources en draait lekker snel. De installatie is gewoon klik klak via de WHS Console wat ik me wel afvraag wat je aan de modules hebt voor instant messaging, email/outlook, internet email, (P2P Schild) op een WHS server moet doen dit doe ik niet op de WHS dus ook niet mee geinstalleerd.

Op de thuis computers/laptops die ook aan de WHS zitten avast pro geinstalleerd. Via de WHS Console worden de clients gedecteerd je kan versies uitlezen of geupdate is scan inplannen etc. etc. en via de optie de licentie laden en "deploy license to all computers" geweldig optie alle clients hebben meteen de juiste licentie en zijn geactiveerd _/-\o_

Kortom heb vanmorgen avast! Pro Family Pack (bestaat uit 10 desktop/laptop licensies van avast! Professional Edition en 1x licensie voor Windows Home Server Edition) gekocht via avast.nl

Site is nogal onduidelijk over hoe te betalen het staat ook niet vemeld in de veel gestelde vragen. Bij aanmaken van een account kan je het dus wel zien de mogelijkheden zijn: Vooruit betaling, credit card, ideal en paypal.

Tip van Flip: er is momenteel een actie tot 31-12-2009 op avast.nl als je een pakket koopt voor 2jaar krijg je 1jaar extra gratis. Als je via avast.nl site eerst de 60dagen demo versie download moet jeje email adres opgeven in de mail die je krijg zit een code deze code geeft bij aankoop op de site 10% korting en als je voor de keuze kiest vooruit betaling en of ideal nog eens 2.5% korting. Dus totaal 12.5% korting toch leuk mee genomen! Na betaling krijg je direct de licentie in de mail. Het lijkt wel een reclame praatje :P Maar ik ben tevreden met het pakket!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Nu maar hopen dan dat Avast ook de opvolger van WHS zal ondersteunen.
Want die zal er vast wel binnen die 3 jaar zijn....

Verwijderd

Ik ben me net een beetje aan het verdiepen in WHS en het lijkt me interessant maar ik heb nog de volgende vragen:
* Ik wil met meerdere pc's gezamelijk data kunnen bewerken m.a.w. wat gebeurt er met fotoXX als zowel ik als iemand anders deze (al dan niet) gelijktijdig bewerkt dan hebben we toch 2 versies. Doe dit tig maal en het overzicht is weg. Ik krijg nl het idee dat WHS de data van diverse pc's backupt op de harde schijf en ik wil mijn data centraal hebben staan en dat daar x clients gebruik van kan maken.
* Klopt het dat WHS geen IDLE-stand kent maw WHS is zo actief dat er geen idle-stand meer is en dus dat alles 24/7 energie verbruikt.

Ben benieuwd naar de antwoorden.

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

Je eerste vraag is mij niet echt duidelijk, je maakt een share aan op de WHS daar zet je een foto in en dan ga je die tegelijk editen?

Voor vraag 2 je hoeft WHS niet 24/7 te laten draaien je kan via een plugin "Lights Out" het zo instellen dat als je clients uitstaan server ook uitgaan of slaapstand etc. etc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:27:
Ik ben me net een beetje aan het verdiepen in WHS en het lijkt me interessant maar ik heb nog de volgende vragen:
* Ik wil met meerdere pc's gezamelijk data kunnen bewerken m.a.w. wat gebeurt er met fotoXX als zowel ik als iemand anders deze (al dan niet) gelijktijdig bewerkt dan hebben we toch 2 versies. Doe dit tig maal en het overzicht is weg. Ik krijg nl het idee dat WHS de data van diverse pc's backupt op de harde schijf en ik wil mijn data centraal hebben staan en dat daar x clients gebruik van kan maken.
* Klopt het dat WHS geen IDLE-stand kent maw WHS is zo actief dat er geen idle-stand meer is en dus dat alles 24/7 energie verbruikt.

Je kan inderdaad gewoon de data in een share zetten en deze data bewerken als je "tegelijk" aan files wilt werken zul je een versions managment programmaatje moeten gebruiken freeware zoals tortoisSVN kan dat heel goed. Daarmee kun je files locken/mergen (textfiles geen foto's) en een history opbouwen zodat duidelijk wie waar en wanneer er aan is gewerkt.

• Webgnome
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:27:

Zoals al is aangegeven als je via shares werkt dan kun je inderdaad iets doen aan samenwerken aan een document maar dan moet je OF een SVN servertje installeren ( en dan is die share de repository locatie ) of je moet zorgen dat je programma's gebruikt die het mogelijk maken om aan een en dezelfde file te werken. Daar heeft WHS verder niets mee van doen.

Ik heb er zelf niet op gelet of dat schijven en dergelijke uitgaan na verloop van tijd maar de cpu gebruikt in ieder geval zeker niet 24/7 100% power en dat is gemeten op een Intel Atom. Ik denk zelf dat het verbruik niet veel lager zit dan een standaard pc. Maar dat hangt zwaar van je hardware af. Volgens mij wil je trouwens ook niet dat de hareschijven van een server om de zoveel tijd op idle gaan (aka uit ) want dat komt de leeftijd niet ten goede denk ik. Wat ik je aanraad is om van te voren de hardware die je hebt / gaat gebruiken ondrezoeken op het verbruik per onderdeel. Zo heb ik expres een intel Atom genomen omdat ik wist dat dit een zeer energiezuinig systeem is (en de ion chipset is dan weer voor de video prestaties ). De harde schijven die ik gebruikt heb zijn ook nog eens laptop hd's omdat die over het algemeen minder energie verbruiken.

Het standaard verbruik van mijn server is op dit moment 37 watt en tijdens backup schiet het wel eens uit naar 40 watt.

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Bedankt voor jullie antwoorden want het is me een stuk duidelijker geworden.
@Webgnome: kan je wat specs geven over wat je draait (Atom 230 of 330, hoeveel schijven etc)

Ik zit zelf te denken aan een atom 330 icm 2x 1TB-schijven (Samsung Green)

• Webgnome
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 14:29:
Bedankt voor jullie antwoorden want het is me een stuk duidelijker geworden.
@Webgnome: kan je wat specs geven over wat je draait (Atom 230 of 330, hoeveel schijven etc)

Ik zit zelf te denken aan een atom 330 icm 2x 1TB-schijven (Samsung Green)
Systeem bevat volgende componenten

Point of View N330
2x 500GB WD Blue notebook hd
1x 160GB WD Blue notebook hd
1x Optical drive

[ Voor 28% gewijzigd door Webgnome op 19-11-2009 20:05 ]

Strava | AP | IP | AW

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:39

Winkiller

De Mopperpot

Het schijnt er aan te komen, jawel PP3, lees meer op: deze link (English).

Verwijderd

Nice, die Windows 7 ondersteuning is wel hard nodig. Ga binnenkort 3 clients naar Window7 migreren. Wat ik wel vind is dat complete clientrestore wat makkelijker zou moeten zijn, nu moet ik alle drivers op een USB stick zetten en de restoreCD (volgens mij moet ik een nieuwe versie branden?) in een client-pc stoppen. Zou mooier zijn als ik een restore vanaf de server kan initieren, client restarten en dat daarna alles vanzelf gaat, klinkt alsof ik lui ben en dat ben ik ook ;)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:45
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 08:08:
Nice, die Windows 7 ondersteuning is wel hard nodig. Ga binnenkort 3 clients naar Window7 migreren. Wat ik wel vind is dat complete clientrestore wat makkelijker zou moeten zijn, nu moet ik alle drivers op een USB stick zetten en de restoreCD (volgens mij moet ik een nieuwe versie branden?) in een client-pc stoppen. Zou mooier zijn als ik een restore vanaf de server kan initieren, client restarten en dat daarna alles vanzelf gaat, klinkt alsof ik lui ben en dat ben ik ook ;)
Je bedoelt gewoon zoals op het werk meestal gebeurd.
Netwerk boot aan zetten en dan je client installeren.
Wat zou dat gaaf zijn ja.

Ik moet overigens zeggen dat een server me op dit moment helemaal bevalt.
Ik heb nu 2 schijven in mijn pc (volgende wordt 1 SSD voor OS en games) en alle data op de server.
Kon eigenlijk vrijwel direct beginnen met het installeren van Windows 7 (is nu overigens weer verwijderd ivm verouderde grafische kaart). Opnieuw installeren gaat zo ook een stuk makkelijker.

• Tomba

Tomba

Ik draai al Windows 7 en WHS PP2 werkt daar voor zover ik kan zien gewoon goed mee ? (Heb backups gedraaid, kan shares benaderen, de WHS installatie werkt ook gewoon) Wat winnen we met PP3 precies nog dan?

• TheVMaster
Tomba schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 08:53:
[...]

Ik draai al Windows 7 en WHS PP2 werkt daar voor zover ik kan zien gewoon goed mee ? (Heb backups gedraaid, kan shares benaderen, de WHS installatie werkt ook gewoon) Wat winnen we met PP3 precies nog dan?
Ik zou zeggen lees en huiver :+ Genoeg nieuwe features dus... ;)

• Tomba

Tomba

TheVMaster schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:00:
[...]

Ik zou zeggen lees en huiver :+ Genoeg nieuwe features dus... ;)
Gelezen, maar zie geen echte meerwaarde behalve Windows Search 4.0 en die kan je er handmatig al opzetten :P
- Ondersteuning voor Netbook resoluties <-- ik heb een netbook maar heb eigenlijk geen enkel probleem met de console ?
- Windows Media Center verbeteringen + TV Archivering <-- Heb geen (Windows) Media Center
- Console Quick View <-- Right :P Heb wel een Xbox360 maar ik vrees dat ik dit nooit ga gebruiken (Xbox360 is VEEL te luidruchtig wat mij betreft om als MCE gebruikt te worden...)

• Ferret
Even een vraag: ik heb onlangs een Eminent HDMedia player gekocht (de 7075) en deze leest de shares op mijn WHS en streamt de films naar m'n plasma scherm. Nu zou ik graag in het menu van de player de foto's kunnen zien van de films (eventueel met meta data). Volgens een medewerker van Eminent kan dat door thumbs in dezelfde directory te zetten als waar de videocontainer in staat maar dat werkt helaas als de films op een aangesloten usb drive staan.

Nu kwam ik dit tegen: MyMovies for Windows Home Server.

Wat ik er van begrijp is dat het een add-in is die ook een SQL database creeert waar alle (automatisch opgehaalde meta data) in opgelslagen wordt. Tevens worden de shares op je server gescand en gemonitord.

Je zou zeggen, waarom installeer je het niet gewoon maar feit is dat het een nogal 'zware' add-in is, het bovendien niet écht gratis is (door points te kopen/verkrijgen kun je andere functies ontsluiten) en het uninstalleren een crime blijkt te zijn.

Mijn vraag is of iemand dit kent, gebruikt en wat de ervaringen zijn (en welke mediaplayer je gebruikt).

[ Voor 0% gewijzigd door Ferret op 20-11-2009 14:28 . Reden: typefoutjes... ]

• TheVMaster
Tomba schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 12:46:
[...]

Gelezen, maar zie geen echte meerwaarde behalve Windows Search 4.0 en die kan je er handmatig al opzetten :P
- Ondersteuning voor Netbook resoluties <-- ik heb een netbook maar heb eigenlijk geen enkel probleem met de console ?
- Windows Media Center verbeteringen + TV Archivering <-- Heb geen (Windows) Media Center
- Console Quick View <-- Right :P Heb wel een Xbox360 maar ik vrees dat ik dit nooit ga gebruiken (Xbox360 is VEEL te luidruchtig wat mij betreft om als MCE gebruikt te worden...)
Tja...dat kan dat jij geen meerwaarde in deze opties ziet :+ omdat je geen MCE hebt...ik heb het wel en kan je zeggen dat ik er blij mee ben :p

Ach...de 360 luidruchtig..? da's relatief....hij staat bij mij in een kast... en ja ik hoor hem wel..maar niet hinderlijk.

Verwijderd

Ferret schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:09:
Even een vraag: ik heb onlangs een Eminent HDMedia player gekocht (de 7075) en deze leest de shares op mijn WHS en streamt de films naar m'n plasma scherm. Nu zou ik graag in het menu van de player de foto's kunnen zien van de films (eventueel met meta data). Volgens een medewerker van Eminent kan dat door thumbs in dezelfde directory te zetten als waar de videocontainer in staat maar dat werkt helaas als de films op een aangesloten usb drive staan.

Nu kwam ik dit tegen: MyMovies for Windows Home Server.

Wat ik er van begrijp is dat het een add-in is die ook een SQL database creeert waar alle (automatisch opgehaalde meta data) in opgelsagwen wordt. tevens worden de shares op je server gescnad en gemonitord.

Je zou zeggen, waarom installeer je het niet gewoon maar feit is dat het een nogal 'zware' add-in is, het boevendien niet écht graties is (door point te kopen/verkrijgen kun je andere functies ontsluiten) en het unstalleren een crime blijkt te zijn.

Mijn vraag is of iemand dit kent, gebruikt en wat de ervaringen zijn (en welke mediaplayer je gebruikt).
Ziet er wel leuk uit maar om daar nou voor te betalen. Als ik een nieuwe DVD, Blu Ray aan mijn server collectie toevoeg dan zoek ik zelf een plaatje op internet en zet dat zelf in een folder en noem het folder.jpg. Dat is volgens mij het enige dat dat programmaatje doet. Ik gebruik op 1 client ook mediaportal en die kun je een IMDB database laten doorzoeken als je dat wilt en haalt behalve diverse foto's ook de bijbehorende text van film van internet, werkt ook leuk alleen vind ik Mediaportal een beetje buggy (blijft soms hangen en reageert niet altijd even vlot en ik mis de waanzinig goede search mogelijkheid van mediacentre om muziekfiles te zoeken).

• Ferret
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:33:
[...]

Ziet er wel leuk uit maar om daar nou voor te betalen. Als ik een nieuwe DVD, Blu Ray aan mijn server collectie toevoeg dan zoek ik zelf een plaatje op internet en zet dat zelf in een folder en noem het folder.jpg. Dat is volgens mij het enige dat dat programmaatje doet. Ik gebruik op 1 client ook mediaportal en die kun je een IMDB database laten doorzoeken als je dat wilt en haalt behalve diverse foto's ook de bijbehorende text van film van internet, werkt ook leuk alleen vind ik Mediaportal een beetje buggy (blijft soms hangen en reageert niet altijd even vlot en ik mis de waanzinig goede search mogelijkheid van mediacentre om muziekfiles te zoeken).
Het gaat erom dat de mediaplayer de metadata (dus folder.jpg, titel, jaar enz.) kan ophalen. Dat kan met deze mediaplayer alleen als deze metadata op een aangesloten usb drive staat (samen met de film natuurlijk).

Wat jij zegt werkt dat ook dan als de films op een share staan (\\Server\Video's\films\film.iso)?

En betalen is het niet echt; het is gratis en door metadata van nieuwe films te 'delen' kun je points sparen waarmee je andere functies kunt ontsluiten of je kunt deze points kopen via paypal.

Mediaportal op een WHS; dat is toch geen add-in?

• man_rot
  • Laatst online: 19:40
Ik ben nieuw met whs en begrijp dat je data kan dupliceren (soort raid van WHS), maar wat ik nog niet weet is hoe je een crash van je systeem schijf (die voor 20GB door WHS wordt gebruikt, en de overige 480 GB een data partitie is) kan oplossen zonder dat je je data van de datapartitie kwijt raakt??
opnieuw whs installeren zorgt er voor dat alle data van deze datapartitie weg is.

kan iemand dit uitleggen?

Groetjes Manfred

• Tomba

Tomba

TheVMaster schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:46:
[...]

Tja...dat kan dat jij geen meerwaarde in deze opties ziet :+ omdat je geen MCE hebt...ik heb het wel en kan je zeggen dat ik er blij mee ben :p

Ach...de 360 luidruchtig..? da's relatief....hij staat bij mij in een kast... en ja ik hoor hem wel..maar niet hinderlijk.
You're right there, maar had toch wel iets meer verwacht ivm de 'Lees en huiver' opmerking :P (ik lees ook niet echt iets specifieks over Windows 7 ?)
Tsja, MCE blijft voor mij wat te beperkt tov XBMC. MCE heeft maar 1 dingetje voor en dat is dat je kan opnemen....

Mijn 360 is in ieder geval zo luidruchtig dat ie als mediaplayer niet geschikt is. (en door eerdere RROD durf ik hem ook niet meer in een kast te zetten...)

• troftnom
Zou mooier zijn als ik een restore vanaf de server kan initieren, client restarten en dat daarna alles vanzelf gaat, klinkt alsof ik lui ben en dat ben ik ook ;)
Beetje lastig als hij een dusdanige crash heeft dat hij de server niet meer ziet. ;-)

• troftnom
Tomba schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:11:
[...]
(ik lees ook niet echt iets specifieks over Windows 7 ?)
Windows 7 Libraries integration
When you install the Windows Home Server Connector and log on a computer running Windows 7, you can access the Windows Home Server shared folders from the Windows 7 libraries.
 Windows 7 Action Center backup warning suppression
After you install the Windows Home Server Connector to enable the home server backup for your computer running Windows 7, you can suppress the Action Center warning reminding you that Windows Backup has not been set up.
 Windows 7 power settings
You can configure your computer running Windows 7 to wake up at a scheduled backup time and then go back to sleep after the backup finishes.
 Console support for Windows 7
Windows 7 is properly displayed as the operating system shown in the Computers & Backup tab.

• TheVMaster
man_rot schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:09:
Ik ben nieuw met whs en begrijp dat je data kan dupliceren (soort raid van WHS), maar wat ik nog niet weet is hoe je een crash van je systeem schijf (die voor 20GB door WHS wordt gebruikt, en de overige 480 GB een data partitie is) kan oplossen zonder dat je je data van de datapartitie kwijt raakt??
opnieuw whs installeren zorgt er voor dat alle data van deze datapartitie weg is.

kan iemand dit uitleggen?
Je kunt data dupliceren inderdaad. Dit houdt in dat je per share aangeeft of hij (als geheel) gedupliceerd moet worden of niet. Data op gedupliceerde shares zal ten allen tijde op twee verschillende harddisks staan. Bij het crashen van je systeem schijf zal deze schijf verloren gaan. Als je deze schijf nu vervangt door een nieuwe schijf en daarop WHS installeert (dit gaat bij mij dmv een Server Recovery Disk, want ik heb een HP MediaSmart Server :+) zal de data die gedupliceert is gewoon beschikbaar zijn, hoe dit precies werkt weet ik niet. k heb wel eens een 'crash' gehad, maar dat was softwarematig, alleen m'n WHS installatie was niet lekker meer...de datapartitie was niets mee aan het handje. Een recovery deedt het werk, daarna alleen weer even users aanmaken...de shares + data waren gewoon nog aanwezig.

• man_rot
TheVMaster schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:08:
[...]

Je kunt data dupliceren inderdaad. Dit houdt in dat je per share aangeeft of hij (als geheel) gedupliceerd moet worden of niet. Data op gedupliceerde shares zal ten allen tijde op twee verschillende harddisks staan. Bij het crashen van je systeem schijf zal deze schijf verloren gaan. Als je deze schijf nu vervangt door een nieuwe schijf en daarop WHS installeert (dit gaat bij mij dmv een Server Recovery Disk, want ik heb een HP MediaSmart Server :+) zal de data die gedupliceert is gewoon beschikbaar zijn, hoe dit precies werkt weet ik niet. k heb wel eens een 'crash' gehad, maar dat was softwarematig, alleen m'n WHS installatie was niet lekker meer...de datapartitie was niets mee aan het handje. Een recovery deedt het werk, daarna alleen weer even users aanmaken...de shares + data waren gewoon nog aanwezig.
Ok klopt het wat ik hier zeg?

Bij een crash van de fysieke schijf waar de WHS systeemschijf (=c:) op staat, dan kan je (na het plaatsen van een nieuwe schijf) via die Server Recovery Disk opnieuw whs kan installeren waarbij je de data die al op alle andere fysieke schijven staat niet kwijt bent,.

Ik snap dat je de dat die op dezelfde fysiek hardeschijf staat als je c-schijf natuurlijk wel kwijt bent wanneer je er voor gekozen hebt om niet te dupliceren.

Nog één andere vraag:
Wanneer je duplicatie aan zet, dan staat je data altijd op 2 fysieke schijven, maar wanneer je duplicatie niet aan zet, kan je dan aangeven op welke fysiek schijf de data per share geplaatst wordt?

Groetjes Manfred

• Webgnome
man_rot schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 09:47:
[...]

Ok klopt het wat ik hier zeg?

Bij een crash van de fysieke schijf waar de WHS systeemschijf (=c:) op staat, dan kan je (na het plaatsen van een nieuwe schijf) via die Server Recovery Disk opnieuw whs kan installeren waarbij je de data die al op alle andere fysieke schijven staat niet kwijt bent,.

Ik snap dat je de dat die op dezelfde fysiek hardeschijf staat als je c-schijf natuurlijk wel kwijt bent wanneer je er voor gekozen hebt om niet te dupliceren.

Nog één andere vraag:
Wanneer je duplicatie aan zet, dan staat je data altijd op 2 fysieke schijven, maar wanneer je duplicatie niet aan zet, kan je dan aangeven op welke fysiek schijf de data per share geplaatst wordt?
Bij een crash van je WHS system disk is inderdaad niet je data verloren

En nee je kunt niet aangeven waar dat data naar gedupliceerd moet worden dat zoekt WHS allemaal zelf uit ( thuis gebruikers waar dit product voor bedoelt is wil je niet opzadelen met dat soort vragen ;))

Strava | AP | IP | AW

• The-Source
Ik gebruik me data partitite van me systeem disk eigenlijk helemaal niet. Dit heb ik gedaan omdat de rest van me "HDD's" bestaan uit raid5 arrays. Want ik zelf veiliger vind voor me data dat die standaard duplicatie wat ik overigens als nog kan die maar dan zit het dus dubbele op raid 5 array's (dus raid 50 :P eigenlijk )

Hoe ik dat gedaan heb: Me OS disk is een wat oudere 300 GB disk die ik dus niet vertrouw voor me data ;)
Hier op gewoon me OS geinstalleerd en vervolgens met Truecrypt een file laten aanmaken ter grootte van de overgebleven vrij ruimte van me data partitie. Deze data buiten een mapje van de shares gezet. En voila al je nieuwe data wordt op de overige schijven gezet.
Deze "truuk" geeft wel elke keer een waarschuwing aan je console daar dat 1 van de schijven vol is. Maar ja 1x een waarschuwing is mee te leven :)

• man_rot
Webgnome schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 09:59:
[...]

Bij een crash van je WHS system disk is inderdaad niet je data verloren

En nee je kunt niet aangeven waar dat data naar gedupliceerd moet worden dat zoekt WHS allemaal zelf uit ( thuis gebruikers waar dit product voor bedoelt is wil je niet opzadelen met dat soort vragen ;))
thnx, ik ga het installeren en er mee experimenteren (niet te veel O-) )

Groetjes Manfred

Verwijderd

Vandaag de dag ga ik deze versie ook maar eens testen maar heb er 2 vragen nog over:

- Kan je er VMWare workstation normaal op installeren? (Neem aan van wel!)
- Is het ook mogelijk om er games op te spelen? (Gekke vraag, maar goed!)

:D

• The-Source
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:20:
Vandaag de dag ga ik deze versie ook maar eens testen maar heb er 2 vragen nog over:

- Kan je er VMWare workstation normaal op installeren? (Neem aan van wel!)
- Is het ook mogelijk om er games op te spelen? (Gekke vraag, maar goed!)

:D
Videokaart drivers worden niet echt optimaal ondersteund ;) maar een potje hartenjagen moet vast wel lukken :P
Wil je workstation gebruiken om naar andere pc's te gaan kijken of wil je vanaf afstand op je WHS gaan werken want dan werkt extern bureablad ook prima ;)

• Jan_V
Als je VMWare wilt gebruiken op de WHS zou ik toch de (gratis) VMWare Server aanbevelen.
Je kunt dan via een web-based omgeving je VMWare benaderen. Zo hoef je niet continu in te loggen op je WHS om je servers te beheren.

Zou verder natuurlijk wel gewoon moeten werken, Workstation.

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Of doe het andersom: Hyper-V als host-OS, en WHS als virtual machine daarop.
Dan kun je ernaast ook andere virtuele machines draaien (zoals een Win7 remote / test install), en je kunt je (virtuele) WHS systeempartitie makkelijker backuppen...

• Driftkikker
Hoi, Misschien een stomme vraag, maar wij hebben hier nu ruim 2 weken de trial lopen en zijn er zeer tevreden over. Met nog 10 dagen te gaan wil ik graag de 'key' aanschaffen. Moet ik dan zoiets als https://maxict.nl/product..._1pk?btwview=in&rs=hwinfo nemen of kan ik ook ergens alleen de key kopen o.i.d.?

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-11 16:23
ik heb hier ok een testserverke opgezet met de test versie van whs.
Wat ik echter nog graag zou toevoegen is een exchange achtig iets:
- mails van verschillende pop en imap servers halen en combineren in 1 mailbox die ik kan bekijken (via webpagina of imap op iphone)
- zelfde voor kalenders

Nu heb ik wel al een aantal zaken teruggevonden, zoals
- een plugin die outlook in whs zet ==> geen imap ondersteuning, enkel html weergave
- gratis mailserver voor whs: hMailServer ==> kan enkel pop mailadressen "afhalen" geen imap

voor agenda's heb ik nog niet echt iets gevonden.
de echte exchange server draait niet op whs (heeft 64 bit nodig en een domein) dus dat is ook geen optie

Heeft er iemand alternatieven om dit op een eigen server te doen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11 15:21

job

hmailserver stelt zelf wel imap te ondersteunen.
Maar wellicht dat jij dit op een bepaalde manier wilt toepassen waarmee het niet kan.

[ Voor 143% gewijzigd door job op 23-11-2009 23:06 ]

Verwijderd

Ik wil een try versie van Windows Home Server downloaden op de officiële site van Microsoft alleen is de link dood.. weet iemand waar je ergens anders je de try versie kan downloaden? :)

• The-Source
Trial with Power Pack 3 - coming soon!
Ik denk dat dat de reden is ;)

Verwijderd

Oke thanks, alleen wel dom dan.. want er zijn best veel links naar de download op internet..

En de torrent die ik gedownload hebt mist ook volgens mij wat, want als ik dan WHS wil installeren komt er bij het blauwe scherm de volgende melding:

Insert the CD labeled: Windows Server 2003 for Small Business Server CD-ROM. :S
Pagina: 1 ... 22 ... 47 Laatste