CPS (canon professional service ofzo), lijkt mij ook inderdaad henkert. Als het een kwestie is dat mensen hen body niet kwijt willen zijn, dan moet je met zo'n pro body gewoon een ruiler mee krijgen.Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 09:06:
Is het niet mogelijk het ding te laten updaten terwijl jij voor die tijd een ruilcamera meekrijgt? Je hebt toch al aardig wat geld richting Canon gestuurd, dus wellicht is zoiets mogelijk. Ben jij lid van die service regeling voor pro's (ben de naam kwijt)?
Ik kan wel met dat ding langs CPN, maar dan ben ik hem inderdaad wel even kwijt. Of ik werk er nog even mee verder en leer de camera wat beter kennen voordat ik aan de bel ga hangen. 
Ik heb immers pas 2 shoots met dat ding gedaan en hoewel je de camera goed leert kennen, ken je hem nog niet door-en-door, heb je je manier van werken nog niet helemaal aangepast aan de camera etc.
Ik heb immers pas 2 shoots met dat ding gedaan en hoewel je de camera goed leert kennen, ken je hem nog niet door-en-door, heb je je manier van werken nog niet helemaal aangepast aan de camera etc.
Bericht hierboven
CPS doet geen ruilbodies normalitair, alleen op evenementen zoals de olympische spelen, en dan alleen samen met een perskaart.Nomad schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 09:09:
[...]
CPS (canon professional service ofzo), lijkt mij ook inderdaad henkert. Als het een kwestie is dat mensen hen body niet kwijt willen zijn, dan moet je met zo'n pro body gewoon een ruiler mee krijgen.
|>
Verwijderd
wel strakke shot hoor floor-is
en op de 1 of andere manier komt die dame me heel bekend voor
Ik heb ook soms twijfels over de MKIII; het geval is dat sommige van m'n lenzen minder presteren (tov de 5D) en ik ben ervan overtuigd dat het op te lossen is met microadjustment.Floor-is schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 03:44:
Ik ben nog niet helemaal tevreden met wat mijn 1D3 tevoorschijn tovert, heb toch wel iets van focus-issues, met name in het donker pakt hij gewoon niet echt lekker. En hoewel ik inderdaad minder ruis lijk te hebben, is het belichten een stuk lastiger dan bij mijn 1D2 lijkt wel.
In AV is de lichtmeter achterlijk traag met updaten en dat is een mega-irritatiefactor.
Groot voordeel is wel de flink grotere zoeker trouwens, naast het scherm dat ook huge is en handige functionaliteit bied.(Druk eens op info, of op func.. Toch makkelijk
)
Heb wel wat geinige plaatjes kunnen schieten, maar echt superovertuigt ben ik dus nog niet.
Voorbeeldje van vanavond, nagenoeg onbewerkt:
[afbeelding]
[schopje]
Heb vanavond een concert gefotografeerd. Had zowel mijn 1D2 als mijn 1D3 bij me en hoewel ik met de 1D3 best tevreden was qua focussing... Merkte ik toch wel uitzonderlijk goed hoe veel beter de 1D2 eigenlijk is op dat vlak. Niet een klein beetje, nee echt een wereld van verschil. Veel meer shots in focus, veel sneller lock en dus uiteindelijk gewoon meer keepers.
Stiekem baal ik er vreselijk van, mijn 4 jaar oude camera is beter dan die van nog geen half jaar oud.
Heb ook even met een 1Ds3 gespeeld en dat is echt een wereldwonder, scherp, focust wel goed (
) en dat fullframe is toch wel onwijs mooi...
Heb vanavond een concert gefotografeerd. Had zowel mijn 1D2 als mijn 1D3 bij me en hoewel ik met de 1D3 best tevreden was qua focussing... Merkte ik toch wel uitzonderlijk goed hoe veel beter de 1D2 eigenlijk is op dat vlak. Niet een klein beetje, nee echt een wereld van verschil. Veel meer shots in focus, veel sneller lock en dus uiteindelijk gewoon meer keepers.
Stiekem baal ik er vreselijk van, mijn 4 jaar oude camera is beter dan die van nog geen half jaar oud.
Heb ook even met een 1Ds3 gespeeld en dat is echt een wereldwonder, scherp, focust wel goed (
Bericht hierboven
Dan weet ik waar het "einddoel/eindstation" van Canon-bodies voor concertgebruik is. Een tweedehandse EOS 1D Mark II halen, huidige prijs ligt tussen 1350 en 1500 euro. De prijs zal nog wel verder dalen, als de 8 MP sensor van 20D-tijdperk "verouderd" lijkt te worden. Het ligt buiten studentenbudget.
Met een 20D had ik meer last van net buiten scherptediepte focussen, dan van mogelijk te lange sluitertijd. Scherpste concertfoto (dat ik tot nu toe gemaakt heb) heeft 1/125 sluitertijd, maar voor 1 keertje is de 85mm pinpoint accuracy raak.
Met een 20D had ik meer last van net buiten scherptediepte focussen, dan van mogelijk te lange sluitertijd. Scherpste concertfoto (dat ik tot nu toe gemaakt heb) heeft 1/125 sluitertijd, maar voor 1 keertje is de 85mm pinpoint accuracy raak.
[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 29-06-2008 17:09 ]
Nou eigenlijk is het einddoel dus een 1Ds3, die is wel spot-on, die is full-frame zodat je met een 17-40 of een 16-35 echt superwijd kunt, snel zat voor dit soort fotografie bovendien. En die megapixels zijn handig om leuk te croppen. Okay, je moet misschien wel een extendertje hebben voor het tele-eind, of gewoon een langere lens (300-400mm), maar dan heb je ook wat.
Eigenlijk zou het ideaal zijn om het volgende dan mee te hebben:
1Ds3 + 16-35 en 70-200IS
1Ds3 + 300/2.8 of 400/2.8 + monopod
Geen flitsers, want die mag je toch niet gebruiken
Eigenlijk zou het ideaal zijn om het volgende dan mee te hebben:
1Ds3 + 16-35 en 70-200IS
1Ds3 + 300/2.8 of 400/2.8 + monopod
Geen flitsers, want die mag je toch niet gebruiken
Bericht hierboven
Hmmm, dan denk ik toch dat de 1DIII die jij hebt niet helemaal lekker is, want de 1DsIII en de 1DIII zouden gelijk moeten zijn kwa focussing...
Ik weet het niet, maar heb er ook weer erg weinig behoefte aan om hem x-dagen kwijt te zijn. Heb elk weekeinde minstens 1 opdracht tot september en dus is het al lastig om hem 4 dagen kwijt te zijn. (Want in het weekeinde doen ze niks en soms moet ik op donderdagavond al weer aan de bak...)
Positive sidenote: hij wordt telkens beter in batterijduur. De teller voor de huidige batterij staat nu op 2120 foto's en de camera geeft aan dat hij nog 34% sap heeft. Laten we voorzichtig stellen dat ik dus ruim over de 2500 foto's moet kunnen maken op 1 charge.
En dat terwijl ik met de 1D2-batterijen, die veel zwaarder zijn -in gewicht-, ook al zo rond de 1500 foto's per charge haalde.
Positive sidenote: hij wordt telkens beter in batterijduur. De teller voor de huidige batterij staat nu op 2120 foto's en de camera geeft aan dat hij nog 34% sap heeft. Laten we voorzichtig stellen dat ik dus ruim over de 2500 foto's moet kunnen maken op 1 charge.
En dat terwijl ik met de 1D2-batterijen, die veel zwaarder zijn -in gewicht-, ook al zo rond de 1500 foto's per charge haalde.
Bericht hierboven
Over de 1D3 focus problemen: Op het Fred Miranda forum komt het veelvuldig voorbij, dus dan pik je wel het nodige op.
Canon is, in mijn ogen, keihard op z'n spreekwoordelijke plaat gegaan. Twee keer. In de eerste plaats door de focusproblemen niet tijdig te ontdekken en in de tweede plaats door het absolute gebrek aan communicatie erover.
Maar goed. Eerst had je Blue Dot 1D3's. Dat waren camera's binnen de productie run waarbij het fysieke probleem van het stootrubber van de sub-mirror aanwezig was die voor verkoop al "gefixed" waren. Die kregen een blauwe sticker, vandaar dat je de term "Blue dot" geregeld tegenkomt als het over de 1D3 gaat. Een licht gele sticker betekent vervolgens dat de camera de fix èn de meest recente firmware (1.2.3) heeft gekrekgen.
En natuurlijk, vervolgens komen de grappen bovendrijven over anderkleurige ronde stickertjes...
Hoe dan ook, het is klote voor je Floris. Het heeft er alle schijn van dat Canon nog steeds het nodige aan steken laat vallen. Ik lees over fotografen die voor de derde of vierde keer hun 1D3 hebben teruggestuurd en dan pas acceptabele resultaten behalen. Na het festival seizoen kan je 1D3 maar beter nog een keer (of twee
) terug...
Canon is, in mijn ogen, keihard op z'n spreekwoordelijke plaat gegaan. Twee keer. In de eerste plaats door de focusproblemen niet tijdig te ontdekken en in de tweede plaats door het absolute gebrek aan communicatie erover.
Maar goed. Eerst had je Blue Dot 1D3's. Dat waren camera's binnen de productie run waarbij het fysieke probleem van het stootrubber van de sub-mirror aanwezig was die voor verkoop al "gefixed" waren. Die kregen een blauwe sticker, vandaar dat je de term "Blue dot" geregeld tegenkomt als het over de 1D3 gaat. Een licht gele sticker betekent vervolgens dat de camera de fix èn de meest recente firmware (1.2.3) heeft gekrekgen.
En natuurlijk, vervolgens komen de grappen bovendrijven over anderkleurige ronde stickertjes...

Hoe dan ook, het is klote voor je Floris. Het heeft er alle schijn van dat Canon nog steeds het nodige aan steken laat vallen. Ik lees over fotografen die voor de derde of vierde keer hun 1D3 hebben teruggestuurd en dan pas acceptabele resultaten behalen. Na het festival seizoen kan je 1D3 maar beter nog een keer (of twee

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Ik heb vrijdag nog een 1Dmk3 gehaald en die heeft helemaal geen sticker. Wel firmware 1.2.3, maar ik heb die nog niet kunnen testen op AF-troubles. M'n andere 1Dmk3 had een blauwe sticker (eind vorig jaar gehaald) en die heb getest samen met ROFA, maar we hebben geen AF-troubles kunnen vinden. Sterker nog, de 1Dmk3's focussen veeeeel beter/sneller in low light, echt merkbaar sneller. In het volle zonlicht merk ik minder verschil, maar ik heb in ieder geval niet het gevoel dat de 1Dmk3's het slechter doen dan m'n 1Dmk2n.......JumpStart schreef op zondag 29 juni 2008 @ 10:59:
Over de 1D3 focus problemen: Op het Fred Miranda forum komt het veelvuldig voorbij, dus dan pik je wel het nodige op.
En natuurlijk, vervolgens komen de grappen bovendrijven over anderkleurige ronde stickertjes...![]()
Hoe dan ook, het is klote voor je Floris. Het heeft er alle schijn van dat Canon nog steeds het nodige aan steken laat vallen. Ik lees over fotografen die voor de derde of vierde keer hun 1D3 hebben teruggestuurd en dan pas acceptabele resultaten behalen. Na het festival seizoen kan je 1D3 maar beter nog een keer (of twee) terug...
... wat ik me verder dan afvraag Floor is of Canon Professional Services je geen loaner kan geven?
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Wel lekker trouwens van die mk3 dat ie een stukje lichter en compacter is dan de voorgangers.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
maar die slordigheden bij de mkiii kan de hegemonie van Canon nog wel eens breken, zeker nu Nikon met de D3 (en de D300) goede concurrentie kan bieden. en het wordt ook echt tijd dat ze die 1.3x crop factor uit de 1D serie halen.
Kweenie hoor...met een 5D maak je betere platen op hoge iso's. Ik heb een hele tijd met een MkII geschoten, en de AF is welliswaar beter, maar met de 5D maak ik veel mooiere plaatjes. Ik kan in principe de ISO800 platen zonder enige noise ninja toestand gebruiken. De MkII was er niet echt slecht in, maar de 5D is duidelijk beter.rapture schreef op zondag 29 juni 2008 @ 03:28:
Dan weet ik waar het "einddoel/eindstation" van Canon-bodies voor concertgebruik is. Een tweedehandse EOS 1D Mark II halen
En hoewel de AF van de 1D beter is, kan ik niet zeggen dat ik me gehandicapt voel. Daarbij is de 5D ietsje fijner meesjouwen. Ook niet onbelangrijk.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
lateef schreef op zondag 29 juni 2008 @ 14:46:
maar die slordigheden bij de mkiii kan de hegemonie van Canon nog wel eens breken, zeker nu Nikon met de D3 (en de D300) goede concurrentie kan bieden. en het wordt ook echt tijd dat ze die 1.3x crop factor uit de 1D serie halen.
Canon moet de 1DsIII wat omlaag schroeven in prijs, that's all
[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 02-07-2008 14:59 ]
Verwijderd
Maar toch....ik ben het eens met Lateef. De 1D is gericht op pro's, die moeten niet hoeven nadenken of die camera wel lekker werkt, hij moet het gewoon doen. Dat gezeik met die AF is al vrij triest, de manier waarop ermee wordt omgegaan zo nodig nog triester en het feit dat het nog altijd niet is opgelost is absurd.
Nikon heeft een erg vette lineup zo en kan -als ze het goed aanpakken- best een gat gaan slaan. Die 1.3x crop op de 1D maakt niet zoveel uit, elke mm telewinst is prachtig voor de doelgroep, maar 't feit dat er niks ala een D300/D700 is breekt de lineup in twee delen. Stevige body, gewoon 1.6x of 1.0x crop en wat hoger gepositioneerd.
Als je nu serieus wide wilt gaan met een goede AF en stevige body, dan moet je naar een 1Ds die 7K kost. Dat is wat heftig...
Nikon heeft een erg vette lineup zo en kan -als ze het goed aanpakken- best een gat gaan slaan. Die 1.3x crop op de 1D maakt niet zoveel uit, elke mm telewinst is prachtig voor de doelgroep, maar 't feit dat er niks ala een D300/D700 is breekt de lineup in twee delen. Stevige body, gewoon 1.6x of 1.0x crop en wat hoger gepositioneerd.
Als je nu serieus wide wilt gaan met een goede AF en stevige body, dan moet je naar een 1Ds die 7K kost. Dat is wat heftig...
Canon zou wel heel stom zijn als ze die D700 niet aan hebben zien komen, het zal dus ook wel een kwestie van hooguit een paar maandjes wachten zijn tot er een antwoord tegenover staat in de vorm van een 5d-II of 3d.
Dan hebben ze nog steeds geen D300 tegenhanger, en dat is wel jammer. Een 1,6x body met echt goede autofocus zal veel sportfotografen wel kunnen bekoren. (En dat is de 40D dus niet, die is qua feeling, degelijkheid en AF niet slecht, maar nog lang geen D300)
Dan hebben ze nog steeds geen D300 tegenhanger, en dat is wel jammer. Een 1,6x body met echt goede autofocus zal veel sportfotografen wel kunnen bekoren. (En dat is de 40D dus niet, die is qua feeling, degelijkheid en AF niet slecht, maar nog lang geen D300)
Tja... wat is 'niet is opgelost'? AFAIK zijn de problemen inmiddels aardig afgevangen...Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:01:
Maar toch....ik ben het eens met Lateef. De 1D is gericht op pro's, die moeten niet hoeven nadenken of die camera wel lekker werkt, hij moet het gewoon doen. Dat gezeik met die AF is al vrij triest, de manier waarop ermee wordt omgegaan zo nodig nog triester en het feit dat het nog altijd niet is opgelost is absurd.
Tja, maar zo kan je elk merk wel kraken op iets dat de concurrentie wel heeft en het merk zelf niet. Nikon heeft geen 1DIII met vette 1.25x cropfactor waardoor je fijne sportcam geen 500/2.8 equivalent heeft, en geen dikke 22 emopixel 1DsIII, etc. Natuurlijk zou ik graag een Canon zien als tegenhanger van de D700, en ik hoop dat de D700 een serieuze concurrent van Canon in de vorm van een 5DII of 3D uitlokt. Maar als het níet gebeurt, vind ik zelfs dat begrijpelijkNikon heeft een erg vette lineup zo en kan -als ze het goed aanpakken- best een gat gaan slaan. Die 1.3x crop op de 1D maakt niet zoveel uit, elke mm telewinst is prachtig voor de doelgroep, maar 't feit dat er niks ala een D300/D700 is breekt de lineup in twee delen. Stevige body, gewoon 1.6x of 1.0x crop en wat hoger gepositioneerd.
Verwijderd
Je hoort nog genoeg verhalen van bluedot mk3's die toch niet lekker functioneren. Zie ook die van Floor, het laatste verhaal op sportsshooter en FredMiranda. Het lijkt toch nog altijd niet helemaal jofel te gaan met die AF. Maar wat met name stoort is het de manier waarop Canon het probleem probeerde weg te moffelen. Dat kun je gewoon niet maken, niet naar consumenten, maar al helemaal niet naar de profdoelgroep 
Wat betreft die cropfactor is het voor de doelgroep dus geen probleem, elke crop tov 1.0 is winst. 1.3x levert een mooi compromis tussen bereik en ISO-prestaties, maar qua bereik van je lenzen win je er niks mee behalve aan de telekant.
Ik vind de verdeling bij Nikon atm dan een stuk logischer, hoewel ik de D700 vs D3 niet helemaal kan snappen.

Wat betreft die cropfactor is het voor de doelgroep dus geen probleem, elke crop tov 1.0 is winst. 1.3x levert een mooi compromis tussen bereik en ISO-prestaties, maar qua bereik van je lenzen win je er niks mee behalve aan de telekant.
Ik vind de verdeling bij Nikon atm dan een stuk logischer, hoewel ik de D700 vs D3 niet helemaal kan snappen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2008 15:24 ]
Die van Floor is van tijdens de problemen, van nog voor de 1.2.3. update... Dat die cam nu zijn kuren laat zien, is opzich begrijpelijk.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:21:
Je hoort nog genoeg verhalen van bluedot mk3's die toch niet lekker functioneren. Zie ook die van Floor, het laatste verhaal op sportsshooter en FredMiranda. Het lijkt toch nog altijd niet helemaal jofel te gaan met die AF.
Tja, je mist écht UWA, aan de andere kant, van 'missen' durf ik niet eens te spreken, en persoonlijk vind ik 17-40 op 1.25 echt geweldigWat betreft die cropfactor is het voor de doelgroep dus geen probleem, elke crop tov 1.0 is winst. 1.3x levert een mooi compromis tussen bereik en ISO-prestaties, maar qua bereik van je lenzen win je er niks mee behalve aan de telekant.
Heel simpel, de AF-unit van de D3 is een hele slag beter als ik de verhalen mag geloven, samen met de bouw, weathersealing etc. Ik denk dat dat wat betreft bouw en sealing een beetje zullen zijn zoals Canon 40D vs 1DIIIIk vind de verdeling bij Nikon atm dan een stuk logischer, hoewel ik de D700 vs D3 niet helemaal kan snappen.
De sealing van de D300, D700 en D3 zijn toch gelijkwaardig?
van wat ik begreep was juist de D700 minder goed gesealed dan de d3?abrakadaver schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:29:
De sealing van de D300, D700 en D3 zijn toch gelijkwaardig?
simon schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:55:
eh nee.. dat was mijn slechte vertaling, was minder snelle respons ofzo..
Mwoah we moeten het met elkaar eens zijn dat het eigenlijk van de zotte is dat een cam met deze doelgroep en navenante prijs een dergelijk embarmelijk resultaat neerzet.Henk schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:26:
[...]
Die van Floor is van tijdens de problemen, van nog voor de 1.2.3. update... Dat die cam nu zijn kuren laat zien, is opzich begrijpelijk.
Had overigens de update naar de 1.2.3 firmware al gedaan, maar op aanraden van Noud heb ik die nog eens uitgevoerd en wat andere AF-gerelateerde tweaks gemaakt. Vanavond eens kijken hoe dat houd. Heb voor de zekerheid mijn 1D2 ook helemaal gebruiksklaar gemaakt
Bericht hierboven
Laat dat _heel_ duidelijk zijn. Dit soort bodies moet je met 10 tegelijk kunnen kopen om een jaar naar afrika te gaan, en alle 10 moeten ze de 300k clicks vol kunnen maken zonder enige vorm van problemen. Die AF-brakheid van de 1DIII is wat dat betreft ook echt een deuk in het imago van canon waar je 'u' tegen zegt, en dat zal ze nog wel even achtervolgen ook.Floor-is schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 19:36:
[...]
Mwoah we moeten het met elkaar eens zijn dat het eigenlijk van de zotte is dat een cam met deze doelgroep en navenante prijs een dergelijk embarmelijk resultaat neerzet.
En daarbij, issues zijn één ding, maar de manier waarop er mee omgegaan is... is helemaal van de zotte.
SuccesHad overigens de update naar de 1.2.3 firmware al gedaan, maar op aanraden van Noud heb ik die nog eens uitgevoerd en wat andere AF-gerelateerde tweaks gemaakt. Vanavond eens kijken hoe dat houd. Heb voor de zekerheid mijn 1D2 ook helemaal gebruiksklaar gemaakt
Schrijf daar ook maar de sluiters van de 1D MkII bij die zo links en rechts toch rond de 45k er de brui aan geven. Dat klopt ook niet, en ik hoor het niet van een enkeling. De mijne deed het ook. En Canon liet het gewoon betalen. Buiten garantie zeggen ze dan. En nu hoor ik steeds meer mensen roepen dat hun exemplaar ook rond die stand stuk ging.Henk schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 19:46:
[...]
Die AF-brakheid van de 1DIII is wat dat betreft ook echt een deuk in het imago van canon waar je 'u' tegen zegt, en dat zal ze nog wel even achtervolgen ook.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
@Floor-is
Wat ik dan niet helmaal begrijp aan je verhaal:
-je weet precies waar je het over hebt
-je hebt veel ervaring (1d mkll) en praktijk
-je weet precies wat er mis is met de mklll
Hoezo niet linea recta naar cpn en een snelle rparatie/nieuwe body vragen. Ik snap dat je opdrachten hebt en dat je de mklll beter wilt leren kennen (alhoewel ik betwijfel dat dit veel uitmaakt) maar je hebt een mkll als back-up die beter presteert en die je beter kent. Hoezo niet een back-up mkll vragen aan canon/huren en je nieuwe cam ter reparatie anbieden. Als ik 3500 euro uitgeef aan iets wat voor mij een verbetering zou moeten zijn, terwijl het vanwege veel voorkomende pruductiefoutjes niet waarmaakt stond ik gister nog bij canon (tenzij ik geen back-up zou hebben).
Je bent goed en ervaren genoeg om te weten dat het niet aan jezelf ligt.
Bovendien zeg je zelf dat de mkll makkelijk is om resultaten te krijgen...
(de tijd die je nu hebt gestoken om mensen te beantwoorden zoals ik had je ook kunnen stoppen in het terug brenegen van je cam
). Maar als ik het verkeerd zie... mijn excuses
Hoezo niet linea recta naar cpn en een snelle rparatie/nieuwe body vragen. Ik snap dat je opdrachten hebt en dat je de mklll beter wilt leren kennen (alhoewel ik betwijfel dat dit veel uitmaakt) maar je hebt een mkll als back-up die beter presteert en die je beter kent. Hoezo niet een back-up mkll vragen aan canon/huren en je nieuwe cam ter reparatie anbieden. Als ik 3500 euro uitgeef aan iets wat voor mij een verbetering zou moeten zijn, terwijl het vanwege veel voorkomende pruductiefoutjes niet waarmaakt stond ik gister nog bij canon (tenzij ik geen back-up zou hebben).
(de tijd die je nu hebt gestoken om mensen te beantwoorden zoals ik had je ook kunnen stoppen in het terug brenegen van je cam
aanstaande donderdag neem ik zo'n prachtige camera in ontvangst, nu vroeg ik me af, is het AF probleem nu verholpen, of moet ik nog ergens op letten (iets met een blauwe sticker?)
Serienummer checken: Wikipedia: Canon EOS-1D Mark III
en laatste firmware erop gooien: http://www.canon.co.jp/imaging/eos1dm3/firmware.html
Edit: O, ja... congrats
(mij nog iets te duur)
en laatste firmware erop gooien: http://www.canon.co.jp/imaging/eos1dm3/firmware.html
Edit: O, ja... congrats
(mij nog iets te duur)
[ Voor 14% gewijzigd door GoT op 26-07-2008 13:11 ]
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Ik weet dat er iets met de AF mis is, maar mijn technische kennis op camera-AF gebied is niet dermate goed dat ik kan vertellen waar het dan precies misgaat, dat is overdreven. Ik heb het gevoel dat de camera grotere AF-punten heeft dan op je matglas te zien zijn of dat de camera het niet eens is met de hoeveelheid contrast in je gekozen AF-punt en dan zelf iets 'in de buurt' kiest. (Zie linkje naar voorbeelden aan het einde van de post)philippevk schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 23:32:
@Floor-is
CPN is bij mij ongeveer anderhalf uur rijden vandaan, ik moet letterlijk een dag vrijnemen om mijn camera ofwel aan te bieden ofwel terplekke te laten repareren. En nu heb ik wel vrije dagen die ik op kan nemen, maar die heb ik nodig.. Vakantie en de maandagen na een zwaar weekeinde vreet zo'n beetje alles op zegmaar. De 1D3 kende ik al vrij snel erg goed, inmiddels kan ik er echt mee lezen en schrijven, heb het zelfs 'moeilijk' om mijn 1D2 nog fatsoenlijk te bedienen.Hoezo niet linea recta naar cpn en een snelle rparatie/nieuwe body vragen. Ik snap dat je opdrachten hebt en dat je de mklll beter wilt leren kennen (alhoewel ik betwijfel dat dit veel uitmaakt) maar je hebt een mkll als back-up die beter presteert en die je beter kent. Hoezo niet een back-up mkll vragen aan canon/huren en je nieuwe cam ter reparatie anbieden.

Na dit weekeinde heb ik ruim en veel tijd om de camera aan te bieden voor reparatie/checkup en dat zal ik dan ook zeker niet laten.
Je hebt gelijk en ook is het voor iedereen weer anders. Ten eerste is er altijd een stukje twijfel: ligt het niet aan mij, moet ik niet gewoon aan de camera wennen, was mijn vorige camera echt beter?Als ik 3500 euro uitgeef aan iets wat voor mij een verbetering zou moeten zijn, terwijl het vanwege veel voorkomende pruductiefoutjes niet waarmaakt stond ik gister nog bij canon (tenzij ik geen back-up zou hebben).
(de tijd die je nu hebt gestoken om mensen te beantwoorden zoals ik had je ook kunnen stoppen in het terug brenegen van je cam). Maar als ik het verkeerd zie... mijn excuses [snie!]
Inmiddels ben ik zo ver dat als Canon mijn camera niet fatsoenlijk kan fiksen, de overstap naar Nikon bijna onvermijdelijk wordt. Als ik met de top of the line geen eens fatsoenlijke plaatjes maken kan, terwijl het echt niet aan mij ligt... Dan moet je op een gegeven moment toch stappen nemen en het lijkt er op dat ik niet de enige ben die deze overweging aan het maken is. (Vanavond nog een collega gesproken die nagenoeg dagelijks de neiging heeft zijn 1D3 met een hamer te gaan bewerken

Ik weet zelfs al precies wat ik zou willen hebben, het moet potdorie toch niet erger worden!
D3+D700(met grip)+14-24+24-70+70-200VR+50/1.4+SB800+SB900
Paar voorbeeldjes van troubleshots, 100% crops, onbewerkt.
Gefocussed op het linkeroog, niet op die microfoon
Focus op de neusbrug
Focus op linkeroog/werkbrauw, uh-huh
Focus op linkeroog/werkbrauw, uh-huh
Even om duidelijk te maken dat het niet aan mij ligt, handmatige focus op de wang. 280mm, 1/50s, f/5.6
Ander geintje is de 'fringing' die ik soms tegenkom bij sterk tegenlicht.
Zie deze kale kop
Of deze zelfde vent
Andere achtergrondkleur
Bericht hierboven
Ik zou zeggen, sleep eens een dagje een D3 mee
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
We hebben het er op IRC op een zeker moment over gehad, en sindsdien ben ik wat meer op gaan letten op wat jij omschreef... zelfs de situaties óp gaan zoeken (reclamebord achter persoon en net op de rand van de persoon focussen etc) en ik kom het dus echt nooit tegen

Hoe of wat dat het dan bij jou body zit... durf ik dan weer niet te zeggen
Aldus ene meneer Rob Galbraith, die een behoorlijke vinger in de pap had voor wat betreft het aankaarten/uitvogelen van de AF problemen. Eerst Canon de mogelijkheid geven om het te fixen, lijkt me zo, voordat je flink wat euro's neer gaat leggen voor een D3/D700 combo.An EOS-1D Mark III with the revised sub-mirror and firmware v1.2.3 installed improves dramatically the camera's ability to hold focus on static or slowly moving subjects with a telephoto lens. The camera's tendency to imagine forward motion doesn't go away completely, but it's muted to the point where it hasn't been a problem here. The camera - in conjunction with the lenses we depend on - has becomes quite usable for shooting things that are staying in place.
Bron: http://robgalbraith.com/b....asp?cid=7-8740-9068-9357 (En ja, het is een behoorlijke lap tekst!)
[ Voor 8% gewijzigd door JumpStart op 29-08-2008 09:18 ]
Is een goed punt, maar in dit geval gaat het lijken op 'mosterd na de maaltijd'. Als je vertrouwen in je eigen apparatuur geschaad is, is het de vraag of dat hersteld kan worden met een submirror-fix en nieuwe firmware. Zelfs als dat veel problemen oplost, zal het blijven knagen: helemaal als je blindelings op je apparatuur moet kunnen vertrouwen in alle omstandigheden.Eerst Canon de mogelijkheid geven om het te fixen, lijkt me zo, voordat je flink wat euro's neer gaat leggen voor een D3/D700 combo.
Ik snap Floor-is dus wel, gezien je met dit soort zaken gewoon geen twijfel en problemen wil.
Dat is wel heel erg pijnlijk jaDan moet je op een gegeven moment toch stappen nemen en het lijkt er op dat ik niet de enige ben die deze overweging aan het maken is. (Vanavond nog een collega gesproken die nagenoeg dagelijks de neiging heeft zijn 1D3 met een hamer te gaan bewerken)

Eensch, maar Canon is naderhand met een hoop fixes gekomen die de situatie significant verbeteren. De shots van Floor-is schrik je je echt lam van, en dit zijn situaties die ik met mijn body echt nog nooit ben tegengekomen.Remy schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 11:24:
[...]
Is een goed punt, maar in dit geval gaat het lijken op 'mosterd na de maaltijd'. Als je vertrouwen in je eigen apparatuur geschaad is, is het de vraag of dat hersteld kan worden met een submirror-fix en nieuwe firmware. Zelfs als dat veel problemen oplost, zal het blijven knagen: helemaal als je blindelings op je apparatuur moet kunnen vertrouwen in alle omstandigheden.
Er zijn helaas teveel problemen met de 1DIII geweest, maar ik kan je vertellen dat als je een goed exemplaar hebt, het ding serieus fijn presteert, en de berichten over bad samples beginnen sinds de submirrorfix + 1.2.3 firmware toch aardig te vervagen. Floor-is zijn body heeft hopelijk gewoon wat servicing nodig
Crap, morgen schieten op Zandvoort blijkt vandaag m'n MKIII morsdood te zijn, nada niks geen kik
Maandag langs ETB dan maar.
Crap idd, en accu vervangen en de backup batterij er een uur uithalen al geprobeerd?coorz schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 22:10:
Crap, morgen schieten op Zandvoort blijkt vandaag m'n MKIII morsdood te zijn, nada niks geen kik![]()
Sow zeg! Komt dat dan doordat de spiegel groter is en een stuk van je objectief af slaat? Of gaat er aan de voorkant een hap uit?Henk schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:57:
[...]
Liever niet... ik vind 17-40 op 1.25x echt een heerlijk bereik... Ik zou mijn stuk groothoek op mijn standaardzoom zwaar gaan missen. Het is fijn dat de 24-70/2.8 dan een stuk bruikbaarder is, maar of dat het mij mijn 'standaard' bereik zou mogen kosten... denk het niet
Ik denk ook dat er een hoop sportfotografen zijn die het niet echt fijn vinden dat hun 400/2.8 ineens 100mm korter is, want de 500 is een stop trager...
Canon moet de 1DsIII wat omlaag schroeven in prijs, that's all
Serieus, je brandpuntsafstand verandert echt niet door een andere cropfactor. Als je een 20x30 afdrukje hebt, en je snijdt deze in vieren (dus 10x15), is je objectief toch ook niet ineens van een 100 naar een 400 mm gegaan???
Het oplossend vermogen van je objectief i.c.m. de pixelgrootte en resolutie van je sensor bepalen in sterke mate de scherpte van je foto, niet de grootte van de sensor...
Zo dan, kom jij nog even twee maanden na dato een strooiwagen zout op dit slakje gooien? Het lijkt me héél duidelijk wat ik bedoeld heb.woelders schreef op maandag 08 september 2008 @ 14:27:
[...]
Sow zeg! Komt dat dan doordat de spiegel groter is en een stuk van je objectief af slaat? Of gaat er aan de voorkant een hap uit?
Serieus, je brandpuntsafstand verandert echt niet door een andere cropfactor. Als je een 20x30 afdrukje hebt, en je snijdt deze in vieren (dus 10x15), is je objectief toch ook niet ineens van een 100 naar een 400 mm gegaan???![]()
Het oplossend vermogen van je objectief i.c.m. de pixelgrootte en resolutie van je sensor bepalen in sterke mate de scherpte van je foto, niet de grootte van de sensor...
_Alles_ geprobeerd, geen kik. Ligt nu bij ETB alhoewel ik het ook bij CPS Hoofddop kon inleveren...mailtje kwam te laatFairy schreef op maandag 08 september 2008 @ 11:14:
[...]
Crap idd, en accu vervangen en de backup batterij er een uur uithalen al geprobeerd?

Voor mij wel, maar als iemand over een paar maanden via Google dit topic vindt, kan het zijn dat hij/zij dit niet door heeft. Dan kan er maar beter een correctie op je onjuiste uitspraak bij staan.Henk schreef op maandag 08 september 2008 @ 14:30:
[...]
Zo dan, kom jij nog even twee maanden na dato een strooiwagen zout op dit slakje gooien? Het lijkt me héél duidelijk wat ik bedoeld heb.
No flame intended hoor overigens; bijna iedereen maakt deze fout... zelfde geldt voor de scherptedieptefout...
Daarnaast was mijn bedoeling ook om duidelijk te maken dat die sportfotograaf het dus eigenlijk niet uit zal maken. Hij kan zijn digitale bestand na afloop gewoon croppen om hetzelfde resultaat als nu te krijgen...
[ Voor 15% gewijzigd door Icephase op 09-09-2008 15:27 ]
Nee, je zeurtwoelders schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 15:25:
[...]
Voor mij wel, maar als iemand over een paar maanden via Google dit topic vindt, kan het zijn dat hij/zij dit niet door heeft. Dan kan er maar beter een correctie op je onjuiste uitspraak bij staan.
No flame intended hoor overigens; bijna iedereen maakt deze fout... zelfde geldt voor de scherptedieptefout...

Mits de megapixels voorhanden zijn en, veel belangrijker, de tíjd om te croppen.Daarnaast was mijn bedoeling ook om duidelijk te maken dat die sportfotograaf het dus eigenlijk niet uit zal maken. Hij kan zijn digitale bestand na afloop gewoon croppen om hetzelfde resultaat als nu te krijgen...
[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 09-09-2008 15:46 ]
Aanloop ennnn...
*bump*
Canon heeft wederom een AF-fix en firmware upgrade voor de 1D(s) mark III gereleased...
http://www.dpreview.com/n...canon1Dfirmwareupdate.asp
*bump*
Canon heeft wederom een AF-fix en firmware upgrade voor de 1D(s) mark III gereleased...
http://www.dpreview.com/n...canon1Dfirmwareupdate.asp
From Canon's statement:
Canon is aware that some owners of the EOS-1D Mark III and EOS-1Ds Mark III digital SLR cameras have been experiencing problems with their cameras concerning the accuracy of the Auto focusing and display of the error code Err99. Canon has investigated the cause of these issues and is pleased to announce a service solutions to these issues.
To obtain free check up and repair (if required) for these issues, please visit the Canon service web site for more information and register your product and details on the 1D(s) Mark III repair registration form.
Ik heb al contact gehad met ETB, zij wisten werkelijk nog van niets.. Ze adviseerden me even te mailen met CPS. Ja ja, interne communicatie is duidelijk een sterk punt bij ome Canon.
Ik ben overigens benieuwd hoe lang zoiets duurt.. Als ik mijn body als CPS-lid 6 weken kwijt ben laat ik heel even verstek gaan; ik heb in de praktijk geen focus-problemen (ik fotografeer ook op mijn middelste focuspunt
).
Als ik wat weet horen jullie het.
Ik ben overigens benieuwd hoe lang zoiets duurt.. Als ik mijn body als CPS-lid 6 weken kwijt ben laat ik heel even verstek gaan; ik heb in de praktijk geen focus-problemen (ik fotografeer ook op mijn middelste focuspunt
Als ik wat weet horen jullie het.
[ Voor 42% gewijzigd door mennovanw op 03-03-2009 16:20 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Om maar met de deur in huis te vallen. Ik heb vorige week een 2e hands 1d Mark III gekocht, met maar 3000 clicks en er zat echt niet 1 krasje op de body.
Ik wilde toch even een paar dingen met jullie delen om zo jullie mening ook te horen.
Ik denk alleen wel dat ik de aankoop ongedaan ga maken (indien nog mogelijk (7dagen)) want ik ben toch niet 100% tevreden. Het is een zeer recent geproduceerd exemplaar en alle fixes en firmware updates staan er op.
Ik had hem gekozen boven de 5d mark II om 2 redenen:
1. De autofocus zou veel beter zijn dan die van de 5DII.
2. De veel hogere snelheid
3. Beter accu systeem
Nu achteraf kom ik hierop toch terug. De veel hogere snelheid is waar, maar die heb ik al op 4fps gelimiteerd omdat het voor mijn gebruik gewoon veel te veel is. De accu is fantastisch... Daarnaast de autofocus. Ik begrijp eindelijk al het geklaag hierover, want ik krijg gewoon geen consistente resultaten met de autofocus. Ook met microadjust. Als je even later opnieuw een calibratie doet, krijg ik weer hele andere resultaten. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb geen fijn gevoel bij de camera.
Als ik deze 2 'voordelen' afweeg tegen wat ik bij de 5d laat liggen:
+ resolutie
+ hd scherm
+ nieuwere processor
- geen ingeb. grip (koop ik wel los)
- mindere accu tov ION van 1D
Dan kan ik beter een 5DII nemen.
Voer voor discussie ??
Ik wilde toch even een paar dingen met jullie delen om zo jullie mening ook te horen.
Ik denk alleen wel dat ik de aankoop ongedaan ga maken (indien nog mogelijk (7dagen)) want ik ben toch niet 100% tevreden. Het is een zeer recent geproduceerd exemplaar en alle fixes en firmware updates staan er op.
Ik had hem gekozen boven de 5d mark II om 2 redenen:
1. De autofocus zou veel beter zijn dan die van de 5DII.
2. De veel hogere snelheid
3. Beter accu systeem
Nu achteraf kom ik hierop toch terug. De veel hogere snelheid is waar, maar die heb ik al op 4fps gelimiteerd omdat het voor mijn gebruik gewoon veel te veel is. De accu is fantastisch... Daarnaast de autofocus. Ik begrijp eindelijk al het geklaag hierover, want ik krijg gewoon geen consistente resultaten met de autofocus. Ook met microadjust. Als je even later opnieuw een calibratie doet, krijg ik weer hele andere resultaten. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb geen fijn gevoel bij de camera.
Als ik deze 2 'voordelen' afweeg tegen wat ik bij de 5d laat liggen:
+ resolutie
+ hd scherm
+ nieuwere processor
- geen ingeb. grip (koop ik wel los)
- mindere accu tov ION van 1D
Dan kan ik beter een 5DII nemen.
Voer voor discussie ??
[knip]
[ Voor 98% gewijzigd door Nomad op 02-04-2009 21:17 . Reden: sorry, maar dat is echt lui zijn en daar ben ik niet zo'n voorstander van :) ]
Verwijderd
Ik ben het niet eens met je discussie. Je krijgt inconsistente resultaten bij je huidige camera. Dit is de reden waarom hij voor jou niet voldoet. Dat staat los van de discussie welke van de twee voor jou beter geschikt is. Eerder gaf je een aantal prima argumenten om voor een 1D te gaan. Blijven die argumenten staan dan moet je op zoek naar een "nieuwe" 1D. Vind je andere argumenten belangrijker dan ga je voor de 5D.
Overigens vind ik je argument nieuwere processor niet valide. Tenzij je de gevolgen hiervan bedoelt. Als de 5D bijvoorbeeld beter is bij weinig licht of juist een groter DR heeft dan zijn dat je voordelen en niet het feit dat ie een nieuwere processor aan boord heeft. De 1D heeft er twee, dat zou je ook als voordeel kunnen zien.
Daarnaast zou ik even rekening houden met de cropfactor. Vind je die fijn of niet? Tot slot de bouwkwaliteit. Gebruik je hem professioneel en hangt je inkomen ervan af? De 1D kun je laten stuiteren en gewoon mee verder gaan.
Overigens vind ik je argument nieuwere processor niet valide. Tenzij je de gevolgen hiervan bedoelt. Als de 5D bijvoorbeeld beter is bij weinig licht of juist een groter DR heeft dan zijn dat je voordelen en niet het feit dat ie een nieuwere processor aan boord heeft. De 1D heeft er twee, dat zou je ook als voordeel kunnen zien.
Daarnaast zou ik even rekening houden met de cropfactor. Vind je die fijn of niet? Tot slot de bouwkwaliteit. Gebruik je hem professioneel en hangt je inkomen ervan af? De 1D kun je laten stuiteren en gewoon mee verder gaan.
Mijn ervaringen:
- Scherm. Mijn 20D is goed bruikbaar, de 30D al een stuk minder, de 1DIII is echt onbruikbaar voor het beoordelen van de scherpte. Steeds meer inches, echter allemaal 230.000 pixels. De foto's lijken ook erg blauw op het scherm?!?
- Wissen foto, bij terugkijken kun je instellen of je de RAW of de JPG wilt zien, wat je bekijkt, gooi je ook weg. Dus niet beide. Ik kom dus thuis met JPG op de ene kaart (voor het snel beoordelen van de foto's op de PC) en RAW op de andere. Echter verschillende aantallen op beide kaarten. Raar en niet aanpasbaar (volgens mij). De naamgeving van de foto's is ook raar. Waarom heeft de JPG een "_1" achter de naam staan?!?!
- Belichting, lijkt minder consequent dan mijn xxD's. EC op 0, geeft soms overbelichte delen, zet ik hem dan op bv -2/3 Ev, dan lijkt de camera te denken, "he, d'r is wat aan de hand, dan grijp ik ook in" en wordt de foto meteen weer heel donker. De werkmethode die ik al jaren gebruik bij de xxD's lijkt hier niet te werken.
- Selectie AF punten, goed instelbaar, maar ik wordt er behoorlijk gestoord van. Het zal wel gaan wennen, maar nu draai ik regelmatig de verkeerde kant op en mis het moment.
Positief zijn uiteraard de bouw, geweldige burstsnelheid (zelfs voor mij nu overkill, maar ideaal om groepen dierentuinbezoekers stil te krijgen!), nog betere instant response. Na een paar weken bezit, merk ik dat ik nog steeds veel meer foto's schiet met de 30D dan met de 1D.
De AF zelf beoordelen is een beetje lastig, ik heb wel een aantal burst geschoten die lang niet allemaal scherp waren, echter waren de lichtomstandigheden ook niet echt goed. Mijn 1D heeft 2 witte stippen in het batterijcompartiment staan, dat schijnt voor dit te staan:
Blue Dot is on the box indicating post affected range and was used until Feb this year.
White dots (one or two) are in the battery compartment indicating a fixed camera within the affected range.
The new yellow dot is to indicate firmware 1.2.3 pre installed.
Bron
Al met al zie ik het niet als een miskoop, echter is hij zeker niet zaligmakend (dat zal geen enkele camera zijn).
- Scherm. Mijn 20D is goed bruikbaar, de 30D al een stuk minder, de 1DIII is echt onbruikbaar voor het beoordelen van de scherpte. Steeds meer inches, echter allemaal 230.000 pixels. De foto's lijken ook erg blauw op het scherm?!?
- Wissen foto, bij terugkijken kun je instellen of je de RAW of de JPG wilt zien, wat je bekijkt, gooi je ook weg. Dus niet beide. Ik kom dus thuis met JPG op de ene kaart (voor het snel beoordelen van de foto's op de PC) en RAW op de andere. Echter verschillende aantallen op beide kaarten. Raar en niet aanpasbaar (volgens mij). De naamgeving van de foto's is ook raar. Waarom heeft de JPG een "_1" achter de naam staan?!?!
- Belichting, lijkt minder consequent dan mijn xxD's. EC op 0, geeft soms overbelichte delen, zet ik hem dan op bv -2/3 Ev, dan lijkt de camera te denken, "he, d'r is wat aan de hand, dan grijp ik ook in" en wordt de foto meteen weer heel donker. De werkmethode die ik al jaren gebruik bij de xxD's lijkt hier niet te werken.
- Selectie AF punten, goed instelbaar, maar ik wordt er behoorlijk gestoord van. Het zal wel gaan wennen, maar nu draai ik regelmatig de verkeerde kant op en mis het moment.
Positief zijn uiteraard de bouw, geweldige burstsnelheid (zelfs voor mij nu overkill, maar ideaal om groepen dierentuinbezoekers stil te krijgen!), nog betere instant response. Na een paar weken bezit, merk ik dat ik nog steeds veel meer foto's schiet met de 30D dan met de 1D.
De AF zelf beoordelen is een beetje lastig, ik heb wel een aantal burst geschoten die lang niet allemaal scherp waren, echter waren de lichtomstandigheden ook niet echt goed. Mijn 1D heeft 2 witte stippen in het batterijcompartiment staan, dat schijnt voor dit te staan:
Blue Dot is on the box indicating post affected range and was used until Feb this year.
White dots (one or two) are in the battery compartment indicating a fixed camera within the affected range.
The new yellow dot is to indicate firmware 1.2.3 pre installed.
Bron
Al met al zie ik het niet als een miskoop, echter is hij zeker niet zaligmakend (dat zal geen enkele camera zijn).
This footer is intentionally left blank
Een 2e hands 1D III ligt in dezelfde prijsklasse als een nieuwe 5D II. Zo tussen de 2000 en 2600 euro.GoT schreef op donderdag 02 april 2009 @ 09:30:
Is prijsverschil nog een argument ?
Of zijn ze beide even duur... ff geen zin om te gaan PW-en.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat de AF van de 1D echt wel beter is dan van de 5D. Het scheelt alleen al enorm dat je op de 1D cross-type hebt. Op de 5DII is eigenlijk alleen het middelste punt écht bruikbaar.
Verder vertel je niet of je de AF op single shot of AI Servo gebruikt. Daar zit namelijk ook nog verschil in.
Verder vertel je niet of je de AF op single shot of AI Servo gebruikt. Daar zit namelijk ook nog verschil in.
Wat betreft die processor is inderdaad niet valide. Echter, ik doel eigenlijk meer op de ruis en het processen daarvan. Ik vind de ruis van de 1D als heel netjes en goed onderdrukt, maar deze is van de 5DII wat ik heb begrepen weer verder verbeterd.
Betreft de snelheid. 10fps is fantastisch maar voor mij overkill, maar ik was daar eerst niet van overtuigd, nu wel! Als ik moet kiezen tussen 10fps, of 3 fps met een dubbele pixelcount, dan ga ik toch voor de 3fps met hoge resolutie.
De crop factor.... Maakt mijn 17-40 weer wat bruikbaarder omdat ie in de uiterste 2% hoek iets minder scherp is, maar achteraf gedacht, Als ik met een 5DII een 1.3x crop maak, houd is véél meer resolutie over...!
De focus is wel wat gevoeliger, maar ik vind het niet zaligmakend. Met een 580EX of 430EXII erop was mijn 5D altijd spot on! Op de 1D durfde ik wel zomaar de andere 19 focuspunten te gebruiken, maar dat vind ik niet voldoende om de nadelen te rechtvaardigen.
De accu, die blijft van de 1DIII wel fantastisch. Die is onuitputtelijk. Naja, extra accuutje erbij voor de 5D kost de kop niet en zit nog steeds onder de prijs van de 1D
Daarnaast, de micro adjust. Ik dacht bij aankoop dat alleen de 1D dat had. Later bleek dat de 5DII dit ook had.
Wat betreft robuustheid en de ingebouwde grip. De grip ingebouwd is fantastisch, maar om hier de camera van te laten afhangen, nee.... Niet voor PRIVÉ gebruik. Robuustheid is leuk voor ruige situaties, maar echt ruige situaties maak ik zelden mee. De originele 5D wat al waterbestendig genoeg, en de mark II is zelfs al beter.
Dual flash card slot: Leuke feature, ik drukte er meteen een SD en een CF kaart in, maar ik heb het voor prive gebruik totaal niet nodig.
Betreft de snelheid. 10fps is fantastisch maar voor mij overkill, maar ik was daar eerst niet van overtuigd, nu wel! Als ik moet kiezen tussen 10fps, of 3 fps met een dubbele pixelcount, dan ga ik toch voor de 3fps met hoge resolutie.
De crop factor.... Maakt mijn 17-40 weer wat bruikbaarder omdat ie in de uiterste 2% hoek iets minder scherp is, maar achteraf gedacht, Als ik met een 5DII een 1.3x crop maak, houd is véél meer resolutie over...!
De focus is wel wat gevoeliger, maar ik vind het niet zaligmakend. Met een 580EX of 430EXII erop was mijn 5D altijd spot on! Op de 1D durfde ik wel zomaar de andere 19 focuspunten te gebruiken, maar dat vind ik niet voldoende om de nadelen te rechtvaardigen.
De accu, die blijft van de 1DIII wel fantastisch. Die is onuitputtelijk. Naja, extra accuutje erbij voor de 5D kost de kop niet en zit nog steeds onder de prijs van de 1D
Daarnaast, de micro adjust. Ik dacht bij aankoop dat alleen de 1D dat had. Later bleek dat de 5DII dit ook had.
Wat betreft robuustheid en de ingebouwde grip. De grip ingebouwd is fantastisch, maar om hier de camera van te laten afhangen, nee.... Niet voor PRIVÉ gebruik. Robuustheid is leuk voor ruige situaties, maar echt ruige situaties maak ik zelden mee. De originele 5D wat al waterbestendig genoeg, en de mark II is zelfs al beter.
Dual flash card slot: Leuke feature, ik drukte er meteen een SD en een CF kaart in, maar ik heb het voor prive gebruik totaal niet nodig.
Verwijderd
Volgens mij heb je inmiddels alle redenen om een 1D voor jezelf onderuit gehaald. Ik vraag me wel af of dat is omdat je in je hoofd een 5D hebt zitten (denk ik door de regels heen te lezen).
Ik zie als pluspunten nu nog staan:
-ingebouwde grip met sterkere accu
-17-40 beter bruikbaar
-meer AF punten bruikbaar
Voordelen van de 5D:
-beter scherm
-hogere resolutie
-film?
Daarnaast zijn er een aantal pluspunten waar je geen waarde aan hecht en zijn er een aantal nadelen. Tsja, ik zou het even goed laten bezinken en dan op basis van voor jou belangrijke aspecten de knoop doorhakken. Tevens zou ik eens goed naar voorbeelden van beide camera's gaan kijken, want in je eerste regel uit je laatste post blijkt dat je hierover alleen hebt gelezen.
Ik had overigens van iemand met voldoende ervaring verwacht dat ie wel duidelijk zou weten wat ie wilde
-17-40 beter bruikbaar
Voordelen van de 5D:
-beter scherm
-hogere resolutie
-film?
Daarnaast zijn er een aantal pluspunten waar je geen waarde aan hecht en zijn er een aantal nadelen. Tsja, ik zou het even goed laten bezinken en dan op basis van voor jou belangrijke aspecten de knoop doorhakken. Tevens zou ik eens goed naar voorbeelden van beide camera's gaan kijken, want in je eerste regel uit je laatste post blijkt dat je hierover alleen hebt gelezen.
Ik had overigens van iemand met voldoende ervaring verwacht dat ie wel duidelijk zou weten wat ie wilde
mja, ik denk dat, omdat je toch veel geld smijt, een 5d handiger is, zo te zien gebruik je je camera niet als broodwinning, dus zou een kleine cam opzich geen punt zijn.
|>
En dan nog is een 5DII prima bruikbaar. Ik weet dat fotojournalist Bert Verhoeff (van wie jij waarschijnlijk ook les gaat krijgen op de KABK) met een 5D/5DII werkt omdat hij niet van 'lompe' camera's als de 1D houdtsimon schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:07:
mja, ik denk dat, omdat je toch veel geld smijt, een 5d handiger is, zo te zien gebruik je je camera niet als broodwinning, dus zou een kleine cam opzich geen punt zijn.
Hij heeft al aangegeven een grip te kopen, dan maakt formaat ook geen fluit meer uit.
dat je er een koopt wil nog niet zeggen dat ie er op zit. Met familie feestjes is zo'n mega monster soms wat te grootGoT schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:27:
Hij heeft al aangegeven een grip te kopen, dan maakt formaat ook geen fluit meer uit.
|>
True, je hebt een keuze, waar je bij de 1D niet hebt. (of je moet gaan zagen
)
Weet je wat het is. Ik vond de 5D wat traag, maar aan de andere kant snel genoeg. Ik had verwacht dat de focus van de 1D veel sneller en accurater zou zijn. Dit blijkt dus niet zo te zijn (althans met mijn exemplaar). Ik heb er nu een week mee gewerkt, en de zaken waarvan ik dacht dat het voordelen waren, blijken achteraf echt niet zo baanbrekend te zijn als dan ik dacht, want wat moet ik uiteindelijk met 10fps?Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:04:
Volgens mij heb je inmiddels alle redenen om een 1D voor jezelf onderuit gehaald. Ik vraag me wel af of dat is omdat je in je hoofd een 5D hebt zitten (denk ik door de regels heen te lezen).
-17-40 beter bruikbaar
Voordelen van de 5D:
-beter scherm
-hogere resolutie
-film?
Het is misschien hetzelfde als met LLD, je ziet en PRO body en een SEMI-PRO body voor dezelfde prijs, dus ik dacht dat ik met de PRO beter af was, maar achteraf vind ik het (in mijn persoonlijke geval) niet zaligmakend en dan ga je toch dingen missen als de resolutie. Want ik schiet ook nog wel eens landschapsfoto's, met name 's nachts, en toen waren mijn plaatjes ineens een stukje kleiner...... HAD IK NATUURLIJK van te voren kunnen weten, maar als je dan pas later bedenkt dat het extra oplossend vermogen voor mij zwaarder weegt dan de AF..............
Daarnaast, de 1D kan in liveview niet focussen, de 5D wél, toch wel leuk bij landschapsfoto's dat dat kan.
De camera wordt wel wat dynamischer qua grootte. Want ik ga in oktober naar Turkije en daar gaat de grip er af, want dan moet je zorgen dat je camera zo klein mogelijk is. Je kunt geen cameratas van 30 kilo mee gaan zeulen. Ik ben er al een keer geweest met een 5D + 17-40 + 24-702.8 + 70-200 2.8 maar de volgende keer gaat de 17-40 niet mee en de 300mm kan om gewicht-technische redenen niet mee, want vorig jaar was ook kantje boord met het toegelaten handbagage gewicht.GoT schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:27:
M'n neefje en nichtje zijn er gek opsimon schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:33:
[...]
dat je er een koopt wil nog niet zeggen dat ie er op zit. Met familie feestjes is zo'n mega monster soms wat te groot
[ Voor 22% gewijzigd door Fairy op 02-04-2009 13:17 ]
Verwijderd
Volgens mij ben je er al uit en zoek je alleen nog bevestiging 
Ik denk dat je voldoende weet over fotocamera's om de knoop door te kunnen hakken. Je hebt kunnen werken met de 1D en je kent dus de voordelen. Dan resteert de vraag of je de camera beter zou vinden bij een model dat wel een goede AF heeft. Als je daar je antwoord op hebt dan heb je het antwoord op je hoofdvraag!
Ik denk dat je voldoende weet over fotocamera's om de knoop door te kunnen hakken. Je hebt kunnen werken met de 1D en je kent dus de voordelen. Dan resteert de vraag of je de camera beter zou vinden bij een model dat wel een goede AF heeft. Als je daar je antwoord op hebt dan heb je het antwoord op je hoofdvraag!
Ja eigenlijk heb je wel gelijk. Ik weet eigenlijk nu wel gewoon dat ik met een 5D mark II gelukkiger ben. Enkel probeer ik mezelf er voor de behoeden dat ik straks niet ineens erachter kom dat dat een domme keuze zou zijn. Maar inderdaad. Ik ga die 1DIII weer inleveren en een 5DII meenemen. Maandag heb ik meteen een mooie testcase want ik moet voor de zaak wat partyfoto's schieten. Dit is geen veileisend werk maar geeft mij wel de ruimte om lekker te experimenteren (en ik wordt er nog voor betaald ookVerwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 13:47:
Volgens mij ben je er al uit en zoek je alleen nog bevestiging
Als jij betaaldsOid schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:52:
Je kan altijd nog een 1DsIII nemenBest of both worlds (bijna dan).
Ach, naar wat ik begrepen heb ik de fotokwaliteit van de 5DII beter dan die van de 1DsIII. De rest is van de 1DsIII wel beter maar o.a. de hoge ISO performance van de 5DII is beter. Of dat te maken heeft met het gebruik van de microlens zaken op de sensor weet ik zo niet, ik mee gelezen te hebben dat die op de 5D nog iets beter waren.
Bij dat soort resoluties is het niet meer de sensor die de kwaliteit bepaald maar het objectief. Van mij had ie ook 16MP mogen zijn, maar aan de andere kant is 21MP wel prettig als je met je 600mm tele wilt gaan croppen, om dat kleine vogeltje mooi te framen.
[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 02-04-2009 16:13 ]
Wat wil je er eigenlijk mee fotograferen? Hoe mission critical is 't? Is 't niet eigenlijk zwaar LLD?
|>
Ik fotografeer heel divers, het is mijn hobby, het is niet zakelijk. Ik heb mijn 5D verkocht, en nu moet ik dus een vervanger hebben komt het plat op neer.simon schreef op donderdag 02 april 2009 @ 16:27:
Wat wil je er eigenlijk mee fotograferen? Hoe mission critical is 't? Is 't niet eigenlijk zwaar LLD?
Dat ik af en toe voor de zaak wat schiet, 3 of 4 keer per jaar, is totaal vrijwillig en daar hangt mijn aankoop TOTAAL niet van af.
Op dit moment is de 5DII gewoon mijn beste keuze. Ik vind de 1DIII een goede professionele nieuws- en reportercamera maar hij is niet voor mij weggelegd. Ik doe best veel telewerk, daarom leek me de 1D ook prettig omdat ie ook met de 2x teleconverter overweg kan op de 300mm, maar daar kom ik wel overheen
Lekker een 5D2 halen dus 
Heb pas bij een opdracht mijn 1D2 weer gebruikt in plaats van de 1D3 (die ik uitleende aan een collega die wiens camera ermee ophield). Moet zeggen dat dan het plezier in het vak echt enorm vergroot wordt, wat is de 1D2 toch een heerlijke camera
Ja de ruis zuigt, het schermpje is onhandig klein en ik kan niet naar 2 verschillende kaartjes tegelijk schrijven, maar my oh my, wat heb ik genoten van de AF-punten de betrouwbaarheid en gewoon het plezier dat alles werkt zoals het zou moeten. Zou werkelijk haast de 1D3 aan de wilgen hangen en een 1D2n gaan kopen.
Heb op de zaak vorige week met een D3x gespeeld, dat geeft eigenlijk hetzelfde gevoel moet ik zeggen. Even wennen, maar oh-zo betrouwbaar. Alleen jammer dat dat glas zo onbetaalbaar is.
Als ik een flink geldbedrag win/krijg/verover dan gaat alle canon-shit de deur uit, ik zweer het.
Heb pas bij een opdracht mijn 1D2 weer gebruikt in plaats van de 1D3 (die ik uitleende aan een collega die wiens camera ermee ophield). Moet zeggen dat dan het plezier in het vak echt enorm vergroot wordt, wat is de 1D2 toch een heerlijke camera
Ja de ruis zuigt, het schermpje is onhandig klein en ik kan niet naar 2 verschillende kaartjes tegelijk schrijven, maar my oh my, wat heb ik genoten van de AF-punten de betrouwbaarheid en gewoon het plezier dat alles werkt zoals het zou moeten. Zou werkelijk haast de 1D3 aan de wilgen hangen en een 1D2n gaan kopen.
Heb op de zaak vorige week met een D3x gespeeld, dat geeft eigenlijk hetzelfde gevoel moet ik zeggen. Even wennen, maar oh-zo betrouwbaar. Alleen jammer dat dat glas zo onbetaalbaar is.

Als ik een flink geldbedrag win/krijg/verover dan gaat alle canon-shit de deur uit, ik zweer het.
[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 02-04-2009 22:35 ]
Bericht hierboven
dat bedoel ik niet helemaal. mijn idee is eigenlijk, gooi je 't niet allemaal veel te veel op techniek? Maybe je verwachtingen van je gear, hoe pro die ook is, wat bijstellen? Koop gewoon die 5D, en hou 'm een tijdje. Anders gaat elke volgende gear aankoop een deceptie worden.Fairy schreef op donderdag 02 april 2009 @ 18:08:
[...]
Ik fotografeer heel divers, het is mijn hobby, het is niet zakelijk. Ik heb mijn 5D verkocht, en nu moet ik dus een vervanger hebben komt het plat op neer.
Dat ik af en toe voor de zaak wat schiet, 3 of 4 keer per jaar, is totaal vrijwillig en daar hangt mijn aankoop TOTAAL niet van af.
Op dit moment is de 5DII gewoon mijn beste keuze. Ik vind de 1DIII een goede professionele nieuws- en reportercamera maar hij is niet voor mij weggelegd. Ik doe best veel telewerk, daarom leek me de 1D ook prettig omdat ie ook met de 2x teleconverter overweg kan op de 300mm, maar daar kom ik wel overheen
|>
Tja, ik kreeg het gevoel dat ik er gewoon op achteruit ging terwijl ik juist geld uitgaf om er op vooruit te gaan. De voordelen bleken gewoon niet echt waargemaakt te worden, terwijl de nadelen, zoals de lagere resolutie wel van kracht bleven. Dat voelt als een miskoop, en als je toch geld uitgeeft wil je natuurlijk wel dat je iets hebt waar je op vooruit gaat.simon schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:51:
[...]
dat bedoel ik niet helemaal. mijn idee is eigenlijk, gooi je 't niet allemaal veel te veel op techniek? Maybe je verwachtingen van je gear, hoe pro die ook is, wat bijstellen? Koop gewoon die 5D, en hou 'm een tijdje. Anders gaat elke volgende gear aankoop een deceptie worden.
Van een 5D resolutiemonster overstappen op een 1D racemonster is niet voor iedereen weggelegd.
Ik snap niet helemaal waarom die lagere resolutie voor jou nou een major nadeel is. Want hoeveel doe je nu met die extra resolutie? Hoe vaak print je groter dan A3?
|>
Ik doe zowel veel wide angle en veel tele. Met de 5DII kan ik met tele nog ruim croppen, en groothoek kan door de fullframe ook nog steeds goed.simon schreef op donderdag 02 april 2009 @ 23:10:
Ik snap niet helemaal waarom die lagere resolutie voor jou nou een major nadeel is. Want hoeveel doe je nu met die extra resolutie? Hoe vaak print je groter dan A3?
In ieder geval ik ben er uit. Ik ga nu slapen en morgenavond mijn 5DII ophalen.
Mjah wat let je dan nu nog om een D3 te halen? Prijzen vergeleken met de vorige keer dat je twijfelde zijn flink gekelderd.. Misschien tijd om eens een nieuwe prijsberekening te maken?Floor-is schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:35:
Lekker een 5D2 halen dus
[ Voor 46% gewijzigd door ThunderNet op 03-04-2009 00:07 ]
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Het is niet alleen de camera, maar ook de objectieven, accessoires (flitsers e.d.) moeten vervangen worden.ThunderNet schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 00:06:
[...]
Mjah wat let je dan nu nog om een D3 te halen? Prijzen vergeleken met de vorige keer dat je twijfelde zijn flink gekelderd.. Misschien tijd om eens een nieuwe prijsberekening te maken?
Ik denk dat dat wel een behoorlijke hap uit de portemonnee is.
[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 03-04-2009 08:19 ]
Iemand ervaring met de meest recente spiegelhuis-fix? Mijn beestje ligt nu bij ETB maar ben eigenlijk benieuwd of iemand er al ervaring mee heeft..
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
Verwijderd
Ik heb zondag fotos gemaakt bij een hockeywedstrijdt in rotterdam, maar ben niet mega enthousiast over de resultaten.
ik heb het gevoel of de 1d pas echt goed focussed als het object zeker 40% van de viewfinder beslaat. als de persoon net iets groter is dan het af-punt vakje dan is het niet echt lekker scherp.
de volgende fotos heb ik geschoten met iso's rond 250 / 400, alleen beetje raw sharpening, whitebalance, contrast en saturation aangepast in aperture
lens: 70-200 L IS 2.8
vergroot ze even via flickr, dan zie je wat ik bedoel. op deze grote is het prima acceptabel.

Vergroot hem via flickr

Vergroot hem via flickr

Vergroot hem via flickr

Vergroot hem via flickr
ik heb het gevoel of de 1d pas echt goed focussed als het object zeker 40% van de viewfinder beslaat. als de persoon net iets groter is dan het af-punt vakje dan is het niet echt lekker scherp.
de volgende fotos heb ik geschoten met iso's rond 250 / 400, alleen beetje raw sharpening, whitebalance, contrast en saturation aangepast in aperture
lens: 70-200 L IS 2.8
vergroot ze even via flickr, dan zie je wat ik bedoel. op deze grote is het prima acceptabel.

Vergroot hem via flickr

Vergroot hem via flickr

Vergroot hem via flickr

Vergroot hem via flickr
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2009 13:28 ]
Mijn 1D3 front-focussed ongeveer +10 met alle optieken, ik zie bij jou dat het scherpte-diepteveld ook wat naar voren ligt. Wellicht even testen & in-body corrigeren?
Heb je de meest recente fix al laten doen (nieuwe spiegelhuis in Weesp?) want bij mij is de body gaan front-focussen na die specifieke fix (maar is nu met de correctie die gelukkig aanwezig is op de 1D3 wel nog perfecter).
Gebruik je de "red ring of fire" voor AF of handmatige keuze AF-punten?
Ik heb toevallig zondag ook weer eens wat vrouwenhockey gedaan in Ommoord (ook Rotjeknor) en stond weer verbaasd over de resultaten (met de 70-200 F4 IS fabelachtig goed). Ik gebruik overigens de "red ring of fire" (automatische selectie, begint in het midden & de focus volgt op het moment dat het punt uit het midden gaat, werkt fantastisch).
Heb je de meest recente fix al laten doen (nieuwe spiegelhuis in Weesp?) want bij mij is de body gaan front-focussen na die specifieke fix (maar is nu met de correctie die gelukkig aanwezig is op de 1D3 wel nog perfecter).
Gebruik je de "red ring of fire" voor AF of handmatige keuze AF-punten?
Ik heb toevallig zondag ook weer eens wat vrouwenhockey gedaan in Ommoord (ook Rotjeknor) en stond weer verbaasd over de resultaten (met de 70-200 F4 IS fabelachtig goed). Ik gebruik overigens de "red ring of fire" (automatische selectie, begint in het midden & de focus volgt op het moment dat het punt uit het midden gaat, werkt fantastisch).
Verwijderd
nee, ik gebruik de middelste die is ook het gevoeligst toch?
ik heb net even de dames geupload, (4 stuks) die zijn echt een heeeeel stuk beter. maar vervelende is dat ik niet weet waarom

Flickr link
ik heb net even de dames geupload, (4 stuks) die zijn echt een heeeeel stuk beter. maar vervelende is dat ik niet weet waarom

Flickr link
Eh, het voordeel van de 1D is juist dat de meeste punten even goed zijn. Dus als je fijn alleen het middelste punt gebruikt, en je onderwerp is off-center, is het nogal logisch dat het kut is om te focussen...Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:46:
nee, ik gebruik de middelste die is ook het gevoeligst toch?
[afbeelding]
[afbeelding]
Flickr link
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:27:
hockeywedstrijdt
Maar post ook effe welke af-mode je gebruikt, of je af-point expansion en/of andere custom functions gebruikt.
Een 1d out-of-the-box staat niet altijd even ideaal voor af-tracking bij sporten en heeft echt een geavanceerd focus-systeem waar je even mee moet leren werken. In sommige situaties moet je ook echt flink wat instellingen verzetten voor ideale tracking (sport is wat anders dan vogels-in-vlucht zeg maar).
Bij Canon staat ook best wat nuttige info hierover. (mocht je dat nog niet gevonden hebben)
[ Voor 18% gewijzigd door abrakadaver op 15-09-2009 14:59 ]
Verwijderd
ok here i come..
ai servo
middelste punt (off-center fotos zijn crops)
iso 250 - 400
bijna altijd 2.8 en heel soms 4 tot 5.6
is uit, (toch boven /1000 + monopod)
probeer altijd goed boven /1000 te zitten met hockey
track sens default
shutter button/af-on button op 2 (metering start/meter+af)
thats all
ai servo
middelste punt (off-center fotos zijn crops)
iso 250 - 400
bijna altijd 2.8 en heel soms 4 tot 5.6
is uit, (toch boven /1000 + monopod)
probeer altijd goed boven /1000 te zitten met hockey
track sens default
shutter button/af-on button op 2 (metering start/meter+af)
thats all
Ik vind zelf die manier die mennovanw aangeeft 't prettigste werken... ik weet alleen niet hoe je het op de mk3 instelt, op mijn 1d is dat weer anders.
Dat komt er dus op neer dat je 't onderwerp aanduid met 't middelste punt waarna hij alle andere punten gaat gebruiken om 't onderwerp te volgen. Werkt beter voor dit soort dingen dan alleen 't middelste punt, want daarmee heb je bij een recompose al snel dat je camera een ander onderwerp vindt.
Ik had nog nooit van de term "red ring of fire" gehoord...
is dat iets wat sinds de mk3 gebruikt wordt?
Dat komt er dus op neer dat je 't onderwerp aanduid met 't middelste punt waarna hij alle andere punten gaat gebruiken om 't onderwerp te volgen. Werkt beter voor dit soort dingen dan alleen 't middelste punt, want daarmee heb je bij een recompose al snel dat je camera een ander onderwerp vindt.
Ik had nog nooit van de term "red ring of fire" gehoord...
Het heet de "red ring of fire" omdat op het moment dat je automatische punt-selectie kiest op de 1D3 alleen de buitenste punten rood worden en je een rode ring in je zoeker ziet..abrakadaver schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:01:
Ik vind zelf die manier die mennovanw aangeeft 't prettigste werken... ik weet alleen niet hoe je het op de mk3 instelt, op mijn 1d is dat weer anders.
Ik had nog nooit van de term "red ring of fire" gehoord...is dat iets wat sinds de mk3 gebruikt wordt?
Kreeg die bijnaam ook naar het X-Box drama omdat de 1D3'tjes voor de fixes wel eens moeite hadden om in bovengenoemde modus goed scherp te stellen..
Verwijderd
a.s. zondag maar proberen dus.. wat ik trouwens vreemd vindt. ik heb net wat nieuwe fotos geupload van de dames. die zijn echt veeeeeel scherper, met de zelfde instellingen

De complete dames flickr set
maar als ik het goed begrijp, focus je eerst op je middelste punt, en dan zolang hij maar in de middelste circle blijft gaat het goed?

De complete dames flickr set
maar als ik het goed begrijp, focus je eerst op je middelste punt, en dan zolang hij maar in de middelste circle blijft gaat het goed?
Ik zou je serieus aanraden om je te verdiepen in het AF-systeem van je camera, met alleen een mk3 kopen en gebruiken alsof je een 40d gebruikt schiet je niet zoveel op. 
Canon heeft hier een mooi documentje waarin een aantal punten netjes wordt beschreven.
Canon heeft hier een mooi documentje waarin een aantal punten netjes wordt beschreven.
Verwijderd
ik liep een beetje rond met de visie, oefening baart kunst. maar blijkbaar is "read the fucking manual" een betere optie ;-)
trouwens, na een zoektoch op verschillende sport fotografie speciaal sites kom ik nooit iets tegen over ring of fire. blijkbaar niet een echt veel gebruikte optie hier?? of heb ik het mis.
trouwens, na een zoektoch op verschillende sport fotografie speciaal sites kom ik nooit iets tegen over ring of fire. blijkbaar niet een echt veel gebruikte optie hier?? of heb ik het mis.
Ik zou zeggen: google het eens -> 1D mark 3 ring of fire = 12.600 hits
Tis niks anders dan automatische punt-selectie i.c.m. Servo-focus en highspeed-continu opname.
Met die combinatie schakel je de automatisch volgfocus in van de 1D3 (en die werkt dus errug goed).
Zo lang het object binnen de dekking van de af-punten blijft (en dat is niet zo moeilijk met zo'n dekking) blijft het 1D'tje volgen.
Snel ander object kiezen? Ontspanknop even loslaten en weer een nieuw object in het midden en weer indrukken (en ingedrukt houden) & laat die 10 frames per seconde maar klinken!
edit: het is altijd gaaf als je langs de zijlijn staat en je trekt een burstje van een foto of 50 / 60 (schiet sport op jpg) en je hoort mensen achter zich verbazen over de snelheid van het machien..
Over 10 fps gesproken: een clip gemaakt met 10FPS van de 1D3
http://www.youtube.com/watch?v=9lfQHqGOPYA
The making of (geweldig om te zien)
http://www.youtube.com/wa...rPFG20xKk&feature=related
Tis niks anders dan automatische punt-selectie i.c.m. Servo-focus en highspeed-continu opname.
Met die combinatie schakel je de automatisch volgfocus in van de 1D3 (en die werkt dus errug goed).
Zo lang het object binnen de dekking van de af-punten blijft (en dat is niet zo moeilijk met zo'n dekking) blijft het 1D'tje volgen.
Snel ander object kiezen? Ontspanknop even loslaten en weer een nieuw object in het midden en weer indrukken (en ingedrukt houden) & laat die 10 frames per seconde maar klinken!
edit: het is altijd gaaf als je langs de zijlijn staat en je trekt een burstje van een foto of 50 / 60 (schiet sport op jpg) en je hoort mensen achter zich verbazen over de snelheid van het machien..
[ Voor 25% gewijzigd door mennovanw op 16-09-2009 12:13 ]
volgens mij stond er laatst in de CPS nieuwsbrief ook iets over het instellen van je AF voor verschillende doeleinde.
Zelf alleen met men 24/1.4 last van misfocus. Voor de rest doet men 1d'tje het echt percect op al men primes! Op 300/2.8 is het pas echt genieten
Heb zelf een hele uitgebreide test gedaan met alle instellingen, je kan het echt ontzettend goed finetunen als je last hebt van misfocus... gebruik trouwens zelden ring of fire...
Zelf alleen met men 24/1.4 last van misfocus. Voor de rest doet men 1d'tje het echt percect op al men primes! Op 300/2.8 is het pas echt genieten
Heb zelf een hele uitgebreide test gedaan met alle instellingen, je kan het echt ontzettend goed finetunen als je last hebt van misfocus... gebruik trouwens zelden ring of fire...
Ik heb op m'n 1d (mk1, oudje) het scherpstellen losgekoppeld van de AEL, dus sluiterknop half indrukken zorgt niet meer dat de autofocus gestart wordt, alleen dat de lichtmeting wordt vastgehouden. 't scherpstellen doe je dan met 't *tje achterop. Bij de 1d is dat cf-4.
Met dat sterretje start je dan autofocus op alleen 't middelste focuspunt, met de af-start knop (ernaast) start je dan focus-tracking waarbij ie alle punten gebruikt na het bepalen van 't onderwerp. (de oude variant van die ring of fire op de mk3)
Dan heb je beide autofocus modussen beschikbaar onder een eigen knop.
hmm... nu ik 't zo nalees is 't misschien niet helemaal te volgen
Met dat sterretje start je dan autofocus op alleen 't middelste focuspunt, met de af-start knop (ernaast) start je dan focus-tracking waarbij ie alle punten gebruikt na het bepalen van 't onderwerp. (de oude variant van die ring of fire op de mk3)
Dan heb je beide autofocus modussen beschikbaar onder een eigen knop.
hmm... nu ik 't zo nalees is 't misschien niet helemaal te volgen
Verwijderd
respect.. héél cool gedaan!mennovanw schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:04:
In de toekomst zou ik een upgrade naar FF willen, maar APS-H is niet uitgesloten.
Alleen weer een raar bereik voor je lenzen ..
Moet ik eerst toch maar is testen hoeveel het scheelt met een FF..
Verwijderd
hmm.. ik zal is wat gaan testen, ik heb het document van canon uitgeprint en ga ik maar is lekker doorlezen.mennovanw schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:04:
Ik zou zeggen: google het eens -> 1D mark 3 ring of fire = 12.600 hits![]()
voor de geintresseerde die linkedin gebruiken heb ik een klein groupje aangemaakt... http://www.linkedin.com/g...id=2300678&trk=anet_ug_hm
Verwijderd
gister avond een avond hockey wedstrijdt gefotografeerd, en ik moet zeggen. viel het me niet tegen. enige changes gemaakt zijn:
c. Fn III 4 - 1
c. Fn III 5 - 1
verder had ik ivm avond
c. Fn II 2 - 1 (high iso)
dit zijn de resultaten:

Waar ik wel benieuwd naar ben, wat jullie custom functions zijn voor dit soort dingen.
verder kun je geen custom function templates maken. als ik zoals vandaag een festival ga fotograferen heb ik totaal andere instellingen.
c. Fn III 4 - 1
c. Fn III 5 - 1
verder had ik ivm avond
c. Fn II 2 - 1 (high iso)
dit zijn de resultaten:

Waar ik wel benieuwd naar ben, wat jullie custom functions zijn voor dit soort dingen.
verder kun je geen custom function templates maken. als ik zoals vandaag een festival ga fotograferen heb ik totaal andere instellingen.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 10:27:
Ik heb op die manier 'algemeen' (CFN 1), 'auto iso' (CFN 2) en 'sport' (CFN3, gebruik ik never
Verwijderd
juist datum! haha.. ik wist van het wegschrijven. of sd. maar niet dat je verschillende presets kan opslaan.
Verwijderd
nieuwe firmware 1DIII.
Wijzigingen: Ondersteuning van de nieuwe wireless file transmitter WFT-E2 / E2A .
1D mark III firmware 1.3.0
Wijzigingen: Ondersteuning van de nieuwe wireless file transmitter WFT-E2 / E2A .
1D mark III firmware 1.3.0
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2009 16:55 ]
Heeft iemand ooit een compactere lader (voor 1 accu) gevonden ipv de LCE4 die bijgeleverd wordt? Op vakantie probeer ik alles zo klein mogelijk mee te nemen. Een alternatief kan ik niet vinden.
This footer is intentionally left blank