Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het niet eens met je discussie. Je krijgt inconsistente resultaten bij je huidige camera. Dit is de reden waarom hij voor jou niet voldoet. Dat staat los van de discussie welke van de twee voor jou beter geschikt is. Eerder gaf je een aantal prima argumenten om voor een 1D te gaan. Blijven die argumenten staan dan moet je op zoek naar een "nieuwe" 1D. Vind je andere argumenten belangrijker dan ga je voor de 5D.

Overigens vind ik je argument nieuwere processor niet valide. Tenzij je de gevolgen hiervan bedoelt. Als de 5D bijvoorbeeld beter is bij weinig licht of juist een groter DR heeft dan zijn dat je voordelen en niet het feit dat ie een nieuwere processor aan boord heeft. De 1D heeft er twee, dat zou je ook als voordeel kunnen zien.

Daarnaast zou ik even rekening houden met de cropfactor. Vind je die fijn of niet? Tot slot de bouwkwaliteit. Gebruik je hem professioneel en hangt je inkomen ervan af? De 1D kun je laten stuiteren en gewoon mee verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mijn ervaringen:

- Scherm. Mijn 20D is goed bruikbaar, de 30D al een stuk minder, de 1DIII is echt onbruikbaar voor het beoordelen van de scherpte. Steeds meer inches, echter allemaal 230.000 pixels. De foto's lijken ook erg blauw op het scherm?!?

- Wissen foto, bij terugkijken kun je instellen of je de RAW of de JPG wilt zien, wat je bekijkt, gooi je ook weg. Dus niet beide. Ik kom dus thuis met JPG op de ene kaart (voor het snel beoordelen van de foto's op de PC) en RAW op de andere. Echter verschillende aantallen op beide kaarten. Raar en niet aanpasbaar (volgens mij). De naamgeving van de foto's is ook raar. Waarom heeft de JPG een "_1" achter de naam staan?!?!

- Belichting, lijkt minder consequent dan mijn xxD's. EC op 0, geeft soms overbelichte delen, zet ik hem dan op bv -2/3 Ev, dan lijkt de camera te denken, "he, d'r is wat aan de hand, dan grijp ik ook in" en wordt de foto meteen weer heel donker. De werkmethode die ik al jaren gebruik bij de xxD's lijkt hier niet te werken.

- Selectie AF punten, goed instelbaar, maar ik wordt er behoorlijk gestoord van. Het zal wel gaan wennen, maar nu draai ik regelmatig de verkeerde kant op en mis het moment.

Positief zijn uiteraard de bouw, geweldige burstsnelheid (zelfs voor mij nu overkill, maar ideaal om groepen dierentuinbezoekers stil te krijgen!), nog betere instant response. Na een paar weken bezit, merk ik dat ik nog steeds veel meer foto's schiet met de 30D dan met de 1D.

De AF zelf beoordelen is een beetje lastig, ik heb wel een aantal burst geschoten die lang niet allemaal scherp waren, echter waren de lichtomstandigheden ook niet echt goed. Mijn 1D heeft 2 witte stippen in het batterijcompartiment staan, dat schijnt voor dit te staan:

Blue Dot is on the box indicating post affected range and was used until Feb this year.

White dots (one or two) are in the battery compartment indicating a fixed camera within the affected range.

The new yellow dot is to indicate firmware 1.2.3 pre installed.

Bron

Al met al zie ik het niet als een miskoop, echter is hij zeker niet zaligmakend (dat zal geen enkele camera zijn).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:16

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

GoT schreef op donderdag 02 april 2009 @ 09:30:
Is prijsverschil nog een argument ?
Of zijn ze beide even duur... ff geen zin om te gaan PW-en.
Een 2e hands 1D III ligt in dezelfde prijsklasse als een nieuwe 5D II. Zo tussen de 2000 en 2600 euro.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat de AF van de 1D echt wel beter is dan van de 5D. Het scheelt alleen al enorm dat je op de 1D cross-type hebt. Op de 5DII is eigenlijk alleen het middelste punt écht bruikbaar.

Verder vertel je niet of je de AF op single shot of AI Servo gebruikt. Daar zit namelijk ook nog verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat betreft die processor is inderdaad niet valide. Echter, ik doel eigenlijk meer op de ruis en het processen daarvan. Ik vind de ruis van de 1D als heel netjes en goed onderdrukt, maar deze is van de 5DII wat ik heb begrepen weer verder verbeterd.

Betreft de snelheid. 10fps is fantastisch maar voor mij overkill, maar ik was daar eerst niet van overtuigd, nu wel! Als ik moet kiezen tussen 10fps, of 3 fps met een dubbele pixelcount, dan ga ik toch voor de 3fps met hoge resolutie.

De crop factor.... Maakt mijn 17-40 weer wat bruikbaarder omdat ie in de uiterste 2% hoek iets minder scherp is, maar achteraf gedacht, Als ik met een 5DII een 1.3x crop maak, houd is véél meer resolutie over...!

De focus is wel wat gevoeliger, maar ik vind het niet zaligmakend. Met een 580EX of 430EXII erop was mijn 5D altijd spot on! Op de 1D durfde ik wel zomaar de andere 19 focuspunten te gebruiken, maar dat vind ik niet voldoende om de nadelen te rechtvaardigen.

De accu, die blijft van de 1DIII wel fantastisch. Die is onuitputtelijk. Naja, extra accuutje erbij voor de 5D kost de kop niet en zit nog steeds onder de prijs van de 1D

Daarnaast, de micro adjust. Ik dacht bij aankoop dat alleen de 1D dat had. Later bleek dat de 5DII dit ook had.

Wat betreft robuustheid en de ingebouwde grip. De grip ingebouwd is fantastisch, maar om hier de camera van te laten afhangen, nee.... Niet voor PRIVÉ gebruik. Robuustheid is leuk voor ruige situaties, maar echt ruige situaties maak ik zelden mee. De originele 5D wat al waterbestendig genoeg, en de mark II is zelfs al beter.

Dual flash card slot: Leuke feature, ik drukte er meteen een SD en een CF kaart in, maar ik heb het voor prive gebruik totaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Prima redenen allemaal, maar een 5DII heeft effectief nagenoeg 4fps, dus dat is er nog eentje meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heb je inmiddels alle redenen om een 1D voor jezelf onderuit gehaald. Ik vraag me wel af of dat is omdat je in je hoofd een 5D hebt zitten (denk ik door de regels heen te lezen).

Ik zie als pluspunten nu nog staan:
-ingebouwde grip met sterkere accu
-17-40 beter bruikbaar
-meer AF punten bruikbaar

Voordelen van de 5D:
-beter scherm
-hogere resolutie
-film?

Daarnaast zijn er een aantal pluspunten waar je geen waarde aan hecht en zijn er een aantal nadelen. Tsja, ik zou het even goed laten bezinken en dan op basis van voor jou belangrijke aspecten de knoop doorhakken. Tevens zou ik eens goed naar voorbeelden van beide camera's gaan kijken, want in je eerste regel uit je laatste post blijkt dat je hierover alleen hebt gelezen.

Ik had overigens van iemand met voldoende ervaring verwacht dat ie wel duidelijk zou weten wat ie wilde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 00:18
mja, ik denk dat, omdat je toch veel geld smijt, een 5d handiger is, zo te zien gebruik je je camera niet als broodwinning, dus zou een kleine cam opzich geen punt zijn.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
simon schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:07:
mja, ik denk dat, omdat je toch veel geld smijt, een 5d handiger is, zo te zien gebruik je je camera niet als broodwinning, dus zou een kleine cam opzich geen punt zijn.
En dan nog is een 5DII prima bruikbaar. Ik weet dat fotojournalist Bert Verhoeff (van wie jij waarschijnlijk ook les gaat krijgen op de KABK) met een 5D/5DII werkt omdat hij niet van 'lompe' camera's als de 1D houdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hij heeft al aangegeven een grip te kopen, dan maakt formaat ook geen fluit meer uit.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
GoT schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:27:
Hij heeft al aangegeven een grip te kopen, dan maakt formaat ook geen fluit meer uit.
dat je er een koopt wil nog niet zeggen dat ie er op zit. Met familie feestjes is zo'n mega monster soms wat te groot :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

True, je hebt een keuze, waar je bij de 1D niet hebt. (of je moet gaan zagen :+ )

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:04:
Volgens mij heb je inmiddels alle redenen om een 1D voor jezelf onderuit gehaald. Ik vraag me wel af of dat is omdat je in je hoofd een 5D hebt zitten (denk ik door de regels heen te lezen).

Ik zie als pluspunten nu nog staan:
-ingebouwde grip met sterkere accu
-17-40 beter bruikbaar
-meer AF punten bruikbaar

Voordelen van de 5D:
-beter scherm
-hogere resolutie
-film?

Daarnaast zijn er een aantal pluspunten waar je geen waarde aan hecht en zijn er een aantal nadelen. Tsja, ik zou het even goed laten bezinken en dan op basis van voor jou belangrijke aspecten de knoop doorhakken. Tevens zou ik eens goed naar voorbeelden van beide camera's gaan kijken, want in je eerste regel uit je laatste post blijkt dat je hierover alleen hebt gelezen.

Ik had overigens van iemand met voldoende ervaring verwacht dat ie wel duidelijk zou weten wat ie wilde ;)
Weet je wat het is. Ik vond de 5D wat traag, maar aan de andere kant snel genoeg. Ik had verwacht dat de focus van de 1D veel sneller en accurater zou zijn. Dit blijkt dus niet zo te zijn (althans met mijn exemplaar). Ik heb er nu een week mee gewerkt, en de zaken waarvan ik dacht dat het voordelen waren, blijken achteraf echt niet zo baanbrekend te zijn als dan ik dacht, want wat moet ik uiteindelijk met 10fps?

Het is misschien hetzelfde als met LLD, je ziet en PRO body en een SEMI-PRO body voor dezelfde prijs, dus ik dacht dat ik met de PRO beter af was, maar achteraf vind ik het (in mijn persoonlijke geval) niet zaligmakend en dan ga je toch dingen missen als de resolutie. Want ik schiet ook nog wel eens landschapsfoto's, met name 's nachts, en toen waren mijn plaatjes ineens een stukje kleiner...... HAD IK NATUURLIJK van te voren kunnen weten, maar als je dan pas later bedenkt dat het extra oplossend vermogen voor mij zwaarder weegt dan de AF..............

Daarnaast, de 1D kan in liveview niet focussen, de 5D wél, toch wel leuk bij landschapsfoto's dat dat kan.
GoT schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:27:
De camera wordt wel wat dynamischer qua grootte. Want ik ga in oktober naar Turkije en daar gaat de grip er af, want dan moet je zorgen dat je camera zo klein mogelijk is. Je kunt geen cameratas van 30 kilo mee gaan zeulen. Ik ben er al een keer geweest met een 5D + 17-40 + 24-702.8 + 70-200 2.8 maar de volgende keer gaat de 17-40 niet mee en de 300mm kan om gewicht-technische redenen niet mee, want vorig jaar was ook kantje boord met het toegelaten handbagage gewicht.
simon schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:33:
[...]

dat je er een koopt wil nog niet zeggen dat ie er op zit. Met familie feestjes is zo'n mega monster soms wat te groot :)
M'n neefje en nichtje zijn er gek op :P M'n nichtje van 8 pakt met enige regelmaat m'n 5d+70-200 2.8+580ex van me af en gaat er mee schieten, ze kan 'm amper tillen maar dat doet er niet toe, is zo'n schattig gezicht :+ alleen daar hebben we dan weer geen foto's van, vanwege de in het begin van deze zin genoemde reden dat de camera bij haar om de nek hangt :P

[ Voor 22% gewijzigd door Fairy op 02-04-2009 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ben je er al uit en zoek je alleen nog bevestiging ;)

Ik denk dat je voldoende weet over fotocamera's om de knoop door te kunnen hakken. Je hebt kunnen werken met de 1D en je kent dus de voordelen. Dan resteert de vraag of je de camera beter zou vinden bij een model dat wel een goede AF heeft. Als je daar je antwoord op hebt dan heb je het antwoord op je hoofdvraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 13:47:
Volgens mij ben je er al uit en zoek je alleen nog bevestiging ;)

Ik denk dat je voldoende weet over fotocamera's om de knoop door te kunnen hakken. Je hebt kunnen werken met de 1D en je kent dus de voordelen. Dan resteert de vraag of je de camera beter zou vinden bij een model dat wel een goede AF heeft. Als je daar je antwoord op hebt dan heb je het antwoord op je hoofdvraag!
Ja eigenlijk heb je wel gelijk. Ik weet eigenlijk nu wel gewoon dat ik met een 5D mark II gelukkiger ben. Enkel probeer ik mezelf er voor de behoeden dat ik straks niet ineens erachter kom dat dat een domme keuze zou zijn. Maar inderdaad. Ik ga die 1DIII weer inleveren en een 5DII meenemen. Maandag heb ik meteen een mooie testcase want ik moet voor de zaak wat partyfoto's schieten. Dit is geen veileisend werk maar geeft mij wel de ruimte om lekker te experimenteren (en ik wordt er nog voor betaald ook :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Je kan altijd nog een 1DsIII nemen :P Best of both worlds (bijna dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

sOid schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:52:
Je kan altijd nog een 1DsIII nemen :P Best of both worlds (bijna dan).
Als jij betaald ;)

Ach, naar wat ik begrepen heb ik de fotokwaliteit van de 5DII beter dan die van de 1DsIII. De rest is van de 1DsIII wel beter maar o.a. de hoge ISO performance van de 5DII is beter. Of dat te maken heeft met het gebruik van de microlens zaken op de sensor weet ik zo niet, ik mee gelezen te hebben dat die op de 5D nog iets beter waren.

Bij dat soort resoluties is het niet meer de sensor die de kwaliteit bepaald maar het objectief. Van mij had ie ook 16MP mogen zijn, maar aan de andere kant is 21MP wel prettig als je met je 600mm tele wilt gaan croppen, om dat kleine vogeltje mooi te framen.

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 02-04-2009 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Wat wil je er eigenlijk mee fotograferen? Hoe mission critical is 't? Is 't niet eigenlijk zwaar LLD?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

simon schreef op donderdag 02 april 2009 @ 16:27:
Wat wil je er eigenlijk mee fotograferen? Hoe mission critical is 't? Is 't niet eigenlijk zwaar LLD?
Ik fotografeer heel divers, het is mijn hobby, het is niet zakelijk. Ik heb mijn 5D verkocht, en nu moet ik dus een vervanger hebben komt het plat op neer.

Dat ik af en toe voor de zaak wat schiet, 3 of 4 keer per jaar, is totaal vrijwillig en daar hangt mijn aankoop TOTAAL niet van af.

Op dit moment is de 5DII gewoon mijn beste keuze. Ik vind de 1DIII een goede professionele nieuws- en reportercamera maar hij is niet voor mij weggelegd. Ik doe best veel telewerk, daarom leek me de 1D ook prettig omdat ie ook met de 2x teleconverter overweg kan op de 300mm, maar daar kom ik wel overheen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Lekker een 5D2 halen dus :Y)

Heb pas bij een opdracht mijn 1D2 weer gebruikt in plaats van de 1D3 (die ik uitleende aan een collega die wiens camera ermee ophield). Moet zeggen dat dan het plezier in het vak echt enorm vergroot wordt, wat is de 1D2 toch een heerlijke camera O+
Ja de ruis zuigt, het schermpje is onhandig klein en ik kan niet naar 2 verschillende kaartjes tegelijk schrijven, maar my oh my, wat heb ik genoten van de AF-punten de betrouwbaarheid en gewoon het plezier dat alles werkt zoals het zou moeten. Zou werkelijk haast de 1D3 aan de wilgen hangen en een 1D2n gaan kopen.

Heb op de zaak vorige week met een D3x gespeeld, dat geeft eigenlijk hetzelfde gevoel moet ik zeggen. Even wennen, maar oh-zo betrouwbaar. Alleen jammer dat dat glas zo onbetaalbaar is. :/
Als ik een flink geldbedrag win/krijg/verover dan gaat alle canon-shit de deur uit, ik zweer het.

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 02-04-2009 22:35 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Fairy schreef op donderdag 02 april 2009 @ 18:08:
[...]

Ik fotografeer heel divers, het is mijn hobby, het is niet zakelijk. Ik heb mijn 5D verkocht, en nu moet ik dus een vervanger hebben komt het plat op neer.

Dat ik af en toe voor de zaak wat schiet, 3 of 4 keer per jaar, is totaal vrijwillig en daar hangt mijn aankoop TOTAAL niet van af.

Op dit moment is de 5DII gewoon mijn beste keuze. Ik vind de 1DIII een goede professionele nieuws- en reportercamera maar hij is niet voor mij weggelegd. Ik doe best veel telewerk, daarom leek me de 1D ook prettig omdat ie ook met de 2x teleconverter overweg kan op de 300mm, maar daar kom ik wel overheen ;)
dat bedoel ik niet helemaal. mijn idee is eigenlijk, gooi je 't niet allemaal veel te veel op techniek? Maybe je verwachtingen van je gear, hoe pro die ook is, wat bijstellen? Koop gewoon die 5D, en hou 'm een tijdje. Anders gaat elke volgende gear aankoop een deceptie worden.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

simon schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:51:
[...]

dat bedoel ik niet helemaal. mijn idee is eigenlijk, gooi je 't niet allemaal veel te veel op techniek? Maybe je verwachtingen van je gear, hoe pro die ook is, wat bijstellen? Koop gewoon die 5D, en hou 'm een tijdje. Anders gaat elke volgende gear aankoop een deceptie worden.
Tja, ik kreeg het gevoel dat ik er gewoon op achteruit ging terwijl ik juist geld uitgaf om er op vooruit te gaan. De voordelen bleken gewoon niet echt waargemaakt te worden, terwijl de nadelen, zoals de lagere resolutie wel van kracht bleven. Dat voelt als een miskoop, en als je toch geld uitgeeft wil je natuurlijk wel dat je iets hebt waar je op vooruit gaat.

Van een 5D resolutiemonster overstappen op een 1D racemonster is niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik snap niet helemaal waarom die lagere resolutie voor jou nou een major nadeel is. Want hoeveel doe je nu met die extra resolutie? Hoe vaak print je groter dan A3?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

simon schreef op donderdag 02 april 2009 @ 23:10:
Ik snap niet helemaal waarom die lagere resolutie voor jou nou een major nadeel is. Want hoeveel doe je nu met die extra resolutie? Hoe vaak print je groter dan A3?
Ik doe zowel veel wide angle en veel tele. Met de 5DII kan ik met tele nog ruim croppen, en groothoek kan door de fullframe ook nog steeds goed.

In ieder geval ik ben er uit. Ik ga nu slapen en morgenavond mijn 5DII ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:48

ThunderNet

Flits!

Floor-is schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:35:
Lekker een 5D2 halen dus :Y)
Als ik een flink geldbedrag win/krijg/verover dan gaat alle canon-shit de deur uit, ik zweer het.
Mjah wat let je dan nu nog om een D3 te halen? Prijzen vergeleken met de vorige keer dat je twijfelde zijn flink gekelderd.. Misschien tijd om eens een nieuwe prijsberekening te maken? :)

[ Voor 46% gewijzigd door ThunderNet op 03-04-2009 00:07 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ThunderNet schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 00:06:
[...]

Mjah wat let je dan nu nog om een D3 te halen? Prijzen vergeleken met de vorige keer dat je twijfelde zijn flink gekelderd.. Misschien tijd om eens een nieuwe prijsberekening te maken? :)
Het is niet alleen de camera, maar ook de objectieven, accessoires (flitsers e.d.) moeten vervangen worden.

Ik denk dat dat wel een behoorlijke hap uit de portemonnee is.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 03-04-2009 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Die post is richting floris, die toch al op twijfelen zat.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Iemand ervaring met de meest recente spiegelhuis-fix? Mijn beestje ligt nu bij ETB maar ben eigenlijk benieuwd of iemand er al ervaring mee heeft..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zondag fotos gemaakt bij een hockeywedstrijdt in rotterdam, maar ben niet mega enthousiast over de resultaten.
ik heb het gevoel of de 1d pas echt goed focussed als het object zeker 40% van de viewfinder beslaat. als de persoon net iets groter is dan het af-punt vakje dan is het niet echt lekker scherp.

de volgende fotos heb ik geschoten met iso's rond 250 / 400, alleen beetje raw sharpening, whitebalance, contrast en saturation aangepast in aperture
lens: 70-200 L IS 2.8

vergroot ze even via flickr, dan zie je wat ik bedoel. op deze grote is het prima acceptabel.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2606/3915933955_0f9e31ae5d.jpg
Vergroot hem via flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2653/3918253541_367bd2be61.jpg
Vergroot hem via flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2549/3918253643_bbbc379667.jpg
Vergroot hem via flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2462/3919037838_9f3b690100.jpg
Vergroot hem via flickr

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2009 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Mijn 1D3 front-focussed ongeveer +10 met alle optieken, ik zie bij jou dat het scherpte-diepteveld ook wat naar voren ligt. Wellicht even testen & in-body corrigeren?

Heb je de meest recente fix al laten doen (nieuwe spiegelhuis in Weesp?) want bij mij is de body gaan front-focussen na die specifieke fix (maar is nu met de correctie die gelukkig aanwezig is op de 1D3 wel nog perfecter).

Gebruik je de "red ring of fire" voor AF of handmatige keuze AF-punten?

Ik heb toevallig zondag ook weer eens wat vrouwenhockey gedaan in Ommoord (ook Rotjeknor) en stond weer verbaasd over de resultaten (met de 70-200 F4 IS fabelachtig goed). Ik gebruik overigens de "red ring of fire" (automatische selectie, begint in het midden & de focus volgt op het moment dat het punt uit het midden gaat, werkt fantastisch).

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, ik gebruik de middelste die is ook het gevoeligst toch?
ik heb net even de dames geupload, (4 stuks) die zijn echt een heeeeel stuk beter. maar vervelende is dat ik niet weet waarom :(

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2446/3922218731_f35fe3b802.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2600/3922219563_33fe315b8c.jpg

Flickr link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:46:
nee, ik gebruik de middelste die is ook het gevoeligst toch?
ik heb net even de dames geupload, (4 stuks) die zijn echt een heeeeel stuk beter. maar vervelende is dat ik niet weet waarom :(

[afbeelding]

[afbeelding]

Flickr link
Eh, het voordeel van de 1D is juist dat de meeste punten even goed zijn. Dus als je fijn alleen het middelste punt gebruikt, en je onderwerp is off-center, is het nogal logisch dat het kut is om te focussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
:)

Maar post ook effe welke af-mode je gebruikt, of je af-point expansion en/of andere custom functions gebruikt.
Een 1d out-of-the-box staat niet altijd even ideaal voor af-tracking bij sporten en heeft echt een geavanceerd focus-systeem waar je even mee moet leren werken. In sommige situaties moet je ook echt flink wat instellingen verzetten voor ideale tracking (sport is wat anders dan vogels-in-vlucht zeg maar).

Bij Canon staat ook best wat nuttige info hierover. (mocht je dat nog niet gevonden hebben)

[ Voor 18% gewijzigd door abrakadaver op 15-09-2009 14:59 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok here i come..

ai servo
middelste punt (off-center fotos zijn crops)
iso 250 - 400
bijna altijd 2.8 en heel soms 4 tot 5.6
is uit, (toch boven /1000 + monopod)
probeer altijd goed boven /1000 te zitten met hockey
track sens default
shutter button/af-on button op 2 (metering start/meter+af)

thats all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Ik vind zelf die manier die mennovanw aangeeft 't prettigste werken... ik weet alleen niet hoe je het op de mk3 instelt, op mijn 1d is dat weer anders.
Dat komt er dus op neer dat je 't onderwerp aanduid met 't middelste punt waarna hij alle andere punten gaat gebruiken om 't onderwerp te volgen. Werkt beter voor dit soort dingen dan alleen 't middelste punt, want daarmee heb je bij een recompose al snel dat je camera een ander onderwerp vindt.

Ik had nog nooit van de term "red ring of fire" gehoord... :) is dat iets wat sinds de mk3 gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

abrakadaver schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:01:
Ik vind zelf die manier die mennovanw aangeeft 't prettigste werken... ik weet alleen niet hoe je het op de mk3 instelt, op mijn 1d is dat weer anders.
Dat komt er dus op neer dat je 't onderwerp aanduid met 't middelste punt waarna hij alle andere punten gaat gebruiken om 't onderwerp te volgen. Werkt beter voor dit soort dingen dan alleen 't middelste punt, want daarmee heb je bij een recompose al snel dat je camera een ander onderwerp vindt.

Ik had nog nooit van de term "red ring of fire" gehoord... :) is dat iets wat sinds de mk3 gebruikt wordt?
Het heet de "red ring of fire" omdat op het moment dat je automatische punt-selectie kiest op de 1D3 alleen de buitenste punten rood worden en je een rode ring in je zoeker ziet..

Kreeg die bijnaam ook naar het X-Box drama omdat de 1D3'tjes voor de fixes wel eens moeite hadden om in bovengenoemde modus goed scherp te stellen.. ;)

Verwijderd

a.s. zondag maar proberen dus.. wat ik trouwens vreemd vindt. ik heb net wat nieuwe fotos geupload van de dames. die zijn echt veeeeeel scherper, met de zelfde instellingen

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2624/3923830063_c5913c587a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2594/3923829307_fb2940f079.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3449/3923828975_4c371daa0c.jpg

De complete dames flickr set

maar als ik het goed begrijp, focus je eerst op je middelste punt, en dan zolang hij maar in de middelste circle blijft gaat het goed?

• abrakadaver
Ik zou je serieus aanraden om je te verdiepen in het AF-systeem van je camera, met alleen een mk3 kopen en gebruiken alsof je een 40d gebruikt schiet je niet zoveel op. :)
Canon heeft hier een mooi documentje waarin een aantal punten netjes wordt beschreven.

Verwijderd

ik liep een beetje rond met de visie, oefening baart kunst. maar blijkbaar is "read the fucking manual" een betere optie ;-)

trouwens, na een zoektoch op verschillende sport fotografie speciaal sites kom ik nooit iets tegen over ring of fire. blijkbaar niet een echt veel gebruikte optie hier?? of heb ik het mis.

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Ik zou zeggen: google het eens -> 1D mark 3 ring of fire = 12.600 hits ;)

Tis niks anders dan automatische punt-selectie i.c.m. Servo-focus en highspeed-continu opname.

Met die combinatie schakel je de automatisch volgfocus in van de 1D3 (en die werkt dus errug goed).

Zo lang het object binnen de dekking van de af-punten blijft (en dat is niet zo moeilijk met zo'n dekking) blijft het 1D'tje volgen.

Snel ander object kiezen? Ontspanknop even loslaten en weer een nieuw object in het midden en weer indrukken (en ingedrukt houden) & laat die 10 frames per seconde maar klinken! >:)

edit: het is altijd gaaf als je langs de zijlijn staat en je trekt een burstje van een foto of 50 / 60 (schiet sport op jpg) en je hoort mensen achter zich verbazen over de snelheid van het machien..

Over 10 fps gesproken: een clip gemaakt met 10FPS van de 1D3
http://www.youtube.com/watch?v=9lfQHqGOPYA
The making of (geweldig om te zien)
http://www.youtube.com/wa...rPFG20xKk&feature=related

[ Voor 25% gewijzigd door mennovanw op 16-09-2009 12:13 ]

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
volgens mij stond er laatst in de CPS nieuwsbrief ook iets over het instellen van je AF voor verschillende doeleinde.

Zelf alleen met men 24/1.4 last van misfocus. Voor de rest doet men 1d'tje het echt percect op al men primes! Op 300/2.8 is het pas echt genieten :)

Heb zelf een hele uitgebreide test gedaan met alle instellingen, je kan het echt ontzettend goed finetunen als je last hebt van misfocus... gebruik trouwens zelden ring of fire...

• abrakadaver
Ik heb op m'n 1d (mk1, oudje) het scherpstellen losgekoppeld van de AEL, dus sluiterknop half indrukken zorgt niet meer dat de autofocus gestart wordt, alleen dat de lichtmeting wordt vastgehouden. 't scherpstellen doe je dan met 't *tje achterop. Bij de 1d is dat cf-4.
Met dat sterretje start je dan autofocus op alleen 't middelste focuspunt, met de af-start knop (ernaast) start je dan focus-tracking waarbij ie alle punten gebruikt na het bepalen van 't onderwerp. (de oude variant van die ring of fire op de mk3)
Dan heb je beide autofocus modussen beschikbaar onder een eigen knop.

hmm... nu ik 't zo nalees is 't misschien niet helemaal te volgen :D

Verwijderd

mennovanw schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:04:
respect.. héél cool gedaan!
In de toekomst zou ik een upgrade naar FF willen, maar APS-H is niet uitgesloten.
Alleen weer een raar bereik voor je lenzen ..
Moet ik eerst toch maar is testen hoeveel het scheelt met een FF..

Verwijderd

mennovanw schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:04:
Ik zou zeggen: google het eens -> 1D mark 3 ring of fire = 12.600 hits ;)

Tis niks anders dan automatische punt-selectie i.c.m. Servo-focus en highspeed-continu opname.

Met die combinatie schakel je de automatisch volgfocus in van de 1D3 (en die werkt dus errug goed).

Zo lang het object binnen de dekking van de af-punten blijft (en dat is niet zo moeilijk met zo'n dekking) blijft het 1D'tje volgen.

Snel ander object kiezen? Ontspanknop even loslaten en weer een nieuw object in het midden en weer indrukken (en ingedrukt houden) & laat die 10 frames per seconde maar klinken! >:)

edit: het is altijd gaaf als je langs de zijlijn staat en je trekt een burstje van een foto of 50 / 60 (schiet sport op jpg) en je hoort mensen achter zich verbazen over de snelheid van het machien..

hmm.. ik zal is wat gaan testen, ik heb het document van canon uitgeprint en ga ik maar is lekker doorlezen.

voor de geintresseerde die linkedin gebruiken heb ik een klein groupje aangemaakt... http://www.linkedin.com/g...id=2300678&trk=anet_ug_hm

Verwijderd

gister avond een avond hockey wedstrijdt gefotografeerd, en ik moet zeggen. viel het me niet tegen. enige changes gemaakt zijn:

c. Fn III 4 - 1
c. Fn III 5 - 1
verder had ik ivm avond
c. Fn II 2 - 1 (high iso)

dit zijn de resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2560/3932537686_312fccd818.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2625/3932538012_e93534ff84.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2520/3932538822_cd8d54fc73.jpg

Waar ik wel benieuwd naar ben, wat jullie custom functions zijn voor dit soort dingen.
verder kun je geen custom function templates maken. als ik zoals vandaag een festival ga fotograferen heb ik totaal andere instellingen.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 10:27:
Waar ik wel benieuwd naar ben, wat jullie custom functions zijn voor dit soort dingen.
verder kun je geen custom function templates maken. als ik zoals vandaag een festival ga fotograferen heb ik totaal andere instellingen.
:? je kunt toch gewoon 3 verschillende CFN settings opslaan, en desnoods wegschrijven naar je geheugenkaart, of bedoel je dat niet?

Ik heb op die manier 'algemeen' (CFN 1), 'auto iso' (CFN 2) en 'sport' (CFN3, gebruik ik never :P ) presets :)

Verwijderd

juist datum! haha.. ik wist van het wegschrijven. of sd. maar niet dat je verschillende presets kan opslaan.

Verwijderd

nieuwe firmware 1DIII.

Wijzigingen: Ondersteuning van de nieuwe wireless file transmitter WFT-E2 / E2A .

1D mark III firmware 1.3.0

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2009 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Heeft iemand ooit een compactere lader (voor 1 accu) gevonden ipv de LCE4 die bijgeleverd wordt? Op vakantie probeer ik alles zo klein mogelijk mee te nemen. Een alternatief kan ik niet vinden.

This footer is intentionally left blank

Pagina: 1 2 3 4 Laatste