ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
In termen van ISO en resolutie is de 1D Mk III gewoon één generatie verder dan de 1D Mk II. De "N" versie heeft immers gewoon nog dezelfde sensor als de non-N versie van de Mk II.
* JumpStart kan @ FM geen Sigma 15 mm review van Floris vinden. Wel van Neo...The EOS-1D Mark II N has the same 8.2 megapixel CMOS sensor, the same DIGIC II image processor and 8.5 fps shooting speed. The primary changes are a new 2.5" wide viewing angle LCD monitor, improved buffering characteristics, new 'Picture Style' image parameters and the ability to write different formats simultaneously to SD and CF cards.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Dan blijft hij sluiters kopen.
This footer is intentionally left blank
Hij wil er toch op voorraad, of behoorlijk op sensor gebied en neemt een 5D, of hij neemt de vooruitgang op een hoop gebieden, maar dan kleinere stapjes met een 1DIII....
Sensortechnisch (en Digic-processor-technisch) is het inderdaad maar 1 generatie. Maar de 1D2n had wel een paar veranderingen tov de 1D2, waaronder het simultaan gebruiken van CF en SD, een groter scherm en zo nog wel het een en ander.JumpStart schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:38:
@ Floris: Je hebt heel lang een 10D gehad als backup, dus zo heel erg RAMP!!!111oneoneone kan de bediening van de 1D Mk III niet zijn voor je.
In termen van ISO en resolutie is de 1D Mk III gewoon één generatie verder dan de 1D Mk II. De "N" versie heeft immers gewoon nog dezelfde sensor als de non-N versie van de Mk II.
[...]
* JumpStart kan @ FM geen Sigma 15 mm review van Floris vinden. Wel van Neo...
Daarom dus ook anderhalve generatie zegmaar.
Nee, dat is niks, die crop vind ik vrij naar. En nee ik ga niet met een 10-±22mm rondlopen, eenvoudigweg omdat dat niet lichtsterk genoeg is, omdat het niet weathersealed is en omdat ik het ook niet op de 1D2 kan gebruiken (noch op een FF-cam).
Dat ongeacht wat ajhaverkamp schrijft, want met een 40D verwacht ik geen jaar te kunnen volmaken.

Bericht hierboven
Moet je hem alleen van een pro kopen (lijkt me vooral met die 1ds geen probleem) zodat je een btw bonnetje krijgt.
Specs-wise is een 1d3 natuurlijk een enorme vooruitgang, maar als je kijkt hoeveel hij je uurtarief zal verhogen tov een 1d2n zal het je geen zak opleveren.
Van de andere kant mag je met zakelijk gebruik ook wel af en toe een nieuwe body aanschaffen.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Valt, uiteindelijk, wel mee.
Er zijn wel meer camera's met design fouten geweest die lang niet allemaal door een recall opgelost werden. Het is natuurlijk klote, maar iedere 1D3 shooter die geen AI Servo gebruikt kan rustig door blijven fotograferen en, na de eerste drukte, alsnog besluiten de camera te laten fixen zodat de resell waarde niet teveel inkakt.
Canon weet nu wat er fout is en ze weten hoe het gefixed moet worden.
Het probleem is van dusdanige aard dat Canon niet op basis van serienummer (behalve dan "deze is nog van voor de fix / deze is van erna") kan zeggen of de camera er last van heeft. Ook een poll op het Fm forum, gekoppeld aan serienummer segment, liet aan dat over de hele range van serienummers het probleem zich kan voordoen. Niet iedere camera blijkt er last van te hebben, maar dat is dus niet aan de buitenkant te zien.Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:59:
Ik dacht eerst dat ik berichten las dat niet alle camera's waren getroffen?
Dus is Canon gedwongen om preventief maar gewoon alle 1D3's terugnemen.
Yep, alle Nederlandse dealers hebben de 1D3 ook terug moeten sturen: hij is nergens meer op voorraad op dit moment. Best jammer voor Canon, deze mega-operatie kost ze de winst die ze op de 1D3 maakten, maarja: beter zo dan dat ze het nooit zouden toegeven en alleen de mensen die echt doorduwen bij Canon Support zouden helpen.Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:27:
Gevalletje even Apeldoorn bellenDure operatie.
Dat dit nou net met Canon's nieuwe flagship model (ja, 1Ds3 is meer flagship maar veel minder verkocht) moet gebeuren ipv een simpele A-, G- of Ixus-serie, tja

Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2007 22:06 ]
Erhmmm ...Remy schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:59:
[...]
Dat dit nou net met Canon's nieuwe flagship model (ja, 1Ds3 is meer flagship maar veel minder verkocht) moet gebeuren ipv een simpele A-, G- of Ixus-serie, tja![]()

Canon Powershot A650 IS met een fotonen lekje: http://www.dpreview.com/news/0710/07100801a650service.asp
Nou, wat nog het 'ergste' is (bij wijze van spreken): dit kwam al naar voren in pre-production modellen, maanden voordat er enige 1D3-body's daadwerkelijk te koop waren. Rob Galbraith en anderen postten er al over rond midden/eind juni dit jaar. Als het toen niet naar voren was gekomen omdat het heel sporadisch (1 op 10.000? Ik noem maar wat) voorkwam, zou ik zeggen ja. Maar toen was al duidelijk dat er vrij veel body's last van hadden, en toch heeft Canon de production runs in gang gezet. Nu zitten ze een beetje met de gebakken peren, en ik vind het nog het meest sneu voor die pro's inderdaad.Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:06:
Mja, maar het blijft wel pauper, 't kwam ook al vrij vlotjes aan het licht volgens mij nadat de 1D3 gelanceerd was. Knudde, met name omdat er genoeg pro's van de camera afhankelijk zijn.
Ik heb teveel frusti posts gezien op FM/DPR/SportsShooters enzo van ex 1D3-eigenaren die helemaal over de rooie waren. En ik geef ze geen ongelijk in dat opzicht, maarja.
[ Voor 16% gewijzigd door Remy op 30-10-2007 22:11 ]
Verwijderd

Erg erg jammer, maar gelukkig zijn ze bij Canon inderdaad niet zo stupide om het te blijven ontkennen.
Verwijderd
Verwijderd
Kostbare operatie indeed!
|>
Klinkt als "Alle 1D Mk III camera's" dus.AF Mirror Adjustment Issue
To owners of the EOS-1D Mark III:
We regret to inform that some units of the EOS-1D Mark III digital SLR camera (launched in May 2007) have been found to have an issue with the Auto Focus Mirror. This issue is limited to a specific range of units, and results in unstable focusing and AF tracking performance when using AI servo continuous shooting, particularly in high temperatures.
Please check the serial number as indicated below to confirm whether this issue is relevant to your camera. We are preparing to offer a free service from late November to customers with affected cameras who are experiencing the issues described.
We will announce additional details on our website as soon as they become available.
We offer our most sincere apologies to all who have been inconvenienced by this issue.
How to identify affected products:
If the serial number on the bottom of the camera is between 501001 and 546561, it could be affected by the “AF mirror adjustment issue”
Verwijderd
tja in de autobranche komt dit vrij regelmatig voor, ik zie niet hoe dit nu het einde van de wereld is.Daar sta je dan met je camera van 4K
Canon gaat het fixen, ze hadden ook kunnen blijven ontkennen, dat creeert uiteindelijk meer schade. Schijnbaar was het issue niet zo makkelijk vast te stellen.
Verwijderd
Ik heb met HP meegemaakt dat we drie laptops naar het HP lab stuurden met een stap voor stap instruktie hoe ze de fout konden reproduceren. Voordat we ze zo gek kregen had ik twee maanden lopen escaleren... Was ik toen slecht geholpen? Nee, de technicus deed echt wel zijn best, zijn laptop had de fout niet (ja, zelfde serie, zelfde fabriek). Pas toen hij onze bakkies had zag hij het ook.. en kwam er dus een fix.
En ja, het argument dat Profi-gebruiker X iets ziet en dat het dan toch nog zolang duurt... tsja, het is dus niet 1-2-3 te reproduceren. Ik heb het onderwerp redelijk gevolgd en meerdere testers hadden afwijkende resultaten (wel of geen warm weer, wel of niet AF problemen)... Canon heeft rond eind September ingezien dat er echt wat loos was en heeft toen specifiek gezocht (het is al tekenend dat Rob Galbraith stap voor stap moest aangeven hoe hij de fout naar boven kreeg). Binnen twee maanden is er dus een "fix/recall"
Niet een schoonheidsprijs,.. geen ZOMG Canon is Evul en geen ZOMG Canon is zo cool. Shit happens... Canon probeert er zo goedkoop mogelijk van af te komen, gezien het feit dat elk bedrijf er is voor de centjes is ook dat bussiness as usual.
Tip: probeer als het kan geen early adopter te zijn

Ach als de fix goed is is iedereen dit heel snel vergeten.
Even voor de goede orde ... de focusproblemen zaten al in het pre-productie model dat Rob Galbraith testte voor z'n 1D3 preview van 22 april 2007. http://www.robgalbraith.c..._page.asp?cid=7-8738-8908Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:38:
Tsja, ik heb binnen de IT al meerdere produkten gehad die achteraf niet 100% ok bleken te zijn. En ja vaak is het dan een paar maanden welles-nietes.
[...]
En ja, het argument dat Profi-gebruiker X iets ziet en dat het dan toch nog zolang duurt... tsja, het is dus niet 1-2-3 te reproduceren. Ik heb het onderwerp redelijk gevolgd en meerdere testers hadden afwijkende resultaten (wel of geen warm weer, wel of niet AF problemen)... Canon heeft rond eind September ingezien dat er echt wat loos was en heeft toen specifiek gezocht (het is al tekenend dat Rob Galbraith stap voor stap moest aangeven hoe hij de fout naar boven kreeg). Binnen twee maanden is er dus een "fix/recall"
Niet een schoonheidsprijs,.. geen ZOMG Canon is Evul en geen ZOMG Canon is zo cool. Shit happens... Canon probeert er zo goedkoop mogelijk van af te komen, gezien het feit dat elk bedrijf er is voor de centjes is ook dat bussiness as usual.
Tip: probeer als het kan geen early adopter te zijn
Canon heeft willens en wetens een defect product op de markt gezet. Het is een bewuste keuze geweest om een AF mankement, dat in pre-productie exemplaren ook al aanwezig was, te laten voor wat het is en marktintroductie door te drukken.After [aquisition of focus], our preproduction EOS-1D Mark III is a mess. It can't hold focus on static subjects very well and it can't track moving subjects very well. While Canon didn't provide any details about the autofocus limitations we would encounter in the preproduction body, we hope this is what they were referring to and this is what engineers have been solving since. The autofocus does show signs of brilliance. But we can't check off too many items from our autofocus wish list until a non-beta EOS-1D Mark III is in the house.
Ik snap best dat Canon geen charitatieve instelling is maar een commercieel bedrijf. Dat betekent nog niet dat je, ethisch gezien, goed zit door maanden lang je kaken compleet op elkaar te laten. Het minste dat ze hadden kunnen zeggen was iets in de trant van "We have received reports about AF issues and we are looking into it."
Uiteindelijk hebben ze de gok genomen. Ze hebben er bewust voor gekozen om een product met effect op de markt te zetten, hopende dat het probleem zich niet al te veel zou voordoen zodat ze het als een non-issue konden afwimpelen. Ergens zal wel een kosten-baten analyse gemaakt zijn. Zoveel kost het om de fout te doorgronden en te fixen. Zoveel kost het om marktintroductie uit te stellen. Zoveel kost het voor een complete product recall.
Geen schoonheidsprijs? Ik zou het wel sterker uit willen drukken. Al kan ik wel begrijpen dat er, naast het spreekwoordelijke japanse vrees om gezicht te verliezen, ook gewoon economische redenen zijn om het zo te doen als het gegaan is.
oei das wel kort door de bocht, van de ene kant vind ik het onwaarschijnlijk dat zo'n wijdverbreid probleem aan de aandacht van QC ontsnapt is maar ik vind het ook onwaarschijnlijk dat Canon zo'n camera op de markt gooit terwijl de functie die waarschijnlijk het meest gebruikt gaat worden niet naar behoren werkt. Canon maakt imho perfecte camera's die altijd perfect aan de specificaties voldoen. Volgens mij maakt 90% van de sportfotografen gebruik van de 1D serie dus Canon wist precies wie hun camera zou gaan gebruiken en wat voor gevolgen het mankement zou hebben. Beide scenario's vind ik dus vreemd.JumpStart schreef op donderdag 01 november 2007 @ 13:06:
Canon heeft willens en wetens een defect product op de markt gezet. Het is een bewuste keuze geweest om een AF mankement, dat in pre-productie exemplaren ook al aanwezig was, te laten voor wat het is en marktintroductie door te drukken.
This too shall pass
Je zou nog eens staan te kijken wat bedrijven, puur op kostenplaatje, laten schieten. Feit is dat de AF problemen al in pre-productie exemplaren bekend waren. Werd de marktintroductie uitgesteld? Nope. Was het probleem opgelost? Ook niet. Dus ergens is er besloten om, ondanks alles, door te zetten.Sharky schreef op donderdag 01 november 2007 @ 13:12:
[...]
oei das wel kort door de bocht, van de ene kant vind ik het onwaarschijnlijk dat zo'n wijdverbreid probleem aan de aandacht van QC ontsnapt is maar ik vind het ook onwaarschijnlijk dat Canon zo'n camera op de markt gooit terwijl de functie die waarschijnlijk het meest gebruikt gaat worden niet naar behoren werkt. Canon maakt imho perfecte camera's die altijd perfect aan de specificaties voldoen. Volgens mij maakt 90% van de sportfotografen gebruik van de 1D serie dus Canon wist precies wie hun camera zou gaan gebruiken en wat voor gevolgen het mankement zou hebben. Beide scenario's vind ik dus vreemd.
Bekend/berucht is het voorbeeld van de Ford Pinto.
Nou is een auto die bij een kop-staart botsing te makkelijk vlam vat niet te vergelijken met een professionele camera die wel heel snel focus pakt maar niet goed vasthoudt. Enige overeenkomsten zijn er echter wel.Ford was aware of this design flaw but allegedly refused to pay what was characterized as the minimal expense of a redesign. Instead, it was argued, Ford decided it would be cheaper to pay off possible lawsuits for resulting deaths. Mother Jones magazine obtained the cost-benefit analysis that it said Ford had used to compare the cost of an $11 repair against the cost of paying off potential law suits, in what became known as the Ford Pinto Memo. The characterization of Ford's design decision as gross disregard for human lives in favor of profits led to major lawsuits, criminal charges, and a costly recall of all affected Pintos. While Ford was acquitted of criminal charges, it lost several million dollars and gained a reputation for manufacturing "the barbecue that seats four."
Verwijderd
Denk ik niet, als de 1DIV wordt uitgebracht verwacht ik dat veel mensen de kat uit de boom kijken.Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:38:
------
Ach als de fix goed is is iedereen dit heel snel vergeten.
Aan de andere kant denk ik dat Canon dan wel een foutloos product uitbrengt, want dit soort grappen willen ze niet te vaak laten gebeuren.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2007 14:39 ]
Verwijderd
Dus de introductie van het vlaggeschip van Merk X moet worden gestopt omdat er iemand uit de Preview groep een fout ziet? Ik snap best dat het Rob Gailbrath is, maar dan nog... Canon heeft het niet 1-2-3 weten te reproduceren. Let wel, http://www.prophotohome.com/, (het oude forum van Rob Gailbrath) kan het ook pas reproduceren na drie weken met meerdere camera's te stoeien.JumpStart schreef op donderdag 01 november 2007 @ 13:42:
[...]
Je zou nog eens staan te kijken wat bedrijven, puur op kostenplaatje, laten schieten. Feit is dat de AF problemen al in pre-productie exemplaren bekend waren. Werd de marktintroductie uitgesteld? Nope. Was het probleem opgelost? Ook niet. Dus ergens is er besloten om, ondanks alles, door te zetten.
Canon heeft het probleem niet onderkend en de grote launch doorgezet... ipv. zomaar de launch voor een paar miljoen$ te stoppen en iets te zoeken wat al dan niet waar is.
Achteraf blijkt de fout dus behoorlijk wijdverspreid te zijn, maar toen Rob het meldde was dat zeer zeker niet algemeen bekend. Shit happens... ik zie het graag anders en spijtig dat Canon zo laat in de gaten kreeg dat ze het niet konden bagatelliseren, maar willens en wetens? Toe nou zeg... Canon is niet gek of zo.. dit kost ze veel meer (in goodwill). Ze hebben gewoon werkelijk gedacht dat het allemaal wel meeviel.
Verwijderd
Maar:
terwijl Jumpstart meldt:some units of the EOS-1D Mark III digital SLR
Op basis waarvan heb je deze conclusie getrokken? De serienummers?Klinkt als "Alle 1D Mk III camera's" dus.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2007 15:04 ]
Kweenie ... Prototype en pre-productie type testen doe je toch grondig, lijkt me zo. Zeker als het je vlaggeschip betreft. (Nou ja, een van de twee, 1D en 1Ds) Het is niet zo dat de condities waarin het probleem sterker optrad nou zo zeldzaam of extreem waren.Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 15:01:
[...]
Dus de introductie van het vlaggeschip van Merk X moet worden gestopt omdat er iemand uit de Preview groep een fout ziet? Ik snap best dat het Rob Gailbrath is, maar dan nog... Canon heeft het niet 1-2-3 weten te reproduceren. Let wel, http://www.prophotohome.com/, (het oude forum van Rob Gailbrath) kan het ook pas reproduceren na drie weken met meerdere camera's te stoeien.
Canon heeft het probleem niet onderkend en de grote launch doorgezet... ipv. zomaar de launch voor een paar miljoen$ te stoppen en iets te zoeken wat al dan niet waar is.
Achteraf blijkt de fout dus behoorlijk wijdverspreid te zijn, maar toen Rob het meldde was dat zeer zeker niet algemeen bekend. Shit happens... ik zie het graag anders en spijtig dat Canon zo laat in de gaten kreeg dat ze het niet konden bagatelliseren, maar willens en wetens? Toe nou zeg... Canon is niet gek of zo.. dit kost ze veel meer (in goodwill). Ze hebben gewoon werkelijk gedacht dat het allemaal wel meeviel.
Uiteindelijk komt het hierop neer: Als het inderdaad een onvoorziene fout was, waarom hebben ze dan in godesnaam niet iets van zich hierover laten horen? Zoals ik al aangaf: er is nergens, in bijna een half jaar sinds de introductie, geen woord gevallen over "We are investigating a possible AF issue that might affect the camera in certain specific conditions." Dit riekt als doodzwijgen tot ze echt niet anders meer konden.
Van nummer 501001 tot nummer 546561. De eerste 1000 veronderstel je, vanaf 50.000 geteld, als prototype of pre-productie model. Dat betekent dus dat er dik 45 duizend camera's mogelijk dit euvel kennen. Het blijft wat koffiedik kijken, maar zoveel professionele camera's wereldwijd in een half jaar, dat lijkt aardig te kloppen. Dus de hele productierun tot nu toe behoort tot de recall actie.Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 15:03:
[...]
Op basis waarvan heb je deze conclusie getrokken? De serienummers?
Even als extra indicatie: Een in september in de USA gekochte 1D3 (meldt een FM forum user) zat in de 535xxx range.
Ik snap wat je bedoelt, maar 't is redelijk logisch dat canon dit niet officieel naar buiten bracht.JumpStart schreef op donderdag 01 november 2007 @ 15:17:
[...]
Zoals ik al aangaf: er is nergens, in bijna een half jaar sinds de introductie, geen woord gevallen over "We are investigating a possible AF issue that might affect the camera in certain specific conditions." Dit riekt als doodzwijgen tot ze echt niet anders meer konden.
Ondanks dat ze hiermee wat goodwill verspelen bij de (potentiele) klanten voor een pro-camera, kunnen ze het bijna niet maken om officieel te bekennen dat ze weten dat er iets is met die camera maar er nog geen oplossing voor hebben.
Je ziet hoe snel het (officiele) bericht zich verspreidde toen ze een oplossing aankondigden. zo'n beetje elke nieuwssite met een techniekrubriek had dit erop staan.
Dat leest elke ixus/pixma-koper ook (bij wijze van), en als ze dat hadden gedaan zonder met een oplossing te komen leden ze waarschijnlijk veel meer schade.
Reken maar dat ze daar goed nadenken over hun damage-control
Verwijderd
Daar ben ik het wel volledig mee eens ze hebben echt gehoopt dat het allemaal wel zou meevallen... en zolang ze nog konden ontkennen kaken op elkaar en doodzwijgen die hap. En dat keert zich nu bikkelhard tegen ze (terecht natuurlijk!). Maar ik heb heel eerlijk gezegd niet een voorbeeld waar een bedrijf al van te voren aan gaf dat er misschien wat mis is... en zelfs dan is het het trekken van een rotte kies. Dat bedoel ik dus ook met "business as usual", het is allemaal één selfserving mentaliteit bij de grote bedrijven (of dat nu HP, Microsoft, Canon of Albert Heijn is)JumpStart schreef op donderdag 01 november 2007 @ 15:17:
[...]
Kweenie ... Prototype en pre-productie type testen doe je toch grondig, lijkt me zo. Zeker als het je vlaggeschip betreft. (Nou ja, een van de twee, 1D en 1Ds) Het is niet zo dat de condities waarin het probleem sterker optrad nou zo zeldzaam of extreem waren.
Uiteindelijk komt het hierop neer: Als het inderdaad een onvoorziene fout was, waarom hebben ze dan in godesnaam niet iets van zich hierover laten horen? Zoals ik al aangaf: er is nergens, in bijna een half jaar sinds de introductie, geen woord gevallen over "We are investigating a possible AF issue that might affect the camera in certain specific conditions." Dit riekt als doodzwijgen tot ze echt niet anders meer konden.
Wat dat betreft is marketing/customer service niet altijd de mooiste eenheid... het lijkt me dat dit op den duur toch meer gaat kosten

Deze soap (die ik op FM gevolgd heb) betrof onder andere meerdere nieuwe firmwares (wat dus achteraf bullshit blijkt, gezien de aard van het probleem), suggesties om andere custom settings te gebruiken, en last but not least beschuldigingen dat het gewoon user problems zouden zijn.abrakadaver schreef op donderdag 01 november 2007 @ 15:30:
[...]
Ik snap wat je bedoelt, maar 't is redelijk logisch dat canon dit niet officieel naar buiten bracht.
Ondanks dat ze hiermee wat goodwill verspelen bij de (potentiele) klanten voor een pro-camera, kunnen ze het bijna niet maken om officieel te bekennen dat ze weten dat er iets is met die camera maar er nog geen oplossing voor hebben.
[...]
Op het moment dat ze het volgende gezegd zouden hebben was het een stuk anders gelopen:
Merk op dat dit geen bekentenis is DAT er een probleem is. Alleen dat men de geluiden serieus neemt en kijkt of er daadwerkelijk iets mis is. Was er zo'n communicatie geweest dan waren heel veel gebruikers niet zwaar gefrustreerd door nieuwe (niet helpende) firmwares en eindeloos aankloten met C.Fn-zoveel. Het had ook zekerheid gebracht voor mensen die er daadwerkelijk last van hadden dat er in ieder geval serieus naar de klachten geluisterd werd."We are currently investigating reports of soft images from the Canon 1D Mk III in AI Servo mode under certain limited conditions. As soon as we have fully investigated the problem and determined what, if any, corrective action is required, we will provide further information."
Zoals het nu gelopen is heeft het héél veel kwaad bloed gezet. Een simpele bevestiging dat ze op de hoogte zijn van klachten en deze onderzoeken had veel frustratie kunnen voorkomen.
Ondertussen zijn er op verschillende fora gebruikers reviews en ervaringen te vinden van de "Blue Dot" 1D Mk III. Canon heeft namelijk alle gefixte 1D3's, of althans de verpakking ervan, voorzien van een blauwe sticker, om aan te geven dat ze voorzien zijn van Canon's fix voor het AF probleem.
De fix werkt dus, de Blue Dot 1D3's doen het naar behoren. (Al schijnt het probleem zich nog wel voor te doen op te lage temperaturen, beneden de temperatuur ondergrens die Canon zelf aangeeft voor normaal functioneren.)
De fix schijnt dus niet voor iedereen zo toppie te werken:JumpStart schreef op zondag 18 november 2007 @ 20:22:
UPDATE:
...
De fix werkt dus, de Blue Dot 1D3's doen het naar behoren. (Al schijnt het probleem zich nog wel voor te doen op te lage temperaturen, beneden de temperatuur ondergrens die Canon zelf aangeeft voor normaal functioneren.)
bron op Sportsshooters.com (onderaan)Just used the new Blue Dot, by the UPC sticker on the Mark III Box, and, a 555,000+ serial number.
Side by side with my three One D Mark II N's (all a year old) its still not as sharp as they are.
Only shot around 900 frames with it last night at the Bills/Pats game.
Amazingly fast, but only sixty or seventy frames of 900 had that same look that the Mark II N has.
I still don't think it is ready.
I setup the custom functions the same as the Patriots team photogarpher who is having success with this body as he returned a Blue Dot box/camera a few weeks ago, and this new one seem to work.
They sound like beta cameras.
I'm going to have to return it and wait for the Gailbraith positive post.
This is my third returned body.
Best,
Craig Melvin
Toch jammer dat die 1D3's niet zo scherp blijken te schieten als de 2N's, het is natuurlijk geen goeie reclame voor een fabrikant als een eerdere versie van een camera beter is in wat uiteindelijk telt (de beeldkwaliteit) dan de nieuwste lichting met zoveel andere verbeteringen (zoals de accu).
- Nieuwe firmware
- Terugroepactie op een hele grote berg camera's
- Tijdelijk niet beschikbaar zijn van nieuwe 1D3's
En inmiddels liggen ze wel weer in de winkels, de prijzen zijn inmiddels gezakt tot onder de 3400 euro en dat is nogal een eind! Gisteren heb ik er dan zelf ook eentje aangeschaft, hoewel dat eigenlijk helemaal mijn plan niet was... Ik ging voor een 5D+Grip namelijk; kon echt alles behalve blij worden van de positionering van de AF-punten. Ja FF is een stapje wijder, maar zo hard had ik dat ook weer niet nodig, ik kom vaker aan het tele-eind te kort dan dat ik met mijn 16-35 sta en denk 'goh kon ik maar wijder'.
Omdat ik mijn 1D2 nog heb, kan ik wel een 1-op-1 vergelijking maken, maar eigenlijk is dat niet echt eerlijk he? Een bijna 4 jaar oude 1D2 naast een nog geen jaar oude 1D3... Qua ruis ga ik er op vooruit en da's mijn grootste voordeel.
Bericht hierboven
Niet dat Floris en Ralph hier nou snel last van krijgen, zoveel continuous tracking zullen ze niet nodig hebben.
Zie http://www.robgalbraith.c....asp?cid=7-8740-9068-9299
offtopic weet ik, maar ik zag je gear achter de link in je sig en jij hebt forst geinvesteerd zeg.coorz schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:05:
Als blue dot MK3 bezitter ben ik echt benieuwd wat de nieuwe HW fix zal inhouden.
[ Voor 3% gewijzigd door Sharky op 29-02-2008 15:12 ]
This too shall pass
Neuh, ik gebruik AF-C namelijk helemaal nooooooiiittttJumpStart schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:55:
Tsja ... de 1D3 autofocus problemen zijn nog steeds niet volledig opgelost. Dat is ondertussen toch ècht wel een behoorlijke misstap geworden in plaats van een klein foutje. De eerste sub-mirror assembly fix bleek in een aantal gevallen niet afdoende, dus er een tweede (herziene) fix gekomen. Sommige 1D3 eigenaren moeten de camera dus een tweede keer terugsturen omdat de eerste fix niet afdoende was.
Niet dat Floris en Ralph hier nou snel last van krijgen, zoveel continuous tracking zullen ze niet nodig hebben.
Zie http://www.robgalbraith.c....asp?cid=7-8740-9068-9299

Ik doe haast niet anders zegmaar
[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 29-02-2008 16:28 ]
Bericht hierboven
Floor-is schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:27:
[...]
Neuh, ik gebruik AF-C namelijk helemaal nooooooiiitttt
Ik doe haast niet anders zegmaar

Dan hoop ik voor jou dat je 1D3 AF naar wens tracked. Het is lastig om vast te stellen hoeveel 1D3 gebruikers er daadwerkelijk last van hebben, maar het is in ieder geval een serieus probleem.
Ik hoor dat de lensvlak en de sensorvlak mogelijk niet evenwijdig lopen, welke ze oplossen met 'shims' geen idee wat de vertaling is maar iets in de de trant van bierviltjes om het weer parallel te krijgen.
Je wijst hier op een ander probleem waarbij er bij een aantal 1D3's de sensor niet geheel horizontaal gemonteerd was. Dus de camera middels een waterpas compleet rechtzetten resulteerde dan in een foto waarbij de horizon een enkele graad uit het lood stond.coorz schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:43:
Floor-is, wellicht even wachten met aanschaf tot er wat meer bekend is van de 2e hardware fix?
Ik hoor dat de lensvlak en de sensorvlak mogelijk niet evenwijdig lopen, welke ze oplossen met 'shims' geen idee wat de vertaling is maar iets in de de trant van bierviltjes om het weer parallel te krijgen.
Dat probleem staat los van het AF probleem waar nu dus een tweede versie van hardware fix voor uit is.
Heb het in zowel de volle zon als low-light getest met spelende (rennende) katten, kinderen, een auto, fietsers, brommers etc. etc. En niks aan het handje zo lijkt het
Bericht hierboven
Verwijderd
To owners of the EOS-1D Mark III:
March 5, 2008 (Update to November 16, 2007 notice)
Click here to see the March 5, 2008 updated information at the end of this notice
AF Mirror Adjustment Problem
After a thorough investigation, we have found that some EOS-1D Mark III cameras may have an issue with the mirror mechanism, which is part of the autofocus optical system. This issue may cause inconsistent focusing accuracy or inconsistent focus tracking with moving subjects when using AI-Servo AF and continuous shooting modes, particularly in high temperatures.
If the serial number on the bottom of the camera is between 501001 and 546561, it could be affected by the AF mirror adjustment problem, with the exception of cameras with the following serial numbers
(click here) which were manufactured with an updated mirror mechanism. (Additionally, all EOS-1D Mark III cameras with serial numbers higher than 546561 have been manufactured with the updated mirror mechanism.)
Please note that the issue occurs only in some of the unmodified EOS-1D Mark III cameras within this serial number range. If your EOS-1D Mark III camera is operating correctly, it will not be necessary to have it repaired for this issue.
Starting in late November, we will offer repairs free of charge for customers who have affected products and are experiencing this problem. We will announce additional details on our web site as soon as they become available.
March 5, 2008
Updated Information
After the AF mirror Adjustment, including the updated firmware version 1.1.3, the EOS-1D Mark III AF function performed better in our tests than all previous EOS camera models.
Canon strives at all times to continuously improve our products in order to provide our customers with the best performance and value.
We are aware that some customers have raised questions about the performance of the EOS-1D Mark III AF system under certain conditions. We will continue to investigate, and look for opportunities to improve, the performance of the AF system to ensure the satisfaction of all of our customers
We appreciate your patience, and we offer our sincerest apologies to the customers using these products who have been inconvenienced by this issue.
This information is for residents of the United States and Puerto Rico only. If you do not reside in the USA or Puerto Rico, please contact the Canon Customer Support Center in your region.
In AV is de lichtmeter achterlijk traag met updaten en dat is een mega-irritatiefactor.
Groot voordeel is wel de flink grotere zoeker trouwens, naast het scherm dat ook huge is en handige functionaliteit bied.
Heb wel wat geinige plaatjes kunnen schieten, maar echt superovertuigt ben ik dus nog niet.
Voorbeeldje van vanavond, nagenoeg onbewerkt:

Bericht hierboven
Verwijderd
CPS (canon professional service ofzo), lijkt mij ook inderdaad henkert. Als het een kwestie is dat mensen hen body niet kwijt willen zijn, dan moet je met zo'n pro body gewoon een ruiler mee krijgen.Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 09:06:
Is het niet mogelijk het ding te laten updaten terwijl jij voor die tijd een ruilcamera meekrijgt? Je hebt toch al aardig wat geld richting Canon gestuurd, dus wellicht is zoiets mogelijk. Ben jij lid van die service regeling voor pro's (ben de naam kwijt)?
Ik heb immers pas 2 shoots met dat ding gedaan en hoewel je de camera goed leert kennen, ken je hem nog niet door-en-door, heb je je manier van werken nog niet helemaal aangepast aan de camera etc.
Bericht hierboven
CPS doet geen ruilbodies normalitair, alleen op evenementen zoals de olympische spelen, en dan alleen samen met een perskaart.Nomad schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 09:09:
[...]
CPS (canon professional service ofzo), lijkt mij ook inderdaad henkert. Als het een kwestie is dat mensen hen body niet kwijt willen zijn, dan moet je met zo'n pro body gewoon een ruiler mee krijgen.
|>
Verwijderd
Ik heb ook soms twijfels over de MKIII; het geval is dat sommige van m'n lenzen minder presteren (tov de 5D) en ik ben ervan overtuigd dat het op te lossen is met microadjustment.Floor-is schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 03:44:
Ik ben nog niet helemaal tevreden met wat mijn 1D3 tevoorschijn tovert, heb toch wel iets van focus-issues, met name in het donker pakt hij gewoon niet echt lekker. En hoewel ik inderdaad minder ruis lijk te hebben, is het belichten een stuk lastiger dan bij mijn 1D2 lijkt wel.
In AV is de lichtmeter achterlijk traag met updaten en dat is een mega-irritatiefactor.
Groot voordeel is wel de flink grotere zoeker trouwens, naast het scherm dat ook huge is en handige functionaliteit bied.(Druk eens op info, of op func.. Toch makkelijk
)
Heb wel wat geinige plaatjes kunnen schieten, maar echt superovertuigt ben ik dus nog niet.
Voorbeeldje van vanavond, nagenoeg onbewerkt:
[afbeelding]
Heb vanavond een concert gefotografeerd. Had zowel mijn 1D2 als mijn 1D3 bij me en hoewel ik met de 1D3 best tevreden was qua focussing... Merkte ik toch wel uitzonderlijk goed hoe veel beter de 1D2 eigenlijk is op dat vlak. Niet een klein beetje, nee echt een wereld van verschil. Veel meer shots in focus, veel sneller lock en dus uiteindelijk gewoon meer keepers.
Stiekem baal ik er vreselijk van, mijn 4 jaar oude camera is beter dan die van nog geen half jaar oud.
Heb ook even met een 1Ds3 gespeeld en dat is echt een wereldwonder, scherp, focust wel goed (
Bericht hierboven
Met een 20D had ik meer last van net buiten scherptediepte focussen, dan van mogelijk te lange sluitertijd. Scherpste concertfoto (dat ik tot nu toe gemaakt heb) heeft 1/125 sluitertijd, maar voor 1 keertje is de 85mm pinpoint accuracy raak.
[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 29-06-2008 17:09 ]
Eigenlijk zou het ideaal zijn om het volgende dan mee te hebben:
1Ds3 + 16-35 en 70-200IS
1Ds3 + 300/2.8 of 400/2.8 + monopod
Geen flitsers, want die mag je toch niet gebruiken
Bericht hierboven
Positive sidenote: hij wordt telkens beter in batterijduur. De teller voor de huidige batterij staat nu op 2120 foto's en de camera geeft aan dat hij nog 34% sap heeft. Laten we voorzichtig stellen dat ik dus ruim over de 2500 foto's moet kunnen maken op 1 charge.
En dat terwijl ik met de 1D2-batterijen, die veel zwaarder zijn -in gewicht-, ook al zo rond de 1500 foto's per charge haalde.
Bericht hierboven
Canon is, in mijn ogen, keihard op z'n spreekwoordelijke plaat gegaan. Twee keer. In de eerste plaats door de focusproblemen niet tijdig te ontdekken en in de tweede plaats door het absolute gebrek aan communicatie erover.
Maar goed. Eerst had je Blue Dot 1D3's. Dat waren camera's binnen de productie run waarbij het fysieke probleem van het stootrubber van de sub-mirror aanwezig was die voor verkoop al "gefixed" waren. Die kregen een blauwe sticker, vandaar dat je de term "Blue dot" geregeld tegenkomt als het over de 1D3 gaat. Een licht gele sticker betekent vervolgens dat de camera de fix èn de meest recente firmware (1.2.3) heeft gekrekgen.
En natuurlijk, vervolgens komen de grappen bovendrijven over anderkleurige ronde stickertjes...

Hoe dan ook, het is klote voor je Floris. Het heeft er alle schijn van dat Canon nog steeds het nodige aan steken laat vallen. Ik lees over fotografen die voor de derde of vierde keer hun 1D3 hebben teruggestuurd en dan pas acceptabele resultaten behalen. Na het festival seizoen kan je 1D3 maar beter nog een keer (of twee

Ik heb vrijdag nog een 1Dmk3 gehaald en die heeft helemaal geen sticker. Wel firmware 1.2.3, maar ik heb die nog niet kunnen testen op AF-troubles. M'n andere 1Dmk3 had een blauwe sticker (eind vorig jaar gehaald) en die heb getest samen met ROFA, maar we hebben geen AF-troubles kunnen vinden. Sterker nog, de 1Dmk3's focussen veeeeel beter/sneller in low light, echt merkbaar sneller. In het volle zonlicht merk ik minder verschil, maar ik heb in ieder geval niet het gevoel dat de 1Dmk3's het slechter doen dan m'n 1Dmk2n.......JumpStart schreef op zondag 29 juni 2008 @ 10:59:
Over de 1D3 focus problemen: Op het Fred Miranda forum komt het veelvuldig voorbij, dus dan pik je wel het nodige op.
Canon is, in mijn ogen, keihard op z'n spreekwoordelijke plaat gegaan. Twee keer. In de eerste plaats door de focusproblemen niet tijdig te ontdekken en in de tweede plaats door het absolute gebrek aan communicatie erover.
Maar goed. Eerst had je Blue Dot 1D3's. Dat waren camera's binnen de productie run waarbij het fysieke probleem van het stootrubber van de sub-mirror aanwezig was die voor verkoop al "gefixed" waren. Die kregen een blauwe sticker, vandaar dat je de term "Blue dot" geregeld tegenkomt als het over de 1D3 gaat. Een licht gele sticker betekent vervolgens dat de camera de fix èn de meest recente firmware (1.2.3) heeft gekrekgen.
En natuurlijk, vervolgens komen de grappen bovendrijven over anderkleurige ronde stickertjes...![]()
Hoe dan ook, het is klote voor je Floris. Het heeft er alle schijn van dat Canon nog steeds het nodige aan steken laat vallen. Ik lees over fotografen die voor de derde of vierde keer hun 1D3 hebben teruggestuurd en dan pas acceptabele resultaten behalen. Na het festival seizoen kan je 1D3 maar beter nog een keer (of twee) terug...
Kweenie hoor...met een 5D maak je betere platen op hoge iso's. Ik heb een hele tijd met een MkII geschoten, en de AF is welliswaar beter, maar met de 5D maak ik veel mooiere plaatjes. Ik kan in principe de ISO800 platen zonder enige noise ninja toestand gebruiken. De MkII was er niet echt slecht in, maar de 5D is duidelijk beter.rapture schreef op zondag 29 juni 2008 @ 03:28:
Dan weet ik waar het "einddoel/eindstation" van Canon-bodies voor concertgebruik is. Een tweedehandse EOS 1D Mark II halen
En hoewel de AF van de 1D beter is, kan ik niet zeggen dat ik me gehandicapt voel. Daarbij is de 5D ietsje fijner meesjouwen. Ook niet onbelangrijk.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
lateef schreef op zondag 29 juni 2008 @ 14:46:
maar die slordigheden bij de mkiii kan de hegemonie van Canon nog wel eens breken, zeker nu Nikon met de D3 (en de D300) goede concurrentie kan bieden. en het wordt ook echt tijd dat ze die 1.3x crop factor uit de 1D serie halen.
Canon moet de 1DsIII wat omlaag schroeven in prijs, that's all
[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 02-07-2008 14:59 ]
Verwijderd
Nikon heeft een erg vette lineup zo en kan -als ze het goed aanpakken- best een gat gaan slaan. Die 1.3x crop op de 1D maakt niet zoveel uit, elke mm telewinst is prachtig voor de doelgroep, maar 't feit dat er niks ala een D300/D700 is breekt de lineup in twee delen. Stevige body, gewoon 1.6x of 1.0x crop en wat hoger gepositioneerd.
Als je nu serieus wide wilt gaan met een goede AF en stevige body, dan moet je naar een 1Ds die 7K kost. Dat is wat heftig...
Dan hebben ze nog steeds geen D300 tegenhanger, en dat is wel jammer. Een 1,6x body met echt goede autofocus zal veel sportfotografen wel kunnen bekoren. (En dat is de 40D dus niet, die is qua feeling, degelijkheid en AF niet slecht, maar nog lang geen D300)
Tja... wat is 'niet is opgelost'? AFAIK zijn de problemen inmiddels aardig afgevangen...Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:01:
Maar toch....ik ben het eens met Lateef. De 1D is gericht op pro's, die moeten niet hoeven nadenken of die camera wel lekker werkt, hij moet het gewoon doen. Dat gezeik met die AF is al vrij triest, de manier waarop ermee wordt omgegaan zo nodig nog triester en het feit dat het nog altijd niet is opgelost is absurd.
Tja, maar zo kan je elk merk wel kraken op iets dat de concurrentie wel heeft en het merk zelf niet. Nikon heeft geen 1DIII met vette 1.25x cropfactor waardoor je fijne sportcam geen 500/2.8 equivalent heeft, en geen dikke 22 emopixel 1DsIII, etc. Natuurlijk zou ik graag een Canon zien als tegenhanger van de D700, en ik hoop dat de D700 een serieuze concurrent van Canon in de vorm van een 5DII of 3D uitlokt. Maar als het níet gebeurt, vind ik zelfs dat begrijpelijkNikon heeft een erg vette lineup zo en kan -als ze het goed aanpakken- best een gat gaan slaan. Die 1.3x crop op de 1D maakt niet zoveel uit, elke mm telewinst is prachtig voor de doelgroep, maar 't feit dat er niks ala een D300/D700 is breekt de lineup in twee delen. Stevige body, gewoon 1.6x of 1.0x crop en wat hoger gepositioneerd.
Als je nu serieus wide wilt gaan met een goede AF en stevige body, dan moet je naar een 1Ds die 7K kost. Dat is wat heftig...
Verwijderd

Wat betreft die cropfactor is het voor de doelgroep dus geen probleem, elke crop tov 1.0 is winst. 1.3x levert een mooi compromis tussen bereik en ISO-prestaties, maar qua bereik van je lenzen win je er niks mee behalve aan de telekant.
Ik vind de verdeling bij Nikon atm dan een stuk logischer, hoewel ik de D700 vs D3 niet helemaal kan snappen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2008 15:24 ]
Die van Floor is van tijdens de problemen, van nog voor de 1.2.3. update... Dat die cam nu zijn kuren laat zien, is opzich begrijpelijk.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:21:
Je hoort nog genoeg verhalen van bluedot mk3's die toch niet lekker functioneren. Zie ook die van Floor, het laatste verhaal op sportsshooter en FredMiranda. Het lijkt toch nog altijd niet helemaal jofel te gaan met die AF.
Tja, je mist écht UWA, aan de andere kant, van 'missen' durf ik niet eens te spreken, en persoonlijk vind ik 17-40 op 1.25 echt geweldigWat betreft die cropfactor is het voor de doelgroep dus geen probleem, elke crop tov 1.0 is winst. 1.3x levert een mooi compromis tussen bereik en ISO-prestaties, maar qua bereik van je lenzen win je er niks mee behalve aan de telekant.
Heel simpel, de AF-unit van de D3 is een hele slag beter als ik de verhalen mag geloven, samen met de bouw, weathersealing etc. Ik denk dat dat wat betreft bouw en sealing een beetje zullen zijn zoals Canon 40D vs 1DIIIIk vind de verdeling bij Nikon atm dan een stuk logischer, hoewel ik de D700 vs D3 niet helemaal kan snappen.
van wat ik begreep was juist de D700 minder goed gesealed dan de d3?abrakadaver schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:29:
De sealing van de D300, D700 en D3 zijn toch gelijkwaardig?
|>
simon schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:55:
eh nee.. dat was mijn slechte vertaling, was minder snelle respons ofzo..
Mwoah we moeten het met elkaar eens zijn dat het eigenlijk van de zotte is dat een cam met deze doelgroep en navenante prijs een dergelijk embarmelijk resultaat neerzet.Henk schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:26:
[...]
Die van Floor is van tijdens de problemen, van nog voor de 1.2.3. update... Dat die cam nu zijn kuren laat zien, is opzich begrijpelijk.
Had overigens de update naar de 1.2.3 firmware al gedaan, maar op aanraden van Noud heb ik die nog eens uitgevoerd en wat andere AF-gerelateerde tweaks gemaakt. Vanavond eens kijken hoe dat houd. Heb voor de zekerheid mijn 1D2 ook helemaal gebruiksklaar gemaakt
Bericht hierboven
Laat dat _heel_ duidelijk zijn. Dit soort bodies moet je met 10 tegelijk kunnen kopen om een jaar naar afrika te gaan, en alle 10 moeten ze de 300k clicks vol kunnen maken zonder enige vorm van problemen. Die AF-brakheid van de 1DIII is wat dat betreft ook echt een deuk in het imago van canon waar je 'u' tegen zegt, en dat zal ze nog wel even achtervolgen ook.Floor-is schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 19:36:
[...]
Mwoah we moeten het met elkaar eens zijn dat het eigenlijk van de zotte is dat een cam met deze doelgroep en navenante prijs een dergelijk embarmelijk resultaat neerzet.
En daarbij, issues zijn één ding, maar de manier waarop er mee omgegaan is... is helemaal van de zotte.
SuccesHad overigens de update naar de 1.2.3 firmware al gedaan, maar op aanraden van Noud heb ik die nog eens uitgevoerd en wat andere AF-gerelateerde tweaks gemaakt. Vanavond eens kijken hoe dat houd. Heb voor de zekerheid mijn 1D2 ook helemaal gebruiksklaar gemaakt
Schrijf daar ook maar de sluiters van de 1D MkII bij die zo links en rechts toch rond de 45k er de brui aan geven. Dat klopt ook niet, en ik hoor het niet van een enkeling. De mijne deed het ook. En Canon liet het gewoon betalen. Buiten garantie zeggen ze dan. En nu hoor ik steeds meer mensen roepen dat hun exemplaar ook rond die stand stuk ging.Henk schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 19:46:
[...]
Die AF-brakheid van de 1DIII is wat dat betreft ook echt een deuk in het imago van canon waar je 'u' tegen zegt, en dat zal ze nog wel even achtervolgen ook.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Wat ik dan niet helmaal begrijp aan je verhaal:
-je weet precies waar je het over hebt
-je hebt veel ervaring (1d mkll) en praktijk
-je weet precies wat er mis is met de mklll
Hoezo niet linea recta naar cpn en een snelle rparatie/nieuwe body vragen. Ik snap dat je opdrachten hebt en dat je de mklll beter wilt leren kennen (alhoewel ik betwijfel dat dit veel uitmaakt) maar je hebt een mkll als back-up die beter presteert en die je beter kent. Hoezo niet een back-up mkll vragen aan canon/huren en je nieuwe cam ter reparatie anbieden. Als ik 3500 euro uitgeef aan iets wat voor mij een verbetering zou moeten zijn, terwijl het vanwege veel voorkomende pruductiefoutjes niet waarmaakt stond ik gister nog bij canon (tenzij ik geen back-up zou hebben).
Je bent goed en ervaren genoeg om te weten dat het niet aan jezelf ligt.
Bovendien zeg je zelf dat de mkll makkelijk is om resultaten te krijgen...
(de tijd die je nu hebt gestoken om mensen te beantwoorden zoals ik had je ook kunnen stoppen in het terug brenegen van je cam
en laatste firmware erop gooien: http://www.canon.co.jp/imaging/eos1dm3/firmware.html
Edit: O, ja... congrats
(mij nog iets te duur)
[ Voor 14% gewijzigd door GoT op 26-07-2008 13:11 ]
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Ik weet dat er iets met de AF mis is, maar mijn technische kennis op camera-AF gebied is niet dermate goed dat ik kan vertellen waar het dan precies misgaat, dat is overdreven. Ik heb het gevoel dat de camera grotere AF-punten heeft dan op je matglas te zien zijn of dat de camera het niet eens is met de hoeveelheid contrast in je gekozen AF-punt en dan zelf iets 'in de buurt' kiest. (Zie linkje naar voorbeelden aan het einde van de post)philippevk schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 23:32:
@Floor-is
Wat ik dan niet helmaal begrijp aan je verhaal:
-je weet precies waar je het over hebt
-je hebt veel ervaring (1d mkll) en praktijk
-je weet precies wat er mis is met de mklll
CPN is bij mij ongeveer anderhalf uur rijden vandaan, ik moet letterlijk een dag vrijnemen om mijn camera ofwel aan te bieden ofwel terplekke te laten repareren. En nu heb ik wel vrije dagen die ik op kan nemen, maar die heb ik nodig.. Vakantie en de maandagen na een zwaar weekeinde vreet zo'n beetje alles op zegmaar. De 1D3 kende ik al vrij snel erg goed, inmiddels kan ik er echt mee lezen en schrijven, heb het zelfs 'moeilijk' om mijn 1D2 nog fatsoenlijk te bedienen.Hoezo niet linea recta naar cpn en een snelle rparatie/nieuwe body vragen. Ik snap dat je opdrachten hebt en dat je de mklll beter wilt leren kennen (alhoewel ik betwijfel dat dit veel uitmaakt) maar je hebt een mkll als back-up die beter presteert en die je beter kent. Hoezo niet een back-up mkll vragen aan canon/huren en je nieuwe cam ter reparatie anbieden.

Na dit weekeinde heb ik ruim en veel tijd om de camera aan te bieden voor reparatie/checkup en dat zal ik dan ook zeker niet laten.
Je hebt gelijk en ook is het voor iedereen weer anders. Ten eerste is er altijd een stukje twijfel: ligt het niet aan mij, moet ik niet gewoon aan de camera wennen, was mijn vorige camera echt beter?Als ik 3500 euro uitgeef aan iets wat voor mij een verbetering zou moeten zijn, terwijl het vanwege veel voorkomende pruductiefoutjes niet waarmaakt stond ik gister nog bij canon (tenzij ik geen back-up zou hebben).
Je bent goed en ervaren genoeg om te weten dat het niet aan jezelf ligt.
Bovendien zeg je zelf dat de mkll makkelijk is om resultaten te krijgen...
(de tijd die je nu hebt gestoken om mensen te beantwoorden zoals ik had je ook kunnen stoppen in het terug brenegen van je cam). Maar als ik het verkeerd zie... mijn excuses [snie!]
Inmiddels ben ik zo ver dat als Canon mijn camera niet fatsoenlijk kan fiksen, de overstap naar Nikon bijna onvermijdelijk wordt. Als ik met de top of the line geen eens fatsoenlijke plaatjes maken kan, terwijl het echt niet aan mij ligt... Dan moet je op een gegeven moment toch stappen nemen en het lijkt er op dat ik niet de enige ben die deze overweging aan het maken is. (Vanavond nog een collega gesproken die nagenoeg dagelijks de neiging heeft zijn 1D3 met een hamer te gaan bewerken

Ik weet zelfs al precies wat ik zou willen hebben, het moet potdorie toch niet erger worden!
D3+D700(met grip)+14-24+24-70+70-200VR+50/1.4+SB800+SB900
Paar voorbeeldjes van troubleshots, 100% crops, onbewerkt.
Gefocussed op het linkeroog, niet op die microfoon
Focus op de neusbrug
Focus op linkeroog/werkbrauw, uh-huh
Focus op linkeroog/werkbrauw, uh-huh
Even om duidelijk te maken dat het niet aan mij ligt, handmatige focus op de wang. 280mm, 1/50s, f/5.6
Ander geintje is de 'fringing' die ik soms tegenkom bij sterk tegenlicht.
Zie deze kale kop
Of deze zelfde vent
Andere achtergrondkleur
Bericht hierboven
|>
Ik zou zeggen, sleep eens een dagje een D3 mee
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
We hebben het er op IRC op een zeker moment over gehad, en sindsdien ben ik wat meer op gaan letten op wat jij omschreef... zelfs de situaties óp gaan zoeken (reclamebord achter persoon en net op de rand van de persoon focussen etc) en ik kom het dus echt nooit tegen

Hoe of wat dat het dan bij jou body zit... durf ik dan weer niet te zeggen
Aldus ene meneer Rob Galbraith, die een behoorlijke vinger in de pap had voor wat betreft het aankaarten/uitvogelen van de AF problemen. Eerst Canon de mogelijkheid geven om het te fixen, lijkt me zo, voordat je flink wat euro's neer gaat leggen voor een D3/D700 combo.An EOS-1D Mark III with the revised sub-mirror and firmware v1.2.3 installed improves dramatically the camera's ability to hold focus on static or slowly moving subjects with a telephoto lens. The camera's tendency to imagine forward motion doesn't go away completely, but it's muted to the point where it hasn't been a problem here. The camera - in conjunction with the lenses we depend on - has becomes quite usable for shooting things that are staying in place.
Bron: http://robgalbraith.com/b....asp?cid=7-8740-9068-9357 (En ja, het is een behoorlijke lap tekst!)
[ Voor 8% gewijzigd door JumpStart op 29-08-2008 09:18 ]
Is een goed punt, maar in dit geval gaat het lijken op 'mosterd na de maaltijd'. Als je vertrouwen in je eigen apparatuur geschaad is, is het de vraag of dat hersteld kan worden met een submirror-fix en nieuwe firmware. Zelfs als dat veel problemen oplost, zal het blijven knagen: helemaal als je blindelings op je apparatuur moet kunnen vertrouwen in alle omstandigheden.Eerst Canon de mogelijkheid geven om het te fixen, lijkt me zo, voordat je flink wat euro's neer gaat leggen voor een D3/D700 combo.
Ik snap Floor-is dus wel, gezien je met dit soort zaken gewoon geen twijfel en problemen wil.
Dat is wel heel erg pijnlijk jaDan moet je op een gegeven moment toch stappen nemen en het lijkt er op dat ik niet de enige ben die deze overweging aan het maken is. (Vanavond nog een collega gesproken die nagenoeg dagelijks de neiging heeft zijn 1D3 met een hamer te gaan bewerken)

Eensch, maar Canon is naderhand met een hoop fixes gekomen die de situatie significant verbeteren. De shots van Floor-is schrik je je echt lam van, en dit zijn situaties die ik met mijn body echt nog nooit ben tegengekomen.Remy schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 11:24:
[...]
Is een goed punt, maar in dit geval gaat het lijken op 'mosterd na de maaltijd'. Als je vertrouwen in je eigen apparatuur geschaad is, is het de vraag of dat hersteld kan worden met een submirror-fix en nieuwe firmware. Zelfs als dat veel problemen oplost, zal het blijven knagen: helemaal als je blindelings op je apparatuur moet kunnen vertrouwen in alle omstandigheden.
Er zijn helaas teveel problemen met de 1DIII geweest, maar ik kan je vertellen dat als je een goed exemplaar hebt, het ding serieus fijn presteert, en de berichten over bad samples beginnen sinds de submirrorfix + 1.2.3 firmware toch aardig te vervagen. Floor-is zijn body heeft hopelijk gewoon wat servicing nodig
Maandag langs ETB dan maar.
Crap idd, en accu vervangen en de backup batterij er een uur uithalen al geprobeerd?coorz schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 22:10:
Crap, morgen schieten op Zandvoort blijkt vandaag m'n MKIII morsdood te zijn, nada niks geen kik![]()
Maandag langs ETB dan maar.
Sow zeg! Komt dat dan doordat de spiegel groter is en een stuk van je objectief af slaat? Of gaat er aan de voorkant een hap uit?Henk schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:57:
[...]
Liever niet... ik vind 17-40 op 1.25x echt een heerlijk bereik... Ik zou mijn stuk groothoek op mijn standaardzoom zwaar gaan missen. Het is fijn dat de 24-70/2.8 dan een stuk bruikbaarder is, maar of dat het mij mijn 'standaard' bereik zou mogen kosten... denk het niet
Ik denk ook dat er een hoop sportfotografen zijn die het niet echt fijn vinden dat hun 400/2.8 ineens 100mm korter is, want de 500 is een stop trager...
Canon moet de 1DsIII wat omlaag schroeven in prijs, that's all
Serieus, je brandpuntsafstand verandert echt niet door een andere cropfactor. Als je een 20x30 afdrukje hebt, en je snijdt deze in vieren (dus 10x15), is je objectief toch ook niet ineens van een 100 naar een 400 mm gegaan???
Het oplossend vermogen van je objectief i.c.m. de pixelgrootte en resolutie van je sensor bepalen in sterke mate de scherpte van je foto, niet de grootte van de sensor...
Zo dan, kom jij nog even twee maanden na dato een strooiwagen zout op dit slakje gooien? Het lijkt me héél duidelijk wat ik bedoeld heb.woelders schreef op maandag 08 september 2008 @ 14:27:
[...]
Sow zeg! Komt dat dan doordat de spiegel groter is en een stuk van je objectief af slaat? Of gaat er aan de voorkant een hap uit?
Serieus, je brandpuntsafstand verandert echt niet door een andere cropfactor. Als je een 20x30 afdrukje hebt, en je snijdt deze in vieren (dus 10x15), is je objectief toch ook niet ineens van een 100 naar een 400 mm gegaan???![]()
Het oplossend vermogen van je objectief i.c.m. de pixelgrootte en resolutie van je sensor bepalen in sterke mate de scherpte van je foto, niet de grootte van de sensor...
_Alles_ geprobeerd, geen kik. Ligt nu bij ETB alhoewel ik het ook bij CPS Hoofddop kon inleveren...mailtje kwam te laatFairy schreef op maandag 08 september 2008 @ 11:14:
[...]
Crap idd, en accu vervangen en de backup batterij er een uur uithalen al geprobeerd?

Voor mij wel, maar als iemand over een paar maanden via Google dit topic vindt, kan het zijn dat hij/zij dit niet door heeft. Dan kan er maar beter een correctie op je onjuiste uitspraak bij staan.Henk schreef op maandag 08 september 2008 @ 14:30:
[...]
Zo dan, kom jij nog even twee maanden na dato een strooiwagen zout op dit slakje gooien? Het lijkt me héél duidelijk wat ik bedoeld heb.
No flame intended hoor overigens; bijna iedereen maakt deze fout... zelfde geldt voor de scherptedieptefout...
Daarnaast was mijn bedoeling ook om duidelijk te maken dat die sportfotograaf het dus eigenlijk niet uit zal maken. Hij kan zijn digitale bestand na afloop gewoon croppen om hetzelfde resultaat als nu te krijgen...
[ Voor 15% gewijzigd door Icephase op 09-09-2008 15:27 ]
Nee, je zeurtwoelders schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 15:25:
[...]
Voor mij wel, maar als iemand over een paar maanden via Google dit topic vindt, kan het zijn dat hij/zij dit niet door heeft. Dan kan er maar beter een correctie op je onjuiste uitspraak bij staan.
No flame intended hoor overigens; bijna iedereen maakt deze fout... zelfde geldt voor de scherptedieptefout...

Mits de megapixels voorhanden zijn en, veel belangrijker, de tíjd om te croppen.Daarnaast was mijn bedoeling ook om duidelijk te maken dat die sportfotograaf het dus eigenlijk niet uit zal maken. Hij kan zijn digitale bestand na afloop gewoon croppen om hetzelfde resultaat als nu te krijgen...
[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 09-09-2008 15:46 ]
*bump*
Canon heeft wederom een AF-fix en firmware upgrade voor de 1D(s) mark III gereleased...
http://www.dpreview.com/n...canon1Dfirmwareupdate.asp
From Canon's statement:
Canon is aware that some owners of the EOS-1D Mark III and EOS-1Ds Mark III digital SLR cameras have been experiencing problems with their cameras concerning the accuracy of the Auto focusing and display of the error code Err99. Canon has investigated the cause of these issues and is pleased to announce a service solutions to these issues.
To obtain free check up and repair (if required) for these issues, please visit the Canon service web site for more information and register your product and details on the 1D(s) Mark III repair registration form.
Ik ben overigens benieuwd hoe lang zoiets duurt.. Als ik mijn body als CPS-lid 6 weken kwijt ben laat ik heel even verstek gaan; ik heb in de praktijk geen focus-problemen (ik fotografeer ook op mijn middelste focuspunt
Als ik wat weet horen jullie het.
[ Voor 42% gewijzigd door mennovanw op 03-03-2009 16:20 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Ik wilde toch even een paar dingen met jullie delen om zo jullie mening ook te horen.
Ik denk alleen wel dat ik de aankoop ongedaan ga maken (indien nog mogelijk (7dagen)) want ik ben toch niet 100% tevreden. Het is een zeer recent geproduceerd exemplaar en alle fixes en firmware updates staan er op.
Ik had hem gekozen boven de 5d mark II om 2 redenen:
1. De autofocus zou veel beter zijn dan die van de 5DII.
2. De veel hogere snelheid
3. Beter accu systeem
Nu achteraf kom ik hierop toch terug. De veel hogere snelheid is waar, maar die heb ik al op 4fps gelimiteerd omdat het voor mijn gebruik gewoon veel te veel is. De accu is fantastisch... Daarnaast de autofocus. Ik begrijp eindelijk al het geklaag hierover, want ik krijg gewoon geen consistente resultaten met de autofocus. Ook met microadjust. Als je even later opnieuw een calibratie doet, krijg ik weer hele andere resultaten. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb geen fijn gevoel bij de camera.
Als ik deze 2 'voordelen' afweeg tegen wat ik bij de 5d laat liggen:
+ resolutie
+ hd scherm
+ nieuwere processor
- geen ingeb. grip (koop ik wel los)
- mindere accu tov ION van 1D
Dan kan ik beter een 5DII nemen.
Voer voor discussie ??
|>
[ Voor 98% gewijzigd door Nomad op 02-04-2009 21:17 . Reden: sorry, maar dat is echt lui zijn en daar ben ik niet zo'n voorstander van :) ]
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.