Twee weekenden geleden is bij ons de LE 37R72 samen met de muurbeugel EFW 6345 gearriveerd. Tot nu toe dik tevreden mee: lekker groot beeld en vooral mooie kleuren via HDMI.
De beeldkwaliteit van de analoge TV valt me niet tegen, maar is ook niet super; Het is goed te noemen. Wellicht koop ik nog een betere coaxkabel met filters, alhoewel ik niet denk dat dit voor veel verbetering zal zorgen. Een ander idee is misschien een TV-kaart (PVR500). Ik vraag me af of het beeld dan beter wordt, aangezien het dan via de PC loopt?
We hebben uiteraard direct geprobeerd een DVD te spelen, maar dat zag er niet uit! Zoals al eerder geroepen in het topic voldoet een gewone, oude DVD-speler niet meer voor deze TV (je hebt eigenlijk een speler nodig met HDMI output en goede upscaler). We hadden de DVD-speler aangesloten via scart, maar na deze gewaarwording direct afgekoppeld en in de hoek gezet.
In plaats van een DVD speler hebben we toch maar gekozen voor een home brew HTPC:
- P4 3,0GHz, 1024mb, 6600GT AGP (ondersteunt alle opties van PureVideo op 2 na),
- Trust 5.1 Sound Expert Optical 514DX voor digitaal geluid naar (DD/DTS) receiver via coax SPDIF (Bedankt voor de drivers:
http://cmediadrivers.googlepages.com/ !!! Dit was nl. een verschrikkelijk probleem).
- Software: windows xp mce, xvid 1.1.2, divx 6.5, ac3filter 0.70b, purevideo 1.02-223 platinum
Dit geheel is in het afgelopen weekend in elkaar gezet en aangesloten via een 5 meter lange HDMI – DVI kabel. De kwaliteit van de kabel lijkt me perfect: dikke, stevige kabel, gold plated, double shielded en met filters op de uiteinden (gekocht bij plentyparts voor €45,-). Het werkt als een dollar!
Het beeld is echt supermooi. De kleuren zijn superstrak, met veel nuances! Direct viel de overscan op, dus moesten down scalen

. Ook dan blijft het een genot om naar te kijken. DVD’s, Xvid’s etc. het ziet er mooi uit. De kleuren zijn helder en het beeld is scherp….. Hoewel, als je de tekst in het startmenu leest, is dat goed te doen. Maar ook valt op dat het geen native resolutie is die wordt getoond (blurry). Het is het bekende probleem dat al vaker is genoemd, nl. dat via HDMI geen hogere resolutie kan worden bereikt: Jammer!
We hebben ook nog geprobeerd om de HTPC aan te sluiten via D-SUB (gewone VGA kabel) en dan haal je idd de hoge resolutie van 1360 * 768. Alleen halen de kleuren het 10x niet bij HDMI. Gisteren hebben we daarom de hele avond opgeofferd om beide te vergelijken met vele verschillende instellingen (bijv. digital vibrance toepassen bij de VGA kabel en veel spelen met de instellingen op de TV), maar de voorlopige conclusie is dat wij bij HDMI blijven omdat het op ons mooier overkomt.
De resolutie met HDMI komt helaas niet hoger dan 1200 * 676 (of zoiets). Nu vraag ik me af: Als ik in de toekomst een Blu-ray- of hd-dvd-speler koop en daarop een 720p film afspeel, zit ik dan ook vast aan die ‘lage’resolutie? Je zou toch mogen verwachten dat de 1280 * 720 iig volledige gehaald moet kunnen worden middels HDMI met zo’n apparaat. Of heb je altijd last van die overscan. Er is helaas geen ‘justscan’ firmware, zoals wel voor de 40f71. Iemand?