Nee, hoezo?
De Xbox 360 maakt in vergelijking met de PS3 zeker wel herrie, maar valt dus totaal niet op als je geluid aanzet. Ook in de nachtelijke uren gamen met geluid wat minder hard aan, hoor je hem niet. En ik mankeer niks aan mijn oren !!
Mij ook niet, maa de xboxen die ik gehoord heb waren niet bepaald stil, ong het geluid die de PS2 maakt wanneer deze een CD spint. (== niet fijn).
Er valt niet te ontkennen dat er veel mensen geklaag hebben over brakke Xbox 360 consoles, maar dat is ook niet moeilijk. Xbox 360 is meer dan een jaar uit worldwide. De PS3 is net uit in Europa, de klachten zullen heus binnenstromen, mark my words.
Oh, dat zeg ik ook niet. Maar als je bv dit stukje leest:
http://news.com.com/Micro...6170825.html?tag=nefd.top
en dan met name deze quote:
Asked about well-publicized quality assurance problems with the Xbox 360 line--resulting in some customers returning their consoles multiple times--Xbox product manager John Rodman said the Elite would raise the line's quality standards.
"We made a tenet to not ship the Elite console," Rodman said, "unless we got quality to where customers and readers and ourselves are happy."
That means, he said, that Microsoft is committed to the Elite being a better-built console that will not be subject to the same frequency of customer service complaints.
dan mag jij roepen wat je wilt, maar MS geeft hier zelf toe dat hun product te brak was / is (want alleen de elite is onder handen genomen).
Ik werk inmiddels 9,5 jaar als software developer in een branche die overigens weinig met games of Internet te maken heeft, dat doet er ook niet toe.
Het gaat erom, als je goeie tools hebt, vooral bij launch games, dan is games maken een stuk makkelijker. Op dat gebied heeft Microsoft als software maker natuurlijk een enorme voorsprong.
Ondanks gaten in hun software kan je niet ontkennen dat ze de PC toegankelijker hebben gemaakt voor de niet-nerds onder ons.
Totaal irrelevant. De enige tools die je ECHT helpen zijn engines die je direct kunt inzetten, waardoor je game devvers zich puur met code voor de GAME bezig kunnen houden en niet met plumbing (engine). Iedere andere situatie, dus waarbij je de tools en de engine zelf moet maken of waarbij je een bestaande engine grotendeels moet aanpassen is er een waarbij je erg veel tijd kwijt bent en of je dan MS hun tools gebruikt of andere tools, dat is puur een kwestie van wennen. Ik ken mensen die software maken met Emacs en makefiles en niet anders willen, en het klinkt raar maar ze zijn erg productive met die setup. Om maar even aan te geven dat wat je gewend bent beter werkt, niet mooie plaatjes en andere toeters en bellen, PLUS dat wat je NIET gebruikt wellicht raar lijkt en crap, maar dat helemaal niet hoeft te zijn.
Verder gaat het om de persoon aan de knoppen, niet de tools an sig. Tuurlijk heb je tools nodig om dingen te kunnen doen als goede debugging, tracers, goede compilers etc. maar daamee maak je niet slimme code. Die slimme code moet gemaakt worden door de developer zelf. Als je geen gave effecten kunt maken met alleen een assembler, kun je het ook niet met een state of the art IDE. Je komt wellicht heel ver, maar that's it, je bereikt nooit het hoogste niveau. Dat is veelal niet erg, als je maar beseft dat het niet de tool is die je tegenhoudt.
Overigens dat games maken makkelijker gaat in vergelijking met PS3 komen van developers zelf, niet van mij. Als je een beetje op NeoGAF leest, waar alle gaming websites, interviews, gaming mags binnenste buiten worden gekeerd, dan zul je hier vast veel over hebben gehoord.
Ik verbaas me elke keer weer over die lulkoekverhalen. Weet je waarom? Ze klinken in elke software dev. branche hetzelfde en komen steevast uit de monden van mensen die, om even mn overdreven voorbeeld van hierboven aan te halen, alleen met fancy tools ergens komen. Het punt is nl. dat je twee groepen developers hebt: de ene groep ziet iets lastigs als een uitdaging en wordt daardoor gemotiveerd. De andere groep ziet iets lastigs als iets lastigs en wordt daardoor gedemotiveerd. Die 2e groep heb je geen reet aan, maar die roepen wel dat iets klote is te programmeren, dat je beter die andere kant kunt kiezen die makkelijker is etc.
Ze vergeten 1 belangrijk ding: de enige reden dat zij nog werk hebben IS OMDAT het lastig is. Als het niet lastig zou zijn, zou je aan een engine genoeg hebben, wat script writers, veel content producers en dat is het wel.
Die 1e groep, die vindt dat het een uitdaging is, die komt veel verder op consoles. Dat zijn de mensen die de kick-a$$ engines maken, die games zo snel krijgen dat er genoeg ruimte over is op de bus/cpu's om meer elementen te laten zien/draaien etc. Maar die 1e groep is niet 1 2 3 uit het veld geslagen als iets wat lastiger is te programmeren, immers zij WETEN dat als je daar eenmaal doorheen bent (en dat duurt veelal niet zo bar lang) je een power aanboort die veel groter is dan de makkelijke weg-bewandelaars zullen vinden.
Ik ben het wel eens met de mensen die zeggen dat je het niet onnodig moeilijk moet maken, maar dat is ook niet de realiteit. De realiteit is dat het 'moeilijk' is omdat het complex is, niet omdat het onnodig lastig gemaakt is. En wanneer is iets complex? Als je niet snapt hoe je het moet oplossen. Zodra je de oplossing weet is iets niet complex meer. De 1e keer dat iemand een quaternion moet gebruiken in een 3D effect is bv zo'n drempel: het is wat complexer dan normale euler angles, maar eenmaal gesnapt is het gesneden koek.
Waar jij op uitmaakt dat ik denk dat je zonder Visual Studio geen software kan maken, is mij een compleet raadsel.
Omdat jij de tooling aanhaalt. Op consoles waar performance echt superbelangrijk is (hoe meer performance je haalt uit je core engine, hoe meer content je kunt laten zien op hogere framerates met meer effects == een game die meer aanspreekt), zijn 'gemak dient de mens' tools alleen dan nuttig als handwerk het trager zou doen (lees: handoptimizer assembler vs. C/C++ code gecompileerd met een compiler). Daarnaast heb je wellicht wat leuke tools die het werk wellicht voor 5 minuten per dag meer veraangenamen maar meer ook niet.