Klein fotootje

Ik had er nog meer gemaakt gisteravond, maar de flits was toch niet krachtig genoeg om de foto's goed scherp te krijgen.
Ik maak zo even wat nieuwe foto's. Er is nu veel meer licht van buiten. Het is echt een mega TV, zo verschrikkelijk groot

Ik moest echt acclimatiseren de eerste dag, maar nu ben ik er wel aardig aan gewend. Televisie en video zien er erg goed uit, vooral HD content 1080 en 720p spettert werkelijk van het scherm af! Ik heb hem nu via DVI (single link kabeltje) aan mijn PC hangen, en dat werkt goed. Geen overscan problemen en ik kan gewoon op 1080p draaien. Vanwege de dotpitch (0.6mm) /kijkafstand verhouding (80cm) zien de letters enz er toch iets minder scherp uit. Het optimum voor gebruik als PC monitor ligt imho op 1,5 meter. Daar is de beste verhouding tussen scherpte beeld / leesbaarheid tekst. Video is goed te bekijken van normale bureau afstand (80cm hier). Games zien er heel erg indrukwekkend uit, maar in spellen die geen widescreen resoluties ondersteunen wordt het beeld wel érg uitgerekt.
- De spellen Call of Duty 2 en TDU zien er echt fantastisch uit op dit scherm.
- Farcry en Simcity 4 zijn ook mooi, maar toch iets minder vanwege de simpelere textures enz. NFS - Carbon zag er niet echt geweldig uit op 1280x1024, veels te breed en op 80cm afstand net niet genoeg overzicht. Voor dit spel moet je eigenlijk de 1,5 meter kijkafstand wel hebben.
Call of Juarez ziet er een beetje onrustig uit als je veel bomen, struiken en/of grassen op het scherm hebt, maar als je een beetje weg kunt kijken en de omgeving wat rustiger is ziet het er wel goed uit. De Call of Juarez DX10 benchmark daarentegen ziet er echt subliem uit op dit beeldscherm, je weet gewoon niet wat je ziet zo mooi. Op 1920x1080 met alle instelling op hoogst haal ik er nog 17,7 FPS avg. uit met mijn HD2900XT.
Dan de overige inputs:
HDMI: connector zit redelijk stevig in de monitor, via de source knop op de TV en op de remote kun je schakelen tussen VGA, HDMI, DVI en dat werkt goed. Helaas is er iets niet goed met de HDMI kabel ofzo, want ik krijg hem niet hoger dan 720p resolutie. Ook op een ander full-HD scherm (Samsung 40 inch) kon de HDMI kabel niet de 1080 resolutie doorgeven. Dit probleem zit dus niet in het beeldscherm maar in de kabel..
VGA: Nog niet getest, ik kan wel eens mijn PC of mijn laptop op die VGA hangen om te kijken hoe dat eruit ziet. Vooral vanwege de hoge resolutie kan het moeilijk worden voor de VGA, maar ik heb wel een dikke VGA kabel om te testen. Later meer hierover.
SCART: Nog niets op aangesloten. Vanavond komt mijn gamecube terug, maar die zal ik wel rechtstreeks op de composite video (geel tulpje) van de TV aansluiten, omdat ik het geluid toch wil doorlussen naar mijn 7.1 speakerset (via een DDTS-100 decoder). Ik kan ook wel eens op SCART aansluiten om die goed te tesen.
Composiet: Ik heb mijn NES erbij gepakt (ja echt) om te kijken of de composite uitput goed werkte. Nou, wat zal ik erover zeggen.. Ik kreeg beeld, Super mario Bros deed het

Beeld was érg onrustig en de TV kon hem ook niet beeldvullend krijgen (in wat voor resolutie zend de NES uit?

).
Beeld zag er vrij interlaced uit, maar ik denk dat we deze problemen eerder aan de 20? jaar oude NES moeten toewijzen dan aan deze gloednieuwe TV.
TV analoog: Even de TV coax kabel erin gebrukt en met behulp van de handleiding gezocht naar de functie om automagisch kanalen te zoeken in NL. Dit ging zonder problemen verder en ik eindigde met 34 kanalen (waarvan 2 met ruis en 1 kanaal met die rare grafiek). Effectief dus 31 zenders van Nederlandse, Duitse, Franse en Engelse (CNN?) makelij. Beeld van de TV zenders ziet er vrij goed uit, zeker gezien de matige kwaliteit van het bronmateriaal (analoge TV, lange kabel naar mijn slaapkamer toe, zit nog een signaalversterker tussen...). Beeld is niet zo vegerig als ik gedacht had, prima om naar te kijken. Ook geen ghosting oid waarneembaar en de zapsnelheid is redelijk (vergelijkbaar met andere LCD-TV's denk ik. Wel trager dan mijn oude Philips beelbuis van 52cm, maar dat vind ik niet zo erg.
Nog een mooie functie is de Picture in picture. Je kiest eerst een main source (bijvoorbeeld DVI) zodat je gewoon beeld hebt van je PC en met de PiP kun je een klein venstertje in de hoek van het scherm openen en daar een input uit selecteren. Zo kun je in het klein TV signaal weergeven, maar ook SCART en andere video-inputs kunnen geselecteerd worden. Het PiP venster kan met de knop
position in een andere hoek geplaatst worden (met de klok mee) en met de knop
size in drie verschillende groottes worden weergegeven op je scherm (grootste is een kwart van het beeld). Met de knop audio kun je zelfs het geluidsspoor van de geselecteerde input weergeven. Om in de praktijk te brengen:
Je bent aan het gamen op de Pc via DVI en je game stuurt het geluid naar de 7.1 surround set. Het PiP venster geeft in een hoek van het scherm het RTL-Z nieuws weer en uit de TV speaker komt het geluid van het RTL-Z nieuws. Zo kun je beide tegelijk volledig afspelen.
Verder mooie TV en deze post is toch veel langer geworden dan de bedoeling was. Delen ervan zal ik wel weer gebruiken in de officiele review
Demo video
Picture-in-picture 14MB
televisiebeeld in pip en pop 15MB
Call of Juarez DX10 demo 20MB

Vista desktop

RTL-Z nieuws

Aansluitingen

Call of Duty 2

Farcry
[
Voor 6% gewijzigd door
frankknopers op 22-06-2007 12:21