Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 09:01:
[...]
dus ik zou heel wat verschil merken tussen een 1.8 en een 2.4?
of is het al genoeg om een gig geheugen bij te zetten? (2x 512)
gister mijn bios geflashed met asus life update en nieuwe setpoint geinstaleert, werkt allemaal weer perfect op vista!
ik heb dus de OEM versie van ultimate op mijn pc, op mijn laptop wil ik de business versie hebben, hiervan heb ik de licence van MSDNAA, kan ik die ultimate dvd gebruiken om de business te instaleren?
Jij bedoeld 4x512 net zoals ik heb?
Daar zit een verhaaltje aan vast.
In de zomer had ik 4x512MB Corsair Valueselect RAM. Dat waren 4 latjes die alle 4 double sided waren. In de herfst begaf een latje het en zat ik ineens te kijken met 1536 MB. Opzich nog genoeg, maar geen dual channel. Nu heb ik het andere overgebleven latje ook maar omgeruild (beide latjes) voor nieuw vers geheugen zodat ik weer dual channel kon draaien.
Ik kom mooi bedrogen uit of niet. Ik koop wederom weer 2 latjes van 512 MB omdatr het toch niets kost (inruil) en nu kwam ik er thuis achter dat het latjes zijn die single sided waren. Alweer omruilen konden ze niet want Corsair levert geen modules meer van 512 Mb double sided.
Nu zie ik in CPUID dat de 2 bankjes maar op 400 én 266 MHz willen werken (2 timings tables) en dat de boel op zijn gat gaat bij 400MHz. Wel verdorie dacht ik. Die pech treft alleen mij.
Nu heb ik het geheugen in het BIOS maar zo ingesteld en dat werkt ook nog:
Oud: DDR400 Cas2.5, RtC 3.0 , Rpr 3,0 en op 2T command
Nieuw: DDR266 Cas2.0, RtC 2.0, Rpr 2,0 en op 1T command
Even een game gestart die erg op het geheugen leund en het loopt net zo goed als op de oude config. Benchmarks blijven nagenoeg hetzelfde weergeven, dus is dit nu een bedrog van het BIOS of hoe zit dat? Dit is geen topickaping omdat deze vraag net zo relevant voor TS is om hierop te letten bij het aankopen van geheugen.
PS: Topicstarter is al vaak gestorven doior mijn Mordorleger