[Blender] Het Blender vragentopic

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:
  • 40.190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178418

Geloof mij, het probleem IS reëel. Of eerder was. Nieuwere ATI kaarten slagen er in OpenGl beter af te spelen dan hun voorgangers. Ook hebben nieuwere drivers de problemen min of meer verholpen (voor mij althans)
Ik heb hier een x300 liggen en begin vorig jaar was het voor mij nog onmogelijk om Blender gewoon te laten lopen en waren andere drivers een must.
Nu werkt alles zonder andere drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Goed, dan zijn er hier blijkbaar wat meer mensen die net de goede kaarten hebben :+

De info over die functies van OpenGL die gebruikt worden en de buggy werking ervan komt voor het grootste deel uit eigen tests (ik programmeer zelf ook). De problemen die er van komen heb ik allemaal zelf mogen ervaren (en nog steeds wanneer ik niet een van de 'hacks' gebruik die hieronder vermeld worden).

Die problemen bestaan onder andere uit:
• Menu's die geanimeerd lijken te worden, terwijl er verder niets gedaan kan worden. Dit duurt een paar seconden. In werkelijkheid komt dit doordat de buffer van wat er achter stond verschrikkelijk langzaam naar het scherm getekend wordt.
• Alle "2d" onderdelen (de knoppen, randen, etc) worden verschrikkelijk langzaam ververst. Dit heeft als gevolg dat het zo goed als onmogelijk is om vensters kleiner of groter te maken.
• Vorige geldt ook voor de floating windows in oa. het 3d venster: zet bv. het N-venster open en je kan de secondes per frame tellen ipv andersom, wanneer je je objecten in het venster daarachter transformeert op welke manier dan ook.
• Wanneer je Blender opent, zal de banner die dan zichtbaar is ook een minstens een halve minuut nodig hebben om te verdwijnen terwijl verder niets mogelijk is. Hetzelfde probleem als met de menu's.
• Om een beetje te kunnen animeren in Blender heb je een redelijk complexe interface layout nodig om onder andere alle vensters voor de animatie curves, 3d vensters, outliner en anderen kwijt te kunnen. Wanneer je een van de gelukkigen bent die al deze bugs aantreft, dan is het onmogelijk om te animeren, omdat iedere update (van de animatie zelf, maar ook de interface) een paar seconden duurt. Een animatie afspelen is er daarom al helemaal niet bij, tenzij je hardware acceleratie uitschakelt of de beruchte "driver hack" gebruikt.
• In sculpt mode werkt de optie om sneller te kunnen kleien (waarbij alleen de gewijzigde delen van het object opnieuw getekend worden) wel wanneer je hardware acceleratie aan hebt staan, maar dan is de rest van Blender onbruikbaar. Wanneer het uitstaat, dan werkt deze optie weer niet en wordt sculptmode al heel snel erg langzaam omdat het hele object met iedere wijziging helemaal gerenderd wordt ipv een stukje ervan.
• Met hardware acceleratie aan, zal Blender met deze bugs de wireframes van je objecten *zichtbaar* opnieuw renderen. Het selecteren van je objecten in wire-mode is dus een ramp, want je moet iedere keer een aantal seconden wachten na het maken van een selectie.

Geloof me, als je het leest lijkt het mee te vallen, maar als je het zelf moet gebruiken met al die bugs, dan is het echt een ramp.

Voor meer mensen die deze ervaringen hebben, of hebben meegemaakt, kan je misschien beter hier even kijken:
http://blenderartists.org/forum/search.php?searchid=960210

Ik hoop dat dat genoeg informatie is :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 20:15
Stukfruit schreef op zondag 13 januari 2008 @ 19:15:
Goed, dan zijn er hier blijkbaar wat meer mensen die net de goede kaarten hebben :+

De info over die functies van OpenGL die gebruikt worden en de buggy werking ervan komt voor het grootste deel uit eigen tests (ik programmeer zelf ook). De problemen die er van komen heb ik allemaal zelf mogen ervaren (en nog steeds wanneer ik niet een van de 'hacks' gebruik die hieronder vermeld worden).

Die problemen bestaan onder andere uit:
• Menu's die geanimeerd lijken te worden, terwijl er verder niets gedaan kan worden. Dit duurt een paar seconden. In werkelijkheid komt dit doordat de buffer van wat er achter stond verschrikkelijk langzaam naar het scherm getekend wordt.
• Alle "2d" onderdelen (de knoppen, randen, etc) worden verschrikkelijk langzaam ververst. Dit heeft als gevolg dat het zo goed als onmogelijk is om vensters kleiner of groter te maken.
• Vorige geldt ook voor de floating windows in oa. het 3d venster: zet bv. het N-venster open en je kan de secondes per frame tellen ipv andersom, wanneer je je objecten in het venster daarachter transformeert op welke manier dan ook.
• Wanneer je Blender opent, zal de banner die dan zichtbaar is ook een minstens een halve minuut nodig hebben om te verdwijnen terwijl verder niets mogelijk is. Hetzelfde probleem als met de menu's.
• Om een beetje te kunnen animeren in Blender heb je een redelijk complexe interface layout nodig om onder andere alle vensters voor de animatie curves, 3d vensters, outliner en anderen kwijt te kunnen. Wanneer je een van de gelukkigen bent die al deze bugs aantreft, dan is het onmogelijk om te animeren, omdat iedere update (van de animatie zelf, maar ook de interface) een paar seconden duurt. Een animatie afspelen is er daarom al helemaal niet bij, tenzij je hardware acceleratie uitschakelt of de beruchte "driver hack" gebruikt.
• In sculpt mode werkt de optie om sneller te kunnen kleien (waarbij alleen de gewijzigde delen van het object opnieuw getekend worden) wel wanneer je hardware acceleratie aan hebt staan, maar dan is de rest van Blender onbruikbaar. Wanneer het uitstaat, dan werkt deze optie weer niet en wordt sculptmode al heel snel erg langzaam omdat het hele object met iedere wijziging helemaal gerenderd wordt ipv een stukje ervan.
• Met hardware acceleratie aan, zal Blender met deze bugs de wireframes van je objecten *zichtbaar* opnieuw renderen. Het selecteren van je objecten in wire-mode is dus een ramp, want je moet iedere keer een aantal seconden wachten na het maken van een selectie.

Geloof me, als je het leest lijkt het mee te vallen, maar als je het zelf moet gebruiken met al die bugs, dan is het echt een ramp.

Voor meer mensen die deze ervaringen hebben, of hebben meegemaakt, kan je misschien beter hier even kijken:
http://blenderartists.org/forum/search.php?searchid=960210

Ik hoop dat dat genoeg informatie is :)
Blijkbaar heb ik dan heel veel geluk met mijn Ati 9500pro onder Ubuntu (7.04, Feisty Fawn met closed source Ati drivers die je in Ubuntu zelf eenvoudig aan kunt zetten). Al deze problemen kom ik niet tegen. Heb net ongeveer 2,5 uur op die machine met blender zitten werken, geen problemen gehad zoals hierboven vermeld.
Ik heb eerder de nieuwe Ati drivers ook geprobeerd en die waren wel dermate buggy, dat ik me voor kan stellen dat die wél problemen opleveren (heb het niet geprobeerd, voordat ik ging blenderen, was ik alweer terug naar de default ubuntu drivers).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Ik had het dan ook over Windows :) Hoe het onder Linux is weet ik niet, de laatste keer dat ik Linux gebruikte had ik nog O+ nVidia O+.

Een ander probleem trouwens, is dat al die vertragingen na een tijdje ook steeds erger worden. Eerst duurt het een paar seconden om een object te selecteren, na een half uur duurt het de dubbele tijd om datzelfde object (met hetzelfde aantal polygonen en materialen) te selecteren.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:25
Misschien dat ik met m'n verjaardag een GPU+RAM koop.. Heb nu 512MB DDR2 met een S3 Savage die daar 64MB vanaf snoept..

Wordt niks bijzonders (heb dan misschien 70 euro ofzo beschikbaar), maar bijna zeker 2GB RAM (anders 1GB, dan is het totaal 1.5GB, ook ruim zat)

Dus misschien dat ik rond februari wat meer en beter kan blenderen!

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Ik ben trouwens een exporter voor blender aan het schrijven momenteel, voor mijn eigen bestandsformaat. Maar ik vroeg me af of iemand heel toevallig weet hoe je de texture coordinaten van textures kunt opvragen als je 'flat', 'cube', 'tube' of 'sphere' mapping gebruikt. Momenteel reken ik ze zelf uit, maar je zou zeggen dat Blender ze zelf toch ook wel eens een keer nodig heeft en als je ze gewoon ergens op kunt vragen is dat een stuk eenvoudiger ;).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 15:12
@ts:
In deze reactie staat ook nog een goede uploader. En je mag ze allebei zonder registratie op BA.org gebruiken. Volgens mij wordt er niet echt gemodereerd oid.

Over de Ati kaarten.
Ik heb een Radeon 9600 en weinig problemen met blender. Alleen bij vista. Nu draai ik Sabayon Linux (gentoo-based) en nog steeds werkt blender prima. Heel complexe dingen doe ik helaas nog niet.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
The Flying Dutchman schreef op maandag 14 januari 2008 @ 09:32:
Ik ben trouwens een exporter voor blender aan het schrijven momenteel, voor mijn eigen bestandsformaat. Maar ik vroeg me af of iemand heel toevallig weet hoe je de texture coordinaten van textures kunt opvragen als je 'flat', 'cube', 'tube' of 'sphere' mapping gebruikt. Momenteel reken ik ze zelf uit, maar je zou zeggen dat Blender ze zelf toch ook wel eens een keer nodig heeft en als je ze gewoon ergens op kunt vragen is dat een stuk eenvoudiger ;).
Volgens mij rekent Blender ze pas uit bij het converteren naar de uiteindelijke renderdata, maar hang me er niet aan op :)

@Edit:

Ik heb het net even voor je nagekeken:

In DNA_texture_types.h vind je de wrapping modes (MTEX_XXX) en in $blender/render/intern/source/texture.c berekent de interne renderer van Blender de texture coordinaten pas adh van de gegeven wrapping mode in de functie do_2d_mapping(..).

De Python API berekent zelf geen coordinaten en de Yafray plugin vertelt ook alleen maar aan Yafray dat er sphere, cube of andere wrapping modes moeten worden gebruikt.

Lijkt er op dat je ze dus zelf zal moeten blijven berekenen, want die renderdata kan je helaas niet aan komen :)

[ Voor 28% gewijzigd door Stukfruit op 14-01-2008 21:28 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Wat voor videokaart heb je eigenlijk nodig om goed met Blender te kunnen werken? Kan het ook met een geïntegreerde videokaart, of is een snelle videokaart toch aan te raden?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185919

Ik heb 1 keer met een onboard graka met Blender PROBEREN te werken.
En dit werkt echt niet goed. Maar met mijn zwakke Radeon9200 (128MB), werkt het prima (onder XP) naar mijn mening, ik heb wel geen ervaring met high-end kaarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Anoniem: 185919 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:36:
Ik heb 1 keer met een onboard graka met Blender PROBEREN te werken.
En dit werkt echt niet goed. Maar met mijn zwakke Radeon9200 (128MB), werkt het prima (onder XP) naar mijn mening, ik heb wel geen ervaring met high-end kaarten...
Wat voor systeem heb jij dan en wat versta jij er onder dat het prima werkt? Bedoel je met dat het prima werkt dat je ook scenes met objecten met veel vertices (die komen via bijv. subdivison e.d.) soepel kunt bekijken?
Ik wil waarschijnlijk een nieuwe computer in elkaar zetten speciaal voor blender, maar een geintegreerde videokaart is toch iets van 90 euro goedkoper dan bijv. een geforce 8600 GT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Je zal altijd ergens op een punt komen waarop je scene langzaam wordt, Jack Walsh :) Dat is ook een van de vele redenen dat bijvoorbeeld voor animaties scenes heel vaak worden opgedeeld in lagen (achtergrond, voorgrond, laag met karakters, etc) en uiteindelijk samen worden gevoegd bij het compositen. Het animeert wat makkelijker wanneer alles beweegt zonder een paar seconden te wachten op de het volgende frame.

Maar als je speciaal een pc in elkaar gaat zetten om te 3d-en dan zou ik toch echt absoluut nooit voor een geintegreerde kaart kiezen, dat is gewoon vragen om slome viewports en plotselinge kaalheid (tja, je trekt nogal wat aan je haren wanneer het zo langzaam gaat). Daar komt ook nog eens bij dat Blender (in tegenstelling tot veel andere 3d programma's) voor zover ik weet geen gebruik maakt van handige foefjes als dual planes en dus *alles* dat in de viewports zichtbaar is opnieuw gerenderd moet worden wanneer er iets gewijzigd is.

Als ik jou was zou ik iets minder geld steken in bv. het moederbord (niet die peperdure versie van 190, maar die van 100 euro minder zonder alle overbodige extra's) en iets meer in de grafische kaart. Op z'n minst een middenmoot.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Stukfruit schreef op maandag 14 januari 2008 @ 17:09:
[...]

Volgens mij rekent Blender ze pas uit bij het converteren naar de uiteindelijke renderdata, maar hang me er niet aan op :)

@Edit:

Ik heb het net even voor je nagekeken:

In DNA_texture_types.h vind je de wrapping modes (MTEX_XXX) en in $blender/render/intern/source/texture.c berekent de interne renderer van Blender de texture coordinaten pas adh van de gegeven wrapping mode in de functie do_2d_mapping(..).

De Python API berekent zelf geen coordinaten en de Yafray plugin vertelt ook alleen maar aan Yafray dat er sphere, cube of andere wrapping modes moeten worden gebruikt.

Lijkt er op dat je ze dus zelf zal moeten blijven berekenen, want die renderdata kan je helaas niet aan komen :)
Ik zag dit een beetje laat, maar alsnog bedankt voor je reactie! Heb je gewoon in de source van Blender zitten kijken hiervoor, of is er ook ergens een c api oid?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Gewoon in de broncode ja :)

API's zijn er niet echt voor Blender (muv. bij de plugins voor textures en de sequencer, afaik). De yafray exporter is helaas alleen maar een hack waar andere renderers of exporters geen gebruik van kunnen maken.

Tijdens de laatste Google Summer of Code is er werk geweest om eindelijk een officiele Render-API voor elkaar te krijgen, maar dat project lijkt hartstikke dood te zijn (en dan was het de vraag geweest of je niet nog alsnog je coordinaten zelf had moeten berekenen, waarschijnlijk wel als ik het me goed herinner).

Vraag me trouwens niet waarom ze het wrapping modes noemen ipv projectie..

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Jack Walsh schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:42:
Wat voor videokaart heb je eigenlijk nodig om goed met Blender te kunnen werken? Kan het ook met een geïntegreerde videokaart, of is een snelle videokaart toch aan te raden?
Kijk even onderaan deze pagina, dan weet je welke pc je nodig hebt. Strip hem van alle 'onnodige dingen' maar zeker niet van die videokaart tot je budget bereikt is... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Jogai schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:39:
[...]

Kijk even onderaan deze pagina, dan weet je welke pc je nodig hebt. Strip hem van alle 'onnodige dingen' maar zeker niet van die videokaart tot je budget bereikt is... :P
Naar mij idee kan je er beter in quadcore in doen dan een dualcore want blender is (in iedergeval het renderen) volgens mij geoptimaliseerd voor meerdere cores. En aangezien je bij renderen veel gebruik maakt van floating point berekeningen denk ik zelfs dat je beter een phenom kan kopen en dat je deze vervolgens ligt overklokt (phenom @ 2,2 GHz heeft volgens mij evenveel floating point performance als een C2Q @ 2,8-3 GHz).
Ook vind ik een Nvidia Quadro ook erg overkill. Je kan volgens mij veel beter een Ati Radeon hd3850/3870 of een Nvidia 8800GT erin hangen.
Ook vind ik het raar dat ze er geen ddr2 800mhz in zetten. Ik denk dat je bij het gebruik van blender erg veel baat hebt bij snel geheuden. Dus ik zou toch zeggen zet er 4 gig ddr2 800mhz in, kost tegenwoordig geen drol meer.

Heb even bij dat samenstellen gekeken 4gig 800mhz ddr2 geheugen kost echt geen 120 euro meer dan 2gig 667mhz ddr2. Of je moet echt super high end geheugen gebruiken wat je weer niet nodig hebt bij blender. Ook denk ik dat een Q6600 goedkoper is dan de C2D6850, maar dat weet ik niet zeker (wat bij het samenstellen niet zo is). Ook kan je alleen maar uit een Ati FireGL kiezen of een Nvidia Quadro. Je hebt echt geen kaart nodig uit de professionele reeks van de videokaart fabrikanten. Volgens mij verschillen de meeste niet eens van de non-professionele reeks (bij sommige op wat geheugen na). Dus ik zal zeker niet te veel waarde hechten aan die site.

[ Voor 38% gewijzigd door achtbaanfreak op 21-01-2008 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Ik zou ook niet die kopen idd, maar het is wel een machine waarvan het peach team er 2 van gebruikt.
Ik doe het meestal zo:
Kies processor (en idd blender kan goed met meerdere cores overweg)
Kies moederbord ( je keuze wordt hier beperkt door je processor)
Kies bijpassend geheugen (op moment is dat goedkoop)
Kies een eveneens bijpassende schijf
Kies een goede videokaart (OpenGL is belangrijk, maar dat ondersteunen ze allemaal, maar kies ieg een losse)
Vul het aan met de nodige componenten zoals psu, kast ed.
Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets: (ff heel snel hoor, dus koop die niet klakkeloos :P )
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q9450€ 276,23€ 276,23
1Kingston KVR667D2N5K2/2G€ 32,70€ 32,70
1MSI PT890 Neo-V, VIA PT890 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)€ 32,78€ 32,78
1Point of View GeForce 8600 GT 1024MB€ 109,-€ 109,-
1Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)€ 54,13€ 54,13
1Xitac X-gear Plutona CPN92K (ATX, 350W, Zwart)€ 24,40€ 24,40
ImporterenTotaal€ 529,24

Of kijk eens in reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Het wordt waarschijnlijk een phenom 9500 met geforce 8600 GT en 2 GB ddr2.

Hoe moet je een object maken dat uit elkaar spat zoals in dit youtube-filmpje op 0:10 ???
http://jp.youtube.com/watch?v=3du8ksOm9Fo
Je ziet hier een bol die uit elkaar valt in de afzonderlijke delen. Echter is mij dit niet geluk met softbody animation. Iemand enig idee hoe dit effect voor elkaar kunt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Dat is gedaan met de explode-modifier en een recente build van graphicall.org met de nieuwe particles :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Stukfruit schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:32:
Dat is gedaan met de explode-modifier en een recente build van graphicall.org met de nieuwe particles :)
Aha, geen wonder dat ik het niet voor elkaar kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 09:56

Postie

No beer, no glory

Hoe verander je (tijdelijk) het rotatiepunt van je modeller? Als ik een object selecter en ik druk op 'del', dan is het rotatiepunt het centrum van het object, maar is het ook mogelijk een andere willekeurige plek te selecteren als tijdelijk rotatiepunt?

Live every day, as if it's your last one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
@Postie:

Als je het rotatiepunt van de camera bedoelt: die kan alleen rond het middelpunt van de scene en selecties (via een optie in het optiepaneel) draaien.

Voor objecten kan je kiezen uit dit handige menuutje:
Afbeeldingslocatie: http://xs223.xs.to/xs223/08046/rotblen815.png

Met de 3d cursor (dat rood/wit gestreepte cirkeltje dat je kan verplaatsen door met je muis ergens te klikken) en de bijbehorende optie uit het menuutje hierboven kan je een willekeurig rotatiepunt kiezen :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stukfruit: Welk thema heb jij,ingesteld?
Ziet er heel aangenaam uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
@thomasyola:

Dank je :) ik heb m'n hele config maar even snel voor je geupload (zodat je ook Tahoma als lettertype, de icoontjes, een stapel handige layouts voor animatie, modellen, compositen, etc. en een berg handige instellingen er bij krijgt waardoor Blender imho beter bruikbaar wordt), doe ermee wat je wilt :)

Link:
http://www.sendspace.com/file/171r8e
(als je alleen het kleurthema wil: brul maar :) )

De bestanden uit dat archief kan je in je .blender directory gooien (welke altijd in dezelfde directory staat als de executable van Blender. Als deze directory niet bestaat kan je hem zelf aanmaken).

@Edit:
Oh en niet schrikken als je de renderknop indrukt wanneer je die bestanden gebruikt :P. Met deze instellingen rendert Blender standaard naar het kleine venstertje dat linksboven in de "Modelling"-layout te vinden is :)

De volledige render op normale grootte kan je vinden door 2 keer op Ctrl + Rechterpijltje te slaan, waarna je in de "Composite"-layout terecht komt. 2 keer Ctrl + Linkerpijltje brengt je weer terug naar het modelleerding.

[ Voor 26% gewijzigd door Stukfruit op 26-01-2008 08:59 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Stukfruit schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 08:51:
@thomasyola:

Dank je :) ik heb m'n hele config maar even snel voor je geupload (zodat je ook Tahoma als lettertype, de icoontjes, een stapel handige layouts voor animatie, modellen, compositen, etc. en een berg handige instellingen er bij krijgt waardoor Blender imho beter bruikbaar wordt), doe ermee wat je wilt :)

Link:
http://www.sendspace.com/file/171r8e
(als je alleen het kleurthema wil: brul maar :) )

De bestanden uit dat archief kan je in je .blender directory gooien (welke altijd in dezelfde directory staat als de executable van Blender. Als deze directory niet bestaat kan je hem zelf aanmaken).

@Edit:
Oh en niet schrikken als je de renderknop indrukt wanneer je die bestanden gebruikt :P. Met deze instellingen rendert Blender standaard naar het kleine venstertje dat linksboven in de "Modelling"-layout te vinden is :)

De volledige render op normale grootte kan je vinden door 2 keer op Ctrl + Rechterpijltje te slaan, waarna je in de "Composite"-layout terecht komt. 2 keer Ctrl + Linkerpijltje brengt je weer terug naar het modelleerding.
De direct-download link van je lay-out: klik!

Fijne lay-out trouwens! Al hoop ik toch dat blender 2.5 wat vooruit springt op lay-out gebied. Het lijkt nu wel een programma waar de lay-out door programmeurs gemaakt is :/ .

edit: hmm, krijg nu een 403 op de link :/ Stomme sites die je een minuut laten wachten voor je iets kan downloaden |:(

[ Voor 3% gewijzigd door link0007 op 26-01-2008 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Tnx :)

En de layout *is* door programmeurs gemaakt :P maar ben het heel erg met je eens ja.. de meeste programmeurs kunnen echt niet omgaan met ruimteverdeling.. :{

Moest er trouwens nog bij vermelden dat de layout hier gebruik wordt op een breedbeeldscherm (laptop) dus het kan zijn dat je op een normaal scherm de knoppen balk onderaan wat moet resizen (rechts klikken in de button bar en dan horizontaal kiezen).

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Ik heb zojuist *de* oplossing gevonden voor alle ATi-problemen met Blender. Als je zoals mij een laptop gebruikt met een ATi-kaart die al anderhalf jaar niet meer ondersteund wordt via nieuwe drivers ed, probeer het dan eens via dit handige programmaatje :)

Na de update naar de meest recente driver is het nu zelfs mogelijk om snel pixel shaders te draaien, iets wat tot nu toe zo goed als onmogelijk was op m'n laptop *O* en Blender is retesnel geworden zonder hacks te moeten gebruiken *O*

* Stukfruit een traantje weg bij deze geweldige gebeurtenis en hoopt dat anderen ook wat aan deze informatie hebben

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Stukfruit schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 20:29:
Ik heb zojuist *de* oplossing gevonden voor alle ATi-problemen met Blender. Als je zoals mij een laptop gebruikt met een ATi-kaart die al anderhalf jaar niet meer ondersteund wordt via nieuwe drivers ed, probeer het dan eens via dit handige programmaatje :)

Na de update naar de meest recente driver is het nu zelfs mogelijk om snel pixel shaders te draaien, iets wat tot nu toe zo goed als onmogelijk was op m'n laptop *O* en Blender is retesnel geworden zonder hacks te moeten gebruiken *O*

* link0007 een traantje weg bij deze geweldige gebeurtenis en hoopt dat anderen ook wat aan deze informatie hebben
Weet je toevallig ook nog iets voor een S3 Savage IGP?

Dat is echt huilen met de pet op :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Sorry, als ik het wist had ik het je graag verteld :'(

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Stukfruit:
Tnx ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perejoseph
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:22
Ik heb hier ook maar eventjes blender geinstalleerd en volg nu netjes alle tutorials O-) .
Ik zou nu een pil moeten maken met een rode en een witte helft.
De rode helft is nu rood genoeg maar als ik de andere helft van de pil selecteer en dan die wit wil kleuren gebeurt er eigenlijk niet zoveel (niets dus ;)). Ik heb al een beetje gezocht (google, dit topic) maar ik kan nergens het antwoord op mijn vraag vinden.
Kan iemand mij helpen? :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
toonvd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:14:
Ik heb hier ook maar eventjes blender geinstalleerd en volg nu netjes alle tutorials O-) .
Ik zou nu een pil moeten maken met een rode en een witte helft.
De rode helft is nu rood genoeg maar als ik de andere helft van de pil selecteer en dan die wit wil kleuren gebeurt er eigenlijk niet zoveel (niets dus ;)). Ik heb al een beetje gezocht (google, dit topic) maar ik kan nergens het antwoord op mijn vraag vinden.
Kan iemand mij helpen? :Y
Ik heb bijna geen tutorials gevolgd, dus ik weet niet hoe de tutorial het doet, maar ik zou 2 materials instellen : rood aan een helft (die helft selecteren, en material 1 assignen), wit aan andere helft (die helft selecteren, material 2 assignen).

Dan kan je eerst material 1 rood maken, dan naar material 2 gaan, en die wit maken.

lijkt mij persoonlijk een handige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perejoseph
Dat is net hetgene dat ik heel de tijd probeer. :(
Hierbij net een screenshot toegevoegd.
Voorbeeldje

[ Voor 25% gewijzigd door perejoseph op 31-01-2008 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
toonvd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:40:
Dat is net hetgene dat ik heel de tijd probeer. :(
Hierbij net een screenshot toegevoegd.
Voorbeeldje
En als je rendert?

Hier zie ik namelijk gewoon een witte, en een rode kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Met twee materialen voor een object dat maar 1 materiaal nodig heeft?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
link0007 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:24:
[...]

Ik heb bijna geen tutorials gevolgd, dus ik weet niet hoe de tutorial het doet, maar ik zou 2 materials instellen : rood aan een helft (die helft selecteren, en material 1 assignen), wit aan andere helft (die helft selecteren, material 2 assignen).

Dan kan je eerst material 1 rood maken, dan naar material 2 gaan, en die wit maken.

lijkt mij persoonlijk een handige manier.
In die tutorial is het opgebouwd uit 2 objecten uit mn hoofd gezegd, dus dat is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Jogai schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:04:
[...]

In die tutorial is het opgebouwd uit 2 objecten uit mn hoofd gezegd, dus dat is niet nodig.
Dat bedoel ik dus met niet weten hoe de tutorial het doet ;)

Maar ik snap het probleem dan nog minder? beide objecten een andere material toewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Volgens mij is het meer een probleem in de viewport. Als je renderd moet het wel wit zijn. Of je verplaatst je lamp er een beetje naar toe, of je schroeft de energie van de lamp op.
zie : http://wiki.blender.org/i...inciples#Color_and_Energy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Is er eigenlijk een mogelijkheid in Blender om een soort material library met je eigen materials (materiaal kleuren, shaders, textures, etc.) te maken, die je in verschillende scene's weer opnieuw kunt gebruiken?
Op die manier hoef je niet steeds opnieuw een bepaald materiaal dat gewoon goed werkt aan te maken, en je hebt de garantie dat het materiaal precies hetzelfde is als dat uit de vorige scene (bijvoorbeeld handig als je 3d modellen voor een game aan het ontwerpen bent oid).

Iemand die dit weet?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Gewoon in een blend-bestand stoppen en vanuit een andere (nieuwe) scene importeren via "File" -> "Append or Link", naar je blend-bestand met materialen toe surfen, het bestand aanklikken, en dan zie je de hele structuur voor een scene, waaronder die voor materialen :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Stukfruit schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:51:
Gewoon in een blend-bestand stoppen en vanuit een andere (nieuwe) scene importeren via "File" -> "Append or Link", naar je blend-bestand met materialen toe surfen, het bestand aanklikken, en dan zie je de hele structuur voor een scene, waaronder die voor materialen :)
Bedankt voor je antwoord. Ik heb het even geprobeerd en het werkt inderdaad perfect! Precies wat ik zocht.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Zie voor materialen ook: http://www.blender-materials.org/
Als je daar je materiaal upload kun je het met een script uit de repository trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perejoseph
[...]

En als je rendert?

Hier zie ik namelijk gewoon een witte, en een rode kant?
Ik heb misschien een slechte foto gepost waardoor het wit lijkt, maar het is echt nog grijs.
Als ik dan render dan is het een soort zwart :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Haal je materiaal er eens van af (kruisje) en maak daarna eens een nieuw aan? (via ADD NEW)

[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 01-02-2008 18:09 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
toonvd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 17:09:
[...]

Ik heb misschien een slechte foto gepost waardoor het wit lijkt, maar het is echt nog grijs.
Als ik dan render dan is het een soort zwart :?
Misschien op een verkeerd knopje gedrukt? kan ook nog dat je én geen materiaal hebt, én dat je 2 objecten op elkaar hebt liggen (per ongeluk shift+D gedrukt ofzo)
Want anders kan ik niet voorstellen waarom de viewport nog grijs is, terwijl het materiaal zwart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perejoseph
Na veel prullen en alle raad hier op te volgen is het me eindelijk gelukt om de andere kant wit te krijgen (zelfs bij het renderen _/-\o_ ). Ik vind wel dat het witste dat ik kan maken toch nog redelijk grijs eruitziet. 8)7
Allemaal heel hard bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
toonvd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 20:37:
Ik vind wel dat het witste dat ik kan maken toch nog redelijk grijs eruitziet. 8)7
Niets is dan ook zwart/wit in het 3d gebeuren :P
Wit is nooit wit, zwart is nooit zwart en schaduwen zijn niet grijs.

Maar misschien heb je nu echt wel een grijze capsule, dat zou kunnen. De enige manier waarop we hier kunnen vertellen hoe je dat kan verbeteren, is...

..mijn kristallen bol, maar die is verleden week kapotgevallen, sorry

edit:
Post eens niet zo snel :+

[ Voor 30% gewijzigd door Stukfruit op 01-02-2008 21:16 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perejoseph
Stukfruit schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 21:13:
[...]

Niets is dan ook zwart/wit in het 3d gebeuren :P

Wit is nooit wit, zwart is nooit zwart en schaduwen zijn niet grijs.
Zal wel eigen zijn aan het N00B zijn O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Ik ben nu aan het twijfelen: zou een Geforce 5 FX 5200 redelijk lopen met Blender?
mijn S3 savage 64MB shared IGP loopt echt rotter dan rot op deze pc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
mijn Ati Radeon 9250 (128mb) loopt redelijk met blender (niet echt geweldig bij grote meshes, maar volgens mij is mijn cpu dan de bottleneck). Ik weet niet of je deze 2 kaarten met elkaar kan vergelijken, maar volgens mij zijn ze allebei van dezelfde generatie (Nv 9K vs Ati 3K, Nv8K vs Ati 2K, Nv 7K vs Ati 1K, Nv 6K vs Ati 0K, Nv5K vs Ati 9K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165322

Ik heb op twee machines Blender "draaien".

Op de één staat Ubuntu, en deze heeft de Nvidia drivers en een FX5200 kaartje. Blender werkt uitstekend en zonder problemen.

Op de tweede staat Mandriva 2008, met een GeForce 6600GT en de Nvidia drivers en Blender draait zéér vlotjes.

Eerlijk gezegd heb ik met ATI kaarten niets anders dan problemen gehad. Ik gebruik bijvoorbeeld TV-out om anderen te laten meekijken met verschilende zaken, en onder de ATI drivers heb ik dat nooit écht goed vlotjes aan de gang gekregen.

Voor kaarten onder Windows kan ik helaas geen advies geven, aangezien ik (MS) Windows al enkele jaren niet meer gebruik. Ik heb dus geen flauw idee van de status en kwaliteit van de huidige drivers voor ATI of Nvidia kaarten...

Overigens - voor beginners (en enigzins gevorderden) zijn héél leuke video tutorials te downloaden bij BlenderUnderground.com http://blenderunderground.com/video-tutorials/.

Er zijn vijf basic tutorials, en die zijn allemaal te downloaden en te bekijken. Bij elkaar is dit een flink aantal uren aan instructiefilm. Ik heb er (als beginnende Blender gebruiker) veel aan gehad. Als je iets ziet gebeuren begrijp je ineens veel beter wat er eigenlijk aan de hand is. Ik dacht dat ik het zo'n beetje doorhad, maar ik heb toch nog een paar extra trucjes en handigheden er van geleerd. Je moet wel even wennen aan het commentaar - en het is natuurlijk in het Engels, maar naar mijn idee zeker de moeite waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een vriend verkoopt zen MSI FX5950Ultra 256MB.
Nu heb ik een Radeon9250 128MB.

Zou die goed werken op Ubuntu, en Blender? Iemand ervaring misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Waarschijnlijk wel omdat nvidia iets beter met linux werkt en blender iets beter met nvidia. Dan nog erbij genomen dat hij 2 keer zoveel geheugen heeft kun je in je 3D editor meer data laden.
Hoe het met de chipversies zit weet ik niet, maar een nvidia 5950 is vast iets nieuwer dan een ati 9250, maar dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Wat ook handig is, is om je aperture size te verhogen als je AGP gebruikt. Hiermee kan de GPU geheugen van je RAM afsnoepen als die het nodig heeft.

Dus het word niet afgenomen als het niet nodig is, maar als het wel nodig is, pakt 'ie wat nodig is.

Dus het boeit niet als je die op 256 ofzo zet, kan alleen maar snelheidswinst betekenen (op speciale gevallen na, vooral onder 16mb en boven 512 volgens mij)

edit: voor hoeveel verkoopt hij hem? Ze zijn namelijk niet veel meer waard, en qua specs kan je dan beter in de 6-series kijken van Nvidia..

[ Voor 14% gewijzigd door link0007 op 20-02-2008 22:32 ]

Ahzo. :)

Voor €20 maar. Toch niet veel, wel?

• link0007
Anoniem: 185919 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 16:47:
Ahzo. :)

Voor €20 maar. Toch niet veel, wel?
Nee.. volgens mij kosten ze nieuw ergens rond de 30 euro.. de 6-series kosten rond de 40.

Nuja, veel meer wil ik er ook niet aan geven hoor.
Het gaat nu ook wel, maar ik zou graag kunnen Blender'en in Ubuntu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
meuk: Blender 2.46 RC1

Blender is in BCon3 dus stuur maar weer bugs in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jogai schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:52:
dus stuur maar weer bugs in..
..en neem er de tijd voor om in stappen te omschrijven hoe de bug gereproduceerd kan worden.

Erg belangrijk, want zoals deze meneer aangeeft: "If you can't repeat it, it didn't happen." :P

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 08:37
Mijn vingers jeukte weer om wat te gaan doen met de blender game engine, dus heb ik dit net in elkaar geschoeft:
http://uploader.polorix.net//files/576/saharagamewipscreen.jpg

Allemaal nog WIP en placeholder, maar het begin is er :P

(en aangezien iedereen het hier over videokaarten hebt, ik heb een club3d 3870 OC en samen met een q6600 en een 26" scherm blenderd dat echt heel erg goed :D )

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Probleempje:
In het actieve gedeelte van blender zijn de lijnen niet meer mooi getekend.
Afbeeldingslocatie: http://jogai.nl/images/zoom/images/viewsize/dottedblender.png
Dit op sabayon met net een verse upgrade naar kernel 2.6.23-sabayon-r1 en ati drivers 8.471.3-r10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Ik geloof dat dat door de nieuwste ATi drivers komt. Was laatst ook een topic over op BlenderArtists maar kan hem even niet meer vinden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Ik had even een paar vraagjes over een optimaal systeem voor blender.

- Gebruikt blender vooral de floatingpoint units van de processor of de integer units?
- Kan je beter 4 GB ddr2 800MHz geheugen hebben of 2 GB ddr2 1066MHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

achtbaanfreak schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 13:13:
- Gebruikt blender vooral de floatingpoint units van de processor of de integer units?
Geen flauw idee.
- Kan je beter 4 GB ddr2 800MHz geheugen hebben of 2 GB ddr2 1066MHz?
4 GB 800 Mhz, het snelheidsverschil tussen 800 & 1066 zal immers te verwaarlozen zijn en zul je dus niet merken in blender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Fp natuurlijk :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Tja...daar twijfel ik dus tussen interger en fp. Fp ligt voor de hand, maar een processor kan interger berekeningen veel sneller verwerken dan fp. Dus durf je dat met zekerheid te zeggen?

en, is 4 GB voor blender niet een beetje overkill of niet?

[ Voor 14% gewijzigd door achtbaanfreak op 05-04-2008 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Hangt er van af wat je gaat doen. Als je oa. al je objecten beplakt met flinke texturemaps voor meerdere kanalen dan is die 4 GB zo vol, maar bedenk wel dat je met de beruchte 2/3gb-limiet zit onder de 32 bits variant van Windows.

En ik durf het met zekerheid te zeggen. Wat denk je zelf met al die vectoren, matrixen (waaronder jacobians voor de inverse kinematics), een renderer die alles in fp uitrekent, enz? :)

Het is trouwens integer zonder de extra r ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Oke, maar ik heb in The Essential Blender net gelezen dat een proces bij windows in totaal maar 2 GB van het ram mag snoepen. Bij linux ligt deze grens op 3 GB. Ik ken het berucht beruchte limiet van de 32 bit Windows versie (wat volgens mij ook voor 32bit linux geld), maar ga iniedergeval linux draaien, en als het nodig (ram >= 4GB ram) gewoon een 64 bit versie.

Oke, dan komt er een phenom in mijn nieuwe systeem te zitten (die is vrij snel met fp berekeningen).

Ja, klopt integer is zonder r, had het in mijn eerste bericht wel zonder r gedaan -> conclusie: ik spoor niet 8)7

edit: iniedergeval bedankt voor de info

[ Voor 3% gewijzigd door achtbaanfreak op 05-04-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Klopt, onder Windows (32 bit) is het standaard 2gb, maar je kan er nog een gb bij krijgen door wat opties aan te zetten. Je kan daar meer over lezen op blenderartists.org (zoekfunctie en dan iets met 3gb oid invullen en je ziet vanzelf een hoop topics erover).

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Oke, maar windows komt er niet op te staan hoor. Ik heb een natuurlijke afkeer tegen microsoft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Als je processor 64 bits is zou ik zowieso een 64 bits os installeren, behalve als je al weet dat je cache de bottleneck gaat worden.
Menesis schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:17:
Gaan er trouwens nog mensen naar de 2e (dus gratis) voorstelling van Big Buck Bunny in Amsterdam?
http://www.vimeo.com/798022
Het tweede grote blender project...
Dit is het adres als het goed is, al lijkt de site nu down: http://peach.blender.org/
Ik zou wel willen maar ik moet met OV 3 uur enkele reis rekenen... Woon tijdelijk in dirksland namelijk. Is dus niet echt een optie omdat k op tijd moet vertrekken ook omdat ik anders niet meer thuiskom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Ben net terug van de premiere =D
Was echt heel erg vet, hele leuke film (pje.. echt lang was hij niet :P)
De eerste screening was idd alleen voor VIPs, maar omdat wij er al zo vroeg waren en gewoon bleven wachten werden we toch binnengelaten! Zaten we daar met z'n 3en, helemaal vooraan, tussen alle blender VIPs.
't was zo vet :)

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe lang duurde hij? Ik vind het nergens...:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Was denk ik niet meer dan 15 minutuen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
De film zonder credits zou geloof ik 8 minuten duren (bron: peach blog, ergens in de posts daar).

Heb hem zelf nog niet gezien omdat ik veel te laat was :(

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

O_°
Ik dacht dat ie veel langer ging duren als Elepthants Dream...hoe heb ik dat nu in men hoofd gekregen? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Skatefreak heeft zijn Blender systeem gekocht. Nu moet hij nog leren blenderen :+

Maar...ff sirieus. Heb een Phenom x4 9850 gekocht, 4 gig ddr2 1066MHz geheugen en een radeon HD 3870. Dus ik denk dat het een leuk systeem voor blender wordt. Ik zal wel een keer mijn evaringen ermee hier neergooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

achtbaanfreak schreef op zondag 13 april 2008 @ 18:50:
Skatefreak heeft zijn Blender systeem gekocht. Nu moet hij nog leren blenderen :+

Maar...ff sirieus. Heb een Phenom x4 9850 gekocht, 4 gig ddr2 1066MHz geheugen en een radeon HD 3870. Dus ik denk dat het een leuk systeem voor blender wordt. Ik zal wel een keer mijn evaringen ermee hier neergooien.
Misschien had je beter een nvidia-kaart kunnen nemen, die schijnen beter ondersteund te worden in linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Jack Walsh schreef op zondag 13 april 2008 @ 19:26:
[...]

Misschien had je beter een nvidia-kaart kunnen nemen, die schijnen beter ondersteund te worden in linux.
Tegenwoordig valt het verschil redelijk mee dacht ik.

In ieder geval een leuk systeempje :o Alleen je naam hier is achtbaanfreak, niet skatefreak :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Nee, het valt niet mee, er zit een bug in de laatste ati-driver, zowel voor windows als voor linux.
Jogai schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:47:
Probleempje:
In het actieve gedeelte van blender zijn de lijnen niet meer mooi getekend.
[afbeelding]
Dit op sabayon met net een verse upgrade naar kernel 2.6.23-sabayon-r1 en ati drivers 8.471.3-r10.
Maar toch een leuk systeem natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Ag, ik zie het wel..en anders zonder ati-drivers..zal ook wel werken.

@Jack Walsh:
Ik = AMD fanboy. Nvidia komt er dus niet in. Tevens bied Ati een goede prijs/prestatie verhouding.

@link0007:
Je hebt helemaal gelijk hier ben ik achtbaanfreak. Stom van me. Ben op de meeste sites inmiddels skatefreak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Jogai schreef op maandag 14 april 2008 @ 11:50:
Nee, het valt niet mee, er zit een bug in de laatste ati-driver, zowel voor windows als voor linux.

[...]

Maar toch een leuk systeem natuurlijk.
En dit is niet te fixen? Lijkt me dat je gewoon een oudere firmware kan pakken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Oudere software is al goed, maar als je het net in je kernel hebt zitten bakken heb ik geen zin om terug. Ik wacht wel op de volgende :P
Ik heb wel hoop dat het goedkomt met ATI. Ze zijn toch bezig met een open source driver voor Ati? Hoever is het daarmee? En straks misschien een blender versie die iets minder vies gecode is zodat hij niet steeds in de frontbuffer loopt te rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Voor zover ik weet hebben ze alleen de specs vrijgegeven (2d en 3d specs) en is het de taak van de "oss community" om deze te gebruiken voor een nieuwe driver, die beschikbaar zou moeten zijn naast de drivers van ATi zelf (die overigens ook herschreven zijn, vandaar de nieuwe bugs, in een vorige versie was het bv. juist *onmogelijk* om stippellijnen te tekenen (zonder textures te gebruiken iig)). Maar dat eerste weet ik niet zeker, dus hang me er niet aan op :)

* Stukfruit zit in ieder geval alweer anderhalve maand op z'n nVidia en wil nooit meer terug, niet uit religieuze overtuigingen, maar omdat ze het bij ATi 2x voor mij verpest hebben

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-05 10:10
Hoi, ik heb een vraagje:
Ik zit voor een project alvast een filmpje te maken, alleen telkens als ik de interne render-engine van Blender gebruik krijg ik strepen in bewegende objecten.
Als ik Yafray gebruik is dit niet het geval, maarja dat duurt 2x zo lang.

Ik heb motion blur niet aan staan, toch lijkt het alsof hij het object op twee locaties heeft staan, en die wil mengen.

Ik heb een 9600GT als videokaart, zou volgens mij geen problemen op mogen leveren.

Dit is een voorbeeld ervan
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/2lc4ryr.jpg

Weet iemand of ik hier iets aan kan veranderen, ik kan me namelijk niet herinneren dat hij dit vroeger ook deed. Ik wil gewoon scherpe plaatjes die achter elkaar geplakt zijn.

Bij voorbaat dank

Vimeo, YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Je videokaart heeft hier niets met het renderen te maken, die zit alleen maar uit zijn neus te eten wanneer je iets rendert met BI :)

• Er zitten meerdere varianten van motion blur in Blender, weet je zeker dat je ze allemaal hebt uitstaan?

• Wat bedoel je precies met 'strepen'? Ik zie in je screenshot geen strepen, maar het zou kunnen dat ze door de compressie en resizen weg zijn gevallen. Als het echt strepen zijn, dan kan je het "Fields"-knopje in je renderpanel uitzetten (hetzelfde panel als waar je de grote "RENDER"-knop kan vinden) om ze weg te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Stukfruit op 18-04-2008 22:43 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -j-k-
Bedankt voor je snelle reactie. Het fields knopje deed het hem, top.

Nog even om te bewijzen dat het echt strepen waren :) :
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/30u7iti.jpg

Is er nog een reden waarom dat nou automatisch aanstaat (of heb ik hem misschien aangezet?)?

Vimeo, YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Bij bepaalde preset formaten zet hij dat knopje aan.. Echt enorm irritant. Hele nut van fields ontgaat me eigenlijk ook wel. Kan iemand me uitleggen waar die knop nou echt handig voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Als je de standaard instellingen gebruikt (dus nooit Ctrl-U hebt gebruikt om je eigen instellingen waar Blender mee opstart op te slaan), dan zou hij standaard uit moeten staan :)

Edit, dat ie bij bepaalde formaten aanstaat wist ik nog niet eigenlijk, erg raar idd 8)7

Lees meer over interlacing (zoals deze techniek heet) op deze pagina (NL), het is bedoeld voor het afspelen van filmpjes op een (analoge?) tv, afaik.

[ Voor 72% gewijzigd door Stukfruit op 18-04-2008 23:50 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -j-k-
Ik heb het nog even nagekeken, normaal als je op PAL drukt staat fields uit, echter als je eerst op Preview drukt en daarna op PAL "vergeet" hij hem weer uit te zetten. Op deze manier is hij bij mij dus ook aangevinkt.

Lijkt me wel een bug toch?

Vimeo, YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jup, alleen doet hij het bij mij niet bij Preview maar met Default :)

Misschien even een bug posten in de bug tracker...
Helaas ben ik op dit tijdstip te lui om daar helemaal een account voor aan te gaan maken, een stappenplan te beschrijven en een nieuwe bug te openen :+

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Is al heel lang zo, inderdaad een beetje fout geprogrammeerd. Bug zou ik het niet durven te noemen.
Wel zéér irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben bezig met een badkamer te maken, maar nu wil ik er zo'n tapijt bij leggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.bic-carpets.be/uploads/energy.JPG
Nu, ik heb absoluut geen idee hoe ik dat voor mekaar zou kunnen krijgen.
Iemand een tip of een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
@thomasyola: Eerst even bedenken van hoe dichtbij je het maximaal wil zien:

- veraf: bump of normal map
- dichtbij: displacement map

Verder ligt het aan je materiaalinstellingen, belichting en textures of het er realistisch uit gaat zien of niet.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, ik dacht ook aan een normal map, maar ik heb geen idee welke texture ik zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Probeer andres een noise of clouds (met size omlaag gegooit) die standaard in blender zitten om er wat relief in te krijgen.
Marble werkt misschien ook wel goed, nu ik kijk naar het tapijt.
Defauld zijn ze zwart/wit, dus je kan ze gebruiken als bumb map (of displacement, maar dat gaat echt vertices vreten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Gewoon een tapijt textuur en dan een bump/displace eroverheen om de illusie van diepte te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Ik heb net ubuntu geinstalleerd, en meteen blender geprobeerd, en, WOW!
Het renderen gaat nu ineens asociaal snel :P, veel sneller dan in vista.
En toen ik ook nog threads op 4 zette (quadcore hier :) ) was de rendertijd van de defauld scene gewoon instant _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Welke processor heb je dan?

edit: heb het antwoord op mijn vraag gevonden op de vorige pagine: q6600

[ Voor 58% gewijzigd door achtbaanfreak op 27-04-2008 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -j-k-
Ik zit weer met een probleempje:
Ik heb een vliegtuig gemaakt, die wil ik graag kopieeren en elk vliegtuig op zijn eigen beurt dan laten opstijgen.
Ik heb alle componenten van het vliegtuig ge-parent aan de romp. Ik selecteer alle componenten, inclusief de romp en dupliceer dan (Shift+D).
Dat gaat prima, totdat ik bij 1 van de rompen een keyframe aanmaak (i), als ik dan de tijd verschuif gaan alle vliegtuigen terug naar 1 positie. Ook als ik 2 rompen een keyframe geef gaan ze toch allemaal weer terug naar 1 positie.
Ik heb al nagekeken of alle componenten wel aan de goede romp zijn geparent, dit is het geval.
Het is dus puur dat hij alle rompen als 1 ziet. Als ik voor 1 romp een keyframe aanmaak denkt hij dat die voor alle rompen moet gelden.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Bij voorbaat dank

[ Voor 11% gewijzigd door -j-k- op 27-04-2008 17:44 ]

Vimeo, YouTube

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste