[Blender] Het Blender vragentopic

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:
  • 40.185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:26

Theimon

Snapte!?

Helaas, mocht niet baten. Geen doubles meer aanwezig, normals recalculated, smooth surface, hmmm, ik ga gewoon ff door met de tutorial, wie weet vind ik zo nog een antwoord. Anders bouw ik m een keer opnieuw.

Edit: Om de afwisseling er in te houden vond ik het wel ff geinig om mn nickname in 3d te zetten:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/theimon/theimon-halo-crop.png

Ja hij is krom, en ja alleen maar zwart wit en wat een saaie boel, maar leuk om een keer te oefenen. Ik moest veel spelen met de lamp en de camera positie om uiteindelijk het goede beeld te krijgen, dus ik heb er wel iets van geleerd :)

[ Voor 52% gewijzigd door Theimon op 28-08-2007 21:04 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 15:12
MB's zijn ook vooral handig om je model paraat te houden wanneer je aan het modeleren bezig bent.

De blender Internal renderer is gebouwd voor snelheid, dus dat kan kloppen dat je hem snel vindt, andere renders zijn weer geoptimaliseerd voor andere dingen.

Over die pil, die vraag is wel eens geweest. Is er geen object teveel in je model? En ik dacht dat het ook kon schelen als je bij het renderen je radiosity aanzet, maar dat weet ik niet zeker want ik weet ff de theorie erachter niet.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Jogai: ik heb m vanmiddag opnieuw gebouwd, die pil. Van de grond af aan. Uiteindelijk was het resultaat meer zoals het hoorde, smooth uiterlijk, slechts 1 lijntje op de bovenkant. Ik heb het idee dat bij het samenvoegen van het origineel en de geroteerde duplicate fout gaat. Op een of andere manier krijg je dan wel dubbele vertices die je echter niet meer kan weghalen. (ik denk dat het zoiets is) Maar het resultaat van vanmiddag was bemoedigend.
Kwestie van gewoon blijven oefenen :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193930

hey Theimon, die text lijkt verdacht veel op halo 2 text :Pvan welke site heb je die :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Anoniem: 193930 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 18:45:
hey Theimon, die text lijkt verdacht veel op halo 2 text :Pvan welke site heb je die :D
Klopt, is het Halo Font, gratis verkrijgbaar op www.dafont.com en iets specifieker: http://www.dafont.com/search.php?psize=m&q=halo
Gewoon naast "Halo" op "Download PC/MAC OSX" klikken, zipje binnenhalen, uitpakken en in je fonts folder donderen. Is 1 Solid en 1 Outline font, ik heb de Outline gebruikt voor bovenstaand plaatje.

tnx ga morgen wel proberen weet wel hoe je text invoerd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
De officiele bekendmaking komt vandaag nog maar de nieuwe blender - 2.45 - staat klaar: http://download.blender.org/release/Blender2.45/
Deze release heeft vooral bugfixes, maar het release log is nog niet uit, dus wie weet bevat het nog wat features.
Nu op naar de 2.5 release! Eventueel via 2.46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 22:11
Is er ook een add on/plugin die de GUI van Blender kan aanpassen naar een meer standaard GUI zoals Max/Maya?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Nee, dat is er niet.
Voor versie 2.5 gaan ze het hele event systeem op de schop nemen. Hierdoor wordt het allemaal wat meer OOP dus dan krijg je kans dat er plugins komen die de interface modificeren.

Er is wel iets om de hotkeys te mappen: http://wookieebuddha.com/?p=65

[ Voor 20% gewijzigd door Jogai op 17-09-2007 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185919

Hallow!

Ik ben juist terug beginnen Blenderen, en heb al een "probleem".
Screen in Object-mode:
Afbeeldingslocatie: http://i178.photobucket.com/albums/w250/thomasyola/Blender-probs/ScreenShot001.jpg

Screen in Edit-mode:
Afbeeldingslocatie: http://i178.photobucket.com/albums/w250/thomasyola/Blender-probs/ScreenShot002.jpg

Nu...probleempje is volgende:
In object-mode, zie je die lijn, maar in edit-mode niet (render ook niet).
Is niet echt een probleem, maar stoort wel.

Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178418

Alleenstaande lijnen worden niet gerendered. Als je goed kijkt in edit mode zie je nog een vertex rondlopen waar het lijntje eindigt. Delete die vertex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-05 23:58
Anoniem: 185919 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 20:29:
Hallow!

Ik ben juist terug beginnen Blenderen, en heb al een "probleem".
Screen in Object-mode:
[afbeelding]

Screen in Edit-mode:
[afbeelding]

Nu...probleempje is volgende:
In object-mode, zie je die lijn, maar in edit-mode niet (render ook niet).
Is niet echt een probleem, maar stoort wel.

Iemand? :)
Bug die ik veel tegenkom als ik de knife-tool gebruik. Als je veel keer achter elkaar op hetzelfde object de knife-tool gebruikt wil ie wel eens meer vertexen verzinnen dan nodig is. Bovendien staan die vertexen dan op een vreemde plaats. Wat ik altijd doe is alles selecteren in editmode (met A) en dan alles wat je wil houden deselecteren (met b en rechtermuisknop). Dan op x drukken en delete vertexes doen. Als het goed is heb je nu alle vertexen waar jij het bestaan niet vanaf wist ook gedelete.

• Jogai
Duesenberg J schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 21:38:
[...]

Bug die ik veel tegenkom als ik de knife-tool gebruik. Als je veel keer achter elkaar op hetzelfde object de knife-tool gebruikt wil ie wel eens meer vertexen verzinnen dan nodig is. Bovendien staan die vertexen dan op een vreemde plaats. Wat ik altijd doe is alles selecteren in editmode (met A) en dan alles wat je wil houden deselecteren (met b en rechtermuisknop). Dan op x drukken en delete vertexes doen. Als het goed is heb je nu alle vertexen waar jij het bestaan niet vanaf wist ook gedelete.
Als de vertex niet aan het object vast zit kun je ook het volgende doen.
Edit mode: alles selecteren (A)
Met de muis boven/op het deel gaan staan wat je wilt houden
Shift + L
Met L selecteer je namelijk alle verbonden vertices, en met shift trek je dat van de selectie af.
Dit is niet in jouw geval natuurlijk, maar verwijderd wel alle losse vertices waar je nix mee doet.

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 22:11
Jogai schreef op maandag 17 september 2007 @ 12:50:
Nee, dat is er niet.
Voor versie 2.5 gaan ze het hele event systeem op de schop nemen. Hierdoor wordt het allemaal wat meer OOP dus dan krijg je kans dat er plugins komen die de interface modificeren.

Er is wel iets om de hotkeys te mappen: http://wookieebuddha.com/?p=65
Dank je voor de tip!

Ik wacht wel met beginnen met Blender totdat V2.5 uitkomt :)

Ah, ok. Is weg.
Merci;)

Nu, nog een vraagje.
Kan je in edit-mode bepaalde vertex'en in een 'groep' ofzo zetten.
Zodat je later gemakkelijk elke 'groep' appart kan verwijderen ofzo...

Google brengt me niet verder... :(

TNX

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 185919 op 19-09-2007 19:27 ]

• Jogai
Selecteer je vertices waarvan je een groep wilt maken.
Klik in Link and Materials onder Vertex Groups op New.
Verander de naam Group in iets zinvols.
Klik op Assign.
Nu heb je een groep waarmee je verschillende dingen kunt doen.

Ahh...ok.
Merci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nouja zeg twee weken lang al geen vragen/opmerkingen meer hier op het forum. (is er misschien een ander blender forum).
Maarja mijn vraag is deze: ik heb net een nieuwe laptop, blender geinstaleerd maarnu. als ik zeg render gaat hij het plaatje renderen aleen je ziet niks van het plaatje, als de zaalndloper klaar is met omdraaien en je beweegd de window een keer krijg je het plaatje te zien. met filmpjes is dat helemaal irritant want daar maakt hij van elk plaatje een zwart plaatje behalve het laaste plaatje van het filmpje. heeft iemand een idee? ligt het aan mijn flaptop of aan blender zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En met Yafray?
Post anders eens je .blend, dan is het wat duidelijker. ;)
Of voeg me es toe op msn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:34
Anoniem: 193930 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 20:17:
Ben bezig met mijn autotje wordt een Audi TT (dat ga ik proberen). Ik post wat afbeeldingen ik vind het tot nu toen wel goed gaan maar misschien zien jullie foutjes. Ik heb namelijk liever dat ik nu een fout kan verbeteren i.p.v. als het niet meer veranderd kan worden.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Alvast TNX!! O+
Volgende plaatjes worden kleiner
Doe aub die plaatjes weg, hij vraagt hier steeds voor gebruikersnaam+wachtwoord voor polorix.net ;) (en dus ook als ik dit topic bezoek)

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136983

goedeavond, ik heb blender weer eens afgestoft. Ik ken de basis principes van et programma wel, maar ik loop nou tegen iets aan wat vervelend is voor de 'lighting' maar waar ik geen oplossing voor weet.
Ik heb namelijk een aantal spots die op mijn object staan gemikt met ctrl + t track to constraint. Nou is het probleem dat het punt waar ze op mikken een heel stuk boven mijn object ligt. Ik weet dat je dat kan zien door je object aan te klikken, maar ik heb totaal geen idee hoe ik die een stukje naar beneden kan schuiven zodat hij in het centrum van mijn object ligt.
Het is een simpele vraag, ik weet het.. maar ik weet niet hoe ik het moet oplossen eerlijk gezegd.

edit: laat maar, het was gewoon een kwestie van op "center" klikken in de editting sectie..

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 136983 op 18-10-2007 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Ik heb de BlenderCourse: Basistechnieken NL gedownload !

Alleen tonen ze daar direct een multiple view (4 windows, top, left, side, free) in 1 venster. Maar ze leggen niet uit hoe je dat doet...

Ik heb ervaring met QRadiant, waar ik Medal Of Honor mapjes mee maakte, da's alles :P
Mijn doel: eigen huis ontwerpen (om binnen paar jaar te bouwen :P) En gewoon wat hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-Wel, opent Blender dus.
-Bovenaan zie je de standaard 3d-kubus, en eronder een instelling-panel
-daartussen zie je een lijn, Rechtermuisknop op die lijn
-Split
-Cursor ergens in je 3d-beeld zetten, waar je het verticaal wil splitsen
-De lijn die de 2 3d-beelden splitst, rechtermuisknop, Split
-en zover... ;)

Met Join kan je ze weer tot 1 beeld vormen.

Edit:
Een huis in 3d...veel succes daarmee hoor.
Kan je niet beter eens proberen met Sketch-up, daar moet dat ook nog met lukken, het is beperkter, maar ook veel gemakkelijker om te leren. ;) (ik ben nu een huis aan het tekenen in Sketchup. ;)).

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 185919 op 20-10-2007 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Het is iets waar ik mij mee bezig kan houden, wat ik ook daadwerkelijk af wil hebben -en goed- en dus moeite voor ga doen :)
Anders had ik Blender al lang aan de kant gezet, wat een verschrikkelijke interface :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:dSucces dan hé. ;)
En ja, de interface is in het begin idd redelijk overweldigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:08

NMe

Quia Ego Sic Dico.

link0007 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:50:
[...]

Doe aub die plaatjes weg, hij vraagt hier steeds voor gebruikersnaam+wachtwoord voor polorix.net ;) (en dus ook als ik dit topic bezoek)
Ik heb alles al weggeëdit. Leuk werk. :X Maak de volgende keer trouwens even een topicreport, dan zie ik dat soort dingen veel eerder.

[ Voor 13% gewijzigd door NMe op 20-10-2007 13:12 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.blend file doet het wel op de vaste pc thuis. Maarja ik woon in en groot gezin dus die pc is niet lang genoeg vrij om om een filmpje van 3 uur te renderen. YafRay doet de file nog minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Azo...probeer anders eens met BURP.
Of mail je.blend naar mij, 3uurtjes renderen kan bij mij wel gebeuren. ;) Anders wil ik het wel mee BURP renderen hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://i178.photobucket.com/albums/w250/thomasyola/Eetkamer/render1-small.jpg
Dat is render1 van de kamer waar ik aan bezig ben.
Nu, ik zou graag een raam maken in de muur, dat lukt me perfect.
Maar dan wou ik dat je er een uitzicht van deze foto door zag.
Dus, ik zet er een plane achter, met een texture met die foto, maar het resultaat is zeer raar.
Doe ik iets fout? Kan ik het beter anders aanpakken?

Edit:
Nog een vraagje:
Ik wil de stoelen wat smoother hebben, maar als ik ze instel als "set smooth" ipc "set solid" krijg ik dit.

Mijn texture is helemaal verkloot dus...hoe kan ik de stoel toch smooth krijgen, en toch de goede texture behouden?

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 185919 op 24-10-2007 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Anoniem: 185919 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 15:56:
[afbeelding]
Dat is render1 van de kamer waar ik aan bezig ben.
Nu, ik zou graag een raam maken in de muur, dat lukt me perfect.
Maar dan wou ik dat je er een uitzicht van deze foto door zag.
Dus, ik zet er een plane achter, met een texture met die foto, maar het resultaat is zeer raar.
Doe ik iets fout? Kan ik het beter anders aanpakken?
Wat is zeer raar?
Edit:
Nog een vraagje:
Ik wil de stoelen wat smoother hebben, maar als ik ze instel als "set smooth" ipc "set solid" krijg ik dit.

Mijn texture is helemaal verkloot dus...hoe kan ik de stoel toch smooth krijgen, en toch de goede texture behouden?
Je texture is niet verkloot, je normals zijn verkloot. Selecteer een stoel, ga naar editmode en dan: ctrl+alt+n.

edit: ctrl+n bedoelde ik, zie http://wiki.blender.org/i...n_en_normals_herberekenen
suc6

[ Voor 6% gewijzigd door Jogai op 24-10-2007 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb zojuist een animatie gerenderd, dat duurde nogal lang.. maar nu vraag ik me af hoe ik em als avi of als mpg kan opslaan?
Bij save as word het altijd een .blend file. bij Export staan een heleboel bestandstypen, maar geen film bestanden en verder zie ik geen mogelijkheden? Het zou vrij simpel moeten zijn, maar ik zie het gewoon over het hoofd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Anoniem: 136983 schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:16:
Ik heb zojuist een animatie gerenderd, dat duurde nogal lang.. maar nu vraag ik me af hoe ik em als avi of als mpg kan opslaan?
Bij save as word het altijd een .blend file. bij Export staan een heleboel bestandstypen, maar geen film bestanden en verder zie ik geen mogelijkheden? Het zou vrij simpel moeten zijn, maar ik zie het gewoon over het hoofd denk ik.
http://wiki.blender.org/i...atie#De_animatie_renderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kijk aan.. hoe simpel.. maar de interface van blender is ook zo druk dat ik vaak dingen vind :).
Nou heb ik bij mijn animatie de camera lekker heen en weer laten bewegen, dat is vrij simpel. Maar nu wil ik mijn object (een soort van tablet pc) laten bewegen, en niet het hele ding, maar het scherm laten kantelen. Dus in principe een stuk of 15 vertexen selecteren en een stuk om hoog bewegen, alleen werkt dit niet met I -> Loc . Steeds als ik naar de edit mode verander dan gaat er iets mis waardoor hij blijft staan op de laatste bewerking die ik heb gedaan. Moet dit dan op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je kan alleen hele objecten animeren, buiten de edit mode :) Als je niet het hele object ineen wil animeren kan je twee dingen doen:

- shape keys gebruiken
- het object verdelen in meerdere objecten (en waar gewenst onder een group plaatsen en/of parenten aan een empty, zodat het oa. in de outliner visueel bij en onder elkaar blijft staan)

Shape keys zijn bedoeld voor animaties die je vooraf vastlegt, wat misschien niet erg handig is voor jouw doel, dus ik zou daarom het laatste aanraden. Dat is ook wat duidelijker voor jezelf omdat je dan met meer complexe animaties niet jezelf scheel loopt te zoeken naar de juiste curves :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YO tweakers.
Ik ben vrolijk waarom, ik heb 3 weken vakantie. Wat ga ik in die vakantie doen? Nou heel simpel af en toe de laptop aan laten staan voor een filmpje. (mijn laptop kan weer filmpies renderen ZOOOOO blij :D).

Iedereen kent denk wel het spel halo 3. nou ja ik spel dat ook eens af en toe. en wat veel spelers doen is een montage (=een filmpje van halo met wat vette kills heel snel achter elkaar met herrie muziek er onder, waardoor het net lijkt of je heel goed bent.) maken. ik wil wat 3d effecten in mijn filmpies proppen. Lukt heel aardig naar mijn zeggen, heb al wel 1 seconde 3d matriaal :P.

Nu de vragen: "Als je bij materials halo instelt en dan ook met lijnen (lines) hoe kan je die laten rond draaien?. die lijnen dan.
Afbeeldingslocatie: http://uploader.polorix.net//files/259/lines.jpg
Want ze blijven bij mij achterlijk stil. Ook al draai ik het object in het filmpje.Pff zinnen maken is niet mijn sterkste kant -.-'.

Number Zwei: kan je een filmpje ook alpha maken (lijkt me van niet maar wie weet:P)
Happy HALOween
Houdoe
Kaashoofd

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 193930 op 01-11-2007 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weer een dag gespeeld met blender (een uurtje). Ik ben nu bezig met een filmrol te maken, eigelijk is de filmrol al af maar er is een klein probleempje. Ik wil graag een een lichtstraal achter de filmrol plaatsen, dan komt er ligt door de gaatjes en in het grote gat moet dan een plaatje komen die half doorzichtig is waar dan ook ligt door komt. Alleen als je een material instelt op alpha .5 dan komt het licht er niet door heen -.-'. hopelijk is hier een trucje voor.
Afbeeldingslocatie: http://uploader.polorix.net//files/259/filmpaint.png
Zo wil ik het hebben.

Afbeeldingslocatie: http://uploader.polorix.net//files/259/filmblend.jpg
Links is zonder midden stuk en gaat het licht er 'doorheen'. Rechts zit een material met alpha .5 en gaat het licht er niet doorheen.
Idd slecht te zien

Houdoe

Kan iemand ook nog op het bovenstaande bericht reageren O-) O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 193930 op 01-11-2007 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Licht en alpha's werken heel vreemd in Blender als je er niet bekend mee bent. Maar ik zou het zelf sowieso op een andere manier oplossen: door de compositor te gebruiken (hint: object id's en mix-node :)).

Voor de bovenstaande vraag heb ik even geen tijd, sorry :$

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hopelijk heb je snel tijd ik zit namelijk te w8ten tot ik verder kan met mijn filmpje.
Het probleem van apha en licht heb ik opgelost door 2 filmpjes met elkaar te mixen waar door ik het zelfde resultaat krijg. Nadeel: 2x zo lang renderen en niet altijd goed beeld.
Maarja, bedankt voor je antwoord!!!

P.S. gebruiken jullie, als je animaties maken, ook nog gebruik van video editting programma's zoals moviemaker. Ik kan namelijk voor heel weinig geld (legaal) vegas 7.0 krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 193930 op 02-11-2007 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Je kan het beste alles renderen naar frames. Daar kun je ook bijvoorbeeld je achtergrond nog alpha laten. Ook hoef je niet alles in 1 keer te renderen. Op die manier kun je stilstaande dingen maar 1 keer renderen, en je bewegingen er later over heen leggen.
In blender kun je ook video bewerken. Die video editor is ook uitstekend geschikt om alle losse frames om te zetten naar video, op de manier die hier boven staat.
zie evt:
Afbeeldingslocatie: http://www.vuze.com/magnet/7RB5HB36OWIQTNQRGNH5WMUHHQCJLFJA.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mmmm...ziet er een handige tutorial uit. :) Ben em aant downloaden .;)
Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik ben nu zo'n boek over blender aan het lezen en de opdrachten maken. En ik moet zeggen dat het een erg goed boek is voor beginners. In de eerste 3 hoofdstukken stond voor mij weinig nieuws, maar nu in hoofdstuk 4 worden me toch leuke dingen aangeleerd.

The Essential Blender
edited by Roland Hess
uitgegeven door Stichting Blender Foundation
Ik heb hem gekocht bij computercollectief in amsterdam, daar kost hij nu (22-12) €34,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:) Ik heb hem vorige week ook aangekregen.
Ben er ook zeer tevreden van tot nu toe, heb hem besteld in de Blender e-shop voor €35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 21:05
achtbaanfreak schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 19:21:
Ik ben nu zo'n boek over blender aan het lezen en de opdrachten maken. En ik moet zeggen dat het een erg goed boek is voor beginners. In de eerste 3 hoofdstukken stond voor mij weinig nieuws, maar nu in hoofdstuk 4 worden me toch leuke dingen aangeleerd.

The Essential Blender
edited by Roland Hess
uitgegeven door Stichting Blender Foundation
Ik heb hem gekocht bij computercollectief in amsterdam, daar kost hij nu (22-12) €34,-
Ik zat er ook aan te denken, maar ergens las ik dat de kwaliteit van de plaatjes erg slecht was. Dus de screenshots van Blender in het boek waren van erg onduidelijk, in de zin van onscherp, moeilijk te lezen.

Misschien dat jullie dat kunnen bevestigen of ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

StephanL schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:25:
Ik zat er ook aan te denken, maar ergens las ik dat de kwaliteit van de plaatjes erg slecht was. Dus de screenshots van Blender in het boek waren van erg onduidelijk, in de zin van onscherp, moeilijk te lezen.

Misschien dat jullie dat kunnen bevestigen of ontkennen.
Klopt, de kwaliteit van de plaatjes is erg slecht. Je moet heel goed kijken wil je de vertices zien. Echter zijn ze wel te zien, dus de tutorials kunnen toch gemaakt worden.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Jack Walsh schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:56:
[...]

Klopt, de kwaliteit van de plaatjes is erg slecht. Je moet heel goed kijken wil je de vertices zien. Echter zijn ze wel te zien, dus de tutorials kunnen toch gemaakt worden.
Ben ik het mee-eens. De plaatjes zijn allemaal zwartwit en aangezien in de standaard blender layout de allemaal grijs en/of donkere kleuren worden gebruikt zijn sommige plaatjes niet goed te zien. Maar voor zover ik nu ben is alles wel goed te doen, ondanks sommige slechte plaatjes.

Maar ik vroeg me af. wat is nou precies het verschil tussen local en global, want dat heb ik er niet echt duidelijk uit weten te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
achtbaanfreak schreef op zondag 23 december 2007 @ 16:42:
[...]

Ben ik het mee-eens. De plaatjes zijn allemaal zwartwit en aangezien in de standaard blender layout de allemaal grijs en/of donkere kleuren worden gebruikt zijn sommige plaatjes niet goed te zien. Maar voor zover ik nu ben is alles wel goed te doen, ondanks sommige slechte plaatjes.

Maar ik vroeg me af. wat is nou precies het verschil tussen local en global, want dat heb ik er niet echt duidelijk uit weten te halen.
Ok bedankt voor de info over het boek, misschien dat ik hem toch ook bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
achtbaanfreak schreef op zondag 23 december 2007 @ 16:42:
Als je de orientatie van de transformaties (of de manipulator widget) bedoelt, dan is dat redelijk simpel om door te krijgen :)

View: Transformaties gebeuren parallel/tegenover de viewplane (viewplane kun je je voorstellen als de camera waar je doorheen kijkt, de viewport dus). Wat onder je muis hangt blijft daar dus ook hangen, zelfs wanneer je de muis verplaatst. Dezelfde soort transformatie krijg je ook wanneer je op de witte cirkel in het midden van een manipulator klikt.

Normal: Wat de naam al aangeeft. De orientatie van de transformatie gaat langs de normaal van hetgeen je transformeert. Dit kan bv. een zijde van een polygoon zijn.

Local: Dit geeft aan dat je in de lokale orientatie van een object transformeert. Een goed voorbeeld om het verschil mee te zien is dmv het maken van een nieuwe kubus. Zet de orientatie op "Local" en roteer de kubus om de (blauwe) Z-as heen. Wanneer je de manipulator widget gebruikt is duidelijk te zien hoe deze steeds weer meedraait met de rotatie. Switch met de manipulator aan tussen "Local" en "Global" om het verschil te zien. Local is dus de orientatie waar je op uitkomt na het roteren van een object om een willekeurige as.

Global: Global betekent dat de transformatie altijd langs/om een van de globale assen loopt. Deze assen zijn hetzelfde als de assen die over het grid heen getekend worden (die rode/groen/blauwe lijnen) en het as-icoontje in de hoek links onderin van iedere 3d space.

Note: In andere programma's wordt "Local" ook wel "Object" genoemd (omdat de orientatie in object space is) en "Global" meestal "World" (omdat, juist, de orientatie in world space is).

Denk trouwens dat dit ook best bruikbare informatie zou kunnen zijn voor de startpost in het 3d topic :) Weet nog wel hoeveel moeite ik er zelf mee had in het begin.

[ Voor 11% gewijzigd door Stukfruit op 23-12-2007 18:55 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Als ik roteer en ik schakel tussen Local en Global, dan veranderd er niks :?
Maar als ik het goed gebruik is local dus vanuit het punt van het object zelf, global vanuit het middenpunt van de 3d view (snijpunt van de assen)?

En is misschien wel bruikbaar ja. Ik moet maar een keer in de vakantie dit topic helemaal doorstippen om bruikbare info eruit te halen en (op één of andere manier) in de startpost stoppen.

Iniedergeval bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

StephanL schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:39:
Ok bedankt voor de info over het boek, misschien dat ik hem toch ook bestel.
Ik vind het boek (The Essential Blender) wel een aanrader, ondanks de slechte kwaliteit van de plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
achtbaanfreak schreef op zondag 23 december 2007 @ 21:26:
Als ik roteer en ik schakel tussen Local en Global, dan veranderd er niks :?
Maar als ik het goed gebruik is local dus vanuit het punt van het object zelf, global vanuit het middenpunt van de 3d view (snijpunt van de assen)?
Nee, geen snijpunten, het gaat om de orientatie van de manipulators of de handmatige transformaties (via de shortcuts). Bij global loopt de transformatie om een z-as bijvoorbeeld *altijd* om de z-as die je ook op het grid ziet. Bij local is dit in het begin ook zo, totdat je je object bv. roteert.

Misschien is het wat duidelijker met plaatjes :)

Zie je hier hoe de manipulator op dezelfde manier geroteerd is als de kubus? Dat is local.
Afbeeldingslocatie: http://xs122.xs.to/xs122/07521/local.png

Zie je hier hoe de manipulator met zijn assen is uitgelijnd op dezelfde assen als die van het grid waar de kubus 'op' staat? (geen snijpunten! niet aan denken! heeft er niets mee te maken!). Dat is global.
Afbeeldingslocatie: http://xs122.xs.to/xs122/07521/global.png

Dit kan erg handig zijn wanneer je bv.een geroteerd object of component wil verplaatsen maar wel dezelfde orientatie wil houden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Oke, bedankt, ik vat het nu. Is het goed als ik die plaatjes ook gebruik voor de startpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Tuurlijk :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
In de wiki van blender is ook een pagina besteed aan fouten in het boek The Essential Blender , hiervind je ook de (plain) teksten en afbeeldingen.

http://wiki.blender.org/index.php/Books/Essential_Blender .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MMmm..foutje. Ik kan dit precies niet verwijderen? :s

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 185919 op 25-12-2007 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik raad het je zeker aan om die Blender Essential te kopen hoor, zeer goed boek naar mijn mening!

Dan nog een bijna-klaar-rendertje van me:

Afbeeldingslocatie: http://i178.photobucket.com/albums/w250/thomasyola/GOT/Render16-thum.jpg
Klik voor HD.

Commentaar is altijd welkom. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 185919 op 25-12-2007 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Als ik op het plaatje klik krijg ik en een site te zien, geen plaatje en een virus melding.

Verder ziet hij er oke uit.

[ Voor 14% gewijzigd door achtbaanfreak op 25-12-2007 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah, oei. Dat is iets raar met die hosting dan denk ik. Links werken niet, maar rechtstreeks ernaartoe gaan wel...
En een virusmelding? :o Mijn excuses dan, die heb ik zelf niet gehad...(AVG)

Anyhow...heb nu op andere host gezet, en het werkt nu wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Anoniem: 185919 schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 21:15:
Ah, oei. Dat is iets raar met die hosting dan denk ik. Links werken niet, maar rechtstreeks ernaartoe gaan wel...
En een virusmelding? :o Mijn excuses dan, die heb ik zelf niet gehad...(AVG)

Anyhow...heb nu op andere host gezet, en het werkt nu wel. ;)
Virus melding is wat groot gezegd hoor, Avira AntiVir PersenolEdition Classic gaf een melding dat er een bestand/programa (denk bestand) was wat hij niet als virus herkende maar waarvan hij wel verwachtte dat het een virus of iets dergelijks was.

Maar hij ziet er echt netjes uit, maar ik moet er echt bij blijven dat dit een vragen topic is en dat je voor het showen van je creaties toch echt in het [3D] Post je 3D stuff maar weer - part 39 moet zijn. Niet dat ik het niet mooi vind ofzo, maar regels zijn regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:) Oke.
Ik dacht gewoon dat het hier beter zou passen, Blender-mensjes onder elkaar, ipv die 3ds max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Anoniem: 185919 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 10:53:
Ik dacht gewoon dat het hier beter zou passen, Blender-mensjes onder elkaar, ipv die 3ds max.
Ben ik het mee-eens, maar het is een vragen topic en volgens mij had zo'n mod/admin tegen me gezegd dat het een vragentopic moet blijven en geen show topic, want daarvoor is dat topic al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Anoniem: 185919 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 10:53:
Niet iedereen over een kam scheren he, er zijn ook nog de Silo-mensen, Houdini-mensen, Maya-mensen, etc etc etc :P

@hieronder:

Ik doelde eigenlijk op je "ipv die 3ds max"-commentaar ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Stukfruit op 26-12-2007 17:56 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:d Jaja, feit. Maar als ge de startpost ziet...de tutorials...redelijk duidelijk wat de meeste doen hé. ;)

Mo geen probleem voor mij ee. Ik vind de "Blender-cultuur" gewoon heel aangenaam, kijk maar eens op hun IRC-kanalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over dat boek waar jullie het nu met z'n alle over zit daar ook een cd bij met .blend file's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jup. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik het boek plus cd ( :P ) ook besteld ik hoop dat ik er veel van kan leren. Hoop dat TNT op schiet met het bezorgen van het pakketje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet er iemand of er in Blender een functie zit waarbij je muziek kan koppelen aan bewegingen zoals o.a. een equalizer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er loopt ergens een MIDI to ipo script rond.

hier dus
http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=78403

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117964

Hoi allen blenders ik heb een model vraag. Ik maak een model van scratch af aan door vertices aan te maken en vervolgens te vullen met faces. echter nu komen er op sommige plaatsen donkere vlekken en strepen op het model. Ik heb al de normals hercalculeerd en dat mocht niet baten, heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen.

Afbeeldingslocatie: http://www.kakatoe.net/media/sshot-1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.kakatoe.net/media/sshot-2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@NiceCover:

Heb je vraagje even op IRC gevraagt, en zij zeggen dat je Faces in je mesh hebt.
Dus probeer die eens te verwijderen, en gewoon je mesh "aankleden".

[ Voor 197% gewijzigd door Anoniem: 185919 op 06-01-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Herbereken je normals. Selecteer alles en druk dan ctrl N. En verwijder mischien eerst nog doubles (in het menu onder W)

edit: zo blijkt is je mesh dus ook gewoon slecht. Je hebt lijntjes lopen in het stuk dat geëxtrude is. Blender kan dan niet weten wat binnen en buiten is. Dus eerst je mesh opkuisen...

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 178418 op 06-01-2008 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117964

Inderdaard, ik had faces in mn mesh, Ik wist niet dat dit tot dit resultaat kon leiden. ik heb de mesh opgeschoond en nu ziet hij er een stuk beter uit, bedankt he'
Afbeeldingslocatie: http://www.kakatoe.net/media/sshot-3.png

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 117964 op 06-01-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdijk1647
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 06:51

basvdijk1647

aka Osiris

Vandaag http://www.blendercourse.com eens in een nieuw jasje gestoken *O*

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Volgens mij staan er wat datums verkeerd.
BlenderCourse Basics - Version 1.0 released!
Hierna volgt de downloadlink, waarmee je naar een pagina van 6 januari 2007 verwezen wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdijk1647
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 06:51

basvdijk1647

aka Osiris

Jogai schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:40:
Volgens mij staan er wat datums verkeerd.

[...]

Hierna volgt de downloadlink, waarmee je naar een pagina van 6 januari 2007 verwezen wordt...
Thanks! moet idd 2008 zijn, echt stom. Door 5 mensen laten controleren :P

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joepie ik heb het boek "the Essential Blender" binnen. Ik kwam er achter dat ik alle files van de cd en veel stukken tekst van he boek al gewoon al op de pc had staan, had ik al een al keer gedownload. dus eigelijk heb ik alleen voor het papieren de kaft betaald.

Welk boek is handig als je "the Essential Blender" uit hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Anoniem: 193930 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:30:
Joepie ik heb het boek "the Essential Blender" binnen. Ik kwam er achter dat ik alle files van de cd en veel stukken tekst van he boek al gewoon al op de pc had staan, had ik al een al keer gedownload. dus eigelijk heb ik alleen voor het papieren de kaft betaald.

Welk boek is handig als je "the Essential Blender" uit hebt?
Er zijn niet echt veel boeken over Blender volgens mij. Maar voor karakter-animatie bestaat er nog "Introducing Character Animation with Blender" van Tony Mullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Zijn volgende boek komt eraan, over simulaties.
zie: http://www.blendernation....ash-video-by-tony-mullen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 08:37
Hallo!

Ik ben nieuw op GoT, en blij om te zien dat er een blender topic is.
Ik ben zelf een die-hard blender-user, en ga hier denk ik nog wel een tijdje rondhangen ;)
Je kan wat van m'n werk zien in m'n youtube account:
http://www.youtube.com/profile?user=aegis3d
(op welke ik best trots ben, met inmiddels al weer 44.000 views total)

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi mooi. :)
Kga ook eens experimenteren met die softbody, had ik nog niet van gehoord.

Welkom hé. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Hier is mijn softbody experiment:

http://jogai.nl/images/zoom/Blender3D/bsb.gif (1947.9 KB)
:P
En hier de tutorial om het na te maken:
http://en.wikibooks.org/w...o_Pro/Soft_Body_with_wind
@achtbaanfreak: Sorry, dat klopt. Vandaar de tutorial

bijna 2MB voor een gifje is iets teveel van 't goede voor op 't forum ;)

[ Voor 64% gewijzigd door BtM909 op 11-01-2008 00:49 . Reden: Nuttige link toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Ik moet erbij blijven dat dit geen show topic is. Hiervoor is het post hier je 3d stuff maar weer topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 08:37
Anoniem: 185919 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:48:
Mooi mooi. :)
Kga ook eens experimenteren met die softbody, had ik nog niet van gehoord.

Welkom hé. ;)
Thanks!

@Jogai

Mooie softbody!

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 09:56

Postie

No beer, no glory

Is er ook een cheatsheet voor blender?

Live every day, as if it's your last one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Postie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:14:
Is er ook een cheatsheet voor blender?
In de startpost staan hotkeys met eronder deze link:
http://wiki.blender.org/index.php/Reference/HK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
In Blender zelf vind je onder het "Help"-menu ook nog de "HotKey and MouseAction Reference", best handig :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jogai schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:55:
Hier is mijn softbody experiment:

http://jogai.nl/images/zoom/Blender3D/bsb.gif (1947.9 KB)
:P
En hier de tutorial om het na te maken:
http://en.wikibooks.org/w...o_Pro/Soft_Body_with_wind
@achtbaanfreak: Sorry, dat klopt. Vandaar de tutorial

[mbr]bijna 2MB voor een gifje is iets teveel van 't goede voor op 't forum ;)[/]
Tnx, ik vond er niet direct een goede. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postie

Postie

No beer, no glory

Bij nader inzien zijn het er wrs toch te veel om op 1 velletje te printen ;) Ben ook met het boek begonnen, besteld op de website, geweldig boek. Jammer idd van de screenshots soms, kleur zou beter zijn geweest maar dan uiteraard ook weer duurder. Maar het is zeker een leerzaam boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Ik heb gezegt dat ik de startpost zou updaten, dus heb "even" het hele topic doorgekeken naar dingen waarvan ik zoiets had van die moeten er echt in komen en ik kwam ergens tegen dat blender op linux niet om kan gaan met ATi kaarten, is dit nog steeds het geval?

En, bij het renderen maak je toch gebruik van fp berekeningen? want ik zit eraan te denken een nieuwe pc te kopen en als je dat doet, dan komt een Phenom goed van pas om snel te renderen.

En nog één laatste ding. Ik kwam hier tegen dat blenderartist.org zo'n foto upload site heeft/gebruikt. Mag je als blender user deze site gewoon gebruiken of moet je daarvoor bij blenderartist.org zijn geregistreerd of speciale rechten hebben ofzo? Want ander is het misschien ook handig om in het starttopic te zetten om plaatjes te uploaden als je geen andere plek hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door achtbaanfreak op 11-01-2008 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postie

Postie

No beer, no glory

achtbaanfreak schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 21:43:
Ik heb gezegt dat ik de startpost zou updaten, dus heb "even" het hele topic doorgekeken naar dingen waarvan ik zoiets had van die moeten er echt in komen en ik kwam ergens tegen dat blender op linux niet om kan gaan met ATi kaarten, is dit nog steeds het geval?
...
Voor zover ik weet, knalt blender je desktop manager eruit als je het rendervenster wilt sluiten. Weet niet of dat nou perse met mijn compiz fusion instelling te maken heeft maar volgens mij is het grotendeels een probleem met de ati drivers. Worden wel al beter, maar zijn nog verre van optimaal.

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Ook onder Windows kan Blender ook niet met ATi kaarten omgaan. Komt omdat Blender functies van OpenGL gebruikt die verschrikkelijk slecht en buggy niet goed geimplementeerd zijn in de drivers van ATi.

De enige manier om Blender met een ATi kaart te gebruiken is dmv het uitschakelen van de hardware versnelling, maar dat is uiteraard niet waar je die kaart voor koopt.

Een waarschuwing dat je beter NVIDIA kan kopen wanneer je Blender wilt gebruiken is denk ik wel gepast...
Maak niet dezelfde fout als vele anderen deden, zullen we maar zeggen..

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb een ATI kaart (x800 pro) onder windows XP en bij mij doet Blender het prima, terwijl de hardwareversnelling wel aan zal staan (ik heb hem tenminste niet uitgezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Dan ben jij een van de weinige mensen met een ATi-kaart en een stapeltje met heel veel geluk :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 20:15
Onder linux heb ik eigenlijk nog nooit gekke dingen gemerkt met Blender en mijn Ati 9500 pro (closed source drivers van ubuntu 7.04 gebruik ik). De linux drivers van Ati zijn echter niet al te best (ze zijn er het laatste half jaar hard mee bezig om het te verbeteren, laten we hopen dat er binnenkort ook daadwerkelijk snelle en stabiele drivers uitkomen).
Dat blender onder windows problemen geeft met een ati lijkt me toch echt een beetje sterk, ik kan me niet voorstellen dat de ati windows opengl drivers slecht zijn.
Misschien dat Blender specifieke nVidia extensies gebruikt? Maar ook onder Windows heb ik geen crashes ervaren met Blender en een Ati kaart...

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Nee, Blender gebruikt bijna geen extensies. Blender gebruikt de front buffer op een manier die de drivers icm bepaalde kaarten van ATi niet fijn vinden (plus nog wat spul voor het tekenen van bitmaps afaik, wat ook niet leuk gevonden wordt).

Het gaat ook niet om crashes, het gaat er om dat Blender onbruikbaar wordt door die bugs. Iedere update van het scherm kan bijvoorbeeld een paar seconden duren.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:42
Ik speel al iets langer met blender, maar laatste halfjaar heb ik op mijn ati 700xt en mijn x1600 mobility geen enkel probleem gehad met blender in windows. Misschien mazzel, maar ik denk dat de problemen tegenwoordig ook al een stuk verminderd zijn ten opzichte van zeg een jaar geleden.

In linux is het probleem helaas nog wel aanwezig, zojuist nog getest met mijn x1600, en op het moment dat ik wil renderen klapt inderdaad de windowmanager er uit.

[ Voor 24% gewijzigd door denyos op 12-01-2008 10:50 . Reden: Linux stukje toegevoegd ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een crappy Radeon9200.
En die werkt perfect in XP.
In Ubuntu ook, Compiz Fusion werkt zelfs; maar blender, fataal.
Als ik het opstart krijg ik al een raar beeld, en als ik een simpele actie doe slaagt ie tilt.
Maar ik heb me niet met drivers bezig gehouden, het zou moeten gaan in elk geval.

Iemand die ik ken heeft zelfde graka, en daar werkt het wel, maar hij werkt met Xubuntu en Compiz Fusion werkt dan weer niet bij hem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Oke,

Ik draai hier met xp en een ati radeon 9250 en heb verder geen enkel probleem (driver versie 7. nog iets denk ik). Maar als ik dan linux ga gebruiken ga ik waarschijnlijk Open Suse gebruiken, heeft iemand daar evaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
denyos schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 10:47:
In linux is het probleem helaas nog wel aanwezig, zojuist nog getest met mijn x1600, en op het moment dat ik wil renderen klapt inderdaad de windowmanager er uit.
Klapt hij er ook uit wanneer je naar de image editor toe rendert? :)
Kan je voor kiezen in de knoppenbalk onderaan (scene/render buttons), op de Output-tab.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postie

Postie

No beer, no glory

Stukfruit schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 22:31:
Ook onder Windows kan Blender ook niet met ATi kaarten omgaan. Komt omdat Blender functies van OpenGL gebruikt die verschrikkelijk slecht en buggy niet goed geimplementeerd zijn in de drivers van ATi.

De enige manier om Blender met een ATi kaart te gebruiken is dmv het uitschakelen van de hardware versnelling, maar dat is uiteraard niet waar je die kaart voor koopt.

Een waarschuwing dat je beter NVIDIA kan kopen wanneer je Blender wilt gebruiken is denk ik wel gepast...
Onder windows heb ik er totaal geen last van met mijn ati x1900xt kaartje, werkt perfect allemaal. Is dit puur speculatie of heb je bronnen?

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste