[Blender] Het Blender vragentopic

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 40.180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185919

Weet iemand hoe ik een texture/materiaal krijg zoals de middelste bol daar?
Render

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-05 16:06
In de material settings Raymirr aanklikken en bijna op 1 zetten. (0.8 of 0.9 ofzo) Dan de kleur van je object zelf wit of lichtgrijs maken. En verder moet er natuurlijk ook iets zijn om te weerspiegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 15:12
Kijk ook eens naar Tutorials/HDRI with YafRay op de Blender wiki.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183025

Heeft iemand toevallig een Tut/eigen gemaakte ding van een Bus? Ik zoek er namelijk een, maar het lukt me niet echt om te maken (ben nu aan het exp. en heb het 2 dagen.)

Leuk proggie trouwens, voel me helemaal pro met al die schermpjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TS: in de mini-faq staat bij Waar kan ik Blender downloaden? deze link:
http://www.blender3d.org/cms/Blender.31.0.html

-->
Page doesn't exist (anymore)

Oops! You have accessed the Blender website with a link to a page that does not exist, or was moved away.

Recently we have reorganized the Blender website entirely, which might be a reason why the link you clicked gives an error.

Please consider to browse our site to find the content you were looking for. Below you can find sitemap overview as well.

The search option for blender.org will be back in a couple of days too.

Thanks,

blender.org web team, Feb 18th, 2007

Sitemap blender.org

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178418

TEAMIKKE schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 21:09:
Máár hoe krijg ik die spaak mooi onder een ten opzichte van het vlak? Gewoon roteren kan natuurlijk maar is er een betere manier?
2 dingen,

maak je spaken uit een verschillend object of verbind deze niet met de mesh van de "naaf" of wiel, dat zou bij subsurfen en andere operaties je mesh namelijk pijnlijk verminken;

F9-->Mesh tools-->spin instellen op 360° a 8 steps en op spin drukken wanneer je je in side vieuw bevind (blender roteerd loodrecht op je vieuw) en zorg dat je 3D cursor gecentreerd staat in het midden van de "naaf"

blenderwikilink

veel geluk

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 178418 op 15-06-2007 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Oké bedankt! Ik ga weer verder klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik wordt er zo ziek van he! Ik maak een nieuwe cubes aan ofzo naast mijn andere ding, en ik druk op A, dan wil hij dat andere ding niet meer pakken, maar alleen die cubes die ik net heb aangemaakt! Echt zeer iritand. Daarnaast vind ik die Render van Blender echt uitermate slecht, ik weet niet wat jullie ervaring is, maar als ik iets render met een licht inval werkt hij dat zeer lelijk uit. (vooral doorzichtige dingen.)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 183025 op 17-06-2007 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je Yafray al eens geprobeerd?

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 185919 op 17-06-2007 10:04 . Reden: Yafray gelinkt aan website. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Hitman zoals jij het beschrijft is het nogal wiedes dat je enkel je nieuwe object kan selecteren, je bevindt je namelijk in edit mode. Om andere objecten te selecteren dien je je in object mode te bevinden. Gebruik Tab om te wisselen tussen modes.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikibooks/en/1/1a/Armature_3D_Header.jpg
Als je BlenderInternal renders op de ballen trekt is er iets mis met jouw light setup om het cru te stellen. Als je hier eens rondloopt zal je merken dat BI wel goede resultaten kan geven. Mogelijks kan Ambient Occlusion aanzetten je resultaat al meerdermaal verbeteren.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikibooks/de/c/cc/Blender3D_aoButtons.png
Een zon als lamp geeft ook betere resultaten dan een spot. (soms heb je echter een spot nodig). Of probeer eens 3-point lighting (ongeveer onderaan de pagina) en hier. Of global illumination met een icosphere.

En verlies de moed zeker niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114803

Hee,

Ik heb al wat basis ervaring opgedaan, maar heb erg sterk het vermoeden dat ik te snel vast loop.
Zijn er misschien kleine concepten die niet al te lang duren, maar wel erg leuk zijn om te maken met een leuk resultaat?

Ik vind het erg moeilijk om zomaar ergens aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De moed verliezen was ik ook zeker niet mee bezig!

Heel erg bedankt voor je uitleg, ik ga het even allemaal rustig bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:33
Anoniem: 114803 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 17:51:
Hee,

Ik heb al wat basis ervaring opgedaan, maar heb erg sterk het vermoeden dat ik te snel vast loop.
Zijn er misschien kleine concepten die niet al te lang duren, maar wel erg leuk zijn om te maken met een leuk resultaat?

Ik vind het erg moeilijk om zomaar ergens aan te beginnen.
Ik ben zelf aantal weken geleden weer begonnen met de blendercourse, te vinden op www.blendercourse.com
Dit zijn vrij simpele opdrachten waarbij alle basis technieken worden uitgelegd. Misschien dat dit iets te makkelijk is, maar denk dat het zeker de moeite waard kan zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Ik heb die ook gedaan maar ik vind hem niet zo goed als wikibooks.blender.org enz. Hierin wordt veel dieper ingegaan op alle functies en wordt ook uitgelegd wat het doet i.p.v. hoe je het gebruikt. Er zijn wel een heel hoop maar als het eerste rijtje oorloopt weet je er echt een stuk meer van. Daarna kun je nog verder gaan met andere ingewikkeldere tut's die daar weer achter staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 12:33
Bedankt voor de tip Teamikke! Ik ga daar vanavond is naar kijken, lijkt me een mooie aanvulling op mijn huidige kennis :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denyos schreef op maandag 18 juni 2007 @ 00:05:
[...]

Ik ben zelf aantal weken geleden weer begonnen met de blendercourse, te vinden op www.blendercourse.com
Dit zijn vrij simpele opdrachten waarbij alle basis technieken worden uitgelegd. Misschien dat dit iets te makkelijk is, maar denk dat het zeker de moeite waard kan zijn.
Ja precies, heb ze al gedaan toen ik er net mee begon. Regelmatig ben ik op zoek naar goede tutorials en leuke testjes van mensen die ik na probeer te maken. Maar zit momenteel volgens mij in zo'n stadium dat ik overal net tussen in zit: Net niet goed genoeg om beter te maken, en iets te goed om me bezig te houden met de beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 16:12
Even een klein vraagje: hoe laat ik een softbody om een voorwerp heenbuigen?
lijkt me wel eens leuk om een t-shirt te maken, maar nu zakt m'n lap stof gewoon door de kubus heen (de lap stof word uiteindelijk een t-shirt, en de kubus een klerenhanger).

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een softbody zal vanzelf om een voorwerp heen buigen indien deze een deflection heeft (je moet wel een animatie opstellen om de softbody een paar frames de tijd te geven om "soft" te worden. Dat is basic, google helpt je daar in... hier bvb een goede tut

Specifieker voor kledij heeft toloban hier wat neergepoot, hij maakt ook gebruik van weight painting wat al wat hoger gegrepen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 178418 op 18-06-2007 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
bartgrefte schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 23:06:
TS: in de mini-faq staat bij Waar kan ik Blender downloaden? deze link:
http://www.blender3d.org/cms/Blender.31.0.html

-->

[...]
Ja, kan wel kloppen. Dat was denk ik de download locatie van 2.42a ofzo, nu is het versie 2.44, zal het even aanpassen.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Voor diegene die verder willen: Wordt van noob een pro! :+
Ik heb die een heel eind doorgewerkt, en dan weet je idd een heel stuk meer. Voor de rest moet je er ook een beetje gevoel voor ontwikkelen. Echt pro durf ik me nog niet te noemen. Hierin kun je ook een simpele tutorial over softbodies vinden.
Wat ook aan te raden is : Blender Summer of Documentation, daar heb ik een onderdeel of twee uit gedaan, en voor de rest haal ik er wel eens specifieke info uit.
Net gevonden, kijk maar eens rond op http://learnblender3d.com/

[ Voor 5% gewijzigd door Jogai op 18-06-2007 22:29 . Reden: just found ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank je Jogai, dat ga ik eens even doornemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Jogai schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:45:
Voor diegene die verder willen: Wordt van noob een pro! :+
Ik heb die een heel eind doorgewerkt, en dan weet je idd een heel stuk meer. Voor de rest moet je er ook een beetje gevoel voor ontwikkelen. Echt pro durf ik me nog niet te noemen. Hierin kun je ook een simpele tutorial over softbodies vinden.
Wat ook aan te raden is : Blender Summer of Documentation, daar heb ik een onderdeel of twee uit gedaan, en voor de rest haal ik er wel eens specifieke info uit.
Net gevonden, kijk maar eens rond op http://learnblender3d.com/
Die eerste vind ik idd. ook heel goed :) Veel variatie en telkens als je het vorige goed kan weer wat nieuws. Echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe kun je eigenlijk je creatie inkleuren, om het zo maar te noemen. Ik kan de kleur van mijn totale mesh (Zo heet dat toch?) wel een kleur geven. Maar als ik delen wil kleuren, dan lukt me dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben begonnen met mijn eerste autootje (Nissan 350Z).
Maar ik ben nu begonnen aan de zijkant, en ik krijg zo iets. (zijn screenshots, geen renders)

Waarom zijn die plekken aan de banden (of waar die moeten komen toch) donkerder, en bij de render is dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je normals zijn verkeerd. selecteer al je vertexes en druk op ctrl N dat zal ze herberekenen. Indien je je mesh nu op smooth zou zetten en renderen zou het trouwes wel zichtbaar zijn op je render.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah, heel hard bedankt!
Zou je me ook kunnen uitleggen wat ik nu juist heb gedaan? Wat doet CTRL+N?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
Als je Ctrl + N doet, verschijnt er zoals je waarschijnlijk hebt gezien een vraag: "recalculate normals outside?" Als je daarop klikt berekent dus de computer voor elke face welke kant de 'buitenkant' is en plaatst dan de normal aan die kant. Bij meshes met veel ingewikkelde verbindingen binnenin (foute meshes dus) geeft dit dan ook rare resultaten. Bij een platte mesh (wat jij hebt volgens mij) gooit ie alle normals gewoon naar 1 kant.
Wil je handmatig normals aan de andere kant van een face zetten, selecteer je de betreffende face en klik je op "flip normal" (in je mesh tools)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Normals geven aan wat de bovenkant en wat de onderkant van een face is. Indien niet alle normals dezelfde kant uitwijzen (de buitenkant) dan heb je een object waarvan sommige faces gedraait zijn wat niet kan. Dit gebeurt door de techniek die je gebruikt om te moddellen, en is normaal.

Ctrl N herberekend al deze normals waardoor ze allen naar buiten zullen staan. Er is een knopje (draw normals) in de mesh tools die toelaat om de normals weer te geven (puur informatief want de normals zelf kan je niet wijzigen)

Min of meer toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Ik ben geweest en hier zijn de videos van het event. Ik had wat problemen met het overbrengen van de film naar mn computer en het heeft even geduurt voor alles geupload was, maar hier is het dan:

Zoek op vuze naar Blender event 2007

of ga direct naar:
Afbeeldingslocatie: http://www.vuze.com/magnet/AM4A6ALNKRUH6PK665ISNU4LTPUON2DQ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vuze.com/magnet/4AEFDAQAXMSADYCPAGRWREG4BO7EFURL.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vuze.com/magnet/7RB5HB36OWIQTNQRGNH5WMUHHQCJLFJA.jpg
Net boven de normale download knop kun je ook de torrent downloaden. Vuze is lekker snel, daarom heb ik het daar gedaan, dus geniet ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Erg leuke opnames, maar de kwaliteit is echt bar slecht! Erg jammer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slecht? 700MB voor 1 uur...raar dat die slecht zijn...
Volgende maand ga ik er ook eens downloaden (maar nu zit download-limiet eraan...:()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb het meer over het flikkeren van het beeld, word je naar 2 uur kijken helemaal gek van.
Moest wel heel erg lachen om het moment dat de lip animatie script mislukte door de Blender versie 2.44 :) Maar in iedergeval bedankt voor de films! Erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Flikkeren van t beeld komt door verschillende framerates. Ik wist ook niet wat ik kon verwachten want we hadden beter een of ander screencapture geval aan kunnen zetten.
En die 700 mb doet er niet echt toe. Ik heb speelfilmlengte bekeken van 700 mb en dat was behoorlijk acceptabel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aah op die fiets :)

Ik ben momenteel bezig met een fantasie ventje, maar loop tegen een aantal dingen aan.

1) Als ik het hoofd denk af te hebben en de Mirror apply, dan zit er op de neus een rand. Nu heb ik geprobeerd dit weg te werken, maar het plijkt dat de poligons daar elkaar niet gelinkt hebben. Is er een manier om die hele 2 helfden aan elkaar vast te zetten? Of bijvoorbeeld van twee punten één punt maken.

2) Ik wil als achtergrond een plaatje gebruiken, maar helaas word dit plaatje niet op mijn plane goed weergeven. Hoe kan ik het beste een achtergrond image plaatsen?

Afbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/9982/testhoofdpx5.th.jpg

Edit: Ik heb de neus nu helemaal misformd omdat ik heb geprobeerd die poligons met elkaar te verbinden met F en W(merge) ofzo. Hoop niet dat dat verwarrend is voor mijn vraag.

3) Ondertussen ben ik met wat anders begonnen, nu was ik al zover dat ik de amature er in gebouwd heb. Alleen werkt mijn weight paint gewoon niet. Ik kan een bone selecteren, ik heb mijn Opacity en weight volopen staan. De optie staat op Add en op Spray. Normaal gesproken zou ik dan toch kunnen weight painten?

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 114803 op 23-06-2007 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@wmmicra:
1) selecteer de "naad" W-->remove doubles
2) in de header van je 3d beeld vieuw-->background image
3) geen idee O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb dat al geprobeerd maar op een of andere manier werkt dat niet helemaal jovel.
En als ik die background Image probeer, dan renderd hij die niet..

Hier mijn Blender Bestand, misschien kan iemand me helpen?
http://www.sharebigfile.c...y-Char-Applied-blend.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sharebigfile heeft popups en geeft een error...

Wat kan er misgaan bij remove doubles? Wel dat de instellingen ervan je doubles niet aanzien als doubles omdat ze te ver van elkaar liggen, de instelling is terug te vinden bij mesh tools. (zoom eens in en kijk als de 2 helften niet te ver van elkaar liggen). Of selecteer je naad, scale op de x as (normaal gezien, kan ook y zijn) tot 0 en remove doubles dan. Dit MOET werken (omdat er dan zeker doubles zijn) zoniet is er iets anders (mischien een slechte mesh van voor het apply van de mirror?) maar ik weet niet wat.

Dat de background niet gerenderd wordt is normaal. Wil je je plaatjes wel zien dan moet je planes maken met dezelfde grootte als je plaatje dus bv 8*6 voor een plaatje van 800*600pixels. En hier moet je dan je plaatje op toepassen. Thomasyola heeft hier al op pg 8 een vraag over gesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 178418 op 23-06-2007 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hardstikke bedankt Snelleeddy, met Remove Doubles is het inderdaad gelukt. Schijnbaar selecteerde ik de naad niet goed.

Ik zal eens proberen hoe dat werkt met die plane :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Ik vraag me af hè...ik heb zo'n model (ja ja..ik ben weer eens begonnen) en ik heb echt zo heel veel vertex. Nou als je soms ergens een vertex wil verplaatsen is het zo moeilijk te zien door al die andere vertex of je de goede hebt, en waar die precies naartoe moet. Is er niet een functie om bepaalde vertex tijdenlijk naar een andere laag te verplaatsen of tijdelijk onzichtbaar te maken ofzo? zonder dat je model word aangetast..zeg maar :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jup dat is er.
Je kan vertexes verstoppen door ze te selecteren en op H (hide) te duwen. Of je kan enkel een gebied selecteren dat je wel nog wilt zien en dan op shift-H duwen. Je krijgt alles terug door Alt-H
Of je kan je verts selecteren en deze in een tijdelijke vertex group steken. Dit is handig als je een bepaald onderdeel van je mesh nodig hebt en dat deze niet zo simpel in 1 keer te selecteren valt. Je selecteerd ze 1 keer en stopt ze in een vertex group. Deze kan je dan laten selecteren door op select te duwen in het menutje.

Maar H is waarschijnlijk wat je zocht.

Indien het andere objecten zijn die je storen verschuif je object dan efjes naar een andere layer (M). Of in object mode shift H.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 178418 op 27-06-2007 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
ja precies wat ik zocht!

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Laatst online: 14-04 13:35
Ik ben een auto aan het maken met blender en ik vroeg me af of het mogelijk was om de auto smooth die ik nu heb aanstaan "in te branden". Ik weet dat dit het aantal vertices enorm gaat vergroten, maar ik heb het nodig voor het de auto te kunnen importeren in men spel.

Hoe doe je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "in te branden", maar misschien heb je wat aan deze post op BA.org: Smoothing groups mini tut.
Subsurf kun je apply-en, maar ik denk niet dat je dat bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
Ik bedoel inderdaad uw "applien", maar dan voor auto-smooths.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Dat kan dus niet. Alleen binnen blender kun je die gebruiken. Je kan het wel handmatig doen, zoals bij voornoemde mini tutorial gedaan wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Jogai op 10-07-2007 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smooth/autosmooth veranderdt de mesh niet dus kan je deze maar moeilijk (lees niet) applyen. Het is geen modifier. Wat wel kan is subsurf en op bepaalde randen crease om autosmooth wat na te bootsen... Maar smooth en autosmooth zijn geen modifiers dus kunnen deze niet worden toegepast.
Waarvoor zou het trouwens dienen? (Ik zie niet direct het nut ervan in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
Hmm ja ik heb nu ook door dat er gewoon phong shading wordt toegepast, dat had ik moeten weten.

PS: Bedankt voor die tutorial, die had ik toevallig nu nodig ;)

Ives

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 20:15
@achtbaanfreak: misschien is het al eerder gemeld, maar één van de links in je startpost is niet correct. Het gaat om de link naar de indigo renderer. De link zoals die nu is verwijst naar een reclame pagina:
code:
1
www.indigorender.com

Maar de link moet zijn:
code:
1
www.indigorenderer.com

Zag dit topic toevallig staan, heb in het verleden wel eens met 3dsmax gespeeld, maar zou graag blender beter leren kennen (heb er al wel eens een avondje mee gespeeld). Dus ik zal dit topic eens doorlezen en als ik binnenkort wat meer tijd heb blender weer eens installeren.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Zoals eerder gezegd is dit een goede start (en is up to date): http://www.blendercourse.com/Dutch.aspx
Daarna kun je verder met http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro en als je daar een eind mee bent kun je eens op http://wiki.blender.org/index.php/Main_Page rondkijken, vooral http://wiki.blender.org/i...r_Summer_of_Documentation is goeie documentatie.
Dat is tenminste wat voor mij werkte, maar aangezien jij al 3d ervaring hebt kun je waarschijnlijk wel wat overslaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Jogai op 12-07-2007 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 16:12
Mijn Blender is nog steeds heel onstabiel.
Heb versie 2.41 t/m 2.44 geprobeerd, geen enkele blijft stabiel.

Ligt waarschijnlijk aan mijn videokaart: S3 unichrome plus IGP

Welke low-budget kaart is het beste voor blender? kwa drivers dan, en daarna pas prestaties.
Heb geen zin om veel geld uit te geven aan een lichte hobby, maar word ook gek van crashen als je inzoomt in een lege scene.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105830

Neem een wat oudere (goedkope) GeForce van nVIDIA, dan zit je altijd goed.

GeForce3 kan je bv. al heel veel mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn eerste Artikel, niet geweldig ofzo..Gewoon wat basis dingen zoals Navigatie, Manipuleren en aanzichten.. Zat beperkt aan mijn 10 minuten! haha

http://nl.youtube.com/watch?v=VdwrPhId8Z4

Edit
Beetje feedback zal ik wel fijn vinden!

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 114803 op 27-07-2007 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
@The Flying Dutchman: is aangepast, wel erg stom van me! Bedankt voor het melden.

@wmmicro: Opzich wel leuke tutorial, zijn echt een beetje de basisdingen. Soms vind ik dat je sommige dingen wel een beetje door elkaar haalt. Je begint bijvoorbeeld met de navigatie door je "3d ruimte" en eindigd hiet ook mee, ik had dit soort dingen allemaal bij elkaar gedaan. Verder een heel redelijke tutorial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Best een leuke tutorial inderdaad, maar je zou er goed aan doen om de tekst achteraf op te nemen en te bewerken zodat je er niet iedere keer een "euh.." doorheen gooit ;) Een tweede voordeel is dat je er geen pardons door hoeft te gooien omdat je iets verkeerd zei :)
Vooral bij een mannen/jongensstem is dat ge-euh erg irritant om steeds te horen.

Het laten zien van een tegenovergestelde view (icm de numpad-keys) kan trouwens ook met shift :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 20:28

StackMySwitchUp

Zoals dit.

link0007 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 13:30:
Mijn Blender is nog steeds heel onstabiel.
Heb versie 2.41 t/m 2.44 geprobeerd, geen enkele blijft stabiel.

Ligt waarschijnlijk aan mijn videokaart: S3 unichrome plus IGP

Welke low-budget kaart is het beste voor blender? kwa drivers dan, en daarna pas prestaties.
Heb geen zin om veel geld uit te geven aan een lichte hobby, maar word ook gek van crashen als je inzoomt in een lege scene.
Geforce 4 MX zijn er HEEL veel van gemaakt, die heb ik 3 jaar geleden nog voor 40 euro gekocht.. dus dat is wel een idee.. die dingen vind je nu op straat :P

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MX kaarten raak je ook niet aan de straatstenen kwijt :P

Serieus, ga minstens voor een midrange kaart (GF3 Ti 200 of 500 bv), dan heb je tenminste nog iets waar je plezier van kan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

achtbaanfreak schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:05:
@The Flying Dutchman: is aangepast, wel erg stom van me! Bedankt voor het melden.

@wmmicro: Opzich wel leuke tutorial, zijn echt een beetje de basisdingen. Soms vind ik dat je sommige dingen wel een beetje door elkaar haalt. Je begint bijvoorbeeld met de navigatie door je "3d ruimte" en eindigd hiet ook mee, ik had dit soort dingen allemaal bij elkaar gedaan. Verder een heel redelijke tutorial.
Anoniem: 105830 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:37:
Best een leuke tutorial inderdaad, maar je zou er goed aan doen om de tekst achteraf op te nemen en te bewerken zodat je er niet iedere keer een "euh.." doorheen gooit ;) Een tweede voordeel is dat je er geen pardons door hoeft te gooien omdat je iets verkeerd zei :)
Vooral bij een mannen/jongensstem is dat ge-euh erg irritant om steeds te horen.

Het laten zien van een tegenovergestelde view (icm de numpad-keys) kan trouwens ook met shift :)
Bedankt voor jullie reactie, ik zal daar in iedergeval wat mee gaan doen. Ik merkte soms midden in het uitleggen dat ik bijvoorbeeld een toets niet had uitgelegt.. Ik denk dat ik daarom dingen soms wat samenvattend nog even herhaalde. Verder deed ik dit totaal uit mijn hoofd, haha dus dat zal mijn euhm wel verklaren; daar zal ik in iedergeval rekening mee gaan houden met de volgende. Nouja, in iedergeval even goed doornemen wat ik wil vertellen..

Maar in iedergeval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 22:11
Dit topic ziet er zeer goed uit en ik heb ook vrijwel elke reactie doorgelezen wat weer volstaat met nieuwe info. d:)b

Misschien een leuk idee om de mini FAQ te updaten (of een deel2 te maken) waar alle vragen die in dit topic zijn langsgekomen daarin te vermelden :*)
Want deze reactie van hierdonder staat er bijvoorbeeld niet in:
Jogai schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 13:22:
Zoals eerder gezegd is dit een goede start (en is up to date): http://www.blendercourse.com/Dutch.aspx
Daarna kun je verder met http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro en als je daar een eind mee bent kun je eens op http://wiki.blender.org/index.php/Main_Page rondkijken, vooral http://wiki.blender.org/i...r_Summer_of_Documentation is goeie documentatie.
Dat is tenminste wat voor mij werkte, maar aangezien jij al 3d ervaring hebt kun je waarschijnlijk wel wat overslaan.

[ Voor 55% gewijzigd door Djerique op 08-08-2007 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Opzich een goed idee, alleen word dat wel erg veel werk denk ik. Alleen krijg je dan waarschijnlijk gigantisch lange startpost en dat vind ik altijd vrij irritant, maar sommige dingen zijn zeker het vermelden waard! Ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
achtbaanfreak schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:10:
Opzich een goed idee, alleen word dat wel erg veel werk denk ik. Alleen krijg je dan waarschijnlijk gigantisch lange startpost en dat vind ik altijd vrij irritant, maar sommige dingen zijn zeker het vermelden waard! Ik zal er eens naar kijken.
Zo'n lange startpost is opzich niet heel verkeerd. Zo'n lange komt regelmatiog voor bij GoT. Met anchorpoints is dit makkelijker navigeren.

Tis dat ik momenteel erg krap zit qua tijd, anders had ik het graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Ik ben benieuwd welke formaten Blender kan importeren en exporteren :)

Ik wil namelijk mijn 3dsmax model exporteren naar Google Earth formaat, maar die optie heeft 3dsmax niet. Misschien Blender wel, zodat ik vie de tussenweg van Blender dit kan doen :)
(3dsmax model --> Blender --> Google Earth model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Afbeeldingslocatie: http://pic15.picturetrail.com/VOL582/3242779/8994413/270873578.jpg

zo te zien geen google earth model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Niet standaard misschien maar er zijn zoveel plugins: zoek maar even op blender kmz export, dan zie je vanzelf deze misschien: http://jmsoler.free.fr/di.../py_import_kml-kmz_en.htm
Op blenderartists.org is vast nog meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4364

Google sketchup kan volgens mij .3ds files importeren?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Anoniem: 4364 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 17:38:
Google sketchup kan volgens mij .3ds files importeren?!
Klopt, maar het max model ziet er dan helemaal fucked up uit... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193930

Hey
Lang geleden dat ik hier heb gepost dat komt omdat ik niet veel met blender doe. Af en toe een filmpje maar daar houdt het ook mee op.
Nu ben ik weer bezig met een filmpje [gewoon voor de fun neem het niet al te serieus] en ik kom niet verder.
*knip*
Nu wil 1 object [cilinder] samen editen met een ander object [kubus] maar ik weet niet hoe dat moet. Er zal wel een knop/toets voor zijn maar ik heb het niet kunnen ontdekken
:) HELP ALS JE BLIEFT :)
Het gaat natuurlijk niet om die kubus en die cilinder maar ik moest een voorbeeld hebben ;)

[ Voor 8% gewijzigd door NMe op 20-10-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Ga naar Object mode {tab}
Join Objects {ctrl + J}
Ga naar Edit Mode {tab}
http://wiki.blender.org/index.php/Manual/Objects#Join
We zijn benieuwd
offtopic:
In dat halve uur dat je zat te F5'en had je dit misschien wel zelf kunnen vinden... ieg graag gedaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Jogai op 14-08-2007 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JAAAHHHH!!!!! :*) :*) :*)
ik elke minuut F5 F5 F5 [refreshen van pagina] wachtend op antwoord. Het werkte bedankt!!!!
*btw zo er benieuwd hoef je niet te zijn het wordt niet bijzonder/mooi/lachen dus...

TNX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joepie weer een probleempje :s

Dit is door een 3dMAX gebruiker gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://www.3dshiparts.com/images/parts/bell430/1g.jpg
Wat je ziet bij de propellers wil ik graag maken met licht, dat het zo vervaagd
Afbeeldingslocatie: http://spaninks.org/system/files?file=images/DSC1519.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
http://wiki.blender.org/i...ons#Motion_Blur_Rendering
Zal in de trein zelf ff iets knutselen. Dan kan ik het beter vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HOPPA!
Weer een filmpje af, eigelijk is het geen filmpje maar het beweegt dus noem ik het voor het gemak maar een 'Filmpje'. Nu dat ik klaar ben met het filmpje wil ik een 2de poging wagen om een auto te blenderen. Maar voordat ik begin eers advies. Ik wil namelijk een Audi TT gaan blenderen, is dat een goeie auto voor beginners (eerste auto was een Nissan Skyline maar toen snapte ik nog niks van blender). En dan nog wat; Hoe stel je in dat je maar 1 kant van de auto hoeft te maken de de andere helft exapt het zefde wordt als die je zelf maakt[ 8)7 sorry wazige zin].

Alvast TNX!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Leuk gedaan, maar waar is het blur effect?

Voor spiegel modelleren moet je even hier kijken: http://wiki.blender.org/index.php/Manual/Mirror_Modifier
En volgens mij moet je zowieso af en toe de blender wiki even doorzoeken. :)
Voor het modelleren van autos is het misschien even handig om nummer 8 van blenderart door te nemen. (http://www.blenderart.org/issues/)
Als ik te summier ben hoor ik het wel.

offtopic:
Volgens mij hadden Snelleeddy en ik hetzelfde idee :Spiral Lollipop by Jogai & Lollipop by Snelleeddy *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt
Het blur effect hed ik nodig voor het begin voor het scannen. Zonder blur zag het er tog anders uit. Ik zal eens naar de sites kijken
(vind de linker lollipop mooier)

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 193930 op 15-08-2007 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben bezig met mijn autotje wordt een Audi TT (dat ga ik proberen). Ik post wat afbeeldingen ik vind het tot nu toen wel goed gaan maar misschien zien jullie foutjes. Ik heb namelijk liever dat ik nu een fout kan verbeteren i.p.v. als het niet meer veranderd kan worden.
*knip*
*knip*
*knip*
*knip*
*knip*
Alvast TNX!! O+
Volgende plaatjes worden kleiner

[ Voor 32% gewijzigd door een moderator op 20-10-2007 13:11 ]

Ik heb een vraagje over Blender (duh :P)

Ik zit namelijk met het probleem: ik heb een kikker gemaakt, en die wil ik verplaatsen in mijn andere project waarvoor hij bedoelt is. Dus de kikker moet in mijn andere project komen.

Ik heb dus 2 .blend files waar van ik er 1 kan opstarten. Als ik die ene opstart, is er dan een optie dat ik de andere .blend file kan importeren in mijn .blend die ik had opgestart? Dat zou echt mooi zijn!

Graag reactie!

• Duesenberg J
Open Blender
open één van de twee projecten (in dit geval is het het handigste om NIET de kikker te openen)
File > Append of link (shift-F1)
Selecteer de scene met de kikker
selecteer 'object'
En nu moet je het goede object vinden (daarom is het handig als je je kikker een naam gegeven hebt, anders mag je nu tussen cube.001 en cube.002 enzo gaan zoeken)Ik neem aan dat de kikker hier het enige object is, maar in grotere scenes is het zoeken echt niet leuk meer zonder namen
Als je het goede object gevonden hebt, moet je die selecteren en op enter drukken, of op 'load library' klikken. Daarna verschijnt de kikker als het goed is, inclusief materialen in dezelfde layer als waar de kikker zich in het oorsprinkelijke bestand bevindt.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 06:23

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb juist blender onder linux weer eens geinsalleerd met de intentie 'ik heb tijd over, nu eens eindelijk blender leren'.

Nu ja, begonnen met de blendercourse tutorials, die erg goed zijn zover ik tot nu toe ben gekomen. Maar wanneer ik in mijn blender 'save' of 'save as' druk crasht ie gewoon helemaal.

evert@localhost ~ $ blender
Compiled with Python version 2.5.1.
Checking for installed Python... got it!
Segmentation fault

Enigste error dat ik dus krijg is die segmentation fault :/ . Iemand die weet hoe ik dit zou kunnen oplossen ? Ik heb volgende versie : blender-2.44-1 .

Strava

Duesenberg J schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 01:06:
Open Blender
open één van de twee projecten (in dit geval is het het handigste om NIET de kikker te openen)
selecteer 'object'
En nu moet je het goede object vinden (daarom is het handig als je je kikker een naam gegeven hebt, anders mag je nu tussen cube.001 en cube.002 enzo gaan zoeken)Ik neem aan dat de kikker hier het enige object is, maar in grotere scenes is het zoeken echt niet leuk meer zonder namen
Als je het goede object gevonden hebt, moet je die selecteren en op enter drukken, of op 'load library' klikken. Daarna verschijnt de kikker als het goed is, inclusief materialen in dezelfde layer als waar de kikker zich in het oorsprinkelijke bestand bevindt.
Bedankt voor je uitleg! Ik heb het geprobeert, maar als ik op shift-F1 druk krijg ik dus die map en als ik dan op het bestandje druk krijg ik weer allemaal mappen, maar als ik die open kan ik geen van die bestandjes IN de map openen. In welke map staat meestal de kikker zelf (ik begrijp dat hij niet in de IPO of armature map staat maar wel in mesh ofzo?

• Duesenberg J
Duesenberg J schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 01:06:
Open Blender
selecteer 'object'
Hij staat dus in de object map. Dan kun je een object selecteren (nu dus de kikker) en dan kun je op load library klikken, of gewoon op enter drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

O-) Ik heb me hier even stil gehouden omdat ik een aantal tutorials aan het leren ben. Ik oefen het dan een aantal keer voor de moeiste resultaat aan ga dan met de volgende bezig. Maar nu; ik probeer nu weer een tutorial dit keer gaat het over smoke/rook ziet er mooi uit alleen de materials met ray mirror laten het niet verschijnen in hun 'reflextie'/mirror. heeft er iemand een knopje, tipje voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kleine gok, je hebt het "traceable" uitgeschakeld voor de rook?

Je had 50% kans dat je het goed had ge gokt, maar helaas ze stonden bij allebij de materials aan(heb ook uit gechecked :P)

Ik heb me hier even stil gehouden omdat ik een aantal tutorials aan het leren ben. Ik oefen het dan een aantal keer voor de moeiste resultaat aan ga dan met de volgende bezig. Maar nu; ik probeer nu weer een tutorial dit keer gaat het over smoke/rook ziet er mooi uit alleen de materials met ray mirror laten het niet verschijnen in hun 'reflextie'/mirror. heeft er iemand een knopje, tipje voor

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 22:10
Ik ben bezig met deze tutorial: http://en.wikibooks.org/w...Pro/Simple_Vehicle:_Wheel

Maar ik krijg niet dezelfde resultaten met sommige commando's als volgens de tut zou moeten.
Bijvoorbeeld als ze subsurf gaan doen, subsurfed ie bij mij de buitenkant van de tube niet, dat blijft gewoon vlak :?

Iemand daar een oplossing voor?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Jogai
Waarschijnlijk heb je dat meegenomen als je Crease deed. Selecteer de vertices die wel moeten subsurfen, druk shift+1 en zet Crease naar -1 (dmv muis of intypen van -1).
Succes

Is er een manier om dit plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.shirtart.nl/pics/tribal-004.gif
toe te voegen op een auto zonder dat het wittee vierkant met het plaatje mee komt. de auto is namelijk rood en anders krijg je z'n gekke wit vlak op mijn auto met daarop nog een tribel
alvast bedankt :o

• Jogai
Je plaatje buitenom je tribal transparant maken.

Als ik dat doe krijg in nog steeds het effect van een witte vierkant. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 22:10
Achtergrond rood maken :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap het egt niet. ik heb het witte transparant gemaakt ik heb met UV het plaatje ingevoegd, ik heb textface aan staan maar nog krijg ik een witte vlak en kan ik geen material aan brengen het blijft dus een vierkant plaatje :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

plaatje in photoshop omzetten in png en wit deleten. En dan gewoon in je textures de optie col als ook alpha gebruiken. En Dvar naar 0. En dan zou het moeten werken.

edit, even zelf geprobeerd, what the hell is die gif? Als je het plaatje in photoshop opent is het helemaal zwart, vandaar je probleem.

dus print screen :-) en dan het wit deleten, opslaan als .png.
in blender een texture toevoegen, image, je laad je tribal
bij map image (nog steeds bij texture) kies je clip en ook use alpha
bij material, map to, kies je enkel col en DVar naar 0. (alpha niet blijk proefondervindelijk)
En dan moet het werken, want het werkt hier.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 178418 op 24-08-2007 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JA, gelukt ik zat met mijn stomme kop als maar met UV te klooie. maar met texture in 1 keer tnx man helpt veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de gamekings website stond een prijsvraag waardoor je een xbox elite kon winnen. Wat moest je doen? Heel simpel, maak een filmpje waar jij de 360 wilt neer zetten. hier is mijn filmpje http://www.youtube.com/watch?v=X7FX9QnczKw.
Somige dingen had ik veel mooier kunnen maken maar aangezien ik geen tijd meer had heb ik het niet meer veranderd :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:22

Theimon

Snapte!?

Ik heb mezelf van het weekend ook maar eens voorgenomen om Blender enigszins onder de knie te krijgen. Zonder enige ervaring met ontwerpprogramma's, neus dicht en gaan :) Ik ben gewoon een beetje bezig met tuts e.d.
Ook zat ik een beetje te kijken naar renderers (en het gebrek daaraan voor linux t.o.v. windows). Wat mij in eerste instantie opviel tijdens renderen is dat mijn RAM geheugen absoluut niet wordt aangesproken (2x1GB Kingston PC6400 Dual Channel). Terwijl ik juist overal lees en hoor dat genoeg RAM essentieel is. Alles wordt berekend op de cpu (AMD64 X2 4200+). Dit is zowel met de Blender Internal als met de yafray engine.
Nu ben ik alleen maar bezig met de kleine modellen om het te leren, maar als modellen nu groter/complexer worden....dan lijkt mij dat het renderen wel wordt vergemakkelijkt als het RAM erbij wordt getrokken. Ik gebruik trouwens Blender 2.44 Ubuntu Feisty build. Maar ik ga denk ik van source bouwen om de boel af te stemmen op mn hardware.

Ook in het kader van onderzoek kwam iik de Kerkythea renderer tegen. Er bestaat een export plugin voor Blender zodat je theoretisch de boel in Kerkythea kan renderen. Maar ik heb het idee dat ie niet alle info goed overpakt van Blender en daarnaast is Kerkythea rete-instabiel. Tot nu toe is ie na een simpele render iedere keer eruit geklapt. Ook krijg ik met geen mogelijkheid op de correcte manier material libraries toegevoegd (gelukkig is er een workaround). Ik zot vooral te kijken naar andere renderers voor eventuele snelheidwinst, hoewel ik Blender zelf niet belachelijk traag vindt. Maar iedere winst is nu eenmaal meegenomen :)

Voorlopig post ik nog geen pics, ik sta echt nog onderaan de ladder, maar de bedoeling is natuurlijk om te klimmen 8) dus ik blijf het hier wel volgen.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@theimon

De dag dat je 70mB aan textures en over de 1.000.000 verts gaat zal je snappen waarom RAM nodig is.

En plezier met Blender, ik hoop dat het je zal boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:22

Theimon

Snapte!?

Anoniem: 178418 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:33:
@theimon

De dag dat je 70mB aan textures en over de 1.000.000 verts gaat zal je snappen waarom RAM nodig is.

En plezier met Blender, ik hoop dat het je zal boeien.
Dus de modellen zijn nog te eenvoudig om zoveel van het systeem te vragen, als ik het goed begrijp.... nou prima :)

Voorlopig bevalt het me wel, maar er isnog een lange weg te gaan ;) Ik krijg bij die Blendercourse Pill ook een zwart/witte helft, maar die was hier al langs gekomen....ff zoeken dus.....

Edit: opgezocht en geprobeerd (Remove Doubles) maar het mocht niet baten. Dit is het resultaat op dit moment. http://members.home.nl/theimon/pill-wrecked.jpg
De rode helft is prima gelukt, maar de witte........

[ Voor 15% gewijzigd door Theimon op 28-08-2007 16:19 . Reden: wat spul toegevoegd... ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

selecteer je vertexes (a) en herbereken je normals (ctrl-n)
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste