@
-j-k-:
Geen idee of je het bestand nog wil hebben, maar ik kwam daarnet m'n treinrig tegen die ik aan het begin van dit jaar gemaakt had om een vraag van jou mee te beantwoorden. Ik had deze nog niet gepost omdat hij nog niet af was, en ook niet meer gaat komen, maar ik denk dat er zo ook wel genoeg informatie inzit om er wat leuks mee te doen
Een paar notes die ik erbij had opgeschreven:
• Alleen aan de eerste wagon zit een "pole vector" (zie oranje empty in screenshot hieronder). Dit is een IK constraint die ervoor zorgt dat een wagon rechtop blijft staan en geen last heeft van de eigenaardigheden van curves (wat in Blender 2.5 trouwens ook opgelost is). Met behulp van deze pole vector kan je ook iedere wagon apart "besturen", wat erg handig kan zijn als je bijvoorbeeld je trein over een wankel bruggetje laat rijden en alle wagons apart van elkaar moeten wiebelen. Om het compleet te krijgen moeten deze dingen ook nog toegevoegd worden aan de andere wagons.
• De bones in de armature moeten eigenlijk 180 graden gedraaid worden zodat de IK solver alle bones mee kan trekken (deze snap ik even niet meer helemaal, maar het stond in de notes, dus het was vast belangrijk

).
• Eigenlijk zouden de empties op de beginpunten van de bones moeten staan (met copy location constraint?)
Ik weet nog dat ik erg veel verschillende methodes heb geprobeerd en dat dit een van de weinigen was waar iets nuttigs mee te doen is, maar.. Ik moet er ook bij vertellen dat met de komst van Blender 2.5/2.6 er een hoop nieuwe mogelijkheden bij zijn gekomen. Scripten is nu veel simpeler en zou gebruikt kunnen worden om de rig wat mooier te maken (in het gebruik en qua opbouw). Verder is er in 2.5/2.6 ook nog Spline-IK, wat op dit moment nog even alleen voor flexibele objecten bedoeld is, maar in de nabije toekomst misschien ook voor dingen als kettingen en treinen (maar dan wel een hele simpele, zonder controle over hoe iedere wagon rijdt).
Het bestand kan geopend worden in Blender 2.4x + 2.5 en na het openen kan je meteen zien hoe het werkt door G in te drukken (wel je muis boven het 3d venster houden) en daarna de muis naar links/rechts te bewegen. Die beweging is ook te animeren, waardoor de trein dus langs de hele (gesloten) curve rijdt
Voor vragen: stel ze gerust, maar ik kan niet garanderen of ik na zo'n lange tijd nog weet hoe het allemaal precies in elkaar zat

Ik weet iig nog wel dat de rig nog lang niet perfect is.
En natuurlijk nog even een screenshotje om het compleet te maken:
Dat blok is dus een wagon
Download.
Dat zit wel Schnorr.