Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Ik zie weinig verschil, als je op beide een n-netwerk kan maken. Kan een Linksys ook op 5GHz? Dat is nl. de enige reden dat ik in 't begin de AE heb gekocht, wilde op n-5GHz werken omdat het zo ontzettend snel is; zit er toch dichtbij.

Verder is een voordeel van de AE dat je (m.b.v. een USB hub) een onbeperkt aantal apparaten kunt aansluiten via USB. Dus je ethernet-HD kun je via USB aansluiten en op het hele netwerk benaderen, mocht je de LAN-poort voor iets anders nodig hebben.

Maar verder zou het niets uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:01
Een vraag over de AE: ik heb thuis een 24" witte imac op zolder staan. Een Mac Mini Core Solo op de begane grond en een iBook. Mijn huidige router heb ik zo staan dat ik nog het beste bereik op zolder heb. Maar heb zou beter kunnen. Ik denk eraan om een AE te kopen. Kan je hem zo configuren dat hij zowel het 2.4GHz als het 5GHz werkt (dus g en n). Als ik het goed begrepen heb is juist de 5GHz band die er voor zorgt dat het bereik groter is? Hoe zit het met snelheid? Als alleen de iMac aan is werkt hij op n, maar zodra ik mijn iBook open schakelt hij terug naar g?
Is het mogelijk om een Airport extreme 802.11n kaartje in te bouwen in een iBook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Je kunt de volgende netwerken gebruiken:

802.11n (802.11b/g compatible)
802.11n only (2.4GHz)
802.11n (802.11a compatible)
802.11n only (5GHz)

5GHz met 2.4GHz combineren is niet mogelijk. Daarnaast is 5GHz een stuk sneller, maar is het bereik ook een stuk minder. Als ik in de kamer zit waar de AEBS staat haal ik volle snelheden, een kamer ernaast en 't is al de helft. Zit ik beneden kan ik het netwerk de helft van de tijd niet eens vinden en haal ik maximaal een paar honderd KB/sec ipv 9.5MB/sec.

Ik weet niet of een n-kaart geschikt is voor je iBook. Maar als je beide wilt zou ik een AE op zolder zetten voor je iMac (n) en je huidige router naar beneden verplaatsen voor je Mini en iBook (b/g).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Serenity schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:10:
5GHz met 2.4GHz combineren is niet mogelijk. Daarnaast is 5GHz een stuk sneller, maar is het bereik ook een stuk minder. Als ik in de kamer zit waar de AEBS staat haal ik volle snelheden, een kamer ernaast en 't is al de helft. Zit ik beneden kan ik het netwerk de helft van de tijd niet eens vinden en haal ik maximaal een paar honderd KB/sec ipv 9.5MB/sec.
Jammer dat je ze niet kunt combineren.
Ik weet niet of een n-kaart geschikt is voor je iBook. Maar als je beide wilt zou ik een AE op zolder zetten voor je iMac (n) en je huidige router naar beneden verplaatsen voor je Mini en iBook (b/g).
Helaas... mijn huidige router staat beneden. Het probleem is dat ik geen (netwerk) kabels richting zolder kan trekken. Momenteel heb ik een speedtouch 716i. Ik ben van provider geswitched en heb nu aan analoge modem gekregen. Eerst dacht ik de speedtouch aan mijn nieuwe (Zyxel) modem te knopen, maar bedacht dat ik net zo goed kon upgraden. Ik kan natuurlijk nog steeds de speedtouch direct aan de Zyxel hangen voor een b/g netwerk, maar kan de AEBS gebruikt worden om mijn netwerk te extenden door hem op zolder (of desnoods de eerste etage) neer te zetten (in n stand)? Dit zou mooi zijn.
Een AE (n) kaartje kan wel in de MacBook CD geplaatst worden: http://www.hardmac.com/articles/71/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Wat ik heb gedaan is een G & N netwerk door elkaar gebruiken. Mijn xbox360 snapt de airport extreme niet. Ik Heb dus nu mijn AEBS in de modem geprikt en in de AEBS een airport express. De express als bridge ingesteld op G only en de AEBS als N only 5ghz.

Je hebt dan 2 ssid in je huis maar je zit wel in hetzelfde subnetmask dus je kan gewoon bij al je computers.

Schijnt ook zo te zijn dat het beter is om een wireless router hoger te zetten dan de computers. Dus als de iMac in de kelder stond en de router op zolder zou het beter moeten werken als andersom.

Overigens staat mijn AEBS ook in de kelder en een apple Tv in de woonkamer. Zit toch wel het 1 en ander van beton tussen en ik haal zon 3MB/s a 4MB/s tussen de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Goed ik heb eindelijk het basisstation binnen. Ik heb hem nu nog los staan met alleen een HD eraan (dus geen internet). Met het airport configuratie programma zie ik de airport, maar zodra ik de configuratie wil zien/aanpassen gebeurt er niets. Er verschijnt "configuratie basisstation laden" maar dit duurt zo lang, dat ik niet echt het idee heb dat hij iets doet. Het LEDje op de BS knippert oranje. Ik ga ervan uit dat hij ook werkt zonder WAN aansluiting?
Airport configuration programma heeft versie 5.2.2 (522.3), firmware AEBS onbekend. Resetbutton heeft geen effect.

[ Voor 11% gewijzigd door Prutsky op 05-12-2007 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Oranje knipperend betekent iig dat ie geen ip adres heeft... en daardoor waarshijnlijk geen uitdeelt ook.

Misschien eerst even een kabeltje er tussen leggen. Waarom zou je sws een airport zonder wan willen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Momenteel zit ik nog met mijn "oude" ISP en heb ADSL via ISDN (zonder telefonie). Mijn huidige router is de Speedtouch716i. Vrijdag schakel ik over naar een andere ISP. Heb een analoge "one-pc" modem, maar deze werkt dus nog niet (niet mijn m'n huidige ISP). Ik heb mijn AEBS wel gekoppeld aan mijn ST716i (een LAN poort van de ST naar de WAN poort van de AEBS). Dit had geen effect. Uiteindelijk maar de airport op mijn ibook uitgezet en hem rechtstreeks gekoppeld aan de AE. Dit werkte. Het werkt allemaal niet echt vlekkeloos nog. Nadat ik hem geconfigureerd had dacht ik dat ik er wel bij kon nu via mijn ingebouwde airport. Not, ik moest eerst in de menubalk de AEBS kiezen, en dan kreeg ik hem te zien met het configuratie programma. Wel raar dat hij hem alleen dan ziet.
Dan nog een andere vraag. Hoe werkt de "802.11n-enablersoftware"? Ik heb ook nog een 24" iMac en wou eens kijken of ik ook op 5Ghz kon connecten. Niet echt. Zodra ik dat instel is de verbinding foetsie en kan ik waarschijnlijk weer met een kabeltje gaan prutsen. Ik kan nergens terugvinden dat de enabler zijn werk gedaan heeft.
Al met al ben ik een beetje teleurgesteld. OK ik gebruik hem nog niet om met het internet te connecten, maar ik moet hem ook kunnen gebruiken om alleen een harddisk draadloos te kunnen benaderen. Dit gaat trouwens ook niet zoals ik dacht: mijn 2,5" drive (zonder externe voeding) werkt in ieder geval niet. En een kaartlezer met geheugenkaart (die onder OSX prima mount) werkt ook niet :( Alleen harddisk met externe power werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een ervaring na 6 maand gebruik.

-De eerste 2 dagen problemen met instellen.
-Het bereik is hoger dan mijn oude TopCom, ik kan nu eindelijk beneden genieten in de zetel met de iPhone & Apple TV
-Stabiel draadloos
-HD hangen aan de AE en dan streamen naar Apple TV is niet te doen, enorm traag. Kopieren naar die HD gaat ook maar aan de sombere 1MB/s...dus die externe hangt nu maar weer aan mijn PB jammergenoeg
-Gebruik mixed mode
-WPA2 sleutel
-PowerBook, Wii, Apple TV, 2 Windows PC's, iPhone werken allemaal perfect samen...
-Omdat mijn Nintendo DS geen WPA2 ondersteund hangt deze er jammergenoeg niet aan, als ik dat wil zet ik dan ff mijn beveiliging af.
-Ik zit nog altijd met software 7.1 ofzo, nog nooit geupdated naar nieuwe versies omwille van slechte ervaringen
-...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:24

fjs

PSN: ftltc

Heb sinds kort ook een AE. Alles werkt goed, alleen mijn usb schijf niet.

Nadat ik alles heb ingesteld zie ik de usb schijf en kan ik ook files kopiëren en erop zetten.

Echter, als ik de volgende dag of een paar uur later, de schijf weer wil benaderen ziet hij de schijf nog steeds in de finder (leopard), ik hoor de usb schijf weer opstarten,maar zie niks meer.

Ik kan dan ook niet kiezen voor 'verbreek verbinding' (gebeurt gewoon niks).
Als ik de AE opnieuw opstart is alles weer goed. Vreemd en kwalijk.

Als ik forceer stop kies en dan de finder opnieuw opstart, is het wel weer mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door fjs op 06-12-2007 11:42 ]

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StoicTundra schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:27:
Ik zit er ook over te denken te kopen. Maar ik vraag me een beetje af hoe het zit met de instelmogelijkheden. Zoals het forwarden van poorten. Kun je oneindeig veel poorten opgeven die doorgestuurd worden naar elk willekeurig ip adres?
Oneindig aantal poorten weet ik niet, maar in ieder geval wel een aantal. Ik heb zonder problemen mijn laptop en pc geforward voor utorrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 09:57

Metroman

Teveel hobby's, teveel tijd.

Ik heb me nu al helemaal suf gezocht.

Kan iemand me vertellen wat nu het verschil is tussen de volgende 2 type nummers?
allebei airport extreme base stations.

MA073Z/A
MB053Z/A

Wat ik wel weet is dat er een klein prijs verschil is.

Specs zien er hetzelfde uit voor mij. (zal wel iets missen ;) )

iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

MA073Z/A heeft 100 Mbit Ethernet poorten, de MB053Z/A Gigabit Ethernet poorten. Voor de rest zijn ze hetzelfde.

[ Voor 16% gewijzigd door Daedalus op 16-12-2007 19:40 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 09:57

Metroman

Teveel hobby's, teveel tijd.

_/-\o_

Lifesaver thx

iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik vroeg mij af of jullie het volgende verschijnsel ook kunnen reproduceren met de AE

Situatie:

- nieuwe iMac (Leopard)
- nieuwe MacBook (Leopard)
- AE
- Lacie of Mybook USB hd

Hardeschijf (zowel Lacie als MyBook) geformateerd naar HFS+. Daarna verbonden met AE. Daarna via Finder benaderbaar met het gast account van AE.

Maar zodra de MacBook of de iMac in sluimerstand zijn geweest, kan hij geen verbinding meer maken met de AE/Usb HD. Pas wanneer ik de naam verander van de AE, kan ik er zonder reboot weer bij.

Dit is om eerlijk te zijn ERRUG vervelend, want de sluimer-optie kun je niet uitzetten binnen MacOSX (was opzich even een workaround geweest).

Iemand een idee/optie?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu ook een Airport Extreme, maar hij doet een beetje vreemd. Onder Leopard 10.5.1 en de Airport in bridged mode krijg ik het volgende in de Finder:
Afbeeldingslocatie: http://www.walfredgeesink.nl/images/ae.png
2x dus de AE in de shared lijst, waarvan 1 een windows-share moet voorstellen. Kan niet kloppen lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Mijne staat ook in bridged, maar ik zie die zelfs geen ene keer in die lijst? Heb er wel geen schijven aanhangen, dus misschien maakt dat een verschil. Ik heb wel al gemerkt dat die shared soms wel eens durft achterlopen. Dingen die er pas laat inkomen, blijven hangen, ..
Eens herstarten durft wel helpen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 19:48:
Heb nu ook een Airport Extreme, maar hij doet een beetje vreemd. Onder Leopard 10.5.1 en de Airport in bridged mode krijg ik het volgende in de Finder:
[afbeelding]
2x dus de AE in de shared lijst, waarvan 1 een windows-share moet voorstellen. Kan niet kloppen lijkt mij?
Heb je misschien 2 harddisken eraan hangen? Een fat32 en een hfs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, één LaCie, HFS+ geformatteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 10:13

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Die middelste ziet er uit als een windows-share (alsin, een BSOD in een scherm :P ), dus waarschijnlijk vind hij een Windows share en je mac share (gokje hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN-eViL schreef op woensdag 19 december 2007 @ 21:43:
Die middelste ziet er uit als een windows-share (alsin, een BSOD in een scherm :P ), dus waarschijnlijk vind hij een Windows share en je mac share (gokje hoor).
Ja dat is dus het probleem, want buiten die iMac en mijn MacBook zitten er geen computers in het netwerk. Daarnaast laat hij dus 2x een Airport Extreme zien (heb ik ook maar 1tje van).

• 404error
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 16:19

404error

Page Not Found

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:24:
[...]

Ja dat is dus het probleem, want buiten die iMac en mijn MacBook zitten er geen computers in het netwerk. Daarnaast laat hij dus 2x een Airport Extreme zien (heb ik ook maar 1tje van).
Je hebt waarschijnlijk in bestanddeling hem ook aan een werkgroep gehangen zodat windows-pc's hem kunnen zien...

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Ik heb eens een vraag kan ik met via de USB poort van de Airport zowel een printer als een externe hardeschijf op aansluiten via een USBhub????

Ik heb namelijk zoals vele niet een maar twee Macs en wil beide toegang hebbentot de hardeschijf en kunnen printen.

Laat maar heb het antwoord al gevonden..

[ Voor 8% gewijzigd door Queenfanmichel op 20-12-2007 07:41 ]

Verwijderd

Falcon schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 09:44:
Maar zodra de MacBook of de iMac in sluimerstand zijn geweest, kan hij geen verbinding meer maken met de AE/Usb HD. Pas wanneer ik de naam verander van de AE, kan ik er zonder reboot weer bij.

Dit is om eerlijk te zijn ERRUG vervelend, want de sluimer-optie kun je niet uitzetten binnen MacOSX (was opzich even een workaround geweest).
Ik ken het probleem ja. Zelf ben ik er ook tegenaan gelopen sinds m'n update naar 10.5. Onder 10.4 werkte airdisk meestal redelijk, maar onder 10.5 kan ik er 1x mee verbinden en daarna is het uit met de pret. Er zijn twee workarounds:
- Verbinden via SMB schijnt nog steeds te werken, dus i.p.v. via de finder te mounten kan je apple-K gebruiken.
- Op apple's fora maken mensen melding dat een vorige firmware (7.1.1) beter werkt. Helaas hebben mensen met een gigabit AEBS er niets aan, omdat hun oudste firmware al weer te nieuw is.

Naar verluid werkt apple aan een firmware update. Naar mijn idee mogen ze daar wel eens mee opschieten... Airdisk is nu geheel onbruikbaar en deze feature was voor mij toch een reden om een AEBS te kiezen in plaats van een ander merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 23:01:
[...]

Ik ken het probleem ja. Zelf ben ik er ook tegenaan gelopen sinds m'n update naar 10.5. Onder 10.4 werkte airdisk meestal redelijk, maar onder 10.5 kan ik er 1x mee verbinden en daarna is het uit met de pret. Er zijn twee workarounds:
- Verbinden via SMB schijnt nog steeds te werken, dus i.p.v. via de finder te mounten kan je apple-K gebruiken.
- Op apple's fora maken mensen melding dat een vorige firmware (7.1.1) beter werkt. Helaas hebben mensen met een gigabit AEBS er niets aan, omdat hun oudste firmware al weer te nieuw is.

Naar verluid werkt apple aan een firmware update. Naar mijn idee mogen ze daar wel eens mee opschieten... Airdisk is nu geheel onbruikbaar en deze feature was voor mij toch een reden om een AEBS te kiezen in plaats van een ander merk...
Maar ondersteunt SMB HFS+?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Falcon schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 09:03:
[...]

Maar ondersteunt SMB HFS+?
SMB en HFS+ hebben werkelijk geen ene drol met elkaar te maken.

Denk even na over hoe dat je vraag beantwoordt alvorens 'm gewoon nog eens te stellen.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 21-12-2007 09:11 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 09:10:
[...]

SMB en HFS+ hebben werkelijk geen ene drol met elkaar te maken.

Denk even na over hoe dat je vraag beantwoordt alvorens 'm gewoon nog eens te stellen.
Ik ga toch je antwoord even verduidelijken... dan heb ik m'n goede daad voor vandaag ook weer gedaan :) .

SMB en AFP zijn protocollen voor computers om onderling bestanden uit te wisselen. Net als FTP en HTTP protocollen zijn om bestanden uit te wisselen. Van FTP en HTTP weet je dat het niet uit maakt welk type filesystem er op de server of client draait, waarom zou dit dan voor SMB en/of AFP wel het geval moeten zijn?

Op de AEBS draait zowel een AFP server (meestal gebruikt door apples) en een SMB server (meestal gebruikt door Windows machines) . Deze servers 'vertalen' de aanvragen eerst voor ze met de disk gaan werken, dus het filesystem op de disk maakt niet uit.

De AFP server in de AEBS is buggy as hell helaas, waardoor leopard 'm regelmatig onderuit gooit. Een reboot van de AEBS is dan nodig om e.e.a. te herstarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 10:15
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 09:43:
[...]

Ik ga toch je antwoord even verduidelijken... dan heb ik m'n goede daad voor vandaag ook weer gedaan :) .

SMB en AFP zijn protocollen voor computers om onderling bestanden uit te wisselen. Net als FTP en HTTP protocollen zijn om bestanden uit te wisselen. Van FTP en HTTP weet je dat het niet uit maakt welk type filesystem er op de server of client draait, waarom zou dit dan voor SMB en/of AFP wel het geval moeten zijn?

Op de AEBS draait zowel een AFP server (meestal gebruikt door apples) en een SMB server (meestal gebruikt door Windows machines) . Deze servers 'vertalen' de aanvragen eerst voor ze met de disk gaan werken, dus het filesystem op de disk maakt niet uit.

De AFP server in de AEBS is buggy as hell helaas, waardoor leopard 'm regelmatig onderuit gooit. Een reboot van de AEBS is dan nodig om e.e.a. te herstarten...
Het is inderdaad zo dat er voor de client wordt geabstraheerd van het onderliggende FS. Dus zolang de client en de server beiden SMB-taal praten kunnen ze communiceren. Maar voor de server zelf (in dit geval, de AE) gaat dat natuurlijk niet op. Hij zal toch echt direct het filesystem moeten ondersteunen.

Vergelijk het met een webserver (http) die op Tiger draait. Als je dan een externe HD inplugt met bijvoorbeeld ZFS, dan zal hij die echt niet kunnen lezen. Ook niet via het SMB/AFP/http/whatever protocol. Immers, wat SMB/APF grofweg doet is het vertalen van SMB calls naar native filesystem calls en v.v. Als je Russisch kunt, maar geen Chinees, kun je echt niet van Russisch naar Chinees vertalen.

Maar goed, storm in een glas water; het lijkt me erg sterk dat de AE geen HFS+ ondersteunt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:09
Na een tijdje de boel de boel gelaten te hebben wil ik het nu eindelijk eens werkend hebben. Ik heb de boel aangesloten zoals dat hoort:

Airport Extreme (v. 7.2.1) -> USB HUB -> 2 externe USB schijven

Verde heb ik de sharing van de schijven ingesteld in het Airport configuratieprogramma. Als ik nu in de finder naar "netwerk" ga, verschijnt braaf een koppeling naar de Airport Extreme (AE), in mijn geval met de naam "thuis". Als ik er op dubbelklik zie ik beide schijven, maar als ik ermee wil verbinden (activeren) verschijnt een foutmelding dat de alias "thuis" niet meer gevonden kan worden omdat deze niet meer aanwezig is. Dit begrijp ik niet, aangezien de AE verder wel functioneert; het is mogelijk om te internetten en om hem opnieuw in te stellen dmv het configuratieprogramma.

Na wat zoekwerk blijkt de netwerkhardeschijffunctie (scrabbel! ;) ) van de AE niet (meer?) zo goed te werken, maar dat het via samba wel zou moeten werken. Laat ik daar nou geen kei in zijn, sterker nog ik weet er niets van.

Heeft iemand enig idee in welke richting ik verder zou moeten zoeken of wat ik nog zou kunnen proberen?

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, hier is nog een leuke:
Afbeeldingslocatie: http://www.maxvoltar.com/got/airport.png

Kbedoel: WTF?
Mijn AE is beveiligd volgend WPA2 Persoonlijk, wat kan er hier in hemelsnaam schelen?
Als ik hierna op OK druk, blijft m'n AE aanstaan (groen lichtje blijft branden) en blijf ik hem ook zien op m'n MacBook Pro, maar als ik ermee wil verbinden zegt ie dat m'n password fout is...
Na een minuut verbindt die terug alsof er niets is gebeurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cain69
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2024
Post iets nuttigs, of post niet.

[ Voor 80% gewijzigd door Daedalus op 31-12-2007 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cain69 schreef op maandag 31 december 2007 @ 04:26:
you got hacked man it's a conspiracy man A i'm telling you A conspiracy man!!
hahaha
Ipv met je zatte kloten achter je pc te kruipen om 4.30 's ochtends, zou je beter je roes uit gaan slapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Zou het niet kunnen zijn dat iemand een brute force attack geprobeerd heeft? Of gewoon meer dan X keer een fout wachtwoord heeft ingevoerd? Veel systemen stellen dan een log-in stop in waarbij ze tijdelijk niet reageren op nieuwe log-ins.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cain69
zo als ik me post nu terug lees (kan niet herinneren dat ik die heb geplaats) vraag ik me zelf af hoe ik uberhoud veilig thuis ben gekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiGiSTORM_ schreef op maandag 31 december 2007 @ 12:19:
Zou het niet kunnen zijn dat iemand een brute force attack geprobeerd heeft? Of gewoon meer dan X keer een fout wachtwoord heeft ingevoerd? Veel systemen stellen dan een log-in stop in waarbij ze tijdelijk niet reageren op nieuwe log-ins.
Hmm heb maar 1 iemand binnen Airport-straal wonen die ik denk dat dat kan...
Even m'n airport config openen en aanpassen...
Cain69 schreef op maandag 31 december 2007 @ 13:25:
zo als ik me post nu terug lees (kan niet herinneren dat ik die heb geplaats) vraag ik me zelf af hoe ik uberhoud veilig thuis ben gekomen :P
Tis je vergeven, m'n kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iPiX1999 schreef op zondag 30 december 2007 @ 12:16:
Na een tijdje de boel de boel gelaten te hebben wil ik het nu eindelijk eens werkend hebben. Ik heb de boel aangesloten zoals dat hoort:

Airport Extreme (v. 7.2.1) -> USB HUB -> 2 externe USB schijven

Verde heb ik de sharing van de schijven ingesteld in het Airport configuratieprogramma. Als ik nu in de finder naar "netwerk" ga, verschijnt braaf een koppeling naar de Airport Extreme (AE), in mijn geval met de naam "thuis". Als ik er op dubbelklik zie ik beide schijven, maar als ik ermee wil verbinden (activeren) verschijnt een foutmelding dat de alias "thuis" niet meer gevonden kan worden omdat deze niet meer aanwezig is. Dit begrijp ik niet, aangezien de AE verder wel functioneert; het is mogelijk om te internetten en om hem opnieuw in te stellen dmv het configuratieprogramma.

Na wat zoekwerk blijkt de netwerkhardeschijffunctie (scrabbel! ;) ) van de AE niet (meer?) zo goed te werken, maar dat het via samba wel zou moeten werken. Laat ik daar nou geen kei in zijn, sterker nog ik weet er niets van.

Heeft iemand enig idee in welke richting ik verder zou moeten zoeken of wat ik nog zou kunnen proberen?
Ik heb precies de zelfde opstelling (ook 7.2.1 + hub + 2 HD's) en bij mij werkt het gewoon goed.

Dit zijn mijn instellingen,

Enabled filesharing
With disk password
Guest access not allowed
Share disks over ethernet WAN

Wat je ook nog kan proberen is, als je APE aanstaat en werkende is om je USB HD's uit te zetten en weer aan, als het goed is moet je APE ze opnieuw herkennen en zouden ze moeten werken in OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51

YellowCube

Wait...what?

ik ben van plan een APE aan te schaffen en deze als brug te gebruiken..
Wat ik wil is het draadloze netwerk van m'n ADSL router oppakken (WEP signaal), bridgen en dan verschillende clients via bedrading of draadloos aan te sluiten. Aangezien het hier alleen een 1 Mb internetvrbinding betreft interesseert de snelheid van modem/APE me niet zo.
Die draadloze verbinding achter de APE zou dan weer WPA moeten zijn.

Dus
|modem| - - - WEP - - - - | APE | - - - Bedraad/WPA - - - - | clients|

kan dat zo, of wordt het kan het draadloze netwerk achter de APE alleen maar voorzien worden van WEP?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 10:30:
Dus
|modem| - - - WEP - - - - | APE | - - - Bedraad/WPA - - - - | clients|

kan dat zo, of wordt het kan het draadloze netwerk achter de APE alleen maar voorzien worden van WEP?
Nee, dat kan zo niet. Je kan niet de AP gebruiken als zowel 'client' (voor het oppakken van je bestaande wireless signaal) en 'access point' (voor het opnieuw uitzenden van je wireless signaal) tegelijk en daarbij een andere encryptie kiezen. Je kan, als je modem WDS ondersteunt, de AP wel gebruiken als range extender. Dat kost je echter wel een boel performance; voor elke extensiestap halveert de snelheid...

Of WDS goed werkt valt overigens maar te bezien. Ik heb het gebruikt in combinatie met een linksys router en een airport express en was niet heel erg onder de indruk van het resultaat. (als in, het crashte de linksys meerdere keren per week)

Zelf heb ik nu de volgende situatie thuis draaien:
[casema]<-->[modem]<-->[ap e] -- (wpa2) -- [ap express]<-->[switch]<-->[G4 mac mini]

waarbij '<-->' een bedrade verbinding is en '--' een draadloze.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

aha...duidelijk. Mijn dank is groot.
Ik overweeg dan om homeplug verbinding tussen modem en APE op te zetten en zo de afstand modem - APE te overbruggen.
(de mogelijkheid om een netwerkkabel tussen modem en APE te prikken ontbreekt namelijk)

[ Voor 22% gewijzigd door YellowCube op 02-01-2008 11:18 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben mijn linksys WRT45 router meer dan zat en wil eigenlijk overstappen naar Airport én een macbook. Maar even drie korte en simpele vraagjes tussendoor:

1. Een mac-adres clonen kan niet met de Airport heb ik begrepen. Dat is wel vereist, zou ik mijn linksys router tussen de modem en de airport kunnen zetten met kabels, of levert dat te veel vertraging op?

2. Zo'n apple express, kan je dat gewoon gebruiken om hier en daar in te pluggen en het netwerksignaal zo te versterken? Heb nogal een groot huis, en dit klinkt wel ideaal. Ziet er ook wel prima uit. Twee van die dingetjes er bij kopen als "bridge" en tevens even aansluit op de versterker.

3. Vanuit de externe harde schijf een film afspelen op de televisie, kan dat? Met een s-video of DVI aansluiting op de Express of zoiets, is dat een mogelijkheid? Of moet ik alsnog mijn laptop met kabel aan de tv koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
1. Het kan vast wel. Of het gaat vertragen, geen idee. Kan je geen ander mac adres laten registreren oid bij je provider? Stroom-technisch lijkt het mij sowieso al niet zo interessant.
2. Kan prima, zie ook 2 posts boven jouw post.
3. De Express heeft geen video output volgens mij. Daar heeft Apple de Apple TV voor gemaakt.
Daarbij zal je met je externe harde schijf, als die via USB met de extreme verbonden is, maar iets van een 3Mb/s kunnen doorsturen. Dus het is te zien onder welke codec die films op die schijf staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ik heb woensdag een Airport Extreme gekocht en geinstalleerd.
Dat ging allemaal prima. Configuratie was zo gedaan. Duurde wel even voor ik m'n Netcenter aan de gang had, maar daarna was het prima.
Snelheden vielen me eerst even tegen. Allereerst moet ik mixed mode (b/g/n) omdat m'n Airport Express anders niet mee kan doen in het netwerk (geen N :/ Bedacht ik later pas).

De APE staat boven en als ik beneden zit (1 betonnen vloer van 20 cm dik) haal ik 2,5-3,5 MB/s.
De volledige N mode liep meestal nog wat lager aangezien het bereik daar kennelijk meer beinvloed wordt door de vloer.

Ga ik boven zitten (met slechts gipsen wanden tussen de ruimtes) dan haal ik ongeveer 5,5MB/s in mixed mode. N moet ik nog proberen.
Via ethernet gaat het het slechts op 100 Mb omdat ik niet de juiste netwerkkabels heb :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zorg ook dat je op een vrij kanaal zit want als je net als bij mij 10+ andere AP's in de buurt hebt kan dat nog wel is je snelheid beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dat is denk ik ook een factor ja...Ik zie hier in totaal 8 andere netwerken. Enige mazzel die ik heb is dat ze vaak op elkaars kanaal zitten. Daardoor is er nog steeds een kanaal met aan weerzijden een leeg kanaal aanwezig. Dat zou dus wat minder problematisch moeten zijn.

De configuratie vind ik overigens wel ok. Ik was gewend m'n router via een webinterface te configureren. Het idee van de airport utility was dan ook even wennen.
Als je echter meerdere AP's hebt dan is het wel weer handig dat het allemaal via die ene applicatie verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Korte vraag:

Ik heb een nieuwe wireless router nodig, en zag deze Airport Extreme N. Ik heb zelf een iMac N, de nieuwe aluminium-versie.

Wat ik me afvraag is of een Apple Airport Extreme N écht zoveel beter is dan een Sitecom Wireless Router?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THE_BASE schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:59:
Korte vraag:

Ik heb een nieuwe wireless router nodig, en zag deze Airport Extreme N. Ik heb zelf een iMac N, de nieuwe aluminium-versie.

Wat ik me afvraag is of een Apple Airport Extreme N écht zoveel beter is dan een Sitecom Wireless Router?
De Sitecom router zal iig niet hetzelfde gebruiksgemak als de Airport Extreme geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Als die sitecom ook N ondersteunt, zowel usb disken als printers kan delen over bonjour en gigabit poorten heeft. Nee.

Instellen doe je in principe maar 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lowfi schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:16:
Als die sitecom ook N ondersteunt, zowel usb disken als printers kan delen over bonjour en gigabit poorten heeft. Nee.

Instellen doe je in principe maar 1x.
Toch is het wel makkelijk dat OS X met een utility voor de Airport Extreme komt, en dat dingen als het uitbreiden van je draadloze netwerk via WDS met de Airport Extreme extreem simpel in te stellen zijn, in plaats van een webinterface. Ook erg handig als je ooit nog een Airport Express er bij wilt kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Buiten het feit of het aan te raden is om een N router te wds-en met G routers heb je gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WDS-en is nooit slim, aangezien je een groot performance-verlies hebt. Maar voor de 3 tot 8 megabit internetverbinding die veel mensen er mee willen delen maakt dat vaak niet uit.

Uit noodzaak gebruik ik een 10 meter lange 4-aderige non-twisted kabel tussen mijn accespoint en router, die op zijn hoogst 15 megabit trekt. Zelfde verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf problemen met mijn iPhone.
Ik heb zelf ook zon router en heb slecht tot geen bereik op mijn kamer ( nog geen 5 meter van mijn router vandaan ).

Mijn Macbook Pro die ook op die kamer staat heeft wel perfect bereik. Ze zijn allebei geconnect met een G verbinding. De router staat btw beneden en mijn kamer is op de 1ste verdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Misschien een advies vragen aan jullie, dan ;-)

Het is o zó simpel: iMac verbinden met internetmodem, maar dan draadloos. Geen moeilijke toestanden, geen intern netwerk.

Volgens mij is de N- of G-snelheid toch belangrijk voor intern transport en niet wat betreft internetverbinding?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:35
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 18:58:
Ik heb zelf problemen met mijn iPhone.
Ik heb zelf ook zon router en heb slecht tot geen bereik op mijn kamer ( nog geen 5 meter van mijn router vandaan ).

Mijn Macbook Pro die ook op die kamer staat heeft wel perfect bereik. Ze zijn allebei geconnect met een G verbinding. De router staat btw beneden en mijn kamer is op de 1ste verdieping
De zender in je iphone is natuurlijk wel een stuk minder zwak als je macbook he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow ok als jij het zegt.
Ik heb er geen verstand van...
Maar hier kan ik dus niks aan doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lowfi schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:33:
Buiten het feit of het aan te raden is om een N router te wds-en met G routers heb je gelijk ;)
Ik heb nu extreme en express. Als ik express laat bridgen op de extreme dan gaat de algemene snelheid omlaag omdat ik dan geen n meer heb? Kan ik dat ding ook laten bridgen op een ander netwerk (namelijk, op het signaal van mijn linksys)?

En nog een vraagje; ik heb een usb disk aan de airport gehangen. Maar het lijkt zoals verwacht heel traag te zijn met verzenden : 3 dvd's doen er een uur over. Is er een manier om de snelheid te meten op de apple?

Hoe kan je anders bridgen zonder de WDS aanpak? (sorry, een hele serie newbie vragen..)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

kopier je die DVD's over je draadloze netwerk naar de APE-USBDisk? Want dan is een uur wel realistisch
(+/- 12 GB in een uur tijd = 3-3,5 MB/s.)

Verder kun je eens kijken naar iPerf om wat metingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 22:31:
[...]
Hoe kan je anders bridgen zonder de WDS aanpak? (sorry, een hele serie newbie vragen..)
Niet. Je kan wel een kabel trekken en de airport express gebruiken als access point om zo je bereik te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment is het hier in huis een bedraad netwerk doordat er met het KPN Experia Box geen bereik 1 verdieping beneden te krijgen is.
Nu zijn alle draadjes op en wil ik straks, als die geleverd is, met m'n laptop ook kunnen internetten (1 verdieping beneden). Nou is het mogelijk door de bedrade verbinding van mijn desktop te koppelen in een Acces Point en dan de desktop en laptop (beide van Dell) draadloos te laten internetten.
Is het dan wijs om zo'n Apple Airport Extreme te kopen? Gaat dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ik heb gisteren een 1TB USB2.0 schijf binnen gekregen en eens gekeken hoe het AirDisk principe werkt. Wel...niet.

Zelfs met een Mac die via een UTP kabel aan de APE hangt haal ik vanaf de AirDisk (HFS+ geformateerd) zo'n 3 MB/s. Dat vind ik eerlijk gezegd treurig langzaam en dat maakt het AirDisk principe eigenlijk compleet nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bezit de AE nu reeds 6 maand en ben er uiteindelijk toch wel tevreden over. De eerste dagen kreeg ik hem maar niet aan de praat, sindsdien heb ik er nooit meer moeten aankomen.
PowerBook ontvangt nu steeds 5 signalen en gaat nu ook waar ik vroeger niet geraakte.
Een externe HD aan verbonden maar niet zo goede ervaringen mee, zéér traag...
Er zijn tevens nog 2 windows pc's aan verbonden, onmiddelijk, zonder problemen. Ook de 2 iPhone's werken snel en correct overal in het huis, zo ook de Wii uiteindelijk (na uitzetten van blokkering http sites ofzo in de firewall). De Apple TV werkt ook altijd perfect en snel.
Enkel mijn Nintendo DS kan ik niet verbinden maar dat ligt aan die domme WEP-restrictie van Nintendo...dat ze die nu eens opensmijten...

Goede 180 euro investering dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De externe disk werkt niet bij mij. Heb firmware 7.2 van de AE, en de disk wordt wel gevonden maar kan hem niet openen noch iets er heen slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Gulio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-09 08:49
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 13:12:
De externe disk werkt niet bij mij. Heb firmware 7.2 van de AE, en de disk wordt wel gevonden maar kan hem niet openen noch iets er heen slepen.
Welke disc is er aangesloten met welk bestandssysteem? En via welke interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Don_Gulio schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:55:
[...]

Welke disc is er aangesloten met welk bestandssysteem? En via welke interface?
Een LACIE 500 gb geformatteerd met apple (smb?). Formatteren gebeurde aan de usb kabel, nu hangt hij aan de Extreme. Ik zie hem wel, kan wel verbinding maken (netwerk>basisstation>LACIE) maar er niets op zien of heen verplaatsen. Heel vervelend. Misschien doe ik wat fout ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mannen,

Ik wil jullie een vraagje stellen over de Airport Extreme. Thuis heb ik namelijk een PC en een Macbook, een Western Digital MyBook Studio 500GB(ntsf) en een internetverbinding van 20Mbits. Graag wil ik mijn Macbook aansluiten op het netwerk; zodat ik hiermee kan internetten. Maar nu heb ik begrepen dat er twee verschillende versies zijn van de Airport Extreme, mét en zonder gigabitpoorten.

Vraag 1: Maakt het voor de snelheid die ik draadloos kan behalen met mijn Macbook, uit, welke versie ik neem?

Maar ik heb er dus ook over nagedacht om de harde schijf (die nu aan de PC hangt), aan de Airport te hangen, zodat ik met de macbook draadloos filmpjes kan kijken. Is dit, (vraag 2), eigenlijk wel slim en maakt het nu veel uit welke versie ik neem?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

imo is de APE er slechts met Gigabit poorten een 802.11N verbinding (althans, daar gaat dit hele topic over). Je kunt dan (afhankelijk van de afstand tussen je MacBook en APE) zo'n 3-8 MB/s halen.

Dat tweede verhaal (je ntfs schijf aan de APE hangen) kan op zich wel en wellicht dat het voor een filmpje nog wel ok is, maar verder waren de resultaten die ik er mee haalde behoorlijk mager te noemen. Zie ook YellowCube in "Airport Extreme N ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik heb net je posts gelezen, echt een beetje schraal als het zo langzaam loopt met die harde schijf. Maar ik dacht dus eigenlijk eraan om twedehands een Airport te kopen, en vaak zijn dit versies zonder ethernetpoorten; maar ben ik met zo'n Airport nu langzamer uit (vergeleken met eentje met gigabitpoorten) als ik met mijn Macbook draadloos internet, of als ik boven online ben (met een kabel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
Versies zonder ethernetpoorten? Die bestaan naar mijn weten toch niet hoor?
En de snelheid van de poortjes gaat niks wijzigen aan de snelheid van het draadloze netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oeps, zonder Gigabitpoortnet bedoel ik natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er ook over na te denken om de Airport Extreme te kopen. Maar is het echt zo dat je internet 5x zo snel gaat? Ik heb nu een Trust 108 mb router en downloaden gaat niet echt snel. Ook valt de verbinding regelmatig weg, en wordt msn afgemeld e.d.

Is het echt waard om 179 te betalen voor dit ding? We zitten met z'n 3en op het internet (2x XP laptop, 1x Mac OS X). En is het makkelijk te installeren, ook op xp pc's :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

je internetsnelheid hangt voornamelijk af van de verbinding die je met je ISP hebt.
Heb je dus een 2 Mb internetverbinding, dan wordt deze er met een APE niet sneller op.

Het kan wel zo zijn dat je Trust router gewoon rot is (getuige de verbinding die regelmatig wegvalt).
Let wel dat er in de APE geen modem zit. Je zult dus nog steeds je APE aan een aparte modem moeten hangen om via de APE te kunnen internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:39:
Ik zit er ook over na te denken om de Airport Extreme te kopen. Maar is het echt zo dat je internet 5x zo snel gaat? Ik heb nu een Trust 108 mb router en downloaden gaat niet echt snel. Ook valt de verbinding regelmatig weg, en wordt msn afgemeld e.d.

Is het echt waard om 179 te betalen voor dit ding? We zitten met z'n 3en op het internet (2x XP laptop, 1x Mac OS X). En is het makkelijk te installeren, ook op xp pc's :)?
Ik heb geen ervaring met andere draadloze netwerken. Maar dat nieuwe n netwerk werkt alles bij mij niet ver als ik hem op de 5Ghz band zet. Daarom staat hij op de 2Ghz. Dan is hij niet meer "5x zo snel" volgens mij. Heb nog geen snelheden gemeten, maar downloaden lukt goed, backup duurt wel even, maar dat stoort me niet. Je kan immers verder werken terwijl TimeMachine werkt, dus of dat nu 10 minuten duurt, of 2 uur, maakt me weinig uit.
(Time Machine backup op MyBook World die via draad in de kelder staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tofu schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:52:
[...]

Ik heb geen ervaring met andere draadloze netwerken. Maar dat nieuwe n netwerk werkt alles bij mij niet ver als ik hem op de 5Ghz band zet.
Dat klopt: hoe hoger de frequentie, hoe minder 't bereik bij hetzelfde vermogen, even simpel gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
CyBeR schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 15:36:
[...]
Dat klopt: hoe hoger de frequentie, hoe minder 't bereik bij hetzelfde vermogen, even simpel gezegd.
Waarom hebben ze het ooit ingevoerd dan? Als ik dan toch zo dicht zit kan ik evengoed een draadje leggen. Of hij zou eigenlijk moeten overspringen van 2 naar 5 als je plots dichter bevind bij bijvoorbeeld. Met 2 ontvangers/zenders dan oid, zou wel tof zijn.
Ze hadden beter de 1Ghz band kunnen nemen dan ofzo, maar goed, die zal niet vrij zijn waarschijnlijk en te veel energie vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tofu schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:05:
[...]

Waarom hebben ze het ooit ingevoerd dan? Als ik dan toch zo dicht zit kan ik evengoed een draadje leggen. Of hij zou eigenlijk moeten overspringen van 2 naar 5 als je plots dichter bevind bij bijvoorbeeld. Met 2 ontvangers/zenders dan oid, zou wel tof zijn.
Ze hadden beter de 1Ghz band kunnen nemen dan ofzo, maar goed, die zal niet vrij zijn waarschijnlijk en te veel energie vragen?
Wetgeving idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het zo dat in mijn geval, als ik bijvoorbeeld draadloos een filmpje wil sturen van de PC naar de Macbook, dat het niet uitmaakt of ik de versie neem met ethernetpoorten of die met gigabitpoorten?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 18:26:
Is het zo dat in mijn geval, als ik bijvoorbeeld draadloos een filmpje wil sturen van de PC naar de Macbook, dat het niet uitmaakt of ik de versie neem met ethernetpoorten of die met gigabitpoorten?
alvast bedankt
Een gigabitpoort is een ethernetpoort. Maar jij bedoelt de tragere versie waarschijnlijk. Hangt een beetje af of die desktop via draad of ook draadloos verbonden is met je station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry voor de onduidelijkheid. maar ik bedoel inderdaad de tragere versie (100mb?).
Maar ik wil de desktop bedraad aan de Airport hangen, en de macbook draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 20:07:
sorry voor de onduidelijkheid. maar ik bedoel inderdaad de tragere versie (100mb?).
Maar ik wil de desktop bedraad aan de Airport hangen, en de macbook draadloos.
Gezien het geringe prijsverschil zou ik sowieso de gbit versie nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met mijn Airport Extreme en Intel Macbook haal ik maar een snelheid Wireless van 2700kb/s.
Heb m op 802.11n staan en 5Ghz.

Waar zou dit verder nog aan kunnen liggen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Dat haalde ik ook van een mac die in de kelder stond naar de apple tv die een verdieping hoger stond. Via G haalde ik dan 750kb/s.

Wat zijn de omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit nu een meter van mn AE af..
heb m net nog een keer helemaal gereset (factory reset) en nu haal ik 4500 kb/s.
maar bij een vriend van me zag ik m over de 7000 gaan...

dat wil ik dus ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Andere apparaten? Staat 'ie op 'n-only' of compatible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij staat bovenop mn PC.

verder staat ie momenteel op N-only (5Ghz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsnoek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05-2023
hoi!

ik heb gisteren een airport extreme gekocht!! Helemaal tevreden ermee!!

Heb enkel nog een vraagje erover:

ik heb hier een All-in-one printer/scanner/fax/kopieerapparaat..... staan, er is wel een driver voor in bonjour (HP Officejet 7130) en het printen via mijn vista-pc gaat goed (enkel heb ik gekgenoeg in de 32-bits versie van bonjour nog geen driver terug kunnen vinden van de officejet, terwijl hij wel in de 64 bit versie zit!!) maar ik krijg het scannen niet aan de gang...

weet iemand of dit ondersteund is? of is dit echt alleen bedoeld voor puur en alleen printen, en verder niets???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
Enkel printen, verder niets. Dat is bij de meeste USB-print-routertje zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 23:16
Ik heb sinds een maand of twee ook een Airport Extreme met gigabit-poorten. Nou heb ik mijn iMac met een ethernetkabel (via een 3COM Gigabit-switch) op mijn Airport aangesloten. Het netwerk lijkt snel te zijn want wanneer ik files kopieer vanaf de hackintosh (via AFP) van mijn huisgenoot haal ik snelheden van 60 a 70 MB/s.

Nu heb ik aan de Airport een Western Digital Studio schijf van 1TB aangesloten via de USB-poort. De snelheden van en naar de schijf zijn bedroevend traag. Ik haal hier maximaal 6 MB/s bij het handmatig kopiëren van een file en wanneer de schijf voor Time Machine gebruik kom ik niet boven de 2 MB/s schijfsnelheid (het duurt nu letterlijk dagen voor de eerste kopie van mijn 600GB data op de iMac klaar is). Kan iemand bevestigen dat dit normaal is en dat de bottleneck dus de USB-verbinding tussen de Airport en harddisk is? Of doe ik misschien iets verkeerd en kan het toch sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

volgens mij doe je niets verkeerd...althans, als je het wel verkeerd doet hoor ik dat graag, want ik heb eenzelfde opstelling en dat is ook ontzettende traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ballebek schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:43:
[...]

In de ogen van Apple blijft het een Pro apparaat en Airtunes is een consumenten iets.
Ik denk dat er van de zomer vast wel een Express met N functie aan zit te komen!
Die Express met N functie is er nog steeds niet. Jammer. Of zou zo een update ook softwarematig mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 14:23

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Fevida schreef op zondag 20 januari 2008 @ 13:09:
Ik heb sinds een maand of twee ook een Airport Extreme met gigabit-poorten. Nou heb ik mijn iMac met een ethernetkabel (via een 3COM Gigabit-switch) op mijn Airport aangesloten. Het netwerk lijkt snel te zijn want wanneer ik files kopieer vanaf de hackintoch (via AFP) van mijn huisgenoot haal ik snelheden van 60 a 70 MB/s.

Nu heb ik aan de Airport een Western Digital Studio schijf van 1TB aangesloten via de USB-poort. De snelheden van en naar de schijf zijn bedroevend traag. Ik haal hier maximaal 6 MB/s bij het handmatig kopiëren van een file en wanneer de schijf voor Time Machine gebruik kom ik niet boven de 2 MB/s schijfsnelheid (het duurt nu letterlijk dagen voor de eerste kopie van mijn 600GB data op de iMac klaar is). Kan iemand bevestigen dat dit normaal is en dat de bottleneck dus de USB-verbinding tussen de Airport en harddisk is? Of doe ik misschien iets verkeerd en kan het toch sneller?
Ik heb hetzelfde probleem. De externe USB op de Airport is inderdaad helaas niet snel :(

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een airport extreme N router, maar ben er absoluut NIET tevreden over.

Ik heb extreem slecht bereik. Mijn router heeft altijd in de meterkast gestaan en beneden kon je redelijk internetten. Als ik boven in bed lag met mijn laptop of iphone had ik weinig tot geen bereik. Afstand is dan niet meer dan 4 meter....

Ik heb toen besloten op mijn router naar boven te verplaatsten, omdat ik vaak op mijn kamer zit.
Nou staat hij dus op mijn kamer en heb perfect bereik op mijn kamer.
Als ik nu echter beneden ga zitten heb ik slecht bereik. Als ik zelfs bij de buiten deur sta ( ongeveer 10 meter en 1 plafond ertussen ) heb ik geen bereik.

Ik heb hem op N met b en g ondersteuning. Ik heb al geprobeerd alleen N alleen dat werkt niet. Dan valt me internet nog steeds uit bij de deur of die afstanden.

Ik heb verschillende kanalen ingesteld en met of zonder beveiliging. Het maakt allemaal niks uit.

Wij hebben hier wel 6 a 8 netwerken zitten in de buurt die iStumbler vind. Als ik beneden ga zitten heeft het internet van 2 deuren verder beter bereik dan mijn eigen Airport Extreme N die nog geen 3 meter van mij vandaan staat :( :( :( :( :( :(

Ik snap er zelf niks meer van. Ben van plan om hem te verkopen en een andere router te kopen. Dit is absoluut geen 160 euro waard !!

Of weet iemand hier nog iets wat ik kan proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
In een zo open mogelijke ruimte plaatsen? Bij mij staat hij op de vensterbank bijvoorbeeld. Jammer dat je er niet makkelijk een antenne kan bijhangen. De meterkast lijkt me niet echt open, en ik denk dat je daar wel een heleboel andere magnetische storende elementen hebt? En als de airport werkt beter naar boven toe dan naar beneden dacht ik; vandaar dus misschien dat je beneden wat moeilijkheden hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvmoock
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-07 12:20
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 01:10:
Ik heb zelf ook een airport extreme N router, maar ben er absoluut NIET tevreden over.

Ik heb extreem slecht bereik. Mijn router heeft altijd in de meterkast gestaan en beneden kon je redelijk internetten. Als ik boven in bed lag met mijn laptop of iphone had ik weinig tot geen bereik. Afstand is dan niet meer dan 4 meter....

Ik heb toen besloten op mijn router naar boven te verplaatsten, omdat ik vaak op mijn kamer zit.
Nou staat hij dus op mijn kamer en heb perfect bereik op mijn kamer.
Als ik nu echter beneden ga zitten heb ik slecht bereik. Als ik zelfs bij de buiten deur sta ( ongeveer 10 meter en 1 plafond ertussen ) heb ik geen bereik.

Ik heb hem op N met b en g ondersteuning. Ik heb al geprobeerd alleen N alleen dat werkt niet. Dan valt me internet nog steeds uit bij de deur of die afstanden.

Ik heb verschillende kanalen ingesteld en met of zonder beveiliging. Het maakt allemaal niks uit.

Wij hebben hier wel 6 a 8 netwerken zitten in de buurt die iStumbler vind. Als ik beneden ga zitten heeft het internet van 2 deuren verder beter bereik dan mijn eigen Airport Extreme N die nog geen 3 meter van mij vandaan staat :( :( :( :( :( :(

Ik snap er zelf niks meer van. Ben van plan om hem te verkopen en een andere router te kopen. Dit is absoluut geen 160 euro waard !!

Of weet iemand hier nog iets wat ik kan proberen ?
Hi ik heb dit zelfde probleem ook gehad met een asus router. Toen lag het aan de grote hoeveelheid andere netwerken in de buurt die drukken mekaar van een kanaal af ofzo.
Ik heb toen geexperimenteerd met het wisselen van kanalen (dus vast), dat werkt nu voor mij goed.

Suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

mvmoock schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 02:00:
Hi ik heb dit zelfde probleem ook gehad met een asus router. Toen lag het aan de grote hoeveelheid andere netwerken in de buurt die drukken mekaar van een kanaal af ofzo.
Ik heb toen geexperimenteerd met het wisselen van kanalen (dus vast), dat werkt nu voor mij goed.
Exact :) Heeft weinig met de kwaliteit van de router te maken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb alle kanalen al geprobeerd. Heb hem momenteel op 11 staan.

Ik heb nu sinds vanmorgen dat me internet steeds uitvalt. Tenminste me draadloos. Het ene moment werk ik met 5 streepjes op mijn macbook pro. En heel even daarna valt het gewoon compleet uit. En 2 sec later heb ik weer 5 streepjes ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cain69
probeer dat ding gewoon op 5GHz te zetten dan zit je op een kanaal waar totaal geen router op zit, en dan zie je gelijk hoe goed die werkelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na vele jaren met airport base station [ M8209N] heel tevreden geweest te zijn om te functioneren als acess point voor zowel meerdere mac's alswel 3 IBM's ben ik 7 maanden geleden overgegaan naar de Airport Extreme 802.11n en dat had ik dus maar beter niet kunnen doen.....
de reden van overstap was niet de mogelijkheid van snellere download, want door ADSL en grote afstand tot centrum-stad zal deze helaas erg beperkt blijven, maar de sterkere zendcapaciteit zodat een IBM-laptop in het hele huis van internet gebruik zou kunnen maken..... maar nee dus!
2 van de 3 IBM's met XP incl Service Pack 2 waren zonder meer direkt op de extreme aan te sluiten maar het bleek dat de IBM-laptop 6 volle maanden ondanks hulp van een mac-computer-vriend niet meer op het internet met deze airport extreme te krijgen was.
let wel : hij zag het zendstation zeer krachtig maar geen enkele kans op verbinding.
na hardwareproblemen van de interne kaart uitgesloten te hebben door tweetal verschillende draadloze kaarten aan de laptop gehangen te hebben bleef het resultaat negatief terwijl op iedere andere netwerk ik met deze laptop zonder problemen in kan loggen.Laptop opnieuw geinstalleerd met XP en Service Pack 2 ook geen verschil.uiteraard werden diverse instellingsmogelijkheden van de A.E. uitgeprobeerd
Nu na zeven armzalige maanden is door uitzetten van iedere beveiliging -dusgeen wachtwoord- uiteindelijk mogelijk verbinding te krijgen.
Wie o wie kent dit probleem : is deze airport Extreme defect en moet ik hem opsturen voor reparatie??
of zijn mijn behulpzame mac-vrienden niet in staat deze A.E. voor pc's goed in te stellen doordat er een speciale truc eventueel voor nodig is??
een andere optie kan zijn dat ik beide airport's ,het oude witte schoteltje M8209M samen met de nieuwe Extreme 802.11n samen in serie aansluit [met een IP-adres?] zodat ik voor alle apple's de nieuwe extreme gebruik en de de nukkige laptop op de oude Airport inlog.
wie kan mij helpen met deze instelling want ik ben zolangzaamaan ten einde raad.
of kan ik anders mijn AirportBaseStation's beter vervangen door een normale gebruiksvriendelijke acess point van Siemens, SMC , Belkin of iets dergelijks zodat je niet van mac-kennissen afhankelijk bent..
overigens alle mac's alwel een ipod kunnen uiteraard wel zonder enig probleem verbinding krijgen met deze airport.
dank voor iedere positieve reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Met mijn windows laptop kan ik onmogelijk inloggen op airport, ik krijg niet eens de kans op een pasword in te voeren. Hij geeft ook niet aan dat hij een WAP / WEP beveiliging ziet, wel dat het beveiligd is. Met mijn macbook geen probleem.

Daarnaast heb ik het grote probleem dat ik mijn usb externe harde schijf niet stabiel in het netwerk kan hangen. Heel vervelend. Mijn gigabit extreme apparaat kan niet verder gedowngrade worden tot de 7.1.1 variant (lost vaak het probleem op). Het probleem schijnt veel voor te komen begrijp ik uit de apple fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier ervaring met een Extreme en 20mbit ADSL? Ik wil namelijk de Extreme op het modem aansluiten en in de meterkast hangen, en vraag me af of er dan nog wel 20mbit doorgegeven kan worden. Ik snap dat dat voor iedereen anders is, maar het magnetische veld in een meterkast zal overal bestaan, vandaar specifiek de vraag over plaatsing in de meterkast.

Jammer overigens dat de Extreme geen mogelijkheid heeft om deze op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:07:
Iemand hier ervaring met een Extreme en 20mbit ADSL? Ik wil namelijk de Extreme op het modem aansluiten en in de meterkast hangen, en vraag me af of er dan nog wel 20mbit doorgegeven kan worden. Ik snap dat dat voor iedereen anders is, maar het magnetische veld in een meterkast zal overal bestaan, vandaar specifiek de vraag over plaatsing in de meterkast.

Wat betreft de invloed van je meterkast op de AE kan ik geen uitspraken doen (mijn modem staat in de meterkast maar m'n AE staat op een andere plek).
Voor het ophangen is dit misschien interessant http://www.h-sq.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 11:18:
Ik heb hetzelfde probleem. Met mijn windows laptop kan ik onmogelijk inloggen op airport, ik krijg niet eens de kans op een pasword in te voeren. Hij geeft ook niet aan dat hij een WAP / WEP beveiliging ziet, wel dat het beveiligd is. Met mijn macbook geen probleem.
Dit probleem heb ik ook gehad maar dan met een HP notebook.

Het probleem bij mij zat hem in de vreemde beveiliging van de APE. Deze staat op een of andere dubbele methode. Windows XP SP2 vind WiFi beveiliging zoiezo niet zo heel lekker dus...
Ik heb het opgelost door de APE op WPA2 Persoonlijk te zetten. En een sterke key te verzinnen.
Tevens heb je dan voor XP SP2 een hotfix nodig om het aan de praat te krijgen. KB893357 Succes!
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:07:

Ik hem mijn APE in de meterkast staan icm een Multikabel 22Mbit (kabel) abbo. En ik haal met mijn Macbook in de tuin (15 meter) nog de volledige snelheid van mijn internet verbinding.
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.